Situaţia drepturilor omului şi ale minorităţilor din Romānia, 2004
Raport elaborat de Liga PRO EUROPA
1. Dreptul de proprietate
Lipsa unei „legi speciale” de aplicare a Legii 10/2001 īncalcă dreptul la proprietate
Legea
nr. 10 din 8 februarie 2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate īn mod abuziv īn perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
prevede măsuri reparatorii pentru imobilele care nu pot fi restituite
īn natură. La trei ani de la intrarea īn vigoare a acestei legi,
persoanele care au dreptul la măsuri reparatorii aşteaptă degeaba să
primească daunele corespunzătoare. Motivul: nu s-au elaborat normele
care prevăd modalităţile de aplicare a măsurilor reparatorii. Īn
acele cauze īn care foştii proprietari au cerut retrocedarea de mai
bine de 6 ani, Liga PRO EUROPA a propus victimelor să se adreseze
Curţii Europene a Drepturilor Omului.
Limitarea dreptului de proprietate - cazul familiei B.
Īn
1993, cīnd devenea membru al Consiliului Europei, Romānia promitea
respectarea dreptului de proprietate şi prin retrocedarea bunurilor
confiscate īn mod abuziv de regimul comunist. Totuşi, cele mai
frecvente īncălcări ale drepturilor omului, constatate de Curtea
Europeană a Drepturilor Omului au fost īn acest domeniu, datorită
īntīrzierii adoptării unor legi īn domeniu sau datorită aplicării
greşite a acestor legi. Īn ciuda soluţiilor CEDO, favorabile victimelor
abuzurilor, instanţele continuă practica prin care se limitează dreptul
de proprietate. Familiei B. i s-au confiscat īn martie 1949 nu doar
bunurile imobile (fiind evacuaţi din propria lor casă), dar şi bunurile
mobile, īntre care unele din aur şi argint. Deşi există un inventar
privind bunurile confiscate (anexate la procesul-verbal īntocmit cu
ocazia evacuării, īn care se arată că obiectele de aur au fost ridicate
de prefectul judeţului Mureş), instanţa a respins cererea familiei
motivīnd că nu există o reglementare expresă pentru asemenea bunuri.
Īntrucīt chiar şi īn lipsa acestor reglementări se puteau aplica
prevederile dreptului comun, familia B. a fomulat o plīngere la Curtea
Europeană a Drepturilor Omului īmpotriva soluţiei instanţelor locale.
Poziţia Ligii PRO EUROPA faţă de distrugerea fostei biserici greco-catolice din Ungheni
La
data de 13 august 2004, Guvernul Romāniei a emis Ordonanţa nr. 64/2004
pentru completarea art. 3 din Decretul-lege nr. 126/1990 privind unele
măsuri referioare la Biserica Romānă Unită cu Roma (greco-catolică),
care introduce un nou aliniat (nr. 2) la art. 3 cu următorul cuprins:
„Īn cazul īn care reprezentanţii clericali ai celor două culte
religioase nu ajung la un acord īn cadrul comisiei mixte prevăzute la
alin. 1, partea interesată are deschisă calea acţiunii īn justiţie
potrivit dreptului comun.” Este surprinzător faptul că īntr-un stat
de drept, unde dreptul la proprietate este garantat, ca şi accesul
liber la justiţie, să fie nevoie de emiterea unei astfel de ordonanţe.
Astfel Guvernul Romāniei recunoaşte, īn cele din urmă, că principiile
enunţate īn Constituţia Romāniei şi Convenţia europeană a drepturilor
omului pot fi aplicate, īn mod nediscriminatoriu, şi īn favoarea
Bisericii Greco-Catolice. Opoziţia Bisericii Ortodoxe Romāne faţă de
emiterea acestei ordonanţe arată că această biserică nu acceptă să fie
lipsită de privilegiile care i-au fost conferite de regimul comunist şi
perpetuate īncă 14 ani. Īntre timp, Biserica Ortodoxă Romānă a
reluat acţiunile de distrugere a bisericilor greco-catolice. Spre
exemplu au reīnceput lucrările la Ungheni prin care biserica de piatră,
construită īn anul 1858 de comunitatea greco-catolică, este „īnvelită”
cu o construcţie nouă. Liga PRO EUROPA solicită Bisericii Ortodoxe
Romāne să oprească aceste activităţi, totodată se adresează
Ministerului Culturii şi Cultelor, Direcţiei judeţene pentru Cultură,
Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional şi Prefecturii judeţului Mureş
să intervină pentru stoparea distrugerii fostei biserici greco-catolice
din Ungheni.
2. Discriminare
Discriminare rasială la Sibiu
Liga
PRO EUROPA a depus o sesizare la Consiliul Naţional pentru Combaterea
Discriminării privind o discriminare rasială care a avut loc la un bar
din Sibiu, victima fiind un tīnăr participant la Academia
Interculturală Transsylvania. Tīnărul a fost somat de personalul
barului să părăsească locul, īntrucīt acolo nu sīnt serviţi „ţigani”.
Deşi la plīngere au fost ataşate 20 de declaraţii de martori, īn patru
luni CNCD nu a fost capabil să soluţioneze cazul. Liga PRO EUROPA de
nenumărate ori a atras atenţia autorităţilor competente că structura
actuală a Consiliului nu face posibilă reala combatere a discriminării,
fiind nevoie nu doar de un consiliu naţional, dar şi de structuri
judeţene.
Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării tergiversează soluţionarea cazurilor
Liga
PRO EUROPA a depus o primă sesizare la Consiliul Naţional pentru
Combaterea Discriminării īncă la data de 3 decembrie 2003. Au trecut
patru luni, şi īn afara faptului că s-a īnregistrat cazul, nu am primit
nici o informare privind soluţionarea lui. Nici măcar nu au fost
contactaţi martorii evenimentului īn cursul căruia un student rom a
fost dat afară dintr-un local. Īntrucīt legislaţia privind regimul
juridic al contravenţiilor prevede că „aplicarea sancţiunii amenzii
contravenţionale se prescrie īn termen de 6 luni de la data săvārşirii
faptei”, astfel de tergiversări pot avea efectul de a nu se mai putea
aplica contravenţia.
