2. Norme şi practici īn educaţia religioasă din şcolile publice inapoi
2. Norme şi practici īn educaţia religioasă din şcolile publice din Romānia 2.1. Scurt istoric al predării religiei īn şcoli după căderea comunismului 2.2. Statutul juridic al disciplinei religie – ambiguităţi şi confuzii 2.3. Statutul cadrelor didactice care predau religia 2.4. Discriminarea elevilor şi profesorilor aparţinīnd minorităţilor religioase 2.5. Manualele de religie – analiză de conţinut 2.6. Simboluri, ritualuri religioase, lăcaşuri de cult īn şcoli Cazuri de īndoctrinare şi tratamente umilitoare
2.3. Statutul cadrelor didactice care predau religia
Predarea
religiei după model confesional afectează şi statutul cadrelor
didactice care predau această disciplină. Īn prezent, statutul cadrelor
didactice care predau religia se supune atīt regimului general al
statutului cadrelor didactice, cīt şi unui regim special care nu se
regăseşte īn cazul cadrelor didactice de altă specialitate.
Conform Legii nr.128/1997 privind statutul personalului didactic, definiţia acestuia este: Art.3. (1) Personalul didactic cuprinde persoanele din sistemul de īnvăţămīnt responsabile cu instrucţia şi educaţia. (2)
Din personalul didactic pot face parte persoanele care īndeplinesc
condiţiile de studii prevăzute de lege, care au capacitatea de
exercitare deplină a drepturilor, o conduită morală conformă
deontologiei profesionale şi sunt apte din punct de vedere medical
pentru īndeplinirea funcţiei. Legea prevede clar că „persoanele
care īndeplinesc condiţiile de studii prevăzute de lege” pot face parte
din personalul didactic, iar cazurile de incompatibilitate cu funcţia
didactică sīnt enumerate īn lege: Art. 4. (1) Īncadrarea şi
menţinerea īntr-o funcţie didactică sau didactică auxiliară, precum şi
īntr-o funcţie de conducere, de īndrumare şi de control sunt
condiţionate de prezentarea unui certificat medical, eliberat pe un
formular specific elaborat de Ministerul Īnvăţămīntului īmpreună cu
Ministerul Sănătăţii. Incompatibilităţile de ordin medical cu funcţia
didactică sunt stabilite prin protocol īntre cele două ministere
menţionate. (2) Nu pot ocupa posturile menţionate la alin. (1)
persoanele lipsite de acest drept, pe durata stabilită printr-o
hotărāre judecătorească definitivă de condamnare penală. (3) Īn
situaţii de inaptitudine profesională de natură psihocomportamentală,
conducerea unităţii sau a instituţiei de īnvăţămīnt poate solicita, cu
acordul consiliului profesoral sau al consiliului facultăţii, un nou
examen medical complet. Aceeaşi prevedere se aplică, īn mod similar,
funcţiilor de conducere, de īndrumare şi de control, precum şi
personalului din unităţile conexe īnvăţămīntului.
(4) Nu pot ocupa
posturile didactice, de conducere sau de īndrumare şi de control īn
īnvăţămīnt persoanele care desfăşoară activităţi incompatibile cu
demnitatea funcţiei didactice, cum sunt: a) prestarea de către cadrul didactic a oricărei activităţi comerciale īn incinta unităţii de īnvăţămīnt sau īn zona limitrofă; b) comerţul cu materiale obscene sau pornografice scrise, audio sau vizuale; c)
practicarea, īn public, a unor activităţi cu componenţă lubrică sau
altele care implică exhibarea, īn manieră obscenă, a corpului. (5)
Personalul didactic, didactic auxiliar, de īndrumare, de conducere şi
de control, care se consideră nedreptăţit, poate solicita o expertiză a
capacităţii de muncă. Legea nu prevede nici o situaţie de
ingerinţă a unei terţe entităţi, īn cazul nostru a unei entităţi de
drept privat, cum este biserica, īn reglementarea de incompatibilităţi.
