2. Norme şi practici īn educaţia religioasă din şcolile publice inapoi
2. Norme şi practici īn educaţia religioasă din şcolile publice din Romānia 2.1. Scurt istoric al predării religiei īn şcoli după căderea comunismului 2.2. Statutul juridic al disciplinei religie – ambiguităţi şi confuzii 2.3. Statutul cadrelor didactice care predau religia 2.4. Discriminarea elevilor şi profesorilor aparţinīnd minorităţilor religioase 2.5. Manualele de religie – analiză de conţinut 2.6. Simboluri, ritualuri religioase, lăcaşuri de cult īn şcoli Cazuri de īndoctrinare şi tratamente umilitoare
2.5. Manualele de religie – analiză de conţinut
Īn
cadrul proiectului au fost analizate un număr de 32 de manuale şi 1
caiet de lucru pentru elevi, cadre didactice şi părinţi, dintre care
pentru ciclul primar 17, pentru ciclul gimnazial 5, iar pentru liceu
11. Structura pe confesiuni a oglindit īn mare măsură proporţia
cultelor la ultimul recensămīnt, fiind analizate manualele cultelor
ortodox (17), romano-catolic, atīt īn limbile romānă, cīt şi maghiară
(7), protestant (2), greco-catolic (2), unitarian (1), alianţa
evanghelică, care cuprinde cultele penticostal, baptist şi creştin după
Evanghelie (3).39 Pe de altă parte, din răspunsurile la
chestionarele aplicate de Liga Pro Europa, 56,7% din respondenţii elevi
susţin că nu dispun de manuale de religie.
Prezenta analiză de
conţinut referitoare la manualele de religie nu are pretenţia de a fi
exhaustivă, ea se referă doar la acele manuale la care autorii
raportului au avut acces şi aparţin exclusiv religiilor creştine, pe
site-ul MECT neexistīnd lista completă a manualelor acreditate sau īn
uz la ora actuală.
Manualele de religie evaluate de Centrul
Naţional pentru Curriculum şi Evaluare īn Īnvăţămīntul
Preuniversitar (CNCEIP) sīnt aprobate prin ordine ale Ministrului
Educaţiei, Cercetării şi Tineretului. Unele manuale aflate īn circuitul
şcolar nu au fost aprobate printr-un ordin al Ministrului, fiind
avizate fie de Direcţia Īnvăţămīnt Preuniversitar, fie aprobate de
Comisia Patriarhiei Romāne pentru Īnvăţămīntul Religios īn Şcolile de
Stat şi doar avizate de MECT. Deşi elevii nu dispun, īn proporţie
importantă, de manuale de religie, pentru unii ani de studiu există şi
cīte trei manuale de religie, precum se poate vedea din Anexa nr. VI
privind lista manualelor utilizate la prezenta cercetare, lăsīndu-se la
latitudinea şcolii şi a profesorilor alegerea manualului care urmează a
fi utilizat. La o primă analiză concluzia este că majoritatea
manualelor respectă curricula specifică aprobată de Ministerul
Educaţiei – de altfel o condiţie a aprobării acestora –, excepţiile
constituind mai de grabă iniţiative partizane īn favoarea calităţii. sus Īn
Protocolul īncheiat la 11.09.1990 īntre Ministerul Educaţiei şi
Ştiinţei şi Secretariatul de Stat pentru Culte, privind introducerea
educaţiei moral-religioase īn īnvăţămīntul de stat, la pct. 3, se
prevede că „educaţia moral-religioasă accentuează asupra elementelor de
etică şi istorie culturală. (...) Elaborarea programelor de īnvăţămīnt
şi predarea se vor face īn spirit irenic, ţinīnd seama de principiile
vieţii comune īntr-un stat modern”, iar la pct. 2 se menţionează că
educaţia moral-religioasă este obiect de īnvăţămīnt şi „are statut de
disciplină opţională şi facultativă”. Este interesant de remarcat că
prevederile cheie ale acestui Protocol iniţial nu au fost respectate,
după cum se va vedea īn această analiză. Educaţia „moral- religioasă”
nu s-a concentrat pe elemente de etică şi istorie culturală, programele
de īnvăţămīnt şi predarea nu au respectat (şi nu respectă) spiritul
irenic, iar despre „principiile vieţii comune īntr-un stat modern” se
pare că tendinţa este de a le combate şi nu de a le promova
Manualele
de religie utilizate la ora actuală īn şcolile publice sīnt aproape īn
totalitate manuale confesionale. Manualele de religie aprobate de MECT
sīnt īn proporţie covīrşitoare manuale confesionale, de īnvăţatură
bisericească, şi doar īntr-o proporţie redusă manuale de cultură
religioasă generală.
Există o variaţie mare de la o religie la
alta īn privinţa proporţiei dintre secţiunile confesională, dogmatică,
de prezentare a propriei religii şi de prezentare a altor religii,
precum şi īntre modul de prezentare a religiilor īn general,
remarcīndu-se adesea o lipsă stridentă a echidistanţei īn tratare.
Conţinutul este lăsat la aprecierea autorilor, chiar şi din punct de
vedere al aspectelor cantitative. Īntre manualele diferitelor culte
există diferenţe izbitoare īn privinţa mesajului de toleranţă,
acceptare a diversităţii, ecumenism, unele manuale ortodoxe
nesfiindu-se să īnfiereze alte culte īn mod direct.
Există şi
manuale care, cel puţin īn linii mari, corespund principiilor
respectului pentru alteritate. Bunăoară, dintre manualele analizate,
manualul de Religie-Cultul Romano-Catolic (Római katolikus vallįs)
pentru clasa a X-a, īn limba maghiară, editat de Editura Studium Cluj,
īn 2005, autor Baróti Lįszló-Sįndor, este un autentic manual de istoria
religiei, lipsit de partizanat religios, făcīnd aproape abstracţie de
religia căreia īi aparţine. Manualul respectiv, ca şi cel de religie
romano-catolică dedicat clasei a IX-a şi apărut la aceeaşi editură,
consacrat studierii Bibliei, ar putea constitui exemple pentru predarea
disciplinei „Religie”, fără catehizare şi partizanat religios, īn
spiritul unui ecumenism (creştin) autentic.
Programele şcolare
urmează şi ele modelul confesional, aşa īncīt indicaţia curriculară
privind valorile ce urmează a fi predate, le īmparte, spre exemplu, īn
valori ale cultului ortodox, adventist, catolic etc., departe de
idealul valorilor universale. Se introduc de la bun īnceput diferenţe
de percepţie asupra valorilor, ceea ce poate conduce, la sfīrşitul
şcolarităţii, la situaţia paradoxală datorită căreia elevii, deşi au
urmat acelaşi īnvăţămīnt de stat, au convingeri diferite īn privinţa
valorilor de toleranţă şi acceptare a diversităţii confesionale, iar
societatea se confruntă mai apoi, şi din această pricină, cu falii
mentalitare. Iată cum, coeziunea socială, un concept promovat de
Consiliul Europei40, al cărui membru este şi Romānia, poate fi eludat
prin lipsa de normativitate şi absenţa standardelor naţionale īn
predarea disciplinei religie. Cum Romānia este un stat prin excelenţă
centralizat, nu poate să nu surprindă această lejeritate normativă īn
cazul disciplinei religie. Cu titlu de exemplificare, iată cīteva extrase din programele şcolare ale ciclului primar la obiectul religie:
•
„Programa urmăreşte să vină īn īntāmpinarea dorinţei de cunoaştere a
elevilor, cīt şi a idealurilor Bisericii Ortodoxe • „Cultul
Creştin Adventist de Ziua a Şaptea īşi propune să ofere elevilor
posibilitatea cunoaşterii Bibliei īn modul īn care aceasta este
īnţeleasă de către Biserica adventistă” (s.n.). • „Cultul Reformat
şi Cultul Evanghelic īşi propune să ofere elevilor oportunităţi pentru
cunoaşterea şi īnţelegerea caracteristicilor principale ale propriei
confesiuni religioase” (s.n.).
