Gazeta Ligii PRO EUROPA Liga – 12 / 2003
Sumar: pag. 1: Smaranda Enache: Agonie şi extaz • Societatea civilă īn 2003 pag. 2: Calendar – Naptįr pag. 3-4: Szokoly Elek: Autonomia-bat-o-vina pag. 5-6: Recomandările de la Sinaia asupra utilizării limbilor minoritare īn presa audiovizuală īn Romānia pag 7-8: Ziua minorităţilor naţionale din Romānia pag 9: Libertatea de asociere pag 10: Colegiul Democraţiei: Īmbrăţişarea unei şanse ... īmplinirea unui vis Demokrįcia Kollégiuma: Kezdetek... pag 11: Şanse egale īn Satu Mare Soluţie de admisibilitate īn cazul N.G. pag 12: Invitaţie • Meghķvó Pagina 1 AGONIE ŞI EXTAZ Societatea civilă īn 2003
Nu găsesc o mai flagrantă antiteză decīt aceea din titlu, pentru a
ilustra soarta societăţii civile romāneşti īn 2003. Anul a debutat sub
auspicii nefaste, Guvernul Năstase remarcīndu-se prin modificările
dramatice aduse Ordonanţei 26/2000, care abrogase orice formă de
control guvernamental asupra societăţii civile. Prin adoptarea, īn
ianuarie 2003, a Ordonanţei 37, guvernul Năstase a reuşit să atingă
culmile supreme ale controlului guvernametal asupra acesteia. Obsedat
de unanimitate, premierul avea să promoveze, īn regim de urgenţă, un
act normativ căruia i se opuseseră, īntr-un glas, peste 160 de
asociaţii şi fundaţii din īntreaga ţară. Care erau, īn esenţă,
criticile la adresa Ordonanţei 37? Īnainte de toate, introducerea
obligativităţii avizului ministerului de resort, drept condiţie a
priori a īnregistrării de către judecătorii a unei asociaţii sau
fundaţii. Īn dispreţul total al libertăţii de asociere, garantată de
Constituţie... Īn dispreţul total al principiului separării
puterilor... Dar, guvernul PSD nu s-a multumit cu atīt, a impus, īn
aceeaşi ominosa Ordonanţă, criterii strict clientelare de acordare a
statutului de utilitate publică. Pentru omul străzii, această sintagmă
nu spune mai nimic, dar tradusă ea īnseamnă acces direct la fondurile
de la bugetul de stat, la facilităţi fiscale, chiar dreptul de a
īntemeia societăţi comerciale. La puţin timp după
publicarea Ordonanţei 37/2003, o altă mizerie guvernamentală se profila
la orizontul democraţiei noastre originale: asociaţiile şi fundaţiile –
propunea PSD –, să poată finanţa partide politice! Fondurile de
la bugetul de stat, spălate īn neprihănite ngo-uri pesediste, s-ar fi
putut transforma, fără control public, īn campanii electorale curate.
Īn fine, spre toamna anului preelectoral 2003, īnainte de a fi demisă
pentru corupţie īn utilizarea fondurilor europene, dna ministru al
integrării europene, Hildegard Puwak, lansa un ultim atac abject asupra
societăţii civile romāneşti, prin promovarea unei „strategii de
dezvoltare” a sectorului neguvernamental de către guvern! Un fel de
şcoală de poeţi proletcultişti a mileniului III. Nu ar fi corect să
īncheiem pomelnicul fărădelegilor (stricto sensu) PSD la adresa
societăţii civile romāneşti fără să amintim, măcar īn trecăt, conivenţa
unor īnalţi delegaţi UE sau USAID cu programul PSD de asasinare a
independenţei sectorului terţiar din Romānia. Au devenit tot mai
insistente zvonurile că finanţările ar fi destinate exclusiv ong-urilor
cuminţi, inodore, incolore şi insipide, obediente, alcătuite din
tehnocraţi civici neutri. Birocraţilor le repugnă radicalismul unor
ong-uri muribunde, care contrazic rapoartele lor rozulii despre
progresele Romāniei. Oricum, nu mai e mult de ras, au rămas doar 5-6
oengeuri de executat īn toată ţara. Corolarul
acestei opere de decimare rămīne ruşinoasa listă „Năstase-trei
fundaţii” cuprinzīnd asociaţiile şi fundaţiile care au obţinut statutul
de utilitate publică sub guvernul PSD. 10 (zece) din 15 (cincisprezece)
īi au ca preşedinţi fie pe... premierul Adrian Năstase, fie... alţi
demnitari psd! Incredibil, dar adevărat. (Vezi lista īn pagina 2)
Ajuns la acest punct al descrierii agoniei sectorului neguvernamental,
pe nedrept aruncat la groapa ecologică de un ilustru intelectual
liberal, cititorului nostru ar putea să i se pară suspectă amnezia
autorului şi să intervină, evocīnd şi momentele de extaz, cum ar fi
Gala Societăţii Civile, o superbă etalare de victorii, de la campania
Roşia Montană, la campania SOS Vama Veche. Noi īnşine campanagii
īnvederaţi, prin graţia lui Dracula, admitem că 2003 a īnsemnat şi
clipe de extaz, că există mii de voluntari care se dedică, fără fonduri
europene, īngrijirii vīrstnicilor sau celor cu dezabilităţi,
ecologizării rīurilor, salvării copiilor. Tocmai din respect pentru ei,
rămīne durerea şi revolta absenţei lor de pe lista utilităţii publice.
La 15 ianuarie 2004, guvernul Adrian Năstase a răsucit definitiv
cuţitul īntr-o rană deschisă, acordīnd acest statut de invidiat, menit
să constituie confirmarea unei īnalte valori morale, Uniunii Cadrelor
Militare īn Retragere şi Rezervă, a Gral Corp de Armată (r) Iulian
Topliceanu. Chiar cel găsit nevinovat, īn decembrie 2003, de moartea a
26 clujeni şi rănirea altor 101 īn timpul reprimării de către Armata a
IVa a Transilvaniei, aflată sub comanda sa, a Revoluţiei Romāne. Cu
aceasta cercul s-a īnchis, ultima carte de vizită, pătată cu sīnge
tīnăr, s-a īnfipt şi ea īn panoplia „Romānia Curată” a PSD. Restul e
tăcere.
Smaranda Enache
Organizaţii neguvernamentale care au primit statutul de utilitate publică
Uniunea Teatrală Romānă (UNITER) H.G. 746/31.08.2000, M.O. 443/06.09.2000 preşedinte: Ion Caramitru
Liga Apărării Drepturilor Omului (L.A.D.O.) H.G. 971/19.10.2000, M.O. 527/26.10.2000 preşedinte: Nicolae Ştefănescu-Drăgăneşti
Fundaţia arte şi meserii Floare Albastră H.G. 1.055/06.11.2000, M.O. 566/15.11.2000
Organizaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului H.G. 1.183/28.11.2000, M.O. 627/04.11.2000 preşedinte: Florentin Schaleţchi
Uniunea de Creaţie Interpretativă a Muzicienilor din Romānia H.G. 1.242/29.11.2000, M.O. 634/06.12.2000 preşedinte: Ştefan Gheorghiu
Uniunea Arhitecţilor din Romānia (U.A.R.) H.G. 1.361/20.12.2000, M.O. 710/30.12.2000 preşedinte: Şerban Sturdza
Asociaţia Generală a Vānătorilor şi Pescarilor Sportivi din Romānia H.G. 259/22.02.2001, M.O. 110/05.03.2001 preşedinte: Adrian Năstase
Asociaţia Armatorilor şi Operatorilor Portuari-Fluviali din Romānia H.G. 356/04.04.2001, M.O. 178/09.04.2001 preşedinte: Viorel Ştefan, senator PSD
Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din Romānia H.G. 1.195/27.11.2001, M.O. 795/13.12.2001 preşedinte: Cornel Găină
Fundaţia Europeană Titulescu H.G. 602/13.06.2002, M.O. 436/21.06.2002 preşedinte: Adrian Năstase
Asociaţia de Drept Internaţional şi Relaţii Internaţionale H.G. 664/20.06.2002, M.O. 486/08.07.2002 preşedinte: Adrian Năstase
Comitetul Naţional Romān pentru Drepturile Copilului H.G. 1137/17.11.2002, M.O. 776/24.11.2002
Uniunea Autorilor şi Realizatorilor de Film din Romānia H.G. 822/10.07.2003, M.O. 522/21.07.2003 preşedinte: Sergiu Nicolaescu, senator PSD
Fundaţia Pop de Popa pentru Ocrotirea Bolnavilor cu Afecţiuni Cardiovasculare H.G. 1134/25.09.2003, M.O. 692/03.10.2003 Preşedinte: Ioan Pop de Popa, senator PSD
Fundaţia Crucea Alb-Galbenă din Romānia H.G. 1153/02.10.2003, M.O. 710/10.10.2003
Asociaţia de Autoajutorare a Diabeticilor şi Bolnavilor Oncologici H.G. 1154/02.10.2003, M.O. 711/13.10.2003
Uniunea Cineaştilor din Romānia H.G. 1184/09.10.2003, M.O. 716/14.10.2003 preşedinte:
Mihnea Gheorghiu, membru al CC al PCR (1969-1984), fost presedinte al
Academiei de Stiinte Sociale si Politice, (1975-1989), aflata sub
autoritatea CC al PCR.
