3. Educaţia religioasă din perspectiva elevilor şi a cadrelor didactice 3. Educaţia religioasă din perspectiva elevilor şi a cadrelor didactice 3.1. Opinii formulate īn cadrul dezbaterilor 3.2. Opiniile monitorilor locali 3.3. Evaluarea tematică a chestionarelor 3.4. Evaluarea chestionarelor pe regiuni istorice
3.4. Evaluarea chestionarelor pe regiuni istorice
Sondajul
pe care Liga PRO EUROPA l-a realizat īn rīndul elevilor referitor la
modul īn care se face predarea religiei īn şcoli, chiar dacă nu are
atribute de reprezentativitate, reuşeşte să aducă īn dezbatere şi
partenerul neluat pīnă acum īn seamă: elevii. Dincolo de procente şi
răspunsuri standardizate, parcurgerea chestionarelor completate
desenează o realitate care nu poate fi contestată: există o necesitare
stringentă de reformare a modului īn care se face studiul religiei īn
şcolile publice din Romānia.
Ce spun cifrele? „Materia unde se ia un zece” „Am īnvăţat că există ore la care pierzi vremea şi ai media 10, cel puţin īn liceu“
Sondajul
a fost realizat īn 53 de unităţi şcolare (licee şi şcoli gimnaziale)
din 23 de localităţi alese astfel īncīt să existe informaţie din
fiecare provincie istorică71 cu o uşoară suprareprezentare a
Transilvaniei dată fiind şi diversitatea religioasă mai mare a acestei
zone. Īn ceea ce priveşte nivelul de şcolarizare s-a īncercat
intervievarea cu preponderenţă a elevilor de clasele VII-VIII şi
liceale dată fiind capacitatea de analiză mai aprofundată a acestora. Subiecţii
au provenit īn special din mediul urban (78,5%), iar naţionalitatea
autoidentificată a fost: romān (77,6%), moldovean (0,2%), maghiar
(17,4%), secui (0,9%). 1.4% nu au dorit să-şi declare identitatea
etnică, iar 1,1% nu au răspuns. sus Religia predominantă a
respondenţilor este ortodoxă (67,2% īn total, 93,3% īn Oltenia, 90,2%
Muntenia, 91,5% īn Dobrogea, 40,2% īn Transilvania), apoi
romano-catolici (16,5%) şi reformaţi (6,7%). 96,1% dintre elevi
studiază religia īn şcoală (cel mai scăzut procent 90,4% īn Muntenia,
cel mai ridicat 99,3% īn Oltenia). Procentul se poate explica pe de o
parte prin interesul faţă de acest aspect al cunoaşterii, iar pe de
altă parte pe lipsa cunoştinţelor despre obligativitatea/opţiunea de a
studia religia īn şcoală. Nu trebuie trecut cu vederea nici numărul
celor care studiază religia din dezirabilitate socială. Īn orarul
a 48,6% dintre respondenţi religia este īntre alte ore, doar pentru
17,2% este prima oră, iar pentru 30,2% este ultima. Aceste procente
sunt mai ridicate īn rīndul elevilor ne-ortodocşi care au şi solicitat
de altfel ca religia să fie prima (respectiv ultima) oră.
Ce cred elevii despre statutul disciplinei religie: obligatoriu sau facultativ ?
72,%
dintre respondenţi īnvaţă la aceste ore despre propria religie şi 87,8%
spun cel puţin o rugăciune īn cadrul acestor ore. Predarea se face cel
mai adesea īn absenţa unui manual (56,7% nu au manual). Ponderea celor
care au manual este mai ridicată īn cazul ne-ortodocşilor, 66,6% (45,6%
īn Moldova, 39,4% īn Oltenia, 65,3% īn Transilvania, 51,8% īn Muntenia,
57,3% īn Dobrogea şi 66% īn Banat).
