inapoi
Anexe I.Lista
cultelor religioase recunoscute oficial II. Răspunsul MEC la
solicitarea Bisericii Greco-Catolice din Oradea III. Modelul
chestionarelor IV. Lista unităţilor de īnvăţămīnt V.
Lista localităţilor VI.Lista manualelor analizate VII.
Comunicatul de presă al Bisericii Adventiste de Ziua a Şaptea VIII.
Sentinţa Curţii de Apel Bucureşti, fragment IX. Ghidul de
evaluare pentru religie, fragment X. Sesizarea secretarului
Bisericii Greco-Catolice XI. Hotărīrea nr. 279/2007 al CNCD,
fragment XII. Hotărīrea din 21 noiembrie 2006 al CNCD, fragment
ANEXA
I. Lista
cultelor religioase recunoscute oficial īn Romānia, conform Legii nr.
486/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor
1.
Biserica Ortodoxă Romānă 2. Episcopia Ortodoxă Sīrbă de
Timişoara 3. Biserica Romano-Catolică 4. Biserica
Romānă Unită cu Roma, Greco-Catolică 5. Arhiepiscopia
Bisericii Armene 6. Biserica Creştină Rusă de rit vechi din
Romānia 7. Biserica Reformată din Romānia 8. Biserica
Evanghelică C.A. din Romānia 9. Biserica Evanghelică
Lutherană din Romānia 10. Biserica Unitariană din Transilvania 11.
Uniunea Bisericilor Creştine din Romānia 12. Biserica Creştină
după Evanghelie din Romānia – Uniunea Bisericilor Creştine după
Evanghelie din Romānia 13. Biserica Evanghelică Romānă 14.
Uniunea Penticostală – Biserica lui Dumnezeu Apostolică din Romānia 15.
Biserica Creştină Adventistă de Ziua a Şaptea din Romānia 16.
Federaţia Comunităţilor Evreieşti din Romānia 17. Cultul
Musulman 18. Organizaţia Religioasă Martorii lui Iehova sus ANEXA
II. Răspunsul Ministerului Educaţiei şi Cercetării la
solicitarea Bisericii Greco-Catolice din Oradea
ROMĀNIA MINISTERUL
EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII CABINET MINISTRU Str. G-ral
Berthelot 28-30, Bucureşti – 70738 Nr. 10057/24.01.2007
PREASFINŢIEI
SALE Preasfinţitul Părinte Episcop Virgil BERCEA
Răspundem
adresei dumneavoastră nr. 1213/28.12.2006 īnaintată M.Ed.C. şi
īnregistrată cu nr.10057/10.01.2007 comunicāndu-vă următoarele: De
la īnceput facem precizarea că Ministerul Educaţiei şi Cercetării, prin
Inspectoratele şcolare judeţene, asigură aplicarea legislaţiei īn
organizarea, conducerea şi desfăşurarea procesului de īnvăţămānt. Vă
facem cunoscut faptul că art. 158 din Legea Īnvăţămāntului republicată,
modificată şi completată stabileşte formaţiunile de studiu pentru toate
disciplinele. Art.1 Īn īnvăţămāntul preuniversitar
formaţiunile de studiu cuprind grupe, clase sau ani de studiu, după cum
urmează:
a)
grupa cuprinde īn medie 15 preşcolari sau elevi, dar nu mai puţini de
10 şi nu mai mult de 20; prin excepţie, inspectoratul şcolar poate
aproba grupe cuprinzānd cel puţin 7 preşcolari sau elevi; b)
clasa din īnvăţămāntul primar are īn medie 20 de elevi, dar nu mai
puţin de 10 şi nu mai mult de 25; c)
clasa din īnvăţămāntul gimnazial are īn medie 25 de elevi, dar nu mai
puţin de 10 şi nu mai mult de 30; d)
clasa din şcoala de arte şi meserii, anul de completare şi īnvăţămāntul
liceal, precum şi anul de studiu din īnvăţămāntul postliceal are īn
medie 25 de elevi dar nu mai puţin de 15 şi nu mai mult de 30.
Ţinīnd
cont de Legea Īnvăţămāntului, art.9 şi art.158 şi de actele normative
anterioare, s-a elaborat adresa nr. 19283/2005, pe care o anexăm īn
copie, prin care s-a creat posibilitatea pentru cultele care au īn
şcoli un număr mic de elevi pe clasă, să se organizeze īnvăţămānt
simultan sau pe grupe de minim 10 elevi pentru studiul religiei. Prin
excepţie, inspectoratul şcolar poate aproba grupe cuprinzānd cel puţin
7 preşcolari sau elevi. Aceste prevederi au fost considerate
satisfăcătoare de către reprezentanţii altor culte.
Prin
această
adresă Ministerul Educaţiei şi Cercetării a oferit elevilor aflaţi īn
număr mic īn şcoli, posibilitatea să studieze disciplina religie fie īn
şcoală fie īn spaţii puse la dispoziţie de culte, venind īn felul
acesta īn sprijinul dreptului elevului de a studia propria religie.
Cursurile se desfăşoară cu prioritate īn şcoli. Posibilitatea de a
organiza cursuri īn afara şcolilor este o dovadă de flexibilitate,
expresie a voinţei de a sprijini studierea religiei cultelor minoritare
şi nu o excludere a lor din şcoală. Decizia aparţine inspectoratelor
şcolare şi şcolilor.
Predarea religiei se face īn funcţie de
numărul de elevi, pe clase sau pe grupe după caz, īn regim de normă
īntreagă, 1/2 normă sau plata cu ora, cu finanţare de la stat.
Titularizările se fac pe catedre viabile cel puţin 4 ani. Referitor
la numirea unui inspector de religie greco-catolică vă putem spune că,
din păcate, Ministerul Educaţiei şi Cercetării nu are suficiente
posturi pentru a avea inspectori pentru fiecare disciplină. Există,
spre exemplu: - un singur inspector pentru limbile franceză,
spaniolă, italiană, latină, portugheză; - un singur inspector
pentru īnvăţămīntul primar; - un inspector care răspunde de
predarea religiei pentru toate cultele recunoscute.
La
inspectoratele şcolare se īntālnesc situaţii precum: - un
singur inspector pentru toate limbile moderne; - un singur
inspector pentru istorie-geografie; - inspectori avānd 1/2
norme.
Pentru
religia greco-catolică puteţi recomanda un metodist, cadru didactic cu
experienţă īn īnvăţămānt, care să fie agreat de inspectorate şi care să
ţină legătura – inspectorate-cult, īn judeţele unde există populaţie
şcolară greco-catolică.
Asigurīndu-vă de colaborarea
noastră
deschisă şi sinceră, precizăm faptul că instituţia noastră este
interesată şi acţionează īn sensul garantării respectării depline a
libertăţii de gāndire, religie şi conştiinţă, precum şi īn realizarea
unei educaţii nediscriminatorii, pentru toţi copiii din Romānia. Cu
deosebită consideraţie,
MINISTRU, Mihail
HĂRDĂU sus
ANEXA nr. III Modelul
chestionarului adresat elevilor
Completarea
chestionarului este opţională. Puteţi refuza răspunsul la unele sau la
toate īntrebările. C H E S T I O N A R Elevi/Eleve
1.
Şcoala
.........................………………………………….............
4. Naţionalitatea: ..............................……………. 2.
Localitatea: ............................………………………………….. 5. Religia:
.........................................……………. 3. Clasa:
..................................………………………………….... 6. Sexul:
Masculin
Feminin
7.
Studiezi religia īn
şcoală?
Da
Nu
De cīţi
ani?...........................................................
8.
A cīta oră din orar este ora de religie?
prima
ultima
īntre alte ore
9.
Aveţi un manual de
religie ?
Da
Nu Nu
ştiu
10. Din cīte
ştii tu, disciplina religie este:
obligatorie
opţională
facultativă
11.Ce īnveţi la ora de religie?
Religia ta proprie Istoria religiilor
Altă religie decīt cea proprie.
Precizează:.......................….......................
12.
La ora de religie te rogi?
Da
Nu
Dacă da, ce
rugăciuni ai
īnvăţat?....................................................................
13.
După părerea ta, care religii sīnt bune? Exemplifică:...................................
De ce?..................……..........................
14.
După părerea ta, care religii sīnt rele? Exemplifică:....................................
