3. Educaţia religioasă din perspectiva elevilor şi a cadrelor didactice
3. Educaţia religioasă din perspectiva elevilor şi a cadrelor didactice 3.1. Opinii formulate īn cadrul dezbaterilor 3.2. Opiniile monitorilor locali 3.3. Evaluarea tematică a chestionarelor 3.4. Evaluarea chestionarelor pe regiuni istorice
3.2. Opiniile monitorilor locali
Pentru
aplicarea chestionarelor, Liga Pro Europa a selecţionat zece monitori –
cadre didactice şi studenţi – cărora le-a revenit şi responsabilitatea
elaborării unor rapoarte de monitorizare a educaţiei religioase īn
şcoli la nivel local. Rapoartele monitorilor locali indică diferenţe
atitudinale importante faţă de aplicarea chestionarelor: la Timişoara
şi Satu Mare inspectoratele şcolare judeţene au sprijinit iniţiativa cu
entuziasm; la Cluj, inspectoratul a acordat tot sprijinul, dar, īn
contrast cu interesul manifestat de elevi, cadrele didactice au refuzat
īntr-o proporţie relativ īnsemnată completarea chestionarelor. La
Odorheiul Secuiesc, cadrele didactice au exprimat temerea că proiectul
are ca scop final excluderea disciplinei religie din şcoli, manifestīnd
reticenţă faţă de completarea acestora. La Tulcea s-a manifestat
receptivitate şi proiectul a fost apreciat pozitiv. Īn judeţul Dolj,
inspectoratul a condiţionat iniţial aprobarea aplicării chestionarelor
īn şcoli de modificarea conţinutului, considerīnd īntrebările
tendenţioase, dar a acceptat īn final chestionarele īn forma lor
originală. La Iaşi, inspectoratul judeţean a tergiversat aprobarea
aplicării chestionarelor, cerīnd verificarea lor de către Mitropolia
Ortodoxă, dar a renunţat īn final la aceste pretenţii. Situaţia cea mai
dificilă s-a īnregistrat la Buzău, Inspectoratul Şcolar Judeţean
respingīnd din capul locului acceptarea ca monitor a profesorului Emil
Moise şi solicitīnd īn scris Ligii Pro Europa īnlocuirea lui. Īntr-o
adresă a IŞJ Buzău nr. 8744/08.11.2006, purtīnd semnătura inspectorului
general şcolar prof. Gheorghe Bodea, motivaţia refuzului era că „domnul
profesor Emil Moise nu este agreat īn unităţile de īnvăţămīnt”. Liga
Pro Europa a respins acest pretext: „Considerăm ca neavenit şi ilegal
refuzul IŞJ Buzău de a permite domnului profesor Emil Moise, expert īn
cadrul proiectului nostru, aplicarea de chestionare īn unităţi de
īnvăţămīnt din judeţul Buzău, pornind de la argumente volatile şi
nebuloase prin care IŞJ Buzău īşi arogă dreptul de a discrimina cadrele
didactice, clasificīndu-le după criterii pur subiective şi
circumstanţiale.”, după care opoziţia IŞJ a īncetat, iar Emil Moise a
rămas monitor pe judeţul Buzău. Īn schimb nici un reprezentant al IŞJ
Buzău nu a onorat cu prezenţa dezbaterea organizată de Liga Pro Europa
īn municipiul Buzău, după cum s-a menţionat mai sus. sus Am remarcat
că īn unele regiuni nici inspectoratele şcolare, nici cadrele didactice
nu au īnţeles că rezultatele proiectului vor constitui un instrument
util pentru ameliorarea educaţiei religioase īn şcoli. Mefienţa cu care
au fost priviţi monitorii relevă, pe de altă parte, un fenomen larg
răspīndit, lipsa unui exerciţiu rutinier de evaluare şi lipsa culturii
autoevaluării. Directorii de şcoli, dar īndeosebi unii profesori, s-au
grăbit să arunce anatema asupra proiectului, īnainte chiar de a-l
cunoaşte, preluīnd vocabularul campaniei de presă. Cum debutul
proiectului a coincis cu momentul lansării de către profesorul Emil
Moise a sesizării către CNCD privind caracterul discriminatoriu al
prezenţei icoanelor īn şcolile publice, eveniment amplificat şi
speculat de unele organe media ca antiortodox, antinaţional, „ofensivă”
ateistă etc., proiectul Ligii Pro Europa a fost de īndată identificat
ca fiind parte a acestei ofensive şi taxat ca atare. Atmosfera de
suspiciune faţă de orice anchetă sau sondaj īn instituţiile publice
este o reminiscenţă a trecutului totalitar şi a secretomaniei
instituţionale, dezvăluind totodată īn ce mică măsură sīnt conştiente
cadrele didactice că īnvăţămīntul de stat este finanţat din bani
publici şi este răspunzător īn faţa contribuabililor pentru
performanţele educaţionale. sus Monitorii locali au īntīmpinat
dificultăţi şi īn limitarea intervenţiei cadrelor didactice īn
completarea chestionarelor. Uneori, li s-a refuzat să intre singuri la
clasă, alteori, cadrul didactic prezent īn clasă a intervenit direct īn
completarea chestionarelor de către elevi, ceea ce face ca īn cīteva
cazuri, din fericire puţine, răspunsurile elevilor unei īntregi clase
(Timiş) să fie identice. Ca urmare a acestor īmprejurări, putem afirma
că aplicarea chestionarelor nu a fost lipsită de tensiuni, iar īn unele
cazuri, rezultatele au fost viciate de intervenţia cadrelor didactice.
