3. Educaţia religioasă din perspectiva elevilor şi a cadrelor didactice
3. Educaţia religioasă din perspectiva elevilor şi a cadrelor didactice 3.1. Opinii formulate īn cadrul dezbaterilor 3.2. Opiniile monitorilor locali 3.3. Evaluarea tematică a chestionarelor 3.4. Evaluarea chestionarelor pe regiuni istorice
3.1. Opinii formulate īn cadrul dezbaterilor
Īn
cadrul proiectului s-au desfăşurat şapte īntīlniri locale la Cluj,
Iaşi, Miercurea Ciuc, Buzău, Tulcea, Timişoara şi Craiova menite să
evalueze educaţia religioasă din judeţele unde fuseseră aplicate
chestionare. Īn vederea participării la īntīlnirile locale au fost
transmise īn medie 70 de invitaţii inspectoratelor şcolare, direcţiilor
judeţene pentru cultură şi culte, direcţiunii şcolilor, cadrelor
didactice, organizaţiilor de elevi şi părinţi, unor organizaţii
neguvernamentale, cultelor religioase. Cea mai slabă participare la
dezbaterile locale s-a īnregistrat la Craiova (9 participanţi), iar cea
mai numeroasă la Iaşi (40 participanţi, din care doar 21 s-au īnscris
pe liste). Īntīlnirile locale au fost īn general tensionate, pe
fundalul virulentei dispute generate de prezenţa icoanelor īn scoli,
desfăşurată paralel cu implementarea acestui proiect, participanţii
avīnd o agendă prestabilită, cel mai adesea aceea de contracarare a
„atacului la icoane”. Īntīlnirile de la Buzău şi Iaşi, la care
participanţii au venit cu scopul de a exercita presiuni şi nicidecum de
a purta un dialog, au ratat īntr-un fel esenţa dezbaterii despre
predarea religiei īn şcoli. Reprezentanţii Ligii Pro Europa au căutat
să adopte un ton conciliant, interesul autorilor cercetării fiind acela
al realizării unor discuţii libere pentru cunoaşterea opiniilor celor
care sīnt implicaţi direct īn actul predării, profesorii şi
beneficiarii direcţi ai educaţiei religioase, elevii, īn vederea
reflectării lor corecte īn raportul proiectului. Discuţiile au
relevat statutul incert şi confuz al obiectului religie īn şcolile
publice şi chiar carenţe ale profesorilor care predau religie, mulţi, o
dovedesc răspunsurile din chestionare, neştiind unde să īncadreze
Romānia ca stat: ortodox, creştin, teocratic, secular sau laic. Nu mai
puţin, cadrele didactice şi elevii consideră că actuala lege a
īnvăţămīntului conferă religiei caracter de obiect de studiu
obligatoriu, pentru toţi elevii care se declară aparţinători ai unei
confesiuni, caracterul opţional fiind rezervat numai acelor elevi care
nu sīnt „īnregistraţi“ ca făcīnd parte dintr-un cult sau care refuză să
studieze religia, ceea ce constituie o interpretare sui generis a Legii
īnvăţămīntului şi indică lipsa unor stagii de pregătire pentru cadrele
didactice.
sus Ca o notă generală a īntīlnirilor locale este că lipseşte
elevilor, dar şi cadrelor didactice, o cultură a drepturilor omului şi
minorităţilor, cunoaşterea principiilor non-discriminării şi egalităţii
de şanse, īnţelegerea reglementărilor legislative ce guvernează
educaţia, a valorilor fundamentale ale societăţii pluraliste. Primează
o cultură naţională a improvizaţiei, folclorului, speculaţiilor şi
scenariilor, unii din participanţi refugiindu-se īntr-o terminologie
ambiguă, a „toleranţei poporului nostru”, īnţeleasă ca un şir de
aşa-zise concesii făcute de majoritate către minorităţile religioase.
