::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::



3. Educaţia religioasă din perspectiva elevilor şi a cadrelor didactice

3. Educaţia religioasă din perspectiva elevilor şi a cadrelor didactice
3.1. Opinii formulate īn cadrul dezbaterilor 
3.2. Opiniile monitorilor locali
3.3. Evaluarea tematică a chestionarelor
3.4. Evaluarea chestionarelor pe regiuni istorice

3.2. Opiniile monitorilor locali

          Pentru aplicarea chestionarelor, Liga Pro Europa a selecţionat zece monitori – cadre didactice şi studenţi – cărora le-a revenit şi responsabilitatea elaborării unor rapoarte de monitorizare a educaţiei religioase īn şcoli la nivel local. Rapoartele monitorilor locali indică diferenţe atitudinale importante faţă de aplicarea chestionarelor: la Timişoara şi Satu Mare inspectoratele şcolare judeţene au sprijinit iniţiativa cu entuziasm; la Cluj, inspectoratul a acordat tot sprijinul, dar, īn contrast cu interesul manifestat de elevi, cadrele didactice au refuzat īntr-o proporţie relativ īnsemnată completarea chestionarelor. La Odorheiul Secuiesc, cadrele didactice au exprimat temerea că proiectul are ca scop final excluderea disciplinei religie din şcoli, manifestīnd reticenţă faţă de completarea acestora. La Tulcea s-a manifestat receptivitate şi proiectul a fost apreciat pozitiv. Īn judeţul Dolj, inspectoratul a condiţionat iniţial aprobarea aplicării chestionarelor īn şcoli de modificarea conţinutului, considerīnd īntrebările tendenţioase, dar a acceptat īn final chestionarele īn forma lor originală. La Iaşi, inspectoratul judeţean a tergiversat aprobarea aplicării chestionarelor, cerīnd verificarea lor de către Mitropolia Ortodoxă, dar a renunţat īn final la aceste pretenţii. Situaţia cea mai dificilă s-a īnregistrat la Buzău, Inspectoratul Şcolar Judeţean respingīnd din capul locului acceptarea ca monitor a profesorului Emil Moise şi solicitīnd īn scris Ligii Pro Europa īnlocuirea lui. Īntr-o adresă a IŞJ Buzău nr. 8744/08.11.2006, purtīnd semnătura inspectorului general şcolar prof. Gheorghe Bodea, motivaţia refuzului era că „domnul profesor Emil Moise nu este agreat īn unităţile de īnvăţămīnt”. Liga Pro Europa a respins acest pretext: „Considerăm ca neavenit şi ilegal refuzul IŞJ Buzău de a permite domnului profesor Emil Moise, expert īn cadrul proiectului nostru, aplicarea de chestionare īn unităţi de īnvăţămīnt din judeţul Buzău, pornind de la argumente volatile şi nebuloase prin care IŞJ Buzău īşi arogă dreptul de a discrimina cadrele didactice, clasificīndu-le după criterii pur subiective şi circumstanţiale.”, după care opoziţia IŞJ a īncetat, iar Emil Moise a rămas monitor pe judeţul Buzău. Īn schimb nici un reprezentant al IŞJ Buzău nu a onorat cu prezenţa dezbaterea organizată de Liga Pro Europa īn municipiul Buzău, după cum s-a menţionat mai sus.
sus
      Am remarcat că īn unele regiuni nici inspectoratele şcolare, nici cadrele didactice nu au īnţeles că rezultatele proiectului vor constitui un instrument util pentru ameliorarea educaţiei religioase īn şcoli. Mefienţa cu care au fost priviţi monitorii relevă, pe de altă parte, un fenomen larg răspīndit, lipsa unui exerciţiu rutinier de evaluare şi lipsa culturii autoevaluării. Directorii de şcoli, dar īndeosebi unii profesori, s-au grăbit să arunce anatema asupra proiectului, īnainte chiar de a-l cunoaşte, preluīnd vocabularul campaniei de presă. Cum debutul proiectului a coincis cu momentul lansării de către profesorul Emil Moise a sesizării către CNCD privind caracterul discriminatoriu al prezenţei icoanelor īn şcolile publice, eveniment amplificat şi speculat de unele organe media ca antiortodox, antinaţional, „ofensivă” ateistă etc., proiectul Ligii Pro Europa a fost de īndată identificat ca fiind parte a acestei ofensive şi taxat ca atare. Atmosfera de suspiciune faţă de orice anchetă sau sondaj īn instituţiile publice este o reminiscenţă a trecutului totalitar şi a secretomaniei instituţionale, dezvăluind totodată īn ce mică măsură sīnt conştiente cadrele didactice că īnvăţămīntul de stat este finanţat din bani publici şi este răspunzător īn faţa contribuabililor pentru performanţele educaţionale.
