Richard N. Coudenhove-Kalergi
Prefaţă
Ar
fi potrivit, credem, să-l prevenim de la bun īnceput pe cititorul romān
care va deschide această carte că are de-a face cu o lectură
fundamentală, indispensabilă pentru īnţelegerea modului cum a luat
naştere ideea de unificare europeană. Pan-Europa,
publicată la Viena īn 1923, este, cronologic vorbind, cel dintīi
manifest pro-european coerent. Pornind de la necesitatea
reconcilierii istorice a naţiunilor europene şi oferind soluţii
concrete de unificare a acestora īntr-o structură politică stabilă,
bazată pe comunitatea de valori şi interese, Statele Unite ale Europei,
autorul propune un program detaliat, menit să-i redea Europei
strălucirea de odinioară şi capacitatea competitivă īn concurenţa
economică mondială, s-o doteze cu instituţii şi alianţe īn măsură să
preīntīmpine un nou război. Deşi nu lipsită de inerente accente
utopice, judecăţi caduce şi avīnturi romantice, această lucrare de
dimensiuni modeste, marcīnd o cotitură radicală īn gīndirea politică
europeană, nu şi-a pierdut nici astăzi din actualitate. Neobişnuită
pentru epoca īn care a fost scrisă, ea continuă să-l surprindă pe
cititorul contemporan prin pertinenţa analizelor, cutremurătoare
premoniţii şi luciditate prospectivă, putīnd fi numită, pe drept
cuvīnt, piatra de temelie a construcţiei europene căreia īi sīntem
contemporani
Este meritul lui Richard Coudenhove-Kalergi,
supranumit şi „profetul Europei”, autorul la 29 de ani al acestei
uimitoare lucrări, de a-i fi dat unificării europene un program
concret. El īnsuşi european şi universal prin ascendenţă şi educaţie,
descinzīnd pe linie paternă dintr-o veche familie nobiliară din
Brabant, unită cu o ramură aristocratică cretană, iar după mamă avīnd
sīnge japonez, avea să primească īn castelul copilăriei din Boemia o
educaţie pe care, cu un termen actual, am numi-o interculturală. Un
preceptor german, un profesor rus şi un altul albanez, o guvernantă
franţuzoaică şi o alta englezoaică, o doamnă de companie unguroaică,
personalul ceh, confereau domeniului familial o dimensiune
multiculturală. Pregătirea pentru cariera diplomatică, la un celebru
colegiu vienez, avea să-l aducă īn contact cu colegi de toate naţiile
şi confesiunile: „Printre noi, sīnt germani şi unguri, polonezi şi
cehi, italieni şi romāni, croaţi şi sloveni, sīrbi şi ucraineni.”,
dīndu-i acea extraodinară deschidere spre alteritate pe care o emană
īntreaga sa operă. susPan
Europa, scrisă după un război (primul) mondial pustiitor, ce a depăşit
īn oroare pīnă şi cele mai sumbre profeţii, apărea īntr-un moment cīnd,
īn ciuda lecţiei istoriei, naţiunile europene, animate fie de
īngīmfarea victoriei, fie de fierea īnfrīngerii, se pregăteau mai mult
sau mai puţin conştient de o nouă conflagraţie. Nu proiectele de unire
ale unui Dante sau Comenius, nici măcar spiritul democratic-umanist
al Societăţii wilsoniene a Naţiunilor, ci demagogia populistă a urii
de clasă a unui Stalin sau a urii de rasă a unui Hitler,
naţionalismul şi revanşismul, mobilizau masele şi dominau discursul
politic. Īn Introducerea Pan-Europei, contele Richard
Coudenhove-Kalergi, nota printre altele, cu amărăciune: „Europa stă cu
privirea aţintită īnspre trecut, īn loc să scruteze viitorul. Piaţa de
carte este invadată de memorii. Īn dezbaterile publice, consideraţiile
privitoare la originea războiului recent īncheiat sīnt mult mai
numeroase decīt cele vizīnd prevenirea celui următor. Această eternă
orientare spre trecut este principala cauză a declinului şi fărīmiţării
Europei.” Īn bătrīna Europă bătea din nou vīntul discordiei cīnd
Coudenhove-Kalergi, o rara avis, cheamă tineretul la reconciliere şi
unire, devotīndu-se el īnsuşi unei orientări pe atunci extrem de
impopulare: „Tineretului european īi revine sarcina de a schimba
această stare de lucruri. El este chemat să edifice, pe ruinele vechii
Europe, o Europă nouă şi să īnlocuiască o Europă anarhică printr-o
Europă organizată.”