Refuzul Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării de a soluţiona sesizări privind discriminări rasiale
Cu
puţin timp după īnfiinţarea Consiliului Naţional pentru Combaterea
Discriminării (august 2002), preşedintele acestei instituţii, Cristian
Jura, a declarat că īn Romānia nu există discriminare rasială. Această
declaraţie, repetată cu ocazia mesei rotunde organizate la Bucureşti de
European Commission against Racism and Intolerance īn perioada 15-17
octombrie 2002, a stīrnit dezaprobarea totală a participanţilor din
partea Consiliului Europei, care au arătat că o astfel de situaţie
idilică nu există īn nici o ţară. (Īn momentul de faţă dl. Crisitan
Jura este secretar de stat la Departamentul pentru Minorităţile
Naţionale.) Īn ciuda repetatelor conferinţe, seminare, rapoarte,
studii, discuţii, mentalitatea membrilor Colegiului Director al
Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării nu s-a schimbat īn
mod semnificativ faţă de problematica discriminării rasiale. Cīteva exemple semnificative īn acest sens: 1.
La 3 decembrie 2003, Liga PRO EUROPA a trimis o sesizare către
Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (īnregistrat la 8
decembrie 2003 cu nr. 4035 la CNCD) care conţinea şi o serie de
declaraţii de martori. Pīnă īn momentul de faţă cazul nu a fost
soluţionat, cei peste zece martori nu au fost contactaţi. (Conform
declaraţiei lor, un student rom a fost dat afară dintr-un local īn
Sibiu la sfīrşitul lunii noiembrie.) Īntrucīt legislaţia privind
regimul juridic al contravenţiilor prevede că „aplicarea sancţiunii
amenzii contravenţionale se prescrie īn termen de 6 luni de la data
săvīrşirii faptei”, īn urma tergiversării contravenţia nu se mai poate
aplica. 2. La data de 17 februarie 2004 Liga PRO EUROPA a trimis o
sesizare la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, īn care
s-a arătat că un primar din Romānia a declarat īn mod public
următoarele: „Studiez posibilitatea de a evacua ţiganii din casele din
zona centrală a municipiului. Cred că ar ajunge o sumă de 15 milioane
fiecărui infractor, ţigan, cerşetor, ca să plece din oraş.” Am
considerat că o astfel de declaraţie contravine art. 19 al Ordonanţei
Guvernului 137/2000 (cu modificările ulterioare), care garantează
dreptul la demnitate personală. La 22 martie 2004 plīngerea iniţială a
fost completată cu copia unui articol de ziar apărut īn Cotidianul din
18 martie, care menţionează: „Romii din acest oraş vor putea beneficia
de locuinţele construite de primărie, dar cu condiţia să semneze un
«regulament de bună purtare»”, „Edilul a declarat război romilor din
alte localităţi”, „Regulamentul va prevedea că, īn cazul nerespectării
condiţiilor, «romii vor fi ogligaţi să plece imediat», iar dacă īn cei
cinci ani, cīt vor avea contracte de īnchiriere, cu chirii modice, «vor
demonstra ca sīnt civilizaţi, au slujbe şi īşi trimit copiii la şcoală,
primăria le va da posibilitatea să cumpere locuinţele īn rate»”. Īn
completarea sesizării, am arătat că aceste declaraţii din nou īncalcă
dreptul la demnitate a romilor, sugerīnd că pentru această comunitate
ar fi nevoie de măsuri de protecţie speciale, pentru a nu distruge
zonele īn care locuieşte. La plīngerea iniţială nu am primit
răspuns, iar completarea a fost soluţionată ca plīngere separată, īn
mod defavorabil, considerīnd că nu poate fi vorba de discriminare
īntrucīt Primăria a făcut precizarea conform căreia familiile
beneficiare „nu sīnt īn exclusivitate familii de romi”. Īn acest caz
declaraţiile primarului sīnt şi mai grave. Dacă ar fi fost vorba numai
de beneficiari romi, utilizarea acestui termen se putea īnţelege, deşi
prezentarea conotaţiilor negative afectează dreptul la demnitate. Īn
situaţia dată īnsă īn mod evident trebuia să se utilizeze termenul de
„beneficiarii locuinţelor sociale” şi nu „romii”. 3. O altă sesizare
(din 18 noiembrie 2003), cu privire la solicitarea unei taxe de 500.000
lei din partea participanţilor la un concurs de femeie de serviciu la o
intituţie publică, a fost soluţionată īn mod defavorabil la 11 martie
2004, motivīnd că prevederile legale permit perceperea unei astfel de
taxe. Pentru stoparea fenomenului discriminării indirecte care se
produce īn mod inevitabil īn astfel de cazuri, Consiliul Naţional
pentru Combaterea Discriminării, īn conceptul nostru, trebuia să se
preocupe, cum formulează Ordonanţa Guvernului 137/2000 (art. 193), de
„armonizarea dispoziţiilor din cuprinsul actelor normative sau
administrative care contravin principiului nediscriminării”.
Poziţia Ligii PRO EUROPA īn privinţa modului de funcţionare al Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării
La
19 mai 2004 Liga Pro Europa a trimis o scrisoare la Consiliul Naţional
pentru Combaterea Discriminării cu scopul de a obţine informaţii
privind sesizările īn domeniul discriminării rasiale, īnaintate de
asociaţia noastră acestei instituţii. Neprimind răspuns, cu ocazia
conferinţei de presă din data de 2 iunie 2004, Liga Pro Europa, cu
argumente şi exemple concrete, a arătat că există un refuz din partea
Consiliului Naţional pentru Combaterea Dicriminării de a soluţiona
sesizări privind discriminări rasiale. De această dată nu a fost nevoie
nici de 24 de ore pentru CNCD de a elabora o poziţie „referitor la
acuzele Ligii Pro Europa”. Faţă de această poziţie, la data de 10
iunie 2004, Liga Pro Europa a trimis o scrisoare la Consiliul Naţional
pentru Combaterea Discriminării, solicitīnd o analiză mai aprofundată a
celor relatate de noi. [text] Īntre timp Liga Pro Europa a mai
fost informată (la data de 1 iulie 2004) asupra unei soluţii a
Consiliului Naţional pentru Combaterea Dicriminării. Conform Hotărīrii
nr. 146 din 21 mai 2004, Consiliul constată o discriminare rasială
(prin afectarea dreptului la demnitate personală, conform art 19 al
Ordonanţei 137/2000) produsă printr-un articol publicat īn cotidianul
Cuvīntul liber, şi hotăreşte „sancţionarea contravenientului Bonifaciu
Ardelean cu avertisment”. Această sancţiune este īnsă inexistentă,
īntrucīt art. 20, alin. (1) al Ordonanţei prevede: „Contravenţiile
prevăzute la art. 5-8, 10, art. 15 alin. (1), (3) şi (6), art. 16, art.
