1. Descrierea proiectului inapoi
1.1. Contextul general 1.2. Motivaţia proiectului 1.3. Scopul şi obiectivele 1.4. Etapele proiectului 1.5. Metodologia cercetării educaţiei religioase īn şcolile publice din Romānia 1.6. Echipa proiectului şi colaboratorii | 1.1. Contextul general
Publicarea
rezultatelor acestui proiect coincide cu momente importante din istoria
recentă a Romāniei, care au relevanţă inclusiv pentru subiectul acestui
studiu. De la 1 ianuarie 2007, ţara noastră a devenit membră a Uniunii
Europene, īn această calitate aderīnd totodată la valorile care au
constituit şi continuă să anime Uniunea Europeană. Prezent la
ceremonia de deschidere a celei de-a Treia Adunări Ecumenice Europene
de la Sibiu (4-9 septembrie 2007), prima găzduită de un stat majoritar
ortodox, José Manuel Durćo Barroso, preşedintele Comisiei Europene, a
transmis un mesaj important, relevant pentru dezbaterea publică din
Romānia privind separaţia dintre stat şi biserică, religia īn spaţiul
public, rolul religiei īn arhitectura Europei Unite: „Toate formele de
exprimare a dimensiunii culturale şi spirituale a omului trebuie să
poată să coexiste īn Europa. Toate imnurile de bucurie, fie ele sacre
sau profane, trebuie să poată să răsune.(...). Religia este o
dimensiune din ce īn ce mai importantă a multor societăţi şi o sursă
importantă de valori pentru indivizi. Ea poate juca un rol capital
promovīnd aprecierea altor culturi, religii şi moduri de viaţă pentru a
contribui la stabilirea armoniei dintre ele. (...) Dialogul cu
diferitele Biserici, comunităţi confesionale şi de convingeri, precum
şi apărarea intransigentă a libertăţii de religie (ca şi a libertăţii
de a nu avea o religie) īnseamnă recunoaşterea acestei diversităţi şi a
acestui pluralism care constituie sufletul ideii noastre de Europa.
(...) Europa este profund ataşată umanismului şi democraţiei pe care
le-a «inventat». Respectul diversităţii, deschiderea către celălalt şi
toleranţa (s.n.) sīnt la fel de adīnc ancorate īn cultura europeană.
Toate aceste valori sīnt īnsumate īn idealul ecumenic al bisericilor
europene exprimat sintetic prin conceptul de „diversitate
reconciliată”. Pentru autorii acestei cercetări este important de
elucidat dacă predarea religiei īn şcolile publice din Romānia
corespunde acestei idei de umanism şi democraţie care a fondat Europa,
dacă valorile europene ale diversităţii şi toleranţei, ale respectului
faţă de alte culturi, religii şi moduri de viaţă, ca şi libertatea de a
avea sau a nu avea o religie, sīnt apărate şi la noi cu intransigenţă,
dacă īnvăţămīntul romānesc actual s-a făurit, īn privinţa predării
religiei, īn jurul conceptului „diversităţii reconciliate”.
O
analiză, fie şi succintă, a locului bisericii īn Romānia actuală, ne
poate furniza un prim răspuns. După căderea comunismului, īn Romānia,
ca de altfel īn toate statele post-totalitare, a avut loc revirimentul
spectaculos al prezenţei şi influenţei bisericii īn viaţa publică.
Căderea comunismului a semnificat un moment de justiţie pentru
bisericile din Europa Centrală şi de Est, inclusiv pentru cultele
religioase din Romānia, hărţuite, deposedate şi umilite, unele
interzise chiar de regimul comunist. Īn Romānia, comunismul a īnsemnat
īn mare parte şi un ateism militant de stat, ale cărui consecinţe sīnt
cunoscute: scoaterea īn afara legii a Bisericii Greco-Catolice,
confiscarea bunurilor sale, īntemniţarea a numeroşi ierarhi
greco-catolici, catolici şi de alte confesiuni, infiltrarea cultelor
religioase de către Securitate. Demolarea bisericilor, trădarea
īnaltului cler, emigrarea preoţimii sau retragerea īn mănăstiri a
oponenţilor colaboraţionismului cu regimul totalitar au īnsoţit şi
istoria ultimilor cincizeci de ani ai bisericii ortodoxe1.
Martiriul
unor īntīi stătători ai cultelor de dincolo de cortina de fier,
exemplul şi rolul Papei Ioan Paul al II-lea īn prăbuşirea comunismului,
impactul acelui simplu, dar intransigent „Non avete paura!” („Nu vă fie
frică!”) al său asupra milioanelor de asupriţi ai comunismului, au
constituit o legitimare puternică a dreptului bisericii de a reveni īn
prim-planul vieţii sociale, cu o credibilitate direct proporţională cu
rezistenţa sa anticomunistă. Īn excesul de zel al unor cercuri
interesate, au fost reabilitate inclusiv feţe bisericeşti al căror
trecut totalitar, de astă-dată de extremă dreaptă, a fost trecut subit
cu vederea. Revoluţia romānă din decembrie 1989 care a dus la
răsturnarea regimului naţional-comunist a īnceput, să ne amintim, cu o
manifestare de protest la Timişoara, īn centrul căreia s-a aflat tot un
om al bisericii, pastorul protestant Lįszló Tőkés.
