1. Descrierea proiectului inapoi
1.1. Contextul general 1.2. Motivaţia proiectului 1.3. Scopul şi obiectivele 1.4. Etapele proiectului 1.5. Metodologia cercetării educaţiei religioase în şcolile publice din România 1.6. Echipa proiectului şi colaboratorii | 1.1. Contextul general
Publicarea
rezultatelor acestui proiect coincide cu momente importante din istoria
recentă a României, care au relevanţă inclusiv pentru subiectul acestui
studiu. De la 1 ianuarie 2007, ţara noastră a devenit membră a Uniunii
Europene, în această calitate aderînd totodată la valorile care au
constituit şi continuă să anime Uniunea Europeană. Prezent la
ceremonia de deschidere a celei de-a Treia Adunări Ecumenice Europene
de la Sibiu (4-9 septembrie 2007), prima găzduită de un stat majoritar
ortodox, José Manuel Durão Barroso, preşedintele Comisiei Europene, a
transmis un mesaj important, relevant pentru dezbaterea publică din
România privind separaţia dintre stat şi biserică, religia în spaţiul
public, rolul religiei în arhitectura Europei Unite: „Toate formele de
exprimare a dimensiunii culturale şi spirituale a omului trebuie să
poată să coexiste în Europa. Toate imnurile de bucurie, fie ele sacre
sau profane, trebuie să poată să răsune.(...). Religia este o
dimensiune din ce în ce mai importantă a multor societăţi şi o sursă
importantă de valori pentru indivizi. Ea poate juca un rol capital
promovînd aprecierea altor culturi, religii şi moduri de viaţă pentru a
contribui la stabilirea armoniei dintre ele. (...) Dialogul cu
diferitele Biserici, comunităţi confesionale şi de convingeri, precum
şi apărarea intransigentă a libertăţii de religie (ca şi a libertăţii
de a nu avea o religie) înseamnă recunoaşterea acestei diversităţi şi a
acestui pluralism care constituie sufletul ideii noastre de Europa.
(...) Europa este profund ataşată umanismului şi democraţiei pe care
le-a «inventat». Respectul diversităţii, deschiderea către celălalt şi
toleranţa (s.n.) sînt la fel de adînc ancorate în cultura europeană.
Toate aceste valori sînt însumate în idealul ecumenic al bisericilor
europene exprimat sintetic prin conceptul de „diversitate
reconciliată”. Pentru autorii acestei cercetări este important de
elucidat dacă predarea religiei în şcolile publice din România
corespunde acestei idei de umanism şi democraţie care a fondat Europa,
dacă valorile europene ale diversităţii şi toleranţei, ale respectului
faţă de alte culturi, religii şi moduri de viaţă, ca şi libertatea de a
avea sau a nu avea o religie, sînt apărate şi la noi cu intransigenţă,
dacă învăţămîntul românesc actual s-a făurit, în privinţa predării
religiei, în jurul conceptului „diversităţii reconciliate”.
O
analiză, fie şi succintă, a locului bisericii în România actuală, ne
poate furniza un prim răspuns. După căderea comunismului, în România,
ca de altfel în toate statele post-totalitare, a avut loc revirimentul
spectaculos al prezenţei şi influenţei bisericii în viaţa publică.
Căderea comunismului a semnificat un moment de justiţie pentru
bisericile din Europa Centrală şi de Est, inclusiv pentru cultele
religioase din România, hărţuite, deposedate şi umilite, unele
interzise chiar de regimul comunist. În România, comunismul a însemnat
în mare parte şi un ateism militant de stat, ale cărui consecinţe sînt
cunoscute: scoaterea în afara legii a Bisericii Greco-Catolice,
confiscarea bunurilor sale, întemniţarea a numeroşi ierarhi
greco-catolici, catolici şi de alte confesiuni, infiltrarea cultelor
religioase de către Securitate. Demolarea bisericilor, trădarea
înaltului cler, emigrarea preoţimii sau retragerea în mănăstiri a
oponenţilor colaboraţionismului cu regimul totalitar au însoţit şi
istoria ultimilor cincizeci de ani ai bisericii ortodoxe1.
Martiriul
unor întîi stătători ai cultelor de dincolo de cortina de fier,
exemplul şi rolul Papei Ioan Paul al II-lea în prăbuşirea comunismului,
impactul acelui simplu, dar intransigent „Non avete paura!” („Nu vă fie
frică!”) al său asupra milioanelor de asupriţi ai comunismului, au
constituit o legitimare puternică a dreptului bisericii de a reveni în
prim-planul vieţii sociale, cu o credibilitate direct proporţională cu
rezistenţa sa anticomunistă. În excesul de zel al unor cercuri
interesate, au fost reabilitate inclusiv feţe bisericeşti al căror
trecut totalitar, de astă-dată de extremă dreaptă, a fost trecut subit
cu vederea. Revoluţia română din decembrie 1989 care a dus la
răsturnarea regimului naţional-comunist a început, să ne amintim, cu o
manifestare de protest la Timişoara, în centrul căreia s-a aflat tot un
om al bisericii, pastorul protestant László Tőkés.
