Respectarea drepturilor omului īn unităţile militare din Tīrgu-Mureş
Documente utilizate:
* Codul Penal al Romāniei, intrat īn vigoare la 1 ianuarie 1969, cu
ultima modificare prin Legea 140 din 5 noiembrie 1996 (CP)
* Codul de Procedură penală al Romāniei, intrat īn vigoare la 1
ianuarie 1969, cu ultima modificare prin Legea 140 din 5 noiembrie 1996
(CPP) * Constituţia Romāniei, intrată īn vigoare īn urma referendumului naţional din 8 decembrie 1991 (CR)
* Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale, semnată de ţările membre ale Consiliul Europei la 4
noiembrie 1950 (CADO) * Hotărīrea Guvernamentală
nr. 618 din 6 octombrie 1997 privind modul de executare a serviciului
utilitar alternativ (HG 618) * Legea nr. 46 din 5
iunie 1996 privind pregătirea populaţiei pentru apărare, publicată īn
Monitorul Oficial nr. 120, an VIII din 11 iunie 1996 (LPA)
Redactor: Istvįn Haller, referent al Biroului pentru Drepturile Omului, Liga PRO EUROPA Această
lucrare a fost elaborată īn cadrul microproiectului „Biroul pentru
Drepturile Omului”, finanţat de Programul Phare pentru Democraţie al
Uniunii Europene, desfăşurat de Liga PRO EUROPA īntre 1 martie 1997 —
28 februarie 1998.
Conţinut
Introducere Modul de respectare a drepturilor Dreptul la viaţă Dreptul la tratament uman Interzicerea muncii forţate Dreptul la libertate Dreptul la o judecare echitabilă Neamestecul autorităţilor īn viaţa intimă, familială; secretul corespondenţei Libertatea de exprimare Libertatea de gīndire şi a religiei Dreptul la asociere Dreptul de a īntemeia o familie Dreptul la proprietate Dreptul la instruire Declaraţiile unor soldaţi despre situaţia drepturilor omului din unităţile militare din Tīrgu-Mureş Concluzii şi propuneri
Introducere
Problema
respectării drepturilor omului īn cadrul armatei este una dintre cele
mai puţin studiate. Acest fapt se datorează unei situaţii speciale:
drepturile pot fi restrīnse pentru apărarea siguranţei naţionale,
conform art. 49 din Constituţia Romāniei (īn continuare CR), care
prevede: (1) Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi
restrīns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru:
apărarea siguranţei naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei
publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea
instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale
ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrīngerea
trebuie să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o şi nu
poate atinge existenţa dreptului sau a libertăţii. Īn schimb,
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale (īn continuare CADO) nu formulează restrīngerea
drepturilor īn mod general, ci prevede individual, pentru fiecare drept
īn parte dacă poate sau nu fi restrīns. Cele două criterii pe baza
cărora un drept poate fi restrīns pentru apărarea siguranţei naţionale
sīnt: restricţia să fie prevăzută de lege şi să fie necesară īntr-o
societate democratică. Printre īndatoririle fundamentale prevăzute de CR figurează şi cele legate de serviciul militar: Art. 50. Fidelitatea faţă de ţară (2)
Cetăţenii cărora le sīnt īncredinţate funcţii publice, precum şi
militarii, răspund de īndeplinirea cu credinţă a obligaţiilor ce le
revin şi, īn acest scop, vor depune jurămīntul cerut de lege. Art. 52. Apărarea ţării (1) Cetăţenii au dreptul şi obligaţia să apere Romānia. (2)
Serviciul militar este obligatoriu pentru bărbaţii, cetăţeni romāni,
care au īmplinit vīrsta de 20 de ani, cu excepţia cazurilor prevăzute
de lege. (3) Pentru pregătirea īn cadrul serviciului militar activ, cetăţenii pot fi incorporaţi pīnă la vīrsta de 35 de ani. Codul penal (īn continuare CP) pedepseşte sustragerea de la serviciul militar: Art. 348. Sustragerea de la serviciul militar Fapta
persoanei care īşi provoacă vătămări integrităţii corporale sau
sănătăţii, simulează o boală sau o infirmitate, foloseşte īnscrisuri
false sau orice alte mijloace, īn scopul de a se sustrage serviciului
militar, se pedepseşte cu īnchisoare de la 6 luni la 5 ani, iar īn timp
de război cu īnchisoare de la 3 la 10 ani. Art. 353. Sustragerea de la recrutare Sustragerea de la recrutare īn timp de pace se pedepseşte cu īnchisoare de la o lună la 3 luni sau cu amendă. Sustragerea de la recrutare īn timp de război se pedepseşte cu īnchisoare de la unu la 5 ani. Legea privind pregătirea populaţiei pentru apărare (Legea nr. 46 din 1996, īn continuare LPA) prevede: Art. 1 Toţi cetăţenii ţării au dreptul şi obligaţia să apere Romānia. Art. 2 Pregătirea populaţiei pentru apărarea patriei se realizează prin: a) īndeplinirea serviciului militar; b) participarea la alte forme de pregătire. Art. 3 Serviciul militar este obligatoriu pentru toţi bărbaţii, cetăţeni romāni, şi se īndeplineşte īn următoarele forme: a) ca militar īn termen; b) ca militar īn termen redus; c) ca rezervişti concentraţi sau mobilizaţi. Sīnt
consideraţi īn serviciul militar şi cetăţenii romāni, bărbaţi şi femei,
care fac parte din cadrele īn activitate, elevii şi studenţii
instituţiilor militare de īnvăţămīnt şi militarii angajaţi pe bază de
contract. Art. 10 Tinerii luaţi īn evidenţa militară se numesc recruţi. [...] Sīnt recrutaţi tinerii care, īn anul cīnd se face recrutarea, īmplinesc vīrsta de 19 ani. Art. 11 Sīnt
īncorporaţi pentru īndeplinirea serviciului militar īn termen bărbaţii,
cetăţeni romāni, care au īmplinit vīrsta de 20 de ani. Īn timp de război, precum şi la cererea acestora īn timp de pace, tinerii pot fi incorporaţi după īmplinirea vīrstei de 18 ani. Limita
maximă de vīrstă pīnă la care cetăţenii romāni pot fi chemaţi pentru
