::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::



3. Educaţia religioasă din perspectiva elevilor şi a cadrelor didactice

3. Educaţia religioasă din perspectiva elevilor şi a cadrelor didactice
3.1. Opinii formulate īn cadrul dezbaterilor 
3.2. Opiniile monitorilor locali
3.3. Evaluarea tematică a chestionarelor
3.4. Evaluarea chestionarelor pe regiuni istorice


3.4. Evaluarea chestionarelor pe regiuni istorice

     Sondajul pe care Liga PRO EUROPA l-a realizat īn rīndul elevilor referitor la modul īn care se face predarea religiei īn şcoli, chiar dacă nu are atribute de reprezentativitate, reuşeşte să aducă īn dezbatere şi partenerul neluat pīnă acum īn seamă: elevii. Dincolo de procente şi răspunsuri standardizate, parcurgerea chestionarelor completate desenează o realitate care nu poate fi contestată: există o necesitare stringentă de reformare a modului īn care se face studiul religiei īn şcolile publice din Romānia.

Ce spun cifrele?
„Materia unde se ia un zece”
„Am īnvăţat că există ore la care pierzi vremea
şi ai media 10, cel puţin īn liceu“

       Sondajul a fost realizat īn 53 de unităţi şcolare (licee şi şcoli gimnaziale) din 23 de localităţi alese astfel īncīt să existe informaţie din fiecare provincie istorică71 cu o uşoară suprareprezentare a Transilvaniei dată fiind şi diversitatea religioasă mai mare a acestei zone.
Īn ceea ce priveşte nivelul de şcolarizare s-a īncercat intervievarea cu preponderenţă a elevilor de clasele VII-VIII şi liceale dată fiind capacitatea de analiză mai aprofundată a acestora.
Subiecţii au provenit īn special din mediul urban (78,5%), iar naţionalitatea autoidentificată a fost: romān (77,6%), moldovean (0,2%), maghiar (17,4%), secui (0,9%). 1.4% nu au dorit să-şi declare identitatea etnică, iar 1,1% nu au răspuns.
sus
        Religia predominantă a respondenţilor este ortodoxă (67,2% īn total, 93,3% īn Oltenia, 90,2% Muntenia, 91,5% īn Dobrogea, 40,2% īn Transilvania), apoi romano-catolici (16,5%) şi reformaţi (6,7%).
96,1% dintre elevi studiază religia īn şcoală (cel mai scăzut procent 90,4% īn Muntenia, cel mai ridicat 99,3% īn Oltenia). Procentul se poate explica pe de o parte prin interesul faţă de acest aspect al cunoaşterii, iar pe de altă parte pe lipsa cunoştinţelor despre obligativitatea/opţiunea de a studia religia īn şcoală. Nu trebuie trecut cu vederea nici numărul celor care studiază religia din dezirabilitate socială.
Īn orarul a 48,6% dintre respondenţi religia este īntre alte ore, doar pentru 17,2% este prima oră, iar pentru 30,2% este ultima. Aceste procente sunt mai ridicate īn rīndul elevilor ne-ortodocşi care au şi solicitat de altfel ca religia să fie prima (respectiv ultima) oră.

Ce cred elevii despre statutul disciplinei religie: obligatoriu sau facultativ ?
    72,% dintre respondenţi īnvaţă la aceste ore despre propria religie şi 87,8% spun cel puţin o rugăciune īn cadrul acestor ore. Predarea se face cel mai adesea īn absenţa unui manual (56,7% nu au manual). Ponderea celor care au manual este mai ridicată īn cazul ne-ortodocşilor, 66,6% (45,6% īn Moldova, 39,4% īn Oltenia, 65,3% īn Transilvania, 51,8% īn Muntenia, 57,3% īn Dobrogea şi 66% īn Banat).

grafic

Īn ceea ce priveşte nivelul de şcolarizare s-a īncercat intervievarea cu preponderenţă a elevilor de clasele VII-VIII şi liceale dată fiind capacitatea de analiză mai aprofundată a acestora.

grafic
Subiecţii au provenit īn special din mediul urban (78,5%), iar naţionalitatea autoidentificată a fost: romān (77,6%), moldovean (0,2%), maghiar (17,4%), secui (0,9%). 1.4% nu au dorit să-şi declare identitatea etnică, iar 1,1% nu au răspuns.
Religia predominantă a respondenţilor este ortodoxă (67,2% īn total, 93,3% īn Oltenia, 90,2% Muntenia, 91,5% īn Dobrogea, 40,2% īn Transilvania), apoi romano-catolici (16,5%) şi reformaţi (6,7%).

