S
i t u a ţ i a r e s p e c t ă r i i d r e p t u r i
l o r o m u l u i ī n R o m ā n i a, activităţile Ligii PRO EUROPA īn domeniu īn anul 2001
Coordonator principal: Haller Istvįn Asistent: Pįnczél Katalin, juristă Colaborator extern: Meda Grama, avocat
Biroul pentru Drepturile Omului al Ligii PRO EUROPA, īnfiinţat
īn 1993, monitorizează respectarea drepturilor omului şi minorităţilor
de către autorităţi, la nivel local şi regional, oferă consultanţă
gratuită persoanelor ale căror drepturi au fost lezate, le susţine
cauza īn faţa autorităţilor, elaborează studii de caz, organizează
reuniuni menite să contribuie la consolidarea unei culturi a
drepturilor omului. Una dintre priorităţile Biroului o constituie
studierea şi mediatizarea tratamentului discriminatoriu īmpotriva
romilor.
Raportul de ţară cu privire la progresele Romāniei īn vederea integrării (īn
continuare Raportul UE), elaborat pentru anul 2001 de experţii Comisiei
Europene, consideră că dintre criteriile de aderare stabilite la
Copenhaga īn iunie 1993, la capitolul criteriilor politice, Romānia
„continuă să le īndeplinească”. Īn anul 2001 s-a īnregistrat un progres
considerabil, existīnd īnsă dificultăţi īn reforma administraţiei
publice, asigurarea independenţei sistemului judiciar, modernizarea
Codului penal, demilitarizarea poliţiei, protecţia copiilor
instituţionalizaţi, combaterea efectivă a discriminării romilor.
Acţiunile Ligii PRO EUROPA īn domeniul drepturilor omului au fost
menite să cotribuie la implementarea criteriilor politice de aderare la
Uniunea Europeană.
Problemele
celor aproape 150 de persoane care s-au adresat Biroului pentru
Drepturile Omului au fost īntr-un procent de 65% īn domeniul
drepturilor omului (27% privind dreptul la proprietate, 13% dreptul de
acces la justiţie, 10% drepturi sociale, 8% abuzuri ale Poliţiei, 7%
drepturile copilului). Dintre celelalte probleme, care afectează
exercitarea drepturilor omului, 12% au fost conflicte de muncă.
Persoanele care au considerat că sīnt victime provin din Tīrgu-Mureş īn
proporţie de 67%, din alte localităţi ale judeţului Mureş 30%, din zone
limitrofe judeţului 2%, din alte zone 1%. Aceste procente arată că
majoritatea cazurilor nu ajung la suprafaţă, rămīn necunoscute.
1. Respectarea drepturilor civile şi politice
1.1. Abuzuri ale Poliţiei
Referitor
la Poliţie, Raportul UE menţionează: „cazuri de tratament inuman şi
degradant continuă să fie raportate de organizaţii de drepturile
omului. Nu există dovadă care ar sugera că aceste cazuri ar fi
rezultatul unei sistematice desconsiderări de către Poliţie a
necesităţii de respectare a drepturilor omului.” Raportul evidenţiază
şi dificultăţile īntīmpinate de victime datorită sistemului militar
existent īn Poliţie, efectuarea anchetelor penale de către procuraturi
militare. Īn concluziile Raportului se menţionează necesitatea
demilitarizării Poliţiei romāne, creşterea responsabilizării Poliţiei
pentru activităţile sale, asigurarea unor acţiuni proporţionale cu
nevoile. Biroul pentru
Drepturile Omului din cadrul Ligii PRO EUROPA a īnregistrat īn 2001 un
număr de 12 cazuri de abuzuri (care se īnscriu īn sfera tratamentului
inuman, vătămărilor corporale, violărilor de domiciliu) ale poliţiei
din judeţul Mureş. Īn aproape toate cazurile victimele, după ce depun
plīngere penală, sīnt intimidate de poliţişti şi procurori militari,
prin urmare īşi retrag declaraţiile, chiar dacă există martori şi
suficiente probe. Cīteva exemple de cazuri: C.D.,
după o discuţie verbală cu un civil, a fost lovit atīt de şeful de post
al poliţiei din P. cīt şi de un jandarm, īn faţa a aproximativ 50 de
martori. Īn afara declaraţiei martorilor (la plīngerea penală au fost
ataşate 3 declaraţii) există şi certificat medico-legal. Īn ciuda
tuturor evidenţe, plīngerea a fost retrasă, urmărirea penală īncheiată. Īn
localitatea A. doi subofiţeri de poliţie au pătruns īn locuinţa lui K.
