Excelenţei Sale domnului Ion Iliescu Preşedintele Romāniei
Domnule Preşedinte,
Īn decembrie 1989, Romānia a decis să se despartă definitiv de
dictatura din care ieşise şi să nu mai permită unui guvern sau unei
elite autoritare să-i decidă soarta. Această dorinţă a fost consfinţită
de Constituţia din 1991 care aşează pluralismul la temelia sistemului
nostru politic.
Configurarea acestuia,
inclusiv cadrul său legislativ, nu poate fi doar apanajul actorilor
politici şi instituţionali. Democraţia participativă presupune
consultarea şi colaborarea dintre instituţiile politice şi
administrative şi societate īn procesul decizional. Iată de ce,
constatīnd că drepturi fundamentale sīnt afectate, īn spiritul
parteneriatului dintre instituţiile publice şi societatea civilă,
apelăm la dumneavoastră īn calitate de garant al Constituţiei şi
mediator īntre stat şi societate (art. 80, al. 2) şi vă cerem, īn
virtutea prerogativelor ce vă sīnt acordate conform art. 77, al. 2 din
Constituţia Romāniei, să returnaţi Legea partidelor politice
Parlamentului spre reexaminare.
Prin
reglementările pe care le cuprinde, Legea partidelor politice, īn forma
adoptată de Parlamentul Romāniei, limitează pīnă la anulare exercitarea
unui drept esenţial īn orice societate democratică, garantat de
Constituţia Romāniei īn art. 37, al. 1, precum şi īn legislaţia
internaţională privind drepturile omului ratificată de Romānia precum
Declaraţia Universală a Drepturilor Omului (art. 20 şi 21), Pactul
Internaţional cu Privire la Drepturile Civice şi Politice (art. 22 al.
2 şi art. 25. al. 2) şi Convenţia Europeană a Drepturilor Omului (art.
11) � dreptul la asociere liberă īn partide politice, dar şi libertatea
de alegere.
Organizaţiile civice īn numele
cărora vă este adresată această scrisoare � Asociaţia pentru Apărarea
Drepturilor Omului din Romānia � Comitetul Helsinki (APADOR-CH),
Asociaţia Pro Democraţia (APD), Fundaţia pentru o Societate Deschisă
(FSD), Grupul Romān pentru Apărarea Drepturilor Omului (GRADO), Liga
Pro Europa (LPE) şi Organizaţia ACCEPT � consideră că prin această lege
Parlamentul a restrīns dreptul de asociere politică, condiţionīnd
īnfiinţarea unui partid politic de existenţa unui număr minim de 50.000
de membri fondatori, domiciliaţi īn cel puţin 21 de judeţe, cu cel
puţin 1.000 de persoane īn fiecare dintre aceste judeţe. Chiar şi īn
forma iniţială a Legii 27/1996 a partidelor politice, dreptul la
asociere era limitat, condiţia listei iniţiale de 10.000 de membri
pentru fondarea unui partid politic afectīnd dreptul la liberă
asociere. Refuzul dumneavoastră de a promulga legea īn varianta recent
adoptată şi retrimiterea ei spre rediscutare Parlamentului ar putea
constitui ocazia redactării sale īn concordanţă cu sistemul de valori
şi specificul legislativ european privind dreptul de asociere īn
partide politice.
Argumentele īn favoarea cererii noastre pot fi sistematizate astfel:
1. Legea partidelor politice restrīnge un drept fundamental. Dreptul la
asociere liberă de orice īngrădire nu poate fi asigurat cītă vreme
prevederi cu caracter restrictiv (obligativitatea unui număr de minim
50.000 de membrii) ce nu sīnt justificate �īn interesul securităţii
naţionale, a siguranţei publice şi a ordinii publice sau pentru a
proteja sănătatea şi moralitatea publică sau drepturile şi libertăţile
celorlalţi� devin elementele centrale ale legii. Implicīnd un exces de
reglementare Legea partidelor politice crează confuzie īntre regimul
juridic de funcţionare a partidelor politice şi specificul politic al
acestora, limitīnd rolul cetăţenilor şi afectīnd capacitatea acestora
de a discerne şi de a alege.
