::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::



3. Educaţia religioasă din perspectiva elevilor şi a cadrelor didactice

3. Educaţia religioasă din perspectiva elevilor şi a cadrelor didactice
3.1. Opinii formulate īn cadrul dezbaterilor 
3.2. Opiniile monitorilor locali
3.3. Evaluarea tematică a chestionarelor
3.4. Evaluarea chestionarelor pe regiuni istorice

3.1. Opinii formulate īn cadrul dezbaterilor
          Īn cadrul proiectului s-au desfăşurat şapte īntīlniri locale la Cluj, Iaşi, Miercurea Ciuc, Buzău, Tulcea, Timişoara şi Craiova menite să evalueze educaţia religioasă din judeţele unde fuseseră aplicate chestionare. Īn vederea participării la īntīlnirile locale au fost transmise īn medie 70 de invitaţii inspectoratelor şcolare, direcţiilor judeţene pentru cultură şi culte, direcţiunii şcolilor, cadrelor didactice, organizaţiilor de elevi şi părinţi, unor organizaţii neguvernamentale, cultelor religioase. Cea mai slabă participare la dezbaterile locale s-a īnregistrat la Craiova (9 participanţi), iar cea mai numeroasă la Iaşi (40 participanţi, din care doar 21 s-au īnscris pe liste). Īntīlnirile locale au fost īn general tensionate, pe fundalul virulentei dispute generate de prezenţa icoanelor īn scoli, desfăşurată paralel cu implementarea acestui proiect, participanţii avīnd o agendă prestabilită, cel mai adesea aceea de contracarare a „atacului la icoane”.
        Īntīlnirile de la Buzău şi Iaşi, la care participanţii au venit cu scopul de a exercita presiuni şi nicidecum de a purta un dialog, au ratat īntr-un fel esenţa dezbaterii despre predarea religiei īn şcoli. Reprezentanţii Ligii Pro Europa au căutat să adopte un ton conciliant, interesul autorilor cercetării fiind acela al realizării unor discuţii libere pentru cunoaşterea opiniilor celor care sīnt implicaţi direct īn actul predării, profesorii şi beneficiarii direcţi ai educaţiei religioase, elevii, īn vederea reflectării lor corecte īn raportul proiectului.
      Discuţiile au relevat statutul incert şi confuz al obiectului religie īn şcolile publice şi chiar carenţe ale profesorilor care predau religie, mulţi, o dovedesc răspunsurile din chestionare, neştiind unde să īncadreze Romānia ca stat: ortodox, creştin, teocratic, secular sau laic. Nu mai puţin, cadrele didactice şi elevii consideră că actuala lege a īnvăţămīntului conferă religiei caracter de obiect de studiu obligatoriu, pentru toţi elevii care se declară aparţinători ai unei confesiuni, caracterul opţional fiind rezervat numai acelor elevi care nu sīnt „īnregistraţi“ ca făcīnd parte dintr-un cult sau care refuză să studieze religia, ceea ce constituie o interpretare sui generis a Legii īnvăţămīntului şi indică lipsa unor stagii de pregătire pentru cadrele didactice.
sus
        Ca o notă generală a īntīlnirilor locale este că lipseşte elevilor, dar şi cadrelor didactice, o cultură a drepturilor omului şi minorităţilor, cunoaşterea principiilor non-discriminării şi egalităţii de şanse, īnţelegerea reglementărilor legislative ce guvernează educaţia, a valorilor fundamentale ale societăţii pluraliste. Primează o cultură naţională a improvizaţiei, folclorului, speculaţiilor şi scenariilor, unii din participanţi refugiindu-se īntr-o terminologie ambiguă, a „toleranţei poporului nostru”, īnţeleasă ca un şir de aşa-zise concesii făcute de majoritate către minorităţile religioase. Există o carenţă endemică a construcţiei raţionamentelor coerente. Pe majoritatea responsabililor din domeniul educaţiei nu-i preocupă disparităţile dintre tratamentele aplicate elevilor, cei minoritari sīnt primiţi, din „toleranţă“, la orele de religie ortodoxă, uneori īndreptaţi cu blīndeţe spre ceea ce se numeşte „calea cea bună“, sau, īn lipsa cadrelor didactice de confesiunea lor, trimişi la cultele cărora le aparţin. Deficitul de gīndire democratică este major īn rīndul acestor cadre, dovedind că nici inspectoratele, nici ministerul nu au o politică coerentă şi proactivă de pregătire a cadrelor pentru noile realităţi ale Romāniei europene. Prezenţa īn şcoli a simbolisticii religioase, a capelelor şi laboratoarelor de religie consacrate unui singur cult, celui majoritar ortodox, este percepută de responsabilii din īnvăţămīnt ca „firească”, iar invocarea lipsei politicilor de non-discriminare este percepută ca un atentat brutal la credinţa strămoşească.
