::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::



Gazeta Ligii PRO EUROPA Liga  – 12 / 2003


Sumar:
 
pag. 1:     Smaranda Enache: Agonie şi extaz • Societatea civilă īn 2003
pag. 2:     Calendar – Naptįr
pag. 3-4:  Szokoly Elek: Autonomia-bat-o-vina
pag. 5-6:  Recomandările de la Sinaia asupra utilizării limbilor minoritare īn presa audiovizuală īn Romānia
pag 7-8:   Ziua minorităţilor naţionale din Romānia
pag 9:       Libertatea de asociere
pag 10:
Colegiul Democraţiei: Īmbrăţişarea unei şanse ... īmplinirea unui vis
Demokrįcia Kollégiuma: Kezdetek...
pag 11:
Şanse egale īn Satu Mare
Soluţie de admisibilitate īn cazul N.G.
pag 12:
Invitaţie • Meghķvó
 
 
Pagina 1
AGONIE ŞI EXTAZ
Societatea civilă īn 2003


    Nu găsesc o mai flagrantă antiteză decīt aceea din titlu, pentru a ilustra soarta societăţii civile romāneşti īn 2003. Anul a debutat sub auspicii nefaste, Guvernul Năstase remarcīndu-se prin modificările dramatice aduse Ordonanţei 26/2000, care abrogase orice formă de control guvernamental asupra societăţii civile. Prin adoptarea, īn ianuarie 2003, a Ordonanţei 37, guvernul Năstase a reuşit să atingă culmile supreme ale controlului guvernametal asupra acesteia. Obsedat de unanimitate, premierul avea să promoveze, īn regim de urgenţă, un act normativ căruia i se opuseseră, īntr-un glas, peste 160 de asociaţii şi fundaţii din īntreaga ţară. Care erau, īn esenţă, criticile la adresa Ordonanţei 37? Īnainte de toate, introducerea obligativităţii avizului ministerului de resort, drept condiţie a priori a īnregistrării de către judecătorii a unei asociaţii sau fundaţii. Īn dispreţul total al libertăţii de asociere, garantată de Constituţie... Īn dispreţul total al principiului separării puterilor... Dar, guvernul PSD nu s-a multumit cu atīt, a impus, īn aceeaşi ominosa Ordonanţă, criterii strict clientelare de acordare a statutului de utilitate publică. Pentru omul străzii, această sintagmă nu spune mai nimic, dar tradusă ea īnseamnă acces direct la fondurile de la bugetul de stat, la facilităţi fiscale, chiar dreptul de a īntemeia societăţi comerciale.
    La puţin timp după publicarea Ordonanţei 37/2003, o altă mizerie guvernamentală se profila la orizontul democraţiei noastre originale: asociaţiile şi fundaţiile – propunea PSD –,  să poată finanţa partide politice! Fondurile de la bugetul de stat, spălate īn neprihănite ngo-uri pesediste, s-ar fi putut transforma, fără control public, īn campanii electorale curate. Īn fine, spre toamna anului preelectoral 2003, īnainte de a fi demisă pentru corupţie īn utilizarea fondurilor europene, dna ministru al integrării europene, Hildegard Puwak, lansa un ultim atac abject asupra societăţii civile romāneşti, prin promovarea unei „strategii de dezvoltare” a sectorului neguvernamental de către guvern! Un fel de şcoală de poeţi proletcultişti a mileniului III.
Nu ar fi corect să īncheiem pomelnicul fărădelegilor (stricto sensu) PSD la adresa societăţii civile romāneşti fără să amintim, măcar īn trecăt, conivenţa unor īnalţi delegaţi UE sau USAID cu programul PSD de asasinare a independenţei sectorului terţiar din Romānia. Au devenit tot mai insistente zvonurile că finanţările ar fi destinate exclusiv ong-urilor cuminţi, inodore, incolore şi insipide, obediente, alcătuite din tehnocraţi civici neutri. Birocraţilor le repugnă radicalismul unor ong-uri muribunde, care contrazic rapoartele lor rozulii despre progresele Romāniei. Oricum, nu mai e mult de ras, au rămas doar 5-6 oengeuri de executat īn toată ţara.
    Corolarul acestei opere de decimare rămīne ruşinoasa listă „Năstase-trei fundaţii” cuprinzīnd asociaţiile şi fundaţiile care au obţinut statutul de utilitate publică sub guvernul PSD. 10 (zece) din 15 (cincisprezece) īi au ca preşedinţi fie pe... premierul Adrian Năstase, fie... alţi demnitari psd! Incredibil, dar adevărat. (Vezi lista īn pagina 2)
    Ajuns la acest punct al descrierii agoniei sectorului neguvernamental, pe nedrept aruncat la groapa ecologică de un ilustru intelectual liberal, cititorului nostru ar putea să i se pară suspectă amnezia autorului şi să intervină, evocīnd şi momentele de extaz, cum ar fi Gala Societăţii Civile, o superbă etalare de victorii, de la campania Roşia Montană, la campania SOS Vama Veche. Noi īnşine campanagii īnvederaţi, prin graţia lui Dracula, admitem că 2003 a īnsemnat şi clipe de extaz, că există mii de voluntari care se dedică, fără fonduri europene, īngrijirii vīrstnicilor sau celor cu dezabilităţi, ecologizării rīurilor, salvării copiilor. Tocmai din respect pentru ei, rămīne durerea şi revolta absenţei lor de pe lista utilităţii publice.
    La 15 ianuarie 2004, guvernul Adrian Năstase a răsucit definitiv cuţitul īntr-o rană deschisă, acordīnd acest statut de invidiat, menit să constituie confirmarea unei īnalte valori morale, Uniunii Cadrelor Militare īn Retragere şi Rezervă, a Gral Corp de Armată (r) Iulian Topliceanu. Chiar cel găsit nevinovat, īn decembrie 2003, de moartea a 26 clujeni şi rănirea altor 101 īn timpul reprimării de către Armata a IVa a Transilvaniei, aflată sub comanda sa, a Revoluţiei Romāne. Cu aceasta cercul s-a īnchis, ultima carte de vizită, pătată cu sīnge tīnăr, s-a īnfipt şi ea īn panoplia „Romānia Curată” a PSD. Restul e tăcere.
Smaranda Enache

Organizaţii neguvernamentale care au primit statutul de utilitate publică

Uniunea Teatrală Romānă (UNITER)
H.G. 746/31.08.2000, M.O. 443/06.09.2000
preşedinte: Ion Caramitru

Liga Apărării Drepturilor Omului (L.A.D.O.)
H.G. 971/19.10.2000, M.O. 527/26.10.2000
preşedinte: Nicolae Ştefănescu-Drăgăneşti

Fundaţia arte şi meserii Floare Albastră
H.G. 1.055/06.11.2000, M.O. 566/15.11.2000

Organizaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului
H.G. 1.183/28.11.2000, M.O. 627/04.11.2000
preşedinte: Florentin Schaleţchi

Uniunea de Creaţie Interpretativă a Muzicienilor din Romānia
H.G. 1.242/29.11.2000, M.O. 634/06.12.2000
preşedinte: Ştefan Gheorghiu

Uniunea Arhitecţilor din Romānia (U.A.R.)
H.G. 1.361/20.12.2000, M.O. 710/30.12.2000
preşedinte: Şerban Sturdza

Asociaţia Generală a Vānătorilor şi Pescarilor Sportivi din Romānia
H.G. 259/22.02.2001, M.O. 110/05.03.2001
preşedinte: Adrian Năstase

Asociaţia Armatorilor şi Operatorilor Portuari-Fluviali din Romānia
H.G. 356/04.04.2001, M.O. 178/09.04.2001
preşedinte: Viorel Ştefan, senator PSD

Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din  Romānia
H.G. 1.195/27.11.2001, M.O. 795/13.12.2001
preşedinte: Cornel Găină

Fundaţia Europeană Titulescu
H.G. 602/13.06.2002, M.O. 436/21.06.2002
preşedinte: Adrian Năstase

Asociaţia de Drept Internaţional şi Relaţii Internaţionale
H.G. 664/20.06.2002, M.O. 486/08.07.2002
preşedinte: Adrian Năstase

Comitetul Naţional Romān pentru Drepturile Copilului
H.G. 1137/17.11.2002, M.O. 776/24.11.2002

Uniunea Autorilor şi Realizatorilor de Film din Romānia
H.G. 822/10.07.2003, M.O. 522/21.07.2003
preşedinte: Sergiu Nicolaescu, senator PSD

Fundaţia Pop de Popa pentru Ocrotirea Bolnavilor cu
Afecţiuni Cardiovasculare
H.G. 1134/25.09.2003, M.O. 692/03.10.2003
Preşedinte: Ioan Pop de Popa, senator PSD

Fundaţia Crucea Alb-Galbenă din Romānia
H.G. 1153/02.10.2003, M.O. 710/10.10.2003

Asociaţia de Autoajutorare a Diabeticilor şi Bolnavilor Oncologici
H.G. 1154/02.10.2003, M.O. 711/13.10.2003

Uniunea Cineaştilor din Romānia
H.G. 1184/09.10.2003, M.O. 716/14.10.2003
preşedinte: Mihnea Gheorghiu, membru al CC al PCR (1969-1984), fost presedinte al Academiei de Stiinte Sociale si Politice, (1975-1989), aflata sub autoritatea CC al PCR.