Īn ceea ce
priveşte nivelul de şcolarizare s-a īncercat intervievarea cu
preponderenţă a elevilor de clasele VII-VIII şi liceale dată fiind
capacitatea de analiză mai aprofundată a acestora. Subiecţii
au provenit īn special din mediul urban (78,5%), iar naţionalitatea
autoidentificată a fost: romān (77,6%), moldovean (0,2%), maghiar
(17,4%), secui (0,9%). 1.4% nu au dorit să-şi declare identitatea
etnică, iar 1,1% nu au răspuns. Religia predominantă a
respondenţilor este ortodoxă (67,2% īn total, 93,3% īn Oltenia, 90,2%
Muntenia, 91,5% īn Dobrogea, 40,2% īn Transilvania), apoi
romano-catolici (16,5%) şi reformaţi (6,7%). Religia3 | General | Moldova | Oltenia | Transilvania | Muntenia | Dobrogea | Banat | Ortodoxă | 67,2 | 71,2 | 93,3 | 40,2 | 90,2 | 91,5 | 75 | Adventistă | 0,5 | 1,4 | 0,3 | 0,2 | 0,8 | - | 0,3 | Romano-catolică | 16,5 | 15,8 | 0,7 | 32,9 | 1,3 | - | 13 | Creştin | 1,6 | 1,9 | 2,4 | 0,7 | 3,8 | 2,0 | 0,3 | Baptistă | 1,2 | 2,8 | - | 0,7 | - | 1,2 | 3,7 | Reformată | 6,7 | - | - | 17,4 | - | - | 1,0 | Nedeclarată | 1,3 | - | 3 | 0,9 | 1,6 | - | - | Penticostală | 1,3 | 0,5 | - | 1,8 | - | - | 5,0 | Unitariană | 0,8 | - | - | 2,2 | - | - | - | Greco-catolică | 0,5 | - | - | 1,2 | - | - | - | Creştin | 0,6 | 3,7 | - | 0,1 | - | - | - | după Evanghelie | | | | | | | |
sus96,1%
dintre elevi studiază religia īn şcoală (cel mai scăzut procent 90,4%
īn Muntenia, cel mai ridicat 99,3% īn Oltenia). Procentul se poate
explica pe de o parte prin interesul faţă de acest aspect al
cunoaşterii, iar pe de altă parte pe lipsa cunoştinţelor despre
obligativitatea/opţiunea de a studia religia īn şcoală. Nu trebuie
trecut cu vederea nici numărul celor care studiază religia din
dezirabilitate socială. Īn orarul a 48,6% dintre respondenţi
religia este īntre alte ore, doar pentru 17,2% este prima oră, iar
pentru 30,2% este ultima. Aceste procente sunt mai ridicate īn rīndul
elevilor ne-ortodocşi care au şi solicitat de altfel ca religia să fie
prima (respectiv ultima) oră.
Ce cred elevii despre statutul disciplinei religie: obligatoriu sau facultativ ?72,%
dintre respondenţi īnvaţă la aceste ore despre propria religie şi 87,8%
spun cel puţin o rugăciune īn cadrul acestor ore. Predarea se face cel
mai adesea īn absenţa unui manual (56,7% nu au manual). Ponderea celor
care au manual este mai ridicată īn cazul ne-ortodocşilor, 66,6% (45,6%
īn Moldova, 39,4% īn Oltenia, 65,3% īn Transilvania, 51,8% īn Muntenia,
57,3% īn Dobrogea şi 66% īn Banat).
Se observă o diferenţă
semnificativă īntre elevii care studiază religia ortodoxă şi cei care
studiază altă religie, īn privinţa conţinutului educaţiei religioase.
Astfel:
Īn ceea ce priveşte clasificarea religiilor īn bune sau
rele, situaţia este īngrijorătoare. După părearea respondenţilor
religiile bune sunt:
Religia | General | Ortodocşi | Neortodocşi | Moldova | Oltenia | Transilvania | Muntenia | Dobrogea | Banat | Ortodoxă | 28,0 | 38,4 | 6,5 | 34 | 29,3 | 15,6 | 33,1 | 54 | 31,3 | Catolică | 15,4 | 10,6 | 25,1 | 14,4 | 5,7 | 22,2 | 10,7 | 10,1 | 13,7 | Toate | 19 | 20,4 | 16,3 | 25,1 | 9,4 | 21 | 16,2 | 6,0 | 28 | Creştinismul | 6,5 | 4,6 | 10,2 | 12,1 | 1,0 | 6,6 | 5,3 | 5,2 | 6,0 | Baptistă | 1,2 | 0,4 | 2,9 | 2,8 | - | 1,0 | - | 0,4 | 3,3 | Reformată | 4,4 | 0,1 | 13,3 | - | - | 11,8 | - | - | - | Nu ştiu | 2,0 | 2,7 | 0,4 | - | - | 0,3 | 6,7 | - | 2,3 | Budism | 0,9 | - | 1,3 | 0,9 | - | 1,1 | 1,3 | - | 0,7 |
susAnalizīnd
tabelul de mai sus se observă cu uşurinţă că alteritatea nu naşte
simpatii. Religiile pe elevii nu le cunosc nu au cum să fie bune. De
altfel, īn zonele multi-religioase, procentajul celor care respectă īn
egală măsură toate religiile este semnificativ mai ridicat decīt īn
zonele monoreligioase. Īn argumentarea opţiunilor lor respondenţii
au adus, īn mare, patru categorii de răspunsuri. Prima categorie o
reprezintă cea a răspunsurilor subiective şi sincere, de raportare la
propria persoană şi mediul familiar: „este religia mea”, „aşa m-am
născut”, „e religia poporului meu”, „pentru că īnveţi să faci
pentagrame”, „pentru că asta o fac”, „pentru că pe asta o īnţeleg”,
„este distractivă”, „aşa mi s-a spus”, „religia pe care o studiez īn
şcoală”, „religia romānilor”, este religie de stat (s.n.), „am fost
īnvăţată de mică că este bună”. O a doua categorie de răspunsuri
