2.
Norme şi practici īn educaţia religioasă din şcolile publice inapoi
2.
Norme şi practici īn educaţia religioasă din şcolile publice din Romānia 2.1.
Scurt istoric al predării
religiei īn şcoli după căderea comunismului 2.2. Statutul juridic al disciplinei
religie – ambiguităţi şi confuzii 2.3. Statutul cadrelor didactice
care predau religia 2.4. Discriminarea elevilor şi
profesorilor aparţinīnd minorităţilor religioase 2.5.
Manualele de religie –
analiză de conţinut 2.6. Simboluri, ritualuri
religioase, lăcaşuri de cult īn şcoli
Cazuri
de īndoctrinare şi tratamente umilitoare
2.1. Scurt istoric al predării religiei īn
şcoli după căderea comunismului
Introducerea
educaţiei religioase īn Romānia după 1989 reprezintă un proces puţin
cercetat. Prin urmare, o mare parte dintre detaliile sale rămīn
deocamdată slab cunoscute. Printre puţinele analize disponibile se
numără un studiu din 2005, semnat de Lavinia Stan şi Lucian Turcescu16
şi cercetarea lui Emil Moise, care conţine şi un important studiu de
caz. Ambele au constituit puncte de referinţă pentru această secţiune. Conform
lui Stan şi Turcescu, iniţiativa organizării de ore de educaţie
religioasă īn cadrul şcolilor de stat din Romānia a pornit imediat după
Revoluţia din 1989, mai exact īn luna ianuarie a anului următor. Adică,
cum notează autorii, cu mult „īnainte ca autorităţile post-comuniste să
aibă răgazul să īntreprindă reforme īn sistemul de īnvăţămīnt”.
Iniţiativa a aparţinut lui Nicolae Stoicescu, ministru al Cultelor īn
scurta perioadă post-decembristă de existenţă a acestei instituţii şi
ulterior ambasador al Romāniei īn Grecia, laolaltă cu Sfīntul Sinod al
Bisericii Ortodoxe. S-a avut iniţial īn vedere un sistem de ore
facultative īn ciclurile preuniversitare, fără notarea elevilor.
Programa era menită să ofere, conform mitropolitului Daniel al Moldovei
şi Bucovinei, actualul patriarh al Bisericii Ortodoxe Romāne, o
alternativă nu doar faţă de „umanismul ateu” al vremurilor comuniste,
ci şi faţă un anume „umanism nihilist” care ar fi fost livrat
şcolarilor după Revoluţie.
Un prim pas formal īn procesul de
introducere a educaţiei religioase īn şcolile de stat l-a reprezentat
semnarea unui protocol, cu puţin īnainte de īnceperea anului şcolar
1990-1991, īntre Ministerul Īnvăţămīntului şi Biserica Ortodoxă. Prin
protocol, „educaţia moral-religioasă” era introdusă oficial īn
curriculumul şcolilor publice din ţară ca disciplină facultativă şi
opţională, cu un conţinut ecumenic, predată de absolvenţii institutelor
teologice din ţară. Prin limbajul său, mai ales prin acordarea unui
statut dublu (disciplină opţională şi facultativă) orelor de educaţie
moral-religioasă, protocolul a inaugurat seria de ambiguităţi care
aveau să afecteze pīnă azi statutul disciplinei „religie” īn şcolile
romāneşti. sus
Conform analizei lui Stan şi Turcescu, principalele
dificultăţi īntīmpinate de BOR īn implementarea proiectului său au
ţinut mai puţin de rezistenţa diverselor organisme ale statului
īnaintea introducerii religiei īn şcoli (lucru care s-a īntāmplat, de
pildă, īn Rusia post-sovietică) şi mai degrabă de dificultatea de a
organiza practic orele īn cauză. Iar una dintre barierele principale ar
fi constituit-o absenţa unui personal calificat care să ofere orele
respective. Prin urmare, biserica a mizat pe preoţi şi pe foarte scurte
programe de pregătire profesională intensivă, precum cele organizate de
Institutul Teologic bucureştean īntre 16 şi 27 iulie 1990, urmīnd ca
participanţii (īn număr de altfel relativ redus) să pregătească mai
departe preoţii din eparhii. Folosirea absolvenţilor de seminarii şi
institute teologice a survenit abia la īnceputul lui 1991, cīnd
Ministerul Īnvăţămīntului şi Secretariatul de Stat pentru Culte (SSC)
au emis o notă comună īn acest sens. Totuşi, cum observă Emil Moise,
preferinţa pentru folosirea preoţilor a persistat. Īn plus, SSC a
păstrat un rol important īn selectarea suplinitorilor pentru educaţia
religioasă şi morală. Aşadar, cu sprijinul unei serii de norme
ministeriale emise īn primii ani de după 1990, educaţia religioasă
oferită īn şcolile publice din Romānia a avut iniţial o natură
inconsecventă şi nesistematică, atīt din cauza resurselor limitate (īn
special cele umane), cīt şi al statutului ambiguu, de materie
„tolerată”, a orelor17. Īn avangarda iniţiativei s-a situat Biserica
Ortodoxă, instituţia care īşi putea permite, datorită bazei sale
teritoriale semnificative, să gestioneze o atare operaţiune pe scară
largă.
