::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::



R o m i


- datele Comisiei Nationale pentru Statistica
- date publicate de Consiliul pentru Minoritatile Nationale:
 Cadrul legislativ si institutional pentru minoritatile nationale, 1994
 Īnvatamīntul cu predarea īn limbile minoritatilor nationale din Romānia, 1995
- datele Partidei Romilor
- Elena Zamfir, Catalin Zamfir: Tiganii īntre ignorare si īngrijorare
- Tudor Amza: Tiganii (1994)
- Vasile Burtea: Romii īn sincronia si diacronia populatiilor de contact (1995)
- Parlamentul Romāniei, editat de Asociatia Pro Democratia 

• 409.723 de romi (1,8% din populatia Romāniei);

34.798 īn judetul Mures, 32.954 īn Bucuresti, 21.796 īn Bihor, 18.730 īn Sibiu, 18.037 īn Dolj, 16.334 īn Cluj, 15.612 īn Brasov, 14.836 īn Timis, 13.325 īn Arad, 12.661 īn Alba, 11.515 īn Calarasi, 11.315 īn Dīmbovita, 11.129 īn Buzau, 10.714 īn Giurgiu, 10.560 īn Teleorman, 9869 īn Ialomita, 9852 īn Olt, 9823 īn Satu Mare, 9224 īn Salaj, 9004 īn Bistrita-Nasaud, 8154 īn Bacau, 7776 īn Caras-Severin, 6701 īn Maramures, 6477 īn Arges, 6378 īn Galati, 5918 īn Iasi, 5577 īn Hunedoara, 5136 īn Suceava, 4992 īn Mehedinti, 4620 īn Constanta, 4299 īn Gorj, 4216 īn Braila, 3859 īn Neamt, 3827 īn Harghita, 3477 īn Vrancea, 3431 īn Vīlcea, 2641 īn Covasna, 2569 īn Vaslui, 2025 īn Botosani, 1363 īn Tulcea.
 
Istoric:

Ipotezele si teoriile asupra originii romilor constituie prin ele īnsele subiect de cercetare. Multa vreme s-a crezut ca romii īsi au originile īn Egipt. Din acest motiv au fost denumiti gipsies. Au existat ipoteze care afirmau ca romii sīnt persani, fenicieni, tatari, turci, romani sau chiar stravechi locuitori ai Daciei care pastreaza cu inconstienta sfintenie elementele de limba, obiceiuri, traditii etc. Explicatia stiintifica a originii romilor si a datei cīnd a īnceput migratia a fost elaborata pe baza analizei comparate a limbajului. Astfel s-a ajuns la concluzia, ca romii au populat nord-vestul Indiei (Pandjabul), si au parasit aceste tinuturi īn jurul anului 1000 īn urma ocupatiei musulmane a acestor teritorii. Limba romilor este foarte asemanatoare cu limba vorbita si īn prezent de anumite grupuri ce se īntīlnesc īn aceste tinuturi. Lingvistii sīnt de acord ca, īn ciuda dialectizarii acestei limbi, ea ramīne totusi unitara, avīnd o radacina indica.

Denumirea de „tigan” are o origine greceasca, raspīndita īn Europa Centrala si de Est. Datorita faptului ca stramosii romilor nu salutau dupa modelul roman, prin strīngere de mīna, ci dupa model hindi, īmpreunīnd mīinile sub barbie si īnclinīnd capul, īn Bizant au fost denumiti „athinganoi”, adica „de neatins”. Romii īntre ei se denumeau dintotdeauna „romi”, cuvīnt care īnseamna „om”.

Lipsa documentelor cu „vechime” care sa mentioneze īntr-o forma sau alta populatia de romi din Romānia īngreuneaza mult reconstruirea vietii, comportamentelor si obiceiurilor acestui popor aflat, se pare, pe aceste meleaguri īnca de la īnceputurile celui de-al doilea mileniu al erei noastre.

Īn documentele de cancelarie autohtona abia īn anul 1385 se pomeneste, pentru prima data, despre romi īntr-un act de danie domnesc catre manastirea Vodita. O data cu pamīntul si acareturile cu care se īnzestreaza manastirea se mai primeau si„ 40 de salase de tigani” care constituiau neīndoielnic o parte importanta a averii si inventarului cedat manastirii.

