T u r c i
- datele Comisiei Nationale pentru Statistica - date publicate de Consiliul pentru Minoritatile Nationale: Cadrul legislativ si institutional pentru minoritatile nationale, 1994 Īnvatamīntul cu predarea īn limbile minoritatilor nationale din Romānia, 1995 - Mehmet Ali Ekrem: Din istoria turcilor dobrogeni, 1994 - Parlamentul Romāniei, editat de Asociatia Pro Democratia • 29.080 de turci (0,13% din populatia Romāniei); • 24.295 īn judetul Constanta, 3390 īn Tulcea, 927 īn Bucuresti, 469 īn Calarasi, 126 īn Braila. Istoric:
Īn
anul 514 ī.e.n, conform lui Herodot, armata persilor a fost īnvinsa īn
Dobrogea de geti si sciti. Astfel, primul popor proto-turc, care a
locuit din timpuri stravechi pe aceste meleaguri au fost scitii, care
au avut sase formatiuni statale īn Dobrogea. Scitii au fost asimilati
de geti. Dintre popoarele migratoare care au trecut Dobrogea, hunii si
avarii erau de origine turcica. Īncepīnd cu secolul IX apar pe
teritoriul Dobrogei primele popoare turcice propriu-zise: pecenegii,
cumanii, tatarii, turcii selgiuchizi, iar apoi turcii otomani
(osmanlīi). Cumanii, care au ajuns īn numar important īn jurul
secolului XI īn Moldova, Muntenia, Oltenia si Transilvania, locuiau
preponderent īn zona Dunarii de Jos, fiind numiti si „cei de la cotul
marii”. O parte a populatiei cumane din Dobrogea a intrat ulterior īn
componenta turcilor otomani din Balcani. Stabilirea unei numeroase
populatii de turci selgiucizi īn anul 1263 la Babadag a constituit
preludiul asezarilor turcilor osmanlīi, veniti din Anatolia si Balcani
īn Dobrogea. Despre populatia turca din sudul Dobrogei, cunoscuta sub
denumirea de gīrgialī, se crede ca ar fi urmasii acestor turci
selgiucizi.
Religia
islamica a īnceput sa patrunda masiv īn rīndurile triburilor turcice īn
secolul al X-lea. Īn secolul al XIII-lea religia mohamedana era destul
de consolidata īn rīndurile turcilor din Dobrogea.
Colonizarea
regiunii Balcanice, īnceputa de Murad I (1360-1389) s-a īntins pīna la
gurile Dunarii. Īntelegīnd importanta strategica si militara a
Dobrogei, sultanii otomani au īntarit cetatea Yeni-Sala de pe malul
lacului Razelm si localitatea Isaccea. Trupele turcesti care au ocupat
Dobrogea au fost urmate de elemente rurale ceva mai tīrziu. Sultanii
acordau pasuni īntinse, domenii si o serie de alte avantaje nomazilor
din Anatolia care acceptau sa se stabileasca īn Balcani. Potrivit
condicilor otomane, īntre anii 1543-1666, turcii apartinīnd triburilor
Kogeagik locuiau īn 63-64 de sate din Dobrogea. Īn localitatile locuite
de turci, datorita caravanelor care soseau din īntregul imperiu,
īnflorea comertul.
Razboaiele
ruso-turce au avut un efect negativ asupra populatiei din Dobrogea.
Localitatile au fost ruinate, populatia variind numeric īntre extreme:
40 de mii de turci īn urma razboiului din 1828-29 si 100 de mii īn
1834. Īn 1864, 70 de mii de turci cerchezi au fost colonizati din
Caucaz īn Balcani, dintre care 10 mii īn Dobrogea. Īn ultimele decenii
īnaintea anului 1878, īn districtul Tulcea existau 196 de moschei īn
cele 144 de orase, tīrguri si sate. Īn 1872 functionau 12 medrese
(seminarii), 8 gimnazii si 56 scoli primare. Exista o retea sanitara
bine pusa la punct. Īn 1860 a fost data īn folosinta calea ferata
Constanta-Cernavoda, īn 1869 īncepuse constructia liniei Tulcea-Macin.