Noile elite
post-comuniste, cel mai adesea īn criză de legitimitate, nu au ratat
nici o ocazie pentru a-şi alia sau chiar subordona bisericile, īntre
care, īndeosebi cele majoritare, au recidivat adesea īn servirea
intereselor politice, īn schimbul unor poziţii de forţă, exclusivităţi
şi privilegii, de natură inclusiv materială. Aşa se face că, īn mod
paradoxal, īn unele din statele post-comuniste, īntre care şi Romānia,
deşi căderea totalitarismului a fost un moment astral, cīnd cultele ar
fi putut să se emancipeze de sub tutela statului, ele au preferat să
continue colaborarea cu statul pe care, pe măsură ce-şi redobīndeau
credibilitatea publică, l-au servit, pentru a-l folosi apoi īn
interesul propriu. Unul din instrumentele acestei capturări a statului,
care a condus de fapt la sacrificarea a două valori esenţiale ale lumii
libere şi democratice, pe de o parte autonomia bisericii şi pe de altă
parte laicitatea statului – Romānia fiind una din ţările care
ilustrează cel mai eclatant această ambivalenţă –, a fost tocmai
acapararea sistemului public de īnvăţămīnt de către cultele religioase,
īn cazul nostru, preponderent de către Biserica Ortodoxă Romānă.
Numeric
şi istoric cea mai influentă īn Romānia, Biserica Ortodoxă Romānă a
stat īn primele zile de după Revoluţia din decembrie 1989 sub semnul
contestării. Percepută ca prea apropiată, uneori direct aservită
regimului comunist prin ierarhii săi, īn sīnul BOR s-a īncercat o
reformă din interior printr-un grup de reflecţie pentru īnnoirea
bisericii, din care făceau parte preoţi care, după restaurarea īn forţă
a Patriarhului Teoctist, aveau să fie neutralizaţi şi eliminaţi din
eşaloanele superioare, iar ca pedeapsă pentru a fi complotat la reforma
BOR, s-au văzut printre primii extrădaţi pe lista de foşti colaboratori
ai Securităţii, fiind astfel definitiv compromişi. Printre puţinele
īnalte feţe bisericeşti ortodoxe care au dobīndit după 1989 o
recunoaştere largă a onorabilităţii se află şi Mitropolitul Banatului
Nicolae Corneanu, care şi-a recunoscut public, īncă īn 1990,
colaborarea cu Securitatea şi a iniţiat o reconciliere la nivel
regional cu Biserica Greco-Catolică, căreia i-a restituit mare parte
din lăcaşurile de cult confiscate de regimul comunist şi atribuite
Bisericii Ortodoxe.
Dincolo de erorile sau trădările īnalţilor
ierarhi, Biserica a ajuns să devină şi să rămīnă, după 1989, entitatea
cu cel mai īnalt grad de īncredere publică, sondajele plasīnd-o īn mod
constant la nivele de peste 80 % din īncredere (1999 – 88%, 2000 – 85%,
2001 – 89%)2.
Ca urmare, orice gest, iniţiativă sau atitudine a
bisericii influenţează puternic viaţa publică din Romānia, chiar dacă
Constituţia Romāniei de după 1989 nu a consacrat de jure un rol
privilegiat al Bisericii Ortodoxe īn raporturile cu statul şi nu i-a
conferit titlul de biserică naţională. Dacă gradul de religiozitate al
romānilor (cca. 40 % frecventează biserica), nu atinge nici pe departe
gradul de īncredere īn biserică, aceasta din urmă a influenţat şi
influenţează totuşi decisiv toate pīrghiile puterii. Nu există om
politic romān, partid sau instituţie publică care să nu cultive relaţii
speciale cu BOR, dīndu-i acesteia puteri discreţionare şi oculte asupra
vieţii publice. Nu īntīmplător, īntr-o emisiune recentă de televiziune,
prilejuită de īntronizarea noului patriarh al Romāniei, un avizat
comentator de subiecte religioase, el īnsuşi preot ortodox şi redactor
la cotidianul Evenimentul Zilei, declara fără ocolişuri că BOR este
„cea mai puternică instituţie din Romānia”.
Īntr-un studiu
consacrat extremismului romānesc3, Gabriel Andreescu aduce o serie de
argumente temeinice īn sprijinul ipotezei că BOR favorizează īn sīnul
său şi manifestă īn acţiunile sale idei şi atitudini extremiste.
Andreescu citează publicaţii „de atitudine creştin-ortodoxă” care apar
sub patronajul ierarhilor BOR şi abundă de elemente de doctrină
fundamentalistă; enumeră acţiunile violente tutelate de clerul ortodox
īndreptate īmpotriva credincioşilor greco-catolici, a baptiştilor,
evangheliştilor, adventiştilor şi Martorilor lui Iehova; atrage atenţia
asupra supunerii clasei politice, contestării statului de drept,
legăturilor istorice cu legionarismul, obţinerii de finanţări continue
şi netransparente din partea guvernului şi a autorităţilor locale.
Critici
severe la adresa limitării libertăţii religioase īn Romānia şi
atitudinilor intolerante sprijinite de BOR īmpotriva altor culte sīnt
prezentate pe larg şi īn rapoartele anuale ale Departamentului de Stat
al SUA4.
