Situaţia drepturilor omului şi ale minorităţilor naţionale īn Romānia anului 2006
„Ce drepturile omului? Nu există drepturile omului!” (Dr. Dorin Florea, primarul municipiului Tīrgu-Mureş publicat īn Zi de Zi, 21 noiembrie 2006)
Īn
cursul anului 2006, Biroul pentru Drepturile Omului din cadrul Ligii
PRO EUROPA, avīnd o reţea de monitori īn 12 localităţi (Alba Iulia,
Arad, Braşov, Caransebeş, Cluj, Miercurea Ciuc, Oradea, Satu Mare,
Sibiu, Timişoara, Tīrgu-Mureş, Zalău), a monitorizat situaţia
drepturilor omului şi ale minorităţilor prin consultarea persoanelor
care au sesizat abuzuri, prin realizarea de interviuri şi chestionare
īn cadrul a diferite autorităţi sau īn rīndul populaţiei. Cele mai
frecvente sesizări primite au fost īn domeniul dreptului de proprietate
şi al accesului la justiţie; totodată, LPE a acordat o atenţie specială
tratamentului nediscriminatoriu.
1. Dreptul la proprietate
1.1. Situaţia generală
Īn
timp ce Romānia raportează Uniunii Europene soluţionarea retrocedării
imobilelor confiscate, Liga Pro Europa a īnregistrat şi īn cursul
anului 2006 o serie de cazuri legate de această problematică, ceea ce
arată că Legea 247/2005 privind reforma īn domeniile proprietăţii şi
justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente nu a produs efectele
scontate. Īn unele cazuri autorităţile resping solicitările (īn
cazul H.M. Primăria Satu Mare a trimis o notă cu data de 13 octombrie
2005, dar cu ştampila poştei 17 martie 2006, īn care afirmă că
solicitarea a fost tardiv depusă faţă de termenul de 14.02.2002, cīnd
dosarele au fost īnregistrate la 27 ianuarie 1998, la 14 august 2001 şi
la 13 februarie 2002); īn alte cazuri soluţia definitivă a instanţelor
nu este pusă īn aplicare de autorităţile locale (īn cazul familiei T.
Primăria Tīrgu-Mureş refuză respectarea sentinţei definitive din 1
aprilie 2003). Au fost lansate campanii media şi ceremonii oficiale
cu ocazia īnmīnării a 7 pachete de acţiuni (la 9 martie 2006),
realitatea īnsă este una tristă: chiar şi oficial doar 0,6% din cei
īndreptăţiţi şi-au primit acţiunile īn primele şase luni. Legislaţia ar
trebui modificată (la 30 mai 2006 preşedintele Consiliului de
Supraveghere al Fodului, dl. Alexandru Nicolae Păunescu declara:
„trebuie clarificate unele inadvertenţe dintre Legea 247/2005 privind
reforma īn domeniile proprietăţii şi justiţiei şi Hotărīrea de Guvern
1481/2005 privind īnfiinţarea Fondului Proprietatea”); īn prezent
acţiunile nu pot fi valorificate (şi īncă nici nu se poate estima cīnd
vor putea fi). Īn aceste condiţii, pregătindu-se să participe la
Forumul Internaţional al Fondurilor, organizat la Monte Carlo īn
perioada 4-7 iulie 2006, preşedintele Consiliului de Supraveghere al
Fodului, dl. Alexandru Păunescu a considerat că problemele Fondului
sīnt īn principal cele legate de imagine, ca atare Fondul cheltuind
bani pentru campanii publicitare derulate pe canalele TV. Liga PRO
EUROPA consideră că tratarea dreptului la proprietate ca pe o problemă
de imagine este una falsă. Tergiversarea reīmproprietării şi a
acordării daunelor asigurate de prevederile legale trebuie considerată
şi recunoscută de autorităţi ca o continuă īncălcare a drepturilor
omului īn Romānia, şi, ca atare, soluţionată de urgenţă.
