inapoi
5. Concluzii generale
Predarea
religiei īn şcolile publice din Romānia a fost o decizie politică a
anilor ’90. Motivaţia introducerii religiei īn şcolile publice nu a
ţinut cont īn primul rīnd de interesul superior al copilului, ci de
interesele cultelor religioase, care, după 50 de ani de ateism de stat
sau pentru a stăvili expansiunea noilor culte, au considerat legitim să
folosească şcolile publice pentru misionarism şi catehizare,
„reīmbisericire“, fidelizarea faţă de propria credinţă, deprinderea
ritualurilor specifice.
Cadrul legislativ care guvernează statutul
legal al predării religiei īn şcolile publice este imprecis şi ambiguu,
iar ordinele MEC din domeniu nu fac decīt să sporească această confuzie
şi să dea loc la interpretări. Educatia religioasă īn şcolile publice
din Romānia ridică probleme serioase. Se pune īntrebarea dacă predarea
religiei serveşte interesul superior al copilului, aşa cum este acesta
definit de Legea Īnvăţămīntului. Numeroase informaţii, plīngeri ale
unor părinţi, evaluări īntreprinse de societatea civilă, articole de
presă, au relevat de-a lungul anilor că educaţia religioasă īn şcolile
publice din Romānia nu respectă īn toate cazurile principiile
non-discriminării, egalităţii de şanse, libertăţii de conştiinţă,
inclusiv opţiunea părinţilor şi elevilor.
Educaţia religioasă
din şcolile publice este confesională din punct de vedere al
conţinutului, dogmatică din punct de vedere al doctrinei şi include
practicarea ritualurilor religioase īn spaţiul unităţilor de
īnvăţămīnt. Orele de religie sīnt adesea utilizate pentru catehizare,
pentru impunerea valorilor unei anumite confesiuni şi mai puţin pentru
realizarea unei culturi generale religioase solide şi pentru cultivarea
toleranţei, respectului faţă de alte confesiuni sau faţă de cei care nu
sīnt credincioşi. Nu de puţine ori, procesul de īndoctrinare ia locul
procesului formativ.
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului
a scăpat de sub control predarea religiei şi prezenţa cultelor īn
şcolile publice din Romānia. Prin poziţiile publice ale MECT īn
diferite īmprejurări, Ministerul a īntărit percepţia că se sustrage
obligaţiilor sale de īndrumare şi control, de elaborare şi promovare a
standardelor naţionale, īn domeniul predării religiei. Ministerul a
īncercat să transfere responsabilitatea deciziei asupra modului cum se
predă religia īn īnvăţămīntul public comisiilor parlamentare,
comunităţilor locale, direcţiunilor de şcoli. Īn felul acesta, MECT a
dezertat de la rolul său de garant al respectării Constituţiei,
legislaţiei īn vigoare, angajamentelor internaţionale ale Romāniei şi
idealului educaţional al Romāniei europene a secolului XXI.
Ministerul
tratează disciplina religie ca pe un domeniu de co-gestiune cu cultele
religioase, entităţi de drept privat, fenomen care nu are fundamentare
nici īn Constituţie, unde se prevede separarea statului de Biserică,
nici īn legislaţia privind īnvăţămīntul sau protecţia copilului. Este o
situaţie de netransparenţă instituţională, care transcende controlul
public asupra īnvăţămīntului de stat, oferind drept de ingerinţă unor
entităţi de drept privat, cum sīnt cultele. Acest drept de ingerinţă a
fost transformat de Biserici, īn primul rīnd cea ortodoxă majoritară,
īntr-un set de privilegii necondiţionate şi intangibile. Ca urmare a
influenţei BOR, de care au profitat toate cultele, caracterul laic al
īnvăţămīntului public a fost īncălcat.
Prin caracterul
confesional al predării, aşa cum arată astăzi modelul romānesc,
sistemul de īnvăţămīnt public este supus unui dublu risc: acela al
nerespectării caracterului laic şi echidistant al īnvăţămīntului de
stat şi acela de a genera permanent situaţii de discriminare, īn cazul
cultelor minoritare cărora, din diferite motive, nu li se poate garanta
accesul egal la studierea religiei proprii īn şcoli. Situaţia,
prevăzută īn legea īnvăţămīntului, de a permite elevilor cărora nu li
se poate asigura studiul propriei religii īn şcoală, să studieze
religia la cultele cărora le aparţin, este un tratament inegal şi
constituie un act de discriminare.
