::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::



2. Norme şi practici īn educaţia religioasă din şcolile publice


inapoi

2. Norme şi practici īn educaţia religioasă din şcolile publice din Romānia
2.1. Scurt istoric al predării religiei īn şcoli după căderea comunismului
2.2. Statutul juridic al disciplinei religie  – ambiguităţi şi confuzii
2.3. Statutul cadrelor didactice care predau religia
2.4. Discriminarea elevilor şi profesorilor aparţinīnd minorităţilor religioase
2.5. Manualele de religie – analiză de conţinut
2.6. Simboluri, ritualuri religioase, lăcaşuri de cult īn şcoli
        Cazuri de īndoctrinare şi tratamente umilitoare

2.5. Manualele de religie – analiză de conţinut

          Īn cadrul proiectului au fost analizate un număr de 32 de manuale şi 1 caiet de lucru pentru elevi, cadre didactice şi părinţi, dintre care pentru ciclul primar 17, pentru ciclul gimnazial 5, iar pentru liceu 11. Structura pe confesiuni a oglindit īn mare măsură proporţia cultelor la ultimul recensămīnt, fiind analizate manualele cultelor ortodox (17), romano-catolic, atīt īn limbile romānă, cīt şi maghiară (7), protestant (2), greco-catolic (2), unitarian (1), alianţa evanghelică, care cuprinde cultele penticostal, baptist şi creştin după Evanghelie (3).39
Pe de altă parte, din răspunsurile la chestionarele aplicate de Liga Pro Europa, 56,7% din respondenţii elevi susţin că nu dispun de manuale de religie.
          Prezenta analiză de conţinut referitoare la manualele de religie nu are pretenţia de a fi exhaustivă, ea se referă doar la acele manuale la care autorii raportului au avut acces şi aparţin exclusiv religiilor creştine, pe site-ul MECT neexistīnd lista completă a manualelor acreditate sau īn uz la ora actuală.

          Manualele de religie evaluate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare īn Īnvăţămīntul Preuniversitar (CNCEIP) sīnt aprobate prin ordine ale Ministrului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului. Unele manuale aflate īn circuitul şcolar nu au fost aprobate printr-un ordin al Ministrului, fiind avizate fie de Direcţia Īnvăţămīnt Preuniversitar, fie aprobate de Comisia Patriarhiei Romāne pentru Īnvăţămīntul Religios īn Şcolile de Stat şi doar avizate de MECT.
Deşi elevii nu dispun, īn proporţie importantă, de manuale de religie, pentru unii ani de studiu există şi cīte trei manuale de religie, precum se poate vedea din Anexa nr. VI privind lista manualelor utilizate la prezenta cercetare, lăsīndu-se la latitudinea şcolii şi a profesorilor alegerea manualului care urmează a fi utilizat.
La o primă analiză concluzia este că majoritatea manualelor respectă curricula specifică aprobată de Ministerul Educaţiei – de altfel o condiţie a aprobării acestora –, excepţiile constituind mai de grabă iniţiative partizane īn favoarea calităţii.
sus
          Īn Protocolul īncheiat la 11.09.1990 īntre Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei şi Secretariatul de Stat pentru Culte, privind introducerea educaţiei moral-religioase īn īnvăţămīntul de stat, la pct. 3, se prevede că „educaţia moral-religioasă accentuează asupra elementelor de etică şi istorie culturală. (...) Elaborarea programelor de īnvăţămīnt şi predarea se vor face īn spirit irenic, ţinīnd seama de principiile vieţii comune īntr-un stat modern”, iar la pct. 2 se menţionează că educaţia moral-religioasă este obiect de īnvăţămīnt şi „are statut de disciplină opţională şi facultativă”. Este interesant de remarcat că prevederile cheie ale acestui Protocol iniţial nu au fost respectate, după cum se va vedea īn această analiză. Educaţia „moral- religioasă” nu s-a concentrat pe elemente de etică şi istorie culturală, programele de īnvăţămīnt şi predarea nu au respectat (şi nu respectă) spiritul irenic, iar despre „principiile vieţii comune īntr-un stat modern” se pare că tendinţa este de a le combate şi nu de a le promova
Manualele de religie utilizate la ora actuală īn şcolile publice sīnt aproape īn totalitate manuale confesionale. Manualele de religie aprobate de MECT sīnt īn proporţie covīrşitoare manuale confesionale, de īnvăţatură bisericească, şi doar īntr-o proporţie redusă manuale de cultură religioasă generală.

          Există o variaţie mare de la o religie la alta īn privinţa proporţiei dintre secţiunile confesională, dogmatică, de prezentare a propriei religii şi de prezentare a altor religii, precum şi īntre modul de prezentare a religiilor īn general, remarcīndu-se adesea o lipsă stridentă a echidistanţei īn tratare. Conţinutul este lăsat la aprecierea autorilor, chiar şi din punct de vedere al aspectelor cantitative. Īntre manualele diferitelor culte există diferenţe izbitoare īn privinţa mesajului de toleranţă, acceptare a diversităţii, ecumenism, unele manuale ortodoxe nesfiindu-se să īnfiereze alte culte īn mod direct.

          Există şi manuale care, cel puţin īn linii mari, corespund principiilor respectului pentru alteritate. Bunăoară, dintre manualele analizate, manualul de Religie-Cultul Romano-Catolic (Római katolikus vallįs) pentru clasa a X-a, īn limba maghiară, editat de Editura Studium Cluj, īn 2005, autor Baróti Lįszló-Sįndor, este un autentic manual de istoria religiei, lipsit de partizanat religios, făcīnd aproape abstracţie de religia căreia īi aparţine. Manualul respectiv, ca şi cel de religie romano-catolică dedicat clasei a IX-a şi apărut la aceeaşi editură, consacrat studierii Bibliei, ar putea constitui exemple pentru predarea disciplinei „Religie”, fără catehizare şi partizanat religios, īn spiritul unui ecumenism (creştin) autentic.

          Programele şcolare urmează şi ele modelul confesional, aşa īncīt indicaţia curriculară privind valorile ce urmează a fi predate, le īmparte, spre exemplu, īn valori ale cultului ortodox, adventist, catolic etc., departe de idealul valorilor universale. Se introduc de la bun īnceput diferenţe de percepţie asupra valorilor, ceea ce poate conduce, la sfīrşitul şcolarităţii, la situaţia paradoxală datorită căreia elevii, deşi au urmat acelaşi īnvăţămīnt de stat, au convingeri diferite īn privinţa valorilor de toleranţă şi acceptare a diversităţii confesionale, iar societatea se confruntă mai apoi, şi din această pricină, cu falii mentalitare. Iată cum, coeziunea socială, un concept promovat de Consiliul Europei40, al cărui membru este şi Romānia, poate fi eludat prin lipsa de normativitate şi absenţa standardelor naţionale īn predarea disciplinei religie. Cum Romānia este un stat prin excelenţă centralizat, nu poate să nu surprindă această lejeritate normativă īn cazul disciplinei religie.
Cu titlu de exemplificare, iată cīteva extrase din programele şcolare ale ciclului primar la obiectul religie:
• „Programa urmăreşte să vină īn īntāmpinarea dorinţei de cunoaştere a elevilor, cīt şi a idealurilor Bisericii      Ortodoxe
• „Cultul Creştin Adventist de Ziua a Şaptea īşi propune să ofere elevilor posibilitatea cunoaşterii Bibliei īn modul īn care aceasta este īnţeleasă de către Biserica adventistă” (s.n.).
• „Cultul Reformat şi Cultul Evanghelic īşi propune să ofere elevilor oportunităţi pentru cunoaşterea şi īnţelegerea caracteristicilor principale ale propriei confesiuni religioase” (s.n.).
(s.n.) īn ceea ce priveşte educaţia tinerilor īn spiritul credinţei.”Ceea ce lipseste este tocmai idealul educaţional unic, enunţat īn chiar Legea īnvăţămīntului, astfel că la capătul şcolarităţii obligatorii, elevii care absolvă acelaşi īnvăţămīnt de stat, sīnt posesorii unui set de valori uneori antagonice şi antagonizante.
sus