1.2. Situaţia specifică a Bisericii Greco-Catolice
Biserica
Greco-Catolică este sistematic obstrucţionată īn īncercarea sa de a
redobīndi proprietăţile confiscate de regimul comunist. Recent,
Biroul pentru Drepturile Omului a fost sesizat de Parohia din Chiheru
de Jos, Chiheru de Sus, Urisiu de Jos şi Sīnmihai de Pădure (toate īn
judeţul Mureş). După ce parohiilor li s-a solicitat să depună de
repetate ori aceleaşi documente legalizate, din septembrie 2006
comisiile locale de aplicare a legilor fondului funciar au trimis
„oferte de amplasament”, susţinīnd că pe amplasamentul original nu se
poate reconstitui proprietatea. După ce īn termenul prevăzut de doar 7
zile parohiile au acceptat amplasamentele oferite — īn ciuda faptului
că erau vădit sub valoarea terenurilor iniţiale —, consiliile locale au
adoptat hotărīri de respingere a punerii īn posesie. Īn mod evident,
ofertele au fost făcute īn speranţa de a fi respinse. Primăria din
Beica de Jos a făcut o nouă „ofertă”, iar cea din Chiheru de Jos a
anunţat căutarea de „eventuale rezerve de teren extravilan rămase
neatribuite”. Mai mult, la data de 7 noiembrie 2006, Comisia locală din
Chiheru de Jos a hotărīt să treacă la identificarea īn teren a vechilor
amplasamente deţinute „ilegal de anumiţi cetăţeni din localitate”, ceea
ce trebuia făcut de la bun īnceput. Īn mod similar, Primăria din Chiheru de Jos refuză retrocedarea unei păduri cu o suprafaţă de 614 ha Bisericii Greco-Catolice. Pe
līngă faptul că Biserica Greco-Catolică nu īşi poate reprimi bisericile
(spre exemplu, la Ungheni se construieşte o biserică ortodoxă īn jurul
fostei biserici greco-catolice, aceasta urmīnd a fi demolată),
autorităţile locale īmpiedică şi īntīrzie īn mod deliberat retrocedarea
către Biserica Greco-Catolică a terenurilor confiscate de regimul
comunist. Liga Pro Europa a protestat şi īmpotriva continuării
construcţiei noii biserici ortodoxe din Ungheni (jud.Mureş), īn jurul
vechii biserici greco-catolice, urmărindu-se demolarea acesteia īn
semi-clandestinitate, departe de ochiul public. Este o practică nedemnă
de secolul XXI īntr-un stat european care se pretinde democratic. Liga
Pro Europa a insistat asupra sistării imediate a construcţiei,
considerīnd că Biserica veche trebuie retrocedată necondiţionat
comunităţii greco-catolice din Ungheni, arătīnd că bisericii ortodoxe i
se poate oferi un alt amplasament pentru construcţie. LPE a solicitat
printr-o scrisoare intervenţia prefectului judeţului Mureş şi a
Ministerului Culturii şi Cultelor īn acest caz grav. Ministerul
Culturii şi Cultelor şi-a exprimat „regretul” şi „convingerea că
autorităţile locale” vor soluţiona acest „diferend”, ilegalitatea a
rămas īnsă nesancţionată, ca şi īn cazul „schitului ortodox” construit
ilegal īn Pădurea Budiului din Tīrgu-Mureş.
2. Accesul liber la justiţie
2.1. Taxele de timbru
Curtea
Europeană a Drepturilor Omului din Strasbourg a luat o decizie foarte
importantă pentru Romānia la 24 mai 2006 īn cazul WEISSMAN şi alţii
īmpotriva Romāniei, arătīnd că aplicarea taxelor de timbru foarte mari
la procesele civile reprezintă o īncălcare a dreptului de acces la
justiţie, garantat de art. 6 al Convenţiei europene a drepturilor
omului. Liga PRO EUROPA are peste 10 cazuri īnregistrate care se
află īn faţa CEDO din acelaşi motiv, şi a atras atenţia instanţelor
asupra faptului că cererile de chemare īn judecată trebuie īnregistrate
indiferent de cuantumul daunelor solicitate, iar la stabilirea taxelor
judiciare şi taxelor de timbru instanţele trebuie să ţină cont de
jurisprudenţa Curţii Europene īn domeniu, altfel Romānia riscă
pierderea unor serii de cazuri īn faţa CEDO şi va plăti sume importante
ca daune materiale şi morale pentru īncălcarea dreptului de acces la
justiţie.
2.2. Refuzul reanchetării evenimentelor din Tīrgu-Mureş
Liga
PRO EUROPA a solicitat īn repetate rīnduri reluarea anchetei penale
privind evenimentele din martie 1990 din Tīrgu-Mureş, soldate cu morţi
şi răniţi, cu deteriorarea relaţiilor romāno-maghiare şi cu revigorarea
Securităţii sub numele de SRI. Aceste solicitări au rămas pīnă acum fără răspuns. La
data de 6 aprilie 2006 LPE s-a adresat din nou Parchetului General al
Romāniei, personal domnului procuror general Ilie Botoş, arătīnd
următoarele: „Īn zilele de 19-20 martie 1990 īn Tīrgu-Mureş au
avut loc evenimente tragice īn cursul cărora au fost ucise 6 persoane
şi rănite alte cīteva sute. Nici pīnă azi nu s-a aflat cine au fost
persoanele care au organizat conflictele din acele zile. La Biroul
pentru Drepturile Omului se prezintă persoane ale căror rude au decedat
şi care aşteaptă de 16 ani un răspuns la īntrebarea: cine sīnt ucigaşii
şi cine sīnt persoanele care poartă responsabilitatea pentru regizarea
evenimentelor? Televiziunea Romānă a realizat recent un serial de
reportaje («Regizori şi actori»), din care reiese īn mod evident că
persoanele manipulate īn perioada martie 1990 sīnt dispuse să vorbească
şi să dezvăluie adevărul. Pentru aflarea vinovaţilor evenimentelor
din decembrie 1989 şi «mineriadelor», Parchetul General al Romāniei
desfăşoară o serioasă acţiune de cercetare penală. Considerăm că īn mod
similar Parchetul General al Romāniei ar putea dispune redeschiderea
dosarului «Martie 1990», īnchis din motive politice īn anul 1993, fără
a afla cine poartă responsabilitatea reală.” Īn locul declanşării
unei anchete penale, procurorul general a trimis sesizarea spre
soluţionare la Parchetul de pe līngă Curtea de Apel Tīrgu-Mureş,
acelaşi parchet care a efectuat īn mod defectuos ancheta din 1990,
condamnīnd la īnchisoare doar romi şi maghiari, nereuşind să identifice
persoanele care au organizat evenimentele; acelaşi parchet care īn
cazul Hădăreni a recunoscut că a acceptat presiuni politice. Răspunsul
Parchetului de pe līngă Curtea de Apel Tīrgu-Mureş, cu nr.
