::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::



U c r a i n e n i


- datele Comisiei Naţionale pentru Statistica
- date publicate de Consiliul pentru Minoritaţile Naţionale:
 Cadrul legislativ si instituţional pentru minoritaţile naţionale, 1994
 Īnvaţamīntul cu predarea īn limbile minoritaţilor naţionale din Romānia, 1995
- date provenind de la dl. Lemnij Ihor
- Ucrainenii din Dobrogea - Virgil Riţko (īn Est-Vest, vol. 1. 1995, nr. 2)
- Les Ukrainiens en Roumanie - Dmytro Khabailo (īn L'Est European, nr. 163, 1979)
- Ukrainians in Romania - John Luchenko (īn Ukrain and Ukrainians throughout the World, 1994)
- Parlamentul Romāniei, editat de Asociaţia Pro Democraţia

 • 66.483 de ucraineni si 350 ruteni (0,29% din populaţia Romāniei);

36.685 īn judeţul Maramures, 9549 īn Suceava, 6468 īn Timis, 4118 īn Caras-Severin, 3847 īn Tulcea, 1362 īn Satu Mare, 840 īn Arad, 644 īn Botosani, 566 īn Bucuresti, 257 īn Constanţa, 239 īn Hunedoara, 129 īn Cluj, 107 īn Bihor, 104 īn Bistriţa-Nasaud.

 Istoric:

Ucrainenii formeaza grupul etnic de baza īn Ucraina (52 de milioane de locuitori), situata pe teritoriul central al statului medieval de Kiev (īn denumirea de Kievska Rus, cuvīntul Rus nu este sinonim cu Rusia, cea din urma fiind data statului Moscovia de Petru I).

Hatmanul Bohdan Hmelnyckyi (Hmelniţchi) a semnat actul de la Pereiaslav īn 1654 prin care s-a pus sub protecţia Moscovei, pastrīnd o larga autonomie, inclusiv dreptul la relaţii externe. Aceasta autonomie a fost treptat īngustata, astfel īncīt īn secolul al XIX-lea s-a ajuns pīna la interzicerea oricarei tiparituri īn limba ucraineana.

Pe teritoriul actual al Romāniei, ucrainienii traiesc de-a lungul frontierei cu Ucraina, īn Bucovina, Maramures (īn aceste doua zone fiind autohtoni), precum si īn Banat si īn Dobrogea (ca migranţi).

Īn Maramures, ucrainienii erau prezenţi din secolul al VII-lea. Erau preponderent pastori de religie ortodoxa. Din secolul al XIV-lea au existat localitaţi ucrainiene, iar episcopul catolic Nicolaus Olahus, īn cartea „Hungaria”, īn secolul al XV-lea, īntre cei 12 de minoritaţi īi numeste si pe ruteni. La īnceputul secolului XVII, datorita scaderii numarului de iobagi īn Transilvania, acesti pastori liberi au fost īniobagiţi. Scaderea continua a populaţiei a necesitat repopularea unor sate cu colonisti polonezi, ucrainieni, armeni.