Noile elite
post-comuniste, cel mai adesea în criză de legitimitate, nu au ratat
nici o ocazie pentru a-şi alia sau chiar subordona bisericile, între
care, îndeosebi cele majoritare, au recidivat adesea în servirea
intereselor politice, în schimbul unor poziţii de forţă, exclusivităţi
şi privilegii, de natură inclusiv materială. Aşa se face că, în mod
paradoxal, în unele din statele post-comuniste, între care şi România,
deşi căderea totalitarismului a fost un moment astral, cînd cultele ar
fi putut să se emancipeze de sub tutela statului, ele au preferat să
continue colaborarea cu statul pe care, pe măsură ce-şi redobîndeau
credibilitatea publică, l-au servit, pentru a-l folosi apoi în
interesul propriu. Unul din instrumentele acestei capturări a statului,
care a condus de fapt la sacrificarea a două valori esenţiale ale lumii
libere şi democratice, pe de o parte autonomia bisericii şi pe de altă
parte laicitatea statului – România fiind una din ţările care
ilustrează cel mai eclatant această ambivalenţă –, a fost tocmai
acapararea sistemului public de învăţămînt de către cultele religioase,
în cazul nostru, preponderent de către Biserica Ortodoxă Română.
Numeric
şi istoric cea mai influentă în România, Biserica Ortodoxă Română a
stat în primele zile de după Revoluţia din decembrie 1989 sub semnul
contestării. Percepută ca prea apropiată, uneori direct aservită
regimului comunist prin ierarhii săi, în sînul BOR s-a încercat o
reformă din interior printr-un grup de reflecţie pentru înnoirea
bisericii, din care făceau parte preoţi care, după restaurarea în forţă
a Patriarhului Teoctist, aveau să fie neutralizaţi şi eliminaţi din
eşaloanele superioare, iar ca pedeapsă pentru a fi complotat la reforma
BOR, s-au văzut printre primii extrădaţi pe lista de foşti colaboratori
ai Securităţii, fiind astfel definitiv compromişi. Printre puţinele
înalte feţe bisericeşti ortodoxe care au dobîndit după 1989 o
recunoaştere largă a onorabilităţii se află şi Mitropolitul Banatului
Nicolae Corneanu, care şi-a recunoscut public, încă în 1990,
colaborarea cu Securitatea şi a iniţiat o reconciliere la nivel
regional cu Biserica Greco-Catolică, căreia i-a restituit mare parte
din lăcaşurile de cult confiscate de regimul comunist şi atribuite
Bisericii Ortodoxe.
Dincolo de erorile sau trădările înalţilor
ierarhi, Biserica a ajuns să devină şi să rămînă, după 1989, entitatea
cu cel mai înalt grad de încredere publică, sondajele plasînd-o în mod
constant la nivele de peste 80 % din încredere (1999 – 88%, 2000 – 85%,
2001 – 89%)2.
Ca urmare, orice gest, iniţiativă sau atitudine a
bisericii influenţează puternic viaţa publică din România, chiar dacă
Constituţia României de după 1989 nu a consacrat de jure un rol
privilegiat al Bisericii Ortodoxe în raporturile cu statul şi nu i-a
conferit titlul de biserică naţională. Dacă gradul de religiozitate al
românilor (cca. 40 % frecventează biserica), nu atinge nici pe departe
gradul de încredere în biserică, aceasta din urmă a influenţat şi
influenţează totuşi decisiv toate pîrghiile puterii. Nu există om
politic român, partid sau instituţie publică care să nu cultive relaţii
speciale cu BOR, dîndu-i acesteia puteri discreţionare şi oculte asupra
vieţii publice. Nu întîmplător, într-o emisiune recentă de televiziune,
prilejuită de întronizarea noului patriarh al României, un avizat
comentator de subiecte religioase, el însuşi preot ortodox şi redactor
la cotidianul Evenimentul Zilei, declara fără ocolişuri că BOR este
„cea mai puternică instituţie din România”.
Într-un studiu
consacrat extremismului românesc3, Gabriel Andreescu aduce o serie de
argumente temeinice în sprijinul ipotezei că BOR favorizează în sînul
său şi manifestă în acţiunile sale idei şi atitudini extremiste.
Andreescu citează publicaţii „de atitudine creştin-ortodoxă” care apar
sub patronajul ierarhilor BOR şi abundă de elemente de doctrină
fundamentalistă; enumeră acţiunile violente tutelate de clerul ortodox
îndreptate împotriva credincioşilor greco-catolici, a baptiştilor,
evangheliştilor, adventiştilor şi Martorilor lui Iehova; atrage atenţia
asupra supunerii clasei politice, contestării statului de drept,
legăturilor istorice cu legionarismul, obţinerii de finanţări continue
şi netransparente din partea guvernului şi a autorităţilor locale.
Critici
severe la adresa limitării libertăţii religioase în România şi
atitudinilor intolerante sprijinite de BOR împotriva altor culte sînt
prezentate pe larg şi în rapoartele anuale ale Departamentului de Stat
al SUA4.