17 alin. (1), art. 18 şi 19 se sancţionează cu amendă īntre 2.000.000
lei şi 20.000.000 lei, dacă discriminarea vizează o persoană fizică,
respectiv cu amendă īntre 4.000.000 lei şi 40.000.000 lei, dacă
discriminarea vizează un grup de persoane sau o comunitate”. Īn mod
evident, trebuia să se aplice o contravenţie īntre 4 şi 40 milioane
lei, īntrucīt discriminarea vizează comunitatea maghiară. Aceeaşi
hotărīre soluţionează şi sesizarea Ligii Pro Europa privind un alt
articol publicat īn Cuvīntul liber. Īn acest caz Consiliul consideră că
autorul nu face altceva decīt prezintă o carte cu conţinut
discriminatoriu. Hotărīrea ignoră īnsă faptul că sesizarea se bazează
pe comentariile autorului articolului, citīnd īn mod expres un astfel
de comentariu: „lucrearea lui Weidlein are darul de a scoate īn
evidenţă tocmai această trăsătură fundamentală a spiritului maghiar” (a
unui popor care se află īncă evul mediu). Īn mod evident, prin
comentariile autorului „recenziei”, se aduc atingeri dreptului la
demnitate persoanlă, cum este prevăzut īn Ordonanţa 137/2000.
Soluţionarea de către Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării a cazurilor de discriminare
Liga
PRO EUROPA a trimis o serie de sesizări adresate Consiliului Naţional
pentru Combaterea Discriminării. Din 10 sesizări doar 6 au fost
soluţionate pīnă īn momentul de faţă, iar dintre acestea numai una īn
sensul constatării discriminării, dar şi īn acest caz s-a aplicat doar
avertisment, nu şi amendă. Modul īn care aceste sesizări sīnt
„soluţionate” este reflectat de cazul unui student rom căruia nu i s-a
permis accesul īntr-un local din Sibiu, īn timp ce colegii lui nu au
fost opriţi de personalul de pază din local. Sesizarea a fost trimisă
la data de 3 decembrie 2003, dar CNCD a luat o hotărīre doar la 12
august 2004 (hotărīrea a fost comunicată la 27 august 2004), după mai
bine de opt luni de la sesizare şi după mediatizarea tergiversării
soluţionării. Hotărīrea 239 din 12 august 2004 nu ţine cont de
declaraţia a peste zece martori (studenţi, cercetători), mai mult,
aceşti martori nici nu au fost contactaţi de CNCD pentru lămurirea
cazului. Au fost īnsă luate declaraţii scrise de la personalul de pază
şi ordine a clubului, soluţia fiind luată pīnă la urmă pe baza
declaraţiilor persoanelor īnvinovăţite. Pīnă īn iunie 2004,
Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Sibiu a refuzat transmiterea
către CNCD a constatării scrise, īntocmite de agenţii de poliţie la
faţa locului (chemaţi de grupul de studenţi pentru a constata faptul că
nu se permite accesul colegului lor), dar la data de 26 iulie a trimis
o adresă (nu constatarea īntocmită la faţa locului), prin care se
afirmă că cele sesizate nu se confirmă. Liga PRO EUROPA
intenţionează să formuleze o reclamaţie administrativă īmpotriva
acestei hotărīri, şi să lucreze īn parteneriat cu Centrul de Resurse
Juridice pentru clarificarea acestui caz.
3. Restricţii privind participarea organizaţiilor minoritare la alegerile locale
Īn
cursul anului trecut Liga PRO EUROPA şi-a ridicat de nenumărate ori
vocea īmpotriva tendinţelor de a restricţiona libertatea de asociere.
Noua lege a partidelor politice, modificarea ordonanţei privind
asiociaţiile şi fundaţiile s-au īnscris pe linia acestor restricţii ce
nu-şi au locul īntr-o societate democratică. A mai existat un proiect
de ordonanţă care avea rolul de a limita posibilităţile de creare a
organizaţiilor minorităţilor naţionale. Acest proiect de ordonanţă
limita atīt de drastic libertatea de asociere, īncīt Guvernul a
renunţat la emiterea lui. Restricţiile sīnt īnsă īntroduse prin
modificările ce urmează a fi aduse legislaţiei electorale locale.
Conform propunerii domnului deputat Varujan Pambuccian, organizaţiile
minorităţilor naţionale trebuie să obţină suportul a 15% din membrii
comunităţii, sau 25 de mii de susţinători din 15 judeţe cu cel putin
300 de semnături din fiecare cīnd pentru majoritari acest procent este
de 0,2%. Iniţiativa nu are alt scop decīt de a exclude orice competiţie
democratică dintre diferetile organizaţii din cadrul unei minorităţi,
conservīnd situaţia organizaţiilor care sīnt consideraţi ca unici
reprezentanţi. Liga PRO EUROPA militează pentru un sistem democratic
īn care libertatea de asociere nu este limitată printr-un număr excesiv
de mare de membrii fondatori, iar participarea la alegeri locale este
īn funcţie de susţinerea partidelor şi organizaţiilor pe plan local şi
nu pe plan naţional. Susţinem inclusiv posibilitatea participării
organizaţiilor neguvernamental neminoritare la alegerile locale īn
condiţii similare cu ale partidelor politice.
***
Cu
ocazia conferinţei de presă din 4 februarie 2004 am prezentat punctul
de vedere al Ligii PRO EUROPA asupra restricţiilor privind participarea
organizaţiilor minoritare la alegerile locale. Īn cursul lunii
februarie, īn parteneriat cu alte organizatii neguvernamentale
(Institutul pentru Politici Publice, Fundaţia pentru o Societate
Deschisă, Centrul de Resurse Juridice şa), Liga PRO EUROPA a protestat
īmpotriva acestei practici printr-o scrisoare deschisă, totodată a
trimis o scrisoare tuturor senatorilor, prezentīnd argumente īmpotriva
restricţiei. Cu toate acestea, din informaţiile pe care le deţinem,
prevederea discriminatorie s-a păstrat īn proectul de lege. Liga PRO
EUROPA intenţionează să sesizeze Consiliul Naţional pentru Combaterea
Discriminării.