sīnt cele induse de apropierea de această religie, fie la şcoală, fie
la biserică. Uneori acest tip de răspuns este vădit exagerat pentru a
pune īn lumină nefavorabilă alte credinţe: „pentru că la aceasta sunt
cele mai multe adevăruri”, „deoarece a fost īntemeiată de Isus
Cristos”, „fiul lui Dumnezeu”, „ne duce la Dumnezeu”, „cred īn
Dumnezeul adevărat”, „pentru că după noi a venit Mesia”, „cea mai
răspīndită”, „se bazează pe Biblie”, „deoarece numai religia ortodoxă e
cea adevărată că ea nu s-a īndepărtat de īnvăţăturile Domnului”,
„deoarece este dreapta credinţă”, „la celelalte religii oamenii nu cred
īn Dumnezeu” (s.n.), „are cea mai mare credinţă”, „este scris īn Sfīnta
Scriptură”, „şi Isus era ortodox” (s.n.), „singura care crede īn toţi
sfinţii”.
O a treia categorie este un mixaj al primelor două, cu
accent pe avantajul personal: „e cea mai credibilă”, „preoţii nu se
căsătoresc”, „oferă libertate”, „e o religie frumoasă şi sīmbătă nu
trebuie să mă duc la catehism”, „de Crăciun primim cadouri timp de 7
zile”, „este una simplă nu īmpodobită”, „nu practică violenţa”, „te
ajută să īţi găseşti o anumită identitate”. O altă categorie este
cea a răspunsurilor elaborate şi filozofice, care se īntīlneşte īn
genere la cei care au optat pentru altă religie decīt cea proprie:
„Budismul pentru că nu venerează o zeitate, ci lumea īn general,
rezultīnd mai mult respect faţă de natură”, „pentru că păstrează cel
mai mult din trăsăturile creştinismului primar”, „are baze
scripturistice”, „a apărut prima şi este cea mai reală”, „este cea care
īndeamnă omul să acţioneze moral avīnd īn vedere percepte şi valori”,
„păstrează neschimbată dogma creştină“. Analizīnd aceste răspunsuri
şi coroborīnd cu răspunsurile la īntrebarea „Ce ai schimba īn predarea
religiei dacă ai fi ministrul educaţiei?“, şi fără pretenţia de
generalizare, putem spune că, există cazuri īn care predarea religiei
se face dogmatizat, cu focusare pe propria religie privită īn antiteză
cu alte culte religioase. Această afirmaţie este īntărită şi de situaţia răspunsurilor la īntrebarea „După părerea ta care religii sīnt rele?“
Parţial
aceste rezultate īngrijorătoare sīnt datorate intervenţiei şcolii.
Religiile „rele“ sunt cele despre care au aflat mai multe la şcoală
(„Prin studiul religiei la clasă ai aflat mai multe despre…”) şi, mai
mult sursa cunoştinţelor despre religie īn general este identificată ca
fiind mai degrabă şcoala decīt familia (69,9%, respectiv 56,3%).
Analizīnd
intoleranţa foarte crescută faţă de islam, aceasta este mai manifestă
la ne-ortodocşi (8,7%), iar ca regiuni cea mai crescută este īn Moldova
(10,7%) şi Dobrogea (9,3%). De notat că majoritatea musulmanilor din
Romānia trăiesc īn Dobrogea. Īncă şi mai īngrijorătoare sunt
explicaţiile acestor răspunsuri aşa cum apar īn chestionare. Resping
islamismul pentru că: „te īmpinge la violenţă”, „sīnt periculoase”,
„confundă Sfānta Scriptură cu terorismul”, „nu sīnt sănătoase”, „omoară
oameni”, „au un mod sinistru de a-şi confirma credinţa”, „sīnt răi”,
„inventează prostii”, „ei cred că dacă omoară oameni īl mulţumesc pe
Mohamed”, „detest asiaticii”, „cred īn diavoli”. Martorii lui
Jehova sīnt respinşi īn mai mare măsură īn Transilvania (6,9%) şi īn
mai mică măsură īn Banat (2,3%). Īn ceea ce īi priveşte pe Martorii lui
Jehova aceştia sīnt acuzaţi de sacrificii umane, de aberaţii, spălări
de creiere, proastă interpretare a Bibliei. Intoleranţa faţă de alte
religii are şi ea explicaţii terifiante: „nu au un Dumnezeu bun, mai
degrabă un răufăcător”, „nu ne īnvaţă nimic bun”, „nu sunt educative”,
„nu sunt sănătoase”, „credinţa lor este greşită”, „omoară pe cei
diferiţi ca culoare”, „īncalcă legile lui Dumnezeu”, „inoculează idei
tīmpite”, „sunt ilegale”, „se droghează”, „sunt religii false de
umplutură”, „ceea ce fac nu e omenesc”, „se povesteşte īn maghiară”,
„icoanele sīnt urīt pictate”, „l-au omorīt pe Isus”, „contrazic religia
creştină”, „fură”, „ortodoxia este o religie aproape moartă care pune
prea mare accent pe tradiţie”, „ortodoxia şi catolicismul sīnt
sufocante şi spală creierii”, „vorbesc īn latină”, „sīnt īn calea
dezvoltării”. Răspunsurile de tipul „Nici una“
(dintre religii nu este rea) sunt mai frecvente īn Banat (23,3%) şi
Moldova (21,9%) şi mai puţin frecvente īn Dobrogea (4,0%).