219/VIII/2006 din 30 mai 2006, īn care se arată că „nu s-au putut
produce date certe cu privire la stabilirea autorilor morali”, este o
nouă dovadă a faptului că īncă nu există o dorinţă din partea
autorităţilor Statului Romān de a afla adevărul privind evenimentele
din Tīrgu-Mureş, martie 1990. La data de 19 octombrie 2006 Liga PRO EUROPA s-a adresat din nou Parchetului General.
2.3. Cercetarea penală a unor accidente rutiere grave
Īncă
īn anul 2004, Liga PRO EUROPA atrăgea atenţia instituţiilor statului şi
a opiniei publice asupra unor probleme grave privind modul de
soluţionare sau tergiversarea soluţionării unor accidente rutiere grave. Din
păcate, aceste probleme nu au fost soluţionate, astfel Biroul pentru
Drepturile Omului īnregistrează noi şi noi cazuri care arată grave
erori ale organelor de cercetare penală. Prezentăm cīteva dintre cazurile īnregistrate:
Cazul S. C.
S.C.,
şofer profesionist, a fost implicat īntr-un accident rutier la data de
3 noiembrie 2003. Dosarul lui se află īncă īn cercetare la Poliţia
Municipiului Tīrgu-Mureş. La solicitarea noastră prin care am cerut
lămuriri privind tergiversarea soluţionării acestui caz, īn răspuns
Poliţia afirmă următoarele: „Prin Ordonanţa [...] s-a dispus efectuarea
unei expertize medico-legale de interpretare a alcoolemiei pe bază de
acte, de către I.M.L. Tg. Mureş, expertiză care, din lipsă de fonduri,
destinate acestor cheltuieli, nu a putut fi achitată de către acest
Inspectorat de poliţie, o perioadă mai īndelungată de timp.” La data
de 7 februarie 2006 s-a dispus efectuarea unui nou recalcul al
alcoolemiei, „care tot din lipsă de fonduri a fost achitat cu
īntīrziere”.
Cazul D. M.
D.M.
a fost accidentat mortal la 11 august 2003. Cazul se află īncă īn
cercetare penală la Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Mureş.
Conform răspunsului acordat de Poliţie, „perioada de timp trecută de la
īnregistrarea dosarului se justifică prin expertizele tehnice şi
topometrice din dosar şi prin administrarea probelor, inclusiv a celor
propuse īn apărare de īnvinuit”.
Cazul M. M.
M.M.
a suferit un accident de maşină īn anul 1999. Parchetul de pe līngă
Judecătoria Tīrgu-Mureş a soluţionat cazul la 11 septembrie 2002, dar
această soluţie, după cum recunoaşte chiar Parchetul īn urma
solicitării Ligii PRO EUROPA, „nu a fost comunicată părţii vătămate”.
3. Abuzuri ale poliţiei: Cazul Apalina/Reghin
La
7 septembrie 2006, pentru a īnmīna două invitaţii īn Apalina,
Inspectoratul Judeţean de Poliţie Mureş a utilizat trupele de
intervenţie rapidă (DPIR). Īn condiţii īncă neelucidate, īntre
locatarii din Apalina şi poliţiştii aflaţi la faţa locului (13
poliţişti) s-a iscat un conflict īn urma căruia peste 30 de romi au
fost răniţi (dintre care peste 20 cu gloanţe de cauciuc, o persoană cu
muniţie de război). Au fost răniţi şi 6 poliţişti, suferind leziuni ce
au necesitat 4-5 zile vindecare. Pīnă īn momentul de faţă s-au putut constata cu certitudine următoarele: •
īnmīnarea invitaţiilor pentru două persoane din cadrul comunităţii din
Apalina nu a respectat procedura normală, uzuală a poliţiei; • poliţia a utilizat forţă excesivă, īntrucīt au fost răniţi oameni īn vīrstă, femei şi copii, mulţi dintre ei din spate; •
Ministerul Administraţiei şi Internelor s-a antepronunţat (la data de
19 septembrie 2006) asupra cauzelor evenimentelor din Apalina, afirmīnd
că „poliţiştii s-au apărat pentru a evita să fie răniţi grav sau chiar
linşaţi” (parchetul nu a definitivat īncă cercetarea penală a cazului); •
Inspectoratul Judeţean de Poliţie Mureş a comunicat date cu privire la
infracţionalitatea romilor din Reghin, ceea ce contravine practicii
europene; • acţiunea forţelor DPIR nu a fost pregătită, poliţiştii
nu cunoşteau zona şi comunitatea īn care trebuiau să intervină, locul
unde pot parca īn siguranţă, unde se pot retrage īn caz de nevoie etc. Datorită
acestui caz şi a altora similare, Raportul de ţară a Comisiei Europene
specifică: „Există īncă anumite cazuri de agresiune şi violenţă
instituţională īmpotriva romilor, cum ar fi razii poliţieneşti şi
evacuări forţate īn comunităţile cu romi. [...] Acţiunile Romāniei de
pregătire īn acest domeniu [al īmbunătăţiri situaţei romilor] trebuie
accelerate imediat şi continuate după aderare.”
