::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::




Situaţia drepturilor omului şi ale minorităţilor din Romānia, 2004

Raport elaborat de Liga PRO EUROPA


1. Dreptul de proprietate

Lipsa unei „legi speciale” de aplicare a Legii 10/2001 īncalcă dreptul la proprietate

Legea nr. 10 din 8 februarie 2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate īn mod abuziv īn perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 prevede măsuri reparatorii pentru imobilele care nu pot fi restituite īn natură. La trei ani de la intrarea īn vigoare a acestei legi, persoanele care au dreptul la măsuri reparatorii aşteaptă degeaba să primească daunele corespunzătoare. Motivul: nu s-au elaborat normele care prevăd modalităţile de aplicare a măsurilor reparatorii.
Īn acele cauze īn care foştii proprietari au cerut retrocedarea de mai bine de 6 ani, Liga PRO EUROPA a propus victimelor să se adreseze Curţii Europene a Drepturilor Omului.

Limitarea dreptului de proprietate - cazul familiei B.

Īn 1993, cīnd devenea membru al Consiliului Europei, Romānia promitea respectarea dreptului de proprietate şi prin retrocedarea bunurilor confiscate īn mod abuziv de regimul comunist. Totuşi, cele mai frecvente īncălcări ale drepturilor omului, constatate de Curtea Europeană a Drepturilor Omului au fost īn acest domeniu, datorită īntīrzierii adoptării unor legi īn domeniu sau datorită aplicării greşite a acestor legi. Īn ciuda soluţiilor CEDO, favorabile victimelor abuzurilor, instanţele continuă practica prin care se limitează dreptul de proprietate.
Familiei B. i s-au confiscat īn martie 1949 nu doar bunurile imobile (fiind evacuaţi din propria lor casă), dar şi bunurile mobile, īntre care unele din aur şi argint. Deşi există un inventar privind bunurile confiscate (anexate la procesul-verbal īntocmit cu ocazia evacuării, īn care se arată că obiectele de aur au fost ridicate de prefectul judeţului Mureş), instanţa a respins cererea familiei motivīnd că nu există o reglementare expresă pentru asemenea bunuri. Īntrucīt chiar şi īn lipsa acestor reglementări se puteau aplica prevederile dreptului comun, familia B. a fomulat o plīngere la Curtea Europeană a Drepturilor Omului īmpotriva soluţiei instanţelor locale.

Poziţia Ligii PRO EUROPA faţă de distrugerea fostei biserici greco-catolice din Ungheni

La data de 13 august 2004, Guvernul Romāniei a emis Ordonanţa nr. 64/2004 pentru completarea art. 3 din Decretul-lege nr. 126/1990 privind unele măsuri referioare la Biserica Romānă Unită cu Roma (greco-catolică), care introduce un nou aliniat (nr. 2) la art. 3 cu următorul cuprins: „Īn cazul īn care reprezentanţii clericali ai celor două culte religioase nu ajung la un acord īn cadrul comisiei mixte prevăzute la alin. 1, partea interesată are deschisă calea acţiunii īn justiţie potrivit dreptului comun.”
Este surprinzător faptul că īntr-un stat de drept, unde dreptul la proprietate este garantat, ca şi accesul liber la justiţie, să fie nevoie de emiterea unei astfel de ordonanţe. Astfel Guvernul Romāniei recunoaşte, īn cele din urmă, că principiile enunţate īn Constituţia Romāniei şi Convenţia europeană a drepturilor omului pot fi aplicate, īn mod nediscriminatoriu, şi īn favoarea Bisericii Greco-Catolice. Opoziţia Bisericii Ortodoxe Romāne faţă de emiterea acestei ordonanţe arată că această biserică nu acceptă să fie lipsită de privilegiile care i-au fost conferite de regimul comunist şi perpetuate īncă 14 ani.
Īntre timp, Biserica Ortodoxă Romānă a reluat acţiunile de distrugere a bisericilor greco-catolice. Spre exemplu au reīnceput lucrările la Ungheni prin care biserica de piatră, construită īn anul 1858 de comunitatea greco-catolică, este „īnvelită” cu o construcţie nouă.
Liga PRO EUROPA solicită Bisericii Ortodoxe Romāne să oprească aceste activităţi, totodată se adresează Ministerului Culturii şi Cultelor, Direcţiei judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional şi Prefecturii judeţului Mureş să intervină pentru stoparea distrugerii fostei biserici greco-catolice din Ungheni.

2. Discriminare

Discriminare rasială la Sibiu

Liga PRO EUROPA a depus o sesizare la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării privind o discriminare rasială care a avut loc la un bar din Sibiu, victima fiind un tīnăr participant la Academia Interculturală Transsylvania. Tīnărul a fost somat de personalul barului să părăsească locul, īntrucīt acolo nu sīnt serviţi „ţigani”. Deşi la plīngere au fost ataşate 20 de declaraţii de martori, īn patru luni CNCD nu a fost capabil să soluţioneze cazul.
Liga PRO EUROPA de nenumărate ori a atras atenţia autorităţilor competente că structura actuală a Consiliului nu face posibilă reala combatere a discriminării, fiind nevoie nu doar de un consiliu naţional, dar şi de structuri judeţene.

Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării tergiversează soluţionarea cazurilor

Liga PRO EUROPA a depus o primă sesizare la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării īncă la data de 3 decembrie 2003. Au trecut patru luni, şi īn afara faptului că s-a īnregistrat cazul, nu am primit nici o informare privind soluţionarea lui. Nici măcar nu au fost contactaţi martorii evenimentului īn cursul căruia un student rom a fost dat afară dintr-un local. Īntrucīt legislaţia privind regimul juridic al contravenţiilor prevede că „aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale se prescrie īn termen de 6 luni de la data săvārşirii faptei”, astfel de tergiversări pot avea efectul de a nu se mai putea aplica contravenţia.

