2. Norme şi practici în educaţia religioasă din şcolile publice inapoi
2. Norme şi practici în educaţia religioasă din şcolile publice din România 2.1. Scurt istoric al predării religiei în şcoli după căderea comunismului 2.2. Statutul juridic al disciplinei religie – ambiguităţi şi confuzii 2.3. Statutul cadrelor didactice care predau religia 2.4. Discriminarea elevilor şi profesorilor aparţinînd minorităţilor religioase 2.5. Manualele de religie – analiză de conţinut 2.6. Simboluri, ritualuri religioase, lăcaşuri de cult în şcoli Cazuri de îndoctrinare şi tratamente umilitoare
2.5. Manualele de religie – analiză de conţinut
În
cadrul proiectului au fost analizate un număr de 32 de manuale şi 1
caiet de lucru pentru elevi, cadre didactice şi părinţi, dintre care
pentru ciclul primar 17, pentru ciclul gimnazial 5, iar pentru liceu
11. Structura pe confesiuni a oglindit în mare măsură proporţia
cultelor la ultimul recensămînt, fiind analizate manualele cultelor
ortodox (17), romano-catolic, atît în limbile română, cît şi maghiară
(7), protestant (2), greco-catolic (2), unitarian (1), alianţa
evanghelică, care cuprinde cultele penticostal, baptist şi creştin după
Evanghelie (3).39 Pe de altă parte, din răspunsurile la
chestionarele aplicate de Liga Pro Europa, 56,7% din respondenţii elevi
susţin că nu dispun de manuale de religie.
Prezenta analiză de
conţinut referitoare la manualele de religie nu are pretenţia de a fi
exhaustivă, ea se referă doar la acele manuale la care autorii
raportului au avut acces şi aparţin exclusiv religiilor creştine, pe
site-ul MECT neexistînd lista completă a manualelor acreditate sau în
uz la ora actuală.
Manualele de religie evaluate de Centrul
Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţămîntul
Preuniversitar (CNCEIP) sînt aprobate prin ordine ale Ministrului
Educaţiei, Cercetării şi Tineretului. Unele manuale aflate în circuitul
şcolar nu au fost aprobate printr-un ordin al Ministrului, fiind
avizate fie de Direcţia Învăţămînt Preuniversitar, fie aprobate de
Comisia Patriarhiei Române pentru Învăţămîntul Religios în Şcolile de
Stat şi doar avizate de MECT. Deşi elevii nu dispun, în proporţie
importantă, de manuale de religie, pentru unii ani de studiu există şi
cîte trei manuale de religie, precum se poate vedea din Anexa nr. VI
privind lista manualelor utilizate la prezenta cercetare, lăsîndu-se la
latitudinea şcolii şi a profesorilor alegerea manualului care urmează a
fi utilizat. La o primă analiză concluzia este că majoritatea
manualelor respectă curricula specifică aprobată de Ministerul
Educaţiei – de altfel o condiţie a aprobării acestora –, excepţiile
constituind mai de grabă iniţiative partizane în favoarea calităţii. sus În
Protocolul încheiat la 11.09.1990 între Ministerul Educaţiei şi
Ştiinţei şi Secretariatul de Stat pentru Culte, privind introducerea
educaţiei moral-religioase în învăţămîntul de stat, la pct. 3, se
prevede că „educaţia moral-religioasă accentuează asupra elementelor de
etică şi istorie culturală. (...) Elaborarea programelor de învăţămînt
şi predarea se vor face în spirit irenic, ţinînd seama de principiile
vieţii comune într-un stat modern”, iar la pct. 2 se menţionează că
educaţia moral-religioasă este obiect de învăţămînt şi „are statut de
disciplină opţională şi facultativă”. Este interesant de remarcat că
prevederile cheie ale acestui Protocol iniţial nu au fost respectate,
după cum se va vedea în această analiză. Educaţia „moral- religioasă”
nu s-a concentrat pe elemente de etică şi istorie culturală, programele
de învăţămînt şi predarea nu au respectat (şi nu respectă) spiritul
irenic, iar despre „principiile vieţii comune într-un stat modern” se
pare că tendinţa este de a le combate şi nu de a le promova
Manualele
de religie utilizate la ora actuală în şcolile publice sînt aproape în
totalitate manuale confesionale. Manualele de religie aprobate de MECT
sînt în proporţie covîrşitoare manuale confesionale, de învăţatură
bisericească, şi doar într-o proporţie redusă manuale de cultură
religioasă generală.
Există o variaţie mare de la o religie la
alta în privinţa proporţiei dintre secţiunile confesională, dogmatică,
de prezentare a propriei religii şi de prezentare a altor religii,
precum şi între modul de prezentare a religiilor în general,
remarcîndu-se adesea o lipsă stridentă a echidistanţei în tratare.
Conţinutul este lăsat la aprecierea autorilor, chiar şi din punct de
vedere al aspectelor cantitative. Între manualele diferitelor culte
există diferenţe izbitoare în privinţa mesajului de toleranţă,
acceptare a diversităţii, ecumenism, unele manuale ortodoxe
nesfiindu-se să înfiereze alte culte în mod direct.
Există şi
manuale care, cel puţin în linii mari, corespund principiilor
respectului pentru alteritate. Bunăoară, dintre manualele analizate,
manualul de Religie-Cultul Romano-Catolic (Római katolikus vallás)
pentru clasa a X-a, în limba maghiară, editat de Editura Studium Cluj,
în 2005, autor Baróti László-Sándor, este un autentic manual de istoria
religiei, lipsit de partizanat religios, făcînd aproape abstracţie de
religia căreia îi aparţine. Manualul respectiv, ca şi cel de religie
romano-catolică dedicat clasei a IX-a şi apărut la aceeaşi editură,
consacrat studierii Bibliei, ar putea constitui exemple pentru predarea
disciplinei „Religie”, fără catehizare şi partizanat religios, în
spiritul unui ecumenism (creştin) autentic.
Programele şcolare
urmează şi ele modelul confesional, aşa încît indicaţia curriculară
privind valorile ce urmează a fi predate, le împarte, spre exemplu, în
valori ale cultului ortodox, adventist, catolic etc., departe de
idealul valorilor universale. Se introduc de la bun început diferenţe
de percepţie asupra valorilor, ceea ce poate conduce, la sfîrşitul
şcolarităţii, la situaţia paradoxală datorită căreia elevii, deşi au
urmat acelaşi învăţămînt de stat, au convingeri diferite în privinţa
valorilor de toleranţă şi acceptare a diversităţii confesionale, iar
societatea se confruntă mai apoi, şi din această pricină, cu falii
mentalitare. Iată cum, coeziunea socială, un concept promovat de
Consiliul Europei40, al cărui membru este şi România, poate fi eludat
prin lipsa de normativitate şi absenţa standardelor naţionale în
predarea disciplinei religie. Cum România este un stat prin excelenţă
centralizat, nu poate să nu surprindă această lejeritate normativă în
cazul disciplinei religie. Cu titlu de exemplificare, iată cîteva extrase din programele şcolare ale ciclului primar la obiectul religie:
•
„Programa urmăreşte să vină în întâmpinarea dorinţei de cunoaştere a
elevilor, cît şi a idealurilor Bisericii Ortodoxe • „Cultul
Creştin Adventist de Ziua a Şaptea îşi propune să ofere elevilor
posibilitatea cunoaşterii Bibliei în modul în care aceasta este
înţeleasă de către Biserica adventistă” (s.n.). • „Cultul Reformat
şi Cultul Evanghelic îşi propune să ofere elevilor oportunităţi pentru
cunoaşterea şi înţelegerea caracteristicilor principale ale propriei
confesiuni religioase” (s.n.).