Cu toate acestea, inconsecvenţa legislativă face ca Legea 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor să prevadă expres următoarele: Secţiunea a 5-a - Īnvăţămīntul organizat de culte
Art.32 – (1) Īn īnvăţămīntul de stat şi particular, predarea religiei este asigurată prin lege cultelor recunoscute. (2) Personalul didactic care predă religia īn şcolile de stat se numeşte cu acordul cultului pe care īl reprezintă, īn condiţiile legii. (s.n.) (3) Īn cazul īn care un cadru didactic săvīrşeşte abateri grave de la doctrina sau morala cultului (s.n) cultul īi poate retrage acordul de a preda religie, fapt ce duce la desfacerea contractului individual de muncă (s.n.). Prin aceste prevederi, Legea cultelor,
aspru criticată de organizaţiile de drepturile omului, dar adoptată tot
īn forma impusă de pactul dintre politicieni şi biserică, devine
superioară Codului Muncii şi Legii privind statutul personalului didactic!
Apare o categorie de persoane, profesorii de religie, care au un statut
special şi sīnt evaluaţi după norme impuse de „doctrina sau morala
cultului“, devenind incompatibile pentru predarea unei discipline īn
īnvăţămīntul de stat ca urmare a, de exemplu, unui divorţ (biserica
catolică nu recunoaşte divorţul), a dezvelirii capului la femei
(islamul religios impune purtarea hijaabului) etc. Nu mai vorbim de
cazul unui ateu, care, oricīt de bine ar fi pregătit teoretic şi
oricīte titluri ştiinţifice ar deţine, nu ar putea preda religie īntr-o
şcoală publică din Romānia. Ar fi ca şi cum unui adept al teoriei
creaţioniste (şi sīnt destui īntre cadrele didactice) i s-ar interzice
să predea disciplina biologie care cuprinde şi teoria evoluţionistă.
Din
aceste motive, statutul cadrelor didactice care predau disciplina
religie īn şcolile publice din Romānia este unul paradoxal: pe de o
parte, este un statut excepţional şi, pe de altă parte, unul
discriminatoriu prin comparaţie cu al celorlalte cadre didactice.
Excepţional, deoarece aceste cadre beneficiază, īn special dacă sīnt de
confesiune ortodoxă, de o serie de privilegii de promovare care nu se
regăsesc īn situaţia celorlalte cadre didactice; discriminatoriu,
deoarece profesorii de religie, īn ciuda faptului că posedă o diplomă
legal recunoscută de statul romān, fiind cel mai adesea absolvenţi de
studii de teologie sau asimilate ale unor universităţi acreditate de
stat, nu pot preda obiectul pentru care deţin diplomă valabilă fără
acordul cultului a cărui religie o predau.
Un handicap serios
pentru profesorii de religie īl constituie faptul că, pregătiţi īn
sistemul universitar tot pe baze confesionale, au o specializare
īngustă, care nu le permite predarea disciplinei generice „religie”, ci
doar a confesiunii proprii. Ei nu sīnt profesori de religie, ci
profesori de religie ortodoxă, catolică, protestantă etc. Īn această
specializare īngustă şi exclusivă se regăseşte spiritul limitat al
īnţelegerii instituţionale generale a problemei predării religiei īn
şcoli, modelul romānesc fiind extrem de contradictoriu şi inconsecvent.
Īn aparenţă unul foarte liberal – asigură teoretic studiul fiecărei
religii –, īn esenţă el se dovedeşte a fi un sistem impermeabil, cu
parcursuri paralele, īn care disciplina religie fidelizează īn
confesiunea proprie şi izolează faţă de celelalte confesiuni. Este īncă
o dovadă că predarea religiei īn şcoala romānească actuală nu este
rodul unei reflecţii psiho-pedagogice asupra unui obiect de studiu, ci
copia fidelă a menirii bisericii īn societate, aşa īncīt fidelizarea şi
īndoctrinarea iau locul informării şi formării.