Refuzul Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării de a soluţiona sesizări privind discriminări rasiale

Cu puţin timp după īnfiinţarea Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (august 2002), preşedintele acestei instituţii, Cristian Jura, a declarat că īn Romānia nu există discriminare rasială. Această declaraţie, repetată cu ocazia mesei rotunde organizate la Bucureşti de European Commission against Racism and Intolerance īn perioada 15-17 octombrie 2002, a stīrnit dezaprobarea totală a participanţilor din partea Consiliului Europei, care au arătat că o astfel de situaţie idilică nu există īn nici o ţară. (Īn momentul de faţă dl. Crisitan Jura este secretar de stat la Departamentul pentru Minorităţile Naţionale.)
Īn ciuda repetatelor conferinţe, seminare, rapoarte, studii, discuţii, mentalitatea membrilor Colegiului Director al Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării nu s-a schimbat īn mod semnificativ faţă de problematica discriminării rasiale.
Cīteva exemple semnificative īn acest sens:
1. La 3 decembrie 2003, Liga PRO EUROPA a trimis o sesizare către Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (īnregistrat la 8 decembrie 2003 cu nr. 4035 la CNCD) care conţinea şi o serie de declaraţii de martori. Pīnă īn momentul de faţă cazul nu a fost soluţionat, cei peste zece martori nu au fost contactaţi. (Conform declaraţiei lor, un student rom a fost dat afară dintr-un local īn Sibiu la sfīrşitul lunii noiembrie.) Īntrucīt legislaţia privind regimul juridic al contravenţiilor prevede că „aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale se prescrie īn termen de 6 luni de la data săvīrşirii faptei”, īn urma tergiversării contravenţia nu se mai poate aplica.
2. La data de 17 februarie 2004 Liga PRO EUROPA a trimis o sesizare la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, īn care s-a arătat că un primar din Romānia a declarat īn mod public următoarele: „Studiez posibilitatea de a evacua ţiganii din casele din zona centrală a municipiului. Cred că ar ajunge o sumă de 15 milioane fiecărui infractor, ţigan, cerşetor, ca să plece din oraş.” Am considerat că o astfel de declaraţie contravine art. 19 al Ordonanţei Guvernului 137/2000 (cu modificările ulterioare), care garantează dreptul la demnitate personală. La 22 martie 2004 plīngerea iniţială a fost completată cu copia unui articol de ziar apărut īn Cotidianul din 18 martie, care menţionează: „Romii din acest oraş vor putea beneficia de locuinţele construite de primărie, dar cu condiţia să semneze un «regulament de bună purtare»”, „Edilul a declarat război romilor din alte localităţi”, „Regulamentul va prevedea că, īn cazul nerespectării condiţiilor, «romii vor fi ogligaţi să plece imediat», iar dacă īn cei cinci ani, cīt vor avea contracte de īnchiriere, cu chirii modice, «vor demonstra ca sīnt civilizaţi, au slujbe şi īşi trimit copiii la şcoală, primăria le va da posibilitatea să cumpere locuinţele īn rate»”. Īn completarea sesizării, am arătat că aceste declaraţii din nou īncalcă dreptul la demnitate a romilor, sugerīnd că pentru această comunitate ar fi nevoie de măsuri de protecţie speciale, pentru a nu distruge zonele īn care locuieşte.
La plīngerea iniţială nu am primit răspuns, iar completarea a fost soluţionată ca plīngere separată, īn mod defavorabil, considerīnd că nu poate fi vorba de discriminare īntrucīt Primăria a făcut precizarea conform căreia familiile beneficiare „nu sīnt īn exclusivitate familii de romi”. Īn acest caz declaraţiile primarului sīnt şi mai grave. Dacă ar fi fost vorba numai de beneficiari romi, utilizarea acestui termen se putea īnţelege, deşi prezentarea conotaţiilor negative afectează dreptul la demnitate. Īn situaţia dată īnsă īn mod evident trebuia să se utilizeze termenul de „beneficiarii locuinţelor sociale” şi nu „romii”.
3. O altă sesizare (din 18 noiembrie 2003), cu privire la solicitarea unei taxe de 500.000 lei din partea participanţilor la un concurs de femeie de serviciu la o intituţie publică, a fost soluţionată īn mod defavorabil la 11 martie 2004, motivīnd că prevederile legale permit perceperea unei astfel de taxe. Pentru stoparea fenomenului discriminării indirecte care se produce īn mod inevitabil īn astfel de cazuri, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, īn conceptul nostru, trebuia să se preocupe, cum formulează Ordonanţa Guvernului 137/2000 (art. 193), de „armonizarea dispoziţiilor din cuprinsul actelor normative sau administrative care contravin principiului nediscriminării”.

Poziţia Ligii PRO EUROPA īn privinţa modului de funcţionare al Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării

La 19 mai 2004 Liga Pro Europa a trimis o scrisoare la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării cu scopul de a obţine informaţii privind sesizările īn domeniul discriminării rasiale, īnaintate de asociaţia noastră acestei instituţii. Neprimind răspuns, cu ocazia conferinţei de presă din data de 2 iunie 2004, Liga Pro Europa, cu argumente şi exemple concrete, a arătat că există un refuz din partea Consiliului Naţional pentru Combaterea Dicriminării de a soluţiona sesizări privind discriminări rasiale. De această dată nu a fost nevoie nici de 24 de ore pentru CNCD de a elabora o poziţie „referitor la acuzele Ligii Pro Europa”.
Faţă de această poziţie, la data de 10 iunie 2004, Liga Pro Europa a trimis o scrisoare la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, solicitīnd o analiză mai aprofundată a celor relatate de noi.
[text]
Īntre timp Liga Pro Europa a mai fost informată (la data de 1 iulie 2004) asupra unei soluţii a Consiliului Naţional pentru Combaterea Dicriminării. Conform Hotărīrii nr. 146 din 21 mai 2004, Consiliul constată o discriminare rasială (prin afectarea dreptului la demnitate personală, conform art 19 al Ordonanţei 137/2000) produsă printr-un articol publicat īn cotidianul Cuvīntul liber, şi hotăreşte „sancţionarea contravenientului Bonifaciu Ardelean cu avertisment”. Această sancţiune este īnsă inexistentă, īntrucīt art. 20, alin. (1) al Ordonanţei prevede: „Contravenţiile prevăzute la art. 5-8, 10, art. 15 alin. (1), (3) şi (6), art. 16, art. 17 alin. (1), art. 18 şi 19 se sancţionează cu amendă īntre 2.000.000 lei şi 20.000.000 lei, dacă discriminarea vizează o persoană fizică, respectiv cu amendă īntre 4.000.000 lei şi 40.000.000 lei, dacă discriminarea vizează un grup de persoane sau o comunitate”. Īn mod evident, trebuia să se aplice o contravenţie īntre 4 şi 40 milioane lei, īntrucīt discriminarea vizează comunitatea maghiară.
Aceeaşi hotărīre soluţionează şi sesizarea Ligii Pro Europa privind un alt articol publicat īn Cuvīntul liber. Īn acest caz Consiliul consideră că autorul nu face altceva decīt prezintă o carte cu conţinut discriminatoriu. Hotărīrea ignoră īnsă faptul că sesizarea se bazează pe comentariile autorului articolului, citīnd īn mod expres un astfel de comentariu: „lucrearea lui Weidlein are darul de a scoate īn evidenţă tocmai această trăsătură fundamentală a spiritului maghiar” (a unui popor care se află īncă evul mediu). Īn mod evident, prin comentariile autorului „recenziei”, se aduc atingeri dreptului la demnitate persoanlă, cum este prevăzut īn Ordonanţa 137/2000.