(s.n.) în ceea ce
priveşte educaţia tinerilor în spiritul credinţei.”Ceea ce lipseste este tocmai idealul
educaţional unic, enunţat în chiar Legea învăţămîntului, astfel că la
capătul şcolarităţii obligatorii, elevii care absolvă acelaşi
învăţămînt de stat, sînt posesorii unui set de valori uneori antagonice
şi antagonizante. sus
Manualele de religie între mesajul pozitiv şi mesajul violent Dacă
majoritatea preceptelor religioase tratate în cadrul manualelor pentru
ciclul primar, la toate confesiunile, se fac în cheie pozitivă, exisă
totuşi excepţii semnificative. În centrul mesajului creştin al
manualelor se află iubirea aproapelui, respectarea divinităţii,
sinceritatea, dreptatea, bunătatea.
Unele manuale însă prezintă
păcatul, şi consecinţa acestuia, pedeapsa, într-o cheie excesiv de
crudă şi morbidă pentru vîrsta copiilor cărora li se adresează. Manualul
de Religie.Cultul ortodox.Clasa I, Editura Sf. Mina Iaşi, autori
Camelia Muha, Maria Orzetic, Elena Mocanu, aprobat de MEC cu Ordinul
nr. 4177/02.07.2004, la paginile 50-51, sub titlul Faptele rele –
încălcarea voii lui Dumnezeu, prezintă pentru copii imagini cu fapte
considerate de autoare ca „fapte rele”: „să nu-ţi faci cruce trecînd în
faţa unei biserici, să te urci în copaci, să dormi duminica pînă la ora
zece dimineaţa, să te joci cu mingea în clasă sau pe stradă” – faptă a
cărei urmare este pedeapsa divină – „te calcă maşina” (!). Cam
acelaşi tip de mesaj îl întîlnim şi în Manualul Alianţei Evanghelice
din România (Editura Little Lamb din Suceava) care, la acelaşi capitol
intitulat Păcatul trebuie pedepsit, citează trunchiat din Epistola
Sfîntului Pavel către romani „Plata păcatului este moartea...” (Romani
6:23), sugerînd copiilor de 6-7 anişori că moartea celor dragi se
datorează păcatului săvîrşit de aceştia, fără a continua fraza biblică
cu „dar darul fără plată al lui Dumnezeu este viaţa vecinică în Isus
Hristos, Domnul nostru.” Acelaşi citat trunchiat, cu aceeaşi finalitate
înspăimîntătoare, se regăseşte şi în Manualul de religie ortodoxă
pentru clasa a III-a, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, p.24.
Autorii manualelor de religie din ciclul primar merg chiar mai
departe, promovînd violenţa fizică asupra copiilor, atît pe cea de
sorginte divină, cît şi pe cea a părinţilor. Divinitatea este
prezentată ca o entitate necruţătoare şi capabilă de răzbunări
îngrozitoare. Le sînt oferite copiilor exemple cu orori ca argument
pentru a nu cădea în păcat şi a evita astfel pedeapsa divină. Sînt
incriminate şi pedepsite violent fapte banale, dar considerate ca fiind
încălcări grave ale poruncilor divine. Abundă îndemnurile la violenţă
şi sînt legitimate lapidarea şi uciderea celor care calcă în vreun fel
poruncile divine. Morala este construită fie ca un comerţ cu
divinitatea de genul „mă rog ca să obţin un avantaj de la divinitate”,
fie fundamentată pe frica de pedeapsa divină sau părintească.
În
acelaşi manual de Religie.Cultul ortodox.Clasa I, de la Editura Sf.
Mina, Iaşi, li se spune copiilor explicit că dacă fac vreun lucru
greşit vor fi pedepsiţi: „Neascultarea se pedepseşte!”. Iar pedepsele
sînt violente. Manualul conţine imagini cu copii pedepsiţi violent,
pentru fapte însă benigne. La pagina 23, vedem într-o poză o fetiţă
jucîndu-se, iar apoi în imaginea imediat următoare este prezentată
consecinţa nefastă a acestui lucru, fetiţa este la pat, sub observaţia
medicului. Morala indusă copiilor este una întemeiată pe frica de
pedeapsă violentă. La pagina 49 a aceluiaşi manual, o altă imagine
violentă prezentată de o poezie îndoielnică semnată de M. Popescu:
„Alina, a mea colegă, / E-n spital de-o săptămînă,/ Jucîndu-se fără
grijă,/ Ea, căzînd, şi-a rupt o mînă. (...)”. Obsesia autoarelor
acestui manual pare a fi o constantă asociere dintre joacă şi
consecinţe nefaste ale acesteia.
sus În Caietul de Religie creştin
ortodoxă pentru elevi, cadre didactice şi părinţi clasa a VIII-a, Ed.
Sf. Mina, la pagina 10 este prezentată o imagine deosebit de violentă
de natură să înspăimânte pe foarte mulţi adolescenţi: „După Judecata de
Apoi, drepţii vor merge să se veselească în împărăţia lui Dumnezeu, iar
păcătoşii vor fi aruncaţi în întunericul cel mai dinafară, unde va fi
plângerea şi scrâşnirea dinţilor.” În manualul de Religie. Cultul
ortodox, pentru clasa a III-a, Editura Sf. Mina, la pagina 19, Dumnezeu
este prezentat, ad litteram, fără explicaţii, ca extrem de violent şi
răzbunător: „Ca să-l determine pe faraon să-i elibereze din robie
pe evrei, Dumnezeu a trimis asupra egiptenilor zece pedepse foarte
grele”: a transformat în sânge apa rîului Nil; a acoperit cu
broaşte tot pămîntul Egiptului; au apărut ţînţari peste tot; a umplut
casele şi pămîntul egiptenilor cu tăuni; au murit de foame multe vite;
au apărut răni şi bube pe oameni şi pe vite; a trimis grindină, apoi
lăcuste care au distrus totul; a trimis întuneric peste Egipt; a ucis
pe primii băieţi nou născuţi în familiile egiptenilor.”
După
prezentarea acestor orori şi atrocităţi le este copiilor pusă
întrebarea: „Ce trebuie să faci pentru a te feri de pedeapsa părinţilor
şi a lui Dumnezeu?”, lipsind tocmai imaginea bunătăţii, a unui Dumnezeu
sau părinte iertător, care este, pînă la urmă, esenţa
creştinismului. La pagina 21, în acelaşi manual, i se cere
elevului să relateze: „Un moment din viaţa sa în care crede că a fost
pedepsit de Dumnezeu pentru o greşeală”. Nu doar la clasele mici
sînt întîlnite imagini violente, ci şi în manualele de liceu. În
manualul Religie.Cultul ortodox. Manual pentru clasa a X-a, Grupul
editorial Art, autori: Mihaela Panovschi, N. Argatu, S. Vlad, A. Vlad,
D. Zăbavă, aprobat prin Ordinul MEC nr. 3787 din 05.04.2005 se regăsesc
pasajele următoare: „(...) Biserica creştină a dus şi duce o luptă
continuă împotriva tuturor practicilor magice din toate timpurile.