| General | Ortodocşi | Neortodocşi | Moldova | Oltenia | Transilvania | Muntenia | Dobrogea | Banat | Budismul | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,3 | 0,3 | 2,0 | 2,0 | 8,5 | 5,0 | Islamismul | 7,2 | 6,5 | 8,7 | 10,7 | 6,1 | 5,7 | 6,9 | 9,3 | 7,3 | Iudaismul | 1,7 | 1,7 | 1,8 | 2,3 | 1,0 | 1,2 | 1,1 | 5,2 | 1,0 | Ateismul | 2,2 | 2,0 | 2,5 | 1,9 | - | 3,4 | 1,6 | 0,4 | 2,7 | Cele necreştine | 1,0 | 0,5 | 2,0 | 3,7 | - | 1,0 | - | - | 0,7 | Martorii lui Iehova | 4,5 | 4,4 | 4,7 | 1,9 | 5,1 | 6,9 | 2,7 | 4,4 | 2,3 | Protestantismul | 2,1 | 3,0 | 0,3 | 4,2 | 1,0 | 1,1 | 4,2 | 2,4 | 0,7 | Satanismul | 4,8 | 4,7 | 4,8 | 3,7 | 2,7 | - | 3,1 | 4,4 | - | Sectele | 3,2 | 2,5 | 4,6 | 2,3 | 1,3 | 4,7 | 1,6 | 6,0 | 1,0 | Nici una | 15,9 | 16,4 | 15,0 | 21,9 | 9,4 | - | 13,6 | 4,0 | 23,3 | Toate īn afară de ortodoxie | 1,3 | 1,4 | 0,6 | 0,9 | 0,3 | 0,4 | 1,1 | 5,2 | 1,3 | Adventismul | 1,1 | 1,4 | 0,6 | 0,9 | 0,3 | 0,4 | 1,1 | 5,2 | 1,3 | Baptismul | 1,1 | 1,3 | 0,6 | 1,4 | - | 0,8 | 0,7 | 3,2 | 1,7 | Ortodoxă | 1,8 | 0,2 | 5,3 | 1,9 | - | 3,6 | 0,4 | - | 1,0 | Catolică | 2,5 | 2,3 | 3,1 | 1,4 | 2,7 | 2,4 | 2,9 | 4,4 | 2,3 | Politeismul | 1,1 | 0,6 | 1,9 | 1,9 | - | - | - | 0,4 | 1,0 |
susIntoleranţa
merge īn cazul Martorilor lui Jehova pīnă la interzicerea acestei
religii (6,8%, chiar 11,2% īn Transilvania) şi 3,2% īn ceea ce priveşte
islamul şi 3,4% īn cazul ortodoxiei (10% la ne-ortodocşi): Aceste
răspunsuri nu sīnt foarte surprinzătoare avīnd īn vedere că doar 26,6%
recunosc că au fost īnvăţaţi să fie toleranţi faţă de musulmani şi
24,6% faţă de toţi oamenii. Mai multă toleranţă le-a fost insuflată
faţă de creştini (56,3%), romi (32,4%), catolici (33,7%) şi femei
(32,3%). Toleranţa faţă de următoarele categorii se prezintă astfel:
| General | Moldova | Oltenia | Transilvania | Muntenia | Dobrogea | Banat | Creştini | 56,3 | 57,2 | 75,4 | 44,3 | 59,8 | 64,9 | 65,3 | Romi | 32,4 | 34 | 45,8 | 21,2 | 38,2 | 42,7 | 39 | Evrei | 30 | 31,6 | 37,7 | 20,2 | 36,4 | 41,1 | 35,3 | Catolici | 33,7 | 34,9 | 47,5 | 22,2 | 38,4 | 41,5 | 44,3 | Femei | 32,3 | 30,7 | 53,2 | 20,6 | 36,2 | 44 | 39 | Homosexuali | 22,5 | 26,5 | 25,6 | 14,7 | 24,4 | 35,9 | 26,7 | Atei | 23 | 24,7 | 29,3 | 14,3 | 26,9 | 35,9 | 28,7 | Protestanţi | 25,1 | 27 | 25,3 | 16,9 | 29,3 | 37,5 | 34,7 | Musulmani | 26,6 | 26,5 | 40,7 | 14,7 | 34,0 | 39,1 | 32,7 | Toţi oamenii | 24,6 | 18,1 | 11,1 | 36,4 | 17,6 | 15,3 | 24 | Aproapele nostru | 2,0 | 3,3 | - | 2,2 | 2,0 | 0,4 | 2,3 |
