2. Norme şi practici īn educaţia religioasă din şcolile publice inapoi
2. Norme şi practici īn educaţia religioasă din şcolile publice din Romānia 2.1. Scurt istoric al predării religiei īn şcoli după căderea comunismului 2.2. Statutul juridic al disciplinei religie – ambiguităţi şi confuzii 2.3. Statutul cadrelor didactice care predau religia 2.4. Discriminarea elevilor şi profesorilor aparţinīnd minorităţilor religioase 2.5. Manualele de religie – analiză de conţinut 2.6. Simboluri, ritualuri religioase, lăcaşuri de cult īn şcoli Cazuri de īndoctrinare şi tratamente umilitoare
2.6. Simboluri, ritualuri religioase, lăcaşuri de cult īn şcoli. Cazuri de īndoctrinare şi tratamente umilitoare
Odată
cu introducerea educaţiei religioase pe baze confesionale īn
īnvăţămīntul public de toate gradele şi datorită faptului că, mai ales
īn anii ‘90, predarea era asigurată de preoţi, cum MECT s-a
dezinteresat complet de calitatea acestui īnvăţămīnt, delegīnd īntreaga
organizare şi responsabilitate clerului şi dezertīnd īntr-un fel de la
īndatorirea sa primordială normativă, simbolurile religioase,
lăcaşurile de cult, ritualurile bisericeşti şi īndoctrinarea au pătruns
īn şcolile publice, cu motivaţia susţinută de culte, aceea a
necesităţii contracarării celor 50 de ani de ateism de stat impus de
comunism. Numai că, sistemul de educaţie publică nu a putut face faţă
dublei presiuni, comandamentului de a asigura realizarea interesului
superior al copilului, respectarea principiului egalităţii de şanse şi
non-discriminării şi, paralel, dorinţei de a satisface aspiraţiile
misionare ale cultelor religioase, interesate īn primul rīnd īn
catehizarea şi fidelizarea ritualică a propriilor credincioşi, conform
menirii lor. La momentul acestui studiu, simbolurile religioase,
capelele, locurile de rugăciune, ritualurile religioase, predominant
ortodoxe – dar īn zonele īn care cultele neortodoxe sīnt majoritare (īn
special zona Harghita, Covasna) şi ale celorlalte culte –, sīnt
omniprezente īn unităţile de īnvăţămīnt public, deşi nu există nici o
prevedere legislativă īn acest sens. Este o situaţie de dereglementare
completă, deşi MECT īi revine prin lege sarcina de a garanta aplicarea
legislaţiei īn īntregul sistem de īnvăţămīnt, iar ca parte a
Guvernului, respectarea prevederilor constituţionale şi a
angajamentelor internaţionale ale Romāniei. Īn repetate rīnduri,
organizaţiile de drepturile omului, de promovare a egalităţii de şanse,
presa, dar şi rapoartele internaţionale privind libertatea religioasă
īn Romānia, au semnalat că acestă situaţie este o sursă de discriminare
şi tratament inegal. Din răspunsurile la cele 2770 de chestionare
completate de elevi īn cadrul prezentului proiect, reiese faptul
indubitabil că īn majoritatea şcolilor publice din Romānia sīnt afişate
simboluri religioase, elevii participă la ritualuri bisericeşti, există
locuri de rugăciune, iar caracterul acestora este īn proporţie
covīrşitoare mono-confesional şi nu respectă diversitatea religioasă a
elevilor din şcolile respective.
sus
Simboluri religioase īn şcoli
Prezenţa
icoanelor specifice cultului ortodox, plasate īn toate sălile de clasă,
pe pereţii cancelariilor, ai birourilor directorilor, pe holuri, īn
unele birouri din cadrul inspectoratelor şcolare judeţele, nu numai īn
laboratoarele de religie, aduce atingere caracterului laic al
īnvăţămīntului de stat, constituind o discriminare la adresa elevilor
de alte confesiuni şi a elevilor care nu sīnt afiliaţi nici unei
confesiuni religioase. Legitimitatea acestui fenomen de masă a fost
contestată recent şi a condus la una din cele mai vehemente şi
pasionate dezbateri publice din Romānia.
Īn februarie 2005,
profesorul Emil Moise, īn dublă calitate de cadru didactic şi părinte,
a solicitat oficial Inspectoratului Şcolar Judeţean Buzău să dispună
retragerea simbolurilor religioase din şcolile publice, referindu-se la
cazul prezenţei acestora īn Liceul de Artă „Margareta Sterian” din
Buzău, al cărui elevă era fiica sa. Profesorul Moise considera prezenţa
icoanelor ortodoxe īn şcolile publice, īn afara orelor de religie, ca
izvor de discriminare faţă de elevii de alte confesiuni sau neafiliaţi
confesional. Inspectoratul a refuzat să dea curs solicitării sale, ca
urmare Emil Moise a chemat īn instanţă Inspectoratul Şcolar Judeţean
Buzău īn februarie 2006 pentru „discriminare şi īncălcarea
dreptului la libertatea de gīndire, conştiinţă şi religie”. La 12
august 2006, Moise a depus o petiţie la Consiliul Naţional pentru
Combaterea Discriminării (CNCD), prin care solicita „anularea situaţiei
discriminatorii create prin prezenţa obstinantă a simbolurilor
religioase īn holurile, cancelariile şi sălile de clasă – īn afara orei
facultative de Religie ale Liceului de artă «Margareta Sterian din
Buzău»”. Petiţia sa a fost susţinută printr-un amicus curae al
Centrului de Resurse Juridice şi de o scrisoare deschisă din 13.11.2006
semnată de 23 de organizaţii neguvernamentale şi personalităţi
publice44 īn care se preciza: „Semnatarii acestei scrisori īnţelegem să
ne solidarizăm cu argumentele principiale, constituţionale şi legale
prezentate de Dl. Emil Moise īn petiţia adresată CNCD, īn calitate de
părinte şi de cadru didactic, şi să anunţăm public că īi susţinem
demersul. Sperăm că decizia Colegiului Director al CNCD cu privire la
retragerea simbolurilor religioase din instituţiile publice de
īnvăţămīnt să devină o garanţie pentru exercitarea libertăţii de
gīndire, conştiinţă şi religie īn Romānia. Īn acest fel, ea va avea
implicaţii pozitive de durată privind evoluţia democratică a Romāniei
spre o societate pluralistă şi tolerantă”.