Nota specifica a documentelor existente este data de faptul ca īn totalitatea lor acestea se refera la romi deja aflati īn robie, la romi deja aserviti. Ori, daca avem īn vedere procesul istoric de aservire, se constata ca acesta nu apare brusc. Astfel se poate afirma, ca existenta romilor īn Balcani si pe teritorul Romāniei dateaza cu mult īnaintea datei de 1385. Chiar daca acceptam teoria conform careia romii ar fi patruns īn Tarile Romāne prin nordul si estul Moldovei ca robi tataresti (deci ca oameni deja aserviti), penetrarea lor, trecīnd de la un stapīn la altul si strabatīnd distante pīna īn sud (īmprejurul manastirii Tismana), a īnsemnat deja o istorie derulata īn timp īndelungat.

Conform unor studii mai noi, fluxul migrator principal al romilor a penetrat īn spatiul dintre Dunare, Marea Neagra si Tisa prin partea de sud a teritoriului. Ei si-au gasit locul si rolul necesar īn contextul social si economic al societatii īn care au intrat, raspunzīnd unor trebuinte ale populatiilor majoritari cu care au venit īn legatura (populatii de contact). Complementaritatea economica reprezinta pozitia de pe care s-a structurat procesul de simbioza culturala, caracteristica culturii romilor.

Īnca īn timpul migratiei au aparut disensini īntre diferitele grupuri de romi, ceea ce a dus la separarea pe neamuri a grupului etnic. Elementele noi (tipul de comunitate, zonalitatea geografica etc.) au contribuit la persistarea acestei stari. Romii, ca si vechii indieni, transmiteau profesia si toate secretele legate de mestesug din gemeratie īn generatie si din tata īn fiu. Necesitatea de a se adapta la materialele, conditiile si cerintele locurilor pe unde au umblat, a constituit un factor definitoriu pentru modul īn care īsi exercitau mestesugurile. Neamurile s-au diferentiat astfel si conform ocupatiilor, fiecare neam avīnd si subneamuri (de ex. īn cadrul fierarilor exista potcovari).

Specific comunitatii de romi a fost ca ea, īn īntregime si timp de secole, a fost mentinuta īntr-o situatie de marginalitate. Strategia de viata a comunitatii s-a adaptat la aceasta situatie prin izolare de populatia majoritara, mentinerea īntr-o oarecare masura a caracterului migrator. Efectul secundar a fost perpetuarea marginalitatii. Ca rezultat s-au format stereotipuri etnice negative fata de romi. Dezrobirea, īn loc sa faciliteze stergerea diferentelor, le-a perpetuat īntr-o alta forma. Eliberarea fara īmproprietarie a īmpins aceasta minoritate spre īndeletniciri specifice, mentinīnd respingerea, discriminarea, starea de saracie. S-au dezvoltat profesii auxiliare pentru societate, cum ar fi fieraritul, fabricarea de unelte de lemn etc. Unele grupuri s-au specializat la utilizarea unor resurse sarace, cu potential economic redus (achizitionarea si vīnzarea sticlelor goale), sau la exploatarea marginala a colectivitatii (ghicitul, cersitul).

Neamul fierarilor a avut un loc aparte īn economia feudala a satului romānesc, fiind īn aceea perioada si cei mai īnstariti dintre romi. Meseria le-a impus si le-a permis sa-si desfasoare munca doar īntr-un loc stabil. Ei au fost dintre primii sedentari, dar si dintre primii care si-au pierdut limba. Cīnd productia industriala a lasat īn umbra meseria lor, fierarii au devenit īn mare numar agricultori, dar īn acelasi timp si-au gasit utilitatea īn industria grea si īn constructii. Descendentii acestora si-au pierdut identitatea de rom. Cei care au ramas fierari la sate au fost primii dupa 1989 care au primit comenzile satenilor pentru carute si unelte.