Cu toate aceste inconveniente, considerăm că răspunsurile la
chestionare s-au dovedit a fi un inventar cuprinzător al situaţiei
predării religiei īn şcolile publice, al prezenţei simbolurilor şi
ritualurilor religioase, al toleranţei şi intoleranţei transmise de
manuale, cadre didactice, precum şi o resursă importantă pentru
formularea de recomandări menite să contribuie la reforma predării
religiei.
3.3 Evaluarea tematică a chestionarelor
Īn cadrul
proiectului, Liga Pro Europa a coordonat aplicarea de chestionare īn
toate provinciile istorice ale Romāniei – Banat, Dobrogea, Moldova,
Muntenia, Oltenia şi Transilvania –, īntr-un număr de 8 judeţe şi
municipiul Bucureşti. Chestionarele au fost distribuite īn 53 de
unităţi şcolare (37 urbane, 16 rurale) din 23 de localităţi. Numărul
total de chestionare distribuite a fost de 3750, din care 3000 de
chestionare pentru elevi şi 750 de chestionare pentru cadrele
didactice. Au fost completate şi returnate īn total 3166 chestionare
(84,42% din cele distribuite), dintre care completate de elevi 2770 de
chestionare (92,33%) şi completate de cadrele didactice 396 de
chestionare (52,8%).
Chestionarele pentru elevi au conţinut 29
īntrebări, iar chestionarele pentru profesori 25 īntrebări. Analiza
tematică a rezultatelor chestionarelor, chiar dacă nu are valoarea unei
cercetări sociologice, oferă destule elemente care reflectă opiniile
elevilor şi profesorilor despre educaţia religioasă īn şcolile publice,
pentru a fi luate īn seamă īntr-o viitoare reformă a actualului sistem.
Din chestionarele aplicate elevilor şi profesorilor s-au selectat, din
raţiuni de constrīngeri de spaţiu, doar īntrebările relevante pentru
conţinutul prezentului studiu. Procentele la care se vor face referi
īn continuare reflectă părerea celor care au completat chestionarele
distribuite de către operatorii de teren.
sus Respondenţii elevi
Ca o
primă remarcă este de subliniat că elevii au manifestat o
disponibilitate deosebit de mare de a răspunde la chestionare, īn
proporţie de 92,33%.
Īn privinţa studierii religiei īn şcolile
publice, conform chestionarelor completate, 96,1% dintre elevi declară
că studiază religia la şcoală, peste 70% dintre ei cred că materia
religia este obligatorie şi doar 7,8% dintre elevi ştiu că religia este
materie facultativă. Judeţul cu cel mai mic procent este Tulcea (4,0%),
urmat de Dolj (5,4%). Cei mai „bine informaţi” sīnt elevii din judeţele
Cluj (9,75%), Harghita (9,6%) şi Satu Mare (9,4%). Dacă la elevi
procentul ridicat al celor care cred că materia religie este
obligatorie poate fi explicat prin lipsa de informaţii, procentul de
59,7% al profesorilor care susţin că disciplina religie are caracter
obligatoriu, este greu de īnţeles. Doar 4,6% (0% īn judeţele Iaşi,
Buzău şi Cluj, celelalte judeţe situīndu-se īntre 4,1-6,8%) dintre cei
care au completat chestionarul cunosc caracterul facultativ al
religiei, ceea ce lasă loc concluziei că nici măcar profesorii nu
cunosc prevederile Legii īnvăţămīntului. Īn medie aproape īn
jumătate (48,6%) dintre şcolile chestionate se īncalcă prevederile
Legii īnvăţămīntului conform cărora orele de religie, opţionale,
trebuie să fie plasate īn orar ca prima sau ultima oră, pentru a nu-i
obliga să asiste pe acei elevii care nu doresc să participe la aceste
ore. Ora de religie fiind programată īntre alte două ore din orar,
elevii pentru care şcoala nu asigură ora de religie (din cauza
numărului foarte mic de elevi, de regulă aparţinīnd cultelor
neoprotestante) devin un auditoriu captiv pentru cultul majoritar.