Fundaţia Consiliul Naţional Romān pentru Refugiaţi
H.G. 1268/04.11.2003, M.O. 792/11.11.2003

Fundaţia Project on Ethnic Relations - Filiala Romānia
H.G.1565/18.12.2003, M.O. 005/06.01.2004
preşedinte: Dan Pavel

Asociaţia George C. Marshall - Romānia
H.G.14/08.01.2004, M.O. 49/20.01.2004
secretar general: colonel Mihai Taparlea, consilier al secretarului de stat din Ministerul Apărării Naţionale, George Cristian Maior, membru PSD

Uniunea Naţională a Cadrelor Militare īn Rezervă şi īn
Retragere „Alexandru Ioan Cuza”
H.G. 20/15.01.2004, M.O. 140/06.01.2004
preşedinte: General Corp de Armată (r) Iulian Topliceanu

Pagina 2

Calendar 
 
4-6 decembrie – Forum Intercultural al Centrului Intercultural LPE intitulat Utilizarea limbii minorităţilor īn emisiunile de radio şi televiziune, organizat de Liga Pro Europa la Sinaia.

6 decembrie – Drepturile omului, curs la Colegiul Democraţiei susţinut de Haller Istvįn.

10 decembrie – Libertatea de asociere, masă rotundă organizată de Liga Pro Europa şi Fundaţia Alpha Transilvania cu ocazia Zilei Internaţionale a Drepturilor Omului. Din partea LPE au participat  Haller Istvįn şi Szokoly Elek.

16 decembrie – Tradiţii de Crăciun, atelier la Colegiul Democraţiei, susţinut de Mircea Suhăreanu şi Kovįcs Gyöngyvér

18 decembrie – De Ziua Minorităţilor Naţionale din Romānia lansarea şi distribuirea publicaţiei dedicate acestei zile.

21 decembrie – Depunere de coroane de Ziua Revoluţiei la monumentul dedicat martirilor.
    