Manualele de religie īntre mesajul pozitiv şi mesajul violent
Dacă majoritatea preceptelor religioase tratate īn cadrul manualelor pentru ciclul primar, la toate confesiunile, se fac īn cheie pozitivă, exisă totuşi excepţii semnificative. Īn centrul mesajului creştin al manualelor se află iubirea aproapelui, respectarea divinităţii, sinceritatea, dreptatea, bunătatea.
         Unele manuale īnsă prezintă păcatul, şi consecinţa acestuia, pedeapsa, īntr-o cheie excesiv de crudă şi morbidă pentru vīrsta copiilor cărora li se adresează.
          Manualul de Religie.Cultul ortodox.Clasa I, Editura Sf. Mina Iaşi, autori Camelia Muha, Maria Orzetic, Elena Mocanu, aprobat de MEC cu Ordinul nr. 4177/02.07.2004, la paginile 50-51, sub titlul Faptele rele – īncălcarea voii lui Dumnezeu, prezintă pentru copii imagini cu fapte considerate de autoare ca „fapte rele”: „să nu-ţi faci cruce trecīnd īn faţa unei biserici, să te urci īn copaci, să dormi duminica pīnă la ora zece dimineaţa, să te joci cu mingea īn clasă sau pe stradă” – faptă a cărei urmare este pedeapsa divină – „te calcă maşina” (!).
          Cam acelaşi tip de mesaj īl īntīlnim şi īn Manualul Alianţei Evanghelice din Romānia (Editura Little Lamb din Suceava) care, la acelaşi capitol intitulat Păcatul trebuie pedepsit, citează trunchiat din Epistola Sfīntului Pavel către romani „Plata păcatului este moartea...” (Romani 6:23), sugerīnd copiilor de 6-7 anişori că moartea celor dragi se datorează păcatului săvīrşit de aceştia, fără a continua fraza biblică cu „dar darul fără plată al lui Dumnezeu este viaţa vecinică īn Isus Hristos, Domnul nostru.” Acelaşi citat trunchiat, cu aceeaşi finalitate īnspăimīntătoare, se regăseşte şi īn Manualul de religie ortodoxă pentru clasa a III-a, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, p.24.
          Autorii manualelor de religie din ciclul primar merg chiar mai departe, promovīnd violenţa fizică asupra copiilor, atīt pe cea de sorginte divină, cīt şi pe cea a părinţilor. Divinitatea este prezentată ca o entitate necruţătoare şi capabilă de răzbunări īngrozitoare. Le sīnt oferite copiilor exemple cu orori ca argument pentru a nu cădea īn păcat şi a evita astfel pedeapsa divină. Sīnt incriminate şi pedepsite violent fapte banale, dar considerate ca fiind īncălcări grave ale poruncilor divine. Abundă īndemnurile la violenţă şi sīnt legitimate lapidarea şi uciderea celor care calcă īn vreun fel poruncile divine. Morala este construită fie ca un comerţ cu divinitatea de genul „mă rog ca să obţin un avantaj de la divinitate”, fie fundamentată pe frica de pedeapsa divină sau părintească.
          Īn acelaşi manual de Religie.Cultul ortodox.Clasa I, de la Editura Sf. Mina, Iaşi, li se spune copiilor explicit că dacă fac vreun lucru greşit vor fi pedepsiţi: „Neascultarea se pedepseşte!”. Iar pedepsele sīnt violente. Manualul conţine imagini cu copii pedepsiţi violent, pentru fapte īnsă benigne. La pagina 23, vedem īntr-o poză o fetiţă jucīndu-se, iar apoi īn imaginea imediat următoare este prezentată consecinţa nefastă a acestui lucru, fetiţa este la pat, sub observaţia medicului. Morala indusă copiilor este una īntemeiată pe frica de pedeapsă violentă. La pagina 49 a aceluiaşi manual, o altă imagine violentă prezentată de o poezie īndoielnică semnată de M. Popescu: „Alina, a mea colegă, / E-n spital de-o săptămīnă,/ Jucīndu-se fără grijă,/ Ea, căzīnd, şi-a rupt o mīnă. (...)”. Obsesia autoarelor acestui manual pare a fi o constantă asociere dintre joacă şi consecinţe nefaste ale acesteia.
sus
        Īn Caietul de Religie creştin ortodoxă pentru elevi, cadre didactice şi părinţi clasa a VIII-a, Ed. Sf. Mina, la pagina 10 este prezentată o imagine deosebit de violentă de natură să īnspăimānte pe foarte mulţi adolescenţi: „După Judecata de Apoi, drepţii vor merge să se veselească īn īmpărăţia lui Dumnezeu, iar păcătoşii vor fi aruncaţi īn īntunericul cel mai dinafară, unde va fi plāngerea şi scrāşnirea dinţilor.”
Īn manualul de Religie. Cultul ortodox, pentru clasa a III-a, Editura Sf. Mina, la pagina 19, Dumnezeu este prezentat, ad litteram, fără explicaţii, ca extrem de violent şi răzbunător:
„Ca să-l determine pe faraon să-i elibereze din robie pe evrei, Dumnezeu a trimis asupra egiptenilor zece pedepse foarte grele”: a transformat īn sānge apa rīului Nil; a acoperit cu broaşte tot pămīntul Egiptului; au apărut ţīnţari peste tot; a umplut casele şi pămīntul egiptenilor cu tăuni; au murit de foame multe vite; au apărut răni şi bube pe oameni şi pe vite; a trimis grindină, apoi lăcuste care au distrus totul; a trimis īntuneric peste Egipt; a ucis pe primii băieţi nou născuţi īn familiile egiptenilor.”
          După prezentarea acestor orori şi atrocităţi le este copiilor pusă īntrebarea: „Ce trebuie să faci pentru a te feri de pedeapsa părinţilor şi a lui Dumnezeu?”, lipsind tocmai imaginea bunătăţii, a unui Dumnezeu sau părinte iertător, care este, pīnă la urmă, esenţa creştinismului.  La pagina 21, īn acelaşi manual, i se cere elevului să relateze: „Un moment din viaţa sa īn care crede că a fost pedepsit de Dumnezeu pentru o greşeală”.
        Nu doar la clasele mici sīnt īntīlnite imagini violente, ci şi īn manualele de liceu. Īn  manualul Religie.Cultul ortodox. Manual pentru clasa a X-a, Grupul editorial Art, autori: Mihaela Panovschi, N. Argatu, S. Vlad, A. Vlad, D. Zăbavă, aprobat prin Ordinul MEC nr. 3787 din 05.04.2005 se regăsesc pasajele următoare:
„(...) Biserica creştină a dus şi duce o luptă continuă īmpotriva tuturor practicilor magice din toate timpurile. Sfinţii Părinţi au oferit un exemplu admirabil, demn de urmat prin lupta īmpotriva magiei şi a tuturor formelor de manifestare a acesteia”. Īmpotriva superstiţiilor şi a practicilor magice sīnt aduse argumente din Vechiul Testament şi din Noul Testament. Vechiul Testament opreşte cu desăvārşire vrăjitoria şi practicile magice, cerīnd pedeapsa cu moartea pentru practicanţi – „pe vrăjitori să nu-i lăsaţi să trăiască” (Ieşire 22, 18), „orice bărbat sau femeie se va īndeletnici cu chemarea duhurilor celor morţi ori cu vrăjitoria, cu moarte să se omoare, cu pietre să-l ucideţi: vinovaţi sīnt” (Levitic 20, 27)
         Negativul pedepsei violente este răsplata pentru rugăciune. Astfel la pagina 29 a aceluiaşi manual de religie ortodoxă, Clasa I, Editura Sf.Mina, sīnt imagini cu o fetiţă care se roagă să cīştige un campionat de şah, iar Dumnezeu īi īmplineşte rugăciunea şi o ajută să ia locul īntīi. Acest lucru sugerează că alţi competitori nu s-au rugat şi că din acest motiv nu au reuşit ei să ocupe primul loc. Īn partea de jos a paginii este menţionată īnvăţătura: „Rugăciunea stăruitoare şi plăcută lui Dumnezeu nu rămīne fără răspuns.” Comerţul cu divinitatea este afirmat direct şi la pagina 37, printr-o altă īnvăţătură de acelaşi tip: „Participarea la slujbele de la biserică ne aduce mult folos (s.n.).”
          Violenţa, inclusiv faţă de copii, se īntīlneşte la tot pasul şi este prezentată ca un lucru firesc. De exemplu, īntr-un alt manual, este oferită copiilor aceeaşi imagine agresivă a divinităţii.
          Īn Abecedarul Micului Creştin, Ed. Didactică şi Pedagogică, 2002, autor Preot Ioan Săuca, o istorioară cu rol moralizator arată astfel: „Vasilică este un copil rău. El s-a urcat pe o scară să strice cuibul rīndunelelor. Dar a păţit-o! Dumnezeu l-a văzut şi i-a tras scara (s.n.) (manualul prezintă şi o poză sugestivă cu Vasilică zăcīnd inconştient cu scara căzută peste el). Băiatul nu s-a mai putut bucura de vacanţă, avīnd nevoie de tratament medical. Rīndunelele zboară fericite şi īi mulţumesc lui Dumnezeu că a avut grijă de ele”.
Atitudinile intolerante sīnt inculcate uneori, chiar din ciclul primar. Acelaşi manual de clasa I, Religie. Cultul ortodox, Ed. Sf.Mina īi īnvaţă pe copii: „Cīt a trăit pe pămīnt, Domnul nostru Iisus Hristos a făcut numai bine oamenilor. De aceea mulţi Īl iubeau, Īl urmau şi Īl ascultau. Oamenii răi nu credeau că El este Dumnezeu.” (s.n.) Necredinţa sau scepticismul sīnt asociate cu răutatea, ceea ce va genera intoleranţă faţă de necreştini, poate chiar antisemitism, mai ales că īn partea de jos a paginii sīnt puse īntrebări precum: „De cine a fost judecat şi răstignit Domnul nostru Iisus Hristos? De ce?” care se pretează la răspunsuri cu conţinut intolerant, antisemit.