Religia3GeneralMoldovaOlteniaTransilvaniaMunteniaDobrogeaBanat
Ortodoxă67,271,293,340,290,291,575
Adventistă0,51,40,30,20,8-0,3
Romano-catolică16,515,80,732,91,3-13
Creştin1,61,92,40,73,82,00,3
Baptistă1,22,8-0,7-1,23,7
Reformată6,7--17,4--1,0
Nedeclarată1,3-30,91,6--
Penticostală1,30,5-1,8--5,0
Unitariană0,8--2,2---
Greco-catolică0,5--1,2---
Creştin0,63,7-0,1---
după Evanghelie
sus
96,1% dintre elevi studiază religia īn şcoală (cel mai scăzut procent 90,4% īn Muntenia, cel mai ridicat 99,3% īn Oltenia). Procentul se poate explica pe de o parte prin interesul faţă de acest aspect al cunoaşterii, iar pe de altă parte pe lipsa cunoştinţelor despre obligativitatea/opţiunea de a studia religia īn şcoală. Nu trebuie trecut cu vederea nici numărul celor care studiază religia din dezirabilitate socială.
Īn orarul a 48,6% dintre respondenţi religia este īntre alte ore, doar pentru 17,2% este prima oră, iar pentru 30,2% este ultima. Aceste procente sunt mai ridicate īn rīndul elevilor ne-ortodocşi care au şi solicitat de altfel ca religia să fie prima (respectiv ultima) oră.

Ce cred elevii despre statutul disciplinei religie: obligatoriu sau facultativ ?
72,% dintre respondenţi īnvaţă la aceste ore despre propria religie şi 87,8% spun cel puţin o rugăciune īn cadrul acestor ore. Predarea se face cel mai adesea īn absenţa unui manual (56,7% nu au manual). Ponderea celor care au manual este mai ridicată īn cazul ne-ortodocşilor, 66,6% (45,6% īn Moldova, 39,4% īn Oltenia, 65,3% īn Transilvania, 51,8% īn Muntenia, 57,3% īn Dobrogea şi 66% īn Banat).

grafic
Se observă o diferenţă semnificativă īntre elevii care studiază religia ortodoxă şi cei care studiază altă religie, īn privinţa conţinutului educaţiei religioase. Astfel:
grafic

Īn ceea ce priveşte clasificarea religiilor īn bune sau rele, situaţia este īngrijorătoare. După părearea respondenţilor religiile bune sunt:
Religia GeneralOrtodocşiNeortodocşiMoldovaOlteniaTransilvaniaMunteniaDobrogeaBanat
Ortodoxă28,038,46,53429,315,633,15431,3
Catolică15,410,625,114,45,722,210,710,113,7
Toate1920,416,325,19,42116,26,028
Creştinismul6,54,610,212,11,06,65,35,26,0
Baptistă1,20,42,92,8-1,0-0,43,3
Reformată4,40,113,3--11,8---
Nu ştiu2,02,70,4--0,36,7-2,3
Budism0,9-1,30,9-1,11,3-0,7

