::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::



EDUCAŢIA   RELIGIOASĂ   ĪN   ALTE   STATE
inapoi

4. Educaţia religioasă īn alte state

     Introducerea educaţiei religioase īn şcolile publice din Romānia īn anii ’90 a fost printre altele justificată ca o mutare cu aer european, sau cel puţin una deloc incompatibilă cu practicile din alte state ale comunităţii īn care, la momentul īn cauză, ţara căuta să se integreze. Justificarea „prin apel la Europa” a constituit, de altfel, o strategie retorică comună printre autorii de iniţiative şi reforme īn Romānia post-decembristă, indiferent de cīt de parohiale şi provinciale vor fi fost motivele ori intenţiile care au stat īnapoia iniţiativelor şi reformelor respective. Altfel spus, faptul că anumite aranjamente păreau să urmeze, dacă nu nişte veritabile standarde europene, atunci măcar practicile – indiferent cīt de contestate – din anumite state europene, a fost utilizat de susţinătorii unor iniţiative ca un alibi, o garanţie a bunei credinţe, bunelor intenţii şi dreptei judecăţi īn materie de politici publice. De curīnd, spre exemplu, şi tot īn domeniul vieţii religioase, autorităţile publice din Romānia au justificat anumite prevederi dubioase din nou-adoptata lege a cultelor arătīnd īnspre formule similare adoptate īn democraţii europene precum Austria, Cehia sau Slovacia, dar mai puţin spre meritele lor intrinseci (Romānia liberă, 27 ianuarie 2007).
sus
    Lucrurile nu au stat altfel īn privinţa educaţiei religioase – un bun motiv pentru a discuta situaţia din alte state europene. La nivel de suprafaţă, starea educaţiei religioase din ţările europene pare să confirme pretenţia celor care au susţinut īn anii ’90 iniţiativa de introducere īn ţară a studiului religiei īn şcolile de stat: cu foarte puţine excepţii, educaţia religioasă se īntīlneşte frecvent īn instituţiile publice de īnvăţămīnt din vestul şi centrul Europei. Chiar şi acolo unde nu există educaţie religioasă īn sensul unei programe specifice, integrat īn curricula generală din īnvăţămīntul public, statele permit grupurilor religioase să organizeze sub anumite condiţii activităţi educaţionale īn şcolile de stat (Ungaria), ori finanţează măcar īn anumite circumstanţe şcoli private afiliate unor organizaţii religioase (Franţa). De remarcat şi faptul că, deşi sistemul īnvăţămīntului preuniversitar din Romānia rămīne īncă puternic marcat de influenţa franceză, aceasta din urmă nu s-a extins asupra īnvăţămīntului religios, fapt ce explică īn parte dificultăţile īn reconcilierea centralismului dominant la nivel de sistem cu „descentralizarea” – sau dezordinea – predării religiei īn şcolile publice din Romānia.

    Privind la nivel superficial, se poate afirma chiar mai mult: formula practicată īn Romānia, anume aceea a unei educaţii religioase caracterizată prin confesionalism laolaltă cu un caracter facultativ al orelor de „religie”, se regăseşte īn mai multe ţări europene. Prin urmare, cel puţin la prima vedere, pretenţia că predarea religiei īn şcolile de stat romāneşti are un „caracter european” ar putea fi īndreptăţită.
sus
    Se cere observat īn acest punct că sintagma „caracter european” se referă, īn practică, la o regulă informală, dată de frecvenţa cu care anumite soluţii privind educaţia religioasă se regăsesc pe cuprinsul Europei democratice, şi nu de norme tari, de obligaţii juridice sau politice asumate de Romānia. Mai precis, documentele internaţionale care guvernează chestiunea educaţiei religioase īn şcolile publice nu oferă un ghid foarte amănunţit pentru obligaţiile statelor īn privinţa educaţiei religioase, respectiv modul īn care aceste obligaţii trebuie implementate. Instrumentele internaţionale relevante – Declaraţia universală a drepturilor omului, Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale, Declaraţia privind eliminarea tuturor formelor de intoleranţă şi discriminare bazate pe religie şi credinţă, Convenţia europeană a drepturilor omului, Convenţia cu privire la drepturile copilului, ca şi jurisprudenţa creată pe marginea acestor instrumente – stabilesc dreptul părinţilor de a īşi educa copiii īn instituţii de īnvăţămīnt alternative, īn conformitate cu propriile convingeri; sau dreptul celor din urmă de a nu fi īndoctrinaţi īn şcoli cu convingeri sau ideologii pe care le resping; ori absenţa unei obligaţii pozitive din partea statelor de a sprijini educaţia religioasă privată. Īn lumina celor de mai sus şi a faptului că, īn Uniunea Europeană, domeniul educaţiei rămīne īn mare parte o arie de competenţă a statelor, se poate afirma că, īn clipa de faţă, există doar un set minimal de standarde internaţionale sau europene privind educaţia religioasă, ceea ce permite statelor să aleagă propriile soluţii īn jurul acestui corp comun de principii.

