U c r a i n e n i
- datele Comisiei Naţionale pentru Statistica - date publicate de Consiliul pentru Minoritaţile Naţionale: Cadrul legislativ si instituţional pentru minoritaţile naţionale, 1994 Īnvaţamīntul cu predarea īn limbile minoritaţilor naţionale din Romānia, 1995 - date provenind de la dl. Lemnij Ihor - Ucrainenii din Dobrogea - Virgil Riţko (īn Est-Vest, vol. 1. 1995, nr. 2) - Les Ukrainiens en Roumanie - Dmytro Khabailo (īn L'Est European, nr. 163, 1979) - Ukrainians in Romania - John Luchenko (īn Ukrain and Ukrainians throughout the World, 1994) - Parlamentul Romāniei, editat de Asociaţia Pro Democraţia
• 66.483 de ucraineni si 350 ruteni (0,29% din populaţia Romāniei);
• 36.685 īn judeţul Maramures, 9549 īn Suceava, 6468 īn Timis, 4118 īn Caras-Severin, 3847 īn Tulcea, 1362 īn Satu Mare, 840 īn Arad, 644 īn Botosani, 566 īn Bucuresti, 257 īn Constanţa, 239 īn Hunedoara, 129 īn Cluj, 107 īn Bihor, 104 īn Bistriţa-Nasaud.
Istoric:
Ucrainenii
formeaza grupul etnic de baza īn Ucraina (52 de milioane de locuitori),
situata pe teritoriul central al statului medieval de Kiev (īn
denumirea de Kievska Rus, cuvīntul Rus nu este sinonim cu Rusia, cea
din urma fiind data statului Moscovia de Petru I).
Hatmanul
Bohdan Hmelnyckyi (Hmelniţchi) a semnat actul de la Pereiaslav īn 1654
prin care s-a pus sub protecţia Moscovei, pastrīnd o larga autonomie,
inclusiv dreptul la relaţii externe. Aceasta autonomie a fost treptat
īngustata, astfel īncīt īn secolul al XIX-lea s-a ajuns pīna la
interzicerea oricarei tiparituri īn limba ucraineana.
Pe
teritoriul actual al Romāniei, ucrainienii traiesc de-a lungul
frontierei cu Ucraina, īn Bucovina, Maramures (īn aceste doua zone
fiind autohtoni), precum si īn Banat si īn Dobrogea (ca migranţi).
Īn
Maramures, ucrainienii erau prezenţi din secolul al VII-lea. Erau
preponderent pastori de religie ortodoxa. Din secolul al XIV-lea au
existat localitaţi ucrainiene, iar episcopul catolic Nicolaus Olahus,
īn cartea „Hungaria”, īn secolul al XV-lea, īntre cei 12 de minoritaţi
īi numeste si pe ruteni. La īnceputul secolului XVII, datorita scaderii
numarului de iobagi īn Transilvania, acesti pastori liberi au fost
īniobagiţi. Scaderea continua a populaţiei a necesitat repopularea unor
sate cu colonisti polonezi, ucrainieni, armeni.
Ucrainienii din
Dobrogea provin din trei valuri migratoare. Primul val migrator a avut
loc dupa īnfrīngerea regelui suedez Carol al XII-lea īn lupta de la
Poltava. Armata cazaceasca a ramas la Bender, iar dupa moartea
hatmanului Ivan Mazepa, Filip Orlic a organizat o cancelarie militara
pentru cazacimea ucraineana. Cazacii s-au raspīndit probabil prin
ţinuturile sudice ale Moldovei si prin Dobrogea. Prezenţa lor īn Galaţi
si Mahmudia este certa. Nu se cunoaste, daca acest val de migraţie a
ramas īn Dobrogea. La 18 martie 1710, ramasiţele pamīntesti ale
hatmanului Ivan Mazepa au fost transhumaţi īn biserica Sfīntul Gheorghe
din Galaţi. Al doilea val de migraţiuni ale cazacilor ucraineni a avut
loc īn 1775, dupa distrugerea Sicei Zaporojene si lichidarea armatei
cazacesti de catre Ţarina Ecaterina a II-a. O parte a cazacilor au
cazut īn iobagie, alţii au migrat īn afara Imperiului Rus, ajungīnd īn
Delta Dunarii. Īn mai, 1995, s-a sarbatorit 200 de ani de la atestarea
prezenţei cazacilor zaporojeni īn Dobrogea. Īn primii ani, zaporojenii
nu s-au fixat īn anumite localitaţi, migrau dintr-un loc īn altul. O
parte din ei au emigrat īn Imperiul Austro-Ungar, stabilindu-se pe
malul Tisei (Zenta), dar, din cauze neelucidate, s-au īntors īn Delta.