De ce?...............................................…. 15.Care
este sursa principală a cunoştinţelor tale religioase?
Şcoala
Familia Mass
media
Biserica
Altele, şi anume:
.......................................................................................
16.La
orele de religie profesorul te īnvaţă să fii tolerant. Faţă de cine?:
Creştini
Romi
Evrei
Catolici
Femei
Homosexuali
Atei
Protestanţi
Musulmani
alţii, şi anume: ............................……………
17.Cum
consideri că este predată religia īn clasa ta?
Obiectiv şi corect Ştiinţific
Părtinitor şi incorect
Prezentīnd egal toate religiile Ca la
biserică
Ca orice altă materie 18.Prin studiul religiei ai
fost īnvăţat/ă: Să fii bun/ă
creştin/ă Să-ţi cunoşti
propria religie Să cunoşti alte
religii Să te rogi
Altceva, şi anume:
.....…...........................................................................
19.Care
sunt īnsuşirile pe care ţi le cultivă profesorul de religie?
Curajul civic
Sinceritatea Solidaritatea
umană
Bunătatea Neīncrederea faţă de alte
religii Religia ta este cea
adevărată Altceva, şi
anume..............................................................................
20.Manualul
tău de religie ţi-a permis cunoaşterea mai multor culte?
Da
Nu
Nu ştiu
21. Prin studiul
religiei la clasă ai aflat mai multe despre:
Ortodoxie
Cultul
musulman
Alte culte
Catolicism
Cultul Iudaic
Greco-catolicism Cultul Martorii lui
Iehova Protestantism
Budism
22. Īn
şcoala ta se organizează:
Serbări religioase
Da
Nu
Nu ştiu
Participarea elevilor la serbări religioase din afara şcolii
Da
Nu Nu
ştiu Slujbe
religioase
Da
Nu
Nu ştiu 23. Īn şcoală ta
există: Simboluri religioase, icoane aparţinīnd
cultului....................................……………………………………………..
Simboluri religioase, icoane aparţinīnd mai multor culte, şi anume:
........................................................………
Laborator, sală de rugăciune sau capelă aparţinīnd
cultului.....................…………………………………………. Laborator,
sală de rugăciune sau capelă cu simbolurile mai mulor culte, şi
anume:........................................…
24.
După părerea ta, ce fel de stat este Romānia?
Creştin
Laic
Ateu
Ortodox
Nu ştiu
25. Există īn Romānia o biserică
naţională? Dacă da, care? ........................…………………………………………………….
26.
Dacă ai putea interzice o religie īn Romānia, care ar fi
aceea?.................…………………………………………………
27. Dacă
ai fi ministrul educaţiei, ce modificări ai face īn predarea religiei
īn şcoli? a.............................................................................................................................................………………………………….. b.............................................................................................................................................………………………………….. c.............................................................................................................................................…………………………………...
28.
Pentru tine predarea religiei īn şcoală este:
Foarte
importantă
Destul de
importantă
Puţin
importantă
Inutilă
29.
Dacă ai şi alte comentarii personale la acest chestionar, scrie-ne: .......................................................................................................................……………………………………....................... .......................................................................................................................……………………………………....................... .......................................................................................................................…………………………………….......................
Mulţumim pentru colaborare!
Modelul
chestionarului adresat cadrelor didactice
Completarea
chestionarului este opţională. Puteţi refuza răspunsul la unele sau la
toate īntrebările.
sus C H E S T I O N A R CADRE
DIDACTICE
1.
Şcoala:
................................……………………………………….......
5. Vīrsta.............................................…………… 2.
Localitatea
...............………………………………………..................
6.
Apartenenţa
etnică..............……………...........
3.
Specialitatea......................……………………………………….........
7. Apartenenţa religioasă
....................………….. 4.
Vechimea ................…………………………………………...............
8.
Sexul
feminin
masculin Atenţie! Secţiunea
9-17 se va completa numai de profesorii/profesoarele care predau
religia!
9. De cīţi ani predaţi religia?
..................................................……………………………………………………......................
10.
Utilizaţi un manual de religie?
Da
Nu
Dacă da, cine l-a elaborat?
....…………………….......................................................
11.
Utilizaţi o programă de predare a
religiei?
Da
Nu Dacă
da, cine l-a elaborat?
....………............................................... 12. Cum
apreciaţi manualul şi programa de religie?
foarte
bune
bune
satisfacătoare
slabe
foarte slabe
13.
Aţi participat la cursuri de pregătire profesională pentru predarea
religiei?
Nu
Da.
Precizaţi:........................................................
14.
Cīt de des asistă la ora Dvs. directorul sau inspectorul de
specialitate?
Semestrial
Anual
Periodic Deloc
15.
Care sīnt cultele religioase cărora le aparţin elevii şcolii Dvs. ?
Biserica
Ortodoxă Romānă Biserica Greco-Catolică
Biserica
Romano-Catolică Biserica Protestantă
Martorii lui
Iehova
Cultul Mozaic
Cultul
musulman
altele, şi anume:
.............…………………
16. Toţi elevii au asigurate
ore de religie conform apartenenţei lor religioase?
Da
Nu
Nu ştiu
17. Ce īi
īnvăţati pe elevi la ora de religie? propria
religie
valori civice istoria
religiilor
toleranţa faţă de
minorităţi
să fie buni
creştini
să se roage egalitatea
sexelor
respect pentru toate religiile toate
religiile importante
18. Ce caracter are predarea
religiei?
obligatoriu
opţional
facultativ
19.
Avīnd īn vedere experienţa Dvs, cu care din afirmaţiile de mai jos
sīnteţi de acord? DA Nu
ştiu NU Educaţia religioasă īn şcolile publice (de
stat) este necesară
Educaţia
religioasă ar trebui să fie limitată īn şcolile de stat la bisericile
tradiţionale
Educaţia
religioasă ar trebui limitată īn şcolile publice (de stat) la Biserica
Ortodoxă Romānă
Īn şcolile de
stat nu ar trebui să se desfăşoare educaţie religioasă
Manualele
de biologie nu ar trebui să promoveze darwinismul
Manualele
de biologie ar trebui să prezinte īn mod echidistant teoria
creaţionistă şi teoria darwinistă
Manualele
de religie pun accent pe cultul bisericii respective
Manualele
de religie prezintă īn mod echidistant perceptele mai multor culte
Manualele
de religie ar trebui să fie axate pe cultul bisericii respective,
combătānd clar perceptele altor culte
Manualele
de religie ar trebui să prezinte echidistant perceptele altor religii
pentru a forma o toleranţă faţă de aceste culte
Īn
cadrul şcolii există simboluri religioase aparţinānd unui singur cult
Īn
cadrul şcolii există simboluri religioase aparţinānd tuturor cultelor
cărora le aparţin elevii
Īn
cadrul şcolii există un laborator, loc de rugăciune sau capelă cu
simboluri religioase aparţinānd unui singur cult
Īn
cadrul şcolii ar trebui promovat multiculturalismul religios
Şcoala
trebuie să ofere spaţiu doar cultului majoritar din comunitate
Īn
incinta şcolii se organizează evenimente, serbări religioase
Şcoala
organizează participarea extraşcolară a elevilor la evenimente, serbări
religioase
Se discută īn cadrul
orelor de religie despre importanţa participării la evenimente, serbări
religioase
Unele culte, cum ar
fi Martorii lui Iehova, reprezintă un pericol pentru moralitatea
elevilor
Unele culte, cum ar fi
Martorii lui Iehova, nu ar trebui să aibă acces la educaţia religioasă
din cadrul şcolilor de stat
Unele
culte necreştine, cum ar fi islamul, nu ar trebui să aibă acces la
educaţia religioasă din cadrul şcolilor de stat sus 20.
După părerea Dvs. ce fel de stat este Romānia?
creştin
ateu
ortodox
secular
teocratic
nu ştiu
21. După părerea Dvs. īn Romānia există o biserică
naţională? nu
da, şi
anume: .................................................…….
22.
Īn Romānia ar trebui să existe o biserică naţională? nu
da, şi
anume: .................................................…….
23.
Īn īnvăţămīntul public din Romānia toate cultele sunt egale? nu
da
nu ştiu
24.
Ce aţi modifica īn predarea religiei īn şcoli?
a.......................................................................................................................................………………………….................. b.........................................................................................................................................................…………………………. c.........................................................................................................................................................………………………….