L., lovind persoanele aflate la el īn vizită (6 persoane dintre care 4
minori). Două victime au fost spitalizate. Poliţiştii au confiscat sume
de bani şi bunuri. Deşi autorităţile au fost sesizate, īnceperea reală
a urmăririi penale s-a produs abia după ce Liga PRO EUROPA a sesizat
faptul că urmăreşte desfăşurarea anchetei (cu o lună după evenimente). Liga
PRO EUROPA, īmpreună cu alte organizaţii de drepturile omului, a propus
Guvernului să amendeze de urgenţă legislaţia privind uzul de armă, īn
sensul limitării drastice a situaţiilor īn care poliţiştii şi jandarmii
pot recurge la acest mijloc extrem.
1.2. Accesul la justiţie, independenţa justiţiei
Referitor
la accesul la justiţie, Raportul UE afirmă că procedura civilă nu este
atractivă datorită costurilor şi lungimii īn timp a soluţionării
cazurilor. Īn domeniul procedurii penale, se garantează dreptul la
apărare a persoanelor. Īn concluzii se propune o modernizare a Codului
penal, pentru a scoate din sfera infracţiunilor unele fapte cum ar fi
insulta şi calomnia. Raportul consideră totodată că nu s-a realizat
independenţa justiţiei faţă de puterea executivă, avīnd loc un număr
īnsemnat de demiteri din posturi, transeferuri de judecători, fără
motive clare. Īn urma
analizării unor cazuri īn care Liga PRO EUROPA a fost sesizată, dar şi
īn urma participării reprezentantului Biroului pentru Drepturile Omului
de repetate ori la procese, au fost constatate următoarele:
1. Anchetele penale, īn
unele cazuri, se desfăşoară foarte lent. Concomitent cu tergiversarea,
victimele sīnt intimidate sau li se propune să ajungă la o īnţelegere
cu īnvinuiţii. Sīnt situaţii īn care apar grave erori (spre exemplu
persoane decedate īn circumstanţe suspecte sīnt īnhumate fără un examen
medico-legal serios). Motivul pentru care unele anchete penale se
efectuează deficitar poate fi corupţia sau dezinteresul faţă de
problematica drepturilor omului. Īn
cazul C. G. s-a cerut clarificarea condiţiilor de deces al unui tīnăr,
īn timpul serviciului militar. Parchetul Militar din B. a refuzat
acordarea unui răspuns īn scris pīnă la implicarea LPE. S-a făcut o
plīngere penală īmpotriva persoanelor necunoscute. Ulterior, Parchetul
Militar B. a afirmat că „īn pofida solicitărilor existente la momentul
oportun Serviciul Judeţean de medicină Legală Sibiu nu a desfăşurat
constatarea medico-legală necesară”. Īn această situaţie, plīngerea
penală a fost extinsă şi asupra persoanelor vinovate pentru lipsa unei
investigaţii medicale serioase. Fără să se răspundă punctual la
plīngerea penală, īn ciuda faptului că anterior recunocuse neglijenţa
de serviciu, Parchetul Militar a dispus neīnceperea urmăririi penale. Īn
cazul M. G., două persoane au fost călcate de un tractor condus de un
minor. S-a īnaintat plīngere penală īmpotriva persoanei care a cedat
conducerea tractorului unei persoane neavizate, cīt şi īmpotriva
minorului. După lungi tergiversări şi īncercări de a convinge
persoanele vătămate să-şi retragă plīngerea şi să accepte daune civile
minore, s-a dispus neīnceperea urmăririi penale.
2. Sistemul parchetelor militare poate
oferi posibilitatea muşamalizării cazurilor de abuzuri comise de
poliţişti. Majoritatea victimelor abuzurilor poliţiei au declarat
Biroului pentru Drepturile Omului că intimidările din partea
procurorilor militari sīnt foarte frecvente.
3. Inculpaţii care nu au resurse materiale pentru
a plăti un avocat şi beneficiază de avocaţi din oficiu, cu rare
excepţii, nu sīnt apăraţi īn mod corespunzător. Deseori avocatul din
oficiu desemnat nefiind īn sală, se oferă un alt coleg pentru apărare,
care nu a văzut niciodată dosarul şi nu argumentează deloc īn apărarea
inculpatului. Īn aceste condiţii, inculpaţii sīnt lipsiţi de o apărare
reală, iar judecătorii nu iau măsuri pentru stoparea fenomenului.