Sfinţii Părinţi au oferit un exemplu admirabil, demn de urmat prin
lupta împotriva magiei şi a tuturor formelor de manifestare a
acesteia”. Împotriva superstiţiilor şi a practicilor magice sînt aduse
argumente din Vechiul Testament şi din Noul Testament. Vechiul
Testament opreşte cu desăvârşire vrăjitoria şi practicile magice,
cerînd pedeapsa cu moartea pentru practicanţi – „pe vrăjitori să nu-i
lăsaţi să trăiască” (Ieşire 22, 18), „orice bărbat sau femeie se va
îndeletnici cu chemarea duhurilor celor morţi ori cu vrăjitoria, cu
moarte să se omoare, cu pietre să-l ucideţi: vinovaţi sînt” (Levitic
20, 27)
Negativul pedepsei violente este răsplata pentru rugăciune.
Astfel la pagina 29 a aceluiaşi manual de religie ortodoxă, Clasa I,
Editura Sf.Mina, sînt imagini cu o fetiţă care se roagă să cîştige un
campionat de şah, iar Dumnezeu îi împlineşte rugăciunea şi o ajută să
ia locul întîi. Acest lucru sugerează că alţi competitori nu s-au rugat
şi că din acest motiv nu au reuşit ei să ocupe primul loc. În partea de
jos a paginii este menţionată învăţătura: „Rugăciunea stăruitoare şi
plăcută lui Dumnezeu nu rămîne fără răspuns.” Comerţul cu divinitatea
este afirmat direct şi la pagina 37, printr-o altă învăţătură de
acelaşi tip: „Participarea la slujbele de la biserică ne aduce mult
folos (s.n.).”
Violenţa, inclusiv faţă de copii, se întîlneşte la
tot pasul şi este prezentată ca un lucru firesc. De exemplu, într-un
alt manual, este oferită copiilor aceeaşi imagine agresivă a
divinităţii. În Abecedarul Micului Creştin, Ed. Didactică şi
Pedagogică, 2002, autor Preot Ioan Săuca, o istorioară cu rol
moralizator arată astfel: „Vasilică este un copil rău. El s-a urcat pe
o scară să strice cuibul rîndunelelor. Dar a păţit-o! Dumnezeu l-a
văzut şi i-a tras scara (s.n.) (manualul prezintă şi o poză sugestivă
cu Vasilică zăcînd inconştient cu scara căzută peste el). Băiatul nu
s-a mai putut bucura de vacanţă, avînd nevoie de tratament medical.
Rîndunelele zboară fericite şi îi mulţumesc lui Dumnezeu că a avut
grijă de ele”. Atitudinile intolerante sînt inculcate uneori, chiar
din ciclul primar. Acelaşi manual de clasa I, Religie. Cultul ortodox,
Ed. Sf.Mina îi învaţă pe copii: „Cît a trăit pe pămînt, Domnul nostru
Iisus Hristos a făcut numai bine oamenilor. De aceea mulţi Îl iubeau,
Îl urmau şi Îl ascultau. Oamenii răi nu credeau că El este Dumnezeu.”
(s.n.) Necredinţa sau scepticismul sînt asociate cu răutatea, ceea ce
va genera intoleranţă faţă de necreştini, poate chiar antisemitism, mai
ales că în partea de jos a paginii sînt puse întrebări precum: „De cine
a fost judecat şi răstignit Domnul nostru Iisus Hristos? De ce?” care
se pretează la răspunsuri cu conţinut intolerant, antisemit.
Ritualismul
religios excesiv este, de asemenea, prezent în manuale, confirmînd
încălcarea, prin modelul de educaţie religioasă confesională,
caracterului laic al învăţămîntului public. Rugăciunile colective la
începutul şi sfîrşitul orelor reprezintă o încălcare a libertăţii de
gândire, conştiinţă şi religie a elevilor. Nu întîmplător, rugăciuni
colective de acest fel nu sunt permise în şcolile publice din Statele
Unite şi din democraţiile vest europene. Dar manualele de religie
ortodoxă aprobate de Ministerul Educaţiei le consacră. Un exemplu găsim
în Religie. Cultul ortodox. Manual pentru clasa I, Editura Sf. Mina,
pag 62:.
„Ce rosteşte un elev Cuminte şi educat, La-nceput de nouă zi Cînd în clasă a intrat?” În dreapta acestor versuri este o poză cu toţi elevii unei clase rugîndu-se. Apoi: „Ce rosteşte un elev, Când programul s-a sfîrşit Şi spre casă bucuros Cu paşi repezi a pornit?” În stînga versurilor este o altă poză cu toţi elevii rugîndu-se.
De
altfel, în manualele de religie, rugăciunile colective în sălile
de clasă sunt de asemenea o constantă , ca şi pozele cu elevi care
trebuie să îşi facă semnul crucii oriunde ar întîlni o biserică
ortodoxă. Un aspect calitativ care nu poate fi trecut cu vederea
priveşte valoarea poezioarelor din unele manuale de religie ( Manual de
religie clasa a IV-a, Ed. Didactică şi Pedagogică, Buc. 2002,
Rugăciunea mamei de Teodor Castrişanu; Religie, cultul ortodox, manual
pentru clasa a I-a, Ed. Sf.Mina, Iaşi, 2005, „capodoperele” lui M.
Corneliu etc.) care frizează penibilul şi care afectează în mod evident
calitatea educaţiei. Afirmaţiile intolerante din manualele de
religie. Afirmaţiile intolerante şi persiflante faţă de alte culte sau
faţă de alte opinii privind religia, prezentarea tendenţioasă a
punctelor de vedere critice faţă de religie îşi găsesc şi ele
legitimarea în manualele de religie. Manualele şi caietele de religie
nu se rezumă la prezentarea aspectelor esenţiale ale unei credinţe
religioase, ci au pasaje şi capitole dedicate incriminării, persiflării
şi prezentării tendenţioase a altor credinţe sau curente de gîndire. susAstfel,
în capitolul 14, „Cultele religioase după Reformă”, din „Religie
creştin ortodoxă. Caiet pentru elevi, cadre didactice şi părinţi”,
clasa a VIII-a, Editura Sf. Mina, este pus motto-ul: „Se vor ridica
hristoşi mincinoşi şi proroci mincinoşi şi vor da semne mari şi chiar
minuni, ca să amăgească, de va fi cu putinţă, şi pe cei aleşi.” (Matei
24, 5-24). Pentru a ilustra acest lucru, caietul de religie face o
scurtă prezentare, la paginile 47-49, a unora dintre cultele
neoprotestante. Prezentarea este însă una şocant de ofensatoare şi
tendenţioasă: „ Adventiştii. (...) Întemeietor: W. Miller (fermier
din America). Neavînd puterea pentru înţelegerea Bibliei, a scos din ea
o rătăcire (s.n.): venirea a doua va fi între 1.03.1843 şi 1.03.1844,
cînd Hristos va întemeia o împărăţie de o mie de ani (milenism). Dar a
mărturisit public greşeala (i-a îndemnat pe adepţii săi să treacă la
baptişti) şi a urmat scindarea adventiştilor în numeroase grupări.” „Adventiştii
reformişti. Mişcarea reformistă a adventiştilor de ziua a şaptea:
Margareta Rosen din Los Angeles s-a separat de prima grupare şi a
propus reforme. De pildă, ea a propus ca adeventiştii adevăraţi să nu
pună mînă pe arme pentru a ajuta statele în război. La noi mişcarea a
fost adusă de soldatul Kremer (1918).” „Penticostalii. (...) Ei
susţin că toţi membrii au botezul cu Duhul Sfînt şi cu foc pe care l-au
primit asemenea Apostolilor la Cincizecime. Ca semn al „pogorîrii”
Duhului Sfînt, ei emit bolboroseli fără sens, numindu-le pe acestea
glosolalie sau vorbire în limbi (susţinînd că ele sunt identice cu ceea
ce au trăit Sfinţii Apostoli la Cincizecime); au mai fost numiţi
„Tremurători”, din cauza tremurăturilor pe care le manifestă sub
pretinsa influenţă a Sfîntului Duh. Întemeiere: Pastorul baptist Carol
Parham, după 1900, în America, a început să propovăduiască rătăcirea
(s.n.) că Sfîntul Duh se revarsă din nou cu putere la a doua pogorîre a
Sa (la 3.01.1911, s-a pogorît deja peste 13 sectari).” Apoi, la
capitolul 15, Ortodoxia şi Ecumenismul, este scris la pagina 50
următorul pasaj: „Adevărata unitate de credinţă se va realiza atunci
cînd creştinii Bisericilor din lume vor mărturisi într-o inimă şi-un
cuget ceea ce a stabilit şi ne învaţă Biserica dreptmăritoare în
Simbolul Credinţei, formulat de Sinodul al II-lea ecumenic de la
Constantinopol din 381: „Cred în una, sfîntă, sobornicească şi
apostolească Biserică”. Aceasta se va realiza cînd va binevoi Dumnezeu
să înmoaie inima celor care zac în greşeală (s.n.) ca aceştia să se
întoarcă la Biserica cea dreptmăritoare.” La pagina 59 se spune
elevilor că: „Activînd pentru întărirea credinţei ortodoxe strămoşeşti,
Biserica noastră se opune acţiunii unor secte care, cu sprijin material
de peste hotarele ţării, încearcă să facă prozeliţi printre creştinii
ortodocşi (sectele vor să-L vestească pe Hristos poporului român, ca şi
cum acesta nu L-ar cunoaşte pe Mîntuitorul de aproape două milenii!).”