Soluţionarea de către Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării a cazurilor de discriminare

Liga PRO EUROPA a trimis o serie de sesizări adresate Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării. Din 10 sesizări doar 6 au fost soluţionate pīnă īn momentul de faţă, iar dintre acestea numai una īn sensul constatării discriminării, dar şi īn acest caz s-a aplicat doar avertisment, nu şi amendă.
Modul īn care aceste sesizări sīnt „soluţionate” este reflectat de cazul unui student rom căruia nu i s-a permis accesul īntr-un local din Sibiu, īn timp ce colegii lui nu au fost opriţi de personalul de pază din local. Sesizarea a fost trimisă la data de 3 decembrie 2003, dar CNCD a luat o hotărīre doar la 12 august 2004 (hotărīrea a fost comunicată la 27 august 2004), după mai bine de opt luni de la sesizare şi după mediatizarea tergiversării soluţionării. Hotărīrea 239 din 12 august 2004 nu ţine cont de declaraţia a peste zece martori (studenţi, cercetători), mai mult, aceşti martori nici nu au fost contactaţi de CNCD pentru lămurirea cazului. Au fost īnsă luate declaraţii scrise de la personalul de pază şi ordine a clubului, soluţia fiind luată pīnă la urmă pe baza declaraţiilor persoanelor īnvinovăţite. Pīnă īn iunie 2004, Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Sibiu a refuzat transmiterea către CNCD a constatării scrise, īntocmite de agenţii de poliţie la faţa locului (chemaţi de grupul de studenţi pentru a constata faptul că nu se permite accesul colegului lor), dar la data de 26 iulie a trimis o adresă (nu constatarea īntocmită la faţa locului), prin care se afirmă că cele sesizate nu se confirmă.
Liga PRO EUROPA intenţionează să formuleze o reclamaţie administrativă īmpotriva acestei hotărīri, şi să lucreze īn parteneriat cu Centrul de Resurse Juridice pentru clarificarea acestui caz.

3. Restricţii privind participarea organizaţiilor minoritare la alegerile locale

Īn cursul anului trecut Liga PRO EUROPA şi-a ridicat de nenumărate ori vocea īmpotriva tendinţelor de a restricţiona libertatea de asociere. Noua lege a partidelor politice, modificarea ordonanţei privind asiociaţiile şi fundaţiile s-au īnscris pe linia acestor restricţii ce nu-şi au locul īntr-o societate democratică. A mai existat un proiect de ordonanţă care avea rolul de a limita posibilităţile de creare a organizaţiilor minorităţilor naţionale. Acest proiect de ordonanţă limita atīt de drastic libertatea de asociere, īncīt Guvernul a renunţat la emiterea lui.
Restricţiile sīnt īnsă īntroduse prin modificările ce urmează a fi aduse legislaţiei electorale locale. Conform propunerii domnului deputat Varujan Pambuccian, organizaţiile minorităţilor naţionale trebuie să obţină suportul a 15% din membrii comunităţii, sau 25 de mii de susţinători din 15 judeţe cu cel putin 300 de semnături din fiecare cīnd pentru majoritari acest procent este de 0,2%. Iniţiativa nu are alt scop decīt de a exclude orice competiţie democratică dintre diferetile organizaţii din cadrul unei minorităţi, conservīnd situaţia organizaţiilor care sīnt consideraţi ca unici reprezentanţi.
Liga PRO EUROPA militează pentru un sistem democratic īn care libertatea de asociere nu este limitată printr-un număr excesiv de mare de membrii fondatori, iar participarea la alegeri locale este īn funcţie de susţinerea partidelor şi organizaţiilor pe plan local şi nu pe plan naţional.
Susţinem inclusiv posibilitatea participării organizaţiilor neguvernamental neminoritare la alegerile locale īn condiţii similare cu ale partidelor politice.

***

Cu ocazia conferinţei de presă din 4 februarie 2004 am prezentat punctul de vedere al Ligii PRO EUROPA asupra restricţiilor privind participarea organizaţiilor minoritare la alegerile locale. Īn cursul lunii februarie, īn parteneriat cu alte organizatii neguvernamentale (Institutul pentru Politici Publice, Fundaţia pentru o Societate Deschisă, Centrul de Resurse Juridice şa), Liga PRO EUROPA a protestat īmpotriva acestei practici printr-o scrisoare deschisă, totodată a trimis o scrisoare tuturor senatorilor, prezentīnd argumente īmpotriva restricţiei. Cu toate acestea, din informaţiile pe care le deţinem, prevederea discriminatorie s-a păstrat īn proectul de lege. Liga PRO EUROPA intenţionează să sesizeze Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării.