(s.n.) īn ceea ce
priveşte educaţia tinerilor īn spiritul credinţei.”Ceea ce lipseste este tocmai idealul
educaţional unic, enunţat īn chiar Legea īnvăţămīntului, astfel că la
capătul şcolarităţii obligatorii, elevii care absolvă acelaşi
īnvăţămīnt de stat, sīnt posesorii unui set de valori uneori antagonice
şi antagonizante. sus
Manualele de religie īntre mesajul pozitiv şi mesajul violent Dacă
majoritatea preceptelor religioase tratate īn cadrul manualelor pentru
ciclul primar, la toate confesiunile, se fac īn cheie pozitivă, exisă
totuşi excepţii semnificative. Īn centrul mesajului creştin al
manualelor se află iubirea aproapelui, respectarea divinităţii,
sinceritatea, dreptatea, bunătatea.
Unele manuale īnsă prezintă
păcatul, şi consecinţa acestuia, pedeapsa, īntr-o cheie excesiv de
crudă şi morbidă pentru vīrsta copiilor cărora li se adresează. Manualul
de Religie.Cultul ortodox.Clasa I, Editura Sf. Mina Iaşi, autori
Camelia Muha, Maria Orzetic, Elena Mocanu, aprobat de MEC cu Ordinul
nr. 4177/02.07.2004, la paginile 50-51, sub titlul Faptele rele –
īncălcarea voii lui Dumnezeu, prezintă pentru copii imagini cu fapte
considerate de autoare ca „fapte rele”: „să nu-ţi faci cruce trecīnd īn
faţa unei biserici, să te urci īn copaci, să dormi duminica pīnă la ora
zece dimineaţa, să te joci cu mingea īn clasă sau pe stradă” – faptă a
cărei urmare este pedeapsa divină – „te calcă maşina” (!). Cam
acelaşi tip de mesaj īl īntīlnim şi īn Manualul Alianţei Evanghelice
din Romānia (Editura Little Lamb din Suceava) care, la acelaşi capitol
intitulat Păcatul trebuie pedepsit, citează trunchiat din Epistola
Sfīntului Pavel către romani „Plata păcatului este moartea...” (Romani
6:23), sugerīnd copiilor de 6-7 anişori că moartea celor dragi se
datorează păcatului săvīrşit de aceştia, fără a continua fraza biblică
cu „dar darul fără plată al lui Dumnezeu este viaţa vecinică īn Isus
Hristos, Domnul nostru.” Acelaşi citat trunchiat, cu aceeaşi finalitate
īnspăimīntătoare, se regăseşte şi īn Manualul de religie ortodoxă
pentru clasa a III-a, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, p.24.
Autorii manualelor de religie din ciclul primar merg chiar mai
departe, promovīnd violenţa fizică asupra copiilor, atīt pe cea de
sorginte divină, cīt şi pe cea a părinţilor. Divinitatea este
prezentată ca o entitate necruţătoare şi capabilă de răzbunări
īngrozitoare. Le sīnt oferite copiilor exemple cu orori ca argument
pentru a nu cădea īn păcat şi a evita astfel pedeapsa divină. Sīnt
incriminate şi pedepsite violent fapte banale, dar considerate ca fiind
īncălcări grave ale poruncilor divine. Abundă īndemnurile la violenţă
şi sīnt legitimate lapidarea şi uciderea celor care calcă īn vreun fel
poruncile divine. Morala este construită fie ca un comerţ cu
divinitatea de genul „mă rog ca să obţin un avantaj de la divinitate”,
fie fundamentată pe frica de pedeapsa divină sau părintească.
Īn
acelaşi manual de Religie.Cultul ortodox.Clasa I, de la Editura Sf.
Mina, Iaşi, li se spune copiilor explicit că dacă fac vreun lucru
greşit vor fi pedepsiţi: „Neascultarea se pedepseşte!”. Iar pedepsele
sīnt violente. Manualul conţine imagini cu copii pedepsiţi violent,
pentru fapte īnsă benigne. La pagina 23, vedem īntr-o poză o fetiţă
jucīndu-se, iar apoi īn imaginea imediat următoare este prezentată
consecinţa nefastă a acestui lucru, fetiţa este la pat, sub observaţia
medicului. Morala indusă copiilor este una īntemeiată pe frica de
pedeapsă violentă. La pagina 49 a aceluiaşi manual, o altă imagine
violentă prezentată de o poezie īndoielnică semnată de M. Popescu:
„Alina, a mea colegă, / E-n spital de-o săptămīnă,/ Jucīndu-se fără
grijă,/ Ea, căzīnd, şi-a rupt o mīnă. (...)”. Obsesia autoarelor
acestui manual pare a fi o constantă asociere dintre joacă şi
consecinţe nefaste ale acesteia.
sus Īn Caietul de Religie creştin
ortodoxă pentru elevi, cadre didactice şi părinţi clasa a VIII-a, Ed.
Sf. Mina, la pagina 10 este prezentată o imagine deosebit de violentă
de natură să īnspăimānte pe foarte mulţi adolescenţi: „După Judecata de
Apoi, drepţii vor merge să se veselească īn īmpărăţia lui Dumnezeu, iar
păcătoşii vor fi aruncaţi īn īntunericul cel mai dinafară, unde va fi
plāngerea şi scrāşnirea dinţilor.” Īn manualul de Religie. Cultul
ortodox, pentru clasa a III-a, Editura Sf. Mina, la pagina 19, Dumnezeu
este prezentat, ad litteram, fără explicaţii, ca extrem de violent şi
răzbunător: „Ca să-l determine pe faraon să-i elibereze din robie
pe evrei, Dumnezeu a trimis asupra egiptenilor zece pedepse foarte
grele”: a transformat īn sānge apa rīului Nil; a acoperit cu
broaşte tot pămīntul Egiptului; au apărut ţīnţari peste tot; a umplut
casele şi pămīntul egiptenilor cu tăuni; au murit de foame multe vite;
au apărut răni şi bube pe oameni şi pe vite; a trimis grindină, apoi
lăcuste care au distrus totul; a trimis īntuneric peste Egipt; a ucis
pe primii băieţi nou născuţi īn familiile egiptenilor.”
După
prezentarea acestor orori şi atrocităţi le este copiilor pusă
īntrebarea: „Ce trebuie să faci pentru a te feri de pedeapsa părinţilor
şi a lui Dumnezeu?”, lipsind tocmai imaginea bunătăţii, a unui Dumnezeu
sau părinte iertător, care este, pīnă la urmă, esenţa
creştinismului. La pagina 21, īn acelaşi manual, i se cere
elevului să relateze: „Un moment din viaţa sa īn care crede că a fost
pedepsit de Dumnezeu pentru o greşeală”. Nu doar la clasele mici
sīnt īntīlnite imagini violente, ci şi īn manualele de liceu. Īn
manualul Religie.Cultul ortodox. Manual pentru clasa a X-a, Grupul
editorial Art, autori: Mihaela Panovschi, N. Argatu, S. Vlad, A. Vlad,
D. Zăbavă, aprobat prin Ordinul MEC nr. 3787 din 05.04.2005 se regăsesc
pasajele următoare: „(...) Biserica creştină a dus şi duce o luptă
continuă īmpotriva tuturor practicilor magice din toate timpurile.
