Situaţia
drepturilor omului şi ale minorităţilor naţionale īn
Romānia anului 2005
Īn cursul anului 2005, Biroul
pentru Drepturile Omului din cadrul Ligii PRO EUROPA, avīnd o reţea de
monitori īn 12 localităţi (Alba Iulia, Arad, Braşov, Caransebeş, Cluj,
Miercurea Ciuc, Oradea, Satu Mare, Sibiu, Timişoara, Tīrgu-Mureş,
Zalău), a monitorizat siatuaţia drepturilor omului şi ale minorităţilor
prin consultarea persoanelor care au sesizat abuzuri, prin realizarea
de interviuri şi chestionare la diferite autorităţi sau īn cadrul
populaţiei. Cele mai frecvente sesizări au fost īn domeniul dreptului
de proprietate, accesului la justiţie, totodată LPE a acordat o atenţie
specială tratamentului nediscriminatoriu.
1.
Dreptul la proprietate
Legea 247/2005 privind reforma
īn domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri
adiacente are menirea de a soluţiona problemele retrocedării imobilelor
confiscate īn timpul regimului comunist. Legea va produce
efecte īn cursul anului următor. Şi īn anul 2005 o serie de
persoane, asistate de LPE, s-au adresat CEDO, datorită faptului că ei
au solicitat restabilirea proprietăţii, fără nici un rezultat, de peste
6 ani. Īn situaţia īn care noua lege va soluţiona problema
proprietăţii, aceste plīngeri vor rămīne actuale din punctul de vedere
al dreptului de acces la justiţie (nesoluţionarea cazurilor īn termen
rezonabil).
2.
Neexecutarea hotărīrilor definitive date de instanţe LPE
a constatat răspīndirea unui fenomen ce poate afecta īn mod serios
principiile statului de drept: refuzul executării soluţiilor
judecătoreşti definitive. Acest refuz īmbracă două forme. •
refuzul unor autorităţi de a respecta soluţiile judecătoreşti
definitive; • refuzul executorilor judecătoreşti care, cu
motivul că nu există bunuri de executat, nu recuperează daunele. Toate
demersurile privind obţinerea executării au rămas fără efect: s-au
depus plīngeri penale, plīngeri īn contencios administrativ, sesizări
la Camera Executorilor Judecătoreşti, la Instituţia Avocatul Poporului. Mai
multe cazuri īn care soluţiile definitive nu au putut fi puse īn
execuţie s-au trimis la Curtea Europeană a Drepturilor Omului. Pentru
a preīntīmpina eventualitatea condamnării Romāniei pentru aceste
cazuri, Liga PRO EUROPA a solicitat Ministerului Justiţiei găsirea unei
soluţii viabile pentru cazurile īn care autorităţile sau executorii
judecătoreşti refuză executarea soluţiilor judecătoreşti definitive.
3. Protejarea datelor cu caracter personal
Liga PRO EUROPA a sesizat mai
multe situaţii īn care autorităţile nu oferă protecţie datelor
personale ale cetăţenilor. Spre exemplu Serviciul de Evidenţă
Informatizată a Persoanei sau Centrele de Recrutare au solicitat
persoanelor date privind apartenenţa lor etnică şi religioasă. Instituţia
Avocatul Poporului s-a autosesizat īn aceste cazuri, informīnd
autorităţile īn cauză asupra reglementărilor legale.
4. Respectarea drepturilor omului īn
lăcaşuri monahale
Īn urma crimei comise la
Mănăstirea „Sfīnta Treime” din localitatea Tanacu, judeţul Vaslui, LPE,
constatīnd că autorităţile statului aplică standarde duble, lăsīnd īn
libertate persoane acuzate de comiterea unei crime prin cruzimi, a
solicitat arestarea preventivă a prezumtivilor vinovaţi, sancţionarea
reprezentanţilor autorităţilor care nu au luat măsurile necesare,
informarea opiniei publice privind regulamentele monahale după care
funcţionează mănăstirile, garantarea drepturilor omului şi īn aceste
lăcaşuri. Liga PRO EUROPA a primit informaţii privind practica
unor lăcaşuri monahale de a citi corespondenţa celor care se află īn
mănăstiri, practică care, de asemnea, contravine prevederilor
constituţionale din Romānia şi a tratatelor internaţionale īn domeniu.
5.
