| inapoi Note:
1. Raportul final al Comisiei Prezidenţiale pentru
analiza dictaturii comuniste din Romānia, (www.presidency.ro) 2.
Fundaţia pentru o Societate Deschisă, Barometrul de opinie publică,
2001, Bucureşti 3. Andreescu, Gabriel, Extremismul de dreapta
īn Romānia, CRDE Cluj, 2004. 4.
Raportul International pe 2007 privind libertatea religioasă,
Departamentul de Stat al SUA, Biroul pentru Democraţie, Drepturile
Omului şi Muncă, www.usembassy.ro 5. Anexa nr. I cu Cultele
recunoscute din Romānia 6. Protestul Asociaţiei Solidaritatea
pentru Libertatea de Conştiinţă pe www.humanism.ro 7.
Memorandumul către Statul Romān al credincioşilor greco-catolici din
Romānia şi din īntreaga lume, Altera 19/2002, Editura Pro Europa
Tārgu-Mureş 8. Anexa nr. II: Rspunsul MEC la solicitarea
Bisericii Greco-Catolice din Oradea 9. Cercetare asupra
educaţiei religioase īn unităţile şcolare din Romānia, www.humanism.ro 10.
Altera nr. 32, Editura Pro Europa, Tārgu-Mureş, 2007 11. Anexa
nr. III - Chestionarele aplicate elevilor şi profesorilor 12.
Sīnt totalizate cifrele de şcolarizare de la toate tipurile de
īnvăţămānt liceal 13. Anexa nr. IV: Lista unităţilor de
īnvăţămīnt unde au fost aplicate chestionarele 14. Anexa nr.
V: Lista localităţilor unde au fost aplicate chestionarele 15.
Anexa nr. VI: Lista manualelor analizate 16. Educaţia
religioasă īn Romānia, Altera 32/2007, Editura Pro Europa, Tg-Mureş,
2007 17. Lavinia Stan, Lucian Turcescu: Educaţia religioasă īn
Romānia, Altera 32/2007, Editura Pro Europa, Tg-Mureş, 2007 18.
Declaraţia universală a drepturilor omului (Art. 18), Pactul
internaţional cu privire la drepturile civile şi politice (Art. 18),
Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi
culturale (Art. 13.3) şi Convenţia europeană a drepturilor omului (Art.
9). 19. Publicată īn Monitorul Oficial nr. 167 din 31 iulie
1995 şi republicată īn M. Of. nr. 1 din 5 ianuarie 1996. 20.
Publicată īn M. Of. nr. 606 din 10 decembrie 1999. 21.
O analiză critică a acestei variante iniţiale, din perspectiva
drepturilor fiinţei umane, este realizată de Renate Weber īn articolul
“Legea īnvăţămīntului: īntre contestare şi supra- apreciere”, publicat
īn Revista Romānă de Drepturile Omului, nr. 9, pp. 16- 27; aspectele
analizate de autoare vizează libertatea de conştiinţă, īn legătură cu
obligativitatea studiului religiei şi accesul la educaţie al
persoanelor aparţinīnd minorităţilor naţionale. 22. Publicată
in M. Of. nr. 167 din 31 iulie 1995. 23.
Această situaţie se reflectă şi īn practică: Īn cataloagele şcolare, īn
dreptul disciplinelor opţionale se află trecută menţiunea “C. d. s. –
Curriculum la decizia şcolii”, menţiune care nu se află şi īn dreptul
disciplinei Religie; de asemenea, Religia este trecută direct īn planul
disciplinelor de studiu al elevilor/elevelor, fără acordul acestora sau
al părinţilor acestora, şi nu figurează īn oferta disciplinelor
opţionale. 24. Ordin valabil īncă īn anul şcolar 2003- 2004. 25.
La specializările: Ştiinţe sociale, Matematică- informatică, Ştiinţe
ale naturii, Turism şi alimentaţie publică, Administrativ, Poştă,
Economic, Industrie alimentară, Protecţia mediului, Chimie alimentară,
Agricol agromontan şi veterinar, Silvic şi prelucrarea lemnului,
Telecomunicaţii, electronică, automatizări şi electrotehnică, Mecanic,
Lucrări- publice, construcţii, Textile şi pielărie ş.a.. 26.
Andreescu, Gabriel Extremismul de dreapta īn Romānia, CRDE Cluj 2004 27.