Sfinţii Părinţi au oferit un exemplu admirabil, demn de urmat prin
lupta īmpotriva magiei şi a tuturor formelor de manifestare a
acesteia”. Īmpotriva superstiţiilor şi a practicilor magice sīnt aduse
argumente din Vechiul Testament şi din Noul Testament. Vechiul
Testament opreşte cu desăvārşire vrăjitoria şi practicile magice,
cerīnd pedeapsa cu moartea pentru practicanţi – „pe vrăjitori să nu-i
lăsaţi să trăiască” (Ieşire 22, 18), „orice bărbat sau femeie se va
īndeletnici cu chemarea duhurilor celor morţi ori cu vrăjitoria, cu
moarte să se omoare, cu pietre să-l ucideţi: vinovaţi sīnt” (Levitic
20, 27)
Negativul pedepsei violente este răsplata pentru rugăciune.
Astfel la pagina 29 a aceluiaşi manual de religie ortodoxă, Clasa I,
Editura Sf.Mina, sīnt imagini cu o fetiţă care se roagă să cīştige un
campionat de şah, iar Dumnezeu īi īmplineşte rugăciunea şi o ajută să
ia locul īntīi. Acest lucru sugerează că alţi competitori nu s-au rugat
şi că din acest motiv nu au reuşit ei să ocupe primul loc. Īn partea de
jos a paginii este menţionată īnvăţătura: „Rugăciunea stăruitoare şi
plăcută lui Dumnezeu nu rămīne fără răspuns.” Comerţul cu divinitatea
este afirmat direct şi la pagina 37, printr-o altă īnvăţătură de
acelaşi tip: „Participarea la slujbele de la biserică ne aduce mult
folos (s.n.).”
Violenţa, inclusiv faţă de copii, se īntīlneşte la
tot pasul şi este prezentată ca un lucru firesc. De exemplu, īntr-un
alt manual, este oferită copiilor aceeaşi imagine agresivă a
divinităţii. Īn Abecedarul Micului Creştin, Ed. Didactică şi
Pedagogică, 2002, autor Preot Ioan Săuca, o istorioară cu rol
moralizator arată astfel: „Vasilică este un copil rău. El s-a urcat pe
o scară să strice cuibul rīndunelelor. Dar a păţit-o! Dumnezeu l-a
văzut şi i-a tras scara (s.n.) (manualul prezintă şi o poză sugestivă
cu Vasilică zăcīnd inconştient cu scara căzută peste el). Băiatul nu
s-a mai putut bucura de vacanţă, avīnd nevoie de tratament medical.
Rīndunelele zboară fericite şi īi mulţumesc lui Dumnezeu că a avut
grijă de ele”. Atitudinile intolerante sīnt inculcate uneori, chiar
din ciclul primar. Acelaşi manual de clasa I, Religie. Cultul ortodox,
Ed. Sf.Mina īi īnvaţă pe copii: „Cīt a trăit pe pămīnt, Domnul nostru
Iisus Hristos a făcut numai bine oamenilor. De aceea mulţi Īl iubeau,
Īl urmau şi Īl ascultau. Oamenii răi nu credeau că El este Dumnezeu.”
(s.n.) Necredinţa sau scepticismul sīnt asociate cu răutatea, ceea ce
va genera intoleranţă faţă de necreştini, poate chiar antisemitism, mai
ales că īn partea de jos a paginii sīnt puse īntrebări precum: „De cine
a fost judecat şi răstignit Domnul nostru Iisus Hristos? De ce?” care
se pretează la răspunsuri cu conţinut intolerant, antisemit.
Ritualismul
religios excesiv este, de asemenea, prezent īn manuale, confirmīnd
īncălcarea, prin modelul de educaţie religioasă confesională,
caracterului laic al īnvăţămīntului public. Rugăciunile colective la
īnceputul şi sfīrşitul orelor reprezintă o īncălcare a libertăţii de
gāndire, conştiinţă şi religie a elevilor. Nu īntīmplător, rugăciuni
colective de acest fel nu sunt permise īn şcolile publice din Statele
Unite şi din democraţiile vest europene. Dar manualele de religie
ortodoxă aprobate de Ministerul Educaţiei le consacră. Un exemplu găsim
īn Religie. Cultul ortodox. Manual pentru clasa I, Editura Sf. Mina,
pag 62:.
„Ce rosteşte un elev Cuminte şi educat, La-nceput de nouă zi Cīnd īn clasă a intrat?” Īn dreapta acestor versuri este o poză cu toţi elevii unei clase rugīndu-se. Apoi: „Ce rosteşte un elev, Cānd programul s-a sfīrşit Şi spre casă bucuros Cu paşi repezi a pornit?” Īn stīnga versurilor este o altă poză cu toţi elevii rugīndu-se.
De
altfel, īn manualele de religie, rugăciunile colective īn sălile
de clasă sunt de asemenea o constantă , ca şi pozele cu elevi care
trebuie să īşi facă semnul crucii oriunde ar īntīlni o biserică
ortodoxă. Un aspect calitativ care nu poate fi trecut cu vederea
priveşte valoarea poezioarelor din unele manuale de religie ( Manual de
religie clasa a IV-a, Ed. Didactică şi Pedagogică, Buc. 2002,
Rugăciunea mamei de Teodor Castrişanu; Religie, cultul ortodox, manual
pentru clasa a I-a, Ed. Sf.Mina, Iaşi, 2005, „capodoperele” lui M.
Corneliu etc.) care frizează penibilul şi care afectează īn mod evident
calitatea educaţiei. Afirmaţiile intolerante din manualele de
religie. Afirmaţiile intolerante şi persiflante faţă de alte culte sau
faţă de alte opinii privind religia, prezentarea tendenţioasă a
punctelor de vedere critice faţă de religie īşi găsesc şi ele
legitimarea īn manualele de religie. Manualele şi caietele de religie
nu se rezumă la prezentarea aspectelor esenţiale ale unei credinţe
religioase, ci au pasaje şi capitole dedicate incriminării, persiflării
şi prezentării tendenţioase a altor credinţe sau curente de gīndire. susAstfel,
īn capitolul 14, „Cultele religioase după Reformă”, din „Religie
creştin ortodoxă. Caiet pentru elevi, cadre didactice şi părinţi”,
clasa a VIII-a, Editura Sf. Mina, este pus motto-ul: „Se vor ridica
hristoşi mincinoşi şi proroci mincinoşi şi vor da semne mari şi chiar
minuni, ca să amăgească, de va fi cu putinţă, şi pe cei aleşi.” (Matei
24, 5-24). Pentru a ilustra acest lucru, caietul de religie face o
scurtă prezentare, la paginile 47-49, a unora dintre cultele
neoprotestante. Prezentarea este īnsă una şocant de ofensatoare şi
tendenţioasă: „ Adventiştii. (...) Īntemeietor: W. Miller (fermier
din America). Neavīnd puterea pentru īnţelegerea Bibliei, a scos din ea
o rătăcire (s.n.): venirea a doua va fi īntre 1.03.1843 şi 1.03.1844,
cīnd Hristos va īntemeia o īmpărăţie de o mie de ani (milenism). Dar a
mărturisit public greşeala (i-a īndemnat pe adepţii săi să treacă la
baptişti) şi a urmat scindarea adventiştilor īn numeroase grupări.” „Adventiştii
reformişti. Mişcarea reformistă a adventiştilor de ziua a şaptea:
Margareta Rosen din Los Angeles s-a separat de prima grupare şi a
propus reforme. De pildă, ea a propus ca adeventiştii adevăraţi să nu
pună mīnă pe arme pentru a ajuta statele īn război. La noi mişcarea a
fost adusă de soldatul Kremer (1918).” „Penticostalii. (...) Ei
susţin că toţi membrii au botezul cu Duhul Sfīnt şi cu foc pe care l-au
primit asemenea Apostolilor la Cincizecime. Ca semn al „pogorīrii”
Duhului Sfīnt, ei emit bolboroseli fără sens, numindu-le pe acestea
glosolalie sau vorbire īn limbi (susţinīnd că ele sunt identice cu ceea
ce au trăit Sfinţii Apostoli la Cincizecime); au mai fost numiţi
„Tremurători”, din cauza tremurăturilor pe care le manifestă sub
pretinsa influenţă a Sfīntului Duh. Īntemeiere: Pastorul baptist Carol
Parham, după 1900, īn America, a īnceput să propovăduiască rătăcirea
(s.n.) că Sfīntul Duh se revarsă din nou cu putere la a doua pogorīre a
Sa (la 3.01.1911, s-a pogorīt deja peste 13 sectari).” Apoi, la
capitolul 15, Ortodoxia şi Ecumenismul, este scris la pagina 50
următorul pasaj: „Adevărata unitate de credinţă se va realiza atunci
cīnd creştinii Bisericilor din lume vor mărturisi īntr-o inimă şi-un
cuget ceea ce a stabilit şi ne īnvaţă Biserica dreptmăritoare īn
Simbolul Credinţei, formulat de Sinodul al II-lea ecumenic de la
Constantinopol din 381: „Cred īn una, sfīntă, sobornicească şi
apostolească Biserică”. Aceasta se va realiza cīnd va binevoi Dumnezeu
să īnmoaie inima celor care zac īn greşeală (s.n.) ca aceştia să se
īntoarcă la Biserica cea dreptmăritoare.” La pagina 59 se spune
elevilor că: „Activīnd pentru īntărirea credinţei ortodoxe strămoşeşti,
Biserica noastră se opune acţiunii unor secte care, cu sprijin material
de peste hotarele ţării, īncearcă să facă prozeliţi printre creştinii
ortodocşi (sectele vor să-L vestească pe Hristos poporului romān, ca şi
cum acesta nu L-ar cunoaşte pe Mīntuitorul de aproape două milenii!).”