Drepturile electorale
Ordonanţa de urgenţă 8/2005
prin care s-a modificat şi s-a completat Legea Nr.67/2004 privind
alegerea autorităţilor administraţiei publice locale a afectat
drepturile electorale prin excluderea partidelor politice
neparlamentare din birourile electorale de circumscripţie şi ale
secţiilor de votare. Ordonanţa contravine art. 115, alin. 6 al
Constituţiei, care prevede: „ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate
īn domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul
instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi
īndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot
viza măsuri de trecere silită a unor bunuri īn proprietate publică”
(s.n.). Totodată astfel de ordonanţe pot fi adoptate „numai īn
situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amīnată, avīnd
obligaţia de a motiva urgenţa īn cuprinsul acestora” (Constituţia
Romāniei, art. 115, alin. 4). Conform motivării Guvernului Romāniei,
Ordonanţa de urgenţă 8/2005 s-a adoptat „pentru a se evita aglomeraţia
produsă prin centralizarea tuturor proceselor-verbale de constatare a
rezultatelor alegerilor la nivelul unui singur birou electoral de
circumscripţie”. Excluderea partidelor neparlamentare din birourile
electorale de circumscripţie şi ale secţiilor de votare nu este
motivată. Prin urmare, Liga PRO EUROPA a solicitat revocarea
prevederilor Ordonanţei de urgenţă 8/2005 care exclud partidele
neparlamentare din birourile electorale de circumscripţie şi ale
secţiilor de votare, şi totodată a solicitat Guvernului Romāniei
respectarea īn viitor a principiului separării puterii legislative şi
executive.
6.
Destituirea unor persoane din funcţii publice pe criterii politice
LPE a īnregistrat sesizări care
semnalează destituirea unor persoane din funcţii politice pe criterii
politice. Īn momentul de faţă aşteptăm soluţionarea juridică a acestor
cazuri.
7.
Combaterea cultului persoanelor condamnate pentru săvīrşirea unor
infracţiuni contra păcii şi omenirii şi interzicerea organizaţiilor cu
caracter fascist, rasist sau xenofob
7.1. Combaterea cultului
mareşalului Antonescu
Īncă de la acordarea denumirii
„Ion Antonescu” unui bulevard din Tīrgu-Mureş, Liga PRO EUROPA şi-a
exprimat dezacordul faţă de resuscitarea cultul public al persoanelor
vinovate pentru Holocaustul din Romānia. Imediat după apariţia
Ordonanţei de urgenţă 31/2002 privind interzicerea organizaţiilor şi
simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob şi a promovării
cultului persoanelor condamnate pentru săvīrşirea unor infracţiuni
contra păcii şi omenirii, Liga PRO EUROPA a adresat o solicitare,
pentru modificarea acestei denumirii Bulevardului, către consilierii
locali, primarul municipiului Tīrgu-Mureş, Prefectura Judeţului Mureş,
Ministerul Culturii şi Cultelor, dar aceste demersuri au rămas fără
efect. Continuarea cultului lui Ion Antonescu, cu acordul tacit al
autoritatilor, a adus prejudicii grave imaginii
Romāniei şi poporului romān. Īn cursul anului 2005
Liga Pro Europa şi-a continuat activităţile pentru combaterea cultului
lui Ion Antonescu, astfel • 3 februarie 2005 - printr-un
comunicat, LPE a solicitat luarea de măsuri din partea autrorităţilor; •
2 martie 2005 - printr-un comunicat, LPE a salutat iniţiativă
prefectului judeţului Mureş, Cirpian Dobre, privind schimbarea
denumirii bulevardului Ion Antonescu; • 1 iunie 2005 - cu
ocazia conferinţei de presă, LPE a solicitat respectarea OUG 31/2002; •
28 iunie 2005 - LPE s-a adresat tuturor consilierilor locali solicitīnd
schimbarea denumirii Bulevardului Ion Antonescu, arătīnd că, īn cazul
īn care pīnă la data de 1 octombrie 2005 nu se va adopta o hotărīre īn
acest sens, va depune plīngeri penale; • 12 octombrie 2005 -
īn urma amīnării repetate a dezbaterii privind modificarea denumirii
Bulevardului Ion Antonescu de către consilierii locali ai municipiului
Tīrgu-Mureş, LPE a depus o plīngere penală īmpotriva celor care au
obstrucţionat respectarea prevederilor legale; opinia publică a fost
informată privind acest demers prin conferinţă de presă. La 13
octombrie 2005 Consiliul local al municipiului Tīrgu-Mureş a votat
modificarea solicitată.
