R o m i
- datele Comisiei Nationale pentru Statistica - date publicate de Consiliul pentru Minoritatile Nationale: Cadrul legislativ si institutional pentru minoritatile nationale, 1994 Īnvatamīntul cu predarea īn limbile minoritatilor nationale din Romānia, 1995 - datele Partidei Romilor - Elena Zamfir, Catalin Zamfir: Tiganii īntre ignorare si īngrijorare - Tudor Amza: Tiganii (1994) - Vasile Burtea: Romii īn sincronia si diacronia populatiilor de contact (1995) - Parlamentul Romāniei, editat de Asociatia Pro Democratia
• 409.723 de romi (1,8% din populatia Romāniei);
• 34.798 īn judetul Mures, 32.954 īn Bucuresti, 21.796 īn Bihor, 18.730 īn Sibiu, 18.037 īn Dolj, 16.334 īn Cluj, 15.612 īn Brasov, 14.836 īn Timis, 13.325 īn Arad, 12.661 īn Alba, 11.515 īn Calarasi, 11.315 īn Dīmbovita, 11.129 īn Buzau, 10.714 īn Giurgiu, 10.560 īn Teleorman, 9869 īn Ialomita, 9852 īn Olt, 9823 īn Satu Mare, 9224 īn Salaj, 9004 īn Bistrita-Nasaud, 8154 īn Bacau, 7776 īn Caras-Severin, 6701 īn Maramures, 6477 īn Arges, 6378 īn Galati, 5918 īn Iasi, 5577 īn Hunedoara, 5136 īn Suceava, 4992 īn Mehedinti, 4620 īn Constanta, 4299 īn Gorj, 4216 īn Braila, 3859 īn Neamt, 3827 īn Harghita, 3477 īn Vrancea, 3431 īn Vīlcea, 2641 īn Covasna, 2569 īn Vaslui, 2025 īn Botosani, 1363 īn Tulcea.
Istoric:
Ipotezele
si teoriile asupra originii romilor constituie prin ele īnsele subiect
de cercetare. Multa vreme s-a crezut ca romii īsi au originile īn
Egipt. Din acest motiv au fost denumiti gipsies. Au existat ipoteze
care afirmau ca romii sīnt persani, fenicieni, tatari, turci, romani
sau chiar stravechi locuitori ai Daciei care pastreaza cu inconstienta
sfintenie elementele de limba, obiceiuri, traditii etc. Explicatia
stiintifica a originii romilor si a datei cīnd a īnceput migratia a
fost elaborata pe baza analizei comparate a limbajului. Astfel s-a
ajuns la concluzia, ca romii au populat nord-vestul Indiei (Pandjabul),
si au parasit aceste tinuturi īn jurul anului 1000 īn urma ocupatiei
musulmane a acestor teritorii. Limba romilor este foarte asemanatoare
cu limba vorbita si īn prezent de anumite grupuri ce se īntīlnesc īn
aceste tinuturi. Lingvistii sīnt de acord ca, īn ciuda dialectizarii
acestei limbi, ea ramīne totusi unitara, avīnd o radacina indica.
Denumirea
de „tigan” are o origine greceasca, raspīndita īn Europa Centrala si de
Est. Datorita faptului ca stramosii romilor nu salutau dupa modelul
roman, prin strīngere de mīna, ci dupa model hindi, īmpreunīnd mīinile
sub barbie si īnclinīnd capul, īn Bizant au fost denumiti „athinganoi”,
adica „de neatins”. Romii īntre ei se denumeau dintotdeauna „romi”,
cuvīnt care īnseamna „om”.
Lipsa
documentelor cu „vechime” care sa mentioneze īntr-o forma sau alta
populatia de romi din Romānia īngreuneaza mult reconstruirea vietii,
comportamentelor si obiceiurilor acestui popor aflat, se pare, pe
aceste meleaguri īnca de la īnceputurile celui de-al doilea mileniu al
erei noastre.
Īn
documentele de cancelarie autohtona abia īn anul 1385 se pomeneste,
pentru prima data, despre romi īntr-un act de danie domnesc catre
manastirea Vodita. O data cu pamīntul si acareturile cu care se
īnzestreaza manastirea se mai primeau si„ 40 de salase de tigani” care
constituiau neīndoielnic o parte importanta a averii si inventarului
cedat manastirii.