Celelalte 17 culte recunoscute5 oficial īn Romānia,
minoritare numeric, au adoptat la īnceputul tranziţiei o atitudine de
rezistenţă faţă de dominaţia BOR. Oponentul principal a fost Biserica
Romānă Unită cu Roma -Greco-Catolică, care şi-a tematizat opoziţia pe
fondul refuzului BOR de a retroceda bunurile confiscate de statul
comunist prin Decretul nr. 358 din 2 decembrie1948 şi atribuite BOR. A
existat totodată o rezistenţă mai mult sau mai puţin explicită a
cultelor la aspiraţia BOR de a dobīndi īn Constituţie şi īn Legea
Cultelor poziţia de biserică naţională, ceea ce ar fi consacrat de jure
situaţia de fapt a acestui cult īn Romānia. Pe măsură ce a devenit tot
mai evident că BOR nu poate obţine recunoaşterea de jure a statutului
său privilegiat, dar continuă să-l deţină de facto, bisericile
minoritare s-au aliniat īn multe privinţe politicii BOR, care a devenit
un fel de navă - amiral īn relaţiile cu statul. Acest aspect este
important pentru a īnţelege īn cele ce urmează oportunismul unor culte
minoritare care preferă să īnchidă ochii īn faţa marilor privilegii ale
BOR pentru a-şi păstra şi perpetua, la rīndul lor, micile privilegii.
Recent,
preşedintele Romāniei a surprins prin gesturi simbolice oarecum ieşite
din comun chiar şi pentru Romānia, cu atīt mai mult īn Europa, sărutīnd
īn public, īn două rīnduri, mīna patriarhului BOR: la ceremonia din
parlament de investire a sa ca preşedinte, mai apoi la īntronizarea
noului patriarh, īn cadrul ceremoniei festive (30 septembrie 2007),
ceea ce semnifică vasalitatea statului faţă de puterea religioasă şi
subliniază fără echivoc statutul privilegiat al BOR faţă de celelalte
culte. Gestul de a săruta mīna patriarhului ortodox după intrarea
Romāniei īn UE confirmă supoziţia că relaţia dintre biserică şi stat va
fi favorizată īn faţa angajamentelor şi valorilor occidentale şi
transmite mesajul că, alături de Grecia, dar spre deosebire de
Bulgaria, Romānia aspiră la statutul de excepţie īn sīnul statelor
europene majoritar ortodoxe, īntreţinīnd o confuzie voită īn privinţa
caracterului secular al statului şi favorizīnd funcţionarea unui anume
grad de teocratism. Societatea civilă6 care protestează īmpotriva
acestei stări de lucruri este limitată numeric, avīnd īn vedere
riscurile majore ale deconspirării relaţiei oculte dintre statul romān
şi Biserica Ortodoxă. Elita intelectuală influentă care dă tonul
atitudinii publice faţă de BOR relativizează acest aspect, īntreţinīnd
ideea unor concesii necesare faţă de tradiţia romānească şi ortodoxă şi
etichetīndu-i pe cei care denunţă discriminarea ca tot atītea
īntruchipări ale „omului recent”. Că discriminarea şi intoleranţa nu ar
trebui să fie practicate de nici un creştin sau credincios adevărat, nu
intră pe agenda tradiţionaliştilor.
Īn această cheie complicată
poate fi decodată situaţia actuală a educaţiei religioase īn şcolile
publice, ea devenind de-a lungul anilor o anexă a Bisericii Ortodoxe
Romāne, cu unele concesii insignifiante făcute altor culte. Unele din
acestea, deşi minoritare şi persecutate permanent, īntr-o atmosferă de
ostilitate mediatică şi administrativă, şi-au ridicat nu de puţine ori
vocea īmpotriva discriminării la care sīnt supuse, nu īn ultimul rīnd
prin Memorandumul credincioşilor greco-catolici7 sau a celor 43 de
petiţii (īntre 2002-2007) adresate Consiliului Naţional pentru
Combaterea Discriminării de reprezentanţi ai Bisericii Greco-Catolice,
ai cultului Martorii lui Iehova, ai Cultului Musulman, ai Bisericii
Creştine Adventiste de Ziua a Şaptea, ai Adunării Spirituale Naţionale
a Bahį’ilor şi ai organizaţiilor de drepturile omului.
sus
1.2. Motivaţia proiectului
Proiectul Ligii Pro Europa intitulat „Promovarea
interesului superior al copilului īn educaţia religioasă. Monitorizarea
educaţiei religioase īn şcolile publice din Romānia” a fost
motivat de faptul că educaţia religioasă din şcolile publice, aşa cum
se prezintă astăzi, este afectată de tendinţe şi practici care merg īn
sens invers drepturilor copilului, lezīnd demnitatea, protecţia
īmpotriva abuzurilor, nediscriminarea, libertatea de conştiinţă,
inclusiv respectul pentru opţiunile acestora. Aceste practici pot
genera segregare şi sentimente de respingere faţă de copiii care provin
din familii neortodoxe sau nereligioase. Aşa cum se prezintă astăzi,
educaţia religioasă este confesională prin conţinut, dogmatică prin
doctrină şi implică practicarea īn şcoală a ritualurilor religioase.
Practic, orele de religie sīnt utilizate pentru catehizare şi, nu de
puţine ori, pentru īndoctrinare.