Discreditarea organizaţiilor de drepturile omului
De
repetate ori, īn special īn perioada 1992-1996, au fost formulate o
serie de critici la adresa organizaţiilor neguvernamentale, ele fiind
acuzate spre exemplu cu trafic de maşini. Īn aceste condiţii a fost
deosebit de greu ca organizaţiile neguvernamentale să-şi construiască o
imagine corectă īn opinia publică. Prin urmare, organizaţiile care
desfăşoară activităţi de reală utilitate publică, nu pot trece cu
vederea faptul că alte organizaţii, prin nerespectarea unor standarde
etice, pot discredita īntregul sector neguvernamental. V. J. s-a
prezentat la Biroul pentru Drepturile Omului al Ligii PRO EUROPA
arătīnd că Organizaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului (OADO), care
a dobīndit statutul de utilitate publică īn noiembrie 2000, a perceput
o taxă de 3 milioane lei pentru īntocmirea unui dosar la Curtea
Europeană a Drepturilor Omului. Īn plus, i s-a refuzat ulterior
acordarea oricărei informaţii cu privire la situaţia cazului său. Īn
aceste zile V. J. a primit soluţia definitivă a Curţii prin care nu i
s-a dat cīştig de cauză. Considerăm că activitatea cu scop oneros a
unei organizaţii de drepturile omului aruncă o umbră asupra tuturor
organizaţiilor de acest tip, īn special dacă organizaţia respectivă se
bucură de o largă mediatizare (fiind singura organizaţie de drepturile
omului care a primit spaţiu de emisie printr-un program săptămīnal pe
canalul public de televiziune). Dorim să arătăm că atīt Liga PRO
EUROPA, cīt şi alte organizaţii de drepturile omului din ţară, care
promovează respectarea drepturilor omului, īşi oferă serviciile īn mod
gratuit, finanţīnd, la nevoie, onorariile avocaţilor sau chiar şi cele
legate de cheltuieli poştale.
4. Limitarea dreptului la un proces echitabil prin refuzul administrării probelor
Din
ce īn ce mai multe persoane se prezintă la Liga PRO EUROPA, arătīnd că
instanţele au refuzat administrarea unor probe, fără o reală motivaţie.
Acest fenomen este general īn cazul plīngerilor īmpotriva soluţiilor de
neīnceperea urmăririi penale, refuz ce se sprijină pe noile prevederi
ale Codului de procedură penală īn domeniu (intrate īn vigoare de la 1
ianuarie 2004), care, prin art. 2781 prevede: „instanţa, judecīnd
plīngerea, verifică rezoluţia sau ordonanţa atacată, pe baza lucrărilor
şi a materialului din dosarul cauzei şi a oricăror īnscrisuri noi
prezentate”. Īntr-o interpretare limitativă, nu se permite audierea
unor martori. Dorim să atragem atenţia asupra faptului că, īn
conformitate cu jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului
(Bönisch vs. Austria, 1985 şi altele), dreptul la un proces echitabil
include şi administrarea probelor propuse de ambele părţi.
Nerespectarea acestui drept va atrage după sine noi condamnări pentru
Romānia datorită violării drepturilor omului.
5. Libertatea de exprimare
Limitarea libertăţii de circulaţie a unor ziarişti
Sīmbăta,
28 februarie 2004, Bayer Zsolt, ziarist din Ungaria, īncercīnd să
călătorescă īn Romānia, a aflat că se află sub interdicţie abia la
frontieră, prin urmare nu-şi poate continua drumul. Nu i s-a comunicat
anterior această interdicţie, şi nici ulterior nu s-au furnizat
explicaţii privind motivele interdicţiei. Autorităţile din Romānia,
contactate de ziarişti, au afirmat că motivele interdicţiei reprezintă
informaţie clasificată, prin urmare nu se comunică. Situaţia este
similară cu cea a ziariştilor Victor Roncea, reporter al cotidianului
Ziua şi Ion Beldeanu, scriitor şi ziarist la săptămīnalul Bucovina
Culturală, cărora li s-a refuzat īn 2003 intrarea īn Ucraina, īn mod
similar, fără nici o explicaţie. Considerăm că această practică
contravine principiului libertăţii de circulaţie, impunīnd o
interdicţie care, nemotivată, permite orice abuz din partea
autorităţilor.
6. Autorităţile īn slujba cetăţeanului
Ori
de cīte ori Liga PRO EUROPA a discutat cu reprezentanţii poliţiei
despre cozile interminabile pentru a obţine o carte de identitate sau
paşaport, ni s-a adus la cunoştinţă faptul că nu există un spaţiu
suficient pentru a soluţiona īn mod corespunzător solicitările
cetăţenilor, totodată am fost informaţi că această situaţie se va
reglementa īn curīnd. Īntrucīt promisiunile privind soluţionarea
grabnică nu s-au adeverit, am verificat modul īn care spaţiul
Serviciului judeţean de evidenţă informatizată a persoanelor este
utilizat. Conform orarelor afişate, • ghişeul pentru paşapoarte este deschis 32 ore pe săptămīnă, cu o singură după masă; •
ghişeele pentru cărţile de identitate sīnt deschise 28 ore (ghişeul nr.
1) respectiv 27 ore (ghişeul nr. 2), cu două după mese; • ghişeul pentru permise auto este deschis 16 ore, cu o singură după masă; • ghişeele pentru īnmatriculări, radieri auto sīnt deschise 25 de ore, cu o singură după masă.
După cum se poate vedea de oricine cine are curiozitatea acest număr de
ore şi modul de organizare a programului sīnt total insuficiente pentru
oferirea unor servicii civilizate cetăţeanului. Prin urmare, īn loc
ca serviciul de evidenţa populaţiei să fie un serviciu īn slujba
cetăţeanului contribuabil, cetăţenii sīnt obligaţi să stea ore īn şir
la cozi īn condiţii total necivilizate, īn general īn timpul lor de
muncă. Nu doar la Serviciului judeţean de evidenţă informatizată a
persoanelor sīntem obligaţi să aşteptăm ore īn şir, dar şi la alte
instituţii, cum ar fi Casa judeţeană de pensii sau Administraţia
Financiară. Considerăm că ar fi timpul ca aceste autorităţi şi
instituţii, care sīnt finanţate din banii contribuabililor, să ia toate
măsurile pentru a asigura servicii de calitate, totodată şi īn afara
orelor care formează pentru majoritatea persoanelor timp de lucru.
Invităm reprezentanţii presei să aibă curajul de a prezenta īn imagini
realiste situaţia umilitoare la care este supus cetăţeanul de rīnd īn
faţa ghişeeurilor acestor instituţii publice.
