EDUCAŢIA RELIGIOASĂ ĪN ALTE STATE inapoi
4. Educaţia religioasă īn alte state
Introducerea
educaţiei religioase īn şcolile publice din Romānia īn anii ’90 a fost
printre altele justificată ca o mutare cu aer european, sau cel puţin
una deloc incompatibilă cu practicile din alte state ale comunităţii īn
care, la momentul īn cauză, ţara căuta să se integreze. Justificarea
„prin apel la Europa” a constituit, de altfel, o strategie retorică
comună printre autorii de iniţiative şi reforme īn Romānia
post-decembristă, indiferent de cīt de parohiale şi provinciale vor fi
fost motivele ori intenţiile care au stat īnapoia iniţiativelor şi
reformelor respective. Altfel spus, faptul că anumite aranjamente
păreau să urmeze, dacă nu nişte veritabile standarde europene, atunci
măcar practicile – indiferent cīt de contestate – din anumite state
europene, a fost utilizat de susţinătorii unor iniţiative ca un alibi,
o garanţie a bunei credinţe, bunelor intenţii şi dreptei judecăţi īn
materie de politici publice. De curīnd, spre exemplu, şi tot īn
domeniul vieţii religioase, autorităţile publice din Romānia au
justificat anumite prevederi dubioase din nou-adoptata lege a cultelor
arătīnd īnspre formule similare adoptate īn democraţii europene precum
Austria, Cehia sau Slovacia, dar mai puţin spre meritele lor intrinseci
( Romānia liberă, 27 ianuarie 2007). sus Lucrurile nu au stat altfel īn
privinţa educaţiei religioase – un bun motiv pentru a discuta situaţia
din alte state europene. La nivel de suprafaţă, starea educaţiei
religioase din ţările europene pare să confirme pretenţia celor care au
susţinut īn anii ’90 iniţiativa de introducere īn ţară a studiului
religiei īn şcolile de stat: cu foarte puţine excepţii, educaţia
religioasă se īntīlneşte frecvent īn instituţiile publice de īnvăţămīnt
din vestul şi centrul Europei. Chiar şi acolo unde nu există educaţie
religioasă īn sensul unei programe specifice, integrat īn curricula
generală din īnvăţămīntul public, statele permit grupurilor religioase
să organizeze sub anumite condiţii activităţi educaţionale īn şcolile
de stat (Ungaria), ori finanţează măcar īn anumite circumstanţe şcoli
private afiliate unor organizaţii religioase (Franţa). De remarcat şi
faptul că, deşi sistemul īnvăţămīntului preuniversitar din Romānia
rămīne īncă puternic marcat de influenţa franceză, aceasta din urmă nu
s-a extins asupra īnvăţămīntului religios, fapt ce explică īn parte
dificultăţile īn reconcilierea centralismului dominant la nivel de
sistem cu „descentralizarea” – sau dezordinea – predării religiei īn
şcolile publice din Romānia. Privind la nivel superficial, se poate
afirma chiar mai mult: formula practicată īn Romānia, anume aceea a
unei educaţii religioase caracterizată prin confesionalism laolaltă cu
un caracter facultativ al orelor de „religie”, se regăseşte īn mai
multe ţări europene. Prin urmare, cel puţin la prima vedere, pretenţia
că predarea religiei īn şcolile de stat romāneşti are un „caracter
european” ar putea fi īndreptăţită. sus Se cere observat īn acest
punct că sintagma „caracter european” se referă, īn practică, la o
regulă informală, dată de frecvenţa cu care anumite soluţii privind
educaţia religioasă se regăsesc pe cuprinsul Europei democratice, şi nu
de norme tari, de obligaţii juridice sau politice asumate de Romānia.
Mai precis, documentele internaţionale care guvernează chestiunea
educaţiei religioase īn şcolile publice nu oferă un ghid foarte
amănunţit pentru obligaţiile statelor īn privinţa educaţiei religioase,
respectiv modul īn care aceste obligaţii trebuie implementate.
Instrumentele internaţionale relevante – Declaraţia universală a
drepturilor omului, Pactul internaţional cu privire la drepturile
economice, sociale şi culturale, Declaraţia privind eliminarea tuturor
formelor de intoleranţă şi discriminare bazate pe religie şi credinţă,
Convenţia europeană a drepturilor omului, Convenţia cu privire la
drepturile copilului, ca şi jurisprudenţa creată pe marginea acestor
instrumente – stabilesc dreptul părinţilor de a īşi educa copiii īn
instituţii de īnvăţămīnt alternative, īn conformitate cu propriile
convingeri; sau dreptul celor din urmă de a nu fi īndoctrinaţi īn şcoli
cu convingeri sau ideologii pe care le resping; ori absenţa unei
obligaţii pozitive din partea statelor de a sprijini educaţia
religioasă privată. Īn lumina celor de mai sus şi a faptului că, īn
Uniunea Europeană, domeniul educaţiei rămīne īn mare parte o arie de
competenţă a statelor, se poate afirma că, īn clipa de faţă, există
doar un set minimal de standarde internaţionale sau europene privind
educaţia religioasă, ceea ce permite statelor să aleagă propriile
soluţii īn jurul acestui corp comun de principii. Modele de educaţie religioasă
Coordonatele
educaţiei religioase īn democraţiile avansate contemporane depind de o
sumedenie de factori, de la configuraţia vieţii religioase la nivel
naţional şi regional (e.g., distincţii formale īntre biserici
recunoscute şi asociaţii religioase), la organizarea sistemului de
īnvăţămīnt (de ex. centralizat sau descentralizat), de la principiile
fondatoare ale sistemului politic (e.g., importanţa doctrinelor
separaţiei dintre biserică şi stat sau secularismului) şi pīnă la
influenţa Bisericilor asupra spaţiului public şi percepţiile privind
legitimitatea instituţiilor religioase. Deseori, aranjamentele privind
educaţia religioasă au apărut ca răspuns īnaintea unor contexte
istorice specifice şi s-au păstrat, īn linii mari, de-a lungul vremii,
īn ciuda caracterului lor discutabil. De exemplu, ca urmare a actelor
constituţionale din 1867, statul canadian Ontario, unde şcolile publice
nu oferă educaţie religioasă, finanţează şcolile catolice, nu īnsă şi
pe cele ale altor minorităţi religioase. Dincolo īnsă de asemenea
particularităţi ce ţin de sistemul de īnvăţămīnt, de legile privind
viaţa religioasă sau de istoria politică – şi care sunt prea vaste
pentru a putea fi atinse īn acest text –, educaţia religioasă īn
democraţiile contemporane trădează cīteva regularităţi īn raport cu
care putem evalua şi sistemul romānesc descris anterior. La acestea ne
vom referi īn cele ce urmează.