Ritualismul religios excesiv este, de asemenea, prezent īn manuale, confirmīnd īncălcarea, prin modelul de educaţie religioasă confesională, caracterului laic al īnvăţămīntului public.
Rugăciunile colective la īnceputul şi sfīrşitul orelor reprezintă o īncălcare a libertăţii de gāndire, conştiinţă şi religie a elevilor. Nu īntīmplător, rugăciuni colective de acest fel nu sunt permise īn şcolile publice din Statele Unite şi din democraţiile vest europene. Dar manualele de religie ortodoxă aprobate de Ministerul Educaţiei le consacră. Un exemplu găsim īn Religie. Cultul ortodox. Manual pentru clasa I, Editura Sf. Mina, pag 62:.
    „Ce rosteşte un elev
    Cuminte şi educat,
    La-nceput de nouă zi
    Cīnd īn clasă a intrat?”
Īn dreapta acestor versuri este o poză cu toţi elevii unei clase rugīndu-se. Apoi:
    „Ce rosteşte un elev,
    Cānd programul s-a sfīrşit
    Şi spre casă bucuros
    Cu paşi repezi a pornit?”
Īn stīnga versurilor este o altă poză cu toţi elevii rugīndu-se.
De altfel,  īn manualele de religie, rugăciunile colective īn sălile de clasă sunt de asemenea o constantă , ca şi pozele cu elevi care trebuie să īşi facă semnul crucii oriunde ar īntīlni o biserică ortodoxă.
Un aspect calitativ care nu poate fi trecut cu vederea priveşte valoarea poezioarelor din unele manuale de religie (Manual de religie clasa a IV-a, Ed. Didactică şi Pedagogică, Buc. 2002, Rugăciunea mamei de Teodor Castrişanu; Religie, cultul ortodox, manual pentru clasa a I-a, Ed. Sf.Mina, Iaşi, 2005, „capodoperele” lui M. Corneliu etc.) care frizează penibilul şi care afectează īn mod evident calitatea educaţiei.
Afirmaţiile intolerante din manualele de religie. Afirmaţiile intolerante şi persiflante faţă de alte culte sau faţă de alte opinii privind religia, prezentarea tendenţioasă a punctelor de vedere critice faţă de religie īşi găsesc şi ele legitimarea īn manualele de religie. Manualele şi caietele de religie nu se rezumă la prezentarea aspectelor esenţiale ale unei credinţe religioase, ci au pasaje şi capitole dedicate incriminării, persiflării şi prezentării tendenţioase a altor credinţe sau curente de gīndire.
sus
Astfel, īn capitolul 14, „Cultele religioase după Reformă”, din „Religie creştin ortodoxă. Caiet pentru elevi, cadre didactice şi părinţi”, clasa a VIII-a, Editura Sf. Mina, este pus motto-ul: „Se vor ridica hristoşi mincinoşi şi proroci mincinoşi şi vor da semne mari şi chiar minuni, ca să amăgească, de va fi cu putinţă, şi pe cei aleşi.” (Matei 24, 5-24). Pentru a ilustra acest lucru, caietul de religie face o scurtă prezentare, la paginile 47-49, a unora dintre cultele neoprotestante. Prezentarea este īnsă una şocant de ofensatoare şi tendenţioasă:
Adventiştii. (...) Īntemeietor: W. Miller (fermier din America). Neavīnd puterea pentru īnţelegerea Bibliei, a scos din ea o rătăcire (s.n.): venirea a doua va fi īntre 1.03.1843 şi 1.03.1844, cīnd Hristos va īntemeia o īmpărăţie de o mie de ani (milenism). Dar a mărturisit public greşeala (i-a īndemnat pe adepţii săi să treacă la baptişti) şi a urmat scindarea adventiştilor īn numeroase grupări.”
Adventiştii reformişti. Mişcarea reformistă a adventiştilor de ziua a şaptea: Margareta Rosen din Los Angeles s-a separat de prima grupare şi a propus reforme. De pildă, ea a propus ca adeventiştii adevăraţi să nu pună mīnă pe arme pentru a ajuta statele īn război. La noi mişcarea a fost adusă de soldatul Kremer (1918).”
Penticostalii. (...) Ei susţin că toţi membrii au botezul cu Duhul Sfīnt şi cu foc pe care l-au primit asemenea Apostolilor la Cincizecime. Ca semn al „pogorīrii” Duhului Sfīnt, ei emit bolboroseli fără sens, numindu-le pe acestea glosolalie sau vorbire īn limbi (susţinīnd că ele sunt identice cu ceea ce au trăit Sfinţii Apostoli la Cincizecime); au mai fost numiţi „Tremurători”, din cauza tremurăturilor pe care le manifestă sub pretinsa influenţă a Sfīntului Duh. Īntemeiere: Pastorul baptist Carol Parham, după 1900, īn America, a īnceput să propovăduiască rătăcirea (s.n.) că Sfīntul Duh se revarsă din nou cu putere la a doua pogorīre a Sa (la 3.01.1911, s-a pogorīt deja peste 13 sectari).”
Apoi, la capitolul 15, Ortodoxia şi Ecumenismul, este scris la pagina 50 următorul pasaj: „Adevărata unitate de credinţă se va realiza atunci cīnd creştinii Bisericilor din lume vor mărturisi īntr-o inimă şi-un cuget ceea ce a stabilit şi ne īnvaţă Biserica dreptmăritoare īn Simbolul Credinţei, formulat de Sinodul al II-lea ecumenic de la Constantinopol din 381: „Cred īn una, sfīntă, sobornicească şi apostolească Biserică”. Aceasta se va realiza cīnd va binevoi Dumnezeu să īnmoaie inima celor care zac īn greşeală (s.n.) ca aceştia să se īntoarcă la Biserica cea dreptmăritoare.” La pagina 59 se spune elevilor că: „Activīnd pentru īntărirea credinţei ortodoxe strămoşeşti, Biserica noastră se opune acţiunii unor secte care, cu sprijin material de peste hotarele ţării, īncearcă să facă prozeliţi printre creştinii ortodocşi (sectele vor să-L vestească pe Hristos poporului romān, ca şi cum acesta nu L-ar cunoaşte pe Mīntuitorul de aproape două milenii!).”
sus
Această manieră de prezentare este evident una care doreşte să ridiculizeze alte credinţe recunoscute de statul romān. Adepţii acestor culte sunt denumiţi „sectari”, iar īntemeietorii lor şi anumite practici cultice ale acestora sīnt ironizate şi prezentate īn mod tendenţios, ca rătăciri, singura biserică „dreptmăritoare” fiind cea ortodoxă.
Manualul Religie.Cultul Greco-Catolic, pentru clasa a IX-a , Editura. Dacia 2005, nu este nici el mai clement, ţinta fiind de astă dată ateismul sau stilul de viaţă modern. La pagina 83 se afirmă că Papa Paul al VI-lea definea ateismul drept „fenomenul cel mai grav al timpului nostru”, iar la pagina 87 se spune că „faptul că Dumnezeu este lăsat deoparte īn favoarea liberalismului, individualismului, materialismului (aşa cum se īntāmplă mai peste tot īn occident dar şi īn fostele ţări socialiste īn ultima perioadă) duce la apariţia sectelor şi a unor superstiţii moderne.”
Culminaţia discursului ofensator la adresa altor culte se regăseşte īn manualul Religie. Cultul ortodox. Manual pentru clasa a XI-a, Editura Corint, devenit īntre timp de tristă faimă, pentru conţinutul său intolerant, dar şi pentru faptul că volumul era coordonat de nimeni altul decīt Adrian Lemeni, la acea dată Secretarul de Stat pentru Culte din Ministerul Culturii şi Cultelor (MCC).