***
Cu
ocazia conferinţei de presă din 4 februarie 2004 a Ligii PRO EUROPA, am
arătat că nu numai spaţiul, dar nici programul Serviciului judeţean de
evidenţă informatizată a persoanelor nu este conform cu nevoile
cetăţenilor. Ghişeele sīnt deschise preponderent īnainte de masă, cīnd
majoritatea oamenilor lucrează, īntre 16 şi 32 de ore pe săptămīnă. Situaţia
este similară şi la alte autorităţi. Spre exemplu, la Primăria
municipiului Tīrgu-Mureş orarul de primire a publicului este īntre ora
8 şi 12, iar īn două zile (marţi şi joi) īntre 14-16. Prin urmare,
persoanele care lucrează īntr-un singur schimb, pentru soluţionarea
oricărei probleme, sīnt obligate să lipsească de la locurile lor de
muncă. Considerăm că această atitudine moştenită din comunism a
autorităţilor, cīnd cetăţenii trebuiau să se supună fără drept de apel
autorităţilor, trebuie să se modifice. Solicităm ca toţi conducătorii
instituţiilor care oferă servicii publice să reanalizeze programele de
primire a publicului īn aşa fel īncīt să elimine formarea cozilor şi să
permită soluţionarea problemelor īn afara orelor de servici. De
asemenea, ghişeele de achitare a taxelor şi impozitelor să aibă program
prelungit īn perioadele de vīrf.
***
La
conferinţa de presă a Ligii PRO EUROPA din 4 februarie 2004, am atras
atenţia opiniei publice asupra unor probleme existente la Serviciului
judeţean de evidenţă informatizată a persoanelor. Īntre altele am
considerat că este nevoie şi de garantarea accesului persoanelor cu
dizabilităţi. Īn următoarele zile, prin parteneriatul realizat īntre
mai multe organizaţii neguvernamentale, cu logistica oferită de
Fundaţia Alpha Transilvană, s-a formulat o petiţie prin care s-a cerut
realizarea unor rampe pentru persoanele cu dizabilităţi locomotorii. Īn
afară de cele două organizaţii menţionate, petiţia a mai fost semnată
de Outward Bound, Fundaţia RheumCare, Asociaţia Pro Biciclo Urbo,
Fundaţia Māini Dibace, Asociaţia Handicapaţilor Locomotori Mureş. Īn
urma acestei acţiuni, Serviciului judeţean de evidenţă informatizată a
persoanelor a dat dovadă de receptivitate, astfel au fost montate rampe
mobile pe scara de acces la etaj. Sperăm că şi alte autorităţi vor
arăta un interes faţă de cetăţeni, asigurīnd un program adecvat pentru
primirea publicului şi garantīnd accesul persoanelor cu dizabilităţi la
serviciile publice.
7. Cazuri flagrante de īncălcare a drepturilor omului
Urmărire penală pentru acţiuni īmpotriva ordinii constituţionale
La
īnceputul lunii octombrie un număr de persoane din judeţul Mureş au
fost reţinuţi de poliţişti, īn timp ce puneau afişe privind intenţia de
a crea Consiliul Naţional al Secuilor. Persoanelor reţinute nu i s-au
adus la cunoştinţă motivele reţinerii (contrar prevederilor
Constituţiei Romāniei şi a Codului de procedură penală*), ei fiind
eliberaţi după ce au cerut īn mod insistent dreptul la avocat. Victimele
au depus o plīngere la Consiliul Naţional pentru Combaterea
Discriminării, considerīnd că reţinerea ilegală a avut un fond etnic.
Totodată Consiliul Suprem de Apărare a Ţării s-a autosesizat īn acest
caz, considerīnd iniţiativa Consiliului Naţional al Secuilor ca fiind o
acţiune īmpotriva ordinii constituţionale. S-au formulat şi plīngeri la
diferite parchete sub această acuzaţie. Fără să intrăm īn polemică
asupra sensului noţiunii de „ordine constituţională”, asupra tipurilor
de acţiune care pot fi īncadrate sub art. 1661 al Codului penal, este
semnifictiv faptul că — spre exemplu — asociaţiile monarhiste, deşi pun
sub īndoială forma de guvernămīnt a statului romān (cum este definit īn
art. 1 alin. 2 al Constituţiei Romāniei), nu sīnt acuzate de comiterea
de acţiuni īmpotriva ordinii constituţionale. Totodată organizaţii
extremiste de tipul Noii Drepte sau Mişcării Legionare, care
īntr-adevăr periclitează statul de drept, acţionează fără nici o
restricţie din partea autorităţilor care nu numai că nu se
autosesizează, dar īn situaţia sesizării refuză īnceperea urmăririi
penale pentru propagandă īn favoarea statului totalitar sau propagandă
naţionalist-şovină, ceea ce demonstrează fără tăgadă caracterul
discriminativ al acţiunii autorităţilor.
Neputinţa autorităţilor īn situaţia statuii lui Yitzhak Rabin
La
data de 15 ianurie 2004 Corneliu Vadim Tudor, preşedintele Partidului
Romānia Mare a dezvelit bustul fostului prim-ministru al Israelului,
Yitzak Rabin. Statuia a fost ridicată fără autorizaţie de construcţie
şi fără acordul familiei Rabin, totuşi autorităţile s-au limitat la
acordarea unei amenzi de doar 20 milioane lei. Este de neīnţeles cum nu
au putut interveni autorităţile sau de ce nu au dorit să intervină
pentru a īndepărta statuia īnainte de dezvelire. Deşi evenimentul a
afectat grav imaginea Romāniei, Ambasada Israelului exprimīndu-şi īn
mod public nemulţumirea, statuia stă şi īn momentul de faţă mărturie
neputinţei (sau a complicităţii?) autorităţilor īn faţa unor īncălcări
flagrante a ordinii publice. Īn această situaţie există pericolul de a
se crea un precedent periculos al cărui urmări sīnt incalculabile.
Perioada „de graţie” pentru chiriaşii din locuinţele redobīndite de foştii proprietari
Iniţial
termenul „de graţie” acordat chiriaşilor pentru a elibera locuinţele
retrocedate foştilor proprietari era anul 1999, ulterior 2002, iar cel
actual este 8 aprilie 2004. Īn momentul de faţă există sute de
familii care locuiesc īn astfel de locuinţe, şi majoritatea lor nu au
posibilitatea nici de a cumpăra, nici de a īnchiria o altă locuinţă.