īndeplinirea serviciului militar īn termen este de 35 de ani. Art. 12 Durata serviciului militar īn termen este de 12 luni pentru militarii de toate armele. Prelungirea serviciului militar se face conform legii. Art. 15 Recrutarea
şi īncorporarea se efectuează de către comisiile locale de
recrutare-īncorporare, constituite pe līngă centrele militare judeţene,
municipale şi de sector, după caz. [...] Fiecare comisie locală de recrutare-īncorporare se compune din: a) preşedinte: — un ofiţer din centrul militar judeţean, municipal sau de sector; b) membri: — un delegat al consiliului local; — un delegat al poliţiei locale din localitatea respectivă, ofiţer sau subofiţer; — un medic desemnat de direcţia sanitară judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti; c) secretar: — un ofiţer sau subofiţer din centrul militar respectiv. Art. 29 Cetăţenii romāni, după īndeplinirea serviciului militar activ, sīnt luaţi īn evidenţă ca rezervişti instruiţi. Cetăţenii
romāni apţi pentru serviciul militar, care nu şi-au īndeplinit această
obligaţie pīnă la īmplinirea vīrstei de 35 de ani, precum şi cetăţenii
care au executat serviciul utilitar alternativ sīnt luaţi īn evidenţă
ca rezervişti neinstruiţi cu grad de soldat. Caracterul special al
armatei rezultă şi din scopul acestei instituţii: pregătirea tinerilor
pentru război, pentru violenţa inevitabilă īn astfel de situaţii. * * * La
data de 9 iulie 1997, Biroul pentru Drepturile Omului din cadrul Ligii
PRO EUROPA a organizat atelierul intitulat „Respectarea drepturilor
omului īn unităţile militare”, la care au participat: Cornel Codiţă
(Ministerul Apărării Naţionale), Gheorghe Moşneag (UM 01328, purtătorul
de cuvīnt al Garnizoanei Tīrgu-Mureş), Ioan Murar (UM 02855), Valer Pop
(UM 02855), Valentin Atomei (UM 02855), Cătălin Răuţă (UM 01328),
Daniel Deteşan (UM 01328), Ilarie Moldovan (UM 01318), Vasile Dascălu
(UM 01318), Lucian Jalbă (UM 01328), Marin Sandu (Parchetul Militar
Tīrgu-Mureş), Smaranda Enache (LPE), Istvįn Haller (LPE). * * *
Prezentul
studiu, elaborat īn cadrul proiectului Biroul pentru drepturile omului,
finanţat de Uniunea Europeană prin Programul PHARE, compară documentele
internaţionale şi interne cu privire la drepturile militarilor, cu
scopul:
• de a analiza diferenţele existente īntre ele;
• de a propune unele modificări ale legislaţiei interne, necesare
alinierii Romāniei la standardele europene;
• de a oferi un ghid celor care sīnt angajaţii unităţilor militare şi
celor incorporaţi pentru serviciul militar.
Modul de respectare a drepturilor
Dreptul la viaţă
Īnapoi la Conţinut
Conform CADO, art. 2: 1.
Dreptul la viaţă al oricărei persoane este proteguit de lege. Moartea
nu poate fi cauzată cuiva īn mod intenţionat, decīt īn executarea unei
sentinţe capitale pronunţate de un tribunal īn cazul cīnd infracţiunea
este sancţionată cu această pedeapsă prin lege. 2. Moartea nu este
considerată cauzată cu īncălcarea acestui articol īn cazul īn care ea
ar rezulta din recurgerea la forţă dovedită absolut necesară: a. pentru a asigura apărarea oricărei persoane īmpotriva violenţei nelegale; b. pentru a efectua o arestare legală sau pentru a īmpiedica evadarea unei persoane legal deţinute. Romānia a semnat şi Protocolul adiţional nr. 6 la CADO, aşadar este valabil şi art. 1 din acest document: Pedeapsa cu moartea este abolită. Nimeni nu poate fi condamnat la o asemenea pedeapsă şi nici executat. Garantarea
dreptului la viaţă nu īnseamnă doar interdicţia de a lua viaţa cuiva,
ci şi stabilirea cauzei morţii de către un specialist independent, şi,
īn cazul īn care este posibil ca moartea să fi fost provocată de o altă
persoană, lansarea urmăririi penale şi condamnarea celui vinovat. Art. 22 din CR prevede: (1) Dreptul la viaţă, precum şi dreptul la integritate fizică şi psihică ale persoanei sīnt garantate. (3) Pedeapsa cu moartea este interzisă. Infracţiunile
contra vieţii, integrităţii corporale şi sănătăţii sīnt pedepsite
conform CP, titlul II, capitolul I (art. 174–185). Codul de procedură penală (īn continuare CPP) stabileşte obligativitatea constatării medico–legale: Art. 114. Constatarea medico–legală Īn
caz de moarte violentă, de moarte a cărei cauză nu se cunoaşte ori este
suspectă, sau cīnd este necesară o examinare corporală asupra
īnvinuitului ori persoanei vătămate pentru a constata pe corpul
acestora existenţa urmelor infracţiunii, organul de urmărire penală
dispune efectuarea unei constatări medico–legale şi cere organului
medico–legal, căruia īi revine competenţa potrivit legii, să efectueze
această constatare. Exhumarea īn vederea constatării cauzelor morţii se face numai cu īncuviinţarea procurorului. Art. 118. Procedura expertizei [...] Expertul
este numit de organul de urmărire penală sau de instanţa de judecată,
cu excepţia expertizei prevăzute īn art. 119 alin. 2. Fiecare dintre părţi are dreptul să ceară ca un expert recomandat de ea să participe la efectuarea expertizei. Art. 119. Experţi oficiali [...] Cīnd
expertiza urmează să fie efectuată de un serviciu medico–legal, de un
laborator de expertiză criminalistică sau de orice institut de
specialitate, organul de urmărire penală ori instanţa de judecată se
adresează acestora pentru efectuarea expertizei. Ca urmare, rudele
decedatului nu pot cere expertiză, ci numai organele de urmărire penală
sau instanţa de judecată. Īn cazul īn care are loc o expertiză, părţile
au dreptul doar de a cere participarea unui expert recomandat de ei, nu
se garantează automat dreptul la un expert din afara sistemului
medico–legal. Nu există o diferenţă de procedură īn acest sens īn
funcţie de caracterul civil sau militar al decedatului. Medicul
unităţii militare poate doar asista la expertiză.