sus Se
observă că educaţia pentru toleranţă este deficitară īn Transilvania īn
special īn cazul elevilor ne-ortodocşi. Īn ciuda experimentării
statutului de minoritar această experienţă nu este extrapolată īn cazul
altor minoritari, ceea ce denotă o lipsă a formatorilor din aceste
şcoli. Predarea religiei este decodificată drept obiectivă şi
corectă de 54,2% dintre respondenţi, īn timp ce doar 2,9% o văd ca pe
ceva părtinitor şi incorect. 30,5% consideră că este predată ca orice
materie, iar 13,5% consideră că predarea se face ca la biserică. 6,1%
dintre elevii intervievaţi consideră că abordarea religiei la orele lor
este una ştiinţifică. Principala īnvăţătură la aceste ore este aceea
de a fi un bun creştin (78,1%), de a-şi cunoaşte religia (61,6%) şi de
a se ruga (55,4%). Doar 26,3% au fost īnvăţaţi să cunoască alte
religii, chiar dacă doar 4,9% au deprins neīncrederea faţă de alte
religii la orele speciale din şcoală. Nici manualul nu le oferă
informaţii suplimentare, doar 29,4% afirmīnd că au aflat din manual
despre alte religii.
Īn afara orelor de religie, īn şcoală se
organizează serbări religioase (34,6% dintre respondenţi), şi slujbe
religioase (25,7% dintre respondenţi). Acestea sunt mai rare īn
Bucureşti (8,4% serbări şi 13,1% slujbe) şi mai frecvente īn Oltenia
(51,9% serbări) şi Dobrogea (55,2% slujbe religioase). Avīnd īn vedere
că şcoala este un spaţiu public aceste manifestări ce ţin de instituţia
Bisericii nu şi-ar avea locul īn şcolile laice. Simbolurile
religioase, icoanele sīnt o prezenţă frecventă īn şcolile din Romānia
(45,1% dintre respondenţi le-au identificat a fi ortodoxe, 6,9%
catolice, 0,2% reformate şi 2,4% creştine). Cel mai puţin prezente sunt
īn şcolile din Transilvania (24,9%) şi mai adesea sunt īntālnite īn
Dobrogea (62,5%). Unele şcoli publice deţin o capelă sau laborator de
religie: 12,1% ortodox, 4,7% romano-catolic. Această prezenţă sporită a
Bisericii īn şcoală (prin capele, slujbe, icoane şi serbări religioase)
crează confuzie īn rīndul elevilor. 46,6% dintre respondenţi consideră
că Romānia este un stat ortodox īn timp ce numai 4,2% ştiu că suntem un
stat laic. Mai mult chiar, 18,8% consideră Biserica Ortodoxă ca
fiind Biserică naţională īn timp ce numai 5,7% ştiu că īn Romānia nu
există Biserică naţională. „Există īn Romānia o biserică naţională? Dacă da, care?”
