::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::


    
    Excelenţei  Sale  domnului  Ion  Iliescu
    Preşedintele  Romāniei
    

    Domnule Preşedinte,

    Īn decembrie 1989, Romānia a decis să se despartă definitiv de dictatura din care ieşise şi să nu mai permită unui guvern sau unei elite autoritare să-i decidă soarta. Această dorinţă a fost consfinţită de Constituţia din 1991 care aşează pluralismul la temelia sistemului nostru politic.

    Configurarea acestuia, inclusiv cadrul său legislativ, nu poate fi doar apanajul actorilor politici şi instituţionali. Democraţia participativă presupune consultarea şi colaborarea dintre instituţiile politice şi administrative şi societate īn procesul decizional. Iată de ce, constatīnd că drepturi fundamentale sīnt afectate, īn spiritul parteneriatului dintre instituţiile publice şi societatea civilă, apelăm la dumneavoastră īn calitate de garant al Constituţiei şi mediator īntre stat şi societate (art. 80, al. 2) şi vă cerem, īn virtutea prerogativelor ce vă sīnt acordate conform art. 77, al. 2 din Constituţia Romāniei, să returnaţi Legea partidelor politice Parlamentului spre reexaminare.

    Prin reglementările pe care le cuprinde, Legea partidelor politice, īn forma adoptată de Parlamentul Romāniei, limitează pīnă la anulare exercitarea unui drept esenţial īn orice societate democratică, garantat de Constituţia Romāniei īn art. 37, al. 1, precum şi īn legislaţia internaţională privind drepturile omului ratificată de Romānia precum Declaraţia Universală a Drepturilor Omului (art. 20 şi 21), Pactul Internaţional cu Privire la Drepturile Civice şi Politice (art. 22 al. 2 şi art. 25. al. 2) şi Convenţia Europeană a Drepturilor Omului (art. 11) � dreptul la asociere liberă īn partide politice, dar şi libertatea de alegere.

    Organizaţiile civice īn numele cărora vă este adresată această scrisoare � Asociaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului din Romānia � Comitetul Helsinki (APADOR-CH), Asociaţia Pro Democraţia (APD), Fundaţia pentru o Societate Deschisă (FSD), Grupul Romān pentru Apărarea Drepturilor Omului (GRADO), Liga Pro Europa (LPE) şi Organizaţia ACCEPT � consideră că prin această lege Parlamentul a restrīns dreptul de asociere politică, condiţionīnd īnfiinţarea unui partid politic de existenţa unui număr minim de 50.000 de membri fondatori, domiciliaţi īn cel puţin 21 de judeţe, cu cel puţin 1.000 de persoane īn fiecare dintre aceste judeţe. Chiar şi īn forma iniţială a Legii 27/1996 a partidelor politice, dreptul la asociere era limitat, condiţia listei iniţiale de 10.000 de membri pentru fondarea unui partid politic afectīnd dreptul la liberă asociere. Refuzul dumneavoastră de a promulga legea īn varianta recent adoptată şi retrimiterea ei spre rediscutare Parlamentului ar putea constitui ocazia redactării sale īn concordanţă cu sistemul de valori şi specificul legislativ european privind dreptul de asociere īn partide politice.

    Argumentele īn favoarea cererii noastre pot fi sistematizate astfel:

    1. Legea partidelor politice restrīnge un drept fundamental. Dreptul la asociere liberă de orice īngrădire nu poate fi asigurat cītă vreme prevederi cu caracter restrictiv (obligativitatea unui număr de minim 50.000 de membrii) ce nu sīnt justificate �īn interesul securităţii naţionale, a siguranţei publice şi a ordinii publice sau pentru a proteja sănătatea şi moralitatea publică sau drepturile şi libertăţile celorlalţi� devin elementele centrale ale legii. Implicīnd un exces de reglementare Legea partidelor politice crează confuzie īntre regimul juridic de funcţionare a partidelor politice şi specificul politic al acestora, limitīnd rolul cetăţenilor şi afectīnd capacitatea acestora de a discerne şi de a alege.