Celelalte 17 culte recunoscute5 oficial în România,
minoritare numeric, au adoptat la începutul tranziţiei o atitudine de
rezistenţă faţă de dominaţia BOR. Oponentul principal a fost Biserica
Română Unită cu Roma -Greco-Catolică, care şi-a tematizat opoziţia pe
fondul refuzului BOR de a retroceda bunurile confiscate de statul
comunist prin Decretul nr. 358 din 2 decembrie1948 şi atribuite BOR. A
existat totodată o rezistenţă mai mult sau mai puţin explicită a
cultelor la aspiraţia BOR de a dobîndi în Constituţie şi în Legea
Cultelor poziţia de biserică naţională, ceea ce ar fi consacrat de jure
situaţia de fapt a acestui cult în România. Pe măsură ce a devenit tot
mai evident că BOR nu poate obţine recunoaşterea de jure a statutului
său privilegiat, dar continuă să-l deţină de facto, bisericile
minoritare s-au aliniat în multe privinţe politicii BOR, care a devenit
un fel de navă - amiral în relaţiile cu statul. Acest aspect este
important pentru a înţelege în cele ce urmează oportunismul unor culte
minoritare care preferă să închidă ochii în faţa marilor privilegii ale
BOR pentru a-şi păstra şi perpetua, la rîndul lor, micile privilegii.
Recent,
preşedintele României a surprins prin gesturi simbolice oarecum ieşite
din comun chiar şi pentru România, cu atît mai mult în Europa, sărutînd
în public, în două rînduri, mîna patriarhului BOR: la ceremonia din
parlament de investire a sa ca preşedinte, mai apoi la întronizarea
noului patriarh, în cadrul ceremoniei festive (30 septembrie 2007),
ceea ce semnifică vasalitatea statului faţă de puterea religioasă şi
subliniază fără echivoc statutul privilegiat al BOR faţă de celelalte
culte. Gestul de a săruta mîna patriarhului ortodox după intrarea
României în UE confirmă supoziţia că relaţia dintre biserică şi stat va
fi favorizată în faţa angajamentelor şi valorilor occidentale şi
transmite mesajul că, alături de Grecia, dar spre deosebire de
Bulgaria, România aspiră la statutul de excepţie în sînul statelor
europene majoritar ortodoxe, întreţinînd o confuzie voită în privinţa
caracterului secular al statului şi favorizînd funcţionarea unui anume
grad de teocratism. Societatea civilă6 care protestează împotriva
acestei stări de lucruri este limitată numeric, avînd în vedere
riscurile majore ale deconspirării relaţiei oculte dintre statul român
şi Biserica Ortodoxă. Elita intelectuală influentă care dă tonul
atitudinii publice faţă de BOR relativizează acest aspect, întreţinînd
ideea unor concesii necesare faţă de tradiţia românească şi ortodoxă şi
etichetîndu-i pe cei care denunţă discriminarea ca tot atîtea
întruchipări ale „omului recent”. Că discriminarea şi intoleranţa nu ar
trebui să fie practicate de nici un creştin sau credincios adevărat, nu
intră pe agenda tradiţionaliştilor.
În această cheie complicată
poate fi decodată situaţia actuală a educaţiei religioase în şcolile
publice, ea devenind de-a lungul anilor o anexă a Bisericii Ortodoxe
Române, cu unele concesii insignifiante făcute altor culte. Unele din
acestea, deşi minoritare şi persecutate permanent, într-o atmosferă de
ostilitate mediatică şi administrativă, şi-au ridicat nu de puţine ori
vocea împotriva discriminării la care sînt supuse, nu în ultimul rînd
prin Memorandumul credincioşilor greco-catolici7 sau a celor 43 de
petiţii (între 2002-2007) adresate Consiliului Naţional pentru
Combaterea Discriminării de reprezentanţi ai Bisericii Greco-Catolice,
ai cultului Martorii lui Iehova, ai Cultului Musulman, ai Bisericii
Creştine Adventiste de Ziua a Şaptea, ai Adunării Spirituale Naţionale
a Bahá’ilor şi ai organizaţiilor de drepturile omului.
sus
1.2. Motivaţia proiectului
Proiectul Ligii Pro Europa intitulat „Promovarea
interesului superior al copilului în educaţia religioasă. Monitorizarea
educaţiei religioase în şcolile publice din România” a fost
motivat de faptul că educaţia religioasă din şcolile publice, aşa cum
se prezintă astăzi, este afectată de tendinţe şi practici care merg în
sens invers drepturilor copilului, lezînd demnitatea, protecţia
împotriva abuzurilor, nediscriminarea, libertatea de conştiinţă,
inclusiv respectul pentru opţiunile acestora. Aceste practici pot
genera segregare şi sentimente de respingere faţă de copiii care provin
din familii neortodoxe sau nereligioase. Aşa cum se prezintă astăzi,
educaţia religioasă este confesională prin conţinut, dogmatică prin
doctrină şi implică practicarea în şcoală a ritualurilor religioase.
Practic, orele de religie sînt utilizate pentru catehizare şi, nu de
puţine ori, pentru îndoctrinare.