Pe drum s-au oprit la Seimenii Vechi, unde au īnfiinţat o tabara de
cazaci. Pescuitul fiind ocupaţia lor de baza, au cautat locuri propice
pentru aceasta īndeletnicire. Īn 1812 au plecat de la Seimenii Vechi
coborīnd pe Dunare, dar datorita iernii grele au ramas īn Isaccea. Īn
1813 s-au stabilit pe malul braţului Sfīntu Gheorghe, la Caterlez (azi
localitatea Sfīntu Gheorghe). Aici au organizat Zadunaiska Sici (Sicia
Transdunareana, forma specifica de organizare militara a ucrainienilor
dupa modelul Sici Zaporojene). O parte a ucrainienilor s-a mutat la
Dunavaţul de Sus, unde se puteau ocupa si cu agricultura si cresterea
vitelor. Aici s-a definitivat Zadunaiska Sici care devine centru al
cazacilor din localitaţile Deltei si a īntregii Dobroge. Guvernul turc,
avīnd nevoie de serviciile armatei cazacesti, a hotarīt sa le faca
favoruri, dīndu-le o porţiune de pamīnt ce se īntindea īntre braţul Sf.
Gheorghe, lacul Razelm si linia Isaccea-Babadag, de a lungul satelor
Posta, Agilar, Zebil. Pentru servicii militare, guvernul turc platea o
suma de bani. Totusi, existau unele īnlesniri: cazacii nu aveau voie sa
aiba artileria si cavaleria lor proprie. Au fost pusi sa ia parte la
marsuri ofensive de pedepsire a bulgarilor, grecilor, sīrbilor, care
luptau pentru eliberarea lor naţionala (īn 1817, 1821). Īn timpul
luptelor īmpotriva grecilor, 600 de cazaci au refuzat sa ia parte la
batalii, trecīnd cu barci īn Rusia (1821). Ca rezultat al unor
tratative secrete dintre generalul rus si hatmanul din Zadunaiska Sici,
Ostap Hladkei, īn 1828, cu ocazia razboiului ruso-turc, 1500 de cazaci
au trecut īn Rusia la Izmail. Cei care s-au opus plecarii, aproximativ
2000 de barbaţi au fost dusi de Hladkei īn Silistra, unde fusesera
chemaţi de vizir. Copiii si femeile se ascundeau īn stufarisul Deltei
din cauza atacurilor turcesti. Cei care au trecut pe partea rusilor au
devenit simpli soldaţi, iar cei care s-au prezentat la Silistra aproape
ca au fost linsaţi de catre turci, scapīnd cu viaţa doar datorita
intervenţiei consulului austriac. Din acest moment, Zadunaiska Sici s-a
destramat, īmpreuna cu lichidarea armatei cazacilor ucrainieni din
Dobrogea. Al treilea val migrator al ucrainienilor īn Dobrogea a avut
loc īn perioada anilor 1828-1861. Au sosit iobagi fugari si persoane
care au refuzat asprul, insuportabilul serviciu militar al Imperiului
Ţarist. Cazacii si acest val de oameni cu simţul absolut al libertaţii,
demnitaţii, nesupunerii sīnt stramosii actualilor ucrainieni din
Dobrogea, care se īndeletniceau cu agricultura, pescuitul, vīnatul,
prelucratul lemnului, alţii deveneau meseriasi (fierari, cizmari,
dogari etc) sau comercianţi (vindeau peste, cereale, lemn). Īn fiecare
sat se construiau biserici si scoli. Arhitectura bisericilor ucrainiene
din satele dobrogene este identica cu cea a bisericilor din Ucraina.
Ucrainienii
din Banat au format 8-10 sate din imigranţii care au sosit din motive
economice īn a doua parte a secolului XVIII din zonele Maramuresului.
La
īnceputul anilor '30, guvernul romān a pornit o campanie de romānizare
a minoritaţilor etnice. Astfel scolile, ziarele, instituţiile culturale
ale ucrainienilor au fost īnchise. S-a interzis utilizarea limbii
ucrainiene īn sectorul public. Cei care s-au abatut de la aceasta
regula, au avut de suferit īn urma brutalitaţii poliţiei. Oficial,
aceasta minoritate a fost considerata a fi alcatuita din „romāni care
si-au uitat limba materna”. Dupa 1947, īn toate localitaţile unde
traiau ucrainieni (peste 100), au fost īnfiinţate scoli elementare īn
care īnvaţamīntul se desfasura īn totalitate īn limba ucrainiana, iar
īn Suceava, Siret, Sighetul Marmaţiei au existat licee si scoli normale
cu predare īn limba ucraineana. Īn 1948 s-a desfiinţat Biserica
Catolica Ucraineana, iar cea ortodoxa a fost absorbita de Biserica
Romāna Ortodoxa. Īn 1949, la Universitatea din Bucuresti s-a īnfiinţat
o seţie de limba ucraineana la catedra de limbi slave. Cu un an mai
tīrziu a aparut cotidianul Novyi Vik. Īntre anii 1950-60, viaţa
culturala a ucrainienilor din Romānia a cunoscut o activitate
deosebita. S-a īnfiinţat un departament ucrainean al Institutului de
Lingvistica din cadrul Academiei de Stiinţe al Romāniei. Editura
Kriterion a publicat o serie de carţi īn limba ucraineana. Degradarea
relaţiilor dintre Romānia si Uniunea Sovietica a avut ca rezultat
īngreunarea situaţiei minoritaţii ucrainiene, care a devenit victima a
sentimentelor antirusesti. Asupra parinţilor a aparut o presiune de a
trimite copiii la scoli de limba romāna. Toate scolile elementare ale
ucrainienilor din satele Bucovinei, Banatului, Dobrogei si Deltei
Dunarii au fost desfiinţate, ca si secţiile ucrainiene ale liceelor din
Siret si Suceava. Toata activitatea sociala si culturala a
ucrainienilor s-a concentrat īn jurul Bisericii Ortodoxe, care, īn
Romānia, a fost un susţinator al guvernului comunist. Pe plan cultural,
s-a realizat izolarea totala a ucrainienilor din Romānia de ţara mama.