susAceastă
manieră de prezentare este evident una care doreşte să ridiculizeze
alte credinţe recunoscute de statul romān. Adepţii acestor culte sunt
denumiţi „sectari”, iar īntemeietorii lor şi anumite practici cultice
ale acestora sīnt ironizate şi prezentate īn mod tendenţios, ca
rătăciri, singura biserică „dreptmăritoare” fiind cea ortodoxă. Manualul
Religie.Cultul Greco-Catolic, pentru clasa a IX-a , Editura. Dacia
2005, nu este nici el mai clement, ţinta fiind de astă dată ateismul
sau stilul de viaţă modern. La pagina 83 se afirmă că Papa Paul al
VI-lea definea ateismul drept „fenomenul cel mai grav al timpului
nostru”, iar la pagina 87 se spune că „faptul că Dumnezeu este lăsat
deoparte īn favoarea liberalismului, individualismului, materialismului
(aşa cum se īntāmplă mai peste tot īn occident dar şi īn fostele ţări
socialiste īn ultima perioadă) duce la apariţia sectelor şi a unor
superstiţii moderne.” Culminaţia discursului ofensator la adresa
altor culte se regăseşte īn manualul Religie. Cultul ortodox. Manual
pentru clasa a XI-a, Editura Corint, devenit īntre timp de tristă
faimă, pentru conţinutul său intolerant, dar şi pentru faptul că
volumul era coordonat de nimeni altul decīt Adrian Lemeni, la acea dată
Secretarul de Stat pentru Culte din Ministerul Culturii şi Cultelor
(MCC).
Manualul coordonat, aşadar, de Adrian Lemeni şi avīndu-i ca
autori pe Jean Nedelea, asistent drd. la Facultatea de Teologie
Ortodoxă „Patriarhul Justinian”, Universitatea Bucureşti, Georgian
Păunoiu, asistent drd. la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Patriarhul
Justinian”, Universitatea Bucureşti, Silviu Tudose, diac.asistent
drd. la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Patriarhul Justinian”,
Universitatea Bucureşti, este un manual aprobat prin Ordinul MEC nr.
4446 din 19.06.2006 şi realizat īn conformitate cu programa analitică
aprobată prin Ordin al MEC nr. 3252 din 13.02.2006. Īn Capitolul 7
intitulat „Libertate religioasă şi prozelitism”, la pagina 90, sīnt
atacate practic toate cultele religioase din Romānia, cu excepţia,
evident, a ortodoxiei. Accentul cade pe discreditarea acelor „mişcări
religioase care acţionează īn spaţiul unei confesiuni creştine
tradiţionale, prin metode nedemne, inacceptabile din punct de vedere
social şi moral. Acest fenomen poartă numele de prozelitism (s.a.).
Fenomenul poate deveni o sursă de tensiune īntre biserici, creīnd
confuzie chiar īntre credincioşi”. Şi pentru a nu lăsa loc de īndoială,
autorii īi demască pe prozeliţi. Ţinta predilectă este Biserica
Greco-Catolică: „Instituind primatul papal, Biserica Romei a văzut
misiunea nu doar īn evanghelizarea necredincioşilor, ci şi īn
reīntoarcerea celorlalţi creştini sub autoritatea episcopului Romei.
Aşa au apărut «misiunile» catolice īn spaţiul ortodox, nefiind īnsă
decīt o strategie agresivă (s.n.) de a-i atrage pe ortodocşi la
catolicism. Acest prozelitism catolic, numit uniatism (s.n.), a fost
aplicat īn Ucraina (sec. al XVI-lea), īn Polonia (sec. al XVII-lea) şi
mai tīrziu īn Transilvania (īnceputul sec. al XVIII-lea),
instituindu-se astfel Biserica Greco-Catolică. Trebuie să cunoaştem
acest adevăr istoric (s.n.), pe care cronicile vremii īl mărturisesc
indubitabil (s.n.). Mai mult, īn dialogul recent dintre ortodocşi şi
catolici, ambele părţi au recunoscut că uniatismul a fost metodă
contrară Tradiţiei Bisericii, devenind o sursă de conflicte şi
diviziuni pīnă astăzi” (s.n.).
Atacul virulent la adresa altor
culte, recunoscute īn Romānia, continuă īn aceeaşi notă calomnioasă, la
pagina 91 afirmīndu-se despre „secte”: „Aceste asociaţii şi mişcări
religioase īşi desfăşoară «misiunea» prin mijloace nedemne de
Evanghelie (s.n.). Este un motiv īn plus pentru ca, fără false
menajamente, şi īn Romānia să se prezinte realist lucrurile īn ceea ce
priveşte răul generat de prozelitismul sectelor (s.n). Paradoxal,
există cīteva grupări sectare interzise īn occident (s.n.), dar care īn
Romānia desfăşoară acţiuni prozelitiste īn deplină libertate. Deşi īn
Romānia nu au statut de cult, ci sunt numite fie organizaţii religioase
(Martorii lui Iehova), fie asociaţii sau fundaţii religioase (Bahį’i,
mormoni), aceste mişcări aplică strategii prozelitiste (s.n.). Este
necesar să cunoaştem psihologia acestor grupuri, pentru ca «misiunea»
lor să nu īnşele conştiinţa noastră, afectīnd familia şi comunitatea
Bisericii. Care sīnt formele concrete de prozelitism? Lucrīnd
īntotdeauna «sub masca binelui», sectele cīştigă adepţi prin folosirea
unor mijloace nedemne de misiunea creştină: īndoctrinare, mituire,
şantaj, exploatarea sărăciei, fanatism”(s. n.).
susManualul era,
coordonat de Adrian Lemeni, lector dr. la Facultatea de Teologie
Ortodoxă „Patriarhul Justinian” care īn poziţia sa de Secretar de Stat
pentru Culte la Ministerul Culturii şi Cultelor ar fi fost cel mai īn
măsură să ştie că „sectele” atacate īn manualul său au statut de culte
recunoscute oficial īn Romānia, pentru a nu mai vorbi de toleranţa faţă
de toate cultele religioase care ar trebui să se manifeste īntr-un
Minister al Cultelor.
