Gazeta Ligii PRO EUROPA Liga� 9-10 / 2002
Sumar:
pag. 1: Minoritate īn majoritate � majoritate īn minoritate. Relaţii interetnice īn Secuime pag. 2: Calendar � Naptįr pag. 3: Szokoly Elek: Chermeza NATO pag. 4: Deschidere festivă a noului an şcolar pag. 5: �...ţinīnd aprinse speranţele din 1989 şi vindecīnd rănile din 1990� pag. 6-9: Societatea civilă īn apărarea libertăţilor politice pag 10: Smaranda ENACHE: Jurnal jurisian pag 12-15: Európai Unió és a regionalizįció pag 16: Memorandumul greco-catolic īn dezbaterea societăţii civile Pagina 1 Minoritate īn majoritate � majoritate īn minoritate. Relaţii interetnice īn Secuime Secuimea īntre Székelyföld şi HarCov
După 1990, Secuimea a devenit personajul principal al unei �literaturi�
naţionaliste cu accente S.F., de parcă decembrie 1989 ar fi schimbat
toată populaţia din regiune. Ajunse īn imaginarul colectiv şi reiterate
sistematic, stereotipiile, īn marea majoritate negative au ajuns să
capete o aură de realitate, mai ales atunci cīnd surse cīt se poate de
oficiale alimentează această literatură. (Vă mai amin-tiţi probabil, de
exemplu, iarna īn care Remus Opriş a dormit o noapte īn maşină, sau de
celebrele rapoarte HarCov sau in-terpelările parlamentare.)
Faptul că astăzi Se-cuimea suferă de un handicap de imagine
alimentat şi instrumentalizat de mass-media centrală precum şi de
mişcările politice interne interesate īn menţinerea acestei imagini
(informări distor-sionate, campanii de presă, bruiaje etc.) a fost şi
una din concluziile celei de a X-a ediţii a Forumului Intercultural
organizat de Centrul Intercultural. Manifestarea s-a organizat īn
colaborare cu Primăria Municipiului Sfāntu Gheorghe īn data de 11
octombrie 2002 şi a reunit la masa dialogului reprezentanţi ai
administraţiei publice (Horia Grama, prefect; Albert Įlmos, primar;
Olosz Gergely, subprefect; Kónya Įdįm, consilier local), reprezentanţi
ai instituţiilor publice (Petre Străchinaru, director Centrul Cultural
Arcuş; Valeriu Cavruc, director Muzeul Carpaţilor Răsăriteni; Niculina
Ţīnţar, referent Centrul de Cultură al judeţului Covasna; Kiss Jenő,
director Biblioteca Judeţeană Covasna; Ivan Nicolae, Inspectoratul de
Poliţie Covasna; Nemes Levente, director Teatrul Tamįsi Įron
Sfāntu-Gheorghe;), reprezentanţi ai societăţii civile (Buzįs Georgeta,
coordonator Clubul PRO EUROPA Odorheiul Secuiesc; Cornea Luminiţa,
preşedinte Asociaţia Ecou, Ioan Lăcătuşu, director Centrul de
Documentare �Nicolae Colan�;), reprezentanţi ai mass-media (Benkő
Levente, Simó Erzsébet), experţi (Marius Lazăr, sociolog, Universitatea
Babeş Bolyai din Cluj; Kolumbįn Gįbor, Universitatea Sapientia
Miercurea-Ciuc; Gabriel Andreescu, APADOR-CH; Alexandru Vlad, Uniunea
Scriitorilor), parlamentari (Mįrton Įrpįd, deputat; Puskįs Bįlint,
senator), reprezen-tanţi ai cultelor (Csintalan Lįszló, protopop
Roma-no-Catolic; Cornelius Bujoreanu, catedrala Ortodoxă Sfāntu
Gheor-ghe; Incze Sįndor, proto-popiatul Reformat). Din partea Ligii Pro
Europa au participat: Smaranda Enache, Szokoly Elek, Haller Istvįn şi
Laura Ardelean. Prin crearea unui cadru de dialog
sincer s-a reuşit realizarea unei analize obiective a situaţiei din
Secuime atīt din punctul de vedere al comunităţii maghiare cīt şi din
cel al comunităţii romāneşti aflată īn minoritate īn judeţele Harghita
şi Covasna. Astfel schimburile de rol şi de statut minoritar �
majoritar atīt pe parcursul istoriei cīt şi după 1989 crează īncă
frustrări identitare şi cauzează tensiuni īntre cele două comunităţi.
Romānii se aşteaptă să se impună īn virtutea apartenenţei la
comunitatea dominantă īn stat dar sīnt trataţi fie ca locuitori simpli,
fie ca o prelungire locală a instanţelor de supraveghere ale statului,
īn timp ce maghiarii se caracterizează mai ales īn cadrul discursului
minoritar acuzīnd tentativele de discriminare şi impunere abuzivă a
autorităţii statului care nu se completează cu poziţia de majoritar īn
regiune. Discuţiile au reliefat şi faptul că relaţiile dintre cele două
comunităţi sīnt puternic influenţate de comunicarea īn cadrul
comunităţilor. Există o lipsă de comunicare īntre elita romānească şi
comunitatea romānească din Secuime. Referitor la comunitatea
romānească, īn urma mesei rotunde, participanţii au concluzionat că
există o diversitate de opinii īn sīnul acestei comunităţi iar
discursul naţionalist nu este caracteristic pentru īntreaga comunitate
romānească din regiune. Analizīnd cu clarviziune
realităţile din Secuime, participanţii la Forumul Intercultural au
realizat că problematica principală a Secuimii este legată de
dezavantajarea zonei la diverse capitole şi datorită numeroaselor
probleme sociale cu care se confruntă locuitorii acestei zone � fapt
determinat şi de lipsa unei autentice dezvoltări regionale pornind de
la o definire corectă a regiunii (istorică, culturală, identitară). Participanţii au creionat şi cīteva recomandări:
� Crearea unui cadru de dialog care să īmbunătăţească comunicarea īn interiorul comunităţii romāneşti;
� Lărgirea cadrelor de dialog īntre cele două comunităţi şi trecerea la
dialoguri pe probleme punctuale şi specializate;
� Includerea cīt mai grabnică a regiunii īn planul de reabilitare a
infrastructurilor (drumuri, căi ferate, etc) a căror stare frīnează
dezvoltarea regională; � Susţinerea unor proiecte
de dezvoltare a turismului īn regiune � evidenţiat ca o posibilă sursă
generatoare de venituri; � Asigurarea
posibilităţilor īnvăţării limbii maghiare de către comunitatea
romānească īn cadrul sistemului educaţional formal şi īmbunătăţirea
predării limbii romāne pentru elevii maghiari. �
Monitorizarea discursului naţionalist din propriile publicaţii şi
luarea de atitudine faţă de distorsiunile acestora.
� Mai multă atenţie folosirii bilingvismului de către autorităţile
locale alese şi mai multă īnţelegere faţă de statutul minoritar al
comunităţii romāneşti. � Reţinere de la afişarea
ostentativă a simbolurilor naţionale şi de la impunerea agresivă a
statutului naţiunii de stat.
Laura Ardelean
Pagina 2 Calendar
10 septembrie:
�Drum de legătură cu sacrificiu minim de pădure�, masă rotundă
organizată de Asociaţia Pro Biciclo Urbo. Din partea LPE a participat
Smaranda Enache şi Kacsó Judit-Andrea.
18 septembrie:
Conferinţă de presă al LPE cu tema: libertatea de asociere şi noua Lege
a Partidelor Politice, stadiul proiectului Dracula Park � Campania SOS
Sighişoara, cazuri de īncălcare a drepturilor omului.
19-22 septembrie:
�Implicaţii ale īnfiinţării regiunilor īn Romānia�, seminar organizat
de Institutul pentru Politici Publice. Din partea Ligii Pro Europa a
participat Smaranda Enache şi Szokoly Elek.