         Mai mult, ceremoniile religioase īn şcoli, ce contravin de fapt caracterului laic al şcolii publice şi nu ţin cont nici măcar de structura confesională a comunităţilor de elevi, ritualurile religioase, după unele mărturisiri, inclusiv spovedania, sīnt promovate ca naturale, de la sine īnţelese, inspectoratele dezertīnd şi īn aceste cazuri de la rolul lor de īndrumare şi control, de la promovarea principiilor din legea īnvăţămīntului şi a valorilor constituţionale democratice şi pluraliste. S-au īntīlnit cazuri de inspectori de religie şi preoţi, cu un discurs extrem de agresiv la adresa unor culte religioase oficial recunoscute din Romānia (greco-catolici, Martorii lui Iehova, „sectele“) şi a valorilor pe care se fundamentează Europa modernă.
        Colportorii acestor idei sīnt de multe ori chiar inspectorii de religie de la nivel de judeţ. Este greu de īnţeles cum pot fi aceştia echidistanţi şi corecţi īn asigurarea predării religiei īn şcoli īn cazul unor minorităţi religioase pe care le stigmatizează īn discursul public.
         Īn unele īntīlniri, cel mai greu de acceptat a fost mesajul reprezentanţilor Ligii Pro Europa că īnvăţămīntul public, fiind finanţat din fonduri publice, trebuie să corespundă unor norme. Respingerea acestei idei a relevat că, odată cu iniţierea predării religiei īn şcoli, pe baze confesionale, bisericile au pătruns īn aceste instituţii publice şi īncearcă, cel mai adesea cu complicitatea responsabililor din sistem, să transforme predarea religiei īn catehizare, „īmbisericire“, teren de misionariat, şcoala publică devenind o prelungire sau chiar anexă a bisericilor.
       Sīnt vehiculate totodată informaţii ambigue şi confuze despre īnvăţămīntul religios obligatoriu şi īn alte state europene, ca o legitimare a predării confesionale a religiei īn şcolile publice din Romānia. Din păcate, comparaţiile sīnt superficiale, evitīndu-se explicaţia că īn majoritatea statelor europene, predarea religiei nu este organizată pe criterii confesionale. Īn fine, īn lipsa unor cursuri de pregătire, profesorii de religie sīnt captivii unui folclor naţional-religios dubios, promovīnd cu agresivitate poncife şi insulte la adresa altor cultelor pe care le consideră nu de puţine ori prozelite, urmărind subminarea bisericii majoritare. Autorii cercetării au putut consemna şi cazuri de unanimitate stīnjenitoare a reprezentanţilor tuturor cultelor tradiţionale īmpotriva religiilor neoprotestante sau necreştine sau a persoanelor care nu sīnt afiliate confesional sau sīnt atee, ca şi accente antisemite şi rasiste. Elevii ce aparţin acestor categorii sīnt supuşi unei serii de ironii grosiere, singularizări şi chiar umiliri publice.
Īntre reprezentanţii cultelor religioase recunoscute care predau religia īn şcoli există o unanimitate „de nezdruncinat“ īn privinţa modelului predării confesionale a religiei, care convine tuturor şi serveşte intereselor cultelor, inclusiv unei clientele produse de mecanismul avizării profesorilor de religie de către conducerea cultelor īn cauză.
sus
      Un alt fenomen cvasi-unanim este temerea profesorilor de religie, indiferent de confesiune, că, odată cu revenirea la caracterul facultativ sau renunţarea la predarea confesională a religiei, īşi vor pierde locul de muncă sau unele venituri suplimentare. Īn condiţiile īn care există un număr ridicat de universităţi cu profil teologic care produc īn masă viitori profesori de religie, fenomenul social de risc de şomaj este şi mai pregnant. Indiferent de orientarea doctrinară, cadrele didactice sīnt īn egală măsură frustrate de statutul lor inferior īn societate.