Abia īn 1995, odată cu adoptarea īndelung amīnatei Legi
a
īnvăţămīntului, s-a finalizat „oficializarea” educaţiei religioase īn
şcoli. La Art. 9.1, Legea nr. 84/1995 prevedea următoarele: „Planurile
īnvăţămīntului primar, gimnazial, liceal şi profesional includ religia
ca disciplină şcolară. Īn īnvăţămīntul primar religia este disciplină
obligatorie, īn īnvăţămīntul gimnazial este opţională, iar īn
īnvăţămīntul liceal şi profesional este facultativă. Elevul, cu acordul
părintelui sau tutorelui legal instituit, alege pentru studiu religia
şi confesiunea.” Datorită intervenţiei ministrului de resort din acea
vreme, Liviu Maior, o propunere prin care religia să reprezinte o
materie opţională – īn sensul strict al termenului de „opţional” –,
statut ce ar fi presupus automat o competiţie cu alte materii cu profil
similar, nu a fost preluată īn textul final. Motivaţia ministrului a
fost cel puţin bizară: anume că o ofertă alternativă, adică un plus de
opţiuni, ar īncurca pe elevii puşi să facă o alegere. Argumentarea
trăda, īncă o dată, intenţia autorităţilor de a impune religia ca o
materie obligatorie īn īnvăţămīntul primar.
sus
Imediat după
adoptarea
legii de Parlament, un număr de 57 de deputaţi au īnaintat Curţii
Constituţionale o petiţie īn care, printre altele, ridicau o obiecţie
de neconstituţionalitate vizīnd paragraful citat. Īn particular, s-a
invocat īncălcarea prevederilor Art. 1.3 („libera dezvoltare a
personalităţii umane”), Art. 26.2 („Persoana fizică are dreptul să
dispună de ea īnsăşi…”), Art. 29 (privind „Libertatea conştiinţei”) şi
Art. 45.5 („Autorităţile publice au obligaţia să contribuie la
asigurarea condiţiilor pentru participarea liberă a tinerilor la viaţa
politică, socială, economică, culturală şi sportivă a ţării.”) Obiecţia
viza stipulaţia că īn īnvăţămīntul primar studiul religiei este materie
obligatorie. Citīnd cīteva articole din Constituţie (privind
garantarea īnvăţămīntului religios, libertatea de constrīngerea de a
adera la o credinţă religioasă, dreptul părinţilor şi tutorilor de a
asigura educaţia copiilor minori) şi o serie de instrumente
internaţionale,18 Curtea Constituţională, īn decizia sa nr. 72 din 18
iulie 1995, a preferat un traseu ocolit şi un argument īntortocheat. Īn
loc să recunoască direct caracterul anticonstituţional al Art. 9.1 din
lege, Curtea l-a īnvestit pe acesta cu un sens practic opus īnţelesului
său intuitiv. Mai exact, a argumentat Curtea, prevederea īn cauză
„permite īnsă o interpretare conformă prevederilor constituţionale”.
După care instanţa a răstălmăcit sensul prevederii īntr-un mod care să
fie compatibil cu restul garanţiilor oferite de Constituţie şi de
instrumentele internaţionale citate: „Introducerea īn īnvăţămīntul
primar a religiei, ca disciplină «obligatorie», nu īnseamnă
obligativitatea religiei pentru elevi, nesocotindu-se dreptul
părintelui sau al tutorelui de a asigura educaţia copiilor minori
potrivit propriilor convingeri. Prin coroborarea tezei a doua cu cea
finală din structura Art. 9 alin. (1) rezultă că «obligativitatea»
priveşte includerea religiei ca disciplină īn planurile de īnvăţămīnt,
religia şi confesiunea rămānīnd să fie alese sau nu.”
Cu alte
cuvinte, Curtea a dat un sens contra-intuitiv termenului „obligatoriu”
din Art. 9.1 al Legii īnvăţămīntului. A perpetuat astfel o ambiguitate
care, după cum am arătat, s-a manifestat īncă de la īnceputul carierei
educaţiei religioase din şcolile publice din Romānia şi care mai
persistă şi astăzi īn modul concret īn care se desfăşoară orele de
religie īn şcolile ţării. Cum s-a observat īn analizele care au urmat
deciziei Curţii Constituţionale, nu numai că instanţa a dat un sens
forţat sensului Art. 9.1 din lege, dar prin compromisul ales a lăsat
descoperită problema spinoasă a implementării prevederilor legale, căci
– şi realitatea a demonstrat-o – e mult mai probabil ca cei implicaţi
să acorde termenului „obligatoriu” sensul intuitiv, decīt cel definit
īntr-o decizie la care puţine persoane au acces. De altfel,
prevalīndu-se de ambiguitate, Biserica Ortodoxă Romānă a prezentat
constant pe website-ul său religia ca materie obligatorie. sus
Şirul
ambiguităţilor a continuat atunci cīnd, la mai bine de un an de la
adoptarea Legii īnvăţămīntului, BOR a depus la Senat o iniţiativă
cetăţenească sprijinită de semnăturile a 1.049.853 de „credincioşi”,
vizīnd modificarea deja disputatului Art. 9.1. Conform cererii,
paragraful citat ar fi trebuit īnlocuit cu formula „Planurile
īnvăţămīntului primar, gimnazial, liceal şi profesional includ religia
ca disciplină şcolară de bază. Participarea la orele de religie se va
face īn funcţie de apartenenţa religioasă şi confesională.” Conform
procedurii, iniţiativa a ajuns pe masa de lucru a Curţii
Constituţionale, care a luat o decizie īn luna aprilie a anului 1997.