Există o carenţă endemică a construcţiei raţionamentelor coerente. Pe
majoritatea responsabililor din domeniul educaţiei nu-i preocupă
disparităţile dintre tratamentele aplicate elevilor, cei minoritari
sīnt primiţi, din „toleranţă“, la orele de religie ortodoxă, uneori
īndreptaţi cu blīndeţe spre ceea ce se numeşte „calea cea bună“, sau,
īn lipsa cadrelor didactice de confesiunea lor, trimişi la cultele
cărora le aparţin. Deficitul de gīndire democratică este major īn
rīndul acestor cadre, dovedind că nici inspectoratele, nici ministerul
nu au o politică coerentă şi proactivă de pregătire a cadrelor pentru
noile realităţi ale Romāniei europene. Prezenţa īn şcoli a
simbolisticii religioase, a capelelor şi laboratoarelor de religie
consacrate unui singur cult, celui majoritar ortodox, este percepută de
responsabilii din īnvăţămīnt ca „firească”, iar invocarea lipsei
politicilor de non-discriminare este percepută ca un atentat brutal la
credinţa strămoşească. Mai mult, ceremoniile religioase īn şcoli, ce
contravin de fapt caracterului laic al şcolii publice şi nu ţin cont
nici măcar de structura confesională a comunităţilor de elevi,
ritualurile religioase, după unele mărturisiri, inclusiv spovedania,
sīnt promovate ca naturale, de la sine īnţelese, inspectoratele
dezertīnd şi īn aceste cazuri de la rolul lor de īndrumare şi control,
de la promovarea principiilor din legea īnvăţămīntului şi a valorilor
constituţionale democratice şi pluraliste. S-au īntīlnit cazuri de
inspectori de religie şi preoţi, cu un discurs extrem de agresiv la
adresa unor culte religioase oficial recunoscute din Romānia
(greco-catolici, Martorii lui Iehova, „sectele“) şi a valorilor pe care
se fundamentează Europa modernă.
Colportorii acestor idei sīnt de
multe ori chiar inspectorii de religie de la nivel de judeţ. Este greu
de īnţeles cum pot fi aceştia echidistanţi şi corecţi īn asigurarea
predării religiei īn şcoli īn cazul unor minorităţi religioase pe care
le stigmatizează īn discursul public. Īn unele īntīlniri, cel mai
greu de acceptat a fost mesajul reprezentanţilor Ligii Pro Europa că
īnvăţămīntul public, fiind finanţat din fonduri publice, trebuie să
corespundă unor norme. Respingerea acestei idei a relevat că, odată cu
iniţierea predării religiei īn şcoli, pe baze confesionale, bisericile
au pătruns īn aceste instituţii publice şi īncearcă, cel mai adesea cu
complicitatea responsabililor din sistem, să transforme predarea
religiei īn catehizare, „īmbisericire“, teren de misionariat, şcoala
publică devenind o prelungire sau chiar anexă a bisericilor. Sīnt
vehiculate totodată informaţii ambigue şi confuze despre īnvăţămīntul
religios obligatoriu şi īn alte state europene, ca o legitimare a
predării confesionale a religiei īn şcolile publice din Romānia. Din
păcate, comparaţiile sīnt superficiale, evitīndu-se explicaţia că īn
majoritatea statelor europene, predarea religiei nu este organizată pe
criterii confesionale. Īn fine, īn lipsa unor cursuri de pregătire,
profesorii de religie sīnt captivii unui folclor naţional-religios
dubios, promovīnd cu agresivitate poncife şi insulte la adresa altor
cultelor pe care le consideră nu de puţine ori prozelite, urmărind
subminarea bisericii majoritare. Autorii cercetării au putut consemna
şi cazuri de unanimitate stīnjenitoare a reprezentanţilor tuturor
cultelor tradiţionale īmpotriva religiilor neoprotestante sau
necreştine sau a persoanelor care nu sīnt afiliate confesional sau sīnt
atee, ca şi accente antisemite şi rasiste. Elevii ce aparţin acestor
categorii sīnt supuşi unei serii de ironii grosiere, singularizări şi
chiar umiliri publice. Īntre reprezentanţii cultelor religioase
recunoscute care predau religia īn şcoli există o unanimitate „de
nezdruncinat“ īn privinţa modelului predării confesionale a religiei,
care convine tuturor şi serveşte intereselor cultelor, inclusiv unei
clientele produse de mecanismul avizării profesorilor de religie de
către conducerea cultelor īn cauză.
sus Un alt fenomen cvasi-unanim este
temerea profesorilor de religie, indiferent de confesiune, că, odată cu
revenirea la caracterul facultativ sau renunţarea la predarea
confesională a religiei, īşi vor pierde locul de muncă sau unele
venituri suplimentare. Īn condiţiile īn care există un număr ridicat de
universităţi cu profil teologic care produc īn masă viitori profesori
de religie, fenomenul social de risc de şomaj este şi mai pregnant.