sus
Analizīnd tabelul de mai sus se observă cu uşurinţă că alteritatea nu naşte simpatii. Religiile pe elevii nu le cunosc nu au cum să fie bune. De altfel, īn zonele multi-religioase, procentajul celor care respectă īn egală măsură toate religiile este semnificativ mai ridicat decīt īn zonele monoreligioase.
Īn argumentarea opţiunilor lor respondenţii au adus, īn mare, patru categorii de răspunsuri. Prima categorie o reprezintă cea a răspunsurilor subiective şi sincere, de raportare la propria persoană şi mediul familiar: „este religia mea”, „aşa m-am născut”, „e religia poporului meu”, „pentru că īnveţi să faci pentagrame”, „pentru că asta o fac”, „pentru că pe asta o īnţeleg”, „este distractivă”, „aşa mi s-a spus”, „religia pe care o studiez īn şcoală”, „religia romānilor”, este religie de stat (s.n.), „am fost īnvăţată de mică că este bună”.
O a doua categorie de răspunsuri sīnt cele induse de apropierea de această religie, fie la şcoală, fie la biserică. Uneori acest tip de răspuns este vădit exagerat pentru a pune īn lumină nefavorabilă alte credinţe: „pentru că la aceasta sunt cele mai multe adevăruri”, „deoarece a fost īntemeiată de Isus Cristos”, „fiul lui Dumnezeu”, „ne duce la Dumnezeu”, „cred īn Dumnezeul adevărat”, „pentru că după noi a venit Mesia”, „cea mai răspīndită”, „se bazează pe Biblie”, „deoarece numai religia ortodoxă e cea adevărată că ea nu s-a īndepărtat de īnvăţăturile Domnului”, „deoarece este dreapta credinţă”, „la celelalte religii oamenii nu cred īn Dumnezeu” (s.n.), „are cea mai mare credinţă”, „este scris īn Sfīnta Scriptură”, „şi Isus era ortodox” (s.n.), „singura care crede īn toţi sfinţii”.
O a treia categorie este un mixaj al primelor două, cu accent pe avantajul personal: „e cea mai credibilă”, „preoţii nu se căsătoresc”, „oferă libertate”, „e o religie frumoasă şi sīmbătă nu trebuie să mă duc la catehism”, „de Crăciun primim cadouri timp de 7 zile”, „este una simplă nu īmpodobită”, „nu practică violenţa”, „te ajută să īţi găseşti o anumită identitate”.
O altă categorie este cea a răspunsurilor elaborate şi filozofice, care se īntīlneşte īn genere la cei care au optat pentru altă religie decīt cea proprie: „Budismul pentru că nu venerează o zeitate, ci lumea īn general, rezultīnd mai mult respect faţă de natură”, „pentru că păstrează cel mai mult din trăsăturile creştinismului primar”, „are baze scripturistice”, „a apărut prima şi este cea mai reală”, „este cea care īndeamnă omul să acţioneze moral avīnd īn vedere percepte şi valori”, „păstrează neschimbată dogma creştină“.
Analizīnd aceste răspunsuri şi coroborīnd cu răspunsurile la īntrebarea „Ce ai schimba īn predarea religiei dacă ai fi ministrul educaţiei?“, şi fără pretenţia de generalizare, putem spune că, există cazuri īn care predarea religiei se face dogmatizat, cu focusare pe propria religie privită īn antiteză cu alte culte religioase.
Această afirmaţie este īntărită şi de situaţia răspunsurilor la īntrebarea „După părerea ta care religii sīnt rele?“

grafic
Parţial aceste rezultate īngrijorătoare sīnt datorate intervenţiei şcolii. Religiile „rele“ sunt cele despre care au aflat mai multe la şcoală („Prin studiul religiei la clasă ai aflat mai multe despre…”) şi, mai mult sursa cunoştinţelor despre religie īn general este identificată ca fiind mai degrabă şcoala decīt familia (69,9%, respectiv 56,3%).