23-24 septembrie: Īntīlnirea coaliţiei organizaţiilor neguvernamentale cu privire la Legea Partidelor Politice. Din partea Ligii Pro Europa a participat Smaranda Enache.
28 septembrie � Test scris pentru selectarea studenţilor Colegiului Democraţiei, ediţia a IX-a.
29 septembrie � 2 octombrie: Masă rotundă organizată de Centrul de Resurse Juridice la Bucureşti. Din partea LPE a participat Haller Istvįn.
29 septembrie � 6 octombrie: Stagiu de studii īn Elveţia pentru reprezentanţii administraţiei publice locale. Din partea LPE a participat Mircea Suhăreanu.
5-7 octombrie:
Īntīlnire cu Comisarul pentru Drepturile Omului al Consiliului Europei,
domnul Alvaro Gil-Robles. Din partea LPE a participat Smaranda Enache.
8 octombrie � Interviu pentru selectarea studenţilor Colegiului Democraţiei, ediţia a IX-a.
11 octombrie:
Minoritate īn majoritate � majoritate īn minoritate. Relaţii
interetnice īn Secuime, cel de-al X-lea Forum Intercultural organizat
de LPE īn colaborare cu Primăria Sfīntu-Gheorghe, Covasna.
15 octombrie:
Inaugurarea festivă a celei de-a IX-a ediţii a Colegiului Democraţiei.
Democraţie īn sec. XXI., relaţii bilaterale romāno-americane, cuvīnt
adresat de domnul Michael Mates, directorul Biroului de Informare al
Ambasadei SUA la Cluj.
15-17 octombrie: Masă rotundă organizat de ECRI. Din partea LPE a participat Haller Istvįn.
22 octombrie: �Európa
keleti kibővķtésének kihķvįsai� [Provocările extinderii răsăritene a
Europei] conferinţă susţinută de Dr. Miszlivetz Ferenc, profesor Jean
Monnet, din partea Academiei de Ştiinţe din Ungaria.
24 octombrie:
Conferinţă de presă comună a organizaţiilor de drepturile omului:
APADOR-CH, APD, GRADO, LPE şi ACCEPT referitor la Legea partidelor
politice, la Bucureşti.
24 octombrie:
Memorandumul greco-catolic īn dezbaterea societăţii civile. Masă
rotundă organizată de Liga Pro Europa īn colaborare cu Project on
Ethnic Relations, APADOR-CH şi Asociaţia Pro Democraţia la Bucureşti.
25-29 octombrie
� Īntīlnire şi consultaţii cu privire la respectarea drepturilor omului
īn statele membre OSCE organizat de International Helsinki Federation
for Human Rights, īn colaborare cu UN High Commissioner on HR īn Viena.
Din partea LPE a participat Haller Istvįn.
26-27 octombrie: Primul curs al Colegiului Democraţiei cu titlul Organizaţiile neguvernamentale īn societatea civilă.
29 octombrie:
Conferinţă de presă a Ligii Pro Europa cu privire la restituirea
bunurilor bisericii greco-catolice, legea partidelor politice.
31 octombrie: Īntīlnirea Centrelor de Pluralism la Belgrad. Din partea LPE a participat Haller Istvįn.
Pagina 3,4
Chermeza NATO
� �Nu vă bucuraţi că am intrat īn NATO?� � mă īntreba radios unul din
liderii locali ai PSD, văzīndu-mi probabil stupefacţia la vederea
bīlciului din faţa clădirii īn care se află sediul partidului celor
trei roze. Un banner imens cu simbolul pedeserist, tras peste firmele
celorlalte partide, organizaţii sau instituţii, locatari ai aceleiaşi
clădiri, anunţa glorios �succesul� partidului de guvernămīnt, iar
īntr-un cort improvizat īn plină stradă se distribuiau gratuit băuturi
alcoolice populaţiei fericite că �li se dă� ceva. Nu le trecuse fireşte
prin minte că ceea ce �li se dădea� fusese plătit deja tot de ei cu
vīrf şi īndesat. Totul acompaniat la megafoanele
oraşului de eterna bandă răguşită cu marşurile �patriotice� ale
perioadei interbelice, care ilustraseră de altfel şi solemnităţile
militare şi milităroase ale manifestaţiilor prezidate cu un deceniu şi
ceva īn urmă de foştii tovarăşi ai geniului de la Scorniceşti. � �Cum să nu mă bucur � i-am răspuns returnīndu-i zīmbetul � īn definitiv ni se datorează īntr-o măsură hotărītoare.� *
Spre cinstea sa, dl Ion Iliescu, �imparţial ca romānul� şi preşedinte
pe de asupra, presimţind pericolul confiscării momentului de către
partidul de guvernămīnt, dar plătindu-i de fapt şi o poliţă actualului
său rival, a fost atent să sublinieze meritele tuturor guvernărilor
post-decembriste īn obţinerea acestui succes, chiar dacă preşedintelui
Constantinescu i s-a rezervat doar un loc marginal la �marea adunare
populară� din Piaţa Revoluţiei, iar reprezentanţii acelei societăţi
civile care au militat cel mai consecvent pentru integrarea
euro-atlantică a Romāniei � după cum remarcaseră unele ziare centrale �
au strălucit prin absenţă de la apoteotica manifestare. Unii, pentru că
se aflaseră probabil pe lista neagră a actualilor (poate şi a
foştilor?) guvernanţi pentru criticismul lor neīnduplecat faţă de
duplicitatea acestora, alţii, pentru că au preferat să lipsească de la
această �chermeză naţională� ce friza bunul gust, destul de
asemănătoare cu cele organizate cu ani īn urmă pentru foştii şefi ai
actualilor guvernanţi. Da, ne bucurăm că am fost
invitaţi īn NATO. Ne bucurăm că īnsfīrşit ni se deschide portiţa prin
care intrīnd vom putea spera că nu mai există drum de īntoarcere la
iadul prin care am trecut. Că procesul intrării/revenirii noastre īn
Europa va fi ireversibil. Că euroscepticii şi antieuropeniştii noştri
pot să se dea peste cap, dar nu mai pot să ne īntoarcă de pe drumul cel
bun. Sigur că ne bucurăm. Doar că pentru noi, cei care īn deceniul care
a trecut am pus umărul fără īncetare la această integrare, chiar şi
atunci cīnd eram singuri şi-n centrul batjocurii neofiţilor,
satisfacţia, bucuria chiar, arată altfel. Este una calmă, demnă, este
bucuria interioară a celui care ştie ce merită, este bucuria sobră,
discretă a omului conştient de valoarea sa şi de valorile sale. Iar
valorile noastre se pot dispensa de zgomotoase demonstraţii
electoraliste, decorate cu trandafiri şi udate cu pălincă ieftină.
Chiar şi īn anul Caragiale... Ne bucurăm. Ne
bucurăm sincer, chiar dacă rămīnem cu un gust sălciu īn gură şi
cu īndoială īn suflet faţă de sinceritatea guralivilor care pīnă
acum ne-au demonstrat doar contrariul. Dacă am fi cinici, am zice că
liderii NATO să-şi bată capul, nu noi, ce fel de aliaţi de īncredere
vor fi guvernanţii actuali ai Romāniei. Să-şi bată capul cei care cred
că totul poate fi cumpărat, trebuie doar să oferi preţul corespunzător.