Exista legatura telegrafica īntre 8 orase dobrogene.
Ca
urmare a hotarīrilor Congresului de la Berlin, īn 1/13 iulie 1878 s-a
acordat Dobrogea si Delta Dunarii Romāniei. Īn momentul instalarii
administratiei romānesti īn Dobrogea tabloul economic si social al
acestei provincii era dintre cele mai sumbre. O multime de familii de
turci si tatari, fugite īn timpul razboiului, asteptau de saptamīni
instalarea administratiei romāne īn Dobrogea, spre a cere reintegrarea
īn casele si locurile lor de munca. Cei care s-au īntors, si-au primit
īnapoi proprietatile (s-a acordat un termen de trei ani pentru
īntoarcere). Autoritatile romāne au respectat traditiile din Dobrogea.
Astfel īn cadrul armatei, cei de religie musulmana formau companii si
escadroane separate, pastrīnd la uniforma lor fesul si turbanul, iar īn
alimentatie restrictiile religioase. Īn cadrul consiliilor comunale s-a
respectat situatia etnica, multi dintre primari fiind turci. La fel,
traditiile judiciare nu au avut de suferit. Īn comunele mixte, fiecare
nationalitate trebuia sa fie reprezentata de catre un jurat. Numirea
primilor muftii īn judetele Constanta si Tulcea a avut o mare
importanta īn viata comunitatilor musulmane. Legile au garantat
libertatea īnvatamīntului de limba turca. La Babadag s-a īnfiintat un
seminar musulman (īn care studiile de cultura generala se facea īn
limba romāna). Totusi, o parte din populatia musulmana din Dobrogea a
emigrat īn Turcia. Cauzele esentiale care au determinat emigratia sīnt:
schimbarea legislatiei proprietatii funciare si imobilare din Dobrogea
la care populatia turco-tatara, obisnuita cu un alt mod de viata, s-a
adaptat mai greu, si coruptia functionarilor publici. Turcii secolului
al XIX-lea aveau terenuri mari, unde cresteau vite. Herghelii de cai si
turme de oi rataceau īn stepa si dealurile Dobrogei. Parcelarea
terenului a micsorat spatiul de pasunat, fiind favorabil agriculturii.
Datorita abuzurilor comise īn special de notarii publici, multi au fost
deposedati ilegal, nu numai turci si tatari, dar si romāni. Īn 1879 au
existat 134.662 de musulmani si 87.900 de crestini īn Dobrogea,
datorita emigrarii īnsa pīna īn 1900 situatia etnica s-a inversat. Īn
acel an existau 120.015 de romāni si 40.626 de turci crimeeni si oguzi
īn judetele Constanta si Tulcea. Cresterea vertiginoasa a populatiei
romāne s-a datorat unei politici de colonizare. Denumirile traditionale
ale localitatilor au fost modificate prin traduceri, uneori gresite. Īn
1909 s-a īnfiintat prima organizatie culturala a turcilor din Dobrogea,
„Societatea generala de īnvatamīnt din Dobrogea”, care a editat ziarul
„Dobruca Sadasi” (Glasul Dobrogei). Primul ziar turc din Romānia a fost
„Dobruca Gazetesi” (aparut īn 1888, care avea pagini si īn limba
romāna).
Īn perioada
interbelica, minoritatea turca din Dobrogea era reprezentata īn
parlamentul Romāniei. Dintre revendicarile epocii se remarca cererea de
a fi numiti primari din cadrul turcilor īn localitatile unde ei sīnt
majoritari; acordarea drepturilor depline asociatiilor culturale turce
de a organiza conferinte, serbari, manifestari artistice; dreptul
cetatenilor turci de a cumpara pamīnt; īnfiintarea unui inspectorat
scolar care sa controleze si sa īndrume īnvatamīntul de limba turca din
Romānia. Īn cadrul īnvatamīntului de stat, doua ore pe zi erau
consacrate īnvatamīntului limbii materne, restul fiind tinute īn limba
romāna. Multi copii īnsa au fost nescolarizati, datorita conditiilor
economice si sociale.