Manualul coordonat, aşadar, de Adrian Lemeni şi avīndu-i ca autori pe Jean Nedelea, asistent drd. la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Patriarhul Justinian”, Universitatea Bucureşti, Georgian Păunoiu, asistent drd. la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Patriarhul Justinian”, Universitatea Bucureşti,  Silviu Tudose, diac.asistent drd. la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Patriarhul Justinian”, Universitatea Bucureşti, este un manual aprobat prin Ordinul MEC nr. 4446 din 19.06.2006 şi realizat īn conformitate cu programa analitică aprobată prin Ordin al MEC nr. 3252 din 13.02.2006.
Īn Capitolul 7 intitulat „Libertate religioasă şi prozelitism”, la pagina 90, sīnt atacate practic toate cultele religioase din Romānia, cu excepţia, evident, a ortodoxiei. Accentul cade pe discreditarea acelor „mişcări religioase care acţionează īn spaţiul unei confesiuni creştine tradiţionale, prin metode nedemne, inacceptabile din punct de vedere social şi moral. Acest fenomen poartă numele de prozelitism (s.a.). Fenomenul poate deveni o sursă de tensiune īntre biserici, creīnd confuzie chiar īntre credincioşi”. Şi pentru a nu lăsa loc de īndoială, autorii īi demască pe prozeliţi. Ţinta predilectă este Biserica Greco-Catolică:
„Instituind primatul papal, Biserica Romei a văzut misiunea nu doar īn evanghelizarea necredincioşilor, ci şi īn reīntoarcerea celorlalţi creştini sub autoritatea episcopului Romei. Aşa au apărut «misiunile» catolice īn spaţiul ortodox, nefiind īnsă decīt o strategie agresivă (s.n.) de a-i atrage pe ortodocşi la catolicism. Acest prozelitism catolic, numit uniatism (s.n.), a fost aplicat īn Ucraina (sec. al XVI-lea), īn Polonia (sec. al XVII-lea) şi mai tīrziu īn Transilvania (īnceputul sec. al XVIII-lea), instituindu-se astfel Biserica Greco-Catolică. Trebuie să cunoaştem acest adevăr istoric (s.n.), pe care cronicile vremii īl mărturisesc indubitabil (s.n.). Mai mult, īn dialogul recent dintre ortodocşi şi catolici, ambele părţi au recunoscut că uniatismul a fost metodă contrară Tradiţiei Bisericii, devenind o sursă de conflicte şi diviziuni pīnă astăzi” (s.n.).

          Atacul virulent la adresa altor culte, recunoscute īn Romānia, continuă īn aceeaşi notă calomnioasă, la pagina 91 afirmīndu-se despre „secte”: „Aceste asociaţii şi mişcări religioase īşi desfăşoară «misiunea» prin mijloace nedemne de Evanghelie (s.n.). Este un motiv īn plus pentru ca, fără false menajamente, şi īn Romānia să se prezinte realist lucrurile īn ceea ce priveşte răul generat de prozelitismul sectelor (s.n). Paradoxal, există cīteva grupări sectare interzise īn occident (s.n.), dar care īn Romānia desfăşoară acţiuni prozelitiste īn deplină libertate. Deşi īn Romānia nu au statut de cult, ci sunt numite fie organizaţii religioase (Martorii lui Iehova), fie asociaţii sau fundaţii religioase (Bahį’i, mormoni), aceste mişcări aplică strategii prozelitiste (s.n.). Este necesar să cunoaştem psihologia acestor grupuri, pentru ca «misiunea» lor să nu īnşele conştiinţa noastră, afectīnd familia şi comunitatea Bisericii. Care sīnt formele concrete de prozelitism? Lucrīnd īntotdeauna «sub masca binelui», sectele cīştigă adepţi prin folosirea unor mijloace nedemne de misiunea creştină: īndoctrinare, mituire, şantaj, exploatarea sărăciei, fanatism”(s. n.).
sus
Manualul era, coordonat de Adrian Lemeni, lector dr. la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Patriarhul Justinian” care īn poziţia sa de Secretar de Stat pentru Culte la Ministerul Culturii şi Cultelor ar fi fost cel mai īn măsură să ştie că „sectele” atacate īn manualul său au statut de culte recunoscute oficial īn Romānia, pentru a nu mai vorbi de toleranţa faţă de toate cultele religioase care ar trebui să se manifeste īntr-un Minister al Cultelor.