Relevant, īn context, se dovedeşte punctul de vedere exprimat de
Ministerul de resort, căci, din nou, acesta ocoleşte chestiunea de
fond, oprindu-se mai curīnd asupra unor probleme procedurale. Prin
adresa nr. 9304/1997 Ministerul observă, astfel, că īn Legea
īnvăţămīntului nu există noţiunea de „disciplină de bază”. Apoi, īn mod
straniu, că „Introducerea religiei ca disciplină obligatorie nu va avea
consecinţe negative asupra elevilor care nu aparţin unei credinţe şi
confesiuni dintre cele recunoscute…” Īn fine, defineşte termenii
„obligatoriu” şi „opţional” īntr-un mod care sugerează convingător că
sensul primului nu corespunde celui dat de Curtea Constituţională īn
decizia acesteia din 1995 („Dacă religia devine disciplină obligatorie,
nu există alternativă, iar dacă este disciplină opţională, cei care nu
doresc să studieze religia vor studia o altă disciplină şcolară din
pachetul de discipline opţionale din planul de īnvăţămīnt īn care este
cuprinsă şi religia.”)
Īn Hotărārea sa cu nr. 1 din 16 aprilie
1997,
Curtea Constituţională a decis, după verificarea īndeplinirii
condiţiilor formale necesare iniţiativei, că „iniţiativa legislativă
este constituţională, dacă se respectă, conform art. 29 alin. (1) si
(6) din Constituţie, dreptul părinţilor sau al tutorilor de a asigura
potrivit propriilor convingeri educaţia copiilor minori a căror
răspundere le revine.” Desigur, tocmai o asemenea garanţie lipsea din
textul paragrafului propus de Sfīntul Sinod pentru a īnlocui prevederea
corespondentă din Legea īnvăţămīntului.
Probabil ultimul
moment
fundamental īn istoria de pīnă acum a educaţiei religioase īn şcolile
de stat din Romānia l-a reprezentat Ordonanţa de urgenţă nr. 36/1997,
răspunsul autorităţilor īnaintea presiunilor de a modifica Legea
īnvăţămīntului. Articolul 9.1 a primit următoarea definiţie, care a
redus ceva din ambiguităţile iniţiale. Prevederile relevante, nou
introduse, ale Art. 9 au luat forma următoare: „(1) Planurile-cadru ale
īnvăţămīntului primar, gimnazial, liceal şi profesional includ Religia
ca disciplină şcolară, parte a trunchiului comun. Elevul, cu acordul
părinţilor sau al tutorelui legal instituit, alege pentru studiu
religia şi confesiunea. (2) La solicitarea scrisă a părinţilor sau a
tutorelui legal instituit, elevul poate să nu frecventeze orele de
religie. Īn acest caz situaţia şcolară se īncheie fără această
disciplină. Īn mod similar se procedează şi pentru elevul căruia, din
motive obiective, nu i s-au asigurat condiţiile pentru frecventarea
orelor la această disciplină.”
După cum se poate observa,
textul
Legii amendat şi republicat īn 1999 preschimbă o ambiguitate
(caracterul „obligatoriu”) īn alta (statutul de „parte a trunchiului
comun”). Tensiunea dintre această prevedere şi caracterul facultativ
(„elevul poate să nu frecventeze orele de religie. Īn acest caz,
situaţia şcolară se īncheie fără această disciplină…”) nu a trecut
neobservată. Deputatul Alexandru Brezniceanu a notat că prevederile
alineatului (1) „īnseamnă că īnvăţămīntul religios, īn īnvăţămīntul
preuniversitar, la toate nivelurile este obligatoriu.” Prin urmare,
deputatul a propus un amendament care ar fi evitat această „tentă de
obligativitate” şi anume: „Īn īnvăţămīntul preuniversitar, la toate
nivelurile studiul religiei este garantat prin curriculum şcolar.” Deşi
susţinut şi de alte voci, amendamentul clarificator a fost respins.
Totodată, s-a observat īn şedinţele Parlamentului şi faptul că
amendamentul ignoră decizia Curţii Constituţionale, care fixa limitele
interpretării acceptabile a problemei obligativităţii. Ambele amănunte
sugerează, īncă o dată, tentaţia de a menţine ambivalenţele Legii
īnvăţămīntului.