Debutīnd
īntr-un prim articol din 1922 īn Neue Freie Presse, sub titlul „Die
Europäische Frage (Chestiunea Europeană)”, „utopia europenistă” a lui
Coudenhove-Kalergi avea să devină prin Pan-Europa un program concret de
acţiune, la care aveau să se ralieze de la bun īnceput, printre alţii,
importante personalităţi politice (Thomas Masaryk, Engelbert Dollfuss,
Aristide Briand, Karl Renner, Gustav Streseman, Nicolae Titulescu),
culturale (Paul Claudel, Selma Lagerlöff, Thomas Mann, Miguel de
Unamuno, Ortega y Gasset, Salvadore de Madariaga) şi ştiinţifice
(Sigmund Freud, Albert Einstein). Datorită militantismului autorului
său, Pan-Europa nu a rămas doar o teorie, ci a devenit īn scurt timp o
mişcare structurată, avīnd comitete naţionale īn majoritatea statelor
europene, īntre care şi Romānia. Totuşi, vocea echilibrată a
Pan-Europei nu s-a putut impune īn vacarmul interbelic. A fost necesară
experienţa unui nou război, profeţit de altfel de Coudenhove-Kalergi,
şi de o nouă generaţie de oameni politici providenţiali — Winston
Churchill, Robert Schuman, Charles de Gaulle, Konrad Adenauer, precum
şi de un Plan Marshall — pentru ca Pan-Europa să devină realitate. susPan-Europa
este structurată pe unsprezece capitole, simpla lor īnşirare fiind
edificatoare asupra dimensiunilor şi complexităţii acestui
manifest-eseu. Sīnt abordate toate „marile teme” care frămīntă īncă şi
azi reflecţia contemporană şi alimentează polemicile asupra Europei:
rădăcinile europenismului, limitele sale geografice şi spirituale,
adversarii şi aliaţii paneuropenismului, prevenirea unui nou război,
naţiunea şi supranaţiunea, majorităţi şi minorităţi, Europa
instituţională. Pentru Coudenhove-Kalergi, „conceptul de Europă provine
dintr-un amestec de elemente geografice, politice şi culturale”, iar
„noţiunea geografică de Europa nu corespunde nici celei culturale, nici
celei politice”. Cu alte cuvinte, Europa este, īnainte de orice, o
comunitate de valori, o cultură şi o civilizaţie comune. Prin urmare,
limitele ei geografice coincid cu limitele democraţiei de sorginte
antică, ale „civilizatiei de tip creştin, ai cărei poli sīnt
individualismul elen şi socialismul creştin” . Pentru
Coudenhove-Kalergi, construirea Pan-Europei presupune identificarea
precisă a adversarilor şi aliaţilor. Deşi geografic parte a Europei,
Rusia comunistă nu este parte a spiritualităţii europene: „Bolşevismul
a zguduit din rădăcini civilizaţia europeană importată de Petru cel
Mare şi urmaşii săi. Promotorii ei au fost alungaţi sau lichidaţi”, de
aceea „frontiera orientală a Europei cu Rusia constituie totodată
limita orientală a comunităţii culturale europene.” De altfel, această
opinie revine aproape obsedant, autorul nefăcīnd nici un secret din
neīncrederea sa funciară īntr-o Rusie „roşie sau albă” pe care o indică
īn mod prioritar ca potenţial adversar al unificării Europei: „Īntre
1915 şi 1919, totul s-a schimbat īn Rusia, mai puţin pofta ei de
expansiune. O poftă ce nu e legată de nici un partid, de nici o
personalitate. Īn faţa ei au fost nevoiţi să se īnchine deopotrivă
ţarul păcii, Nikolai, ca şi socialistul Kerenski.” (...) Istoria pune
Europa īn faţa unei alternative: ori, trecīnd peste ostilităţile
naţionale, se va uni īntr-o federaţie, ori va cădea victimă cuceririi
ruseşti”. susCu
toate acestea, adversarii cei mai de temut ai unificării europene sīnt
īn interior. „Cea mai mare piedică īn realizarea Statelor Unite ale
Europei este rivalitatea milenară a celor două naţiuni cele mai
numeroase ale Pan-Europei: Germania şi Franţa”, īn condiţiile īn care
„ura franco-germană este aţīţată artificial de secole din raţiuni
politico-militare”. Politicii de forţă, inspirată de „aventurieri
orgolioşi”, īntr-un nou război īi vor cădea victime ambele popoare:
”Din teribila criză īn care se zbat acum, Germania şi Franţa vor ieşi
ori europene şi aliate, ori, devorīndu-se reciproc, vor sīngera
deopotrivă īntr-o feroce īncleştare.” Īn consecinţă, Coudenhove-Kalergi