Nota
specifica a documentelor existente este data de faptul ca īn
totalitatea lor acestea se refera la romi deja aflati īn robie, la romi
deja aserviti. Ori, daca avem īn vedere procesul istoric de aservire,
se constata ca acesta nu apare brusc. Astfel se poate afirma, ca
existenta romilor īn Balcani si pe teritorul Romāniei dateaza cu mult
īnaintea datei de 1385. Chiar daca acceptam teoria conform careia romii
ar fi patruns īn Tarile Romāne prin nordul si estul Moldovei ca robi
tataresti (deci ca oameni deja aserviti), penetrarea lor, trecīnd de la
un stapīn la altul si strabatīnd distante pīna īn sud (īmprejurul
manastirii Tismana), a īnsemnat deja o istorie derulata īn timp
īndelungat.
Conform unor
studii mai noi, fluxul migrator principal al romilor a penetrat īn
spatiul dintre Dunare, Marea Neagra si Tisa prin partea de sud a
teritoriului. Ei si-au gasit locul si rolul necesar īn contextul social
si economic al societatii īn care au intrat, raspunzīnd unor trebuinte
ale populatiilor majoritari cu care au venit īn legatura (populatii de
contact). Complementaritatea economica reprezinta pozitia de pe care
s-a structurat procesul de simbioza culturala, caracteristica culturii
romilor.
Īnca īn timpul
migratiei au aparut disensini īntre diferitele grupuri de romi, ceea ce
a dus la separarea pe neamuri a grupului etnic. Elementele noi (tipul
de comunitate, zonalitatea geografica etc.) au contribuit la
persistarea acestei stari. Romii, ca si vechii indieni, transmiteau
profesia si toate secretele legate de mestesug din gemeratie īn
generatie si din tata īn fiu. Necesitatea de a se adapta la
materialele, conditiile si cerintele locurilor pe unde au umblat, a
constituit un factor definitoriu pentru modul īn care īsi exercitau
mestesugurile. Neamurile s-au diferentiat astfel si conform
ocupatiilor, fiecare neam avīnd si subneamuri (de ex. īn cadrul
fierarilor exista potcovari).
Specific comunitatii de romi a
fost ca ea, īn īntregime si timp de secole, a fost mentinuta īntr-o
situatie de marginalitate. Strategia de viata a comunitatii s-a adaptat
la aceasta situatie prin izolare de populatia majoritara, mentinerea
īntr-o oarecare masura a caracterului migrator. Efectul secundar a fost
perpetuarea marginalitatii. Ca rezultat s-au format stereotipuri etnice
negative fata de romi. Dezrobirea, īn loc sa faciliteze stergerea
diferentelor, le-a perpetuat īntr-o alta forma. Eliberarea fara
īmproprietarie a īmpins aceasta minoritate spre īndeletniciri
specifice, mentinīnd respingerea, discriminarea, starea de saracie.
S-au dezvoltat profesii auxiliare pentru societate, cum ar fi
fieraritul, fabricarea de unelte de lemn etc. Unele grupuri s-au
specializat la utilizarea unor resurse sarace, cu potential economic
redus (achizitionarea si vīnzarea sticlelor goale), sau la exploatarea
marginala a colectivitatii (ghicitul, cersitul).
Neamul fierarilor
a avut un loc aparte īn economia feudala a satului romānesc, fiind īn
aceea perioada si cei mai īnstariti dintre romi. Meseria le-a impus si
le-a permis sa-si desfasoare munca doar īntr-un loc stabil. Ei au fost
dintre primii sedentari, dar si dintre primii care si-au pierdut limba.
Cīnd productia industriala a lasat īn umbra meseria lor, fierarii au
devenit īn mare numar agricultori, dar īn acelasi timp si-au gasit
utilitatea īn industria grea si īn constructii. Descendentii acestora
si-au pierdut identitatea de rom. Cei care au ramas fierari la sate au
fost primii dupa 1989 care au primit comenzile satenilor pentru carute
si unelte.