Pagina 3-4

Autonomia-bat-o-vina

    De cīteva zile asistăm la o nouă bulver­saţiune naţională. Presa umple aproape zilnic pagini īntregi cu declaraţii belicoase sau picante. Motivul/pretextul de astă dată a fost furnizat de iniţiativa legislativă a Consiliului Naţional Secuiesc privind statutul de autonomie al Ţinutului. Dacă acum cīteva săptămīni, cu ocazia īnfiinţării Consiliului, fusese contestată īnşăşi existenţa secuilor (cine dracu mai sīnt şi ăştia?) şi a Secuimii (care, asemenea pielii de şagri, nu e lesne de conturat), acum, mai īngăduitori, contestatarii „naţionale” s-au limitat la a pune la stīlpul infamiei doar iniţiativele autonomiste ale acestora. Reacţia cea mai reprezentativă a fost exprimată de „părintele” Constituţiei, senatorul  Antonie Iorgovan, care a reuşit să-şi exhibe toate frustrările acumulate se pare de-a lungul anilor de lider „neīnţeles” al Legiuitorului romān, concurat neloial, cum dăduse de īnţeles, de īnsuşi liderul partidului din care face (deocamdată) parte, deşi poartă pe umeri (şi-n piept) toată responsabilitatea sacră a integrităţii neamului şi a glodului. Manifestările domniei sale publice mergīnd de la insulte pīnă la ameninţări şi violenţă fizică ilustrează şi paleta nuanţelor atitudinale ale diferiţilor lideri politici, de la reprezentantul celui mai obscur partiduleţ la preşedintele ţării. Acesta din urmă limitīndu-se, de la īnălţimea responsabilităţii funcţiei sale, la nuanţe mai puţin expresioniste.
    Dar, despre ce este vorba, de fapt? De ce este atīt de mare supărarea făcătorilor de legi īn faţa unei iniţiative legislative de autonomie teritorială – fără şanse reale de izbīndă īntr-un viitor previzibil īntr-un Parlament dominat copios de o majoritate care are „pīinea şi cuţitul” legiferării īn mīnă, totalmente impermiabil la orice tentativă de a „aduce atingere caracterului naţional, unitar şi indivizibil” al statului romān?
    (Să fie oare furia neputinţei de a recurge la mijloacele „tradiţionale” de intimidare şi represiune cu care, īn spatele cortinei de fier puteau opera pīnă de curīnd īn voie? Neputinţa bastonului de cauciuc īn faţa privirilor – mai mult sau mai puţin – vigilente ale unei lumi a libertăţii şi a prosperităţii către care tīnjim şi noi, nu-i aşa? Dar o lume care este a  prosperităţii tocmai pentru că este o lume a ...libertăţii?)
    Şi iată şi cuvīntul cheie: libertatea. (O noţiune nu tocmai comodă, nu numai pentru că ea trebuie recucerită zi de zi, ci pentru că ea īnseamnă nu numai libertatea mea ci şi a celuilalt). Pentru că, dacă veni vorba de autonomie, ce concept este mai indestructibil legat de cel de libertate decīt tocmai conceptul de autonomie. Ce altceva este autonomia decīt o formă de expresie a libertăţii, o formă de organizare socială care se administrează liber. „Drept (al unui stat, al unei regiuni, al unei naţionalităţi sau al unei minorităţi naţionale etc.) de a se administra singur īn cadrul unui stat condus de o putere centrală. Situaţie a celui care nu depinde de nimeni, care are deplină libertate īn acţiunile sale.” (DEX). „Un teritoriu sau o comunitate care se administrează liber, se guvernează după propriile sale legi, īn interiorul unei organizaţii mai vaste conduse de o putere centrală sau īn conformitate cu nişte reglementări specifice.” (Dicţionarul Larousse).
    Nu trebuie să fii un geniu al logicii sau să cazi pradă jocului spiritual al raţionamentelor forţate ca să ajungi la concluzia că absenţa autonomiei – individuale sau comunitare – este sinonimă cu absenţa libertăţii. Ceea ce mă surprinde (?), mi se par a fi declaraţiile unor lideri liberali – pardon, naţional-liberali – care exprimă profunda lor īngrijorare faţă de tendinţele teritoriale autonomiste. Ale regiunilor īn general, dar ale minorităţilor īn special. Autonomia  – această valoare supremă a liberalismului – este contestată, iată, tocmai la ea acasă, dacă subiectul este la plural, dacă o comunitate de indivizi care se simt diferiţi – capetele rotunde spre exemplu, printre capetele ţuguiate sau invers – revendică părţii ceea ce se cuvine īn mod automat şi „divin” īntregului. Dar logica şi politica rar fac casă bună īmpreună.
    După ce şi-au dat seama că a tīrī iniţiativa secuiască īn faţa Consiliului Superior de Apărare a Ţării este nu numai nedemocratic ci şi ilegal (dar ce ne pasă), preşedintele Statului şi al Consiliului amintit iese īn public cu un verdict de nuanţă mai blīndă (arogīndu-şi īn prealabil – tot ilegal, dar ce ne pasă – şi rolul Parlamentului): autonomia pe criteriul etnic „este nedemocratică şi īn discordanţă cu prevederile europene”. Şi īn sinceritatea sa, poate involuntară, mai adaugă: „Va judeca şi Parlamentul (corect! n.n.), vor judeca şi alţii (oare cine? n.n.). Noi am ţinut să dăm acest semnal pentru fondul chestiunii.”(Oare cui se adresează semnalul lansat de preşedintele tuturor cetăţenilor? n.n.).”
    Analizīnd declaraţia prezidenţială să zăbovim mai īntīi puţin asupra termenului „etnic” utilizat cu predilecţie. Oare despre „autonomie pe criteriul etnic” este vorba īntr-adevăr?
Nu putem să nu observăm că termenul „etnic” este folosit īn mod abuziv īn sens negativ, chiar peiorativ. (Deşi unii īl folosesc pentru a evita confuzia dintre cele două sensuri ale termenului de „naţional”, cel politic şi cel cultural). Asocierea termenului „etnic” cu cel „tribal”, făcīndu-se adesea īn subliminal trimitere la era primitivismului social īn care triburi sălbatice – citeşte: etnii – se războiau īntre ele consumīndu-şi īn final adversarii īn cadrul unui festin copios, le vine ca o mănuşă politicienilor „naţionali” (deci neetnici) gata oricīnd să discrediteze orice concept asociat acestuia. Astfel autonomia catalogată „etnică” devine un fel de bau-bau, o etichetă sinonimă cu o condamnare fără judecată.
    Ce este de fapt acest „etnic” care īn realitate nu are nimic de-a face cu sensul adevărat al termenului. Īn ce constă caracterul „etnic” al iniţiativelor autonomiste? O ştiu foarte bine şi utilizatorii obişnuiţi ai termenului: acest „etnic” atīt de ameninţător nu este altceva decīt caracterul cultural specific al unui individ sau al unei comunităţi, a cărei dimensiune determinantă, dar nu unică, este specificul lingvistic. Aşa zisa „autonomie pe criteriul etnic” – o ştiu bine şi utilizatorii preferaţi ai termenului – nu este altceva decīt banala autonomie culturală, bine reprezentată īn majoritatea tratatelor internaţionale la care şi Romānia este parte.
    Īn altă ordine de idei, un aspect interesant asociat conceptului de autonomie este confuzia indusă cu bună ştiinţă īn privinţa domeniului, a extinderii acesteia īn spaţiu. Cum conceptul īn sine nu poate fi totuşi contestat fiind unul dintre pilonii democraţiei īnsăşi, se īncearcă limitarea acesteia exclusiv la nivel local, singurul termen utilizat chiar şi īn legea care reglementează domeniul fiind cel de autonomie locală. Dar cum descentralizarea este una dintre criteriile democratizării şi, prin urmare, a integrării noastre europene, iar următorul nivel al īmpărţirii administrativ-teritoriale a ţării este judeţul, noţiunea de autonomie locală a fost extinsă printr-o logică sui generis şi la autonomia  judeţeană, botezată tot locală. (Cum de şi-a permis dl Iliescu să vorbească despre „autonomie teritorială” īn declaraţia amintită atīta timp cīt noţiunea este „neconsti­tuţională”?) Mă rog, omul sfinţeşte autonomia. Dacă īnsă conceptul de autonomie este extins – īn cadrul aceleiaşi logici – la nivelul regional (NUTS 2, nu-i aşa), tot mai dificil de botezat „locală”, īncercīndu-se să i se dea o configuraţie cīt de cīt raţională şi obiectivă (nu neapărat ca īn cazul „regiunilor de dezvoltare”), demersul este respins cu vehemenţă făcīndu-se apel la Codul penal (art.1661, unic īn sistemul juridic european, strecurat pe şest īn mapele unui Parlament adormit īn ultimul moment al domniei patrulaterului roşu īn noiembrie 1996, un subiect care merită dezvoltat). Astfel schizofrenia legiuitorilor noştri īn materie de autonomie „locală” nu este depăşit decīt de dublul limbaj şi de reflexele sale autoritariste īn cazul lezării idolilor. Asta pe de o parte.
    Pe de altă parte, referitor la aceeaşi noţiune – autonomia – , s-ar cuveni totuşi ca cei care se īndoiesc de legitimitatea acesteia să-şi pună īntrebarea: care este raţiunea şi legitimitatea oricărei autonomii? Ce anume justifică acordarea unui statut autonom unei unităţi teritoriale faţă de altă unitate teritorială? Răspunsul nu poate fi decīt unul de bun simţ: specificitatea, particularitatea. Specificitatea caracteristicii de a fi altfel decīt cel de alături: individ, localitate sau regiune. Dacă totul e o apă şi-un pămīnt, dacă toţi indivizii sīnt aidoma capetelor ţuguiate, dacă toate regiunile sīnt doar „statistice”, configurarea lor putīnd fi aleatorie sau la cheremul mai marilor zilei, autonomia devine una dintre multiplele „forme fără fond”, golită de conţinut şi sens, o găselniţă la modă sau praf īn ochii comisarilor de la Bruxelles.
    Este evident că majoritatea zdrobitoare a autonomiilor „neeuropene” ale Europei sīnt autonomii teritoriale cu caracter specific: cultural, lingvistic, naţional dacă vreţi, fireşte īn sens cultural –, „etnic” dacă vreţi, după terminologia preferată de liderii politici de la Bucureşti. Tocmai acest specific le atribuie legitimitate şi raţiune. Aşa este Catalonia locuită de catalani, Ţara Bascilor de basci, Galicia de galicieni, Asturia de vorbitori de limba asturiană īn Spania, Tirolul de Sud de tirolezi de limbă germană, Vallée d’Aost de francezi, Sardinia de sarzi īn Italia, Insulele Aland de suedofoni īn Finlanda, zona Flensburg din Schleswig-Holstein de danezi, Insulele Feroe de feroezi īn Danemarca, Frizland de frizi īn Olanda etc., ca să nu vorbim decīt de state mai mult sau mai puţin „unitare”, care au ştiut să trateze chestiunea autonomiei cu seninătatea conştiinţei legitimităţii stăpīnului pe situaţie. Mă tem că dl Iliescu s-a referit la o altă Europă atunci cīnd a catalogat proiectul de autonomie a secuilor drept „neeuropean”, o Europă aflată mai de grabă la răsărit decīt la apus. Dar fiecare cu obişnuinţele sale orientative. Teama domniilor lor faţă de orice fel de autonomie (şi descentralizare!) este cu atīt mai accentuată, se pare, cu cīt trendul european (īn ciuda opoziţiei, a conservatorismului reacţionar al unor state naţionale din UE) este tocmai autonomia, regionalismul şi, horribile dictu, federalismul.
    Ieşirile isterice ale „părintelui” Constituţiei īmpotriva unui demnitar al statului (de drept?) romān de acelaşi rang (chiar dacă minoritar) īn afara tribunei Parlamentului, trădează multe despre filozofia politică a acestor personaje care conduc şi astăzi Romānia. Atunci cīnd cineva ajunge iar şi iar la uzatele stereotipuri şovine de genul „mănīnci pīine romānească”, strigat īn gura mare la un post public de televiziune, sīnt date īn vileag gīndurile profunde ale celor care au ticluit Legea fundamentală şi penală a Romāniei īn felul īn care ea există, mai de grabă ca instrument de constrīngere şi intimidare decīt de organizare raţională a libertăţii. Demonstrează că aceşti domni contestă de fapt īn continuare statutul de cetăţeni cu drepturi egale al „alogenilor”, li se contestă drepturile derivate din statutul lor de contribuabili punīndu-se la īndoială pīnă şi capacitatea lor de a produce pīinea pe care o mănīncă. Nemăsurata agresivitate ale acestor personaje politice poate fi explicată poate tocmai prin sentimentul de frustrare īn faţa unor evoluţii inevitabile. Paradoxal, īn ciuda evidentei lipse de şanse pe termen scurt a iniţiativei legislative secuieşti, seninătatea certitudinii pe termen lung le aparţine. Dacă supravieţuiesc, s-ar putea că de astă dată istoria să lucreze pentru ei. Ar fi frumos ca dreptul revendicat să le fie acordat tocmai de statul al cărui cetăţeni sīnt, prin decizia majorităţii constitutive al acestuia, ca īn cazul ţărilor civilizate enumerate.
    Celor, care intimidaţi de isteria „separatistă” continuă să stea cu frica-n sīn că autonomia „etnică” duce īn mod inevitabil la separarea (?) unei etnii, a unei comunităţi naţionale dintr-un teritoriu (fie el chiar şi Ţinutul Secuiesc) căruia i se acordă statutul de „autonomie teritorială pe criteriu etnic”, cei „neseparaţi” pierzīndu-şi astfel drepturile (ori poate privilegiile?), ar trebui să li se spună cu acelaşi entuziasm şi fermitate că tocmai proiectul statutului de autonomie al Ţinutului Secuiesc ca şi Rezoluţia 1334 a Consiliului Europei bazat pe Raportul Gross sīnt acele documente (oare cīţi le-au citit?) care oferă protecţie „«minorităţii īn cadrul minorităţii», astfel īncīt membrii componentei majoritare a statului sau alte minorităţi să nu se simtă ameninţate de puterile conferite entităţii autonome” (Rezoluţia 1334, pct.21), īn cadrul unor reglementări īn care dispare deosebirea discriminativă (şi nedreaptă) dintre majoritar şi minoritar, autonomia teritorială „etnică” oferind egalitate deplină tocmai „etniilor” care locuiesc īn regiunea respectivă. Ce este diabolic īn asta? Dacă nu cumva faptul că nu concordă cu „proiectul naţional” al naţionalismului interbelic, care-şi propusese – asemenea multor ţări īnvecinate – idealul „un stat-o naţiune”?
    Poţi fi secui sau nu. Eu īntīmplător nu sīnt, deşi trăiesc de aproape jumătate de secol īn capitala neoficială a Secuimii. Poate să-ţi placă proiectul de autonomie a Ţinutului Secuiesc sau nu. Mie īntīmplător nu-mi place pentru că crează iluzia – ca şi pe vremea Regiunii Autonome Maghiare – că problemele comunităţii maghiare din Romānia sīnt astfel rezolvate integral, deşi 2/3 din locuitorii maghiari rămīn īn afara acestei autonomii. Dar a contesta dreptul secuilor (sau a moţilor, a oltenilor, a bucovinenilor etc.) de a-şi revendica autonomia cultural-teritorială īn zonele īn care trăiesc „īn număr semnificativ” – adică autoadministrarea treburilor care īi privesc direct şi personal – īn numele unei unităţi naţionale confuze şi abstracte este sinonim cu negarea unei „ordini constituţionale” democratice, a statului de drept şi a valorilor europene la care se apelează mereu la fel ca pīnă nu de mult la tezele congreselor PCR.
    Nu sīnt secui şi nu fac parte din Consiliul Naţional Secuiesc. După cum am spus, nici nu le īmpărtăşesc īntocmai ideile. Un regionalism „transetnic” care să sublinieze identitatea noastră regională comună dar şi cea culturală specifică a comunităţilor care o compun, īn care să-şi găsească locul şi autonomia secuiască, īmi stă mai aproape de inimă. Consider īnsă că manipularea noţiunilor politice şi negarea experienţelor europene īn domeniu este o acţiune perversă, antidemocratică şi antieuropeană. Īmi vine greu să cred că jurişti de nivelul celor care s-au expus cu ocazia recentelor dezbateri să ignore practica şi legislaţia europeană īn domeniu. Dacă le ignoră, este un vot de blam la adresa nivelului lor profesional. Dacă nu le ignoră, tăcerea lor indică nivelul lor moral.  
    Rezoluţia 1334 a Consiliului Europei nu īntīmplător se intitulează „experienţe pozitive ale regiunilor autonome ca sursă de inspiraţie pentru soluţionarea conflictelor īn Europa”. Īntrebarea este dacă elita politică romānească doreşte să se inspire din experienţele pozitive ale unui document european din 2003, ca acesta, sau din ideologia secolului al 19-lea a „conceptului de stat-naţiune, care consideră suveranitatea naţională şi omogenitatea culturală ca primordiale” (Rezoluţia 1334, pct.3)? Doreşte ca Romānia să se integreze īntr-o Europă a secolului 21 sau 19?
    Dilema – ca şi responsabilitatea faţă de viitorul propriei naţiuni – le aparţine.