7.2. Combaterea organizaţiilor cu
caracter fascist, rasist sau xenofob LPE a
solicitat īn mod repetat Ministerului Culturii, personal doamnei
ministru Mona Muscă, dar şi domnului vice prim-ministru Markó Béla, să
analizeze conţinutul periodicului intitulat Cuvāntul legionar, şi să ia
măsurile necesare, conform art. 8 paragraful (3) al ordonanţei, care
prevede: „constatarea contravenţiei şi aplicarea sancţiunii se fac de
către personalul īmputernicit īn acest scop de către ministrul culturii
şi cultelor”. Īn ciuda sesizărilor noastre, periodicul a apărut şi īn
continuare. Organizaţiile cu caracter fascist, rasist sau
xenofob (Noua Dreaptă, Mişcarea Legionară) activează īn continuare,
fără nici o restricţie.
8.
Combaterea discriminării
8.1. Proiectul de lege privind
combaterea discriminării Consiliul Naţional
pentru Combaterea Discriminării, īn parteneriat cu societatea civilă
(ACCEPT, Centrul de Resurse Juridice, LPE, Romani CRISS), a elaborat un
nou proiect de lege privind combaterea discriminării, ce se află īn
momentul de faţă īn faza avizării Guvernului Romāniei. Principalele
elemente noi ale proiectului sīnt: • definirea clară a
noţiunilor cu care operează legea; • schimbarea sarcinii
probei; • introducerea unei secţiuni penale; •
subordonarea CNCD Parlamentului Romāniei şi nu Guvernului; •
crearea birourilor judeţene; • definirea clară a atribuţiilor
CNCD, Colegiului Director şi Preşedintelui CNCD.
8.2. Urmărirea activităţii de
sancţionare a CNCD LPE a elaborat un studiu
intitulat Combaterea discriminării prin intermediul sancţiunilor
aplicate de CNCD, formulīnd următoarele concluzii: 1. Peste o
treime din cazurile sesizate de LPE nu a fost soluţionată de CNCD sau
soluţia nu s-a comunicat către LPE; la fel, peste o treime din cazuri
nu s-a soluţionat conform aşteptării organizaţiei. Īn singurul caz
pornit de LPE īmpotriva soluţiei CNCD de neconstatare a discriminării,
instanţa a dat cīştig de cauză petentului. Aceste date arată un grad
scăzut de sensibilitate a CNCD faţă de sesizările venite din partea
organizaţiilor de drepturile omului. 2. Termenul pentru
soluţionarea cauzelor este relativ lung, īn special dacă necestă o
anchetă specială. Comunicarea hotărīrilor luate de CNCD īntīrzie
deseori. Īn situaţia īn care soluţiile de constatare a discriminării
sīnt atacate de persoanele vizate, CNCD nu informează petiţionarii
privind aceste procese, deşi ar putea avea calitate procesuală. Īn
această condiţie, petiţionarii rămīn cu convingerea soluţionării juste
a plīngerii lor, deşi instanţele pot lua decizii contrare. Pentru
o mai bună funcţionare a CNCD şi eficientizarea combaterii
discriminării prin aplicarea sancţiunilor, Liga PRO EUROPA a propus un
set de recomandări: • analiza periodică a situaţiei
plīngerilor de către CNCD pentru a evita ca unele să rămīnă
nesoluţionate; • calificarea profesională continuă a
personalului CNCD; • īnfiinţarea birourilor judeţene ale CNCD
pentru investigarea īn timp util a cazurilor de discriminare; •
prevederea obligativităţii informării petenţilor īn situaţia īn care
hotărīrea de constatare a discriminării a fost atacată īn contencios
administrativ şi, īn mod similar, informarea persoanelor acuzate de
comiterea discriminării īn situaţia īn care petenţii au atacat
hotărīrea de neconstatare a discriminării.