Discreditarea organizaţiilor de drepturile omului

De repetate ori, īn special īn perioada 1992-1996, au fost formulate o serie de critici la adresa organizaţiilor neguvernamentale, ele fiind acuzate spre exemplu cu trafic de maşini. Īn aceste condiţii a fost deosebit de greu ca organizaţiile neguvernamentale să-şi construiască o imagine corectă īn opinia publică. Prin urmare, organizaţiile care desfăşoară activităţi de reală utilitate publică, nu pot trece cu vederea faptul că alte organizaţii, prin nerespectarea unor standarde etice, pot discredita īntregul sector neguvernamental.
V. J. s-a prezentat la Biroul pentru Drepturile Omului al Ligii PRO EUROPA arătīnd că Organizaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului (OADO), care a dobīndit statutul de utilitate publică īn noiembrie 2000, a perceput o taxă de 3 milioane lei pentru īntocmirea unui dosar la Curtea Europeană a Drepturilor Omului. Īn plus, i s-a refuzat ulterior acordarea oricărei informaţii cu privire la situaţia cazului său. Īn aceste zile V. J. a primit soluţia definitivă a Curţii prin care nu i s-a dat cīştig de cauză.
Considerăm că activitatea cu scop oneros a unei organizaţii de drepturile omului aruncă o umbră asupra tuturor organizaţiilor de acest tip, īn special dacă organizaţia respectivă se bucură de o largă mediatizare (fiind singura organizaţie de drepturile omului care a primit spaţiu de emisie printr-un program săptămīnal pe canalul public de televiziune).
Dorim să arătăm că atīt Liga PRO EUROPA, cīt şi alte organizaţii de drepturile omului din ţară, care promovează respectarea drepturilor omului, īşi oferă serviciile īn mod gratuit, finanţīnd, la nevoie, onorariile avocaţilor sau chiar şi cele legate de cheltuieli poştale.

4. Limitarea dreptului la un proces echitabil prin refuzul administrării probelor

Din ce īn ce mai multe persoane se prezintă la Liga PRO EUROPA, arătīnd că instanţele au refuzat administrarea unor probe, fără o reală motivaţie. Acest fenomen este general īn cazul plīngerilor īmpotriva soluţiilor de neīnceperea urmăririi penale, refuz ce se sprijină pe noile prevederi ale Codului de procedură penală īn domeniu (intrate īn vigoare de la 1 ianuarie 2004), care, prin art. 2781 prevede: „instanţa, judecīnd plīngerea, verifică rezoluţia sau ordonanţa atacată, pe baza lucrărilor şi a materialului din dosarul cauzei şi a oricăror īnscrisuri noi prezentate”. Īntr-o interpretare limitativă, nu se permite audierea unor martori.
Dorim să atragem atenţia asupra faptului că, īn conformitate cu jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului (Bönisch vs. Austria, 1985 şi altele), dreptul la un proces echitabil include şi administrarea probelor propuse de ambele părţi. Nerespectarea acestui drept va atrage după sine noi condamnări pentru Romānia datorită violării drepturilor omului.

5. Libertatea de exprimare

Limitarea libertăţii de circulaţie a unor ziarişti

Sīmbăta, 28 februarie 2004, Bayer Zsolt, ziarist din Ungaria, īncercīnd să călătorescă īn Romānia, a aflat că se află sub interdicţie abia la frontieră, prin urmare nu-şi poate continua drumul. Nu i s-a comunicat anterior această interdicţie, şi nici ulterior nu s-au furnizat explicaţii privind motivele interdicţiei. Autorităţile din Romānia, contactate de ziarişti, au afirmat că motivele interdicţiei reprezintă informaţie clasificată, prin urmare nu se comunică.
Situaţia este similară cu cea a ziariştilor Victor Roncea, reporter al cotidianului Ziua şi Ion Beldeanu, scriitor şi ziarist la săptămīnalul Bucovina Culturală, cărora li s-a refuzat īn 2003 intrarea īn Ucraina, īn mod similar, fără nici o explicaţie.
Considerăm că această practică contravine principiului libertăţii de circulaţie, impunīnd o interdicţie care, nemotivată, permite orice abuz din partea autorităţilor.

6. Autorităţile īn slujba cetăţeanului

Ori de cīte ori Liga PRO EUROPA a discutat cu reprezentanţii poliţiei despre cozile interminabile pentru a obţine o carte de identitate sau paşaport, ni s-a adus la cunoştinţă faptul că nu există un spaţiu suficient pentru a soluţiona īn mod corespunzător solicitările cetăţenilor, totodată am fost informaţi că această situaţie se va reglementa īn curīnd.
Īntrucīt promisiunile privind soluţionarea grabnică nu s-au adeverit, am verificat modul īn care spaţiul Serviciului judeţean de evidenţă informatizată a persoanelor este utilizat. Conform orarelor afişate,
• ghişeul pentru paşapoarte este deschis 32 ore pe săptămīnă, cu o singură după masă;
• ghişeele pentru cărţile de identitate sīnt deschise 28 ore (ghişeul nr. 1) respectiv 27 ore (ghişeul nr. 2), cu două după mese;
• ghişeul pentru permise auto este deschis 16 ore, cu o singură după masă;
• ghişeele pentru īnmatriculări, radieri auto sīnt deschise 25 de ore, cu o singură după masă.
    După cum se poate vedea de oricine cine are curiozitatea acest număr de ore şi modul de organizare a programului sīnt total insuficiente pentru oferirea unor servicii civilizate cetăţeanului.
Prin urmare, īn loc ca serviciul de evidenţa populaţiei să fie un serviciu īn slujba cetăţeanului contribuabil, cetăţenii sīnt obligaţi să stea ore īn şir la cozi īn condiţii total necivilizate, īn general īn timpul lor de muncă.
Nu doar la Serviciului judeţean de evidenţă informatizată a persoanelor sīntem obligaţi să aşteptăm ore īn şir, dar şi la alte instituţii, cum ar fi Casa judeţeană de pensii sau Administraţia Financiară.
Considerăm că ar fi timpul ca aceste autorităţi şi instituţii, care sīnt finanţate din banii contribuabililor, să ia toate măsurile pentru a asigura servicii de calitate, totodată şi īn afara orelor care formează pentru majoritatea persoanelor timp de lucru. Invităm reprezentanţii presei să aibă curajul de a prezenta īn imagini realiste situaţia umilitoare la care este supus cetăţeanul de rīnd īn faţa ghişeeurilor acestor instituţii publice.