Prin Hotărīrea din 21
noiembrie 2006, Consiliul Director al CNCD (Anexa nr. XII) a decis să
recomande Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, elaborarea
şi implementarea unei norme interne (circulară, instrucţiune), īntr-un
timp rezonabil, prin care să reglementeze prezenţa simbolurilor
religioase īn instituţiile de īnvăţămīnt public. Această normă
internă trebuie să se fundamenteze pe următoarele principii:
• să asigure exercitarea dreptului la īnvăţătură şi accesul la cultură īn condiţii de egalitate; • să respecte dreptul părinţilor de a asigura educaţia copiilor potrivit convingerilor lor religioase şi filozofice; • să respecte caracterul laic al statului şi autonomia cultelor; • să asigure libertatea de religie, conştiinţă şi convingeri a tuturor copiilor īn condiţii de egalitate; •
să afişeze simbolurile religioase doar īn cursul orelor de religie sau
īn spaţiile destinate exclusiv īnvăţămīntului religios.”
sus
Poziţia
MECT īn cauză, formulată de directorul general al Direcţiei Generale a
Īnvăţămīntului Preuniversitar Violett Margareta Blaga şi director al
Direcţiei Juridice Liliana Preoteasa nu are nici un fel de consistenţă
juridică, nu răspunde petiţiei lui Emil Moise, fiind redactată īn
termeni de publicistică, nu lipsită de pasaje de-a dreptul
umoristice: „Nu există īn momentul de faţă nici o prevedere
legislativă care să permită MECT interzicerea prezenţei unor asemenea
īnsemne religioase īn spaţii, locuri sau incinte de utilitate publică
din mediul şcolar īn general şi īn sălile de curs īn particular (...).
Problema prezenţei sau absenţei icoanelor sau a altor īnsemne
religioase, īn spaţii, locuri sau incinte de utilitate publică, īn
general, īn sălile de curs, īn particular, este similară cu cea a
prezenţei sau absenţei Bibliei īn camerele de hotel, o practică
internaţională, cu precădere īntīlnită īn spaţiul european occidental
şi cel nord-american”. Īn logica acestor īnalţi responsabili din MECT,
practicile din şcolile publice sīnt comparabile cu cele ale hotelurilor
private! (Să ne aşteptăm, īn linia aceluiaşi raţionament, la
introducerea de canale TV porno īn īnvăţămīntul public romānesc, pentru
că īn hotelurile din spaţiul european occidental şi nord-american
aceasta este „o practică internaţională”?) Poziţia Ministerului
Culturii şi Cultelor, īn cazul disputei icoanelor, a fost formulată de
secretarul de stat Adrian Lemeni, cel care se regăseşte īn capitolul
privind manualele de religie din acest studiu, īn calitate de
coordonator al unor manuale de religie ortodoxă (unul retras chiar de
MECT, ca atentīnd la demnitatea altor culte) ce conţin aprecieri
calomnioase şi intolerante la adresa cultelor minoritare din Romānia.
Īntre altele, secretarul de stat de la MCC susţine, tot īn dispreţul
prevederilor legale că: „Īnsemnele religioase (din şcoli n.n.) neavīnd
o destinaţie cultică au o simbolistică legată de libertate, precum şi o
puternică simbolistică naţională, fiind considerate expresii ale
patrimoniului spiritual şi cultural al Romāniei. (...) Considerăm că
toleranţei pe care trebuie să o manifeste majoritatea faţă de
minoritate trebuie să īi corespundă o toleranţă manifestată de către
minoritate faţă de majoritate, toleranţă la care īnsuşi autorul
memoriului (Emil Moise n.n.) face apel. (...) Īn concluzie, considerăm
că, īn principiu, afişarea simbolurilor religioase pe pereţii publici
(sic !) ai unităţilor de īnvăţămīnt nu constituie o īncălcare a
drepturilor şi libertăţilor altor persoane care să impună eliminarea
lor, soluţie care nu a fost adoptată īn niciunul din statele europene
cu tradiţii similare celor romāneşti”.
Ministerul Educaţiei şi
Cercetării īn comunicatul din 23 noiembrie 2006, semnat de directorul
Mircea Mureşan, cu privire la Hotărīrea CNCD, a pasat analizarea
situaţiei create Parlamentului Romāniei, dovedind incapacitate īn
gestionarea unor chestiuni a căror reglementare īi revine ministerului
prin legea de funcţionare: „Avīnd īn vedere importanţa şi caracterul
special al deciziilor ce trebuie luate, MEC consideră oportună
prezentarea documentului spre dezbatere comisiilor de īnvăţămīnt din
Parlamentul Romāniei”. De partea sa, Patriarhia Romānă, īntr-un
comunicat din 23 noiembrie 2006, se implică īntr-o problemă de
competenţa MECT, susţinīnd īn esenţă că discriminarea este de două
feluri, justificată īn cadrul minorităţilor şi nejustificată īn cazul
majorităţii: „Decizia de excludere (a icoanelor, n.n.) ar
reprezenta o măsură brutală şi nejustificată de restrīngere a
libertăţii religioase, contrară principiilor democratice europene. O
astfel de decizie ar duce la discriminarea credincioşilor din Romānia”.