Investigarea acestor aspecte este īncă la īnceput. E nevoie de o
statistică privind numărul directorilor - preoţi sau profesori de
religie din şcolile publice din Romānia. 28. Posturile sunt
scoase
la concurs de Inspectoratele Şcolare Judeţene dar sunt afişate şi pe
adresa de site a Ministerului Educaţiei şi Cercetării, prin urmare
existīnd şi acordul acestui minister. 30. Amintim numai
prevederile
corespunzătoare ale Pactului Internaţional cu privire la Drepturile
Civile şi Politice, Convenţia Europeană a Drepturilor Fiinţei Umane
(art. 9) şi Declaraţia privind Eliminarea Tuturor Formelor de
Intoleranţă şi Discriminare pe bază de Religie sau Credinţă. 30.
Īn
varianta iniţială a legii īnvăţămīntului, publicată īn 1995 şi
republicată īn 1996, nu exista această restricţie. Astfel, īn art. 9
alin (2) se preciza despre cultele recunoscute oficial de către stat că
pot solicita Ministerului Īnvăţămīntului organizarea unui īnvăţămīnt
specific, corespunzător necesităţilor de pregătire a personalului de
cult, iar īn Ordonanţa de Urgenţă 36 din 10 iulie 1997 pentru
modificarea şi completarea Legii īnvăţămīntului nr. 84/1995, publicată
īn M. Of. nr.152 din 14 iulie 1997, se preciza că pot
solicita
Ministerului Īnvăţămīntului organizarea unui īnvăţămīnt specific,
corespunzător necesitaţilor de pregătire a personalului de cult, precum
şi īnfiinţarea şi funcţionarea unor structuri de īnvăţămīnt laic, īn
sistemul naţional de īnvăţămīnt, sub coordonarea şi controlul
Ministerului Īnvăţămīntului. 31. Gianina Buzea, «Recensămīntul
2002», Interviu cu Aurel Camara, preşedintele Institutului
Naţional de Statistică, 22, Bucureşti, nr.13, an XIII (629), 26 mar.- 1
apr. 2002, p. 6; citatul īi aparţine lui Aurel Camara; acelaşi gen de
probleme au generat şi īntrebările privind etnia şi intimitatea
personală; este, credem, interesant de observat că interviul īn care se
menţionează acest drept de a nu răspunde la anumite īntrebări apare īn
penultima zi de desfăşurare a recensămīntului – perioada īn care s-a
desfăşurat recensămīntul a fost 18 – 27 martie 2002. 32.
Publicată īn M. Of. nr 439, din 06.08.2001. 33.
Vezi şi Gabriel Andreescu, „Cele două Romānii: Parcul Carol şi Biserica
Ortodoxă Romānă”, Ziua, Bucureşti, nr. 2972, an X, 25 martie 2004, p. 4. 34.
Publicat īn Buletin Oficial nr. 5 din 20 aprilie 1964. 35.
www.ziarullumina.ro 36.
Anexa nr. X sesizarea secretarului Comisiei pentru Educaţie Catolică
din cadrul Sinodului Bisericii Romāne Unite cu Roma, Florin Jula la
Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării 37. Anexa
nr. X
sesizarea secretarului Comisiei pentru Educaţie Catolică din cadrul
Sinodului Bisericii Romāne Unite cu Roma, Florin Jula la Consiliul
Naţional pentru Combaterea Discriminării 38. „Profesor
discriminat
pentru că nu e ortodox” de Valentin Musca, Ziarul de Vrancea, ediţia
online, 2 februarie 2007,
http://www.ziaruldevrancea.ro/index.php?articol=10686 39.
Anexa nr. VI: Lista manualelor analizate īn prezenta cercetare 40.
Consiliul Europei promovează activ coeziunea socială. Īn acest sens,
principalele sale obiective sīnt: protejarea eficientă a celor mai
vulnerabile grupe sociale şi revederea instrumentelor politice care
privesc bunăstarea lor; promovarea egalităţii accesului la drepturi cu
respectarea diferenţelor ; lupta īmpotriva excluderii şi
discriminării de orice fel; consolidarea cooperării europene
privind migraţia, garantarea unui nivel adecvat de protecţie
socială ; analiza evoluţiilor forţei de muncă şi a rolului său
integrator social, precum şi a chestiunilor privind formarea
profesională şi evoluţia drepturilor muncitorilor. 41.
http://www.humanism.ro/articles.php?page=62&article=207 42.
Altera nr. 32: Religia īn sfera publică, Editura Pro Europa, Tg-Mureş,
p. 154-156 43. Hotărīrea Consiliului Naţional pentru
Combaterea Discriminării cu privire la sesizarea Cultului Bahį’i. 44.