Szokoly Elek

Pagina 5-6

Recomandările de la Sinaia asupra utilizării limbilor minoritare
īn presa audiovizuală īn Romānia


   Īntre 4-6 decembrie 2003 s-a desfăşurat la Sinaia cea de-a XI-a ediţie a Forumului Intercultural al Ligii Pro Europa. Participanţii, reprezentanţi ai uniunilor minorităţilor naţionale, ai studiourilor teritoriale şi centrale ale posturilor de radio şi televiziune publică, ai unor posturi private de radio, ai Direcţiei de Relaţii Interetnice, ai Avocatului Poporului precum şi ai unor organizaţii neguvernamentale active in domeniul dialogului interetnic şi intercultural, luīnd īn discuţie Recomandările Īnaltului Comisar pentru Minorităţi şi ale Reprezentantului Libertăţii Presei al OSCE — prezentate la Conferinţa „Use of Minority Language in Broadcast Media“ desfăşurată īntre 24 şi 26 Octombrie 2003 la Viena, au elaborat următoarele:
 

I. Pornind de la următoarele  principii generale:
1. Libertatea de expresie
    Libertatea de expresie a fiecărei persoane, inclusiv cea a persoanelor aparţinīnd minorităţilor naţionale, include dreptul de a primi, a solicita şi a īmpărtăşi informaţii şi idei īn limba şi prin mijloacele mass media pe care le preferă, fără nici o imixtiune şi indiferent de graniţe. Exercitarea acestei libertăţi poate fi supusă numai limitărilor stabilite de dreptul internaţional.
2. Diversitatea lingvistică şi culturală
    Statul trebuie să garanteze libertatea de alegere prin crearea unui mediu propice, īn care poate īnflori o varietate de idei şi de informaţii comunicate īn diferite limbi.
3. Protejarea identităţii
    Toate persoanele, inclusiv persoanele aparţinīnd minorităţilor naţionale, au dreptul de a-şi păstra şi dezvolta identitatea, inclusiv prin folosirea limbii (limbilor) lor, īn şi prin presa audiovizuală.
4. Egalitatea şi nondiscriminarea
    Toate persoanele, inclusiv persoanele aparţinīnd minorităţilor naţionale, au dreptul să se bucure de libertatea de expresie şi să-şi păstreze şi dezvolte identitatea īn şi prin media audiovizuală īn condiţii de egalitate şi fără discriminare. Statul trebuie să ia măsuri speciale si concrete, acolo unde este necesar, pentru a asigura persoanelor aparţinīnd minorităţilor naţionale  posibilitatea de a se bucura de egalitate reală īn ce priveşte folosirea limbii lor īn media audiovizuală.

II. Pentru a asigura punerea īn practică a principiilor menţionate, se vor elabora următoarele politici:
    1. Statul trebuie să elaboreze politici referitoare la folosirea limbii (limbilor) minoritare īn mass media audiovizuală. Politicile trebuie să se bazeze pe  evidenţierea nevoilor persoanelor aparţinīnd minorităţilor naţionale de a-şi păstra şi dezvolta identitatea. Īn elaborarea şi aplicarea acestor politici, persoanele aparţinīnd minorităţilor naţionale trebuie să se bucure de o participare efectivă, inclusiv īn procesele consultative şi in reprezentarea īn cadrul instituţiilor şi organismelor relevante. Īn elaborarea şi aplicarea acestor politici, consultarea reprezentanţilor mass-media este recomandată.
Participanţii la Forum au subliniat faptul că statul ar trebui să acorde o atenţie sporită elaborării politicilor pentru emisiuni adresate comunităţii romilor datorită dispersiei foarte mari a acestei comunităţi, precum şi diferenţelor regionale. Statul ar trebui să consulte toate organizaţiile reprezentative ale acestei comunităţi īn elaborarea politicilor care o vizează.
    2. Organisme de reglementare independente ar trebui să fie responsabile pentru implementarea şi aplicarea politicilor Statului. Aceste organisme ar trebui să fie īnfiinţate şi să funcţioneze īn mod  transparent.
    3. Politica statului ar trebui să sprijine serviciile publice de radiodifuziune şi televizune care ofera o paletă largă şi echilibrată de emisiuni informative, educative, culturale şi de divertisment de īnaltă calitate pentru a veni īn īntīmpinarea, inter alia, nevoilor persoanelor aparţinīnd minorităţilor naţionale. Statul trebuie să menţină şi, unde este cazul, să creeze condiţiile financiare, tehnice sau de altă natură pentru ca serviciile publice de radiodifuziune şi televiziune să īşi īndeplinească mandatele.
    4. Politica statului ar trebui să faciliteze īnfiinţarea şi mentinerea īn funcţiune de către persoanele aparţinīnd minorităţilor naţionale a mediiilor audiovizuale īn propria limbă.

III. Pentru realizarea acestor politici, este necesar ca reglementările să răspundă urmă­toarelor exigenţe:
1. Permisivitatea reglementărilor
    Statul poate reglementa mass media audiovizuală pentru protecţia şi promovarea libertăţii de expresie, diversităţii culturale şi lingvistice, păstrării şi dezvoltării identităţii culturale şi pentru respectarea drepturilor sau a reputaţiei celorlalţi. Astfel de reglementări, inclusiv acordarea licenţei, trebuie stabilite prin  lege, īn baza unor criterii obiective şi nediscriminative şi nu trebuie să aibă ca scop sau efect restrīngerea difuzării audiovizuale īn limbile minoritare.
Participanţii la Forum au subliniat şi necesitatea de a se face o distincţie clară īntre emisiunile pentru minorităţi, realizate de către minorităţi īn limba minorităţilor naţionale şi emisiunile despre minorităţi realizate īn scopul cunoaşterii de către majoritari a acestor comunităţi. Timpii acestora din urmă nu ar trebui să afecteze timpii emisiunilor pentru minorităţi.
2. Promovarea limbilor
    Īn reglementarea folosirii limbii īn media audiovizuală Statul poate promova folosirea limbilor minoritare şi regionale. Sīnt de preferat măsurile de promovare a uneia sau mai multor limbi şi care nu restrīng folosirea altor limbi. Statul nu poate interzice folosirea nici unei limbi īn media audiovizuală. Măsurile de promovare a oricărei limbi īn media audiovizuală nu trebuie să restrīngă dreptul persoanelor aparţinīnd minorităţilor naţionale de a beneficia de drepturile lor.
3. Proporţionalitatea reglementărilor
    Orice reglementare, fie ea prescriptivă sau proscriptivă, trebuie să urmărească un scop legitim şi să fie proporţională cu acel scop. Īn evaluarea proporţionalităţii oricărei reglementări, trebuie luaţi īn considerare factori specifici  privind natura mass mediei şi contextul social mai larg. Printre astfel de factori se numără:

    *  - Natura şi obiectivul măsurii, inclusiv potenţialul său de contribuţie la calitatea şi echilibrul programelor, avīnd ca scop protecţia şi promovarea libertăţii de expresie, diversităţii culturale şi lingvistice şi păstrarea şi dezvoltarea identităţii culturale.
    * - Contextul politic, social şi religios existent, inclusiv diversitatea culturală şi lingvistică, structurile de administraţie şi caracteristicile regionale.
    * - Numărul, varietatea, īntinderea geografică, caracterul, funcţia şi limbile serviciilor de radiodifuziune şi televiziune disponibile – fie ele publice, private sau străine – la toate nivelele (naţional, regional şi local). Costurile financiare suportate de publicul diferitelor servicii, posibilităţile tehnice de receptare, cantitatea şi calitatea programelor, atīt sub aspectul programării timpului de antenă, cīt şi sub cel al tipului de emisiuni, constituie toate consideraţii relevante.
    * - Drepturile, nevoile, dorinţele exprimate şi natura publicului receptor, inclusiv mărimea sa exprimată numeric şi concentrarea sa geografică, la fiecare nivel (naţional, regional şi local).

    Participanţii la Forum au subliniat faptul că statul ar trebui să ia de īndată măsuri de promovare a egalitatii de şanse prin acordarea de timpi de emisie şi fonduri  suplimentare minorităţilor pe cale de dispariţie.
4. Restricţiile de traducere
    Emisiunile īn limbile minoritare nu ar trebui supuse impunerii unor cerinţe disproporţionate sau inoportune de traducere, dublare, postsincronizare sau subtitrare.
Participanţii la Forum au subliniat totodată interesul comunităţilor respective īn facilitarea accesului populaţiei majoritare şi a celorlalte minorităţi prin intermediul traducerilor.
5. Difuzarea transfrontalieră a programelor
    Receptarea liberă a programelor transfrontaliere, fie direct sau prin intermediul retransmiterii sau redifuzării, nu trebuie interzisă pe criteriul limbii. Totodată, receptarea programelor străine īntr-o limbă minoritară nu scuteşte statul de obligaţia de a facilita programele produse intern īn acea limbă, după cum nu justifică o reducere a timpului de antenă īn acea limbă.