Dreptul la tratament uman
CADO, art. 3 prevede: Nimeni nu poate fi supus torturii nici pedepselor sau tratamentelor inumane ori degradante. Conform CR, art. 22: (1) Dreptul la viaţă, precum şi dreptul la integritate fizică şi psihică ale persoanei sīnt garantate. (2) Nimeni nu poate fi supus torturii şi nici unui fel de pedeapsă sau tratament inuman ori degradant. Cutuma
militară acceptă mai multă duritate decīt cea a societăţii civile, dat
fiind faptul că armata pregăteşte oamenii pentru situaţii critice, de
luptă. Unele comportamente īn acest sens („ritualuri de iniţiere”) sīnt
moştenite de-a lungul generaţiilor, şi aplicate de militarii īn termen
(mai ales de cei cu un nivel cultură mai scăzut) novicilor. Supunerea
la stress, rezistenţă fizică şi psihică sīnt elemente necesare formării
soldaţilor. Īn conformitate cu situaţia dată, strategia corectă este de
a reduce duritatea pīnă la un nivel acceptabil. Comandanţii trebuie să
fie interesaţi īn depistarea exceselor, şi implementarea unui mod de
gīndire corect şi uman. Controlarea gradaţilor pentru a elimina
practicarea tratamentului inuman intră īn atribuţiunile comandanţilor
de pluton. Lipsa de control direct poate duce la evenimente tragice. Termenul
de tratament inuman ori degradant este interpretabil, instrucţia, care
cere un efort susţinut, poate fi trăită de soldat ca o tortură sau un
tratament inuman. Pentru a evita acest lucru, regulamentele militare
prevăd atīt formarea treptată, īn timp, cīt şi baremele maxime pentru
unele eforturi. Abuzul de instrucţie — īnţeleasă ca formă de pedeapsă —
este interzis. Dreptul la un tratament uman include şi ocrotirea sănătăţii, prevăzută de CR prin art. 33: (1) Dreptul la ocrotirea sănătăţii este garantat. (2) Statul este obligat să ia măsuri pentru asigurarea igienei şi a sănătăţii publice. Īn conformitate cu principiul ocrotirii persoanelor bolnave, LPA prevede: Art. 6 Nu īndeplinesc serviciul militar: a) alienaţii şi debilii mintal; b)
cei clasaţi inapţi pentru serviciul militar cu scoatere din evidenţă,
pentru invalidităţi sau boli permanente, altele decīt cele prevăzute la
lit. a). Art. 16 Comisiile locale de recrutare-īncorporare au următoarele atribuţii: a)
examinează medical şi testează psihologic tinerii la recrutare şi
recruţii la īncorporare, stabilind dacă sīnt apţi sau nu pentru
serviciul militar, īn conformitate cu prevederile baremului medical
aprobat de Ministrul Apărării Naţionale. Art. 18 Examinările
medicale de specialitate la comisiile de recrutare-īncorporare se
efectuează la sediile acestora sau īn spitale şi
dispensare-policlinici, de către medici specialişti, stabiliţi de
direcţia sanitară judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, de
comun acord cu medicul centrului militar, precum şi īn spitalele
militare teritoriale. Aceşti medici fac parte din comisiile de
recrutare-īncorporare. Art. 19 Concluziile medicale ale
comisiilor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, de
recrutare-īncorporare pot fi revocate numai de către Comisia Centrală
de Expertiză Medico-Militară. Art. 20 Direcţiile sanitare asigură
personalul medico-sanitar auxiliar şi instrumentarul medical necesar
efectuării examenului medical. De asemenea, organizează tratamentul
medical şi asigură recruţilor asistenţă şi tratament medical gratuit īn
spitale, dispensare-policlinici, pentru acele boli care īi fac,
temporar, inapţi pentru serviciul militar. Este posibil ca un soldat
recrutat la o unitate să nu fie apt pentru eforturile cerute de arma la
care a fost repartizat de Centrul Militar. Īn această situaţie,
soldatul nu poate fi repartizat la o altă unitate, dar comandantul
poate lua decizia de a-l redistribui īn cadrul aceleiaşi unităţi
militare la o altă armă. Condiţiile de hrană, cazare şi igienă sīnt
conforme cu prevederile regulamentare. Īn Tīrgu-Mureş se poate
considera că hrana se ridică la o calitate superioară faţă de īn
unităţile care nu au gospodării proprii. Ofiţerul de serviciu are
obligaţia de a verifica hrana. Īn domeniul cazării se ridică probleme
datorită infrastructurii īnvechite. Spaţiile disponibile sīnt mici,
sistemul de īncălzire nu funcţionează la parametrii normali. Supunerea la rele tratamente şi tortura se pedepsesc conform CP, art. 267.
Interzicerea muncii forţate
Munca
forţată este, prin definiţie, o formă a sclaviei. Conform CADO, art. 4,
al. 3, pct b. nu se consideră īnsă muncă forţată orice serviciu cu
caracter militar sau, īn cazul celor care refuză īndeplinirea acestuia
pe motive de conştiinţă, īn ţările unde un asemenea refuz este
recunoscut de lege, un alt serviciu īnlocuind serviciul militar
obligatoriu. Īn mod similar prevede şi CR prin art. 39: (1) Munca forţată este interzisă. (2) nu constituie muncă forţată: a)
serviciul cu caracter militar sau activităţile desfăşurate īn locul
acestuia de cei care, potrivit legii, nu prestează serviciul militar
obligatoriu din motive religioase. Īn cadrul armatei nu se mai
efectuează muncă agricolă sau de alt caracter. Doar īn cazul
calamităţilor naturale se recurge la ajutorul armatei. Sclavia, aplicarea muncii forţate sau obligatorii se pedepseşte conform CP art. 190-191.
Dreptul la libertate
Referitor la acest drept, art. 5 din CADO prevede: 1.