       Inspectorii de religie, cel mai adesea preoţi ortodocşi, creează timorare īn rīndul profesorilor de religie, fie ei clerici sau laici. Cu ocazia unor īntilniri locale, discuţiile particulare au fost mai sincere şi mai utile decīt dezbaterile īn plen. Acest fenomen reflectă şi caracterul excesiv ierarhizat şi birocratic, deficitul de democraţie din sistemul de īnvăţămīnt, inerţial şi clientelar.
          Unele din intervenţiile cele mai interesante au venit din partea elevilor şi denotă o radicalizare şi o polarizare a opiniilor acestora. La nivelul liceelor este evidentă divizarea dintre elevii cu o gīndire liberală, deschişi la dialog şi implicaţi civic şi elevii fundamentalişti, care reproduc preceptele cu care au fost īndoctrinaţi, fără spirit critic. Idealul educaţional expus īn Legea īnvăţămīntului, acela de a īncuraja dezvoltarea personalităţii autonome, pare subminat din chiar interiorul sistemului.
         Īntīlnirile locale au fost şi un foarte util prilej de a colecta propuneri pentru reforma educaţiei religioase īn şcoli.
Dezbaterea de la Cluj (25 ianuarie 2007) a reunit 40 de participanţi, reprezentanţi ai Inspectoratului Şcolar Judeţean, inspectori şi profesori de religie, teologi, reprezentanţi ai mai multor culte, universitari. Discuţiile au fost tensionate de suspiciunile şi criticile unor culte la adresa chestionarelor, exprimīndu-se opinia că scopul ascuns al monitorizării religiei īn şcoli este de fapt eliminarea educaţie religioase din īnvăţămīnt. Reprezentanţii bisericilor au insistat asupra faptului că după 50 de ani de regim ateist, este cea mai mare nevoie de educaţie religioasă. Profesorii au admis că lipsesc manualele, ceea ce conferă un anume grad de instabilitate curriculară, predarea fiind confesională. Īndeosebi reprezentanţii cultelor neoprotestante (adventişti, penticostali, evanghelişti, baptişti) au insistat asupra obligaţiei MEC de a respecta principiul non-discriminării şi de a oferi şanse egale tuturor copiilor care doresc să studieze religia proprie. Greco-catolicii au criticat sever manualele ortodoxe, ca promovīnd intoleranţa şi au ilustrat cele susţinute cu indicarea unui manual ortodox de clasa a XI-a, intolerant, editat la Editura Corint, avīndu-l coordonator pe secretarul de stat de la Ministerul Culturii şi Cultelor la acea oră, Adrian Lemeni, unde greco-catolicii sīnt etichetaţi ca prozeliţi şi folosind mijloace imorale pentru a submina credinţa strămoşească.
sus
        Dezbaterea de la Iaşi (21 februarie 2007) a reunit cca 40 de participanţi, īn marea lor majoritate preoţi şi profesori de religie ortodoxă, mobilizaţi de inspectorul de religie, el īnsuşi preot ortodox. Au participat de asemenea reprezentanţi ai Mitropoliei Moldovei, universitari ieşeni, reprezentanţi ai cultelor minoritare. De la bun īnceput, discuţia a fost monopolizată de inspectorul de religie, care a criticat vehement proiectul şi, īn absenţă, Biserica Greco-Catolică, exercitīnd presiune şi asupra cadrelor didactice, pe care le regiza şi le muştruluia īn timpul intervenţiilor lor timide. A fost clar că inspectorul venise la īntīlnire cu o agendă prestabilită. Din cauza atmosferei īncărcate, nu s-a putut aprofunda tema. Totuşi, īn discuţiile particulare, profesorii de religie, aproape exclusiv predīnd religia ortodoxă, s-au plīns de lipsa şi de calitatea precară a manualelor, de statutul profesorilor de religie, supuşi unei duble subordonări şi īntr-o măsură dispreţuiţi de colegi ca protejaţi ai bisericii. S-au exprimat nemulţumiri pentru absenţa cursurilor de perfecţionare, dificultatea de a se pune la punct cu legislaţia din Romānia şi cea internaţională.