face un apel dramatic īn favoarea reconcilierii franco-germane,
condiţie a unificării Europei şi menţinerii păcii. Primul pas, crede
autorul īn 1923, s-ar putea face printr-o uniune a cărbunelui şi
oţelului şi crearea unei siderurgii europene... Proiectului
Pan-Europei i se opun cu īnverşunare naţionaliştii-şovini („care vor
agita pericolul deznaţionalizării”), comuniştii („care vor cere
imposibilul, adică primirea Rusiei sovietice īn federaţia europeană”),
militariştii („deoarece unificarea europeană va face imposibil un nou
război pe care aceştia şi-l doresc cu ardoare”), industriile
protecţioniste („care īşi datorează supravieţuirea protecţionismului
vamal, deoarece nu ar putea face faţă concurenţei”). De cealaltă parte
sīnt toţi aceia care, conştienţi de avantajele unificării, văd īn
aceasta posibilităţi nesperate: prevenirea unui nou război, protecţia
īmpotriva unei eventuale invazii sovietice, dezarmarea, sporirea
capacităţii concurenţiale īn faţa industriilor americane şi
extrem-orientale. susVederile
lui Coudenhove-Kalergi asupra chestiunii naţionale sīnt şi ele de
actualitate. „Naţiunea, spune el, nu este o comunitate de sīnge, ci una
spirituală”, teoria purităţii de rasă fiind un mit, „dogma
naţionalismului european.” Europa este un spaţiu de metisaj lingvistic
şi rasial, frontierele statelor neavīnd cum să coincidă cu cele ale
limbilor şi etniilor. Pentru pacea Europei, chestiunea minorităţilor
este primordială. După retrasarea frontierelor prin tratatele de pace
de la Paris, toate noile state naţionale includ importante minorităţi.
Oprimate de noile majorităţi, acestea se văd īmpinse „să-şi pună
īntrega speranţă īn prăbuşirea noii lor patrii, īn urma unui nou
război”. Nerezolvarea chestiunii minorităţilor este o permanentă sursă
de instabilitate. S-ar impune deci promulgarea unui „Edict de toleranţă
care ar permite fiecăruia să-şi folosească fără īngrădire limba maternă
īn tribunale şi īn relaţiile cu autorităţile, fără ca din această
pricină să aibă de suferit vreun prejudiciu”. Coudenhove-Kalergi
concluzionează că prin trecerea de la anarhie, militarism şi
naţional-şovinism la reconciliere, cooperare economică şi dezvoltare
culturală, Europa şi-ar īndeplini datoria faţă de propriul destin şi ar
deveni un pol de stabilitate a lumii. Īn alianţă cu Pan-America „ar fi
pe lungă durată garantele de nezdruncinat ale unei dezvoltări paşnice a
civilizaţiei mondiale”. Formarea Statelor Unite ale Europei este
urgentă şi ar trebui să constituie prioritatea agendei politice a
tuturor partidelor democratice.„Pentru a putea apare īntr-o zi pe harta
politică, Pan-Europa trebuie mai īntīi să prindă rădăcini īn inimile şi
sufletele europenilor.” susAceste
idei şi multe altele asemeni fac din lectura Pan-Europei un exerciţiu
de aprofundare a conceptelor legate de construcţia europeană.Chiar dacă
a avut soarta ideilor care īşi depăşesc epoca, trebuind să aştepte
sfīrşitul celui de-al doilea război mondial pentru a deveni, din
utopie, realitate, după căderea comunismului, īmplinirea idealului
pan-european este mai aproape ca oricīnd. Există, īn sfīrşit, un
consens aproape general privind necesitatea integrării europene. Cu
toate acestea, se mai aud, īn cele două jumătăţi recent reunite ale
continentului, voci care se opun preţului de plătit. Pentru ei,
Coudenhove-Kalergi nota īntr-un capitol din Pan-Europa: „Polonia şi
Romānia sunt prea slabe ca să-şi asume īn acest secol rolul istoric pe
care l-au avut īn secolul trecut, Prusia şi Austria, şi anume apărarea
contra Rusiei a graniţei europene. De īndată ce Rusia īşi va reveni din
catastrofa ei internă, nici Polonia, nici Romānia, nici Cehoslovacia nu
o vor putea opri din īnaintarea ei spre Apus.” Publicăm
această lucrare īn prima ei versiune īn limba romānă cu convingerea că
mesajul ei poate interesa şi astăzi publicul romānesc. Autorul se
referă īn mai multe rīnduri expres la Romānia şi la Mica Antantă,
considerīnd-o, pe aceasta din urmă, un posibil sīmbure al Pan-Europei.