Indiferent de orientarea doctrinară, cadrele didactice sīnt īn egală
măsură frustrate de statutul lor inferior īn societate. Inspectorii
de religie, cel mai adesea preoţi ortodocşi, creează timorare īn rīndul
profesorilor de religie, fie ei clerici sau laici. Cu ocazia unor
īntilniri locale, discuţiile particulare au fost mai sincere şi mai
utile decīt dezbaterile īn plen. Acest fenomen reflectă şi caracterul
excesiv ierarhizat şi birocratic, deficitul de democraţie din sistemul
de īnvăţămīnt, inerţial şi clientelar.
Unele din intervenţiile cele
mai interesante au venit din partea elevilor şi denotă o radicalizare
şi o polarizare a opiniilor acestora. La nivelul liceelor este evidentă
divizarea dintre elevii cu o gīndire liberală, deschişi la dialog şi
implicaţi civic şi elevii fundamentalişti, care reproduc preceptele cu
care au fost īndoctrinaţi, fără spirit critic. Idealul educaţional
expus īn Legea īnvăţămīntului, acela de a īncuraja dezvoltarea
personalităţii autonome, pare subminat din chiar interiorul sistemului.
Īntīlnirile locale au fost şi un foarte util
prilej de a colecta propuneri pentru reforma educaţiei religioase īn
şcoli. Dezbaterea
de la Cluj (25 ianuarie 2007) a reunit 40 de participanţi,
reprezentanţi ai Inspectoratului Şcolar Judeţean, inspectori şi
profesori de religie, teologi, reprezentanţi ai mai multor culte,
universitari. Discuţiile au fost tensionate de suspiciunile şi
criticile unor culte la adresa chestionarelor, exprimīndu-se opinia că
scopul ascuns al monitorizării religiei īn şcoli este de fapt
eliminarea educaţie religioase din īnvăţămīnt. Reprezentanţii
bisericilor au insistat asupra faptului că după 50 de ani de regim
ateist, este cea mai mare nevoie de educaţie religioasă. Profesorii au
admis că lipsesc manualele, ceea ce conferă un anume grad de
instabilitate curriculară, predarea fiind confesională. Īndeosebi
reprezentanţii cultelor neoprotestante (adventişti, penticostali,
evanghelişti, baptişti) au insistat asupra obligaţiei MEC de a respecta
principiul non-discriminării şi de a oferi şanse egale tuturor copiilor
care doresc să studieze religia proprie. Greco-catolicii au criticat
sever manualele ortodoxe, ca promovīnd intoleranţa şi au ilustrat cele
susţinute cu indicarea unui manual ortodox de clasa a XI-a, intolerant,
editat la Editura Corint, avīndu-l coordonator pe secretarul de stat de
la Ministerul Culturii şi Cultelor la acea oră, Adrian Lemeni, unde
greco-catolicii sīnt etichetaţi ca prozeliţi şi folosind mijloace
imorale pentru a submina credinţa strămoşească. sus Dezbaterea de la
Iaşi (21 februarie 2007) a reunit cca 40 de participanţi, īn marea lor
majoritate preoţi şi profesori de religie ortodoxă, mobilizaţi de
inspectorul de religie, el īnsuşi preot ortodox. Au participat de
asemenea reprezentanţi ai Mitropoliei Moldovei, universitari ieşeni,
reprezentanţi ai cultelor minoritare. De la bun īnceput, discuţia a
fost monopolizată de inspectorul de religie, care a criticat vehement
proiectul şi, īn absenţă, Biserica Greco-Catolică, exercitīnd presiune
şi asupra cadrelor didactice, pe care le regiza şi le muştruluia īn
timpul intervenţiilor lor timide. A fost clar că inspectorul venise la
īntīlnire cu o agendă prestabilită. Din cauza atmosferei īncărcate, nu
s-a putut aprofunda tema. Totuşi, īn discuţiile particulare, profesorii
de religie, aproape exclusiv predīnd religia ortodoxă, s-au plīns de
lipsa şi de calitatea precară a manualelor, de statutul profesorilor de
religie, supuşi unei duble subordonări şi īntr-o măsură dispreţuiţi de
colegi ca protejaţi ai bisericii. S-au exprimat nemulţumiri pentru
absenţa cursurilor de perfecţionare, dificultatea de a se pune la punct
cu legislaţia din Romānia şi cea internaţională. Discuţiile au
relevat cu claritate că, īntr-adevăr, profesorii nu cunosc hotarul
īntre īndoctrinare şi educaţie confesională, că ignoră īn totalitate
semnificaţia unor noţiuni ca non-discriminarea, egalitatea de şanse.