sus
       Monitorii locali au īntīmpinat dificultăţi şi īn limitarea intervenţiei cadrelor didactice īn completarea chestionarelor. Uneori, li s-a refuzat să intre singuri la clasă, alteori, cadrul didactic prezent īn clasă a intervenit direct īn completarea chestionarelor de către elevi, ceea ce face ca īn cīteva cazuri, din fericire puţine, răspunsurile elevilor unei īntregi clase (Timiş) să fie identice. Ca urmare a acestor īmprejurări, putem afirma că aplicarea chestionarelor nu a fost lipsită de tensiuni, iar īn unele cazuri, rezultatele au fost viciate de intervenţia cadrelor didactice. Cu toate aceste inconveniente, considerăm că răspunsurile la chestionare s-au dovedit a fi un inventar cuprinzător al situaţiei predării religiei īn şcolile publice, al prezenţei simbolurilor şi ritualurilor religioase, al toleranţei şi intoleranţei transmise de manuale, cadre didactice, precum şi o resursă importantă pentru formularea de recomandări menite să contribuie la reforma predării religiei.

3.3 Evaluarea tematică a chestionarelor
      Īn cadrul proiectului, Liga Pro Europa a coordonat aplicarea de chestionare īn toate provinciile istorice ale Romāniei – Banat, Dobrogea, Moldova, Muntenia, Oltenia şi Transilvania –, īntr-un număr de 8 judeţe şi municipiul Bucureşti. Chestionarele au fost distribuite īn 53 de unităţi şcolare (37 urbane, 16 rurale) din 23 de localităţi. Numărul total de chestionare distribuite a fost de 3750, din care 3000 de chestionare pentru elevi şi 750 de chestionare pentru cadrele didactice. Au fost completate şi returnate īn total 3166 chestionare (84,42% din cele distribuite), dintre care completate de elevi 2770 de chestionare (92,33%) şi completate de cadrele didactice 396 de chestionare (52,8%).
        Chestionarele pentru elevi au conţinut 29 īntrebări, iar chestionarele pentru profesori 25 īntrebări.
Analiza tematică a rezultatelor chestionarelor, chiar dacă nu are valoarea unei cercetări sociologice, oferă destule elemente care reflectă opiniile elevilor şi profesorilor despre educaţia religioasă īn şcolile publice, pentru a fi luate īn seamă īntr-o viitoare reformă a actualului sistem. Din chestionarele aplicate elevilor şi profesorilor s-au selectat, din raţiuni de constrīngeri de spaţiu, doar īntrebările relevante pentru conţinutul prezentului studiu.
Procentele la care se vor face referi īn continuare reflectă părerea celor care au completat chestionarele distribuite de către operatorii de teren.
sus
Respondenţii elevi
       Ca o primă remarcă este de subliniat că elevii au manifestat o disponibilitate deosebit de mare de a răspunde la chestionare, īn proporţie de 92,33%.

Īn privinţa studierii religiei īn şcolile publice, conform chestionarelor completate, 96,1% dintre elevi declară că studiază religia la şcoală, peste 70% dintre ei cred că materia religia este obligatorie şi doar 7,8% dintre elevi ştiu că religia este materie facultativă. Judeţul cu cel mai mic procent este Tulcea (4,0%), urmat de Dolj (5,4%). Cei mai „bine informaţi” sīnt elevii din judeţele Cluj (9,75%), Harghita (9,6%) şi Satu Mare (9,4%).
Dacă la elevi procentul ridicat al celor care cred că materia religie este obligatorie poate fi explicat prin lipsa de informaţii, procentul de 59,7% al profesorilor care susţin că disciplina religie are caracter obligatoriu, este greu de īnţeles. Doar 4,6% (0% īn judeţele Iaşi, Buzău şi Cluj, celelalte judeţe situīndu-se īntre 4,1-6,8%) dintre cei care au completat chestionarul cunosc caracterul facultativ al religiei, ceea ce lasă loc concluziei că nici măcar profesorii nu cunosc prevederile Legii īnvăţămīntului.