    Analiza realizată īn vara anului 2002 de Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare īn Europa Legii partidelor politice din Kazahstan care impune acelaşi număr de 50.000 de membri fondatori pentru īnregistrarea unui partid, subliniază tocmai că astfel de prevederi �pot limita foarte serios opţiunea pe care electoratul o poate avea īn viitor�. Raportul, care este anexat acestei scrisori, precizează că �īntr-o societate democratică, legea, construcţia legislativă, trebuie să promoveze un cadru politic pluralist (multiparty) şi energic şi să īntărească participarea politică a cetăţenilor. Electoratul trebuie să fie responsabil pentru decizia sa, exprimată prin vot, īn legătură cu partidele care să participe la viaţa politică şi care să īl reprezinte īn instituţii. Statul trebuie să joace un rol minimal īn aceste decizii.�

    2. Legea partidelor politice face aproape imposibilă apariţia unor noi partide. Condiţionarea īnfiinţării unui partid politic de existenţa unui număr de 50.000 de membri fondatori (art. 19, al. 3) face aproape imposibilă īnfiinţarea unui astfel de organizaţii īn Romānia. Această prevedere va determina oasificarea actualului sistem de partide şi afectează libertatea de alegere a cetăţenilor.

    Adoptarea acestei reglementări ar face din Romānia un caz unic īn Europa, iar pentru a demonstra acesta ataşăm acestui apel īn anexă condiţiile juridice ale asocierii īn partide politice, din perspectiva numărului de membri fondatori, īn ţările membre ale Uniunii Europene, precum şi īntr-o serie de state din Europa Centrală şi de Est.

    3. Legea partidelor politice va avea ca efect diluarea pluralismului politic. Chiar dacă pluralismul politic va continua să fie prevăzut īn Constituţie, dificultatea de a īnfiinţa şi īnregistra noi partide va face ca acest principiu fundamental al vieţii noastre politice să fie afectat īn substanţa lui. Pluralismul nu īnseamnă doar existenţa, la un moment dat, a mai multor partide ci, tocmai, posibilitatea concretă şi efectivă de a īnfiinţa partide politice, oricīnd şi de către oricine, singurele restricţii admisibile fiind cele deja prevăzute de legea fundamentală.

    Raportul OSCE, la care ne-am referit mai sus, insistă asupra faptului că astfel de �cerinţe severe... vor avea un efect de īngheţ īn ceea ce priveşte evoluţia pluralismului politic... tocmai pentru că ele vor face mult mai dificilă apariţia partidelor politice�.

    4. Legea partidelor politice interzice de jure organizarea partidelor politice regionale sau locale. Obligativitatea existenţei a minimum 21 de filiale judeţene va īmpiedica apariţia unor partide politice cu bază regională sau locală. Īn majoritatea ţărilor membre ale Uniunii Europene partidele politice constituite la nivel regional sau chiar la nivel local, partide care se adresează exclusiv electoratului din regiunile sau chiar localităţile la nivelul cărora sīnt constituite, sīnt actori politici importanţi ce contribuie la dezvoltarea democraţiei şi la optimizarea politicilor publice la nivelul la care operează.

    5. Legea partidelor politice introduce criterii politice pentru dizolvarea acestor organizaţii şi nu propune un sistem de control eficient. Puterile conferite instanţelor judecătoreşti īn ceea ce priveşte dizolvarea partidelor politice (art. 48, al. 1 şi al. 2) absolutizează obiectivele partidelor politice şi limitează modul de realizare al acestora la domeniul politico-electoral. Considerăm condiţiile de dizolvare a unui partid politic, condiţii care decurg, de fapt, din cele care sīnt impuse pentru īnfiinţarea sa, excesive şi arbitrare, impunīnd instanţelor competenţe suplimentare. Īntr-o democraţie şi īntr-un stat de drept, nu este rolul instanţelor de judecată să aprecieze prestaţia politică a partidelor. Desfiinţarea unui partid pentru că nu a participat la alegeri un număr de ani sau nu a avut candidaţi īntr-un anume număr de circumscripţii electorale īnseamnă tocmai o analiză a strategiilor electorale pe care un partid poate să le aibă. O astfel de strategie poate fi supusă numai controlului şi sancţiunilor politice ale electoratului. Deasemenea, controlul listelor de semnături nu poate fi asigurat eficient de Tribunalul Bucureşti care nu are posibilitatea efectivă a unui analize exhasutive.