sus
Caracterul public / privat al educaţiei religioase
Practic
toate democraţiile contemporane recunosc dreptul părinţilor de a īşi
instrui copiii īn spiritul religiei sau religiilor cultivate de
familie, atīta timp cīt această instrucţie nu aduce atingere
drepturilor copilului şi interesului superior al acestuia. Īntrebarea
este dacă statul se cade să joace un rol īn această privinţă sprijinind
activ, prin măsuri pozitive (inclusiv, sau īn primul rīnd, financiare),
dreptul cu pricina; şi, īn al doilea rīnd, dacă se cade să o facă prin
intermediul sistemului public de instrucţie. Īn cea mai mare parte a
democraţiilor avansate, răspunsul a fost afirmativ īn ambele privinţe.
Excepţiile rămīn, cu toate acestea, extrem de semnificative şi de
influente. Īn Statele Unite, conceptul separaţiei dintre biserică şi
stat a condus la un aranjament prin care educaţia religioasă a fost
exclusă din sistemul de īnvăţămīnt de stat, fiind īncredinţată şcolilor
aşa-zis „parohiale”, afiliate organizaţiilor sau grupărilor religioase.
Limitele perspectivei separaţioniste īn privinţa educaţiei religioase
rămīn, īn SUA, relativ neclare şi fac īncă subiectul disputelor publice
şi īn instanţe (Davis 2004). Cu toate acestea, cu excepţia unor teme
mai delicate, dar la urma urmelor periferice īn raport cu interesul
nostru – precum rugăciunile la clasă, prezenţa simbolurilor religioase
„istorice” īn şcoli, sau rostirea jurămīntului de credinţă faţă de ţară
care conţine o referire la Dumnezeu –, principiul separaţiei a
consacrat despărţirea instrucţiei religioase de sistemul de īnvăţămīnt
de stat. Cīt priveşte sprijinul statului pentru educaţia religioasă
privată, tema este prea complicată pentru a fi abordată aici. Merită
amintit, īnsă, că anumite state americane au implementat sisteme de
vouchere prin care banii publici pot fi direcţionaţi de părinţi īnspre
şcolile parohiale. sus Lucrurile arată nu foarte diferit īn Canada, unde
educaţia religioasă rămīne, īn genere (sistemul de īnvăţămīnt public
canadian este, ca şi cel american, descentralizat şi condiţiile diferă
de la o provincie la alta), īn afara şcolilor publice. Raţiunile au
de-a face cu aceeaşi filozofie separaţionistă prevalentă īn partea de
nord a continentului nord-american. Cīt priveşte finanţarea publică
pentru şcolile religioase, unele provincii acordă asistenţă, din
raţiuni istorice, stabilimentelor educaţionale ale anumitor
denominaţiuni, nu īnsă şi celor care aparţin altor grupuri religioase.
Cu toate acestea, tendinţa rămīne cea de a restrīnge ori chiar retrage
sprijinul public pentru şcolile afiliate grupurilor religioase.
Cealaltă
excepţie importantă īn privinţa prezenţei educaţiei religioase īn
sistemul public de īnvăţămīnt o oferă Franţa, de această dată sub egida
principiului „laicităţii”. Īn versiunea franceză, laicitatea presupune
o separaţie chiar mai fermă īntre stat şi religie, impunīnd condiţii de
neutralitate a statului mai severe şi mai puţin „acomodaţioniste” decīt
concepţia nord-americană amintită. Prin urmare, statul francez nu oferă
nici un fel de educaţie religioasă prin intermediul sistemului şcolar
pe care īl patronează direct, excluzīnd totodată manifestările
religioase sau prezenţa simbolurilor specifice īn şcoala publică
(excepţie fac Alsacia şi Lorena din raţiuni istorice). Eforturile de a
menţine o graniţă clară īntre activităţile şi manifestările religioase
şi, respectiv, şcoala publică au condus recent la iniţiative precum
controversata Lege a secularităţii din 2004, prin care copiilor care
merg la şcolile de stat li se interzice afişarea īn public, īn cadrul
instituţiei de īnvăţămīnt, a unor simboluri religioase „ostentative”.
Īn schimb, īn Franţa, ca şi īn SUA sau anumite provincii canadiene,
statul acordă asistenţă financiară şcolilor religioase, impunīnd
totodată condiţii comparativ stricte īn privinţa non-discriminării pe
criterii religioase, curriculumului sau statutului educaţiei religioase
īn aceste instituţii. sus Un alt stat membru al UE care nu se implică
direct, prin sistemul de īnvăţămīnt public, īn educaţia religioasă este
Slovenia. Şi aici raţiunile ţin tot de principiul separaţiei dintre
biserică şi stat, ferm stabilit prin constituţie. La rīndul său,
totuşi, statul sloven finanţează instituţiile de īnvăţămīnt
denominaţionale, deşi sub o formulă mai restrictivă decīt alte şcoli
sau licee private (Rakar 2004).