     Īn medie aproape īn jumătate (48,6%) dintre şcolile chestionate se īncalcă prevederile Legii īnvăţămīntului conform cărora orele de religie, opţionale, trebuie să fie plasate īn orar ca prima sau ultima oră, pentru a nu-i obliga să asiste pe acei elevii care nu doresc să participe la aceste ore. Ora de religie fiind programată īntre alte două ore din orar, elevii pentru care şcoala nu asigură ora de religie (din cauza numărului foarte mic de elevi, de regulă aparţinīnd cultelor neoprotestante) devin un auditoriu captiv pentru cultul majoritar. Participarea la ore de religie alta decīt religia proprie e indicată de elevi mai ales īn judeţele Buzău (65,5%), Dolj (65,3%) şi Iaşi (64,2%), iar cel mai puţin īn judeţul Timiş (26,0%).

       Cu toate că s-a format o īntreagă industrie a manualelor (de exemplu 3 manuale de religie ortodoxă doar pentru clasa a X-a, analizate īn prezentul studiu), aproape fiecare cult religios avīnd cel puţin un manual aprobat de Ministerul Īnvăţămīntului, mai mult de jumătate (56,7%) dintre elevii chestionaţi au declarat că nu au manual de religie, cei mai mulţi fiind din Bucureşti (83,8%), iar cei mai puţini īn judeţul Buzău (26,6%).
Īntrebaţi ce īnvaţă la ora de religie, 33,4% dintre cei care au completat chestionarul au indicat istoria religiilor. Elevii primesc un număr de informaţii şi despre alte religii decīt cea proprie, īn manualul confesiunii lor, dar cad īn eroarea de a crede că studiază istoria religiilor. Īn realitate, nu există nici un manual elaborat şi aprobat de către Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului care să aibă ca subiect „istoria religiilor”.
sus
Cu privire la ritualurile religioase din şcolile publice, 87,8% dintre elevi declară că se roagă la orele de religie (94,8% īn judeţul Buzău, 93,5% īn judeţul Tulcea, 93,0% īn judeţul Cluj), dar doar 72,0% dintre ei īnvaţă propria religie, ceea ce īnseamnă că aproape la toate orele de religie se spun rugăciuni, cu participarea inclusiv a elevilor de alte confesiuni.
Cu privire la valorile care le sīnt transmise la orele de religie, elevii susţin că profesorul de religie īi īnvaţă să fie toleranţi faţă de creştini (56,3%), faţă de femei (32,3%) şi faţă de romi (32,4%). Analizīnd īn ce măsură sīnt īnvăţati la ora de religie să fie toleranţi faţă de alte culte, procentul indicat este mai mic: īn proporţie de 30,0% faţă de cultul iudaic, īn proporţie de 26,6% faţă de islam, īn proporţie de 25,1% faţă de protestanţi, dar faţă de catolici, īn proporţie de 33,7% .
Prin studiul religiei, 78,1% dintre elevi au fost īnvăţaţi să fie buni creştini, 61,6% dintre ei să īşi cunoască propria religie, 55,4% să se roage şi doar 26,3% să cunoască şi alte religii. Printre celelalte valori menţionate de către respondenţi la această īntrebare se indică: „să aduci alţi oameni la Isus”, „īntărirea propriei credinţe”, „să merg la biserică, să īnvăţ rugăciuni”, „să credem şi ajungem īn Rai”, „tot ce ţine de relaţia cu Dumnezeu”, „să mă umilesc” (0,5% judeţul Iaşi), „să ne ferim de sectanţi (0,5% jud. Iaşi). De asemenea, elevii au menţionat valori ca iubirea faţă de aproape, iertarea, respectarea principiilor menţionate īn Biblie, cinstea, răbdarea.

