inapoi
6. RecomandăriOdată
cu intrarea īn
Uniunea Europeană, Romānia se află īn faţa unei noi provocări, avīnd de
armonizat, şi īn domeniul predării religiei īn şcolile publice,
principiile non-discriminării, egalităţii de şanse, protecţiei
minorităţilor religioase, garantării libertăţii religioase cu
dezideratul de a asigura elevilor accesul la o cultură generală solidă,
inclusiv religioasă.
Recomandările de mai jos sīnt
rezultatul
prelucrării celor peste 3000 de chestionare aplicate īn toate regiunile
istorice ale Romāniei, al dezbaterilor locale, al analizei manualelor
şcolare, al evaluării directe a predării religiei īn şcolile publice,
al consultării unor modele din alte state şi al īmbinării experienţei
europene cu tradiţia din Romānia.
Recomandările se
adresează
īn primul rīnd Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, dar
şi celorlalte instituţii care sīnt direct implicate īn elaborarea de
politici publice īn domeniul educaţiei, pentru realizarea unei educaţii
religioase bazată pe informaţie, orientată spre respectarea interesului
superior şi a libertăţii de conştiinţă a elevului.
Avīnd
īn vedere complexitatea reformei necesare īn domeniul educaţiei
religioase, autorii formulează următoarele propuneri:
1.
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului trebuie să īntreprindă
măsuri imediate pentru eliminarea fenomenelor de discriminare a
minorităţilor religioase şi a celor care nu sīnt afiliaţi religios,
respectarea principiului şanselor egale, eliminarea tuturor formelor de
intoleranţă religioasă:
• Respectarea statutului
legal al
disciplinei religie, asigurarea informării părinţilor şi elevilor
asupra caracterului neobligatoriu al studierii religiei şi a
alternativelor la aceasta;
• Asigurarea
posibilităţii opţiunii īn fiecare unitate de īnvăţămīnt pentru
disciplina educaţie moral-religioasă;
• Asigurarea
pentru cultele minoritare a predării religiei proprii īn şcoli, dacă o
doresc, indiferent de numărul de elevi;
•
Introducerea de formulare scrise prin care atīt cei care optează pentru
studiul religiei, cīt şi cei care optează pentru o altă variantă să-şi
poată exprima personal opţiunea, īn mod egal;
•
Renunţarea la acordarea notelor la disciplina religie şi la includerea
ei īntre materiile opţionale de bacalaureat;
•
Asigurarea posibilităţii opţiunii pentru alte materii decīt religia,
prin asigurarea de cadre care să acopere aceste materii;
•
Orarul zilnic să prevadă ora de religie la īnceputul sau la sfīrşitul
orelor pentru a se evita obligarea elevilor să asiste la ore de religie
sau la ore de religie alta decīt confesiunea proprie;
•
Renunţarea la practicarea ritualurilor bisericeşti īn cadrul şcolilor,
la marcarea evenimentelor şcolare prin ritualuri bisericeşti şi la
obligarea elevilor să participe la evenimente religioase extraşcolare;
•
Cabinetele şi laboratoarele de religie, capelele să aibă caracter
ecumenic şi să prezinte īn mod egal şi echidistant toate cultele din
Romānia, precum şi marile religii ale lumii;
•
Simbolurile
religioase să fie expuse numai īn cabinetele şi laboratoarele de
religie sau īn spaţiile unde se predă religia, īn timpul orelor de
religie, ca material didactic;
• Manualele de
religie să fie
ameliorate, iar cele menţionate şi īn acest raport ca aducīnd atingere
demnităţii unor culte sau celor care nu sīnt afiliaţi religios sau
necorespunzīnd principiilor egalităţii de şanse şi non-discriminării,
să fie deīndată retrase;
• Introducerea īn toate
manualele de
religie de gimnaziu şi liceu a unei secţiuni identice pentru toate
cultele de prezentare echidistantă a religiilor din Romānia şi a
marilor religii ale lumii;
• Manualele să fie
elaborate după
standarde comune la nivel naţional, aşa īncīt să nu conducă la