IV. Pentru promovarea limbilor minoritare este necesar:
1. Sprijinul statului
    Statul trebuie să sprijine programele īn limbile minoritare. Acest lucru poate fi realizat, printre altele, prin prevederea accesului la timp de antenă, subvenţii şi dezvoltarea de capacităţi pentru programele īn limbi minoritare.
2. Accesul la posturile de radio şi televiziune
    Statul trebuie să asigure un acces semnificativ pentru emisiunile īn limbi minoritare prin, īntre altele, alocarea de frecvenţe, īnfiinţarea şi sprijinirea posturilor de radio şi televiziune şi programarea emisiunilor. Īn această privinţă, trebuie luate īn considerare numărul, concentrarea geografică şi locaţia persoanelor aparţinīnd minorităţilor naţionale, dimpreună cu nevoile şi interesele lor. Existenţa posturilor de radio şi televiziune īn limbile minoritare la nivel regional sau local nu justifică excluderea programelor īn limbile minoritare la nivelul posturilor naţionale, inclusiv pentru minorităţile dispersate.

A. Frecvenţele

    * - Cīnd acordă licenţele, Statul trebuie să ia īn considerare asigurarea de frecvenţe pentru difuzarea pe anumite posturi, īn totalitate sau parţial, de emisiuni īn limbile minoritare.
    * - Statul trebuie să ia īn considerare asigurarea de “posturi deschise” – adică facilitarea transmiterii de programe care folosesc aceeaşi frecvenţă, īmpărţite de o serie de grupuri lingvistice din zona deservită – acolo unde există limitări tehnice ale numărului de frecvenţe disponibile şi/sau grupuri care nu au suficiente resurse pentru a-şi susţine servicii proprii.

B. Posturile de radio şi televiziune

    * - Statul trebuie să ia īn considerare īnfiinţarea de instituţii audio-vizuale īn limbi minoritare.
    * - Statul trebuie să ia īn considerare, de asemenea, crearea de condiţii favorabile (financiare sau de altă natură) pentru a īncuraja posturile private īn limbile minorităţilor. Acest lucru poate fi realizat prin alocarea de licenţe, prin licitaţie de oferte sau ca răspuns la propunerea unui candidat. Statul poate, de asemenea, alege să scutească posturile de radio şi televiziune īn limbile minorităţilor naţionale de la legislaţia competitivităţii sau să creeze regimuri speciale pentru a le uşura de anumite poveri administrative.

    Participanţii la Forum au subliniat faptul că statul ar trebui să īntărească şi să dezvolte studiourile regionale care sīnt cele mai īn măsură să promoveze emisiuni de radio şi televiziune īn limbile minoritare, date fiind diferenţele semnifivative de proporţionalitate īntre cele două nivele. Īn plus, īn cazul unor comunităţi minoritare (de exemplu, cazul comunităţilor romilor, comunităţii armenilor şi comunităţii evreilor, ceangăilor) nevoile comunităţilor sīnt diferite la nivel local-regional de cele la nivel naţional. Participanţii au arătat că numai la nivel regional se pot găsi formulele cele mai adecvate de a răspunde nevoilor comunităţilor minoritare. La acest nivel, şi īn conformitate cu necesităţile comunităţilor minoritare, ar trebui stabilită şi limba de realizare şi difuzare a acestor emisiuni.

C. Programarea

    Statul trebuie să se asigure că timpul alocat şi programarea emisiunilor īn limbile minoritare reflectă numărul şi concentrarea minorităţilor naţionale şi corespunde nevoilor şi intereselor acestora. Trebuie, de asemenea, acordată atenţie asigurării minimului de timp necesar minorităţilor mici pentru a avea acces semnificativ la radio şi televiziune īn limba proprie. Aceste obiective pot fi atinse prin acordarea licenţelor, inclusiv prin stipularea lungimii şi programării emisiunilor īn limba minoritară.
    Participanţii la Forum au subliniat faptul că emisiunile pentru minorităţi  trebuie difuzate la ore de audienţă maximă (prime time) sau la ore la care persoanele aparţinīnd acestor comunităţi pot urmări aceste emisiuni.
3. Finanţarea publică
    Statul trebuie să ia īn considerare asigurarea de sprijin financiar pentru emisiunile īn limbile minoritare. Acest lucru se poate realiza prin finanţare directă, regimuri de finanţare/impozitare favorabile şi scutirea de la anumite taxe care se plătesc la acordarea licenţei sau la modificarea ei. Pentru a asigura o egalitate efectivă, posturile īn limbi minoritare ale comunităţilor reduse numeric pot necesita din totalul resurselor disponibile fonduri sau facilităţi disproporţionate faţă de mărimea lor procentuală. Statul trebuie să īncurajeze şi să faciliteze, inclusiv prin asigurarea de asistenţă financiară, producţia şi distribuţia de emisiuni īn limbile minoritare.
    Participanţii la Forum au arătat că statul trebuie să asigure fonduri separate din care să fie retribuită munca redactorilor şi colaboratorilor care provin din rīndul comunităţilor minoritare.
4. Dezvoltarea capacităţilor
    Statul  trebuie să contribuie la dezvoltarea capacităţiilor de producţie media īn limbi minoritare. Aceasta se poate realiza prin sprijin tehnic īn distribuirea producţiilor īn limba minoritară atīt pe plan intern cīt şi extern şi prin facilitarea difuzării transfrontaliere a programelor īn limbile minoritare. Īn plus, Statul ar trebui să ia īn considerare sprijinirea educaţiei şi pregătirii de personal  pentru producţia media īn limbi minoritare.
    Participanţii la Forum au subliniat faptul că statul ar trebui să organizeze cursuri de formare de personal specializat – provenit din rīndul comunităţilor minoritare – personal care să servească exclusiv emisiunile pentru minorităţi.

Pagina 7-8

Ziua minorităţilor naţionale din Romānia

    De ce este este ziua de 18 decembrie ziua minorităţilor naţionale?

    La 18 decembrie 1992, Adunarea generală a ONU a adoptat Declaraţia cu privire la drepturile persoanelor aparţinīnd minorităţilor naţionale, etnice, religioase şi lingvistice. Recunoscīnd importanţa acestui document, primul care oferă o garanţie a drepturilor minorităţilor īn general, mai multe state au declarat ziua de 18 decembrie ca Zi a drepturilor minorităţilor naţionale.
    Īntre 28-29 noiembrie 1997, la Tīrgu Mureş, avea loc a V-a ediţie a Forumului Intercultural, manifestare organizată de Centrul Intercultural al Ligii PRO EUROPA. Cu acest prilej, Smaranda Enache, copreşe­dintă a Ligii, a avansat propunerea ca ziua de 18 decembrie să fie desemnată ca Zi a Minorităţilor Naţionale din Romānia, propunere acceptată şi susţinută de participanţi, printre care şi ministrul de atunci al minorităţilor naţionale Tokay György.
    Īn anul 1998, ca urmare a rezoluţiei Forumului din noiembrie 1997 şi a strădaniilor Departa­mentului pentru Protecţia Minori­tăţilor Naţionale, prin Hotărīrea Guvernului nr. 881, semnat de primul ministru Radu Vasile, 18 decembrie devine, īn mod oficial, ZIUA MINORITĂŢILOR NAŢIONALE DIN ROMĀNIA.

   De ce drepturi speciale pentru minorităţile naţionale?

    Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, adoptată de Adunarea generală a ONU la 10 decembrie 1948 (10 decembrie fiind Ziua internaţională a drepturilor omului), a fost primul document care a ridicat drepturile omului la nivel internaţional. Anterior, drepturile erau prevăzute de doar de constituţiile statelor democratice. Īn urma ororilor comise de regimul nazist, statele membre ONU au simţit nevoia garantării internaţionale a drepturilor omului, considerīnd că respectarea acestor drepturi nu pot fi considerate probleme interne ale statelor.
    O declaraţie universală, un tratat sau o convenţie generală īn domeniul drepturilor omului nu soluţionează īnsă toate aspectele legate de libertăţile fundamentale. Există anumite grupuri care necesită un sprijin, o atenţie specială, cum ar fi copiii, femeile, persoanele cu dizabilităţi. Din această categorie fac parte şi minorităţile naţionale. Motivul: īn statele democratice legislaţia este votată, respectīnd principiul votului majoritar, de parlament. Datorită statutului de minoritar, īn lipsa unor tratate internaţionale nu ar exista garanţii pentru protejarea intereselor legale ale persoanelor aparţinīnd minorităţilor naţionale. Prin urmare, instituţiile internaţionale cum ar fi ONU, OSCE, Consiliul Europei, Uniunea Europeană au adoptat o serie de declaraţii, recomandări, convenţii, tratate pentru garantarea standardelor minime īn domeniul drepturilor minorităţilor naţionale.

    Care sīnt cele mai importante drepturi?