***
Cu ocazia conferinţei de presă din 4 februarie 2004 a Ligii PRO EUROPA, am arătat că nu numai spaţiul, dar nici programul Serviciului judeţean de evidenţă informatizată a persoanelor nu este conform cu nevoile cetăţenilor. Ghişeele sīnt deschise preponderent īnainte de masă, cīnd majoritatea oamenilor lucrează, īntre 16 şi 32 de ore pe săptămīnă.
Situaţia este similară şi la alte autorităţi. Spre exemplu, la Primăria municipiului Tīrgu-Mureş orarul de primire a publicului este īntre ora 8 şi 12, iar īn două zile (marţi şi joi) īntre 14-16. Prin urmare, persoanele care lucrează īntr-un singur schimb, pentru soluţionarea oricărei probleme, sīnt obligate să lipsească de la locurile lor de muncă.
Considerăm că această atitudine moştenită din comunism a autorităţilor, cīnd cetăţenii trebuiau să se supună fără drept de apel autorităţilor, trebuie să se modifice. Solicităm ca toţi conducătorii instituţiilor care oferă servicii publice să reanalizeze programele de primire a publicului īn aşa fel īncīt să elimine formarea cozilor şi să permită soluţionarea problemelor īn afara orelor de servici. De asemenea, ghişeele de achitare a taxelor şi impozitelor să aibă program prelungit īn perioadele de vīrf.

***

La conferinţa de presă a Ligii PRO EUROPA din 4 februarie 2004, am atras atenţia opiniei publice asupra unor probleme existente la Serviciului judeţean de evidenţă informatizată a persoanelor. Īntre altele am considerat că este nevoie şi de garantarea accesului persoanelor cu dizabilităţi. Īn următoarele zile, prin parteneriatul realizat īntre mai multe organizaţii neguvernamentale, cu logistica oferită de Fundaţia Alpha Transilvană, s-a formulat o petiţie prin care s-a cerut realizarea unor rampe pentru persoanele cu dizabilităţi locomotorii. Īn afară de cele două organizaţii menţionate, petiţia a mai fost semnată de Outward Bound, Fundaţia RheumCare, Asociaţia Pro Biciclo Urbo, Fundaţia Māini Dibace, Asociaţia Handicapaţilor Locomotori Mureş.
Īn urma acestei acţiuni, Serviciului judeţean de evidenţă informatizată a persoanelor a dat dovadă de receptivitate, astfel au fost montate rampe mobile pe scara de acces la etaj.
Sperăm că şi alte autorităţi vor arăta un interes faţă de cetăţeni, asigurīnd un program adecvat pentru primirea publicului şi garantīnd accesul persoanelor cu dizabilităţi la serviciile publice.

7. Cazuri flagrante de īncălcare a drepturilor omului

Urmărire penală pentru acţiuni īmpotriva ordinii constituţionale

La īnceputul lunii octombrie un număr de persoane din judeţul Mureş au fost reţinuţi de poliţişti, īn timp ce puneau afişe privind intenţia de a crea Consiliul Naţional al Secuilor. Persoanelor reţinute nu i s-au adus la cunoştinţă motivele reţinerii (contrar prevederilor Constituţiei Romāniei şi a Codului de procedură penală*), ei fiind eliberaţi după ce au cerut īn mod insistent dreptul la avocat.
Victimele au depus o plīngere la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, considerīnd că reţinerea ilegală a avut un fond etnic. Totodată Consiliul Suprem de Apărare a Ţării s-a autosesizat īn acest caz, considerīnd iniţiativa Consiliului Naţional al Secuilor ca fiind o acţiune īmpotriva ordinii constituţionale. S-au formulat şi plīngeri la diferite parchete sub această acuzaţie.
Fără să intrăm īn polemică asupra sensului noţiunii de „ordine constituţională”, asupra tipurilor de acţiune care pot fi īncadrate sub art. 1661 al Codului penal, este semnifictiv faptul că — spre exemplu — asociaţiile monarhiste, deşi pun sub īndoială forma de guvernămīnt a statului romān (cum este definit īn art. 1 alin. 2 al Constituţiei Romāniei), nu sīnt acuzate de comiterea de acţiuni īmpotriva ordinii constituţionale. Totodată organizaţii extremiste de tipul Noii Drepte sau Mişcării Legionare, care īntr-adevăr periclitează statul de drept, acţionează fără nici o restricţie din partea autorităţilor care nu numai că nu se autosesizează, dar īn situaţia sesizării refuză īnceperea urmăririi penale pentru propagandă īn favoarea statului totalitar sau propagandă naţionalist-şovină, ceea ce demonstrează fără tăgadă caracterul discriminativ al acţiunii autorităţilor.

Neputinţa autorităţilor īn situaţia statuii lui Yitzhak Rabin

La data de 15 ianurie 2004 Corneliu Vadim Tudor, preşedintele Partidului Romānia Mare a dezvelit bustul fostului prim-ministru al Israelului, Yitzak Rabin. Statuia a fost ridicată fără autorizaţie de construcţie şi fără acordul familiei Rabin, totuşi autorităţile s-au limitat la acordarea unei amenzi de doar 20 milioane lei. Este de neīnţeles cum nu au putut interveni autorităţile sau de ce nu au dorit să intervină pentru a īndepărta statuia īnainte de dezvelire. Deşi evenimentul a afectat grav imaginea Romāniei, Ambasada Israelului exprimīndu-şi īn mod public nemulţumirea, statuia stă şi īn momentul de faţă mărturie neputinţei (sau a complicităţii?) autorităţilor īn faţa unor īncălcări flagrante a ordinii publice. Īn această situaţie există pericolul de a se crea un precedent periculos al cărui urmări sīnt incalculabile.

Perioada „de graţie” pentru chiriaşii din locuinţele redobīndite de foştii proprietari

Iniţial termenul „de graţie” acordat chiriaşilor pentru a elibera locuinţele retrocedate foştilor proprietari era anul 1999, ulterior 2002, iar cel actual este 8 aprilie 2004.
Īn momentul de faţă există sute de familii care locuiesc īn astfel de locuinţe, şi majoritatea lor nu au posibilitatea nici de a cumpăra, nici de a īnchiria o altă locuinţă. Īntrebarea care se pune şi care trebuia pus acum 10 ani: care va fi soarta acestor chiriaşi? Dreptul de proprietate este unul inalienabil, care nu poate fi limitat īn mod abuziv, ori de cīte ori termenul „de graţie” se apropie de sfīrşit. Ar fi fost obligaţia autorităţilor să construiască, īn acest interval lung de timp, locuinţe sociale pentru familiile care sīnt īn situaţii deosebite. Cum acest lucru nu s-a īntīmplat īn Tīrgu-Mureş, riscăm ca peste cīteva luni numărul celor fără locuinţă să ajungă la ordinul sutelor (īn principal persoane īn vīrstă, cu pensii mici).
Liga PRO EUROPA a tras un semnal de alarmă īncă īn anul 2001, cīnd a apărut pericolul evacuării unui număr de 4 familii, arătīnd că problema trebuie tratată cu maximă seriozitate şi trebuie găsite soluţii pentru familiile īn cauză.