Modele de educaţie religioasă
     Coordonatele educaţiei religioase īn democraţiile avansate contemporane depind de o sumedenie de factori, de la configuraţia vieţii religioase la nivel naţional şi regional (e.g., distincţii formale īntre biserici recunoscute şi asociaţii religioase), la organizarea sistemului de īnvăţămīnt (de ex. centralizat sau descentralizat), de la principiile fondatoare ale sistemului politic (e.g., importanţa doctrinelor separaţiei dintre biserică şi stat sau secularismului) şi pīnă la influenţa Bisericilor asupra spaţiului public şi percepţiile privind legitimitatea instituţiilor religioase. Deseori, aranjamentele privind educaţia religioasă au apărut ca răspuns īnaintea unor contexte istorice specifice şi s-au păstrat, īn linii mari, de-a lungul vremii, īn ciuda caracterului lor discutabil. De exemplu, ca urmare a actelor constituţionale din 1867, statul canadian Ontario, unde şcolile publice nu oferă educaţie religioasă, finanţează şcolile catolice, nu īnsă şi pe cele ale altor minorităţi religioase. Dincolo īnsă de asemenea particularităţi ce ţin de sistemul de īnvăţămīnt, de legile privind viaţa religioasă sau de istoria politică – şi care sunt prea vaste pentru a putea fi atinse īn acest text –, educaţia religioasă īn democraţiile contemporane trădează cīteva regularităţi īn raport cu care putem evalua şi sistemul romānesc descris anterior. La acestea ne vom referi īn cele ce urmează.
sus

Caracterul public / privat al educaţiei religioase
     Practic toate democraţiile contemporane recunosc dreptul părinţilor de a īşi instrui copiii īn spiritul religiei sau religiilor cultivate de familie, atīta timp cīt această instrucţie nu aduce atingere drepturilor copilului şi interesului superior al acestuia. Īntrebarea este dacă statul se cade să joace un rol īn această privinţă sprijinind activ, prin măsuri pozitive (inclusiv, sau īn primul rīnd, financiare), dreptul cu pricina; şi, īn al doilea rīnd, dacă se cade să o facă prin intermediul sistemului public de instrucţie. Īn cea mai mare parte a democraţiilor avansate, răspunsul a fost afirmativ īn ambele privinţe. Excepţiile rămīn, cu toate acestea, extrem de semnificative şi de influente. Īn Statele Unite, conceptul separaţiei dintre biserică şi stat a condus la un aranjament prin care educaţia religioasă a fost exclusă din sistemul de īnvăţămīnt de stat, fiind īncredinţată şcolilor aşa-zis „parohiale”, afiliate organizaţiilor sau grupărilor religioase. Limitele perspectivei separaţioniste īn privinţa educaţiei religioase rămīn, īn SUA, relativ neclare şi fac īncă subiectul disputelor publice şi īn instanţe (Davis 2004). Cu toate acestea, cu excepţia unor teme mai delicate, dar la urma urmelor periferice īn raport cu interesul nostru – precum rugăciunile la clasă, prezenţa simbolurilor religioase „istorice” īn şcoli, sau rostirea jurămīntului de credinţă faţă de ţară care conţine o referire la Dumnezeu –, principiul separaţiei a consacrat despărţirea instrucţiei religioase de sistemul de īnvăţămīnt de stat. Cīt priveşte sprijinul statului pentru educaţia religioasă privată, tema este prea complicată pentru a fi abordată aici. Merită amintit, īnsă, că anumite state americane au implementat sisteme de vouchere prin care banii publici pot fi direcţionaţi de părinţi īnspre şcolile parohiale.
sus
    Lucrurile arată nu foarte diferit īn Canada, unde educaţia religioasă rămīne, īn genere (sistemul de īnvăţămīnt public canadian este, ca şi cel american, descentralizat şi condiţiile diferă de la o provincie la alta), īn afara şcolilor publice. Raţiunile au de-a face cu aceeaşi filozofie separaţionistă prevalentă īn partea de nord a continentului nord-american. Cīt priveşte finanţarea publică pentru şcolile religioase, unele provincii acordă asistenţă, din raţiuni istorice, stabilimentelor educaţionale ale anumitor denominaţiuni, nu īnsă şi celor care aparţin altor grupuri religioase. Cu toate acestea, tendinţa rămīne cea de a restrīnge ori chiar retrage sprijinul public pentru şcolile afiliate grupurilor religioase.

    Cealaltă excepţie importantă īn privinţa prezenţei educaţiei religioase īn sistemul public de īnvăţămīnt o oferă Franţa, de această dată sub egida principiului „laicităţii”. Īn versiunea franceză, laicitatea presupune o separaţie chiar mai fermă īntre stat şi religie, impunīnd condiţii de neutralitate a statului mai severe şi mai puţin „acomodaţioniste” decīt concepţia nord-americană amintită. Prin urmare, statul francez nu oferă nici un fel de educaţie religioasă prin intermediul sistemului şcolar pe care īl patronează direct, excluzīnd totodată manifestările religioase sau prezenţa simbolurilor specifice īn şcoala publică (excepţie fac Alsacia şi Lorena din raţiuni istorice). Eforturile de a menţine o graniţă clară īntre activităţile şi manifestările religioase şi, respectiv, şcoala publică au condus recent la iniţiative precum controversata Lege a secularităţii din 2004, prin care copiilor care merg la şcolile de stat li se interzice afişarea īn public, īn cadrul instituţiei de īnvăţămīnt, a unor simboluri religioase „ostentative”. Īn schimb, īn Franţa, ca şi īn SUA sau anumite provincii canadiene, statul acordă asistenţă financiară şcolilor religioase, impunīnd totodată condiţii comparativ stricte īn privinţa non-discriminării pe criterii religioase, curriculumului sau statutului educaţiei religioase īn aceste instituţii.
sus
    Un alt stat membru al UE care nu se implică direct, prin sistemul de īnvăţămīnt public, īn educaţia religioasă este Slovenia. Şi aici raţiunile ţin tot de principiul separaţiei dintre biserică şi stat, ferm stabilit prin constituţie. La rīndul său, totuşi, statul sloven finanţează instituţiile de īnvăţămīnt denominaţionale, deşi sub o formulă mai restrictivă decīt alte şcoli sau licee private (Rakar 2004).

