Gazeta Ligii PRO EUROPA Liga – 11-12 / 2002
Sumar:
pag. 1: Premiile Galei Societăţii Civile 2002 pag. 2: Calendar pag. 3: Smaranda Enache: Ode si anateme pag. 4: Colegiul Democraţiei: Căutīndu-te, īi găseşti pe ceilalţi... pag. 5: Demokrįcia Kollégiuma: Egy gyors élménybeszįmoló pag. 6: Alteritate şi presa pag 7: altera 19 • Regionalizare īn Europa Centrală si de Est pag 8: Biroul pentru drepturile omului: Cazuri recente pag 9: Mic īndreptar de emigrare pag 10: Academia Interculturală Transsylvania: Misiunea Academiei pag 11: Academia Interculturală Transsylvania: „Noi si germanii nostri” pag 12: Invitaţie
Pagina 1 Premiile Galei Societăţii Civile 2002
Neīndoielnic, paralel cu procesul de liberalizare, societatea
romānească trece printr-un proces de restauraţie. Īn ciuda „succeselor”
democratice trīmbiţate zilnic de putere, consolidarea nezdruncinată a
statului-partid şi alunecarea spre autoritarism se desfăşoară sub
privirile anesteziate ale colaboraţioniştilor, ale opoziţiei politice
şi ale instituţiilor internaţionale occidentale. Din păcate, situaţia
politică „post-septembristă” favorizează atitudinea indulgentă a
forurilor occidentale. Terorismul internaţional este (o ocazie şi) un
pretext excelent pentru a strīnge şurubul.
Amorţeala generalizată a societăţii datorată īn bună parte decepţiilor
post-decembriste se resimte şi pe planul societăţii civile. Ea de ce ar
face excepţie? Au rămas foarte puţine organizaţii civice militante
active care să aibă forţa şi curajul să ia taurul de coarne. Este şi o
chestiune existenţială pentru ei. Ca şi pentru presă. Independenţa —
libertatea de exprimare īn cele din urmă — poate deveni un lux pe care
nu oricine şi-l poate permite. Cu atīt mai mare este povara care se
lasă pe umerii celor puţini care nu au aruncat prosopul. De vigilenţa
lor poate să depindă viitorul democraţiei romāneşti. E
un loc comun deja, că o societate este cu atīt mai liberală şi
democratică cu cīt posedă o societate civilă mai puternică. Să fie
īntīmplătoare recentele măsuri legislative coercitive ale puterii
īndreptate īmpotriva libertăţii asociative? Este
explicabilă prin urmare iniţiativa organizării primei Gale a premiilor
societăţii civile īn 2002. „Poate nici un alt sector al societăţii
romāneşti nu a avut atīt de mult de suferit din cauza diverselor
deformări ale opiniei publice, decīt Societatea Civilă” — citim īn
anunţul agenţiei de relaţii publice Millenium Communications,
organizatoarea sub patronaj UNESCO a Galei. „Ştim că adevăratul
activism social este īn spatele reflectoarelor şi al camerelor de luat
vederi. Ştim că adevărata dăruire īnseamnă să fii īn preajma celor īn
suferinţă şi nu la īntīlniri simandicoase. Ne-am permis īnsă ca măcar
odată pe an să īi aducem pe scenă pe cei mai devotaţi şi merituoşi
dintre reprezentanţii Societăţii Civile. Dacă aceşti oameni vor deveni
nişte modele, iar exemplul lor va fi urmat de cīt mai mulţi cetăţeni
romāni, atunci (...) eforturile noastre nu au fost īn zadar.”
Aflată de 13 ani mai mult „īn spatele reflectoarelor şi al camerelor de
luat vederi” decīt īn faţa lor, Liga Pro Europa a avut īn sfīrşit
satisfacţia unei recunoaşteri interne. Un juriu independent format din
personalităţi academice şi oameni de presă de prestigiu (Emil
Hurezeanu, Dan Manoleli, Cristian Pīrvulescu, Mihai Răzvan Ungureanu,
Elena Zamfir, Alexandru Şerban, Ion Bogdan Lefter), din cele 243 de
proiecte participante, a răsplătit cu două titluri (la secţiunea
Educaţie cu programul Colegiului Democraţiei iar la Campanie de
advocacy cu Campania S.O.S. Sighişoara) şi o nominalizare (la Cea mai
bună publicaţie periodică de specialitate cu revista Altera) eforturile
noastre. Decernarea titlurilor a avut loc la 22 decembrie 2002 īn sala
Majestic din Bucureşti, īn prezenţa unor personalităţi publice (Emil
Constantinescu, Mircea Geoană, Alexandru Mironov etc.) şi a unui
numeros public. Printre ceilalţi laureaţi merită
să amintim Fundaţia Terra Mileniul III cu proiectul „Salvaţi Roşia
Montană!” la Protecţia mediului, Fundaţia Hospice Casa Speranţei Braşov
la Sănătate, Asociaţia Pro Democraţia cu proiectul „Forumul
constituţional” la Comportament civic şi participare publică, Centru de
Resurse pentru Comunităţi de Rromi Cluj la Apărarea drepturilor
minorităţilor etnice sau GRADO la Apărarea drepturilor omului.
Felicitări sincere tuturor celorlalţi cīştigători sau nominalizaţi şi
mulţumiri echipei Ligii pentru efort. S-ar putea să merite, īn cele din
urmă, să fii şi civil. (Sz.E.) Pagina 2 Calendar
30 octombrie - 3 noiembrie: Īntīlnirea
Centrelor pentru Pluralism la Belgrad, organizat de IDEE Varşovia şi
Civic Initiative. Din partea LPE a participat Haller Istvįn.
3-5 noiembrie:
Participarea minorităţilor la decizie īn Europa Centrală şi de Est,
seminar organizat de Justita et Pax la Haga. Din partea LPE a
participat Smaranda Enache.
6 noiembrie:
Īntīlnire de lucru la European Free Alliance, Parlamentul European,
Bruxelles. Din partea LPE a participat Smaranda Enache şi Szokoly Elek.
7 noiembrie:
Comemorarea Nopţii de Cristal (Kristallnacht) organizat de LPE īn
Tīrgu-Mureş; īntīlnire cu domnul Grün Lįszló şi Alexandru Ausch
din partea Comunităţii Evreilor din Tīrgu-Mureş.
8 noiembrie: Elemente
de istorie şi cultură ale comunităţii evreieşti din Transilvania, curs
la Colegiul Democraţiei, lector Mihįly Spielmann.
11 noiembrie: 2007
- orizont real, sau nu, de aderare a Romāniei la Uniunea Europeană?”,
seminar organizat de Fundaţia Horia Rusu din Bucureşti. Din partea LPE
a participat Smaranda Enache.
15 noiembrie:
„Dezvoltarea regională din Romānia”, masă rotundă organizată de Centrul
Intercultural al LPE īn colaborarea cu Grupul Provincia, la Cluj.