Influenţa cultelor a crescut
gradual în învăţămîntul public, odată cu introducerea studiului
religiei la toate nivelele, în toate unităţile şcolare din România şi
cu susţinerea tacită de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării a
statutului ambiguu – facultativ, opţional sau obligatoriu – al
disciplinei religie. Lipsa de cadre de la începutul anilor ‘90 a făcut
ca predarea religiei, după model confesional, să fie asigurată în
proporţie covîrşitoare de preoţi. Prezenţa masivă a preoţilor în şcoala
publică, în prima parte a deceniului zece, a antrenat adoptarea, pas cu
pas, în majoritatea şcolilor a simbolurilor şi ritualurilor religioase
ca parte integrantă şi „firească” a vieţii şcolare. Preponderenţa
numerică şi influenţa BOR a făcut ca, practic ,sistemul şcolar public
să fie dominat de simbolurile şi ritualurile acestui cult, care,
juridic, nu deţine în statul român un statut privilegiat, dar de facto
a dobîndit unul loc proeminent în şcoala publică. Acelaşi fenomen este
observabil într-o oarecare măsură în regiunile unde alte culte sînt
dominante (Harghita şi Covasna, majoritar romano-catolice, protestante
sau unitariene), care au profitat la rîndul lor de breşa produsă de
cultul majoritar în sistemul public şi şi-au impus, după model ortodox,
dominaţia simbolică în şcoli, contribuind la abolirea caracterului laic
al şcolilor finanţate din fonduri publice. La aceste fenomene s-a
adăugat ambiguitatea legislaţiei privind înfiinţarea liceelor
confesionale, al căror statut rămîne imprecis şi rezultă adesea din
sistemul de aranjamente şi raportul de forţe dintre culte şi
inspectoratele şcolare, fiind în acelaşi timp dependent de
retrocedările de clădiri către cultele religioase. Avînd în vedere
diversitatea religioasă a României, deşi şcolile reunesc elevi ce-şi
declară apartenenţa la diferite culte religioase, lipsa cadrelor care
să predea religii minoritare a făcut ca, de la bun început, principiul
şanselor egale să nu poată fi garantat „din raţiuni practice”. Chiar
Legea învăţâmîntului conţine prevererea cinică conform căreia cei care
nu pot primi notă la religie în şcoală o pot aduce de la cultul lor!
Pe
parcurs, preocuparea inspectoratelor şi a direcţiunilor de şcoli pentru
respectarea principiului şanselor egale s-a diminuat aproape complet,
impunîndu-se o politică de laissez-faire, o politică a faptului
împlinit, întărită de luări de poziţie complet eronate şi partizane ale
MEC8. Elevii aparţinînd cultelor minoritare au devenit fie „auditoriu
captiv” la orele de religie ortodoxă, fie au fost expediaţi, în numele
unei „flexibilităţi” greşit înţelese, la orele de religie organizate de
cultele lor la lăcaşurile de cult respective, fără a beneficia de
sprijin de stat, ceea ce pune respectivele culte într-o situaţie de
evidentă inferioritate. Există şi comunităţi religioase care, ca o
expresie a mefienţei legitime faţă de sistemul actual de privilegiere a
cultului ortodox sau ca urmare a convingerii că separaţia dintre stat
şi biserică este opţiunea valabilă, preferă să ofere educaţie
religioasă exclusiv în cadrul comunităţilor religioase, la sediul
aşezămintelor de cult respective.
Prin imposibilitatea de a asigura
tuturor elevilor accesul egal şi condiţii egale de studiere a religiei
proprii, s-a deschis în sistemul actual de educaţie publică din România
calea discriminării directe, indirecte şi structurale a minorităţilor
religioase sau a persoanelor care nu doresc să fie afiliate nici unui
cult religios. Fenomenul discriminării este larg răspîndit şi dovedeşte
cît de pripită a fost decizia de a introduce studierea religiei, pe
baze confesionale, în învăţămîntul public din România. Decizia a fost
pur politică, nesocotind interesul superior al copilului şi datoria
statului de a sigura egalitatea de şanse şi în acest domeniu. Înainte
de a evalua dacă sistemul este pregătit pentru această provocare şi a
analiza riscurile unei asemenea decizii, şcoala românească s-a grăbit,
la presiunea politicienilor, să satisfacă interesele partizane ale, în
primul rînd, Bisericii Ortodoxe.
Argumentul principal şi predilect
vehiculat care a condus la introducerea studiului religiei în şcoli –
aşa cum reiese din studiile întreprinse de Liga Pro Europa, din
chestionarele, dezbaterile şi interviurile realizate în cadrul
proiectului – este acela al reparaţiei istorice după 50 de ani de
ateism de stat, cînd cultele religioase s-au aflat în situaţia de a nu
putea practica liber şi de a pierde masiv enoriaşi, iar valorile
predicate de religie – toleranţa, bunătatea, devotamentul, iubirea
aproapelui, solidaritatea – au cunoscut un regres îngrijorător în
societatea românească. Se poate observa de la bun început că
argumentul principal pentru introducerea religiei în şcoli este
exterior sistemului de învăţămînt, fiind promovat în primul rînd ca un
interes al cultelor de a corecta o lacună din societate. Dacă sistemul
de educaţie publică nu poate şi nu trebuie să servească interesul
particular al cultelor, în schimb este necesar ca acesta să participe
la servirea interesului public şi al idealului de formare şi educare a
personalităţii autonome, creative şi responsabile a tinerei generaţii.
Întrebarea
fundamentală, la care încercăm să dăm răspuns în cadrul prezentului
studiu este dacă şi în ce măsură predarea religiei în şcolile publice,
aşa cum se petrece astăzi în sistemul de învăţămînt din România,
serveşte interesul public şi promovarea idealului educaţional al
României europene, dacă serveşte, înainte de orice, interesul superior
al copilului.