Fundaţia Consiliul Naţional Romān pentru Refugiaţi H.G. 1268/04.11.2003, M.O. 792/11.11.2003
Fundaţia Project on Ethnic Relations - Filiala Romānia H.G.1565/18.12.2003, M.O. 005/06.01.2004 preşedinte: Dan Pavel
Asociaţia George C. Marshall - Romānia H.G.14/08.01.2004, M.O. 49/20.01.2004 secretar
general: colonel Mihai Taparlea, consilier al secretarului de stat din
Ministerul Apărării Naţionale, George Cristian Maior, membru PSD
Uniunea Naţională a Cadrelor Militare īn Rezervă şi īn Retragere „Alexandru Ioan Cuza” H.G. 20/15.01.2004, M.O. 140/06.01.2004 preşedinte: General Corp de Armată (r) Iulian Topliceanu
Pagina 2
Calendar 4-6 decembrie
– Forum Intercultural al Centrului Intercultural LPE intitulat
Utilizarea limbii minorităţilor īn emisiunile de radio şi televiziune,
organizat de Liga Pro Europa la Sinaia.
6 decembrie – Drepturile omului, curs la Colegiul Democraţiei susţinut de Haller Istvįn.
10 decembrie –
Libertatea de asociere, masă rotundă organizată de Liga Pro Europa şi
Fundaţia Alpha Transilvania cu ocazia Zilei Internaţionale a
Drepturilor Omului. Din partea LPE au participat Haller Istvįn şi
Szokoly Elek.
16 decembrie – Tradiţii de Crăciun, atelier la Colegiul Democraţiei, susţinut de Mircea Suhăreanu şi Kovįcs Gyöngyvér
18 decembrie – De Ziua Minorităţilor Naţionale din Romānia lansarea şi distribuirea publicaţiei dedicate acestei zile.
21 decembrie – Depunere de coroane de Ziua Revoluţiei la monumentul dedicat martirilor.
Pagina 3-4
Autonomia-bat-o-vina
De cīteva zile asistăm la o nouă bulversaţiune naţională. Presa umple
aproape zilnic pagini īntregi cu declaraţii belicoase sau picante.
Motivul/pretextul de astă dată a fost furnizat de iniţiativa
legislativă a Consiliului Naţional Secuiesc privind statutul de
autonomie al Ţinutului. Dacă acum cīteva săptămīni, cu ocazia
īnfiinţării Consiliului, fusese contestată īnşăşi existenţa secuilor
(cine dracu mai sīnt şi ăştia?) şi a Secuimii (care, asemenea pielii de
şagri, nu e lesne de conturat), acum, mai īngăduitori, contestatarii
„naţionale” s-au limitat la a pune la stīlpul infamiei doar
iniţiativele autonomiste ale acestora. Reacţia cea mai reprezentativă a
fost exprimată de „părintele” Constituţiei, senatorul Antonie
Iorgovan, care a reuşit să-şi exhibe toate frustrările acumulate se
pare de-a lungul anilor de lider „neīnţeles” al Legiuitorului romān,
concurat neloial, cum dăduse de īnţeles, de īnsuşi liderul partidului
din care face (deocamdată) parte, deşi poartă pe umeri (şi-n piept)
toată responsabilitatea sacră a integrităţii neamului şi a glodului.
Manifestările domniei sale publice mergīnd de la insulte pīnă la
ameninţări şi violenţă fizică ilustrează şi paleta nuanţelor
atitudinale ale diferiţilor lideri politici, de la reprezentantul celui
mai obscur partiduleţ la preşedintele ţării. Acesta din urmă
limitīndu-se, de la īnălţimea responsabilităţii funcţiei sale, la
nuanţe mai puţin expresioniste. Dar, despre ce
este vorba, de fapt? De ce este atīt de mare supărarea făcătorilor de
legi īn faţa unei iniţiative legislative de autonomie teritorială –
fără şanse reale de izbīndă īntr-un viitor previzibil īntr-un Parlament
dominat copios de o majoritate care are „pīinea şi cuţitul” legiferării
īn mīnă, totalmente impermiabil la orice tentativă de a „aduce atingere
caracterului naţional, unitar şi indivizibil” al statului romān?
(Să fie oare furia neputinţei de a recurge la mijloacele „tradiţionale”
de intimidare şi represiune cu care, īn spatele cortinei de fier puteau
opera pīnă de curīnd īn voie? Neputinţa bastonului de cauciuc īn faţa
privirilor – mai mult sau mai puţin – vigilente ale unei lumi a
libertăţii şi a prosperităţii către care tīnjim şi noi, nu-i aşa? Dar o
lume care este a prosperităţii tocmai pentru că este o lume a
...libertăţii?) Şi iată şi cuvīntul cheie:
libertatea. (O noţiune nu tocmai comodă, nu numai pentru că ea trebuie
recucerită zi de zi, ci pentru că ea īnseamnă nu numai libertatea mea
ci şi a celuilalt). Pentru că, dacă veni vorba de autonomie, ce concept
este mai indestructibil legat de cel de libertate decīt tocmai
conceptul de autonomie. Ce altceva este autonomia decīt o formă de
expresie a libertăţii, o formă de organizare socială care se
administrează liber. „Drept (al unui stat, al unei regiuni, al unei
naţionalităţi sau al unei minorităţi naţionale etc.) de a se administra
singur īn cadrul unui stat condus de o putere centrală. Situaţie a
celui care nu depinde de nimeni, care are deplină libertate īn
acţiunile sale.” (DEX). „Un teritoriu sau o comunitate care se
administrează liber, se guvernează după propriile sale legi, īn
interiorul unei organizaţii mai vaste conduse de o putere centrală sau
īn conformitate cu nişte reglementări specifice.” (Dicţionarul
Larousse).
Nu trebuie să fii un geniu al logicii sau să cazi pradă jocului
spiritual al raţionamentelor forţate ca să ajungi la concluzia că
absenţa autonomiei – individuale sau comunitare – este sinonimă cu
absenţa libertăţii. Ceea ce mă surprinde (?), mi se par a fi
declaraţiile unor lideri liberali – pardon, naţional-liberali – care
exprimă profunda lor īngrijorare faţă de tendinţele teritoriale
autonomiste. Ale regiunilor īn general, dar ale minorităţilor īn
special. Autonomia – această valoare supremă a liberalismului –
este contestată, iată, tocmai la ea acasă, dacă subiectul este la
plural, dacă o comunitate de indivizi care se simt diferiţi – capetele
rotunde spre exemplu, printre capetele ţuguiate sau invers – revendică
părţii ceea ce se cuvine īn mod automat şi „divin” īntregului. Dar
logica şi politica rar fac casă bună īmpreună.
După ce şi-au dat seama că a tīrī iniţiativa secuiască īn faţa
Consiliului Superior de Apărare a Ţării este nu numai nedemocratic ci
şi ilegal (dar ce ne pasă), preşedintele Statului şi al Consiliului
amintit iese īn public cu un verdict de nuanţă mai blīndă (arogīndu-şi
īn prealabil – tot ilegal, dar ce ne pasă – şi rolul Parlamentului):
autonomia pe criteriul etnic „este nedemocratică şi īn discordanţă cu
prevederile europene”. Şi īn sinceritatea sa, poate involuntară, mai
adaugă: „Va judeca şi Parlamentul (corect! n.n.), vor judeca şi alţii
(oare cine? n.n.). Noi am ţinut să dăm acest semnal pentru fondul
chestiunii.”(Oare cui se adresează semnalul lansat de preşedintele
tuturor cetăţenilor? n.n.).” Analizīnd declaraţia
prezidenţială să zăbovim mai īntīi puţin asupra termenului „etnic”
utilizat cu predilecţie. Oare despre „autonomie pe criteriul etnic”
este vorba īntr-adevăr? Nu putem să nu observăm că termenul „etnic”
este folosit īn mod abuziv īn sens negativ, chiar peiorativ. (Deşi unii
īl folosesc pentru a evita confuzia dintre cele două sensuri ale
termenului de „naţional”, cel politic şi cel cultural). Asocierea
termenului „etnic” cu cel „tribal”, făcīndu-se adesea īn subliminal
trimitere la era primitivismului social īn care triburi sălbatice –
citeşte: etnii – se războiau īntre ele consumīndu-şi īn final
adversarii īn cadrul unui festin copios, le vine ca o mănuşă
politicienilor „naţionali” (deci neetnici) gata oricīnd să discrediteze
orice concept asociat acestuia. Astfel autonomia catalogată „etnică”
devine un fel de bau-bau, o etichetă sinonimă cu o condamnare fără
judecată. Ce este de fapt acest „etnic” care īn
realitate nu are nimic de-a face cu sensul adevărat al termenului. Īn
ce constă caracterul „etnic” al iniţiativelor autonomiste? O ştiu
foarte bine şi utilizatorii obişnuiţi ai termenului: acest „etnic” atīt
de ameninţător nu este altceva decīt caracterul cultural specific al
unui individ sau al unei comunităţi, a cărei dimensiune determinantă,
dar nu unică, este specificul lingvistic. Aşa zisa „autonomie pe
criteriul etnic” – o ştiu bine şi utilizatorii preferaţi ai termenului
– nu este altceva decīt banala autonomie culturală, bine reprezentată
īn majoritatea tratatelor internaţionale la care şi Romānia este parte.