susAceastă
manieră de prezentare este evident una care doreşte să ridiculizeze
alte credinţe recunoscute de statul român. Adepţii acestor culte sunt
denumiţi „sectari”, iar întemeietorii lor şi anumite practici cultice
ale acestora sînt ironizate şi prezentate în mod tendenţios, ca
rătăciri, singura biserică „dreptmăritoare” fiind cea ortodoxă. Manualul
Religie.Cultul Greco-Catolic, pentru clasa a IX-a , Editura. Dacia
2005, nu este nici el mai clement, ţinta fiind de astă dată ateismul
sau stilul de viaţă modern. La pagina 83 se afirmă că Papa Paul al
VI-lea definea ateismul drept „fenomenul cel mai grav al timpului
nostru”, iar la pagina 87 se spune că „faptul că Dumnezeu este lăsat
deoparte în favoarea liberalismului, individualismului, materialismului
(aşa cum se întâmplă mai peste tot în occident dar şi în fostele ţări
socialiste în ultima perioadă) duce la apariţia sectelor şi a unor
superstiţii moderne.” Culminaţia discursului ofensator la adresa
altor culte se regăseşte în manualul Religie. Cultul ortodox. Manual
pentru clasa a XI-a, Editura Corint, devenit între timp de tristă
faimă, pentru conţinutul său intolerant, dar şi pentru faptul că
volumul era coordonat de nimeni altul decît Adrian Lemeni, la acea dată
Secretarul de Stat pentru Culte din Ministerul Culturii şi Cultelor
(MCC).
Manualul coordonat, aşadar, de Adrian Lemeni şi avîndu-i ca
autori pe Jean Nedelea, asistent drd. la Facultatea de Teologie
Ortodoxă „Patriarhul Justinian”, Universitatea Bucureşti, Georgian
Păunoiu, asistent drd. la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Patriarhul
Justinian”, Universitatea Bucureşti, Silviu Tudose, diac.asistent
drd. la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Patriarhul Justinian”,
Universitatea Bucureşti, este un manual aprobat prin Ordinul MEC nr.
4446 din 19.06.2006 şi realizat în conformitate cu programa analitică
aprobată prin Ordin al MEC nr. 3252 din 13.02.2006. În Capitolul 7
intitulat „Libertate religioasă şi prozelitism”, la pagina 90, sînt
atacate practic toate cultele religioase din România, cu excepţia,
evident, a ortodoxiei. Accentul cade pe discreditarea acelor „mişcări
religioase care acţionează în spaţiul unei confesiuni creştine
tradiţionale, prin metode nedemne, inacceptabile din punct de vedere
social şi moral. Acest fenomen poartă numele de prozelitism (s.a.).
Fenomenul poate deveni o sursă de tensiune între biserici, creînd
confuzie chiar între credincioşi”. Şi pentru a nu lăsa loc de îndoială,
autorii îi demască pe prozeliţi. Ţinta predilectă este Biserica
Greco-Catolică: „Instituind primatul papal, Biserica Romei a văzut
misiunea nu doar în evanghelizarea necredincioşilor, ci şi în
reîntoarcerea celorlalţi creştini sub autoritatea episcopului Romei.
Aşa au apărut «misiunile» catolice în spaţiul ortodox, nefiind însă
decît o strategie agresivă (s.n.) de a-i atrage pe ortodocşi la
catolicism. Acest prozelitism catolic, numit uniatism (s.n.), a fost
aplicat în Ucraina (sec. al XVI-lea), în Polonia (sec. al XVII-lea) şi
mai tîrziu în Transilvania (începutul sec. al XVIII-lea),
instituindu-se astfel Biserica Greco-Catolică. Trebuie să cunoaştem
acest adevăr istoric (s.n.), pe care cronicile vremii îl mărturisesc
indubitabil (s.n.). Mai mult, în dialogul recent dintre ortodocşi şi
catolici, ambele părţi au recunoscut că uniatismul a fost metodă
contrară Tradiţiei Bisericii, devenind o sursă de conflicte şi
diviziuni pînă astăzi” (s.n.).
Atacul virulent la adresa altor
culte, recunoscute în România, continuă în aceeaşi notă calomnioasă, la
pagina 91 afirmîndu-se despre „secte”: „Aceste asociaţii şi mişcări
religioase îşi desfăşoară «misiunea» prin mijloace nedemne de
Evanghelie (s.n.). Este un motiv în plus pentru ca, fără false
menajamente, şi în România să se prezinte realist lucrurile în ceea ce
priveşte răul generat de prozelitismul sectelor (s.n). Paradoxal,
există cîteva grupări sectare interzise în occident (s.n.), dar care în
România desfăşoară acţiuni prozelitiste în deplină libertate. Deşi în
România nu au statut de cult, ci sunt numite fie organizaţii religioase
(Martorii lui Iehova), fie asociaţii sau fundaţii religioase (Bahá’i,
mormoni), aceste mişcări aplică strategii prozelitiste (s.n.). Este
necesar să cunoaştem psihologia acestor grupuri, pentru ca «misiunea»
lor să nu înşele conştiinţa noastră, afectînd familia şi comunitatea
Bisericii. Care sînt formele concrete de prozelitism? Lucrînd
întotdeauna «sub masca binelui», sectele cîştigă adepţi prin folosirea
unor mijloace nedemne de misiunea creştină: îndoctrinare, mituire,
şantaj, exploatarea sărăciei, fanatism”(s. n.).
susManualul era,
coordonat de Adrian Lemeni, lector dr. la Facultatea de Teologie
Ortodoxă „Patriarhul Justinian” care în poziţia sa de Secretar de Stat
pentru Culte la Ministerul Culturii şi Cultelor ar fi fost cel mai în
măsură să ştie că „sectele” atacate în manualul său au statut de culte
recunoscute oficial în România, pentru a nu mai vorbi de toleranţa faţă
de toate cultele religioase care ar trebui să se manifeste într-un
Minister al Cultelor.