Spoitorii
au fost printre cei mai saraci romi. S-ar parea ca sīnt urmasii romilor
veniti din Turcia fie ca robi, fie urmasi ca prada de razboi, fie
fugiti si stabiliti aici. Ei si-au dus viata īn carute cu coviltir
trase de bivolite. Īn afara de laptele obtinut de la acestea nu
dispuneau de alte surse de hrana. Traiul si-l asigurau cu alimentele
primite de prin gospodariile localitatilor pe līnga care se stabileau
periodic, ca plata pentru obiectele spoite, ajutorul īn munca oferit
gospodinelor, sau, rareori, la lucrarile cīmpului. Cersitul a avut o
pondere importanta īn modul de viata al acestui neam, care nu a detinut
niciodata teren agricol. Cea mai mare parte dintre ei nu au optat
pentru nici o religie, iar īn rīndurile lor se īntīlnea botezul
soarelui. Dupa colectivizare, o mare parte a lor a devenit agricultor.
Neamul cocalarilor
provine din urmasii prelucratorilor de fildes. Ei au prelucrat oasele
animalelor, fabricīnd diferite obiecte (de ex. piaptan). Odata cu
industrializare, cei care nu au ales drumul spre o munca necalificata
īn domeniul industriei materialelor plastice, s-au īndreptat spre zona
salubrizarii oraselor, spre achizitionarea de pene si fulgi sau
comercializarea vaselor de bucatarie.
Īn neamul caldararilor se
includ si zlatarii, laiesii, corturarii si bidinarii. Au avut o lunga
viata nomada, s-au adapostit īn corturi si au avut ca principal
material de lucru tabla de arama sau alama pe care o utilizau la
confectionarea caldarilor, tigailor, oalelor, tingiriilor,
alambicurilor, obiectelor de podoaba sau de cult, a tavilor, paharelor
etc. Īn timpurile mai recente aceste materiale au fost īnlocuite sau
completate cu tabla de inox. Ei calatoreau īn carute colorate si cu
cosul īnalt, trase de cai sau de catīri. Si la acest neam botezul
soarelui a fost cvasiprezent, iar denumirea de bulibasa (conducator)
s-a pastrat pīna īn zilele noastre, ca si practica cutumiara a
judecatii (kris), īn care juzii sīnt cei mai batrīni si mai chibzuiti
dintre membri comunitatii.
Rudarii
(considerati de unii ca fiind un nema romānesc ce pastreaza limba si
obiceiurile foarte vechi) fiind cunoscuti si sub denumirile de
lingurari, baiesi, caravlahi, blidari, sīnt descendentii vechilor
aurari indieni. La īnceputurile aparitiei lor pe aceste meleaguri, s-au
īndeletnicit cu cautarea aurului, pe care l-au prelucrat. Pentru a face
fata nevoilor zilnice, ei trebuiau sa se ocupe īn secundar si cu alte
mestesuguri. Cele mai la īndemīna erau prelucrarea lemnului de esenta
moale, a lutului si a culesul fructelor de padure. Din lipsa de
„materie prima”, urcau tot mai sus, īn amonte, pe pīrīurile īn a caror
nisip se gasea aur. Īn acest fel īsi sporeau si izolarea fata de
propriile grupuri īn favoarea intensificarii contactelor cu populatia
autohtona. Consecinta a fost pierderea limbii si chiar a unor obiceiuri
si cutume specifice, care au fost īnlocuite prin ceea ce au preluat de
la populatiile cu care convietuiau. Dar si la acest neam botezul
soarelui a fost o realitate.
Neamul vatrasilor
(romii „de vatra”, „romanizati”, de-ai satului, legati de vatra unei
localitati) a fost prima care a renuntat la modul de viata traditional,
si care si-a pierdut īn buna parte limba si obiceiurile specifice
etniei. Viata lor a fost legata de agricultura si de activitatile
mestesugaresti auxiliare agriculturii si vietii satului, īnca īnaintea
robiei, dar si dupa eliberare. Ulterior au devenit vatrasi toti romii
care se stabileau īn sate, notiunea devenind sinonima cu sedentarismul.