Īn altă ordine de idei, un aspect interesant asociat conceptului de
autonomie este confuzia indusă cu bună ştiinţă īn privinţa domeniului,
a extinderii acesteia īn spaţiu. Cum conceptul īn sine nu poate fi
totuşi contestat fiind unul dintre pilonii democraţiei īnsăşi, se
īncearcă limitarea acesteia exclusiv la nivel local, singurul termen
utilizat chiar şi īn legea care reglementează domeniul fiind cel de
autonomie locală. Dar cum descentralizarea este una dintre criteriile
democratizării şi, prin urmare, a integrării noastre europene, iar
următorul nivel al īmpărţirii administrativ-teritoriale a ţării este
judeţul, noţiunea de autonomie locală a fost extinsă printr-o logică
sui generis şi la autonomia judeţeană, botezată tot locală. (Cum
de şi-a permis dl Iliescu să vorbească despre „autonomie teritorială”
īn declaraţia amintită atīta timp cīt noţiunea este
„neconstituţională”?) Mă rog, omul sfinţeşte autonomia. Dacă īnsă
conceptul de autonomie este extins – īn cadrul aceleiaşi logici – la
nivelul regional (NUTS 2, nu-i aşa), tot mai dificil de botezat
„locală”, īncercīndu-se să i se dea o configuraţie cīt de cīt raţională
şi obiectivă (nu neapărat ca īn cazul „regiunilor de dezvoltare”),
demersul este respins cu vehemenţă făcīndu-se apel la Codul penal
(art.1661, unic īn sistemul juridic european, strecurat pe şest īn
mapele unui Parlament adormit īn ultimul moment al domniei
patrulaterului roşu īn noiembrie 1996, un subiect care merită
dezvoltat). Astfel schizofrenia legiuitorilor noştri īn materie de
autonomie „locală” nu este depăşit decīt de dublul limbaj şi de
reflexele sale autoritariste īn cazul lezării idolilor. Asta pe de o
parte. Pe de altă parte, referitor la aceeaşi
noţiune – autonomia – , s-ar cuveni totuşi ca cei care se īndoiesc de
legitimitatea acesteia să-şi pună īntrebarea: care este raţiunea şi
legitimitatea oricărei autonomii? Ce anume justifică acordarea unui
statut autonom unei unităţi teritoriale faţă de altă unitate
teritorială? Răspunsul nu poate fi decīt unul de bun simţ:
specificitatea, particularitatea. Specificitatea caracteristicii de a
fi altfel decīt cel de alături: individ, localitate sau regiune. Dacă
totul e o apă şi-un pămīnt, dacă toţi indivizii sīnt aidoma capetelor
ţuguiate, dacă toate regiunile sīnt doar „statistice”, configurarea lor
putīnd fi aleatorie sau la cheremul mai marilor zilei, autonomia devine
una dintre multiplele „forme fără fond”, golită de conţinut şi sens, o
găselniţă la modă sau praf īn ochii comisarilor de la Bruxelles.
Este evident că majoritatea zdrobitoare a autonomiilor „neeuropene” ale
Europei sīnt autonomii teritoriale cu caracter specific: cultural,
lingvistic, naţional dacă vreţi, fireşte īn sens cultural –, „etnic”
dacă vreţi, după terminologia preferată de liderii politici de la
Bucureşti. Tocmai acest specific le atribuie legitimitate şi raţiune.
Aşa este Catalonia locuită de catalani, Ţara Bascilor de basci, Galicia
de galicieni, Asturia de vorbitori de limba asturiană īn Spania,
Tirolul de Sud de tirolezi de limbă germană, Vallée d’Aost de francezi,
Sardinia de sarzi īn Italia, Insulele Aland de suedofoni īn Finlanda,
zona Flensburg din Schleswig-Holstein de danezi, Insulele Feroe de
feroezi īn Danemarca, Frizland de frizi īn Olanda etc., ca să nu vorbim
decīt de state mai mult sau mai puţin „unitare”, care au ştiut să
trateze chestiunea autonomiei cu seninătatea conştiinţei legitimităţii
stăpīnului pe situaţie. Mă tem că dl Iliescu s-a referit la o altă
Europă atunci cīnd a catalogat proiectul de autonomie a secuilor drept
„neeuropean”, o Europă aflată mai de grabă la răsărit decīt la apus.
Dar fiecare cu obişnuinţele sale orientative. Teama domniilor lor faţă
de orice fel de autonomie (şi descentralizare!) este cu atīt mai
accentuată, se pare, cu cīt trendul european (īn ciuda opoziţiei, a
conservatorismului reacţionar al unor state naţionale din UE) este
tocmai autonomia, regionalismul şi, horribile dictu, federalismul.
Ieşirile isterice ale „părintelui” Constituţiei īmpotriva unui demnitar
al statului (de drept?) romān de acelaşi rang (chiar dacă minoritar) īn
afara tribunei Parlamentului, trădează multe despre filozofia politică
a acestor personaje care conduc şi astăzi Romānia. Atunci cīnd cineva
ajunge iar şi iar la uzatele stereotipuri şovine de genul „mănīnci
pīine romānească”, strigat īn gura mare la un post public de
televiziune, sīnt date īn vileag gīndurile profunde ale celor care au
ticluit Legea fundamentală şi penală a Romāniei īn felul īn care ea
există, mai de grabă ca instrument de constrīngere şi intimidare decīt
de organizare raţională a libertăţii. Demonstrează că aceşti domni
contestă de fapt īn continuare statutul de cetăţeni cu drepturi egale
al „alogenilor”, li se contestă drepturile derivate din statutul lor de
contribuabili punīndu-se la īndoială pīnă şi capacitatea lor de a
produce pīinea pe care o mănīncă. Nemăsurata agresivitate ale acestor
personaje politice poate fi explicată poate tocmai prin sentimentul de
frustrare īn faţa unor evoluţii inevitabile. Paradoxal, īn ciuda
evidentei lipse de şanse pe termen scurt a iniţiativei legislative
secuieşti, seninătatea certitudinii pe termen lung le aparţine. Dacă
supravieţuiesc, s-ar putea că de astă dată istoria să lucreze pentru
ei. Ar fi frumos ca dreptul revendicat să le fie acordat tocmai de
statul al cărui cetăţeni sīnt, prin decizia majorităţii constitutive al
acestuia, ca īn cazul ţărilor civilizate enumerate.
Celor, care intimidaţi de isteria „separatistă” continuă să stea cu
frica-n sīn că autonomia „etnică” duce īn mod inevitabil la separarea
(?) unei etnii, a unei comunităţi naţionale dintr-un teritoriu (fie el
chiar şi Ţinutul Secuiesc) căruia i se acordă statutul de „autonomie
teritorială pe criteriu etnic”, cei „neseparaţi” pierzīndu-şi astfel
drepturile (ori poate privilegiile?), ar trebui să li se spună cu
acelaşi entuziasm şi fermitate că tocmai proiectul statutului de
autonomie al Ţinutului Secuiesc ca şi Rezoluţia 1334 a Consiliului
Europei bazat pe Raportul Gross sīnt acele documente (oare cīţi le-au
citit?) care oferă protecţie „«minorităţii īn cadrul minorităţii»,
astfel īncīt membrii componentei majoritare a statului sau alte
minorităţi să nu se simtă ameninţate de puterile conferite entităţii
autonome” (Rezoluţia 1334, pct.21), īn cadrul unor reglementări īn care
dispare deosebirea discriminativă (şi nedreaptă) dintre majoritar şi
minoritar, autonomia teritorială „etnică” oferind egalitate deplină
tocmai „etniilor” care locuiesc īn regiunea respectivă. Ce este
diabolic īn asta? Dacă nu cumva faptul că nu concordă cu „proiectul
naţional” al naţionalismului interbelic, care-şi propusese – asemenea
multor ţări īnvecinate – idealul „un stat-o naţiune”?
Poţi fi secui sau nu. Eu īntīmplător nu sīnt, deşi trăiesc de aproape
jumătate de secol īn capitala neoficială a Secuimii. Poate să-ţi placă
proiectul de autonomie a Ţinutului Secuiesc sau nu. Mie īntīmplător
nu-mi place pentru că crează iluzia – ca şi pe vremea Regiunii Autonome
Maghiare – că problemele comunităţii maghiare din Romānia sīnt astfel
rezolvate integral, deşi 2/3 din locuitorii maghiari rămīn īn afara
acestei autonomii. Dar a contesta dreptul secuilor (sau a moţilor, a
oltenilor, a bucovinenilor etc.) de a-şi revendica autonomia
cultural-teritorială īn zonele īn care trăiesc „īn număr semnificativ”
– adică autoadministrarea treburilor care īi privesc direct şi personal
– īn numele unei unităţi naţionale confuze şi abstracte este sinonim cu
negarea unei „ordini constituţionale” democratice, a statului de drept
şi a valorilor europene la care se apelează mereu la fel ca pīnă nu de
mult la tezele congreselor PCR. Nu sīnt secui şi
nu fac parte din Consiliul Naţional Secuiesc. După cum am spus, nici nu
le īmpărtăşesc īntocmai ideile. Un regionalism „transetnic” care să
sublinieze identitatea noastră regională comună dar şi cea culturală
specifică a comunităţilor care o compun, īn care să-şi găsească locul
şi autonomia secuiască, īmi stă mai aproape de inimă. Consider īnsă că
manipularea noţiunilor politice şi negarea experienţelor europene īn
domeniu este o acţiune perversă, antidemocratică şi antieuropeană. Īmi
vine greu să cred că jurişti de nivelul celor care s-au expus cu ocazia
recentelor dezbateri să ignore practica şi legislaţia europeană īn
domeniu. Dacă le ignoră, este un vot de blam la adresa nivelului lor
profesional. Dacă nu le ignoră, tăcerea lor indică nivelul lor
moral. Rezoluţia 1334 a Consiliului
Europei nu īntīmplător se intitulează „experienţe pozitive ale
regiunilor autonome ca sursă de inspiraţie pentru soluţionarea
conflictelor īn Europa”. Īntrebarea este dacă elita politică romānească
doreşte să se inspire din experienţele pozitive ale unui document
european din 2003, ca acesta, sau din ideologia secolului al 19-lea a
„conceptului de stat-naţiune, care consideră suveranitatea naţională şi
omogenitatea culturală ca primordiale” (Rezoluţia 1334, pct.3)? Doreşte
ca Romānia să se integreze īntr-o Europă a secolului 21 sau 19? Dilema – ca şi responsabilitatea faţă de viitorul propriei naţiuni – le aparţine.