Un caz mai interesant, deviant īn
raport cu modelul din ţările amintite deja, constituie Ungaria. Cu
toate că nu există o programă specifică pentru şcolile publice, statul
maghiar sprijină participarea elevilor īn programe facultative de
educaţie religioasă care se desfăşoară īn şcolile de stat. Şcolile au
ca principală obligaţie furnizarea de spaţiu şi echipamente, dar
organizarea cade īn sarcina cvasi-exclusivă a comunităţilor religioase,
de unde şi caracterul confesional al orelor. Acestea se desfăşoară īnsă
īn afara programului, nu au un sistem de notare şi nu sunt īnscrise pe
foaia matricolă. Conform datelor raportului despre libertatea
religioasă publicat anual de Departamentul de Stat al SUA, aproape o
jumătate de milion de copii maghiari ar fi participat la asemenea
activităţi educaţionale īn instituţiile de educaţie publică īn anul
şcolar 2005-06 (USDoS 2006). Īn sens strict, īn şcolile publice
maghiare se desfăşoară ore de educaţie religioasă confesională. Totuşi,
prin soluţia aleasă, Ungaria a separat destul de clar – deşi nu atīt de
clar cīt au făcut-o SUA, Franţa sau Slovenia –, sistemul public de
educaţie de educaţia religioasă, reţinīndu-se de la a o īnvesti pe cea
din urmă cu un statut similar cu restul disciplinelor predate īn
şcolile maghiare. Īn acelaşi timp, statul sprijină instituţiile de
īnvăţămīnt afiliate religios, unde educaţia religioasă face parte din
curriculumul de bază şi este predată de cadre didactice care au
absolvit instituţii de īnvăţămīnt superior religioase. Din exemplele
de mai sus pot fi desprinse cel puţin două observaţii mai generale.
Īntīi, că decizia statului de a nu interveni direct (mai exact, prin
curricula oferite īn şcolile publice) īn oferta de educaţie religioasă
şi de a păstra standarde īnalte de neutralitate religioasă nu depinde
numaidecīt nici de nivelul de religiozitate al populaţiei din statele
īn cauză, nici de existenţa unei biserici dominante. Dintre cazurile
amintite pe scurt, Statele Unite au probabil cel mai īnalt nivel de
religiozitate (de participare activă) dintre democraţiile avansate.
Franţa, dimpotrivă, un nivel foarte scăzut. Ungaria se află amplasată,
prin comparaţie cu extremele, mai aproape de zona de mijloc a acestui
continuum al religiozităţii. Slovenia, spre deosebire de SUA sau
Ungaria, intră īn paradigma statelor cu biserică dominantă. Totuşi,
toate cele cinci state amintite (īn cazul Canadei, anumite provincii)
au considerat potrivită menţinerea educaţiei religioase īn afara
sistemului public de īnvăţămīnt, sau măcar – īn cazul Ungariei – īn
afara domeniului activităţilor şcolare propriu-zise. sus Īn al doilea
rīnd, īn ţările īn care educaţia religioasă nu se oferă la nivelul
sistemului public de īnvăţămīnt statele sprijină totuşi activ, īntr-un
fel sau altul, educaţia religioasă prin intermediul asistenţei acordate
şcolilor private cu afiliere religioasă. Pe de altă parte, aşa cum se
vede clar din exemplul francez (şi mai puţin din cel sloven),
finanţarea publică pentru instituţiile de īnvăţămīnt private /
religioase implică, īn mod firesc, o scădere a autonomiei instituţiilor
respective īn privinţa folosirii anumitor criterii religioase īn
admitere şi acces, structurarea curriculumului ş.a.m.d. Complexităţile
presupuse de tensiunile dintre sprijinul public şi autonomia
instituţională au fost bine puse īn lumină de chestiunea voucherelor
şcolare din SUA, care reprezintă o metodă de finanţare indirectă, de
către stat, dar prin intermediul libertăţii de opţiune parentală, a
instituţiilor de īnvăţămīnt religioase (printre altele). Īn ce măsură
neutralitatea statului este compatibilă cu finanţarea indirectă a
educaţiei religioase rămīne īncă, īn SUA, un subiect de aprigă dispută.
Ar fi de subliniat, atīt cu privire la educaţia religioasă, dar şi īn
ceea ce priveşte activitatea bisericilor ca atare, că īn democraţiile
funcţionale finanţarea de către stat are drept consecinţă intervenţia
acestuia īn domeniul pe care-l sprijină. Aşa cum spuneam, cazurile
american, francez, sloven sau maghiar reprezintă doar un reper īn
privinţa educaţiei religioase īn democraţiile avansate de astăzi.