    Iniţial documentele interna­ţionale īn domeniul minorităţilor naţionale s-au referit la interzicerea discriminării, acest fenomen fiind considerat cel mai periculos. Īn special īn anii 1990 au apărut documentele care garantează nu numai egalitatea cetăţenilor dar şi dreptul de a-şi păstra cultura proprie.
    Spre exemplu Convenţia-cadru pentru protecţia minorită­ţilor naţionale, adoptată de Consi­liul Europei, garantează:

     • dreptul la egalitate īn faţa legii şi la egala protecţie a legii;
    • egalitatea deplină şi efectivă īn toate domeniile vieţii econo­mice, sociale, politice şi culturale;
    • menţinerea şi dezvoltarea culturii proprii, păstrarea elemen­telor identităţii, cum ar fi religia, limba, tradiţiile şi patrimoniul cultural;
    • utilizarea limbii minoritare īn privat şi īn public, oral şi īn scris;
    • recunoaşterea oficială a numelor de persoană şi a denumirilor tradiţionale de localităţi;
    • o educaţie care īncurajează cunoaşterea culturii, istoriei, limbii şi religiei minorităţilor;
    • īnfiinţarea şi administrarea propriilor instituţii de educaţie şi formare, invăţarea limbii materne sau educaţia īn limba minoritară;
    • contacte libere peste frontiere cu persoanele aparţinīnd aceluiaşi grup etnic.

    De ce este important să existe o zi a minorităţilor naţionale?

    Faptul că există o zi a minorităţilor naţionale dă un prilej de a aduce, īn mod periodic, īn atenţia opiniei publice problematicile legate de respectarea drepturilor minorităţilor naţionale. Cu această ocazie se organizează conferinţe de presă, dezbateri publice şi alte evenimente similare. Totodată ziua are şi un caracter festiv. Ziua minorităţilor naţionale din Romānia arată respectul populaţiei majoritare faţă de minorităţi, aşa cum ziua de 8 Martie este o ocazie pentru bărbaţi de a-şi arăta respectul faţă de femei. Este nevoie de astfel de zile festive pīnă cīnd acest respect nu devine un lucru cotidian.

    Care sīnt minorităţile din Romānia?

    Romānia este o ţară multietnică, īn care trăiesc 20 de comunităţi etnice care au un număr suficient pentru a fi reprezentaţi īn parlament. Īn ordine alfabetică, minorităţile reprezentate sīnt: albanezii, armenii, bulgarii, cehii, croaţii, evreii, germanii, grecii, italienii, maghiarii, macedonenii slavi, polonezii, romii, ruşii-lipoveni, rutenii, sīrbii, slovacii, tătarii, turcii, ucrainenii.

     A ratificat Romānia toate tratatele internaţionale privind drepturile minorităţilor naţionale?

    Romānia a ratificat o serie de tratate internaţionale privind respectarea drepturilor minorităţilor, cum ar fi:

    • Convenţia internaţională privind eliminarea tuturor formalor de discriminare rasială;
    • Declaraţia cu privire la drepturile persoanelor aparţinīnd minorităţilor naţionale, etnice, religioase şi lingvistice;
    • Convenţia-cadru pentru protecţia minorităţilor naţionale.

    Totodată au fost īncheiate tratate bilaterale īntre Romānia şi ţările vecine prin care se garantează respectarea drepturilor minorităţilor din Romānia şi ale romānilor din aceste ţări.
    Există īnsă īn continuare tratate semnate dar neratificate de Romānia. Cele mai importante sīnt: Carta europeană a limbilor regionale sau minoritare (Consiliul Europei, 1992, care are prevederi exacte privind sfera utilizării limbilor minoritare) şi Protocolul nr. 12 la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale (Consiliul Europei, 2000, care deschide accesul victimelor discriminării la Curtea Europeană a Drepturilor Omului).

      Cum sīnt respectate drepturile minorităţilor naţionale īn Romānia?

    Īncepīnd 1990, dar mai ales după 1997 au apărut o serie de iniţiative legislative īn domeniul drepturilor minorităţilor naţionale, cum au fost asigurarea

    • reprezentării acestora īn Parlament (legislaţia privind alegerile parlamentare);
    • educaţiei īn limba maternă (legislaţia īn domeniul īnvăţămīntului);
    • utilizării limbii materne īn administraţia publică locală (Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001.

    Nu există īncă o lege a minorităţilor naţionale, care ar īnsuma prevederile dispersate īn diferite norme legislative. O astfel de lege ar avea menirea de a sistematiza prevederile legale privind minorităţile naţionale, şi de a umple golurile īncă exisente (spre exemplu de a oferi o definiţie a minorităţilor, măcar prin īnşirarea celor recunoscute de lege pentru a nu crea confuzie īntre acestea şi alte comunităţi etnice, cum ar fi grupurile de emigranţi).
    Problema majoră este aplicarea īn practică a legislaţiei existente. Studiile arată că există deficienţe serioase īn implementarea legilor. Exemplele sīnt foarte multe, de la īngrădirea īnvăţării limbii maghiare īn comunităţile de ceangăi pīnă la abuzurile funcţionarilor publici prin care se obstrucţionează afişarea multilingvă a anunţurilor de interes public. Īn timp ce organizaţiile extremiste īşi diseminează īn mod liber, īn instituţii publice (şcoli şi universităţi) publicaţiile rasiste care īndeamnă la purificări etnice, poliţia vīnează manuale maghiare īn genţile elevilor sau afişe care anunţă dezbateri pe tema regionalizării Romāniei.

      De ce există intoleranţă īn societatea romānească?

    Intoleranţa faţă de necunoscut, faţă de neobişnuit este un sentiment firesc īntr-o lume dominată nu de raţiune ci de instincte. Īn situaţii de criză, fenomenul este mult accentuat, mai ales dacă politicul, pentru a nu răspunde pentru eşec, utilizează īnvinovăţirea colectivă a minorităţilor. Rezultatele acestei intoleranţe sīnt discriminările, excluderile, epurările etnice.
    Conform ultimelor sondaje de opinie īn domeniu (Intoleranţă, discriminare, autoritarism īn opinia publică, realizat de Gallup pentru Institutul pentru Politici Publice īn septembrie 2003), 13% din populaţia Romāniei ar dori expulzarea romilor din ţară, iar 36% ar fi de acord cu ghettoizarea lor; 26% ar trimite maghiarii din ţară īn Ungaria, 81% ar interzice utilizarea limbii maghiare īn faţa autorităţilor, 46% ar interzice educaţia īn limba maghiară; 29% consideră că crucificarea lui Isus este un păcat pentru care evreii nu pot fi iertaţi, 18% ar īncuraja emigrarea evreilor.
    Īntrucīt la baza intoleranţei se află ignoranţa, o soluţie īmpotriva fenomenului o poate reprezenta educaţia īn spiritul toleranţei, educaţia privind minorităţile, tradiţiile şi cultura lor. Din păcate şcoala nu face prea mult pentru ameliorarea situaţiei. Manualele de istorie (şi nu numai) sīnt dominate de stereotipii antiminoritare, cele de educaţie civică nu se preocupă, la nivelul dorit, de problematică.
    Īn aceste circumstanţe, un rol crucial revine organizaţiilor neguvernamentale pentru realizarea unor programe educaţionale alternative pentru tineri, dar şi pentru adulţi (cum ar fi funcţionarii publici, oameni de presă, lideri politici). Are o importanţă specială şi promovarea ratificării tratatelor internaţionale īn domeniu, adoptării unei legi a minorităţilor. Şi nu īn ultimul rīnd, societatea civilă are menirea de a monitoriza, permanent, respectarea drepturilor omului, īntre care şi cele ale minorităţilor naţionale.

Hotărīrea Guvernului nr. 881/1998 pentru declararea zilei de 18 decembrie Ziua Minorităţilor Naţionale din Romānia
Publicată īn Monitorul Oficial nr. 478 din 14 decembrie 1998
GUVERNUL ROMĀNIEI
HOTĂRĀRE
pentru declararea zilei de 18 decembrie Ziua Minorităţilor Naţionale din Romānia
Guvernul Romāniei hotărăşte:

Art. 1. - Ziua de 18 decembrie se declară Ziua Minorităţilor Naţionale din Romānia.
Art. 2. - (1) Cu prilejul Zilei Minorităţilor Naţionale din Romānia vor fi organizate acţiuni culturale, simpozioane, mese rotunde şi alte acţiuni cu tematică specifică.
(2) Departamentul pentru Protecţia Minorităţilor Naţionale şi Ministerul Culturii, īmpreună cu autorităţile administraţiei publice vor acorda sprijin de specialitate pentru organizarea şi desfăşurarea manifestărilor ocazionate de acest eveniment.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
Ministrul delegat pe lāngă primul-ministru Secretar de stat,
şeful Departamentului pentru minorităţi naţionale
György Tokay
pentru Administraţie Publică Locală
Vlad Roşca
p. Ministrul culturii,
Maria Berza
secretar de stat
Bucureşti, 9 decembrie 1998


Pagina 9

Libertatea de asociere


    Liga PRO EUROPA şi Fundaţia Alpha Transilvană au organizat, cu ocazia zilei de 10 decembrie, Ziua Internaţională a Drepturilor Omului, dezbaterea Libertatea de asociere īn Romānia, la care au participat reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale, ai autorităţilor şi presei din Tīrgu-Mureş.