grafic

Analizīnd intoleranţa foarte crescută faţă de islam, aceasta este mai manifestă la ne-ortodocşi (8,7%), iar ca regiuni cea mai crescută este īn Moldova (10,7%) şi Dobrogea (9,3%). De notat că majoritatea musulmanilor din Romānia trăiesc īn Dobrogea.
Īncă şi mai īngrijorătoare sunt explicaţiile acestor răspunsuri aşa cum apar īn chestionare. Resping islamismul pentru că: „te īmpinge la violenţă”, „sīnt periculoase”, „confundă Sfānta Scriptură cu terorismul”, „nu sīnt sănătoase”, „omoară oameni”, „au un mod sinistru de a-şi confirma credinţa”, „sīnt răi”, „inventează prostii”, „ei cred că dacă omoară oameni īl mulţumesc pe Mohamed”, „detest asiaticii”, „cred īn diavoli”.
Martorii lui Jehova sīnt respinşi īn mai mare măsură īn Transilvania (6,9%) şi īn mai mică măsură īn Banat (2,3%). Īn ceea ce īi priveşte pe Martorii lui Jehova aceştia sīnt acuzaţi de sacrificii umane, de aberaţii, spălări de creiere, proastă interpretare a Bibliei. Intoleranţa faţă de alte religii are şi ea explicaţii terifiante: „nu au un Dumnezeu bun, mai degrabă un răufăcător”, „nu ne īnvaţă nimic bun”, „nu sunt educative”, „nu sunt sănătoase”, „credinţa lor este greşită”, „omoară pe cei diferiţi ca culoare”, „īncalcă legile lui Dumnezeu”, „inoculează idei tīmpite”, „sunt ilegale”, „se droghează”, „sunt religii false de umplutură”, „ceea ce fac nu e omenesc”, „se povesteşte īn maghiară”, „icoanele sīnt urīt pictate”, „l-au omorīt pe Isus”, „contrazic religia creştină”, „fură”, „ortodoxia este o religie aproape moartă care pune prea mare accent pe tradiţie”, „ortodoxia şi catolicismul sīnt sufocante şi spală creierii”, „vorbesc īn latină”, „sīnt īn calea dezvoltării”.
    Răspunsurile de tipul „Nici una“ (dintre religii nu este rea) sunt mai frecvente īn Banat (23,3%) şi Moldova (21,9%) şi mai puţin frecvente īn Dobrogea (4,0%).

GeneralOrtodocşiNeortodocşiMoldovaOlteniaTransilvaniaMunteniaDobrogeaBanat
Budismul3,03,03,03,30,32,02,08,55,0
Islamismul7,26,58,710,76,15,76,99,37,3
Iudaismul1,71,71,82,31,01,21,15,21,0
Ateismul2,22,02,51,9-3,41,60,42,7
Cele necreştine1,00,52,03,7-1,0--0,7
Martorii lui Iehova4,54,44,71,95,16,92,74,42,3
Protestantismul2,13,00,34,21,01,14,22,40,7
Satanismul4,84,74,83,72,7-3,14,4-
Sectele3,22,54,62,31,34,71,66,01,0
Nici una15,916,415,021,99,4-13,64,023,3
Toate īn afară
de ortodoxie
1,31,40,60,90,30,41,15,21,3
Adventismul1,11,40,60,90,30,41,15,21,3
Baptismul1,11,30,61,4-0,80,73,21,7
Ortodoxă1,80,25,31,9-3,60,4-1,0
Catolică2,52,33,11,42,72,42,94,42,3
Politeismul1,10,61,91,9---0,41,0
sus
Intoleranţa merge īn cazul Martorilor lui Jehova pīnă la interzicerea acestei religii (6,8%, chiar 11,2% īn Transilvania) şi 3,2% īn ceea ce priveşte islamul şi 3,4% īn cazul ortodoxiei (10% la ne-ortodocşi):


grafic

       Aceste răspunsuri nu sīnt foarte surprinzătoare avīnd īn vedere că doar 26,6% recunosc că au fost īnvăţaţi să fie toleranţi faţă de musulmani şi 24,6% faţă de toţi oamenii. Mai multă toleranţă le-a fost insuflată faţă de creştini (56,3%), romi (32,4%), catolici (33,7%) şi femei (32,3%).
Toleranţa faţă de următoarele categorii se prezintă astfel:

GeneralMoldovaOlteniaTransilvaniaMunteniaDobrogeaBanat
Creştini56,357,275,444,359,864,965,3
Romi32,43445,821,238,242,739
Evrei3031,637,720,236,441,135,3
Catolici33,734,947,522,238,441,544,3
Femei32,330,753,220,636,24439
Homosexuali22,526,525,614,724,435,926,7
Atei2324,729,314,326,935,928,7
Protestanţi25,12725,316,929,337,534,7
Musulmani26,626,540,714,734,039,132,7
Toţi oamenii24,618,111,136,417,615,324
Aproapele nostru2,03,3-2,22,00,42,3