Gabriel Andreescu a analizat pe larg implicaţiile acestui caz īntr-un
articol publicat īn Noua Revistă de Drepturile Omului.45
sus
Cultele
religioase minoritare s-au abţinut să se pronunţe public, cu excepţia,
după ştiinţa noastră, a cultului adventist care printr-un comunicat de
presă a salutat decizia CNCD. Īn comunicatul46 emis la 30.11.2006
Biserica Creştină Adventistă de Ziua a Şaptea salută decizia CNCD,
subliniind următoarele: „Orice persoană şi instituţie, mai ales
Biserica, trebuie să manifeste respect faţă de demnitatea umană şi faţă
de Creator, recunoscīnd fiecărui individ libertatea şi
responsabilitatea de a alege. Īn acest sens, folosirea simbolurilor
religioase īn şcolile publice, īn contextul īn care bisericile
minoritare īntīmpină dificultăţi la predarea religiei, poate constitui
o lezare a sentimentului religios al elevilor aparţinīnd cultelor
minoritare şi o discriminare. Biserica Adventistă de Ziua a Şaptea
susţine principiul separaţiei statului de biserică. Din acest motiv
consideră că statul şi instituţiile sale, inclusiv şcolile publice, nu
trebuie să se implice īn promovarea şi susţinerea īnvăţăturilor şi
valorilor unei anumite religii sau confesiuni religioase”.
Conform
unui grup de presiune pentru menţinerea icoanelor īn şcoli, Civic
Media, „la 28 noiembrie 2006, reprezentanţii bisericilor Ortodoxă
Romānă, Evanghelică, Reformată, Evanghelică Lutherană şi Armeană s-au
īntrunit īn cadrul Adunării Generale a Asociaţiei Ecumenice a
Bisericilor din Romānia şi au hotărīt īn consens pentru menţinerea īn
spaţiul public a simbolurilor creştine ca expresie a libertăţii
religioase. După poziţiile tranşante ale Secretariatului de Stat pentru
Culte, ale Bisericii Ortodoxe Romāne şi a celei Romano-Catolice, şi
reprezentanţii mozaici şi musulmani şi-au spus punctul de vedere. Aurel
Vainer, preşedintele Federaţiei Comunităţii Evreilor din Romānia, ar fi
declarat: „Cred că pentru un elev creştin ortodox, unul protestant,
unul catolic, unul evreu sau unul musulman nu poate fi ceva jenant să
aibă un semn al lui Dumnezeu īn şcoală. Este totuşi o libertate a celor
mulţi, un drept cīştigat de creştinii din Romānia. Personal, nu văd un
impediment ca simbolurile religioase să rămīnă.” Consilierul de cult al
Cultului Musulman din Romānia, Muftiul Iusuf Muurat s-a pronunţat īn
felul următor: „Eu nu consider o discriminare religioasă prezenţa
simbolurilor religioase īn şcoli sau īn alte instituţii publice, astfel
īncīt acestea să fie date la o parte” (www.civicmedia.ro). Totusi,
niciunul dintre cultele menţionate nu a dat publicităţii un comunicat
de susţinere a prezenţei icoanelor īn şcoli şi nu a semnat un document
oficial īn acest sens, după ştiinţa noastră.
Īn disputa pe tema
prezenţei icoanelor īn unităţile de īnvăţămīnt au intervenit şi alte
grupuri sociale. Īntr-un articol de presă se arăta: „După ce au anunţat
că nu vor să renunţe la icoanele din sălile de clasă, liderii
sindicaliştilor din īnvăţămīnt au venit cu o nouă propunere. Ei vor ca
īn preajma şcolilor să fie construite capele. «E un abuz pentru că
atīta timp cīt īntr-o şcoală nu sīnt reclamaţii din partea elevilor sau
din partea părinţilor e deplasată această propunere», a fost de părere
Elena Groza, profesor. „«Nu e binevenită propunerea sau sugestia dată.
Toate icoanele sīnt cumpărate de elevi, din excursii; se fac excursii
pe teme religioase şi ei singuri le procură», a spus Ştefan Oprea,
director la Şcoala nr.150. Nici elevii nu vor să renunţe la icoanele
din şcoli. «Toţi trebuie să credem īn Dumnezeu şi e o motivaţie īn plus
să avem icoane īn clasă», a sustinut un elev.”
Cea mai vocală
reacţie īmpotriva CNCD a venit din partea unui grup de presiune,
„Coaliţia pentru Respectarea Sentimentului Religios”, organizat īn
jurul unei campanii mediatice extrem de virulente, autointitulate
dramatic „Salvaţi icoanele copiilor”. Autorii campaniei nu au recurs la
nici un argument legal, ci au īncercat să anihileze efectele deciziei
CNCD şi să intimideze, prin atacuri la persoană de o extremă duritate,
cu accente de linşaj public, pe aceia care au cutezat să invoce
fundamentele juridice ale laicităţii īnvătămīntului public şi
caracterul discriminativ al unor aspecte ale predării religiei īn
şcoli. Din păcate, Patriarhia Romānă a găsit cu cale să transforme
acest grup de presiune īntr-un interlocutor predilect, contribuind
astfel la ratarea unei dezbateri aplicate şi punctuale. Īn
concluzie, Hotărīrea CNCD privind caracterul discriminatoriu al
prezenţei icoanelor īn şcolile publice ai căror elevi aparţin mai
multor culte sau nu sīnt credincioşi nu a mobilizat MECT să numească o
comisie pentru a analiza situaţia şi a propune măsurile legale ce se
impun.