Szokoly Elek
Pagina 5-6
Recomandările de la Sinaia asupra utilizării limbilor minoritare īn presa audiovizuală īn Romānia
Īntre 4-6 decembrie 2003 s-a desfăşurat la Sinaia cea de-a XI-a ediţie
a Forumului Intercultural al Ligii Pro Europa. Participanţii,
reprezentanţi ai uniunilor minorităţilor naţionale, ai studiourilor
teritoriale şi centrale ale posturilor de radio şi televiziune publică,
ai unor posturi private de radio, ai Direcţiei de Relaţii Interetnice,
ai Avocatului Poporului precum şi ai unor organizaţii neguvernamentale
active in domeniul dialogului interetnic şi intercultural, luīnd īn
discuţie Recomandările Īnaltului Comisar pentru Minorităţi şi ale
Reprezentantului Libertăţii Presei al OSCE — prezentate la Conferinţa
„Use of Minority Language in Broadcast Media“ desfăşurată īntre 24 şi
26 Octombrie 2003 la Viena, au elaborat următoarele:
I. Pornind de la următoarele principii generale: 1. Libertatea de expresie
Libertatea de expresie a fiecărei persoane, inclusiv cea a persoanelor
aparţinīnd minorităţilor naţionale, include dreptul de a primi, a
solicita şi a īmpărtăşi informaţii şi idei īn limba şi prin mijloacele
mass media pe care le preferă, fără nici o imixtiune şi indiferent de
graniţe. Exercitarea acestei libertăţi poate fi supusă numai
limitărilor stabilite de dreptul internaţional. 2. Diversitatea lingvistică şi culturală
Statul trebuie să garanteze libertatea de alegere prin crearea unui
mediu propice, īn care poate īnflori o varietate de idei şi de
informaţii comunicate īn diferite limbi. 3. Protejarea identităţii
Toate persoanele, inclusiv persoanele aparţinīnd minorităţilor
naţionale, au dreptul de a-şi păstra şi dezvolta identitatea, inclusiv
prin folosirea limbii (limbilor) lor, īn şi prin presa audiovizuală. 4. Egalitatea şi nondiscriminarea
Toate persoanele, inclusiv persoanele aparţinīnd minorităţilor
naţionale, au dreptul să se bucure de libertatea de expresie şi să-şi
păstreze şi dezvolte identitatea īn şi prin media audiovizuală īn
condiţii de egalitate şi fără discriminare. Statul trebuie să ia măsuri
speciale si concrete, acolo unde este necesar, pentru a asigura
persoanelor aparţinīnd minorităţilor naţionale posibilitatea de a
se bucura de egalitate reală īn ce priveşte folosirea limbii lor īn
media audiovizuală.
II. Pentru a asigura punerea īn practică a principiilor menţionate, se vor elabora următoarele politici:
1. Statul trebuie să elaboreze politici referitoare la folosirea limbii
(limbilor) minoritare īn mass media audiovizuală. Politicile trebuie să
se bazeze pe evidenţierea nevoilor persoanelor aparţinīnd
minorităţilor naţionale de a-şi păstra şi dezvolta identitatea. Īn
elaborarea şi aplicarea acestor politici, persoanele aparţinīnd
minorităţilor naţionale trebuie să se bucure de o participare efectivă,
inclusiv īn procesele consultative şi in reprezentarea īn cadrul
instituţiilor şi organismelor relevante. Īn elaborarea şi aplicarea
acestor politici, consultarea reprezentanţilor mass-media este
recomandată. Participanţii la Forum au subliniat faptul că statul ar
trebui să acorde o atenţie sporită elaborării politicilor pentru
emisiuni adresate comunităţii romilor datorită dispersiei foarte mari a
acestei comunităţi, precum şi diferenţelor regionale. Statul ar trebui
să consulte toate organizaţiile reprezentative ale acestei comunităţi
īn elaborarea politicilor care o vizează. 2.
Organisme de reglementare independente ar trebui să fie responsabile
pentru implementarea şi aplicarea politicilor Statului. Aceste
organisme ar trebui să fie īnfiinţate şi să funcţioneze īn mod
transparent. 3. Politica statului ar trebui să
sprijine serviciile publice de radiodifuziune şi televizune care ofera
o paletă largă şi echilibrată de emisiuni informative, educative,
culturale şi de divertisment de īnaltă calitate pentru a veni īn
īntīmpinarea, inter alia, nevoilor persoanelor aparţinīnd minorităţilor
naţionale. Statul trebuie să menţină şi, unde este cazul, să creeze
condiţiile financiare, tehnice sau de altă natură pentru ca serviciile
publice de radiodifuziune şi televiziune să īşi īndeplinească mandatele.
4. Politica statului ar trebui să faciliteze īnfiinţarea şi mentinerea
īn funcţiune de către persoanele aparţinīnd minorităţilor naţionale a
mediiilor audiovizuale īn propria limbă.
III. Pentru realizarea acestor politici, este necesar ca reglementările să răspundă următoarelor exigenţe: 1. Permisivitatea reglementărilor
Statul poate reglementa mass media audiovizuală pentru protecţia şi
promovarea libertăţii de expresie, diversităţii culturale şi
lingvistice, păstrării şi dezvoltării identităţii culturale şi pentru
respectarea drepturilor sau a reputaţiei celorlalţi. Astfel de
reglementări, inclusiv acordarea licenţei, trebuie stabilite prin
lege, īn baza unor criterii obiective şi nediscriminative şi nu trebuie
să aibă ca scop sau efect restrīngerea difuzării audiovizuale īn
limbile minoritare. Participanţii la Forum au subliniat şi
necesitatea de a se face o distincţie clară īntre emisiunile pentru
minorităţi, realizate de către minorităţi īn limba minorităţilor
naţionale şi emisiunile despre minorităţi realizate īn scopul
cunoaşterii de către majoritari a acestor comunităţi. Timpii acestora
din urmă nu ar trebui să afecteze timpii emisiunilor pentru minorităţi. 2. Promovarea limbilor
Īn reglementarea folosirii limbii īn media audiovizuală Statul poate
promova folosirea limbilor minoritare şi regionale. Sīnt de preferat
măsurile de promovare a uneia sau mai multor limbi şi care nu restrīng
folosirea altor limbi. Statul nu poate interzice folosirea nici unei
limbi īn media audiovizuală. Măsurile de promovare a oricărei limbi īn
media audiovizuală nu trebuie să restrīngă dreptul persoanelor
aparţinīnd minorităţilor naţionale de a beneficia de drepturile lor. 3. Proporţionalitatea reglementărilor
Orice reglementare, fie ea prescriptivă sau proscriptivă, trebuie să
urmărească un scop legitim şi să fie proporţională cu acel scop. Īn
evaluarea proporţionalităţii oricărei reglementări, trebuie luaţi īn
considerare factori specifici privind natura mass mediei şi
contextul social mai larg. Printre astfel de factori se numără:
* - Natura şi obiectivul măsurii, inclusiv potenţialul său de
contribuţie la calitatea şi echilibrul programelor, avīnd ca scop
protecţia şi promovarea libertăţii de expresie, diversităţii culturale
şi lingvistice şi păstrarea şi dezvoltarea identităţii culturale.
* - Contextul politic, social şi religios existent, inclusiv
diversitatea culturală şi lingvistică, structurile de administraţie şi
caracteristicile regionale. * - Numărul,
varietatea, īntinderea geografică, caracterul, funcţia şi limbile
serviciilor de radiodifuziune şi televiziune disponibile – fie ele
publice, private sau străine – la toate nivelele (naţional, regional şi
local). Costurile financiare suportate de publicul diferitelor
servicii, posibilităţile tehnice de receptare, cantitatea şi calitatea
programelor, atīt sub aspectul programării timpului de antenă, cīt şi
sub cel al tipului de emisiuni, constituie toate consideraţii relevante.
* - Drepturile, nevoile, dorinţele exprimate şi natura publicului
receptor, inclusiv mărimea sa exprimată numeric şi concentrarea sa
geografică, la fiecare nivel (naţional, regional şi local).
Participanţii la Forum au subliniat faptul că statul ar trebui să ia de
īndată măsuri de promovare a egalitatii de şanse prin acordarea de
timpi de emisie şi fonduri suplimentare minorităţilor pe cale de
dispariţie. 4. Restricţiile de traducere
Emisiunile īn limbile minoritare nu ar trebui supuse impunerii unor
cerinţe disproporţionate sau inoportune de traducere, dublare,
postsincronizare sau subtitrare. Participanţii la Forum au subliniat
totodată interesul comunităţilor respective īn facilitarea accesului
populaţiei majoritare şi a celorlalte minorităţi prin intermediul
traducerilor. 5. Difuzarea transfrontalieră a programelor
Receptarea liberă a programelor transfrontaliere, fie direct sau prin
intermediul retransmiterii sau redifuzării, nu trebuie interzisă pe
criteriul limbii. Totodată, receptarea programelor străine īntr-o limbă
minoritară nu scuteşte statul de obligaţia de a facilita programele
produse intern īn acea limbă, după cum nu justifică o reducere a
timpului de antenă īn acea limbă.