sus
           Se observă că educaţia pentru toleranţă este deficitară īn Transilvania īn special īn cazul elevilor ne-ortodocşi. Īn ciuda experimentării statutului de minoritar această experienţă nu este extrapolată īn cazul altor minoritari, ceea ce denotă o lipsă a formatorilor din aceste şcoli.
Predarea religiei este decodificată drept obiectivă şi corectă de 54,2% dintre respondenţi, īn timp ce doar 2,9% o văd ca pe ceva părtinitor şi incorect. 30,5% consideră că este predată ca orice materie, iar 13,5% consideră că predarea se face ca la biserică. 6,1% dintre elevii intervievaţi consideră că abordarea religiei la orele lor este una ştiinţifică.
Principala īnvăţătură la aceste ore este aceea de a fi un bun creştin (78,1%), de a-şi cunoaşte religia (61,6%) şi de a se ruga (55,4%). Doar 26,3% au fost īnvăţaţi să cunoască alte religii, chiar dacă doar 4,9% au deprins neīncrederea faţă de alte religii la orele speciale din şcoală. Nici manualul nu le oferă informaţii suplimentare, doar 29,4% afirmīnd că au aflat din manual despre alte religii.

        Īn afara orelor de religie, īn şcoală se organizează serbări religioase (34,6% dintre respondenţi), şi slujbe religioase (25,7% dintre respondenţi). Acestea sunt mai rare īn Bucureşti (8,4% serbări şi 13,1% slujbe) şi mai frecvente īn Oltenia (51,9% serbări) şi Dobrogea (55,2% slujbe religioase). Avīnd īn vedere că şcoala este un spaţiu public aceste manifestări ce ţin de instituţia Bisericii nu şi-ar avea locul īn şcolile laice.
Simbolurile religioase, icoanele sīnt o prezenţă frecventă īn şcolile din Romānia (45,1% dintre respondenţi le-au identificat a fi ortodoxe, 6,9% catolice, 0,2% reformate şi 2,4% creştine). Cel mai puţin prezente sunt īn şcolile din Transilvania (24,9%) şi mai adesea sunt īntālnite īn Dobrogea (62,5%). Unele şcoli publice deţin o capelă sau laborator de religie: 12,1% ortodox, 4,7% romano-catolic. Această prezenţă sporită a Bisericii īn şcoală (prin capele, slujbe, icoane şi serbări religioase) crează confuzie īn rīndul elevilor. 46,6% dintre respondenţi consideră că Romānia este un stat ortodox īn timp ce numai 4,2% ştiu că suntem un stat laic.
Mai mult chiar, 18,8% consideră Biserica Ortodoxă ca fiind Biserică naţională īn timp ce numai 5,7% ştiu că īn Romānia nu există Biserică naţională.
„Există īn Romānia o biserică naţională? Dacă da, care?”


GeneralOrtodocşiNeortodocşiMoldovaOlteniaTransilvaniaMunteniaDobrogeaBanat
Ortodoxă18,816,922,818,617,222,610,422,617
Patriarhia2,23,2-1,91,30,46,04,02,3
Nu ştiu17,50,111,50,524,911,733,610,537,7
Mitropolia1,31,90,44,2-0,34,93,21,3
Nu există5,74,68,19,3-6,63,11,610,3