Orice persoană are dreptul la libertate şi la siguranţă. Nimeni nu
poate fi lipsit de libertatea sa, cu excepţia următoarelor cazuri şi īn
conformitate cu căile legale: a. dacă este deţinută legal īn urma condamnării de către un tribunal competent; b.
dacă a făcut obiectul unei arestări sau al unei deţineri legale pentru
nesupunerea la o hotărīre pronunţată, conform legii, de către un
tribunal ori īn vederea garantării executării unei obligaţii prevăzute
de lege; c. dacă aceasta a fost arestată şi deţinută īn vederea
aducerii sale īn faţa autorităţii judiciare competente, atunci cīnd
există motive verosimile de a se bănui că a săvīrşit o infracţiune sau
cīnd există motive temeinice de a se crede īn necesitatea de a o
īmpiedica să săvīrşească o infracţiune sau să fugă după săvīrşirea
acesteia; d. dacă este vorba despre deţinerea legală a unui minor,
hotărītă pentru educaţia sa supravegheată sau despre deţinerea legală a
unei persoane, īn scopul aducerii sale īn faţa autorităţii competente; e.
dacă este vorba despre deţinerea legală a unei persoane susceptibilă să
transmită o boală contagioasă, a unui alienat, a unui alcoolic, a unui
toxicoman sau a unui vagabond; f. dacă este vorba despre arestarea
sau deţinerea legală a unei persoane pentru a o īmpiedica să pătrundă
īn mod nelegal pe teritoriu, sau īmpotriva căreia se află īn curs o
procedură de expulzare ori de extrădare. 2. Orice persoană arestată
trebuie să fie informată, īn termenul cel mai scurt şi īntr-o limbă pe
care o īnţelege, asupra motivelor arestării sale şi asupra oricărei
acuzaţii aduse īmpotriva sa. 3. Orice persoană arestată sau
deţinută, īn condiţiile prevăzute de paragraful 1. c. din prezentul
articol, trebuie de īndată adusă īnaintea unui judecător sau a unui
magistrat īmputernicit prin lege cu exercitarea atribuţiilor judiciare
şi are dreptul de a fi judecat īntr-un termen rezonabil, sau eliberată
īn cursul procedurii. Punerea īn libertate poate fi subordonată unei
garanţii care să asigure prezentarea celui interesat la judecată. 4.
Orice persoană lipsită de libertatea sa prin arestare sau deţinere are
dreptul să introducă un recurs īn faţa unui tribunal, pentru ca acesta
să statueze īntr-un termen scurt asupra legalităţii deţinerii sale şi
să dispună eliberarea sa dacă deţinerea este ilegală. 5. Orice
persoană care este victima unei arestări sau a unei deţineri īn
condiţii contrare dispoziţiilor acestui articol are dreptul la
despăgubiri. Prin Decretul nr. 40/1994, art. 3, CADO s-a aprobat cu următoarea rezervă şi declaraţie: Art.
5 din convenţie nu va īmpiedica aplicarea de către Romānia a
dispoziţiilor art. 1 al Decretului nr. 976 din 23.X.1968, care
reglementează sistemul disciplinar militar, cu condiţia ca durata
privării de libertate să nu depăşească, īn total, 2 luni īntr-un an. Art. 1 al Decretului nr. 976 din 23.X.1968 prevede: „Pentru
abaterile de la disciplina militară, prevăzute de regulamentele
militare, comandanţii sau şefii pot aplica militarilor sancţiunea
disciplinară cu arest pīnă la 15 zile.” Īn CR, art. 23 se referă la libertatea individuală: (1) Libertatea individuală şi siguranţa persoanei sīnt inviolabile. (2) Perchiziţionarea, reţinerea sau arestarea unei persoane sīnt permise numai īn cazurile şi cu procedura prevăzute de lege. (3) Reţinerea nu poate depăşi 24 de ore.
(4)
Arestarea se face īn temeiul unui mandat emis de magistrat, pentru o
durată de cel mult 30 de zile. Asupra legalităţii mandatului, arestatul
se poate plīnge judecătorului, care este obligat să se pronunţe prin
hotărīre motivată. Prelungirea arestării se aprobă numai de instanţa de
judecată. (5) Celui reţinut sau arestat i se aduc de īndată la
cunoştinţă, īn limba pe care o īnţelege, motivele reţinerii sau ale
arestării, iar īnvinuirea, īn cel mai scurt termen; īnvinuirea se aduce
la cunoştinţă numai īn prezenţa unui avocat, ales sau numit din oficiu. (6) Eliberarea celui reţinut sau arestat este obligatorie, dacă motivele acestor măsuri au dispărut. (7) Persoana arestată preventiv are dreptul să ceară punerea sa īn libertate provizorie, sub control judiciar sau pe cauţiune.
(8) Pīnă la rămīnerea definitivă a hotărīrii judecătoreşti de condamnare, persoana este considerată nevinovată. (9) Nici o pedeapsă nu poate fi stabilită sau aplicată decīt īn condiţiile şi īn temeiul legii.
Conform art. 62, al. 1 din CP: Executarea
pedepsei īnchisorii care nu depăşeşte 2 ani, de către militarii īn
termen, se face īntr-o īnchisoare militară īn cazurile prevăzute de
lege, precum şi īn cazurile cīnd instanţa judecătorească, ţinīnd seama
de īmprejurările cauzei şi de persoana condamnatului, dispune aceasta. Arestul
din cadrul unităţilor militare nu respectă prevederile constituţionale
(se efectuează fără mandat emis de magistrat). Pe baza regulamentelor
militare, decizia de a aresta un militar poate fi luat de şeful
ierarhic superior, de la comandantul de pluton īn sus. Această măsură
se discută cu cel īnvinuit, pentru a-i oferi şansa de apărare. Limita
superioară a duratei arestului este de 15 zile, iar īn cazul cercetării
penale, de 30 zile. Controlul valizei nu este considerat ca o
perchiziţie, dat fiind faptul că spaţiul unde se desfăşoară nu este
unul privat. Acest control se efectuează īn situaţia īn care se
constată o lipsă, cu ocazia sărbătorilor (pentru a depista băuturi
alcoolice) sau periodic, conform regulamentelor militare. Unele
controale au ca scop verificarea igienei personale. Infracţiunile contra libertăţii persoanei se pedepesc conform CP art. 189, art. 266, art. 268. Dreptul la o judecare echitabilă
Dreptul
la o judecare echitabilă este un drept inalienabil, nu poate fi
restrīns sub nici un pretext. Acest drept include prezumţia de
nevinovăţie (orice persoană acuzată de o infracţiune este prezumată
nevinovată pīnă ce vinovăţia sa va fi legal stabilită — CADO, art. 6
al. 2), informarea asupra acuzaţiilor (orice acuzat are dreptul [...]