17-19 noiembrie: Īntīlnirea
Consiliului Director al Center for Democracy and Reconciliation in
Southeast Europe (www.cdsee.org) şi lansarea volumului „Clio in the
Balkans” la Belgrad. Din partea LPE a participat Smaranda Enache.
23 noiembrie: Statul;
instituţiile statului modern; principiul separării puterilor īn stat –
garanţie a democraţiei, curs la Colegiul Democraţiei, lector Cristian
Pīrvulescu.
24-30 noiembrie: Prima
sesiune a Academiei Interculturale Transsylvania organizată la
Cisnădioara, avīnd tema: Comunitatea germană din Romānia.
30 noiembrie: Doctrine politice. Rolul partidelor politice īn statul de drept, curs la Colegiul Democraţiei, lector Lucian Săcălean.
3-5 decembrie:
Interlocution Consortium, atelier organizat de Stencil Cultural
Foundation şi revista Beszélő din Ungaria la Budapesta. Din partea LPE
a participat Smaranda Enache.
14 decembrie: Funcţionarea şi organizarea puterii judecătoreşti, curs al Colegiului Democraţiei, lector Horaţiu Dumbravă.
17 decembrie: Adunarea Generală a Comitetului Helsinki Romān la Bucureşti. Din partea LPE a participat Smaranda Enache şi Szokoly Elek.
18 decembrie: „Alteritate şi presa”, masă rotundă organizată de Liga Pro Europa cu ocazia Zilei Minorităţilor Naţionale.
19 decembrie:
„Prejudecăţi şi etnicitate”, seminar organizat de Project on Ethnic
Relations din Tārgu-Mureş. Din partea LPE au participat Szokoly Elek şi
Laura Ardelean.
Pagina 3,4
Ode si anateme
Bilanţul
anului 2002 aduce societăţii civile romāneşti o dimensiune nouă:
consacrarea sa definitivă ca voce de referinţă īn peisajul
politico-social romānesc. Nu e puţin lucru ca, după mai bine de un
deceniu de marginalizare, societatea civilă romānească să acceadă, īn
fine, la statutul de interlocutor legitim. Să nu ne amăgim, acest
statut este departe de a-i fi pe de-a-ntregul recunoscut. Nu mai puţin,
acest statut există, e de-ajuns să aruncăm o privire īn presă. Dacă, cu
ani īnainte, această altera pars era o cenuşăreasă, azi ea poate face
pagina īntīi a ziarelor. Orice publicaţie care se respectă obişnuieşte
să găzduiască şi opiniile societăţii civile, ca un feed-back necesar al
iniţiativelor sau deciziilor politice. Mai mult, o recenta Gală a
Societăţii Civile omagia, prin vocea prestigioasă a lui Emil Hurezeanu,
preşedintele unui juriu la fel de prestigios (cuprizīndu-i pe Mihai
Răzvan Ungureanu, Dan Manoleli, Elena Zamfir, Cristian Pīrvulescu, Ion
Bogdan Lefter) nu mai puţin de douăzeci de proiecte excepţionale
desfăşurate de asociaţiile şi fundaţiile romāneşti, din cele mai
diverse domenii. Această recunoaştere nu este un cadou nemuncit.
Societatea civilă romānească, atīta cīt a mai rămas, dincolo de
inconsecvenţe şi slăbiciuni, dar mai ales īn pofida obstacolelor
administrative de tot soiul, sufocată de lipsa fondurilor şi
impozitarea severă, a constituit mediul cel mai dinamic al Romāniei. A
găzduit avangarda militantismului pentru drepturi, a iniţiat toate
marile reforme şi a oferit soluţii inovative celor mai multe din
provocările tranziţiei. Recent, īntr-o campanie naţională opusă unui
proiect guvernamental riscant şi aventurier, īn cazul protejării
Cetăţii Medievale Sighişoara, coaliţia de asociaţii care a susţinut-o a
reuşit un veto care a zguduit din temelii axioma atotputerniciei
statului. Cu atīt mai nedreaptă este anatema
colectivă pe care, tot la sfīrşit de an, īntr-un articol de prima
pagină din Revista 22, Andrei Cornea o aruncă asupra
societăţii civile romāneşti, considerind-o tocmai bună de dus la GEPCD
(Groapa ecologică pentru cuvinte depreciate). Īn treacăt fie zis, gala
societăţii civile nu a suscitat interesul redacţiei nici măcar la
rubrica faptului divers. Cum Revista 22 este oficiosul GDS, care se
crede un fel de «navă amiral» a societăţii civile romāneşti, e greu de
īnţeles o astfel de provocare la război fratricid. Cui prodest?
Revenind la articol, prima constatare este că autorul şi-a abandonat īn
mod inexplicabil bunul reflex intelectual al analizei nuanţate,
producīnd un articol de īnfierare proletară fără precedent. Ce-l mīnă
pe Andrei Cornea? Īn esenţă, indignarea că societatea civilă
romānească, compusă din «mii de ong-uri cu scopuri mediu nobile si
foarte nobile procurind bani din fonduri puţin, mediu si foarte oculte’
(fără ghilimelele de rigoar ?) nu ar mai fi capabilă «nu să moară,
Doamne fereşte, nu să sufere», ci măcar «să demonstreze pentru
principii». Pe care, care va să zică, nu le mai are. Las deoparte
satisfacţia pe care o astfel de abordare trebuie să o fi produs īn
mediile securisto-peremiste, pentru a mă apleca doar asupra mīhnirii pe
care ne-a produs-o nouă, celor vizaţi. Este, din
păcate, adevărat că există ONG-uri inventate de corupţi pentru a spăla
bani sau a figura pe listele guvernamentale, spre legitimarea limitării
democraţiei romānesti, prin inventarea de false opoziţii la tot mai
autoritarul cabinet al progresistului domn Năstase (īn general, periat
de Revista 22). Totuşi, să fi uitat autorul că majoritatea ONG-urilor
romāneşti trăiesc mizerabil, īntre miile de cazuri insolubile pe care
le īntīlnesc la tot pasul — copii ai străzii, handicapaţi, persoane
fără adăpost, vīrstnici privaţi de medicamente, cerşetori — şi
dispreţul suveran al guvernanţilor, scăldaţi īn privilegii şi demnităţi
scăpate de sub controlul public? O societate civilă, la fel de incomodă
ca gura slobodă a presei, este azi ţinta unor politici care tind să-i
suprime libertatea de expresie şi de asociere. Fără oengeuri şi
jurnalişti am putea raporta şi noi, la porţile Occidentului, că am
rezolvat toate problemele. Pe de altă parte, īmpărtăşim īngrijorarea
autorului privind lipsa de reacţie promptă a societătii civile, dar
aceasta nu īnseamnă că societatea civilă nu există sau că ea ar dezerta
de la datoria de solidaritate. Dovadă torentul de luări de pozitţe,
declaraţii, conferinţe de presă, strīngeri de semnături, prin care,
cīinele de pază al democraţiei īl mīrīie necontenit pe atentator.