Influenţa cultelor a crescut
gradual īn īnvăţămīntul public, odată cu introducerea studiului
religiei la toate nivelele, īn toate unităţile şcolare din Romānia şi
cu susţinerea tacită de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării a
statutului ambiguu – facultativ, opţional sau obligatoriu – al
disciplinei religie. Lipsa de cadre de la īnceputul anilor ‘90 a făcut
ca predarea religiei, după model confesional, să fie asigurată īn
proporţie covīrşitoare de preoţi. Prezenţa masivă a preoţilor īn şcoala
publică, īn prima parte a deceniului zece, a antrenat adoptarea, pas cu
pas, īn majoritatea şcolilor a simbolurilor şi ritualurilor religioase
ca parte integrantă şi „firească” a vieţii şcolare. Preponderenţa
numerică şi influenţa BOR a făcut ca, practic ,sistemul şcolar public
să fie dominat de simbolurile şi ritualurile acestui cult, care,
juridic, nu deţine īn statul romān un statut privilegiat, dar de facto
a dobīndit unul loc proeminent īn şcoala publică. Acelaşi fenomen este
observabil īntr-o oarecare măsură īn regiunile unde alte culte sīnt
dominante (Harghita şi Covasna, majoritar romano-catolice, protestante
sau unitariene), care au profitat la rīndul lor de breşa produsă de
cultul majoritar īn sistemul public şi şi-au impus, după model ortodox,
dominaţia simbolică īn şcoli, contribuind la abolirea caracterului laic
al şcolilor finanţate din fonduri publice. La aceste fenomene s-a
adăugat ambiguitatea legislaţiei privind īnfiinţarea liceelor
confesionale, al căror statut rămīne imprecis şi rezultă adesea din
sistemul de aranjamente şi raportul de forţe dintre culte şi
inspectoratele şcolare, fiind īn acelaşi timp dependent de
retrocedările de clădiri către cultele religioase. Avīnd īn vedere
diversitatea religioasă a Romāniei, deşi şcolile reunesc elevi ce-şi
declară apartenenţa la diferite culte religioase, lipsa cadrelor care
să predea religii minoritare a făcut ca, de la bun īnceput, principiul
şanselor egale să nu poată fi garantat „din raţiuni practice”. Chiar
Legea īnvăţāmīntului conţine prevererea cinică conform căreia cei care
nu pot primi notă la religie īn şcoală o pot aduce de la cultul lor!
Pe
parcurs, preocuparea inspectoratelor şi a direcţiunilor de şcoli pentru
respectarea principiului şanselor egale s-a diminuat aproape complet,
impunīndu-se o politică de laissez-faire, o politică a faptului
īmplinit, īntărită de luări de poziţie complet eronate şi partizane ale
MEC8. Elevii aparţinīnd cultelor minoritare au devenit fie „auditoriu
captiv” la orele de religie ortodoxă, fie au fost expediaţi, īn numele
unei „flexibilităţi” greşit īnţelese, la orele de religie organizate de
cultele lor la lăcaşurile de cult respective, fără a beneficia de
sprijin de stat, ceea ce pune respectivele culte īntr-o situaţie de
evidentă inferioritate. Există şi comunităţi religioase care, ca o
expresie a mefienţei legitime faţă de sistemul actual de privilegiere a
cultului ortodox sau ca urmare a convingerii că separaţia dintre stat
şi biserică este opţiunea valabilă, preferă să ofere educaţie
religioasă exclusiv īn cadrul comunităţilor religioase, la sediul
aşezămintelor de cult respective.
Prin imposibilitatea de a asigura
tuturor elevilor accesul egal şi condiţii egale de studiere a religiei
proprii, s-a deschis īn sistemul actual de educaţie publică din Romānia
calea discriminării directe, indirecte şi structurale a minorităţilor
religioase sau a persoanelor care nu doresc să fie afiliate nici unui
cult religios. Fenomenul discriminării este larg răspīndit şi dovedeşte
cīt de pripită a fost decizia de a introduce studierea religiei, pe
baze confesionale, īn īnvăţămīntul public din Romānia. Decizia a fost
pur politică, nesocotind interesul superior al copilului şi datoria
statului de a sigura egalitatea de şanse şi īn acest domeniu. Īnainte
de a evalua dacă sistemul este pregătit pentru această provocare şi a
analiza riscurile unei asemenea decizii, şcoala romānească s-a grăbit,
la presiunea politicienilor, să satisfacă interesele partizane ale, īn
primul rīnd, Bisericii Ortodoxe.
Argumentul principal şi predilect
vehiculat care a condus la introducerea studiului religiei īn şcoli –
aşa cum reiese din studiile īntreprinse de Liga Pro Europa, din
chestionarele, dezbaterile şi interviurile realizate īn cadrul
proiectului – este acela al reparaţiei istorice după 50 de ani de
ateism de stat, cīnd cultele religioase s-au aflat īn situaţia de a nu
putea practica liber şi de a pierde masiv enoriaşi, iar valorile
predicate de religie – toleranţa, bunătatea, devotamentul, iubirea
aproapelui, solidaritatea – au cunoscut un regres īngrijorător īn
societatea romānească. Se poate observa de la bun īnceput că
argumentul principal pentru introducerea religiei īn şcoli este
exterior sistemului de īnvăţămīnt, fiind promovat īn primul rīnd ca un
interes al cultelor de a corecta o lacună din societate. Dacă sistemul
de educaţie publică nu poate şi nu trebuie să servească interesul
particular al cultelor, īn schimb este necesar ca acesta să participe
la servirea interesului public şi al idealului de formare şi educare a
personalităţii autonome, creative şi responsabile a tinerei generaţii.
Īntrebarea
fundamentală, la care īncercăm să dăm răspuns īn cadrul prezentului
studiu este dacă şi īn ce măsură predarea religiei īn şcolile publice,
aşa cum se petrece astăzi īn sistemul de īnvăţămīnt din Romānia,
serveşte interesul public şi promovarea idealului educaţional al
Romāniei europene, dacă serveşte, īnainte de orice, interesul superior
al copilului.