8.3. Studiul discriminării
rasiale īn judeţele Arad, Cluj, Harghita, Sibiu şi Timiş Īn
cursul anului 2005, LPE a pregătit un studiu privind discriminarea
rasială īn cinci judeţe (anul trecut au fost monitorizate judeţele
Mureş şi Satu Mare). Studiul (īn curs de multiplicare), a
constatat o serie de manifestări ale discriminării rasiale, formulīnd
următoarele recomandări: 1. Consiliul Naţional pentru
Combaterea Discriminării ar trebui • să informeze instituţiile
menite să aplice legislaţia privind non-discriminarea; • să
ofere traininguri, prin colaborare cu ONG-urile specializate īn
domeniu, pentru cadre didactice, funcţionari publici, poliţişti,
procurori, judecători. 2. Ministerul Educaţiei Naţionale şi
Cercetării ar trebui • să introducă īn curricula şcolară mai
multe informaţii privind comunităţile etnice din Romānia (īn manualele
de istorie şi geografie), ca şi referitor la problematica discriminării
(īn manualele de educaţie civică); • să nu avizeze acele
manuale care crează sterotipii negative la adresa diferitelor
comunităţi; • să permită elaborarea manualelor īn limba
maternă, nu doar traducerea manualelor elaborate īn limba romānă; •
să creeze un inventar al deficienţelor īn domeniul cadrelor didactice
care predau īn limba minorităţilor, oferind mai multe locuri speciale
la universităţi īn domeniile īn care nu sīnt suficiente cadre didactice; •
să ofere mai multe locuri speciale pentru minorităţi īn domeniul
dreptului, pentru a balansa lipsa actuală a persoanelor minoritare din
sistemul judiciar; • să elaboreze curricula şcolară īn aşa fel
īncīt să nu-i suprasolicite pe cei care īnvaţă īn limba maternă; •
să ofere educaţie īn limba maternă, unde există comunităţi
considerabile, īn toate profilele şi domeniile; • să elaboreze
noi strategii de evaluare a cadrelor didactice, luīnd īn considerare nu
numai rezultatele copiilor, dar īn mod deosebit şi originea socială a
lor, pentru a-i promova pe cei care obţin rezultate īn educarea
comunităţilor, persoanelor dezavantajate; aceste evaluări ar trebui să
afecteze salarizarea cadrelor didactice; • să ofere burse
reale pentru elevii care provin din medii sărace şi care au rezultate
bune la īnvăţămīnt. 3. Ministerul Culturii şi Cultelor ar
trebui să asigure prezentarea culturii minorităţilor naţionale īn muzee
şi alte instituţii de cultură aflate īn subordinea ministertului. 4.
Inspectoratele judeţene şcolare ar trebui • să verifice
multiculturalismul şcolilor multilingve, multiculturalismul ar trebui
promovat nu numai īn clasele cu predare īn limbile minorităţilor, dar
şi pe coridoarele şcolilor sau cu ocazia diferitelor serbări; •
să intervină pentru a nu se crea şcoli de stat „elite” prin excluderea
copiilor romi; orice discriminare directă sau indirectă (inclusiv
separarea copiilor romi de neromi īn clase diferite, dacă acest lucru
nu este consecinţa predării limbii romani) trebuie oprită din timp, cu
consecinţe asupra directorilor de şcoli; practica privind şcolile
speciale trebuie revizuită; • să schimbe politicile de numire
a directorilor şi directorilor adjuncţi de şcoli, pentru a nu oferi
persoanelor minoritare doar funcţia de director adjunct. 5.
Pentru tratamentul corespunzător al grupurilor dezavantajate, modulele
de pedagogie din cadrul universităţilor trebuie să prevadă metode şi
tehnici corespunzătoare, iar īn activitatea de practică pedagogică
aceste şcoli nu ar trebui evitate. 6. Ministerul Administraţiei Publice
şi Internelor ar trebui • să găsească căi de a
interesa funcţionarii publici īn obţinerea cunoştinţelor referitore la
minorităţi şi fenomenul discriminării, totodată să verifice
funcţionarii publici periodic īn ceea ce priveşte legislaţia. •
să găsească măsuri pozitive pentru a lărgi numărul persoanelor de altă
etnie īn cadrul Poliţiei. 7. Ministerul Justiţei ar trebui să
revizuiască politicile privind anchetele penale, lărgind structură
existentă, insuficientă īn momentul de faţă. 8. Autorităţile
ar trebui să creeze structuri de control intern pentru a verifica
legalitatea diferitelor acte, cu scopul de a respecta prevederile
legale privind utilizarea limbii materne, de implementare a măsurilor
speciale şi de combatere a discriminării. Problemele, necesităţile sau
propunerile privind noile măsuri speciale ar putea fi comunicate
Consiliului Naţional de Combatere a Discriminării, pentru a găsi
soluţii la nivel naţional. 9. Pentru a soluţiona situaţiile
variate şi numeroase, Consiliul Naţional de Combatere a Discriminării
ar trebui să deschidă filiale judeţene sau regionale. 10. Ar
trebui folosite fonduri guvernamentale şi locale pentru a crea condiţii
de viaţă normale pentru comunităţile de romi. Fondurile guvernamentale
ar trebui descentralizate. Ajutoarele prevăzute prin lege pentru
grupurile dezavantajate (cum ar fi venitul minim garantat) ar trebui
oferite integral. 11. Legislaţia privind partidele politice şi
procesul electoral trebuie modificată pentru a elimina prevederile
discriminatorii care afectează participarea unor organizaţii
reprezentative ale minorităţilor īn viaţa politică din Romānia.