4. Comparīnd sentinţe penale, īn
care există fapte şi circumstanţe similare, īn unele cazuri de pot
observa mari diferenţe īntre condamnări. Tratamentul poate fi
discriminatoriu şi īn aplicarea arestului preventiv.
5. Procelese civile sīnt
foarte costisitoare, prin urmare multe persoane se resemnează cu
paguba, neavīnd resurse materiale pentru a-şi cīştiga drepturile.
Aceste procese au, de regulă, şi o durată mult prea lungă, ceea ce
constituie un alt motiv pentru renunţare la drepturi.
6. Există situaţii īn care apar greşeli serioase īn sentinţe. Īntr-un
caz (cazul B. L.) cunoscut de Biroul pentru Drepturile Omului, Curtea
Supremă de Justiţie a retrimis sentinţa spre corectare, iar instanţa
inferioară a refuzat acest lucru.
7. Īn unele cazuri, īntīrzie nemotivat punerea īn aplicare a deciziilor. Chiar
cu o sentinţă favorabilă, definitivă, persoanele care au suferit daune
trebuie să aştepte un timp īndelungat pīnă la recăpătarea drepturilor.
Īn cazul M. A. instanţele au stabilit dreptul de proprietate al
persoanei īn cauză asupra unui teren, dar, īn mod abuziv, terenul a
fost folosit īn continuare de cel care l-a ocupat ilegal. Executorii
judecătoreşti au refuzat să pună sentinţa īn aplicare.
1.3. Libertatea presei
Raportul
UE critică prevederile Codului penal prin care ziariştii pot fi
incriminaţi pentru ofensă adusă autorităţii sau ultraj, propunīnd
modernizare lui. Conform
constatării Biroului pentru Drepturile Omului, jurnaliştii au fost
intimidaţi ani de zile de posibilitatea unor procese penale īndreptate
īmpotriva lor. Īn ultima vreme acest fenomen a scăzut īn amploare, a
devenit īnsă mai evident un alt fenomen, la fel de periculos pentru
libertatea presei: cel al subordonării directe a unor organe de presă
Guvernului. Hotărīrea Guvernului nr. 886 din 13 septembrie 2001, prin
articolul 1, prevede: „Agenţia Naţională de Presă Rompres se
organizează şi funcţionează ca instituţie publică de interes naţional,
cu personalitate juridică, īn subordinea Ministerului Informaţiilor
Publice.” Astfel Ministerul Informaţiilor Publice se transformă īntr-un
minister al propagandei, iar ROMPRES-ul subordonat expres acestuia.
Trebuie menţionat faptul că ROMPRES-ul nu a avut o independenţă nici
anterior noii hotărīri, directorul general fiind numit de primul
ministru. Media Task Force din cadrul Pactului de Stabilitate a trimis
o scrisoare către Ministerul Informaţiilor Publice cerīnd modificare
ordonanţei, prin care se garantează independenţa acestui organ de presă. Īntr-o
declaraţie semnată de Liga PRO EUROPA şi alte organizaţii de drepturile
omului s-a cerut īn mod expres adoptarea unei legislaţii care să
garanteze independenţa şi autonomia ROMPRES-ului.
1.4. Dreptul de proprietate
Raportul
UE relatează modificările intervenite prin intrarea īn vigoare a legii
privind retrocedarea bunurilor confiscate īn timpul regimului comunist.
„Īn ciuda acestor evoluţii, implementarea legii s-a dovedit a fi
dezamăgitoare”, nu au fost adecvat definitivate procedurile de calcul
ale compensărilor — completează Raportul. O altă deficienţă a
legii: nu a soluţionat problema proprietăţilor bisericeşti. Nerespectarea
dreptului la proprietate a fost, īn decursul anilor, problema cea mai
frecventă cu care s-a confruntat Biroul pentru Drepturile Omului.