Formula mai frecvent īntīlnită presupune implicarea nemediată a
statului, prin sistemul de educaţie pe care īl patronează, īn
furnizarea acestui tip de educaţie. Īn continuare, ne vom referi la
principalele coordonate ale educaţiei religioase oferite prin
intermediul şcolilor publice, punīnd accentul pe strategiile de
reconciliere a neutralităţii statului faţă de credinţele religioase cu
asigurarea dreptului copiilor şi părinţilor de a fi educaţi, respectiv
de a īşi educa copiii, īn conformitate cu propriile vederi religioase. sus Caracterul confesional / civic al educaţiei religioase
Odată
asumată implicarea directă a statului īn susţinerea educaţiei
religioase prin sistemul public de īnvăţămīnt, democraţiile funcţionale
au urmat, īn linii mari, două modele. Primul are īn vedere educarea
copiilor īn spiritul confesiunii de la care se reclamă părinţii lor
(mai precis, acei părinţi care īşi doresc să ofere educaţie religioasă
īn şcolile publice copiilor lor). Această formulă a fost numită
educaţie religioasă confesională sau denominaţională şi este practicată
īn state precum Austria, Elveţia (īn anumite cantoane), Germania,
Grecia, Italia, Spania sau Polonia (şi, desigur, īn Romānia). Uneori,
educaţia confesională poate merge pīnă la un exerciţiu de catehizare,
cum se īntāmplă īn Grecia, Croaţia sau, conform acestui Raport şi altor
analize (Stan şi Turcescu 2005), īn Romānia. La baza educaţiei
confesionale se află, poate mai īntīi de orice alte considerente, ideea
că dreptul părinţilor de a īşi educa copiii īn interiorul propriilor
credinţe religioase reprezintă o componentă fundamentală a libertăţii
religioase. Ca atare, dreptul īn cauză s-ar cădea să fie promovat sau
asistat direct de către stat. Īn genere, sistemele de educaţie
confesională implică īn mod substanţial grupurile religioase īn
educaţia religioasă din şcolile publice, fără ca prin aceasta statul
sau agenţiile sale să-şi piardă neapărat rolul de coordonator ori
anumite atribuţiuni specifice (impunerea unor standarde armonizate cu
restul curriculumului, avizarea de manuale ş.a.m.d.). Strategia
alternativă de a furniza educaţie religioasă īn şcolile publice
presupune o programă care se concentrează pe elemente non-confesionale
sau non-denominaţionale, pe cunoştinţe despre religie, ori pe o
abordare multi-confesională. Formule de acest tip au fost preferate mai
cu seamă īn statele scandinave (Suedia şi, īntr-o anumită măsură,
Norvegia şi Danemarca), ori īn Anglia şi Ţara Galilor (īn Marea
Britanie, detaliile sistemului de educaţie religioasă diferă īn funcţie
de ţară) sau Olanda. Din raţiuni istorice şi culturale, īn Europa se
acceptă īn general acordarea unui spaţiu mai amplu, la orele de
educaţie religioasă, religiei creştine. Fiindcă un asemenea sistem
ridică, comparativ, mai puţine semne de īntrebare īn privinţa
neutralităţii statului, el permite un statut obligatoriu pentru orele
de religie. Cu toate acestea, īn cazul Norvegiei, unde orele de
educaţie religioasă au o natură non-denominaţională dar privilegiază
din considerente culturale studiul religiei creştine, formula a fost
recent considerată de Curtea Europeană a Drepturilor Omului insuficient
de „pluralistă” pentru a rămīne compatibilă cu statutul de materie
obligatorie. Cu alte cuvinte, CEDO a găsit că statutul de materie
obligatorie presupune standarde foarte īnalte de neutralitate a
educaţiei religioase – suficient de īnalte īncīt privilegierea, fie şi
din raţiuni culturale, a unei credinţe (de fapt, a unui sistem
religios) să fie incompatibilă cu obligativitatea materiei şcolare īn
cauză. Opţiunea īn favoarea unui sistem non-denominaţional de
educaţie religioasă are la bază o filozofie fundamental diferită de cea
a educaţiei confesionale. Rolul orelor de religie devine acela de a
prezenta diferite sisteme religioase elevilor īntr-un mod care să nu
afecteze reprezentările şi īnţelegerea de sine a comunităţilor
religioase respective. Se pune accentul mai puţin pe evaluarea
sistemelor religioase şi mai mult pe īnţelegerea lor, sau a
īntrebărilor care se află īn spatele acestora (inclusiv a īntrebărilor
comune), uneori acordīndu-se spaţiu paradigmelor non-teiste sau
ateiste. Deşi ocazional profesorii de religie sunt clerici (de ex., īn
Anglia) şi, cel mai adesea, au oricum convingeri sau afilieri
religioase de un fel sau altul, rolul lor nu e văzut ca acela de
apologet sau apărător al unei credinţe ori de autoritate īn materie de
judecăţi religioase. Mai semnificativ, conform paradigmei
non-denominaţionale „educaţia religioasă īşi are locul īn curriculum
din raţiuni educaţionale mai degrabă decīt religioase. Copiii ar trebui
să aibă acces la studiul religiei īn şcoli nu ca o chestiune de
libertate religioasă… Cunoştinţele despre religii sunt privite ca o
chestiune de nevoie educaţională, pentru toţi copiii, indiferent de
convingerile lor īn materie.” (Templeton 1999: 75) Cu alte cuvinte,
educaţia religioasă non-denominaţională are o īntemeiere mai apropiată
de aceea a educaţiei civice decīt a celei confesionale.
Educaţia religioasă non-denominaţională rezolvă cīteva dintre dilemele ridicate de alternativa confesională: sus
1.
Locul primeia īn sistemul de īnvăţămīnt public este mai uşor de
justificat, fiind īn mod evident reconciliabil cu principiul
neutralităţii statului īn raport cu credinţele religioase. 2.