să fie informat īn termenul cel mai scurt, īntr-o limbă pe care o
īnţelege şi īn mod amănunţit, asupra naturii şi cauzei acuzaţiei aduse
īmpotriva sa — CADO, art. 6, al. 3, pct. a), dreptul la un apărător
(orice acuzat are dreptul [...] să se apere el īnsuşi sau să fie
asistat de un apărător ales de el şi, dacă nu dispune de mijloacele
necesare pentru a-l plăti, să poată fi asistat īn mod gratuit de un
avocat din oficiu, atunci cīnd interesele justiţiei impun acest lucru —
CADO, art. 6, al. 3, pct. c) şi dreptul la recurs (orice persoană
declarată vinovată de o infracţiune de către un tribunal are dreptul să
ceară examinarea declaraţiei de vinovăţie sau a condamnării, de către o
jurisdicţie superioară — CADO, Protocolul nr. 7, art. 2, al. 1).
Totodată nimeni nu poate fi condamnat pentru o acţiune sau o omisiune
care, īn momentul cīnd a fost săvīrşită, nu era considerată infracţiune
(CADO, art. 7 al. 1)
Acest drept este garantat şi de CR: Art. 21. Accesul liber la justiţie 1. Orice persoană se poate adresa justiţiei pentru apărarea drepturilor, a libertăţilor şi a intereselor sale legitime. 2. Nici o lege nu poate īngrădi exercitarea acestui drept. Art. 24. Dreptul la apărare (1) Dreptul la apărare este garantat. (2) Īn tot cursul procesului, părţile au dreptul să fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu. Principiul
judecării echitabile include şi egalitatea persoanelor īn faţa
justiţiei. CP acordă īnsă pedepse diferite īn funcţie de
„superioritatea” sau „inferioritatea” gradului militar deţinut: Art. 335. Lovirea sau insulta superiorului Lovirea superiorului de către inferior sau a şefului de către subordonat se pedepseşte cu īnchisoare de la 3 luni la 2 ani. Īn cazul īn care cel lovit se găseşte īn exerciţiul atribuţiilor de serviciu, pedeapsa este īnchisoarea de la unu la 5 ani. Insulta
superiorului de către un inferior sau a şefului de către un subordonat
se pedepseşte cu īnchisoare de la o lună la un an. Dacă faptele de mai sus sīnt săvīrşite īn timp de război, maximul pedepselor se sporeşte cu 2 ani. Art. 336. Lovirea sau insulta inferiorului Lovirea inferiorului ori subordonatului de către superior sau şef se pedepseşte cu īnchisoare de la o lună la un an. Insulta inferiorului ori subordonatului de către superior sau şef se pedepseşte cu īnchisoare de la o lună la 6 luni. Dispoziţiile alin. 1 şi 2 nu se aplică īn timp de război, dacă faptele au fost determinate de o necesitate militară. Art. 337. Punerea īn mişcare a acţiunii penale Acţiunea penală pentru infracţiunile din prezenta secţiune se pune īn mişcare numai la sesizarea comandantului. CPP
prevede acele condiţii, prin art. 26 şi 28, īn care un caz este judecat
de tribunalul militar. Singura instanţă civilă la care se poate face
apel după epuizarea altor căi, conform art. 29, este Curtea Supremă de
Justiţie. Pentru infracţiunile săvīrşite de militari, ancheta penală
poate fi efectuată personal de către comandantul unităţii (art. 208). Datorită
faptului că doar comandantul este abilitat să sesizeze parchetul, se
oferă posibilitatea de a abuza de această prevedere şi de a nu lansa o
acţiune penală care ar dăuna imaginii unităţii militare. Totuşi,
militarii pot sesiza parchetul, dar nu pe baza capitolului din CP care
se referă la Infracţiuni săvīrşite de militari, ci pe baza secţiunii
referitoare la Lovirea şi vătămarea integrităţii corporale sau a
sănătăţii. Dreptul la o judecare echitabilă trebuie aplicat şi īn
cazul pedepselor aplicate īn cadrul unităţilor militare: īnainte de
hotărīrea unei pedepse se va acorda militarilor dreptul de a se apăra.
Există şi căi de plīngere, bazate pe principiul de a nu ocoli
comandanţii ierarhic superiori. Comandantul este obligat prin
regulamente să ia decizia finală. Nu se pot aplica pedepse, dacă
persoanelor īn cauză nu li se oferă posibilitatea de a-şi cunoaşte
propriile drepturi şi obligaţii. Din acest motiv, este deosebit de
important ca fiecare militar să fie informat īn legătură cu acestea. Dreptul
la o judecare echitabilă implică aplicarea pedepselor īn mod
individual, şi nu colectiv. Individualizarea pedepsei simţul
responsabilităţii personale. Totuşi, īn cadrul armatei se aplică
pedepse colective (sub deviza „toţi pentru unul, unul pentru toţi”),
considerīnd că astfel de pedepse īntăresc colectivitatea, spiritul de
răspundere colectivă, necesară īn caz de război, unde viaţa unui
individ depinde de īntregul grup.
Neamestecul autorităţilor īn viaţa intimă, familială; secretul corespondenţei
CADO, prin art. 8, prevede: 1. Orice persoană are dreptul la respectarea vieţii sale private şi de familie, a domiciliului său şi a corespondenţei sale. 2.
Nu este admis amestecul unei autorităţi publice decīt īn măsura īn care
acest amestec este prevăzut de lege şi dacă acesta constituie o măsură
care, īntr-o societate democratică este necesară securităţii naţionale,
siguranţei publice, bunăstării economice a ţării, apărării ordinii şi
prevenirii faptelor penale, protecţiei sănătăţii sau a moralei, ori
protecţiei drepturilor şi libertăţilor altuia. Art. 26 şi 27 din CR
prevăd dreptul la viaţa intimă, familială şi privată, precum şi
inviolabilitatea domiciliului. Art. 28 se referă la secretul
corespondenţei: Secretul scrisorilor, al telegramelor, al altor
trimiteri poştale, al convorbirilor telefonice şi al celorlalte
mijloace legale de comunicare este inviolabil. Conform prevederilor
legale, īn cadrul armatei nici scrisorile primite, nici cele trimise nu
sīnt citite, telefoanele nu sīnt ascultate. Violarea secretului corespondenţei se pedepseşte conform CP, art. 195.