Analiza acestui manual ridică īntrebări
serioase şi asupra conţinutului īnvăţămīntului teologic, finanţat tot
din fonduri publice şi, mai nou, integrat īn cele mai prestigioase
universităţi (laice?) din Romānia, al căror spirit academic, iată, īl
compromit.
Nu mai puţin, manualul Religie.Cultul Ortodox, pentru
clasa a X-a, Editura Dacia Cluj 2005, autori Dorin Opriş, Irina Horga,
Monica Opriş, Antoaneta-Firuţa Tacea, apărut sub egida Patriarhiei
Romāne şi aprobat cu Ordinul MEC nr.3787/2005, vorbeşte despre
greco-catolici īn termeni inadmisibili. Īn capitolul „Ortodoxia īn
contextul creştinismului romānesc”, la pagina 70, autorii găsesc cu
cale să le predea elevilor următoarele īnvăţături; „Evenimentul care a
zguduit (s.n.) īn modul cel mai profund unitatea de credinţă a
romānilor din Transilvania a fost Uniaţia (1701). Aceasta a condus la
formarea Bisericii Greco-Catolice, confesiune catolică de rit bizantin.
Dezbinarea (s.n.) īn planul credinţei a romānilor transilvăneni a avut
consecinţe majore, determinīnd instaurarea unui climat de neīnţelegere
şi neīncredere reciprocă, cu efecte pe termen lung”, ceea ce sugerează
elevilor ortodocşi că biserica răspunzătoare pentru a fi „dezbinat”
credinţa romānilor transilvăneni este damnabilă pīnă īn ziua de astăzi.
Manualul, utilizat īn Transilvania, are menirea de a īntreţine
suspiciunea faţă de greco-catolici, de a-i culpabiliza, de aici
izvorīnd, īncă de pe băncile şcolii (publice!), şi teza că aceia care
nu sīnt ortodocşi, nu pot fi buni romāni, căci au „zguduit” unitatea de
credinţă, una din ideile fundamentale ale naţional - ortodoxismului
romānesc de ieri şi de azi. Este izbitor că nici acest manual, nici
altele, de religie ortodoxă, nu consacră nici măcar o menţiune
contribuţiei Bisericii Greco-Catolice la deşteptarea sentimentului
naţional al romānilor şi nu face nici o referire la persecutarea şi
interzicerea acestei Biserici īn perioada comunistă. Īn contrast cu
Uniaţia, BOR este prezentată apoteotic, „istoria Bisericii Ortodoxe
Romāne este strīns legată de istoria poporului romān”. Este interesant
de menţionat că acest manual, īn ediţia sa aproape identică din 2002,
avīnd aceiaşi autori, nu includea aceste referiri la Biserica
Greco-Catolică, iar capitolul al V-lea din ediţia 2002 se intitula
„Ortodoxia şi cultura naţională”, şi era unul descriptiv şi corect.
Rămīne īntrebarea cum se produc aceste fenomene de involuţie şi
radicalizare a manualelor. Īntr-un alt manualul de religie ortodoxă,
coordonator tot Adrian Lemeni, aprobat de Ministerul Educaţiei şi
Cercetării cu ordinul MEC nr. 3787/05.04.2005 la capitolul
„Ortodoxia şi problemele lumii contemporane”, pagina 94, stă scris:
„Numeroasele forme de aşa-zisă spiritualitate propuse astăzi şi care
promit obţinerea unor puteri miraculoase decurg cel mai adesea dintr-o
influenţa directă a demonilor. Magia, spiritismul sau anumite puteri
ale yoghinilor care conferă puteri supranaturale sunt īn strīnsă
legătură cu lucrarea demonilor. (...) Spre deosebire de yoga,
creştinismul este o religie a vieţii şi a īnvierii (...) Yoga şi teoria
reīncarnării predispun la fatalitate (....) Creştinismul iubeşte şi
preamăreste viaţa, yoga, cu toate formele sale, o dispreţuieşte,
socotind-o numai suferinţă. De aceea se lucrează permanent cu
desfiinţarea ei. Creştinismul făgăduieşte omului viaţa veşnică, yoga
arată intrarea īn neantul necondiţionat. Creştinismul īl arată pe om şi
după trecerea spre viaţa veşnică ca personală; yoga lucrează la
pierderea personalităţii...īn yoga, eul purificat va părăsi această
„vale a plīngerii” īn mod definitiv, pierzīndu-se īn izolare sau
stingere.” (Pr. Vasile Pop, Yoga şi isihasmul). Īn aparenţă avem de-a
face cu un aspect meritoriu al manualelor confesionale, acela de a
prezenta şi alte religii sau credinţe. Īn esenţă, aceste comparaţii nu
sīnt nevinovate, ele nu ţintesc informarea elevilor, ci consolidarea
convingerii că numai cultul lor este legitim, alte culte sau practici
fiind, iată, lucrarea demonilor. E de presupus că astfel pregătiţi,
elevii din īnvăţămīntul public romānesc vor fi persoane dezavantajate
īntr-o lume globală. susBibliografia recomandată elevilor ridică şi ea,
īn anumite cazuri, īntrebări serioase. Astfel, manualul Religie. Cultul
ortodox, pentru clasa a X-a, īnvăţămīntul liceal şi şcoala de arte şi
meserii (coordonator Adrian Lemeni, Editura Corint, 2005) conţine o
listă de pagini de internet spre a fi accesate de elevi pentru
aprofundarea cunoştinţelor. Materialele postate pe aceste pagini
web sīnt īnsă de o intoleranţă virulentă, fundamentaliste şi
periculoase. Spre exemplu, pe o pagină ( http://www.crestinortodox.ro)
la care se face trimitere, elevii pot lectura documentele Conferinţei
teologice inter-ortodoxe īntrunite pe 20 Septembrie, 2004, la
Tesalonic, Grecia: „Ecumenismul: Origini. Aşteptări.
Demistificare”. Īn capitolul „Ecumenismul este o creaţie a papismului
şi a protestantismului, care ascunde īnstrăinarea de Adevărata
Biserică” stă scris : „Ecumenismul nu are absolut nici o legătură
cu ecumenicitatea şi catolicitatea Bisericii, care este pe deplin
păstrată, atīt geografic cīt şi ecleziologic, īn Una, Sfīntă,
Sobornicească şi Apostolească Biserică, adică Biserica Ortodoxă, care
continuă să creadă ceea ce a fost crezut «īntotdeauna, pretutindeni şi
de către toţi.” Existenţa ereziilor nu neagă nici unitatea, nici
ecumenicitatea şi nici catolicitatea Bisericii. Biserica continuă să
fie una şi universală. Erezii şi schisme ca «bisericile» «catolice» şi
protestante ale Apusului sau cele anti-calcedoniene ale Răsăritului nu
sīnt bisericile locale autentice şi legitime ale acelor ţinuturi
(s.n.); aceste biserici redobīndesc unitatea şi catolicitatea, devin
adevărate biserici, doar atunci cānd sunt reintegrate īn credinţa şi
viaţa Bisericii Ortodoxe Soborniceşti (Catolice), care nu este doar
adevărata Biserică, ci şi singura Biserică.(s.n.) Prin urmare, de la
bunul lui īnceput şi pīnă īn ziua de astăzi, aşa-numitul «Conciliu
Mondial al Bisericilor», ca vehicul (purtător) al ecumenismului
protestant, este, īntr-un adevărat sens ecleziologic, un «Conciliu
Mondial al ereziilor şi schismelor. Papismul s-a īndepărtat de unitatea
şi catolicitatea Bisericii la īnceputul celui de-al doilea mileniu prin
schisma din 1054 şi īmbrăţişarea unor erezii precum „filioque”-le şi
„primatul papal.» Biserica pe atunci ortodoxă a Romei, care a strălucit
mulţi sfinţi, mucenici şi mărturisitori, a fost trasă īn erezie şi
īnşelare. Ruptă de una şi adevărata Biserică, Biserica locală a Romei,
fiind captivă a scolasticismului şi a năzuinţelor lumeşti ale papilor,
nu numai că a eşuat īn a păstra creştinătatea apuseană unită, ci chiar
a devenit o sursă de noi erezii şi schisme, cum ar fi Reforma
protestantă a veacului al XVI-lea īn diferitele ei forme, Anglicanismul
sau Vechiul Catolicism.” Ce confuzii poate crea īn mintea unui tīnăr de
16-17 ani lectura acestor rīnduri, dacă elevul conştiincios ia īn
serios recomandarea bibliografică, dar īn paralel lecturează, bunăoară,
declaraţiile fraterne, ecumenice, ale ortodocşilor participanţi la a
Treia Adunare Ecumenică Europeană de la Sibiu, 2007, capitală culturală
a Europei! Alt site ( www.credo.ro) indicat ca sursă
bibliografică pentru liceeni, este o pagină web care conţine opiniile,
nu tocmai tolerante despre greco-catolici ale Sf. Cuv. Paisie de la
Neamţ: „Unia (uniatismul) este o aşchie desprinsă de la Sfīnta
Biserică a Răsăritului şi unire cu necredincioasa, ca să nu-i zic
biserică rīmlenească. Unia este īnşelăciunea diavolului (s.n.), ce-i
vīnează pe cei nesocotiţi īntru pierzanie. Unia este un lup răpitor de
suflete īn piele de oaie. Unia este veninul aducător de moarte, īn chip
de miere, ce pierde sufletele. Unia este mlădiţa īnainte-mergătoare a
antihristului, ce ademeneşte cu măgulire pe cei mai neştiutori īntru
pierzanie. Unia este prăpastia iadului pentru cei ce nu au parte de
cuget. Unia este Iuda (s.n.), ce cu linguşitorul sărut a vīndut
Credinţa Pravoslavnică. Unia este ca şi rāmlenii (catolicii) eretici.