Ucrainienii din Dobrogea provin din trei valuri migratoare. Primul val migrator a avut loc dupa īnfrīngerea regelui suedez Carol al XII-lea īn lupta de la Poltava. Armata cazaceasca a ramas la Bender, iar dupa moartea hatmanului Ivan Mazepa, Filip Orlic a organizat o cancelarie militara pentru cazacimea ucraineana. Cazacii s-au raspīndit probabil prin ţinuturile sudice ale Moldovei si prin Dobrogea. Prezenţa lor īn Galaţi si Mahmudia este certa. Nu se cunoaste, daca acest val de migraţie a ramas īn Dobrogea. La 18 martie 1710, ramasiţele pamīntesti ale hatmanului Ivan Mazepa au fost transhumaţi īn biserica Sfīntul Gheorghe din Galaţi. Al doilea val de migraţiuni ale cazacilor ucraineni a avut loc īn 1775, dupa distrugerea Sicei Zaporojene si lichidarea armatei cazacesti de catre Ţarina Ecaterina a II-a. O parte a cazacilor au cazut īn iobagie, alţii au migrat īn afara Imperiului Rus, ajungīnd īn Delta Dunarii. Īn mai, 1995, s-a sarbatorit 200 de ani de la atestarea prezenţei cazacilor zaporojeni īn Dobrogea. Īn primii ani, zaporojenii nu s-au fixat īn anumite localitaţi, migrau dintr-un loc īn altul. O parte din ei au emigrat īn Imperiul Austro-Ungar, stabilindu-se pe malul Tisei (Zenta), dar, din cauze neelucidate, s-au īntors īn Delta. Pe drum s-au oprit la Seimenii Vechi, unde au īnfiinţat o tabara de cazaci. Pescuitul fiind ocupaţia lor de baza, au cautat locuri propice pentru aceasta īndeletnicire. Īn 1812 au plecat de la Seimenii Vechi coborīnd pe Dunare, dar datorita iernii grele au ramas īn Isaccea. Īn 1813 s-au stabilit pe malul braţului Sfīntu Gheorghe, la Caterlez (azi localitatea Sfīntu Gheorghe). Aici au organizat Zadunaiska Sici (Sicia Transdunareana, forma specifica de organizare militara a ucrainienilor dupa modelul Sici Zaporojene). O parte a ucrainienilor s-a mutat la Dunavaţul de Sus, unde se puteau ocupa si cu agricultura si cresterea vitelor. Aici s-a definitivat Zadunaiska Sici care devine centru al cazacilor din localitaţile Deltei si a īntregii Dobroge. Guvernul turc, avīnd nevoie de serviciile armatei cazacesti, a hotarīt sa le faca favoruri, dīndu-le o porţiune de pamīnt ce se īntindea īntre braţul Sf. Gheorghe, lacul Razelm si linia Isaccea-Babadag, de a lungul satelor Posta, Agilar, Zebil. Pentru servicii militare, guvernul turc platea o suma de bani. Totusi, existau unele īnlesniri: cazacii nu aveau voie sa aiba artileria si cavaleria lor proprie. Au fost pusi sa ia parte la marsuri ofensive de pedepsire a bulgarilor, grecilor, sīrbilor, care luptau pentru eliberarea lor naţionala (īn 1817, 1821). Īn timpul luptelor īmpotriva grecilor, 600 de cazaci au refuzat sa ia parte la batalii, trecīnd cu barci īn Rusia (1821). Ca rezultat al unor tratative secrete dintre generalul rus si hatmanul din Zadunaiska Sici, Ostap Hladkei, īn 1828, cu ocazia razboiului ruso-turc, 1500 de cazaci au trecut īn Rusia la Izmail. Cei care s-au opus plecarii, aproximativ 2000 de barbaţi au fost dusi de Hladkei īn Silistra, unde fusesera chemaţi de vizir. Copiii si femeile se ascundeau īn stufarisul Deltei din cauza atacurilor turcesti. Cei care au trecut pe partea rusilor au devenit simpli soldaţi, iar cei care s-au prezentat la Silistra aproape ca au fost linsaţi de catre turci, scapīnd cu viaţa doar datorita intervenţiei consulului austriac. Din acest moment, Zadunaiska Sici s-a destramat, īmpreuna cu lichidarea armatei cazacilor ucrainieni din Dobrogea. Al treilea val migrator al ucrainienilor īn Dobrogea a avut loc īn perioada anilor 1828-1861. Au sosit iobagi fugari si persoane care au refuzat asprul, insuportabilul serviciu militar al Imperiului Ţarist. Cazacii si acest val de oameni cu simţul absolut al libertaţii, demnitaţii, nesupunerii sīnt stramosii actualilor ucrainieni din Dobrogea, care se īndeletniceau cu agricultura, pescuitul, vīnatul, prelucratul lemnului, alţii deveneau meseriasi (fierari, cizmari, dogari etc) sau comercianţi (vindeau peste, cereale, lemn). Īn fiecare sat se construiau biserici si scoli. Arhitectura bisericilor ucrainiene din satele dobrogene este identica cu cea a bisericilor din Ucraina.

Ucrainienii din Banat au format 8-10 sate din imigranţii care au sosit din motive economice īn a doua parte a secolului XVIII din zonele Maramuresului.

La īnceputul anilor '30, guvernul romān a pornit o campanie de romānizare a minoritaţilor etnice. Astfel scolile, ziarele, instituţiile culturale ale ucrainienilor au fost īnchise. S-a interzis utilizarea limbii ucrainiene īn sectorul public. Cei care s-au abatut de la aceasta regula, au avut de suferit īn urma brutalitaţii poliţiei. Oficial, aceasta minoritate a fost considerata a fi alcatuita din „romāni care si-au uitat limba materna”. Dupa 1947, īn toate localitaţile unde traiau ucrainieni (peste 100), au fost īnfiinţate scoli elementare īn care īnvaţamīntul se desfasura īn totalitate īn limba ucrainiana, iar īn Suceava, Siret, Sighetul Marmaţiei au existat licee si scoli normale cu predare īn limba ucraineana. Īn 1948 s-a desfiinţat Biserica Catolica Ucraineana, iar cea ortodoxa a fost absorbita de Biserica Romāna Ortodoxa. Īn 1949, la Universitatea din Bucuresti s-a īnfiinţat o seţie de limba ucraineana la catedra de limbi slave. Cu un an mai tīrziu a aparut cotidianul Novyi Vik. Īntre anii 1950-60, viaţa culturala a ucrainienilor din Romānia a cunoscut o activitate deosebita. S-a īnfiinţat un departament ucrainean al Institutului de Lingvistica din cadrul Academiei de Stiinţe al Romāniei. Editura Kriterion a publicat o serie de carţi īn limba ucraineana. Degradarea relaţiilor dintre Romānia si Uniunea Sovietica a avut ca rezultat īngreunarea situaţiei minoritaţii ucrainiene, care a devenit victima a sentimentelor antirusesti. Asupra parinţilor a aparut o presiune de a trimite copiii la scoli de limba romāna. Toate scolile elementare ale ucrainienilor din satele Bucovinei, Banatului, Dobrogei si Deltei Dunarii au fost desfiinţate, ca si secţiile ucrainiene ale liceelor din Siret si Suceava. Toata activitatea sociala si culturala a ucrainienilor s-a concentrat īn jurul Bisericii Ortodoxe, care, īn Romānia, a fost un susţinator al guvernului comunist. Pe plan cultural, s-a realizat izolarea totala a ucrainienilor din Romānia de ţara mama.