Adepţii şi susţinătorii actualului sistem, declară că
studiul religiei în şcoli, chiar păstrîndu-şi caracterul confesional,
este un important vehicul pentru educaţia în spiritul toleranţei,
acceptării şi respectării pluralismului religios. Din chestionarele
aplicate de Liga Pro Europa reiese într-adevăr că majoritatea
covîrşitoare (69,9%) a elevilor respondenţi dobîndesc cunoştinţe despre
religia lor şi despre religie în general în sistemul de învăţămînt
public. Însă, o multitudine de cazuri din teren, înregistrate de-a
lungul anilor de Liga Pro Europa, de la predicile ţinute la orele de
religie, la practica deschiderii anului şcolar de către preoţi, la
politica de cadre, neasigurarea accesului egal, discriminarea,
conţinutul unor manuale – demonstrează faptul îngrijorător că,
dimpotrivă, în multe cazuri, educaţia religioasă, aşa cum se petrece
azi în şcolile publice din România, nu serveşte în primul rînd
interesul superior al copilului şi nu respectă principiul şanselor
egale, ci mai degrabă interesele partizane ale diferitelor culte, în
principal ale Bisericii Ortodoxe majoritare. Prezenţa în şcoli a
simbolisticii şi ritualurilor bisericeşti, construirea de capele şi
bisericuţe în incinta şcolilor, într-o proporţie covîrşitoare
reprezentînd cultul ortodox, conduce la excluziune pentru cultele
nereprezentate şi devine un factor de legitimare instituţională a
Bisericii Ortodoxe, dominantă în entităţile şcolare. Astfel, de la
vîrsta tînără, elevilor ortodocşi li se inoculează convingerea
superiorităţii şi legitimităţii oficiale exclusive a cultului lor şi a
faptului că celelalte culte sînt tolerate sau de rangul doi,
simbolistica, ritualurile şi valorile lor fiind excluse din
mainstream-ul instituţional.
Încă de la introducerea religiei în
şcoli, Liga Pro Europa a primit de la cultele religioase minoritare, de
la părinţii unor elevi cărora li se impusese participarea la ore de
religie alta decît confesiunea lor, sau de la părinţi care nu doreau ca
fiii/fiicele lor să participe la ore de educaţie religioasă, sesizări
privind caracterul confuz al legislaţiei, practica contradictorie a
unităţilor de învăţămînt dominată de arbitrariul deciziei unor
directori, cel mai adesea obedienţi cultului dominant, subordonarea
interesului superior al copilului unor interese partizane ale cultelor,
afectarea caracterului secular şi laic al şcolii publice. Nu mai puţin,
unii părinţi au susţinut că informarea lor privind alternativele
educaţionale de către unităţile de învăţămînt este deficitară, iar
obiectul „religie” este în realitate obligatoriu, fiind prezentat în
cele mai multe şcoli ca un opţional prestabilit. S-au înregistrat
plîngeri privind accesul la educaţie religioasă al cultelor minoritare,
discriminări în privinţa selecţiei cadrelor, configurării catedrelor,
titularizării pe posturi. BOR este de departe favorizată în competiţia
cu alte culte în privinţa ocupării funcţiei de inspector de religie,
aproape toţi inspectorii de religie la nivelul ţării fiind de
confesiune ortodoxă.
S-au înregistrat şi plîngeri ale unor
absolvenţi de studii universitare de teologie cărora cultele nu le-au
dat acordul pentru predarea religiei, acest acord avînd prioritate
asupra unei diplome universitare recunoscute de statul român. În
fine, părinţi şi elevi deopotrivă s-au plîns despre conţinutul
educaţiei religioase pe care au definit-o ca fiind în multe cazuri
opusă spiritului ecumenic, bazată pe îndoctrinare şi catehizare,
predînd cunoştinte modeste, adesea distorsionate, despre marile religii
ale lumii sau religiile din România.
Este evident că, după o
experimentare de aproape două decenii a educaţiei religioase
confesionale în şcolile româneşti, un bilanţ este necesar. Este
surprinzător că MEC însuşi sau alte organisme şi instituţii de stat nu
au fost interesate să întreprindă o astfel de evaluare, în ciuda
numeroaselor semnale ale organizaţiilor internaţionale, ale societăţii
civile, ale presei, atrăgînd atenţia că educaţia religioasă în
şcoli nu corespunde valorilor societăţii noastre. Prezentul raport
şi-a propus să fie o contribuţie la identificarea şi elucidarea
problemelor cu care se confruntă în prezent educaţia religioasă în
şcoli şi să sprijine, prin concluziile şi recomandările sale, reforma
studiului religiei în şcoli, o reformă urgentă şi necesară în care
Ministerului Educaţiei îi revine rolul de protagonist.