Adepţii şi susţinătorii actualului sistem, declară că
studiul religiei īn şcoli, chiar păstrīndu-şi caracterul confesional,
este un important vehicul pentru educaţia īn spiritul toleranţei,
acceptării şi respectării pluralismului religios. Din chestionarele
aplicate de Liga Pro Europa reiese īntr-adevăr că majoritatea
covīrşitoare (69,9%) a elevilor respondenţi dobīndesc cunoştinţe despre
religia lor şi despre religie īn general īn sistemul de īnvăţămīnt
public. Īnsă, o multitudine de cazuri din teren, īnregistrate de-a
lungul anilor de Liga Pro Europa, de la predicile ţinute la orele de
religie, la practica deschiderii anului şcolar de către preoţi, la
politica de cadre, neasigurarea accesului egal, discriminarea,
conţinutul unor manuale – demonstrează faptul īngrijorător că,
dimpotrivă, īn multe cazuri, educaţia religioasă, aşa cum se petrece
azi īn şcolile publice din Romānia, nu serveşte īn primul rīnd
interesul superior al copilului şi nu respectă principiul şanselor
egale, ci mai degrabă interesele partizane ale diferitelor culte, īn
principal ale Bisericii Ortodoxe majoritare. Prezenţa īn şcoli a
simbolisticii şi ritualurilor bisericeşti, construirea de capele şi
bisericuţe īn incinta şcolilor, īntr-o proporţie covīrşitoare
reprezentīnd cultul ortodox, conduce la excluziune pentru cultele
nereprezentate şi devine un factor de legitimare instituţională a
Bisericii Ortodoxe, dominantă īn entităţile şcolare. Astfel, de la
vīrsta tīnără, elevilor ortodocşi li se inoculează convingerea
superiorităţii şi legitimităţii oficiale exclusive a cultului lor şi a
faptului că celelalte culte sīnt tolerate sau de rangul doi,
simbolistica, ritualurile şi valorile lor fiind excluse din
mainstream-ul instituţional.
Īncă de la introducerea religiei īn
şcoli, Liga Pro Europa a primit de la cultele religioase minoritare, de
la părinţii unor elevi cărora li se impusese participarea la ore de
religie alta decīt confesiunea lor, sau de la părinţi care nu doreau ca
fiii/fiicele lor să participe la ore de educaţie religioasă, sesizări
privind caracterul confuz al legislaţiei, practica contradictorie a
unităţilor de īnvăţămīnt dominată de arbitrariul deciziei unor
directori, cel mai adesea obedienţi cultului dominant, subordonarea
interesului superior al copilului unor interese partizane ale cultelor,
afectarea caracterului secular şi laic al şcolii publice. Nu mai puţin,
unii părinţi au susţinut că informarea lor privind alternativele
educaţionale de către unităţile de īnvăţămīnt este deficitară, iar
obiectul „religie” este īn realitate obligatoriu, fiind prezentat īn
cele mai multe şcoli ca un opţional prestabilit. S-au īnregistrat
plīngeri privind accesul la educaţie religioasă al cultelor minoritare,
discriminări īn privinţa selecţiei cadrelor, configurării catedrelor,
titularizării pe posturi. BOR este de departe favorizată īn competiţia
cu alte culte īn privinţa ocupării funcţiei de inspector de religie,
aproape toţi inspectorii de religie la nivelul ţării fiind de
confesiune ortodoxă.
S-au īnregistrat şi plīngeri ale unor
absolvenţi de studii universitare de teologie cărora cultele nu le-au
dat acordul pentru predarea religiei, acest acord avīnd prioritate
asupra unei diplome universitare recunoscute de statul romān. Īn
fine, părinţi şi elevi deopotrivă s-au plīns despre conţinutul
educaţiei religioase pe care au definit-o ca fiind īn multe cazuri
opusă spiritului ecumenic, bazată pe īndoctrinare şi catehizare,
predīnd cunoştinte modeste, adesea distorsionate, despre marile religii
ale lumii sau religiile din Romānia.
Este evident că, după o
experimentare de aproape două decenii a educaţiei religioase
confesionale īn şcolile romāneşti, un bilanţ este necesar. Este
surprinzător că MEC īnsuşi sau alte organisme şi instituţii de stat nu
au fost interesate să īntreprindă o astfel de evaluare, īn ciuda
numeroaselor semnale ale organizaţiilor internaţionale, ale societăţii
civile, ale presei, atrăgīnd atenţia că educaţia religioasă īn
şcoli nu corespunde valorilor societăţii noastre. Prezentul raport
şi-a propus să fie o contribuţie la identificarea şi elucidarea
problemelor cu care se confruntă īn prezent educaţia religioasă īn
şcoli şi să sprijine, prin concluziile şi recomandările sale, reforma
studiului religiei īn şcoli, o reformă urgentă şi necesară īn care
Ministerului Educaţiei īi revine rolul de protagonist.