Respectul faţă de alte sau toate celelalte religii a fost menţionat doar de către 0,5% dintre respondenţi, de unde se poate trage concluzia că, dacă o parte dintre elevi primesc informaţii despre alte religii, aceştia nu sunt īndemnaţi decīt īntr-o foarte mică măsură spre respectarea diversităţii, acceptare şi toleranţă de către cei care ar trebui să fie promotorii acestor valori. Doar īn trei dintre judeţele chestionate a fost menţionat „respectul faţă de fiecare religie” ca o valoare īnvăţată īn cadrul orelor de religie īntr-un procent extrem de mic (0,4% Harghita, 1,9% Iaşi, 1,3% Timiş). Īn schimb, īn Bucureşti (1,0%) şi judeţul Satu Mare (0,75%) elevii au considerat că īn cadrul orelor de religie sunt īndoctrinaţi şi īnvăţaţi că propria religie este cea mai bună.
        Conform datelor rezultate din acest studiu doar 29,4% dintre elevi au declarat că manualul lor le-a permis cunoaşterea mai multor culte. Īn urma analizei unui set de manuale (vezi capitolul care tratează pe larg analiza manualelor şcolare de religie), putem trage concluzii asupra calităţii, dar şi cantităţii informaţiilor primite: manualul de religie nu este un vehicul pentru promovarea toleranţei, diversităţii şi pluralismului religios. Pe de altă parte, 56,7% dintre elevi nu au cum să cunoască mai bine celelalte culte din manualele şcolare, dat fiind faptul că ei nu deţin un manual. Rămīn doar informaţiile, mai mult sau mai puţin obiective, care provin de la profesorul de religie.
sus
Cu privire la atitudinile cultivate de orele de religie, marea majoritate a elevilor au indicat bunătatea (75,5%), sinceritatea (67,0%) şi solidaritatea umană (41,3%). Doar īn proporţie de 15,5% se cultivă curajul civic al elevilor, ceea ce īnseamnă că elevii sunt educaţi mai degrabă să fie conformişti şi pasivi, şcoala, dar şi profesorul de religie acţionīnd ca un factor de inhibiţie, autonomia gīndirii, discernămīntul personal, chestionarea celor predate nefiind promovate.
Īntrebaţi, dacă ar putea interzice o religie īn Romānia, care ar fi aceea, 6,8% dintre elevi au indicat cultul Martorii lui Iehova, 3,6% protestantismul, 2,6% budismul (īn condiţiile īn care conform recensămīntului din 2002, nimeni nu s-a declarat budist!), 2,7% catolicismul, 3,2% islamismul. Un sfert dintre ei nu ar interzice nici o religie şi abia 0,3% consideră că nu au dreptul să facă un asemenea gest.
Pentru 81,0% dintre elevi este importantă sau foarte importantă (jud. Tulcea 93,2%, jud. Iaşi 85,1%, jud. Dolj 87,6%, jud, Buzău 82,5%) predarea religiei īn şcoală, iar pentru 16,4% dintre ei puţin importantă sau chiar inutilă (26,9% jud. Harghita, 24,7% mun. Bucureşti şi 20,5% jud. Satu Mare).
Ultima īntrebare din chestionarele adresate elevilor viza părerile personale ale acestora. Părerile celor care au completat această rubrică sīnt foarte divizate. Pe de o parte, ei arată o deschidere faţă de informaţii noi, acceptarea diversităţii, toleranţă şi spirit critic:
• „Nu ar trebui să se facă discriminări din punctul de vedere al religiei, fiecare e liber să creadă ce vrea şi nu ar trebui să percepem celelalte religii, ca fiind bune sau rele.”
• „Cred că şi acest chestionar, prin īmpărţirea īn [religii] bune şi rele, este părtinitor. Asta pentru că religii, precum cultul musulman sau al Martorilor lui Iehova sīnt mult mai blamate īn comparaţie cu ortodoxismul. Probabil că mulţi vor fi īmpinşi să le desconsidere. Sīnt sigură că toate au şi bune şi rele.”
• „Ar trebui ca profesorii să ne explice şi obiceiurile altor religii pentru a putea face comparaţii”
• „Nu consider nici o religie dăunătoare, de aceea nici discriminarea nu mi se pare corectă”
• „Religia se īnvaţă acasă. Nu sunt de acord să se studieze pīnă īn clasele mari. La liceu şi gimnaziu consider că nu mai necesită a fi studiată. Religia ţine de noi! E ceva personal!”
• „Cred că fiecăruia īi e cea mai bună religia pe care o are şi consider că la şcoală vor să ne inducă că numai religia noastră este cea dreaptă, adică cea ortodoxă.”