25.
Dacă aveţi observaţii personale privind prezenţa cultelor religioase īn
şcolile publice:
...........................................................................................................................................................…………………………. ...........................................................................................................................................................…………………………. ...........................................................................................................................................................………………………….
Vă
mulţumim pentru colaborare!
sus ANEXA IV. Lista
unităţilor de īnvăţămīnt unde s-au aplicat chestionare
Judeţul
BUZĂU
Elevi Şcoala Generală nr. 11 – Buzău Grup
Şcolar Sf. Mucenic Sava – Berca Colegiul Naţional Mihai
Eminescu – Buzău
Profesori Şcoala Generală
nr. 11 – Buzău Grup Şcolar Sf. Mucenic Sava – Berca
Municipiul
BUCUREŞTI
Elevi Colegiul Naţional Ion Luca
Caragiale - Bucureşti Şcoala Generală nr. 45 Titu Maiorescu –
Bucureşti
Profesori Colegiul Naţional Ion
Luca Caragiale – Bucureşti Şcoala Generală nr. 45 Titu
Maiorescu – Bucureşti
Judeţul CLUJ
Elevi Liceul
Teoretic Gelu Voievod – Gilău Colegiul Naţional Pedagogic
Gheorghe Lazăr – Cluj Napoca Liceul Apįczai Csere Jįnos – Cluj
Napoca
Profesori Elméleti Lķceum – Aghireş
Fabrici
Judeţul DOLJ
Elevi Şcoala
cu clasa I-VIII – Fratoştita Şcoala cu clasa I-VIII – Pieleşti Şcoala
generală nr. 31 Theodor Aman – Craiova Şcoala generală nr. 37
Mihai Eminescu – Craiova Liceul Teoretic Henri Coandă – Craiova Grupul
Şcolar Industrial Traian Demetrescu – Craiova Liceul Teoretic
– Filiaşi
Profesori Şcoala generală nr. 37
Mihai Eminescu – Craiova Şcoala generală nr. 31 Theodor Aman –
Craiova Liceul Teoretic Henri Coandă – Craiova Grupul
Şcolar Industrial Traian Demetrescu – Craiova Liceul Teoretic
– Filiaşi Şcoala cu clasa I-VIII – Fratoştita Şcoala
cu clasa I-VIII – Pieleşti
Judeţul HARGHITA ODORHEIU
SECUIESC
Elevi Liceul Marin Preda Liceul
Pedagogic Benedek Elek
Profesori Liceul
Marin Preda Liceul Pedagogic Benedek Elek
MIERCUREA
CIUC
Elevi Liceul Catolic Segķtő Mįria Liceul
de Artă Nagy Istvįn Gimnaziul Mįrton Įron Colegiul
Naţional Octavian Goga Şcoala Generală Liviu Rebreanu
Profesori Liceul
Reformat Baczkamadarasi Kiss Gergely Liceul Catolic Segķtő
Mįria
Judeţul IAŞI
Elevi Şcoala
Normală Vasile Lupu Colegiul Naţional Constantin Negruzzi Liceul
Teologic G. Ibrăileanu Şcoala Axinte Uricariul – Scānteia
Profesori Şcoala
Normală Vasile Lupu Colegiul Naţional Constantin Negruzzi Liceul
Teologic G. Ibrăileanu Şcoala Axinte Uricariul – Scānteia sus Judeţul
SATU MARE
Elevi Colegiul Naţional Mihai
Eminescu – Satu Mare Grup Şcolar Teologic Romano-Catolic Hįm
Jįnos – Satu Mare Colegiul Naţional Kölcsey Ferenc – Satu Mare Liceul
de Artă Aurel Popp – Satu Mare Grup Şcolar Construcţii de
Maşini Unio – Satu Mare Şcoala Generală cu clasele I-VIII -
Romāneşti Liceul Teoretic German Johann Ettinger – Satu Mare Colegiul
Naţional Ioan Slavici – Satu Mare Grup Şcolar Economic
Gheorghe Dragoş – Satu Mare Şcoala cu clasele I-VIII –
Medieşul Aurit
Profesori Liceul Teoretic
German Johann Ettinger – Satu Mare Colegiul Naţional Kölcsey
Ferenc – Satu Mare Colegiul Naţional Mihai Eminescu – Satu Mare Liceul
de Artă Aurel Popp – Satu Mare Şcoala cu clasele I-VIII –
Medieşul Aurit Inspectoratul Şcolar Judeţean – Satu Mare Şcoala
Generală Dr. Vasile Lucaciu – Satu Mare
Judeţul TIMIŞ
Elevi Liceul
Teoretic – Gătaia Şcoala Generală (din cadrul Liceului
Teoretic) – Gătaia Şcoala Generală – Giroc Şcoala
Generală I. Ciorogariu – Chişoda Liceul Nikolaus Lenau –
Timişoara Colegiul Naţional Ana Aslan – Timişoara Liceul
Pedagogic Carmen Sylva – Timişoara Şcoala Generală nr. 18 –
Timişoara Şcoala Generală nr. 26 – Timişoara
Profesori Liceul
Teoretic – Gătaia Şcoala Generală – Giroc Şcoala
Generală I. Ciorogariu – Chişoda Şcoala Generală nr. 18 –
Timişoara Şcoala Generală nr. 26 – Timişoara Liceul
Nikolaus Lenau – Timişoara Colegiul Tehnic Ion Mincu –
Timişoara
Judeţul TULCEA
Elevi Seminarul
Teologic Liceal Ortodox „Sf. Ioan Casian” – Tulcea Grupul
Şcolar Agricol – Topolog Colegiul Tehnic Henri Coandă – Tulcea
Profesori Colegiul
Tehnic Henri Coandă – Tulcea Grupul Şcolar Agricol – Topolog Şcoala
cu clasele I-IV – Luminiţa
sus
ANEXA
V. Lista localităţilor unde s-au aplicat chestionare la elevi
şi cadre didactice
Judeţul BUZĂU Buzău Berca
Municipiul
BUCUREŞTI
Judeţul CLUJ Cluj Napoca Gilău Aghireş
Fabrici
Judeţul DOLJ Craiova Fratoştita Pieleşti Filiaşi
Judeţul
HARGHITA Odorheiu Secuiesc Miercurea Ciuc
Judeţul
IAŞI Iaşi Scānteia
Judeţul SATU
MARE Satu Mare Medieşu Aurit
Judeţul
TIMIŞ Timişoara Gătaia Giroc Chişoda
Judeţul
TULCEA: Tulcea
sus
ANEXA VI. Lista
manualelor analizate
Clasa a I-a Titlul Autori Editura/anul Ordin
MECT de aprobare Religie. Cultul ortodox Camelia
Muha, Maria Orzetic, Elena Mocanu Sf. Mina Iaşi (2005) 4177/02.07.2004 Religie
romano-catolică Paul Budău, Mircea-Irinel Mititelu, Anca
Daniela Ciobanu Ed. Didactică şi Pedagogică (2004) 4177/02.07.2004 Religie
romano-catolică Paul Budău, Mircea-Irinel Mititelu, Anca
Daniela Ciobanu Ed. Didactică şi Pedagogică (2005) 4177/02.07.2004 Religia
(Cultul Penticostal, Baptist, Creştin după Evanghelie) Jeni
Roşian Ardealul Cluj (2004) 4177/02.07.2004 Abecedarul
micului creştin. Cultul ortodox Preot Ioan Săuca Ed.
Didactică şi Pedagogică, Bucureşti (2002)
sus
Clasa
a II-a Titlul Autori Editura/anul Ordin
MECT de aprobare Manual de Religie (ortodoxă) Pr.
Tudor Demian, Pr. Dr. Ioan Sauca Ed. Didactică şi Pedagogică
(2000) 37670/20.10.1992 Religie. Cultul ortodox Camelia
Muha, Maria Orzetic, Elena Mocanu, Vasile Nechita Editura Sf.
Mina 3885/24.05.2004 Veled az śton (cultul unitarian) Bartha
Mįrta Įbel, Cluj (2005) 4059/10.05.2005 Reformįtus
vallįstankönyv (cultul reformat) Varró Ilona, Gavrucza-Nagy
Emese Ed. Didactică şi Pedagogică (2005) 4177/02.07.2004
Clasa
a III-a Titlul Autori Editura/anul Ordin
MECT de aprobare Manual de Religie (ortodoxă) Pr. Dr.