Educaţia non-denominaţională se integrează cu mai multă uşurinţă īn
filozofia educaţiei multiculturale care predomină īn democraţiile
dezvoltate īn ultimele decenii. De asemenea, orele de educaţie
religioasă non-denominaţională nu īmpart elevii īn funcţie de
apartenenţa religioasă, contribuind la comunicarea inter-religioasă şi
la integrarea minorităţilor religioase īn societate. 3. Educaţia
religioasă non-denominaţională este mai uşor de reconciliat decīt
educaţia confesională cu alte interese educaţionale legitime ale
elevilor şi părinţilor, īn particular cu programele de educaţie
ştiinţifică şi sexuală. 4. Datorită neutralităţii sale, educaţia
religioasă non-confesională poate fi inclusă printre materiile
obligatorii, evitīnd astfel una dintre dificultăţile de implementare a
educaţiei confesionale, care poate conduce la inegalităţi de acces (de
ex., anumite confesiuni importante īşi pot uşor asigura orele
facultative de educaţie religioasă, īn timp ce membrii confesiunilor
minoritare se văd nevoiţi să renunţe la orele respective fiindcă nu le
pot organiza practic). 5. Un sistem de educaţie religioasă
non-denominaţională poate fi mai uşor implementat īn sistemele
centralizate de īnvăţămīnt, care presupun curricula unice sau uniforme
īntr-o regiune īntinsă sau pe cuprinsul īntregii ţări. Datorită
caracterului facultativ, dependenţei de diversele grupuri religioase,
configuraţiei religioase a naţiunii ş.a., educaţia confesională va fi
īn mod tipic mai greu de armonizat cu un sistem de educaţie centralizat
(aşa cum se vede bine din situaţia contradictorie existentă īn
Romānia). 6. Educaţia religioasă non-denominaţională are anumite
avantaje şi din punctul de vedere al libertăţii religioase, chiar
dincolo de caracterul său neutru. De exemplu, nu ridică probleme precum
rolul presiunii de grup (fie că e vorba de grupul colegilor de şcoală,
sau de cel al mediului social īn care trăiesc părinţii), care poate
determina pe elevi / eleve sau părinţii lor să aleagă orele facultative
de educaţie confesională īn ciuda anumitor porniri sau convingeri
intime. 7. Īn fine, educaţia religioasă non-confesională poate fi
mai greu deturnată abuziv de grupurile religioase sau cadrele didactice
cu convingeri religioase īn sensul satisfacerii propriilor interese
confesionale.
Toate acestea nu vor să īnsemne că educaţia
confesională nu rămīne o opţiune teoretic viabilă īntr-o societate
democratică, ci numai că aceasta va presupune un plus de dificultăţi de
implementare, deloc uşor de tranşat īn mod satisfăcător. Īn plus,
educaţia confesională poate derapa rapid şi īncălca, prin anumite
proceduri specifice orelor, condiţiile obligatorii impuse de libertatea
de gīndire, conştiinţă şi religie şi de interesul superior al copilului. Merită
insistat, la finele acestei secţiuni, că sistemul educaţiei religioase
confesionale continuă să fie mai răspīndit īn Europa democratică. Prin
comparaţie, formula educaţiei religioase non-denominaţionale a fost
adoptată mai puţin frecvent, deşi constituie una dintre tendinţele
importante ale ultimelor decenii.
sus Caracterul obligatoriu, facultativ sau opţional al educaţiei religioase
Se
poate distinge cu uşurinţă, din discuţia anterioară, că educaţia
religioasă cu caracter confesional nu poate fi, din raţiuni care ţin de
libertatea religioasă, obligatorie īn şcolile publice. Īn practică, īn
nici unul dintre sistemele de īnvăţămīnt europene īn care educaţia
religioasă are o natură confesională aceasta nu beneficiază concomitent
de un statut de materie obligatorie. Folosim aici şi mai jos termenul
de „educaţie religioasă” īn sens strict, pentru a desemna acea materie
sau acele materii special concepute īncīt să ofere informaţii despre
religii sau viaţa religioasă, sau chiar să pregătească copiii pentru
participarea la viaţa anumitor comunităţi religioase. Īn accepţiunea
largă, care se referă la orice informaţie structurată cu privire la
religii prezentată īn contextul oricărei materii sau discipline
şcolare, educaţia religioasă este prezentă aproape oriunde pe glob īn
sistemele publice de īnvăţămīnt. După decizia CEDO īn cazul Folger et
al c. Norvegiei, care a găsit o violare a Art. 2 al Protocolului I la
Convenţia Europeană, un asemenea aranjament nici nu ar mai fi astăzi
posibil īn Europa. Pentru ca educaţia religioasă să poată avea statutul
unei materii obligatorii (de fapt, judecīnd după cazul Norvegiei, chiar
al unei materii „obligatorii” cu opţiune de „scutire parţială” de la
diverse activităţi), aceasta ar trebui să fie nu doar
non-denominaţională, ci şi să nu privilegieze „calitativ” un sistem
religios īn raport cu altele.