La finalul acestei scurte treceri īn revistă a
istoriei educaţiei religioase īn Romānia, credem că se pot trage cel
puţin două concluzii generale:
• īncă de la introducerea
orelor de
religie īn Romānia post-decembristă, nu mai tīrziu de anul 1990,
predarea religiei s-a făcut īntr-un context marcat de neclarităţi şi
ambiguităţi privind statutul orelor īn contextul curriculumului şcolar; •
ambivalenţele īn cauză au fost exploatate de Biserica Ortodoxă
Romānă, īncă de la īnceput, de conivenţă cu o parte dintre
actorii politici din ţară care au menţinut, cu ştiinţă, starea de
incertitudine īn privinţa statutului educaţiei religioase.
sus
2.2. Statutul juridic al disciplinei religie –
ambiguităţi şi confuzii
Principiile
generale ale īnvăţămīntului preuniversitar se supun valorilor
constituţionale şi ale legii generale a īnvăţămīntului. Conform Constituţiei Romāniei,
art. 1 (3), „Romānia este stat de drept, democratic şi social, īn care
demnitatea omului, drepturile şi libertăţile cetăţenilor, libera
dezvoltare a personalităţii umane, dreptatea şi pluralismul politic
reprezintă valori supreme” şi ca urmare, sunt garantate. Dominanţa
acestei prevederi īn sistemul instituţional romānesc explică faptul că Legea īnvăţămīntului
a preluat şi integrat enunţul de mai sus īntr-o formă aproape identică
īn art. 3 (2): „Idealul educaţional al şcolii romāneşti constă īn
dezvoltarea liberă, integrală şi armonioasă a individualităţii umane,
īn formarea personalităţii autonome şi creative”. Atunci cīnd se referă
la valorile comunitare, Constituţia alege īn mod explicit „tradiţiile
democratice ale poporului romān – sintagma „poporul romān” avānd sensul
art. 4 (2): „Romānia este patria comună şi indivizibilă a tuturor
cetăţenilor săi, fără deosebire de rasă, de naţionalitate, de origine
etnică, de limbă, religie…” şi „idealurile revoluţiei din decembrie
1989 (art. 1 (3))”. Cu alte cuvinte, nu orice tradiţie reprezintă o
valoare supremă, ci doar acelea care īn Legea īnvăţămīntului sunt
identificate drept „tradiţii umaniste” (art. 3 (1)).
Principiile
de mai sus corespund īn spirit şi īn detaliu valorilor Uniunii
Europene, din care face parte Romānia, care au căpătat o formulare
precisă şi perenă, cu forţă doctrinară, īn textul Tratatului
de instituire a unei Constituţii pentru Europa unde,
la titlul „Valorile Uniunii”, art. I-2, stă scris: „Uniunea se
īntemeiază pe valorile respectării demnităţii umane, a libertăţii,
democraţiei, egalităţii, statului de drept, precum şi pe respectarea
drepturilor omului, inclusiv a drepturilor persoanelor care aparţin
minorităţilor. Aceste valori sunt comune statelor membre īntr-o
societate caracterizată prin pluralism, nediscriminare, toleranţă,
justiţie, solidaritate şi egalitate īntre femei şi bărbaţi”. Şi pentru
a exclude orice ambiguitate cu privire la reperul suprem pentru Uniunea
Europeană, Carta
Drepturilor Fundamentale,
parte din Tratat, enunţă īn
preambul: „Uniunea situează persoana īn centrul acţiunii sale…” Nu e
deloc surprinzător că, la rīndul ei, Convenţia Europeană a
Drepturilor Omului şi a Libertăţilor Fundamentale,
instrument al Consiliului Europei, obligatoriu pentru Romānia, revine
asupra aceloraşi idei, īn Preambul afirmīnd „ataşamentul profund faţă
de aceste libertăţi fundamentale care constituie temelia īnsăşi a
justiţiei şi păcii īn lume şi a căror menţinere se bazează īn mod
esenţial (…) pe o concepţie comună şi un respect comun al drepturilor
omului (…)”.