Ioan Săuca Ed. Didactică şi Pedagogică (2002) 31144/03.06.1993 Religie.
Cultul ortodox Maria Orzetic, Elena Mocanu Sf. Mina,
Iaşi (2005) 3787/05.04.2005 Római katolikus vallįs
(cultul romano-catolic) Gįl Lįszló Stśdium, Cluj
(2005) 4059/10.05.2005 Religie cultul romano-catolic Olimpia
Ciobanu, Anca-Daniela Ciobanu, Pr. Paul Budău, Pr. Iulian Ianuş Ed.
Didactică şi Pedagogică (2005) 4059/10.05.2005 Religie
cultul greco-catolic Ana Dura Ed. Didactică şi
Pedagogică (2005) 4059/10.05.2005 Reformįtus
vallįstankönyv (cultul reformat) Pįter Emilia Ed.
Diactică şi Pedagogică (2005) 4059/10.05.2005 Religie
(Cultul Penticostal, Baptist, Creştin după Evanghelie) Gavril
Izsak, Dănuţ Poduţ, Petru Ignaş, Gheorghe Cătană (coord.) Dalia,
Timişoara (2005) 4059/10.05.2005 sus Clasa a
IV-a Titlul Autori / coordonatori Editura/anul Ordin
MECT de aprobare Religie. Cultul ortodox Liviu
Teodorescu, Iuliana Martin, Anghel Chiriţă (coord. PS.
Varsanufie Prahoveanul, episcop vicar) Aramis Bucureşti (2006) 3463/22.03.2006 Manual
de Religie (ortodoxă) Pr. Dr. Ioan Sauca Ed.
Didactică şi Pedagogică (2002) 37255/04.09.1995
Clasa
a V-a Titlul Autori Editura/anul Ordin
MECT de aprobare Religie. Cultul creştin-ortodox Camelia
Muha Sf. Mina (2006) fără – avizat de Dir.
Īnv. Preuniversitar 31758/2001 Religie (ortodoxă) Pr.
Nicolae Dascălu, prof. Maria Orzetic Aramis Bucureşti (1998 fără
– aprobat de Comisa Patriarhiei Romāne pt. Īnvăţămīntul Religios īn
Şcolile de Stat şi cu avizul MECT
sus
Clasa a VII-a Titlul Autori Editura/anul Ordin
MECT de aprobare Religie creştin-ortodoxă Camelia Muha Sf.
Mina (2006) fără – avizat de Dir. Īnv. Preuniversitar
31758/2001 Religie (ortodoxă) Pr. Nicolae Dascălu,
prof. Maria Orzetic Aramis Bucureşti (1998) fără –
aprobat de Comisa Patriarhiei Romāne pt. Īnvăţămīntul Religios īn
Şcolile de Stat şi cu avizul MECT
Clasa a VIII-a Titlul Autori
/ coordonatori Editura/anul Ordin MECT de aprobare Religie
creştin ortodoxă. Caiet pentru elevi, cadre didactice şi părinţi Camelia
Muha Sf. Mina, Iaşi fără- avizat de Dir. gen. Īnv.
Preuniversitar 31758/2001
sus
Clasa a IX-a Titlul Autori
/ coordonatori Editura/anul Ordin MECT de aprobare Religie.
Cultul ortodox prof. Florin Boldea, Violeta prof. Boldea, Pr.
prof. Vasile Pop, prof. dr. Liviu Lazăr Corvin, Deva (2005) 4177/02.07.2004 Religie.
Cultul ortodox Dorin Opriş, Monica Opriş, Irina Horga,
Antoaneta-Firuţa Tacea Dacia, Cluj (2005) 4177/02.07.2004 Római
katolikus vallįs (cultul romano-catolic) Baróti Lįszló Sįndor Stśdium
Cluj (2005) 4059/10.05.2005 Religie (Cultul
Penticostal, Baptist, Creştin după Evanghelie) Gheorghe
Cătană, Speranţa Doina Cătană Little Lamb (2004) 4177/02.07.2004
Clasa
a X-a Titlul Autori / coordonatori Editura/anul Ordin
MECT de aprobare Religie. Cultul ortodox Dorin
Opriş,Monica Opriş, Irina Horga, Antoaneta-Firuţa Tacea Dacia
Cluj (2005) 3787/05.04.2005 Religie. Cultul ortodox Adrian
Lemeni (coord.), Georgian Păunoiu, Silviu Tudose, Dumitru Ştefănescu Corint,
Bucureşti (2005) 3787/05.04.2005 Religie. Cultul
ortodox Mihaela Panoschi, Adriana-Gabriela Argatu,
Sergiu-Marcel Vlad, Andreea Vlad, Emil-Dănuţ Zăbavă Grupul
Editorial Art (2005) 3787/05.04.2005 Istoria
Māntuirii. Credinţa creştină catolică Pr. Claudiu Dema Arhiepiscopia
Romano-Catolică (2006) – Római katolikus vallįs
(cultul romano-catolic) Nemes Istvįn Stśdium, Cluj
(2005) 4059/10.05.2005
Clasa a XI-a Titlul Autori
/ coordonatori Editura/anul Ordin MECT de aprobare Religie.
Cultul ortodox Adrian Lemeni (coord.). Jean Nedelea, Georgian
Păunoiu, Silviu Tudose Editura Corint 4446/19.06.2006 sus
Anexa
VII. Comunicatul de presă al Bisericii Adventiste de Ziua a
Şaptea
Consiliul
de conducere al Bisericii Adventiste de Ziua a Şaptea din Romānia a
luat noă de decizia Consiliului Director al Consiliului Naţional pentru
Combaterea Discriminării cu privire la retragerea simbolurilor
religioase din instituţiile de īnvăţămīnt public. Īn cadrul
sesiunii
de toamnă din 24-26 noiembrie anul curent, Consiliul de conducere al
Bisericii Adventiste a formulat poziţia exprimată īn cele ce urmează. Simbolurile
religioase sīnt o formă de exprimare a credinţei şi o manifestare a
identităţii religioase, avīnd un rol important īn educaţia copiilor.
Din aceste motive, folosirea lor constituie o manifestare a libertăţii
religioase care trebuie să caracterizeze orice societate democratică. Totuşi,
luīnd īn considerare, principiul liberului arbitru, conform căruia
Dumnezeu l-a creat pe om liber şi responsabil pentru alegerile sale,
credem că orice persoană şi instituţie, mai ales, Biserica, trebuie să
manifeste respect faţă de demnitatea umană şi faţă de Creator,
recunoscīnd fiecărui individ libertatea şi responsabilitatea de a
alege. Īn acest sens, folosirea simbolurilor religioase īn şcolile
publice, īn contextul īn care bisericile minoritare īntīmpină
dificultăţi la predarea religiei, poate constitui o lezare a
sentimentului religios al elevilor aparţinīnd cultelor minoritare şi o
discriminare. Biserica Adventistă de Ziua a Şaptea
susţine
principiul separaţiei statului de Biserică. Din acest motiv consideră
că statul şi instituţiile sale, inclusiv şcolile publice, nu trebuie să
se implice īn promovarea şi susţinerea īnvăţăturilor şi valorilor unei
anumite religii sau confesiuni religioase; dacă se acordă posibilitatea
manifestării religioase īn şcolile publice, aceasta ar trebuie să fie
accesibilă oricărui cult. Luīnd īn considerare cele de mai
sus,
socotim că decizia CNCD de a recomanda retragerea simbolurilor
religioase din instituţiile de īnvăţămīnt public este corectă. Preşedinte, Pastor
Teodor Huţanu
30.11.2006 sus
Anexa
VIII. Fragment din Sentinţa Curţii de Apel Bucureşti
Apare
ca necesară o reglementare īn sensul asigurării exercitării dreptului
la īnvăţătură şi accesului la cultură īn condiţii de egalitate;
respectării dreptului părinţilor de a asigura educaţia copiilor
potrivit convingerilor lor religioase şi filosofice; respectării
caracterului laic al statului şi autonomiei cultelor; asigurării
libertăţii de religie, conştiinţă şi convingeri a tuturor copiilor īn
condiţii de egalitate, īn condiţiile īn care aceste icoane sīnt aduse
necontrolat de către profesori, părinţi şi elevi, pentru a evita o
īncălcare a dreptului la opţiune a părinţilor īn scopul oferirii
copiilor īnvăţămīntul religios, pentru a păstra principiul
neutralităţii religioase a statului.