Legislaţia era incompletă, dar nici nu se puneau īn aplicaţie conform
prevederilor lor. Īn mod voit s-a īntīrziat şi se īntīrzie īncă
eliberarea titlurilor de proprietate, terenul fiind folosit de alte
persoane decīt de proprietari; proprietarii sīnt puşi īn situaţia de a
se lupta īn faţa instanţelor pentru punerea īn posesie, cu costuri
ridicate, trecīnd printr-o lungă procedură; există terenuri care au
fost trecute, ilegal, īn proprietatea unor autorităţi publice locale;
unele dintre case ce urmau a fi retrocedate au fost vīndute ilegal
persoanelor care īi aveau īn chirie (īn general unor persoane care au
funcţii importante īn cadrul diferitelor autorităţi), urmīnd şi īn
aceste cazuri procese care durează de ani de zile şi vor mai dura.
Cazul Brumărescu vs. Romānia, īn care statul Romān a fost condamnat de
către Curtea Europeană a Drepturilor Omului de la Strasbourg pentru
nerespectarea dreptului la proprietate probabil va produce efecte īn
jurisprudenţa romānească.
O
problemă aparte o constituie problema proprietăţii bisericilor. Din
toate retrocedările aplicate pīnă acum, proprietăţile care au aparţinut
unor biserici au fost, īn mod evident discriminatoriu, exceptate. Deşi
Guvernul Romāniei a promis īncă īn 1993 că va soluţiona această
problemă, īn cei opt ani promisiunea nu a fost respectată. Biserica
Greco-Catolică, desfiinţată īn mod abuziv de regimul comunist, a primit
īnapoi o parte infimă din imobilele pe care le-a avut. Unele au fost
cīştigate prin procese, īn alte cazuri — mult mai numeroase — instanţa
a refuzat retrocedarea, folosind argumente emotive şi nu legale. Īn
ultima perioadă, pentru a evita retrocedarea, Biserica Ortodoxă Romānă
a trecut la demolarea bisericilor — chiar monumente! — care au
aparţinut greco-catolicilor.
Există demolări şi distrugeri şi ale altor clădiri care au aparţinut unor culte. Guvernul
a refuzat īn mod constant şi retrocedarea bunurilor Bisericii
Romano-Catolice, bisericilor protestante, cultului mozaic şi a altor
culte minoritare, sau a practicat o retrocedare care nu a putut fi pusă
īn practică, obligīndu-i pe proprietarii de drept să intenteze procese
civile īmpotriva posesorilor abuzivi, cu costuri ridicate şi necesitīnd
timp foarte īndelungat. Īntr-un
mod cīt se poate de pervers, modalitatea de soluţionare a problemei
proprietăţii de către Guvernul Romāniei pune faţă-n-faţă pe enoriaşi şi
biserică: proprietăţile bisericilor au fost date, īn schimbul unor
terenuri care au rămas īn proprietatea statului, la enoriaşi, iar īn
situaţia īn care bisericile īşi cer īnapoi aceste terenuri, sīnt
afectaţi enoriaşii.
1.5. Libertatea de circulaţie
Raportul UE, īntocmit la 13 noiembrie 2001, nu specifică limitarea libertăţii de circulaţie. Biroul
pentru Dreptuile Omului consideră īnsă că Ordonanţa de urgenţă privind
īndeplinirea de către cetăţenii romāni, la ieşirea din ţară, a
condiţiilor de intrare īn statele membre ale Uniunii Europene şi īn
alte state, nr. 144/2001, care a intrat īn vigoare la 1 decembrie 2001,
este o măsură care limitează acest drept. (Guvernul Romāniei a eliberat
şi īn perioada 1992-1996 hotărīri prin care s-a īngrădit libertatea de
circulaţie a cetăţenilor Romāniei, prin īntroducerea unor taxe pentru
ieşirea din ţară.) Prin Ordonanţa 144/2001 persoanele care doresc să
călătorească īn afara Romāniei sīnt obligate să prezinte la ieşirea
ţară asigurare medicală, bilet de călătorie dus-īntors, o sumă īn
valută. Explicaţia dată de Guvern: acest lucru ni se cere de către
Uniunea Europeană. Explicaţia nu este doar una falsă, dar induce īn
persoane şi un resentiment faţă de integrarea europeană a Romāniei, din
moment ce se simt — pe drept — lezaţi īn drepturi. Declaraţia
Universală a Drepturilor Omului, la art. 13. al. 2 prevede: „orice
persoană are dreptul să părăsească orice ţară, inclusiv a sa, şi de a
reveni īn ţara sa”. Īngrădirile de genul celor prevăzute īn ordonanţă
sīnt permise exclusiv statelor ţintă, nu şi a celor de origine. Prin
urmare, toate persoanele īntoarse de la 1 decembrie 2001 de pe graniţă
pot cere Statului Romān despăgubiri atīt pentru daune materiale, cīt şi
pentru daune morale.