Īn analiza pe care o facem problematicii
educaţiei religioase īn īnvăţămīntul public, avem īn vedere cerinţa Constituţiei
Romāniei din
art. 32 (7): „Īn şcolile de stat, īnvăţămīntul religios este organizat
şi garantat prin lege”. Ca urmare, īn unităţile de educaţie publică din
Romānia trebuie asigurată posibilitatea elevilor de a urma un
īnvăţămīnt religios. Acest enunţ nu (s.n) determină ceea ce trebuie să
īnţelegem prin sintagma „īnvăţămīnt religios”. Constituţia
nu stabileşte că ar fi vorba despre „īnvăţămīnt confesional” sau despre
informaţii referitoare la istoria şi conţinutul religiilor. Ştim doar
că prevederea constituţională trebuie să fie compatibilă cu toate
celelalte prevederi din Constituţia Romāniei. sus
Īn Romānia,
relaţia religiei cu educaţia (şcolară) a fost reglementată prin Legea
84 din 24 iulie 199519 –
Legea īnvăţămīntului –
modificată şi republicată īn 199920:
Articolul 9 al Legii
prevede:
(1)
Planurile-cadru ale īnvăţămīntului primar, gimnazial, liceal şi
profesional includ Religia ca disciplină şcolară, parte a trunchiului
comun. Elevul, cu acordul părinţilor sau al tutorelui legal instituit,
alege pentru studiu religia şi confesiunea. (2) La
solicitarea
scrisă a părinţilor sau a tutorelui legal instituit, elevul poate să nu
frecventeze orele de religie. In acest caz situaţia şcolară se īncheie
fără această disciplină. Īn mod similar se procedează şi pentru elevul
căruia, din motive obiective, nu i s-au asigurat condiţiile pentru
frecventarea orelor la această disciplină. Īn varianta
iniţială, din 1995, īn art. 9, alin. (1), teza a doua, Religia era
reglementată ca disciplină obligatorie pentru īnvăţămīntul primar, opţională
pentru īnvăţămīntul gimnazial şi facultativă
pentru īnvăţămīntul liceal şi profesional21. Īn
data de 25 iunie 1995, 57 de deputaţi au sesizat Curtea Constituţională
asupra neconstituţionalităţii prevederilor art. 9 alin (1), teza a
doua, susţinīnd, īn esenţă, că prin instituirea obligativităţii
studiului religiei īn ciclul primar se aduce atingere prevederilor
constituţionale ale art. 1, alin. (3), teza privind „libera dezvoltare
a personalităţii umane”, ale art. 26 alin. (2) care prevăd că „persoana
fizică are dreptul să dispună de ea īnsăsi”, ale art. 29 alin. (1), (2)
si (6) privind libertatea conştiinţei şi ale art. 45 alin. (5) privind
obligaţia autorităţilor publice de a contribui “la asigurarea
condiţiilor pentru participarea liberă a tinerilor la viaţa politică,
socială, economică, culturală şi sportivă a ţării”.
Prin Decizia
72/1995 privind constituţionalitatea unor prevederi ale Legii
īnvăţămīntului22,
deşi menţionată īn textul legii ca atare, Religia
nu trebuia īnţeleasă ca disciplină obligatorie, obligativitatea
constīnd numai īn introducerea acestei discipline īn planurile de
īnvăţămīnt, religia şi confesiunea rămīnīnd să fie alese sau nu. Interpretarea
Curţii Constituţionale oferă o variantă de īmbinare a Legii īnvăţămīntului
cu legislaţia internaţională şi naţională īntr-un cadru legislativ
coerent, eliminīnd astfel interpretările conform cărora disciplina Religie este obligatorie.
Īn
varianta modificată şi republicată a Legii
īnvăţămīntului, din 1999, deşi este eliminată prevederea
care susţine caracterul de disciplină obligatorie al Religiei, ca şi prevederea
similară cu referire la caracterul opţional al acestei discipline,
caracterul disciplinei Religie
este, din nou, unul ambiguu, aceasta figurīnd ca obligatorie (parte a trunchiului comun, art.
9, alin 1), dar cu statut de disciplină opţională (elevul poate să nu
frecventeze orele de religie, art. 9, alin 2).23
Nici statutul de disciplină opţională,
pentru Religie,
nu este īnsă suficient clarificat, īntrucīt opţiunea de a nu frecventa
această disciplină nu este condiţionată de alegerea altei discipline
din pachetul de discipline opţionale din planul de īnvăţămīnt, existīnd
posibilitatea – conform art. 9, alin. 2 – īncheierii situaţiei şcolare
fără această disciplină, ceea ce īi conferă şi caracterul de disciplină
facultativă.
sus
Este
evident, īn urma analizei sub aceste trei planuri, că Religia
are caracter de disciplină facultativă. Menţionarea, īn textul legii, a
celorlalte două variante, nu face decīt să īngreuneze opţiunile īn
privinţa alegerii acestei discipline, mai exact īn privinţa renunţării la frecventarea
orelor acestei discipline.
Caracterul de disciplină
facultativă al disciplinei Religie
este menţionat şi īn lucrările de specialitate de drept constituţional.
Īn lucrarea Drept constituţional şi
instituţii politice
(Editura All Beck, Bucureşti, p. 172) Ioan Muraru şi Elena Simina
Tănăsescu consideră că „legea va trebui să prevadă explicit că
īnvăţămīntul religios īn şcolile de stat este facultativ, numai o
asemenea prevedere dīnd satisfacţie deplină libertăţii conştiinţei şi
mai ales dreptului părinţilor sau tutorilor de a asigura, potrivit
propriilor convingeri, educaţia copiilor minori a căror răspundere le
revine”, Ioan Muraru fiind preşedintele Curţii Constituţionale din
Romānia, la data publicării. Ambiguitatea legislativă este
continuată şi īn unele acte normative cu caracter de lege, prin care se
atentează la mecanismul de asigurare a libertăţii religioase.