Dupa 1930, emigrarea populatiei turce a luat proportii.
Prin
reforma īnvatamīntului din 1948, au fost deschise noi scoli cu predare
īn limba turca. Aceste scoli au fost īnsa desfiintate īn anul scolar
1959-1960. Nici īn momentul de fata modul de organizare a
īnvatamīntului nu asigura īnvatarea temeinica a limbii si literaturii
īn limba materna.
Se
poate spune ca etnogeneza turcilor dobrogeni a avut un caracter
eterogen si complex. Fiecare familie si-a pastrat īnsa radacinile,
astfel orice turc din Dobrogea stie subramura etnica din care provine;
exista songari, kerci, tati, nogai etc.
Dintre personalitatile
turce care au contribuit la progresul stiintei si culturii din Romānia
se remarca Gafar Mehmet, profesor universitar, doctor īn medicina; ing.
dr. Fikret Mujdaba, directorul general al Statiunii viticole
experimentale din Murfatlar.
Evolutie demografica: 1930: 26.080 (0,18%) 1956: 14.329 (0,08%) 1966: 18.040 (0,09%) 1977: 23.422 (0,11%) 1992: 29.832 (0,13%) Caracteristici: lb. materna: 90,63% limba turca 9,08% limba romāna 0,29% alta limba
religie: 29.034 musulmani 461 ortodocsi 146 alte mediu: 21,3% rural 78,7% urban
studii: 22,2% fara sau nedeclarate 28,4% primare 47,3% secundare 2,1% superioare
vīrsta: 33,3% īntre 0-14 ani 58,2% īntre 15-69 ani 8,5% peste 60 ani
ocupatie: 37,5% sector tertiar
Reteaua scolara:
Reteaua scolara pentru turci si tatari este alcatuita din 3 sectii de
īnvatamīnt prescolar, unde sīnt cuprinsi 148 de copii cu 8 educatoare.
Īn 43 de localitati exista grupe de studiu al limbii materne cu 1936 de
elevi. Īn cadrul Colegiului Pedagogic „Constantin Bratescu” din
Constanta sīnt scolarizati 27 de elevi pentru predarea limbii turce. Au
fost editate manuale de limba turca pentru clasele I-IV.
Institutii culturale: fara informatii Presa:
radio: studioul teritorial din Constanta (30 minute/saptamīna)
lunare: Hak Ses (editat de Un. Dem. Turca din Rom., subventionat din bugetul statului)
nespecificat: Renkler
Edituri: fara informatii
Simboluri si sarbatori: fara informatii Monumente, asezaminte: Moscheea Esmahan Sultan din Mangalia Complexul
arhitectonic din Babadag - Moscheea Ali Riza Pasa, Geamia si mormīntul
lui Sarī Saltuk Dede - ramas din secolul al XIII-lea Cetatile Hīrsova, Enisala, Constanta - azi numai ruine Geamiile de la Babadag, Mangalia, Medgidia, Isaccea, Hīrsova, Tulcea, Macin Geamia Hünkiar din Constanta Casa pasei din Constanta Casa Panaghia din Babadag - aici a functionat seminarul Cismeaua din Nastraddin
Fundatii, organizatii, asociatii:
politice: Uniunea Democrata Turca din Romānia (0,02% la alegerile din 1992) Reprezentare īn viata publica: reprezentanti alesi: 3 viceprimari, 57 consilieri 1 deputat (Constanta) - 2.153 (2.572) voturi Problematica specifica: fara informatii Revendicari proprii: fara informatii
|