Deşi, dacă ar fi să mă gīndesc, s-ar putea să aibă dreptate. Īn limita
actualilor guvernanţi ai Romāniei cel puţin, cu siguranţă că da. Pentru
că elita pedeseristă, indiferent de gīndurile sale profunde şi de
sentimentele nemărturisite, este mult mai inteligentă ca să nu-şi dea
seama care este unica sa şansă şi singurul ei interes. Ori īn acest
sens nu e nici o īndoială că atīt gruparea dlui Iliescu cīt şi echipa
dlui Năstase sīnt astăzi pro-NATO şi pro-UE. Doar n-au căzut īn cap să
nu se alieze cu cei mai puternici şi mai bogaţi! Nu putem īnsă prevedea
care va fi reacţia lor atunci cīnd NATO va fi pus din nou īntr-o
situaţie similară cu criza din Kosovo. Atunci cīnd, dincolo de
zīmbetele protocolare şi acordarea de stele şi cruci, īntr-o situaţie
de criză deci, vor fi puşi fără echivoc īn faţa alegerii sistemului de
valori. Atunci cīnd va trebui să-i elimine efectiv pe naşii securişti
din sistem, cīnd va trebui să reconsidere strategia militară
tradiţională a Armatei romāne, cīnd va trebui să redeseneze portretul
robot al duşmanului tradiţional devenit īntre timp aliat, cīnd va
trebui să elimine tonalităţile peremiste din capul coloneilor şi
sergenţilor majori, cīnd va trebui să dea realmente socoteală de
alianţele murdare cu cele mai reacţionare forţe post-decembriste,
neo-fasciste, anti-europene, anti-occidentale, antidemocratice (PUNR,
PRM) sau de blocarea, frīnarea şi zădărnicirea reformelor şi
democratizării Romāniei timp de un deceniu. Fie la putere sau īn
opoziţie. Dl Năstase va declara din nou, ca şi īn 1998, că �noi nu
trebuie să alegem īntre bolşevici şi americani ci să fim cu interesul
naţional�? Ca nu cumva NATO �să aibă īn vedere detonarea problemei
Transilvaniei�? O, tempora! Anti-NATO-iştii de
ieri, pro-NATO-işti astăzi, ar putea avea totuşi o şansă. Ca īn ciuda
trecutului lor comunist, anti-occidental şi anti-NATO-ist, şi a
păcatelor lor post-decembriste � sau poate tocmai pentru a le da
uitării � să fie cei mai docili pro-occidentali pe care şi le-ar fi
putut imagina şi dori Occidentul. Atīt de pro-occidentali īncīt să
pluseze chiar peste aşteptările acestora şi mult pomenitul �interes
naţional�. Guduratul pe līngă puternicii zilei, ca şi īn alte vremuri
(să fie īntīmplător că dl Adrian Năstase, actualul prim-ministru
�ultra-occidental�, s-a amorezat de două ori tocmai de fiicele
liderilor comunişti ai epocii?) ar putea justifica o astfel de
presupunere. Aplicarea �strategiei tradiţionale� a duplicităţii cu care
īi lăsam pe aliaţi cu ochii īn soare şi cu buzele umflate, acest
leit-motiv a istoriei noastre cu care i-am tratat pe �gagii
occidentali�, oricum �fraieri�, ar fi putut să-i privească doar
pe ei, dacă nu tocmai datorită acesteia ne-am afla la marginea lumii
civilizate, prăbuşindu-ne aproape de pe harta Europei īn neantul gri al
extrateritorialităţii. Īntre timp, iată,
susţinătorii īnfocaţi � acum patru ani īn opoziţie � ai īndrăgitelor
idei ceauşiste: �tutela inacceptabilă ai Americii şi amestec īn
treburile interne� � l-am citat pe Adrian Năstase din 1998 � s-au
metamorfozat īn �rezultatul conduitei consecvente a Romāniei īn ultimii
12 ani īn susţinerea obiectivelor NATO� (Adrian Năstase 2002). Oare
cīnd au minţit domniile lor? Īn 1998 sau acum? Sau hotarul dintre
adevăr şi minciună a fost şters, ca īntr-o poveste, de eternul şi
fascinantul �interes naţional�... dincolo de bolşevici şi americani? *
Şi totuşi, dincolo de chermeză, de gustul sălciu şi de īndoielile din
suflet mă bucur sincer de invitaţie. De am fi demni de īncrederea
avansată. Căci ratele şi dobīnda tot noi le vom plăti.
SZOKOLY Elek
Pagina 4 Deschidere festivă a noului an şcolar
Īn acest an, la scurt timp după anunţarea reluării programului de
educaţie civică, s-au īnscris peste 100 de tineri doritori să ia parte
la proiect pe care, marea lor majoritate, īl cunoşteau din �folclorul�
care circula printre colegii lor care au participat mai devreme. Dintre
aceştia, īn urma unui test scris şi al unui interviu, au fost selectaţi
25 de tineri īn majoritate fete. �Norocoşii� sīnt elevi la licee cu
prestigiu din Tīrgu-Mureş, dar şi din Iernut şi Luduş.
Īn Sala de Oglinzi a Palatului Culturii din Tīrgu-Mureş, īn data de 15
octombrie 2002, a avut loc deschiderea festivă a celei de-a IX-a ediţii
a Colegiului Democraţiei, un program de educaţie civică al Ligii Pro
Europa, deja consacrat şi cunoscut īn rīndul tinerilor tīrgu-mureşeni.
La eveniment au participat domnul Michael Mates, diplomat al Ambasadei
Statelor Unite ale Americii la Bucureşti, directorul Centrului de
Informare al Ambasadei SUA (Cluj) īn calitate de invitat de onoare si
domnii Ovidiu Natea, prefectul judeţului Mureş, şi Csegzi Sįndor,
viceprimarul municipiului Tīrgu-Mureş. Tinerii au
fost salutaţi, īn numele conducerii Ligii Pro Europa, de domnul Mircea
Suhăreanu, secretarul organizaţiei, trecīnd īn revistă un scurt istoric
al Colegiului Democraţiei, liniile sale directoare, grupul ţintă al
acestui program educaţional, cīt şi motivaţia care a stat la baza
elaborării acestui program, ajuns la a noua ediţie. �Ne-am pus īn
faţă problema creării unui nou tineret, a formării lui, a formării
īnsăşi a atitudinii de cetăţean. Eram conştienţi de faptul că şcoala
romānească este o şcoală performantă, creează foarte mulţi specialişti,
de bună calitate, care s-au afirmat atīt īn ţară cīt şi peste hotare.
Ne exprimăm īnsă īndoiala că şcoala romānească īncă este īn măsură să
formeze cetăţeanul; cetăţeanul care este cărămida de bază care edifică
clădirea statului nostru de astăzi şi de mīine.�
Īn continuare �bobocii� au fost salutaţi de copreşedinta Ligii Pro
Europa, doamna Smaranda Enache, care a caracterizat acest program
educaţional ca fiind �o şcoală civică, o şcoală cetăţenească īn care
studenţii noştri īnvaţă să fie critici, īnvaţă să fie constructivi,
īnvaţă să-i intereseze banul public, īnvaţă să se implice īn viaţa
comunităţii lor. Să cunoască protecţia mediului, protecţia copilului,
ajutorarea celor care sīnt īn suferinţă, bătrīni sau copii, īnvaţă să
descopere relaţiile dintre oameni şi puterea parteneriatului civic.
(...) Am dorit să existe această şcoală civică pentru că īn multe
sondaje de opinie tinerii noştri, īntr-o proporţie īngrijorătoare,
uneori peste 50%, declară că ar dori să părăsească Romānia. Noi am dori
prin această şcoală a democraţiei să-i ajutăm să descopere cītă nevoie
este de fiecare dintre ei pentru ca această comunitate locală
romāno-maghiară, care este Tīrgu-Mureşul, să devină mai performantă.