sus
Opiniile elevilor
„Nu ne scoateţi religia că o să ne bage matematică sau altceva!“
Dincolo de alegerea variantei de răspuns cea mai apropiată de percepţia personală, a existat posibilitatea unor răspunsuri deschise. Pe līngă explicarea alegerii de religie bună/rea, respondenţii au fost īntrebaţi ce ar modifica īn predarea religiei īn şcoli. Răspunsurile la această īntrebare precum şi comentariile pe marginea īntregului chestionar au evidenţiat cel puţin două aspecte, deloc minore, ale modului de predare a religiei īn şcoli.
Un prim aspect este neseriozitatea cu care această materie este privită atīt de către profesori, cīt şi de către elevi.      Astfel elevii ortodocşi au semnalat: „Să nu se mai lipsească de la orele de religie“, „Să fie tratată īn serios“, “mai multă seriozitate“, „Profesori mai serioşi care să acorde mai multă importanţă orelor de religie“, „seriozitate“, “Mai multă seriozitate īn tratarea orelor de către profesor“, “Profesorii să fie călugări pentru a avea mai multă autoritate īn faţa elevilor“, „profesori de religie mai serioşi“, „Religia să fie luată īn serios de către elevi“.
Īn unele cazuri pretenţia de seriozitate este dublată de acuzaţii mai grave: „Să nu ne mai pună să cumpărăm iconiţe pentru un 10 la religie”, „Să nu ne mai vīndă profesoara iconiţe“, “Notele să se dea fără să cumpărăm iconiţe“. Elevii ne-ordodocşi adaugă: „Mai multă severitate. Cadre mai punctuale“, “Aş cere severitate“, “Aş face materia mai apreciată“, “Aş ţine toate orele“, “Să se predea cu adevărat“, “Control strict al profesorilor“.
       Un alt aspect este legat de posibilitatea exprimării libere la orele de religie. Relaţia cu divinitatea nu poate fi dictată şi uniformizată, iar elevii resping īndoctrinarea. Tocmai de aceea ei cer dezbateri, posibilitatea de a-şi exprima opiniile şi o exprimare nedoctrinară din partea profesorilor sau preoţilor. Elevii au semnalat: „N-aş pune profesorii să ţină numai cu religia predată. Să asculte părerile elevilor şi să nu fie notaţi cu note mici pentru ceea ce simt şi cred“, „Aş aduce persoane aparţinīnd altor culte pentru a face dezbateri īn licee“, „Aş organiza conferinţe pe teme religioase“, „I-aş face īn special pe profesorii de religie mai toleranţi faţă de celelalte religii“, „lecţii interactive“, „Domnii profesori să fie mai toleranţi“, „Să funcţioneze feed-back-ul profesor-elev“, „Profesorii de religie să nu fie īndoctrinaţi“, „reducerea īndoctrinării religioase“, „Profesorii să nu critice alte religii“, „interzicerea ca profesorii să nege īntrebările neortodoxe“, “īnvăţarea religiei fără īndoctrinare“, “Profesorii de religie să nu aibă o gīndire atīt de īnchisă privind dogma“, “diminuarea discriminării faţă de copii cu alte religii“, „predarea religiei pe baze ştiinţifice“, „să fie mai libere“, “să nu mai fie teme tabu“, „profesori mai toleranţi, mai deschişi“, „Profesorii să nu mai fie aşa de dictatori şi să nu ne spună că trebuie să crezi ce scrie īn Biblie şi să nu te īndoieşti de ea pentru că sunt lucruri care se bat cap īn cap” . Şi tot legat de atitudinea profesorilor li se cere să fie prietenoşi, de treabă, mai puţin severi, mai zīmbitori, mai amabili şi chiar: „Părintele să nu mai īnjure copiii!“. Multe dintre notele copiilor vizează predarea istoriei religiei şi nu o religie anume.
Elevii au semnalat şi ei lipsa manualelor īn general sau a manualelor gratuite: „fiecare elev să aibă un manual“, “să avem cărţi“, “să primim manuale gratuite“, “manuale mai frumoase“.
Mulţi respondenţi doresc organizarea de tabere religioase, de pelerinaje, vizite la mănăstiri sau cel puţin „să mai meargă şi profesorii la biserică!“.
Se īnregistrează o polarizare a dezideratelor elevilor :
         O parte a respondenţilor şi-au exprimat dorinţa de a suplimenta orele de religie la 2 – 3 pe săptămīnă sau chiar īn fiecare zi. Au fost respondenţi care vor religia ca materie de bacalaureat şi elevi care doresc testări naţionale la această materie. Au existat īnsă şi respondenţi care cer ca la religie să se dea calificative şi nu note, să fie materie facultativă sau chiar “Să nu se mai facă religie şi cadrele să fie date afară!“.
      O parte dintre respondenţi solicită capele, laboratoare de religie īn şcoli, creşterea numărului de icoane şi „minimum două biblii pe şcoală“ sau chiar biserici mici īn incinta şcolilor sau locuri unde să te poţi spovedi, iar alţi respondenţi cer scoaterea simbolurilor religioase din şcoală şi religia să se predea numai īn şcolile confesionale.
         Dacă ar fi ministrul educaţiei şi ar putea schimba modul de predare a religiei līn şcoli, unii respondenţi ar vrea ore de religie pe fond muzical adecvat, alţii prezentare de documentare, iar unii ar acorda dulciuri tuturor elevilor după fiecare oră. Cei mai mulţi īnsă consideră că nu ar face nici o modificare, poate ar aduce mai multe simboluri religioase īn şcoli, mai mulţi preoţi īn loc de profesori şi un pic mai multă seriozitate.
sus
Opiniile cadrelor didactice
Īn cadrul sondajului au fost chestionate atīt cadre didactice care predau religia cīt şi cadre didactice care predau alte materii.
Cadrele didactice care au fost de acord cu completarea chestionarului aplicat de operatorii Ligii Pro Europa provin din 43 de instituţii publice de īnvăţămīnt, iar experienţa la catedră este mai degrabă importantă: 16,90% au peste 20 de ani vechime īn īnvăţămīnt, 11,46% au īntre 16 şi 20 de ani la catedră, 21,20% au īntre 6 şi 10 ani şi numai 4,5% au sub 2 ani vechime īn īnvăţămīnt.