Analiza acestui manual ridică întrebări
serioase şi asupra conţinutului învăţămîntului teologic, finanţat tot
din fonduri publice şi, mai nou, integrat în cele mai prestigioase
universităţi (laice?) din România, al căror spirit academic, iată, îl
compromit.
Nu mai puţin, manualul Religie.Cultul Ortodox, pentru
clasa a X-a, Editura Dacia Cluj 2005, autori Dorin Opriş, Irina Horga,
Monica Opriş, Antoaneta-Firuţa Tacea, apărut sub egida Patriarhiei
Române şi aprobat cu Ordinul MEC nr.3787/2005, vorbeşte despre
greco-catolici în termeni inadmisibili. În capitolul „Ortodoxia în
contextul creştinismului românesc”, la pagina 70, autorii găsesc cu
cale să le predea elevilor următoarele învăţături; „Evenimentul care a
zguduit (s.n.) în modul cel mai profund unitatea de credinţă a
românilor din Transilvania a fost Uniaţia (1701). Aceasta a condus la
formarea Bisericii Greco-Catolice, confesiune catolică de rit bizantin.
Dezbinarea (s.n.) în planul credinţei a românilor transilvăneni a avut
consecinţe majore, determinînd instaurarea unui climat de neînţelegere
şi neîncredere reciprocă, cu efecte pe termen lung”, ceea ce sugerează
elevilor ortodocşi că biserica răspunzătoare pentru a fi „dezbinat”
credinţa românilor transilvăneni este damnabilă pînă în ziua de astăzi.
Manualul, utilizat în Transilvania, are menirea de a întreţine
suspiciunea faţă de greco-catolici, de a-i culpabiliza, de aici
izvorînd, încă de pe băncile şcolii (publice!), şi teza că aceia care
nu sînt ortodocşi, nu pot fi buni români, căci au „zguduit” unitatea de
credinţă, una din ideile fundamentale ale naţional - ortodoxismului
românesc de ieri şi de azi. Este izbitor că nici acest manual, nici
altele, de religie ortodoxă, nu consacră nici măcar o menţiune
contribuţiei Bisericii Greco-Catolice la deşteptarea sentimentului
naţional al românilor şi nu face nici o referire la persecutarea şi
interzicerea acestei Biserici în perioada comunistă. În contrast cu
Uniaţia, BOR este prezentată apoteotic, „istoria Bisericii Ortodoxe
Române este strîns legată de istoria poporului român”. Este interesant
de menţionat că acest manual, în ediţia sa aproape identică din 2002,
avînd aceiaşi autori, nu includea aceste referiri la Biserica
Greco-Catolică, iar capitolul al V-lea din ediţia 2002 se intitula
„Ortodoxia şi cultura naţională”, şi era unul descriptiv şi corect.
Rămîne întrebarea cum se produc aceste fenomene de involuţie şi
radicalizare a manualelor. Într-un alt manualul de religie ortodoxă,
coordonator tot Adrian Lemeni, aprobat de Ministerul Educaţiei şi
Cercetării cu ordinul MEC nr. 3787/05.04.2005 la capitolul
„Ortodoxia şi problemele lumii contemporane”, pagina 94, stă scris:
„Numeroasele forme de aşa-zisă spiritualitate propuse astăzi şi care
promit obţinerea unor puteri miraculoase decurg cel mai adesea dintr-o
influenţa directă a demonilor. Magia, spiritismul sau anumite puteri
ale yoghinilor care conferă puteri supranaturale sunt în strînsă
legătură cu lucrarea demonilor. (...) Spre deosebire de yoga,
creştinismul este o religie a vieţii şi a învierii (...) Yoga şi teoria
reîncarnării predispun la fatalitate (....) Creştinismul iubeşte şi
preamăreste viaţa, yoga, cu toate formele sale, o dispreţuieşte,
socotind-o numai suferinţă. De aceea se lucrează permanent cu
desfiinţarea ei. Creştinismul făgăduieşte omului viaţa veşnică, yoga
arată intrarea în neantul necondiţionat. Creştinismul îl arată pe om şi
după trecerea spre viaţa veşnică ca personală; yoga lucrează la
pierderea personalităţii...în yoga, eul purificat va părăsi această
„vale a plîngerii” în mod definitiv, pierzîndu-se în izolare sau
stingere.” (Pr. Vasile Pop, Yoga şi isihasmul). În aparenţă avem de-a
face cu un aspect meritoriu al manualelor confesionale, acela de a
prezenta şi alte religii sau credinţe. În esenţă, aceste comparaţii nu
sînt nevinovate, ele nu ţintesc informarea elevilor, ci consolidarea
convingerii că numai cultul lor este legitim, alte culte sau practici
fiind, iată, lucrarea demonilor. E de presupus că astfel pregătiţi,
elevii din învăţămîntul public românesc vor fi persoane dezavantajate
într-o lume globală. susBibliografia recomandată elevilor ridică şi ea,
în anumite cazuri, întrebări serioase. Astfel, manualul Religie. Cultul
ortodox, pentru clasa a X-a, învăţămîntul liceal şi şcoala de arte şi
meserii (coordonator Adrian Lemeni, Editura Corint, 2005) conţine o
listă de pagini de internet spre a fi accesate de elevi pentru
aprofundarea cunoştinţelor. Materialele postate pe aceste pagini
web sînt însă de o intoleranţă virulentă, fundamentaliste şi
periculoase. Spre exemplu, pe o pagină ( http://www.crestinortodox.ro)
la care se face trimitere, elevii pot lectura documentele Conferinţei
teologice inter-ortodoxe întrunite pe 20 Septembrie, 2004, la
Tesalonic, Grecia: „Ecumenismul: Origini. Aşteptări.
Demistificare”. În capitolul „Ecumenismul este o creaţie a papismului
şi a protestantismului, care ascunde înstrăinarea de Adevărata
Biserică” stă scris : „Ecumenismul nu are absolut nici o legătură
cu ecumenicitatea şi catolicitatea Bisericii, care este pe deplin
păstrată, atît geografic cît şi ecleziologic, în Una, Sfîntă,
Sobornicească şi Apostolească Biserică, adică Biserica Ortodoxă, care
continuă să creadă ceea ce a fost crezut «întotdeauna, pretutindeni şi
de către toţi.” Existenţa ereziilor nu neagă nici unitatea, nici
ecumenicitatea şi nici catolicitatea Bisericii. Biserica continuă să
fie una şi universală. Erezii şi schisme ca «bisericile» «catolice» şi
protestante ale Apusului sau cele anti-calcedoniene ale Răsăritului nu
sînt bisericile locale autentice şi legitime ale acelor ţinuturi
(s.n.); aceste biserici redobîndesc unitatea şi catolicitatea, devin
adevărate biserici, doar atunci când sunt reintegrate în credinţa şi
viaţa Bisericii Ortodoxe Soborniceşti (Catolice), care nu este doar
adevărata Biserică, ci şi singura Biserică.(s.n.) Prin urmare, de la
bunul lui început şi pînă în ziua de astăzi, aşa-numitul «Conciliu
Mondial al Bisericilor», ca vehicul (purtător) al ecumenismului
protestant, este, într-un adevărat sens ecleziologic, un «Conciliu
Mondial al ereziilor şi schismelor. Papismul s-a îndepărtat de unitatea
şi catolicitatea Bisericii la începutul celui de-al doilea mileniu prin
schisma din 1054 şi îmbrăţişarea unor erezii precum „filioque”-le şi
„primatul papal.» Biserica pe atunci ortodoxă a Romei, care a strălucit
mulţi sfinţi, mucenici şi mărturisitori, a fost trasă în erezie şi
înşelare. Ruptă de una şi adevărata Biserică, Biserica locală a Romei,
fiind captivă a scolasticismului şi a năzuinţelor lumeşti ale papilor,
nu numai că a eşuat în a păstra creştinătatea apuseană unită, ci chiar
a devenit o sursă de noi erezii şi schisme, cum ar fi Reforma
protestantă a veacului al XVI-lea în diferitele ei forme, Anglicanismul
sau Vechiul Catolicism.” Ce confuzii poate crea în mintea unui tînăr de
16-17 ani lectura acestor rînduri, dacă elevul conştiincios ia în
serios recomandarea bibliografică, dar în paralel lecturează, bunăoară,
declaraţiile fraterne, ecumenice, ale ortodocşilor participanţi la a
Treia Adunare Ecumenică Europeană de la Sibiu, 2007, capitală culturală
a Europei! Alt site ( www.credo.ro) indicat ca sursă
bibliografică pentru liceeni, este o pagină web care conţine opiniile,
nu tocmai tolerante despre greco-catolici ale Sf. Cuv. Paisie de la
Neamţ: „Unia (uniatismul) este o aşchie desprinsă de la Sfînta
Biserică a Răsăritului şi unire cu necredincioasa, ca să nu-i zic
biserică rîmlenească. Unia este înşelăciunea diavolului (s.n.), ce-i
vînează pe cei nesocotiţi întru pierzanie. Unia este un lup răpitor de
suflete în piele de oaie. Unia este veninul aducător de moarte, în chip
de miere, ce pierde sufletele. Unia este mlădiţa înainte-mergătoare a
antihristului, ce ademeneşte cu măgulire pe cei mai neştiutori întru
pierzanie. Unia este prăpastia iadului pentru cei ce nu au parte de
cuget. Unia este Iuda (s.n.), ce cu linguşitorul sărut a vîndut
Credinţa Pravoslavnică. Unia este ca şi râmlenii (catolicii) eretici.