Participarea la ore de religie alta decīt religia proprie e indicată de
elevi mai ales īn judeţele Buzău (65,5%), Dolj (65,3%) şi Iaşi (64,2%),
iar cel mai puţin īn judeţul Timiş (26,0%).
Cu toate că s-a format o
īntreagă industrie a manualelor (de exemplu 3 manuale de religie
ortodoxă doar pentru clasa a X-a, analizate īn prezentul studiu),
aproape fiecare cult religios avīnd cel puţin un manual aprobat de
Ministerul Īnvăţămīntului, mai mult de jumătate (56,7%) dintre elevii
chestionaţi au declarat că nu au manual de religie, cei mai mulţi fiind
din Bucureşti (83,8%), iar cei mai puţini īn judeţul Buzău (26,6%). Īntrebaţi
ce īnvaţă la ora de religie, 33,4% dintre cei care au completat
chestionarul au indicat istoria religiilor. Elevii primesc un număr de
informaţii şi despre alte religii decīt cea proprie, īn manualul
confesiunii lor, dar cad īn eroarea de a crede că studiază istoria
religiilor. Īn realitate, nu există nici un manual elaborat şi aprobat
de către Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului care să aibă
ca subiect „istoria religiilor”.
susCu privire la ritualurile
religioase din şcolile publice, 87,8% dintre elevi declară că se roagă
la orele de religie (94,8% īn judeţul Buzău, 93,5% īn judeţul Tulcea,
93,0% īn judeţul Cluj), dar doar 72,0% dintre ei īnvaţă propria
religie, ceea ce īnseamnă că aproape la toate orele de religie se spun
rugăciuni, cu participarea inclusiv a elevilor de alte confesiuni.
Cu
privire la valorile care le sīnt transmise la orele de religie, elevii
susţin că profesorul de religie īi īnvaţă să fie toleranţi faţă de
creştini (56,3%), faţă de femei (32,3%) şi faţă de romi (32,4%).
Analizīnd īn ce măsură sīnt īnvăţati la ora de religie să fie toleranţi
faţă de alte culte, procentul indicat este mai mic: īn proporţie de
30,0% faţă de cultul iudaic, īn proporţie de 26,6% faţă de islam, īn
proporţie de 25,1% faţă de protestanţi, dar faţă de catolici, īn
proporţie de 33,7% .
Prin studiul religiei, 78,1% dintre elevi au
fost īnvăţaţi să fie buni creştini, 61,6% dintre ei să īşi cunoască
propria religie, 55,4% să se roage şi doar 26,3% să cunoască şi alte
religii. Printre celelalte valori menţionate de către respondenţi la
această īntrebare se indică: „să aduci alţi oameni la Isus”, „īntărirea
propriei credinţe”, „să merg la biserică, să īnvăţ rugăciuni”, „să
credem şi ajungem īn Rai”, „tot ce ţine de relaţia cu Dumnezeu”, „să mă
umilesc” (0,5% judeţul Iaşi), „să ne ferim de sectanţi (0,5% jud.
Iaşi). De asemenea, elevii au menţionat valori ca iubirea faţă de
aproape, iertarea, respectarea principiilor menţionate īn Biblie,
cinstea, răbdarea.
Respectul faţă de alte sau toate celelalte
religii a fost menţionat doar de către 0,5% dintre respondenţi, de unde
se poate trage concluzia că, dacă o parte dintre elevi primesc
informaţii despre alte religii, aceştia nu sunt īndemnaţi decīt īntr-o
foarte mică măsură spre respectarea diversităţii, acceptare şi
toleranţă de către cei care ar trebui să fie promotorii acestor valori.