4. Libertatea de exprimare: intimidarea presei prin acţiuni ale poliţiei – Cazul Európai Idő
La
data de 8 martie 2006, Liga Pro Europa a fost sesizată că la
chioşcurile de ziare din municipiul Tīrgu-Mureş au apărut angajaţi ai
IPJ Mureş, care au ridicat de la distribuitorii de presă toate
exemplarele numărului 5/2006 ale săptămīnalului Európai Idő, publicat
la Sfīntu Gheorghe, şi care au solicitat prezentarea listelor de
distribuiţie pentru această publicaţie. Īn urma acestui incident,
Liga Pro Europa a informat imediat presa şi a sesizat la rīndul său
Agenţia de Monitorizare a Presei, care a emis un comunicat. Ca
reacţie la aceste demersuri, īn cursul după-amiezii aceleiaşi zile de 8
martie 2006, lucrători ai IPJ Mureş au restituit distribuitorilor de
ziare exemplarele din săptămīnalul Európai Idő ridicate īn cursul
dimineţii. Īn baza Legii 544/2001 privind liberul acces la
informaţii de interes public, la data de 8 martie 2006 am solicitat
Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Mureş explicaţii privind acestă
acţiune fără precedent īn municipiul Tārgu-Mureş. Inspectoratul de
Poliţie al Judeţului Mureş ne-a acordat un răspuns nedatat şi fără
număr de īnregistrare, care ne-a parvenit la data de 21.03.2006 şi care
nu conţinea īn totalitate cele solicitate de Liga Pro Europa (pe baza
cărui mandat sau ordin s-a dispus acţiunea), oferind doar o explicaţie
privind acţiunea īn cauză. Afirmaţia comisarului-şef Ioan-Nicolae
Căbulea, cum că ar fi fost nevoie de această acţiune pentru a utiliza
publicaţia ca mijloc de probă īntr-un proces penal, este superficială
şi neconvingătoare avīnd īn vedere faptul că publicaţia īn cauză apare
īn mod legal, iar pentru consultarea conţinutului său este evident că
nu era necesară ridicarea TUTUROR exemplarelor aflate pe standurile
distribuitorilor de presă din municipiul Tīrgu-Mureş. Dimpotrivă,
procedīnd īn acest mod abuziv, IPJ Mureş a comis un act de cenzură şi a
expus Poliţia Romānă unui grav prejudiciu de imagine. De altfel, după
cum se afirmă şi īn adresa de răspuns a IPJ Mureş către Liga Pro
Europa, este vorba de o acţiune fără precedent a Inspectoratului de
Poliţie al Judeţului Mureş.
Avīnd
īn vedere cele expuse, Liga Pro Europa a solicitat Ministerului
Administraţiei şi Internelor să ancheteze legalitatea acţiunii
Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Mureş de ridicare la 8 martie
2006 a tuturor exemplarelor săptămīnalului Európai Idő de la
distribuitorii de presă de pe raza municipiului Tārgu-Mureş. Ministerul
Administraţiei şi Internelor, īn loc să demareze o anchetă īn acest
caz, a trimis solicitarea noastră spre soluţionare la Inspectoratul
General al Poliţiei Romāne, care, prin răspunsul nr. 62.537 din
20.04.2006 (nesemnat), a completat susţinerile IJP Mureş cu afirmaţia
conform căreia era nevoie de ridicarea tuturor numerelor pentru a
evalua „amploarea difuzării”. Acest răspuns este o dovadă a
incompetenţei Poliţiei de a da un răspuns clar sau de a sancţiona
persoanele care au comis abuzuri, īntrucīt nu specifică existenţa unui
mandat sau unui ordin privind ridicarea tuturor exemplarelor numărului
5/2006 ale săptămīnalului Európai Idő, iar explicaţia privind amploarea
difuzării este neconvingătoare din moment ce tirajul unei publicaţii se
poate afla prin metode mai certe şi mai simple decīt ridicarea
numerelor de la chioşcurile de ziar.
5. Protejarea datelor cu caracter personal
Liga PRO EUROPA a sesizat mai multe situaţii īn care autorităţile nu oferă protecţie datelor personale ale cetăţenilor. Spre
exemplu Serviciul de Evidenţă Informatizată a Persoanei sau Centrele de
Recrutare au solicitat persoanelor date privind apartenenţa lor etnică
şi religioasă. Instituţia Avocatul Poporului s-a autosesizat īn aceste
cazuri, informīnd autorităţile īn cauză asupra reglementărilor legale.