Ideile lui Coudenhove-Kalergi ne pot ajuta să vedem mai clar locul
nostru īn construcţia europeană, să ne identificăm mai bine aliaţii şi
să ne intuim mai bine adversarii. Romānia se află ea īnsăşi īn faţa
acestei opţiuni, o opţiune care nu ţine de geografie, ci de un sistem
de valori. Reconcilierea cu vecinii, opţiunea istorică pentru
democraţie şi pluralism, respectul pentru alteritate, pot aduce
Romāniei garanţia de a aparţine unui sistem de valori şi de securitate
colectivă capabile să-i garanteze nu doar supravieţuirea, ci şi
dezvoltarea de durată. susApariţia,
la Tīrgu-Mureş (Marosvįsįrhely/Neumarkt) a acestei prime versiuni
romāneşti a Pan-Europei nu este īntīmplătoare. Īn acest oraş transilvan
a luat naştere cu şapte ani īn urmă prima asociaţie pro-europeană din
Romānia post-comunistă, a cărei pledoarie pentru valorile europene a
fost, credem, dintre cele mai consecvente. Nici momentul ales nu este
īntīmplător: se īmplinesc īn aceste zile 40 de ani de la semnarea
Tratatului de la Roma, actul de naştere a Uniunii Europene, pe care o
prevestea Pan-Europa şi 75 de ani de la primul manifest paneuropean al
lui Coudenhove-Kalergi. Romānia are de făcut faţă, īn chiar aceste
zile, provocărilor relative la aderarea la sistemul politico-economic
şi de securitate euro-atlantic. Polemicile legate de această opţiune
istorică sīnt abia la īnceput. Pan-Europa poate fi firul Ariadnei de
care avem nevoie pentru a ieşi din labirint.
Smaranda Enache Tīrgu-Mureş, mai 1997
sus
Cuprins
Prefaţă
Cuvīnt īnainte I. Europa şi lumea
1.Declinul hegemoniei mondiale europene 2.Tehnica şi politica 3.Puteri mondiale īn locul marilor puteri 4.Situaţia Europei īn lume
II. Graniţele Europei
1.Graniţele geografice ale Europei 2.Graniţele istorice ale Europei 3.Cultura europeană 4.Pan-Europa
III. Europa şi Anglia
1.Mica Europă sau marea Europă? 2.Pan-Europa şi Anglia 3.Antanta britanico-europeană
IV. Europa şi Rusia
1.Elada ca avertisment 2.Pericolul rusesc 3.Pactul de garanţie european 4.Echilibru şi dezarmare
V. Europa şi America
1.Statele Unite ale Americii şi Statele Unite ale Europei 2.Pan-America 3.Pan-America şi Pan-Europa
VI. Europa şi Liga Naţiunilor
1.Critica Ligii Naţiunilor 2.Pan-Europa şi Liga Naţiunilor 3.Reorganizarea Ligii Naţiunilor
VII. Pericolul unui război īn Europa
1.Pericolul de război 2.Viitorul război 3.Pan-Europa şi pacea
VIII. Europa după războiul mondial
1.Eliberarea Europei de Est 2.Politica europeană şi economia 3.Pan-Europa şi Tratatul de la Versailles 4.Mica Antantă
IX. Germania şi Franţa
1.Problema centrală a Europei 2.Franţa la răscruce 3.Germania la răscruce 4.Şovini şi europeni
X. Problema naţională
1.Esenţa naţiunii 2.Naţiunea europeană 3.Naţiunea şi frontierele ei
XI. Calea spre Pan-Europa
1.Etapele dezvoltării Pan-Europei 2.Pan-Europa şi statele ei 3.Pan-Europa şi Partidele 4.Adversarii Pan-Europei 5.Uniunea Pan-Europeană
Un pionier al Europei Note sus
|