PROTEST FAŢĂ DE ÎNCĂLCAREA LIBERTĂŢILOR POLITICE
La 27 iunie 2002, Camera Deputaţilor a adoptat o variantă modificată a
propunerii legislative nr. 54/2002 privind amendarea Legii
partidelor politice. În urma adoptării de către Senat a aceluiaşi text,
Parlamentul României a introdus în legislaţia românească restricţii
severe asupra dreptului de asociere politică, condiţionând înfiinţarea
unui partid de un număr de 50.000 de membri fondatori, domiciliaţi în
cel puţin 21 de judeţe, cu cel puţin 1.000 de persoane din fiecare
(art. 19 alin. 3). Partidele deja create, care nu au acest număr de
membri, vor fi dizolvate. Prin aceasta, Parlamentul României duce şi
mai departe violarea în substanţa a dreptului la asociere iniţiat prin
Legea nr. 188 adoptată în anul 1996, care impunea deja condiţia de
10.000 de membri pentru înfiinţarea şi funcţionarea unui partid politic.
Or, prin noile reglementări legislative se încalcă un principiu de bază
al unei societăţi democratice, garantat şi în Constituţia României �
�Cetăţenii se pot asocia liberi în partide politice...� (art. 37) � şi
în legislaţia internaţională � printre altele, Pactul Internaţional cu
Privire la Drepturile Civice şi Politice şi Convenţia Europeană a
Drepturilor Omului. Impunerea condiţiei celor 50.000 de membri prezenţi
în cel puţin 21 de judeţe ale ţării este absolut arbitrară,
nejustificabilă în nici un fel ca �măsuri necesare, într-o societate
democratică, pentru securitatea naţională, siguranţa publică, apărarea
ordinii şi prevenirea infracţiunilor, protejarea sănătăţii sau a
moralei ori pentru protecţia drepturilor şi libertăţilor altora. (art.
11, CEDO). Nici unul dintre cele şase criterii ale CEDO enumerate mai
sus care pot legitima restrângerea unui drept fundamental nu
argumentează severele limitări ale legii adoptate până în acest moment
de către Parlament şi, în nici un caz o astfel de restricţie nu est
�necesară într-o societate democratică� încălcând astfel cerinţele CEDO.
Cât de arbitrară este opţiunea Parlamentului României se poate
recunoaşte din felul în care ţările cu democraţii avansate
reglementează dreptul la asociere politică. În Austria sau Olanda o
singură persoană poate forma un partid politic, în Marea Britanie două
persoane sunt suficiente � şi asta, doar pentru a separa funcţiile de
conducere şi de trezorerie �, în Germania condiţia este de trei
persoane. Nu există motive pentru a distinge dreptul de asociere civică
şi cel politică. Ca urmare, sunt relevante prevederile Ordonanţei nr.
26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, conform căreia pentru
constituirea unei asociaţii sunt suficiente trei persoane.
Introducerea altor restricţii în viaţa politică poate fi motivată de
nevoia asigurării unor condiţii optime de vot pentru alegători şi
pentru administrarea cu responsabilitate a banilor publici. Din acest
motiv, unele legislaţii naţionale reglementează specific dreptul
partidelor de a participa prin candidaţi la alegeri. În Marea Britanie,
pot participa la alegeri candidaţii care sunt susţinuţi de 8 persoane,
în Germania, pentru a participa la alegeri un partid trebuie să aibă
cel puţin 300 de membri, în Austria � stat federal � numărul
susţinătorilor necesari depinde de tipul de alegeri şi de populaţia
provinciei: pentru parlamentul federal este nevoie între 100
susţinători (Burgenland) şi 500 susţinători (Austria Inferioară şi
Viena). În Olanda partidele trebuie să depună o sumă de bani, ca
depozit, în funcţie de tipul alegerii şi de numărul candidaţilor
partidului.
Argumentele şi cifrele de mai sus
arată caracterul aberant al actualelor prevederi adoptate de către
Parlamentul României. Prin acest act normativ, partidele parlamentare
s-au solidarizat pentru a bloca procesul politic din România,
nesocotind distincţiile necesare într-o societate democratică, violând
drepturile şi libertăţile fundamentale. Având în vedere funcţia
partidelor politice în stat, se poate vorbi despre o încercare de
capturare a statului în interesul propriu al actualelor formaţiuni
parlamentare.
Suntem de acord cu faptul că accederea în Parlament a unui număr mai
rezonabil de partide politice (în condiţiile în care acestea se bucură
de un sprijin electoral substanţial) poate să ducă la un plus de
eficienţă în activitatea legislativului şi a executivului. Înţelegem,
de asemenea, şi faptul că participarea, în alegeri, a unui număr mare
de partide politice, în condiţiile în care cele mai multe dintre
acestea obţin, fiecare, câteva zeci sau sute de voturi, determină
cheltuieli nejustificate cu organizarea şi desfăşurarea alegerilor şi
îngreunează procesul de votare. Însă pentru rezolvarea acestor aspecte,
ni se par mult mai potrivite măsuri care să ţină de legislaţia
electorală.
Întrucât actualele prevederi
contravin atât Constituţiei cât şi standardelor internaţionale în
materia drepturilor omului asumate de România, cerem Preşedintelui
României să nu promulge actul normativ adoptat de către Parlament.
Cerem Parlamentului şi clasei politice actuale să respecte dreptul
tuturor cetăţenilor români de a participa activ acum sau în viitor la
viaţa publică şi politică a ţării.
Liga Pro Europa Asociaţia Pro Democraţia Fundaţia pentru o Societate Deschisă APADOR-CH
20 septembrie 2002
|