Statutul iniţial de
disciplină facultativă al religiei nu mai este respectat. Formulările
vagi şi ambigue din Legea īnvăţămīntului dau loc la interpretări. Chiar
prevederile legii, aşa imperfecte cum sīnt, sīnt īncălcate. Legea
prevede că alegerea studiului disciplinei religie se realizează pe baza
unei opţiuni personale a elevului, părintelui sau tutorelui legal
instituit, īn practica actuală din unităţile de īnvăţămīnt public
opţiunea personală este īnsă limitată la elevii care aleg să nu
studieze religia. Dimpotrivă, optiunea pozitivă pentru studiul religiei
nu se face personal, ci este efectuată īn mod „automat” de şcoală,
elevii fiind repartizaţi la orele de religie conform declaraţiei
apartenenţei la un cult sau altul, fără opţiune scrisă. Declaraţia de
confesiune este una orală, are loc īn clasă, la īnceputul şcolarităţii,
iar repartizarea la o anumită religie īl īnsoţeşte pe elev pīnă la
īncheierea şcolarităţii, de la clasa I. la clasa finală. A cere
elevilor şi părinţilor să-şi declare religia este un demers ilegal, o
ingerinţă īn date cu caracter personal. Adesea, orele de religie sīnt
cuprinse īn orar īntre alte discipline, această planificare conducīnd
la obligarea unor elevi să asiste la ore de religie alta decīt propria
religie, ceea ce constituie o īncălcare a libertăţii religioase.
Statutul
actual al cadrelor didactice care predau religia īn şcolile publice
este ilegal şi discriminatoriu. Aceste cadre sīnt supuse, spre
deosebire de toate celelalte cadre didactice, unei duble subordonări,
aceea faţă de Minister, inspectorate, direcţiuni de şcoli şi aceea faţă
de culte, al căror aviz trebuie să-l deţină pentru a putea preda
disciplina religie. Legea Cultelor nr. 489/2006 privind libertatea
religioasă şi statutul general al religiilor din Romānia conţine
prevederi relative la profesorii de religie care īncalcă atīt
prevederile Legii privind statutul cadrelor didactice, cīt şi
prevederile Codului Muncii, iar Ministerul Educaţiei dă prioritate īn
acest caz prevederii Legii Cultelor, nu legislaţiei din domeniul
īnvăţămīntului. Profesorii de religie sīnt īncă īn proporţie importantă
preoţi. Īn cazul celor laici, tineri absolvenţi de teologie, utilizarea
lor īn şcolile publice nu este pentru predarea obiectului generic
„religie”, o astfel de disciplină neexistīnd īn momentul de faţă, ci
pentru predarea unei anumite confesiuni şi catehizarea elevilor īn
confesiunea respectivă. Profesorii laici practică elemente ritualice,
rostesc rugăciuni şi preiau funcţiuni īndeobşte rezervate slujitorilor
bisericii. Cercurile metodice ale profesorilor de religie se
organizează de către culte sau la sediul acestora, deşi ele sīnt īn
responsabilitatea Ministerului, respectiv a inspectoratelor şcolare
judeţene. Pedagogia predării religiei, ghidurile de bune practici,
manualul profesorului lipsesc. Profesorii care predau religia cultului
majoritar ortodox sīnt favorizaţi faţă de profesorii care predau
religii minoritare, atīt īn planul titularizării, cīt şi al ocupării
funcţiilor de conducere de inspector de religie la nivel judeţean sau
ministerial. Practic, toate poziţiile de decizie privind educaţia
religioasă sīnt ocupate, la nivelul unităţilor şcolare, al
comunităţilor locale, al judeţelor şi la nivel ministerial de
reprezentanţi ai cultului ortodox, nu de puţine ori preoţi. Piaţa
muncii pentru profesorii care predau religii minoritare este mult mai
īngustă.
Prezenţa religioasă īn şcolile publice din Romānia
īncalcă caracterul laic al īnvăţămīntului public şi nu respectă
principiul non-discriminării şi al egalităţii de şanse. Īn şcolile
publice s-au amenajat şi construit laboratoare de religie, locuri de
rugăciune, capele sau chiar biserici. Capelele, laboratoarele de
religie, simbolurile religioase, ritualurile, sīnt rareori ecumenice,
fiind cel mai adesea apanajul exclusiv al cultului majoritar, cel mai
adesea cel ortodox, chiar şi īn acele cazuri īn care şcoala respectivă
este pluriconfesională, iar elevii aparţin mai multor culte. Numărul
capelelor şi lăcaşelor de cult nu este cunoscut la nivelul MEC, ceea ce
denotă caracterul haotic şi netransparent al construirii lor.
Simbolurile religioase, īn special cele ortodoxe, sīnt expuse īn
fiecare clasă, īn spaţiile administrative şi īn toate spaţiile comune
din marea majoritate a şcolilor publice. Minorităţile religioase sīnt
tratate ca marginale şi nu se bucură, din perspectiva predării şi a
prezenţei simbolice īn şcoală, decīt de cote infime. Nesocotirea
drepturilor şi discriminarea celor neafiliaţi religios sau
necredincioşi este generalizată.
