::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::




Poziţia Ligii Pro Europa

faţă de proiectele privind realizarea unui drum de legătură
īntre cartierul Tudor Vladimirescu şi Spitalul Nou


    La data de 19 februarie 2004 Primăria Municipiului Tārgu-Mureş anunţă organizarea şedinţei de dezbatere publică a rapoartelor la studiile de impact elaborate de Institutul de Cercetare şi Amenajări Silvice Cluj, unitate atestată de Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului.
Această dezbatere publică a avut loc la data de 16 martie 2004 īn cursul căreia, īn conformitate cu prevederile legale şi anunţul Primăriei, trebuia prezentat şi dezbătut raportul privind studiul de impact asupra mediului. Īn schimb, proiectantul (SC Almara Prodconstruct SRL Bucureşti) a prezentat cele trei variante propuse de Primăria Municipiului Tārgu-Mureş:

    * drumul de ocolire care trece prin pădurea din Platoul Corneşti, īn spatele Grădinii Zoologice;
    * tunelul ce trece prin deal, sub Platoul Corneşti;
    * drumul de ocolire care foloseşte parţial străzi deja existente īntre str. Cutezanţei şi str. General Dumitrache.

    Prezentarea s-a axat īn mod subtanţial doar pe prima variantă, avantajele comune realizării drumului de legătură fiind prezentate ca şi cum ar fi valabile doar pentru prima variantă. Pentru minimalizarea faptului că indicele de poluare globală a fost evaluat ca fiind cel mai mare pentru această variantă (1,60), proiectantul a calculat un raport dintre indicele de poluare globală (IPG) şi costurile estimate (VI), promovīnd ideea că alegerea trebuie să se bazeze pe acest raport. Dorim să subliniem faptul că acest indicator (VI/IPG) nu există īn normativele de mediu, fiind introdus īn mod arbitrar de proiectant.
    Nu numai că s-a prezentat un proiect ce nu făcea subiectul discuţiei, raportul privind impactul asupra mediului elaborat de Institutul de Cercetări şi Amenajări Silvice Cluj nu a fost prezentat deloc. Conform acestui raport impactul minim asupra mediului reprezintă varianta a doua (tunelul), pe locul doi situīndu-se varianta a treia, iar cel mai nefavorabil ar fi prima variantă, care ar duce la defrişări masive īn pădurea din Platoul Corneşti īn imediata vecinătate a Grădinii Zoologice.
Īn conformitate cu Ordinul nr. 303/2002 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind stabilirea suprafeţelor maxime care pot fi defrişate pentru realizarea obiectivelor prevăzute la art. 23 alin. 1 lit. b, c şi d din Ordonanţa Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic şi administrarea fondului forestier naţional, republicată, modificată şi completată prin Legea nr. 75/2002 elaborată pe baza Legii nr. 75/2002 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic şi administrarea fondului forestier naţional prevede că solicitantul defrişării trebuie să prezinte minimum 3 variante de amplasare, precum şi un studiu elaborat de o unitate specializată prin care să se justifice alegerea variantei ce impune defrişarea. Reprezentantul Institutului de Cercetări şi Amenajări Silvice Cluj răspunzīnd la īntrebări a confirmat īn cadrul dezbaterii, că din punct de vedere al impactului asupra mediului īnconjurător varianta cea mai favorabilă este cea a tunelului.
    Nu s-a detaliat impactul asupra diversităţii biologice avīnd īn vedere că suprafaţa ce urmează a fi afectată constituie habitatul mai multor specii de interes comunitar (cuprinse īn anexa 3 şi 4 a Legii nr. 462/2001 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 236/2000 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice). Nu s-a arătat că se vor afecta chiar şi prin defrişare arborete din Platoul Corneşti care reprezintă rezervaţie de seminţe pentru stejar, considerată resursă genetică de importanţă naţională.
    Persoanele care au susţinut varianta ce duce la afectarea pădurii au subliniat necesitatea realizării acestui drum pentru că ar reduce timpul necesar pentru deplasarea cu maşina din cartierul Tudor la Spitalul Nou. Au refuzat īnsă să răspundă la īntrebarea: care dintre cele trei variante ar oferi cel mai rapid trafic?
    Primăria Municipiului Tārgu-Mureş a susţinut această variantă arătīnd că au fost strīnse 20.000 de semnături īn favoarea lui. Īn realitate semnăturile au fost strīnse, aşa cum reiese din hărţile afişate īn locurile de strīngere a semnăturilor, pentru o a patra variantă şi nicidecum pentru cea care trece prin spatele Grădinii Zoologice.     Reprezentanţii Primăriei au refuzat să răspundă la īntrebarea privind neconcordanţa dintre proiectul real (depus la Agenţia de Protecţie a Mediului spre avizare) şi cel promovat pentru obţinerea semnăturilor. Considerăm că acest demers reprezintă un fals menit să dezinformeze opinia publică tārgumureşană asupra intenţiilor reale ale Primăriei Municipiului Tārgu-Mureş.
    Domnul primar Dorin Florea a prezentat şi aspecte noi care nu au figurat nici īn proiectul depus la APM, nici īn studiul de impact asupra mediului şi nici īn variantă promovată la strīngerea semnăturilor:

    * acest drum nu va avea caracter de centură, ci ar fi o stradă īn intravilan;
    * capătul drumului nu ar fi īn zona Spitalului Judeţean, ci la un cartier de case ce se află īn stadiu de proiect şi care ar fi amplasat pe actualul poligon de tragere din Sīngeorgiu de Mureş;
    * s-a negat că realizarea acestui drum ar afecta 12,8 ha de pădure (īn contradicţie cu cele prevăzute īn proiect şi publicate īn anunţul Primăriei Tārgu-Mureş), ci doar 3 hectare (de fapt calculele reale arată că cel puţin 4,6 ha de pădure ar trebuie să fie defrişate, fiind afectat practic toată pădurea prin intersectarea lui).

    Īn aceste circumstanţe considerăm că titularul de proiect (Primăria Municipiului Tārgu-Mureş) nu īşi mai susţine cele prezentate īn proiectul depus spre obţinerea acordului de mediu, ci doreşte să promoveze alte proiecte.
    Prin urmare solicităm Agenţiei de Protecţia Mediului Mureş, Ministerului Agriculturii,  Pădurilor şi Dezvoltării Rurale şi Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor să respingă cererea de scoatere a suprafeţei de 12,8 ha din fondul forestier naţional şi a acordului de mediu pentru acele variante pentru care nici nu s-a cerut studiu de impact de mediu şi a variantelor care nu au impactul minim asupra mediului īnconjurător.


Liga Pro Europa
18 martie 2004