sus
Dimpotrivă MECT a găsit soluţia de a se debarasa total de
obligaţia sa de reglementare şi control a implementării prevederilor
legale īn unităţile de īnvăţămīnt. Īn Comunicatul de presă 47 din
12.12.2006, dat de MECT după primirea Hotărīrii nr. 323 /21.11.2006 a
Colegiului Director al Consiliului Naţional pentru Combaterea
Discriminării privind elaborarea şi implementarea unor norme interne,
care să reglementeze prezenţa simbolurilor religioase īn instituţiile
de īnvăţămīnt public din Romānia, MECT declara din nou intenţia de
a transfera responsabilitatea găsirii soluţiei către Comisiile de
īnvăţămīnt din Parlamentul Romāniei, precum şi către Federaţia
Naţională a Asociaţiilor de Părinţi. Īn comunicat nu se fac referiri la
cadrul legislativ care guvernează funcţionarea īnvăţămīntului public,
ci se invocă argumente exterioare sistemului: „Ministerul Educaţiei şi
Cercetării tratează această problemă cu maximă responsabilitate şi
apreciază că poporul romān este un popor credincios, care a reuşit,
graţie credinţei, să depăşească 50 de ani de interdicţii” fapt de
necontestat, dar care nu trebuie să conducă la discriminări. sus MECT
dovedea necunoaşterea mecanismelor legislative care armonizează
libertatea religioasă cu principiul şanselor egale, astfel īncīt īn
comunicatul citat proclama că „īnlăturarea simbolurilor religioase din
sălile de clasă ar fi total deplasată şi ar restricţiona libera
opţiune”, repetīnd obsesiv teza hilară conform căreia nu Ministerului
īi incumbă reglementarea īnvăţămīntului public: „prezenţa icoanelor īn
unităţile de īnvăţămīnt nu este consecinţa unui ordin ministerial, ci o
hotărīre a societăţii civile (s.n.). Prin urmare, trăind īntr-o
societate democratică, decizia trebuie să aparţină tot părinţilor,
comunităţii locale şi nu īn ultimul rīnd şcolii”. Culmea lejerităţii
legislative a MEC rămīne īnsă fraza antologică: „Īn virtutea
principiilor democratice, considerăm că există prerogative naturale
(s.n.) ce nu trebuie īngrădite de acte normative. Īn consecinţă, dorim
ca īntr-o unitate şcolară normele interne care să reglementeze prezenţa
simbolurilor religioase să fie stabilite de comunităţile locale şi
suntem de acord cu o abordare diversificată, funcţie de apartenenţa
religioasă a populaţiei. Cu o singura condiţie: respectarea Legii
īnvăţămāntului (sic!) care interzice prozelitismul religios īn şcoli”.
Īntr-o
intervenţie publică neinspirată şi tendenţioasă, prilejuită de Mesajul
de Crăciun 2006, arhiepiscopul BOR Bartolomeu Anania din Cluj eticheta
petiţia lui Emil Moise şi Hotărīrea CNCD privind caracterul
discriminatoriu al expunerii icoanelor īn şcoli īn afara spaţiilor
afectate educaţiei religioase, ca „două atentate morale la adresa
copiilor şi tinerilor noştri”. Cei care promovaseră principiul
non-discriminării erau catalogaţi de īnaltul ierarh ca „minoritate
agresivă”, „zeloşi atei”, insinuīnd că aceştia militează pentru
„eliminarea religiei din īnvăţămāntul public”. Mesajul de Crăciun
conţinea aşadar mai multe neadevăruri: acela că am fi atei, că am
urmări eliminarea predării religiei īn şcoli şi, īn final că ne agităm
„fără ca vreun elev sau părinte să se fi plāns ”, cīnd sīnt
cunoscute destule plīngeri ale unor culte minoritare şi persoane care
reclamă cazuri de discriminare īn īnvăţămīnt.
Īn atmosfera ostilă
generată de dezbaterea despre icoanele īn şcoli, Sentinţa civilă48 nr.
1685/15.06.2007 a Curţii de Apel Bucureşti venea, totuşi, să confirme
Hotărīrea CNCD, īn sensul că īi revine MECT obligaţia de a elabora o
reglementare īn privinţa prezenţei simbolurilor religioase īn şcoli, o
obligaţie pe care Ministerul a negat-o cu obstinaţie sau a īncercat s-o
paseze către alte instituţii (Parlament). Sentinţa confirmă şi
susţinerile lui Emil Moise şi ale societăţii civile īn direcţia
responsabilităţii MEC de a veghea ca inclusiv educaţia religioasă şi
prezenţa religioasă īn īnvăţămīntul public să respecte principiul
separării dintre stat şi biserică, al laicităţii statului, al
autonomiei cultelor şi al neutralităţii religioase a statului (s.n.).
Situaţia
nerezolvării cazului prezenţei icoanelor īn şcoli apare menţionat şi īn
Raportul privind libertatea religioasă īn Romānia a Departamentului de
Stat al Statelor Unite49, care spune: „Īn noiembrie 2006, ca reacţie la
o plīngere a unei organizaţii neguvernamentale cu sediul īn Buzău, CNCD
i-a cerut Ministerului Educaţiei să elimine simbolurile religioase din
şcoli, cu excepţia sălilor īn care se predau ore de religie. Decizia a
generat reacţii vehemente din partea Bisericii Ortodoxe. Īn decembrie
2006, Ministerul Educaţiei a decis că părinţii, comunităţile locale şi
conducerea şcolilor sunt cele care trebuie să hotărască cu privire la
prezenţa sau absenţa icoanelor din sălile de clasă. Dezbaterea a
continuat, iar pīnă la finele perioadei de raportare nu fusese luată
nicio măsură īn acest sens”.