Ca atare, ca şi īn Romānia,
democraţiile europene au ales una din două strategii posibile īn
privinţa statutului educaţiei religioase confesionale īn şcolile
publice: de materie facultativă (care poate fi sau nu urmată de elevi
fără ca decizia din urmă să presupună alegerea unei alternative), sau
de materie opţională (caz īn care refuzul de a participa la educaţia
religioasă obligă la alegerea unei soluţii alternative). De exemplu, īn
Austria, Cehia, Grecia sau Italia elevii pot refuza participarea la
orele de educaţie confesională, fără ca aceasta să implice (īn mod
necesar, sau de obicei) alegerea unei materii alternative, deşi pe
alocuri acestea sunt disponibile. Cazul Greciei merită o menţiune
specială, căci acolo religia reprezintă o materie aşa-zis „obligatorie”
pentru elevii ortodocşi, putīnd fi refuzată de neortodocşi. Alternativ,
anumite sisteme de īnvăţămīnt public oferă educaţia confesională īn
sistem de materie opţională. Īn Finlanda, de exemplu, elevii trebuie să
opteze īntre religie sau educaţie filozofică; īn Germania (cu excepţii
īn funcţie de Land) – să aleagă īntre religie şi cursuri de etică sau
filozofie; īn Belgia, li se oferă opţionale pe teme religioase şi etice
(Kodelja şi Bassler 2004). De remarcat că, deşi de regulă opţionalele
oferite ca alternativă la orele de religie constau īn materii de tipul
eticii sau istoriei religiilor, nu e deloc clar care sunt raţiunile
pentru care elevii nu au la dispoziţie o paletă disciplinară largă de
alternative. sus Fiecare dintre aceste soluţii se legitimează īn mod
diferit. Educaţia confesională ca materie facultativă pare opţiunea
firească īn raport cu motivele care au stat la baza includerii sale īn
curriculumul educaţiei publice – nu raţiuni ţinīnd īn primul rīnd de o
concepţie educaţională generală, armonioasă şi coerentă, ci de
sprijinirea dreptului la manifestarea credinţelor religioase. Dacă
educaţia confesională īn şcolile de stat are doar o asemenea
legitimare, atunci nu e clar de ce statul ar oferi o alternativă
non-denominaţională (istoria religiilor) sau non-religioasă (ore de
etică) celor care nu vor să urmeze orele de religie. Dacă, īn schimb,
istoria religiilor sau etica non-religioasă joacă un rol important īn
educaţia copiilor, atunci acestea ar trebui oricum cuprinse īn
programul educaţional obligatoriu / opţional, independent de educaţia
confesională, căci justificarea celor dintīi este educaţională.
Dezavantajele
statutului de materie facultativă ţin, īn schimb, de organizarea
educaţiei religioase. Īn absenţa unor alternative, elevii sau elevele
care refuză să urmeze orele de religie ar fi lăsaţi nesupravegheaţi sau
trimişi acasă (cazul Italiei, de pildă). Din astfel de motive, unii
elevi sau unele eleve şi părinţii lor s-ar putea simţi īmpinşi să
prefere orele de educaţie confesională unui orar şcolar cu spaţii
neacoperite. De asemenea, unii s-ar putea simţi discriminaţi, īn sensul
că şcoala oferă altor copii opţiuni educaţionale la care ei nu au acces
(īn opinia noastră, o falsă problemă atīta vreme cīt educaţia
confesională are o motivaţie care ţine īn primul rīnd de libertatea
manifestării religioase). Un statut de materie opţională pentru orele
de educaţie religioasă oferă o soluţie acestor probleme practice, căci
umple spaţiile libere cu alte materii. Ridică īn schimb altele noi,
printre care un sentiment de competiţie īntre cele două materii
propuse, ba chiar de rivalitate īntre cadrele didactice care le predau. Acestea
fiind zise, īn sistemele publice de īnvăţămīnt din statele europene,
din motivele prezentate anterior, educaţia religioasă non-confesională
are loc de regulă prin ore obligatorii, īn timp ce educaţia
confesională se īnfăptuieşte prin ore cu statut opţional sau facultativ. sus Un
amănunt interesant īn acest punct, īn cazul Romāniei, priveşte modul īn
care sunt organizate īnscrierea la, respectiv retragerea de la, orele
de educaţie religioasă (confesională). Altfel spus: sunt elevii, īn
ţările europene, īnscrişi īn mod mai mult sau mai puţin automat la
„orele de religie”, fiind nevoie de o cerere expresă de retragere; sau,
dimpotrivă, participarea la orele de religie presupune o cerere
explicită de īnscriere? Īnscrierea din oficiu şi alte bariere īnaintea
retragerii de la ore, bariere existente şi īn Romānia (de exemplu,
imposibilitatea de a părăsi cursul pe parcursul anului), apar şi īn
democraţiile europene funcţionale, de pildă īn Austria.
Accesul asociaţiilor religioase la furnizarea educaţiei religioase
O
temă distinctă īn contextul democraţiilor europene priveşte dreptul
asociaţiilor religioase de a participa la educaţia confesională oferită
īn şcolile de stat. Dificultăţile survin, printre altele, din faptul că
mai multe state europene fie recunosc ( de facto sau de jure) o religie
oficială ori „de stat”, fie disting īntre un grup de denominaţiuni
„recunoscute” care se bucură de o relaţie privilegiată cu statul
(aşa-zisele „culte”) şi restul asociaţiilor religioase, care
beneficiază eventual de un anumit tratament preferenţial prin raport cu
asociaţiile obişnuite, dar nu de totalitatea drepturilor şi
privilegiilor unei religii recunoscute. Or, distincţia dintre culte
recunoscute şi asociaţii religioase se reflectă şi la nivelul educaţiei
religioase confesionale din sistemul public de īnvăţămīnt. Īn Romānia,
cum am văzut anterior, Constituţia şi legea cultelor garantează
desfăşurarea educaţiei religioase īn şcolile de stat doar pentru culte.
Un asemenea aranjament nu are cum să nu nemulţumească cel puţin o parte
a asociaţiilor religioase care nu se bucură de recunoaştere formală şi,
ca urmare, să ridice semne de īntrebare cu privire la caracterul
discriminatoriu al educaţiei confesionale. Īn ciuda celor de mai
sus, nici această situaţie nu este rar īntīlnită sau marginală īn
Europa democratică (USDoS 2006). Dimpotrivă, pare să reprezinte norma.