Diatriba din Revista 22 are meritul de a ne reaminti o mai veche
dispută intelectuală. Ce este solidaritatea, care este consensul
minimal de valori din societatea noastră ? Clădim pe reflexe de grup,
pe elitism sau pe principii ? Īntorcīnd atacul, să considerăm elita
tocmai bună de aruncat la GRCN numai pentru că se mobilizează aproape
exclusiv atunci cīnd e vorba de violarea drepturilor şi libertăţilor
membrilor săi? Dar anonimii romi, non-ortodocşii, regionaliştii sau
feminiştii, au şi ei drept de cetate ? Sau de apărat sīnt exclusiv
drepturile şi libertăţile celor ce cred īn mīndria de a trăi
īntr-o lume superioară, albă, masculină şi ortodoxă, imună la
scīncetele duşmănoase ale minorităţilor (imperiale), ale femeilor
desfigurate de soţi, ale elevelor deflorate de dascăli ?
Nu cred că un real cessez-le–feu poate interveni pīnă nu ne vom fi
clarificat opţiunile valorice, atīt cei din societatea civilă, cīt şi
elita politică sau elita tout court. Pentru un ONG, horribile dictu, un
rom fără acte, eventual homosexual, eventual ateu, eventual hoţ, este
la fel de īndreptăţit să nu fie arătat īncătuşat ca şi un bărbat alb,
ortodox şi mīndru. Principiile să fie principii.
Lipsa unui un consens minimal de valori intangibile este, fără
īndoială, cea mai periculoasă vulnerabilitate a noastră, cea care face
ca Romānia să fie altfel decīt orice altă ţară europeană, iar
democraţia noastră să fie dependentă de interesele de grup. Oricīt de
criticată ar fi, societatea civilă este singura īn stare să răstoarne
această situaţie. Cu condiţia să ne definim cu claritate adversarul şi
să nu ne decimăm īntre noi. Smaranda ENACHE
Pagina 4
Căutīndu-te, īi găseşti pe ceilalţi...
Plutim
prin viaţă ca frunzele mīnate de vīnt. Plecăm de nicăieri şi ajungem
aiurea. Ne naştem cu puţin şi dobīndim aproape tot. De ce? Fiindcă ne-a
cuprins o sete de cunoaştere a tot ce este bun, frumos, util sau
necesar. Idei, opinii, impresii zburau īn jurul
meu. Cu sfială, am luat pentru mine un cuvīnt: ambiţie. Şi a rămas un
imn al meu: ambiţia de a merge mai departe, de a fi cineva sau de a fi
folositoare īn această lume. Astfel am ales
— nu din pură īntīmplare — Colegiul Democraţiei. L-am văzut ca pe un
loc īn care gīndurile nu sīnt īncorsetate. De aceea, testul l-am primit
cu inima deschisă, fără prea multe emoţii. Īntr-adevăr, la interviu am
avut anumite reţineri. Dar, din fericire, m-am alăturat grupului
constituit. Am realizat că termeni ca tradiţie,
colegialitate, muncă, inteligenţă, suflet, definesc acest Colegiu ce a
ajuns la a noua ediţie. Īntr-un cadru relaxant,
la Sovata, noi īnvăţăceii am aflat lucruri interesante despre
societatea civilă şi organizaţiile neguvernamentale. Seriozitatea s-a
īmbinat cu joaca la atelierul unde am īntocmit cereri de finanţare.
Prin joc, muncă şi competiţie ne-am cunoscut şi īmprietenit unii cu
alţii. Sīntem douăzeci şi cinci de suflete diferite, unite totuşi prin
dorinţa fiecăruia de afirmare, dar, mai ales, prin toleranţă.
Īntorşi de la Sovata am participat la comemorarea unui eveniment:
Kristallnacht. Atīt la Sinagogă, cīt şi la Şcoala Generală nr. 4 şi la
cursul despre istoria şi cultura evreilor, ni s-a vorbit despre aceşti
oameni care, cu siguranţă, meritau o soartă mai bună.
Activităţile Colegiului au fost īn continuare variate. Deoarece
Colegiul Democraţiei se adresează acelor tineri care manifestă o
motivaţie personală pentru cariere politice, juridice, diplomatice sau
administrative, cursurile ce au urmat s-au axat īn tratarea acestor
tipuri de teme. Un prim curs s-a referit la stat,
evoluţie şi tipuri de state. Şi am putut īnţelege diferenţa dintre stat
şi naţiune. De asemenea am īnvăţat să respectăm, să protejăm şi să
īncercăm să dezvoltăm statul īn care trăim.
Īntr-o altă īntīlnire cu colegiştii am discutat despre doctrine şi
partide politice. Cursul ne-a ajutat īn īnţelegerea diferitelor
doctrine fiindcă, deşi sīntem mulţumiţi că trăim īn democraţie, trebuie
să fim conştienţi de diferitele forme īn care aceasta poate apărea.
Totodată īncercăm să ne apărăm de evntualii inamici ai democraţiei:
comunismul şi fascismul. Pentru că dreptatea nu este neglijată, un
curs a fost despre formarea şi organizarea puterii judecătoreşti.
Drumul soluţionării unei infracţiuni poate fi, de multe ori, lung şi
anevoios. Lung este şi drumul pe care mergem noi pentru a acumula
informaţii. Pentru a īnţelege mai bine, domnul judecător Horaţiu
Dumbravă ne-a răspuns la nelămuririle noastre şi ne-a prezentat, pe
scurt, diferite cazuri reale. Pīnă īn prezent
toate cursurile s-au dovedit a fi utile şi plăcute. Nu există o
īntīlnire la sfīrşitul căreia să putem afirma că nu am aflat nimic nou
şi interesant. Cu plăcere rememorez clipele
petrecute īn cadrul acestui colectiv şi aştept cu bucurie celelalte
surprize şi īntīlniri pregătite. Celor care īncă nu v-aţi plictisit
citind aceste rīnduri, vă scriu o idee ce mi-a rămas īntipărită īn
minte. Soarta oferă omului de-a lungul vieţii
sale mai multe şanse, care pot fi sau nu valorificate. Astfel, eu am
şansa de a fi membră a Colegiului Democraţiei şi sīnt mīndră de aceasta. Ileana Frīncean
Tematica cursurilor din noiembrie-decembrie
• Comemorare Kristallnacht • Elemente de istorie şi cultură ale comunităţii evreieşti din Transilvania • Statul; instituţiile statului modern; principiul separării puterilor īn stat – garanţie a democraţiei • Doctrine politice. Rolul partidelor politice īn statul de drept • Funcţionarea şi organizarea puterii judecătoreşti
Pagina 5
Studenţii Colegiului Democraţiei 1. Anechitei Bianca Antonia 2. Barta Zoltįn 3. Căpuşan Claudia 4. Cătană Laura Maria 5. Cziriék Andreea 6. Dezső Judit 7. Dóczy Gergely Bįlint 8. Farkas Brigitta Éva 9. Frīncean Ileana 10. Frīncean Ioana 11. Gudiu Annabell 12. Iacob Adriana Emilia 13. Kovįcs Edina 14. Mărginean Angela 15. Maşca Adriana 16. Moldovįn Zenkő Erika 17. Nicoară Nicoleta Delia 18. Pal Andrea 19. Somodi Mónika Beįta 20. Stan Johann 21. Sugó Enikő 22. Szabó Bįlint 23. Vajda Éva Zsuzsa 24. Varga Istvįn Barna 25. Vernes Réka Zsuzsanna
Pagina 6
Alteritate şi presa
Īn
Salonul Verde al Hotelului Continental a avut loc īn data de 18
decembrie 2002 masa rotundă cu tema: „Alteritatea şi presa“. La masa
rotundă au participat reprezentanţi ai administraţiei publice locale
(Cornel Brişcaru, Marius Paşcanu), reprezentanţi ai mass-media locale
(Borbély Melinda, Cornel Groza, Makkai Jįnos, Szucher Ervin, Kelemen
Ferenc, Gįspįr Sįndor, Corina Ruja şi mulţi alţii), reprezentanţi ai
unor organizaţii neguvernamentale (Fundaţia Gama, Asociaţia Speranţa,
Fundaţia Curcubeul, Asociaţia Lorįntffy Zsuzsanna, Peace Corps, PER,
Fundaţia Transilvană Alpha), uniuni ale minorităţilor naţionale
(Partida Romilor, Asociaţia Romilor, Comunitatea Evreilor, etc),
reprezentanţi ai partidelor politice (PNŢCD, Liga Transilvania Banat).