sus
Capele, cabinete şi laboratoare de religie din incinta şcolilor publice
Prezenţa
capelelor, a locurilor de rugăciune, a cabinetelor de religie este şi
ea frecventă īn şcolile publice. Acestea īmbracă tot un caracter
confesional, fiind consacrate unui singur cult, cel mai adesea cultului
majoritar. Locuri de rugăciune sīnt amenajate īn săli de clasă, dar
există şi clădiri separate īn curtea şcolilor. Numărul lor este
nedefinit, neexistīnd o statistică precisă pīnă la ora actuală. Īn
marea lor majoritate aparţin cultului ortodox, chiar şi īn unităţile de
īnvăţămīnt public din Transilvania sau Banat, cu un procent ridicat de
diversitate confesională īn rīndul elevilor. Īn judeţul Harghita, unde
cultele predominante sīnt cel romano-catolic şi protestant, unele
direcţiuni de şcoli au decis să nu permită expunerea nici unor
simboluri religioase pentru a nu leza sentimentele religioase ale
elevilor aparţinīnd altor culte (protestanţii şi unitarienii nu au
crucifixuri sau icoane). Īntr-un liceu din Miercurea Ciuc, expunerea
crucifixului (catolic) īn toate clasele a fost explicată de directorul
şcolii prin caracterul originar confesional al respectivului liceu,
retrocedat recent cultului romano-catolic. Acest caz ilustrează īncă o
situaţie de ambiguitate patronată de MECT. Īn loc să sprijine
(re)īnfiinţarea şcolilor confesionale cu statut clar, Ministerul
preferă o formulă hibridă, prin retrocedarea clădirilor către cultele
cărora le-au fost confiscate de regimul comunist şi funcţionarea īn
cadrul lor a unor unităţi de īnvăţămīnt public, supuse unei duble
subordonări. Īn acest caz, cultele consideră legitimă afişarea
simbolurilor religioase, pentru că respectivele şcoli le-au aparţinut
īn trecut. Aceste culte, de limbă maghiară, invocă īn sprijinul
prezenţei simbolurilor religioase īn şcoli faptul că īn perioada
interbelică şcolile de limbă maghiară din Transilvania erau
confesionale, patronate de culte, iar retrocedarea clădirilor le
īndreptăţeşte la exprimarea apartenenţei la un anumit cult prin
afişarea simbolurilor religioase. La Iaşi, un părinte şi-a
manifestat satisfacţia faţă de toleranţa religioasă din liceul unde
studiază copilul său, pentru faptul că, după amenajarea capelei
ortodoxe, şi romano-catolicilor le-a fost pusă la dispoziţie o clasă
unde pot să se roage. Inspectoratul judeţean de īnvăţămīnt nu a fost
deranjat de faptul că īn şcolă īnvaţă şi elevi care nu aparţin nici
unuia din cele două culte menţionate.
Īnsuşi faptul că numărul
capelelor, cabinetelor de religie şi locurilor de rugăciune nu este
cunoscut la nivelul inspectoratelor şcolare judeţene şi al MECT arată
lejeritatea cu care acestea tratează păstrarea caracterului laic al
īnvăţămīntului public sau promovarea principiului şanselor egale şi
non-discriminării īn cazul elevilor aparţinīnd minorităţilor religioase
sau care nu aparţin nici unui cult şi ai căror părinţi contribuie, prin
taxe şi impozite, la bugetul local şi naţional.
Din dezbaterile şi
interviurile realizate īn cadrul proiectului Ligii Pro Europa reiese
următorul tipar de amplasare a unei capele īn incinta şcolii: apare o
iniţiativă din partea unui preot sau a unui părinte, iniţiativa este
imediat īmbrăţişată de direcţiunea şcolii care, cu aprobarea tacită a
inspectoratelor şcolare, īncredinţează unui grup de binevoitori,
părinţi generoşi, investitori, politicieni locali, reprezentanţi ai
cultelor, construirea sau amenajarea capelei respective. Capelele din
unităţile de īnvăţămīnt de stat sīnt īn proporţie covīrşitoare
ortodoxe, inaugurarea lor făcīndu-se īn prezenţa unor īnalţi ierarhi
bisericeşti. Pictarea capelelor este uneori executată de elevi,
īndrumaţi de un cadru didactic sau de pictori de biserici. Rezultatul
este prezentat public, īn presa scrisă, la radio, tv, ca un succes al
elevilor şi un model de urmat. Nu există documente care să ateste că
elevii de alte confesiuni sau părinţii lor să fi fost consultaţi cu
privire la oportunitatea construirii sau amenajării respectivului lăcaş
de cult. Cel mai adesea, nici laboratoarele sau cabinetele de religie
nu reflectă diversitatea confesională, cultele minoritare fiind rar sau
deloc reprezentate. MECT şi inspectoratele şcolare nu desfăşoară nici
un fel de analiză īn acest sens.Tiparul construirii lăcaşelor de cult
ortodoxe din incinta şcolilor publice seamănă cu modul netransparent īn
care se iniţiază, se aprobă şi se finanţează construcţia lăcaşurilor
aceluiaşi cult majoritar īn incinta cazărmilor, a spitalelor, a
universităţilor sau īn zonele geografice fără enoriaşi ortodocşi. sus Purtătorul
de cuvīnt al Patriarhiei BOR, părintele Constantin Stoica, s-a disociat
public de ideea că prezenţa icoanelor sau a capelelor īn şcolile
publice ar fi o iniţiativă a BOR, ceea ce īnseamnă, īncă o dată, că
MECT rămīne singurul responsabil pentru abolirea caracterului laic al
īnvăţămīntului public şi discriminările ce decurg din aceasta. „Legat
de prezenţa capelelor īn şcoli, ele sīnt iniţiative ale comunităţilor
locale. Nu există un plan al Bisericii de a «planta» icoane prin
clase”, a explicat Constantin Stoica50. Cu toate acestea,
ambiguitatea persistă şi la acest capitol. Īn cadrul amintitului
eveniment din 7 noiembrie 2007 (capitolul 2.5. „Manuale de religie -
analiză de conţinut”), petrecut īn Aula Palatului Patriarhiei din
Bucureşti īn prezenţa PF părinte Daniel, arhiepiscop al Bucureştilor,
mitropolit al Munteniei şi Dobrogei şi patriarhul Bisericii Ortodoxe
Romāne (BOR), părintele prof. Dogaru, īn Raportul prezentat īn faţa
adunării afirma: „S-au īnfiinţat cabinete de religie şi capele şi pot
spune că, la ora actuală, īn afară de ceea ce numim capele īn incinta
şcolilor, avem o capelă care este o biserică, la Liceul bilingv
«Decebal».”
sus
Exemplele din acest studiu nu includ capelele din
incinta liceelor teologice sau confesionale, unde prezenţa lor este
legitimă, ci doar pe cele din unităţile şcolare publice (de stat).