Īn cadrul
dezbaterilor locale organizate pe parcursul acestui proiect,
reprezentanţii Ligii Pro Europa au putut constata, īn discuţii
particulare, şi alte fenomene alarmante. La Iaşi, bunăoară, profesorii
de religie s-au temut să-şi expună opiniile personale īn plen, dar
īn discuţii particulare au mărturisit că resimt un acut disconfort
profesional care izvorăşte tocmai din dubla lor subordonare, faţă de
sistemul de īnvăţămīnt public şi faţă de ierarhia administrativă a
cultului căruia īi aparţin. Selecţia cadrelor care predau religia nu e
lipsită de elemente de clientelism şi nepotism. Situaţia familială a
profesorului de religie este motiv de marginalizare, īntregistrīndu-se
cazuri īn care Biserica Ortodoxă sau cea Catolică refuză acordul de a
preda religie profesorilor divorţaţi, mamelor singure sau cuplurilor ce
trăiesc īn uniune liber consimţită. Pe de altă parte, tot īn cadrul
dezbaterilor, reprezentanţii cultelor nu şi-au tăinuit satisfacţia faţă
de această dublă servitute a profesorilor de religie, declarīnd apăsat
că este dreptul exclusiv al fiecărui cult să decidă cine este „demn“ să
predea religia. susPrin acceptarea acestei ingerinţe directe a
cultelor īn politica de cadre a unor instituţii publice, MECT a permis
un abuz fără precedent şi a deschis calea discriminării profesorilor
de religie, instituind o situaţie periculoasă de tratament inegal, īncă
o dovadă a faptului că politicile publice din domeniul educaţiei sīnt
dominate nu de servirea interesului superior al copilului, ci de
interesele partizane ale unor entităţi private cum sīnt cultele. Īn
cadrul dezbaterilor locale a mai reieşit şi faptul că inspectorii de
religie, de cele mai multe ori preoţi ortodocşi, au o mentalitate
medievală şi practică o timorare continuă a cadrelor didactice. Īntr-un
judeţ, inspectorul de religie, preot ortodox, s-a prezentat īn fruntea
unei delegaţii de circa treizeci de profesori pe care i-a dirijat cu
voce tare pe tot parcursul īntīlnirii cum şi cīnd să intervină,
ridicīnd tonul ori de cīte ori profesorii exprimau opinii care nu se
īncadrau īn scenariul imaginat de inspector.
Tot īn discuţii
particulare, profesorii de religie şi-au exprimat frustrarea faţă de
statutul incert al disciplinei religie, faţă de dispreţul altor
profesori, care consideră ilegitimă obligativitatea religiei şi ca
atare consideră cadrele care predau religia ca protejaţi ai diferitelor
culte. Profesorii de religie au transmis echipei proiectului temerea
lor privind eliminarea studiului religiei īn şcoli, ceea ce ar conduce
la şomaj şi probleme sociale. Pe de altă parte, profesorii de religie
nu au respins ideea predării religiei īn mod generic, nu confesional,
manifestīndu-şi disponibilitatea pentru a se perfecţiona şi a participa
la cursuri care să le permită această translatare spre predarea
generică a religiei. Titularizarea catedrelor de Religie
ridică şi ea numeroase probleme, avīnd ca scop şi efect asigurarea unor
poziţii īntărite ale reprezentanţilor bisericii īn şcoli. Numai cadrele
didactice titulare pot concura pentru posturile de directori ai
unităţilor de īnvăţămīnt. Totodată, statutul de cadru didactic titular
oferă posibilitatea de a ocupa funcţii de şef de catedră sau de membru
īn diverse comisii. Solidaritatea pentru Libertatea de Conştiinţă a
luat cunoştinţă de cazuri īn care, deşi īn conflict de interese,
profesori de religie-preoţi au intenţionat să candideze pentru
posturile de directori ai unităţilor de īnvăţămīnt27.
O situaţie
ilegală de ascensiune (cel puţin īn privinţa puterii) a bisericii, cu
sprijinul instituţiilor publice, este evidenţiată şi īn scoaterea la
concurs, īn fiecare an28, a posturilor titularizabile pentru disciplina
religie. Pentru a putea fi oferită spre titularizare, īn condiţiile
legii, o catedră trebuie să prezinte garanţia viabilităţii pentru o
perioadă de cel puţin 4 ani. Mai mult decīt atīt, conform Metodologiei, nu pot fi oferite spre concurs catedrele pentru discipline opţionale.
Pe de o parte, aşa cum prevede legea, disciplina religie
are caracter de disciplină facultativă, deci nu poate fi titularizabilă
(decīt ilegal); pe de altă parte, existīnd garanţia libertăţii
religioase, asigurată de reglementările internaţionale29 şi de Constituţia Romāniei, nu poate fi asigurată viabilitatea absolută unei catedre pentru disciplina religie – dat fiind că oricīnd o persoană īşi poate schimba religia sau poate renunţa la studiul religiei. Un
alt caz care ridică semne de īntrebare este acela al selecţiei
suplinitorilor. Deşi predarea disciplinei religie are loc īn şcoli ale
Ministerului Educaţiei – şcoli publice, de stat –, prioritatea īn
decizii, īn privinţa īncadrării suplinitorilor, o deţin Secretariatul
de Stat pentru Culte şi „conducătorul unităţii centrale de cult»
(aceste aspecte constituind unele dintre sursele neīnţelegerilor īn privinţa alegerii cadrului didactic, īn unele şcoli). Organizarea
īnvăţămīntului teologic, din care provine o proporţie īnsemnată a
cadrelor didactice care predau religie, relevă de asemenea aspecte
contradictorii.