O definiţie a alterităţii, universal acceptabilă este dificil dacă nu
chiar imposibil de dat. DEX-ul din 1996 nu conţine acest termen iar
Dicţionarul Spiritului Tolerant1 sub semnătura lui Valeriu Stoica
be baza ideii recunoaşterii universale aşa cum a reformulat-o Francis
Fukuyama, numeşte alteritatea ca „recunoaştere universală, un element
structurat al democraţiei liberale. Această recunoaştere universală,
consacrată īn Constituţii şi īn tratatele internaţionale, poate fi
īnţeleasă, īn esenţă ca o recunoaştere a celuilalt.“ O delimitare
riguroasă a „celuilalt“ aduce īn atenţie faptul că īn lume există
10.000 de societăţi distincte care se regăsesc īn aproximativ 200 de
state. Poate tocmai această generozitate a
termenului a permis o privire mai amplă asupra Zilei Minorităţilor
Naţionale, o perspectivă a drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale
omului (de altfel, aşa cum remarca domnul Szokoly Elek, pe 10 decembrie
s-a aniversat Ziua Drepturilor Omului). Īn cadrul
mesei rotunde nebuloasa diferenţei specifice a noţiunii de „celălalt“ a
gravitat īntre cel de minoritate şi cel de poperian de comunitate.
Poate de aceea, Ziua Minorităţilor merită a fi celebrată ca o zi a
tuturor celor care trăiesc īn diversitate. Modelul anilor ’60 din SUA a
demonstrat de altfel că asumarea de către majoritate a luptei pentru
drepturi a minorităţilor este soluţia viabilă īn crearea unei societăţi
mai bune. Īnchizīnd cercul, libertatea de expresie şi dreptul la
propria imagine au fost cea de-a doua temă dominantă a acestei mese
rotunde. O acţiune īn grăniţuire īntre aceste două drepturi declanşează
discursuri interminabile īn care fiecare parte pare să aibă dreptate.
Găsirea īnsă a soluţiei cele mai īnţelepte şi care să corespundă
valorilor democratice, moralei şi bunului simţ este o provocare pe care
media trebuie să o īnfrunte. Dacă īn ceea ce priveşte libertatea
presei, jurnaliştii īncă se mai simt ameninţaţi de păstrarea īn Codul
Penal a insultei şi calomniei īn ceea ce priveşte dreptul la propria
imagine lucrurile sīnt mai greu de măsurat şi controlat. Schimbări s-au
realizat mai mult īn audio-vizual aflat sub monitorizarea CNA-ului dar
īn presa scrisă īncă se perpetuază stereotipii, (aşa cum au arătat şi
studiile Agenţiei de Monitorizare a Presei de pe līngă Academia
Caţavencu) īn special referitoare la comunitatea de romi. (Relevant īn
acest sens a fost şi modul īn care media a reacţionat la evenimentele
de la Buhuşi). Alteritatea este īnsă şi „prolifică“ pentru media. Īn
absenţa ei uniformitatea ar şterge tonurile de gri iar realitatea
reflectată īn tonuri de alb şi negru este greu de vīndut. Pe de altă
parte, au arătat ziariştii prezenţi, realitatea reflectată de
mass-media nu are cum să difere de cea pe care ne-o indică sondajele de
opinie. Nostalgici ai regimului comunist majoritatea cetăţenilor se
arată deranjaţi de a īmpărţi vecinătatea cu „celălalt“ fie el
greco-catolic, maghiar, rom sau evreu iar reprezentanţii autorităţilor
publice locale īncă caută subterfugii īn Legea 215 din 2001 pentru a
evita utilizarea bilingvismului. Chiar dacă
sinteza anului a scos īn evidenţă, ca şi rapoartele de ţară deficienţe
ale sistemului nostru democratic, participanţii mesei rotunde s-au
arătat mult mai optimişti īn privinţa viitorului pus sub semnul
influenţei americane odată cu invitarea Romāniei să adere la NATO. Şi
cum īncă din 1801 prin vocea preşedintelui Jefferson prosperarea
societăţii democratice a fost legată de „asigurarea condiţiilor īn care
oamenii se pot bucura de libertatea neīngrădită de a fi diferiţi“ cred
că putem privi optimişti īnspre viitor. (L.A.)
1. Dicţionarul Spiritului Tolerant, Editura Evenimentul, Bucureşti 1997 Pagina 7
altera 19 Regionalizare īn Europa Centrală si de Est
Pagina 8 Cazuri recente
Īn ultima perioadă Biroul pentru Drepturile Omului s-a preocupat cu următoarele cazuri:
Cazul N.A.
N. A. īşi satisfăcea serviciul militar la Sibiu. A semnalat mamei că
are o problemă medicală, nu se simte bine, are dureri de cap şi că,
deşi a anunţat medicul unităţii, nu primeşte tratament. La data de 31 ianuarie 2001 N. A. a decedat.
