altera
19 • Editorial
Editorial REGIONALIZARE ĪN EUROPA CENTRALĂ ŞI DE EST Simina
Tănăsescu: Regionalizare īn Romānia şi implicaţiile sale la nivelul
cadrului legislativ Grzegorz Gorzelak: Descentralizarea
organizării teritoriale a statului polonez Gyula Horvįth:
Premisele regionalizării īn Ungaria Duško Radosavljevič:
Autonomia Voivodinei – provocări şi perspective Aleko
Djildjov: Descentralizare şi regionalizare īn Bulgaria Veaceslav
Bulat: Dezvoltare regională īn Republica Moldova: spre centralism sau
descentralizare
INTERVIU Giuseppina
Paterniti: Interviu cu Romano Prodi
STUDIU DE CAZ Laura
Ardelean: Simbolistica naţională īn muzeele ardelene
DOCUMENT
Recomandarea 1222 (1993)
privind lupta īmpotriva rasismului, xenofobiei şi intoleranţei Recomandarea
1438 (2000) Ameninţări la adresa democraţiei din partea partidelor şi
mişcărilor Ordonanţă de urgenţă nr. 31 din 13 martie 2002 privind
interzicerea organizaţiilor şi simbolurilor cu caracter fascist, rasist
sau xenofob şi a promovării cultului persoanelor vinovate de săvīrşirea
unor infracţiuni contra păcii şi omenirii Renate Weber: Lupta
īmpotriva rasismului, xenofobiei, anti-semitismului şi intoleranţei:
īntre retorică legislativă şi realitate
ECUMENICA Al.
Cistelecan: De ce un Memorandum? Memorandum către Statul romān
al credincioşilor greco-catolici din Romānia şi din īntreaga lume
DIALOG Memorandumul
greco-catolic īn dezbaterea societăţii civile
FEŢELE
EUROPEI Boyd Robertson: Limba gaelică īn
īnvăţămīntul din Marea Britanie
RECENZII Randolph L.
Braham: Tibori Szabó Zoltįn: Élet és halįl mezsgyéjén (La hotarul
dintre viaţă şi moarte) Ovidiu Pecican: Levente Salat:
Multiculturalismul liberal
Lansăm
acest număr al alterei cu intenţia mărtusită de a ne implica, īn
continuarea dezbaterilor intelectuale găzduite de noi, īn procesul de
reformă a statului romān. Nu de puţine ori, īn
studiile pubicate
de altera a revenit chestiunea inadecvării structurii
statului
romān, birocratic şi supracentralizat, la provocările unei epoci
complexe, cīnd singurele instituţii capabile de funcţionare sīnt cele
flexibile şi dinamice. O instituţie, īn felul său, statul romān este
responsabil de multe din tarele funcţionale ale societăţii. Omniprezent
acolo unde ar trebui să fie absent, sau dimpotrivă, lipsind din domenii
pe care ar trebui sa le administreze, ocultat de liota de intermediari,
statul romān are, īn forma sa actuală, o predestinată şi periculoasă
propensiune pentru corupţie, lentoare şi costuri operaţionale
exorbitante. Ani la rīnd, dezbaterea despre reforma
structurii
statului romān a fost ocolită de elita intelectuală şi politică, cu
rare şi lăudabile excepţii, ambele fiind incapabile să articuleze un
mesaj public coerent apt să disocieze, īn fine, din perspectiva unui
secol de stat naţional unitar, mistica naţională de patriotismul
valorilor. Pentru aproape un secol, Romānia a urmat modelul
iacobin, cu un bilanţ care, pe līngă unele avantaje, a antrenat
continuu aluviuni mentalitare, ce riscau perpetuu să rupă Romānia de
Europa. Unitatea statului naţional s-a clădit pe instrumentarea
obsesivă a unui naţionalism primitiv, susţinut de o ortodoxie, nu de
puţine ori primitivă şi ea. Că o astfel de arhitectură politică este
dezastruoasă o demonstrează Romānia de azi, aflată mereu pe unul din
ultimele locuri din Europa ca nivel de trai, dar printre primele ca
nivel de corupţie, menţinerea structurilor şi instituţiilor cu
mentalitate securist-comunistă şi deficit democratic. Este limpede că,
după eşecul repetat al oricăror tentative de cosmetizare, pentru a
răsturna acest trend, nu mai rămīne decīt o ultima īncercare, aceea de
a transforma statul din rădăcini, a-l reconstrui pe valori,