Exemplele infirmă īnsă cele susţinute de purtătorul de cuvīnt al
Patriarhiei, ridicarea unora din capele fiind iniţiativa unor preoţi.
Mai mult, reprezentanţii inspectoratelor şcolare apar īn postura de
„invitaţi” la ceremoniile de inaugurare din şcoli! Iată exemplele: Consiliul
Judeţean Cluj a aprobat prin Hotărīrea nr. 72/ 2006 suma de 2000 mii
RON pentru amenajarea unei capele la Şcoala Specială pentru Deficienţi
de Auz Nr. 1 Cluj-Napoca. La 7 iunie 2005 arhiepiscopul Bartolomeu a
sfinţit capela Colegiului Naţional Pedagogic “Gheorghe Lazăr” din
Cluj-Napoca. Paraclisul cu hramul “Sfinţii Mucenici Gheorghe şi Mina” a
fost amenajat cu sprijinul conducerii colegiului, la iniţiativa
profesoarei de religie Ioniţa Timiş. La pictarea capelei şi-au dat
concursul, pe līngă pictori, şi elevele clasei a XIII-a. La eveniment
au participat alături de profesorii şi elevii şcolii reprezentanţi ai
Inspectoratului Şcolar şi ai autorităţilor locale. Cu acest prilej,
arhiepiscopul „a oferit diplome de aleasă cinstire conducerii şcolii,
precum şi ostenitorilor şi celor care au contribuit la amenajarea
paraclisului. Capela va reprezenta pentru elevii care se pregătesc īn
Colegiul Pedagogic mediul duhovnicesc (s.n.) formativ pentru
personalitatea viitorului dascăl.” 51 Trebuie menţionat că structura
confesională a Colegiului Naţional Pedagogic, constă īn cel puţin 7
culte recunoscute şi persoane atee, aşa cum a reieşit şi din
chestionarele aplicate chiar īn acest liceu de monitorul Ligii Pro
Europa. Conform declaraţiilor respondenţilor, aceştia aparţineau
cultelor: ortodox, greco-catolic, penticostal, reformat,
romano-catolic, creştin după Evanghelie, martorilor lui Iehova,
existīnd şi persoane care s-au declarat a fi atee. Episcopul Vicar
Vasile Someşanul a binecuvīntat la 2 iunie 2005 capela amenajată īn
cadrul Grupului Şcolar Electrotehnic „Edmond Nicolau” din Cluj-Napoca.
Amenajată la iniţiativa profesoarei de religie Ioana David şi cu
sprijinul corpului profesoral, „capela” va oferi elevilor liceului
mediul spiritual de formare spirituală.52
Īn satul Bivolărie,
comuna Vicovu de Sus, a fost sfinţită la 12.11.2003 capela Grupului
Şcolar, unde īnvaţă elevi hipoacuzici. Lăcaşul are hramul „Sfinţii
Arhangheli Mihail şi Gavril» şi a fost ridicat cu sprijinul cadrelor
didactice şi al unor sponsori. „Capela are şi scop didactic şi este
destinată desăvīrşirii pregătirii religioase a elevilor şi integrării
lor īn societate, a spus directorul instituţiei, dl Mihai Stan.
Iniţiativa ridicării capelei īi aparţine preotului paroh Mircea Durca,
iar lucrările au īnceput īn urmă cu 5 ani.”53 La data de 30 ianuarie
2006 a avut loc sfinţirea capelei şcolare de la Colegiul Tehnic Turda
cu hramul, „Sfinţii Trei Ierarhi”. Sfinţirea a fost săvīrşită de
episcopul Vasile Someşanul īn prezenţa reprezentanţilor autorităţiilor
centrale şi locale. Īn cuvīntul de mulţumire a conducerii Colegiului se
arăta: „Invitīnd tīnăra generaţie şi nu numai, să se reculeagă cu
pietate īn această capelă, suntem datori să adresăm īn primul rānd un
cuvānt de mulţumire bunului Dumnezeu pentru această şansă de a
comunica, prin intermediul rugăciunii cu Creatorul. De asemenea,
preasfinţitului Vasile Someşanul pentru actul sfiinţirii. Suntem, de
asemenea datori să adresăm cuvinte de mulţumire preacucernicilor preoţi
Dorin Sas şi Vasile Ştiopei pentru strădania lor, īncă un loc de aleasă
taină īnfăptuit de aceştia, pictorilor care au pictat capela, Claudiu
Coldea şi Alexandru Săsărman, primăriei şi consiliului local,
inspectoratului scolar (...)”54
La 2 decembrie 2004 la Şcoala
„Andrei Şaguna” din Turda, a avut loc sfinţirea capelei şcolii, cu
hramul „Sfīntul Andrei”. Slujba de sfiinţire a fost oficiată de episcop
vicar Vasile Someşanul. Cu această ocazie, au fost invitaţi să
participe reprezentanţi ai Episcopiei Vadului, Feleacului şi Clujului,
ai Inspectoratului Şcolar Judeţean Cluj, ai Primăriei şi Consiliului
Local Turda, cadre didactice, părinţi şi elevi.55 La 7 aprilie 2005,
episcopul vicar Vasile Someşanul a sfinţit a treia capelă şcolară din
Turda. Avīnd hramul „Sfīntul Mare Mucenic Gheorghe”, capela este
amenajată īn cadrul şcolii „George Bariţiu” din Turda. Īncepută īn
toamna anului 2004, cu sprijinul directorului şcolii, prof. Mircea
Arion, şi al consiliului profesoral, capela este īn īntregime pictată
īn tempera de pictorul Alin Iuga. „Ea va fi laboratorul spiritual al
celor peste 300 de elevi ai şcolii, din ciclul primar şi gimnazial”. Au