Cazul R.D.

O revistă locală a publicat recent documentele medicale privind starea sănătăţii persoanei R.D., adăugīnd la observaţiile medicului, sub formă de citat, şi fapte care īn realitate nu au fost constatate de medici.
Liga PRO EUROPA a apărat libertatea presei ori de cīte ori a constatat abuzuri din partea autorităţilor, dar trebuie subliniat faptul că libertatea de exprimare, conform Convenţiei europene a drepturilor omului, art. 10, „comportă īndatoriri şi responsabilităţi”, acest drept putīnd fi restrīns, īntre altele, pentru „protecţia reputaţiei sau a drepturilor altora, pentru a īmpiedica divulgarea de informaţii confidenţiale”. Codul penal pedepseşte divulgarea secretului profesional (pentru care vinovăţia aparţine personalului unităţii medicale care a pus la dispoziţia presei documentele), cīt şi infracţiunile contra demnităţii (vinovat fiind ziaristul care, cu bună ştiinţă, a publicat date false).
Cazul R. D. are importanţă specială pentru că nu este unul singular. De repetate ori presa scrisă şi electronică prezintă persoane, cu date personale sau prin imaginea lor, fără acordul acestora, īntr-un mod care afectează dreptul la demnitate. Spre exemplu ca fiind infractori, deşi īncă nu sīnt condamnaţi. Reamintim că īn cazul N.G., īn care Curtea Europeană a Drepturilor Omului a dat soluţie de admisibilitate, unul dintre acuzaţiile aduse a fost prezentarea minorului pe unul din posturile locale de televiziune ca infractor. Considerăm că atīt persoanele care deţin secrete profesionale, cīt şi presa trebuie să respecte caracterul confidenţial al datelor personale, altfel se īncalcă prevederile Convenţei europene a drepturilor omului privind interzicerea tratamentului degradant.

Abuzuri ale poliţiştilor soluţionate „pe cale amiabilă”

Biroul pentru Drepturile Omului a constatat īn multe cazuri īn care abuzul a fost comis de poliţişti o atitudine de favorizare a īnvinuiţilor şi īnchiderea cercetării penale fără trimiterea lor īn judecată. De multe ori victimele (īn marea majoritate a cazurilor romi) sīnt convinse să-şi retragă plīngerile, după care, īn contradicţie cu prevederile legislaţiei penale, ancheta nu se mai continuă.
Īn cazul B. doi poliţişti au pătruns, fără mandat, īn locuinţa lui K.L., au obligat persoanele care se aflau īn locuinţă să se dezbrace, iar cīnd soţul s-a opus ca soţia sa tīnără să fie dezbrăcată, toţi au fost bătuţi, īntre care şi patru minori. S-au confiscat şi banii găsiţi asupra victimelor. Plīngerea a fost depusă īncă īn noiembrie 2001 de domnul B., tatăl unuia dintre minori. Ancheta penală nu a fost terminată īn mai bine de trei ani, după care domnul B. a fost convins să-şi retragă plīngerea īn schimbul unei anumite sume.
După retragerea plīngerii, organele de cercetare penlă (procurorii Parchetului de pe līngă Judecătorie) au dat soluţia neīnceperii penale, deşi conform Codului penal, art. 192 alin. 2 şi 3 (violare de domiciliu īn formă agravantă), īn cazul īn care fapta se săvārşeşte de două sau mai multe persoane īmpreună, īn timpul nopţii, īmpăcarea nu īnlătură răspunderea penală. Situaţia este similară şi pentru infracţiunea de tīlhărie (art. 211 C.p.) şi de purtare abuzivă (art. 250 C.p.)

Accidente mortale de auto fără consecinţe penale

Īn decursul anilor, Biroul pentru Drepturile Omului s-a confruntat cu mai multe cazuri īn care rudele victimelor unor accidente auto au reclamat soluţii de neīnceperea urmăririi penale faţă de şoferii care au comis accidentul. Īn unele dintre aceste cazuri, prin sprijinul dat de Liga PRO EUROPA acestor rude, anchetele au fost, la urma urmei, finalizate. Ca şi īn cazul abuzurilor poliţiştilor soluţionate „pe cale amiabilă”, am constatat că īn majoritatea cazurilor victimele erau romi.
Īn cazul C.F., accidentul s-a produs īn iulie 2001. Două persoane care aşteptau īn staţia de autobuz a unei comune apropiate de Sighişoara, au fost călcate de un camion. Şoferul a īncercat să fugă de la locul faptei, fiind oprit de celelalte persoane care se aflau īn staţie. Rudele victimelor s-au interesat de repetate ori la Poliţia municipiului Sighişoara, primind răspunsul că ancheta este īn curs. Văzīnd că nu se finalizează ancheta, la īnceputul lunii februarie 2004 s-au prezentat la Biroul pentru Drepturile Omului. Am trimis scrisori la Poliţia municipiului Sighişoara şi la Inspectoratul de Poliţie al judeţului Mureş pentru a afla motivele tergiversării anchetei. Conform răspunsului primit de la IPJ Mureş, Parchetul de pe līngă Judecătoria Sighişoara a dispus scoaterea de sub urmărirea penală a īnvinuitului īncă īn iunie 2003 (la aproape doi ani după producerea accidentului), „apreciindu-se că faptei īi lipseşte unul dintre elementele constitutive ale infracţiunii”, sugerīnd că accidentul nu s-ar fi comis din vinovăţia şoferului. Această soluţie vine īn contradicţie cu declaraţiile de martori care au văzut evenimentul, totodată, prin īncălcarea prevederilor Codului de procedură penală, nu s-a comunicat rudelor, care aşteptau īn continuare soluţionarea cazului.

Cazul H.G.