sus
1.3. Scopul şi obiectivele
Scopul proiectului „Promovarea
interesului superior al copilului în educaţia religioasă. Monitorizarea
educaţiei religioase în şcolile publice din România”,
desfăşurat de Liga Pro Europa, este de a monitoriza şi evalua situaţia
actuală a educaţiei religioase în şcolile de stat, de a elabora, în
urma consultării cu profesorii, elevii, părinţii, experţii şi
instituţiile relevante, precum şi a studierii modelelor din alte state
democratice, a unui set de concluzii şi recomandări, care să permită
reforma predării religiei în şcoli, prin adoptarea de politici publice
şi măsuri specifice în conformitate cu interesul superior al copilului,
respectarea drepturilor copilului şi a principiilor şanselor egale şi
non-discriminării. Rezultatele proiectului vor fi puse la dispoziţia
Guvernului, Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,
Ministerului Culturii şi Cultelor, comisiilor parlamentare de resort şi
a tuturor instituţiilor implicate în elaborarea şi implementarea
politicilor publice în domeniul educaţiei. Acest proiect inovativ
este, după ştiinţa noastră, una din primele evaluări ample ale
situaţiei actuale a predării religiei în şcolile publice din România,
la mai bine de un deceniu şi jumătate de la introducerea materiei
„Religie” în programa de învăţămînt, adaugîndu-se eforturilor altor
organizaţii neguvernamentale, îndeosebi Asociaţia Solidaritatea pentru
Libertatea de Conştiinţă.9 În cadrul proiectului, s-a acordat o
importanţă deosebită evaluării opiniei elevilor şi cadrelor didactice
privind educaţia religioasă în şcoli. În acest scop, s-au aplicat
chestionare elevilor şi cadrelor didactice din unele localităţi urbane
şi rurale situate pe raza judeţelor Iaşi, Buzău, Tulcea, Dolj, Timiş,
Cluj, Satu Mare, Harghita şi municipiul Bucureşti. La încheierea
acţiunii de aplicare a chestionarelor, situaţia educaţiei religioase
din şcolile publice a fost dezbătută cu participarea elevilor, cadrelor
didactice, părinţilor, inspectoratelor şcolare, reprezentanţilor
cultelor şi ONG-urilor preocupate de această tematică în cadrul unor
întîlniri la nivel local şi naţional. Obiective:
Concluziile evaluării chestionarelor şi a dezbaterilor au fost
utilizate de echipa de proiect pentru elaborarea raportului final.
Acesta cuprinde o analiză a modului cum se predă religia (statutul
disciplinei religie, statutul cadrelor didactice, conţinutul
manualelor, ritualuri, evenimente şi simboluri religioase în şcoli) şi
conţine totodată recomandări privind armonizarea educaţiei religioase
în şcolile publice cu drepturile şi interesul superior al copilului,
respectînd principiul egalităţii de şanse.
sus
1.4. Etapele proiectului
Proiectul
s-a desfăşurat în perioada 1 septembrie 2006 - 15 noiembrie 2007 şi a
cuprins următoarele etape şi activităţi :
• Aplicarea de
chestionare în şcoli şi evaluarea sociologică a rezultatelor. În
perioada octombrie-decembrie 2006 au fost aplicate un număr de 3750 de
chestionare • Organizarea, în judeţele unde s-au aplicat
chestionarele, a unor dezbateri cu participarea cadrelor didactice,
elevilor, părinţilor, reprezentanţilor cultelor religioase,
organizaţiilor de drepturile omului şi minorităţilor, mediilor
academice. Întîlnirile au avut loc în perioada ianuarie-mai 2007. •
Organizarea unei consfătuiri la nivel naţional cu invitarea
reprezentanţilor Ministerului Educaţiei şi Cercetării, ai comisiilor
parlamentare de învăţămînt, ai institutelor educaţiei, mediilor
universitare, cultelor religioase, organizaţiilor de drepturile omului
şi minorităţilor, pentru dezbaterea rezultatelor preliminare ale
monitorizării, Bucureşti, iunie 2007. • Organizarea unui seminar cu
experţi din medii academice şi organizaţii de drepturile omului pentru
ameliorarea deficienţelor educaţiei religioase, Ilieni, iulie 2007. •
Elaborarea raportului privind educaţia religioasă în şcolile publice
din România, incluzînd o prezentare a practicilor din alte state,
elaborarea concluziilor şi recomandărilor pentru reforma educaţiei
religioase în şcoli, august-noiembrie 2007 • Diseminarea rezultatelor, dezbateri publice – decembrie 2007 În
paralel cu elaborarea raportului final şi ca o publicaţie
complementară, s-au publicat în revista Altera nr. 32/2007 o serie de
articole despre educaţia religioasă şi prezenţa religiei în spaţiul
public în alte state, precum şi documente referitoare la libertatea
religioasă.10
sus
1.5. Metodologia cercetării educaţiei religioase în şcolile publice din România Metodologia cercetării educaţiei religioase în şcolile publice din România a cuprins următoarele faze:
Cercetarea teoretică a educaţiei religioase
Partea
teoretică a cercetării a cuprins o trecere în revistă a legislaţiei
interne privind educaţia (legea învăţămîntului, legea cultelor etc.),
cît şi a documentelor internaţionale de protecţie a drepturilor omului
în general şi a drepturilor copilului în special. Au fost analizate în
acelaşi timp rapoartele privind libertatea religioasă ale
Departamentului de Stat al SUA, rapoartele de ţară ale Comisiei UE şi
rapoartele OSCE etc. O altă temă abordată a fost analiza rapoartelor şi
evaluărilor din domeniul educaţiei religioase în şcolile publice din
România după 1989. În acest demers era de interes major relaţia
stat-biserică, mai exact modalitatea de pătrundere a cultelor
religioase în cadrul sistemului public de învăţămînt, politica paşilor
mărunţi de la iniţiere la catehizare şi statutul acestui tip de
educaţie. Au fost valorificate acele studii care, pe parcursul anilor,
au analizat relaţia dintre Biserica Ortodoxă Română şi celelalte culte,
precum şi dintre biserică şi stat în perioada post-comunistă. De
asemenea, s-a realizat şi o cercetare a predării obiectului religie în
unele state din Europa şi în Statele Unite ale Americii pentru a avea
un termen de comparaţie cu politicile publice din România în domeniul
educaţiei.