Manualele de religie din
şcolile publice sīnt manuale confesionale, de īnvăţătură bisericească
şi doar īntr-o proporţie redusă includ capitole de istorie a religiilor
sau de cultură generală religioasă. Conţinutul unor manuale aprobate de
MEC se īndepărtează de idealul unei societăţi democratice şi
pluraliste, incluzīnd aprecieri şi etichetări jignitoare la adresa
altor culte, inclusiv a celor recunoscute īn Romānia. Īn loc să
promoveze cunoaşterea şi respectul altor religii, manualele, cele
ortodoxe īn primul rīnd, promovează suspiciunea, intoleranţa,
dispreţul, aroganţa faţă de alte culte sau faţă de cei care nu sīnt
credincioşi. Există manuale de religie ortodoxă aprobate de MEC care
indică drept bibliografie pentru elevi pagini web ortodoxe
fundamentaliste, ce găzduiesc atacuri vehemente la adresa ecumenismului
şi a altor culte religioase. Īntre manualele diferitelor culte există
diferenţe izbitoare īn privinţa mesajului de toleranţă, acceptare a
diversităţii, ecumenism, ceea ce conduce la formarea elevilor īntr-o
ierarhie de valori diferită şi, īn final, la erodarea coeziunii
sociale. Deşi MEC a acreditat şi finanţat apariţia a numeroase manuale
de religie, existīnd chiar o mică industrie lucrativă a subvenţionării
lor, o proporţie īnsemnată a elevilor nu au manuale de religie, iar
predarea este lăsată la latitudinea profesorilor de religie, mulţi
dintre ei preoţi, o situaţie singulară īn comparaţie cu alte materii ce
fac parte din trunchiul comun. Īn cazul acreditării unor manuale s-au
īnregistrat şi situaţii de conflict de interes, implicaţi fiind şi
īnalţi demnitari de stat.
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului are datoria de a reforma predarea religiei īn şcolile
publice. La introducerea, īn anii ’90, a studiului religiei īn şcolile
publice, argumentul principal nu a fost numaidecīt imperativul formării
personalităţii armonioase a copilului, servirea interesului său
superior, cīt considerente ţinīnd īn special de dezideratele cultelor
religioase.
Se poate aprecia că după aproape două decenii,
societatea romānească nu se mai află īn situaţia anilor ’90 cīnd,
īntr-o anumită măsură, era legitimă aspiraţia de a īndepărta
consecinţele ateismului de stat din perioada comunistă. Cu toate
acestea, Ministerul Educaţiei şi Cercetării nu a īntreprins nici o
evaluare aprofundată a situaţiei concrete şi a efectelor predării
religiei, pe baze confesionale, a pătrunderii nelimitate a cultelor,
prin ritualuri şi simboluri, īn şcolile publice, trecīnd cu vederea
faptul că modelul adoptat īn urmă cu douăzeci de ani nu mai corespunde
realităţilor actuale şi generează, īn tot mai multe cazuri,
discriminare şi īncălcarea libertăţii religioase a minorităţilor
religioase. Prin recentul pachet legislativ supus dezbaterii
publice, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului pare mai
degrabă preocupat de satisfacerea īn continuare a dezideratelor
cultelor, īn primul rīnd ale cultului majoritar ortodox, decīt de
īndeplinirea sarcinii sale de garant al respectării prevederilor
constituţionale şi a cadrului legislativ ce guvernează formarea
personalităţii responsabile şi autonome a tinerei generaţii, servirea
idealului educaţional al Romāniei secolului XXI.
Dintre multele
modele posibile, sistemul actual romānesc, cu predarea confesională şi
practic obligatorie a religiei, tinde să imite sistemul din Grecia sau
Turcia. Īn Grecia, predarea religiei īn şcoli are ca scop păstrarea
identităţii ortodoxe, văzută ca parte a identităţii naţionale. Predarea
religiei este obligatorie, rezultatul fiind că Grecia se confruntă
astăzi cu grave cazuri de limitare a libertăţii religioase şi gradul de
intoleranţă religioasă este īn creştere. Celălalt model, Turcia, s-a
confruntat cu revirimentul islamismului militant de īndată ce, rupīnd
cu tradiţia atatürkistă, a īngăduit introducerea religiei, mai īntīi ca
obiect opţional, apoi obligatoriu, īn şcolile publice. Scăpat de sub
controlul statului laic, islamul integrist a făcut posibilă revenirea
īn forţă a islamismului politic care se pronunţă īmpotriva principiului
laicităţii şi a respectului pentru minorităţi. Deşi un stat cu o
economie dinamică, Turcia se vede astăzi ţinută la porţile Uniunii
Europene şi ameninţată de implozia statului laic care i-a adus
prosperitatea şi modernizarea.
Cum de la 1 ianuarie 2007 Romānia a
devenit membră a Uniunii Europene, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului este dator să iniţieze acele reforme care să armonizeze
īnvăţămīntul public romānesc cu standardele europene de apărare a
libertăţii religioase şi, pe de altă parte, să sprijine cultele
religioase īn demersurile lor de īnfiinţare a unităţilor de īnvăţămīnt
confesionale. Proiectul Ligii Pro Europa s-a dorit un demers
constructiv, īn sensul de a oferi Ministerului Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului, instituţiilor şi organismelor responsabile cu generarea de
politici publice īn domeniul īnvăţămīntului, profesorilor, cultelor
religioase, elevilor, părinţilor şi publicului interesat un instrument
de lucru util.
|