• „Datorită predării religiei īntr-un mod pur dogmatic tineretul prezintă o repulsie faţă de această materie şi se īndepărtează de biserică.”
• „Unii profesori de religie nu respectă religia altora”
• „Să se īnveţe copiii să nu facă diferenţieri īntre culturi şi oameni”
• „Să se vorbească şi despre alte religii la orele de religie, să nu mai fie obligatorie rugăciunea la īnceperea orelor de religie;”
• „La momentul de faţă predarea īn şcoli e inutilă deoarece profesorii predau nişte stereotipii, am să spun aşa «ochelari de cal». Aş milita la ore pentru mai multă libertate de a alege īntre ce e bine şi ce e rău şi aşa aş īnvăţa elevii ce īnseamnă toleranţa sub toate formele.”
Pe de altă parte, unii elevi reiau discursul de intoleranţă, conservatorism şi prejudecăţi pe care īl putem observa şi la unii dintre profesorii lor:
• „Nu mi se pare normal ca eu fiind creştin-ortodox să am īn clasă şi altfel de icoane decīt cele acceptate de biserica noastră.”
• „Religia trebuie să se predea īn continuare īn şcoală deoarece suntem un stat majoritar ortodox şi religia de stat este cea ortodoxă.”
• „De ce puneţi accent pe predarea altor religii īn afară de cea ortodoxă? Ortodoxismul este cel mai bun.”
• „La ora de religie īnveţi religia ta cīt şi pe a altora, ca să ştii cum să te comporţi cu sectanţii.”
• „Lăsaţi religia să se predea īn şcoală căci copiii se īnţeleg īntre ei. Nu vă certaţi căci este o sectă care vrea să lase oamenii fără credinţă, fără cunoştinţe despre cultul său. Puţin copii vin la biserică, măcar la şcoală să se īnveţe religie.”
Au existat şi respondenţi care nu doresc să īnveţe religia la şcoală sau care ne-au semnalat că trebuie să participe la alte ore de religie decīt cea proprie sau care s-au simţit neglijaţi ori discriminaţi din cauza confesiunii lor:
• „Mă deranjează foarte tare faptul că sunt nevoită să vin la ora de religie şi să ascult părerea profesoarei, a ceea ce spune ea, chiar dacă eu sunt greco-catolică. Aş vrea să fie şi profesori de alte religii!”
• „Ocolirea represaliilor asupra altor religii”
• „Chiar dacă sunt adventistă aş dori să fie citit ceea ce am scris. Problema cu orele de religie īn şcoală este că profesorul nu determină elevii să Īl iubească pe Domnul. Dacă fiecare elev ar avea o legătură mai personală cu Domnul, am trăi īntr-o lume mai frumoasă. Este bine de ştiut că cineva se preocupă de orele de religie din şcoli. Mulţumesc!”
Respondenţi cadre didactice
         Profesorii au manifestat reţinere īn completarea chestionarelor, numai 52,8% au răspuns īntrebărilor.
Peste 88% dintre profesorii respondenţi consideră că educaţia religioasă īn şcolile publice este necesară, cele mai mari procente īnregistrīndu-se īn judeţele Iaşi (95,2%), Timiş (94,6%), Tulcea (91,7) şi Dolj (90,%), cel mai scăzut fiind īn Cluj (66,7%). Din totalul respondenţilor 27,1 % consideră că doar bisericile tradiţionale ar trebui să aibă acces īn şcoli, ceea ce denotă un grad semnificativ de conservatorism şi totodată de intoleranţă faţă de cultele neoprotestante şi necreştine īn rīndul profesorilor, lucru care, prin natura muncii lor, se transmite inevitabil şi elevilor, fapt confirmat prin numărul ridicat (69,9 %) al celor care īşi iau informaţiile primordiale privind religia din sistemul de educaţie şi al celor care au declarat ca religii rele islamul (7,2%), Martorii lui Iehova (4,5%), etc. Cele mai ridicate procente s-au īnregistrat īn judeţele Dolj (40,0%), Tulcea (41,7%), urmat de Iaşi (28,6%), cele mai scăzute fiind īnregistrate īn judeţele cu o mai mare diversitate religioasă: Cluj (16,7%), Harghita (22,9%) şi Timiş (16,2%).