   Īn cursul anului 2003 au fost adoptate o serie de măsuri legislative prin care s-a limitat semnificativ libertatea de asociere īn Romānia. Din acest motiv, tradiţionala aniversare a Zilei Internaţionale a Drepturilor Omului s-a axat pe această problematică, abordīnd temele: restricţii privind libertatea de asociere īn legislaţia romānească (cu o introducere īn temă prezentată de Haller Istvįn din partea LPE); efectul noii legislaţii din domeniul socio-medical asupra organizaţiilor neguvernamentale (cu o introducere prezentată de Andreia Moraru din partea Fundaţiei Alpha Transilvană); dificultăţi privind sponsorizarea, restituirea TVA; implicaţiile Codului fiscal pentru asociaţii şi fundaţii.

Care au fost restricţiile introduse īn anul 2003?

    Legea partidelor politice nr. 14/2003 condiţionează posibilitatea creării unui partid politic de un număr de 25.000 membri fondatori. Īn argumentările parlamentarilor, era nevoie de această limită, īntrucīt nu e oportun să participe la alegeri partide cu trei membri, nici să fie finanţate din bani publici partide de buzunar. Aceste argumentări arată că cei care votat legea nu au īnţeles existenţa a trei drepturi diferite:

    - libertatea de asociere care nu poate fi limitată (nici conform Constituţiei, nici conform Convenţiei europene a drepturilor omului) de numărul persoanelor care doresc asocierea, īn ţările democratice numărul persoanelor care pot forma un partid politic fiind, īn general, pīnă la 3;
    - dreptul de a participa la alegeri, care, īn ţările democratice, este limitat de regulă de numărul susţinătorilor, cifra variind īn funcţie de tipul alegerii (număr mai mic la alegeri locale, număr mai mare la alegeri parlamentare);
    - dreptul de a primi finanţare din bani publici, care, īn ţările democratice, depinde de rezultatele obţinute īn alegeri.
    Ordonanţa 37/2003 care a modificat Ordonanţa 26/2000 privind asociaţiile şi fundaţiile
    - a reintrodus obligativitatea de a cere pentru īnfiinţare avizul ministerelor de resort;
    - nu elaborează criteriile pentru a dobīndi statutul de utilitate publică, astfel a devenit posibil ca asociaţia de vīnători īn care primul ministru este preşedinte să primească statut de utilitate publică, iar organizaţii de renume, cum este Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile, nu;
    - modifică prevederea privind accesul organizaţiilor la fonduri publice, care pīnă atunci era univocă, cu o formulare care, printr-o interpretare restrictivă, ar permite doar organizaţiilor de utilitate publică să primească finanţare publică.

    La Camera Deputaţilor s-a depus o propunere de modificare a Ordonanţei 26/2000 privind asociaţiile şi fundaţiile care ar limita dreptul minorităţilor naţionale de a forma organizaţii reprezentative, practic pentru fiecare minoritate ar putea exista doar o singură organizaţie.
    Īn domeniul organizaţiilor cu profil socio-medical au apărut noi reglementări spre sfīrşitul anului care, acoperite cu intenţia de a introduce norme de calitate, īntroduc practic o birocraţie de coşmar. Organizaţiile care oferă īn mod gratuit servicii medicale (cu personal calificat şi autorizat) sau aduc ajutoare celor nevoiaşi, sīnt supuse unor proceduri de autorizări fără sfīrşit (şi paralele, la diferite instituţii, care nu ţin cont de autorizările deja obţinute sau condiţionīnd obţinerea lor de existenţa altora), ce necesită kilograme de documente (din cele mai diverse şi multe fără nici o tangenţă cu valoarea calităţii serviciilor). Astfel organizaţiile neguvernamentale care lucrează cu un personal redus şi fără cunoştinţe īn ale birocraţiei sīnt practic obligate să renunţe la activitatea lor de caritate pentru a se profila īn hīrţogărie. Vor fi īn avantaj organizaţiile care cunosc portiţele ministerelor...
    La dezbaterile privind restituirea taxei pe valoare adăugată unele organizaţii au fost foarte satisfăcute de modul īn care această procedură se desfăşoară īn judeţul Mureş, altele au ridicat problema unui tratament diferenţiat. Reprezentanta Direcţiei Finanţelor Publice, doamna Marta Ruja a garantat organizaţiile că instituţia doreşte să sprijine activitatea lor şi nu să creeze impedimente prin nerestituirea TVA-ului, īn condiţiile legii. Dacă au fost unele probleme, ele vor fi soluţionate.
    Proiectul Codului fiscal, prin introducerea posibilităţii de a vira 1% din impozit organizaţiilor neguvernamentale, a fost perceput foarte pozitiv de societatea civilă. De 6-7, ani cu ocazia forumurilor naţionale, se dezbate această problemă, repetatele propuneri, cereri īn acest sens neīntīlnind, pīnă acum, īnţelegere nici din partea guvernanţilor, nici din partea parlamentarilor. De modul īn care această lege va fi aplicată depinde, īn mare măsură, viitorul societăţii civile din Romānia.

H.I.

„Libertatea de īntrunire şi asociere
1. Orice persoană are dreptul la libertatea de īntrunire paşnică şi la libertatea de asociere, inclusiv dreptul de a constitui cu alţii sindicate şi de a se afilia la sindicate pentru apărarea intereselor sale.
2. Exercitarea acestor drepturi nu poate face obiectul altor restrīngeri decīt acelea care, prevăzute de lege, constituie măsuri necesare, īntr-o societate democratică, pentru securitatea naţională, siguranţa publică, apărarea ordinii şi prevenirea infracţiunilor, protejarea sănătăţii sau a moralei ori pentru protecţia drepturilor şi libertăţilor altora. Prezentul articol nu interzice ca restrīngeri legale să fie impuse exercitării acestor drepturi de către membrii forţelor armate, ai poliţiei sau ai administraţiei de stat.”
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi libertăţilor fundamentale, art. 11 adoptată la Roma, 4 noiembrie 1950


Pagina 10

Īmbrăţişarea unei şanse ... īmplinirea unui vis


    Ce e viaţa? O luptă continuă pentru afirmare şi recunoaştere condusă de ambiţie sau doar o trecere īn aşteptarea a ceva mai bun.
    O mīnă de 25 de tineri am ales, ca şi alţii dar īn alte ipostaze, prima variantă. Noi, interesaţi fiind de politică, diplomaţie, de societatea īn care trăim, am ales cursurile Colegiului Democraţiei. Sīntem mīndri pentru că noi sīntem a X-a generaţie care urmăm aceste cursuri. „Īntīi a fost cuvīntul” – de fapt a fost cuvīntul scris. Īn data de 4 octombrie am avut examenul scris. Eu m-am dus fără emoţii, cu inima uşoară. Apoi a urmat interviul. Norocul nu a fost de partea mea, deoarece am intrat penultima. Aşteptīnd cīteva ore am intrat hotărītă şi, se pare, am reuşit să mulţumesc juriul, cum au reuşit şi alţi 24 de noi colegişti.
    Prima īntīlnire a fost plină de emoţii, iar noi, necunoscīndu-ne īncă, nu ştiam parcă ce să facem. Lucrurile s-au schimbat īnsă cīnd Kovįcs Gyöngyvér, coordonatoarea programului, ne-a pus īnainte un reportofon cu rugămintea de a ne prezenta. Am trecut apoi şi peste inaugurarea oficială, ţinută la Sala Oglinzilor unde au binevoit a veni numeroase personalităţi, dovadă a prestigiului de care se bucură Colegiul Democraţiei.
    Īn 10 noiembrie am participat cu toţii la comemorarea evenimentelor Kristallnacht. Mărturia domnului Ladislau Grün, supravieţuitor al ororilor lagărelor naziste, m-a făcut să īncleştez pumnul şi m-a ambiţionat īn dorinţa de a lupta pentru democraţie, egalitate şi īmpotriva celor care nu au, īncă, o conştiinţă a egalităţii.
    Īntr-un cadru mult mai relaxat, la Sovata, am īnvăţat de la domnul Mircea Suhăreanu lucruri interesante despre societatea civilă şi organizaţiile neguvernamentale. Īn cadrul unui atelier de lucru spiritele „s-au īncins” īn momentul īn care grupurile şi-au prezentat cererile de finanţare. Seriozitatea unora s-a īmbinat cu joaca altora, apropiindu-ne. Ziua următoare doamna Smaranda Enache ne-a prezentat istoria Ligii Pro Europa, precum şi activităţile cele mai importante ale organizaţiei.
    Īn luna decembrie cu ocazia zilei Drepturilor Omului am avut un curs la care domnul Haller Istvįn ne-a prezentat aspecte generale referitoare la aceste drepturi. Īn data de 13 decembrie domnul Cristian Pīrvulescu, preşedintele Asociaţiei Pro Democraţia, ne-a vorbit despre statul de drept şi instituţiile lui.
    Cam acesta ar fi īnceputul. Fiecare curs ne-a lăsat ceva pentru că referenţii au ştiut să facă īntīlnirile cīt mai interesante şi mai atractive pentru nişte tineri neastīmpăraţi. Aştept cu nerăbdare surprizele următoare şi sper că la sfīrşit – pentru că, nu-i aşa? totul are un sfīrşit – vom rămīne prieteni şi nu vom regreta nici o clipă din cele petrecute la Colegiu.
Niciodată nu şti ce īţi rezervă viitorul, de aceea dacă ţi se oferă o şansă (eu consider acest „Colegiu al Democraţiei”, o şansă) īmbrăţişeaz-o şi profită de ea din plin.