     Un caz mai interesant, deviant īn raport cu modelul din ţările amintite deja, constituie Ungaria. Cu toate că nu există o programă specifică pentru şcolile publice, statul maghiar sprijină participarea elevilor īn programe facultative de educaţie religioasă care se desfăşoară īn şcolile de stat. Şcolile au ca principală obligaţie furnizarea de spaţiu şi echipamente, dar organizarea cade īn sarcina cvasi-exclusivă a comunităţilor religioase, de unde şi caracterul confesional al orelor. Acestea se desfăşoară īnsă īn afara programului, nu au un sistem de notare şi nu sunt īnscrise pe foaia matricolă. Conform datelor raportului despre libertatea religioasă publicat anual de Departamentul de Stat al SUA, aproape o jumătate de milion de copii maghiari ar fi participat la asemenea activităţi educaţionale īn instituţiile de educaţie publică īn anul şcolar 2005-06 (USDoS 2006). Īn sens strict, īn şcolile publice maghiare se desfăşoară ore de educaţie religioasă confesională. Totuşi, prin soluţia aleasă, Ungaria a separat destul de clar – deşi nu atīt de clar cīt au făcut-o SUA, Franţa sau Slovenia –, sistemul public de educaţie de educaţia religioasă, reţinīndu-se de la a o īnvesti pe cea din urmă cu un statut similar cu restul disciplinelor predate īn şcolile maghiare. Īn acelaşi timp, statul sprijină instituţiile de īnvăţămīnt afiliate religios, unde educaţia religioasă face parte din curriculumul de bază şi este predată de cadre didactice care au absolvit instituţii de īnvăţămīnt superior religioase.
Din exemplele de mai sus pot fi desprinse cel puţin două observaţii mai generale. Īntīi, că decizia statului de a nu interveni direct (mai exact, prin curricula oferite īn şcolile publice) īn oferta de educaţie religioasă şi de a păstra standarde īnalte de neutralitate religioasă nu depinde numaidecīt nici de nivelul de religiozitate al populaţiei din statele īn cauză, nici de existenţa unei biserici dominante. Dintre cazurile amintite pe scurt, Statele Unite au probabil cel mai īnalt nivel de religiozitate (de participare activă) dintre democraţiile avansate. Franţa, dimpotrivă, un nivel foarte scăzut. Ungaria se află amplasată, prin comparaţie cu extremele, mai aproape de zona de mijloc a acestui continuum al religiozităţii. Slovenia, spre deosebire de SUA sau Ungaria, intră īn paradigma statelor cu biserică dominantă. Totuşi, toate cele cinci state amintite (īn cazul Canadei, anumite provincii) au considerat potrivită menţinerea educaţiei religioase īn afara sistemului public de īnvăţămīnt, sau măcar – īn cazul Ungariei – īn afara domeniului activităţilor şcolare propriu-zise.
sus
    Īn al doilea rīnd, īn ţările īn care educaţia religioasă nu se oferă la nivelul sistemului public de īnvăţămīnt statele sprijină totuşi activ, īntr-un fel sau altul, educaţia religioasă prin intermediul asistenţei acordate şcolilor private cu afiliere religioasă. Pe de altă parte, aşa cum se vede clar din exemplul francez (şi mai puţin din cel sloven), finanţarea publică pentru instituţiile de īnvăţămīnt private / religioase implică, īn mod firesc, o scădere a autonomiei instituţiilor respective īn privinţa folosirii anumitor criterii religioase īn admitere şi acces, structurarea curriculumului ş.a.m.d. Complexităţile presupuse de tensiunile dintre sprijinul public şi autonomia instituţională au fost bine puse īn lumină de chestiunea voucherelor şcolare din SUA, care reprezintă o metodă de finanţare indirectă, de către stat, dar prin intermediul libertăţii de opţiune parentală, a instituţiilor de īnvăţămīnt religioase (printre altele). Īn ce măsură neutralitatea statului este compatibilă cu finanţarea indirectă a educaţiei religioase rămīne īncă, īn SUA, un subiect de aprigă dispută. Ar fi de subliniat, atīt cu privire la educaţia religioasă, dar şi īn ceea ce priveşte activitatea bisericilor ca atare, că īn democraţiile funcţionale finanţarea de către stat are drept consecinţă intervenţia acestuia īn domeniul pe care-l sprijină.
Aşa cum spuneam, cazurile american, francez, sloven sau maghiar reprezintă doar un reper īn privinţa educaţiei religioase īn democraţiile avansate de astăzi. Formula mai frecvent īntīlnită presupune implicarea nemediată a statului, prin sistemul de educaţie pe care īl patronează, īn furnizarea acestui tip de educaţie. Īn continuare, ne vom referi la principalele coordonate ale educaţiei religioase oferite prin intermediul şcolilor publice, punīnd accentul pe strategiile de reconciliere a neutralităţii statului faţă de credinţele religioase cu asigurarea dreptului copiilor şi părinţilor de a fi educaţi, respectiv de a īşi educa copiii, īn conformitate cu propriile vederi religioase.
sus
Caracterul confesional / civic al educaţiei religioase
     Odată asumată implicarea directă a statului īn susţinerea educaţiei religioase prin sistemul public de īnvăţămīnt, democraţiile funcţionale au urmat, īn linii mari, două modele. Primul are īn vedere educarea copiilor īn spiritul confesiunii de la care se reclamă părinţii lor (mai precis, acei părinţi care īşi doresc să ofere educaţie religioasă īn şcolile publice copiilor lor). Această formulă a fost numită educaţie religioasă confesională sau denominaţională şi este practicată īn state precum Austria, Elveţia (īn anumite cantoane), Germania, Grecia, Italia, Spania sau Polonia (şi, desigur, īn Romānia). Uneori, educaţia confesională poate merge pīnă la un exerciţiu de catehizare, cum se īntāmplă īn Grecia, Croaţia sau, conform acestui Raport şi altor analize (Stan şi Turcescu 2005), īn Romānia. La baza educaţiei confesionale se află, poate mai īntīi de orice alte considerente, ideea că dreptul părinţilor de a īşi educa copiii īn interiorul propriilor credinţe religioase reprezintă o componentă fundamentală a libertăţii religioase. Ca atare, dreptul īn cauză s-ar cădea să fie promovat sau asistat direct de către stat. Īn genere, sistemele de educaţie confesională implică īn mod substanţial grupurile religioase īn educaţia religioasă din şcolile publice, fără ca prin aceasta statul sau agenţiile sale să-şi piardă neapărat rolul de coordonator ori anumite atribuţiuni specifice (impunerea unor standarde armonizate cu restul curriculumului, avizarea de manuale ş.a.m.d.).
Strategia alternativă de a furniza educaţie religioasă īn şcolile publice presupune o programă care se concentrează pe elemente non-confesionale sau non-denominaţionale, pe cunoştinţe despre religie, ori pe o abordare multi-confesională. Formule de acest tip au fost preferate mai cu seamă īn statele scandinave (Suedia şi, īntr-o anumită măsură, Norvegia şi Danemarca), ori īn Anglia şi Ţara Galilor (īn Marea Britanie, detaliile sistemului de educaţie religioasă diferă īn funcţie de ţară) sau Olanda. Din raţiuni istorice şi culturale, īn Europa se acceptă īn general acordarea unui spaţiu mai amplu, la orele de educaţie religioasă, religiei creştine. Fiindcă un asemenea sistem ridică, comparativ, mai puţine semne de īntrebare īn privinţa neutralităţii statului, el permite un statut obligatoriu pentru orele de religie. Cu toate acestea, īn cazul Norvegiei, unde orele de educaţie religioasă au o natură non-denominaţională dar privilegiază din considerente culturale studiul religiei creştine, formula a fost recent considerată de Curtea Europeană a Drepturilor Omului insuficient de „pluralistă” pentru a rămīne compatibilă cu statutul de materie obligatorie. Cu alte cuvinte, CEDO a găsit că statutul de materie obligatorie presupune standarde foarte īnalte de neutralitate a educaţiei religioase – suficient de īnalte īncīt privilegierea, fie şi din raţiuni culturale, a unei credinţe (de fapt, a unui sistem religios) să fie incompatibilă cu obligativitatea materiei şcolare īn cauză.
Opţiunea īn favoarea unui sistem non-denominaţional de educaţie religioasă are la bază o filozofie fundamental diferită de cea a educaţiei confesionale. Rolul orelor de religie devine acela de a prezenta diferite sisteme religioase elevilor īntr-un mod care să nu afecteze reprezentările şi īnţelegerea de sine a comunităţilor religioase respective. Se pune accentul mai puţin pe evaluarea sistemelor religioase şi mai mult pe īnţelegerea lor, sau a īntrebărilor care se află īn spatele acestora (inclusiv a īntrebărilor comune), uneori acordīndu-se spaţiu paradigmelor non-teiste sau ateiste. Deşi ocazional profesorii de religie sunt clerici (de ex., īn Anglia) şi, cel mai adesea, au oricum convingeri sau afilieri religioase de un fel sau altul, rolul lor nu e văzut ca acela de apologet sau apărător al unei credinţe ori de autoritate īn materie de judecăţi religioase. Mai semnificativ, conform paradigmei non-denominaţionale „educaţia religioasă īşi are locul īn curriculum din raţiuni educaţionale mai degrabă decīt religioase. Copiii ar trebui să aibă acces la studiul religiei īn şcoli nu ca o chestiune de libertate religioasă… Cunoştinţele despre religii sunt privite ca o chestiune de nevoie educaţională, pentru toţi copiii, indiferent de convingerile lor īn materie.” (Templeton 1999: 75) Cu alte cuvinte, educaţia religioasă non-denominaţională are o īntemeiere mai apropiată de aceea a educaţiei civice decīt a celei confesionale.
Educaţia religioasă non-denominaţională rezolvă cīteva dintre dilemele ridicate de alternativa confesională:
sus
1. Locul primeia īn sistemul de īnvăţămīnt public este mai uşor de justificat, fiind īn mod evident reconciliabil cu principiul neutralităţii statului īn raport cu credinţele religioase.
2. Educaţia non-denominaţională se integrează cu mai multă uşurinţă īn filozofia educaţiei multiculturale care predomină īn democraţiile dezvoltate īn ultimele decenii. De asemenea, orele de educaţie religioasă non-denominaţională nu īmpart elevii īn funcţie de apartenenţa religioasă, contribuind la comunicarea inter-religioasă şi la integrarea minorităţilor religioase īn societate.
3. Educaţia religioasă non-denominaţională este mai uşor de reconciliat decīt educaţia confesională cu alte interese educaţionale legitime ale elevilor şi părinţilor, īn particular cu programele de educaţie ştiinţifică şi sexuală.
4. Datorită neutralităţii sale, educaţia religioasă non-confesională poate fi inclusă printre materiile obligatorii, evitīnd astfel una dintre dificultăţile de implementare a educaţiei confesionale, care poate conduce la inegalităţi de acces (de ex., anumite confesiuni importante īşi pot uşor asigura orele facultative de educaţie religioasă, īn timp ce membrii confesiunilor minoritare se văd nevoiţi să renunţe la orele respective fiindcă nu le pot organiza practic).
5. Un sistem de educaţie religioasă non-denominaţională poate fi mai uşor implementat īn sistemele centralizate de īnvăţămīnt, care presupun curricula unice sau uniforme īntr-o regiune īntinsă sau pe cuprinsul īntregii ţări. Datorită caracterului facultativ, dependenţei de diversele grupuri religioase, configuraţiei religioase a naţiunii ş.a., educaţia confesională va fi īn mod tipic mai greu de armonizat cu un sistem de educaţie centralizat (aşa cum se vede bine din situaţia contradictorie existentă īn Romānia).
6. Educaţia religioasă non-denominaţională are anumite avantaje şi din punctul de vedere al libertăţii religioase, chiar dincolo de caracterul său neutru. De exemplu, nu ridică probleme precum rolul presiunii de grup (fie că e vorba de grupul colegilor de şcoală, sau de cel al mediului social īn care trăiesc părinţii), care poate determina pe elevi / eleve sau părinţii lor să aleagă orele facultative de educaţie confesională īn ciuda anumitor porniri sau convingeri intime.
7. Īn fine, educaţia religioasă non-confesională poate fi mai greu deturnată abuziv de grupurile religioase sau cadrele didactice cu convingeri religioase īn sensul satisfacerii propriilor interese confesionale.