8.4.
Manifestările antisemitismului şi xenofobiei
Tolerarea
cultului persoanelor condamnate pentru crime īmpotriva umanităţii şi a
organizaţiilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob de către
autorităţile din Romānia a adus după sine repetate manifestări
antisemite. Un astfel de exemplu a fost vopsirea svasticii pe
pereţii sinagogii şi ai unor clădiri din Tīrgu-Mureş īn ziua de 1
octombrie 2005. Aceste manifestări sīnt efectul tolerării de către
autorităţi a publicaţiilor şi organizaţiilor rasiste, a cultului
persoanelor condamnate pentru crime īmpotriva umanităţii. Īn
urma acestui eveniment, LPE a solicitat autorităţilor să ia măsuri
conforme cu Ordonanţa de urgenţă 31/2002 privind interzicerea
organizaţiilor şi simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob
şi a promovării cultului persoanelor vinovate de săvīrşirea unor
infracţiuni contra păcii şi omenirii, totodată şi-a exprimat
solidaritatea faţă de membrii comunităţii evreieşti din Tīrgu-Mureş. LPE
a constatat manifestări de antisemitism şi īn cadrul comunităţii de
maghiari, un „import” al rasismului din Ungaria, spre exemplu prin
invitarea formaţiei de capete rase „Egészséges Fejbőr”. Antisemitismul
manifestat la o şedinţă a Uniunii Civice Maghiare din Romānia a fost
sancţionat, la sesizarea LPE, de Consiliul Naţional pentru Combaterea
Discriminării. LPE a atras atenţia Inspectoratului Judeţean de
Poliţie Timiş asupra activităţii organizaţiei Noua Dreaptă din
Timişoara, care a vopsit simbolul organizaţiei şi expresii rasiste la
adresa romilor.
9. Drepturile minorităţilor
9.1.
Proiectul Legii privind statutul minorităţilor naţionale din Romānia Īn
cadrul activităţilor de monitorizare a reformei legislative, Liga PRO
EUROPA a depus un semnificativ efort pentru crearea unui cadru legal al
drepturilor minorităţilor naţionale din Romānia, prin campanii de lobby
şi de advocacy atīt pentru ratificarea tratatelor internaţionale īn
domeniu cīt şi pentru adoptarea unei legislaţii interne favorabile. Am
semnalat de repetate ori necesitatea existenţei unei legi a
minorităţilor (cum ar fi Raportul paralel la Convenţia-cadru pentru
protecţia minorităţilor naţionale, trimisă īn martie 2005 Consiliului
Europei), care să ofere cadrul legal necesar păstrării identităţii
comunităţilor etnice. Īn aceste condiţii, Liga PRO EUROPA,
organizīnd şi prima dezbatere cu această temă la care au fost invitaţi
reprezentanţii organizaţiilor minorităţilor naţionale, a salutat
elaborarea proiectului Legii privind statutul minorităţilor naţionale
din Romānia, care recunoaşte minorităţile naţionale ca factori
constitutivi ai statului romān, īnsumează drepturile garantate
persoanelor aparţinīnd minorităţilor naţionale şi elaborează — īn
spiritul Rezoluţiunii Adunării Naţionale de la Alba Iulia (1 Decembrie
1918) — cadrul autonomiilor culturale. Proiectul de lege,
lansat īn martie 2005, a suferit numeroase modificări, dar, īn ciuda
eforturilor depuse, organizării a nenumărate dezbateri, seminarii, mese
rotunde pe tema proiectului, chiar şi forma depusă la Parlamentul
Romāniei, conţinea deficienţe serioase, care, dacă nu vor fi īnlăturate
din proiect, vor avea un serios impact negativ. Prevederile
criticate de organizaţiile neguvernamentale au fost, īn mod similar,
criticate şi de Comisia de la Veneţia. Prin urmare, dacă vocea
societăţii civile ar fi fost ascultată, nu s-ar fi ajuns la o astfel de
critică. Liga PRO EUROPA şi-a a arătat punctul de vedere,
solicitīnd: • reglementarea procedurii privind recunoaşterea
unei comunităţi ca minoritate naţională; • realizarea unei
concordanţe īntre tratatele internaţionale īn domeniu ratificate de
Romānia şi drepturile prevăzute de proiectul de lege, pentru a nu lăsa
anumite drepturi īn afara prevederilor legislative interne; •
modificarea Capitolului III, intitulat Organizaţiile cetăţenilor
aparţinīnd minorităţilor naţionale, pentru a evita crearea fortaţă a
unui sistem monopartidic īn cadrul comunităţilor etnice; •
modificarea Capitolul V, Autonomia culturală, īn sensul de a crea
structuri ale autonomiei culturale care respectă principiul
subsidiarităţii, totodată īn sensul de a realiza democraţia internă a
comunităţilor.