Cum, dar, uniaţii nu sunt rīmleni, cīnd toate dogmele Credinţei
Ortodoxe le-au călcat īn picioare şi pe cele rīmleneşti le-au adoptat,
zicīnd cu neruşinare, precum că Duhul Sfīnt purcede şi de la Fiul? Şi
papei de la Roma, adevăratului eretic, aceluia i se īnchină şi, īn loc
de Hristos, pe el de căpetenia bisericii īl au. [...] Un asemenea
jurămīnt, adică anatema, asupra celor ce se īmpotrivesc şi nu se supun
Soborniceştii Biserici, este pusă de patriarhii Răsăritului
soborniceşte, nu doar pentru o oarecare vreme, ci pīnă la sfīrşitul
lumii va rămīne tare şi neclătită şi nedezlegată cu darul lui Hristos.”
(Cuvinte şi scrisori duhovniceşti, vol. II, Chişinau, 1999, p.49) sus
Dezechilibrul dintre creaţionism şi evoluţionism
Creaţionismul
este prezent īn totalitatea manualelor de religie, fără menţionarea
evoluţionismului, fenomen explicabil şi prin caracterul confesional al
predării. Recent, Asociaţia Solidaritatea pentru Libertatea de
Conştiinţă a protestat public41 din cauza eliminării referinţelor la
evoluţionism. Teoria evoluţiei speciilor şi a omului nu mai figurează
nici īn programa pentru bacalaureat, nici īn programa curentă de
biologie, fiind eliminate lecţiile de prezentare a acesteia din studiul
biologiei şi a temei „Dumnezeu” din programa şi manualele de Filosofie
de clasa a XII-a, prin Ordin al ministrului Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului. Eliminarea evoluţionismului din manuale, fenomen
īntīlnit şi īn alte state europene, este considerat un pericol de către
Consiliul Europei, care a adoptat de curīnd Rezoluţia nr. 1580 din 4
octombrie 2007, intitulată Pericolul creaţionismului īn educaţie. Īn
primul alineat al Rezoluţiei se subliniază: „(...) Scopul este acela de
a avertiza īmpotriva anumitor tendinţe care intenţionează să prezinte
credinţa ca fiind o ştiinţă.(s.n.). Credinţa şi ştiinţa trebuie
separate. Nu este vorba de antagonism. Ştiinţa şi credinţa trebuie să
poată coexista (s.n.). Nu este vorba de a situa pe poziţii opuse
credinţa şi ştiinţa, dar este necesar să īmpiedicăm credinţa de a
ajunge să fie opusă ştiinţei.”, iar Rezoluţia cere statelor membre,
deci şi Romāniei, membră a Consiliului Europei din 1993: „(19.1.) să
apere şi să promoveze cunoştinţele ştiinţifice; (19.2.) să consolideze
predarea fundamentelor ştiinţei, a istoriei sale, a epistemologiei şi
metodelor sale, pe līngă predarea cunoştinţelor ştiinţifice obiective;
(19.3.) să facă ştiinţa mai uşor de īnţeles, mai atractivă şi mai
apropiată de realităţile lumii contemporane; (19.4.) să se opună cu
fermitate predării creaţionismului ca disciplină ştiinţifică, pe picior
de egalitate cu teoria evoluţiei (s.n.), şi īn general să opună
rezistenţă prezentării ideilor creaţioniste īn cadrul oricărei alte
discipline īn afară de religie; (19.5.) să promoveze predarea evoluţiei
ca teorie ştiinţifică fundamentală, īn cadrul planului de īnvăţămīnt.”42 Deocamdată
autorii manualelor de religie şi MECT nu par deranjaţi de conţinutul
īnvăţămīntului religios de la noi. Īn manualul de clasa I, Religie.
Cultul ortodox, Ed. Sf. Mina, la pagina 20, li se spune elevilor că:
„Dumnezeu l-a creat pe om după chipul Său: i-a dăruit suflet īnzestrat
cu gīndire, simţire şi voinţă. Primul om a fost numit Adam. El a fost
făcut din pămīnt. Apoi, Dumnezeu a suflat īn faţa lui suflare de viaţă.
Prima femeie, Eva, a fost făcută dintr-o coastă a bărbatului său.
Dumnezeu i-a pus stăpīni peste tot pămīntul. Omul este cea mai frumoasă
fiinţă de pe pămīnt creată de Dumnezeu.” Aceste lucruri sīnt prezentate
copiilor ca o certitudine ştiinţifică, cu aerul că reprezintă o
cunoaştere obiectivă. Dacă acest enunţ este legitim īntr-un catehism
predat la biserică, el este cel puţin neavenit īntr-o şcoală publică,
laică.
Creaţionismul este prezentat īn mod literal, īn contrast cu
teoriile ştiinţifice şi la paginile 11-12 din „Religie. Cultul
ortodox.”, manual pentru clasa a XI-a, Editura Corint: „Sfinţii părinţi
evidenţiază apariţia vegetaţiei īnaintea soarelui pentru a accentua că
īntreaga lume īşi are originea şi susţinerea īn Dumnezeu. Īntreaga
vegetaţie ce īmpodobeşte pămīntul nu-şi datorează existenţa luminii
solare, nici ostenelii omului, ci puterii creatoare a lui Dumnezeu. Sf.
Ambrozie al Milanului arată că soarele a fost făcut după apariţia
vegetaţiei pe pămānt: „Fie ca pămīntul să odrăslească īnainte de a
primi īntăritoarea īngrijire a soarelui, spre a nu se da prilej de
sporire omeneştii rătăciri. Fie ca toţi să ştie că nu soarele e
pricinuitorul creşterii plantelor. (...) Cum ar putea soarele să dea
putere vieţii plantelor crescătoare, cīnd acestea au fost mai īnainte
făcute să crească de dătătoarea de viaţă putere ziditoare a lui
Dumnezeu, īnainte ca soarele să fi īnceput a lua parte la vieţuire?