Discuţiile au relevat cu claritate că, īntr-adevăr, profesorii nu cunosc hotarul īntre īndoctrinare şi educaţie confesională, că ignoră īn totalitate semnificaţia unor noţiuni ca non-discriminarea, egalitatea de şanse. Pentru ei, prezenţa icoanelor īn clase, a capelelor, locurilor de rugăciune şi ritualurilor este „firească”, neīnţelegīnd clar concepte ca laicitate, libertate religioasă, secularizare. A reieşit limpede că nici inspectoratul şcolar, nici ministerul nu au elaborat īndreptare pentru predarea religiei şi au pasat īntreaga răspundere pe umerii unor cadre didactice nepregătite care „se descurcă cum pot“.
          Rezistenţa la schimbare este expresia autoconservării, profesorii de religie temīndu-se că reformele i-ar putea trimite īn şomaj. Dominaţia Bisericii Ortodoxe este acceptată, minoritarii prezenţi la Iaşi s-au ferit să comenteze public incidentele din diferite localităţi rurale, ceea ce denotă un grad ridicat de intimidare. Discursul anti-european nu a lipsit, Europa fiind percepută ca un tărīm al pierzaniei şi păgīnismului. Desigur, nota generală a dezbaterii a fost ameliorată de intervenţiile substanţiale ale universitarilor prezenţi, de reprezentantul direcţiei de cultură şi culte, ş.a.
A treia dezbatere din cadrul proiectului s-a desfăşurat la Miercurea Ciuc (22 martie 2007). Cei 23 de participanţi, īn majoritate cadre didactice şi preoţi – inspectoratul şcolar a fost de asemenea reprezentat, la īntīlnire participīnd şi primarul municipiului – au avut intervenţii echilibrate şi coerente. Judeţul Harghita a fost inclus īn proiect din dorinţa obiectivităţii, pentru a putea compara practicile privind educaţia religioasă nu numai acolo unde religia ortodoxă este majoritară, ci şi acolo unde ea este īn minoritate, iar cultele majoritare sīnt, īn cazul de faţă īn Secuime, cel romano-catolic, reformat şi unitarian. Echipa proiectului a fost interesată să analizeze dacă şi aceste culte majoritare īn zonă, exercită aceleaşi presiuni asupra minorităţilor, īn sistemul educaţional. Reprezentanţii şcolilor şi cultelor au insistat asupra importanţei predării religiei īn şcoli şi asupra relevanţei predării acestei materii pe baze confesionale. Simbolurile şi ritualurile catolice şi protestante sīnt prezente īn şcoli, sau elevii sīnt conduşi la casele de cult īn momente festive din viaţa şcolii. Cu toate acestea, unul dintre directorii de liceu prezenţi a ţinut să sublinieze că īn şcoala sa nu sīnt afişate nici un fel de īnsemne religioase pentru a proteja sensibilitatea oricărui elev sau părinte, inclusiv a celor ce nu au religie. Prezenţa simbolurilor religioase a fost explicată prin faptul că liceelor maghiare confesionale le-au fost restituite clădirile, īn care, deşi funcţionează şcoli de stat, caracterul confesional este prezent īn simbolistică. S-a motivat că acest lucru este „firesc”, deoarece īn perioada dintre cele două războaie toate liceele maghiare din Transilvania erau confesionale, susţinute de biserici, iar actuala situaţie este primul pas spre o necesară reparaţie. S-a criticat opoziţia statului la īnfiinţarea liceelor confesionale, s-a subliniat că manualele şi evenimentele religoase din şcolile cu elevi aparţinīnd mai multor culte trebuie să fie tolerante, ecumenice, s-au dat exemple de serbări ecumenice. Au fost formulate critici la adresa tendinţelor dominatoare ale BOR, īndeosebi prin construire de biserici şi mănăstiri īn Secuime, īn regiuni unde practic nu sīnt credincioşi ortodocşi. Totuşi unele reflexe majoritare s-au putut constata şi īn cazul bisericilor minoritare pe plan naţional, dar majoritare pe plan local, dar īntr-un grad mai ponderat decīt la biserica majoritară la nivel naţional.