Analiza
realizată īn vara anului 2002 de Organizaţia pentru Securitate şi
Cooperare īn Europa Legii partidelor politice din Kazahstan care impune
acelaşi număr de 50.000 de membri fondatori pentru īnregistrarea unui
partid, subliniază tocmai că astfel de prevederi �pot limita foarte
serios opţiunea pe care electoratul o poate avea īn viitor�. Raportul,
care este anexat acestei scrisori, precizează că �īntr-o societate
democratică, legea, construcţia legislativă, trebuie să promoveze un
cadru politic pluralist (multiparty) şi energic şi să īntărească
participarea politică a cetăţenilor. Electoratul trebuie să fie
responsabil pentru decizia sa, exprimată prin vot, īn legătură cu
partidele care să participe la viaţa politică şi care să īl reprezinte
īn instituţii. Statul trebuie să joace un rol minimal īn aceste
decizii.�
2. Legea partidelor politice face
aproape imposibilă apariţia unor noi partide. Condiţionarea īnfiinţării
unui partid politic de existenţa unui număr de 50.000 de membri
fondatori (art. 19, al. 3) face aproape imposibilă īnfiinţarea unui
astfel de organizaţii īn Romānia. Această prevedere va determina
oasificarea actualului sistem de partide şi afectează libertatea de
alegere a cetăţenilor.
Adoptarea acestei
reglementări ar face din Romānia un caz unic īn Europa, iar pentru a
demonstra acesta ataşăm acestui apel īn anexă condiţiile juridice ale
asocierii īn partide politice, din perspectiva numărului de membri
fondatori, īn ţările membre ale Uniunii Europene, precum şi īntr-o
serie de state din Europa Centrală şi de Est.
3. Legea partidelor politice va avea ca efect diluarea pluralismului
politic. Chiar dacă pluralismul politic va continua să fie prevăzut īn
Constituţie, dificultatea de a īnfiinţa şi īnregistra noi partide va
face ca acest principiu fundamental al vieţii noastre politice să fie
afectat īn substanţa lui. Pluralismul nu īnseamnă doar existenţa, la un
moment dat, a mai multor partide ci, tocmai, posibilitatea concretă şi
efectivă de a īnfiinţa partide politice, oricīnd şi de către oricine,
singurele restricţii admisibile fiind cele deja prevăzute de legea
fundamentală.
Raportul OSCE, la care ne-am
referit mai sus, insistă asupra faptului că astfel de �cerinţe
severe... vor avea un efect de īngheţ īn ceea ce priveşte evoluţia
pluralismului politic... tocmai pentru că ele vor face mult mai
dificilă apariţia partidelor politice�.
4.
Legea partidelor politice interzice de jure organizarea partidelor
politice regionale sau locale. Obligativitatea existenţei a minimum 21
de filiale judeţene va īmpiedica apariţia unor partide politice cu bază
regională sau locală. Īn majoritatea ţărilor membre ale Uniunii
Europene partidele politice constituite la nivel regional sau chiar la
nivel local, partide care se adresează exclusiv electoratului din
regiunile sau chiar localităţile la nivelul cărora sīnt constituite,
sīnt actori politici importanţi ce contribuie la dezvoltarea
democraţiei şi la optimizarea politicilor publice la nivelul la care
operează.
5. Legea partidelor politice
introduce criterii politice pentru dizolvarea acestor organizaţii şi nu
propune un sistem de control eficient. Puterile conferite instanţelor
judecătoreşti īn ceea ce priveşte dizolvarea partidelor politice (art.
48, al. 1 şi al. 2) absolutizează obiectivele partidelor politice şi
limitează modul de realizare al acestora la domeniul
politico-electoral. Considerăm condiţiile de dizolvare a unui partid
politic, condiţii care decurg, de fapt, din cele care sīnt impuse
pentru īnfiinţarea sa, excesive şi arbitrare, impunīnd instanţelor
competenţe suplimentare. Īntr-o democraţie şi īntr-un stat de drept, nu
este rolul instanţelor de judecată să aprecieze prestaţia politică a
partidelor. Desfiinţarea unui partid pentru că nu a participat la
alegeri un număr de ani sau nu a avut candidaţi īntr-un anume număr de
circumscripţii electorale īnseamnă tocmai o analiză a strategiilor
electorale pe care un partid poate să le aibă. O astfel de strategie
poate fi supusă numai controlului şi sancţiunilor politice ale
electoratului. Deasemenea, controlul listelor de semnături nu poate fi
asigurat eficient de Tribunalul Bucureşti care nu are posibilitatea
efectivă a unui analize exhasutive.