Soarele e mai tānăr decīt mugurii, mai tīnăr decāt ierburile.”
Respingerea
explicaţiei ştiinţifice asupra succesiunii apariţiei soarelui,
planetelor şi vieţii este īntărită mai jos de pasajul următor din
acelaşi manual:
„Ziua a IV-a. Dumnezeu a făcul luminătorii:
soarele, luna, stelele. Astfel au apărut şi anotimpurile. Teoriile
ştiinţifice presupun apariţia soarelui īnaintea pămāntului, aşa cum
cere logica aparentă. Dar zilele creaţiei nu pot fi īnţelese exclusiv
prin intermediul legilor cunoscute de ştiinţe. Ştiinţa are competenţă
doar īn studierea lumii observabile de după căderea īn păcat. Zilele
creaţiei ne arată că īntreaga lume trăieşte īn mod vizibil prin
Dumnezeu. Tendinţa de a considera soarele ca sursă a vieţii de pe
planeta noastră constitie o īncercare de explicare naturalistă a lumii.
(...) Ziua a V-a. Dumnezeu a făcut vieţuitoarele din apă şi din
văzduh. Printr-o interpretare forţată, evoluţionismul consideră că
speciile derivă unele din altele, inclusiv omul, care provine dintr-un
anumit strămoş comun cu maimuţa. Sfinţii Părinţi insistă asupra
felurilor vietăţilor. Ei arată că fiecare fel de vieţuitoare s-a făcut
deodată şi acest fel īşi păstrează firea. Nu poate fi vorba de o
trecere a vieţuitoarelor dintr-un fel īn altul.”
Deşi astrologia
contravine chiar religiei creştine, ea este totuşi legitimată īn acest
manual la pagina 16: „venirea magilor la Bethleem – spre a se īnchina
pruncului Iisus – demonstrează că şi Orientul păgīn aştepta venirea
unui Mīntuitor. Astrologi īncercaţi, magii «citiseră» īn stele chiar
timpul şi locul īntrupării Fiului lui Dumnezeu.” Īn condiţiile īn
care, de la clasa I la clasa a XII-a elevii sīnt formaţi īn spiritul
teoriei creaţioniste, prezentată cel mai adesea ca un adevăr absolut,
cu valoare ştiinţifică, strategia MEC de a limita sau exclude teoria
evoluţionistă pīnă şi din manualele de biologie este periculoasă, aşa
cum o indică şi Rezoluţia mai sus citată a Consiliului Europei, iar
pentru echilibrarea situaţiei este urgentă luarea unor măsuri corective
īn sarcina MEC.
sus
Falsul istoric şi naţionalismul
Falsul istoric
sub diferite forme şi īmbinarea fundamentalismului religios cu
naţionalismul sīnt de asemenea adesea prezente īn manualele de religie.
Sub titlul Mitropoliţii romāni – promotori ai educaţiei īn spaţiul
romānesc, de exemplu, acelaşi manual ortodox susţine că „primele şcoli
atestate pe teritoriul ţării noastre au apărut la mănăstiri, īncă din
secolul al X-lea”, īn răspăr cu cele mai elemenetare cunoştinţe
istorice. Este simptomatic modul īn care este prezentată, de exemplu,
īn Manualul de religie pentru cultul ortodox, clasa a X-a, al Editurii
Corint, 2005, Palia de la Orăştie care apare ca „primul text biblic din
Vechiul Testament tipărit īn limba romānă”, fără a se face vreo
referire la contextul istoric al apariţiei acesteia şi contribuţia
Reformei la traducerea acestei biblii. Manualul Religie ortodoxă
pentru clasa a VII-a, Editura Sf.Mina din Iaşi, autor Camelia Muha,
este un exemplu grăitor de īmbinare a citirii trunchiate a istoriei īn
cheie naţionalistă cu sentimentul de victimizare a „dreptei credinţe”
care transmite elevilor un mesaj neīndoielnic de frustrare şi ură. De
exemplu, la sfīrşitul capitolului 17, Reforma īn Transilvania, dincolo
de prezentarea tendenţioasă şi unilaterală a evenimentelor evului mediu
transilvan, autoarea are grijă să fixeze „cunoştinţele” şi prin
intermediul unor exerciţii aplicative prin care elevilor le sīnt
sugerate legături neīndoielnice īntre diferite confesiuni şi calităţi
sau evenimente emblematice atribuite acestora: catolicismul este
asociat cu „Noaptea Sfīntului Bartolomeu”, reforma protestantă cu
„acţiunea de convertire la protestantism a credincioşilor de alte
confesiuni”, iar ortodoxia, cum altfel, cu „dreapta credinţă”. Īn
cadrul prezentării capitolului 18. Uniaţia. Biserica Uniată din
Transilvania, īn mod evident nu ne putem aştepta decīt la aplicarea
aceleiaşi tehnici de inducere īn eroare prin trunchiere şi manipulare,
scopul fiind unul şi acelaşi, crearea unui sentiment de ură faţă de
Biserica Greco-Catolică, care ar fi trădat, chipurile, interesul
naţional.
Īntrebarea cea mai importantă este cea referitoare la
valorile pe care le răspīndesc aceste manuale, dincolo de
comandamentele religioase, īntr-o Europă a mileniului trei. Aici īnsă
ne lovim de stridenţe notabile care nu ar trebui să existe īn sistemul
īnvăţămīntului public romānesc. Simpatia deosebită a autorilor pentru
poetul legionar Nichifor Crainic īn Manualul de religie al cultului
ortodox pentru clasa a IX-a, Editura Corvin din Deva, prezent cu mai
multe trimiteri bibliografice şi poezii, printre care şi poezia
Singurătate – care nu are nimic de-a face cu religia sau valorile
creştine (Ascult la miază-noapte: fierbe ura,/Ascult la miază-zi m-ar
vrea răpus/ Şi clănţăne o haită īn apus/ Cīnd namila din zori īşi cască
gura) – ,poate fi considerată numai cu bunăvoinţă inocentă.
Evaluarea
cunoştinţelor de religie. Subiectele predate īn cadrul orelor de
religie, īn ciuda caracterului facultativ/opţional al disciplinei, fac
şi obiectul unor evaluări ale cunoştinţelor acumulate de elevi.
Modelele de evaluare sīnt redactate de Centrul Naţional pentru
Curriculum şi Evaluare īn Īnvăţămīntul Preuniversitar (CNCEIP) şi
pot fi descărcate de pe pagina web a MECT ( www.edu.ro). Ghidul de
evaluare pentru religie editat īn 2001 īi are drept autori pe
Prof. Nicoleta Liţoiu, Prof gr.I Mihaela Panoschi şi Pr. Prof. Nicolae
Iordăchescu, acesta din urmă, preot ortodox, fiind şi inspectorul de
religie al MECT. Ghidul conţine 82 pagini, dar se referă aproape
exclusiv la evaluarea obiectului religie ortodoxă. Ghidul relevă că
evaluarea elevilor, chiar şi īn clasele mici, se face pe bază de teste
criteriale scrise, de o dificultate surprinzător de avansată. Pentru
ilustrare, redăm īn Anexa nr. IX, paginile 63, respectiv 68-69 din
modelele de evaluare propuse de autori. Gradul ridicat de complexitate,
īnsuşi faptul că pentru o materie facultativă se aplică astfel de
evaluări chiar şi la clasele mici, cantitatea de cunoştinţe pretinse de
la copii, ridică īntrebarea dacă nu cumva īnvăţămīntul public este
confundat de MECT cu īnvăţămīntul confesional. Cu atīt mai mult,
cunoştinţele din manualele de religie, care se cer memorate īn detaliu,
după cum o indică ghidul, ar trebui să fie de o probitate exemplară. sus
Petiţii īmpotriva manualelor de religie
Manualele
menţionate ca deficitare, şi altele care nu au mai putut fi cuprinse īn
această scurtă analiză, dar care conţin de asemenea pasaje care induc
intoleranţă şi īndoctrinează, nu au trecut neobservate. După ce ele au
fost constant criticate de organizaţii ale societăţii civile, īn anul
2007, au fost reclamate la Consiliul Naţional pentru Combaterea
Discriminării (CNCD).