Mama lui N. A. a cerut lămuriri privind motivul decesului, pe care nu
le-a primit. Prin urmare, la 10 mai 2001, a īnaintat o plīngere
Parchetului Militar Braşov cerīnd cercetarea circumstanţelor īn care a
decedat, īn timpul serviciului militar, fiul ei. Neprimind nici o
informaţie pīnă īn septembrie 2001, a sesizat Biroul pentru Drepturile
Omului. A fost nevoie de două scrisori din partea Ligii PRO EUROPA pīnă
cīnd s-a obţinut un răspuns la data de 8 noiembrie 2001 īn care s-a
susţinut: „īn pofida solicitării la momentul oportun Serviciul Judeţean
de Medicină Legală Sibiu nu a desfăşurat constatarea medico-legală
necesară”, afīrmīnd totodată că operativitatea urmăririi penale este
„afectată de dificultatea obţinerii (pe fondul austerităţii bugetare) a
fondurilor ce ar putea fi necesare” pentru o expertiză medico-legală,
care, din eroarea Serviciului Judeţean de Medicină Legală Sibiu nu s-a
efectuat conform prevederilor legale. După acest răspuns mama lui N. A.
a completat plīngerea penală şi īmpotriva unor persoane necunoscute din
cadrul Serviciului Judeţean de Medicină Legală Sibiu pentru comiterea
infracţiunii de abuz īn serviciu īn formă calificată.
La 16 ianuarie 2002 Parchetul Militar Braşov a dispus neīnceperea
urmăririi penale, susţinīnd următoarele: „prin expertiza medico-legală
s-a concluzionat că tratamentul aplicat la nivelul tuturor eşaloanelor
medicale a fost cel indicat şi obişnuit pentru fiecare moment al
evoluţiei afecţiunii, neexistīnd elemente de natură a confirma că un
alt tratament ar fi putut conduce la evitarea morţii”. Afirmaţia este
contrară cu cea din 8 noiembrie, şi conţine un element important: se
susţine că a existat un tratament la mai multe „eşaloane medicale”,
afecţiunea — nespecificată — a avut o anume evoluţie īn timp, tratată
īn mod corespunzător. La data de 30 ianuarie 2002
mama lui N. A. a īnaintat o plīngere īmpotriva soluţiei date de
Parchetul Militar Braşov la Parchetul General, secţia Parchete
Militare, arătīnd că nu a fost informată oficial de existenţa unei boli
de care ar fi suferit N. A., cerīnd să i se comunice „documentele
medicale care atestă existenţa şi calitatea tratamentului adecvat, cīt
şi motivaţia pentru care eu nu am fost informată de existenţa unei
astfel de boli, nu am fost contactată pentru a-mi vizita copilul la
pat”. Pīnă azi nu s-a primit nici un răspuns din partea Parchetului
General. Īntre timp mama lui N. A. a solicitat
lămuriri din partea Spitalului Militar Sibiu, cerīnd o copie a foii de
observaţie. Spitalul Militar Sibiu a refuzat acordarea oricărei
informaţii. La data de 4 iunie 2002 Parchetul
Militar Braşov (cu cinci luni după īnchiderea dosarului) a trimis o
scrisoare către mama lui N. A., īn care se afirmă că „pe parcursul
cercetărilor” (fără să se arate care au fost aceste cercetări
ulterioare, de unde au apărut informaţii noi) s-a stabilit cauza
decesului, care ar fi fost sindromul Waterhouse-Friderichsen. Decursul
bolii fiind deosebit de rapid, nu s-a mai putut face nici o
intervenţie. Această scrisoare este, din nou, īn contradicţie cu cele
anterioare. Iniţial s-a susţinut că Serviciul Judeţean de Medicină
Legală Sibiu nu a desfăşurat constatarea medico-legală necesară, după
care s-a afirmat că bolnavul a primit tratament adecvat la mai multe
eşaloane medicale, la fiecare moment al evoluţiei afecţiunii, iar mai
nou că decesul ar fi survenit brusc, fără existenţa anterioară a unei
boli. Contactīnd medici de specialitate, Biroul
pentru Drepturile Omului a fost informat referitor la sindromul
Waterhouse-Friderichsen, care nu este o boală īn sine, ci un sindrom
care apare īn urma unei boli netratate, īn special a bolii lui Addison
sau a meningitei. Meningita poate fi tratată, dacă este observată din
timp, ca şi boala lui Addison. Chiar şi după apariţia sindromului
Waterhouse-Friderichsen există tratament. Mama
lui N. A. a cerut din nou să primească informaţii cu privire la
tratamentul primit de fiul ei. La această īntrebare nu a primit răspuns
nici pīnă azi. Īn urma unei plīngeri penale,
contestīnd modul anchetei penale, cazul a ajuns pe rol la Tribunalul
Militar din Cluj.
Cazul gardienilor publici din Tīrgu-Mureş
La data de 8 mai 2002 una dintre angajatele Ligii PRO EUROPA a sesizat
coordonatorul de program al Biroului pentru Drepturile Omului că o
persoană este lovită chiar īn faţa sediului asociaţiei de un gardian
public. Coordonatorul de program s-a dus de īndată la faţa locului să
vadă ce se īntīmplă. Gardianul īn cauză, īntrebat, iniţial a afirmat că
a lovit femeia pentru că a refuzat să se legitimeze. După care a
susţinut că era īn legitimă apărare. Cei doi martori oculari īnsă au
afirmat că femeia nu a avut nici o atitudine agresivă faţă de gardian,
pur şi simplu mergea pe stradă, a fost oprită, a primit o palmă fără
nici un motiv, după care a fost trasă sub poartă şi lovită cu
picioarele. La aceste declaraţii gardianul a susţinut că femeia este o
hoaţă şi trebuie dusă de īndată la Corpul Gardienilor Publici. Femeia a
refuzat să meargă la CGP şi a cerut să fie chemată poliţia. Şi
coordonatorul de program al LPE a cerut să se cheme, īn situaţia dată,
poliţia, gardianul īnsă a refuzat acest lucru şi a chemat prin staţie
maşina de intervenţie a CGP. Īntre timp o angajată a LPE a adus două
aparate de fotografiat, pentru a īnregistra momentul īn care femeia va
fi forţată să urce īn maşina CGP. Īn acest moment gardianul şi colegul
lui au dispărut. La data de 16 mai 2002 s-a
trimis o sesizare la Parchetul de pe līngă Judecătoria Tīrgu-Mureş, īn
care au fost indicate datele personale ale martorilor. Dintre cei trei
martori oculari au fost anchetaţi doar doi (cel de-al doilea
prezentīndu-se de bunăvoie, neprimind citaţie). La data de 12 iulie
2002 Parchetul de pe līngă Judecătoria Tīrgu-Mureş a dat soluţia de
neīncepere a urmăririi penale īn acest caz, pe motivul că cele arătate
īn sesizare „nu s-au putut proba”. Astfel s-a
comis o gravă eroare. Īn situaţia īn care dosarul a fost īnchis din
lipsă de probe, nu este admisibil ca unul dintre martorii oculari să nu
fie audiat. Similar, dosarul nu se putea īnchide, pe motivul lipsei de
probe, fără confruntarea martorilor şi īnvinuitului.
Motivul invocat, ex officio, a fost că victima era „o ţigancă, care
fură din buzunare”. Se ridică cīteva probleme:
a) Dacă victima a comis un furt, de ce a fost lăsată să plece, deşi s-a
insistat să se cheme Poliţia? Īn această situaţie, gardianul public a
comis o faptă gravă, nerespectīnd nici prevederile legale, nici
sarcinile de serviciu. b) Dacă cineva comite un delict, īmpotriva persoanei respective pot fi aplicate pedepse corporale?