participat din partea Centrului eparhial Liciniu Cāmpean, consilier
misionar social şi lect. dr. Vasile Timiş, Inspector şcolar judeţean.56
La
Şcoala Generală nr. 12 din Reşiţa, după ideea profesoarei de religie
Daniela Oţelariu, s-a īnfiinţat o capelă care a fost sfinţită la 8
noiembrie 2001 de episcopul Laurenţiu al Caransebeşului. „Lăcaşul de
rugăciune stă sub semnul arhanghelilor Mihail şi Gavril şi este
destinat exclusiv elevilor care vor să se apropie de tainele
bisericeşti.” Capela „Sfinţilor Mihail şi Gavril“ este folosită pentru
desfăşurarea orelor de religie, dar şi pentru oficierea slujbelor de
sărbători. „Preotul – profesor Flavius Brie, este singurul din
municipiul Reşiţa care are delegaţie din partea Inspectoratului Şcolar
şi al Episcopiei, pentru a oficia slujbe īn această capelă şi īn
celelalte cabinete religioase din oraş.”57
Pe pagina web a
Mitropoliei Banatului putem citi: „Educaţia religioasă īn şcolile de
stat se desfăşoară īn baza Protocolului īncheiat īntre Patriarhia
Romānă şi Ministerul Educaţiei īn anul 1990, ultimele reglementări
avīnd loc īn anul 1997 cānd s-a hotărīt ca frecvenţa la orele de
Religie să devină obligatorie (s.n.). La unele şcoli, prin strădania
profesorilor de Religie au fost amenajate capele (s.n.) pentru nevoile
spirituale ale elevilor.”58 Reiese deci, intervenţia directă a BOR
īn construirea de lăcaşe de cult ortodoxe īn incinta şcolilor publice,
cu īncălcarea caracterului laic şi pluriconfesional şi cu sprijinul
tacit al MEC, īn lipsa oricărei baze legale.
sus
Ritualurile religioase īn şcoli
Ritualurile
religioase, slujbele, rugăciunile fac parte şi ele din peisajul
cotidian al īnvăţămīntului public (de stat). Cele mai frecvente
manifestări par a fi sfeştaniile şi festivităţile prilejuite de
deschiderea anului şcolar. Īntr-un Raport59 al Asociaţiei
Solidaritatea pentru Libertatea de Conştiinţă se afirmă că „īn mai mult
de 90% din cele peste 15.000 unităti şcolare s-au desfăşurat slujbe
religioase la īnceputul anului şcolar 2005-2006”. Din documentaţia
īntocmită de ASLC reiese că din cele 41 de judeţe, s-au desfăşurat
slujbe religioase īn cadrul festivităţii de deschidere a anului şcolar
2005-2006 īn toate unităţile de īnvătămīnt din judeţele Argeş,
Bistriţa-Năsăud, Brăila, Ialomiţa, Sălaj, Sibiu. Īn celelalte judeţe,
cifrele arată că s-au ţinut slujbe īn majoritatea şcolilor publice.
Excepţie face judeţul Covasna, unde conform Inspectoratul Şcolar „īn
judeţul nostru nu s-au desfăşurat slujbe religioase īn şcoli la nici
una din confesiunile existente la nivelul judeţului. Există cutuma ca
la īnceputul anului şcolar preoţii să fie invitaţi la deschiderea
festivă unde să rostească Rugăciunea dedicată acestui moment, să
binecuvīnteze elevii şi profesorii. Elevii de la două licee teologice
reformate din judeţ desfăşoară slujbe religioase, dar īn lăcaşul de
cult conform programei şcolare (s.n.)”. Īn judeţul Alba, Inspectoratul
Şcolar Judeţean nu cunoştea numărul unităţilor de īnvăţămīnt unde s-au
ţinut slujbe, dar ştia că: „aceste slujbe nu au īncălcat
libertatea nimănui” (s.n.). Īn Bucureşti, „potrivit tradiţiei
creştin-ortodoxe şi apelului făcut de Prea Fericitul Teoctist (s.n.),
patriarhul Bisericii Ortodoxe Romāne, tuturor preoţilor din municipiul
Bucureşti īn parohia cărora se află unităţi şcolare, s-au organizat
slujbe religioase de īncepere a anului şcolar 2005-2006”. Adresa e
semnată de Inpectoratul Şcolar General care confirmă prin aceasta că
slujbele din Bucureşti īn şcolile de stat s-au ţinut la indicaţia
Patriarhului BOR, deci inspectoratul este un spectator la deciziile
Bisericii. Īn judeţul Constanţa „unităţile de īnvăţămīnt au beneficiat
de slujbe religioase īn funcţie de apartenenţa la cultul religios”. Īn
judeţul Maramureş, „la iniţiativa comitetelor de părinţi sau a
comunităţilor parohiale, īn funcţie de majoritatea confesională a
comunităţilor au fost invitaţi preoţi ortodocşi, catolici, protestanţi
sau de alte confesiuni”. Īn Teleorman se precizează pentru a evita
orice dubii că „au avut loc slujbe īn confesiunea ortodoxă”. Īn judeţul
Timiş se enumeră numai „excepţiile”, liceele la care nu au avut loc
slujbe: J. L. Calderon, N. Lenau, Liceul de Informatică, Liceul W.
Shakespeare, Liceul de Arte Plastice, Colegiul Ana Aslan, Liceul
Waldorf, ceea ce īnsemă că pentru Inspectoratul Timiş tocmai liceele
care respectă caracterul laic al īnvăţămīntului public constituie
excepţia!