    Toate acestea nu vor să īnsemne că educaţia confesională nu rămīne o opţiune teoretic viabilă īntr-o societate democratică, ci numai că aceasta va presupune un plus de dificultăţi de implementare, deloc uşor de tranşat īn mod satisfăcător. Īn plus, educaţia confesională poate derapa rapid şi īncălca, prin anumite proceduri specifice orelor, condiţiile obligatorii impuse de libertatea de gīndire, conştiinţă şi religie şi de interesul superior al copilului.
Merită insistat, la finele acestei secţiuni, că sistemul educaţiei religioase confesionale continuă să fie mai răspīndit īn Europa democratică. Prin comparaţie, formula educaţiei religioase non-denominaţionale a fost adoptată mai puţin frecvent, deşi constituie una dintre tendinţele importante ale ultimelor decenii.
sus
Caracterul obligatoriu, facultativ sau opţional al educaţiei religioase
     Se poate distinge cu uşurinţă, din discuţia anterioară, că educaţia religioasă cu caracter confesional nu poate fi, din raţiuni care ţin de libertatea religioasă, obligatorie īn şcolile publice. Īn practică, īn nici unul dintre sistemele de īnvăţămīnt europene īn care educaţia religioasă are o natură confesională aceasta nu beneficiază concomitent de un statut de materie obligatorie. Folosim aici şi mai jos termenul de „educaţie religioasă” īn sens strict, pentru a desemna acea materie sau acele materii special concepute īncīt să ofere informaţii despre religii sau viaţa religioasă, sau chiar să pregătească copiii pentru participarea la viaţa anumitor comunităţi religioase. Īn accepţiunea largă, care se referă la orice informaţie structurată cu privire la religii prezentată īn contextul oricărei materii sau discipline şcolare, educaţia religioasă este prezentă aproape oriunde pe glob īn sistemele publice de īnvăţămīnt. După decizia CEDO īn cazul Folger et al c. Norvegiei, care a găsit o violare a Art. 2 al Protocolului I la Convenţia Europeană, un asemenea aranjament nici nu ar mai fi astăzi posibil īn Europa. Pentru ca educaţia religioasă să poată avea statutul unei materii obligatorii (de fapt, judecīnd după cazul Norvegiei, chiar al unei materii „obligatorii” cu opţiune de „scutire parţială” de la diverse activităţi), aceasta ar trebui să fie nu doar non-denominaţională, ci şi să nu privilegieze „calitativ” un sistem religios īn raport cu altele.