Īn Austria orele de educaţie religioasă sunt ţinute de religiile
recunoscute, care sunt şi singurele sprijinite de stat. Dintre
religiile īnregistrate īn Cehia, cam o treime au primit dreptul de a
preda ore de religie īn şcolile de stat. Īn Polonia, părinţii
non-catolici pot solicita ore de educaţie religioasă, de asemenea īnsă
pentru religiile recunoscute. Īn Spania, principalele grupări
religioase (catolică, protestantă, mozaică, islamică) organizează
educaţie religioasă īn şcolile publice pe baza unor protocoale speciale
cu guvernul care le permit plasarea profesorilor īn şcolile de stat. Īn
anumite ţări cu o religie dominantă, precum Italia, deşi religiile
non-dominante (recunoscute) pot uza de dreptul de a organiza ore de
educaţie confesională īn şcoli, acestea preferă să nu o facă (Kodelja
şi Bassler 2004). Un caz extrem īl reprezintă Grecia, unde – cu
excepţia Traciei, pentru elevii musulmani – nu se oferă īn şcolile de
stat educaţie religioasă pentru alte denominaţiuni religioase. sus Educaţia religioasă īn Romānia: un sistem european?
Conform
analizei din paginile anterioare – şi simplificīnd considerabil
diferenţele dintre soluţiile găsite de democraţiile europene –, formula
cea mai frecventă īn privinţa educaţiei religioase īn această zonă a
globului constă īn:
• educaţie confesională (ocazional catehizantă), • oferită īn şcolile publice (ocazional de către personal clerical), •cu statut de materie facultativă sau opţională (ocazional cu un sistem de īnscriere automată), •
cu un nivel relativ ridicat de implicare a grupurilor religioase īn
procesul de instrucţie, deschisă adesea doar grupurilor religioase
recunoscute, īn detrimentul altor asociaţii care nu se bucură de
statutul formal respectiv.
Altfel spus, multe practici europene īn
materie de educaţie religioasă īntrunesc la nivel formal aproape toate
atributele criticate, īn cazul Romāniei, de Raportul Ligii Pro Europa
referitoare la educaţia religioasă īn şcolile publice. Asemănările
dintre sistemul de educaţie religioasă din ţară şi mai multe
aranjamente īntīlnite īn democraţiile europene ascund īnsă tocmai
diferenţele cruciale. Probabil că una dintre cele mai importante se
regăseşte īn chiar circumstanţele apariţiei educaţiei religioase. Īn
Romānia, educaţia religioasă nu a apărut īn contextul unor strategii
sau politici educaţionale asumate explicit de stat. Altfel spus,
educaţia religioasă nu a fost introdusă īn şcolile publice din Romānia
īn mod special pentru capacitatea sa de a servi unor obiective sociale
mai largi, īn raport cu care curricula şcolară ar fi reprezentat un
instrument util. Īn Marea Britanie, de pildă, reformele educaţionale
realizate de conservatori īn anii ’80, care au presupus şi o reformă a
educaţiei religioase, au pus accentul pe capacitatea acesteia din urmă
de a socializa copiii şi tinerii īn spiritul valorilor tradiţionale
(etica muncii, stabilitatea familială ş.a.m.d.) care se aflau la baza
programului de guvernare al momentului (Tamney 1994).
Īn Romānia,
īn schimb, ca şi īn Polonia (Eberts 1998) sau īn alte state din această
regiune a Europei, educaţia religioasă a apărut ca produs al unor
presiuni intense venite din partea bisericilor naţionale dominante.
Uneori, ca īn Serbia, introducerea materiei relevante s-a făcut fără a
se urma procedurile definite pentru introducerea unei materii noi
(Aleksov 2004: 342-3). Justificarea a avut o substanţă preponderent
reparaţionistă: reintroducerea studiului religiei după 50 de ani de
comunism ateist. Dar indiferent de modul īn care a fost justificată
introducerea studiului religiei īn şcoli, operaţiunea s-a făcut uneori,
īn spaţiul Europei Centrale şi de Est, īn absenţa unei discuţii largi
cu privire la formele şi conţinuturile sale potrivite. Cu atīt mai
puţin s-a avut īn vedere compatibilitatea cu obiectivele strict
educaţionale, sau cele largi, sociale, servite de un tip sau altul de
educaţie religioasă. Cel mai adesea, studiul religiei şi-a făcut loc īn
şcoli īn urma unor campanii insistente desfăşurate de biserici (sau
biserica dominantă), la care autorităţile publice (ministerele
educaţiei, parlamentele) au răspuns prompt, fără prea multe reţineri şi
dezbateri, ba uneori eschivīndu-se de la acestea din urmă īn mod
aparent deliberat. Despre situaţia din Polonia, de exemplu, s-a afirmat
că „guvernul Mazowiecki s-a mişcat rapid pentru a rezolva problema
educaţiei religioase, ferindu-se de consultări largi cu privire la tema
īn cauză sau de aducerea sa īnaintea Parlamentului.” (Eberts 1998: 821)
Atunci cīnd legislativul polonez a decis, īn cele din urmă, īn privinţa
studiului religiei īn şcoli, problema nu a fost discutată şi
clarificată suficient. sus Din această perspectivă, statele Europei de
Vest vădesc a fi urmat o dinamică opusă celei din Polonia, Romānia,
Serbia, Rusia ş.a.m.d. Formulele practicate īn privinţa educaţiei
religioase exprimă tributul adus aranjamentelor istorice şi au evoluat
īn ultimele decenii laolaltă cu concepţiile mai generale despre
educaţia copiilor. Pe alocuri, ca īn Marea Britanie, educaţia
religioasă a suferit transformări esenţiale atunci cīnd concepţia
creştină asupra celei dintīi a fost īnlocuită cu o viziune
„nedogmatică” īn contextul mai larg al unei deplasări dinspre viziunea
asimilaţionistă spre cea multiculturalistă privind educaţia īn general
(Bleich 1998: 94). Procese similare au avut loc īn ţările scandinave.