74.9% dintre respondenţi sunt romāni, 13,7% sunt maghiari. Au mai completat chestionarele germani, italieni, romi.
Īn ceea ce priveşte apartenenţa religioasă 75,7% sunt ortodocşi, 6,1% reformaţi, 9,1% romano-catolici.
Din cadrul cadrelor didactice respondente, faţă de studiul de faţă, importante sunt răspunsurile profesorilor de religie care profesează īn 15 localităţi diferite, 75% dintre ei īn zonă urbană. Dorinţa de colaborare, prin completarea chestionarelor, a fost mai ridicată īn Moldova faţă de celelalte regiuni:

grafic

Īn ciuda faptului că elevii se plīng de lipsa manualelor 92,5% dintre profesorii de religie respondenţi utilizează un manual la clasă, manual elaborat de MEC (25%) sau de profesori de religie (5%). Majoritatea respectă programa şcolară a MECT dar 2,5% utilizează o programă redactată de Mitropolia Banatului. Aceste documente şcolare oficiale sunt apreciate de oamenii de la catedră, ca fiind:

grafic

82,5% dintre respondenţi susţin că au fost cuprinşi īntr-un program de pregătire profesională special gīndit pentru profesorii de religie, dar aceste programe au fost definite ca: Facultatea de teologie ortodoxă, definitivatul, Institutul Romano-Catolic sau chiar Cum să prevenim HIV/SIDA.
Comparativ cu alte materii, interesul superiorului ierarhic este uşor diferit. La īntrebarea cīt de des asistă la ora Dumneavoastră directorul sau inspectorul de specialitate, plaja răspunsurilor arată astfel:


grafic

       Atunci cīnd cadrele didactice care predau religia trebuie să aprecieze dacă toţi elevii din şcoală au asigurate ore de religie conform apartenenţei lor religioase, 75% dintre profesorii de religie consideră că şcoala oferă posibilitatea fiecărui elev de a studia propria religie, īn timp ce 25% recunosc că şcoala nu oferă această posibilitate.
Din perspectiva profesorului de religie, la oră elevii īnvaţă propria religie (75%), valori civice (67,5%), istoria religiilor (77,5%), să fie buni creştini (87,5%), să se roage (85%) şi respect pentru toate religiile (85%).

      Dacă īn cazul elevilor, necunoaşterea statutului materiei religie este oarecum de īnţeles, procentul celor 72,5% dintre profesori care consideră religia materie obligatorie este explicabilă prin ambiguitatea legislativă şi practica din şcoli (59,7% dintre profesorii intervievaţi). 20% dintre profesorii de religie chestionaţi consideră, mai mult, că educaţia religioasă ar trebui limitată īn şcolile de stat la biserica ortodoxă şi numai 30% sunt de acord ca manualele să prezinte īn mod echidistant cele două teorii (evoluţionistă şi creaţionistă).
sus
      Şcoala publică este locul unde există laborator sau capelă (35%), simboluri religioase ale unui singur cult (37,5%), unde se organizează serbări şi evenimente religioase (85%). Se īncurajează participarea la evenimente religioase extraşcolare (97,5%) şi chiar se organizează astfel de participări (82,5%).