Īntrebarea care se pune şi care trebuia pus acum 10 ani: care va fi
soarta acestor chiriaşi? Dreptul de proprietate este unul inalienabil,
care nu poate fi limitat īn mod abuziv, ori de cīte ori termenul „de
graţie” se apropie de sfīrşit. Ar fi fost obligaţia autorităţilor să
construiască, īn acest interval lung de timp, locuinţe sociale pentru
familiile care sīnt īn situaţii deosebite. Cum acest lucru nu s-a
īntīmplat īn Tīrgu-Mureş, riscăm ca peste cīteva luni numărul celor
fără locuinţă să ajungă la ordinul sutelor (īn principal persoane īn
vīrstă, cu pensii mici). Liga PRO EUROPA a tras un semnal de alarmă
īncă īn anul 2001, cīnd a apărut pericolul evacuării unui număr de 4
familii, arătīnd că problema trebuie tratată cu maximă seriozitate şi
trebuie găsite soluţii pentru familiile īn cauză.
Cazul R.D.
O
revistă locală a publicat recent documentele medicale privind starea
sănătăţii persoanei R.D., adăugīnd la observaţiile medicului, sub formă
de citat, şi fapte care īn realitate nu au fost constatate de medici. Liga
PRO EUROPA a apărat libertatea presei ori de cīte ori a constatat
abuzuri din partea autorităţilor, dar trebuie subliniat faptul că
libertatea de exprimare, conform Convenţiei europene a drepturilor
omului, art. 10, „comportă īndatoriri şi responsabilităţi”, acest drept
putīnd fi restrīns, īntre altele, pentru „protecţia reputaţiei sau a
drepturilor altora, pentru a īmpiedica divulgarea de informaţii
confidenţiale”. Codul penal pedepseşte divulgarea secretului
profesional (pentru care vinovăţia aparţine personalului unităţii
medicale care a pus la dispoziţia presei documentele), cīt şi
infracţiunile contra demnităţii (vinovat fiind ziaristul care, cu bună
ştiinţă, a publicat date false). Cazul R. D. are importanţă specială
pentru că nu este unul singular. De repetate ori presa scrisă şi
electronică prezintă persoane, cu date personale sau prin imaginea lor,
fără acordul acestora, īntr-un mod care afectează dreptul la demnitate.
Spre exemplu ca fiind infractori, deşi īncă nu sīnt condamnaţi.
Reamintim că īn cazul N.G., īn care Curtea Europeană a Drepturilor
Omului a dat soluţie de admisibilitate, unul dintre acuzaţiile aduse a
fost prezentarea minorului pe unul din posturile locale de televiziune
ca infractor. Considerăm că atīt persoanele care deţin secrete
profesionale, cīt şi presa trebuie să respecte caracterul confidenţial
al datelor personale, altfel se īncalcă prevederile Convenţei europene
a drepturilor omului privind interzicerea tratamentului degradant.
Abuzuri ale poliţiştilor soluţionate „pe cale amiabilă”
Biroul
pentru Drepturile Omului a constatat īn multe cazuri īn care abuzul a
fost comis de poliţişti o atitudine de favorizare a īnvinuiţilor şi
īnchiderea cercetării penale fără trimiterea lor īn judecată. De multe
ori victimele (īn marea majoritate a cazurilor romi) sīnt convinse
să-şi retragă plīngerile, după care, īn contradicţie cu prevederile
legislaţiei penale, ancheta nu se mai continuă. Īn cazul B. doi
poliţişti au pătruns, fără mandat, īn locuinţa lui K.L., au obligat
persoanele care se aflau īn locuinţă să se dezbrace, iar cīnd soţul s-a
opus ca soţia sa tīnără să fie dezbrăcată, toţi au fost bătuţi, īntre
care şi patru minori. S-au confiscat şi banii găsiţi asupra victimelor.
Plīngerea a fost depusă īncă īn noiembrie 2001 de domnul B., tatăl
unuia dintre minori. Ancheta penală nu a fost terminată īn mai bine de
trei ani, după care domnul B. a fost convins să-şi retragă plīngerea īn
schimbul unei anumite sume. După retragerea plīngerii, organele de
cercetare penlă (procurorii Parchetului de pe līngă Judecătorie) au dat
soluţia neīnceperii penale, deşi conform Codului penal, art. 192 alin.
2 şi 3 (violare de domiciliu īn formă agravantă), īn cazul īn care
fapta se săvārşeşte de două sau mai multe persoane īmpreună, īn timpul
nopţii, īmpăcarea nu īnlătură răspunderea penală. Situaţia este
similară şi pentru infracţiunea de tīlhărie (art. 211 C.p.) şi de
purtare abuzivă (art. 250 C.p.)
Accidente mortale de auto fără consecinţe penale
Īn
decursul anilor, Biroul pentru Drepturile Omului s-a confruntat cu mai
multe cazuri īn care rudele victimelor unor accidente auto au reclamat
soluţii de neīnceperea urmăririi penale faţă de şoferii care au comis
accidentul. Īn unele dintre aceste cazuri, prin sprijinul dat de Liga
PRO EUROPA acestor rude, anchetele au fost, la urma urmei, finalizate.
Ca şi īn cazul abuzurilor poliţiştilor soluţionate „pe cale amiabilă”,
am constatat că īn majoritatea cazurilor victimele erau romi. Īn
cazul C.F., accidentul s-a produs īn iulie 2001. Două persoane care
aşteptau īn staţia de autobuz a unei comune apropiate de Sighişoara, au
fost călcate de un camion. Şoferul a īncercat să fugă de la locul
faptei, fiind oprit de celelalte persoane care se aflau īn staţie.
Rudele victimelor s-au interesat de repetate ori la Poliţia
municipiului Sighişoara, primind răspunsul că ancheta este īn curs.
Văzīnd că nu se finalizează ancheta, la īnceputul lunii februarie 2004
s-au prezentat la Biroul pentru Drepturile Omului. Am trimis scrisori
la Poliţia municipiului Sighişoara şi la Inspectoratul de Poliţie al
judeţului Mureş pentru a afla motivele tergiversării anchetei. Conform
răspunsului primit de la IPJ Mureş, Parchetul de pe līngă Judecătoria
Sighişoara a dispus scoaterea de sub urmărirea penală a īnvinuitului
īncă īn iunie 2003 (la aproape doi ani după producerea accidentului),
„apreciindu-se că faptei īi lipseşte unul dintre elementele
constitutive ale infracţiunii”, sugerīnd că accidentul nu s-ar fi comis
din vinovăţia şoferului. Această soluţie vine īn contradicţie cu
declaraţiile de martori care au văzut evenimentul, totodată, prin
īncălcarea prevederilor Codului de procedură penală, nu s-a comunicat
rudelor, care aşteptau īn continuare soluţionarea cazului.
Cazul H.G.
H.G.
a fost condamnat īn anul 1991 la 12 ani īnchisoare pentru omor.