Doar īn trei dintre judeţele chestionate a fost menţionat „respectul
faţă de fiecare religie” ca o valoare īnvăţată īn cadrul orelor de
religie īntr-un procent extrem de mic (0,4% Harghita, 1,9% Iaşi, 1,3%
Timiş). Īn schimb, īn Bucureşti (1,0%) şi judeţul Satu Mare (0,75%)
elevii au considerat că īn cadrul orelor de religie sunt īndoctrinaţi
şi īnvăţaţi că propria religie este cea mai bună. Conform datelor
rezultate din acest studiu doar 29,4% dintre elevi au declarat că
manualul lor le-a permis cunoaşterea mai multor culte. Īn urma analizei
unui set de manuale (vezi capitolul care tratează pe larg analiza
manualelor şcolare de religie), putem trage concluzii asupra calităţii,
dar şi cantităţii informaţiilor primite: manualul de religie nu este un
vehicul pentru promovarea toleranţei, diversităţii şi pluralismului
religios. Pe de altă parte, 56,7% dintre elevi nu au cum să cunoască
mai bine celelalte culte din manualele şcolare, dat fiind faptul că ei
nu deţin un manual. Rămīn doar informaţiile, mai mult sau mai puţin
obiective, care provin de la profesorul de religie. sus Cu privire la
atitudinile cultivate de orele de religie, marea majoritate a elevilor
au indicat bunătatea (75,5%), sinceritatea (67,0%) şi solidaritatea
umană (41,3%). Doar īn proporţie de 15,5% se cultivă curajul civic al
elevilor, ceea ce īnseamnă că elevii sunt educaţi mai degrabă să fie
conformişti şi pasivi, şcoala, dar şi profesorul de religie acţionīnd
ca un factor de inhibiţie, autonomia gīndirii, discernămīntul personal,
chestionarea celor predate nefiind promovate.
Īntrebaţi, dacă ar
putea interzice o religie īn Romānia, care ar fi aceea, 6,8% dintre
elevi au indicat cultul Martorii lui Iehova, 3,6% protestantismul, 2,6%
budismul (īn condiţiile īn care conform recensămīntului din 2002,
nimeni nu s-a declarat budist!), 2,7% catolicismul, 3,2% islamismul. Un
sfert dintre ei nu ar interzice nici o religie şi abia 0,3% consideră
că nu au dreptul să facă un asemenea gest. Pentru 81,0% dintre elevi
este importantă sau foarte importantă (jud. Tulcea 93,2%, jud. Iaşi
85,1%, jud. Dolj 87,6%, jud, Buzău 82,5%) predarea religiei īn şcoală,
iar pentru 16,4% dintre ei puţin importantă sau chiar inutilă (26,9%
jud. Harghita, 24,7% mun. Bucureşti şi 20,5% jud. Satu Mare). Ultima
īntrebare din chestionarele adresate elevilor viza părerile personale
ale acestora. Părerile celor care au completat această rubrică sīnt
foarte divizate. Pe de o parte, ei arată o deschidere faţă de
informaţii noi, acceptarea diversităţii, toleranţă şi spirit critic:
•
„Nu ar trebui să se facă discriminări din punctul de vedere al
religiei, fiecare e liber să creadă ce vrea şi nu ar trebui să percepem
celelalte religii, ca fiind bune sau rele.” • „Cred că şi acest
chestionar, prin īmpărţirea īn [religii] bune şi rele, este părtinitor.