Cum, dar, uniaţii nu sunt rîmleni, cînd toate dogmele Credinţei
Ortodoxe le-au călcat în picioare şi pe cele rîmleneşti le-au adoptat,
zicînd cu neruşinare, precum că Duhul Sfînt purcede şi de la Fiul? Şi
papei de la Roma, adevăratului eretic, aceluia i se închină şi, în loc
de Hristos, pe el de căpetenia bisericii îl au. [...] Un asemenea
jurămînt, adică anatema, asupra celor ce se împotrivesc şi nu se supun
Soborniceştii Biserici, este pusă de patriarhii Răsăritului
soborniceşte, nu doar pentru o oarecare vreme, ci pînă la sfîrşitul
lumii va rămîne tare şi neclătită şi nedezlegată cu darul lui Hristos.”
(Cuvinte şi scrisori duhovniceşti, vol. II, Chişinau, 1999, p.49) sus
Dezechilibrul dintre creaţionism şi evoluţionism
Creaţionismul
este prezent în totalitatea manualelor de religie, fără menţionarea
evoluţionismului, fenomen explicabil şi prin caracterul confesional al
predării. Recent, Asociaţia Solidaritatea pentru Libertatea de
Conştiinţă a protestat public41 din cauza eliminării referinţelor la
evoluţionism. Teoria evoluţiei speciilor şi a omului nu mai figurează
nici în programa pentru bacalaureat, nici în programa curentă de
biologie, fiind eliminate lecţiile de prezentare a acesteia din studiul
biologiei şi a temei „Dumnezeu” din programa şi manualele de Filosofie
de clasa a XII-a, prin Ordin al ministrului Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului. Eliminarea evoluţionismului din manuale, fenomen
întîlnit şi în alte state europene, este considerat un pericol de către
Consiliul Europei, care a adoptat de curînd Rezoluţia nr. 1580 din 4
octombrie 2007, intitulată Pericolul creaţionismului în educaţie. În
primul alineat al Rezoluţiei se subliniază: „(...) Scopul este acela de
a avertiza împotriva anumitor tendinţe care intenţionează să prezinte
credinţa ca fiind o ştiinţă.(s.n.). Credinţa şi ştiinţa trebuie
separate. Nu este vorba de antagonism. Ştiinţa şi credinţa trebuie să
poată coexista (s.n.). Nu este vorba de a situa pe poziţii opuse
credinţa şi ştiinţa, dar este necesar să împiedicăm credinţa de a
ajunge să fie opusă ştiinţei.”, iar Rezoluţia cere statelor membre,
deci şi României, membră a Consiliului Europei din 1993: „(19.1.) să
apere şi să promoveze cunoştinţele ştiinţifice; (19.2.) să consolideze
predarea fundamentelor ştiinţei, a istoriei sale, a epistemologiei şi
metodelor sale, pe lîngă predarea cunoştinţelor ştiinţifice obiective;
(19.3.) să facă ştiinţa mai uşor de înţeles, mai atractivă şi mai
apropiată de realităţile lumii contemporane; (19.4.) să se opună cu
fermitate predării creaţionismului ca disciplină ştiinţifică, pe picior
de egalitate cu teoria evoluţiei (s.n.), şi în general să opună
rezistenţă prezentării ideilor creaţioniste în cadrul oricărei alte
discipline în afară de religie; (19.5.) să promoveze predarea evoluţiei
ca teorie ştiinţifică fundamentală, în cadrul planului de învăţămînt.”42 Deocamdată
autorii manualelor de religie şi MECT nu par deranjaţi de conţinutul
învăţămîntului religios de la noi. În manualul de clasa I, Religie.
Cultul ortodox, Ed. Sf. Mina, la pagina 20, li se spune elevilor că:
„Dumnezeu l-a creat pe om după chipul Său: i-a dăruit suflet înzestrat
cu gîndire, simţire şi voinţă. Primul om a fost numit Adam. El a fost
făcut din pămînt. Apoi, Dumnezeu a suflat în faţa lui suflare de viaţă.
Prima femeie, Eva, a fost făcută dintr-o coastă a bărbatului său.
Dumnezeu i-a pus stăpîni peste tot pămîntul. Omul este cea mai frumoasă
fiinţă de pe pămînt creată de Dumnezeu.” Aceste lucruri sînt prezentate
copiilor ca o certitudine ştiinţifică, cu aerul că reprezintă o
cunoaştere obiectivă. Dacă acest enunţ este legitim într-un catehism
predat la biserică, el este cel puţin neavenit într-o şcoală publică,
laică.
Creaţionismul este prezentat în mod literal, în contrast cu
teoriile ştiinţifice şi la paginile 11-12 din „Religie. Cultul
ortodox.”, manual pentru clasa a XI-a, Editura Corint: „Sfinţii părinţi
evidenţiază apariţia vegetaţiei înaintea soarelui pentru a accentua că
întreaga lume îşi are originea şi susţinerea în Dumnezeu. Întreaga
vegetaţie ce împodobeşte pămîntul nu-şi datorează existenţa luminii
solare, nici ostenelii omului, ci puterii creatoare a lui Dumnezeu. Sf.
Ambrozie al Milanului arată că soarele a fost făcut după apariţia
vegetaţiei pe pământ: „Fie ca pămîntul să odrăslească înainte de a
primi întăritoarea îngrijire a soarelui, spre a nu se da prilej de
sporire omeneştii rătăciri. Fie ca toţi să ştie că nu soarele e
pricinuitorul creşterii plantelor. (...) Cum ar putea soarele să dea
putere vieţii plantelor crescătoare, cînd acestea au fost mai înainte
făcute să crească de dătătoarea de viaţă putere ziditoare a lui
Dumnezeu, înainte ca soarele să fi început a lua parte la vieţuire?