Cītă nevoie este de ei pentru ca regiunea īn care trăim, Transilvania,
să devină mai competitivă, mai prosperă, relaţiile interetnice să se
amelioreze şi atenţia, empatia faţă de celălalt să se amplifice. Cītă
nevoie este de fiecare dintre ei pentru ca Romānia să poată să facă
faţă noilor provocări care stau īn faţa ei, īn faţa reformelor
profunde. Sperăm că va deveni īn curīnd unul dintre membrii Alianţei
Nord-Atlantice şi peste o perioadă un membru al Uniunii Europene. Dar
dincolo de aceste instituţii mari, democraţia este o atitudine de
fiecare zi, este o atitudine īn care ne pasă de celălalt şi nu-i
īntoarcem spatele.� (...) Īn cuvīntul adresat
tinerilor prefectul judeţului Mureş, domnul Ovidiu Natea a subliniat,
faptul că tinerii sīnt �mult mai importanţi aici īn zonă, īn ţară,
decīt īn altă parte. Pentru că nici īn altă parte treburile nu sīnt
chiar aşa de simple. Pornind de la ideea unor filosofi ceva mai vechi
care printre altele susţin, că democraţia este o chestiune grea, şi aşa
este, şi printre altele, este o mică dictatură. Este dictatura legii,
īn sensul că ai voie să faci ce scrie īn lege şi n-ai voie restul. Dacă
īnvăţăm prima regulă a democraţiei, care este aceasta, atunci lucrurile
se vor simplifica�. Domnul viceprimar Csegzi
Sįndor a salutat noua generaţie a studenţilor dorindu-le ca să rămīnă
la fel de curioşi, reafirmīnd totodată necesitatea ca tīnăra generaţie
să rămīnă īn ţară, să facă tot posibilul pentru a-şi construi şi
dezvolta īncontinuu micul univers � Tīrgu-Mureş � īn care trăiesc. Le-a
atras, de asemenea, atenţia asupra importanţei relaţiilor interumane,
amintind de faptul că Premiul Nobel din acest an a fost decernat
scriitorului de origine maghiară, Kertész Imre, datorită descrierii
destinelor umane subordonate politicului, arătīnd cum putem rămīne
valoroşi, cum putem conserva valorile umane prin indivi-dualitatea lor
īn această lume dominată de politică. Invitatul
de onoare al deschiderii festive a Colegiului Democraţiei, domnul
Michael Mates, īn cuvīntul adresat tinerilor, le-a vorbit despre
necesitatea unei educaţii civice, a deschiderii către valorile şi
posibilităţile lumii īn care trăim, punīnd un accent deosebit pe
valorificarea tuturor oportunităţilor pe care viaţa le oferă.
(KJA)
Pagina 5
�...ţinīnd aprinse speranţele din 1989 şi vindecīnd rănile din 1990
Domnule Prefect Ovidiu Natea, Domnule Viceprimar Sįndor Csegzi, Doamnă
Preşedintă a Ligii Pro Europa, Smaranda Enache, distinşi oaspeţi şi
dragi studenţi, este o plăcere să mă aflu astăzi aici şi o deosebită
plăcere de a mă adresa tinerilor care īşi dedică timpul şi energia
pentru promovarea pluralismului şi a democraţiei participative, nu doar
studiind cum sistemul funcţionează, dar implicīndu-se direct pe
coridoarele puterii şi muncind pentru a deveni generaţia viitoare de
conducători din Romānia. Aş dori să vorbesc despre un om şi patru milioane de copii.
Bunicul meu, Jack Hill, s-a născut īn Anglia īn 1879, nouă ani mai
tīrziu după ce sistemul de īnvăţămīnt primar a fost stabilit īn Marea
Britanie. Jack era un băiat energic căruia īi plăcea să muncească. Aşa
că la vīrsta de opt ani a părăsit şcoala şi a plecat să lucreze la
ferma tatălui său. Statul nu cerea ca copii să frecventeze şcoala īn
acea vreme, aşa că n-a fost nici o problemă, cu excepţia faptului că
Jack a rămas semianalfabet toată viaţa. Pīnă īn ziua īn care a decedat
īn 1964, după ce a muncit o zi īntreagă īn grădină la vīrsta de 85 de
ani. El a locuit īntr-o rulotă de zece metri pe o platformă de beton
din California de Sud, refuzīnd orice ajutor din partea familiei şi
mergīnd pe drumul propriu. Īn mod evident era
inteligent şi cel mai interesant adult pe care l-am cunoscut, ca adult
fiind. Īmi spunea poveşti despre cum făcea baloane din vezică de porc
sau īmi repovestea faimoasele povestiri din Canterbury de Chaucer sau
īmi spunea cum ura să fie obligat să-şi scoată pălăria īn faţa
superiorilor īn �ţara veche�. Mi-a spus, de asemenea, că era imposibil
să măsori distanţa pīnă la lună şi, de asemenea, spunea că soarele se
īnvīrte īn jurul pămīntului şi că oricine ar fi putut vedea asta cu
propriii ochi. Din cīte ştiu eu, singura
implicare a lui Jack īn mecanismul guvernamental a fost de a deveni
cetăţean al Statelor Unite īn 1934. De abia şi-a trecut examenele pe
care a trebuit să le dea şi şi-a declarat o altă vīrstă pentru
ceritificatul de naturalizare, pretinzīnd să aibă 44 de ani faţă de 55
cīţi avea de fapt. Singurul lui interes īn politică era de a-şi numi
toaleta �Birourile Partidului Republican�.
Sărmanul Jack, Dumnezeu să-l odihnească, a pierdut atīt de multe. A
folosit īn mod eronat libertatea � libertatea de a face propriile
greşeli � şi de aceea a privat ţara natală precum şi ţara sa adoptivă
de a avea un doctor, un profesor, un fermier specializat, dar mai
presus de toate el s-a privat pe sine de oportunitatea de a deveni un
participant activ īn societatea civilă. Povestea
lui Jack este o poveste despre o oportunitate respinsă. Mai grav, este
povestea unei oportunităţi care a fost respinsă pentru 3 milioane de
copii de şcoală īntr-un oraş mare din Asia de Sud. Īn acel oraş un
prieten de-al meu, care se ocupa de examenele de la liceu, a făcut un
studiu privat deoarece se īndoia de cifrele oficiale şi a descoperit că
doar un milion de copii, cu vīrste īntre 6 şi 15 ani, erau implicaţi
īntr-o formă de īnvăţămīnt. Acea cifră arăta că trei milioane de copii
erau privaţi de a participa la o formă de şcolarizare, īn această ţară
care dă dovadă de un capital industrial şi comercial deosebit.
Şi din acei 25% din copiii care sīnt privilegiaţi de a īnvăţa să scrie
şi să citească, unui număr foarte foarte mic, poate doar cīteva sute,
după cum afirmă comentatorii societăţii civile, li se oferă
oportunitatea de a gīndi, de a examina diferite puncte de vedere, de a
discuta idei, de a provoca ortodoxia şi de a fi sceptici la
īnţelepciunea populară. Din moment ce sīnt foarte puţini care au acces
la aceste puncte de vedere diferite, ei nu īnvaţă nicioadată cum să se
tolereze pe ei īnşişi sau pe cei care-i promovează. De aceea prea
frecvent disputele sīnt rezolvate prin violenţă. Īn acel oraş poţi
īnchiria arme Kalaşnikov cu ora, iar alegătorilor li se spune cum să
voteze de către proprietarul feudal sau industrial, de către şeful
sindicatului sau de către conducătorul religios. Şi, dacă cumva reuşesc
să scape de aceste influenţe, alegătorii sīnt influenţaţi de demagogii
care le promit ceea ce nu le vor putea oferi niciodată.
Cu prea mulţi astfel de cetăţeni � fie că sīnt persoane, cum era Jack
Hill sau milioane de analfabeţi din ţările sărace � nu se pot dezvolta
instituţiile care stau la baza prosperităţii economice şi a
stabilităţii politice. Aceasta īnsemnīnd, īncă o dată, stabilitate
politică, drepturile de proprietate, un sistem judiciar imparţial şi
alegeri bine documentate. Cu astfel de instituţii şi, de asemenea, cu
obiceiul toleranţei care le susţine, ne putem asigura că problemele cu
certitudine vor fi rezolvate, pentru că toate vocile vor fi auzite şi
luate īn considerare, iar liderii sīnt salvaţi de a se găsi izolaţi, de
a fi aroganţi sau īn ignoranţă, toate acestea fiind alimentate de
exerciţiul puterii şi de mulţumirea celor slugarnici.