Asta pentru că religii, precum cultul musulman sau al Martorilor lui
Iehova sīnt mult mai blamate īn comparaţie cu ortodoxismul. Probabil că
mulţi vor fi īmpinşi să le desconsidere. Sīnt sigură că toate au şi
bune şi rele.” • „Ar trebui ca profesorii să ne explice şi obiceiurile altor religii pentru a putea face comparaţii” • „Nu consider nici o religie dăunătoare, de aceea nici discriminarea nu mi se pare corectă” •
„Religia se īnvaţă acasă. Nu sunt de acord să se studieze pīnă īn
clasele mari. La liceu şi gimnaziu consider că nu mai necesită a fi
studiată. Religia ţine de noi! E ceva personal!” • „Cred că
fiecăruia īi e cea mai bună religia pe care o are şi consider că la
şcoală vor să ne inducă că numai religia noastră este cea dreaptă,
adică cea ortodoxă.” • „Datorită predării religiei īntr-un mod pur
dogmatic tineretul prezintă o repulsie faţă de această materie şi se
īndepărtează de biserică.” • „Unii profesori de religie nu respectă religia altora” • „Să se īnveţe copiii să nu facă diferenţieri īntre culturi şi oameni” •
„Să se vorbească şi despre alte religii la orele de religie, să nu mai
fie obligatorie rugăciunea la īnceperea orelor de religie;” • „La
momentul de faţă predarea īn şcoli e inutilă deoarece profesorii predau
nişte stereotipii, am să spun aşa «ochelari de cal». Aş milita la ore
pentru mai multă libertate de a alege īntre ce e bine şi ce e rău şi
aşa aş īnvăţa elevii ce īnseamnă toleranţa sub toate formele.”
Pe de
altă parte, unii elevi reiau discursul de intoleranţă, conservatorism
şi prejudecăţi pe care īl putem observa şi la unii dintre profesorii
lor:
• „Nu mi se pare normal ca eu fiind creştin-ortodox să am īn
clasă şi altfel de icoane decīt cele acceptate de biserica noastră.” •
„Religia trebuie să se predea īn continuare īn şcoală deoarece suntem
un stat majoritar ortodox şi religia de stat este cea ortodoxă.” • „De ce puneţi accent pe predarea altor religii īn afară de cea ortodoxă? Ortodoxismul este cel mai bun.” • „La ora de religie īnveţi religia ta cīt şi pe a altora, ca să ştii cum să te comporţi cu sectanţii.” •
„Lăsaţi religia să se predea īn şcoală căci copiii se īnţeleg īntre ei.
Nu vă certaţi căci este o sectă care vrea să lase oamenii fără
credinţă, fără cunoştinţe despre cultul său. Puţin copii vin la
biserică, măcar la şcoală să se īnveţe religie.” Au existat şi
respondenţi care nu doresc să īnveţe religia la şcoală sau care ne-au
semnalat că trebuie să participe la alte ore de religie decīt cea
proprie sau care s-au simţit neglijaţi ori discriminaţi din cauza
confesiunii lor: • „Mă deranjează foarte tare faptul că sunt nevoită
să vin la ora de religie şi să ascult părerea profesoarei, a ceea ce
spune ea, chiar dacă eu sunt greco-catolică. Aş vrea să fie şi
profesori de alte religii!” • „Ocolirea represaliilor asupra altor religii” •
„Chiar dacă sunt adventistă aş dori să fie citit ceea ce am scris.
Problema cu orele de religie īn şcoală este că profesorul nu determină
elevii să Īl iubească pe Domnul. Dacă fiecare elev ar avea o legătură
mai personală cu Domnul, am trăi īntr-o lume mai frumoasă. Este bine de
ştiut că cineva se preocupă de orele de religie din şcoli. Mulţumesc!”
Respondenţi cadre didactice
Profesorii au manifestat reţinere īn
completarea chestionarelor, numai 52,8% au răspuns īntrebărilor. Peste
88% dintre profesorii respondenţi consideră că educaţia religioasă īn
şcolile publice este necesară, cele mai mari procente īnregistrīndu-se
īn judeţele Iaşi (95,2%), Timiş (94,6%), Tulcea (91,7) şi Dolj (90,%),
cel mai scăzut fiind īn Cluj (66,7%). Din totalul respondenţilor 27,1 %
consideră că doar bisericile tradiţionale ar trebui să aibă acces īn
şcoli, ceea ce denotă un grad semnificativ de conservatorism şi
totodată de intoleranţă faţă de cultele neoprotestante şi necreştine īn
rīndul profesorilor, lucru care, prin natura muncii lor, se transmite
inevitabil şi elevilor, fapt confirmat prin numărul ridicat (69,9 %) al
celor care īşi iau informaţiile primordiale privind religia din
sistemul de educaţie şi al celor care au declarat ca religii rele
islamul (7,2%), Martorii lui Iehova (4,5%), etc. Cele mai ridicate
procente s-au īnregistrat īn judeţele Dolj (40,0%), Tulcea (41,7%),
urmat de Iaşi (28,6%), cele mai scăzute fiind īnregistrate īn judeţele
cu o mai mare diversitate religioasă: Cluj (16,7%), Harghita (22,9%) şi
Timiş (16,2%). Īn judeţele Tulcea (40,%), Iaşi (23,8%) şi Dolj
(20,0%) respondenţii profesori au declarat că ar limita educaţia
religioasă īn şcoli exclusiv la Biserica Ortodoxă Romānă. sus Aproape un
sfert dintre respondenţii profesori (23,3%) consideră că īn sistemul
public de īnvăţămīnt nu ar trebui să se desfăşoare educaţie religioasă.