Īn alin. 3 al art. 9 din Legea 84/1995,
republicată īn 1999, se prevede că, la cererea cultelor recunoscute
oficial de stat, organizarea īnvăţămīntului teologic specific
pregătirii personalului de cult şi activităţii social-misionare, īn
subordinea Ministerului Educaţiei Naţionale, se face „proporţional cu
ponderea numerică a fiecărui cult īn configuraţia religioasă a ţării,
potrivit recensămīntului oficial reactualizat”.
Această restricţie30
nu este justificată īntrucīt, pe de o parte, īn cadrul recensămīntului,
la īntrebarea privind religia „răspunsul nu este obligatoriu. Cel care
este īntrebat poate să declare religia de care aparţine, poate să
declare că este ateu sau poate să spună că este o problemă personală –
şi atunci se va considera nedeclarat. Adică, spre deosebire de
celelalte īntrebări, are dreptul de a nu răspunde la această īntrebare”31.
Īnsă
nici această situaţie nu este reglementată destul de clar īntrucīt,
prin art 21, alin (1), lit b), şi alin (2), din Hotărīrea Guvernului
nr. 680/2001, privind organizarea şi desfăşurarea
recensămīntului populaţiei şi al locuinţelor din Romānia īn anul
200232, se stabileşte că refuzul de a furniza personalului de
recensămīnt informaţiile prevăzute īn formularele de īnregistrare sau
furnizarea de date eronate sīnt considerate contravenţii pentru care se
aplică o amendă īntre 2 000 000 lei şi 10 000 000 lei.
De
asemenea, pe coperta I a formularului pentru recensămīntul din
2002, este trecută menţiunea „Cetăţenii au obligaţia de a furniza
recenzorului informaţii complete şi corecte”, iar la capitolul IV: Date privind persoanele īnregistrate īn gospodărie, la pct. 17. Religia, există doar două rubrici (Ortodoxă şi Altă religie) fără a fi specificată şi posibilitatea neapartenenţei la una dintre religii. Īn
interviurile realizate cu recenzori, aceştia au declarat că au existat
persoane care nu ştiau ce să răspundă la īntrebarea privind religia sau
persoane care dădeau răspunsuri de tipul „treceţi ce este toată lumea”,
sau „treceţi ce au zis şi ceilalţi”.
Mai mult, deşi 84% din
populaţia Romāniei se declară ca aparţinīnd confesiunii
creştin-ortodoxe, sondajul Gallup din septembrie 2003, „Intoleranţă, discriminare şi autoritarism īn opinia publică”,
comandat de Institutul de Politici Publice arată că (doar) 49,8% dintre
respondenţi/respondente cred īn viaţa de după moarte, iar 42,3%
consideră că este mai important să fii om bun decīt să crezi īn
Dumnezeu, ceea ce contravine principiilor de bază ale creştinismului33.
sus Pe de altă parte, Conferinţa Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru educaţie, ştiinţă şi cultură, a adoptat la Paris, la 14 decembrie 1964 Convenţia privind lupta īmpotriva discriminării īn domeniul īnvăţămīntului, care, la art. 3, lit d, susţine următoarele:
„Īn
scopul de a elimina sau preveni orice discriminare īn sensul prezentei
Convenţii, Statele Participante īşi iau angajamentul să nu admită, īn
cazul unui ajutor eventual, dat sub orice formă, de către autorităţile
publice instituţiilor de īnvăţămīnt, nici o preferinţă sau restricţie
bazate exclusiv pe faptul că elevii aparţin unui grup determinat.”
Romānia a devenit parte la această Convenţie prin Decretul 149 din 2 aprilie 1964 pentru ratificarea Convenţiei privind lupta īmpotriva discriminării īn domeniul īnvăţămīntului34.