1.6. Alte aspecte ale respectării drepturilor civile şi politice
•
Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.112/30 august 2001 prevede pedepse
pentru trecerea ilegală a frontierelor altor state de către cetăţeni
romāni şi apatrizi cu domiciliul īn Romānia. Conform jurisprudenţei
Curţii europene a drepturilor omului, expulzarea unei persoane aflate
ilegal pe teritoriul unui stat membru al Consiliului Europei reprezintă
o măsură administrativă, justificată de controlul imigraţiei, ordonanţa
īnsă califică fapta ce a determinat expulzarea unei persoane drept
infracţiune, instituind o triplă sancţiune: īnchisoare de la 3 luni la
2 ani, confiscarea unor bunuri sau valori şi retragerea (sau amīnarea
eliberării) paşaportului pe o perioadă de 5 ani. •
Ordonanţa de Urgenţă nr.141/25 octombrie 2001 pentru sancţionarea unor
acte de terorism şi unor fapte de īncălcare a ordinii publice prevede
obligaţia operatorilor „serviciilor de poştă şi telecomunicaţii… de a
comunica de īndată, ministrului comunicaţiilor şi informaţiilor…
informaţiile necesare identificării persoanelor care au săvarşit
infracţiunile prevăzute īn prezenta…” Rezultă că intrega corespondenţă
scrisă sau telefonică a tuturor persoanelor din Romānia va putea fi
supravegheată pe baza unei măsuri pur administrative, luate īn
interiorul unui minister, īn afara oricarui control judiciar.
2. Respectarea drepturilor economice, sociale şi culturale
Problema
drepturilor sociale este una controversată şi pe plan internaţional,
modul de respectare depinzīnd de condiţiile economice ale ţării. Cum
Romānia se află īntr-o criză de un timp īndelungat, nu ne putem aştepta
ca drepturile sociale să se respecte la nivelul ţărilor cu o economie
stabilă. Raportul UE
specifică: „au fost lansate variate iniţiative, dar, datorită lipsei
resurselor şi capacităţii administrative limitate, implementarea lor a
fost frīnată”. Pentru a
urmării situaţia existentă, Liga PRO EUROPA a adresat următoarea
scrisoare către primăriile din localităţile Band, Brīncoveneşti,
Eremitu, Ernei, Glodeni, Gurghiu, Livezeni, Petelea, Nadeş, Sīngeorgiu
de Mureş, Sīngeorgiu de Pădure, Sīnpaul, Tīrnăveni, Tīrgu-Mureş,
Voivodeni, Zagăr: „Biroul
pentru Drepturile Omului din cadrul Ligii PRO EUROPA doreşte să
evalueze nivelul de sărăcie din diferite localităţi ale judeţului
Mureş. Pentru o evaluare cīt mai corectă, Vă rugăm să ne informaţi cīte
persoane au cerut motivat ajutor social din partea Primăriei, şi — din
motive bugetare care nu necesită explicaţii — īn ce procent au putut fi
satisfăcute aceste cereri. Vă rugăm totodată să ne menţionaţi şi
cuantumul mediu al ajutorului social pe persoană.”
Pe baza răspunsurilor s-a realizat următorul tabel:
Localitate |
Nr. solicitant |
Nr. beneficiar |
Observaţii |
Band |
372 |
0 |
Pentru situaţii deosebite s-au acordat ajutoare de urgenţă īn baza
legii nr. 67/1995 |
Ernei |
464 |
0 |
„Din lipsă de fonduri nu am acordat ajutoare sociale īn anul 2000 şi
nu avem fonduri prevăzute īn buget nici pe anul 2001.” |
Glodeni |
494 |
0 |
Lipsă de fonduri. Īn cursul anului 2001 au fost aprobate ajutoare de
urgenţă la trei persoane īn valoare de 2.400.000 lei. |
Nadeş |
149 |
0 |
„Aceste persoane nu au beneficiat de ajutorul social datorită lipsei
resurselor financiare, actualmente trăind nu sub pragul de sărăcie (este
mult spus), ci se află pur şi simplu īn agonie, neavīnd nici o sursă de
existenţă.” |
Petelea |
513, din care 139 aprobate |
0 |
Bugetul nu permite plata ajutorului social. |
Sīnpaul |
731 |
0 |
Lipsă fonduri. |
Tīrnăveni |
133 |
0 |
Lipsă fonduri. |
Voivodeni |
240, din care 33 aprobate |
0 |
Ultima plată a plăţii ajutorului social: 30 iunie 1998. |
Īn concluzie:
īn prezent mecanismul de acordare a ajutorului social face imposibilă
acordarea sa unor mase importante de oameni, lipsiţi de mijloace de
existenţă.