Aşa cum s-a
reţinut, o
asemenea prezenţă nelimitată şi necontrolată a simbolurilor religioase
īn instituţiile publice de īnvăţămīnt poate īncălca principiul
laicităţii statului şi libertăţii conştiinţei, astfel īncīt
recomandarea făcută de pīrīt ca pīrītul să adopte o reglementare prin
care să stabilească ca simbolurile religioase să fie afişate doar īn
cursul orelor de religie sau īn spaţiile destinate exclusiv
īnvăţămīntului religios, apare īn concordanţă cu aceste principii
precum şi cu principiile prevăzute de art. 5 din legea nr. 84/1995.
ANEXA
IX.
Ghidul
de evaluare CNCEIP pentru religie editat īn 2001. Autori Prof.
Nicoleta Liţoiu, Prof gr.I Mihaela Panoschi şi Pr. Prof. Nicolae
Iordăchescu (www.edu.ro).
Pag. 63 Exemplul
2 Clasa: a II-a Evaluare curentă -test criterial Timp
de lucru: 20 minute Capitol: Noul Testament (...) II.Stabiliţi
corespondenţa īntre numele şi data sărbătorilor prezentate : 1.
6 ianuarie
a. Naşterea Sf. Ioan Botezătorul 2. 7
ianuarie
b.Botezul Domnului Iisus Hristos 3. 24
iunie c.
Tăierea Capului Sf. Ioan Botezătorul 4. 29
august d.
Sf. Ierarh Nicolae
e.
Soborul Sf.Ioan Botezătorul
f.
Naşterea Domnului Iisus Hristos (...) Pag. 68 Exemplul
5 Clasa a V-a Evaluare curentă –test criterial Timp
de lucru : 45 minute Capitol : Noţiuni de
liturgică (...) II.Alege răspunsul corect 1.
Momentul nevăzut al īntemeierii Bisericii este : a)
Schimbarea la Faţă a Domnului Iisus Hristos b)
Jertfa pe Cruce a Mīntuitorului Iisus Hristos c)
Īnălţarea la cer a Mīntuitorului Iisus Hristos 2)
Momentul văzut al īntemeierii Bisericii
este : a)
Cincizecimea b)
Īnvierea Domnului c)
Intrarea Domnului īn Ierusalim (...)
Pag. 69 IV.
Īntre altar şi naos este un perete de lemn, de zid sau de piatră numit
catapateasmă. Pornind de la această afirmaţie răspundeţi la următoarele
īntrebări : 1. Cum se
numesc uşile de la mijloc ? 2.
Cum se numesc uşile laterale ? 3.
Cum sīnt dispuse icoanele pe catapeteasmă ? Primul
rind….. Numele icoanelor mari a), b), c), d) Deasupra
icoanelor mari……….. Īn centrul icoanelor din rīndul 2…… Īn
rīndul al treilea……… Īn rīndul al patrulea…….. Īn
centrul icoanelor din rīndul al patrulea……….. Deasupra
icoanelor de pe catapeteasmă………
V.
Principalele obiecte şi materii folosite īn cult sīnt : Sfīnta
Masă, Potirul, Crucea, Discul, Sfeşnicul şi pīinea, vinul, untdelemnul,
lămīia, lumīnarea. Prezentaţi īn maxim o pagină importanţa şi
semnificaţia acestora.
sus
ANEXA X Sesizarea
secretarului
Comisiei pentru Educaţie Catolică din Cadrul Sinodului Bisericii Romāne
Unite cu Roma, Florin Jula la Consiliul Naţional pentru Combaterea
Discriminării
Către Consiliul Naţional pentru
Combaterea Discriminării
Subsemnatul,
Jula Florin, domiciliat īn Oradea, str. Ciheiului nr. 1 A, Bl. D 113,
Ap. 1, īn calitate de credincios greco-catolic, dar şi īn calitate de
secretar al Comisiei pentru Educaţie Catolică din cadrul Sinodului
Bisericii Romāne Unite cu Roma, Greco-Catolică, depun prezenta
SESIZARE
referitoare
la discriminarea elevilor cultelor minoritare īn cadrul procesului de
īnvăţămānt prin imposibilitatea studierii orelor de religie ale
cultului din care fac parte, alese conform prevederilor legale,
datorită faptului că statul romān nu plăteşte aceste ore decāt īn cazul
īn care sunt constituite grupe conform Legii īnvăţămāntului. Īn
majoritatea şcolilor, elevii greco-catolici nu se pot constitui īn
grupele prevăzute de lege, motiv pentru care sunt obligaţi fie să
aleagă altă materie, fie să participe la orele de religie ortodoxă. Nenumăratele
cereri adresate Inspectoratului Şcolar Bihor, dar şi Ministerului
Educaţiei şi Cercetării s-au lovit de un refuz categoric motivat de
lipsa resurselor financiare pentru plata profesorilor care ar preda
religia greco-catolică. Am sperat că Ministerul Educaţiei şi
Cercetării se va implica pe baza prevederilor art. 158 al Legii
īnvăţămāntului īn care se arată că „situaţiile speciale privind
formaţiunile de elevi sau de preşcolari din grupa mare aflate sub
efectivul minim se aprobă de către Ministerul Īnvăţămāntului”. Speranţa
noastră nu s-a materializat din păcate. Nu a existat nici o
dorinţă de īmbunătăţire a reglementărilor īn materie. Precizările
privind predarea religiei īn şcoli cu nr. 19.283 / 25.04. 2005, nu sunt
altceva decāt o prelucrare a precizărilor cu nr. 9715/ 10. 04.1996. Ar
fi normal ca īn anul 2007, Ministerul Educaţiei şi Cercetării să ţină
seama de situaţia actuală a ţării noastre, care s-a integrat īn Uniunea
Europeană.
O soluţionare corectă a acestei stări
de fapt
incorectă trebuie să ţină cont de următoarele argumente de ordin
juridic, practic şi istoric: Cadrul juridic existent, trebuie
interpretat īn concordanţă cu prevederile Constituţiei, care arată la
art. 20 că: „dacă există neconcordanţe īntre pactele şi tratatele
privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romānia este
parte, şi legile interne, au prioritate reglementările internaţionale,
cu excepţia cazului īn care Constituţia sau legile interne conţin
dispoziţii mai favorabile”. De asemenea, art. 29 prevede că „libertatea
gāndirii şi a opiniilor, precum şi libertatea credinţelor religioase nu
pot fi īngrădite sub nici o formă”. Noi considerăm că libertatea
elevilor de a studia religia greco-catolică este īngrădită īntr-un mod
inadmisibil.
Dispoziţiile legale internaţionale referitoare
la
organizarea de către stat a educaţiei morale şi religioase conform
apartenenţei religioase a tutorilor legali, sunt extrem de numeroase.
Amintim aici, doar faptul că protecţia drepturilor religioase se
bazează pe art. 5 din Declaraţia O.N.U. din 1981 privind eliminarea
tuturor formelor de intoleranţă şi discriminare religioasă şi pe art.
14 al Convenţiei privind drepturile copilului. Acestora li se adaugă
principiile şi normele stabilite, īn iunie-iulie 2004, de către grupul
consultativ de experţi ai O.S.C.E. īn documentul Guidelines for Review
of Legislation Pertaining to Religion or Belief, adoptat de O.D.I.H.R.
īn consultare cu Comisia de la Veneţia- pentru Democraţie prin lege.
Prin aceste dispoziţii se afirmă clar că finanţarea de către stat a
educaţiei religioase trebuie realizată pe baze nediscriminatorii, fapt
īncălcat īn mod flagrant de către autorităţile romāne.