Spoitorii au fost printre cei mai saraci romi. S-ar parea ca sīnt urmasii romilor veniti din Turcia fie ca robi, fie urmasi ca prada de razboi, fie fugiti si stabiliti aici. Ei si-au dus viata īn carute cu coviltir trase de bivolite. Īn afara de laptele obtinut de la acestea nu dispuneau de alte surse de hrana. Traiul si-l asigurau cu alimentele primite de prin gospodariile localitatilor pe līnga care se stabileau periodic, ca plata pentru obiectele spoite, ajutorul īn munca oferit gospodinelor, sau, rareori, la lucrarile cīmpului. Cersitul a avut o pondere importanta īn modul de viata al acestui neam, care nu a detinut niciodata teren agricol. Cea mai mare parte dintre ei nu au optat pentru nici o religie, iar īn rīndurile lor se īntīlnea botezul soarelui. Dupa colectivizare, o mare parte a lor a devenit agricultor.

Neamul cocalarilor provine din urmasii prelucratorilor de fildes. Ei au prelucrat oasele animalelor, fabricīnd diferite obiecte (de ex. piaptan). Odata cu industrializare, cei care nu au ales drumul spre o munca necalificata īn domeniul industriei materialelor plastice, s-au īndreptat spre zona salubrizarii oraselor, spre achizitionarea de pene si fulgi sau comercializarea vaselor de bucatarie.

Īn neamul caldararilor se includ si zlatarii, laiesii, corturarii si bidinarii. Au avut o lunga viata nomada, s-au adapostit īn corturi si au avut ca principal material de lucru tabla de arama sau alama pe care o utilizau la confectionarea caldarilor, tigailor, oalelor, tingiriilor, alambicurilor, obiectelor de podoaba sau de cult, a tavilor, paharelor etc. Īn timpurile mai recente aceste materiale au fost īnlocuite sau completate cu tabla de inox. Ei calatoreau īn carute colorate si cu cosul īnalt, trase de cai sau de catīri. Si la acest neam botezul soarelui a fost cvasiprezent, iar denumirea de bulibasa (conducator) s-a pastrat pīna īn zilele noastre, ca si practica cutumiara a judecatii (kris), īn care juzii sīnt cei mai batrīni si mai chibzuiti dintre membri comunitatii.

Rudarii (considerati de unii ca fiind un nema romānesc ce pastreaza limba si obiceiurile foarte vechi) fiind cunoscuti si sub denumirile de lingurari, baiesi, caravlahi, blidari, sīnt descendentii vechilor aurari indieni. La īnceputurile aparitiei lor pe aceste meleaguri, s-au īndeletnicit cu cautarea aurului, pe care l-au prelucrat. Pentru a face fata nevoilor zilnice, ei trebuiau sa se ocupe īn secundar si cu alte mestesuguri. Cele mai la īndemīna erau prelucrarea lemnului de esenta moale, a lutului si a culesul fructelor de padure. Din lipsa de „materie prima”, urcau tot mai sus, īn amonte, pe pīrīurile īn a caror nisip se gasea aur. Īn acest fel īsi sporeau si izolarea fata de propriile grupuri īn favoarea intensificarii contactelor cu populatia autohtona. Consecinta a fost pierderea limbii si chiar a unor obiceiuri si cutume specifice, care au fost īnlocuite prin ceea ce au preluat de la populatiile cu care convietuiau. Dar si la acest neam botezul soarelui a fost o realitate.

Neamul vatrasilor (romii „de vatra”, „romanizati”, de-ai satului, legati de vatra unei localitati) a fost prima care a renuntat la modul de viata traditional, si care si-a pierdut īn buna parte limba si obiceiurile specifice etniei. Viata lor a fost legata de agricultura si de activitatile mestesugaresti auxiliare agriculturii si vietii satului, īnca īnaintea robiei, dar si dupa eliberare. Ulterior au devenit vatrasi toti romii care se stabileau īn sate, notiunea devenind sinonima cu sedentarismul. Astfel īn marea familie a vatrasilor au intrat si cei fara meserie si fara proprietate, ei reprezentīnd procentul cel mai ridicat īn aceasta categorie. Ei au constituit īntotdeauna o forta de munca extrem de ieftina si oricīnd la īndemīna. Vatrasii reprezinta categoria din care au fost asimilati, de catre populatiile majoritare, cei mai multi dintre romi. Din aceasta categorie putem īntīlni īn prezent reprezentanti pe absolut toate treptele si nivelele vietii social-economice si politice ale tarii.