sus
1.3. Scopul şi obiectivele
Scopul proiectului „Promovarea
interesului superior al copilului īn educaţia religioasă. Monitorizarea
educaţiei religioase īn şcolile publice din Romānia”,
desfăşurat de Liga Pro Europa, este de a monitoriza şi evalua situaţia
actuală a educaţiei religioase īn şcolile de stat, de a elabora, īn
urma consultării cu profesorii, elevii, părinţii, experţii şi
instituţiile relevante, precum şi a studierii modelelor din alte state
democratice, a unui set de concluzii şi recomandări, care să permită
reforma predării religiei īn şcoli, prin adoptarea de politici publice
şi măsuri specifice īn conformitate cu interesul superior al copilului,
respectarea drepturilor copilului şi a principiilor şanselor egale şi
non-discriminării. Rezultatele proiectului vor fi puse la dispoziţia
Guvernului, Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,
Ministerului Culturii şi Cultelor, comisiilor parlamentare de resort şi
a tuturor instituţiilor implicate īn elaborarea şi implementarea
politicilor publice īn domeniul educaţiei. Acest proiect inovativ
este, după ştiinţa noastră, una din primele evaluări ample ale
situaţiei actuale a predării religiei īn şcolile publice din Romānia,
la mai bine de un deceniu şi jumătate de la introducerea materiei
„Religie” īn programa de īnvăţămīnt, adaugīndu-se eforturilor altor
organizaţii neguvernamentale, īndeosebi Asociaţia Solidaritatea pentru
Libertatea de Conştiinţă.9 Īn cadrul proiectului, s-a acordat o
importanţă deosebită evaluării opiniei elevilor şi cadrelor didactice
privind educaţia religioasă īn şcoli. Īn acest scop, s-au aplicat
chestionare elevilor şi cadrelor didactice din unele localităţi urbane
şi rurale situate pe raza judeţelor Iaşi, Buzău, Tulcea, Dolj, Timiş,
Cluj, Satu Mare, Harghita şi municipiul Bucureşti. La īncheierea
acţiunii de aplicare a chestionarelor, situaţia educaţiei religioase
din şcolile publice a fost dezbătută cu participarea elevilor, cadrelor
didactice, părinţilor, inspectoratelor şcolare, reprezentanţilor
cultelor şi ONG-urilor preocupate de această tematică īn cadrul unor
īntīlniri la nivel local şi naţional. Obiective:
Concluziile evaluării chestionarelor şi a dezbaterilor au fost
utilizate de echipa de proiect pentru elaborarea raportului final.
Acesta cuprinde o analiză a modului cum se predă religia (statutul
disciplinei religie, statutul cadrelor didactice, conţinutul
manualelor, ritualuri, evenimente şi simboluri religioase īn şcoli) şi
conţine totodată recomandări privind armonizarea educaţiei religioase
īn şcolile publice cu drepturile şi interesul superior al copilului,
respectīnd principiul egalităţii de şanse.
sus
1.4. Etapele proiectului
Proiectul
s-a desfăşurat īn perioada 1 septembrie 2006 - 15 noiembrie 2007 şi a
cuprins următoarele etape şi activităţi :
• Aplicarea de
chestionare īn şcoli şi evaluarea sociologică a rezultatelor. Īn
perioada octombrie-decembrie 2006 au fost aplicate un număr de 3750 de
chestionare • Organizarea, īn judeţele unde s-au aplicat
chestionarele, a unor dezbateri cu participarea cadrelor didactice,
elevilor, părinţilor, reprezentanţilor cultelor religioase,
organizaţiilor de drepturile omului şi minorităţilor, mediilor
academice. Īntīlnirile au avut loc īn perioada ianuarie-mai 2007. •
Organizarea unei consfătuiri la nivel naţional cu invitarea
reprezentanţilor Ministerului Educaţiei şi Cercetării, ai comisiilor
parlamentare de īnvăţămīnt, ai institutelor educaţiei, mediilor
universitare, cultelor religioase, organizaţiilor de drepturile omului
şi minorităţilor, pentru dezbaterea rezultatelor preliminare ale
monitorizării, Bucureşti, iunie 2007. • Organizarea unui seminar cu
experţi din medii academice şi organizaţii de drepturile omului pentru
ameliorarea deficienţelor educaţiei religioase, Ilieni, iulie 2007. •
Elaborarea raportului privind educaţia religioasă īn şcolile publice
din Romānia, incluzīnd o prezentare a practicilor din alte state,
elaborarea concluziilor şi recomandărilor pentru reforma educaţiei
religioase īn şcoli, august-noiembrie 2007 • Diseminarea rezultatelor, dezbateri publice – decembrie 2007 Īn
paralel cu elaborarea raportului final şi ca o publicaţie
complementară, s-au publicat īn revista Altera nr. 32/2007 o serie de
articole despre educaţia religioasă şi prezenţa religiei īn spaţiul
public īn alte state, precum şi documente referitoare la libertatea
religioasă.10
sus
1.5. Metodologia cercetării educaţiei religioase īn şcolile publice din Romānia Metodologia cercetării educaţiei religioase īn şcolile publice din Romānia a cuprins următoarele faze:
Cercetarea teoretică a educaţiei religioase
Partea
teoretică a cercetării a cuprins o trecere īn revistă a legislaţiei
interne privind educaţia (legea īnvăţămīntului, legea cultelor etc.),
cīt şi a documentelor internaţionale de protecţie a drepturilor omului
īn general şi a drepturilor copilului īn special. Au fost analizate īn
acelaşi timp rapoartele privind libertatea religioasă ale
Departamentului de Stat al SUA, rapoartele de ţară ale Comisiei UE şi
rapoartele OSCE etc. O altă temă abordată a fost analiza rapoartelor şi
evaluărilor din domeniul educaţiei religioase īn şcolile publice din
Romānia după 1989. Īn acest demers era de interes major relaţia
stat-biserică, mai exact modalitatea de pătrundere a cultelor
religioase īn cadrul sistemului public de īnvăţămīnt, politica paşilor
mărunţi de la iniţiere la catehizare şi statutul acestui tip de
educaţie. Au fost valorificate acele studii care, pe parcursul anilor,
au analizat relaţia dintre Biserica Ortodoxă Romānă şi celelalte culte,
precum şi dintre biserică şi stat īn perioada post-comunistă. De
asemenea, s-a realizat şi o cercetare a predării obiectului religie īn
unele state din Europa şi īn Statele Unite ale Americii pentru a avea
un termen de comparaţie cu politicile publice din Romānia īn domeniul
educaţiei.