    6. Legea partidelor politice nu asigură transparenţa vieţii politice. Deşi sondajele de opinie ilustrează īncrederea scăzută de care beneficiază partidele politice (aproximativ 10% din romāni au īncredere īn partide) Legea partidelor politice nu conţine prevederi care să contribuie la creşterea acestui indicator. Accesul la informaţii privind activitatea partidelor politice, dinamica numărului de membri şi finanţarea activităţii politice nu sīnt prezente īn textul legii, deşi, īn mod curios, articolul 1 al legii (ca şi īn cazul Legii 27/1996) acordă partidelor calitatea de persoane juridice de drept public, separīndu-le de celelalte forme de asociere. Caracterul public al partidelor politice, discutabil, cītă vreme acestea sīnt forme de asociere privată ce contribuie la conturarea interesului general, ar trebui să oblige partidele la o mai mare transparenţă.

    7. Legea partidelor politice nu contribuie substanţial la īntărirea democraţiei interne de partid. Democraţia internă de partid constituie una din provocările la care o viaţă politică democratică trebuie să răspundă. Reluīnd aproape integral īn art. 15 conţinutul art. 14 din Legea 27/1996, noua Lege a partidelor politice nu rezolvă juridic situaţia conflictelor dintre membrii şi conducerea de partid şi nu asigură o protecţie reală membrilor de partid cu tendinţe critice. Nu doar spaţiul politic extrapartinic trebuie să fie democratic, dar partele īnsele sīnt, sau ar trebui să fie, spaţii ale confruntării dintre opţiuni politice diferite.

    Considerăm că eficientizarea vieţii politice, obiectiv pe care Legea partidelor politice şi-l propune, poate fi realizată prin metode democratice. Īn acest sens, avem īn vedere faptul că după 1990 numărul partidelor parlamentare, şi īn general numărul partidelor active, a scăzut permanent datorită prevederilor legislaţiei electorale care s-a dovedit un filtru īn modelarea sistemului de partide (astăzi sīnt īnregistrate īn Romānia 53 de partide politice). Tipul de scrutin, magnitudinea circumscripţiilor, pragul electoral, măsura īn care participarea partidelor politice īn alegeri este sau nu susţinută financiar de la bugetul de stat (eventual īn funcţie de rezultate) sīnt aspecte care, īn funcţie de modul īn care sīnt reglementate īn legislaţia electorală, pot să contribuie la limitarea aceesului unor partide cu susţinere electorală slabă īn Parlament sau, dimpotrivă, pot să faciliteze acest acces. Cu alte cuvinte, problemele legate de sistemul de partide din Romānia pot şi trebuie să fie rezolvate fără īncălcarea unor drepturi fundamentale, aşa cum este dreptul la asociere politică, iar legislaţia electorală poate asigura, īn condiţiile respectării acestor drepturi, cadrul unei vieţi politice stabile şi eficiente.

    Totodată, introducerea unui criteriu de utilitate publică corelat la realizarea unui scor elecotral, care să ţină īnsă, cont de reprezentativitatea locală, nu doar naţională, a unui partid politic, poate constitui o condiţie obligatorie pentru finanţarea publică. Astfel, se poate evita risipirea banului public ca rezultat al finanţării unor partide sau formaţiuni politice nereprezentative pentru electorat.

    Sperăm că argumentele noastre vă vor convinge de oportunitatea returnării Legii partidelor politice spre rediscutare Parlamentului, cunoscīnd interesul dumneavoastră pentru dezvoltarea unui parteneriat activ şi responsabil cu societatea civilă romānească.

    Vă asigurăm, domnule Preşedinte, de respectul nostru.

    Gabriel Andreescu, Director programe APADOR-CH
    Smaranda Enache, Preşedinte, LPE
    Cristian Pīrvulescu, Preşedinte, APD
    Mihai Popescu, Preşedinte, GRADO
    Renate Weber, Preşedinte, FSD

    Bucureşti, 24 octombrie 2002