3. Drepturile minorităţilor şi protecţia minorităţilor 3.1. Discriminarea
Raportul
UE, īn concluzii, afirmă necesitatea combaterii discriminarii. „Legea
īmpotriva discriminării a fost adoptată, dar īncă nu este operaţională.” Īn cursul anului 2001, ca şi īn anii precedenţi, Liga PRO EUROPA a desfăşurat o importantă campanie īmpotriva discriminării: •
la 12 februarie a avut loc o īntīlnire a organizaţiilor de drepturile
omului la Bucureşti, la care s-a discutat modul de implementare a
Ordonanţei Guvernului 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea
tuturor formelor de discriminare; •
la 13 februarie a avut loc o discuţie cu reprezentantul LPE şi a
Consiliului Britanic cu privire la situaţia drepturilor omului şi
minorităţilor naţionale din Romānia, īn special privind problema
discriminării; • īntre 14-18
mai a avut loc īntīlnirea Grupului de Lucru al ONU pentru Minorităţi la
Geneva (Elveţia), la care reprezentantul LPE a cerut includerea īntre
recomandările către guverne a unei solicitări de a recunoaşte
compentenţa Comitetul ONU pentru Eliminiarea Discriminării Rasiale īn
situaţia plīngerilor individuale; iniţiativa a avut succes, prima
dintre recomandări fiind chiar aceasta; • la 6 iunie — LPE a organizat o masă rotundă pe tema combaterii discriminării şi rasismului; •
īntre 26 august - 7 septembrie copreşedinta LPE a participat la World
Conference Against Racism organizat īn Durban, Africa de Sud; •
la 24 septembrie 2001 LPE a organizat seminarul Strategii de combatere
a rasismului, la care au fost prezentate concluziile conferinţei
mondiale īmpotriva rasismului, xenofobiei şi altor forme de intolernaţă
- Durban 2001 şi cadrul juridic de combatere a rasismului īn Romānia; •
īntre 8-11 noiembrie reprezentaţii LPE au participat la seminarul
Combaterea discriminării īn Romānia prin proceduri judiciare, organizat
la Sinaia; • īntre 15-17
noiembrie reprezentantul LPE a participat la seminarul Implementarea
legislaţiei antidiscriminatorii europene, organizat la Sinaia. Īn
urma monitorizării unor cazuri de discriminare, şi ca urmare a
schimbului de experienţă cu alte organizaţii, pot fi trase următoarele
concluzii: 1. Īn urma
intrării īn vigoare a Ordonanţei Guvernului 137/2000 (din 1 noiembrie
2000), īn Romānia există o lege īmpotriva discriminării. Această normă
legislativă a rămas īnsă parţial inaplicabilă, prin īntīrzierea (de mai
mult de un an) a īnfiinţării Consiliului Naţional pentru Combaterea
Discriminării. 2. Deşi
ordonanţa prevede clar că īn afara sancţiunilor contravenţionale, ce ar
trebui aplicate de Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării,
victimele sau organizaţiile neguvernamentale cu activitate īn domeniul
drepturilor omului pot īnainta atīt plīngeri penale (īmpotriva
funcţionarilor publici), cīt şi civile, potrivit dreptului comun,
organele de urmărire penală şi instanţele de judecată tind să se opună
acestor posibilităţi. 3.
Ministerul de Externe a Romāniei a promis, printr-o scrisoare trimisă
LPE, că Guvernul Romāniei va recunoaşte, īnaintea Conferinţei Mondiale
Īmpotriva Rasismului (Durban), dreptul persoanelor care se consideră
victime ale discriminării de a īnainta plīngeri la Comitetul ONU pentru
Eliminiarea Discriminării Rasiale īn situaţia plīngerilor individuale.
Acest lucru nu a avut loc, astfel victimele discriminării sīnt lipsite
de protecţie internaţională. 4.