Cercetarea sociologică a educaţiei religioase īn şcoli
Īn
vederea aplicării chestionarelor īn şcolile publice atīt la elevi, cīt
şi la profesori, Liga Pro Europa a solicitat prin adresa
nr.1058/28.05.2006 avizul Ministerului Educaţiei şi Cercetării. MEC
prin avizul nr. 33444/31.05.2006 şi-a dat acordul cu privire la
desfăşurarea cercetării īn cadrul şcolilor din sistemul public de
īnvăţămīnt.
Au fost elaborate două seturi de chestionare11,
unul pentru a fi completat de elevii de curs gimnazial şi de liceu, iar
celălalt pentru cadrele didactice care predau religia şi cadrele
didactice de altă specialitate. Completarea chestionarelor a fost
facultativă, īn consecinţă numărul de chestionare completate este
inferior numărului de chestionare distribuite. Ambele seturi de
chestionare au fost traduse şi īn limba maghiară pentru zona
Transilvaniei unde a fost monitorizată predarea religiei şi īn şcolile
de limbă maghiară. Chestionarele dedicate elevilor au fost testate pe
un grup de control, alcătuit din liceeni şi studenţi tārgumureşeni,
aparţinīnd etniilor romānă şi maghiară. Īn urma evaluării
chestionarelor completate de grupul de control, chestionarele pentru
elevi au suferit unele modificări menite să le amelioreze.
Eşantionarea
s-a realizat la nivel naţional pornind de la cifrele de şcolarizare la
īnvăţămīntul gimnazial şi liceal din Hotărīrea Ministerului Educaţiei
şi Cercetării nr. 87 din 10 februarie 2005. Cifrele de şcolarizare
aprobate erau de 1.010.000 elevi la īnvăţămīntul gimnazial şi 175.000 +
5.000 + 25.000 elevi la īnvăţămīntul liceal.12 Aceste cifre, precum
şi proporţiile dintre urban şi rural au stat la baza repartiţiei pe
cote legate. Metoda de eşantionare aleasă este una simplă nealeatoare.
Chestionarele urmau să fie completate la nivelul fiecărui judeţ
selectat după cum urmează :
| Gimnaziu | Liceu | Total | | Urban | Rural | Urban | Rural | Profesori | 26 | 19 | 18 | 12 | 75 profesori | Clase de elevi (20-25 elevi īntr-o clasă) | 4 clase | 3 clase | 4 clase | 1 clasă | 12 clase |
Īn
cadrul proiectului, Liga Pro Europa a coordonat aplicarea de
chestionare īn toate provinciile istorice ale Romāniei – Banat,
Dobrogea, Moldova, Muntenia, Oltenia şi Transilvania –, īntr-un număr
de 8 judeţe şi municipiul Bucureşti. Chestionarele au fost distribuite
īn 53 unităţi şcolare (37 urbane, 16 rurale)13 din 23 localităţi14.
Numărul total de chestionare distribuite a fost de 3750, din care 3000
chestionare pentru elevi şi 750 chestionare pentru cadrele didactice.
Au fost completate şi returnate īn total 3166 chestionare (84,42% din
cele distribuite), dintre care completate de elevi 2770 chestionare
(92,33%) şi completate de cadrele didactice 396 chestionare (52,8%).
S-a
recomandat monitorilor locali care au aplicat chestionarele ca la o
unitate şcolară, īn măsura posibilului, să se aleagă ani de studiu
diferiţi (clasa a VII-a, a VIII-a, a IX-a, a X-a etc.), şi nu clase
paralele, iar chestionarele au fost aplicate, īn funcţie de aprobările
obţinute, īn şcoli diferite. Acolo unde există licee confesionale sau
ale minorităţilor, s-au aplicat chestionare şi īn astfel de unităţi de
īnvăţămīnt. Aplicarea teritorială a chestionarelor s-a făcut cu o
uşoară preponderenţă īn Transilvania, ţinīnd cont de structura
demografică a judeţelor Harghita şi Covasna, unde populaţia maghiară,
īn principal protestantă, catolică sau unitariană constituie
majoritatea, dar şi pentru că această provincie istorică dispune de un
grad ridicat de diversitate religioasă, permiţīnd evaluarea
substanţială a respectării principiilor non-discriminării şi egalităţii
de şanse, a protecţiei minorităţilor religioase. Pentru aplicarea
chestionarelor au fost selectaţi 10 monitori locali, studenţi sau cadre
didactice, ale căror rapoarte de monitorizare au fost valorificate īn
raportul final.
sus
Analiza manualelor de religie
Analiza
de conţinut a manualelor a evaluat un număr de 32 de manuale şi 1 caiet
de lucru pentru elevi, cadre didactice şi părinţi, dintre care pentru
ciclul primar 17, pentru ciclul gimnazial 5, iar pentru liceu 11.
Structura pe confesiuni a oglindit īn mare măsura proporţia cultelor la
ultimul recensămīnt, fiind analizate manualele cultelor ortodox (17),
romano-catolic, atīt īn limbile romānă cīt şi maghiară (7), protestant
(2), greco-catolic (2), unitarian (1), alianţa evanghelică15, care
cuprinde cultele penticostal, baptist şi creştin după Evanghelie (3).
Dezbateri, interviuri, consultări
Dezbateri locale.