Acest
cadru
juridic care are menirea de a asigura respectarea drepturilor omului
este prevăzut şi cu sancţiuni. Astfel, īn Codul Penal la art. 316 se
arată că: „īngrădirea de către un funcţionar public a folosinţei sau a
exerciţiului drepturilor vreunui cetăţean, ori crearea pentru acesta a
unei situaţii de inferioritate pe temei de naţionalitate, rasă, sex sau
religie se pedepseşte cu īnchisoarea strictă de la 2 la 5 ani”. Credem
că īn momentul de faţă drepturile elevilor greco-catolici sunt
īngrădite pe temei religios, atāta timp cāt elevii ortodocşi
beneficiază de ore de religie. Este necesar să avem īn vedere
şi
Legea nr. 48 / 2002 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor
de discriminare, care la art. 2, aliniatul 5, litera a) prevede
„instituirea unor măsuri speciale, īn vederea protecţiei persoanelor
aflate īn minoritate, atunci cānd acestea nu se bucură de egalitatea
şanselor”. Este clar că, īn acest moment, elevii greco-catolici nu au
şansa de a studia religia căreia īi aparţin. Īn mod similar, la punctul
b) se dispune „sancţionarea comportamentului discriminatoriu prevăzut
la art. precedent”. Iată de ce, ar fi normală o atitudine care să vină
īn sprijinul respectării acestor drepturi religioase, şi nu una care să
obstrucţioneze accesul la īnvăţămāntul religios a unei categorii a
populaţiei.
Pe baza legislaţiei menţionate, considerăm că
argumentarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării potrivit căreia Legea
īnvăţămāntului este restrictivă, nu este viabilă. Această lege trebuie
interpretată īn spiritul ei. Prevederile referitoare la constituirea
grupelor nu sunt de natură să īncalce drepturile fundamentale ale
cetăţenilor, ci constituie un cadru general, orientativ. Altminteri,
Legea īnvăţămāntului ar trebui considerată ca fiind neconstituţională,
conţinānd prevederi care īncalcă drepturile omului. Pe de altă parte,
aşa cum prevede Constituţia Romāniei, au prioritate reglementările
privitoare la drepturile omului. Nu este normal ca o eventuală lipsă a
resurselor materiale să constituie argument pentru discriminarea
elevilor greco-catolici. Experienţa acumulată de profesorii
care
predau religie greco-catolică īn mod benevol, ne determină să nu fim de
acord ca elevii care aleg pentru studiu religia greco-catolică să
studieze această materie īn afara şcolii, atāta timp cāt elevii
cultului majoritar īnvaţă īn şcoli. Noi nu suntem de acord ca elevii
greco-catolici să efectueze un efort īn plus, deplasāndu-se īn afara
şcolii sau să studieze religia īn afara orarului, pentru că īn acest
mod am fi īn faţa unor īncălcări ale legislaţiei īn vigoare.
Alocarea
unor ore de religie trebuie să creeze premisa constituirii unui corp
profesoral care să predea religie greco-catolică. Este de neacceptat
situaţia actuală, īn care, spre exemplu, īn judeţul Bihor dispunem doar
de 2 profesori de religie greco-catolică plătiţi de către stat, aceştia
fiind angajaţi ai Liceului Greco-Catolic, iar īn judeţul Sălaj nu
există nici măcar un profesor plătit cu normă īntreagă! Se naşte īn
acest fel īntrebarea legitimă: cine predă religie elevilor de la
celelalte şcoli din judeţ ?
Nu suntem de acord cu tendinţa de
a
considera că Biserica trebuie să plătească profesorii de religie
greco-catolică, de vreme ce īnvăţămāntul este gratuit pentru toţi
cetăţenii. Adresele Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor (anexate īn
fotocopie) de numire a profesorilor īn calitate de cadre didactice
suplinitoare, īn care se prevede că „īn cazul neconstituirii grupelor,
plata va fi asigurată de către cult” este o eroare juridică şi o
īncălcare flagrantă a drepturilor religioase. Statul nu poate impune
Bisericii Romāne Unite cu Roma, Greco- Catolică, să plătească aceste
ore pentru că īnvăţămāntul potrivit Constituţiei Romāniei este
gratuit.
Nu suntem de acord ca predarea religiei
greco-catolice să fie coordonată de inspectorii de religie ortodoxă. Īn
acest sens, solicităm ca Ministerului Educaţiei şi Cercetării
să
fie obligat să numească alături de inspectorul general de religie şi un
inspector general din partea cultului greco-catolic. O astfel de numire
ar fi de natură să contribuie la ameliorarea situaţiei predării orelor
de religie greco-catolică īn şcoli. Nu credem că argumentul lipsei
resurselor financiare ar fi de natură să īmpiedice acest deziderat.
Suntem conştienţi că un preot ortodox nu are interesul ca predarea
orelor de religie ale cultelor minoritare să se desfăşoare īn condiţii
optime. Nu este normal ca un inspector ortodox să avizeze delegaţiile
semnate de un episcop greco-catolic! Suntem īn faţa unei ingerinţe a
Bisericii Ortodoxe Romāne īn activitatea Bisericii Romāne Unite cu
Roma, Greco-Catolică, dar şi īn activitatea altor culte, fapt interzis
de reglementările internaţionale la care Romānia este parte semnatară.
Practic fiecare cult are dreptul de a avea posibilitatea coordonării
predării orelor de religie. Īn caz contrar, este īncălcată īn mod grav
autonomia recunoscută de Constituţia Romāniei pentru toate cultele.
Tensiunile interconfesionale generate de neretrocedarea patrimoniului
confiscat şi deţinut īncă de către BOR, ne determină să nu avem
īncredere īn reprezentanţii Bisericii Ortodoxe.
Īn ceea ce
priveşte
argumentul istoric, suntem māndri că prin Biserica Romānă Unită cu
Roma, Greco-Catolică, poporul romān a beneficiat de primele şcoli
sistematice īn limba romānă, la Blaj. De aici s-a născut Şcoala
Ardeleană şi mari cărturari care au contribuit la dezvoltarea
identităţii naţionale a poporului romān. Biserica noastră a fost cea
care a contribuit la trecerea la grafia latină, specifică poporului
nostru, şi a orientat naţiunea noastră spre occident. Tot Biserica
noastră a construit şi susţinut o serie de şcoli īn Transilvania īn
care a fost păstrată şi cultivată limba romānă. Considerăm
că a
sosit momentul ca statul romān să-şi respecte cetăţenii, indiferent
dacă aceştia fac parte dintr-o comunitate religioasă minoritară.
Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării are posibilitatea de
a-şi īndeplini menirea, aceea de a veghea ca nici un cetăţean să nu fie
discriminat. Cu speranţa că va īnceta discriminarea elevilor
cultelor minoritare şi fiecare elev va studia religia pe care o
doreşte, Vă mulţumesc anticipat ! Jula Florin
sus
ANEXA
XI. Hotărārea nr. 279/02.10.2007 a Consiliului Naţional pentru
Combaterea Discriminării
– fragment –
(...) II.
Obiectul sesizării Petentul,
prin Petiţia nr. 6.858/02.07.2007, arată că prin textele publicate īn
manualul Religie - Cultul ortodox pentru clasa a XI-a s-a īncălcat
dreptul la demnitate a persoanelor care apaţin bisericii Bahį’ķ.
III.
Descrierea presupusei fapte de discriminare
Petentul
consideră că prin includerea religiei Bahį’ķ la secte care fac
prozelitism şi prin modul de descriere al sectelor prozelite, manualul
Religie - Cultul ortodox pentru clasa a XI-a a īncălcat dreptul la
demnitate a persoanelor care apaţin de acest cult.
(...)
VI.
Motivele de fapt şi de drept Īn
fapt, Colegiul Director reţine că manualul invocat, editat īn 2006, sub
titlul „Libertate religioasă şi prozelitism”, defineşte religia Bahį’ķ
ca fiind sectă prozelită: „Este un motiv īn plus pentru ca, fără false
menajamente, şi īn Romānia să se prezinte realist lucrurile īn ceea ce
priveşte răul generat de prozelitismul sectelor. Paradoxal, există
cāteva grupări sectare interzise īn Occident, dar care īn Romānia
desfăşoară acţiuni prozelitiste īn deplină libertate. Deşi īn Romānia
nu au statut de cult, ci sunt numite fie organizaţii religioase
(Martorii lui Iehova), fie asociaţii sau fundaţii religioase (Baha’i,
mormoni), aceste mişcări aplică strategii prozelitiste.”
Īn
drept, Colegiul Director reţine următoarele: Constituţia
Romāniei, prin art. 16 alin. 1 garantează dreptul la egalitate:
„Cetăţenii sunt egali īn faţa legii şi a autorităţilor publice, fără
privilegii şi fără discriminări”. Potrivit Constituţiei Romāniei, art.