Īn favoarea acestui lucru sunt īn cea mai mare măsură profesorii
respondenţi din judeţul Cluj (66,7%), iar īn cea mai mică măsură
profesorii respondenţi din judeţul Tulcea (0%). Puţin peste jumătate
dintre respondenţii profesori (58,7%) consideră că manualele de
biologie ar trebui să prezinte īn mod echidistant teoria creaţionistă
şi teoria evoluţionistă, iar 17,7% dintre ei consideră că darwinismul
nu ar trebui să fie promovat de către manualele de biologie, numărul
acestor fiind mai ridicat īn Bucureşti (28,9%). Dacă doar 22,8%
dintre respondenţi consideră că manualele de religie prezintă īn mod
echidistant perceptele mai multor culte, īn schimb 77,7% cred că aceste
manuale ar trebui să prezinte echidistant perceptele altor religii
pentru a forma o toleranţă faţă de aceste culte, ceea ce īnseamnă un
spirit critic ridicat al profesorilor faţă de manuale. Conform acestor
rezultate pare că profesorii din judeţele Buzău (40,0%), respectiv
judeţele Iaşi (38,1%) consideră că manualele de religie utilizate īn
şcoli sunt cele mai echidistante, iar respondenţii din judeţul Cluj şi
respectiv judeţul Timiş (17,6%) consideră că acestea ar fi mai puţin
echidistante. Este salutară poziţia a peste 70% dintre cei
chestionaţi, care consideră că manualele de religie nu ar trebui să fie
axate pe cultul bisericii respective, combătīnd clar perceptele altor
culte. Notă discordantă fac municipiul Bucureşti (13,3%) şi judeţele
Iaşi (14,3%), respectiv Tulcea (13,3%), unde, precum s-a văzut deja, la
īntrebarea privind limitarea educaţiei religioase īn şcolile publice la
bisericile tradiţionale, există o notă de conservatorism şi īnchidere. Mai
mult de jumătate dintre respondenţii profesori au declarat că īn şcoala
lor nu există simboluri religioase aparţinīnd tuturor cultelor cărora
le aparţin elevii din cadrul şcolii, ceea ce denotă o dominaţie a unui
singur cult. Doar 19,0% dintre ei au declarat existenţa simbolurilor
aparţinīnd mai multor culte, īndeosebi īn judeţele Cluj (33,3%), Satu
Mare (28,8%), acest lucru putīnd fi explicat printr-un grad mai ridicat
de respect pentru diversitatea religioasă din Transilvania.
Īn
ceea ce priveşte existenţa simbolurilor religioase aparţinīnd unui
singur cult īn spaţiul şcolii, acestea sunt cele mai prezente – conform
respondenţilor – īn judeţele Tulcea (75,0%), Dolj (72,9%), respectiv
municipiul Bucureşti (75,65). Prezenţa simbolurilor religioase
aparţinīnd unui singur cult īn şcolile publice este observată,
comparativ, de 62,5% dintre elevi şi 75,0% de profesori īn judeţul
Tulcea, de 73,2% dintre elevi şi 75,6% dintre profesori īn Bucureşti,
de 42,6% dintre elevi şi de doar 17,1% dintre profesori īn Harghita. Simboluri
religioase aparţinīnd mai multor culte īn cadrul şcolii au fost
observate de 11,4% din profesori şi 7,5% dintre elevi īn judeţul
Harghita, de 19,0% dintre profesori şi 11,7% dintre elevi īn judeţul
Iaşi, 2,9% dintre profesorii şi 1,3 % din elevii din judeţul Dolj. Existenţa
īn şcoală a laboratoarelor, locurilor de rugăciune sau capelelor cu
simboluri religioase aparţinīnd unui singur cult a fost menţionată de
20,5% dintre elevi, respectiv 25,1% dintre profesori, cele mai multe
cazuri fiind indicate de către profesorii din judeţele Dolj (72,9%),