Īn judeţele Tulcea (40,%), Iaşi (23,8%) şi Dolj (20,0%) respondenţii profesori au declarat că ar limita educaţia religioasă īn şcoli exclusiv la Biserica Ortodoxă Romānă.
sus
        Aproape un sfert dintre respondenţii profesori (23,3%) consideră că īn sistemul public de īnvăţămīnt nu ar trebui să se desfăşoare educaţie religioasă. Īn favoarea acestui lucru sunt īn cea mai mare măsură profesorii respondenţi din judeţul Cluj (66,7%), iar īn cea mai mică măsură profesorii respondenţi din judeţul Tulcea (0%).
Puţin peste jumătate dintre respondenţii profesori (58,7%) consideră că manualele de biologie ar trebui să prezinte īn mod echidistant teoria creaţionistă şi teoria evoluţionistă, iar 17,7% dintre ei consideră că darwinismul nu ar trebui să fie promovat de către manualele de biologie, numărul acestor fiind mai ridicat īn Bucureşti (28,9%).
        Dacă doar 22,8% dintre respondenţi consideră că manualele de religie prezintă īn mod echidistant perceptele mai multor culte, īn schimb 77,7% cred că aceste manuale ar trebui să prezinte echidistant perceptele altor religii pentru a forma o toleranţă faţă de aceste culte, ceea ce īnseamnă un spirit critic ridicat al profesorilor faţă de manuale. Conform acestor rezultate pare că profesorii din judeţele Buzău (40,0%), respectiv judeţele Iaşi (38,1%) consideră că manualele de religie utilizate īn şcoli sunt cele mai echidistante, iar respondenţii din judeţul Cluj şi respectiv judeţul Timiş (17,6%) consideră că acestea ar fi mai puţin echidistante.

        Este salutară poziţia a peste 70% dintre cei chestionaţi, care consideră că manualele de religie nu ar trebui să fie axate pe cultul bisericii respective, combătīnd clar perceptele altor culte. Notă discordantă fac municipiul Bucureşti (13,3%) şi judeţele Iaşi (14,3%), respectiv Tulcea (13,3%), unde, precum s-a văzut deja, la īntrebarea privind limitarea educaţiei religioase īn şcolile publice la bisericile tradiţionale, există o notă de conservatorism şi īnchidere.
      Mai mult de jumătate dintre respondenţii profesori au declarat că īn şcoala lor nu există simboluri religioase aparţinīnd tuturor cultelor cărora le aparţin elevii din cadrul şcolii, ceea ce denotă o dominaţie a unui singur cult. Doar 19,0% dintre ei au declarat existenţa simbolurilor aparţinīnd mai multor culte, īndeosebi īn judeţele Cluj (33,3%), Satu Mare (28,8%), acest lucru putīnd fi explicat printr-un grad mai ridicat de respect pentru diversitatea religioasă din Transilvania.

        Īn ceea ce priveşte existenţa simbolurilor religioase aparţinīnd unui singur cult īn spaţiul şcolii, acestea sunt cele mai prezente – conform respondenţilor – īn judeţele Tulcea (75,0%), Dolj (72,9%), respectiv municipiul Bucureşti (75,65). Prezenţa simbolurilor religioase aparţinīnd unui singur cult īn şcolile publice este observată, comparativ, de 62,5% dintre elevi şi 75,0% de profesori īn judeţul Tulcea, de 73,2% dintre elevi şi 75,6% dintre profesori īn Bucureşti, de 42,6% dintre elevi şi de doar 17,1% dintre profesori īn Harghita.
        Simboluri religioase aparţinīnd mai multor culte īn cadrul şcolii au fost observate de 11,4% din profesori şi 7,5% dintre elevi īn judeţul Harghita, de 19,0% dintre profesori şi 11,7% dintre elevi īn judeţul Iaşi, 2,9% dintre profesorii şi 1,3 % din elevii din judeţul Dolj.