Dar, chiar şi acolo unde schimbările de paradigmă īn domeniul educaţiei
nu au condus la transformări atīt de ample īn subdomeniul educaţiei
religioase din şcolile publice, ele au influenţat cel mai adesea
substanţa acesteia din urmă, apropiind-o de idealurile educaţionale
generale. Nu aşa au stat lucrurile īn anumite state din Europa Centrală
şi de Est, printre care şi Romānia, unde introducerea de dată recentă a
educaţiei religioase s-a făcut grăbit, īn urma unor presiuni nu
īntotdeauna la vedere, fără a gīndi atent detaliile şi fără un efort de
armonizare a educaţiei religioase cu paradigmele educaţionale care
operau īn sistem.
Īn al doilea rīnd, practicile educaţiei religioase
din Europa de Vest au fost ajustate constant prin subordonarea lor la
principiile mai adīnci ale libertăţii de gīndire, conştiinţă şi religie
şi al interesului superior al copilului. Cum o arată jurisprudenţa īn
materie – am amintit anterior cazul Norvegiei –, toate soluţiile,
inclusiv (şi cu atīt mai mult) educaţia de tip confesional, sunt
obligate să asigure compatibilitatea procedurilor cu drepturile
fundamentale. Or, īn Romānia, nu doar că aceste condiţionări nu au fost
respectate īn elaborarea sistemului de educaţie religioasă, dar au fost
deseori respinse către Biserici şi autorităţi, clamīndu-se ori voia
bisericilor, ori (mai curīnd ipocrit) opţiunea comunităţilor locale. sus Urmarea
acestor stări de fapt a reprezentat-o un sistem de educaţie religioasă
care, deşi formal aliniat la „practicile europene”, rămīne īn realitate
departe de acestea din urmă. Cum arată Romānia se poate compara, īn
această privinţă, cu statele codaşe īn materie de libertate religioasă
din vestul Europei, precum Grecia, unde, conform unei evaluări recente,
„chiar şi īncercările marginale de a include o atenţie limitată faţă de
alte religii īn curriculumul educaţiei denominaţionale se loveşte de
opoziţia vehementă a bisericii.” (Zambeta 2000: 149) Īn consecinţă, īn
timp ce īntr-o parte considerabilă a Europei de Vest tendinţa dominantă
a fost de a apropia educaţia religioasă, chiar şi cea confesională, de
obiectivele şi strategiile alternativei non- sau multi-confesionale, īn
Romānia tendinţa a fost tocmai cea opusă, de continuă parohializare a
educaţiei confesionale. Cu alte cuvinte, īn timp ce, strict formal
vorbind, educaţia religioasă din Romānia ar părea că urmează practici
cunoscute īn Europa, evoluţiile prin care trece aceasta par să fie de
semn opus īn raport cu tendinţele de pe Continent.
Cum am afirmat
mai sus, sistemul de educaţie religioasă nu poate fi analizat fără a
avea īn vedere factori mai largi care ţin de dinamica vieţii religioase
(şi, mai general chiar, a vieţii democratice) dintr-un stat anume. Or,
dacă privim spre viaţa religioasă din Romānia, dominată clar de
Biserica Ortodoxă īn orice privinţă (postură simbolică, influenţă
asupra autorităţilor, prezenţă īn spaţiile şi instituţiile publice,
acces la fonduri şi finanţări din banii publici ş.a.m.d.) devine clar
de ce anume sistemul de educaţie confesională din Romānia rămīne
predispus abuzurilor puse īn evidenţă de Raportul Ligii Pro Europa. Īn
mod deloc paradoxal, cu cīt mai substanţială este dominaţia unei
singure Biserici, cu atāt mai puţin convenabil se arată modelul
educaţiei religioase confesionale, după cum bine se distinge īn Grecia
sau Polonia. Dimpotrivă, cu atīt mai avantajoase pentru principiile
neutralităţii şi secularismului se dovedesc fie formula separaţiei
educaţiei religioase de sistemul de īnvăţămīnt public (cazul
Sloveniei), fie cea a educaţiei religioase de tip non-confesional
(Danemarca).
Referinţe: Aleksov, Bojan (2004) “Religious Education in Serbia”, Religion, State & Society 32.4 Bleich,
Erik (1998) “From International Ideas to Domestic Politics: Educational
Multiculturalism in England and France”, Comparative Politics 31.1 Davis,
Derek (2004) “Reacting to France’s Ban: Headscarves and Other Religious
Attire in American Public Schools”, Journal of Church & State 46 Eberts, Mirella W. (1998) “The Roman Catholic Church and Democracy in Poland”, Europe-Asia Studies 50.5 Kodelja,
Zdenko şi Terrice Bassler (2004) Religion and Schooling in Open
Society: A Framework for Informed Dialogue, Ljubjana, Open Society
Institute Rakar, Tatjana (2004) “The Development of Denominational
Educational Institutions in Slovenia”, Religion, State & Society
32.4 Stan, Lavinia şi Lucian Turcescu (2005) “Religious Education in Romania”, Communist and Post-Communist Studies 38 Tamney,
Joseph B. (1994) “Conservative Government and Support for the Religious
Institution: Religious Education in English Schools”, The British
Journal of Sociology 45.2 Templeton, Elizabeth (1999) “Religious Education in a Secular Pluralist Culture”, Religion, State & Society 27.1 USDoS (2006) “International Religious Freedom” Report, US Department of State, available at http://www.state.gov/g/drl/rls/irf/ Zambeta, Evie (2000) “Religion and National Identity in Greek Education”, Intercultural Education 11.2
sus
|