Cazul V.
Īn decembrie 1999, V., student la Cluj, a fost prins de poliţişti avīnd
asupra lui două sacoşe cu pocnitoare, cumpărate la piaţa din Suceava.
Deşi expertiza INSEMEX Petroşani a arătat că este vorba de amestecuri
pirotehnice, obiecte de distracţie, V. a fost condamnat la īnchisoare
(1 an) pentru deţinere de material exploziv. Liga PRO EUROPA a
sesizat Curtea Europeană a Drepturilor Omului invocīnd īncălcarea
dreptului la libertate, dreptului la un proces echitabil, dreptului de
a nu fi pedepsit fără lege.
Cazul Noii Drepte
Liga PRO EUROPA a sesizat de repetate ori organele abilitate īn
legătură cu activităţile xenofobe şi rasiste ale unor organizaţii
extemiste, ce contravin legilor īn vigoare. Pīnă acum nu au fost luate
măsuri īmpotriva persoanelor care activează īn cadrul unor astfel de
organizaţii. La data de 29 iulie 2002, pe baza Ordonanţei de urgenţă
nr. 31 din 13 martie 2002 privind interzicerea organizaţiilor şi
simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob şi a promovării
cultului persoanelor vinovate de săvārşirea unor infracţiuni contra
păcii şi omenirii, Biroul pentru Drepturile Omului a sesizat
Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Mureş asupra activităţii din
judeţul Mureş a organizaţiei denumite Noua Dreaptă, cerīnd investigarea
celor care īncalcă prevederile Ordonanţei nr. 31/2002. Inspectoratul de
Poliţie al Judeţului Mureş a confirmat că cele relatate sīnt īn curs de
anchetă. Se aşteaptă rezultatele acestei anchete.
Bulevardul Mareşal Ion Antonescu
Liga PRO EUROPA a protestat, din momentul acordării numelui mareşalului
Ion Antonescu — un personaj din istoria Romāniei care a avut un rol
activ īn deportarea şi nimicirea unor colectivităţi de oameni (īn
principal evrei şi romi) — unui bulevard din Tīrgu-Mureş. La īnceputul
lunii septembrie Biroul pentru Drepturile Omului s-a adresat
consilierilor locali să-şi respecte obligaţiile ce le revin din
Ordonanţa nr. 31/2002, pentru a evita crearea impresiei conform căreia
Consiliul local al municipiului Tīrgu-Mureş promovează cultul
persoanelor vinovate de săvīrşirea unor infracţiuni contra păcii şi
omenirii. Biroul a considerat că tergiversarea schimbării denumirii
bulevardului īn cauză constituie o pată pe obrazul aleşilor urbei
noastre. La 27 septembrie 2002 Consiliul local a
adoptat o hotărīre prin care denumirea bulevardului s-a schimbat īn
Bulevardul Cetăţii. Hotărīrea a fost atacată, īn contencios
administrativ, de asociaţia Cultul Eroilor, dovedind astfel interesul
asociaţiei pentru cultul persoanelor vinovate de săvīrşirea unor
infracţiuni contra păcii şi omenirii, căzīnd astfel sub incidenţa
Ordonanţei de urgenţă nr. 31 din 13 martie 2002, care, la art. 9 lit.
c, sancţionează cu dizolvare persoanele juridice care desfăşoară
activităţi privind „promovarea cultului persoanelor vinovate de
săvārşirea unor infracţiuni contra păcii şi omenirii sau promovarea
ideologiei fasciste, rasiste ori xenofobe”.
Cazul blocului C2 din Lunca Bradului
Mai multe persoane din Lunca Bradului, locatari īn blocul C2, au
formulat o sesizare către Biroul pentru Drepturile Omului, arătīnd că
deşi sīnt proprietari (īn proprietatea lor incluzīndu-se şi spaţiile
comune cum ar fi scările, grupurile sociale), sīnt īngrădiţi īn
folosirea proprietăţii lor. Ocolul Silvic a
īnchiriat parterul şi etajul I al clădirii, după care, cu motivul că
ţin muniţii şi documente, au īnchis scara blocului. Pentru accesul īn
propria lor locuinţă, locatarii trebuie să folosesc o scară de lemn,
periculoasă pe timp ploios sau iarna, care s-a construit ulterior līngă
clădire şi nu este parte integrantă a construcţiei (Liga PRO EUROPA a
cerut lămuriri din partea Primăriei din Lunca Bradului pentru a afla
dacă a existat autorizaţie pentru această construcţie ce nu respectă
normele de securitate). Totodată Ocolul Silvic din Lunca Bradlui
oprit apa ce alimenta grupurile sociale şi a īntrerupt canalizarea.
Prin urmare, grupurile sociale au devenit nefolosibile.
Persoanele īn cauză au fost īndrumate să depună plīngeri penale pentru
fapte ce se īnscriu īn prevederile art. 320 Cod penal (tulburarea
folosinţei locuinţei) şi art. 220 Cod penal (tulburare de posesie),
solicitīnd urmărirea penală a celor care se fac vinovaţi pentru
īngrădirea folosirii spaţiilor comune din clădire.
Haller Istvįn
Pagina 9
Mic īndreptar de emigrare
Cunosc o familie de ingineri din Craiova care acum doi ani aveau toate
„actele īn ordine“ pentru a emigra īn Canada. Aveau chiar şi biletele
de avion. Īn ultima clipă īnsă au renunţat. Paradoxul nu vine de la
renunţare, sīnt sigură că li s-a mai īntīmplat şi altora. Ei īnsă şi-au
argumentat decizia prin lipsa motivaţiei. „Nu am mai fost motivaţi“
răspundeau tuturor celor care nu-şi credeau urechilor de inedita
decizie. Şi tocmai cīnd credeam că lucrurile
totuşi se schimbă iată că editura Humanitas ne serveşte prin cartea
fostului premier Radu Vasile: „Cursă pe contrasens. Amintirile unui
prim-ministru” (Editura Humanitas, 2002) o justificare solidă şi mai
ales avizată că aici nu prea se mai poate face nimic. Toate forţele
politice romāneşti suferă de velocitate, liderii nu mai au de mult
coloană vertebrală, conducerile partidelor politice — īn cel mai
democratic stil dīmboviţean se moştenesc, nu se cīştigă, locurile
eligibile se negociază fără a conta măcar dacă eşti membru vechi
sau abia s-a uscat cerneala pe cererea de adeziune.