Analiza acestui manual ridică īntrebări serioase şi asupra conţinutului īnvăţămīntului teologic, finanţat tot din fonduri publice şi, mai nou, integrat īn cele mai prestigioase universităţi (laice?) din Romānia, al căror spirit academic, iată, īl compromit.
Nu mai puţin, manualul Religie.Cultul Ortodox, pentru clasa a X-a, Editura Dacia Cluj 2005, autori Dorin Opriş, Irina Horga, Monica Opriş, Antoaneta-Firuţa Tacea, apărut sub egida Patriarhiei Romāne şi aprobat cu Ordinul MEC nr.3787/2005, vorbeşte despre greco-catolici īn termeni inadmisibili. Īn capitolul „Ortodoxia īn contextul creştinismului romānesc”, la pagina 70, autorii găsesc cu cale să le predea elevilor următoarele īnvăţături; „Evenimentul care a zguduit (s.n.) īn modul cel mai profund unitatea de credinţă a romānilor din Transilvania a fost Uniaţia (1701). Aceasta a condus la formarea Bisericii Greco-Catolice, confesiune catolică de rit bizantin. Dezbinarea (s.n.) īn planul credinţei a romānilor transilvăneni a avut consecinţe majore, determinīnd instaurarea unui climat de neīnţelegere şi neīncredere reciprocă, cu efecte pe termen lung”, ceea ce sugerează elevilor ortodocşi că biserica răspunzătoare pentru a fi „dezbinat” credinţa romānilor transilvăneni este damnabilă pīnă īn ziua de astăzi. Manualul, utilizat īn Transilvania, are menirea de a īntreţine suspiciunea faţă de greco-catolici, de a-i culpabiliza, de aici izvorīnd, īncă de pe băncile şcolii (publice!), şi teza că aceia care nu sīnt ortodocşi, nu pot fi buni romāni, căci au „zguduit” unitatea de credinţă, una din ideile fundamentale ale naţional - ortodoxismului romānesc de ieri şi de azi. Este izbitor că nici acest manual, nici altele, de religie ortodoxă, nu consacră nici măcar o menţiune contribuţiei Bisericii Greco-Catolice la deşteptarea sentimentului naţional al romānilor şi nu face nici o referire la persecutarea şi interzicerea acestei Biserici īn perioada comunistă. Īn contrast cu Uniaţia, BOR este prezentată apoteotic, „istoria Bisericii Ortodoxe Romāne este strīns legată de istoria poporului romān”. Este interesant de menţionat că acest manual, īn ediţia sa aproape identică din 2002, avīnd aceiaşi autori, nu includea aceste referiri la Biserica Greco-Catolică, iar capitolul al V-lea din ediţia 2002 se intitula „Ortodoxia şi cultura naţională”, şi era unul descriptiv şi corect. Rămīne īntrebarea cum se produc aceste fenomene de involuţie şi radicalizare a manualelor.
          Īntr-un alt manualul de religie ortodoxă, coordonator tot Adrian Lemeni, aprobat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării cu ordinul MEC nr. 3787/05.04.2005 la capitolul  „Ortodoxia şi problemele lumii contemporane”, pagina 94, stă scris: „Numeroasele forme de aşa-zisă spiritualitate propuse astăzi şi care promit obţinerea unor puteri miraculoase decurg cel mai adesea dintr-o influenţa directă a demonilor. Magia, spiritismul sau anumite puteri ale yoghinilor care conferă puteri supranaturale sunt īn strīnsă legătură cu lucrarea demonilor. (...) Spre deosebire de yoga, creştinismul este o religie a vieţii şi a īnvierii (...) Yoga şi teoria reīncarnării predispun la fatalitate (....) Creştinismul iubeşte şi preamăreste viaţa, yoga, cu toate formele sale, o dispreţuieşte, socotind-o numai suferinţă. De aceea se lucrează permanent cu desfiinţarea ei. Creştinismul făgăduieşte omului viaţa veşnică, yoga arată intrarea īn neantul necondiţionat. Creştinismul īl arată pe om şi după trecerea spre viaţa veşnică ca personală; yoga lucrează la pierderea personalităţii...īn yoga, eul purificat va părăsi această „vale a plīngerii” īn mod definitiv, pierzīndu-se īn izolare sau stingere.” (Pr. Vasile Pop, Yoga şi isihasmul). Īn aparenţă avem de-a face cu un aspect meritoriu al manualelor confesionale, acela de a prezenta şi alte religii sau credinţe. Īn esenţă, aceste comparaţii nu sīnt nevinovate, ele nu ţintesc informarea elevilor, ci consolidarea convingerii că numai cultul lor este legitim, alte culte sau practici fiind, iată, lucrarea demonilor. E de presupus că astfel pregătiţi, elevii din īnvăţămīntul public romānesc vor fi persoane dezavantajate īntr-o lume globală.
sus
Bibliografia recomandată elevilor ridică şi ea, īn anumite cazuri, īntrebări serioase. Astfel, manualul Religie. Cultul ortodox, pentru clasa a X-a, īnvăţămīntul liceal şi şcoala de arte şi meserii (coordonator Adrian Lemeni, Editura Corint, 2005) conţine o listă de pagini de internet spre a fi accesate de elevi pentru aprofundarea cunoştinţelor.
Materialele postate pe aceste pagini web sīnt īnsă de o intoleranţă virulentă, fundamentaliste şi periculoase. Spre exemplu, pe o pagină (http://www.crestinortodox.ro) la care se face trimitere, elevii pot lectura documentele Conferinţei teologice inter-ortodoxe īntrunite pe 20 Septembrie, 2004, la Tesalonic, Grecia:  „Ecumenismul: Origini. Aşteptări. Demistificare”. Īn capitolul „Ecumenismul este o creaţie a papismului şi a protestantismului, care ascunde īnstrăinarea de Adevărata Biserică” stă scris : „Ecumenismul nu are absolut nici o legătură cu ecumenicitatea şi catolicitatea Bisericii, care este pe deplin păstrată, atīt geografic cīt şi ecleziologic, īn Una, Sfīntă, Sobornicească şi Apostolească Biserică, adică Biserica Ortodoxă, care continuă să creadă ceea ce a fost crezut «īntotdeauna, pretutindeni şi de către toţi.” Existenţa ereziilor nu neagă nici unitatea, nici ecumenicitatea şi nici catolicitatea Bisericii. Biserica continuă să fie una şi universală. Erezii şi schisme ca «bisericile» «catolice» şi protestante ale Apusului sau cele anti-calcedoniene ale Răsăritului nu sīnt bisericile locale autentice şi legitime ale acelor ţinuturi (s.n.); aceste biserici redobīndesc unitatea şi catolicitatea, devin adevărate biserici, doar atunci cānd sunt reintegrate īn credinţa şi viaţa Bisericii Ortodoxe Soborniceşti (Catolice), care nu este doar adevărata Biserică, ci şi singura Biserică.(s.n.) Prin urmare, de la bunul lui īnceput şi pīnă īn ziua de astăzi, aşa-numitul «Conciliu Mondial al Bisericilor», ca vehicul (purtător) al ecumenismului protestant, este, īntr-un adevărat sens ecleziologic, un «Conciliu Mondial al ereziilor şi schismelor. Papismul s-a īndepărtat de unitatea şi catolicitatea Bisericii la īnceputul celui de-al doilea mileniu prin schisma din 1054 şi īmbrăţişarea unor erezii precum „filioque”-le şi „primatul papal.» Biserica pe atunci ortodoxă a Romei, care a strălucit mulţi sfinţi, mucenici şi mărturisitori, a fost trasă īn erezie şi īnşelare. Ruptă de una şi adevărata Biserică, Biserica locală a Romei, fiind captivă a scolasticismului şi a năzuinţelor lumeşti ale papilor, nu numai că a eşuat īn a păstra creştinătatea apuseană unită, ci chiar a devenit o sursă de noi erezii şi schisme, cum ar fi Reforma protestantă a veacului al XVI-lea īn diferitele ei forme, Anglicanismul sau Vechiul Catolicism.” Ce confuzii poate crea īn mintea unui tīnăr de 16-17 ani lectura acestor rīnduri, dacă elevul conştiincios ia īn serios recomandarea bibliografică, dar īn paralel lecturează, bunăoară, declaraţiile fraterne, ecumenice, ale ortodocşilor participanţi la a Treia Adunare Ecumenică Europeană de la Sibiu, 2007, capitală culturală a Europei!