sus
          Īntīlnirea de la Buzău din 28 martie 2007 a fost cea mai tensionată. Dintre cei 29 de participanţi, profesori de religie, preoţi, elevi, īn majoritate ortodocşi, foarte puţini au abordat un discurs raţional. De la bun īnceput, vorbitorii au făcut procese de intenţie echipei de proiect şi au īnvinovăţit Liga Pro Europa că vrea să elimine religia din şcoli. S-au exprimat opinii intolerante faţă de alte culte, īn primul rīnd faţă de Martorii lui Iehova. Īn mod surprinzător, greco-catolicii, practic absenţi de pe teritoriul judeţului Buzău au fost atacaţi dur, cu formulări mitologico-istorico-naţionaliste de tipul „ei au dărīmat bisericile ortodoxe din Ardeal, īmpreună cu Bukow” (profesoară de religie!), ceea ce denotă că lipsa manualelor dă cīmp liber confabulaţiei. Prezenţa lui Emil Moise, īn calitate de profesor, şi a cītorva din elevii săi, a iritat adunarea şi a transformat-o īntr-un linşaj verbal la adresa contestatarului icoanelor īn şcoli. A fost evidentă intenţia de a provoca un scandal. Un participant a emis opinii critice la adresa Olandei (ambasada Olandei finanţează proiectul) considerīnd-o o ţară a pierzaniei şi libertinajului excesiv, din pricina politicii faţă de minorităţile religioase şi sexuale. A fost evident că profesorii prezenţi, adepţi ai unui discurs fundamentalist, nu aveau cum să transmită prin orele de religie valorile toleranţei şi armoniei interconfesionale. Inspectoratul Şcolar Judeţean Buzău nu a onorat invitaţia.

        Īntīlnirea de la Tulcea (29 martie 2007), a decurs īntr-o notă pozitivă. Cei 27 de participanţi erau inspectorul şcolar de religie, profesori de religie, reprezentanţi ai unor culte, elevi, organizaţii neguvernamentale ale minorităţilor naţionale (ruşi-lipoveni, romi). Participanţii au ţinut să laude tradiţia de pluralism religios a Dobrogei, respectul şi īnţelegerea dintre culte, care se prelungeşte īn predarea religiei īn şcoli. A fost subliniată specificitatea Dobrogei ca teritoriu de convergenţă a creştinismului cu islamul şi s-au manifestat critici la adresa islamofobiei. Pe de altă parte, nu au lipsit nici cazurile de practicare a predării religiei ortodoxe la elevi musulmani, care sīnt „primiţi” la orele de religie din mijlocul orarului. Nu a părut īnsă că profesorii şi preoţii ar fi īnţeles noţiunea de auditoriu captiv sau principiul şanselor egale. Reţinerea copiilor musulmani la ore de religie ortodoxă se face din „bunătate”, „ca să nu stea pe coridoare“ etc.
Preoţii şi profesorii, parţial elevii, şi-au manifestat īngrijorarea faţă de perspectiva eliminării religiei din şcoli şi au subliniat că orice reforme sīnt de preferat renunţării la studiul religiei. S-a subliniat necesitatea de a avea manuale şi materiale didactice pluriconfesionale.
     
        La Timişoara (16 mai 2007), la īntīlnire a participat inspectorul general adjunct, profesori şi inspectorul de religie, reprezentanţi ai cultelor, elevi. Atmosfera īntīlnirii a fost cordială, cu numeroase intervenţii, participanţii făcīnd sugestii şi recomandări atīt īn privinţa proiectului, cīt şi a reformelor din sistemul de educaţie. S-a subliniat tradiţia ecumenică a Timişoarei. Reprezentanţii unor culte neoprotestante au afirmat că preferă predarea religiei proprii la aşezămintele de cult, pe principiul separaţiei dintre stat şi biserică. Alte culte au adus critici lentorii restituirii fostelor şcoli confesionale, ceea ce īmpiedică cultele īn opera lor socială. S-a amintit birocraţia excesivă şi opoziţia statului la restabilirea liceelor confesionale, a căror existenţă ar reduce prezenţa bisericii īn şcolile publice. O contribuţie importantă la discuţii au avut-o elevii care au propus introducerea istoriei religiilor, religii comparate, respectarea statutului facultativ al obiectului religie, reforma manualelor.
sus
         Ultima dezbatere locală a avut loc la Craiova (17 mai 2007). Īn ciuda faptului că Liga Pro Europa a trimis peste 70 de invitaţii, la īntīlnire au participat numai nouă persoane, din care o reprezentantă a inspectoratului şcolar judeţean, niciun elev. Īn perioada aplicării chestionarelor, inspectoratul s-a arătat refractar şi a cerut modificări substanţiale de conţinut, acceptīnd numai după tergiversări accesul monitoarei locale īn unităţile de īnvăţămīnt, īn ciuda avizului MEC. Pentru cadrele prezente la īntīlnire, educaţia religioasă, simbolurile, ritualurile īn şcolile publice au fost considerate ca „fireşti“ avīnd īn vedere tradiţiile poporului romān. Cum judeţul Dolj este īn proporţie substanţială ortodox, minorităţile religioase fiind puţin numeroase, nu există politici speciale pentru acestea. Totuşi, a fost semnalată tensiunea relativă dintre creştini şi musulmani. Un număr īn creştere de musulmani s-au stabilit pe teritoriul judeţului, iar cadrele didactice creştine consideră de datoria lor să-i aducă pe calea cea bună, mai ales īn cazul copiilor provenind din căsătorii mixte.