       Existenţa īn şcoală a laboratoarelor, locurilor de rugăciune sau capelelor cu simboluri religioase aparţinīnd unui singur cult a fost menţionată de 20,5% dintre elevi, respectiv 25,1% dintre profesori, cele mai multe cazuri fiind indicate de către profesorii din judeţele Dolj (72,9%), Cluj (66,7%), Iaşi (57,1%), Tulcea (75,0%) şi municipiul Bucureşti (75,6%).
sus
       Īn aproape toate judeţele chestionate, de două ori mai mulţi profesori decīt elevi respondenţi au declarat că şcoala organizează participarea extraşcolară a elevilor la evenimente, serbări religioase (judeţul Iaşi: elevi 21,9%, profesori 66,7%; judeţul Buzău: elevi 27,0%, profesori 80%; judeţul Cluj: elevi 24,9%, profesori 50%; judeţul Dolj: elevi 13,5%, profesori 35,7%; judeţul Satu Mare: elevi 29,0%, profesori 67,8%; judeţul Timiş: elevi 33,0%, profesori 82,4%; judeţul Tulcea: elevi 35,9%, profesori 73,3%; respectiv municipiul Bucureşti: elevi 5,6%, profesori 26,7%). Doar īn judeţul Harghita aceste procente sunt mai echilibrate, 45,2% la elevi şi 48,6% la profesori, procentele fiind īnsă īnalte, ceea ce semnifică implicarea şcolilor īn mobilizarea elevilor de a participa la evenimente religioase extraşcolare.
        Este de menţionat faptul că 60,3% dintre profesorii respondenţi consideră că īn cadrul şcolii ar trebui promovat multiculturalismul/pluralismul religios. Īn fapt, 27,6% dintre respondenţi apreciază că īn īnvăţămīntul public din Romānia nu toate cultele sunt egale.
        Surprinde faptul că 26,8% din profesorii respondenţi consideră că Martorii lui Iehova reprezintă un pericol pentru moralitatea elevilor (42,9% īn judeţul Iaşi, 46,7% īn judeţul Tulcea), iar 20,0% dintre ei consideră că cultele necreştine, ca, de exemplu, islamul (43,3% īn judeţul Tulcea, 23,8% īn judeţul Iaşi, 23,8%, judeţul Timiş 21,6%) nu ar trebui să aibă acces la educaţia religioasă din cadrul şcolilor de stat. Aceeaşi părere s-a exprimat şi īn legătură cu cultul Martorilor lui Iehova, doar īntr-o proporţie diferită: 25,1% din totalul respondenţilor, respectiv 40% īn municipiul Bucureşti, 24,3% judeţul Dolj, 11,4% judeţul Harghita, 23,8% judeţul Iaşi, 8,5% judeţul Satu Mare, 24,3% judeţul Timiş, 45% judeţul Tulcea, īncălcīnd astfel dreptul la egalitatea de şanse şi dreptul la educaţie al celor aparţinīnd acestor culte. Acest lucru denotă o intoleranţă accentuată a unor cadre didactice faţă de un cult, Martorii lui Iehova, recunoscut īn mod oficial de către statul romān.
      Īntrebaţi ce fel de stat este Romānia, dintre cei care au completat chestionarul, 49,6% au indicat că Romānia este stat ortodox, iar 39,5% creştin. Doar 3,3% dintre profesori cunosc caracterul secular al statului romān. Īn aceste condiţii nu trebuie să ne mire că īn rīndul elevilor procentul celor care cunosc acest lucru este foarte scăzut (3,18%), īn judeţele Dolj şi Buzău nici măcar un singur elev dintre cei chestionaţi nu cunoaşte acest lucru. De asemenea, 55,4% dintre profesorii respondenţi consideră că īn Romānia există biserică naţională (77,8% īn municipiul Bucureşti, 66,7% īn judeţele Cluj şi Iaşi, 60,0% īn judeţul Buzău, respectiv 40,0% judeţul Harghita), īn timp ce 32,2% elevi au indicat acelaşi lucru. Uitīndu-ne la aceste rezultate şi luīnd īn considerare declaraţia elevilor, conform căreia 69,9% dintre ei au ca sursă de informare primordială cu privire la cunoştinţe religioase, şcoala (faţă de 56,3% care au indicat familia), putem ajunge la concluzia că elevii, voit sau nu, nu sunt informaţi īn mod corespunzător despre caracterul laic al statului.