Pentru ei, prezenţa icoanelor īn clase, a capelelor, locurilor de
rugăciune şi ritualurilor este „firească”, neīnţelegīnd clar concepte
ca laicitate, libertate religioasă, secularizare. A reieşit limpede că
nici inspectoratul şcolar, nici ministerul nu au elaborat īndreptare
pentru predarea religiei şi au pasat īntreaga răspundere pe umerii unor
cadre didactice nepregătite care „se descurcă cum pot“.
Rezistenţa
la schimbare este expresia autoconservării, profesorii de religie
temīndu-se că reformele i-ar putea trimite īn şomaj. Dominaţia
Bisericii Ortodoxe este acceptată, minoritarii prezenţi la Iaşi s-au
ferit să comenteze public incidentele din diferite localităţi rurale,
ceea ce denotă un grad ridicat de intimidare. Discursul anti-european
nu a lipsit, Europa fiind percepută ca un tărīm al pierzaniei şi
păgīnismului. Desigur, nota generală a dezbaterii a fost ameliorată de
intervenţiile substanţiale ale universitarilor prezenţi, de
reprezentantul direcţiei de cultură şi culte, ş.a. A treia
dezbatere din cadrul proiectului s-a desfăşurat la Miercurea Ciuc (22
martie 2007). Cei 23 de participanţi, īn majoritate cadre didactice şi
preoţi – inspectoratul şcolar a fost de asemenea reprezentat, la
īntīlnire participīnd şi primarul municipiului – au avut intervenţii
echilibrate şi coerente. Judeţul Harghita a fost inclus īn proiect din
dorinţa obiectivităţii, pentru a putea compara practicile privind
educaţia religioasă nu numai acolo unde religia ortodoxă este
majoritară, ci şi acolo unde ea este īn minoritate, iar cultele
majoritare sīnt, īn cazul de faţă īn Secuime, cel romano-catolic,
reformat şi unitarian. Echipa proiectului a fost interesată să
analizeze dacă şi aceste culte majoritare īn zonă, exercită aceleaşi
presiuni asupra minorităţilor, īn sistemul educaţional. Reprezentanţii
şcolilor şi cultelor au insistat asupra importanţei predării religiei
īn şcoli şi asupra relevanţei predării acestei materii pe baze
confesionale. Simbolurile şi ritualurile catolice şi protestante sīnt
prezente īn şcoli, sau elevii sīnt conduşi la casele de cult īn momente
festive din viaţa şcolii. Cu toate acestea, unul dintre directorii de
liceu prezenţi a ţinut să sublinieze că īn şcoala sa nu sīnt afişate
nici un fel de īnsemne religioase pentru a proteja sensibilitatea
oricărui elev sau părinte, inclusiv a celor ce nu au religie. Prezenţa
simbolurilor religioase a fost explicată prin faptul că liceelor
maghiare confesionale le-au fost restituite clădirile, īn care, deşi
funcţionează şcoli de stat, caracterul confesional este prezent īn
simbolistică. S-a motivat că acest lucru este „firesc”, deoarece īn
perioada dintre cele două războaie toate liceele maghiare din
Transilvania erau confesionale, susţinute de biserici, iar actuala
situaţie este primul pas spre o necesară reparaţie. S-a criticat
opoziţia statului la īnfiinţarea liceelor confesionale, s-a subliniat
că manualele şi evenimentele religoase din şcolile cu elevi aparţinīnd
mai multor culte trebuie să fie tolerante, ecumenice, s-au dat exemple
de serbări ecumenice. Au fost formulate critici la adresa tendinţelor
dominatoare ale BOR, īndeosebi prin construire de biserici şi mănăstiri
īn Secuime, īn regiuni unde practic nu sīnt credincioşi ortodocşi.