IV. Pentru promovarea limbilor minoritare este necesar: 1. Sprijinul statului
Statul trebuie să sprijine programele īn limbile minoritare. Acest
lucru poate fi realizat, printre altele, prin prevederea accesului la
timp de antenă, subvenţii şi dezvoltarea de capacităţi pentru
programele īn limbi minoritare. 2. Accesul la posturile de radio şi televiziune
Statul trebuie să asigure un acces semnificativ pentru emisiunile īn
limbi minoritare prin, īntre altele, alocarea de frecvenţe, īnfiinţarea
şi sprijinirea posturilor de radio şi televiziune şi programarea
emisiunilor. Īn această privinţă, trebuie luate īn considerare numărul,
concentrarea geografică şi locaţia persoanelor aparţinīnd minorităţilor
naţionale, dimpreună cu nevoile şi interesele lor. Existenţa posturilor
de radio şi televiziune īn limbile minoritare la nivel regional sau
local nu justifică excluderea programelor īn limbile minoritare la
nivelul posturilor naţionale, inclusiv pentru minorităţile dispersate.
A. Frecvenţele
* - Cīnd acordă licenţele, Statul trebuie să ia īn considerare
asigurarea de frecvenţe pentru difuzarea pe anumite posturi, īn
totalitate sau parţial, de emisiuni īn limbile minoritare.
* - Statul trebuie să ia īn considerare asigurarea de “posturi
deschise” – adică facilitarea transmiterii de programe care folosesc
aceeaşi frecvenţă, īmpărţite de o serie de grupuri lingvistice din zona
deservită – acolo unde există limitări tehnice ale numărului de
frecvenţe disponibile şi/sau grupuri care nu au suficiente resurse
pentru a-şi susţine servicii proprii.
B. Posturile de radio şi televiziune
* - Statul trebuie să ia īn considerare īnfiinţarea de instituţii audio-vizuale īn limbi minoritare.
* - Statul trebuie să ia īn considerare, de asemenea, crearea de
condiţii favorabile (financiare sau de altă natură) pentru a īncuraja
posturile private īn limbile minorităţilor. Acest lucru poate fi
realizat prin alocarea de licenţe, prin licitaţie de oferte sau ca
răspuns la propunerea unui candidat. Statul poate, de asemenea, alege
să scutească posturile de radio şi televiziune īn limbile minorităţilor
naţionale de la legislaţia competitivităţii sau să creeze regimuri
speciale pentru a le uşura de anumite poveri administrative.
Participanţii la Forum au subliniat faptul că statul ar trebui să
īntărească şi să dezvolte studiourile regionale care sīnt cele mai īn
măsură să promoveze emisiuni de radio şi televiziune īn limbile
minoritare, date fiind diferenţele semnifivative de proporţionalitate
īntre cele două nivele. Īn plus, īn cazul unor comunităţi minoritare
(de exemplu, cazul comunităţilor romilor, comunităţii armenilor şi
comunităţii evreilor, ceangăilor) nevoile comunităţilor sīnt diferite
la nivel local-regional de cele la nivel naţional. Participanţii au
arătat că numai la nivel regional se pot găsi formulele cele mai
adecvate de a răspunde nevoilor comunităţilor minoritare. La acest
nivel, şi īn conformitate cu necesităţile comunităţilor minoritare, ar
trebui stabilită şi limba de realizare şi difuzare a acestor emisiuni.
C. Programarea
Statul trebuie să se asigure că timpul alocat şi programarea
emisiunilor īn limbile minoritare reflectă numărul şi concentrarea
minorităţilor naţionale şi corespunde nevoilor şi intereselor acestora.
Trebuie, de asemenea, acordată atenţie asigurării minimului de timp
necesar minorităţilor mici pentru a avea acces semnificativ la radio şi
televiziune īn limba proprie. Aceste obiective pot fi atinse prin
acordarea licenţelor, inclusiv prin stipularea lungimii şi programării
emisiunilor īn limba minoritară. Participanţii la
Forum au subliniat faptul că emisiunile pentru minorităţi trebuie
difuzate la ore de audienţă maximă (prime time) sau la ore la care
persoanele aparţinīnd acestor comunităţi pot urmări aceste emisiuni. 3. Finanţarea publică
Statul trebuie să ia īn considerare asigurarea de sprijin financiar
pentru emisiunile īn limbile minoritare. Acest lucru se poate realiza
prin finanţare directă, regimuri de finanţare/impozitare favorabile şi
scutirea de la anumite taxe care se plătesc la acordarea licenţei sau
la modificarea ei. Pentru a asigura o egalitate efectivă, posturile īn
limbi minoritare ale comunităţilor reduse numeric pot necesita din
totalul resurselor disponibile fonduri sau facilităţi disproporţionate
faţă de mărimea lor procentuală. Statul trebuie să īncurajeze şi să
faciliteze, inclusiv prin asigurarea de asistenţă financiară, producţia
şi distribuţia de emisiuni īn limbile minoritare.
Participanţii la Forum au arătat că statul trebuie să asigure fonduri
separate din care să fie retribuită munca redactorilor şi
colaboratorilor care provin din rīndul comunităţilor minoritare. 4. Dezvoltarea capacităţilor
Statul trebuie să contribuie la dezvoltarea capacităţiilor de
producţie media īn limbi minoritare. Aceasta se poate realiza prin
sprijin tehnic īn distribuirea producţiilor īn limba minoritară atīt pe
plan intern cīt şi extern şi prin facilitarea difuzării
transfrontaliere a programelor īn limbile minoritare. Īn plus, Statul
ar trebui să ia īn considerare sprijinirea educaţiei şi pregătirii de
personal pentru producţia media īn limbi minoritare.
Participanţii la Forum au subliniat faptul că statul ar trebui să
organizeze cursuri de formare de personal specializat – provenit din
rīndul comunităţilor minoritare – personal care să servească exclusiv
emisiunile pentru minorităţi.
Pagina 7-8
Ziua minorităţilor naţionale din Romānia
De ce este este ziua de 18 decembrie ziua minorităţilor naţionale?
La 18 decembrie 1992, Adunarea generală a ONU a adoptat Declaraţia cu
privire la drepturile persoanelor aparţinīnd minorităţilor naţionale,
etnice, religioase şi lingvistice. Recunoscīnd importanţa acestui
document, primul care oferă o garanţie a drepturilor minorităţilor īn
general, mai multe state au declarat ziua de 18 decembrie ca Zi a
drepturilor minorităţilor naţionale. Īntre 28-29
noiembrie 1997, la Tīrgu Mureş, avea loc a V-a ediţie a Forumului
Intercultural, manifestare organizată de Centrul Intercultural al Ligii
PRO EUROPA. Cu acest prilej, Smaranda Enache, copreşedintă a Ligii, a
avansat propunerea ca ziua de 18 decembrie să fie desemnată ca Zi a
Minorităţilor Naţionale din Romānia, propunere acceptată şi susţinută
de participanţi, printre care şi ministrul de atunci al minorităţilor
naţionale Tokay György. Īn anul 1998, ca urmare a
rezoluţiei Forumului din noiembrie 1997 şi a strădaniilor
Departamentului pentru Protecţia Minorităţilor Naţionale, prin
Hotărīrea Guvernului nr. 881, semnat de primul ministru Radu Vasile, 18
decembrie devine, īn mod oficial, ZIUA MINORITĂŢILOR NAŢIONALE DIN
ROMĀNIA.
De ce drepturi speciale pentru minorităţile naţionale?
Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, adoptată de Adunarea
generală a ONU la 10 decembrie 1948 (10 decembrie fiind Ziua
internaţională a drepturilor omului), a fost primul document care a
ridicat drepturile omului la nivel internaţional. Anterior, drepturile
erau prevăzute de doar de constituţiile statelor democratice. Īn urma
ororilor comise de regimul nazist, statele membre ONU au simţit nevoia
garantării internaţionale a drepturilor omului, considerīnd că
respectarea acestor drepturi nu pot fi considerate probleme interne ale
statelor. O declaraţie universală, un tratat sau
o convenţie generală īn domeniul drepturilor omului nu soluţionează
īnsă toate aspectele legate de libertăţile fundamentale. Există anumite
grupuri care necesită un sprijin, o atenţie specială, cum ar fi copiii,
femeile, persoanele cu dizabilităţi. Din această categorie fac parte şi
minorităţile naţionale. Motivul: īn statele democratice legislaţia este
votată, respectīnd principiul votului majoritar, de parlament. Datorită
statutului de minoritar, īn lipsa unor tratate internaţionale nu ar
exista garanţii pentru protejarea intereselor legale ale persoanelor
aparţinīnd minorităţilor naţionale. Prin urmare, instituţiile
internaţionale cum ar fi ONU, OSCE, Consiliul Europei, Uniunea
Europeană au adoptat o serie de declaraţii, recomandări, convenţii,
tratate pentru garantarea standardelor minime īn domeniul drepturilor
minorităţilor naţionale.
Care sīnt cele mai importante drepturi?