Totuşi, au rămas formularele (spre exemplu, pentru acordarea
reşedinţei) care solicită date privind apartenenţa etnică a
solicitanţilor. Ministerul Apărării Naţionale a colectat de la
recruţi o serie de informaţii confidenţiale, cum ar fi relaţiile soţiei
cu părinţii şi socrii, ţările īn care recrutul a călătorit şi scopul
călătoriei etc. Fişele care se completează nu conţin nici o prevedere
privind confidenţialitatea datelor obţinute. Aceşti recruţi īnsă nu vor
fi īncorporaţi, prin urmare dispare orice sens pentru deţinerea acestor
informaţii. Prin urmare, Liga PRO EUROPA a solicitat Ministerului
Apărării Naţionale distrugerea inutilei baze de date confidenţiale.
Solicitarea a rămas fără răspuns.
6. Destituirea unor persoane din funcţii publice pe criterii politice
Īn
Romānia a devenit o practică ca după alegeri modificările din guvern să
afecteze şi instituţiile publice, prin schimbarea persoanelor din
conducerea lor. Aceste schimbări, motivate politic şi nu profesional,
contravin Legii nr. 188/1999 privind statutul funcţionarilor publici. LPE
a īnregistrat şi după alegerile din 2004 sesizări care semnalează
destituirea unor persoane din funcţii politice pe criterii politice. Spre
exemplu doamna Reghina Fărcaş, directoarea AJOFM Mureş, a fost
destituită din funcţie fără un motiv real. După ce a fost repusă īn
funcţie prin decizia instanţei īn anul 2006, a fost delegată şi
detaşată īn mod repetat la Braşov, fără respectarea condiţiilor legale
(pe perioade de 5 zile, excluzīnd zilele de sīmbăta şi duminica). După
ce a refuzat delegarea din motive medicale, a fost amendată
contravenţional, pentru că s-a prezentat la instituţia īn care
īndeplinea calitatea de director executiv.
7.
Combaterea cultului persoanelor condamnate pentru săvīrşirea unor
infracţiuni contra păcii şi omenirii şi interzicerea organizaţiilor cu
caracter fascist, rasist sau xenofob
7.1. Combaterea cultului mareşalului Antonescu
Īncă
de la acordarea denumirii „Ion Antonescu” unui bulevard din
Tīrgu-Mureş, Liga PRO EUROPA şi-a exprimat dezacordul faţă de
resuscitarea cultul public al persoanelor vinovate pentru Holocaustul
din Romānia. Imediat după apariţia Ordonanţei de urgenţă 31/2002
privind interzicerea organizaţiilor şi simbolurilor cu caracter
fascist, rasist sau xenofob şi a promovării cultului persoanelor
condamnate pentru săvīrşirea unor infracţiuni contra păcii şi omenirii,
Liga PRO EUROPA a adresat o solicitare, pentru modificarea acestei
denumirii Bulevardului, către consilierii locali, primarul municipiului
Tīrgu-Mureş, Prefectura Judeţului Mureş, Ministerul Culturii şi
Cultelor, dar aceste demersuri au rămas fără efect. Continuarea
cultului lui Ion Antonescu, cu acordul tacit al autorităţilor, a
adus prejudicii grave imaginii Romāniei şi poporului romān. După
ce Liga PRO EUROPA a īnaintat plīngeri penale īmpotriva tuturor
consilierilor locali, la 13 octombrie 2005 Consiliul local al
municipiului Tīrgu-Mureş a adoptat o hotărīre privind modificarea
denumirii Bulevardului Ion Antonescu cu Bulevardul Cetăţii. Observīnd
că această hotărīre nu este pusă īn practică, Liga PRO EUROPA s-a
adresat Primăriei, la 12 decembrie 2005, cu o cerere privind modul de
implementare a hotărīrii consiliului local al municipiului Tīrgu-Mureş.
Īn urma nerespectării Legii 544/2001 privind liberul acces la
informaţii de interes public, LPE a īnaintat o plīngere īn contencios
administrativ la Tribunalul Mureş īmpotriva Primăriei municipiului
Tīrgu-Mureş şi a primarului dr. Dorin Florea. Īn urma introducerii acţiunii, Primăria municipiului Tīrgu-Mureş a īnceput să utilizeze denumirea de Bulevardul Cetăţii. Prin
Sentinţa civilă nr. 1172 din 13 iunie 2006 īn Dosarul 527/2006,
Tribunalul Mureş a constatat că „informaţiile date reclamantei [Ligii
PRO EUROPA] nu au consistenţa şi calitatea unor informaţii
propriu-zise, fiind, pe de o parte de ordin foarte general şi, pe de
altă parte, īn totală discordanţă cu adevărul”. Instanţa a remarcat şi
faptul că „a fost nevoie de introducerea acţiunii īn instanţă pentru a
se renunţa la această practică deloc onorantă pentru pīrītă”. Astfel
sentinţa „constată că pīrīţii [Primăria municipiului Tīrgu-Mureş şi
primarul dr. Dorin Florea] nu au răspuns īn termenul legal
solicitărilor reclamantei privind măsurile luate pentru aplicarea
hotărīrii de schimbare a denumirii Bulevardului Ion Antonescu īn
Bulevardul Cetăţii”. Sentinţa obligă primarul municipiului Tīrgu-Mureş,
dr. Dorin Florea, „să-i sancţioneze pe cei vinovaţi pentru
necomunicarea īn termen a răspunsurilor solicitate de reclamantă [Liga
PRO EUROPA]”. Cererea Ligii PRO EUROPA privind acordarea de daune
morale a fost respinsă, arătīnd că „imaginea reclamantei [Ligii PRO
EUROPA], cunoscută prin demersurile şi rezultatele obţinute, nu are cum
să fie afectată. Afectată negativ, īn speţă, apare imaginea Primăriei
Tīrgu-Mureş, datorită conduitei culpabile a propriilor săi funcţionari
care urmează să fie sancţionaţi”.