Soarele e mai tânăr decît mugurii, mai tînăr decât ierburile.”
Respingerea
explicaţiei ştiinţifice asupra succesiunii apariţiei soarelui,
planetelor şi vieţii este întărită mai jos de pasajul următor din
acelaşi manual:
„Ziua a IV-a. Dumnezeu a făcul luminătorii:
soarele, luna, stelele. Astfel au apărut şi anotimpurile. Teoriile
ştiinţifice presupun apariţia soarelui înaintea pământului, aşa cum
cere logica aparentă. Dar zilele creaţiei nu pot fi înţelese exclusiv
prin intermediul legilor cunoscute de ştiinţe. Ştiinţa are competenţă
doar în studierea lumii observabile de după căderea în păcat. Zilele
creaţiei ne arată că întreaga lume trăieşte în mod vizibil prin
Dumnezeu. Tendinţa de a considera soarele ca sursă a vieţii de pe
planeta noastră constitie o încercare de explicare naturalistă a lumii.
(...) Ziua a V-a. Dumnezeu a făcut vieţuitoarele din apă şi din
văzduh. Printr-o interpretare forţată, evoluţionismul consideră că
speciile derivă unele din altele, inclusiv omul, care provine dintr-un
anumit strămoş comun cu maimuţa. Sfinţii Părinţi insistă asupra
felurilor vietăţilor. Ei arată că fiecare fel de vieţuitoare s-a făcut
deodată şi acest fel îşi păstrează firea. Nu poate fi vorba de o
trecere a vieţuitoarelor dintr-un fel în altul.”
Deşi astrologia
contravine chiar religiei creştine, ea este totuşi legitimată în acest
manual la pagina 16: „venirea magilor la Bethleem – spre a se închina
pruncului Iisus – demonstrează că şi Orientul păgîn aştepta venirea
unui Mîntuitor. Astrologi încercaţi, magii «citiseră» în stele chiar
timpul şi locul întrupării Fiului lui Dumnezeu.” În condiţiile în
care, de la clasa I la clasa a XII-a elevii sînt formaţi în spiritul
teoriei creaţioniste, prezentată cel mai adesea ca un adevăr absolut,
cu valoare ştiinţifică, strategia MEC de a limita sau exclude teoria
evoluţionistă pînă şi din manualele de biologie este periculoasă, aşa
cum o indică şi Rezoluţia mai sus citată a Consiliului Europei, iar
pentru echilibrarea situaţiei este urgentă luarea unor măsuri corective
în sarcina MEC.
sus
Falsul istoric şi naţionalismul
Falsul istoric
sub diferite forme şi îmbinarea fundamentalismului religios cu
naţionalismul sînt de asemenea adesea prezente în manualele de religie.
Sub titlul Mitropoliţii români – promotori ai educaţiei în spaţiul
românesc, de exemplu, acelaşi manual ortodox susţine că „primele şcoli
atestate pe teritoriul ţării noastre au apărut la mănăstiri, încă din
secolul al X-lea”, în răspăr cu cele mai elemenetare cunoştinţe
istorice. Este simptomatic modul în care este prezentată, de exemplu,
în Manualul de religie pentru cultul ortodox, clasa a X-a, al Editurii
Corint, 2005, Palia de la Orăştie care apare ca „primul text biblic din
Vechiul Testament tipărit în limba română”, fără a se face vreo
referire la contextul istoric al apariţiei acesteia şi contribuţia
Reformei la traducerea acestei biblii. Manualul Religie ortodoxă
pentru clasa a VII-a, Editura Sf.Mina din Iaşi, autor Camelia Muha,
este un exemplu grăitor de îmbinare a citirii trunchiate a istoriei în
cheie naţionalistă cu sentimentul de victimizare a „dreptei credinţe”
care transmite elevilor un mesaj neîndoielnic de frustrare şi ură. De
exemplu, la sfîrşitul capitolului 17, Reforma în Transilvania, dincolo
de prezentarea tendenţioasă şi unilaterală a evenimentelor evului mediu
transilvan, autoarea are grijă să fixeze „cunoştinţele” şi prin
intermediul unor exerciţii aplicative prin care elevilor le sînt
sugerate legături neîndoielnice între diferite confesiuni şi calităţi
sau evenimente emblematice atribuite acestora: catolicismul este
asociat cu „Noaptea Sfîntului Bartolomeu”, reforma protestantă cu
„acţiunea de convertire la protestantism a credincioşilor de alte
confesiuni”, iar ortodoxia, cum altfel, cu „dreapta credinţă”. În
cadrul prezentării capitolului 18. Uniaţia. Biserica Uniată din
Transilvania, în mod evident nu ne putem aştepta decît la aplicarea
aceleiaşi tehnici de inducere în eroare prin trunchiere şi manipulare,
scopul fiind unul şi acelaşi, crearea unui sentiment de ură faţă de
Biserica Greco-Catolică, care ar fi trădat, chipurile, interesul
naţional.
Întrebarea cea mai importantă este cea referitoare la
valorile pe care le răspîndesc aceste manuale, dincolo de
comandamentele religioase, într-o Europă a mileniului trei. Aici însă
ne lovim de stridenţe notabile care nu ar trebui să existe în sistemul
învăţămîntului public românesc. Simpatia deosebită a autorilor pentru
poetul legionar Nichifor Crainic în Manualul de religie al cultului
ortodox pentru clasa a IX-a, Editura Corvin din Deva, prezent cu mai
multe trimiteri bibliografice şi poezii, printre care şi poezia
Singurătate – care nu are nimic de-a face cu religia sau valorile
creştine (Ascult la miază-noapte: fierbe ura,/Ascult la miază-zi m-ar
vrea răpus/ Şi clănţăne o haită în apus/ Cînd namila din zori îşi cască
gura) – ,poate fi considerată numai cu bunăvoinţă inocentă.
Evaluarea
cunoştinţelor de religie. Subiectele predate în cadrul orelor de
religie, în ciuda caracterului facultativ/opţional al disciplinei, fac
şi obiectul unor evaluări ale cunoştinţelor acumulate de elevi.
Modelele de evaluare sînt redactate de Centrul Naţional pentru
Curriculum şi Evaluare în Învăţămîntul Preuniversitar (CNCEIP) şi
pot fi descărcate de pe pagina web a MECT ( www.edu.ro). Ghidul de
evaluare pentru religie editat în 2001 îi are drept autori pe
Prof. Nicoleta Liţoiu, Prof gr.I Mihaela Panoschi şi Pr. Prof. Nicolae
Iordăchescu, acesta din urmă, preot ortodox, fiind şi inspectorul de
religie al MECT. Ghidul conţine 82 pagini, dar se referă aproape
exclusiv la evaluarea obiectului religie ortodoxă. Ghidul relevă că
evaluarea elevilor, chiar şi în clasele mici, se face pe bază de teste
criteriale scrise, de o dificultate surprinzător de avansată. Pentru
ilustrare, redăm în Anexa nr. IX, paginile 63, respectiv 68-69 din
modelele de evaluare propuse de autori. Gradul ridicat de complexitate,
însuşi faptul că pentru o materie facultativă se aplică astfel de
evaluări chiar şi la clasele mici, cantitatea de cunoştinţe pretinse de
la copii, ridică întrebarea dacă nu cumva învăţămîntul public este
confundat de MECT cu învăţămîntul confesional. Cu atît mai mult,
cunoştinţele din manualele de religie, care se cer memorate în detaliu,
după cum o indică ghidul, ar trebui să fie de o probitate exemplară. sus
Petiţii împotriva manualelor de religie
Manualele
menţionate ca deficitare, şi altele care nu au mai putut fi cuprinse în
această scurtă analiză, dar care conţin de asemenea pasaje care induc
intoleranţă şi îndoctrinează, nu au trecut neobservate. După ce ele au
fost constant criticate de organizaţii ale societăţii civile, în anul
2007, au fost reclamate la Consiliul Naţional pentru Combaterea
Discriminării (CNCD).