9.2. Raportul paralel privind
implementarea īn Romānia a Convenţiei-cadru pentru protecţia
minorităţilor naţionale Īn februarie 2005 LPE a trimis
Consiliului Europei un raport paralel privind modul īn care s-a
implementat īn Romānia Convenţia-cadru pentru minorităţile naţionale. Raportul,
după ce analizează situaţia existentă, formulează următoarele
recomandări: • este nevoie de elaborarea şi adoptarea unei
legi a minorităţilor naţionale care prevede, īntre altele, criteriile
şi procedura de recunoaştere a comunităţilor ca fiind minorităţi
etnice, totodată şi modalitatea prin care organizaţiile reprezentative
ale minorităţilor pot participa la alegeri, fără a crea o discriminare
īntre ele; • īn loc de forma actuală a Consiliului Naţional
pentru Combaterea Discriminării este nevoie de crearea unei structuri
independente de Guvern (subordonat Parlamentului, īn condiţii similare
cu instituţia Avocatul Poporului), cu filiale judeţene care garantează
operativitatea soluţionării sesizărilor; • atitudinea
magistraţilor faţă de romi trebuie modificată prin organizarea de
cursuri de sensibilizare faţă de problematica discriminării rasiale; •
dreptul de proprietate al comunităţilor etnice şi religioase trebuie
asigurat prin urgentarea procedurii de retrocedare a bunurilor; •
trebuie create acele structuri şi mecanisme legislative prin care
patrimoniul cultural al comunităţilor minoritare poate fi protejat;
acest patrimoniu nu poate fi tratat, īn continuare, ca un patrimoniu
„străin”; • trunchiul obligatoriu al programei şcolare ar
trebui să includă şi cultura comunităţilor etnice din Romānia, īn loc
de „istoria romānilor” ar trebui să se predea „istoria Romāniei” care
să renunţe la teoria superiorităţii populaţiei majoritare şi să
pomoveze respectul reciproc; • este nevoie de continuarea şi
lărgirea măsurilor speciale pentru formarea intelectualităţii, īn
special a cadrelor didactice din rīndul comunităţilor minoritare; •
la toate nivelele şi formele de educaţie unde există īnvăţămīnt īn altă
limbă decīt cea romānă trebuie asigurate manuale īn limba de studiu; •
curricula pentru pregătirea cadrelor didactice (prin licee pedagogice
şi facultăţi cu profil pedagogic) trebuie să includă elemente ale
culturii romilor, la fel, practica pedagogică ar trebui să se
desfăşoare şi la şcolile şi clasele cu un număr semnificativ de romi; •
īnvăţămīntul din Romānia ar trebui să se bazeze īn principal pe
formarea aptitudinilor şi cunoştinţelor īn şcoli şi nu doar prin
activitatea extraşcolară a părinţilor; astfel nu nivelul de educaţie al
părinţilor ar afecta īn mod hotărītor succesul şcolar al elevilor, ci
aptitudinile elevilor; • īn situaţia īn care īmbunătăţirea
calităţii educaţiei īn zone rurale şi greu accesibile ar deveni o
prioritate īn reforma educaţională, acest lucru ar avea un efect
pozitiv şi asupra acelor comunităţi etnice care locuiesc preponderent
īn astfel de zone; • este nevoie de restructurarea şi
completarea muzeelor, caselor memoriale, etc. īn aşa fel īncīt să ofere
publicului posibilitatea de a cunoaşte cultura, istoria comunităţilor
minoritare; • trebuie să se realizeze o totală separaţie
dintre stat şi biserică, oferind totodată condiţii de egalitate tuturor
cultelor; • emisiunile televiziunilor şi radiourilor publice