După cum bine ştiţi, aceste condiţii nu apar peste noapte. Sīnt 12 ani
şi 10 luni de cīnd Romānia a suferit sub un astfel de sistem, care a
respins cu forţă astfel de instituţii. Īn ciuda trecutului, Romānia a
făcut un progres major. Voi toţi � studenţi, lideri politici,
organizaţii neguvernamentale, locuitori ai Tīrgu-Mureşului � faceţi
aceste demersuri pentru a duce mai departe ţara, ţinīnd aprinse
speranţele din 1989 şi vindecīnd rănile din 1990. Voi toţi, īn special tinerii care se află aici, ţineţi-o tot aşa şi Dumnezeu să vă binecuvīnteze.
Textul discursului Excelenţei Sale Domnul Michael Mates, diplomat al
Ambasadei Statelor Unite ale Americii īn Romānia, cu ocazia inaugurării
festive a celei de-a IX-a ediţie a Colegiului Democraţiei. Michael MATES
Pagina 6-9
Societatea civilă īn apărarea libertăţilor politice
DECLARAŢIA LIGII PRO EUROPA cu privire la recentele manifestări de antisemitism de la Bucureşti şi Cluj
Liga Pro Europa a luat cunoştinţă cu indignare şi īngrijorare despre
recentele manifestări antisemite de la Bucureşti şi Cluj, unde pe
faţada Teatrului Evreiesc şi a mai multor imobile au apărut sloganuri
naziste de o virulenţă extremă. Liga Pro Europa a
semnalat īn nenumărate rīnduri existenţa īn Romānia a unor grupări
antisemite, extremiste, şovine şi rasiste tolerate de organele
statului, īn ciuda existenţei unei legislaţii naţionale suficient de
elaborate pentru a pedepsi incitarea la ură şi intoleranţa.
(Constituţia Romāniei, Ordonanţa de urgenţă nr. 31 din 13.03.2002). Am
cerut expres, prin adrese oficiale, anchetarea unor mişcări fasciste ca
Mişcarea Legionară şi Noua Dreaptă. Sīntem consternaţi de lipsa de
receptivitate a organelor statului abilitate să ţină sub control aceste
atentate la ordinea democratică. Īn acelaşi
context, cultul mareşalului Ion Antonescu īn spaţiile publice, inclusiv
īn incinte aparţinīnd armatei, pīngărirea cimitirelor evreieşti sau
amplasarea īn imediata lor vecinătate a unor parcuri de distracţii,
rămīn nepedepsite deşi contravin atīt angajamentelor internaţionale,
cīt şi legislaţiei romāne, perpetuarea lor fiind dovada
super-ficialităţii şi indiferenţei cu care autorităţile tratează
ameninţările la adresa democraţiei.
Reprezentanţii partidului extremist şi antisemit Romānia Mare continuă
să ocupe funcţii şi demnităţi publice, chiar şi atunci cīnd īncalcī
flagrant Constituţia, principiile bunelor relaţii dintre state şi ale
stabilităţii democratice. Ne īngrijorează şi
antisemitismul, rasismul difuz care īşi face loc īn societate. Atīt
presa scrisă, cīt şi cea audiovizuală, chiar unii reprezentanţi ai
autorităţilor trimit mesaje echivoce, legitimīnd discursului public
antisemit, rasist şi intolerant. Sistemul de īnvăţămīnt nu acordă
atenţia necesară educaţiei civice şi interculturale. Gravul incident
de la Teatrul Evreiesc din Bucureşti, urmat imediat de incidentele de
la Cluj, dovedesc că ne găsim īn faţa unei campanii antisemite de o
virulenţă fără precedent. Aceste incidente
constituie un ultim avertisment pentru autorităţi să ia īn serios şi să
aplice legile de combatere a extremismului īn toate formele sale,
īntreprinzīnd măsurile necesare pentru ca instituţiile īnfiinţate īn
acest scop să funcţioneze īn mod real. Dezavuăm
atitudinea demnitarilor care practică strategia duplicităţii, avīnd
două discursuri paralele, unul bun pentru export, altul pentru uz
intern, tolerant cu intoleranţa. Facem apel la societatea civilă şi
la liderii de opinie să se implice īn apărarea valorilor democraţiei
pluraliste şi să se pronunţe ferm īmpotriva manifestărilor antisemite.
Cerem identificarea şi pedepsirea celor care s-au făcut vinovaţi de
gravele acte de antisemitism de la Bucureşti şi Cluj.
Īn numele Consiliului Ligii Pro Europa, Smaranda Enache Copreşedintă
DECLARAŢII ALE BIROULUI DE DREPTURILE OMULUI
O parte a presei a publicat de repetate ori articole ce aduc atingere
dreptului la imagine publică a domnului primar Dorin Florea, informīnd
opinia publică, īntr-un limbaj suburban, despre date strict personale,
intime, cum ar fi apartenenţa etnică. Aceste ingerinţe īn viaţa
particulară a domnului primar Dorin Florea nu pot fi justificate
invocīnd libertatea de exprimare. Convenţia Europeană a Drepturilor
Omului, la art. 10. alin. 2. prevede că exercitarea acestui drept,
esenţial pentru presa liberă, �comportă īndatoriri şi
responsabilităţi�, şi poate fi restrīns pentru �protecţia reputaţiei
sau a drepturilor altora, pentru a īmpiedica divulgarea de informaţii
confidenţiale�. Presa are un rol deosebit de
important īn semnalarea unor abuzuri sau situaţii īn care autorităţile
nu īşi īndeplinesc sarcinile, īnsă nu poate hărţui persoane, indiferent
de calitatea lor, pentru apartenenţa lor etnică, religioasă sau de altă
natură. Liga PRO EUROPA a semnalat şi ea, ori de cīte ori a fost cazul,
astfel de situaţii. Textele de genul �ca să ai
ghinionul să te numeşti Pardaillan, părinţii tăi trebuie să fie aproape
sigur romi, pentru că numai ei au năravul de a-şi boteza plozii cu nume
trăznite� īncalcă dreptul la demnitate personală, garantat de Legea
48/2002, şi se sancţionează cu amendă īntre 1 şi 10 milioane lei.
Persoanele afectate au dreptul să pretindă despăgubiri proporţional cu
prejudiciul suferit, totodată instanţa poate dispune retragerea
autorizaţiei de funcţionare a publicaţiilor care cauzează prejudicii
semnificative sau care, deşi cauzează un prejudiciu redus, īncalcă īn
mod repetat prevederile legale. Biroul pentru
Drepturile Omului din cadrul Ligii PRO EUROPA deplīnge modul īn care o
parte a presei īnţelege libertatea de exprimare şi īncalcă dreptul unor
persoane la demnitate. Liga PRO EUROPA īşi rezervă dreptul de a se
adresa autorităţilor şi organelor abilitate să ia măsuri īn astfel de
situaţii. Tīrgu-Mureş, la 26 septembrie 2002 ***
Liga PRO EUROPA, asociaţie care şi-a ridicat de nenumărate ori vocea
īmpotriva acordării numelui mareşalului Ion Antonescu � un personaj din
istoria Romāniei care a avut rol activ īn deportarea şi nimicirea unor
colectivităţi de oameni (īn principal evrei şi romi) din Romānia � unor
străzi, salută Hotărīrea Consiliului local din 27 septembrie 2002, prin
care Bulevardul Mareşal Ion Antonescu a primit denumirea de Bulevardul
Cetăţii. Astfel municipiul Tīrgu-Mureş, chiar dacă printre ultimele
localităţi din Romānia, s-a aliniat prevederilor Ordonanţei de urgenţă
nr. 31 din 13 martie 2002 privind interzicerea organizaţiilor şi
simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob şi a promovării
cultului persoanelor vinovate de săvārşirea unor infracţiuni contra
păcii şi omenirii. Considerăm totodată
periculoasă pentru democraţia din Romānia atitudinea unor consilieri
care au afirmat că ar fi imoral din partea lor să voteze modificarea
denumirii, chiar cu argumentarea că �şi Antonescu, şi Ceauşescu au
condus poporul romān, ceea ce īnseamnă că ei sīnt eroi ai poporului
romān�, susţinīnd că preşedintele Roosevelt ar fi, īn mod similar,
criminal de război. Īn altă ordine de idei,
Biroul pentru Drepturile Omului din cadrul Ligii PRO EUROPA a fost
informat referitor la existenţa unor concesionări directe masive către
unele firme sau persoane private, prin ocolirea prevederilor Legii nr.