Cluj (66,7%), Iaşi (57,1%), Tulcea (75,0%) şi municipiul Bucureşti
(75,6%). sus Īn aproape toate judeţele chestionate, de două ori mai
mulţi profesori decīt elevi respondenţi au declarat că şcoala
organizează participarea extraşcolară a elevilor la evenimente, serbări
religioase (judeţul Iaşi: elevi 21,9%, profesori 66,7%; judeţul Buzău:
elevi 27,0%, profesori 80%; judeţul Cluj: elevi 24,9%, profesori 50%;
judeţul Dolj: elevi 13,5%, profesori 35,7%; judeţul Satu Mare: elevi
29,0%, profesori 67,8%; judeţul Timiş: elevi 33,0%, profesori 82,4%;
judeţul Tulcea: elevi 35,9%, profesori 73,3%; respectiv municipiul
Bucureşti: elevi 5,6%, profesori 26,7%). Doar īn judeţul Harghita
aceste procente sunt mai echilibrate, 45,2% la elevi şi 48,6% la
profesori, procentele fiind īnsă īnalte, ceea ce semnifică implicarea
şcolilor īn mobilizarea elevilor de a participa la evenimente
religioase extraşcolare. Este de menţionat faptul că 60,3% dintre
profesorii respondenţi consideră că īn cadrul şcolii ar trebui promovat
multiculturalismul/pluralismul religios. Īn fapt, 27,6% dintre
respondenţi apreciază că īn īnvăţămīntul public din Romānia nu toate
cultele sunt egale.
Surprinde faptul că 26,8% din profesorii
respondenţi consideră că Martorii lui Iehova reprezintă un pericol
pentru moralitatea elevilor (42,9% īn judeţul Iaşi, 46,7% īn judeţul
Tulcea), iar 20,0% dintre ei consideră că cultele necreştine, ca, de
exemplu, islamul (43,3% īn judeţul Tulcea, 23,8% īn judeţul Iaşi,
23,8%, judeţul Timiş 21,6%) nu ar trebui să aibă acces la educaţia
religioasă din cadrul şcolilor de stat. Aceeaşi părere s-a exprimat şi
īn legătură cu cultul Martorilor lui Iehova, doar īntr-o proporţie
diferită: 25,1% din totalul respondenţilor, respectiv 40% īn municipiul
Bucureşti, 24,3% judeţul Dolj, 11,4% judeţul Harghita, 23,8% judeţul
Iaşi, 8,5% judeţul Satu Mare, 24,3% judeţul Timiş, 45% judeţul Tulcea,
īncălcīnd astfel dreptul la egalitatea de şanse şi dreptul la educaţie
al celor aparţinīnd acestor culte. Acest lucru denotă o intoleranţă
accentuată a unor cadre didactice faţă de un cult, Martorii lui Iehova,
recunoscut īn mod oficial de către statul romān.
Īntrebaţi ce fel de
stat este Romānia, dintre cei care au completat chestionarul, 49,6% au
indicat că Romānia este stat ortodox, iar 39,5% creştin. Doar 3,3%
dintre profesori cunosc caracterul secular al statului romān. Īn aceste
condiţii nu trebuie să ne mire că īn rīndul elevilor procentul celor
care cunosc acest lucru este foarte scăzut (3,18%), īn judeţele Dolj şi
Buzău nici măcar un singur elev dintre cei chestionaţi nu cunoaşte
acest lucru. De asemenea, 55,4% dintre profesorii respondenţi consideră
că īn Romānia există biserică naţională (77,8% īn municipiul Bucureşti,
66,7% īn judeţele Cluj şi Iaşi, 60,0% īn judeţul Buzău, respectiv 40,0%
judeţul Harghita), īn timp ce 32,2% elevi au indicat acelaşi lucru.
Uitīndu-ne la aceste rezultate şi luīnd īn considerare declaraţia
elevilor, conform căreia 69,9% dintre ei au ca sursă de informare
primordială cu privire la cunoştinţe religioase, şcoala (faţă de 56,3%
care au indicat familia), putem ajunge la concluzia că elevii, voit sau
nu, nu sunt informaţi īn mod corespunzător despre caracterul laic al
statului.