Iniţial documentele internaţionale īn domeniul minorităţilor naţionale
s-au referit la interzicerea discriminării, acest fenomen fiind
considerat cel mai periculos. Īn special īn anii 1990 au apărut
documentele care garantează nu numai egalitatea cetăţenilor dar şi
dreptul de a-şi păstra cultura proprie. Spre
exemplu Convenţia-cadru pentru protecţia minorităţilor naţionale,
adoptată de Consiliul Europei, garantează:
• dreptul la egalitate īn faţa legii şi la egala protecţie a legii; • egalitatea deplină şi efectivă īn toate domeniile vieţii economice, sociale, politice şi culturale;
• menţinerea şi dezvoltarea culturii proprii, păstrarea elementelor
identităţii, cum ar fi religia, limba, tradiţiile şi patrimoniul
cultural; • utilizarea limbii minoritare īn privat şi īn public, oral şi īn scris; • recunoaşterea oficială a numelor de persoană şi a denumirilor tradiţionale de localităţi; • o educaţie care īncurajează cunoaşterea culturii, istoriei, limbii şi religiei minorităţilor;
• īnfiinţarea şi administrarea propriilor instituţii de educaţie şi
formare, invăţarea limbii materne sau educaţia īn limba minoritară; • contacte libere peste frontiere cu persoanele aparţinīnd aceluiaşi grup etnic.
De ce este important să existe o zi a minorităţilor naţionale?
Faptul că există o zi a minorităţilor naţionale dă un prilej de a
aduce, īn mod periodic, īn atenţia opiniei publice problematicile
legate de respectarea drepturilor minorităţilor naţionale. Cu această
ocazie se organizează conferinţe de presă, dezbateri publice şi alte
evenimente similare. Totodată ziua are şi un caracter festiv. Ziua
minorităţilor naţionale din Romānia arată respectul populaţiei
majoritare faţă de minorităţi, aşa cum ziua de 8 Martie este o ocazie
pentru bărbaţi de a-şi arăta respectul faţă de femei. Este nevoie de
astfel de zile festive pīnă cīnd acest respect nu devine un lucru
cotidian.
Care sīnt minorităţile din Romānia?
Romānia este o ţară multietnică, īn care trăiesc 20 de comunităţi
etnice care au un număr suficient pentru a fi reprezentaţi īn
parlament. Īn ordine alfabetică, minorităţile reprezentate sīnt:
albanezii, armenii, bulgarii, cehii, croaţii, evreii, germanii, grecii,
italienii, maghiarii, macedonenii slavi, polonezii, romii,
ruşii-lipoveni, rutenii, sīrbii, slovacii, tătarii, turcii, ucrainenii.
A ratificat Romānia toate tratatele internaţionale privind drepturile minorităţilor naţionale?
Romānia a ratificat o serie de tratate internaţionale privind
respectarea drepturilor minorităţilor, cum ar fi:
• Convenţia internaţională privind eliminarea tuturor formalor de discriminare rasială;
• Declaraţia cu privire la drepturile persoanelor aparţinīnd
minorităţilor naţionale, etnice, religioase şi lingvistice; • Convenţia-cadru pentru protecţia minorităţilor naţionale.
Totodată au fost īncheiate tratate bilaterale īntre Romānia şi ţările
vecine prin care se garantează respectarea drepturilor minorităţilor
din Romānia şi ale romānilor din aceste ţări.
Există īnsă īn continuare tratate semnate dar neratificate de Romānia.
Cele mai importante sīnt: Carta europeană a limbilor regionale sau
minoritare (Consiliul Europei, 1992, care are prevederi exacte privind
sfera utilizării limbilor minoritare) şi Protocolul nr. 12 la Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale
(Consiliul Europei, 2000, care deschide accesul victimelor
discriminării la Curtea Europeană a Drepturilor Omului).
Cum sīnt respectate drepturile minorităţilor naţionale īn Romānia?
Īncepīnd 1990, dar mai ales după 1997 au apărut o serie de iniţiative
legislative īn domeniul drepturilor minorităţilor naţionale, cum au
fost asigurarea
• reprezentării acestora īn Parlament (legislaţia privind alegerile parlamentare); • educaţiei īn limba maternă (legislaţia īn domeniul īnvăţămīntului);
• utilizării limbii materne īn administraţia publică locală (Legea
administraţiei publice locale nr. 215/2001.
Nu există īncă o lege a minorităţilor naţionale, care ar īnsuma
prevederile dispersate īn diferite norme legislative. O astfel de lege
ar avea menirea de a sistematiza prevederile legale privind
minorităţile naţionale, şi de a umple golurile īncă exisente (spre
exemplu de a oferi o definiţie a minorităţilor, măcar prin īnşirarea
celor recunoscute de lege pentru a nu crea confuzie īntre acestea şi
alte comunităţi etnice, cum ar fi grupurile de emigranţi).
Problema majoră este aplicarea īn practică a legislaţiei existente.
Studiile arată că există deficienţe serioase īn implementarea legilor.
Exemplele sīnt foarte multe, de la īngrădirea īnvăţării limbii maghiare
īn comunităţile de ceangăi pīnă la abuzurile funcţionarilor publici
prin care se obstrucţionează afişarea multilingvă a anunţurilor de
interes public. Īn timp ce organizaţiile extremiste īşi diseminează īn
mod liber, īn instituţii publice (şcoli şi universităţi) publicaţiile
rasiste care īndeamnă la purificări etnice, poliţia vīnează manuale
maghiare īn genţile elevilor sau afişe care anunţă dezbateri pe tema
regionalizării Romāniei.
De ce există intoleranţă īn societatea romānească?
Intoleranţa faţă de necunoscut, faţă de neobişnuit este un sentiment
firesc īntr-o lume dominată nu de raţiune ci de instincte. Īn situaţii
de criză, fenomenul este mult accentuat, mai ales dacă politicul,
pentru a nu răspunde pentru eşec, utilizează īnvinovăţirea colectivă a
minorităţilor. Rezultatele acestei intoleranţe sīnt discriminările,
excluderile, epurările etnice. Conform ultimelor
sondaje de opinie īn domeniu (Intoleranţă, discriminare, autoritarism
īn opinia publică, realizat de Gallup pentru Institutul pentru Politici
Publice īn septembrie 2003), 13% din populaţia Romāniei ar dori
expulzarea romilor din ţară, iar 36% ar fi de acord cu ghettoizarea
lor; 26% ar trimite maghiarii din ţară īn Ungaria, 81% ar interzice
utilizarea limbii maghiare īn faţa autorităţilor, 46% ar interzice
educaţia īn limba maghiară; 29% consideră că crucificarea lui Isus este
un păcat pentru care evreii nu pot fi iertaţi, 18% ar īncuraja
emigrarea evreilor. Īntrucīt la baza intoleranţei
se află ignoranţa, o soluţie īmpotriva fenomenului o poate reprezenta
educaţia īn spiritul toleranţei, educaţia privind minorităţile,
tradiţiile şi cultura lor. Din păcate şcoala nu face prea mult pentru
ameliorarea situaţiei. Manualele de istorie (şi nu numai) sīnt dominate
de stereotipii antiminoritare, cele de educaţie civică nu se preocupă,
la nivelul dorit, de problematică. Īn aceste
circumstanţe, un rol crucial revine organizaţiilor neguvernamentale
pentru realizarea unor programe educaţionale alternative pentru tineri,
dar şi pentru adulţi (cum ar fi funcţionarii publici, oameni de presă,
lideri politici). Are o importanţă specială şi promovarea ratificării
tratatelor internaţionale īn domeniu, adoptării unei legi a
minorităţilor. Şi nu īn ultimul rīnd, societatea civilă are menirea de
a monitoriza, permanent, respectarea drepturilor omului, īntre care şi
cele ale minorităţilor naţionale.
Hotărīrea Guvernului nr. 881/1998 pentru declararea zilei de 18 decembrie Ziua Minorităţilor Naţionale din Romānia Publicată īn Monitorul Oficial nr. 478 din 14 decembrie 1998 GUVERNUL ROMĀNIEI HOTĂRĀRE pentru declararea zilei de 18 decembrie Ziua Minorităţilor Naţionale din Romānia Guvernul Romāniei hotărăşte:
Art. 1. - Ziua de 18 decembrie se declară Ziua Minorităţilor Naţionale din Romānia. Art.
2. - (1) Cu prilejul Zilei Minorităţilor Naţionale din Romānia vor fi
organizate acţiuni culturale, simpozioane, mese rotunde şi alte acţiuni
cu tematică specifică. (2) Departamentul pentru Protecţia
Minorităţilor Naţionale şi Ministerul Culturii, īmpreună cu
autorităţile administraţiei publice vor acorda sprijin de specialitate
pentru organizarea şi desfăşurarea manifestărilor ocazionate de acest
eveniment.
PRIM-MINISTRU RADU VASILE Contrasemnează: Ministrul delegat pe lāngă primul-ministru Secretar de stat, şeful Departamentului pentru minorităţi naţionale György Tokay pentru Administraţie Publică Locală Vlad Roşca p. Ministrul culturii, Maria Berza secretar de stat Bucureşti, 9 decembrie 1998
Pagina 9
Libertatea de asociere
Liga PRO EUROPA şi Fundaţia Alpha Transilvană au organizat, cu ocazia
zilei de 10 decembrie, Ziua Internaţională a Drepturilor Omului,
dezbaterea Libertatea de asociere īn Romānia, la care au participat
reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale, ai autorităţilor şi
presei din Tīrgu-Mureş.