219/1998 privind regimul concesiunilor (care, la art. 26 prevede:
�procedura de negociere directă este aplicabilă īn cazul īn care
licitaţia publică nu a condus la desemnarea unui cīştigător�). Unele
dintre aceste domenii, cerute spre concesionare, sīnt ocupate īn
prezent īn mod ilegal, iar Primăria Tīrgu-Mureş nu aplică sancţiunile
prevăzute de lege. Ulterior, aceste domenii concesionate, prin
hotărīrea consiliului local, trec din proprietate publică īn
proprietatea privată a municipiului, de unde � pentru sume derizorii �
īn proprietatea celor care anterior concesionau terenul. Liga PRO
EUROPA, prin ajutorul unor experţi, va īncerca să lămurească
legalitatea acestor acte. 27 septembrie 2002, la Tīrgu-Mureş
PROTESTUL LPE ĪMPOTRIVA INGERINŢELOR POLITICE ĪN ACTIVITATEA CNSAS
Liga PRO EUROPA protestează īmpotriva ingerinţei politice īn
activitatea CNSAS şi īşi exprimă solidaritatea cu domnii Andrei Pleşu,
Mircea Dinescu, Horia Roman Patapievici şi ceilalţi membri ai
consiliului care militează pentru independenţa CNSAS şi īndeplinirea
mandatului său legal, de deconspirare a Securităţii ca Poliţie politică. Orice
intervenţie de afară īn politica internă a instituţiei riscă să
blocheze activitatea acesteia, mandatul care i-a fost īncredinţat prin
lege şi implicit deconspirarea Securităţii. Liga
PRO EUROPA consideră că păstrarea independenţei CNSAS este crucială
pentru viitorul democraţiei romāneşti şi cheamă toate forţele civice şi
democratice să ia poziţie īn această chestiune.
Īn cazul īn care presiunile politice şi administrative vor continua,
Liga PRO EUROPA va face toate demersurile interne şi internaţionale
necesare pentru a semnala absenţa voinţei politice a actualei
majorităţi guvernamentale pentru dezvăluirea şi depăşirea trecutului
comunist.
Īn numele Consiliului Ligii Pro Europa Smaranda Enache
Tārgu Mureş, 30 octombrie 2002
Protest faţă de īncălcarea libertăţilor politice
La 27 iunie 2002, Camera Deputaţilor a adoptat o variantă modificată a
propunerii legislative nr. 54/2002 privind amendarea Legii
partidelor politice. Īn urma adoptării de către Senat a aceluiaşi text,
Parlamentul Romāniei a introdus īn legislaţia romānească restricţii
severe asupra dreptului de asociere politică, condiţionānd īnfiinţarea
unui partid de un număr de 50.000 de membri fondatori, domiciliaţi īn
cel puţin 21 de judeţe, cu cel puţin 1.000 de persoane din fiecare
(art. 19 alin. 3). Partidele deja create, care nu au acest număr de
membri, vor fi dizolvate. Prin aceasta, Parlamentul Romāniei duce şi
mai departe violarea īn substanţa a dreptului la asociere iniţiat prin
Legea nr. 188 adoptată īn anul 1996, care impunea deja condiţia de
10.000 de membri pentru īnfiinţarea şi funcţionarea unui partid politic.
Or, prin noile reglementări legislative se īncalcă un principiu de bază
al unei societăţi democratice, garantat şi īn Constituţia Romāniei �
�Cetăţenii se pot asocia liberi īn partide politice...� (art. 37) � şi
īn legislaţia internaţională � printre altele, Pactul Internaţional cu
Privire la Drepturile Civice şi Politice şi Convenţia Europeană a
Drepturilor Omului. Impunerea condiţiei celor 50.000 de membri prezenţi
īn cel puţin 21 de judeţe ale ţării este absolut arbitrară,
nejustificabilă īn nici un fel ca �măsuri necesare, īntr-o societate
democratică, pentru securitatea naţională, siguranţa publică, apărarea
ordinii şi prevenirea infracţiunilor, protejarea sănătăţii sau a
moralei ori pentru protecţia drepturilor şi libertăţilor altora. (art.
11, CEDO). Nici unul dintre cele şase criterii ale CEDO enumerate mai
sus care pot legitima restrāngerea unui drept fundamental nu
argumentează severele limitări ale legii adoptate pānă īn acest moment
de către Parlament şi, īn nici un caz o astfel de restricţie nu est
�necesară īntr-o societate democratică� īncălcānd astfel cerinţele CEDO.
Cāt de arbitrară este opţiunea Parlamentului Romāniei se poate
recunoaşte din felul īn care ţările cu democraţii avansate
reglementează dreptul la asociere politică. Īn Austria sau Olanda o
singură persoană poate forma un partid politic, īn Marea Britanie două
persoane sunt suficiente � şi asta, doar pentru a separa funcţiile de
conducere şi de trezorerie �, īn Germania condiţia este de trei
persoane. Nu există motive pentru a distinge dreptul de asociere civică
şi cel politică. Ca urmare, sunt relevante prevederile Ordonanţei nr.
26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, conform căreia pentru
constituirea unei asociaţii sunt suficiente trei persoane.
Introducerea altor restricţii īn viaţa politică poate fi motivată de
nevoia asigurării unor condiţii optime de vot pentru alegători şi
pentru administrarea cu responsabilitate a banilor publici. Din acest
motiv, unele legislaţii naţionale reglementează specific dreptul
partidelor de a participa prin candidaţi la alegeri. Īn Marea Britanie,
pot participa la alegeri candidaţii care sunt susţinuţi de 8 persoane,
īn Germania, pentru a participa la alegeri un partid trebuie să aibă
cel puţin 300 de membri, īn Austria � stat federal - numărul
susţinătorilor necesari depinde de tipul de alegeri şi de populaţia
provinciei: pentru parlamentul federal este nevoie īntre 100
susţinători (Burgenland) şi 500 susţinători (Austria Inferioară şi
Viena). Īn Olanda partidele trebuie să depună o sumă de bani, ca
depozit, īn funcţie de tipul alegerii şi de numărul candidaţilor
partidului. Argumentele şi cifrele de mai sus
arată caracterul aberant al actualelor prevederi adoptate de către
Parlamentul Romāniei. Prin acest act normativ, partidele parlamentare
s-au solidarizat pentru a bloca procesul politic din Romānia,
nesocotind distincţiile necesare īntr-o societate democratică, violānd
drepturile şi libertăţile fundamentale. Avānd īn vedere funcţia
partidelor politice īn stat, se poate vorbi despre o īncercare de
capturare a statului īn interesul propriu al actualelor formaţiuni
parlamentare. Suntem de acord cu faptul că
accederea īn Parlament a unui număr mai rezonabil de partide politice
(īn condiţiile īn care acestea se bucură de un sprijin electoral
substanţial) poate să ducă la un plus de eficienţă īn activitatea
legislativului şi a executivului. Īnţelegem, de asemenea, şi faptul că
participarea, īn alegeri, a unui număr mare de partide politice, īn
condiţiile īn care cele mai multe dintre acestea obţin, fiecare, cāteva
zeci sau sute de voturi, determină cheltuieli nejustificate cu
organizarea şi desfăşurarea alegerilor şi īngreunează procesul de
votare. Īnsă pentru rezolvarea acestor aspecte, ni se par mult mai
potrivite măsuri care să ţină de legislaţia electorală.