Multe situaţii grave de obligare a elevilor să participe
la ritualuri religioase ortodoxe se regăsesc īn mediul rural, unde
informaţia circulă mai greu, iar presiunea asupra minorităţilor
religioase este uneori teribilă. Īn timpul desfăşurării proiectului, ni
s-a semnalat faptul că preotul baptist dintr-o comună ieşeană s-a plīns
monitorului nostru local că nu mai poate suporta situaţia cu care se
confruntă elevii lui. Cu o săptămīnă īn urmă, odată cu īnceperea Noului
An, s-a organizat o nouă slujbă religioasă īn şcoală, despre care lui
nu i s-a spus nimic şi la care nu a participat. Elevii de altă
confesiune decīt cea creştin-ortodoxă (aceasta īnsemnīnd cca. 25 % din
totalul elevilor) au fost obligaţi să participe la ritualul religios al
Botezului, fiind şi stropiţi cu aghiazmă etc. Profesorul a refuzat să
depună plīngere.
Īn Raportul citat mai devreme al
Departamentului de Stat privind libertatea religioasă sīnt menţionate
cazuri de obligare a unor elevi de a participa la manifestări
religioase ortodoxe, petrecute īn incinta şcolii, fapt ce intră sub
incidenţa legii penale: „Mai mult, Biserica Baptistă a semnalat,
īn continuare, faptul că, la unele festivităţi organizate de şcoli
publice, toţi elevii trebuiau să participe la slujbe religioase
ortodoxe”. sus
Cazuri de īndoctrinarea şi tratamente umilitoare
Raportul
ASLC intitulat „Cercetare asupra educaţiei religioase īn
unităţile şcolare din Romānia” 60 prezintă cazuri de abuz şi
īndoctrinare religioasă īn şcolile publice monitorizate de autorii
studiului: „Īntr-una dintre şcolile din Buzău61, la clasele primare,
īn anul şcolar 2001-2002, profesoara de religie le spunea
elevelor/elevilor că «dacă nu vin la şcoală cu cruciuliţă la gāt o să
apară diavolul şi vor păţi numai lucruri rele». (...) Tot la aceeaşi
şcoală, la clasele primare, īn cadrul orei de religie, profesorul le-a
spus elevelor/elevilor că «pe umărul drept aveţi un īngeraş, iar pe
umărul stāng un drac, prin urmare aveţi grijă cum vă īnchinaţi: dacă
īncepeţi cu partea stīngă, vă īnchinaţi dracului». Tot la clasele
primare li s-a spus elevelor/elevilor: «dacă intraţi īntr-o biserică
adventistă dă tractorul peste voi»” (īn imediata vecinătate a şcolii
respective se află un aşezămīnt al confesiunii adventiste de ziua a
şaptea). Īntr-un liceu din Buzău62, la orele de religie, profesorul
le-a spus elevelor/elevilor, īn anul şcolar 2001- 2002, că unele dintre
confesiunile care nu sīnt ortodoxe (dar care sunt printre confesiunile
acceptate, legal, īn Romānia) sīnt secte63 (...)
Bisericile care nu
aparţin confesiunii ortodoxe, sīnt prezentate ca fiind un pericol
pentru cei/cele care intră īn ele. De asemenea, unele dintre
confesiunile respective sīnt prezentate ca denigratoare ale confesiunii
ortodoxe. Din caietul de religie al unui elev de clasa a IX- a64 : „(…)
adventiştii denigrează Biserica Ortodoxă (s.n.), (…) pentru ei biserica
este stăpīnită de diavol, iar singurul adăpost de acesta este casa
lor”; sau: „Martorii lui Iehova este una dintre cele mai periculoase
secte (…) este una dintre formele de fanatism religios”, la una dintre
clasele a III- a65, profesoara de Religie le-a spus copiilor să nu
vorbească cu cei din „secta Martorii lui Iehova» şi īn nici un caz să
nu īi primească īn casă!
Obligarea elevelor şi a elevilor de a
merge la biserică este īntīlnită frecvent īn şcolile din mediul rural:
īn Grupul Şcolar Industrial (G.S.I.) Berca, īn şcoala din Pleşcoi66, īn
şcoala din Săgeata, īn şcoala din Cāndeşti (anul şcolar 2003-2004).
Dacă nu merg la biserică săptămīnal, elevelor/elevilor li se scad
puncte la notarea din cadrul orei de Religie. Asemenea situaţii sīnt
īntīlnite şi īn alte judeţe67. Īn comuna Săgeata, pentru astfel de
„abateri”, copiilor li se dau note sub nota de promovare a clasei, iar
īn Cāndeşti copiii sīnt obligaţi să cumpere şi trei lumīnări. La şcoala
din Joseni, profesorul (preot) de religie a pedepsit un elev68 īn clasa
a IV-a ţinīndu-l īn picioare toată ora (īn prezenţa celorlalţi copii)
pentru că, īn preajma sărbătorilor de Paşte, a vizionat un fim difuzat
īn localitate de membrii unei confesiuni protestante69. Astfel de
comportamente sīnt considerate infracţiuni şi sunt pedepsite ca atare
de legislaţia din Romānia. Astfel, Codul Penal sancţionează cu
īnchisoare de la o lună la 6 luni sau cu amendă „fapta de a obliga o
persoană, prin constrīngere, să participe la serviciile religioase ale
vreunui cult, sau să īndeplinească un act religios legat de exercitarea
unui cult”70 (...).” Acelaşi Raport al Asociaţiei Solidaritatea
pentru Libertatea de Conştiinţă menţionează cazuri de promovare, prin
orele de religie, a unei atitudini etno-naţionaliste, de denigrare a
minorităţilor etnice, evrei, maghiari, romi. „La profesorii de religie
există o legătură clară īntre stereotipurile acestora şi educaţia lor
profesională. Aceasta explică şi faptul că, īn ce priveşte
religiozitatea, cele mai multe referiri cu caracter stereotip le fac
profesorii de religie. Aceştia īi blamează pe evrei īntrucīt „au
ajuns să īntoarcă spatele lui Hristos”, „au părăsit dreapta credinţă”,
pe unguri că sīnt „şovini” pentru că „nu acordă drepturi
minorităţilor de la ei”, pe romi „mai exită unele ţigănci ...care şi-au
vīndut sufletul diavolului”.
sus
|