Alexandru Crişan şi Monica Dvorski - Centrul Educaţia 2000+, Cătălin
Teniţă - Asociaţia Culturală Noesis, Cristian Pīrvulescu - Asociaţia
Pro Demoraţia, Doina Jela - Asociaţia Jurnaliştilor Independenţi din
Romānia, Dorina Năstase - Centrul Romān de Studii Globale, Gabriel
Andreescu - Centrul de Studii Internaţionale, Gabriel Penciu -
Asociaţia Culturală şi Amicală Romānă de la Strasbourg, Ghenadie Brega
- Asociaţia Hyde Park, Joanne Richardson - Asociaţia D Media, Cluj,
Ioana Avădani - Centrul pentru Jurnalism Independent, Ion Bogdan
Lefter, Iustina Ionescu - Centrul de Resurse Juridice, Liviu Andreescu,
Mihaela Miroiu, Mihai Burcea - Miliţia Spirituală, Mircea Toma, Răzvan
Martin - Agenţia de Monitorizare a Presei, Remus Cernea - Solidaritatea
pentru Libertatea de Constiinţă, Renate Weber, Romaniţa Iordache -
ACCEPT, Ruxandra Costescu - Indymedia Romānia, Roxana Teşiu – Centrul
Parteneriat pentru Egalitate, Smaranda Enache - Liga Pro Europa. 45.
Andreescu, Gabriel, Prezenţa īnsemnelor religioase īn şcolile
publice: o bătălie pentru viitorul īnvăţămīntului, Noua Revistă de
Drepturile Omului nr.4/2006 46. Anexa nr. VII - Comunicatul de
presă a Bisericii Adventiste de Ziua a Şaptea 47.
http://www.edu.ro/index.php/pressrel/7103 48.
Anexa nr. VIII fragment din Sentinţa Civilă nr. 1685/15.06.2007 a
Curţii de Apel Bucureşti 49. Raportul Departamentului de Stat
al SUA, Altera nr. 32: Religia īn sfera publică, Editura Pro Europa,
Tg-Mureş, 2007. 50. www.ziua.ro din 25.06.2007 51.
www.arhiepiscopia-ort-cluj.org 52.
www.arhiepiscopia-ort-cluj.org 53. www.evenimentul.ro 54.
www.ctt.ro 55. www.isjcj.ubbcluj.ro 56.
www.arhiepiscopia-ort-cluj.org 57. www.caon.ro 58.
www.mitropolia-banatului.ro 59. www.humanism.ro 60.
www.humanism.ro 61. Liceul de Artă (Buzău) 62. Grup
Şcolar Industrial Contactoare (Buzău) 63.
Concept căruia (īn cadrul orei respective, de religie) i s-a dat o
definiţie peiorativă: „grupare de credincioşi ce s-au rupt de biserică
pe baza unor īnvăţături īnţelese greşit”. 64. Grup Şcolar
Industrial Contactoare (Buzău). 65. Liceul de Artă (Buzău),
anul şcolar 2003- 2004. 66.
Īn anul şcolar 2003- 2004, Emil Moise a atras atenţia asupra acestor
aspecte īn şedinţele Consiliului Profesoral; motivaţia unui
preot-profesor, erijat īn avocatul colegului său (care obliga prezenţa
copiilor la biserică), a fost una īn direcţia considerării bisericii ca
laborator (sic!) pentru ora de Religie. 67. vezi Mihaela
Jigău,
coordonatoare, Īnvăţămāntul rural din Romānia, condiţii, probleme şi
strategii de dezvoltare, Bucureşti, Ministerul Educaţiei şi Cercetării:
MarLink, 2002, p.114. 68. Mărturiile lui au fost confirmate de
colegii/colegele de clasă. 69.
Pentru că nu de puţine ori au fost īntīlnite exemple similare,
menţionăm doar unul dintre articolele de lege care sīnt īncălcate prin
astfel de comportamente: «Nimeni nu poate fi supus torturii nici
pedepselor sau tratamentelor inumane ori degradante» – art. 3 din
Convenţia Europeană a Drepturilor Fiinţei Umane. 70. art. 318
Cod Penal, publicat īn Monitorul Oficial nr. 65 din 16 aprilie 1997. 71.
S-a ales varianta autoidentificării cu o provincie istorică 72.
Au fost editate numai rezultatele privind acele religii care au un
procent de peste 11,2% la general sau procente semnificative pe regiuni.
sus
|
|
|