Īn tot acest tablou sumbru, luminos este doar personajul principal —
cine altul decīt autorul — care īntruneşte toate calităţile, plus
modestia, şi care asemenea eroilor filmelor americane (un „greu de
ucis“ mai soft) reuşeşte să salveze ţara de la dezastru īn ultima clipă
şi doar prin eforturi personale. Terifiant este
episodul mineriadelor care după ce aruncă īn aer capacitatea de apărare
se soluţionează printr-o „negociere“ ca īntre precupeţe la piaţă. De
altfel din īntreaga carte se desprinde un mesaj pe cīt de uimitor pe
atīt de clar exprimat: īn relaţiile externe, succesul este asigurat de
.... īncălcarea protocolului. (Europa, sosim!) Numit neconformism,
familiaritate sau chiar direct, lipsa de respect faţă de un mod de
lucru este considerat (nu aşa cum am īnvăţat noi la şcoală sau īn
familie: impoliteţe) cauză a succeselor īn politica externă a Romāniei.
Dacă īn iunie 57% dintre noi considerau că ţara se īndreaptă īntr-o
direcţie greşită, după lectura acestei cărţi probabil că numărul va
creşte. Şi cum noi ne īncăpăţīnăm să mergem īntr-o direcţie bună fie ne
vom ciocni, fie fiecare īşi va urma drumul: noi spre Vest iar ţara spre
Est.
(L.A.)
Pagina 10 Misiunea Academiei
Am īncercat īn mai multe rīnduri să scriu un articol despre Academie,
şi m-am īmpotmolit. Motivul? Pentru că de cele mai multe ori mă opream
considerīnd că nu am reuşit să acopăr nici măcar o foarte mică parte
din ceea ce īnseamnă ea pentru mine. Deşi a trecut doar prima sesiune din acest program, ceea ce trebuia poate să se īntīmple s-a īntīmplat deja.
S-a format pe parcursul săptămīnii aceleia de octombrie un grup
integrat, care a reuşit să scoată din fiecare dintre componenţi tot
ceea ce au ei mai bun. Există bineīnţeles, că īn orice grup, diferite
tipuri de caractere, diferite tipuri de reacţii, īnsă atmosfera creată
a fost fără egal. Se poate discuta despre
Academie din mai multe puncte de vedere, bineīnţeles, toate formīnd
pīnă la urmă spiritul acesteia. Rīdeam la un moment dat citind undeva
că „managementul teritorial este o stare de spirit”. Nu rīd şi nici nu
consider ca este de rīs cīnd spun că Academia Interculturală
Transsylvania este o stare de spirit. Voi lua īn
cele ce urmează aleatoriu amintiri din cadrul acesteia, pentru a
demonstra ceea ce am spus mai sus. Tren. Drum lung, obositor, īnsă
foarte frumos. Transilvania este īntr-adevăr de excepţie, iar dacă nu o
cunoşti decīt foarte puţin, sau deloc, īţi dă acea senzaţie că toată
viaţa de fapt asta ai căutat. Ajungem īn Sibiu,
nu reuşim să vedem prea multe, dar nu-i nimic, vom avea timp la
īntoarcere. Ajungem īntr-un sfīrşit fericit şi la Cisnădioara. Dacă
mi-am īnchipuit vreodată Raiul, atunci să ştiţi că aşa mi l-am
īnchipuit. Mic sat la poalele munţilor, de o curăţenie care, ca
locuitor al Bucureştiului şi cunoscător a mai mult zonei de est a
ţării, mi se pare ireală, de o ordine impecabilă a caselor, de o
linişte minunată…şi aş putea continua īn acelaşi ton la nesfīrşit. Pe o
culme a unui deal se vede cetatea cea veche, despre care am aflat
ulterior o mulţime de lucruri interesante, te duce cu gīndul īntr-o
altă perioadă a istoriei. Ca primii veniţi, am
avut posibilitatea să ne alegem primii camerele. Camera pe care am
ales-o are un balcon de la care se văd īn depărtare munţii, cu crestele
pline de zăpadă. Din nou, senzaţia de frumos, de linişte interioară
este maximă. Pīnă seara am avut posibilitatea să dăm o fugă şi pīnă īn Cisnădie. Alt oraş pur transilvan.
M-a impresionat la Cisnădioara arhitectura caselor, atīt de uniformă
(bineīnţeles, cu micile sale excepţii, datorate noilor construcţii
luxoase dar discrepante), care te face să te simţi prins īn timp. Stīnd
de vorbă cu un sătean, am mai aflat că Cisnădioara era un sat sărac,
drept pentru care majoritatea caselor de acolo sīnt făcute din lemn.
mi-a fost foarte greu să cred aşa ceva, dat fiind aspectul impecabil al
clădirilor. Prima seară a fost dedicată unui prim contact īntre cei
care participă, şi mai toţi am fost circumspecţi, atenţi fiecare la
reacţiile celorlalţi. Expectativa este cuvīntul care cred că defineşte
cel mai bine starea. A fost prezentă pīnă cam īn a treia seară, cīnd
deja īncepuserăm să ne cunoaştem şi să schimbăm păreri, să ne testăm
reciproc.
Programul este făcut de aşa natură să poţi să şi acumulezi informaţie,
să şi o rumegi şi să-ţi faci o părere, să şi confrunţi părerile tale cu
ale celorlalti. Īn fiecare pauză īncercăm să scoatem maximum din timp.
Plimbări multe prin īmprejurimi, prin sat, īntrebări, răspunsuri…
Aşa am aflat că majoritatea celor care stăteau īn sat sīnt ori la
muncă, īn Cisnădie, ori direct īn Germania, satul fiind populat īn
majoritate de locuitori de etnie germană. Īn sat mai rămăseseră să
locuiască decīt persoanele mai īn vīrstă, care s-au obişnuit prea mult
aici şi nu au dorit să plece. Istoria saşilor din Transilvania este
fascinantă. Poate este de vină şi cel care o povesteşte, īnsă nu m-am
oprit din luat notiţe, ceea ce se-ntīmplă destul de rar, şi numai
atunci cīnd consider ca fiind foarte important ceea ce mi se spune. Modul lor de gīndire, religia lor, portul lor, mīncarea lor… toate te introduc īntr-o altă lume.
Īntr-o săptămīnă am reuşit să cunosc despre saşi mai multe decīt aş fi
putut poate cunoaşte īn mulţi ani de lecturi. Am stat printre ei, mi
s-a povestit despre modul īn care gīndesc, despre modul īn care
creează, cum se īmbrăcau la ocazii speciale, cum dansau, care le sīnt
obiceiurile de sărbători. Am reuşit ca pentru o săptămīnă, fără să
vreau, să mă simt ca aparţinīnd unei populaţii minunate şi atīt de
diversă. Poate unul din cele mai mari merite
modulului german, pentru mine, a fost faptul că mi-a arătat ceea ce
intuiam, ceea ce de fapt ştiam mai demult, rămīnīnd īnsă la stadiul de
teoreticism: există atīta diversitate pe lume, chiar şi īn mica mea
ţară, īncīt este un păcat impardonabil să nu īncerci să o cunoşti şi să
o īnţelegi. Dacă priveşti atent, şi numai arhitectura unui anumit
colţ de ţară poate să-ţi spună o groază de lucruri despre oamenii care
īl locuiesc. Modul īn care īşi fac bisericile, modul īn care se
īmbracă, modul īn care vorbesc, cimitirele lor, totul este un limbaj pe
care īl poţi descifra oricīnd, numai să fii puţin atent.