    Ca atare, ca şi īn Romānia, democraţiile europene au ales una din două strategii posibile īn privinţa statutului educaţiei religioase confesionale īn şcolile publice: de materie facultativă (care poate fi sau nu urmată de elevi fără ca decizia din urmă să presupună alegerea unei alternative), sau de materie opţională (caz īn care refuzul de a participa la educaţia religioasă obligă la alegerea unei soluţii alternative). De exemplu, īn Austria, Cehia, Grecia sau Italia elevii pot refuza participarea la orele de educaţie confesională, fără ca aceasta să implice (īn mod necesar, sau de obicei) alegerea unei materii alternative, deşi pe alocuri acestea sunt disponibile. Cazul Greciei merită o menţiune specială, căci acolo religia reprezintă o materie aşa-zis „obligatorie” pentru elevii ortodocşi, putīnd fi refuzată de neortodocşi. Alternativ, anumite sisteme de īnvăţămīnt public oferă educaţia confesională īn sistem de materie opţională. Īn Finlanda, de exemplu, elevii trebuie să opteze īntre religie sau educaţie filozofică; īn Germania (cu excepţii īn funcţie de Land) – să aleagă īntre religie şi cursuri de etică sau filozofie; īn Belgia, li se oferă opţionale pe teme religioase şi etice (Kodelja şi Bassler 2004). De remarcat că, deşi de regulă opţionalele oferite ca alternativă la orele de religie constau īn materii de tipul eticii sau istoriei religiilor, nu e deloc clar care sunt raţiunile pentru care elevii nu au la dispoziţie o paletă disciplinară largă de alternative.
sus
    Fiecare dintre aceste soluţii se legitimează īn mod diferit. Educaţia confesională ca materie facultativă pare opţiunea firească īn raport cu motivele care au stat la baza includerii sale īn curriculumul educaţiei publice – nu raţiuni ţinīnd īn primul rīnd de o concepţie educaţională generală, armonioasă şi coerentă, ci de sprijinirea dreptului la manifestarea credinţelor religioase. Dacă educaţia confesională īn şcolile de stat are doar o asemenea legitimare, atunci nu e clar de ce statul ar oferi o alternativă non-denominaţională (istoria religiilor) sau non-religioasă (ore de etică) celor care nu vor să urmeze orele de religie. Dacă, īn schimb, istoria religiilor sau etica non-religioasă joacă un rol important īn educaţia copiilor, atunci acestea ar trebui oricum cuprinse īn programul educaţional obligatoriu / opţional, independent de educaţia confesională, căci justificarea celor dintīi este educaţională.