| General | Ortodocşi | Neortodocşi | Moldova | Oltenia | Transilvania | Muntenia | Dobrogea | Banat | Ortodoxă | 18,8 | 16,9 | 22,8 | 18,6 | 17,2 | 22,6 | 10,4 | 22,6 | 17 | Patriarhia | 2,2 | 3,2 | - | 1,9 | 1,3 | 0,4 | 6,0 | 4,0 | 2,3 | Nu ştiu | 17,5 | 0,1 | 11,5 | 0,5 | 24,9 | 11,7 | 33,6 | 10,5 | 37,7 | Mitropolia | 1,3 | 1,9 | 0,4 | 4,2 | - | 0,3 | 4,9 | 3,2 | 1,3 | Nu există | 5,7 | 4,6 | 8,1 | 9,3 | - | 6,6 | 3,1 | 1,6 | 10,3 |
susOpiniile elevilor„Nu ne scoateţi religia că o să ne bage matematică sau altceva!“Dincolo
de alegerea variantei de răspuns cea mai apropiată de percepţia
personală, a existat posibilitatea unor răspunsuri deschise. Pe līngă
explicarea alegerii de religie bună/rea, respondenţii au fost īntrebaţi
ce ar modifica īn predarea religiei īn şcoli. Răspunsurile la această
īntrebare precum şi comentariile pe marginea īntregului chestionar au
evidenţiat cel puţin două aspecte, deloc minore, ale modului de predare
a religiei īn şcoli. Un prim aspect este neseriozitatea cu care
această materie este privită atīt de către profesori, cīt şi de către
elevi. Astfel elevii ortodocşi au semnalat: „Să nu se mai lipsească de
la orele de religie“, „Să fie tratată īn serios“, “mai multă
seriozitate“, „Profesori mai serioşi care să acorde mai multă
importanţă orelor de religie“, „seriozitate“, “Mai multă seriozitate īn
tratarea orelor de către profesor“, “Profesorii să fie călugări pentru
a avea mai multă autoritate īn faţa elevilor“, „profesori de religie
mai serioşi“, „Religia să fie luată īn serios de către elevi“.
Īn
unele cazuri pretenţia de seriozitate este dublată de acuzaţii mai
grave: „Să nu ne mai pună să cumpărăm iconiţe pentru un 10 la religie”,
„Să nu ne mai vīndă profesoara iconiţe“, “Notele să se dea fără să
cumpărăm iconiţe“. Elevii ne-ordodocşi adaugă: „Mai multă severitate.
Cadre mai punctuale“, “Aş cere severitate“, “Aş face materia mai
apreciată“, “Aş ţine toate orele“, “Să se predea cu adevărat“, “Control
strict al profesorilor“. Un alt aspect este legat de posibilitatea
exprimării libere la orele de religie. Relaţia cu divinitatea nu poate
fi dictată şi uniformizată, iar elevii resping īndoctrinarea. Tocmai de
aceea ei cer dezbateri, posibilitatea de a-şi exprima opiniile şi o
exprimare nedoctrinară din partea profesorilor sau preoţilor. Elevii au
semnalat: „N-aş pune profesorii să ţină numai cu religia predată. Să
asculte părerile elevilor şi să nu fie notaţi cu note mici pentru ceea
ce simt şi cred“, „Aş aduce persoane aparţinīnd altor culte pentru a
face dezbateri īn licee“, „Aş organiza conferinţe pe teme religioase“,
„I-aş face īn special pe profesorii de religie mai toleranţi faţă de
celelalte religii“, „lecţii interactive“, „Domnii profesori să fie mai
toleranţi“, „Să funcţioneze feed-back-ul profesor-elev“, „Profesorii de
religie să nu fie īndoctrinaţi“, „reducerea īndoctrinării religioase“,
„Profesorii să nu critice alte religii“, „interzicerea ca profesorii să
nege īntrebările neortodoxe“, “īnvăţarea religiei fără īndoctrinare“,
“Profesorii de religie să nu aibă o gīndire atīt de īnchisă privind
dogma“, “diminuarea discriminării faţă de copii cu alte religii“,
„predarea religiei pe baze ştiinţifice“, „să fie mai libere“, “să nu
mai fie teme tabu“, „profesori mai toleranţi, mai deschişi“,
„Profesorii să nu mai fie aşa de dictatori şi să nu ne spună că trebuie
să crezi ce scrie īn Biblie şi să nu te īndoieşti de ea pentru că sunt
lucruri care se bat cap īn cap” . Şi tot legat de atitudinea
profesorilor li se cere să fie prietenoşi, de treabă, mai puţin severi,
mai zīmbitori, mai amabili şi chiar: „Părintele să nu mai īnjure
copiii!“. Multe dintre notele copiilor vizează predarea istoriei
religiei şi nu o religie anume. Elevii au semnalat şi ei lipsa
manualelor īn general sau a manualelor gratuite: „fiecare elev să aibă
un manual“, “să avem cărţi“, “să primim manuale gratuite“, “manuale mai
frumoase“. Mulţi respondenţi doresc organizarea de tabere
religioase, de pelerinaje, vizite la mănăstiri sau cel puţin „să mai
meargă şi profesorii la biserică!“.