H.G. a fost condamnat īn anul 1991 la 12 ani īnchisoare pentru omor. Eliberīndu-se după ce a stat mai mult de 7 ani īn īnchisoare, a obţinut mai multe declaraţii de martori conform cărora nu el ar fi comis crima, ci o altă persoană, chiar care a depus declaraţii īmpotriva lui. A īnaintat o cerere de revizuire către Tribunalul Mureş, care a fost refuzată fără audierea martorilor. La fel apelul şi recursul. H.G. a īnaintat o plīngere la Curtea Europeană a Drepturilor Omului pentru īncălcarea dreptului de acces la justiţie.

Continuă cultul unor personalităţi istorice şi culturale condamnate pentru crime īmpotriva umanităţii

Īn conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă 31/2002 privind interzicerea organizaţiilor şi simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob şi a promovării cultului persoanelor vinovate de săvārşirea unor infracţiuni contra păcii şi omenirii, promovarea cultului persoanelor vinovate de săvārşirea unei infracţiuni contra păcii şi omenirii, se pedepseşte cu īnchisoare. Ordonanţa defineşte această catogerie de persoane: „prin persoană vinovată de săvārşirea unor infracţiuni contra păcii şi omenirii se īnţelege orice persoană condamnată definitiv de o instanţă judecătorească romānă sau străină pentru una sau mai multe infracţiuni contra păcii şi omenirii, precum şi orice persoană condamnată de o instanţă penală internaţională pentru crime de război sau crime contra umanităţii”.
Prin urmare, cultul public al persoanei lui Wass Albert intră sub incidenţa acestei ordonanţe. Īn cazul citirii operelor literare ale lui Wass Albert organele de cercetare penală s-au şi autosesizat cu promptitudine maximă, deşi nu este clar dacă maratonul de lectură s-a petrecut īn spaţiu privat sau public. Este de neīnţeles de ce autorităţile nu se autosesizează şi īn alte cazuri, cīnd se promovează cultul lui Ion Antonescu, cīnd se neagă Holocaustul, cīnd se promovează o ideologie fascistă, rasistă, xenofobă de organizaţii gen Noua Dreaptă sau Mişcarea Legionară. Īn astfel de situaţii autorităţile nu numai că nu se autosesizează, dar şi dacă sīnt sesizate dau soluţii de neīnceperea urmăririi penale. Această practică este una discriminatorie, care dovedeşte că procuratura acţionează la comandă politică.
Cu această ocazie atragem din nou atenţia opiniei publice asupra ilegalităţii existente datorită nemodificării denumirii bulevardului Ion Antonescu. Ordinul Prefecturii judeţului Mureş privind demontarea tăbliţelor indicatoare de străzi cu această denumire (din mai 2003) este doar o măsură superficială, consilierii locali fiind direct responsabili pentru continuarea īncălcării prevederilor OUG 31/2002, deoarece denumirea de bulevard Ion Antonescu nu a īncetat odată cu īndepărtarea tăbliţelor.
Totodată, īn spiritul respectării OUG 31/2002, solicităm ca Asociaţia Mareşal Ion Antonescu să nu beneficieze de contract de īnchiriere īn spaţiul public (Palatul Culturii este o instituţie publică).

Consecinţele īncălcării repetate a dreptului la imagine

Liga PRO EUROPA a atras de nenumărate ori atenţia presei asupra importanţei libertăţii de exprimare, dar şi asupra faptului că acest drept, cum formulează Convenţia europeană a drepturilor omului la art. 10, „comportă īndatoriri şi responsabilităţi”.
Prezentīnd cazul Notar Gheorghe jr., īn care Statul Romān este obligat la plata unor daune morale substanţiale (40.000 euro), am arătat din nou că presa nu poate prezenta persoane ca şi infractori, pīnă cīnd nu există o sentinţă definitivă de condamnare, īntrucīt astfel se īncalcă dreptul de imagine al celui acuzat. Am solicitat posturilor de televiziune să nu arate faţa persoanelor reţinute, acest tratament fiind considerat de Curtea Europeană a Drepturilor Omului, şi prin cazul Notar, o īncălcare a principiului prezumţiei de nevinovăţie şi, totodată, un tratament umilitor, degradant.
Totuşi, la īnceputul lui iunie 2004, două persoane din Tīrgu-Mureş au fost prezentate pe trei posturi naţionale de televiziune ca fiind traficanţi de droguri, deşi īmpotriva lor nici nu s-a declanşat urmărirea penală. Prezentarea imaginilor a avut un efect deosebit de grav asupra celor doi: īn cazul uneia a avut a fost ruptă logodna (nunta urma să aibă loc īn august), īn cazul celuilalt părinţiinu au permis accesul tīnărului īn locuinţa lor comună, obligīndu-l să-şi găsească adăpost la prieteni.
Cei doi tineri solicită daune morale şi materiale din partea celor trei posturi de televiziune, şi dacă nu vor primi aceste daune, vor iniţia acţiuni civile.

Investigaţii efectuate de Ministerul Administraţiei şi Internelor la Jandarmeria Tīrgu-Mureş la sesizarea Ligii PRO EUROPA

După ce mai mulţi angajaţi ai Jandarmeriei Tīrgu-Mureş au prezentat Ligii PRO EUROPA o serie de nereguli existente īn această instituţie, la 12 iulie 2004 Biroul pentru Drepturile Omului a trimis o sesizare către Ministerul Administraţiei şi Internelor, cerīnd investigarea celor prezentate. Acest minister a trimis foarte prompt Corpul de Control la Tīrgu-Mureş, care a constatat existenţa mai multor nereguli. Conform adresei din 24.08.2004 cu nr. 27.307, „pe baza rezultatelor obţinute, acolo unde a fost cazul, s-au dispus măsurile necesare īn vederea remedierii deficienţelor şi sancţionării personalului”.
Īncercăm să aflăm cu exactitate care din sesizările noastre au fost confirmate de Corpul de Control al Ministerului Administraţiei şi Internelor. Ceea ce este cert este că s-a constatat şi o deficienţă legislativă, nefiind corelate prevederile noului Cod al muncii şi ordinul ministrului care stabileşte modul de īncheiere al contractelor individuale, emis anterior apariţiei Codului.
Liga PRO EUROPA va monitoriza īn continuare autorităţile şi instituţiile publice, sesizīnd, dacă este cazul, ministerele competente īn a controla cele prezentate.