     Dezavantajele statutului de materie facultativă ţin, īn schimb, de organizarea educaţiei religioase. Īn absenţa unor alternative, elevii sau elevele care refuză să urmeze orele de religie ar fi lăsaţi nesupravegheaţi sau trimişi acasă (cazul Italiei, de pildă). Din astfel de motive, unii elevi sau unele eleve şi părinţii lor s-ar putea simţi īmpinşi să prefere orele de educaţie confesională unui orar şcolar cu spaţii neacoperite. De asemenea, unii s-ar putea simţi discriminaţi, īn sensul că şcoala oferă altor copii opţiuni educaţionale la care ei nu au acces (īn opinia noastră, o falsă problemă atīta vreme cīt educaţia confesională are o motivaţie care ţine īn primul rīnd de libertatea manifestării religioase). Un statut de materie opţională pentru orele de educaţie religioasă oferă o soluţie acestor probleme practice, căci umple spaţiile libere cu alte materii. Ridică īn schimb altele noi, printre care un sentiment de competiţie īntre cele două materii propuse, ba chiar de rivalitate īntre cadrele didactice care le predau.
Acestea fiind zise, īn sistemele publice de īnvăţămīnt din statele europene, din motivele prezentate anterior, educaţia religioasă non-confesională are loc de regulă prin ore obligatorii, īn timp ce educaţia confesională se īnfăptuieşte prin ore cu statut opţional sau facultativ.
sus
     Un amănunt interesant īn acest punct, īn cazul Romāniei, priveşte modul īn care sunt organizate īnscrierea la, respectiv retragerea de la, orele de educaţie religioasă (confesională). Altfel spus: sunt elevii, īn ţările europene, īnscrişi īn mod mai mult sau mai puţin automat la „orele de religie”, fiind nevoie de o cerere expresă de retragere; sau, dimpotrivă, participarea la orele de religie presupune o cerere explicită de īnscriere? Īnscrierea din oficiu şi alte bariere īnaintea retragerii de la ore, bariere existente şi īn Romānia (de exemplu, imposibilitatea de a părăsi cursul pe parcursul anului), apar şi īn democraţiile europene funcţionale, de pildă īn Austria.

Accesul asociaţiilor religioase la furnizarea educaţiei religioase
     O temă distinctă īn contextul democraţiilor europene priveşte dreptul asociaţiilor religioase de a participa la educaţia confesională oferită īn şcolile de stat. Dificultăţile survin, printre altele, din faptul că mai multe state europene fie recunosc (de facto sau de jure) o religie oficială ori „de stat”, fie disting īntre un grup de denominaţiuni „recunoscute” care se bucură de o relaţie privilegiată cu statul (aşa-zisele „culte”) şi restul asociaţiilor religioase, care beneficiază eventual de un anumit tratament preferenţial prin raport cu asociaţiile obişnuite, dar nu de totalitatea drepturilor şi privilegiilor unei religii recunoscute. Or, distincţia dintre culte recunoscute şi asociaţii religioase se reflectă şi la nivelul educaţiei religioase confesionale din sistemul public de īnvăţămīnt. Īn Romānia, cum am văzut anterior, Constituţia şi legea cultelor garantează desfăşurarea educaţiei religioase īn şcolile de stat doar pentru culte. Un asemenea aranjament nu are cum să nu nemulţumească cel puţin o parte a asociaţiilor religioase care nu se bucură de recunoaştere formală şi, ca urmare, să ridice semne de īntrebare cu privire la caracterul discriminatoriu al educaţiei confesionale.