Astfel,
Ordinul nr. 3670/17.04.200124 cu privire la
aplicarea planurilor-cadru de īnvăţămīnt pentru liceu īn anul şcolar
2001-2002, īn contradicţie cu Legea
īnvăţămīntului (art. 9), anulează caracterul de disciplină
facultativă pentru disciplina Religie:
(…)
Luīnd īn considerare faptul că īnvăţămīntul din Romānia trebuie să
contribuie la formarea la elevi a unei personalităţi active, motivate
şi creative, capabile de opţiune şi de decizie, Ministrul Educaţiei şi
Cercetării dispune: (…) Art.5. Conform art. 9 din Legea īnvăţămīntului,
„planurile-cadru ale īnvăţămīntului primar, gimnazial, liceal şi
profesional includ Religia ca disciplină şcolară, parte a trunchiului
comun. Elevul, cu acordul părinţilor sau al tutorelui legal instituit,
alege pentru studiu religia şi confesiunea. La solicitarea scrisă a
părinţilor sau a tutorelui legal instituit, elevul poate să nu
frecventeze ora de religie.» Īn această ultimă situaţie, elevul īşi va
alege, īn locul disciplinei Religie, o disciplină opţională.
Īn
unele dintre anexele Ordinului
Ministrului Educaţiei se prevede 25,
printr-o notă sub un tabel că „elevii care nu studiază Religia īşi vor completa, īn mod
obligatoriu, schema orară cu un opţional ales īn urma procesului de
consultare”. sus
Deşi invocă, īn preambulul Ordinului,
„formarea unei personalităţi capabile de opţiune şi decizie”, Ministrul
Educaţiei şi Cercetării, printr-o notă īn subsolul unui tabel, care
contrazice chiar Legea īnvăţămīntului,
restricţionează libertatea religioasă: dacă un/ o elev/ elevă (la solicitarea scrisă a părinţilor…)
va dori să nu mai frecventeze orele disciplinei Religie
(să presupunem că şi-a schimbat religia) la mijlocul semestrului al II-
lea, nu va putea să-şi mai aleagă un opţional, ceea ce va determina
continuarea disciplinei Religie, īmpotriva dorinţei (şi a voinţei)
legitime a elevului/ elevei.
Anularea caracterului de
disciplină facultativă este evidenţiată din nou īncepīnd cu anul şcolar
2005-2006, prin Ordinul Ministrului
Educaţiei, nr. 5718/22.12.2005. Īn conformitate
cu art. 9 din Legea īnvăţămīntului
84/1995,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, „(1)
Planurile-cadru ale īnvăţămīntului primar, gimnazial, liceal şi
profesional includ Religia ca disciplină şcolară, parte a trunchiului
comun. Elevul, cu acordul părinţilor sau al tutorelui legal instituit,
alege pentru studiu religia şi confesiunea. (2) La solicitarea scrisă a
părinţilor sau a tutorelui legal instituit, elevul poate să nu
frecventeze orele de religie”. Īn această ultimă situaţie elevul īşi
alege, īn locul disciplinei Religie,
o disciplină opţională. Din
nou, se poate observa că, prin ordinul ministrului educaţiei, act
inferior unei legi, se schimbă ultima precizare, fiind īnlocuită cu
alta semnificativ diferită şi care afectează grav libertatea de
conştiinţă a copilului. Īn concluzie, Legea īnvăţămīntului a interpretat īn propriul interes
(s.n.) legea fundamentală stipulīnd caracterul
confesional (s.n.) al īnvăţămīntului religios.
Sistemul
educaţiei religioase creat prin aplicarea Legii şi a normelor auxiliare
introduse prin hotărīri ale ministrului – īn particular, prin
protocoalele dintre Ministerul Īnvăţămīntului şi culte –, suportă toate
observaţiile legate de introducerea unor elemente de obligativitate.
Acestea sunt numeroase şi au caracter atīt procedural, cīt şi la
nivelul conţinutului disciplinei „Religie”. Īn plan practic, īncălcarea
libertăţii de gīndire, conştiinţă şi religie şi a interesului superior
al copilului īn cadrul sistemului educaţiei religioase atinge cote
īngrijorătoare şi datorită lipsei de cunoaştere a cadrelor didactice,
inspectorilor şi funcţionarilor din MEC. Personalul implicat īn acest
sistem nu este informat asupra prevederilor legislative, aşa cum a
reieşit şi din dezbaterile locale organizate de Liga Pro Europa. Cercetarea
atentă şi corelată a cadrului constituţional şi legislativ al Romāniei
duce la concluzia că disciplina „Religie” nu poate fi considerată
obligatorie, iar sistemul educaţiei religioase nu poate introduce
elemente de obligativitate. Practica īncurajată de MEC contrazice īnsă
acest cadru legal. Īnseşi prevederile actuale ale Legii īnvăţămīntului
sīnt menite să deruteze părinţii şi elevii, iar din informaţiile şi
răspunsurile la cercetarea iniţiată de LPE reiese cu claritate că nici
pentru profesori, nici pentru elevi „opţional”, īn cazul studiului
religiei, nu īnseamnă posibilitatea de a alege. sus
De altfel,
opţiunea pentru religie – alt şiretlic al Legii īnvăţămīntului –, nu se
face īn scris, ci īn urma repartizării automate a elevilor pe grupe
confesionale īn funcţie de religia declarată. Declararea religiei de
către elevi īntr-o şcoală publică ridică īntrebări serioase privind
protecţia datelor personale. Numai elevii care refuză să frecventeze
orele de religie sau optează pentru o confesiune căreia nu i se asigură
predarea īn şcoală, vor fi obligaţi să depună o cerere scrisă pentru a
li se permite aceasta, ceea ce introduce o nouă discriminare
procedurală găzduită de Legea īnsăşi.