Īn aceste circumstanţe este deosebit de important ca organizaţiile
neguvernamentale de drepturile omului să iniţieze acţiuni īn faţa
instanţelor īmpotriva persoanelor fizice şi juridice care comit
discriminare, arătīnd opiniei publice că fenomenul discriminării nu
poate fi tolerată. Aceste acţiuni vor avea şi rolul stabilirii unei
jurisprudenţe īn domeniu.
3.2. Drepturile minorităţilor 3.2.1. Situaţia romilor
Īn
concluziile Raportului UE se arată: „S-a adoptat o Strategie
guvernamentală privind īmbunătăţirea situaţiei romilor. Acum e nevoie
de eforturi care să se concentreze asupra implementării strategiei.”
Situaţia actuală: „romii au dificultăţi īn a avea acces la şcolarizare,
la servicii medicale şi de asistenţă socială. Discriminarea socială se
manifestă des prin excluderea romilor din locuri publice.” Īn
decursul celor opt ani de activitate a Biroului pentru Drepturile
Omului s-a consatat că persoanele aparţinīnd comunităţilor de romilor,
dar şi comunităţile, colectivităţile, sīnt deosebit de expuse unor
abuzuri īn domeniul drepturilor omului. Datorită acestei
vulnerabilităţi accentuate, LPE a urmărit cu atenţie atīt cazurile īn
care romii au fost victime ale īncălcării drepturilor omului, cīt şi
modificările privind situaţia romilor care au survenit īn ultimul an.
Expertiza, anchetele realizate de LPE au fost diseminate şi altor
organizaţii. Un exemplu al acestui tip de parteneriat a fost
elaborarea, de către European Roma Rights Center, a raportului privind
respectarea drepturilor omului īn comunităţi de romi din Romānia,
intitulat Starea de impunitate, care utilizează informaţii ale căror
primă sursă a fost LPE. Totodată
LPE a participat īn mod activ īn sprijinirea dezvoltării comunităţii
(prin proiectul Centrului Intercultural denumit „Şcoala liderilor
romi”, colaborarea cu CRDE pentru realizarea studiului Proiecte pentru
romii din Romānia, 1990-2000) cīt şi la promovarea culturii rome
(Festivalul Dezrobirea Romilor, Festivalul romilor din Transilvania).
1.
Existenţa unei Strategii guvernamentale privind īmbunătăţirea situaţiei
romilor a avut menirea de a promova acţiuni concrete care să producă
efecte benefice. Din păcate această strategie, deşi prevede termene
pentru diferitele acţiuni, cu mici excepţii, nu s-a pus pīnă īn
momentul de faţă īn practică. 2.
Monitorizarea presei romāneşti, dar şi a discursurilor publice ale
liderilor politici, arată că după o aparentă stagnare, s-a intensificat
corelarea imaginii romilor cu criminalitatea. 3.
S-a īnrăutăţit şi mai mult situaţia socială a romilor, neplata chiriei
şi a īntreţinerii a dus la evacuarea lor din locuinţe. Mulţi romi,
forţaţi de īmprejurări, au redevenit nomazi. 4.
La iniţiativa unor primării sau consilii locale a apărut o tendinţă de
ghettoizare a comunităţilor de romi. Cazul cel mai relevant este cel de
la Piatra Neamţ, despre care LPE, după o vizită la faţa locului, a
elaborat un studiu. Primarul acestui municipiu a declarat pe un post de
televizor următoarele: „o să transformăm fermele GOC īntr-un adevărat
ghettou; vom īmprejmui zona cu sīrmă ghimpată, vom pune de pază
jandarmi cu cīini”; „fiecare locuitor va avea o legitimaţie fără de
care nu va putea intra īn perimetrul īnconjurat de gard”. Aceste
declaraţii au rămas nesancţionate de către autorităţi, ba mai mult,
ministrul informaţiilor publice a īncearcat să prezinte situaţia ca pe
un incident care nu a fost bine īnţeles, afirmīnd că proiectul īn sine
al primarului este bun.