Cercetarea sociologică a educaţiei religioase în şcoli
În
vederea aplicării chestionarelor în şcolile publice atît la elevi, cît
şi la profesori, Liga Pro Europa a solicitat prin adresa
nr.1058/28.05.2006 avizul Ministerului Educaţiei şi Cercetării. MEC
prin avizul nr. 33444/31.05.2006 şi-a dat acordul cu privire la
desfăşurarea cercetării în cadrul şcolilor din sistemul public de
învăţămînt.
Au fost elaborate două seturi de chestionare11,
unul pentru a fi completat de elevii de curs gimnazial şi de liceu, iar
celălalt pentru cadrele didactice care predau religia şi cadrele
didactice de altă specialitate. Completarea chestionarelor a fost
facultativă, în consecinţă numărul de chestionare completate este
inferior numărului de chestionare distribuite. Ambele seturi de
chestionare au fost traduse şi în limba maghiară pentru zona
Transilvaniei unde a fost monitorizată predarea religiei şi în şcolile
de limbă maghiară. Chestionarele dedicate elevilor au fost testate pe
un grup de control, alcătuit din liceeni şi studenţi târgumureşeni,
aparţinînd etniilor română şi maghiară. În urma evaluării
chestionarelor completate de grupul de control, chestionarele pentru
elevi au suferit unele modificări menite să le amelioreze.
Eşantionarea
s-a realizat la nivel naţional pornind de la cifrele de şcolarizare la
învăţămîntul gimnazial şi liceal din Hotărîrea Ministerului Educaţiei
şi Cercetării nr. 87 din 10 februarie 2005. Cifrele de şcolarizare
aprobate erau de 1.010.000 elevi la învăţămîntul gimnazial şi 175.000 +
5.000 + 25.000 elevi la învăţămîntul liceal.12 Aceste cifre, precum
şi proporţiile dintre urban şi rural au stat la baza repartiţiei pe
cote legate. Metoda de eşantionare aleasă este una simplă nealeatoare.
Chestionarele urmau să fie completate la nivelul fiecărui judeţ
selectat după cum urmează :
| Gimnaziu | Liceu | Total | | Urban | Rural | Urban | Rural | Profesori | 26 | 19 | 18 | 12 | 75 profesori | Clase de elevi (20-25 elevi într-o clasă) | 4 clase | 3 clase | 4 clase | 1 clasă | 12 clase |
În
cadrul proiectului, Liga Pro Europa a coordonat aplicarea de
chestionare în toate provinciile istorice ale României – Banat,
Dobrogea, Moldova, Muntenia, Oltenia şi Transilvania –, într-un număr
de 8 judeţe şi municipiul Bucureşti. Chestionarele au fost distribuite
în 53 unităţi şcolare (37 urbane, 16 rurale)13 din 23 localităţi14.
Numărul total de chestionare distribuite a fost de 3750, din care 3000
chestionare pentru elevi şi 750 chestionare pentru cadrele didactice.
Au fost completate şi returnate în total 3166 chestionare (84,42% din
cele distribuite), dintre care completate de elevi 2770 chestionare
(92,33%) şi completate de cadrele didactice 396 chestionare (52,8%).
S-a
recomandat monitorilor locali care au aplicat chestionarele ca la o
unitate şcolară, în măsura posibilului, să se aleagă ani de studiu
diferiţi (clasa a VII-a, a VIII-a, a IX-a, a X-a etc.), şi nu clase
paralele, iar chestionarele au fost aplicate, în funcţie de aprobările
obţinute, în şcoli diferite. Acolo unde există licee confesionale sau
ale minorităţilor, s-au aplicat chestionare şi în astfel de unităţi de
învăţămînt. Aplicarea teritorială a chestionarelor s-a făcut cu o
uşoară preponderenţă în Transilvania, ţinînd cont de structura
demografică a judeţelor Harghita şi Covasna, unde populaţia maghiară,
în principal protestantă, catolică sau unitariană constituie
majoritatea, dar şi pentru că această provincie istorică dispune de un
grad ridicat de diversitate religioasă, permiţînd evaluarea
substanţială a respectării principiilor non-discriminării şi egalităţii
de şanse, a protecţiei minorităţilor religioase. Pentru aplicarea
chestionarelor au fost selectaţi 10 monitori locali, studenţi sau cadre
didactice, ale căror rapoarte de monitorizare au fost valorificate în
raportul final.
sus
Analiza manualelor de religie
Analiza
de conţinut a manualelor a evaluat un număr de 32 de manuale şi 1 caiet
de lucru pentru elevi, cadre didactice şi părinţi, dintre care pentru
ciclul primar 17, pentru ciclul gimnazial 5, iar pentru liceu 11.
Structura pe confesiuni a oglindit în mare măsura proporţia cultelor la
ultimul recensămînt, fiind analizate manualele cultelor ortodox (17),
romano-catolic, atît în limbile română cît şi maghiară (7), protestant
(2), greco-catolic (2), unitarian (1), alianţa evanghelică15, care
cuprinde cultele penticostal, baptist şi creştin după Evanghelie (3).
Dezbateri, interviuri, consultări
Dezbateri locale.