Dacă guvernele īncearcă
să
īndoctrineze copiii conform unei anumite religii sau ideologii, dreptul
internaţional şi jurisprudenţa īnsă introduc limite stricte. Educaţia
religioasă obligatorie īn şcolile publice este interzisă, iar „educaţia
etică” este permisă numai dacă este prezentată īntr-o manieră neutră.
Această teză nu īnseamnă doar că disciplina „Religie” nu poate fi
aşezată īn rīnd pe lista disciplinelor obligatorii, ci şi faptul că
sunt interzise orice elemente procedurale care pot exercita o coerciţie
asupra elevilor, „īmpingīndu-i” sau „īndemnīndu-i” să urmeze disciplina
„Religie”, ori impunerea unor ritualuri confesionale, chiar dacă elevul
a optat pentru disciplina respectivă. Īn concluzie, este ilegală
īnscrierea elevilor la disciplina „Religie” fără o solicitare
explicită, verificabilă, semnată de aceştia sau de părinţii/tutorii
lor, de a urma disciplina respectivă; la fel, este contrară
principiului non-obligativităţii aşezarea orelor de „Religie”, īn orar
ca materie inclusă īn trunchiul comun, astfel īncīt să se creeze
dificultăţi elevilor care nu vor să le urmeze; este interzisă
ameninţarea elevilor sau orice alte forme de presiune īn cazul īn care
aceştia refuză īnscrierea la disciplina „Religie”, ori dacă se hotărăsc
să renunţe la urmarea ei īn timpul anului şcolar ; este
inacceptabilă sancţionarea ori ameninţarea cu sancţiunea a elevilor
care refuză să meargă duminica la slujbe religioase. Este abuzivă,
obligarea copiilor şi a cadrelor didactice să participe la slujbele,
ceremonialele sau manifestările religioase ce au loc la īnceputul
anului şcolar īn unităţile publice de īnvăţămīnt sau īn timpul anului
şcolar cu ocazia diferitelor evenimente. Sīnt, de asemenea,
condamnabile orice īncercări de a crea confuzie asupra caracterului
non-obligatoriu al disciplinei „Religie”.
Tendinţa cea mai
īngrijorătoare este că, deşi Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului a primit o serie de critici venite din partea
organizaţiilor neguvernametale şi a unor organizatii şi organisme
internaţionale, nu dovedeşte intenţia de a le lua īn considerare, ci
dimpotrivă, pare decis să accentueze caracterul ilegal şi
discriminatoriu al statutului actual al disciplinei religie īn şcolile
publice.
sus
Recentul pachet de legi ale educaţiei, cuprinzīnd
Legea
īnvăţămīntului şcolar, Legea īnvăţămīntului superior şi Legea privind
statutul personalului didactic, supus dezbaterii publice, traduce
intenţia MECT de a consacra disciplina religie ca obligatorie, ceea ce
sugerează o adevărată „contrareformă” īn raport cu acest cadru general
şi a produs o adevărată consternare, legea sfidīnd pe ansamblul său şi
īn formulările de amănunt tot ceea ce sistemul normativ romānesc a
īncercat să dezvolte timp de 17 ani, īn rezonanţă cu mediul european īn
care s-a integrat Romānia. Proiectul de lege a īnvăţămīntului şcolar
īncalcă principiul non-obligativităţii educaţiei religioase atunci cīnd:
•
se referă la statutul religiei īntr-un mod menit să creeze mai curīnd
confuzie (respectiv, să īntărească confuziile deja existente) īn
legătură cu statutul ei – obligatoriu ori neobligatoriu; •
cere
solicitarea scrisă a părintelui sau a tutorelui legal instituit ori a
elevului de peste 10 ani exclusiv īn cazul materiei „Educaţie
moral-religioasă”, ceea ce sugerează că īnscrierea la disciplina
„Religie” se face automat. • tratează disciplina „Religie” īn
mod
diferit de alternativa sa (pentru urmarea celei din urmă se solicită o
cerere specială, inexistentă īn cazul celei dīntīi), privilegiază
automat „Religia” īn raport cu „Educaţia moral-religioasă”.
De
altfel, legislaţia internă este īn mod activ implicată īn excluderea
prevederilor abuzive amintite mai sus. Astfel, conform Codului Penal,
art. 318: „fapta de a obliga o persoană, prin constrīngere, să
participe la serviciile religioase ale vreunui cult, sau să
īndeplinească un act religios legat de exercitarea unui cult se
pedepseşte cu īnchisoare de la o lună la 6 luni”. Iar art. 5 (5) al
Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al
cultelor interzice „prelucrarea datelor cu caracter personal legate de
convingerile religioase sau de apartenenţa la culte, cu excepţia
desfăşurării lucrărilor de recensămīnt naţional aprobat prin lege sau
īn situaţia īn care persoana vizată şi-a dat, īn mod expres,
consimţămīntul pentru aceasta”. Nu poate avea loc īnscrierea elevilor
la disciplina „Religie” fără prelucrarea unor date cu caracter personal
legate de apartenenţa la culte, or, aceasta presupune consimţămīntul
verificabil – deci scris. O altă problemă pe care o ridică actualele
prevederi ale proiectului priveşte intenţia acestuia de a transforma
„Religia” īntr-o disciplină opţională, īn condiţiile īn care nu există
nici un fel de referiri la conţinutul disciplinei „Educaţie
moral-religioasă”.