Se īnregistrează o polarizare a dezideratelor elevilor : O
parte a respondenţilor şi-au exprimat dorinţa de a suplimenta orele de
religie la 2 – 3 pe săptămīnă sau chiar īn fiecare zi. Au fost
respondenţi care vor religia ca materie de bacalaureat şi elevi care
doresc testări naţionale la această materie. Au existat īnsă şi
respondenţi care cer ca la religie să se dea calificative şi nu note,
să fie materie facultativă sau chiar “Să nu se mai facă religie şi
cadrele să fie date afară!“. O parte dintre respondenţi solicită
capele, laboratoare de religie īn şcoli, creşterea numărului de icoane
şi „minimum două biblii pe şcoală“ sau chiar biserici mici īn incinta
şcolilor sau locuri unde să te poţi spovedi, iar alţi respondenţi cer
scoaterea simbolurilor religioase din şcoală şi religia să se predea
numai īn şcolile confesionale. Dacă ar fi ministrul educaţiei şi ar
putea schimba modul de predare a religiei līn şcoli, unii respondenţi
ar vrea ore de religie pe fond muzical adecvat, alţii prezentare de
documentare, iar unii ar acorda dulciuri tuturor elevilor după fiecare
oră. Cei mai mulţi īnsă consideră că nu ar face nici o modificare,
poate ar aduce mai multe simboluri religioase īn şcoli, mai mulţi
preoţi īn loc de profesori şi un pic mai multă seriozitate.
susOpiniile cadrelor didacticeĪn
cadrul sondajului au fost chestionate atīt cadre didactice care predau
religia cīt şi cadre didactice care predau alte materii. Cadrele
didactice care au fost de acord cu completarea chestionarului aplicat
de operatorii Ligii Pro Europa provin din 43 de instituţii publice de
īnvăţămīnt, iar experienţa la catedră este mai degrabă importantă:
16,90% au peste 20 de ani vechime īn īnvăţămīnt, 11,46% au īntre 16 şi
20 de ani la catedră, 21,20% au īntre 6 şi 10 ani şi numai 4,5% au sub
2 ani vechime īn īnvăţămīnt.
74.9% dintre respondenţi sunt romāni, 13,7% sunt maghiari. Au mai completat chestionarele germani, italieni, romi. Īn ceea ce priveşte apartenenţa religioasă 75,7% sunt ortodocşi, 6,1% reformaţi, 9,1% romano-catolici. Din
cadrul cadrelor didactice respondente, faţă de studiul de faţă,
importante sunt răspunsurile profesorilor de religie care profesează īn
15 localităţi diferite, 75% dintre ei īn zonă urbană. Dorinţa de
colaborare, prin completarea chestionarelor, a fost mai ridicată īn
Moldova faţă de celelalte regiuni:
Īn ciuda faptului că
elevii se plīng de lipsa manualelor 92,5% dintre profesorii de religie
respondenţi utilizează un manual la clasă, manual elaborat de MEC (25%)
sau de profesori de religie (5%). Majoritatea respectă programa şcolară
a MECT dar 2,5% utilizează o programă redactată de Mitropolia
Banatului. Aceste documente şcolare oficiale sunt apreciate de oamenii
de la catedră, ca fiind:
82,5% dintre respondenţi susţin că
au fost cuprinşi īntr-un program de pregătire profesională special
gīndit pentru profesorii de religie, dar aceste programe au fost
definite ca: Facultatea de teologie ortodoxă, definitivatul, Institutul
Romano-Catolic sau chiar Cum să prevenim HIV/SIDA. Comparativ cu
alte materii, interesul superiorului ierarhic este uşor diferit. La
īntrebarea cīt de des asistă la ora Dumneavoastră directorul sau
inspectorul de specialitate, plaja răspunsurilor arată astfel:
Atunci
cīnd cadrele didactice care predau religia trebuie să aprecieze dacă
toţi elevii din şcoală au asigurate ore de religie conform apartenenţei
lor religioase, 75% dintre profesorii de religie consideră că şcoala
oferă posibilitatea fiecărui elev de a studia propria religie, īn timp
ce 25% recunosc că şcoala nu oferă această posibilitate. Din
perspectiva profesorului de religie, la oră elevii īnvaţă propria
religie (75%), valori civice (67,5%), istoria religiilor (77,5%), să
fie buni creştini (87,5%), să se roage (85%) şi respect pentru toate
religiile (85%). Dacă īn cazul elevilor, necunoaşterea statutului
materiei religie este oarecum de īnţeles, procentul celor 72,5% dintre
profesori care consideră religia materie obligatorie este explicabilă
prin ambiguitatea legislativă şi practica din şcoli (59,7% dintre
profesorii intervievaţi). 20% dintre profesorii de religie chestionaţi
consideră, mai mult, că educaţia religioasă ar trebui limitată īn
şcolile de stat la biserica ortodoxă şi numai 30% sunt de acord ca
manualele să prezinte īn mod echidistant cele două teorii
(evoluţionistă şi creaţionistă). sus Şcoala publică este locul unde
există laborator sau capelă (35%), simboluri religioase ale unui singur
cult (37,5%), unde se organizează serbări şi evenimente religioase
(85%). Se īncurajează participarea la evenimente religioase
extraşcolare (97,5%) şi chiar se organizează astfel de participări
(82,5%). Īn ceea ce priveşte toleranţa religioasă a celor ce predau
religia īn şcoli, aceasta este chiar mai redusă ca īn cazul propriilor
elevi. 47,5% dintre profesorii de religie chestionaţi consideră că
Martorii lui Jehova reprezintă un pericol pentru moralitatea elevilor,
iar 30% consideră că Martorii lui Jehova nu ar trebui să aibă acces la
educaţia religioasă īn şcoală, iar 25% suprimă acest drept şi
islamiştilor. Această atitudine a cadrelor didactice a īnceput să aibă
ecou īn comportamentele elevilor. Profesorii de religie consideră că
Romānia este un stat creştin (45%) sau ortodox (37,5%), dar nicidecum
laic (0%). 62% dintre respondenţi cred că avem o biserică naţională
(57,5% ortodoxă) şi numai 52,5% consideră că toate cultele sunt egale.