Gaborii nu reprezinta un neam legat de o meserie anume, denumirea deriva din numele lor de familie. Sīnt romi din Transilvania, care si-au luat aceasta nume dupa proprietarul mosiei unde au lucrat. Īn prezent marea lor majoritate se ocupa de comert, dar īntīlnim printre ei si tinichigii, caldarari, practicanti de profesii moderne.

Racarii īsi trag denumirea de la o localitate. Probabil sīnt un neam īn formare, a caror specific nu s-a cristalizat īnca.

Romii turco-tatari sīnt romi din Dobrogea care si-au īnsusit limba turca sau tatara ca limba materna, iar limba romāna o folosesc doar īn relatiile cu cei care nu cunosc aceste limbi.

Romii maghiarizati traiesc īn Ardeal, vorbind limba maghiara ca limba materna.

Ciubotarii sau cismarii fac parte din familia vatrasilor, lucrīnd fie īn ateliere personale (care, de cele mai multe ori era o camera din casa), fie īn ateliere care nu le apartineau. Īn prezent numarul lor a scazut mult, descendentii lor orientīndu-se spre agricultura sau profesii moderne.

Lautarii apartineau pīna pe la mijlocul secolului nostru vatrasilor. Cei mai buni profesional, care au avut sansa de a trai īn orase, au avut o viata mai buna, dintre ei ridicīndu-se adevarate elite ale vietii artistice. Lautarii rurali aveau un dublu statut: īn zilele lucratoare erau agricultori, iar īn cele de sarbatoare lautari. Ei au pastrat si au propagat cīntecul popular al celor cu care traiau īmpreuna.

Florarii sīnt, la ora actuala, categoria cea mai omogena dintre toti romii. Ocupatia lor legala din punct de vedere administrativ si privita cu simpatie de catre cei din jur le-a permis o dezvoltare rapida atīt sub aspect economic, cīt si social. Acest neam este relativ nou. El dateaza din perioada interbelica si pentru multe persoane, inclusiv romi, se identifica cu romii care locuiesc īn cartierele Bucurestiului: Tei, Colentina si īmprejurimi; florari īnsa īntīlnim īn mai multe zone.

Geambasii erau romi de vatra care aveau ca principala ocupatie comertul cu cai. Erau totodata si crescatori pe scara restrīnsa, dar se ocupau si cu „īntinerirea” sau vindecarea cailor.

Ciurarii, acest neam de nomazi corturari au disparut, ca si geambasii, odata cu expansiunea industriala. Ocupatia lor principala era confectionarea de ciure si site din piele de animale pregatite īntr-un anumit mod.

Argintari mai exista īn zona Teleormanului, Alexandriei, Bucurestiului, Ialomitei si foarte putini īn Tulcea (aproximativ 1000 de familii). Specificul neamului este prelucrarea materialelor pretioase (aur si argint) din care confectioneaza obiecte de podoaba sau de cult, Meseriasi de īnalta clasa, cu un instrumentar redus si arhaic, argintarii constituiau elita neamurilor voiajoare. Si īn cadrul acestei comunitati se practica judecata si casatoria traditionala (bazata pe īntelegere).

Neamul ursarilor este descendentul vechilor dresori si artisti de circ. Stramosii acestui neam au distrat familiile stapīnilor īn calitate de saltimbanci, magicieni, dresori, dansatori pe sīrma etc. Numele le vine de la ursii pe care īi īmblīnzeau si-i dresau pentru a colinda cu ei satele si orasele. Membrii acestui neam - cu indice al natalitatii deosebit de ridicat - au īnvatat cīte ceva din meseriile tuturor celorlalte neamuri. Dupa sedentarizare, s-au asezat īn grupuri relativ compacte, pastrīnd limba si traditiile specifice. Īn ciuda procentului foarte redus de asimilare, din rīndul lor se pot īntīlni intelectuali comparabil ca numar cu cel al vatrasilor.