Libertatea de exprimare
Conform art. 10, al. 1 din CADO: Orice
persoană are dreptul la libertatea de exprimare. Acest drept cuprinde
libertatea de opinie şi libertatea de a primi sau de a comunica
informaţii ori idei fără să poată exista vreun amestec al autorităţilor
publice şi fără a ţine seama de frontiere. Acest articol, prin al. 2, prevede aceleaşi restricţii ca şi la art. 8. Principiul libertăţii de exprimare este formulat de CR la art. 30, al. 1: Libertatea
de exprimare a gīndurilor, a opiniilor sau a credinţelor şi libertatea
creaţiilor de orice fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini, prin
sunete sau prin alte mijloace de comunicare īn public, sīnt inviolabile. Dreptul de a primi informaţii este prevăzut de art. 31 al CR: (1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi īngrădit. (3) Dreptul la informaţie nu trebuie să prejudicieze măsurile de protecţie a tinerilor sau siguranţa naţională. Orice
cenzură, orice limitare a corespondenţei (ca procedeu pentru schimb de
informaţii) trebuie să fie prevăzută de lege. Īn absenţa unei astfel de
legi, limitarea acestui drept este abuzivă. Īn consecinţă, militarii
pot primi orice fel de periodice şi cărţi.
Libertatea de gīndire şi a religiei
CADO defineşte acest drept īn articolul 9, al. 1: Orice
persoană are dreptul la libertatea de gīndire, de conştiinţă şi de
religie; acest drept presupune libertatea de a schimba religia sau
convingerea, cīt şi libertatea de a-şi manifesta religia sau
convingerea īn mod individual sau colectiv, īn public sau īn
particular, prin cult, īnvăţămīnt, practici şi īndeplinirea riturilor. Alineatul 2. prevede restricţii similare cu cele existente la art. 8. CR defineşte principiul libertăţii conştiinţei īn art. 29, al. 1: Libertatea
gīndirii şi a opiniilor, precum, şi libertatea credinţelor religioase
nu pot fi īngrădite sub nici o formă. Nimeni nu poate fi constrīns să
adopte o opinie ori să adere la o credinţă religioasă, contrare
convingerilor sale. LPA asigură următoarele drepturi: Art. 4 Cetăţenii
care, din motive religioase, refuză să īndeplinească serviciul militar
sub arme execută serviciul utilitar alternativ, potrivit prezentei legi. Modul de executare a serviciului utilitar alternativ se stabileşte prin hotărīre a Guvernului. Art. 6 Nu īndeplinesc serviciul militar: [...] c) personalul hirotonit sau ordinat care aparţine cultelor religioase recunoscute de lege. Art. 13 Durata serviciului utilitar alternativ este de 24 de luni. Art. 28 Absolvenţii
instituţiilor civile de īnvăţămīnt superior pot opta pentru serviciul
utilitar alternativ cu durata de 12 luni, īn condiţiile prezentei legi. Īmpiedicarea libertăţii cultelor se pedepseşte conform CP, art. 318. Īn cadrul unităţilor militare trebuie să existe condiţii pentru practicarea religiei şi īndeplinirea riturilor. Referitor
la modul de executare a serviciului utilitar alternativ nu a apărut
nici o hotărīre de Guvern pīnă īn octombrie 1997, astfel situaţia celor
care au refuzat īndeplinirea serviciului militar sub arme era confuză.
Se cerea de la persoanele care refuzau īnrolarea sub arme o adeverinţă
care dovedea apartenenţa la un cult care interzice folosirea armelor. Hotărīrea
Guvernamentală nr. 618 din 1997 (īn continuare HG 618) conţine aceleaşi
erori care au existat īn practica dinaintea apariţiei Hotărīrii:
apartenenţa la un cult īşi pierde caracterul intim, totodată nu se
recunoaşte dreptul general de a refuza serviciul militar sub arme, din
motive de convingere (doar din motive religioase), īntrucīt Hotărīrea
are următoarele prevederi: Art. 1 (1) Serviciul utilitar
alternativ este o formă a īndeplinirii serviciului militar şi se
execută de către cetăţenii apţi pentru serviciul militar, care, din
motive religioase, refuză să īndeplinească serviciul militar sub arme. (2)
Durata serviciului utilitar alternativ este de 24 de luni pentru
militarii īn termen şi de 12 luni pentru militarii cu termen redus. Art. 6 (1)
Recruţii care se īncadrează īn prevederile art. 1 vor declara īn scris,
īn faţa comisiei locale de recrutare-īncorporare, că se obligă să
execute serviciul utilitar alternativ. (2) Declaraţia cuprinde:
numele şi prenumele solicitantului, prenumele tatălui, domiciliul şi
reşedinţa, profesia, locul de muncă, cultul sau gruparea religioasă al
cărei adept este. (3) Secretariatul de Stat pentru Culte confirmă,
la solicitarea centrelor militare, faptul că preceptele cultelor sau
grupărilor religioase declarate de recruţi fac parte din categoria
celor care nu permit executarea serviciului militar sub arme. Se
ridică īntrebarea dacă perioada de 24 luni nu este prea lungă, avīnd
astfel un caracter de pedeapsă. Conform punctului de vedere al
Ministerului Apărării Naţionale, era nevoie de stabilirea unei perioade
mai lungi decīt cea a serviciului militar sub arme, pentru compensarea
presiunii fizice şi psihice la care sīnt expuşi militarii. Numai astfel
se poate evita refuzul masiv al serviciului sub arme. Cunoscīnd
efectele acestei legi, cu timpul se poate reduce această perioadă. Pe
baza HG 618, atīt cazarea şi hrana, cīt şi īnsemnele distinctive, īn
perioada serviciului utilitar alternativ, sīnt suportate de către
executantul serviciului: Art. 17 Executanţii serviciului utilitar
alternativ beneficiază atīt de drepturile pe care le au ceilalţi
angajaţi, cīt şi de următoarele drepturi specifice: [...] b.
cazare şi hrănire, conform preceptelor cultului respectiv, contra cost,
īn situaţia īn care nu au domiciliul sau reşedinţa īn localitatea unde
se află angajatorul. Art. 18 Ministerul Apărării Naţionale
stabileşte modelul, materialul şi modul de purtare a īnsemnelor
distinctive, asigurīnd confecţionarea şi distribuirea lor, contra cost,
executanţilor serviciului utilitar alternativ, pe timpul īndeplinirii
acestei obligaţii.