20 alin 1, „Dispoziţiile constituţionale privind drepturile şi
libertăţile cetăţenilor vor fi interpretate şi aplicate īn concordanţă
cu Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, cu pactele şi cu
celelalte tratate la care Romānia este parte. Convenţia
Europeană a
Drepturilor Omului, art 14 prevede: „Exercitarea drepturilor şi
libertăţilor recunoscute de prezenta convenţie trebuie să fie asigurată
fără nici o deosebire bazată, īn special, pe sex, rasă, culoare, limbă,
religie, opinii politice sau orice alte opinii, origine naţională şi
socială, apartenenţă la o minoritate naţională, avere, naştere sau
orice altă situaţie”.
Protocolul nr. 12 la Convenţia Europeană
a Drepturilor Omului, art 1 prevede interzicerea generală a
discriminării: „Exercitarea
oricărui drept prevăzut de lege trebuie să fie asigurată fără nici o
discriminare bazată, īn special, pe sex, pe rasă, culoare, limbă,
religie, opinii politice sau orice alte opinii, origine naţională sau
socială, apartenenţă la o minoritate naţională, avere, naştere sau
oricare altă situaţie.” Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000
privind
prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare (īn
continuare O.G. nr. 137/2000), republicată, la art. 2 alin. 1
stabileşte: „Potrivit prezentei ordonanţe, prin discriminare se
īnţelege orice deosebire, excludere, restricţie sau preferinţă, pe bază
de rasă, naţionalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială,
convingeri, sex, orientare sexuală, vārstă, handicap, boală cronică
necontagioasă, infectare HIV, apartenenţă la o categorie defavorizată,
precum şi orice alt criteriu care are ca scop sau efect restrāngerea,
īnlăturarea recunoaşterii, folosinţei sau exercitării, īn condiţii de
egalitate, a drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale sau a
drepturilor recunoscute de lege, īn domeniul politic, economic, social
şi cultural sau īn orice alte domenii ale vieţii publice.”
Conform
art 2, alin. (4) din O.G. nr. 137/2000, republicată: „Orice
comportament activ ori pasiv care, prin efectele pe care le generează,
favorizează sau defavorizează nejustificat ori supune unui tratament
injust sau degradant o persoană, un grup de persoane sau o comunitate
faţă de alte persoane, grupuri de persoane sau comunităţi atrage
răspunderea contravenţională conform prezentei ordonanţe, dacă nu intră
sub incidenţa legii penale.” Art. 15 alin. O.G. 137/2000,
republicată, garantează dreptul la demnitate personală, stabilind:
„Constituie contravenţie, conform prezentei ordonanţe, dacă fapta nu
intră sub incidenţa legii penale, orice comportament manifestat īn
public, avānd caracter de propagandă naţionalist-şovină, de instigare
la ură rasială sau naţională, ori acel comportament care are ca scop
sau vizează atingerea demnităţii sau crearea unei atmosfere
intimidante, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, īndreptat
īmpotriva unei persoane, unui grup de persoane sau unei comunităţi şi
legat de apartenenţa acesteia/acestuia la o rasă, naţionalitate, etnie,
religie, categorie socială sau categorie defavorizată, ori de
convingerile, sexul sau orientarea sexuală a acestuia/acesteia”.
Prin
urmare, Colegiul Director constată că modul de prezentare a religiei
Bahį’ķ īn manualul Religie - Cultul ortodox pentru clasa a
XI-a,
ediţia 2006, publicat de editura Corint (avizat favorabil prin Ordinul
ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4446 din 19 iunie 2006),
reprezintă o īncălcare a dreptului la demnitate a comunităţii Bahį’ķ,
creānd o atmosferă ostilă faţă de ea.
Colegiul Director
constată
totodată şi faptul că Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,
la solicitarea autorilor, recunoscānd erorile şi riscul pe care poate
să-l producă īn rāndul elevilor, a īnceput procedura de schimbare a
manualului Religie - Cultul ortodox pentru clasa a XI-a. Faţă
de
acest aspect, se ia act de faptul că autorii manualului au solicitat
modificarea conţinutului lecţiei de la paginile 90-91, pentru ediţiile
următoare iar Editura Corint a modificat conţinutul materialului īn
cauză. De asemenea, astfel cum precizează Centrul Naţional pentru
Curriculum şi Evaluare īn Īnvăţămāntul Preuniversitar, „s-a dispus
retragerea de la comercializare şi de la folosirea īn activitatea
didactică a manualului de religie pentru clasa a XI-a (cultul ortodox)
tipărit de Editura Corint īn anul 2006, care, la paginile 90-91,
conţine elemente neconforme cu realitatea”; şi „respectivul manual a
fost revizuit şi retipărit”.
Subsecvent acestor
constatări,
īn ceea ce priveşte retragerea manualului, Colegiul Director este de
opinie că īnlăturarea consecinţelor discriminatorii produse prin
efectul publicării s-a realizat. Colegiul Director a analizat
doar
acele solicitări ale petentului care intră īn atribuţia instituţiei.
Părţile pot soluţiona celelalte solicitări pe cale amiabilă (CNCD poate
avea şi rol de mediator conform art. 19 alin. 1 al O.G. 137/2000,
republicată) sau prin instanţă (conform art. 27 al O.G. 137/2000,
republicată).
Faţă de cele de mai sus, īn temeiul
art. 20 alin.
(2) din O.G. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor
formelor de discriminare, republicată, cu unanimitate de voturi ale
membrilor prezenţi la şedinţă
COLEGIUL DIRECTOR HOTĂRĂŞTE:
1.
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi Centrul Naţional
pentru Curriculum şi Evaluare īn Īnvăţămāntul Preuniversitar, prin
avizarea manualului Religie - Cultul ortodox pentru clasa a XI-a,
ediţia 2006, publicat de editura Corint, au īncălcat dreptul la
demnitate al comunităţii de religie Bahį’ķ, conform art. 15 al O.G.
137/2000, republicată; 2. Consiliul Naţional pentru Combaterea
Discriminării va monitoriza modul de retragere din circuit al
manualului, conform prevederilor art. 19, alin. 1, pct. d) al O.G.
137/2000, republicată. (...)
Anexa
XII. Hotărārea din 21noiembrie 2006 a Consiliului Naţional
pentru Combaterea Discriminării
– fragment –
(...) Colegiul
Director al Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării,
īntrunit īn data de 21.11.2006, a dezbătut petiţia nr.
P/4106/14.08.2006, constituită īn Dosarul nr. 313/2006, formulată de
Emil Moise, de cetăţenie romānă, cu domiciliul stabil īn Buzău, avānd
ca obiect presupuse fapte de discriminare constānd īn afişarea
simbolurilor religioase īn sediul Liceului de artă „Margareta Sterian”
din Buzău, liceu īn care īnvaţă Teodora Moise, fetiţa petentului.
Petentul solicită: - anularea
situaţiei
discriminatorii create prin prezenţa simbolurilor religioase īn sediul
Liceului de artă „Margareta Sterian” din Buzău; -
retragerea simbolurilor religioase din instituţiile de īnvăţămānt
public din Romānia, cu excepţia orelor de religie. -
admiterea prezenţei simbolurilor religioase doar īn cadrul orelor
facultative de Religie. Īn
fapt, petentul sesizează Consiliul Naţional pentru Combaterea
Discriminării asupra faptului că afişarea simbolurilor religioase pe
pereţii unităţilor publice de īnvăţămānt „constituie discriminare
īmpotriva persoanelor agnostice sau de altă confesiune decāt aceea
căreia īi aparţin simbolurile religioase şi astfel se generează o
atmosferă ostilă şi degradantă, afectānd dreptul la demnitatea
personală al tuturor copiilor (şi implicit dreptul la educaţie) şi
procesul de formare a personalităţii umane autonome şi creative”. De
asemenea, petentul susţine că prin această situaţie unităţile de
īnvăţămīnt public īşi asumă transmiterea valorilor de inferiorizare a
femeilor practicate de religia īn cauză. (…) Concluzii Avānd
īn vedere motivele de drept invocate, principiul consfinţit īn
Constituţia Romāniei cu privire la autonomia dintre stat şi culte,
Convenţia europeană a drepturilor omului şi jurisprudenţa Curţii
Europene a Drepturilor Omului īn această materie, Colegiul Director
reţine că statul trebuie să fie neutru şi imparţial īn relaţia sa cu
diferitele religii, culte şi credinţe privind valorile ce decurg din
acestea. Sub acest aspect, şi instituţiile de īnvăţămīnt public trebuie
să fie neutre. Statul, prin crearea instituţiilor publice de īnvăţămānt
asigură exercitarea dreptului la īnvăţătură şi accesul la cultură,
precum şi condiţia īndeplinirii īnvăţămīntului general obligatoriu.