Īntrucāt actualele prevederi contravin atāt Constituţiei cāt şi
standardelor internaţionale īn materia drepturilor omului asumate de
Romānia, ceremcerem Preşedintelui Romāniei să nu promulge actul
normativ adoptat de către Parlament. Cerem Parlamentului şi clasei
politice actuale să respecte dreptul tuturor cetăţenilor romāni de a
participa activ acum sau īn viitor la viaţa publică şi politică a ţării.
Liga Pro Europa Asociaţia Pro Democraţia Fundaţia pentru o Societate Deschisă APADOR-CH
20 septembrie 2002
***
Partidele politice, īntr-o grabă şi unanimitate suspectă, au votat īn
regim de urgenţă Legea partidelor politice, o lege ce limitează īn mod
drastic dreptul la liberă asociere garantat de Constituţie. Datorită
acestei grabe, societăţii civile nu i-a rămas decīt să apeleze la
preşedintele Romāniei cerīndu-i să returneze proiectul de lege
Parlamentului. Publicăm īn cele ce urmează apelul unui grup de
organizaţii neguvernamentale adresat preşedintelui. Spre onoarea
domniei sale, preşedintele a cedat argumentelor invocate de semnatarii
scrisorii şi a returnat proiectul de lege Parlamentului spre
reexaminare. Rămīne de văzut dacă acesta se va putea ridica la
īnălţimea misiunii sale şi la cea a sistemului de valoripe care o
reprezintă legislaţia europeană īn materie.Excelenţei Sale domnului Ion
Iliescu Preşedintele Romāniei
Domnule Preşedinte,
Īn decembrie 1989, Romānia a decis să se despartă definitiv de
dictatura din care ieşise şi să nu mai permită unui guvern sau unei
elite autoritare să-i decidă soarta. Această dorinţă a fost consfinţită
de Constituţia din 1991 care aşează pluralismul la temelia sistemului
nostru politic. Configurarea acestuia, inclusiv
cadrul său legislativ, nu poate fi doar apanajul actorilor politici şi
instituţionali. Democraţia participativă presupune consultarea şi
colaborarea dintre instituţiile politice şi administrative şi societate
īn procesul decizional. Iată de ce, constatīnd că drepturi fundamentale
sīnt afectate, īn spiritul parteneriatului dintre instituţiile publice
şi societatea civilă, apelăm la dumneavoastră īn calitate de garant al
Constituţiei şi mediator īntre stat şi societate (art. 80, al. 2) şi vă
cerem, īn virtutea prerogativelor ce vă sīnt acordate conform art. 77,
al. 2 din Constituţia Romāniei, să returnaţi Legea partidelor politice
Parlamentului spre reexaminare. Prin
reglementările pe care le cuprinde, Legea partidelor politice, īn forma
adoptată de Parlamentul Romāniei, limitează pīnă la anulare exercitarea
unui drept esenţial īn orice societate democratică, garantat de
Constituţia Romāniei īn art. 37, al. 1, precum şi īn legislaţia
internaţională privind drepturile omului ratificată de Romānia precum
Declaraţia Universală a Drepturilor Omului (art. 20 şi 21), Pactul
Internaţional cu Privire la Drepturile Civice şi Politice (art. 22 al.
2 şi art. 25. al. 2) şi Convenţia Europeană a Drepturilor Omului (art.
11) � dreptul la asociere liberă īn partide politice, dar şi libertatea
de alegere. Organizaţiile civice īn numele cărora
vă este adresată această scrisoare � Asociaţia pentru Apărarea
Drepturilor Omului din Romānia � Comitetul Helsinki (APADOR-CH),
Asociaţia Pro Democraţia (APD), Fundaţia pentru o Societate Deschisă
(FSD), Grupul Romān pentru Apărarea Drepturilor Omului (GRADO), Liga
Pro Europa (LPE) şi Organizaţia ACCEPT � consideră că prin această lege
Parlamentul a restrīns dreptul de asociere politică, condiţionīnd
īnfiinţarea unui partid politic de existenţa unui număr minim de 50.000
de membri fondatori, domiciliaţi īn cel puţin 21 de judeţe, cu cel
puţin 1.000 de persoane īn fiecare dintre aceste judeţe. Chiar şi īn
forma iniţială a Legii 27/1996 a partidelor politice, dreptul la
asociere era limitat, condiţia listei iniţiale de 10.000 de membri
pentru fondarea unui partid politic afectīnd dreptul la liberă
asociere. Refuzul dumneavoastră de a promulga legea īn varianta recent
adoptată şi retrimiterea ei spre rediscutare Parlamentului ar putea
constitui ocazia redactării sale īn concordanţă cu sistemul de valori
şi specificul legislativ european privind dreptul de asociere īn
partide politice.
Argumentele īn favoarea cererii noastre pot fi sistematizate astfel:
1.
Legea partidelor politice restrīnge un drept fundamental. Dreptul la
asociere liberă de orice īngrădire nu poate fi asigurat cītă vreme
prevederi cu caracter restrictiv (obligativitatea unui număr de minim
50.000 de membrii) ce nu sīnt justificate �īn interesul securităţii
naţionale, a siguranţei publice şi a ordinii publice sau pentru a
proteja sănătatea şi moralitatea publică sau drepturile şi libertăţile
celorlalţi� devin elementele centrale ale legii. Implicīnd un exces de
reglementare Legea partidelor politice crează confuzie īntre regimul
juridic de funcţionare a partidelor politice şi specificul politic al
acestora, limitīnd rolul cetăţenilor şi afectīnd capacitatea acestora
de a discerne şi de a alege. Analiza realizată īn vara anului 2002
de Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare īn Europa Legii
partidelor politice din Kazahstan care impune acelaşi număr de 50.000
de membri fondatori pentru īnregistrarea unui partid, subliniază tocmai
că astfel de prevederi �pot limita foarte serios opţiunea pe care
electoratul o poate avea īn viitor�. Raportul, care este anexat acestei
scrisori, precizează că �īntr-o societate democratică, legea,
construcţia legislativă, trebuie să promoveze un cadru politic
pluralist (multiparty) şi energic şi să īntărească participarea
politică a cetăţenilor. Electoratul trebuie să fie responsabil pentru
decizia sa, exprimată prin vot, īn legătură cu partidele care să
participe la viaţa politică şi care să īl reprezinte īn instituţii.
Statul trebuie să joace un rol minimal īn aceste decizii.�
2.
Legea partidelor politice face aproape imposibilă apariţia unor noi
partide. Condiţionarea īnfiinţării unui partid politic de existenţa
unui număr de 50.000 de membri fondatori (art. 19, al. 3) face aproape
imposibilă īnfiinţarea unui astfel de organizaţii īn Romānia. Această
prevedere va determina oasificarea actualului sistem de partide şi
afectează libertatea de alegere a cetăţenilor.
Adoptarea acestei reglementări ar face din Romānia un caz unic īn
Europa, iar pentru a demonstra acesta ataşăm acestui apel īn anexă
condiţiile juridice ale asocierii īn partide politice, din perspectiva
numărului de membri fondatori, īn ţările membre ale Uniunii Europene,
precum şi īntr-o serie de state din Europa Centrală şi de Est.
3.
Legea partidelor politice va avea ca efect diluarea pluralismului
politic. Chiar dacă pluralismul politic va continua să fie prevăzut īn
Constituţie, dificultatea de a īnfiinţa şi īnregistra noi partide va
face ca acest principiu fundamental al vieţii noastre politice să fie
afectat īn substanţa lui. Pluralismul nu īnseamnă doar existenţa, la un
moment dat, a mai multor partide ci, tocmai, posibilitatea concretă şi
efectivă de a īnfiinţa partide politice, oricīnd şi de către oricine,
singurele restricţii admisibile fiind cele deja prevăzute de legea
fundamentală.
Raportul OSCE, la care ne-am referit mai sus, insistă asupra faptului
că astfel de �cerinţe severe... vor avea un efect de īngheţ īn ceea ce
priveşte evoluţia pluralismului politic... tocmai pentru că ele vor
face mult mai dificilă apariţia partidelor politice�.