Īncălcarea prin procedura de fotografiere a drepturilor persoanelor care solicită noile documente fiscale

Mai multe persoane au sesizat Liga PRO EUROPA īn legătură cu fotografierea de S.C. SEDCOM din Tīrgu-Mureş a celor care solicită formulare cu regim special. Contactīndu-l pe directorul acestei societăţi, acesta ne-a comunicat că pozele sīnt transmise tipografiilor la cererea acestora, pe baza unui ordin emis de C.N. Imprimeria Naţională S.A.
La data de 15 iulie 2004 am adresat o scrisoare către Imprimeria Naţională, solicitīnd lămuriri, īntrucīt prevederile legale privind informaţiile cu caracter privat (Legea nr. 677 din 21 noiembrie 2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date) nu permit o astfel de procedură.
Răspunsul oferit de Imprimeria Naţională arată următoarele: „referitor la solicitarea unei fotografii persoanelor care depun documentaţie pentru a comanda formulare tipizate cu regim special, nu am solicitat acest lucru unităţilor tipografice abilitate. Īn cazul īn care cunoaşteţi astfel de situaţii, vă rugăm să ni le comunicaţi pentru a intreprinde măsurile de rigoare”.
La data de 29 iulie am comunicat Imprimeriei Naţionale informaţiile solicitate, cerīnd totodată lichidarea bazei de date realizată prin īncălcarea prevederilor legale.
Totuşi, conform informaţiilor noastre, persoanele care solicită formularele sīnt īn continuare fotografiate.

8. Soluţionarea pe cale amiabilă a cazului Notar Gheorghe jr.

Liga PRO EUROPA, Biroul pentru Drepturile Omului a fost informat la data de 10 iulie 1996, orele 18, asupra reţinerii ilegale a trei minori la Centrul de Ocrotire din Tīrgu-Mureş, reţinere fără mandat ce a īnceput la 7 iulie.
La data de 11 iulie, īn jurul orei 15, minorii au fost eliberaţi la acţiunea reprezentantului organizaţiei, după discuţii care au durat aproximativ 6 ore. Toţi cei trei minori prezentau zgīrieturi pe tot corpul, Notar Gheorghe jr. avīnd şi un hematom pe vīrful capului. Poliţiştii au vorbit cu cei trei minori īntr-un ton incalificabil chiar şi īn prezenţa reprezentantului unei organizaţii de drepturile omului.
După eliberare, minorii au susţinut că poliţiştii anchetatori i-au pus să semneze declaraţii care nu le-au aparţinut, iar cīnd au refuzat acest lucru, au fost loviţi. Īn timpul anchetei nu era prezent nici un avocat, nici părinţii minorilor. Minorii au fost internaţi īn Centru, la dispoziţia Poliţiei, fără o analiză medicală anterioară, fiind tunşi cheli. Īn fiecare zi, după ce s-au īntors de la Poliţie la Centru, au fost ţinuţi sub duş rece (să dispară urmele de lovituri). Cei trei minori au fost obligaţi, la sediul Poliţiei, să se lase filmaţi īn timp ce citeau o declaraţie prin care afirmă că au comis acte de tīlhărie. Īnregistrarea a fost prezentată la un post local de televiziune.
La 15 iulie 1996 Liga PRO EUROPA a sprijinit părinţii a două victime să formuleze plīngeri la Parchetul Militar Tīrgu-Mureş. A treia victimă, de teama repercusiunilor, nu a dorit să reclame abuzurile poliţiştilor. Ulterior şi mama victimei Ö.I. şi-a retras plīngerea, rămīnīnd ca parte vătămată doar Notar Gheorghe jr.
Parchetul Militar Teritorial Bucureşti (Parchetul Militar Tīrgu-Mureş declinīndu-şi competenţa către această instituţie), a dat soluţia de neīncepere a urmăririi penale la data de 19 decembrie 1996. Rezoluţia consideră că cei trei minori „au fost identificaţi ca autori ai unei tīlhării”. Această soluţie a fost comunicată familiei Notar cu mare īntīrziere, printr-o adresă nedatată.
La data de 8 septembrie 1997, Liga PRO EUROPA a īnaintat o scrisoare către Ministerul Justiţiei, cerīnd reluarea anchetei. Cererea a fost refuzată de procurorul militar şef al Secţiei Parchetelor Militare la data de 6 octombrie 1997.
La īnceputul anului 1998, Notar Gheorghe, prin avocata Monica Macovei, a depus o plīngere la Curtea Europeană a Drepturilor Omului.
La data de 20 aprilie 2004, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a acceptat soluţia pe cale amiabilă dintre Notar Gheorghe jr. şi Romānia. Conform acestei soluţii, Romānia plăteşte daune morale şi materiale īn valoare de 40.875 Euro victimei, 8.712 Euro cheltuieli de reprezentare pentru avocat, totodată īşi ia angajamentul pentru (1) o reformă legislativă īn sensul scutirii de taxă de timbru pentru victimele tratamentelor inumane ori degradante; (2) informarea organelor de poliţie asupra importanţei respectării prezumpţiei de nevinovăţie; (3) īmbunătăţirea sistemului de ocrotire a minorilor.
Astfel s-a stins cauza īn care Romānia era acuzată de nerespectarea următoarelor drepturi:
• dreptul la tratament uman (faptele invocate: maltratarea din partea poliţiştilor şi gardianului din Centrul de Ocrotire al Minorilor, tunderea la chelie a unor minori fără motivaţie, prezentarea minorilor pe un post de televiziune ca infractori);
• dreptul la libertate (fapte invocate: reţinere fără mandat);
• dreptul la un proces echitabil (fapte invocate: nerespectarea prezumpţiei de nevinovăţie, lipsa unui reprezentant al minorilor la ancheta penală, limitarea accesului la instanţa civilă);
• dreptul la un recurs efectiv (fapte invocate: lipsa prevederilor procedurale care garantează acest drept).
Aceste īncălcări au fost posibile, īntre altele, datorită neglijenţei manifestate de Oprea Daniel, responsabil cu delincvenţa juvenilă din cadrul Inspectoratului Judeţean de Poliţie, şi refuzului procurorului militar Marin Sandu privind anchetarea temeinică a cazului.
La iniţiativa Ligii Pro Europa, soluţionarea cazului Notar Gheorghe a fost sprijinit şi de alte organizaţii, cum ar fi Amnesty International, European Roma Rights Center, APADOR-CH şi APADO.