Astfel, într-o petiţie din 02.07.2007,
înaintată CNCD, Adunarea Spirituală Naţională a Bahá’ílor din România a
reclamat Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi Centrul
Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar
pentru încălcarea dreptului la demnitate a persoanelor care apaţin
religiei Bahá’í prin textele publicate în manualul Religie - Cultul
ortodox, Clasa a XI-a, Ed. Corint, 2006. Petentul arată că manualul
Religie - Cultul ortodox pentru clasa a XI-a, ediţia 2006, publicat de
Editura Corint (avizat favorabil prin Ordinul ministrului educaţiei şi
cercetării nr. 4446 din 19 iunie 2006), include Adunarea Spirituală
Naţională a Bahá’ílor din România la „secte care fac prozelitism”,
descrise în general ca fiind fie de origine protestantă sau
neo-protestantă, fie cu elemente ezoterice de origine asiatică, care
sunt „unelte ale Satanei sau porţi ale iadului”, practică un
„prozelitism insistent”, reprezintă „pericol pentru societate”,
constituie un „fenomen combătut în societate”, adoptă „mijloace nedemne
de evanghelie”, fiind o „grupare sectară interzisă în occident”, cu
misiune înşelătoare ce „afectează familia şi comunitatea bisericii”,
foloseşte metode de „îndoctrinare, mituire, şantaj, exploatare a
sărăciei, fanatism”. În cadrul capitolului 7, secţiunea „Acţiunea
sectelor”, elaborată de Georgian Păunoiu, asistent doctorand la
Facultatea de Teologie Ortodoxă, este prezentată şi o imagine a
mausoleului lui Báb din Haifa, Israel, lăcaş sfânt pentru cultul
Bahá’í. Aceste informaţii sînt considerate false, discriminatorii şi
ofensatoare faţă de religia Bahá’í. Faţă de cele afirmate în manual,
petentul a arătat că religia Bahá’í este larg recunoscută la nivel
internaţional, cu o vastă apreciere în cadrul structurilor Uniunii
Europene, acreditată ca organizaţie neguvernamentală cu statut
consultativ în cadrul structurilor Organizaţiei Naţiunilor Unite încă
din anul 1948 şi este considerată şi încadrată de legislaţia română ca
asociaţie religioasă, legal înregistrată.
În consecinţă, petentul,
prin petiţia trimisă la mai multe instituţii, solicita: retragerea
manualului în cauză; editarea celei de-a doua ediţii cu o erată în care
să se precizeze eroarea din ediţia precedentă; programarea unei ore de
curs pentru elevii clasei a XI-a (an şcolar 2007-2008) în cadrul căreia
aceştia să fie informaţi în mod corect cu privire la religia Bahá’í;
publicarea în ziarele de circulaţie naţională a unor articole cu o
informare corectă despre religia Bahá’í şi o menţiune cu privire la
recunoaşterea de către Ministerul Culturii şi Cultelor a religiei
Bahá’í. În răspunsul său, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului, Direcţia Juridic şi Contencios, prin Adresa nr.
17239/23.07.2007, arată că în luna februarie 2007, Consiliul Naţional
pentru Evaluarea şi Difuzarea Manualelor a primit prin redirecţionare
de la Ministerul Educaţiei şi Cercetării Adresa nr. 15.426, prin care
autorii (s.n.) manualului solicitau modificarea conţinutului lecţiei de
la paginile 90-91, pentru ediţiile următoare. „Motivul care a stat la
baza acestei solicitări îl constituie riscul pe care poate să-l producă
în rândul elevilor eroarea de conţinut a acelei lecţii”.
La data
de 03.10.2007, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării
(Anexa nr. XI) a decis43 că Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului şi Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în
Învăţămîntul Preuniversitar, prin avizarea manualului Religie - Cultul
ortodox pentru clasa a XI-a, ediţia 2006, publicat de editura Corint,
au încălcat dreptul la demnitate al comunităţii de religie Bahá’í,
conform art. 15 al Ordonanţei Guvernului 137/2000, republicată;
Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării a hotărît totodată
să monitorizeze modul de retragere din circuit al manualului. Partea
nevăzută a acestui caz de discriminare este aceea că manualul retras îl
avea coordonator tot pe Adrian Lemeni, secretar de stat la Ministerul
Culturii şi Cultelor la acea dată, care, în repetate rînduri, a
coordonat manuale intolerante faţă de alte culte, aflîndu-se, prin
demnitatea publică pe care o ocupă, şi într-o gravă situaţie de
conflict de interese. De fapt, mea culpa exercitată de autorii
manualelor a venit numai după ce, Liga Pro Europa a atras atenţia
într-o conferinta de presă asupra conţinutului scandalos al manualului.
Tipic, nimeni nu a fost sancţionat pentru această „eroare”.
Raportul
Departamentului de Stat al SUA privind libertatea religioasă în România
menţionează acest caz în următorii termeni: „Cîteva ONG-uri şi grupuri
religioase minoritare s-au plîns cu privire la un manual de religie
ortodoxă, publicat în iulie 2006 de Ministerul Educaţiei, sub
coordonarea Secretariatului de Stat pentru Culte. Manualul descria
apariţia Bisericii Greco-Catolice, în secolul al XVIII-lea, ca rezultat
al «prozelitismului catolic», iar Martorii lui Iehova, Credinţa Bahá’i
şi Mormonii ca secte care «reprezintă o adevărată ameninţare la adresa
societăţii». Un capitol din carte afirma că sectele practică
prozelitismul prin mijloace cum ar «fi spălarea creierelor, mită,
şantaj şi exploatarea săracilor».
Ca o concluzie, manualele de
religie şi programa ar trebui urgent reorientate spre prezentarea
obiectivă a mai multor religii şi a istoriei religiilor şi nu spre
îndoctrinarea copiilor cu viziunea unei singure religii care se va
proclama pe ea însăşi ca fiind superioară tuturor celorlalte şi care nu
va ezita, după cum s-a văzut, să incrimineze şi să denigreze atît alte
credinţe, cît şi persoanele care nu împărtăşesc nici o credinţă
religioasă. Violenţa şi cruzimea multor pasaje din aceste manuale
induc copiilor, pe lîngă frică, o mentalitate străină de spiritul şi
menirea unui învăţămînt modern. Manualele sunt orientate în mod evident
spre dogmatică şi îndoctrinare. Sînt numeroase îndemnuri la ritualism
şi aroganţă faţă de alţii. Abundă poziţiile jignitoare la adresa altor
culte sau la adresa altor curente de gîndire. Imaginea lui Dumnezeu
este una a unui Dumnezeu violent, crud, neiertător. Învăţămîntul
religios desfăşurat în astfel de condiţii, cu astfel de manuale va
malforma iremediabil mentalităţi şi a devenit una dintre marile piedici
şi un mare inamic al copiilor. Dezvoltarea lor intelectuală şi psihică
este grav ameninţată de orele de religie derulate după astfel de
manuale. Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului nu poate să
rămînă inert faţă de o astfel de stare de lucruri şi să nu introducă
reforme radicale privind maniera de alcătuire şi avizare a manualelor
de religie.
sus
|