Dreptul la asociere
Art. 11, al. 1 din CADO prevede: Orice
persoană are dreptul la libertatea de īntrunire paşnică şi la
libertatea de asociere, inclusiv dreptul de a constitui cu alte
persoane sindicate şi de a se afilia unor sindicate pentru apărarea
intereselor sale. Restricţiile referitoare la acest drept, prevăzute la al. 2 sīnt cele similare cu art. 8. Libertatea de īntrunire şi dreptul de asociere sīnt formulate īn CR ca două articole separate: Art. 36. Libertatea īntrunirilor Mitingurile,
demonstraţiile, procesiunile sau orice alte īntruniri sīnt libere şi se
pot organiza şi desfăşura numai īn mod paşnic, fără nici un fel de arme. Art. 37. Dreptul de asociere (1) Cetăţenii se pot asocia liber īn partide politice, īn sindicate şi īn alte forme de asociere. (3)
Nu pot face parte din partide politice judecătorii Curţii
Constituţionale, avocaţii poporului, magistraţii, membri activi ai
armatei, poliţiştii şi alte categorii de funcţionari publici, stabilite
prin lege organică. Īn general, īn cadrul armatei nu există
asociaţii (cu excepţia celor sportive). Această situaţie nu se
motivează cu o interdicţie tacită.
Dreptul de a īntemeia o familie
Conform CADO, art. 12, al. 1: Īncepīnd
cu vīrsta nubilă, bărbatul şi femeia au dreptul de a se căsători şi de
a īntemeia o familie conform legilor naţionale ce reglementează
exercitarea acestui drept. Regulamentele militare prevăd acordarea
de permisii speciale pentru īntemeierea unei familii şi menţinerea
legăturilor dintre militar şi familie.
Dreptul la proprietate
Acest drept este garantat de CADO prin art. 1 al Primului protocol adiţional: Orice
persoană fizică sau juridică are dreptul la respectarea bunurilor sale.
Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decīt pentru cauză de
utilitate publică şi īn condiţiile prevăzute de lege şi de principiile
generale ale dreptului internaţional. Conform CR, art. 41, al. 1: Dreptul
de proprietate, precum şi creanţele asupra statului, sīnt garantate.
Conţinutul şi limitele acestor drepturi sīnt stabilite de lege. Infracţiunile īmpotriva proprietăţii private sau de stat se pedepsesc de CP conform art. 208-222. Dreptul
la proprietate este inalienabil, īnsă există condiţii cīnd posedarea
unei proprietăţi poate fi suspendată. Unele obiecte nu pot fi introduse
īn unităţi militare, dar acestea se păstrează şi se īnapoiează īn
momentul īn care militarul pleacă acasă.
Dreptul la instruire
CADO, prin art. 2 al Primului protocol adiţional, prevede: Nimănui nu i se poate refuza dreptul la instruire. Acest drept nu poate fi limitat de nici o circumstanţă. Īn CR, acest drept este prevăzut de art. 32, care prin al. 1 defineşte formele de īnvăţămīnt. Dreptul
la īnvăţătură este asigurat prin īnvăţămīntul general obligatoriu, prin
īnvăţămīntul liceal şi prin īnvăţămīntul superior, precum şi prin forme
de instrucţie şi de perfecţionare. Referitor la dreptul la īnvăţătură, LPA prevede: Art. 23 Amīnarea de la īncorporare se acordă: [...] b)
elevilor liceelor de la īnvăţămīntul de zi şi seral, ai şcolilor
postliceale ori echivalente acestora, pīnă la absolvirea studiilor. Art. 26 Absolvenţii
instituţiilor civile de īnvăţămīnt superior, recunoscute de stat, care
nu au īndeplinit obligaţiile militare pīnă la īnceperea studiilor,
efectuează serviciul militar cu termen redus cu durata de 6 luni, īn
primul an după absolvire, dacă nu au īmplinit vīrsta de 35 de ani. Nu
vor fi īncorporaţi cei care frecventează cursurile unei alte facultăţi
şi au absolvit cel puţin 1 an. Această amīnare se acordă numai pīnă la
absolvirea cursurilor celei de-a doua facultăţi. Unul dintre
scopurile unităţilor militare este de a pregăti persoanele civile
pentru un eventual conflict armat, astfel dreptul la instruire este
asigurat prin īnsăşi instrucţia militară. Principiile acestei
instrucţiuni sīnt: conştientizarea răspunderii individuale, acceptarea
subordonării şi dezvoltarea spiritului comunitar. Activităţi
educaţionale se desfăşoară şi īn domeniul regulamentelor militare şi al
igienei, iar pentru cei care necesită acest lucru, există programe de
alfabetizare şi ore de limbă romānă.
Declaraţiile unor soldaţi despre situaţia drepturilor omului din unităţile militare din Tīrgu-Mureş
A.
G.: Nu am probleme deosebite, nici eu, nici colegii mei. Ceea ce mi s-a
povestit de prieteni mai īn vīrstă a fost mult mai īnspăimīntător decīt
realitatea. Acum nici nu ştiu dacă cele spuse erau reale şi s-a
schimbat armata īn ultimii ani sau unităţile din Tīrgu-Mureş ar fi mai
civilizate decīt cele despre care mi s-a relatat, ori povestirile erau
pur şi simplu invenţii. Armata nu este plăcută, dar nu am fost supus
nici unui abuz. Poate condiţiile ar trebui mult īmbunătăţite, am răbdat
destul de mult iarna, din cauza frigului din camere.