Totuşi unele reflexe majoritare s-au putut constata şi īn cazul
bisericilor minoritare pe plan naţional, dar majoritare pe plan local,
dar īntr-un grad mai ponderat decīt la biserica majoritară la nivel
naţional. sus Īntīlnirea de la Buzău din 28 martie 2007 a fost cea mai
tensionată. Dintre cei 29 de participanţi, profesori de religie,
preoţi, elevi, īn majoritate ortodocşi, foarte puţini au abordat un
discurs raţional. De la bun īnceput, vorbitorii au făcut procese de
intenţie echipei de proiect şi au īnvinovăţit Liga Pro Europa că vrea
să elimine religia din şcoli. S-au exprimat opinii intolerante faţă de
alte culte, īn primul rīnd faţă de Martorii lui Iehova. Īn mod
surprinzător, greco-catolicii, practic absenţi de pe teritoriul
judeţului Buzău au fost atacaţi dur, cu formulări
mitologico-istorico-naţionaliste de tipul „ei au dărīmat bisericile
ortodoxe din Ardeal, īmpreună cu Bukow” (profesoară de religie!), ceea
ce denotă că lipsa manualelor dă cīmp liber confabulaţiei. Prezenţa lui
Emil Moise, īn calitate de profesor, şi a cītorva din elevii săi, a
iritat adunarea şi a transformat-o īntr-un linşaj verbal la adresa
contestatarului icoanelor īn şcoli. A fost evidentă intenţia de a
provoca un scandal. Un participant a emis opinii critice la adresa
Olandei (ambasada Olandei finanţează proiectul) considerīnd-o o ţară a
pierzaniei şi libertinajului excesiv, din pricina politicii faţă de
minorităţile religioase şi sexuale. A fost evident că profesorii
prezenţi, adepţi ai unui discurs fundamentalist, nu aveau cum să
transmită prin orele de religie valorile toleranţei şi armoniei
interconfesionale. Inspectoratul Şcolar Judeţean Buzău nu a onorat
invitaţia.
Īntīlnirea de la Tulcea (29 martie 2007), a decurs īntr-o
notă pozitivă. Cei 27 de participanţi erau inspectorul şcolar de
religie, profesori de religie, reprezentanţi ai unor culte, elevi,
organizaţii neguvernamentale ale minorităţilor naţionale
(ruşi-lipoveni, romi). Participanţii au ţinut să laude tradiţia de
pluralism religios a Dobrogei, respectul şi īnţelegerea dintre culte,
care se prelungeşte īn predarea religiei īn şcoli. A fost subliniată
specificitatea Dobrogei ca teritoriu de convergenţă a creştinismului cu
islamul şi s-au manifestat critici la adresa islamofobiei. Pe de altă
parte, nu au lipsit nici cazurile de practicare a predării religiei
ortodoxe la elevi musulmani, care sīnt „primiţi” la orele de religie
din mijlocul orarului. Nu a părut īnsă că profesorii şi preoţii ar fi
īnţeles noţiunea de auditoriu captiv sau principiul şanselor egale.
Reţinerea copiilor musulmani la ore de religie ortodoxă se face din
„bunătate”, „ca să nu stea pe coridoare“ etc. Preoţii şi profesorii,
parţial elevii, şi-au manifestat īngrijorarea faţă de perspectiva
eliminării religiei din şcoli şi au subliniat că orice reforme sīnt de
preferat renunţării la studiul religiei. S-a subliniat necesitatea de a
avea manuale şi materiale didactice pluriconfesionale.
La
Timişoara (16 mai 2007), la īntīlnire a participat inspectorul general
adjunct, profesori şi inspectorul de religie, reprezentanţi ai
cultelor, elevi. Atmosfera īntīlnirii a fost cordială, cu numeroase
intervenţii, participanţii făcīnd sugestii şi recomandări atīt īn
privinţa proiectului, cīt şi a reformelor din sistemul de educaţie. S-a
subliniat tradiţia ecumenică a Timişoarei. Reprezentanţii unor culte
neoprotestante au afirmat că preferă predarea religiei proprii la
aşezămintele de cult, pe principiul separaţiei dintre stat şi biserică.
Alte culte au adus critici lentorii restituirii fostelor şcoli
confesionale, ceea ce īmpiedică cultele īn opera lor socială. S-a
amintit birocraţia excesivă şi opoziţia statului la restabilirea
liceelor confesionale, a căror existenţă ar reduce prezenţa bisericii
īn şcolile publice. O contribuţie importantă la discuţii au avut-o
elevii care au propus introducerea istoriei religiilor, religii
comparate, respectarea statutului facultativ al obiectului religie,
reforma manualelor.
sus Ultima dezbatere locală a avut loc la Craiova
(17 mai 2007). Īn ciuda faptului că Liga Pro Europa a trimis peste 70
de invitaţii, la īntīlnire au participat numai nouă persoane, din care
o reprezentantă a inspectoratului şcolar judeţean, niciun elev. Īn
perioada aplicării chestionarelor, inspectoratul s-a arătat refractar
şi a cerut modificări substanţiale de conţinut, acceptīnd numai după
tergiversări accesul monitoarei locale īn unităţile de īnvăţămīnt, īn
ciuda avizului MEC. Pentru cadrele prezente la īntīlnire, educaţia
religioasă, simbolurile, ritualurile īn şcolile publice au fost
considerate ca „fireşti“ avīnd īn vedere tradiţiile poporului romān.