         Seminarul naţional dedicat educaţiei religioase īn şcolile publice a avut loc la Bucureşti (20 iunie 2007). Īntre cei 22 participanţi s-au numărat Gabriella Pįsztor, secretar de stat īn Ministerul Educaţiei Cercetării şi Tineretului, Claudia Stănescu, director īn Ministerul Culturii şi Cultelor, Csaba Asztalos, preşedintele CNCD, cunoscuţi experţi īn domeniul drepturilor şi libertăţilor fundamentale, Gabriel Andreescu, Istvįn Haller, reprezentanţi ai unor culte, reprezentanta Ambasadei Olandei, Norma Niţescu, jurnalişti ai unor cotidiene centrale, agenţii de presă, radiouri şi televiziuni. Nu au răspuns invitaţiei comisiile parlamentare de īnvăţămīnt, Inspectoratul Şcolar General al Capitalei, Patriarhia Romānă, Arhiepiscopia Romano-Catolică. A absentat şi inspectorul de religie din MECT, dl. Nicolae Iordăchescu, motivīnd că īn aceeaşi perioadă avea loc o şedinţă a Sfīntului Sinod al BOR, ceea ce demonstrează īncă o dată avatarurile dublei subordonări. Liga Pro Europa a prezentat raportul preliminar al evaluării educaţiei religioase īn şcoli. S-au oferit detalii privind scopul şi obiectivele proiectului, statutul disciplinei religie īn teorie şi īn practică, ritualurile şi simbolurile religioase prezente īn şcoli, statutul dublei subordonări a cadrelor care predau religia, plīngeri ale cultelor minoritare privind practici discriminative, īncălcarea principiului şanselor egale, predominanţa simbolurilor şi ritualurilor Bisericii majoritare Ortodoxe. Au fost menţionate cazurile manualelor de religie ortodoxă care conţin mesaje ofensatoare la adresa altor culte din Romānia. S-au evaluat riscurile şi dezavantajele modelului romānesc de predare a religiei pe baze confesionale, ceea ce conduce la izolare, suspiciune şi la un set de valori diferite ale elevilor.

       Raportul preliminar a īntrunit aprecierile organizaţiilor neguvernamentale prezente, care au adus şi alte exemple de discriminare īn şcolile publice, īn cadrul predării religiei. Pe de altă parte, reprezentanţii ministerelor, deşi au apreciat importanţa proiectului pentru elucidarea situaţiei de fapt a predării religiei, au adoptat atitudini defensive, protejīnd imaginea şi ambiguitatea atitudinii MECT şi MCC īn privinţa influenţei BOR şi a altor culte īn īnvăţămīntul public.
Mass-media au oferit o reflectare largă a īntīlnirii, televiziunea publică TVR1 relatīnd despre seminar īn emisiunea principală de ştiri din aceeaşi seară. Din păcate, cu acest prilej, purtătorul de cuvīnt al Patriarhiei, Constantin Stoica, deşi Patriarhia nu a fost reprezentată la seminar, a criticat vehement şi agresiv poziţiile Ligii Pro Europa. Īn ziua următoare, cotidianul central Ziua, care adăposteşte celula fundamentalist-ortodoxă a Civic Media, cel mai vocal oponent al oricărei dezbateri publice privind separaţia dintre stat şi biserică, a reluat atacurile la persoană īmpotriva echipei proiectului de monitorizare a educaţiei religioase īn şcoli distorsionīnd total esenţa proiectului Ligii Pro Europa. Unul din jurnaliştii iniţiatori ai campaniei de denigrare şi-a repetat tentativele de a-i intimida pe liderii Ligii Pro Europa, īn speranţa că astfel, dezbaterea privind discriminarea pe care o produce modelul actual al predării religiei īn şcoli va fi estompat de scandalul mediatic.

sus