Dubla
subordonare s-a vădit şi īn evenimentul recent din 7 noiembrie 2007
cīnd, īn Aula Palatului Patriarhiei, a avut loc īntīlnirea profesorilor
de religie din Arhiepiscopia Bucureştilor. Manifestarea s-a desfăşurat
cu binecuvīntarea şi īn prezenţa PF Părinte Daniel, Arhiepiscop al
Bucureştilor, Mitropolit al Munteniei şi Dobrogei şi Patriarhul
Bisericii Ortodoxe Romāne. Tema īntrunirii,„Religia īn şcoala romānească de azi. Exigenţe, probleme şi perspective“,
a fost dezbătută de aproximativ 300 de profesori de religie din şcolile
din Arhiepiscopia Bucureştilor. La eveniment au participat
reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, ai
inspectoratelor şcolare Bucureşti şi Ilfov, precum şi reprezentanţi īn
domeniu din cadrul Patriarhiei Romāne şi Arhiepiscopiei Bucureştilor. Īn
cadrul īntīlnirii s-a prezentat realitatea existentă īn ceea ce
priveşte religia, dar, totodată, s-a prezentat şi un raport general al
activităţilor didactice la disciplina religie din municipiul Bucureşti
şi judeţul Ilfov, pe anul şcolar 2006-2007, precum şi perspectivele
privind anul şcolar 2007-2008.
Īn cadrul īntīlnirii, s-a prezentat şi
rolul profesorului de religie, aşa cum este văzut de BOR:„Profesorul de religie, un misionar şi un catehet”
(s.n.). Prof univ. Vasile Timiş, inspector şcolar general pentru
disciplina religie, īn cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului, a subliniat că, īn ceea ce priveşte educaţia religioasă,
trebuie să observăm valenţele şi implicaţiile religioase astăzi, īn
Romānia şi īn Europa. Dl. Timiş l-a numit pe profesorul de religie un
misionar şi un catehet (s.n.) pentru toate celelalte categorii
sociale şi īn special pentru părinţii elevilor. „Cīnd vorbim despre
educaţia religioasă, īn primul rīnd cred că trebuie să ne gīndim la
valenţele ei misionare. Cred că din această perspectivă, profesorul de
religie este mai mult decīt un simplu laic ce se ocupă cu educaţia
religioasă. Cred că este un profesor, pe de o parte, şi īn egală
măsură, eu īl văd ca un misionar şi ca un om ce face parte din structurile misionare ale Bisericii noastre (s.n.) şi ale oricărei alte activităţi“, a menţionat Vasile Timiş.”35 Este simptomatică lipsa oricărei referiri la Legea īnvăţămīntului, la interesul superior al copilului, la principiile societăţii pluraliste, din partea īnaltului reprezentant al MECT.
Surprinde, desigur, că evaluarea predării
religiei īn īnvăţămīntul de stat se petrece la Patriarhie, nu la MECT. Merită
o menţiune specială apartenenţa religioasă a inspectorilor de religie.
Īntr-o proporţie covīrşitoare, aceştia sīnt de confesiune ortodoxă,
mulţi dintre ei preoţi. Biserica Greco-Catolică a semnalat īn repetate
rīnduri că nu este de acord cu acest aranjament şi īl consideră
discriminator. Īn sesizarea depusă īn toamna anului 2007 la CNCD de
Florin Jula, Secretar al Comisiei pentru Educaţie Catolică din cadrul
Sinodului Bisericii Romāne Unite cu Roma,36 se arată că: „Nu sīntem de
acord ca predarea religiei greco-catolice să fie coordonată de
inspectorii de religie ortodoxă. Īn acest sens, solicităm ca Ministerul
Educaţiei şi Cercetării să fie obligat să numească alături de
inspectorul general de religie şi un inspector general din partea
cultului greco-catolic. O astfel de numire ar fi de natură să
contribuie la ameliorarea situaţiei predării orelor de religie
greco-catolică īn şcoli. Nu credem că argumentul lipsei resurselor
financiare ar fi de natură să īmpiedice acest deziderat. Sīntem
conştienţi că un preot ortodox nu are interesul ca predarea orelor de
religie ale cultelor minoritare să se desfăşoare īn condiţii optime. Nu
este normal ca un inspector ortodox să avizeze delegaţiile semnate de
un episcop greco-catolic!” Această situaţie este considerată de
Biserica Greco-Catolică ca o ingerinţă a Bisericii Ortodoxe Romāne īn
activitatea Bisericii Romāne Unite cu Roma, Greco-Catolică, dar şi īn
activitatea altor culte, cu concursul mai mult sau mai puţin tacit al
inspectoratelor şcolare şi al MECT. Prin acest fapt, MECT nu face decīt
să favorizeze cultul ortodox īn defavoarea autonomiei cultelor
recunoscută de Constituţia Romāniei pentru toate cultele.