În cadrul proiectului s-au desfăşurat şapte întîlniri locale la Cluj,
Iaşi, Miercurea-Ciuc, Buzău, Tulcea, Timişoara şi Craiova menite să
evalueze educaţia religioasă în şcolile din judeţele unde fuseseră
aplicate chestionare şi să ofere autorilor proiectului posibilitatea
unui dialog direct cu profesori de religie, reprezentanţi ai cultelor,
inspectori şcolari şi elevi. Formatul întîlnirilor locale a fost acela
al unor mese rotunde, la care reprezentanţii LPE au prezentat
proiectul, scopul şi obiectivele, precum şi rezultatele (parţiale sau
finale) ale aplicării chestionarelor în judeţele selectate, iar
participanţii au exprimat opinii, observaţii şi recomandări.
Dezbaterea la nivel naţional
a avut loc la 20 iunie 2007 la Bucureşti. La această întîlnire echipa
de proiect a prezentat concluziile prealabile ale prelucrării
chestionarelor, precum şi aspecte legate de curriculă, manuale,
simboluri şi practici religioase în şcolile publice. S-au formulat de
către participanţi, după caz, puncte de vedere ale unor instituţii
implicate în elaborarea de politici publice în domeniul învăţămîntului
sau recomandări pentru reforma predării educaţiei religioase, precum şi
argumente în favoarea păstrării sistemului actual.
Rezultatele preliminare ale chestionarelor şi întîlnirilor locale au fost evaluate cu un grup de control în
cadrul Universităţii de Vară Transilvania (Ilieni, 23 iulie 2007),
ocazie pentru a discuta atît rezultatele analizei chestionarelor, cît
şi percepţia publică a cercetării.
Interviuri.
Tematica abordată de proiect a fost aprofundată în cadrul unor
interviuri cu profesori de religie din Târgu-Mureş şi Timişoara,
reprezentanţi ai unor culte religioase din Oradea, Iaşi, Tulcea,
părinţi şi elevi din Târgu-Mureş. Detalii privind educaţia religioasă
în şcoli au fost abordate în cadrul întrevederii cu secretarul de stat
responsabil pentru coordonarea învăţămîntului preuniversitar în cadrul
Ministerului Educaţiei şi Cercetării, Svetlana Preoteasa. Studiul a
valorificat şi acele observaţii, recomandări, sesizări primite de-a
lungul anilor la Biroul pentru Drepturile Omului al Ligii Pro Europa
sau adresate echipei de proiect în perioada desfăşurării proiectului. Consultări.
Pe întreaga perioadă a proiectului, autorii au avut consultări cu
experţi din România în domeniul libertăţii religioase din cadrul
Asociaţiei Solidaritatea pentru Libertatea de Conştiinţă şi cu experţi
din Polonia şi Marea Britanie pentru studiul comparativ al educaţiei
religioase din şcolile publice. Au fost consultate site-uri religioase
din România, ca şi site-uri dedicate libertăţii religioase în SUA. Reflectarea în mass media a proiectului.
A fost monitorizată reflectarea în presă a proiectului desfăşurat de
Liga Pro Europa, alături de dezbaterea publică privind prezenţa
simbolurilor religioase în şcoli. Au fost studiate sesizările înaintate
de cultele religioase, asociaţiile neguvernamentale sau persoane
private Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării în care se
semnalează cazuri de discriminare religioasă.
sus
1.6. Echipa proiectului şi colaboratorii
Titularul
proiectului este Liga Pro Europa (LPE), „asociaţie cultural-civică şi
de drepturile omului, independentă, neguvernamentală, nepartizană şi
non-profit, care doreşte să contribuie prin toate mijloacele legale la
integrarea României în Europa şi la promovarea valorilor europene în
România, a principiilor conţinute în Platforma sa din 30 decembrie
1989, consolidarea societăţii civile, a democraţiei şi pluralismului,
la respectarea demnităţii umane şi a drepturilor universale ale omului,
la eliminarea tuturor formelor de discriminare etnică, lingvistică,
culturală, religioasă sau sexuală, la stimularea dialogului social în
scopul dezamorsării situaţiilor de tensiune sau conflict izvorîte din
necunoaştere, prejudecăţi sau interese egoiste.” (Statutul LPE, art.3
şi 4) Publicaţia teoretică a LPE, revista Altera publică permanent
începînd din anul 1995, mai ales în cadrul rubricii Ecumenica, articole
şi studii referitoare la relaţiile interconfesionale, modelele europene
ale acestora, analize şi studii de istorie a religiilor din
Transilvania sau din lume, concentrîndu-se mai ales pe aspectele
dialogului interconfesional. Echipa care a desfăşurat cercetarea şi
a elaborat raportul a fost coordonată de Smaranda Enache, co-preşedinta
Ligii Pro Europa şi a fost formată din Liviu Andreescu, doctor în
ştiinţe politice, Laura Ardelean, sociolog, master în comportament
colectiv, Emil Moise, profesor de filozofie, doctorand la SNSPA,
Judit-Andrea Kacsó, jurist, Remus Cernea activist pentru drepturile
omului şi Elek Szokoly, publicist.
Au colaborat monitorii locali:
Emil Moise (Buzău), Daniela Loredana Bălteanu (Bucureşti), Maria Kovács
(Cluj), Mirela Băloi (Craiova), Zoltán Salló (Miercurea Ciuc), Andra
Dobrea (Iaşi), Georgeta Buzás (Odorheiu Secuiesc), Bogdan Stana (Satu
Mare), Liliana Ciobotea (Timişoara), Andrei Luchici (Tulcea).
sus
|