Pentru a nu exista nici o presiune ca
elevii să
se īnscrie la disciplina „Religie”, e necesar ca „Educaţia
moral-religioasă” să fie perfect disponibilă īn fiecare şcoală din
Romānia pe toată perioada īn care este planificată educaţia religioasă,
adică de la clasa I la a XII-a īn sistemul actual. Din păcate, predarea
religiei pe baze confesionale a produs deja unele dezechilibre severe.
Gabriel Andreescu arata că „numărul studenţilor din īnvăţămīntul
teologic universitar a ajuns la 12.444, dintre care 6.514 la secţia de
teologie pastorală. Necesarul de preoţi pentru īntreaga ţară nu
depăşeşte 11.000” 26, iar la o evaluare sumară, este evident că nu
există astăzi şi nici nu se īntrevede īn anii ce urmează apariţia unui
număr de absolvenţi de filosofie şi ştiinţe politice care să acopere
necesarul unei discipline studiată din clasa I pīnă īn clasa XII-a.
Atīta timp cīt elevilor nu le este asigurat acest necesar, nici
„Religia” nu poate căpăta statutul de disciplină opţională, cu atīt mai
puţin obligatorie. sus
Reglementarea disciplinei Religie, care are
un
caracter confesional, trebuie să ţină cont de prevederile imperative
ale legislaţiei privind drepturile copilului. Īn conformitate cu
prevederile art. 25 din Legea
272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului,
copilul are dreptul la libertatea de gīndire, de conştiinţă şi de
religie, iar īn conformitate cu prevederile art. 24, alin (2), īn orice
procedură administrativă care īl priveşte, copilul are dreptul de a fi
ascultat, fiind obligatorie ascultarea copilului care a īmplinit vārsta
de 10 ani (pīnă la 10 ani această obligaţie fiind exercitată īn
legătură cu copilul, dacă se consideră necesar, sau cu părinţii
acestuia īn caz contrar). Dreptul de a fi ascultat conferă
copilului posibilitatea de a cere şi de a primi orice informaţie
pertinentă, de a fi consultat, de a-şi exprima opinia şi de a fi
informat asupra consecinţelor pe care le poate avea opinia sa, dacă
este respectată, precum şi asupra consecinţelor oricărei decizii care
īl priveşte (art. 24, alin (3)). Īn cadrul procesului
instructiv-educativ, copilul are dreptul de a fi informat asupra
drepturilor sale precum şi asupra modalităţilor de exercitare a
acestora (art. 1, alin (2), art. 48, alin (2)).
Fiecare
unitate
publică de īnvăţămīnt are obligaţia de a informa copiii şi părinţii
acestora īn legătură cu caracterul facultativ al disciplinei Religie şi
de a se asigura că părinţii elevilor/elevelor – sau elevii/elevele de
peste 16 ani – care urmează cursurile disciplinei Religie au solicitat,
īn mod explicit, frecventarea acestora. Īn fine, prin
Decizia nr.
72/1995, Curtea Constituţională care a statuat că disciplina Religie nu
poate fi obligatorie pentru elevi, obligativitatea privind doar
considerarea religiei ca disciplină īn oferta şcolară (prin includerea
īn planurile de īnvăţămīnt), religia şi confesiunea „rămīnīnd să fie
alese sau nu”, obligă Ministerul Educaţiei şi Cercetării să īntreprindă
reformele necesare pentru a readuce predarea religiei īn legalitate.
Din
chestionarele aplicate, ca şi din dezbaterile locale organizate īn
acest proiect reiese şi că doar 7,8% dintre elevele/ elevii
intervievate/ intervievaţi ştiu că ora de religie este facultativă,
putīnd fi īncheiată situaţia şcolară fără a se alege o altă disciplină
īn loc. Nici cadrele didactice nu dovedesc cunoaşterea legislaţiei īn
acest domeniu, deşi cadrele didactice care au şi rol de
diriginte/dirigintă sunt obligate să informeze copiii şi părinţii cu
referire la caracterul facultativ al disciplinei Religie.
Nici conducerile şcolilor nu cunosc problematica sau, īn cazurile īn
care o cunosc, nu transmit informaţiile īn mod suficient de pertinent.
Nici la nivelul inspectoratelor şcolare lucrurile nu sunt suficient
clarificate. Astfel, īntr-un articol publicat īn revista Glasul
adevărului, nr. 140/2005, cu referire la educaţia religioasă īn şcolile
publice din Romānia, autorul menţionează că „īnvăţămīntul religios nu
este facultativ, ci OBLIGATORIU” şi se semnează Pr. Prof. Dr. Paul
Negoiţă, Inspector şcolar de Religie Buzău.
sus
|