dezechilibre īntre valorile transmise de diferitele culte şi să excludă
prezentările subiective, īndoctrinarea sau transmiterea de idei
intolerante;
• Adoptarea de programe extraşcolare
care să
familiarizeze elevii, īn spirit multicultural şi ecumenic, cu
elementele culturii religioase şi specificitatea cultelor din Romānia,
cu relaţia dintre artă şi religie;
•
Reintroducerea īn
programa şi manualele de biologie a teoriei evoluţioniste şi menţinerea
īn programa şcolară a unui echilibru īntre creaţionism şi evoluţionism;
•
Cadrele didactice care predau religia să se bucure de acelaşi statut cu
al tuturor cadrelor didactice şi să se renunţe deīndată la dubla lor
subordonare;
• Disciplina religie să nu mai fie
predată de preoţi, ci de profesori provenind din rīndurile laicatului;
•
Funcţia de inspecţie a predării religiei să fie īndeplinită de un
organism colegial laic care să cuprindă toate cultele care sīnt
prezente īn structura confesională a judeţului;
•
Organizarea
de cursuri de perfecţionare pentru cadrele didactice care predau
religia īn īnvăţămīntul public cu participarea comună a tuturor
profesorilor de religie, indiferent de confesiunea predată.
2.
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului trebuie să realizeze,
pe termen mediu, reforma profundă a predării religiei īn şcolile
publice, pentru garantarea caracterului laic al īnvăţămīntului public,
pentru armonizarea legislaţiei şi practicilor romāneşti cu cele ale
Uniunii Europene.
MECT trebuie să aibă īn vedere renunţarea la
modelul confesional al predării religiei īn şcoli, inclusiv la prezenţa
simbolurilor, capelelor şi a manualelor confesionale şi introducerea
istoriei religiei, culturii generale religioase, educaţiei
moral-religioase ca obiect opţional.
Īn acest scop,
ar fi
necesară constituirea, la nivelul MEC, a unei comisii
mandatate
să propună un model de educaţie religioasă īn şcolile publice.
Comisia
ar trebui să fie alcătuită din reprezentanţi ai MECT, experţi
independenţi, reprezentanţi ai societăţii civile.
Această
comisie ar urma să aibă consultări cu comisiile parlamentare pentru
īnvăţămīnt, inspectoratele şcolare, asociaţiile profesionale ale
profesorilor de religie, cultele religioase, asociaţiile de elevi,
asociaţiile părinţilor, experţi universitari, sindicate din īnvăţămīnt,
pentru a contura un model de educaţie religioasă care să servească īn
cel mai īnalt grad interesul superior al copilului şi idealul
educaţional al Romāniei europene a secolului XXI.
Pentru a
satisface
dezideratul acelor părinţi şi elevi care doresc să beneficieze de
educaţie religioasă confesională, MECT ar trebui să sprijine
īnfiinţarea de şcoli confesionale.
Īn vederea acestei
reforme şi a
trecerii la educaţia religioasă neconfesională ar trebui iniţiate
stagii de formare pentru profesorii care predau religia, pentru a-i
califica pentru predarea generică a obiectului religie, a istoriei
religiilor şi a culturii generale religioase, respectiv, īnfiinţarea de
secţii de cultura/istoria religiei īn cadrul facultăţilor laice de
istorie-filozofie, pedagogie etc. pentru pregătirea īn viitor a
profesorilor de religie laici.
Īn aceeaşi ordine de idei,
manualele
să fie elaborate după standarde comune la nivel naţional pentru
disciplina religie pentru toate cultele religioase oficial recunoscute
de către statul romān.
3. Ministerul
Educaţiei, Cercetării
şi Tineretului ar trebui să constituie, după adoparea unui nou model
neconfesional de predare a religiei īn şcolile publice, o comisie
formată din profesori, specialişti psiho-pedagogi, experţi independenţi
pentru elaborarea unui ghid de bune practici pentru predarea religiei
şi un manual al profesorului de educaţie religioasă.