Eliberīndu-se după ce a stat mai mult de 7 ani īn īnchisoare, a obţinut
mai multe declaraţii de martori conform cărora nu el ar fi comis crima,
ci o altă persoană, chiar care a depus declaraţii īmpotriva lui. A
īnaintat o cerere de revizuire către Tribunalul Mureş, care a fost
refuzată fără audierea martorilor. La fel apelul şi recursul. H.G. a
īnaintat o plīngere la Curtea Europeană a Drepturilor Omului pentru
īncălcarea dreptului de acces la justiţie.
Continuă cultul unor personalităţi istorice şi culturale condamnate pentru crime īmpotriva umanităţii
Īn
conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă 31/2002 privind
interzicerea organizaţiilor şi simbolurilor cu caracter fascist, rasist
sau xenofob şi a promovării cultului persoanelor vinovate de săvārşirea
unor infracţiuni contra păcii şi omenirii, promovarea cultului
persoanelor vinovate de săvārşirea unei infracţiuni contra păcii şi
omenirii, se pedepseşte cu īnchisoare. Ordonanţa defineşte această
catogerie de persoane: „prin persoană vinovată de săvārşirea unor
infracţiuni contra păcii şi omenirii se īnţelege orice persoană
condamnată definitiv de o instanţă judecătorească romānă sau străină
pentru una sau mai multe infracţiuni contra păcii şi omenirii, precum
şi orice persoană condamnată de o instanţă penală internaţională pentru
crime de război sau crime contra umanităţii”. Prin urmare, cultul
public al persoanei lui Wass Albert intră sub incidenţa acestei
ordonanţe. Īn cazul citirii operelor literare ale lui Wass Albert
organele de cercetare penală s-au şi autosesizat cu promptitudine
maximă, deşi nu este clar dacă maratonul de lectură s-a petrecut īn
spaţiu privat sau public. Este de neīnţeles de ce autorităţile nu se
autosesizează şi īn alte cazuri, cīnd se promovează cultul lui Ion
Antonescu, cīnd se neagă Holocaustul, cīnd se promovează o ideologie
fascistă, rasistă, xenofobă de organizaţii gen Noua Dreaptă sau
Mişcarea Legionară. Īn astfel de situaţii autorităţile nu numai că nu
se autosesizează, dar şi dacă sīnt sesizate dau soluţii de neīnceperea
urmăririi penale. Această practică este una discriminatorie, care
dovedeşte că procuratura acţionează la comandă politică. Cu această
ocazie atragem din nou atenţia opiniei publice asupra ilegalităţii
existente datorită nemodificării denumirii bulevardului Ion Antonescu.
Ordinul Prefecturii judeţului Mureş privind demontarea tăbliţelor
indicatoare de străzi cu această denumire (din mai 2003) este doar o
măsură superficială, consilierii locali fiind direct responsabili
pentru continuarea īncălcării prevederilor OUG 31/2002, deoarece
denumirea de bulevard Ion Antonescu nu a īncetat odată cu īndepărtarea
tăbliţelor. Totodată, īn spiritul respectării OUG 31/2002, solicităm
ca Asociaţia Mareşal Ion Antonescu să nu beneficieze de contract de
īnchiriere īn spaţiul public (Palatul Culturii este o instituţie
publică).
Consecinţele īncălcării repetate a dreptului la imagine
Liga
PRO EUROPA a atras de nenumărate ori atenţia presei asupra importanţei
libertăţii de exprimare, dar şi asupra faptului că acest drept, cum
formulează Convenţia europeană a drepturilor omului la art. 10,
„comportă īndatoriri şi responsabilităţi”. Prezentīnd cazul Notar
Gheorghe jr., īn care Statul Romān este obligat la plata unor daune
morale substanţiale (40.000 euro), am arătat din nou că presa nu poate
prezenta persoane ca şi infractori, pīnă cīnd nu există o sentinţă
definitivă de condamnare, īntrucīt astfel se īncalcă dreptul de imagine
al celui acuzat. Am solicitat posturilor de televiziune să nu arate
faţa persoanelor reţinute, acest tratament fiind considerat de Curtea
Europeană a Drepturilor Omului, şi prin cazul Notar, o īncălcare a
principiului prezumţiei de nevinovăţie şi, totodată, un tratament
umilitor, degradant. Totuşi, la īnceputul lui iunie 2004, două
persoane din Tīrgu-Mureş au fost prezentate pe trei posturi naţionale
de televiziune ca fiind traficanţi de droguri, deşi īmpotriva lor nici
nu s-a declanşat urmărirea penală. Prezentarea imaginilor a avut un
efect deosebit de grav asupra celor doi: īn cazul uneia a avut a fost
ruptă logodna (nunta urma să aibă loc īn august), īn cazul celuilalt
părinţiinu au permis accesul tīnărului īn locuinţa lor comună,
obligīndu-l să-şi găsească adăpost la prieteni. Cei doi tineri
solicită daune morale şi materiale din partea celor trei posturi de
televiziune, şi dacă nu vor primi aceste daune, vor iniţia acţiuni
civile.
Investigaţii efectuate de Ministerul Administraţiei şi Internelor la Jandarmeria Tīrgu-Mureş la sesizarea Ligii PRO EUROPA
După
ce mai mulţi angajaţi ai Jandarmeriei Tīrgu-Mureş au prezentat Ligii
PRO EUROPA o serie de nereguli existente īn această instituţie, la 12
iulie 2004 Biroul pentru Drepturile Omului a trimis o sesizare către
Ministerul Administraţiei şi Internelor, cerīnd investigarea celor
prezentate. Acest minister a trimis foarte prompt Corpul de Control la
Tīrgu-Mureş, care a constatat existenţa mai multor nereguli. Conform
adresei din 24.08.2004 cu nr. 27.307, „pe baza rezultatelor obţinute,
acolo unde a fost cazul, s-au dispus măsurile necesare īn vederea
remedierii deficienţelor şi sancţionării personalului”. Īncercăm să
aflăm cu exactitate care din sesizările noastre au fost confirmate de
Corpul de Control al Ministerului Administraţiei şi Internelor. Ceea ce
este cert este că s-a constatat şi o deficienţă legislativă, nefiind
corelate prevederile noului Cod al muncii şi ordinul ministrului care
stabileşte modul de īncheiere al contractelor individuale, emis
anterior apariţiei Codului. Liga PRO EUROPA va monitoriza īn
continuare autorităţile şi instituţiile publice, sesizīnd, dacă este
cazul, ministerele competente īn a controla cele prezentate.