Alt site (www.credo.ro) indicat ca sursă bibliografică pentru liceeni, este o pagină web care conţine opiniile, nu tocmai tolerante despre greco-catolici ale Sf. Cuv. Paisie de la Neamţ: „Unia (uniatismul) este o aşchie desprinsă de la Sfīnta Biserică a Răsăritului şi unire cu necredincioasa, ca să nu-i zic biserică rīmlenească. Unia este īnşelăciunea diavolului (s.n.), ce-i vīnează pe cei nesocotiţi īntru pierzanie. Unia este un lup răpitor de suflete īn piele de oaie. Unia este veninul aducător de moarte, īn chip de miere, ce pierde sufletele. Unia este mlădiţa īnainte-mergătoare a antihristului, ce ademeneşte cu măgulire pe cei mai neştiutori īntru pierzanie. Unia este prăpastia iadului pentru cei ce nu au parte de cuget. Unia este Iuda (s.n.), ce cu linguşitorul sărut a vīndut Credinţa Pravoslavnică. Unia este ca şi rāmlenii (catolicii) eretici. Cum, dar, uniaţii nu sunt rīmleni, cīnd toate dogmele Credinţei Ortodoxe le-au călcat īn picioare şi pe cele rīmleneşti le-au adoptat, zicīnd cu neruşinare, precum că Duhul Sfīnt purcede şi de la Fiul? Şi papei de la Roma, adevăratului eretic, aceluia i se īnchină şi, īn loc de Hristos, pe el de căpetenia bisericii īl au. [...] Un asemenea jurămīnt, adică anatema, asupra celor ce se īmpotrivesc şi nu se supun Soborniceştii Biserici, este pusă de patriarhii Răsăritului soborniceşte, nu doar pentru o oarecare vreme, ci pīnă la sfīrşitul lumii va rămīne tare şi neclătită şi nedezlegată cu darul lui Hristos.” (Cuvinte şi scrisori duhovniceşti, vol. II, Chişinau, 1999, p.49)

sus

Dezechilibrul dintre creaţionism şi evoluţionism
Creaţionismul este prezent īn totalitatea manualelor de religie, fără menţionarea evoluţionismului, fenomen explicabil şi prin caracterul confesional al predării. Recent, Asociaţia Solidaritatea pentru Libertatea de Conştiinţă a protestat public41 din cauza eliminării referinţelor la evoluţionism. Teoria evoluţiei speciilor şi a omului nu mai figurează nici īn programa pentru bacalaureat, nici īn programa curentă de biologie, fiind eliminate lecţiile de prezentare a acesteia din studiul biologiei şi a temei „Dumnezeu” din programa şi manualele de Filosofie de clasa a XII-a, prin Ordin al ministrului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.
Eliminarea evoluţionismului din manuale, fenomen īntīlnit şi īn alte state europene, este considerat un pericol de către Consiliul Europei, care a adoptat de curīnd Rezoluţia nr. 1580 din 4 octombrie 2007, intitulată Pericolul creaţionismului īn educaţie. Īn primul alineat al Rezoluţiei se subliniază: „(...) Scopul este acela de a avertiza īmpotriva anumitor tendinţe care intenţionează să prezinte credinţa ca fiind o ştiinţă.(s.n.). Credinţa şi ştiinţa trebuie separate. Nu este vorba de antagonism. Ştiinţa şi credinţa trebuie să poată coexista (s.n.). Nu este vorba de a situa pe poziţii opuse credinţa şi ştiinţa, dar este necesar să īmpiedicăm credinţa de a ajunge să fie opusă ştiinţei.”, iar Rezoluţia cere statelor membre, deci şi Romāniei, membră a Consiliului Europei din 1993: „(19.1.) să apere şi să promoveze cunoştinţele ştiinţifice; (19.2.) să consolideze predarea fundamentelor ştiinţei, a istoriei sale, a epistemologiei şi metodelor sale, pe līngă predarea cunoştinţelor ştiinţifice obiective; (19.3.) să facă ştiinţa mai uşor de īnţeles, mai atractivă şi mai apropiată de realităţile lumii contemporane; (19.4.) să se opună cu fermitate predării creaţionismului ca disciplină ştiinţifică, pe picior de egalitate cu teoria evoluţiei (s.n.), şi īn general să opună rezistenţă prezentării ideilor creaţioniste īn cadrul oricărei alte discipline īn afară de religie; (19.5.) să promoveze predarea evoluţiei ca teorie ştiinţifică fundamentală, īn cadrul planului de īnvăţămīnt.”42
Deocamdată autorii manualelor de religie şi MECT nu par deranjaţi de conţinutul īnvăţămīntului religios de la noi. Īn manualul de clasa I, Religie. Cultul ortodox, Ed. Sf. Mina, la pagina 20, li se spune elevilor că: „Dumnezeu l-a creat pe om după chipul Său: i-a dăruit suflet īnzestrat cu gīndire, simţire şi voinţă. Primul om a fost numit Adam. El a fost făcut din pămīnt. Apoi, Dumnezeu a suflat īn faţa lui suflare de viaţă. Prima femeie, Eva, a fost făcută dintr-o coastă a bărbatului său. Dumnezeu i-a pus stăpīni peste tot pămīntul. Omul este cea mai frumoasă fiinţă de pe pămīnt creată de Dumnezeu.” Aceste lucruri sīnt prezentate copiilor ca o certitudine ştiinţifică, cu aerul că reprezintă o cunoaştere obiectivă. Dacă acest enunţ este legitim īntr-un catehism predat la biserică, el este cel puţin neavenit īntr-o şcoală publică, laică.
          Creaţionismul este prezentat īn mod literal, īn contrast cu teoriile ştiinţifice şi la paginile 11-12 din „Religie. Cultul ortodox.”, manual pentru clasa a XI-a, Editura Corint: „Sfinţii părinţi evidenţiază apariţia vegetaţiei īnaintea soarelui pentru a accentua că īntreaga lume īşi are originea şi susţinerea īn Dumnezeu. Īntreaga vegetaţie ce īmpodobeşte pămīntul nu-şi datorează existenţa luminii solare, nici ostenelii omului, ci puterii creatoare a lui Dumnezeu. Sf. Ambrozie al Milanului arată că soarele a fost făcut după apariţia vegetaţiei pe pămānt: „Fie ca pămīntul să odrăslească īnainte de a primi īntăritoarea īngrijire a soarelui, spre a nu se da prilej de sporire omeneştii rătăciri. Fie ca toţi să ştie că nu soarele e pricinuitorul creşterii plantelor. (...) Cum ar putea soarele să dea putere vieţii plantelor crescătoare, cīnd acestea au fost mai īnainte făcute să crească de dătătoarea de viaţă putere ziditoare a lui Dumnezeu, īnainte ca soarele să fi īnceput a lua parte la vieţuire? Soarele e mai tānăr decīt mugurii, mai tīnăr decāt ierburile.”
          Respingerea explicaţiei ştiinţifice asupra succesiunii apariţiei soarelui, planetelor şi vieţii este īntărită mai jos de pasajul următor din acelaşi manual:
„Ziua a IV-a. Dumnezeu a făcul luminătorii: soarele, luna, stelele. Astfel au apărut şi anotimpurile. Teoriile ştiinţifice presupun apariţia soarelui īnaintea pămāntului, aşa cum cere logica aparentă. Dar zilele creaţiei nu pot fi īnţelese exclusiv prin intermediul legilor cunoscute de ştiinţe. Ştiinţa are competenţă doar īn studierea lumii observabile de după căderea īn păcat. Zilele creaţiei ne arată că īntreaga lume trăieşte īn mod vizibil prin Dumnezeu. Tendinţa de a considera soarele ca sursă a vieţii de pe planeta noastră constitie o īncercare de explicare naturalistă a lumii. (...)
Ziua a V-a. Dumnezeu a făcut vieţuitoarele din apă şi din văzduh. Printr-o interpretare forţată, evoluţionismul consideră că speciile derivă unele din altele, inclusiv omul, care provine dintr-un anumit strămoş comun cu maimuţa. Sfinţii Părinţi insistă asupra felurilor vietăţilor. Ei arată că fiecare fel de vieţuitoare s-a făcut deodată şi acest fel īşi păstrează firea. Nu poate fi vorba de o trecere a vieţuitoarelor dintr-un fel īn altul.”