Este
evident că īn viitor vor fi tot mai numeroase petiţiile şi acţiunile īn
justiţie ale cultelor religioase care se simt discriminate de modelul
actual de predare a religiei. Cu atīt mai mult, ar fi de dorit ca la
nivelul MECT aceste cazuri să fie conştientizate şi studiate cu atenţie
şi să fie propuse măsuri de remediere.
sus
2.4. Discriminarea elevilor şi profesorilor aparţinīnd minorităţilor religioase
Legea
īnvăţămīntului, modificată şi republicată, prevede la art. 9 că īn
cazul īn care şcolile nu pot asigura predarea religiei proprii unor
grupe de elevi, aceştia pot studia religia la sediul cultelor.
Societatea civilă a atras atenţia īn mai multe rīnduri că această
aşa-zisă flexibilitate este pur şi simplu o discriminare la adresa
elevilor aparţinīnd minorităţilor religioase. Ei vor trebui fie să
participe la orele de religie ale cultelor care pot īntruni numărul
necesar de elevi pentru predarea la şcoală, caz īn care elevii
minoritari, īndeosebi cei mici şi cīnd orele de religie sīnt īn
mijlocul orarului, sīnt trataţi ca un auditoriu captiv şi trebuie să
participe, fără să fi optat pentru aceasta, la ore de religie alta
decīt religia pentru al cărei studiu au optat.
sus Alternativa,
oferită generos elevilor aparţinīnd minorităţilor religioase, de a
studia religia la cultul lor, constituie tot o discriminare, prin
tratament inegal şi nerespectarea egalităţii de şanse. Discriminarea
elevilor minoritari a fost semnalată īn mai multe rīnduri
inspectoratelor şcolare judeţene şi Ministerului.
Raportul
Departamentului de Stat al SUA privind libertatea religioasă
menţionează referitor la acest subiect: „Unele grupuri religioase
minoritare recunoscute au susţinut că şcolile publice au refuzat să
organizeze cursuri de religie pentru cultele respective. Biserica
Adventistă de Ziua a Şaptea, Biserica Greco-Catolică, Biserica Baptistă
şi Martorii lui Iehova au semnalat, īn continuare, astfel de cazuri.
Potrivit acestor grupuri religioase minoritare, inspectorii de religie
locali sunt, īn multe cazuri, preoţi ortodocşi, care neagă, īn mod
constant, acreditarea profesorilor de alte religii. Potrivit
semnalărilor greco-catolice şi baptiste, unele autorităţi şcolare sau
directori de şcoli au interzis accesul īn şcolile lor profesorilor
acestor religii. Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj a īmpiedicat, sub
diferite pretexte, un preot baptist să predea ore de religie īn satul
Carcea, īn anul şcolar 2006-2007, īn ciuda unui număr de 19 elevi care
au solicitat ore de religie baptistă. Grupurile religioase minoritare,
inclusiv Biserica Greco-Catolică şi Biserica Baptistă, au afirmat, īn
mod credibil, că autorităţile au făcut presiuni asupra copiilor de altă
religie să participe la ore de religie ortodoxă. Se pare că orele de
religie ortodoxă au fost programate intenţionat īn jurul prīnzului, īn
unele şcoli, pentru ca toţi elevii să fie obligaţi să participe. De
asemenea, Biserica Baptistă a semnalat faptul că unii directori de
şcoli au refuzat să organizeze ore de religie baptistă chiar şi īn
zonele īn care există un număr mare de baptişti. Biserica Baptistă a
semnalat unele cazuri īn care conducerea şcolii a īncercat să facă
presiuni asupra elevilor baptişti să-şi schimbe religia. Biserica
Adventistă de Ziua a Şaptea s-a plīns, īn continuare, de faptul că, din
anul 2002, Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj a eliminat din programa
şcolară două din cele trei ore de religie adventistă solicitate, deşi
existau suficienţi elevi pentru trei ore”.
La 28 decembrie 2006,
Episopul Greco-Catolic de Oradea, Virgil Bercea, adresa MECT o petiţie
prin care solicita, printre altele, asigurarea studierii religiei īn
şcoală de către elevii greco-catolici şi īn cazul īn care numărul lor
este mai redus decīt cel necesar formării unei grupe, titularizarea
profesorilor care predau religia greco-catolică şi numirea unui
inspector şcolar de religie greco-catolică la Inspectoratul Şcolar
Judeţean Bihor. Īn adresa de răspuns nr. 10057 din 24 ianuarie 2007,
Ministerul, sub semnătura ministrului de atunci, Mihai Hărdău,
respingea punct cu punct cererile formulate de cultul minoritar
greco-catolic. MECT considera că prin adresa nr.19283/2005 s-a creat
posibilitatea pentru cultele care au īn şcoli un număr mic de elevi pe
clasă, să se organizeze īnvăţămīnt simultan sau pe grupe de minim 10
elevi pentru studiul religiei. Prin excepţie, inspectoratele şcolare
pot aproba grupe de cel puţin 7 elevi.