Īncălcarea prin procedura de fotografiere a drepturilor persoanelor care solicită noile documente fiscale
Mai
multe persoane au sesizat Liga PRO EUROPA īn legătură cu fotografierea
de S.C. SEDCOM din Tīrgu-Mureş a celor care solicită formulare cu regim
special. Contactīndu-l pe directorul acestei societăţi, acesta ne-a
comunicat că pozele sīnt transmise tipografiilor la cererea acestora,
pe baza unui ordin emis de C.N. Imprimeria Naţională S.A. La data de
15 iulie 2004 am adresat o scrisoare către Imprimeria Naţională,
solicitīnd lămuriri, īntrucīt prevederile legale privind informaţiile
cu caracter privat (Legea nr. 677 din 21 noiembrie 2001 pentru
protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter
personal şi libera circulaţie a acestor date) nu permit o astfel de
procedură. Răspunsul oferit de Imprimeria Naţională arată
următoarele: „referitor la solicitarea unei fotografii persoanelor care
depun documentaţie pentru a comanda formulare tipizate cu regim
special, nu am solicitat acest lucru unităţilor tipografice abilitate.
Īn cazul īn care cunoaşteţi astfel de situaţii, vă rugăm să ni le
comunicaţi pentru a intreprinde măsurile de rigoare”. La data de 29
iulie am comunicat Imprimeriei Naţionale informaţiile solicitate,
cerīnd totodată lichidarea bazei de date realizată prin īncălcarea
prevederilor legale. Totuşi, conform informaţiilor noastre, persoanele care solicită formularele sīnt īn continuare fotografiate.
8. Soluţionarea pe cale amiabilă a cazului Notar Gheorghe jr.
Liga
PRO EUROPA, Biroul pentru Drepturile Omului a fost informat la data de
10 iulie 1996, orele 18, asupra reţinerii ilegale a trei minori la
Centrul de Ocrotire din Tīrgu-Mureş, reţinere fără mandat ce a īnceput
la 7 iulie. La data de 11 iulie, īn jurul orei 15, minorii au fost
eliberaţi la acţiunea reprezentantului organizaţiei, după discuţii care
au durat aproximativ 6 ore. Toţi cei trei minori prezentau zgīrieturi
pe tot corpul, Notar Gheorghe jr. avīnd şi un hematom pe vīrful
capului. Poliţiştii au vorbit cu cei trei minori īntr-un ton
incalificabil chiar şi īn prezenţa reprezentantului unei organizaţii de
drepturile omului. După eliberare, minorii au susţinut că poliţiştii
anchetatori i-au pus să semneze declaraţii care nu le-au aparţinut, iar
cīnd au refuzat acest lucru, au fost loviţi. Īn timpul anchetei nu era
prezent nici un avocat, nici părinţii minorilor. Minorii au fost
internaţi īn Centru, la dispoziţia Poliţiei, fără o analiză medicală
anterioară, fiind tunşi cheli. Īn fiecare zi, după ce s-au īntors de la
Poliţie la Centru, au fost ţinuţi sub duş rece (să dispară urmele de
lovituri). Cei trei minori au fost obligaţi, la sediul Poliţiei, să se
lase filmaţi īn timp ce citeau o declaraţie prin care afirmă că au
comis acte de tīlhărie. Īnregistrarea a fost prezentată la un post
local de televiziune. La 15 iulie 1996 Liga PRO EUROPA a sprijinit
părinţii a două victime să formuleze plīngeri la Parchetul Militar
Tīrgu-Mureş. A treia victimă, de teama repercusiunilor, nu a dorit să
reclame abuzurile poliţiştilor. Ulterior şi mama victimei Ö.I. şi-a
retras plīngerea, rămīnīnd ca parte vătămată doar Notar Gheorghe jr. Parchetul
Militar Teritorial Bucureşti (Parchetul Militar Tīrgu-Mureş
declinīndu-şi competenţa către această instituţie), a dat soluţia de
neīncepere a urmăririi penale la data de 19 decembrie 1996. Rezoluţia
consideră că cei trei minori „au fost identificaţi ca autori ai unei
tīlhării”. Această soluţie a fost comunicată familiei Notar cu mare
īntīrziere, printr-o adresă nedatată. La data de 8 septembrie 1997,
Liga PRO EUROPA a īnaintat o scrisoare către Ministerul Justiţiei,
cerīnd reluarea anchetei. Cererea a fost refuzată de procurorul militar
şef al Secţiei Parchetelor Militare la data de 6 octombrie 1997.
La
īnceputul anului 1998, Notar Gheorghe, prin avocata Monica Macovei, a
depus o plīngere la Curtea Europeană a Drepturilor Omului. La data
de 20 aprilie 2004, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a acceptat
soluţia pe cale amiabilă dintre Notar Gheorghe jr. şi Romānia. Conform
acestei soluţii, Romānia plăteşte daune morale şi materiale īn valoare
de 40.875 Euro victimei, 8.712 Euro cheltuieli de reprezentare pentru
avocat, totodată īşi ia angajamentul pentru (1) o reformă legislativă
īn sensul scutirii de taxă de timbru pentru victimele tratamentelor
inumane ori degradante; (2) informarea organelor de poliţie asupra
importanţei respectării prezumpţiei de nevinovăţie; (3) īmbunătăţirea
sistemului de ocrotire a minorilor. Astfel s-a stins cauza īn care Romānia era acuzată de nerespectarea următoarelor drepturi: •
dreptul la tratament uman (faptele invocate: maltratarea din partea
poliţiştilor şi gardianului din Centrul de Ocrotire al Minorilor,
tunderea la chelie a unor minori fără motivaţie, prezentarea minorilor
pe un post de televiziune ca infractori); • dreptul la libertate (fapte invocate: reţinere fără mandat); •
dreptul la un proces echitabil (fapte invocate: nerespectarea
prezumpţiei de nevinovăţie, lipsa unui reprezentant al minorilor la
ancheta penală, limitarea accesului la instanţa civilă); • dreptul la un recurs efectiv (fapte invocate: lipsa prevederilor procedurale care garantează acest drept). Aceste
īncălcări au fost posibile, īntre altele, datorită neglijenţei
manifestate de Oprea Daniel, responsabil cu delincvenţa juvenilă din
cadrul Inspectoratului Judeţean de Poliţie, şi refuzului procurorului
militar Marin Sandu privind anchetarea temeinică a cazului. La
iniţiativa Ligii Pro Europa, soluţionarea cazului Notar Gheorghe a fost
sprijinit şi de alte organizaţii, cum ar fi Amnesty International,
European Roma Rights Center, APADOR-CH şi APADO.
|