Limba
ucraineana face parte īmpreuna cu limba belorusa si rusa din grupul
limbilor slave de rasarit. Vorbitorul de ucraineana se īnţelege foarte
bine si cu vorbitorii de poloneza, slovaca, si, cu grade diferite de
dificultate cu vorbitorii celorlaltor limbi slave. Totusi, limba
ucraineana este o limba net distincta faţa de celelalte limbi slave,
afirmaţiile naţionaliste care considera ca aceasta limba este o rusa
sau o poloneza alterata neavīnd temei.
Evoluţie demografica: 1930: 45.875 (0,32%) 1956: 60.479 (0,35%) 1966: 54.705 (0,29%) 1977: 55.510 (0,25%) 100.000 1992: 65.764 (0,29%) Caracteristici: lb. materna: 91,97% limba ucraineana 7,11% limba romāna 0,92% alta limba 241 rusa 206 maghiara
religie: 52.839 ortodocsi 5.035 penticostali 2.324 ortodocsi de stil vechi 1.693 greco-catolici 1.031 adventisti 620 romano-catolici 218 baptisti 194 crestini dupa Evanghelie 121 crestini de rit vechi 1.288 alte 105 fara religie
mediu: 83,8% rural 16,2% urban
studii: 11,0% fara sau nedeclarate 26,7% primare 60,5% secundare 1,8% superioare
vīrsta:
26,1% īntre 0-14 ani 58,8% īntre 15-59 ani 15,1% peste 60 ani
ocupaţie: 43,9% sector primar 29,9% sector secundar
Reţeaua scolara: Exista
un numar de 20 unitaţi de īnvaţamīnt preuniversitar īn limba ucraineana
(10 gradiniţe, 8 scoli de clasele I-VIII, 2 secţii de liceu) īn care
īnvaţa 831 elevi (387 īn īnvaţamīntul prescolar, 237 īn cel primar, 35
īn cel gimnazial, 162 īn īnvaţamīntul liceal) si predau 49 cadre
didactice (15 educatori, 18 īnvaţatori, 16 profesori). 7265 de elevi
īnscrisi la secţia romāna īsi īnvaţa facultativ limba materna. Cadrele
didactice sīnt pregatite la Scoala Normala din Sighetu Marmaţiei si
periodic la Scoala Normala Suceava (cu 169 de elevi). Exista 40 de
titluri de manuale īn limba ucraineana.
Instituţii culturale: fara informaţii Presa: lunare: Nas Holos (editat de Un. Ucrainenilor din Rom., subvenţionat din bugetul statului) bilunare: Ukrainskyi Visnyk - Curierul Ucrainean (editat de Un. Ucrainenilor din Rom., subvenţionat din bugetul statului, Bucuresti) neregulat: Vilne Slovo (editat de Ministerul Culturii)
Edituri: Kriterion - o secţie
Simboluri si sarbatori : Drapelul Ucrainei, galben-albastru Stema: tridentul (tryzub)
Monumente, asezaminte: Biserica Nasterii Maicii Domnului din Telita
Fundaţii, organizaţii, asociaţii: culturale: ansambluri folclorice, coruri politice: Uniunea Ucrainenilor din Romānia (0,07% la alegerile din 1992) Reprezentare īn viaţa publica: reprezentanţi alesi: 9 primari, 10 viceprimari, 133 consilieri 1 deputat (Maramures) - 3.948 (7.717) voturi
Problematica specifica:
Cu
cītva timp īn urma a fost distrus bustul lui Taras Sevcenko din parcul
Herastrau, iar strada Taras Sevcenko din Bucuresti a fost redusa, prin
sistematizare, la dimensiuni minime. Probabil ca Sevcenko a fost
considerat reprezentativ pentru regimul imperial din Rusia. Un protest
al Uniunii Ucrainenilor din Romānia nu s-a concretizat īn nici-o
practica a autoritaţilor municipale.
- confuzia dintre rusi si ucraineni - insufinienţa posibilitaţilor de a studia īn limba materna si limba materna - lipsa emisiunilor TV si radio - saracia zonelor rurale montane Revendicari proprii: fara informaţii
|