    Īn ciuda celor de mai sus, nici această situaţie nu este rar īntīlnită sau marginală īn Europa democratică (USDoS 2006). Dimpotrivă, pare să reprezinte norma. Īn Austria orele de educaţie religioasă sunt ţinute de religiile recunoscute, care sunt şi singurele sprijinite de stat. Dintre religiile īnregistrate īn Cehia, cam o treime au primit dreptul de a preda ore de religie īn şcolile de stat. Īn Polonia, părinţii non-catolici pot solicita ore de educaţie religioasă, de asemenea īnsă pentru religiile recunoscute. Īn Spania, principalele grupări religioase (catolică, protestantă, mozaică, islamică) organizează educaţie religioasă īn şcolile publice pe baza unor protocoale speciale cu guvernul care le permit plasarea profesorilor īn şcolile de stat. Īn anumite ţări cu o religie dominantă, precum Italia, deşi religiile non-dominante (recunoscute) pot uza de dreptul de a organiza ore de educaţie confesională īn şcoli, acestea preferă să nu o facă (Kodelja şi Bassler 2004). Un caz extrem īl reprezintă Grecia, unde – cu excepţia Traciei, pentru elevii musulmani – nu se oferă īn şcolile de stat educaţie religioasă pentru alte denominaţiuni religioase.
sus
Educaţia religioasă īn Romānia: un sistem european?
    Conform analizei din paginile anterioare – şi simplificīnd considerabil diferenţele dintre soluţiile găsite de democraţiile europene –, formula cea mai frecventă īn privinţa educaţiei religioase īn această zonă a globului constă īn:
• educaţie confesională (ocazional catehizantă),
• oferită īn şcolile publice (ocazional de către personal clerical),
•cu statut de materie facultativă sau opţională (ocazional cu un sistem de īnscriere automată),
• cu un nivel relativ ridicat de implicare a grupurilor religioase īn procesul de instrucţie, deschisă adesea doar grupurilor religioase recunoscute, īn detrimentul altor asociaţii care nu se bucură de statutul formal respectiv.
Altfel spus, multe practici europene īn materie de educaţie religioasă īntrunesc la nivel formal aproape toate atributele criticate, īn cazul Romāniei, de Raportul Ligii Pro Europa referitoare la educaţia religioasă īn şcolile publice.
Asemănările dintre sistemul de educaţie religioasă din ţară şi mai multe aranjamente īntīlnite īn democraţiile europene ascund īnsă tocmai diferenţele cruciale. Probabil că una dintre cele mai importante se regăseşte īn chiar circumstanţele apariţiei educaţiei religioase. Īn Romānia, educaţia religioasă nu a apărut īn contextul unor strategii sau politici educaţionale asumate explicit de stat. Altfel spus, educaţia religioasă nu a fost introdusă īn şcolile publice din Romānia īn mod special pentru capacitatea sa de a servi unor obiective sociale mai largi, īn raport cu care curricula şcolară ar fi reprezentat un instrument util. Īn Marea Britanie, de pildă, reformele educaţionale realizate de conservatori īn anii ’80, care au presupus şi o reformă a educaţiei religioase, au pus accentul pe capacitatea acesteia din urmă de a socializa copiii şi tinerii īn spiritul valorilor tradiţionale (etica muncii, stabilitatea familială ş.a.m.d.) care se aflau la baza programului de guvernare al momentului (Tamney 1994).

    Īn Romānia, īn schimb, ca şi īn Polonia (Eberts 1998) sau īn alte state din această regiune a Europei, educaţia religioasă a apărut ca produs al unor presiuni intense venite din partea bisericilor naţionale dominante. Uneori, ca īn Serbia, introducerea materiei relevante s-a făcut fără a se urma procedurile definite pentru introducerea unei materii noi (Aleksov 2004: 342-3). Justificarea a avut o substanţă preponderent reparaţionistă: reintroducerea studiului religiei după 50 de ani de comunism ateist. Dar indiferent de modul īn care a fost justificată introducerea studiului religiei īn şcoli, operaţiunea s-a făcut uneori, īn spaţiul Europei Centrale şi de Est, īn absenţa unei discuţii largi cu privire la formele şi conţinuturile sale potrivite. Cu atīt mai puţin s-a avut īn vedere compatibilitatea cu obiectivele strict educaţionale, sau cele largi, sociale, servite de un tip sau altul de educaţie religioasă. Cel mai adesea, studiul religiei şi-a făcut loc īn şcoli īn urma unor campanii insistente desfăşurate de biserici (sau biserica dominantă), la care autorităţile publice (ministerele educaţiei, parlamentele) au răspuns prompt, fără prea multe reţineri şi dezbateri, ba uneori eschivīndu-se de la acestea din urmă īn mod aparent deliberat. Despre situaţia din Polonia, de exemplu, s-a afirmat că „guvernul Mazowiecki s-a mişcat rapid pentru a rezolva problema educaţiei religioase, ferindu-se de consultări largi cu privire la tema īn cauză sau de aducerea sa īnaintea Parlamentului.” (Eberts 1998: 821) Atunci cīnd legislativul polonez a decis, īn cele din urmă, īn privinţa studiului religiei īn şcoli, problema nu a fost discutată şi clarificată suficient.
sus
     Din această perspectivă, statele Europei de Vest vădesc a fi urmat o dinamică opusă celei din Polonia, Romānia, Serbia, Rusia ş.a.m.d. Formulele practicate īn privinţa educaţiei religioase exprimă tributul adus aranjamentelor istorice şi au evoluat īn ultimele decenii laolaltă cu concepţiile mai generale despre educaţia copiilor. Pe alocuri, ca īn Marea Britanie, educaţia religioasă a suferit transformări esenţiale atunci cīnd concepţia creştină asupra celei dintīi a fost īnlocuită cu o viziune „nedogmatică” īn contextul mai larg al unei deplasări dinspre viziunea asimilaţionistă spre cea multiculturalistă privind educaţia īn general (Bleich 1998: 94). Procese similare au avut loc īn ţările scandinave. Dar, chiar şi acolo unde schimbările de paradigmă īn domeniul educaţiei nu au condus la transformări atīt de ample īn subdomeniul educaţiei religioase din şcolile publice, ele au influenţat cel mai adesea substanţa acesteia din urmă, apropiind-o de idealurile educaţionale generale. Nu aşa au stat lucrurile īn anumite state din Europa Centrală şi de Est, printre care şi Romānia, unde introducerea de dată recentă a educaţiei religioase s-a făcut grăbit, īn urma unor presiuni nu īntotdeauna la vedere, fără a gīndi atent detaliile şi fără un efort de armonizare a educaţiei religioase cu paradigmele educaţionale care operau īn sistem.