Pīrīţii au īnaintat recurs īmpotriva sentinţei. Īn
urma sentinţei, Primăria municipiului Tīrgu-Mureş, īn frunte cu dr.
Dorin Florea, preşedintele Partidului Democrat - Filiala Mureş, a
reluat utilizarea denumirii de Bulevardul Ion Antonescu, īn dispreţul
total al prevederilor legale. Liga PRO EUROPA şi-a exprimat
nemulţumirea şi pentru modul īn care Prefectura Judeţului Mureş
tratează această problemă. Toate solicitările şi reclamaţia
administrativă care au stat la baza procesului īn contencios
administrativ au fost trimise, spre ştiinţă, Prefecturii Judeţului
Mureş, personal domnului prefect Ciprian Dobre. Deşi conform
legislaţiei, prefecţii veghează ca activitatea consiliilor locale şi a
primarilor să se desfăşoare īn conformitate cu prevederile legale,
Prefectura Judeţului Mureş nu a avut nici o intervenţie pentru
respectarea legalităţii īn Tīrgu-Mureş.
8. Combaterea discriminării
8.1. Cazuri trimise la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării
Deşi
CNCD a soluţionat īn cursul anului 2006 cazuri importante (cum ar fi
privind simbolurile religioase din şcolile de stat, arătīnd că īntr-un
stat laic astfel de simboluri trebuie īnlăturate), există mari
deficienţe privind soluţionarea cazurilor trimise de organizaţii. Cazurile
semnalate de Liga PRO EUROPA nu au fost deloc soluţionate īn procent de
66,7% (22,2% au fost soluţionate negativ, 11,1% din sesizări au fost
retrase de victime).
8.2. Studiul discriminării rasiale īn judeţele Alba, Bihor, Braşov, Caraş-Severin şi Sălaj
Īn cursul anului 2006, LPE a pregătit un studiu privind discriminarea rasială īn cinci judeţe. Studiul
(īn curs de multiplicare), a constatat o serie de manifestări ale
discriminării rasiale, formulīnd următoarele recomandări: 1. Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării ar trebui • să informeze instituţiile menite să aplice legislaţia privind non-discriminarea; •
să ofere traininguri, prin colaborare cu ONG-urile specializate īn
domeniu, pentru cadre didactice, funcţionari publici, poliţişti,
procurori, judecători. 2. Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării ar trebui •
să introducă īn curricula şcolară mai multe informaţii privind
comunităţile etnice din Romānia (īn manualele de istorie şi geografie),
ca şi referitor la problematica discriminării (īn manualele de educaţie
civică); • să nu avizeze acele manuale care crează sterotipii negative la adresa diferitelor comunităţi; • să permită elaborarea manualelor īn limba maternă, nu doar traducerea manualelor elaborate īn limba romānă; •
să creeze un inventar al deficienţelor īn domeniul cadrelor didactice
care predau īn limba minorităţilor, oferind mai multe locuri speciale
la universităţi īn domeniile īn care nu sīnt suficiente cadre didactice; •
să ofere mai multe locuri speciale pentru minorităţi īn domeniul
dreptului, pentru a balansa lipsa actuală a persoanelor minoritare din
sistemul judiciar; • să elaboreze curricula şcolară īn aşa fel īncīt să nu-i suprasolicite pe cei care īnvaţă īn limba maternă; • să ofere educaţie īn limba maternă, unde există comunităţi considerabile, īn toate profilele şi domeniile; •
să elaboreze noi strategii de evaluare a cadrelor didactice, luīnd īn
considerare nu numai rezultatele copiilor, dar īn mod deosebit şi
originea socială a lor, pentru a-i promova pe cei care obţin rezultate
īn educarea comunităţilor, persoanelor dezavantajate; aceste evaluări
ar trebui să afecteze salarizarea cadrelor didactice; • să ofere burse reale pentru elevii care provin din medii sărace şi care au rezultate bune la īnvăţătură. 3.