        Īn ceea ce priveşte toleranţa religioasă a celor ce predau religia īn şcoli, aceasta este chiar mai redusă ca īn cazul propriilor elevi. 47,5% dintre profesorii de religie chestionaţi consideră că Martorii lui Jehova reprezintă un pericol pentru moralitatea elevilor, iar 30% consideră că Martorii lui Jehova nu ar trebui să aibă acces la educaţia religioasă īn şcoală, iar 25% suprimă acest drept şi islamiştilor. Această atitudine a cadrelor didactice a īnceput să aibă ecou īn comportamentele elevilor.

       Profesorii de religie consideră că Romānia este un stat creştin (45%) sau ortodox (37,5%), dar nicidecum laic (0%). 62% dintre respondenţi cred că avem o biserică naţională (57,5% ortodoxă) şi numai 52,5% consideră că toate cultele sunt egale. Acestea sunt modelele pe care elevii noştri le primesc la orele de religie.
Profesorii de religie se percep ca o legătură necesară īntre şcoală şi biserică: „Foarte mulţi elevi primesc educaţie creştină doar īn cadrul şcolii. Consider importantă prezenţa profesorului de religie īn şcoli, astfel se poate crea o legătură īntre elev şi biserică, O educaţie bună nu se poate īndeplini fără religie”. De aceea ei cer ca religia să fie acceptată ca materie de bacalaureat, să se crească numărul orelor de religie, să fie disciplină olimpică sau doar să fie o materie respectată īn special de „colegii educaţi īn spirit ateu şi comunist”.
        Există īntre profesorii de religie persoane care consideră cultele neoprotestante drept agresive şi prozelitiste, dar cer „să ni se acorde cel puţin respectul pe care-l acordăm noi celorlalte culte”.
Profesorii de alte materii doresc mai mult ecumenism īn manuale şi predarea religiei, o aplecare spre istoria religiilor sau chiar scoaterea din programă şi desfăşurarea educaţiei religioase doar īn biserici, sau să rămānă īn şcoală ca o materie de artă.

Īn loc de concluzii
„Religia opţională. Libertatea religioasă īn adevăratul sens al cuvīntului. Lupta īmpotriva ignoranţei cu care sunt tratate problemele de natură spirituală şi filosofică.“
Dacă ar fi să mergem īn spatele cifrelor, predarea religiei īn şcoli generează frustrare. Frustrare din partea elevilor care consideră că nu este privită cu seriozitate nici de profesori, nici chiar de profesorii de religie. Īn plus elevii se simt īngrădiţi īn gīndire: „După părerea mea educaţia religioasă īn Romānia este bigotă şi răstălmăcită“ şi forţaţi de sistem sau familie să facă nişte alegeri care nu le aparţin: „Să decidă copilul şi nu părintele dacă doreşte ora de religie“. Frustrare din partea profesorilor de religie care nu se simt egali cu celelalte cadre didactice (nu pot participa la olimpiade, nu predau o materie de bacalaureat) şi nu sunt foarte luaţi īn serios de elevi.
Pe līngă frustrare, educaţia religioasă īn şcoală generează intoleranţă: „Să se predea doar religia ortodoxă īn şcoli nici o altă religie“, „Să nu se acorde permisiunea altor religii īn şcoli, interzicerea celorlalte religii“,“Aş interzice alte culte decīt religia mea“ ne spun elevii. „Nu suport neoprotestanţii” ne spune un profesor de religie. Este un fel de „iubeşte-ţi aproapele dacă arată la fel ca tine”.
Revenind la tema predării religiei īn şcoală, argumentul cu deficitul moral din societatea romānească devine ridicol. Ceva trebuie īnsă făcut, trebuie găsit acel echilibru care să ajute elevul să devină cetăţeanul pe care ni-l dorim şi moral şi tolerant şi cu respect faţă de religie şi aproapele nostru. Īn caz contrar vor găsi alte modele pe care să le copieze şi care, nu de puţine ori, sīnt şi mai puţin dezirabile: „Religia nu mai are o importanţă atīt de mare, nimeni nu mai crede īn nimic, trăiască Noua Dreaptă – pentru Dumnezeu, Neam şi Patrie. Īncercăm să facem o Romānie naţionalistă.“ (elev din Timişoara).
sus