La īntrebarea ce schimbări ar face īn predarea religiei, o
parte dintre profesori ar dori ca această disciplină să fie:
„opţională”, „obiectivă”, iar modificările pe care le propun vizează
deschiderea, abandonarea caracterului confesional:
• promovarea ecumenismului şi a toleranţei religioase • introducerea istoriei religiilor • să se prezinte echidistant preceptele mai multor culte • să se renunţe la tendinţele de īndoctrinare • eradicarea prozelitismului religios, a discriminării religioase • prezentarea echidistantă a tuturor religiilor īn manuale
Alţi
profesori, ar dori accentuarea caracterului confesional, īntoarcerea
către propria religie şi/sau practici religioase īn cadrul şcolii:
• axarea pe rugăciune, taine şi ierurgii • mai multe noţiuni de Vechiul şi Noul Testament şi patrologie • mai multe noţiuni de liturgică teoretic şi practică • invitarea īnaltelor feţe bisericeşti (episcopi, mitropoliţi) la ceremoniile festive din şcolile de stat • īnvăţarea mai multor rugăciuni • elevii să fie duşi mai mult la biserică • mai multe ore de religie • materia religie să fie obligatorie
susO
minoritate dintre profesori consideră că religia ar trebui să fie
materie facultativă, nu obligatorie, şi declară că ar scoate religia
din programa şcolară. Īn cea ce priveşte ultima īntrebare din
chestionare, care viza observaţiile personale privind prezenţa cultelor
religioase īn şcolile publice, iată cīteva răspunsuri date de cadrele
didactice:
• „Biserica Ortodoxă nu face prozelitism religios.
Cultele neoprotestante deliberat fac un prozelitism agresiv. Īn unele
puncte chestionarul este tributar concepţiilor neoprotestante.”
(judeţul Buzău) • „De obicei, cultele religioase, altele decīt cel
ortodox, solicită toleranţă, dar īn schimb nu sunt deloc flexibile şi
nu manifestă toleranţă faţă de colegii ortodocşi.” (judeţul Dolj) •
„Īn nici un caz ele nu pot face rău, evoluţionismul şi creaţionismul
sunt două teorii care ar trebui cunoscute şi fiecare īn funcţie de
educaţie, opţiuni, să-şi formeze o opinie proprie.” (judeţul Harghita) • „Ar fi mai bine dacă materia religia ar avea caracter ecumenic.” (judeţul Harghita) • „Prezenţa religiei īn şcolile de stat este inutilă. Sunt adeptul şcolii non-ideologice.” (judeţul Harghita) •
„Īntrucīt părinţii lasă din ce īn ce mai mult pe seama şcolii educaţia
copiilor, este nevoie de formarea morală, īn care Biserica are rol.”
(judeţul Harghita) • „Biserica ortodoxă ar trebui să fie mai
tolerantă faţă de celelalte culte, mai ales īn vederea integrării
europene” (judeţul Iaşi) • „Ar trebui să fie respectată fiecare
persoană şi credinţa acesteia, dar nimeni nu are dreptul să ne impună
cultul său.” (judeţul Iaşi) • „Īn general predomină simbolurile religioase ale bisericii creştine ortodoxe.” (judeţul Iaşi) •
„Şcoala şi manualele de religie trebuie să promoveze multiculturalismul
religios, manualele trebuie să fie structurate conform acestui ideal.”
(judeţul Iaşi) • „Pentru unele culte religioase (catolici,
penticostali) nu există cadre datorită numărului mic de elevi
aparţinīnd acestora, astfel īncīt elevii trebuie să aleagă să meargă la
religie, la ortodocşi sau la pocăiţi, īntrucīt există rubrica
(obligatorie) „religie” unde trebuie să primească note.” (judeţul Timiş) •
„Biserica şi şcoala sunt două instituţii diferite şi prin urmare nu ar
trebui ca nici una din ele să īncerce să preia atribuţiile celeilalte.
Există prea multe dispute şi prea multe culte pentru a le include pe
toate īn şcoală, astfel că, eu cred, ar trebui să existe linişte īn
diversele tipuri de religii predate la şcoală, explicīndu-se totuşi
copiilor că ele există şi nici una nu este mai bună sau mai rea,
acceptată sau ciudată etc.” (judeţul Timiş) • „Religia reprezintă o
parte a culturii generale, dincolo de convingerile religioase
personale, sensibilizează elevii pentru a deveni buni cetăţeni (prin
promovarea valorilor şi principiilor religioase). Orice profesor de
religie trebuie să promoveze toleranţă faţă de celelalte religii, culte
etc.” (judeţul Timiş)
sus
|