trebuie să ofere spaţiu şi prezentării problemelor reale şi actuale ale
minorităţilor etnice; • pentru a evita o interpretarea a
prevederilor legale care să fie contrară Convenţiei-cadru, Legea
administraţiei publice locale, la art. 90, alin. 4 ar trebui să prevadă
īn mod expres afişarea denumirii străzilor şi a altor indicaţii
topografice īn limbile minorităţilor naţionale care au o pondere de cel
puţin 20% din numărul locuitorilor; • trebuie elaborate
politici pentru aplicarea unor măsuri speciale care să reducă
dimensiunile discriminării structurale, garantīnd participarea efectivă
a persoanelor aparţinīnd minorităţilor naţionale la viaţa culturală,
socială şi economică; • pentru implicarea organizaţiilor
reprezentative ale minorităţilor naţionale īn soluţionarea treburilor
publice care-i privesc, trebuie găsite soluţii viabile, cum ar fi
aplicarea măsurilor speciale care să garanteze prezenţa lor īn
structurile decizionale locale (consilii locale, consilii judeţene); •
pentru mai buna implicare a organizaţiilor minorităţilor naţionale īn
procesului legislativ, ar trebui să se solicite avizul Consiliului
pentru Minorităţile Naţionale cu privire la acele legi care
reglementează situaţia minorităţilor naţionale; • legea care
limitează dreptul cetăţenilor romāni de a părăsi ţara trebuie abrogată,
lăsīnd statele ţintă să solicite actele sau sumele īn cauză,
autorităţilor din Romānia revenind doar obligaţia de a informa
cetăţenii cu privire la restricţiile de intrare īn diferite ţări.
10.
Cazurile cu impact deosebit finalizate īn anul 2005
10.1.
Cazul Hădăreni Cazul Hădăreni, monitorizat de LPE īncă īn
primele zile de după evenimente, din septembrie 1993, a fost soluţionat
de CEDO prin constatarea īncălcării dreptului la tratament uman,
dreptului la viaţă de familie, dreptului la un proces echitabil,
dreptului la un recurs efectiv, arătīnd că aceste drepturi au fost
īncălcate īn mod discriminatoriu. A fost prima soluţie a CEDO īn care
Romānia a fost condamnată pentru atitudinea rasistă a autorităţilor
statului. Totodată īn anul 2005 şi alte cazuri similare,
anchetate prima dată şi iniţiate spre a fi trimise la CEDO de LPE, au
primit soluţie de admisibilitate: cazul Caşinul Nou şi cazul Plăieşii
de Sus.
10.2. Cazul Andreea Ciucă Liga PRO
EUROPA a fost prima organizaţie neguvernamentală care a luat o
atitudine fermă īn cazul preşedintei Tribunalului Mureş, Andreea Ciucă,
arătīnd īn comunicatul din 12 iunie 2003 neregulile comise de Parchetul
Naţional Anticorupţie, Ministerului Justiţiei, Serviciul Romān de
Informaţii, şi solicitīnd respectarea cu stricteţe a prevederilor
Convenţiei europene a drepturilor omului, pentru a crea un mediu optim
de lucru instanţelor de judecată. Cazul a fost soluţionat de
Īnalta Curte de Casaţie şi Justiţie prin care doamna Andreea Ciucă a
fost achitată. LPE a solicitat explicaţii din partea
persoanelor (fostul ministru al justiţiei, directorul SRI) care, īn
2003, prin īncălcarea prezumţiei de nevinovăţie, au făcut declaraţii
publice privind legăturile doamnei Andreea Ciucă cu mafia şi
criminalitatea transfrontalieră, ca opinia publică să fie informată
asupra motivelor politice pentru care preşedinta Tribunalului Mureş a
fost expusă arestării abuzive şi unui tratament inuman şi degradant.
|