Cum judeţul Dolj este īn proporţie substanţială ortodox, minorităţile
religioase fiind puţin numeroase, nu există politici speciale pentru
acestea. Totuşi, a fost semnalată tensiunea relativă dintre creştini şi
musulmani. Un număr īn creştere de musulmani s-au stabilit pe
teritoriul judeţului, iar cadrele didactice creştine consideră de
datoria lor să-i aducă pe calea cea bună, mai ales īn cazul copiilor
provenind din căsătorii mixte.
Seminarul naţional dedicat educaţiei
religioase īn şcolile publice a avut loc la Bucureşti (20 iunie 2007).
Īntre cei 22 participanţi s-au numărat Gabriella Pįsztor, secretar de
stat īn Ministerul Educaţiei Cercetării şi Tineretului, Claudia
Stănescu, director īn Ministerul Culturii şi Cultelor, Csaba Asztalos,
preşedintele CNCD, cunoscuţi experţi īn domeniul drepturilor şi
libertăţilor fundamentale, Gabriel Andreescu, Istvįn Haller,
reprezentanţi ai unor culte, reprezentanta Ambasadei Olandei, Norma
Niţescu, jurnalişti ai unor cotidiene centrale, agenţii de presă,
radiouri şi televiziuni. Nu au răspuns invitaţiei comisiile
parlamentare de īnvăţămīnt, Inspectoratul Şcolar General al Capitalei,
Patriarhia Romānă, Arhiepiscopia Romano-Catolică. A absentat şi
inspectorul de religie din MECT, dl. Nicolae Iordăchescu, motivīnd că
īn aceeaşi perioadă avea loc o şedinţă a Sfīntului Sinod al BOR, ceea
ce demonstrează īncă o dată avatarurile dublei subordonări. Liga Pro
Europa a prezentat raportul preliminar al evaluării educaţiei
religioase īn şcoli. S-au oferit detalii privind scopul şi obiectivele
proiectului, statutul disciplinei religie īn teorie şi īn practică,
ritualurile şi simbolurile religioase prezente īn şcoli, statutul
dublei subordonări a cadrelor care predau religia, plīngeri ale
cultelor minoritare privind practici discriminative, īncălcarea
principiului şanselor egale, predominanţa simbolurilor şi ritualurilor
Bisericii majoritare Ortodoxe. Au fost menţionate cazurile manualelor
de religie ortodoxă care conţin mesaje ofensatoare la adresa altor
culte din Romānia. S-au evaluat riscurile şi dezavantajele modelului
romānesc de predare a religiei pe baze confesionale, ceea ce conduce la
izolare, suspiciune şi la un set de valori diferite ale elevilor.
Raportul
preliminar a īntrunit aprecierile organizaţiilor neguvernamentale
prezente, care au adus şi alte exemple de discriminare īn şcolile
publice, īn cadrul predării religiei. Pe de altă parte, reprezentanţii
ministerelor, deşi au apreciat importanţa proiectului pentru elucidarea
situaţiei de fapt a predării religiei, au adoptat atitudini defensive,
protejīnd imaginea şi ambiguitatea atitudinii MECT şi MCC īn privinţa
influenţei BOR şi a altor culte īn īnvăţămīntul public. Mass-media
au oferit o reflectare largă a īntīlnirii, televiziunea publică TVR1
relatīnd despre seminar īn emisiunea principală de ştiri din aceeaşi
seară. Din păcate, cu acest prilej, purtătorul de cuvīnt al
Patriarhiei, Constantin Stoica, deşi Patriarhia nu a fost reprezentată
la seminar, a criticat vehement şi agresiv poziţiile Ligii Pro Europa.
Īn ziua următoare, cotidianul central Ziua, care adăposteşte celula
fundamentalist-ortodoxă a Civic Media, cel mai vocal oponent al
oricărei dezbateri publice privind separaţia dintre stat şi biserică, a
reluat atacurile la persoană īmpotriva echipei proiectului de
monitorizare a educaţiei religioase īn şcoli distorsionīnd total esenţa
proiectului Ligii Pro Europa. Unul din jurnaliştii iniţiatori ai
campaniei de denigrare şi-a repetat tentativele de a-i intimida pe
liderii Ligii Pro Europa, īn speranţa că astfel, dezbaterea privind
discriminarea pe care o produce modelul actual al predării religiei īn
şcoli va fi estompat de scandalul mediatic.
sus
|