Deschiderea minţii, a ochilor şi a inimii. Iată care consider că a fost şi este misiunea Academiei.
Ar mai fi atītea de spus… Nu cred că aş putea să mă opresc din scris.
Există īnsă o mulţime de condiţionări externe, cum ar fi timpul, care
te presează īntotdeauna fugind fără să īţi dai seama, pe care nu le
poţi ignora. Din păcate. Aici se īncheie mica mea
relatare. Poate că după cea de-a doua sesiune voi reveni cu alte
comentarii despre modulul maghiar, iar după cel romānesc o să descopăr
cīt de puţine lucruri ştiu de fapt şi despre mine, pentru că nu am
ştiut de fapt ce să caut, īnsă pentru moment atīt.
Anca Negoescu
Pagina 11 „Noi si germanii nostri”
Īntre 24 şi 30 noiembrie a avut loc la Cisnădioara la Centrul
„Elim-heim“ prima sesiune a studenţilor ediţiei a V-a a Academiei
Inter-culturale Transsylvania dedicată comunităţii germane din Ardeal
şi Banat. Cei 23 de studenţi ai ediţiei a V-a,
declaraţi admişi īn urma unui proces dificil de selecţie datorită
cantităţii şi mai ales a calităţii dosarelor primite la adresa Ligii
PRO EUROPA, provin din Cluj, Bucureşti, Craiova, Piatra Neamţ,
Bistriţa, Zalău, Bălan, Republica Moldova, Timişoara, Alba Iulia, Tārgu
Jiu şi sīnt studenţi la administraţie publică, litere, ştiinţe
economice, sociologie, istorie, ştiinţe politice, studii europene,
jurnalistică, psihologie, teologie.
Sesiunea de la Cisnădioara a avut atīt rolul de a familiariza studenţii
acestei ediţii cu valorile şi idealurile Centrului Intercultural şi a
Ligii PRO EUROPA cīt şi de a oferi informaţiile necesare cunoaşterii şi
īnţelegerii culturii, istoriei şi civilizaţiei germane din Romānia.
Astfel prima zi a sesiunii a debutat cu cursul de tipologie a
comunităţilor germane din Romānia curs susţinut de Winfried Zeigler şi
completat de un prim curs de istorie a comunităţilor germane ardelene
susţinut de Zeno Pinter profesor la Universitatea Lucian Blaga din
Sibiu. Ziua de 26 noiembrie 2002 a īnsemnat atīt finalizarea cursurilor
de istorie a comunităţilor germane ardelene cīt şi īntīlnirea cu
personalităţi de marcă a comunităţii germane: domnul Paul Philippi
preşedinte de onoare al Forumului Democrat al Germanilor din Romānia şi
Hannelore Baier, psiholog, cer-cetător şi redactor la ziarul de limbă
ger-mană. Pentru ca ima-ginea istoriei să fie cīt mai completă prin
intermediul cursului domnului Mircea Su-hăreanu (Aspecte de istoria
vieţii private a comunităţilor germane din Transilvania şi Banat.
Studiu de caz: Braşovul) şi de atelierul despre bucătăria germană. Ziua
a III-a a fost dedicată aspectelor de cultură a comunităţilor germane
şi a inclus īntīlnirea cu Ştefan Cosoroabă, preot evanghelic la
Cisnădie (Viaţa spirituală a comunităţilor germane: Biserica
Evanghelică), cu directorul Centrului de Perfecţionare a Cadrelor
Didactice Germane, Martin Bottesch (Īnvăţămīntul īn limba germană īn
Transilvania şi Banat), cu Benjamin Józsa (caracteristici ale
literaturii germane ardelene) şi cu Raimar Wagner, preşedintele FDG de
Tineret (Strategii de viitor ale comunităţii germane din Transilvania
şi Banat). Seara zilei de 27 noiembrie s-a īncheiat īn ritmurile
muzicii populare săseşti care au acompaniat cursul de dans popular
ţinut cu profesionalism şi des-chidere de către Trupa de Dansuri a
Forumului Democrat al Germanilor din Sibiu conduşi de Ioana Huluţă.
Academia Interculturală Transsylvania şi-a propus ca īn fiecare sesiune
un rol important să īl aibă trăirea directă, contactul nemijlocit cu
comunităţile etno-lingvistice şi religioase. Īn acest sens īn data de
28 noiembrie a avut loc o excursie de studii care a inclus cetăţile
Slimnic, Mediaş, Biertan, Sighişoara şi Dumbrăveni. Etnografic şi
lingvistic comunitatea germană ardeleană a fost prezentată de doamna
Anneliese Tudth care a prezentat şi un bogat material ilustrativ. Īn
completarea cunoştinţelor legate de cultură şi civilizaţie germană
transilvană s-a īnscris şi cursul susţinut de domnul arhitect şi
senator Hermann Fabini. Situaţia comunităţilor
germane de astăzi, modalităţile īn care se desfăşoară viaţa lor
asociativă şi reprezentarea intereselor sale pe scena politică a fost
prezentată de deputatul FDGR, Wolfgang Wittstock. Sesiunea s-a
īnscheiat cu evaluarea de cărte studenţi a īntregii sesiuni. Conform
fişelor de evaluare, studenţii au apreciat modul de organizare,
probitatea cursurilor şi obiectivitatea informaţiilor oferite.
PRO EUROPA este publicată cu sprijinul Fundaţiei Heinrich Böll (Germania) şi Charles Stuart Mott
Invitatie
Membrii
şi membrele Ligii Pro Europa sīnt invitaţi să participe la Adunarea
Generală anuală, care va avea loc sīmbătă, 8 martie 2003, orele 10,00,
la Centrul Diaconic Reformat, str. Mihai Eminescu nr. 28, Tīrgu-Mureş. Ordinea de zi va cuprinde:
1. 1. Raport de activitate şi raport financiar pe 2002 2. 2. Raportul comisiei de cenzori 3. 3. Planul de activitate şi planul financiar pe 2003 4. 4. Noile obiective şi strategii de dezvoltare 5. 5. Proiectul noii platforme de principii 6. 6. Proiect de modificare a statutului LPE
Membrii
Ligii care nu au reuşit să-şi achite cotizaţia anuală pīnă la 31
decembrie 2002, o vor putea face pīnă la data Adunării Generale la
secretariatul Ligii sau la faţa locului īn ziua Adunării. Vă
reamintim că īn conformitate cu hotărīrea Adunării Generale din 2002,
valoarea cotizaţiei lunare pentru membrii activi a fost stabilit la 0,5
euro. De asemenea, vă reamntim că membrii activi aflaţi īn
incapacitate de a participa la Adunarea Generală īşi pot delega dreptul
de vot unui alt membru activ pe baza unei delegaţii scrise. Consiliul de Coordonare al LPE Tīrgu-Mureş, la 19 februarie 2003
|