Astfel īn marea familie a vatrasilor au intrat si cei fara meserie si
fara proprietate, ei reprezentīnd procentul cel mai ridicat īn aceasta
categorie. Ei au constituit īntotdeauna o forta de munca extrem de
ieftina si oricīnd la īndemīna. Vatrasii reprezinta categoria din care
au fost asimilati, de catre populatiile majoritare, cei mai multi
dintre romi. Din aceasta categorie putem īntīlni īn prezent
reprezentanti pe absolut toate treptele si nivelele vietii
social-economice si politice ale tarii.
Gaborii
nu reprezinta un neam legat de o meserie anume, denumirea deriva din
numele lor de familie. Sīnt romi din Transilvania, care si-au luat
aceasta nume dupa proprietarul mosiei unde au lucrat. Īn prezent marea
lor majoritate se ocupa de comert, dar īntīlnim printre ei si
tinichigii, caldarari, practicanti de profesii moderne.
Racarii īsi trag denumirea de la o localitate. Probabil sīnt un neam īn formare, a caror specific nu s-a cristalizat īnca.
Romii turco-tatari
sīnt romi din Dobrogea care si-au īnsusit limba turca sau tatara ca
limba materna, iar limba romāna o folosesc doar īn relatiile cu cei
care nu cunosc aceste limbi.
Romii maghiarizati traiesc īn Ardeal, vorbind limba maghiara ca limba materna.
Ciubotarii sau cismarii
fac parte din familia vatrasilor, lucrīnd fie īn ateliere personale
(care, de cele mai multe ori era o camera din casa), fie īn ateliere
care nu le apartineau. Īn prezent numarul lor a scazut mult,
descendentii lor orientīndu-se spre agricultura sau profesii moderne.
Lautarii
apartineau pīna pe la mijlocul secolului nostru vatrasilor. Cei mai
buni profesional, care au avut sansa de a trai īn orase, au avut o
viata mai buna, dintre ei ridicīndu-se adevarate elite ale vietii
artistice. Lautarii rurali aveau un dublu statut: īn zilele lucratoare
erau agricultori, iar īn cele de sarbatoare lautari. Ei au pastrat si
au propagat cīntecul popular al celor cu care traiau īmpreuna.
Florarii sīnt,
la ora actuala, categoria cea mai omogena dintre toti romii. Ocupatia
lor legala din punct de vedere administrativ si privita cu simpatie de
catre cei din jur le-a permis o dezvoltare rapida atīt sub aspect
economic, cīt si social. Acest neam este relativ nou. El dateaza din
perioada interbelica si pentru multe persoane, inclusiv romi, se
identifica cu romii care locuiesc īn cartierele Bucurestiului: Tei,
Colentina si īmprejurimi; florari īnsa īntīlnim īn mai multe zone.
Geambasii
erau romi de vatra care aveau ca principala ocupatie comertul cu cai.
Erau totodata si crescatori pe scara restrīnsa, dar se ocupau si cu
„īntinerirea” sau vindecarea cailor.
Ciurarii,
acest neam de nomazi corturari au disparut, ca si geambasii, odata cu
expansiunea industriala. Ocupatia lor principala era confectionarea de
ciure si site din piele de animale pregatite īntr-un anumit mod.
Argintari mai
exista īn zona Teleormanului, Alexandriei, Bucurestiului, Ialomitei si
foarte putini īn Tulcea (aproximativ 1000 de familii). Specificul
neamului este prelucrarea materialelor pretioase (aur si argint) din
care confectioneaza obiecte de podoaba sau de cult, Meseriasi de īnalta
clasa, cu un instrumentar redus si arhaic, argintarii constituiau elita
neamurilor voiajoare. Si īn cadrul acestei comunitati se practica
judecata si casatoria traditionala (bazata pe īntelegere).
Neamul ursarilor
este descendentul vechilor dresori si artisti de circ. Stramosii
acestui neam au distrat familiile stapīnilor īn calitate de
saltimbanci, magicieni, dresori, dansatori pe sīrma etc. Numele le vine
de la ursii pe care īi īmblīnzeau si-i dresau pentru a colinda cu ei
satele si orasele. Membrii acestui neam - cu indice al natalitatii
deosebit de ridicat - au īnvatat cīte ceva din meseriile tuturor
celorlalte neamuri. Dupa sedentarizare, s-au asezat īn grupuri relativ
compacte, pastrīnd limba si traditiile specifice. Īn ciuda procentului
foarte redus de asimilare, din rīndul lor se pot īntīlni intelectuali
comparabil ca numar cu cel al vatrasilor.