Astfel, īntr-o petiţie din 02.07.2007,
īnaintată CNCD, Adunarea Spirituală Naţională a Bahį’ķlor din Romānia a
reclamat Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi Centrul
Naţional pentru Curriculum şi Evaluare īn Īnvăţămāntul Preuniversitar
pentru īncălcarea dreptului la demnitate a persoanelor care apaţin
religiei Bahį’ķ prin textele publicate īn manualul Religie - Cultul
ortodox, Clasa a XI-a, Ed. Corint, 2006. Petentul arată că manualul
Religie - Cultul ortodox pentru clasa a XI-a, ediţia 2006, publicat de
Editura Corint (avizat favorabil prin Ordinul ministrului educaţiei şi
cercetării nr. 4446 din 19 iunie 2006), include Adunarea Spirituală
Naţională a Bahį’ķlor din Romānia la „secte care fac prozelitism”,
descrise īn general ca fiind fie de origine protestantă sau
neo-protestantă, fie cu elemente ezoterice de origine asiatică, care
sunt „unelte ale Satanei sau porţi ale iadului”, practică un
„prozelitism insistent”, reprezintă „pericol pentru societate”,
constituie un „fenomen combătut īn societate”, adoptă „mijloace nedemne
de evanghelie”, fiind o „grupare sectară interzisă īn occident”, cu
misiune īnşelătoare ce „afectează familia şi comunitatea bisericii”,
foloseşte metode de „īndoctrinare, mituire, şantaj, exploatare a
sărăciei, fanatism”. Īn cadrul capitolului 7, secţiunea „Acţiunea
sectelor”, elaborată de Georgian Păunoiu, asistent doctorand la
Facultatea de Teologie Ortodoxă, este prezentată şi o imagine a
mausoleului lui Bįb din Haifa, Israel, lăcaş sfānt pentru cultul
Bahį’ķ. Aceste informaţii sīnt considerate false, discriminatorii şi
ofensatoare faţă de religia Bahį’ķ. Faţă de cele afirmate īn manual,
petentul a arătat că religia Bahį’ķ este larg recunoscută la nivel
internaţional, cu o vastă apreciere īn cadrul structurilor Uniunii
Europene, acreditată ca organizaţie neguvernamentală cu statut
consultativ īn cadrul structurilor Organizaţiei Naţiunilor Unite īncă
din anul 1948 şi este considerată şi īncadrată de legislaţia romānă ca
asociaţie religioasă, legal īnregistrată.
Īn consecinţă, petentul,
prin petiţia trimisă la mai multe instituţii, solicita: retragerea
manualului īn cauză; editarea celei de-a doua ediţii cu o erată īn care
să se precizeze eroarea din ediţia precedentă; programarea unei ore de
curs pentru elevii clasei a XI-a (an şcolar 2007-2008) īn cadrul căreia
aceştia să fie informaţi īn mod corect cu privire la religia Bahį’ķ;
publicarea īn ziarele de circulaţie naţională a unor articole cu o
informare corectă despre religia Bahį’ķ şi o menţiune cu privire la
recunoaşterea de către Ministerul Culturii şi Cultelor a religiei
Bahį’ķ. Īn răspunsul său, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului, Direcţia Juridic şi Contencios, prin Adresa nr.
17239/23.07.2007, arată că īn luna februarie 2007, Consiliul Naţional
pentru Evaluarea şi Difuzarea Manualelor a primit prin redirecţionare
de la Ministerul Educaţiei şi Cercetării Adresa nr. 15.426, prin care
autorii (s.n.) manualului solicitau modificarea conţinutului lecţiei de
la paginile 90-91, pentru ediţiile următoare. „Motivul care a stat la
baza acestei solicitări īl constituie riscul pe care poate să-l producă
īn rāndul elevilor eroarea de conţinut a acelei lecţii”.
La data
de 03.10.2007, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării
(Anexa nr. XI) a decis43 că Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului şi Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare īn
Īnvăţămīntul Preuniversitar, prin avizarea manualului Religie - Cultul
ortodox pentru clasa a XI-a, ediţia 2006, publicat de editura Corint,
au īncălcat dreptul la demnitate al comunităţii de religie Bahį’ķ,
conform art. 15 al Ordonanţei Guvernului 137/2000, republicată;
Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării a hotărīt totodată
să monitorizeze modul de retragere din circuit al manualului. Partea
nevăzută a acestui caz de discriminare este aceea că manualul retras īl
avea coordonator tot pe Adrian Lemeni, secretar de stat la Ministerul
Culturii şi Cultelor la acea dată, care, īn repetate rīnduri, a
coordonat manuale intolerante faţă de alte culte, aflīndu-se, prin
demnitatea publică pe care o ocupă, şi īntr-o gravă situaţie de
conflict de interese. De fapt, mea culpa exercitată de autorii
manualelor a venit numai după ce, Liga Pro Europa a atras atenţia
īntr-o conferinta de presă asupra conţinutului scandalos al manualului.
Tipic, nimeni nu a fost sancţionat pentru această „eroare”.
Raportul
Departamentului de Stat al SUA privind libertatea religioasă īn Romānia
menţionează acest caz īn următorii termeni: „Cīteva ONG-uri şi grupuri
religioase minoritare s-au plīns cu privire la un manual de religie
ortodoxă, publicat īn iulie 2006 de Ministerul Educaţiei, sub
coordonarea Secretariatului de Stat pentru Culte. Manualul descria
apariţia Bisericii Greco-Catolice, īn secolul al XVIII-lea, ca rezultat
al «prozelitismului catolic», iar Martorii lui Iehova, Credinţa Bahį’i
şi Mormonii ca secte care «reprezintă o adevărată ameninţare la adresa
societăţii». Un capitol din carte afirma că sectele practică
prozelitismul prin mijloace cum ar «fi spălarea creierelor, mită,
şantaj şi exploatarea săracilor».
Ca o concluzie, manualele de
religie şi programa ar trebui urgent reorientate spre prezentarea
obiectivă a mai multor religii şi a istoriei religiilor şi nu spre
īndoctrinarea copiilor cu viziunea unei singure religii care se va
proclama pe ea īnsăşi ca fiind superioară tuturor celorlalte şi care nu
va ezita, după cum s-a văzut, să incrimineze şi să denigreze atīt alte
credinţe, cīt şi persoanele care nu īmpărtăşesc nici o credinţă
religioasă. Violenţa şi cruzimea multor pasaje din aceste manuale
induc copiilor, pe līngă frică, o mentalitate străină de spiritul şi
menirea unui īnvăţămīnt modern. Manualele sunt orientate īn mod evident
spre dogmatică şi īndoctrinare. Sīnt numeroase īndemnuri la ritualism
şi aroganţă faţă de alţii. Abundă poziţiile jignitoare la adresa altor
culte sau la adresa altor curente de gīndire. Imaginea lui Dumnezeu
este una a unui Dumnezeu violent, crud, neiertător. Īnvăţămīntul
religios desfăşurat īn astfel de condiţii, cu astfel de manuale va
malforma iremediabil mentalităţi şi a devenit una dintre marile piedici
şi un mare inamic al copiilor. Dezvoltarea lor intelectuală şi psihică
este grav ameninţată de orele de religie derulate după astfel de
manuale. Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului nu poate să
rămīnă inert faţă de o astfel de stare de lucruri şi să nu introducă
reforme radicale privind maniera de alcătuire şi avizare a manualelor
de religie.
sus
|