Īn cursul anului 2003 au fost adoptate o serie de măsuri legislative
prin care s-a limitat semnificativ libertatea de asociere īn Romānia.
Din acest motiv, tradiţionala aniversare a Zilei Internaţionale a
Drepturilor Omului s-a axat pe această problematică, abordīnd temele:
restricţii privind libertatea de asociere īn legislaţia romānească (cu
o introducere īn temă prezentată de Haller Istvįn din partea LPE);
efectul noii legislaţii din domeniul socio-medical asupra
organizaţiilor neguvernamentale (cu o introducere prezentată de Andreia
Moraru din partea Fundaţiei Alpha Transilvană); dificultăţi privind
sponsorizarea, restituirea TVA; implicaţiile Codului fiscal pentru
asociaţii şi fundaţii.
Care au fost restricţiile introduse īn anul 2003?
Legea partidelor politice nr. 14/2003 condiţionează posibilitatea
creării unui partid politic de un număr de 25.000 membri fondatori. Īn
argumentările parlamentarilor, era nevoie de această limită, īntrucīt
nu e oportun să participe la alegeri partide cu trei membri, nici să
fie finanţate din bani publici partide de buzunar. Aceste argumentări
arată că cei care votat legea nu au īnţeles existenţa a trei drepturi
diferite:
- libertatea de asociere care nu poate fi limitată (nici conform
Constituţiei, nici conform Convenţiei europene a drepturilor omului) de
numărul persoanelor care doresc asocierea, īn ţările democratice
numărul persoanelor care pot forma un partid politic fiind, īn general,
pīnă la 3; - dreptul de a participa la alegeri,
care, īn ţările democratice, este limitat de regulă de numărul
susţinătorilor, cifra variind īn funcţie de tipul alegerii (număr mai
mic la alegeri locale, număr mai mare la alegeri parlamentare);
- dreptul de a primi finanţare din bani publici, care, īn ţările
democratice, depinde de rezultatele obţinute īn alegeri. Ordonanţa 37/2003 care a modificat Ordonanţa 26/2000 privind asociaţiile şi fundaţiile - a reintrodus obligativitatea de a cere pentru īnfiinţare avizul ministerelor de resort;
- nu elaborează criteriile pentru a dobīndi statutul de utilitate
publică, astfel a devenit posibil ca asociaţia de vīnători īn care
primul ministru este preşedinte să primească statut de utilitate
publică, iar organizaţii de renume, cum este Fundaţia pentru
Dezvoltarea Societăţii Civile, nu; - modifică
prevederea privind accesul organizaţiilor la fonduri publice, care pīnă
atunci era univocă, cu o formulare care, printr-o interpretare
restrictivă, ar permite doar organizaţiilor de utilitate publică să
primească finanţare publică.
La Camera Deputaţilor s-a depus o propunere de modificare a Ordonanţei
26/2000 privind asociaţiile şi fundaţiile care ar limita dreptul
minorităţilor naţionale de a forma organizaţii reprezentative, practic
pentru fiecare minoritate ar putea exista doar o singură organizaţie.
Īn domeniul organizaţiilor cu profil socio-medical au apărut noi
reglementări spre sfīrşitul anului care, acoperite cu intenţia de a
introduce norme de calitate, īntroduc practic o birocraţie de coşmar.
Organizaţiile care oferă īn mod gratuit servicii medicale (cu personal
calificat şi autorizat) sau aduc ajutoare celor nevoiaşi, sīnt supuse
unor proceduri de autorizări fără sfīrşit (şi paralele, la diferite
instituţii, care nu ţin cont de autorizările deja obţinute sau
condiţionīnd obţinerea lor de existenţa altora), ce necesită kilograme
de documente (din cele mai diverse şi multe fără nici o tangenţă cu
valoarea calităţii serviciilor). Astfel organizaţiile neguvernamentale
care lucrează cu un personal redus şi fără cunoştinţe īn ale
birocraţiei sīnt practic obligate să renunţe la activitatea lor de
caritate pentru a se profila īn hīrţogărie. Vor fi īn avantaj
organizaţiile care cunosc portiţele ministerelor...
La dezbaterile privind restituirea taxei pe valoare adăugată unele
organizaţii au fost foarte satisfăcute de modul īn care această
procedură se desfăşoară īn judeţul Mureş, altele au ridicat problema
unui tratament diferenţiat. Reprezentanta Direcţiei Finanţelor Publice,
doamna Marta Ruja a garantat organizaţiile că instituţia doreşte să
sprijine activitatea lor şi nu să creeze impedimente prin nerestituirea
TVA-ului, īn condiţiile legii. Dacă au fost unele probleme, ele vor fi
soluţionate. Proiectul Codului fiscal, prin
introducerea posibilităţii de a vira 1% din impozit organizaţiilor
neguvernamentale, a fost perceput foarte pozitiv de societatea civilă.
De 6-7, ani cu ocazia forumurilor naţionale, se dezbate această
problemă, repetatele propuneri, cereri īn acest sens neīntīlnind, pīnă
acum, īnţelegere nici din partea guvernanţilor, nici din partea
parlamentarilor. De modul īn care această lege va fi aplicată depinde,
īn mare măsură, viitorul societăţii civile din Romānia.
H.I.
„Libertatea de īntrunire şi asociere
1.
Orice persoană are dreptul la libertatea de īntrunire paşnică şi la
libertatea de asociere, inclusiv dreptul de a constitui cu alţii
sindicate şi de a se afilia la sindicate pentru apărarea intereselor
sale. 2. Exercitarea acestor drepturi nu poate face obiectul altor
restrīngeri decīt acelea care, prevăzute de lege, constituie măsuri
necesare, īntr-o societate democratică, pentru securitatea naţională,
siguranţa publică, apărarea ordinii şi prevenirea infracţiunilor,
protejarea sănătăţii sau a moralei ori pentru protecţia drepturilor şi
libertăţilor altora. Prezentul articol nu interzice ca restrīngeri
legale să fie impuse exercitării acestor drepturi de către membrii
forţelor armate, ai poliţiei sau ai administraţiei de stat.” Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi libertăţilor fundamentale, art. 11 adoptată la Roma, 4 noiembrie 1950
Pagina 10
Īmbrăţişarea unei şanse ... īmplinirea unui vis
Ce e viaţa? O luptă continuă pentru afirmare şi recunoaştere condusă de
ambiţie sau doar o trecere īn aşteptarea a ceva mai bun.
O mīnă de 25 de tineri am ales, ca şi alţii dar īn alte ipostaze, prima
variantă. Noi, interesaţi fiind de politică, diplomaţie, de societatea
īn care trăim, am ales cursurile Colegiului Democraţiei. Sīntem mīndri
pentru că noi sīntem a X-a generaţie care urmăm aceste cursuri. „Īntīi
a fost cuvīntul” – de fapt a fost cuvīntul scris. Īn data de 4
octombrie am avut examenul scris. Eu m-am dus fără emoţii, cu inima
uşoară. Apoi a urmat interviul. Norocul nu a fost de partea mea,
deoarece am intrat penultima. Aşteptīnd cīteva ore am intrat hotărītă
şi, se pare, am reuşit să mulţumesc juriul, cum au reuşit şi alţi 24 de
noi colegişti. Prima īntīlnire a fost plină de
emoţii, iar noi, necunoscīndu-ne īncă, nu ştiam parcă ce să facem.
Lucrurile s-au schimbat īnsă cīnd Kovįcs Gyöngyvér, coordonatoarea
programului, ne-a pus īnainte un reportofon cu rugămintea de a ne
prezenta. Am trecut apoi şi peste inaugurarea oficială, ţinută la Sala
Oglinzilor unde au binevoit a veni numeroase personalităţi, dovadă a
prestigiului de care se bucură Colegiul Democraţiei.
Īn 10 noiembrie am participat cu toţii la comemorarea evenimentelor
Kristallnacht. Mărturia domnului Ladislau Grün, supravieţuitor al
ororilor lagărelor naziste, m-a făcut să īncleştez pumnul şi m-a
ambiţionat īn dorinţa de a lupta pentru democraţie, egalitate şi
īmpotriva celor care nu au, īncă, o conştiinţă a egalităţii.
Īntr-un cadru mult mai relaxat, la Sovata, am īnvăţat de la domnul
Mircea Suhăreanu lucruri interesante despre societatea civilă şi
organizaţiile neguvernamentale. Īn cadrul unui atelier de lucru
spiritele „s-au īncins” īn momentul īn care grupurile şi-au prezentat
cererile de finanţare. Seriozitatea unora s-a īmbinat cu joaca altora,
apropiindu-ne. Ziua următoare doamna Smaranda Enache ne-a prezentat
istoria Ligii Pro Europa, precum şi activităţile cele mai importante
ale organizaţiei.
Īn luna decembrie cu ocazia zilei Drepturilor Omului am avut un curs la
care domnul Haller Istvįn ne-a prezentat aspecte generale referitoare
la aceste drepturi. Īn data de 13 decembrie domnul Cristian Pīrvulescu,
preşedintele Asociaţiei Pro Democraţia, ne-a vorbit despre statul de
drept şi instituţiile lui. Cam acesta ar fi
īnceputul. Fiecare curs ne-a lăsat ceva pentru că referenţii au ştiut
să facă īntīlnirile cīt mai interesante şi mai atractive pentru nişte
tineri neastīmpăraţi. Aştept cu nerăbdare surprizele următoare şi sper
că la sfīrşit – pentru că, nu-i aşa? totul are un sfīrşit – vom rămīne
prieteni şi nu vom regreta nici o clipă din cele petrecute la Colegiu. Niciodată
nu şti ce īţi rezervă viitorul, de aceea dacă ţi se oferă o şansă (eu
consider acest „Colegiu al Democraţiei”, o şansă) īmbrăţişeaz-o şi
profită de ea din plin.