Ministerul Culturii şi Cultelor ar trebui să asigure prezentarea
culturii minorităţilor naţionale īn muzee şi alte instituţii de cultură
aflate īn subordinea ministertului. 4. Inspectoratele judeţene şcolare ar trebui
•
să verifice multiculturalismul şcolilor multilingve, multiculturalismul
ar trebui promovat nu numai īn clasele cu predare īn limbile
minorităţilor, ci şi pe coridoarele şcolilor sau cu ocazia diferitelor
serbări; • să intervină pentru a nu se crea şcoli de stat „elitiste”
prin excluderea copiilor romi; orice discriminare directă sau indirectă
(inclusiv separarea copiilor romi de neromi īn clase diferite, dacă
acest lucru nu este consecinţa predării limbii romani) trebuie oprită
din timp, cu consecinţe asupra directorilor de şcoli; practica privind
şcolile speciale trebuie revizuită; • să schimbe politicile de
numire a directorilor şi directorilor adjuncţi de şcoli, pentru a nu
oferi persoanelor minoritare doar funcţia de director adjunct. 5.
Pentru tratamentul corespunzător al grupurilor dezavantajate, modulele
de pedagogie din cadrul universităţilor trebuie să prevadă metode şi
tehnici corespunzătoare, iar īn activitatea de practică pedagogică
aceste şcoli nu ar trebui evitate. 6. Ministerul Administraţiei Publice şi Internelor ar trebui •
să găsească căi de a interesa funcţionarii publici īn obţinerea
cunoştinţelor referitore la minorităţi şi fenomenul discriminării,
totodată să verifice funcţionarii publici periodic īn ceea ce
priveşte legislaţia. • să găsească măsuri pozitive pentru a creşte numărul persoanelor de altă etnie īn cadrul Poliţiei. 7.
Ministerul Justiţei ar trebui să revizuiască politicile privind
anchetele penale, lărgind structură existentă, insuficientă īn momentul
de faţă. 8. Autorităţile ar trebui să creeze structuri de control
intern pentru a verifica legalitatea diferitelor acte, cu scopul de a
respecta prevederile legale privind utilizarea limbii materne, de
implementare a măsurilor speciale şi de combatere a discriminării.
Problemele, necesităţile sau propunerile privind noile măsuri speciale
ar putea fi comunicate Consiliului Naţional de Combatere a
Discriminării, pentru a găsi soluţii la nivel naţional. 9. Pentru a
soluţiona situaţiile variate şi numeroase, Consiliul Naţional de
Combatere a Discriminării ar trebui să deschidă filiale judeţene sau
regionale. 10. Ar trebui folosite fonduri guvernamentale şi locale
pentru a crea condiţii de viaţă normale pentru comunităţile de romi.
Fondurile guvernamentale ar trebui descentralizate. Ajutoarele
prevăzute prin lege pentru grupurile dezavantajate (cum ar fi venitul
minim garantat) ar trebui oferite integral. 11. Legislaţia privind
partidele politice şi procesul electoral trebuie modificată pentru a
elimina prevederile discriminatorii care afectează participarea unor
organizaţii reprezentative ale minorităţilor īn viaţa politică din
Romānia.
9. Drepturile minorităţilor
9.1. Proiectul Legii privind statutul minorităţilor naţionale din Romānia
Īn
cadrul activităţilor de monitorizare a reformei legislative, Liga PRO
EUROPA a depus un semnificativ efort pentru crearea unui cadru legal al
drepturilor minorităţilor naţionale din Romānia, prin campanii de lobby
şi de advocacy atīt pentru ratificarea tratatelor internaţionale īn
domeniu cīt şi pentru adoptarea unei legislaţii interne favorabile. Liga PRO EUROPA şi-a a arătat punctul de vedere, solicitīnd: • reglementarea procedurii privind recunoaşterea unei comunităţi ca minoritate naţională; •
realizarea unei concordanţe īntre tratatele internaţionale īn domeniu
ratificate de Romānia şi drepturile prevăzute de proiectul de lege,
pentru a nu lăsa anumite drepturi īn afara prevederilor legislative
interne; • modificarea Capitolului III, intitulat Organizaţiile
cetăţenilor aparţinīnd minorităţilor naţionale, pentru a evita crearea
fortaţă a unui sistem monopartidic īn cadrul comunităţilor etnice; •
modificarea Capitolul V, Autonomia culturală, īn sensul de a crea
structuri ale autonomiei culturale care respectă principiul
subsidiarităţii, totodată īn sensul de a realiza democraţia internă a
comunităţilor. Parlamentul Romāniei īncă nu a ratificat proiectul de
lege, fiind contestat īn special dreptul la autonomie culturală, iar
problemele ridicate de LPE nu au fost luate īn considerare.