„Prin această adresă, se
arată īn răspunsul la petiţia episcopului Bercea, MECT a oferit
elevilor aflaţi īn număr mic īn şcoli, posibilitatea să studieze
disciplina religie fie īn şcoală, fie īn spaţii puse la dispoziţie de
culte, venind īn felul acesta īn sprijinul dreptului elevului de a
studia propria religie.” Posibiliatea de a organiza cursuri īn afara
şcolilor era considerată de MECT „o dovadă de flexibilitate (s.n.),
expresia voinţei de a spijini studierea cultelor religioase minoritare
şi nu o excludere a lor din şcoală. Decizia aparţine inspectoratelor
şcolare şi şcolilor”. Mentalitatea MECT īn privinţa obligaţiilor ce-i
revin pentru a garanta egalitatea de şanse este tipică, īntocmai ca şi
practica de a transfera inspectoratelor şi şcolilor chestiunile
insolvabile sau dificile. Responsabilii din MECT refuză să accepte că
prin introducerea studiului religiei, pe baze confesionale, la toate
nivelele şi īn toate unităţile de īnvăţămīnt public, MECT īi revine
sarcina de a asigura cadrul realizării acestui deziderat.
„Flexibilitatea” de a trimite elevii minoritari la cultele cărora le
aparţin pentru a studia religia īn alte condiţii decīt cele garantate
de şcoală, īn condiţiile neremunerării celor care performează această
educaţie extraşcolară, constituie discriminare. Īn modul cel mai cinic
cu putinţă, fără a oferi vreo soluţie la cele ridicate de
reprezentantul cultului greco-catolic, ministrul Hărdău şi-a īncheiat
răspunsul dīnd asigurări că MEC „acţionează īn sensul garantării
respectării depline a libertăţii de gīndire, religie şi conştiinţă,
precum şi īn realizarea unei educaţii nediscriminatorii pentru toţi
copiii din Romānia”.
sus Solicitările īnaintate de episcopul Virgil
Bercea īn numele cultului greco-catolic nu au fost rezolvate. Ca
urmare, īn septembrie 2007, la Consiliul Naţional pentru Combaterea
Discriminării, a fost depusă o sesizare37 semnată de Florin Jula,
Secretar al Comisiei pentru Educaţie Catolică din cadrul Sinodului
Bisericii Romāne Unite cu Roma, Greco-Catolică, care reclamă
discriminarea elevilor cultelor minoritare īn cadrul procesului de
īnvăţămīnt „prin imposibilitatea studierii orelor de religie ale
cultului din care fac parte, alese conform prevederilor legale,
datorită faptului că statul romān nu plăteşte aceste ore decīt īn cazul
īn care sīnt constituite grupe conform Legii īnvăţămīntului. Īn
majoritatea şcolilor, elevii greco-catolici nu se pot constitui īn
grupele prevăzute de lege, motiv pentru care sīnt obligaţi fie să
aleagă altă materie, fie să participe la orele de religie ortodoxă
(s.n.). Nenumăratele cereri adresate Inspectoratului Şcolar Bihor, dar
şi Ministerului Educaţiei şi Cercetării s-au lovit de un refuz
categoric (s.n.) motivat de lipsa resurselor financiare pentru plata
profesorilor care ar preda religia greco-catolică”.
Deşi Legea nr.
48/2002 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de
discriminare prevede la art. 2, alin. 5, lit. a) „instituirea unor
măsuri speciale īn vederea protecţiei persoanelor aflate īn minoritate,
atunci cīnd acestea nu se bucură de egalitatea şanselor” iar
prevederile Codului Penal (art. 316) spun că „īngrădirea de către un
funcţionar public a folosinţei sau a exerciţiului drepturilor vreunui
cetăţean ori crearea pentru acesta a unei situaţii de inferioritate pe
temei de naţionalitate, rasă, sex sau religie se pedepseşte cu
īnchisoare strictă de la 2 la 5 ani”, libertatea elevilor de a studia
religia greco-catolică „este īngrădită”, se arată īn sesizarea către
CNCD a lui Florin Jula. Petentul argumentează că prevederile actuale cu
privire la constituirea grupelor se transformă īntr-un impediment major
pentru cultele minoritare, generator de discriminare. Petiţia
greco-catolicilor semnalează şi alte fenomene īngrijorătoare şi
ilegale. Pentru a studia religia, elevii greco-catolici trebuie să se
deplaseze īn afara şcolii, să efectueze un efort suplimentar.