T. L.:
Primele zile au fost deosebit de grele, mai ales din cauza gradaţilor,
care ne-au obligat să facem fel de fel de prostii, unele mai jignitoare
decīt celelalte. Nici nu ştiam ce avem voie să facem, ce consecinţe ar
avea dacă am raporta cele īntīmplate ofiţerilor. Īn rest, nimic
deosebit. Ca pedeapsă — pentru rezultate mai slabe la trageri sau
pentru neefectuarea curăţeniei īn „sectoare” — uneori am fost puşi să
fugim peste măsură de mult, cu masca pe faţă. Şi nu mi-a plăcut cīnd
pentru unii colegi, care nu şi-au călcat uniforma, toţi trebuia să
facem tīrīş īn noroi. Acum viaţa īn armată a devenit mai uşoară, a
sosit „schimbul”, totodată ne-am şi obişnuit cu situaţia.
H. P.:
Pīnă acum nu am avut probleme deosebite. Sīnt unele situaţii neplăcute,
dar nu prea des. Ultima dată, de exemplu, mi s-a interzis să vorbesc la
telefon de la unitate īn limba maghiară. „Nu se īnţelege, cine ştie ce
tot vorbeşti acolo” — mi-a zis un ofiţer. Nu ştiu, cine ar fi trebuit
să īnţeleagă, din moment ce telefonul nu este ascultat. Nu m-am
conformat, şi am continuat să vorbesc īn limba maghiară, şi nu am păţit
nimic. Poate era doar un exces de naţionalism.
N. L.: Am făcut o
prostie şi am ajuns la arest pentru două zile. Pedeapsa nu era arestul,
ci ceea ce a urmat. Nici eu nu ştiu de cīte ori am spălat cu o cīrpă şi
o găleată de apă comandamentul, avīnd un soldat īnarmat īn spatele meu.
Asta, normal, īn afara instrucţiei, la care am participat īmpreună cu
colegii. Īn prima seară īmi era frică, ca nu cumva şi īn loc de somn să
fiu pus la „şmotru”, dar măcar orarul s-a respectat.
Concluzii şi propuneri
Unităţile
militare se află īntr-o situaţie specială din punctul de vedere al
drepturilor omului. Īn cadrul armatei funcţionează legi diferite cu
democraţia civilă, datorită menirii instituţiei. Pentru a oferi o
protecţie cetăţenilor care nu acceptă astfel de situaţii, īn multe ţări
īnrolarea se face pe bază de voluntariat (mai nou şi Franţa a trecut la
sistemul unei armate profesioniste). Īn sine, legislaţia şi
regulamentele interioare ale armatei din Romānia conţin puţine elemente
care contravin principiilor universale ale drepturilor omului. Īn
practică īnsă se pot observa — datorită abaterilor de la regulamente,
sau a formulărilor insuficient de clare — unele deficienţe, care se pot
elimina pe două căi: o atenţie sporită din partea comandanţilor pentru
a depista astfel de nereguli şi rescrierea unor articole din
regulamente, care au fost elaborate īnainte de 1989, īn timpul
dictaturii comuniste, care era insensibilă la respectarea drepturilor
omului. Cazurile de sinucideri, dezertări şi alte evenimente grave
sīnt indicatori negativi, care arată deficienţe serioase. Eliminarea
lor nu este doar scopul organizaţiilor neguvernamentale care activează
īn domeniul drepturilor omului, ci īn primul rīnd al Ministerului
Apărării Naţionale şi al comandanţilor de unităţi militare. Astfel este
necesară şi utilă colaborarea pentru scopuri comune, pentru a impune
respectul pentru om şi pentru drepturile lui inalienabile.
1. Serviciul utilitar alternativ
Prin
HG 618, libertatea de conştiinţă şi de gīndire este interpretată doar
ca libertate religioasă. Īn mod normal, refuzul serviciului militar sub
arme nu ar trebui să aibă neapărat motive religioase; oricare cetăţean
ar trebui să se bucure de acest drept, indiferent de convingerile lui
religioase sau filozofice, īn concordană cu uzanţa europeană. Se
poate pune īn discuţie şi reducerea perioadei de desfăşurare a
serviciului militar alternativ, pentru a nu-i conferi un caracter de
pedeapsă. Această reducere poate fi treptată pentru a se putea stabili
perioada optimă, care să nu aibă ca urmare alegerea īn masă a acestei
forme de serviciu militar.
2. Prevenirea tratamentelor inumane
Este
cunoscut şi recunoscut faptul că īn cadrul armatei se practică uneori
un tratament inuman, aplicat de superiori inferiorilor, mai ales din
partea „conducătorilor” necalificaţi — a gradaţilor faţă de cei nou
īnrolaţi. Limitarea puterii lor, sprijinirea inferiorilor īn depistarea
unor situaţii anormale (educarea lor īncă din primele zile nu numai
asupra obligaţiilor, ci şi a drepturilor, a căilor de plīngere etc.),
verificarea sistematică a raporturilor interumane sīnt cīteva căi
recomandabile care pot avea efecte benefice īn reducerea şocului psihic
al primelor zile după īnrolare şi a situaţiilor de umilire sau de rele
tratamente.
3. Prevederi speciale din Codul Penal
Īn
cadrul sistemului juridic, armata se bucură de o oarecare autonomie.
Astfel, urmărirea penală este condusă de comandantul unităţii sau de
persoane desemnate de el din cadrul unităţii (art. 208 CPP), prin care
există posibilitatea de a impune o cercetare subiectivă, pentru a
ascunde unele informaţii incriminatorii la adresa ofiţerilor superiori. Pentru
infracţiunile contra ordinii şi a disciplinei militare, acţiunea penală
se pune īn mişcare numai la sesizarea comandantului (CP, art. 337).
Prin această prevedere, se poate acorda o protecţie faţă de sistemul
juridic īn favoarea persoanelor apropiate comandantului. Prin
diferenţele făcute īn funcţie de grade de CP la art. 335 din (lovirea
sau insulta superiorului, pasibile cu īnchisoare pīnă la 5 ani) şi art.
336 (lovirea sau insulta inferiorului, pasibile cu īnchisoare pīnă la
un an) nu se respectă principiul egalităţii. Astfel se sugerează că
lovirea inferiorului este un act mai „normal”, decīt lovirea
superiorului, uitīnd rolul de model al celui īn cauză, comportamentul
lui fiind copiat şi multiplicat de inferiori.
|