Cristina Man
Pagina 11
Şanse egale īn Satu Mare
Īn procesul integrării europene ale Romāniei, societatea civilă are sarcini tot mai mari.
Prin O.N.G.-uri veghează aplicarea şi respectarea criteriilor de
aderare care privesc drepturile egale ale minorităţilor de diferite
categorii. Filiala Satu Mare a Ligii Pro Europa,
alături de Fundaţia Identitįs, Colegiul Universitar „Babeş Bolyai” şi
Inspectoratul Şcolar Judeţean Satu Mare īn 3-4 octombrie 2003 a
organizat o conferinţă internaţională cu tema „Alternativele
educaţionale īn sprijinul asigurării şanselor egale”.
Peste 300 de cadre didactice maghiare şi 100 romāni, germani, rromi
cunoscători ai limbii maghiare au umplut frumoasa sală a Teatrului de
Nord şi au participat activ la dezbaterile temelor prezentate de
invitaţi. Atīt dr. Lįszló Murvai, director
general īn M.E.C.T. şi Iudith Dan, conducătorul Şcolii Waldorf din Cluj
Napoca, cīt şi profesorii universitari invitaţi din Ungaria au
accentuat necesitatea cunoaşterii psihice ale copiilor şi adaptării
stilurilor de muncă la aceste caracteristici care se leagă nu numai de
vīrsta celor educaţi ci şi de bagajul lor de aptitudini aduse din
familie, care de multe ori depind de mediul socio-economic şi uman al
familiei, de limba maternă a copilului.
Evaluările permanente din clasă şi cele naţionale, anuale dovedesc că
un număr tot mai mare de elevi nu se ridică la cerinţele programelor,
cauza fiind accentul prea mare pus pe acumulări ştiinţifice,
cantitative, īn detrimentul dezvoltării aptitudinilor practice. Dr.
Tamįs Vekerdy, profesor universitar din Ungaria accentua că, asigurarea
şanselor egale de dezvoltare a tinerei generaţii se poate realiza numai
printr-o educaţie īn centrul căreia stă copilul.
Alternativele educaţionale aduc īn sprijinul educaţiei toate
acumulările culturale, artistice, economice, psihologice, căutīnd calea
prin care să dezvolte aptitudinile practice ale elevilor.
De ziua internaţională a minorităţilor, īn 18 decembrie 2003, Filiala
Satu Mare a Ligii Pro Europa, a mobilizat peste trei sute de elevi şi
cadre didacticede la toate liceele din Satu Mare pentru a căuta
punctele de legătură economice, sociale, culturale dintre majoritate şi
minoritate. Tinerii adunaţi īn sala festivă a
Colegiului Naţional „Ioan Slavici” din Satu Mare au audiat şi urmărit
prin videoproiector o prezentare ştiinţifică cu tema „Minorităţile şi
drepturile lor īn Romānia”, lucrare prezentată simultan la Satu Mare de
către profesorii Cherecheş Nicoleta, Gįl Gyöngyi, Havrincea Adrian şi
īn Israel la un simpozion internaţional de către prof. Ioan Viman,
inspector şcolar general al judeţului Satu Mare.
Lucrarea a accentuat din nou rolul şi locul societăţii civile romāneşti
īn asigurarea şanselor egale de afirmare, indiferent de originea
etnică, de dizabilităţile pe care le au unii elevi sau tineri ai
societăţii romāneşti, indiferent de mediul social sau economic din care
se ridică acesta.
Ziua Internaţională a Minorităţilor a fost marcată şi printr-un program
artistic deosebit, prezentat de corurile romāneşti şi maghiare ale
Liceului pedagogic, dirijate de domnul prof. Petrovici şi doamna
profesor Maria Szabó. Membrii şi simpatizanţii
Ligii Pro Europa din Satu Mare au īncheiat anul 2003 cu speranţa ca īn
2004 să contribuie şi mai mult la asigurarea şanselor egale de afirmare
pentru tīnăra generaţie.
Kónya Lįszló
Soluţie de admisibilitate īn cazul N.G.
La 13 noiembrie 2003 Curtea Europeană a Drepturilor Omului din
Strasbourg a dat o decizie de admisibilitate īn cazul N.G.
īmpotriva Romāniei. N.G. (minor la data
faptelor), acuzat de tīlhărie, a fost arestat la 7 iulie 1996 de
poliţişti din cadrul Poliţiei Municipiului Tīrgu-Mureş, şi reţinut,
fără mandat de arestare, la Centrul de Ocrotire al Minorilor. Anchetat
īn lipsa unui avocat sau a unui părinte, minorul N.G. s-a plīns de rele
tratamente (bătăi cu pumnii şi picioarele, duşuri reci, ras īn cap,
etc) aplicate de persoane din cadrul poliţiei şi de gardienii publici
din Centrul de Ocrotire. Īn această perioadă de timp N.G. a fost filmat
şi prezentat pe un post de televiziune local ca fiind tīlhar. La
insistenţele coordonatorului Biroului pentru Drepturile Omului al Ligii
PRO EUROPA, N.G. a fost eliberat la data de 12 iulie 1996.
La trei zile, Liga PRO EUROPA a depus o sesizare la Parchetul Militar
Mureş, iar părinţii minorului au formulat şi ei plīngeri penale.
Parchetul Militar Mureş şi Parchetul Teritorial Militar Bucureşti —
prin dl. procuror militar Sandu Marin — au dat soluţii de neīncepere a
urmăririi penale, atīt sub aspectul arestării ilegale, cīt şi al
tratamentelor inumane şi degradante aplicate minorului, astfel īncīt
nimeni nu a fost tras la răspundere. La 30 martie
1998, cu sprijinul avocaţilor APADOR-CH, N.G.a formulat o plīngere la
Curtea Europeană a Drepturilor Omului de la Strasbourg, unde a invocat
următoarele īncălcări: a fost supus unui tratament inuman şi degradant
(articolul 3); ancheta efectuată de procurorii militari nu a fost
efectivă, promptă şi nici imparţiala (articolul 3); a fost arestat
ilegal (articolul 5.1); nu a fost informat prompt despre īnvinuire
(articolul 5.2); nu a fost dus prompt īn faţa unui judecător (articolul
5.3); nu a avut posibilitatea să atace īn justiţie măsura arestării şi
detenţia (articolul 5.4); nu are remedii efective pentru compensarea
arestării ilegale (articolul 5.5); soluţia de neīncepere a
urmăririi penale adoptată de Parchetul Militar l-a lipsit de acces īn
justiţie (articolul 6.1); procurorul militar Sandu Marin şi poliţiştii
de la Poliţia Tīrgu-Mureş i-au īncălcat prezumţia de nevinovăţie
(articolul 6.2); nu are remedii efective pentru repararea acestor
īncălcări la nivel naţional (articolul 13). Cu excepţia susţinerii
reclamantului N.G., īn sensul că aceste īncălcări au fost motivate de
apartenenţa sa la minoritatea romă, Curtea a declarat admisibilă
plīngerea pentru toate īncălcările enumerate mai
sus. Īn acţiunile sale
īmpotriva īncălcării unor drepturi fundamentale, minorul N.G. a primit
sprijin din partea Ligii PRO EUROPA, Comitetului Helsinki Romān
APADOR-CH, Amnesty International şi European Roma Rights Centre. Biroul pentru Drepturile Omului 25 noiembrie 2003
Pagina 12
Invitaţie
Membrii
şi membrele Ligii Pro Europa sīnt invitaţi să participe la Adunarea
Generală Anuală, care va avea loc sīmbătă, 28 februarie 2004, īncepīnd
cu orele 10,00, la Centrul Diaconic Reformat, str. Mihai Eminescu
nr. 28,Tīrgu-Mureş. Ordinea de zi va cuprinde:
1. Raport de activitate pe anul 2003 2. Raport financiar pe anul 2003 3. Raportul comisiei de cenzori pe anul 2003 4. Programul de activitate şi financiar pe 2004 5. Modificarea Statutului Ligii Pro Europa
6. Alegerea Consiliului de Coordonare, a copreşedinţilor şi a Comisiei
de cenzori pentru mandatul 2004-2006.
Membrii
Ligii care nu au reuşit să-şi achite cotizaţia anuală pīnă la 31
decembrie 2003, o vor putea face pīnă la data Adunării Generale la
secretariatul Ligii sau la faţa locului īn ziua Adunării. Īn
conformitate cu art. 8 al Statutlui Ligii „Valoarea cotizaţiei lunare
se stabileşte la 0,5 euro/lună pentru membrii activi. Şomerii,
pensionarii, elevii, studenţii şi militarii īn termen vor plăti o
cotizaţie simbolică al cărui cuantum este la latitudinea lor.” Pentru anul 2003 valoarea cotizaţiei este de 230.000 lei pentru membrii activi. Consiliul de Coordonare al LPE Tīrgu-Mureş, la 13 februarie 2003
Tisztelettel meghķvjuk a PRO EUROPA Liga tagjait szombaton, 2004
februįr 28-įn, d.e. 10 órai kezdettel, a marosvįsįrhelyi Reformįtus
Diakóniai Központban (Mihai Eminescu utca 28 szįm) a következő
napirenddel megtartandó évi Közgyűlésünkre.
|