Limba ucraineana face parte īmpreuna cu limba belorusa si rusa din grupul limbilor slave de rasarit. Vorbitorul de ucraineana se īnţelege foarte bine si cu vorbitorii de poloneza, slovaca, si, cu grade diferite de dificultate cu vorbitorii celorlaltor limbi slave. Totusi, limba ucraineana este o limba net distincta faţa de celelalte limbi slave, afirmaţiile naţionaliste care considera ca aceasta limba este o rusa sau o poloneza alterata neavīnd temei.

 Evoluţie demografica:
 1930: 45.875 (0,32%)
 1956: 60.479 (0,35%)
 1966: 54.705 (0,29%)
 1977: 55.510 (0,25%) 100.000
 1992: 65.764 (0,29%)
 
Caracteristici:
 lb. materna:
 91,97% limba ucraineana
 7,11% limba romāna
 0,92% alta limba
 241 rusa
 206 maghiara

 religie:
 52.839 ortodocsi
 5.035 penticostali
 2.324 ortodocsi de stil vechi
 1.693 greco-catolici
 1.031 adventisti
 620 romano-catolici
 218 baptisti
 194 crestini dupa Evanghelie
 121 crestini de rit vechi
 1.288 alte
 105 fara religie

 mediu:
 83,8% rural
 16,2% urban

 studii:
 11,0% fara sau nedeclarate
 26,7% primare
 60,5% secundare
 1,8% superioare

 vīrsta:

 26,1% īntre 0-14 ani
 58,8% īntre 15-59 ani
 15,1% peste 60 ani

 ocupaţie:
 43,9% sector primar
 29,9% sector secundar
 
Reţeaua scolara: Exista un numar de 20 unitaţi de īnvaţamīnt preuniversitar īn limba ucraineana (10 gradiniţe, 8 scoli de clasele I-VIII, 2 secţii de liceu) īn care īnvaţa 831 elevi (387 īn īnvaţamīntul prescolar, 237 īn cel primar, 35 īn cel gimnazial, 162 īn īnvaţamīntul liceal) si predau 49 cadre didactice (15 educatori, 18 īnvaţatori, 16 profesori). 7265 de elevi īnscrisi la secţia romāna īsi īnvaţa facultativ limba materna. Cadrele didactice sīnt pregatite la Scoala Normala din Sighetu Marmaţiei si periodic la Scoala Normala Suceava (cu 169 de elevi). Exista 40 de titluri de manuale īn limba ucraineana.
 
Instituţii culturale: fara informaţii 
Presa:
 lunare: Nas Holos (editat de Un. Ucrainenilor din Rom., subvenţionat din bugetul statului)
 bilunare: Ukrainskyi Visnyk - Curierul Ucrainean (editat de Un. Ucrainenilor din Rom., subvenţionat din bugetul statului, Bucuresti)
 neregulat: Vilne Slovo (editat de Ministerul Culturii)

Edituri: Kriterion - o secţie

Simboluri si sarbatori :
 Drapelul Ucrainei, galben-albastru
 Stema: tridentul (tryzub)

Monumente, asezaminte:
 Biserica Nasterii Maicii Domnului din Telita 

Fundaţii, organizaţii, asociaţii:
 culturale: ansambluri folclorice, coruri
 politice: Uniunea Ucrainenilor din Romānia (0,07% la alegerile din 1992)
 
Reprezentare īn viaţa publica:
 reprezentanţi alesi:
 9 primari, 10 viceprimari, 133 consilieri
 1 deputat (Maramures) - 3.948 (7.717) voturi

Problematica specifica:

 Cu cītva timp īn urma a fost distrus bustul lui Taras Sevcenko din parcul Herastrau, iar strada Taras Sevcenko din Bucuresti a fost redusa, prin sistematizare, la dimensiuni minime. Probabil ca Sevcenko a fost considerat reprezentativ pentru regimul imperial din Rusia. Un protest al Uniunii Ucrainenilor din Romānia nu s-a concretizat īn nici-o practica a autoritaţilor municipale.

- confuzia dintre rusi si ucraineni
- insufinienţa posibilitaţilor de a studia īn limba materna si limba materna
- lipsa emisiunilor TV si radio
- saracia zonelor rurale montane
 
Revendicari proprii: fara informaţii