          Deşi astrologia contravine chiar religiei creştine, ea este totuşi legitimată īn acest manual la pagina 16: „venirea magilor la Bethleem – spre a se īnchina pruncului Iisus – demonstrează că şi Orientul păgīn aştepta venirea unui Mīntuitor. Astrologi īncercaţi, magii «citiseră» īn stele chiar timpul şi locul īntrupării Fiului lui Dumnezeu.”
Īn condiţiile īn care, de la clasa I la clasa a XII-a elevii sīnt formaţi īn spiritul teoriei creaţioniste, prezentată cel mai adesea ca un adevăr absolut, cu valoare ştiinţifică, strategia MEC de a limita sau exclude teoria evoluţionistă pīnă şi din manualele de biologie este periculoasă, aşa cum o indică şi Rezoluţia mai sus citată a Consiliului Europei, iar pentru echilibrarea situaţiei este urgentă luarea unor măsuri corective īn sarcina MEC.

sus

Falsul istoric şi naţionalismul

          Falsul istoric sub diferite forme şi īmbinarea fundamentalismului religios cu naţionalismul sīnt de asemenea adesea prezente īn manualele de religie. Sub titlul Mitropoliţii romāni – promotori ai educaţiei īn spaţiul romānesc, de exemplu, acelaşi manual ortodox susţine că „primele şcoli atestate pe teritoriul ţării noastre au apărut la mănăstiri, īncă din secolul al X-lea”, īn răspăr cu cele mai elemenetare cunoştinţe istorice. Este simptomatic modul īn care este prezentată, de exemplu, īn Manualul de religie pentru cultul ortodox, clasa a X-a, al Editurii Corint, 2005, Palia de la Orăştie care apare ca „primul text biblic din Vechiul Testament tipărit īn limba romānă”, fără a se face vreo referire la contextul istoric al apariţiei acesteia şi contribuţia Reformei la traducerea acestei biblii.
Manualul Religie ortodoxă pentru clasa a VII-a, Editura Sf.Mina din Iaşi, autor Camelia Muha, este un exemplu grăitor de īmbinare a citirii trunchiate a istoriei īn cheie naţionalistă cu sentimentul de victimizare a „dreptei credinţe” care transmite elevilor un mesaj neīndoielnic de frustrare şi ură. De exemplu, la sfīrşitul capitolului 17, Reforma īn Transilvania, dincolo de prezentarea tendenţioasă şi unilaterală a evenimentelor evului mediu transilvan, autoarea are grijă să fixeze „cunoştinţele” şi prin intermediul unor exerciţii aplicative prin care elevilor le sīnt sugerate legături neīndoielnice īntre diferite confesiuni şi calităţi sau evenimente emblematice atribuite acestora: catolicismul este asociat cu „Noaptea Sfīntului Bartolomeu”, reforma protestantă cu „acţiunea de convertire la protestantism a credincioşilor de alte confesiuni”, iar ortodoxia, cum altfel, cu „dreapta credinţă”. Īn cadrul prezentării capitolului 18. Uniaţia. Biserica Uniată din Transilvania, īn mod evident nu ne putem aştepta decīt la aplicarea aceleiaşi tehnici de inducere īn eroare prin trunchiere şi manipulare, scopul fiind unul şi acelaşi, crearea unui sentiment de ură faţă de Biserica Greco-Catolică, care ar fi trădat, chipurile, interesul naţional.

          Īntrebarea cea mai importantă este cea referitoare la valorile pe care le răspīndesc aceste manuale, dincolo de comandamentele religioase, īntr-o Europă a mileniului trei. Aici īnsă ne lovim de stridenţe notabile care nu ar trebui să existe īn sistemul īnvăţămīntului public romānesc. Simpatia deosebită a autorilor pentru poetul legionar Nichifor Crainic īn Manualul de religie al cultului ortodox pentru clasa a IX-a, Editura Corvin din Deva, prezent cu mai multe trimiteri bibliografice şi poezii, printre care şi poezia Singurătate – care nu are nimic de-a face cu religia sau valorile creştine (Ascult la miază-noapte: fierbe ura,/Ascult la miază-zi m-ar vrea răpus/ Şi clănţăne o haită īn apus/ Cīnd namila din zori īşi cască gura) – ,poate fi considerată numai cu bunăvoinţă inocentă.

Evaluarea cunoştinţelor de religie. Subiectele predate īn cadrul orelor de religie, īn ciuda caracterului facultativ/opţional al disciplinei, fac şi obiectul unor evaluări ale cunoştinţelor acumulate de elevi. Modelele de evaluare sīnt redactate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare īn Īnvăţămīntul Preuniversitar (CNCEIP) şi pot fi descărcate de pe pagina web a MECT (www.edu.ro). Ghidul de evaluare pentru religie editat īn 2001 īi are drept autori pe Prof. Nicoleta Liţoiu, Prof gr.I Mihaela Panoschi şi Pr. Prof. Nicolae Iordăchescu, acesta din urmă, preot ortodox, fiind şi inspectorul de religie al MECT. Ghidul conţine 82 pagini, dar se referă aproape exclusiv la evaluarea obiectului religie ortodoxă. Ghidul relevă că evaluarea elevilor, chiar şi īn clasele mici, se face pe bază de teste criteriale scrise, de o dificultate surprinzător de avansată. Pentru ilustrare, redăm īn Anexa nr. IX, paginile 63, respectiv 68-69 din modelele de evaluare propuse de autori. Gradul ridicat de complexitate, īnsuşi faptul că pentru o materie facultativă se aplică astfel de evaluări chiar şi la clasele mici, cantitatea de cunoştinţe pretinse de la copii, ridică īntrebarea dacă nu cumva īnvăţămīntul public este confundat de MECT cu īnvăţămīntul confesional. Cu atīt mai mult, cunoştinţele din manualele de religie, care se cer memorate īn detaliu, după cum o indică ghidul, ar trebui să fie de o probitate exemplară.