Īn cadrul proiectului s-au desfăşurat şapte īntīlniri locale la Cluj,
Iaşi, Miercurea-Ciuc, Buzău, Tulcea, Timişoara şi Craiova menite să
evalueze educaţia religioasă īn şcolile din judeţele unde fuseseră
aplicate chestionare şi să ofere autorilor proiectului posibilitatea
unui dialog direct cu profesori de religie, reprezentanţi ai cultelor,
inspectori şcolari şi elevi. Formatul īntīlnirilor locale a fost acela
al unor mese rotunde, la care reprezentanţii LPE au prezentat
proiectul, scopul şi obiectivele, precum şi rezultatele (parţiale sau
finale) ale aplicării chestionarelor īn judeţele selectate, iar
participanţii au exprimat opinii, observaţii şi recomandări.
Dezbaterea la nivel naţional
a avut loc la 20 iunie 2007 la Bucureşti. La această īntīlnire echipa
de proiect a prezentat concluziile prealabile ale prelucrării
chestionarelor, precum şi aspecte legate de curriculă, manuale,
simboluri şi practici religioase īn şcolile publice. S-au formulat de
către participanţi, după caz, puncte de vedere ale unor instituţii
implicate īn elaborarea de politici publice īn domeniul īnvăţămīntului
sau recomandări pentru reforma predării educaţiei religioase, precum şi
argumente īn favoarea păstrării sistemului actual.
Rezultatele preliminare ale chestionarelor şi īntīlnirilor locale au fost evaluate cu un grup de control īn
cadrul Universităţii de Vară Transilvania (Ilieni, 23 iulie 2007),
ocazie pentru a discuta atīt rezultatele analizei chestionarelor, cīt
şi percepţia publică a cercetării.
Interviuri.
Tematica abordată de proiect a fost aprofundată īn cadrul unor
interviuri cu profesori de religie din Tārgu-Mureş şi Timişoara,
reprezentanţi ai unor culte religioase din Oradea, Iaşi, Tulcea,
părinţi şi elevi din Tārgu-Mureş. Detalii privind educaţia religioasă
īn şcoli au fost abordate īn cadrul īntrevederii cu secretarul de stat
responsabil pentru coordonarea īnvăţămīntului preuniversitar īn cadrul
Ministerului Educaţiei şi Cercetării, Svetlana Preoteasa. Studiul a
valorificat şi acele observaţii, recomandări, sesizări primite de-a
lungul anilor la Biroul pentru Drepturile Omului al Ligii Pro Europa
sau adresate echipei de proiect īn perioada desfăşurării proiectului. Consultări.
Pe īntreaga perioadă a proiectului, autorii au avut consultări cu
experţi din Romānia īn domeniul libertăţii religioase din cadrul
Asociaţiei Solidaritatea pentru Libertatea de Conştiinţă şi cu experţi
din Polonia şi Marea Britanie pentru studiul comparativ al educaţiei
religioase din şcolile publice. Au fost consultate site-uri religioase
din Romānia, ca şi site-uri dedicate libertăţii religioase īn SUA. Reflectarea īn mass media a proiectului.
A fost monitorizată reflectarea īn presă a proiectului desfăşurat de
Liga Pro Europa, alături de dezbaterea publică privind prezenţa
simbolurilor religioase īn şcoli. Au fost studiate sesizările īnaintate
de cultele religioase, asociaţiile neguvernamentale sau persoane
private Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării īn care se
semnalează cazuri de discriminare religioasă.
sus
1.6. Echipa proiectului şi colaboratorii
Titularul
proiectului este Liga Pro Europa (LPE), „asociaţie cultural-civică şi
de drepturile omului, independentă, neguvernamentală, nepartizană şi
non-profit, care doreşte să contribuie prin toate mijloacele legale la
integrarea Romāniei īn Europa şi la promovarea valorilor europene īn
Romānia, a principiilor conţinute īn Platforma sa din 30 decembrie
1989, consolidarea societăţii civile, a democraţiei şi pluralismului,
la respectarea demnităţii umane şi a drepturilor universale ale omului,
la eliminarea tuturor formelor de discriminare etnică, lingvistică,
culturală, religioasă sau sexuală, la stimularea dialogului social īn
scopul dezamorsării situaţiilor de tensiune sau conflict izvorīte din
necunoaştere, prejudecăţi sau interese egoiste.” (Statutul LPE, art.3
şi 4) Publicaţia teoretică a LPE, revista Altera publică permanent
īncepīnd din anul 1995, mai ales īn cadrul rubricii Ecumenica, articole
şi studii referitoare la relaţiile interconfesionale, modelele europene
ale acestora, analize şi studii de istorie a religiilor din
Transilvania sau din lume, concentrīndu-se mai ales pe aspectele
dialogului interconfesional. Echipa care a desfăşurat cercetarea şi
a elaborat raportul a fost coordonată de Smaranda Enache, co-preşedinta
Ligii Pro Europa şi a fost formată din Liviu Andreescu, doctor īn
ştiinţe politice, Laura Ardelean, sociolog, master īn comportament
colectiv, Emil Moise, profesor de filozofie, doctorand la SNSPA,
Judit-Andrea Kacsó, jurist, Remus Cernea activist pentru drepturile
omului şi Elek Szokoly, publicist.
Au colaborat monitorii locali:
Emil Moise (Buzău), Daniela Loredana Bălteanu (Bucureşti), Maria Kovįcs
(Cluj), Mirela Băloi (Craiova), Zoltįn Salló (Miercurea Ciuc), Andra
Dobrea (Iaşi), Georgeta Buzįs (Odorheiu Secuiesc), Bogdan Stana (Satu
Mare), Liliana Ciobotea (Timişoara), Andrei Luchici (Tulcea).
sus
|