     Īn al doilea rīnd, practicile educaţiei religioase din Europa de Vest au fost ajustate constant prin subordonarea lor la principiile mai adīnci ale libertăţii de gīndire, conştiinţă şi religie şi al interesului superior al copilului. Cum o arată jurisprudenţa īn materie – am amintit anterior cazul Norvegiei –, toate soluţiile, inclusiv (şi cu atīt mai mult) educaţia de tip confesional, sunt obligate să asigure compatibilitatea procedurilor cu drepturile fundamentale. Or, īn Romānia, nu doar că aceste condiţionări nu au fost respectate īn elaborarea sistemului de educaţie religioasă, dar au fost deseori respinse către Biserici şi autorităţi, clamīndu-se ori voia bisericilor, ori (mai curīnd ipocrit) opţiunea comunităţilor locale.
sus
    Urmarea acestor stări de fapt a reprezentat-o un sistem de educaţie religioasă care, deşi formal aliniat la „practicile europene”, rămīne īn realitate departe de acestea din urmă. Cum arată Romānia se poate compara, īn această privinţă, cu statele codaşe īn materie de libertate religioasă din vestul Europei, precum Grecia, unde, conform unei evaluări recente, „chiar şi īncercările marginale de a include o atenţie limitată faţă de alte religii īn curriculumul educaţiei denominaţionale se loveşte de opoziţia vehementă a bisericii.” (Zambeta 2000: 149) Īn consecinţă, īn timp ce īntr-o parte considerabilă a Europei de Vest tendinţa dominantă a fost de a apropia educaţia religioasă, chiar şi cea confesională, de obiectivele şi strategiile alternativei non- sau multi-confesionale, īn Romānia tendinţa a fost tocmai cea opusă, de continuă parohializare a educaţiei confesionale. Cu alte cuvinte, īn timp ce, strict formal vorbind, educaţia religioasă din Romānia ar părea că urmează practici cunoscute īn Europa, evoluţiile prin care trece aceasta par să fie de semn opus īn raport cu tendinţele de pe Continent.

     Cum am afirmat mai sus, sistemul de educaţie religioasă nu poate fi analizat fără a avea īn vedere factori mai largi care ţin de dinamica vieţii religioase (şi, mai general chiar, a vieţii democratice) dintr-un stat anume. Or, dacă privim spre viaţa religioasă din Romānia, dominată clar de Biserica Ortodoxă īn orice privinţă (postură simbolică, influenţă asupra autorităţilor, prezenţă īn spaţiile şi instituţiile publice, acces la fonduri şi finanţări din banii publici ş.a.m.d.) devine clar de ce anume sistemul de educaţie confesională din Romānia rămīne predispus abuzurilor puse īn evidenţă de Raportul Ligii Pro Europa. Īn mod deloc paradoxal, cu cīt mai substanţială este dominaţia unei singure Biserici, cu atāt mai puţin convenabil se arată modelul educaţiei religioase confesionale, după cum bine se distinge īn Grecia sau Polonia. Dimpotrivă, cu atīt mai avantajoase pentru principiile neutralităţii şi secularismului se dovedesc fie formula separaţiei educaţiei religioase de sistemul de īnvăţămīnt public (cazul Sloveniei), fie cea a educaţiei religioase de tip non-confesional (Danemarca).

Referinţe:
Aleksov, Bojan (2004) “Religious Education in Serbia”, Religion, State & Society 32.4
Bleich, Erik (1998) “From International Ideas to Domestic Politics: Educational Multiculturalism in England and France”, Comparative Politics 31.1
Davis, Derek (2004) “Reacting to France’s Ban: Headscarves and Other Religious Attire in American Public Schools”, Journal of Church & State 46
Eberts, Mirella W. (1998) “The Roman Catholic Church and Democracy in Poland”, Europe-Asia Studies 50.5
Kodelja, Zdenko şi Terrice Bassler (2004) Religion and Schooling in Open Society: A Framework for Informed Dialogue, Ljubjana, Open Society Institute
Rakar, Tatjana (2004) “The Development of Denominational Educational Institutions in Slovenia”, Religion, State & Society 32.4
Stan, Lavinia şi Lucian Turcescu (2005) “Religious Education in Romania”, Communist and Post-Communist Studies 38
Tamney, Joseph B. (1994) “Conservative Government and Support for the Religious Institution: Religious Education in English Schools”, The British Journal of Sociology 45.2
Templeton, Elizabeth (1999) “Religious Education in a Secular Pluralist Culture”, Religion, State & Society 27.1
USDoS (2006) “International Religious Freedom” Report, US Department of State, available at http://www.state.gov/g/drl/rls/irf/
Zambeta, Evie (2000) “Religion and National Identity in Greek Education”, Intercultural Education 11.2

sus