9.2. Lipsa multiculturalismului la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj
Universitatea
Babeş-Bolyai din Cluj este cea mai importată instituţie de īnvăţămīnt
superior din Romānia pentru comunitatea maghiară, care pregăteşte
viitoarele cadre didactice pentru această comunitate. Īn cadrul
acestei universităţi se studiază īn limba romānă, maghiară, germană şi
engleză (105 de specializări īn limba romānă, 52 īn maghiară, 13 īn
germană şi 4 īn engleză). Educaţia īn diferite limbi se desfăşoară pe
„linii” („linie maghiară”, „linie germană”, noţiune juridică
inexistentă). Din totalul cadrelor didactice 78,7% predau la linia
romānă, 18,1% la linia maghiară, 3,1% la linia germană. Īn forul de
decizie al Universităţii, Senatul, 70,1% reprezintă linia romānă, 25,6%
linia maghiară, 4,3% linia germană, astfel practic deciziile pot fi
luate prin majoritatea absolută a celor care reprezintă linia romānă. Din cei 31.615 de studenţi 80,6% īnvaţă la linia romānă, 17,2% la linia maghiară şi 2,3% la linia germană. Nu
există īnvăţămīnt īn limba maghiară de nivel universitar de lungă
durată īn unele domenii, cum ar fi economie, contabilitate, management. Caracterul
multicultural al Universităţii Babeş-Bolyai nu se reflectă prin
utilizarea limbilor maghiare şi germane la secretariate, prin prezenţa
reprezentării personalităţilor aparţinīnd culturii maghiare şi germane
pe coridoarele instituţiei etc. Chiar şi īn Biblioteca Centrală
Universitară toate inscripţiile sīnt īn limba romānă. La o sesizare,
Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării a propus
Ministerului Educaţiei şi Cercetării să stabilească prevederi prin care
să se promoveze multiculturalismul la Universitatea Babeş-Bolyai. Sub
pretextul autonomiei universitare, ministerul nu a intervenit. Īn
noiembrie 2006, la o conferinţă internaţională organizată de
Universitatea Babeş-Bolyai, organizatorii au refuzat prezentarea unui
material privind multiculturalismul universităţii, iar acţiunea unor
cadre didactice maghiare privind inscripţionararea bilingvă a fost
sancţionată de senat prin concedierea lor. Īn urma acestei decizii, cei
doi prorectori maghiari ai universităţii şi-au dat demisia.
La
data de 3 decembrie 2006, Rectoratul Universităţii Babeş-Bolyai a emis
un comunicat prin care sugerează că un real multiculturalism (prin
promovarea multilingvismului) ar fi īmpotriva Constituţiei Romāniei şi
ar reprezenta un pericol pentru integritatea statului („Univesitatea
Babeş-Bolyai nu decide limba oficială a statului romān şi nu poate
modifica Tratatul de la Trianon”).
10. Dreptul la un mediu sănătos: Cazul Roşia Montană
Īn
perioadea iulie-august 2006 au fost organizate o serie de dezbateri
publice pe marginea Raportului la studiul de evaluare a impactului
asupra mediului privind Proiectul Roşia Montană. Aceste dezbateri
publice au fost serios afectate de modul īn care au fost organizate.
Compania canadiană Gabriel Resources, cea care ar urma să realizeze
exploatarea minieră, a transportat cu autobuze, la fiecare dezbatere,
200-300 de persoane fie angajate deja de companie, fie amăgite de
posibilitatea unei angajări, care, īn loc să se refere la tema
discuţiei — Raportul la studiul de evaluare a impactului asupra
mediului privind Proiectul Roşia Montană — vorbeau de problemele lor
sociale. Aceste persoane puteau discuta mult peste limita timpului
stabilit, dar organizaţiile de mediu sau specialiştii care se referau
la Raport au fost īntrerupţi īn prezentările lor, iar „răspunsurile”
date de companie au fost incomplete sau de genul „vă vom răspunde īn
scris”. Din procesul verbal īntocmit īn urma dezbaterii publice din
31 iulie 2006, organizat la Alba Iulia (la care au participat
reprezentanţii Ligii PRO EUROPA), sīnt omise părţi esenţiale din
problemele ridicate faţă de raport. La această dezbatere, datorită
timpului foarte limitat acordat dezbaterilor reale, Liga PRO EUROPA a
ridicat două probleme esenţiale:
a) Problema protejării patrimoniului cultural
Legea
422/2001 privind protecţia monumentelor istorice prevede realizarea
unui perimetru de protecţie de cel puţin 200 de metri pentru orice
monument istoric, iar orice intervenţie asupra acestora poate avea loc
doar cu acordul Consiliului Naţional pentru Protecţia Monumentelor
Istorice īn condiţiile prevăzute de lege. Raportul nu a conţinut o
hartă cu monumentele istorice din Roşia Montană, nici cu perimetrele
care trebuie protejate. Din datele Raportului īnsă reiese că o serie de
monumente istorice — īntre care biserici — ar urma să fie distruse.
b) Problema siguranţei lacului de decantare cu cianuri
Studiile
geologice efectuate īn locul unde ar urma să se realizeze un imens lac
cu cianuri sīnt neconcludente sau ridică o serie de īndoieli privind
siguranţa acestui lac. Formulările vagi, incerte sīnt menite practic să
elimine o responsabilitate directă a celor care au īntocmit Raportul īn
situaţia īn care situaţia ideală, imaginată de compania Gabriel
Resources nu se adevereşte, şi vor avea loc accidente prin care
regiunea Munţilor Apuseni să fie serios afectată.
|