       La īntrebarea ce schimbări ar face īn predarea religiei, o parte dintre profesori ar dori ca această disciplină să fie: „opţională”, „obiectivă”, iar modificările pe care le propun vizează deschiderea, abandonarea caracterului confesional:
• promovarea ecumenismului şi a toleranţei religioase
• introducerea istoriei religiilor
• să se prezinte echidistant preceptele mai multor culte
• să se renunţe la tendinţele de īndoctrinare
• eradicarea prozelitismului religios, a discriminării religioase
• prezentarea echidistantă a tuturor religiilor īn manuale
Alţi profesori, ar dori accentuarea caracterului confesional, īntoarcerea către propria religie şi/sau practici religioase īn cadrul şcolii:
• axarea pe rugăciune, taine şi ierurgii
• mai multe noţiuni de Vechiul şi Noul Testament şi patrologie
• mai multe noţiuni de liturgică teoretic şi practică
• invitarea īnaltelor feţe bisericeşti (episcopi, mitropoliţi) la ceremoniile festive din şcolile de stat
• īnvăţarea mai multor rugăciuni
• elevii să fie duşi mai mult la biserică
• mai multe ore de religie
• materia religie să fie obligatorie
sus
O minoritate dintre profesori consideră că religia ar trebui să fie materie facultativă, nu obligatorie, şi declară că ar scoate religia din programa şcolară.
Īn cea ce priveşte ultima īntrebare din chestionare, care viza observaţiile personale privind prezenţa cultelor religioase īn şcolile publice, iată cīteva răspunsuri date de cadrele didactice:
• „Biserica Ortodoxă nu face prozelitism religios. Cultele neoprotestante deliberat fac un prozelitism agresiv. Īn unele puncte chestionarul este tributar concepţiilor neoprotestante.” (judeţul Buzău)
• „De obicei, cultele religioase, altele decīt cel ortodox, solicită toleranţă, dar īn schimb nu sunt deloc flexibile şi nu manifestă toleranţă faţă de colegii ortodocşi.” (judeţul Dolj)
• „Īn nici un caz ele nu pot face rău, evoluţionismul şi creaţionismul sunt două teorii care ar trebui cunoscute şi fiecare īn funcţie de educaţie, opţiuni, să-şi formeze o opinie proprie.” (judeţul Harghita)
• „Ar fi mai bine dacă materia religia ar avea caracter ecumenic.” (judeţul Harghita)
• „Prezenţa religiei īn şcolile de stat este inutilă. Sunt adeptul şcolii non-ideologice.” (judeţul Harghita)
• „Īntrucīt părinţii lasă din ce īn ce mai mult pe seama şcolii educaţia copiilor, este nevoie de formarea morală, īn care Biserica are rol.” (judeţul Harghita)
• „Biserica ortodoxă ar trebui să fie mai tolerantă faţă de celelalte culte, mai ales īn vederea integrării europene” (judeţul Iaşi)
• „Ar trebui să fie respectată fiecare persoană şi credinţa acesteia, dar nimeni nu are dreptul să ne impună cultul său.” (judeţul Iaşi)
• „Īn general predomină simbolurile religioase ale bisericii creştine ortodoxe.” (judeţul Iaşi)
• „Şcoala şi manualele de religie trebuie să promoveze multiculturalismul religios, manualele trebuie să fie structurate conform acestui ideal.” (judeţul Iaşi)
• „Pentru unele culte religioase (catolici, penticostali) nu există cadre datorită numărului mic de elevi aparţinīnd acestora, astfel īncīt elevii trebuie să aleagă să meargă la religie, la ortodocşi sau la pocăiţi, īntrucīt există rubrica (obligatorie) „religie” unde trebuie să primească note.” (judeţul Timiş)
• „Biserica şi şcoala sunt două instituţii diferite şi prin urmare nu ar trebui ca nici una din ele să īncerce să preia atribuţiile celeilalte. Există prea multe dispute şi prea multe culte pentru a le include pe toate īn şcoală, astfel că, eu cred, ar trebui să existe linişte īn diversele tipuri de religii predate la şcoală, explicīndu-se totuşi copiilor că ele există şi nici una nu este mai bună sau mai rea, acceptată sau ciudată etc.” (judeţul Timiş)
• „Religia reprezintă o parte a culturii generale, dincolo de convingerile religioase personale, sensibilizează elevii pentru a deveni buni cetăţeni (prin promovarea valorilor şi principiilor religioase). Orice profesor de religie trebuie să promoveze toleranţă faţă de celelalte religii, culte etc.” (judeţul Timiş)

sus