Romii de matase
sīnt romi de vatra din Ardeal a caror ocupatie principala era comertul
cu covoare si matasuri. Ei porneau din zona Brasovului si ajungeau pīna
la coastele Frantei si Italiei
Evolutie demografica: 1930: 242.656 (1,70%) 1956: 104.216 (0,60%) 1966: 64.197 (0,37%) 1977: 227.398 (1,05%) 1991: 815.000 (numai īn mediu rural) 1992: 401.087 (1,76%) 1.010.646
Caracteristici: lb. materna: 40,86% limba romanes īn diferitele sale dialecte 54,31% limba romāna 4,83% alta limba 18.860 maghiara 305 turca 101 germana religie: 342.130 ortodocsi 19.275 romano-catolici 17.598 reformati 7.919 penticostali 3.569 greco-catolici 1.694 adventisti 932 baptisti 920 crestini dupa Evanghelie 910 unitarieni 583 musulmani 229 evanghelici de confesiune augustana 110 ortodocsi de stil vechi 896 alte 3.203 fara religie 235 atei 735 nedeclarata mediu: 58,7% 475.434 rural 41,3% 535.312 urban
studii: 26,8% 27,3% fara sau nedeclarate 37,5% 33,7% primare 35,6% secundare; 33,7% gimnaziale, 3,9% liceale, 0,7% postliceale 0,1% superioare
vīrsta: 41,4% īntre 0-14 ani 61,2% īntre 15-59 ani 5,1% peste 60 ani
ocupatie: 28,0% sector primar 37,4% sector secundar 17,5% sector tertiar
Reteaua scolara:
Romii studiaza preponderent īn limba romāna, iar īn zonele majoritar
maghiare īn limba maghiara. Nu dispun de institutii scolare sau sectii
cu predare integrala īn limba materna. Īn opt unitati, la cerere, se
studiaza limba romani (302 elevi). Unui numar de 55 elevi, īn diferite
orase din tara (3 scoli normale; Bucuresti, Tīrgu-Mures, Bacau) li se
asigura studiul limbii romani (ca limba straina). Dupa terminarea
scolii, ei vor fi repartizati īn localitatile īn care romii sīnt
majoritari. A aparut un manual de limba romani pentru ei.
Institutii culturale: fara informatii
Presa: bilunare: Asul de trefla (editat de Partida Romilor, subventionat din bugetul statului - Bucuresti) Satra (editat de Partida Romilor, subventionat din bugetul statului - Bucuresti)
Edituri: fara informatii
Simboluri si sarbatori: drapel
īmpartit īn doua pe orizontala, īn centru cu o roata care are opt
brate; partea superioara albastra (simbolizīnd cerul), partea
inferioara verde (simbolizīnd pamīntul). Monumente, asezaminte: fara informatii Fundatii, organizatii, asociatii: culturale: Avem Amentza
politice: Partida Romilor (0,5% la alegerile din 1992)
civice: Romani Criss Fundatia „Tīnara generatie a Rromilor” Reprezentare īn viata publica: reprezentanti alesi: 2 viceprimari, 104 consilieri (1992-1996) 2 primari, 124 consilieri locali, 21 consilieri judetene (1996-2000) 1 deputat (Bucuresti) - 8.164 (52.704 din 116.108) voturi (1992-1996)
reprezentanti numiti: cīte un reprezentant īn cadrul Ministerului Muncii, Ministerului Culturii si Ministerului Īnvatamīntului Problematica specifica:
-
intoleranta neromilor fata de grupurile de romi (īn peste 30 de
localitati au fost incendiate si distruse locuintele romilor, unii
dintre ei fiind linsati); - divizarea difeitelor comunitati de romi, īntre care exista o situatie conflictuala; - situatie sociala deosebita (somaj accentuat, numar mare de copii); - procentaj ridicat de analfabetism, lipsa unei importante paturi de intelectuali.
Revendicari proprii:
pedepsirea acelor persoane care au participat la actiuni de distrugere
a caselor, la linsaje; despagubirea familiilor afectate, reconstructia
locuintelor distruse.
|