6. Legea
partidelor politice nu asigură transparenţa vieţii politice. Deşi
sondajele de opinie ilustrează īncrederea scăzută de care beneficiază
partidele politice (aproximativ 10% din romāni au īncredere īn partide)
Legea partidelor politice nu conţine prevederi care să contribuie la
creşterea acestui indicator. Accesul la informaţii privind activitatea
partidelor politice, dinamica numărului de membri şi finanţarea
activităţii politice nu sīnt prezente īn textul legii, deşi, īn mod
curios, articolul 1 al legii (ca şi īn cazul Legii 27/1996) acordă
partidelor calitatea de persoane juridice de drept public, separīndu-le
de celelalte forme de asociere. Caracterul public al partidelor
politice, discutabil, cītă vreme acestea sīnt forme de asociere privată
ce contribuie la conturarea interesului general, ar trebui să oblige
partidele la o mai mare transparenţă.
7.
Legea partidelor politice nu contribuie substanţial la īntărirea
democraţiei interne de partid. Democraţia internă de partid constituie
una din provocările la care o viaţă politică democratică trebuie să
răspundă. Reluīnd aproape integral īn art. 15 conţinutul art. 14 din
Legea 27/1996, noua Lege a partidelor politice nu rezolvă juridic
situaţia conflictelor dintre membrii şi conducerea de partid şi nu
asigură o protecţie reală membrilor de partid cu tendinţe critice. Nu
doar spaţiul politic extrapartinic trebuie să fie democratic, dar
partele īnsele sīnt, sau ar trebui să fie, spaţii ale confruntării
dintre opţiuni politice diferite.
Considerăm
că eficientizarea vieţii politice, obiectiv pe care Legea partidelor
politice şi-l propune, poate fi realizată prin metode democratice. Īn
acest sens, avem īn vedere faptul că după 1990 numărul partidelor
parlamentare, şi īn general numărul partidelor active, a scăzut
permanent datorită prevederilor legislaţiei electorale care s-a dovedit
un filtru īn modelarea sistemului de partide (astăzi sīnt īnregistrate
īn Romānia 53 de partide politice). Tipul de scrutin, magnitudinea
circumscripţiilor, pragul electoral, măsura īn care participarea
partidelor politice īn alegeri este sau nu susţinută financiar de la
bugetul de stat (eventual īn funcţie de rezultate) sīnt aspecte care,
īn funcţie de modul īn care sīnt reglementate īn legislaţia electorală,
pot să contribuie la limitarea aceesului unor partide cu susţinere
electorală slabă īn Parlament sau, dimpotrivă, pot să faciliteze acest
acces. Cu alte cuvinte, problemele legate de sistemul de partide din
Romānia pot şi trebuie să fie rezolvate fără īncălcarea unor drepturi
fundamentale, aşa cum este dreptul la asociere politică, iar legislaţia
electorală poate asigura, īn condiţiile respectării acestor drepturi,
cadrul unei vieţi politice stabile şi eficiente.
Totodată, introducerea unui criteriu de utilitate publică corelat la
realizarea unui scor elecotral, care să ţină īnsă, cont de
reprezentativitatea locală, nu doar naţională, a unui partid politic,
poate constitui o condiţie obligatorie pentru finanţarea publică.
Astfel, se poate evita risipirea banului public ca rezultat al
finanţării unor partide sau formaţiuni politice nereprezentative pentru
electorat.
Sperăm că argumentele noastre vă
vor convinge de oportunitatea returnării Legii partidelor politice spre
rediscutare Parlamentului, cunoscīnd interesul dumneavoastră pentru
dezvoltarea unui parteneriat activ şi responsabil cu societatea civilă
romānească.
Vă asigurăm, domnule Preşedinte, de respectul nostru.
Gabriel Andreescu, Director programe APADOR-CH Smaranda Enache, Preşedinte, LPE Cristian Pīrvulescu, Preşedinte, APD Mihai Popescu, Preşedinte, GRADO Renate Weber, Preşedinte, FSD
Bucureşti, 24 octombrie 2002
|