Cristina Man


Pagina 11

Şanse egale īn Satu Mare


 Īn procesul integrării europene ale Romāniei, societatea civilă are sarcini tot mai mari.
    Prin O.N.G.-uri veghează aplicarea şi respectarea criteriilor de aderare care privesc drepturile egale ale minorităţilor de diferite categorii.
    Filiala Satu Mare a Ligii Pro Europa, alături de Fundaţia Identitįs, Colegiul Universitar „Babeş Bolyai” şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Satu Mare īn 3-4 octombrie 2003 a organizat o conferinţă internaţională cu tema „Alternativele educaţionale īn sprijinul asigurării şanselor egale”.
    Peste 300 de cadre didactice maghiare şi 100 romāni, germani, rromi cunoscători ai limbii maghiare au umplut frumoasa sală a Teatrului de Nord şi au participat activ la dezbaterile temelor prezentate de invitaţi.
    Atīt dr. Lįszló Murvai, director general īn M.E.C.T. şi Iudith Dan, conducătorul Şcolii Waldorf din Cluj Napoca, cīt şi profesorii universitari invitaţi din Ungaria au accentuat necesitatea cunoaşterii psihice ale copiilor şi adaptării stilurilor de muncă la aceste caracteristici care se leagă nu numai de vīrsta celor educaţi ci şi de bagajul lor de aptitudini aduse din familie, care de multe ori depind de mediul socio-economic şi uman al familiei, de limba maternă a copilului.
    Evaluările permanente din clasă şi cele naţionale, anuale dovedesc că un număr tot mai mare de elevi nu se ridică la cerinţele programelor, cauza fiind accentul prea mare pus pe acumulări ştiinţifice, cantitative, īn detrimentul dezvoltării aptitudinilor practice. Dr. Tamįs Vekerdy, profesor universitar din Ungaria accentua că, asigurarea şanselor egale de dezvoltare a tinerei generaţii se poate realiza numai printr-o educaţie īn centrul căreia stă copilul.
    Alternativele educaţionale aduc īn sprijinul educaţiei toate acumulările culturale, artistice, economice, psihologice, căutīnd calea prin care să dezvolte aptitudinile practice ale elevilor.
    De ziua internaţională a minorităţilor, īn 18 decembrie 2003, Filiala Satu Mare a Ligii Pro Europa, a mobilizat peste trei sute de elevi şi cadre didacticede la toate liceele din Satu Mare pentru a căuta punctele de legătură economice, sociale, culturale dintre majoritate şi minoritate.
    Tinerii adunaţi īn sala festivă a Colegiului Naţional „Ioan Slavici” din Satu Mare au audiat şi urmărit prin videoproiector o prezentare ştiinţifică cu tema „Minorităţile şi drepturile lor īn Romānia”, lucrare prezentată simultan la Satu Mare de către profesorii Cherecheş Nicoleta, Gįl Gyöngyi, Havrincea Adrian şi īn Israel la un simpozion internaţional de către prof. Ioan Viman, inspector şcolar general al judeţului Satu Mare.
    Lucrarea a accentuat din nou rolul şi locul societăţii civile romāneşti īn asigurarea şanselor egale de afirmare, indiferent de originea etnică, de dizabilităţile pe care le au unii elevi sau tineri ai societăţii romāneşti, indiferent de mediul social sau economic din care se ridică acesta.
    Ziua Internaţională a Minorităţilor a fost marcată şi printr-un program artistic deosebit, prezentat de corurile romāneşti şi maghiare ale Liceului pedagogic, dirijate de domnul prof. Petrovici şi doamna profesor Maria Szabó.
    Membrii şi simpatizanţii Ligii Pro Europa din Satu Mare au īncheiat anul 2003 cu speranţa ca īn 2004 să contribuie şi mai mult la asigurarea şanselor egale de afirmare pentru tīnăra generaţie.

Kónya Lįszló


Soluţie de admisibilitate īn cazul N.G.


    La 13 noiembrie 2003 Curtea Europeană a Drepturilor Omului din Strasbourg a dat o decizie  de admisibilitate īn cazul N.G. īmpotriva Romāniei.
    N.G. (minor la data faptelor), acuzat de tīlhărie, a fost arestat la 7 iulie 1996 de poliţişti din cadrul Poliţiei Municipiului Tīrgu-Mureş, şi reţinut, fără mandat de arestare, la Centrul de Ocrotire al Minorilor. Anchetat īn lipsa unui avocat sau a unui părinte, minorul N.G. s-a plīns de rele tratamente (bătăi cu pumnii şi picioarele, duşuri reci, ras īn cap, etc) aplicate de persoane din cadrul poliţiei şi de gardienii publici din Centrul de Ocrotire. Īn această perioadă de timp N.G. a fost filmat şi prezentat pe un post de televiziune local ca fiind tīlhar. La insistenţele coordonatorului Biroului pentru Drepturile Omului al Ligii PRO EUROPA, N.G. a fost eliberat la data de 12 iulie 1996.
    La trei zile, Liga PRO EUROPA a depus o sesizare la Parchetul Militar Mureş, iar părinţii minorului au formulat şi ei plīngeri penale. Parchetul Militar Mureş şi Parchetul Teritorial Militar Bucureşti — prin dl. procuror militar Sandu Marin — au dat soluţii de neīncepere a urmăririi penale, atīt sub aspectul arestării ilegale, cīt şi al tratamentelor inumane şi degradante aplicate minorului, astfel īncīt nimeni nu a fost tras la răspundere.
    La 30 martie 1998, cu sprijinul avocaţilor APADOR-CH, N.G.a formulat o plīngere la Curtea Europeană a Drepturilor Omului de la Strasbourg, unde a invocat următoarele īncălcări: a fost supus unui tratament inuman şi degradant (articolul 3); ancheta efectuată de procurorii militari nu a fost efectivă, promptă şi nici imparţiala (articolul 3); a fost arestat ilegal (articolul 5.1); nu a fost informat prompt despre īnvinuire (articolul 5.2); nu a fost dus prompt īn faţa unui judecător (articolul 5.3); nu a avut posibilitatea să atace īn justiţie măsura arestării şi detenţia (articolul 5.4); nu are remedii efective pentru compensarea arestării ilegale (articolul 5.5);  soluţia de neīncepere a urmăririi penale adoptată de Parchetul Militar l-a lipsit de acces īn justiţie (articolul 6.1); procurorul militar Sandu Marin şi poliţiştii de la Poliţia Tīrgu-Mureş i-au īncălcat prezumţia de nevinovăţie (articolul 6.2); nu are remedii efective pentru repararea acestor īncălcări la nivel naţional (articolul 13). Cu excepţia susţinerii reclamantului N.G., īn sensul că aceste īncălcări au fost motivate de apartenenţa sa la minoritatea romă, Curtea a declarat admisibilă plīngerea pentru toate īncălcările enumerate mai sus.    
    Īn acţiunile sale īmpotriva īncălcării unor drepturi fundamentale, minorul N.G. a primit sprijin din partea Ligii PRO EUROPA, Comitetului Helsinki Romān APADOR-CH, Amnesty International şi European Roma Rights Centre.
Biroul pentru Drepturile Omului
25 noiembrie 2003


Pagina 12

Invitaţie

Membrii şi membrele Ligii Pro Europa sīnt invitaţi să participe la Adunarea Generală Anuală, care va avea loc sīmbătă, 28 februarie 2004, īncepīnd cu  orele 10,00, la Centrul Diaconic Reformat, str. Mihai Eminescu nr. 28,Tīrgu-Mureş.
Ordinea de zi va cuprinde:

    1. Raport de activitate pe anul 2003
    2. Raport financiar pe anul 2003
    3. Raportul comisiei de cenzori pe anul 2003
    4. Programul de activitate şi financiar pe 2004
    5. Modificarea Statutului Ligii Pro Europa
    6. Alegerea Consiliului de Coordonare, a copreşe­dinţilor şi a Comisiei de cenzori pentru  mandatul 2004-2006.

Membrii Ligii care nu au reuşit să-şi achite cotizaţia anuală pīnă la 31 decembrie 2003, o vor putea face pīnă la data Adunării Generale la secretariatul Ligii sau la faţa locului īn ziua Adunării.
Īn conformitate cu art. 8 al Statutlui Ligii „Valoarea cotizaţiei lunare se stabileşte la 0,5 euro/lună pentru membrii activi. Şomerii, pensionarii, elevii, studenţii şi militarii īn termen vor plăti o cotizaţie simbolică al cărui cuantum este la latitudinea lor.”
Pentru anul 2003 valoarea cotizaţiei este de 230.000 lei pentru membrii activi.
Consiliul de Coordonare al LPE
Tīrgu-Mureş, la 13 februarie 2003
    Tisztelettel meghķvjuk a PRO EUROPA Liga tagjait szombaton, 2004 februįr 28-įn, d.e. 10 órai kezdettel, a marosvįsįrhelyi Reformįtus Diakóniai Központban (Mihai Eminescu utca 28 szįm) a következő napirenddel megtartandó évi Közgyűlésünkre.