3.2.2. Situaţia comunităţii maghiare şi a ceangăilor
Raportul
UE consideră că drepturile minorităţii maghiare sīnt bine dezvoltate şi
există o politică favorabilă dezvoltării educaţiei īn limba
minorităţilor. Biroul pentru
Drepturile Omului consideră īngrijorător faptul că īn anul 2001
Guvernul Romāniei, urmare a indicaţiilor primului ministru, impune un
control de neconceput īntr-un stat de drept asupra judeţelor cu o
populaţie majoritară maghiară. Spre exemplu ordinul de a verifica
bibliotecile şcolare, dar mai ales servietele copiilor pentru a căuta
īn acestea cărţi editate īn Ungaria este o flagrantă īncălcare a
legilor Romāniei şi a tratatelor internaţionale privind drepturile
omului. Fără mandat de perchiziţie eliberat de un magistrat astfel de
acţiuni sīnt ilegale, iar un mandat de perchiziţie nu-şi are rostul din
moment ce nu se interzice deţinerea de către persoane private sau
juridice a cărţilor editate īn străinătate. Mai mult, Legea privind
statutul cadrului didactic prevede dreptul profesorilor de a folosi
materiale didactice, fără să ceară un acord special īn acest sens.
3.2.3. Extremism, antisemitism, xenofobie
Serviciul
Romān de Informaţii a monitorizat īn mod special judeţele Harghita şi
Covasna, afirmīnd că această zonă a ţării reprezintă un pericol pentru
caracterul unitar al ţării, dovedind o necunoaştere īngrijorătoare a
drepturilor şi libertăţilor (de expresie, de asociere, etc.) garantate
de Constituţie. Īn paralel, SRI nu a luat măsuri īmpotriva acelor
fenomene care īntr-adevăr pun īn pericol democraţia şi statul de drept
din Romānia: organizaţiilor extremiste de tipul Noii Drepte sau
Mişcării Legionare. Trebuie menţionat faptul că aceste organizaţii
rasiste au organizat o serie de īntīlniri īn incinta unor instituţii
publice, fără ca autorităţile să se sesizeze. Din
judeţul Bacău, din nou, sosesc semne īngrijorătoare, arătīnd faptul că
unele dintre autorităţi exercită presiuni mari atīt asupra persoanelor
aparţinīnd comunităţii ceangăilor dar şi asupra organizaţiilor care le
reprezintă interesele. Acestora li s-au intentat procese pentru
organizarea cercurilor facultative de limbă maghiară.
*
O
problemă continuă pentru Biroul pentru Drepturile Omului rămīne
īntărirea culturii drepturilor omului īn societate. Īn acest scop
programele educaţionale ale Ligii PRO EUROPA (Academia Interculturală
Transsylvania, Şcoala Liderilor Romi, Colegiul Democraţiei) includ şi
cursuri, ateliere īn domeniul drepturilor omului, totodată Biroul
pentru Drepturile Omului a răspuns invitaţiilor venite din partea unor
instituţii de īnvăţămīnt sau organizaţii de a ţine prelegeri, cursuri
īn această temă. Publicaţiile (Gazeta Ligii PRO EUROPA, Altera) au avut
şi ele un rol semnificativ. Pentru
a oferi o publicitate şi mai mare activităţilor Ligii PRO EUROPA īn
domeniul drepturilor omului, au fost organizate conferinţe de presă, au
fost acordate interviuri diferitelor organe de mass-media, au fost
realizate programe īn direct la posturile locale de radio, iar cu
ocazia Zilei Internaţionale a Drepturilor Omului, la 7 decembrie a avut
loc o conferinţă de presă cu prezentarea activităţilor Biroului pentru
Drepturile Omului din 2001.
Este
importantă participarea Ligii PRO EUROPA īn Iniţiativa Civică pentru
Responsabilitatea Actului Politic, care a elaborat un Cod electoral
pentru schimbarea legislaţiei actuale īn domeniul electoral, şi īn
prezent desfăşoară campania de strīngere de semnături „Acum,
cetăţenii”. Acest Cod introduce sistemul mixt (uninominal compensat) īn
locul sistemului votului pe listă, reduce numărul de senatori şi
deputaţi, crează o transparenţă privind cheltuielile partidelor, oferă
o mai mare siguranţă īn evitarea greşelilor organizatorice care au
apărut īn procesul electoral. Din puctul de vedere al drepturilor
omului, Codul electoral oferă cetăţeanului o mai bună exercitare a
dreptului la vot.
Īn
anul 2001, Biroul pentru Drepturile Omului a colaborat cu APADOR-CH —
Comitetul Helsinki Romān, Asociaţia ACCEPT, Asociaţia Pro Democraţia,
Centrul de Resurse pentru Diversitate Etnoculturală, Romani Criss ,
Amnesty International, Minority Rights Group International şi a fost
susţinut financiar de către Charles St. Mott Fondation şi European Roma
Rights Center.
|