Acestea sunt modelele pe care elevii noştri le primesc la orele de
religie. Profesorii de religie se percep ca o legătură necesară
īntre şcoală şi biserică: „Foarte mulţi elevi primesc educaţie creştină
doar īn cadrul şcolii. Consider importantă prezenţa profesorului de
religie īn şcoli, astfel se poate crea o legătură īntre elev şi
biserică, O educaţie bună nu se poate īndeplini fără religie”. De aceea
ei cer ca religia să fie acceptată ca materie de bacalaureat, să se
crească numărul orelor de religie, să fie disciplină olimpică sau doar
să fie o materie respectată īn special de „colegii educaţi īn spirit
ateu şi comunist”. Există īntre profesorii de religie persoane care
consideră cultele neoprotestante drept agresive şi prozelitiste, dar
cer „să ni se acorde cel puţin respectul pe care-l acordăm noi
celorlalte culte”. Profesorii de alte materii doresc mai mult
ecumenism īn manuale şi predarea religiei, o aplecare spre istoria
religiilor sau chiar scoaterea din programă şi desfăşurarea educaţiei
religioase doar īn biserici, sau să rămānă īn şcoală ca o materie de
artă.
Īn loc de concluzii„Religia opţională. Libertatea
religioasă īn adevăratul sens al cuvīntului. Lupta īmpotriva ignoranţei
cu care sunt tratate problemele de natură spirituală şi filosofică.“ Dacă
ar fi să mergem īn spatele cifrelor, predarea religiei īn şcoli
generează frustrare. Frustrare din partea elevilor care consideră că nu
este privită cu seriozitate nici de profesori, nici chiar de profesorii
de religie. Īn plus elevii se simt īngrădiţi īn gīndire: „După părerea
mea educaţia religioasă īn Romānia este bigotă şi răstălmăcită“ şi
forţaţi de sistem sau familie să facă nişte alegeri care nu le aparţin:
„Să decidă copilul şi nu părintele dacă doreşte ora de religie“.
Frustrare din partea profesorilor de religie care nu se simt egali cu
celelalte cadre didactice (nu pot participa la olimpiade, nu predau o
materie de bacalaureat) şi nu sunt foarte luaţi īn serios de elevi. Pe
līngă frustrare, educaţia religioasă īn şcoală generează intoleranţă:
„Să se predea doar religia ortodoxă īn şcoli nici o altă religie“, „Să
nu se acorde permisiunea altor religii īn şcoli, interzicerea
celorlalte religii“,“Aş interzice alte culte decīt religia mea“ ne spun
elevii. „Nu suport neoprotestanţii” ne spune un profesor de religie.
Este un fel de „iubeşte-ţi aproapele dacă arată la fel ca tine”. Revenind
la tema predării religiei īn şcoală, argumentul cu deficitul moral din
societatea romānească devine ridicol. Ceva trebuie īnsă făcut, trebuie
găsit acel echilibru care să ajute elevul să devină cetăţeanul pe care
ni-l dorim şi moral şi tolerant şi cu respect faţă de religie şi
aproapele nostru. Īn caz contrar vor găsi alte modele pe care să le
copieze şi care, nu de puţine ori, sīnt şi mai puţin dezirabile:
„Religia nu mai are o importanţă atīt de mare, nimeni nu mai crede īn
nimic, trăiască Noua Dreaptă – pentru Dumnezeu, Neam şi Patrie.
Īncercăm să facem o Romānie naţionalistă.“ (elev din Timişoara).
sus |