Romii de matase sīnt romi de vatra din Ardeal a caror ocupatie principala era comertul cu covoare si matasuri. Ei porneau din zona Brasovului si ajungeau pīna la coastele Frantei si Italiei

Evolutie demografica:
 1930: 242.656 (1,70%)
 1956: 104.216 (0,60%)
 1966: 64.197 (0,37%)
 1977: 227.398 (1,05%)
 1991: 815.000 (numai īn mediu rural)
 1992: 401.087 (1,76%) 1.010.646

Caracteristici:
 lb. materna:
 40,86% limba romanes īn diferitele sale dialecte
 54,31% limba romāna
 4,83% alta limba
 18.860 maghiara
 305 turca
 101 germana
 
religie:
 342.130 ortodocsi
 19.275 romano-catolici
 17.598 reformati
 7.919 penticostali
 3.569 greco-catolici
 1.694 adventisti
 932 baptisti
 920 crestini dupa Evanghelie
 910 unitarieni
 583 musulmani
 229 evanghelici de confesiune augustana
 110 ortodocsi de stil vechi
 896 alte
 3.203 fara religie
 235 atei
 735 nedeclarata
 
mediu:
 58,7% 475.434 rural
 41,3% 535.312 urban

 studii:
 26,8% 27,3% fara sau nedeclarate
 37,5% 33,7% primare
 35,6% secundare; 33,7% gimnaziale, 3,9% liceale, 0,7% postliceale
 0,1% superioare

 vīrsta:
 41,4% īntre 0-14 ani
 61,2% īntre 15-59 ani
 5,1% peste 60 ani

 ocupatie:
 28,0% sector primar
 37,4% sector secundar
 17,5% sector tertiar
 
Reteaua scolara: Romii studiaza preponderent īn limba romāna, iar īn zonele majoritar maghiare īn limba maghiara. Nu dispun de institutii scolare sau sectii cu predare integrala īn limba materna. Īn opt unitati, la cerere, se studiaza limba romani (302 elevi). Unui numar de 55 elevi, īn diferite orase din tara (3 scoli normale; Bucuresti, Tīrgu-Mures, Bacau) li se asigura studiul limbii romani (ca limba straina). Dupa terminarea scolii, ei vor fi repartizati īn localitatile īn care romii sīnt majoritari. A aparut un manual de limba romani pentru ei.

Institutii culturale: fara informatii

Presa:
 bilunare:
 Asul de trefla (editat de Partida Romilor, subventionat din bugetul statului - Bucuresti)
 Satra (editat de Partida Romilor, subventionat din bugetul statului - Bucuresti) 

Edituri: fara informatii

Simboluri si sarbatori: drapel īmpartit īn doua pe orizontala, īn centru cu o roata care are opt brate; partea superioara albastra (simbolizīnd cerul), partea inferioara verde (simbolizīnd pamīntul).
 
Monumente, asezaminte: fara informatii
 
Fundatii, organizatii, asociatii:
 culturale:
 Avem Amentza

 politice:
 Partida Romilor (0,5% la alegerile din 1992)

 civice:
 Romani Criss
 Fundatia „Tīnara generatie a Rromilor”
  
Reprezentare īn viata publica:
 reprezentanti alesi:
 2 viceprimari, 104 consilieri (1992-1996)
2 primari, 124 consilieri locali, 21 consilieri judetene (1996-2000)
1 deputat (Bucuresti) - 8.164 (52.704 din 116.108) voturi (1992-1996)

 reprezentanti numiti:
 cīte un reprezentant īn cadrul Ministerului Muncii, Ministerului Culturii si Ministerului Īnvatamīntului
 
Problematica specifica:

 - intoleranta neromilor fata de grupurile de romi (īn peste 30 de localitati au fost incendiate si distruse locuintele romilor, unii dintre ei fiind linsati);
 - divizarea difeitelor comunitati de romi, īntre care exista o situatie conflictuala;
 - situatie sociala deosebita (somaj accentuat, numar mare de copii);
 - procentaj ridicat de analfabetism, lipsa unei importante paturi de intelectuali.
 

Revendicari proprii: pedepsirea acelor persoane care au participat la actiuni de distrugere a caselor, la linsaje; despagubirea familiilor afectate, reconstructia locuintelor distruse.