solidaritate īn diversitate, subsidiaritate şi autonomii. altera
a fost prima dintre publicaţiile romāneşti care s-a angajat programatic
īn susţinerea regionalizării, ca instrument de reformă administrativă,
de punere īn operă a principiului subsidiarităţii şi controlului civic
asupra actului administrativ. Īn ultimul timp, la presiunea
organismelor internaţionale, dar şi īn perspectiva surīzătoare
a
noi fonduri şi demnităţi, guvernul social-democrat lasă să se īnţeleagă
că este gata să iniţieze reforma regională. Totodată, lideri ai
respectivei formaţiuni nu fac nici un secret din intenţia lor de a
menţine judeţele, evident pentru a continua controlul etatist şi pentru
a-şi satisface stufoasa clientelă politică. Dinspre opoziţia
democratică din parlament, reacţiile, adesea oportuniste, nu sīnt nici
ele mai īncurajatoare. Apare clar pericolul unei regionalizări de
formă, care nu va atinge centrul de comandă al statului naţional unitar
şi, īn consecinţă, va duce la o formulă tot atīt de birocratică şi
coruptă ca şi cea actuală, mai mult, va replica modelul centralist la
nivele intermediare, creīnd o nouă birocraţie regională.
Societatea
civilă, Liga Pro Europa īn primul rīnd, apoi Provincia şi Institutul
pentru Politici Publice au lansat dezbateri şi īntīlniri menite să
contracareze tentaţia elitei politice de a trata tema regionalizării īn
mod
duplicitar.
Unul din argumentele deseori utilizate pentru
amīnarea sine die
a regionalizării este acela al formelor fără fond, mulţi susţinīnd că
regionalizarea este o tendinţă exclusiv occidentală, care nu s-ar
potrivi Europei Centrale şi de Est, dominată īncă de filozofia unităţii
naţionale. Altera publică, tocmai pentru a contracara aceste false
prudenţe, o serie de articole dedicate fenomenului regionalizării īn
zonele estice şi centrale ale Europei. Cititorul va putea judeca el
īnsuşi, īn deplină libertate, portanţa modelelor prezentate şi
relevanţa lor pentru dezbaterea din Romānia.
altera
găzduieşte,
de asemenea, o remarcabilă suită de recomandări ale Consiliului
Europei, ce deschid calea unei reflecţii mai largi asupra prezenţei
rasismului īn societatea noastră. Dacă existenţa discriminării īn
societatea romānescă este cīt de cīt acceptată, dezbaterea despre
rasism este ocolită obsesiv, deşi sondajele de opinie semnalează īn
permanenţă că acest fenomen, avīndu-i ca ţintă īn primul rīnd pe romi,
nu conteneşte să ia amploare, īn ciuda unor politici publice mai clare
şi a finanţărilor sosite din īntreaga lume democratică pentru
sprijinirea rezolvării acestei falii endemice a societăţii romāneşti.
Īn
fine, altera publică īn acest număr unul din cele mai importante
documente din domeniul drepturilor şi libertăţilor fundamentale, care
este Memorandumul greco-catolic, o mărturie zguduitoare a
supravieţuirii injustiţiilor comuniste īn statul romān actual, un
document care pune serioase semne de īntrebare privind autenticitatea
libertăţii religioase din ţara noastră, atragīnd atenţia opiniei
publice asupra deficitului democratic care tinde să se instaleze la noi
ca un nou modus vivendi.
Regionalizare,
interculturalitate,
antirasism, libertate religioasă, iată termeni care riscă să ramīnă
izolaţi īn universul think tank-urilor şi al mediilor intelectuale,
fără impact asupra elitei politice sau asupra societăţii īn īntregul
său. La polul opus, etatismul totalitar şi limitarea libertăţilor se
instalează mai rapid decīt ar fi prezis cel mai sceptic dintre
sceptici. Politicile publice, īn special cele educaţionale, rămīn să
propage poncifele conservatoare pe care le-a moştenit de la două
dictaturi ce se văd salvate īn secolul XXI.: fascismul şi comunismul.
Editorii
|