Neutralitatea obligă statul ca să procedeze la formarea structurii,
supravegherii īnvăţămāntului şi a programei şcolare īntr-un mod care să
transmită obiectiv, critic şi pluralist către elevi informaţiile despre
religii şi ştiinţă. Instituţia de īnvăţămānt public nu se poate obliga
faţă de nicio religie sau credinţă, ci trebuie să ofere posibilitatea
de opţiune liberă şi fundamentată. Predarea generală, totală, obiectivă
şi echilibrată a cunoştinţelor trebuie să se realizeze structural, prin
īntreaga organizare a instituţiei de īnvăţămānt. Instituţiile
publice de īnvăţămānt trebuie să ia īn considerare convingerile şi
opţiunile părinţilor şi a tutorilor copiilor. Colegiul Director reţine
că īn Romānia se asigură exercitarea dreptului la opţiune al părinţilor
pentru a oferi copiilor un īnvăţămānt religios. Astfel, statul
recunoaşte şi finanţează īnvăţămāntul confesional şi asigură
īnvăţămāntul religios īn īnvăţămāntul public. Pe de altă
parte,
prezenţa nelimitată şi necontrolată a simbolurilor religioase īn
instituţiile publice de īnvăţămānt poate īncălca principiul laicităţii
statului şi libertatea conştiinţei, conducānd la efecte discriminatorii
potrivit art. 2 alin. (2) din O.G. nr. 137/2000 privind prevenirea şi
sancţionarea tuturor formelor de discriminare. Romānia
recunoaşte
importanţa creştinătăţii īn procesul de formare ca entitate statală.
Creştinismul este strāns legat de cultura şi tradiţia din Romānia.
Astfel, Romānia a introdus crucea ca element simbolistic īn stema
statului. Crucea este element prezent şi īn majoritatea instituţiilor
publice (a se vedea Parlamentul Romāniei). Crucea comportă şi un simbol
laic, este expresie a toleranţei şi a valorilor culturale. Ca atare,
prezenta hotărāre nu are īn vedere simbolurile religioase care sunt
general recunoscute şi introduse īn simbolurile oficiale ale statului
(cum ar fi crucea). Colegiul Director apreciază că prezenţa
nelimitată şi necontrolată īn instituţiile publice de īnvăţămānt a
altor simboluri religioase, cum sunt icoanele, constituie o īncălcare a
principiului neutralităţii religioase a statului. Īn speţa de faţă,
Colegiul reţine că statul (īn speţă, prin Ministerul Educaţiei şi
Cercetării), prin omisiunea unei reglementări īn această materie, nu-şi
īndeplineşte obligaţia pozitivă de a crea un cadru ce asigură apărarea
pluralismului şi credinţelor şi care să contribuie la libertatea de a
opta īntre acestea. Neīndeplinirea acestei obligaţii pozitive poate
genera situaţii de discriminare. Colegiul Director constată că
īn
Romānia elementul creştin este exprimat īn spaţiul public prin stema
ţării, prin finanţarea cultelor şi a īnvăţămāntului religios īn şcolile
publice. Prezenţa altor simboluri religioase (de veneraţie religioasă)
īn şcolile publice poate afecta caracterul laic al statului şi poate
īncălca principiul tratamentului egal al cetăţenilor de către stat. Colegiul
Director consideră că simbolurile religioase pot fi afişate īn
instituţiile de īnvăţămānt public doar īn spaţii destinate predării
īnvăţămāntului religios. Operele de artă, lucrările elevilor din
şcolile de artă ce comportă simboluri religioase pot fi expuse, fiind
creaţii artistice. Colegiul Director consideră că aceste
restricţii
sunt fundamentate pe interpretarea coroborată a dispoziţiilor
Constituţiei Romāniei, cu jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor
Omului, a dispoziţiilor Convenţiei europene a drepturilor omului şi a
prevederilor O.G. nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea
tuturor formelor de discriminare. Scopul legitim urmărit este
acela
de a crea şi īntreţine instituţii publice de īnvăţămānt, care asigură
exercitarea dreptului la īnvăţătură şi accesul la cultură, precum şi
condiţia īndeplinirii īnvăţămāntului general obligatoriu. Astfel, se
procedează la formarea structurii, supravegherii īnvăţămāntului şi a
programei şcolare īntr-un mod care să transmită obiectiv, critic şi
pluralist către elevi informaţiile despre religii şi ştiinţă. Măsura
este proporţională cu scopul urmărit existānd un echilibru īn prezenţa
simbolurilor religioase īn spaţiul public. Pentru
soluţionarea celui de-al doilea capăt de cerere Consiliul Naţional
pentru Combaterea Discriminării va emite o recomandare, īn temeiul art.
191 şi art. 193 alin. (1) şi (2) din O.G. nr. 137/2000 privind
prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare. Potrivit
Sentinţei civile nr. 467 din 28.02.2006 a Curţii de Apel Bucureşti,
recomandările Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării nu
prezintă relevanţă juridică, fiind vorba de īndrumări pentru
instituţiile publice care au un interes legitim īn implementarea
principiului egalităţii de şanse.
COLEGIUL DIRECTOR (…)
HOTĂRĂŞTE
1.
Cu privire la primul capăt de cerere, Colegiul Director a reţinut
Sentinţa nr. 157 pronunţată īn şedinţa publică din data de 27 martie
2005 de către Tribunalul Buzău şi Decizia nr. 1917 pronunţată īn
şedinţa publică din data de 20 iulie 2006 de către Curtea de Apel
Ploieşti. Astfel, instanţa a considerat că „prin existenţa simbolurilor
religioase pe pereţii cancelariilor, holurilor şi sălilor de clasă din
īnvăţămānt nu sunt īncălcate drepturile fundamentale la libertatea de
conştiinţă, gāndire şi libertatea credinţelor religioase, respectiv al
egalităţii īn drepturi ale elevilor şi nu reprezintă o situaţie
discriminatorie pentru fiica reclamantului, elevă la Liceul de Artă
„Margareta Sterian” din Buzău, care frecventează orele de religie
predate. Se reţine că, īn cazul acestei unităţi de īnvăţămānt există o
situaţie specială īn raport de celelalte şcoli pendinte I.S.J. Buzău,
īntrucāt majoritatea icoanelor expuse īn această instituţie sunt
lucrări elaborate de elevii liceului sub īndrumarea profesorilor de
specialitate, fiind considerate obiecte de artă”. Decizia Curţii de
Apel Ploieşti este definitivă şi irevocabilă. Īn consecinţă, Colegiul
Director nu se pronunţă, respectānd principiul autorităţii de lucru
judecat.
2. Cu privire la cel
de-al doilea capăt
de cerere, Colegiul Director al Consiliului Naţional pentru Combaterea
Discriminării a decis să recomande Ministerului Educaţiei şi Cercetării
elaborarea şi implementarea unei norme interne (circulară,
instrucţiuni), īntr-un timp rezonabil, prin care să reglementeze
prezenţa simbolurilor religioase īn instituţiile de īnvăţămānt public.
Această normă internă trebuie să se fundamenteze pe următoarele
principii: • să asigure exercitarea dreptului la īnvăţătură şi
accesul la cultură īn condiţii de egalitate;
• să respecte
dreptul părinţilor de a asigura educaţia copiilor potrivit
convingerilor lor religioase şi filozofice;
• să respecte
caracterul laic al statului şi autonomia cultelor; • să
asigure libertatea de religie, conştiinţă şi convingere a tuturor
copiilor īn condiţii de egalitate; • să afişeze simbolurile
religioase doar īn cursul orelor de religie sau īn spaţiile destinate
exclusiv īnvăţămāntului religios. (…)
sus
|