Inspectoratul Şcolar Judeţen Bihor, după ce nu asigură şanse egale
tuturor cultelor, a adresat cultului greco-catolic o notificare prin
care ameninţă că, īn cazul numirii profesorilor suplinitori de religie
greco-catolică, „īn cazul neconstituirii grupelor, plata va fi
asigurată de către cult”, ceea ce contravine Constituţiei Romāniei care
prevede că īnvăţămīntul public este gratuit.
Cazurile de
discriminare prin neasigurarea şanselor egale sīnt frecvente şi se
regăsesc īn cvasitotalitatea unităţilor de īnvăţămīnt public. Ele se
datorează īn primul rīnd iresponsabilităţii, tratării superficiale de
către MECT a garantării respectării principiului non-discriminării, dar
īşi au izvorul īn modelul romānesc de predare a religiei pe baze
confesionale, pentru care nu există acoperire īn resurse umane şi
financiare şi care, astfel, produce discriminare. Din chestionarele
completate de elevi şi profesori reiese că o proporţie de 2,9% dintre
elevi nu studiază la şcoală propria religie, ci o altă religie decīt
cea proprie, deci se găsesc īntr-una din situaţiile de discriminare
descrise mai sus.
Sesizarea lui Florin Jula către CNCD semnalează şi
un alt aspect discriminativ. Este de neacceptat situaţia actuală īn
care, spre exemplu, „īn judeţul Bihor dispunem doar de 2 profesori de
religie greco-catolică retribuiţi de stat, iar īn judeţul Sălaj nu
există nici măcar un profesor plătit cu normă īntreagă. Se naşte īn
acest fel īntrebarea legitimă: cine predă religie elevilor din
celelalte şcoli din judeţ? (...) A sosit momentul ca statul romān să-şi
respecte cetăţenii, indiferent dacă aceştia fac parte dintr-o
comunitate religioasă minoritară”.
Un profesor de educaţie civică
din comuna vrānceană Bogheşti38 a fost nevoit să părăsească şcoala,
după ce colegii şi sătenii, majoritar ortodocşi, s-au dovedit
intoleranţi pentru că era de altă confesiune. Emil Marcu a fost
marginalizat pentru că a refuzat să sărute crucea īntinsă de preot la
Te Deumul oficiat la īnceputul anului şcolar 2006/2007. Totodată,
dascălul, īn vīrsta de 63 de ani, şi-a declarat public apartenenţa la
cultul penticostal. Profesorul Emil Marcu, care preda istorie,
geografie şi educaţie civică, a sesizat Inspectoratul Şcolar Judeţean
Vrancea cu privire la persecutarea sa. „Luni, 18 septembrie, la
festivitatea de deschidere, s-a oficiat un Te Deum, moment īn care cei
prezenţi, elevi, părinţi, cadre didactice, preot au observat ca aţi
refuzat să sărutaţi crucea motivīnd că sunteţi de altă confesiune.
Acest moment a fost interpretat īn concepţie proprie de fiecare parte
implicată», se arată īn răspunsul dat de Inspectoratul Şcolar Judeţean
Vrancea profesorului Marcu de reprezentanţii IŞJ. Īn noaptea care a
urmat, dascălului i-a fost refuzată găzduirea de către localnici,
astfel că el a fost nevoit să doarmă pe scaunele din cancelaria şcolii.
„Nu mi-am imaginat ce probleme voi avea pentru faptul că nu m-am supus
ritualului ortodox (s.n.) de a săruta crucea pe care preotul mi-a
īntins-o. Din acel moment, atitudinea colegilor s-a schimbat şi am
rămas ca un refugiat”, a declarat presei profesorul Emil Marcu.
Ulterior, inspectorul general Dănuţ Popoiu a susţinut că dascălul a
părăsit comunitatea īn primul rīnd pentru că era nemulţumit că nu a
găsit o gazdă care să-i ofere „condiţii acceptabile” şi īn al doilea
rīnd fiind deranjat de „discuţiile din sat”. Ministerul Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului a muşamalizat incidentul.
sus |