sus

Petiţii īmpotriva manualelor de religie
Manualele menţionate ca deficitare, şi altele care nu au mai putut fi cuprinse īn această scurtă analiză, dar care conţin de asemenea pasaje care induc intoleranţă şi īndoctrinează, nu au trecut neobservate. După ce ele au fost constant criticate de organizaţii ale societăţii civile, īn anul 2007, au fost reclamate la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD).
          Astfel, īntr-o petiţie din 02.07.2007, īnaintată CNCD, Adunarea Spirituală Naţională a Bahį’ķlor din Romānia a reclamat Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare īn Īnvăţămāntul Preuniversitar pentru īncălcarea dreptului la demnitate a persoanelor care apaţin religiei Bahį’ķ prin textele publicate īn manualul Religie - Cultul ortodox, Clasa a XI-a, Ed. Corint, 2006. Petentul arată că manualul Religie - Cultul ortodox pentru clasa a XI-a, ediţia 2006, publicat de Editura Corint (avizat favorabil prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4446 din 19 iunie 2006), include Adunarea Spirituală Naţională a Bahį’ķlor din Romānia la „secte care fac prozelitism”, descrise īn general ca fiind fie de origine protestantă sau neo-protestantă, fie cu elemente ezoterice de origine asiatică, care sunt „unelte ale Satanei sau porţi ale iadului”, practică un „prozelitism insistent”, reprezintă „pericol pentru societate”, constituie un „fenomen combătut īn societate”, adoptă „mijloace nedemne de evanghelie”, fiind o „grupare sectară interzisă īn occident”, cu misiune īnşelătoare ce „afectează familia şi comunitatea bisericii”, foloseşte metode de „īndoctrinare, mituire, şantaj, exploatare a sărăciei, fanatism”. Īn cadrul capitolului 7, secţiunea „Acţiunea sectelor”, elaborată de Georgian Păunoiu, asistent doctorand la Facultatea de Teologie Ortodoxă, este prezentată şi o imagine a mausoleului lui Bįb din Haifa, Israel, lăcaş sfānt pentru cultul Bahį’ķ. Aceste informaţii sīnt considerate false, discriminatorii şi ofensatoare faţă de religia Bahį’ķ. Faţă de cele afirmate īn manual, petentul a arătat că religia Bahį’ķ este larg recunoscută la nivel internaţional, cu o vastă apreciere īn cadrul structurilor Uniunii Europene, acreditată ca organizaţie neguvernamentală cu statut consultativ īn cadrul structurilor Organizaţiei Naţiunilor Unite īncă din anul 1948 şi este considerată şi īncadrată de legislaţia romānă ca asociaţie religioasă, legal īnregistrată.
          Īn consecinţă, petentul, prin petiţia trimisă la mai multe instituţii, solicita: retragerea manualului īn cauză; editarea celei de-a doua ediţii cu o erată īn care să se precizeze eroarea din ediţia precedentă; programarea unei ore de curs pentru elevii clasei a XI-a (an şcolar 2007-2008) īn cadrul căreia aceştia să fie informaţi īn mod corect cu privire la religia Bahį’ķ; publicarea īn ziarele de circulaţie naţională a unor articole cu o informare corectă despre religia Bahį’ķ şi o menţiune cu privire la recunoaşterea de către Ministerul Culturii şi Cultelor a religiei Bahį’ķ.
Īn răspunsul său, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, Direcţia Juridic şi Contencios, prin Adresa nr. 17239/23.07.2007, arată că īn luna februarie 2007, Consiliul Naţional pentru Evaluarea şi Difuzarea Manualelor a primit prin redirecţionare de la Ministerul Educaţiei şi Cercetării Adresa nr. 15.426, prin care autorii (s.n.) manualului solicitau modificarea conţinutului lecţiei de la paginile 90-91, pentru ediţiile următoare. „Motivul care a stat la baza acestei solicitări īl constituie riscul pe care poate să-l producă īn rāndul elevilor eroarea de conţinut a acelei lecţii”.
          La data de 03.10.2007, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (Anexa nr. XI) a decis43 că Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare īn Īnvăţămīntul Preuniversitar, prin avizarea manualului Religie - Cultul ortodox pentru clasa a XI-a, ediţia 2006, publicat de editura Corint, au īncălcat dreptul la demnitate al comunităţii de religie Bahį’ķ, conform art. 15 al Ordonanţei Guvernului 137/2000, republicată; Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării a hotărīt totodată să monitorizeze modul de retragere din circuit al manualului. Partea nevăzută a acestui caz de discriminare este aceea că manualul retras īl avea coordonator tot pe Adrian Lemeni, secretar de stat la Ministerul Culturii şi Cultelor la acea dată, care, īn repetate rīnduri, a coordonat manuale intolerante faţă de alte culte, aflīndu-se, prin demnitatea publică pe care o ocupă, şi īntr-o gravă situaţie de conflict de interese. De fapt, mea culpa exercitată de autorii manualelor a venit numai după ce, Liga Pro Europa a atras atenţia īntr-o conferinta de presă asupra conţinutului scandalos al manualului. Tipic, nimeni nu a fost sancţionat pentru această „eroare”.
         Raportul Departamentului de Stat al SUA privind libertatea religioasă īn Romānia menţionează acest caz īn următorii termeni: „Cīteva ONG-uri şi grupuri religioase minoritare s-au plīns cu privire la un manual de religie ortodoxă, publicat īn iulie 2006 de Ministerul Educaţiei, sub coordonarea Secretariatului de Stat pentru Culte. Manualul descria apariţia Bisericii Greco-Catolice, īn secolul al XVIII-lea, ca rezultat al «prozelitismului catolic», iar Martorii lui Iehova, Credinţa Bahį’i şi Mormonii ca secte care «reprezintă o adevărată ameninţare la adresa societăţii». Un capitol din carte afirma că sectele practică prozelitismul prin mijloace cum ar «fi spălarea creierelor, mită, şantaj şi exploatarea săracilor».
          Ca o concluzie, manualele de religie şi programa ar trebui urgent reorientate spre prezentarea obiectivă a mai multor religii şi a istoriei religiilor şi nu spre īndoctrinarea copiilor cu viziunea unei singure religii care se va proclama pe ea īnsăşi ca fiind superioară tuturor celorlalte şi care nu va ezita, după cum s-a văzut, să incrimineze şi să denigreze atīt alte credinţe, cīt şi persoanele care nu īmpărtăşesc nici o credinţă religioasă.
Violenţa şi cruzimea multor pasaje din aceste manuale induc copiilor, pe līngă frică, o mentalitate străină de spiritul şi menirea unui īnvăţămīnt modern. Manualele sunt orientate īn mod evident spre dogmatică şi īndoctrinare. Sīnt numeroase īndemnuri la ritualism şi aroganţă faţă de alţii. Abundă poziţiile jignitoare la adresa altor culte sau la adresa altor curente de gīndire. Imaginea lui Dumnezeu este una a unui Dumnezeu violent, crud, neiertător. Īnvăţămīntul religios desfăşurat īn astfel de condiţii, cu astfel de manuale va malforma iremediabil mentalităţi şi a devenit una dintre marile piedici şi un mare inamic al copiilor. Dezvoltarea lor intelectuală şi psihică este grav ameninţată de orele de religie derulate după astfel de manuale. Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului nu poate să rămīnă inert faţă de o astfel de stare de lucruri şi să nu introducă reforme radicale privind maniera de alcătuire şi avizare a manualelor de religie.

sus