4. Legea
partidelor politice interzice de jure organizarea partidelor politice
regionale sau locale. Obligativitatea existenţei a minimum 21 de
filiale judeţene va īmpiedica apariţia unor partide politice cu bază
regională sau locală. Īn majoritatea ţărilor membre ale Uniunii
Europene partidele politice constituite la nivel regional sau chiar la
nivel local, partide care se adresează exclusiv electoratului din
regiunile sau chiar localităţile la nivelul cărora sīnt constituite,
sīnt actori politici importanţi ce contribuie la dezvoltarea
democraţiei şi la optimizarea politicilor publice la nivelul la care
operează.
5. Legea partidelor politice introduce criterii
politice pentru dizolvarea acestor organizaţii şi nu propune un sistem
de control eficient. Puterile conferite instanţelor judecătoreşti īn
ceea ce priveşte dizolvarea partidelor politice (art. 48, al. 1 şi al.
2) absolutizează obiectivele partidelor politice şi limitează modul de
realizare al acestora la domeniul politico-electoral. Considerăm
condiţiile de dizolvare a unui partid politic, condiţii care decurg, de
fapt, din cele care sīnt impuse pentru īnfiinţarea sa, excesive şi
arbitrare, impunīnd instanţelor competenţe suplimentare. Īntr-o
democraţie şi īntr-un stat de drept, nu este rolul instanţelor de
judecată să aprecieze prestaţia politică a partidelor. Desfiinţarea
unui partid pentru că nu a participat la alegeri un număr de ani sau nu
a avut candidaţi īntr-un anume număr de circumscripţii electorale
īnseamnă tocmai o analiză a strategiilor electorale pe care un partid
poate să le aibă. O astfel de strategie poate fi supusă numai
controlului şi sancţiunilor politice ale electoratului. Deasemenea,
controlul listelor de semnături nu poate fi asigurat eficient de
Tribunalul Bucureşti care nu are posibilitatea efectivă a unui analize
exhaustive.
6. Legea
partidelor politice nu asigură transparenţa vieţii politice. Deşi
sondajele de opinie ilustrează īncrederea scăzută de care beneficiază
partidele politice (aproximativ 10% din romāni au īncredere īn partide)
Legea partidelor politice nu conţine prevederi care să contribuie la
creşterea acestui indicator. Accesul la informaţii privind activitatea
partidelor politice, dinamica numărului de membri şi finanţarea
activităţii politice nu sīnt prezente īn textul legii, deşi, īn mod
curios, articolul 1 al legii (ca şi īn cazul Legii 27/1996) acordă
partidelor calitatea de persoane juridice de drept public, separīndu-le
de celelalte forme de asociere. Caracterul public al partidelor
politice, discutabil, cītă vreme acestea sīnt forme de asociere privată
ce contribuie la conturarea interesului general, ar trebui să oblige
partidele la o mai mare transparenţă.
7. Legea partidelor
politice nu contribuie substanţial la īntărirea democraţiei interne de
partid. Democraţia internă de partid constituie una din provocările la
care o viaţă politică democratică trebuie să răspundă. Reluīnd aproape
integral īn art. 15 conţinutul art. 14 din Legea 27/1996, noua Lege a
partidelor politice nu rezolvă juridic situaţia conflictelor dintre
membrii şi conducerea de partid şi nu asigură o protecţie reală
membrilor de partid cu tendinţe critice. Nu doar spaţiul politic
extrapartinic trebuie să fie democratic, dar partele īnsele sīnt, sau
ar trebui să fie, spaţii ale confruntării dintre opţiuni politice
diferite. Considerăm că eficientizarea vieţii
politice, obiectiv pe care Legea partidelor politice şi-l propune,
poate fi realizată prin metode democratice. Īn acest sens, avem īn
vedere faptul că după 1990 numărul partidelor parlamentare, şi īn
general numărul partidelor active, a scăzut permanent datorită
prevederilor legislaţiei electorale care s-a dovedit un filtru īn
modelarea sistemului de partide (astăzi sīnt īnregistrate īn Romānia 53
de partide politice). Tipul de scrutin, magnitudinea circumscripţiilor,
pragul electoral, măsura īn care participarea partidelor politice īn
alegeri este sau nu susţinută financiar de la bugetul de stat (eventual
īn funcţie de rezultate) sīnt aspecte care, īn funcţie de modul īn care
sīnt reglementate īn legislaţia electorală, pot să contribuie la
limitarea aceesului unor partide cu susţinere electorală slabă īn
Parlament sau, dimpotrivă, pot să faciliteze acest acces. Cu alte
cuvinte, problemele legate de sistemul de partide din Romānia pot şi
trebuie să fie rezolvate fără īncălcarea unor drepturi fundamentale,
aşa cum este dreptul la asociere politică, iar legislaţia electorală
poate asigura, īn condiţiile respectării acestor drepturi, cadrul unei
vieţi politice stabile şi eficiente. Totodată,
introducerea unui criteriu de utilitate publică corelat la realizarea
unui scor elecotral, care să ţină īnsă, cont de reprezentativitatea
locală, nu doar naţională, a unui partid politic, poate constitui o
condiţie obligatorie pentru finanţarea publică. Astfel, se poate evita
risipirea banului public ca rezultat al finanţării unor partide sau
formaţiuni politice nereprezentative pentru electorat.
Sperăm că argumentele noastre vă vor convinge de oportunitatea
returnării Legii partidelor politice spre rediscutare Parlamentului,
cunoscīnd interesul dumneavoastră pentru dezvoltarea unui parteneriat
activ şi responsabil cu societatea civilă romānească.
Vă asigurăm, domnule Preşedinte, de respectul nostru.
Gabriel Andreescu, Director programe APADOR-CH Smaranda Enache, Preşedinte, LPE Cristian Pīrvulescu, Preşedinte, APD Mihai Popescu, Preşedinte, GRADO Renate Weber, Preşedinte, FSD
Bucureşti, 24 octombrie 2002
Pagina 10 Jurnal jurisian
Cu
prilejul Expoziţiei Naţionale a Confederaţiei Elveţiene � EXPO-02 �,
una din cele trei pe care statul helvetic le-a organizat īn īntreaga sa
existenţă, iniţiatorii au găsit cu cale să invite şapte personalităţi
străine care să reflecteze la realitatea elveţiană şi să-i detecteze
punctele slabe. Adică, īntr-o atmosferă din cele mai festive, să caute
nod īn papura democraţiei helvetice. La această deloc uşoară sarcină
m-am īnhămat şi eu, alături de alţi şapte străini, veniţi din Est sau
Sud. Organizatorii ne-au ridicat dintr-un īnceput la rangul de �cei
şapte īnţelepţi�. Mie mi-a revenit misiunea de a petrece două săptămīni
īn cantonul Jura, cel mai tīnăr membru al Confederaţiei şi de a analiza
la faţa locului dacă Jura s-a născut din porniri naţionaliste sau
dintr-un firesc drept la diferenţă. Īn deplină libertate de acţiune,
bucurīndu-mă de sprijinul Guvernului Republicii şi Cantonului Jura, ca
şi de găzduirea unei minunate familii jurasiene, am străbătut cantonul
īn lung şi īn lat, īntreţinīndu-mă la fel de cordial cu
autorităţile şi oamenii de rīnd. Sejurul meu jurasian s-a īncheiat
īntr-o dezbatere publică īn compania unora din părinţii fondatori ai
Cantonului Jura, ex-ministrul Franēois Lachat şi renumitul jurist
Joseph Voyame. Cu acest prilej, am ţinut un jurnal care a fost publicat
de gazde īn limba franceză. Iată cīteva fragmente.
Īn trenul ce mă duce din prospera regiune a Zürich-ului către o regiune
Jura īncă necunoscută, mă gīndesc din nou la cariera pe care modelul
elveţian a făcut-o īn Europa de Est. După războaiele cumplite din
imediata noastră vecinătate � ex-Iugoslavia �, modelul cantonal a
revenit īn actualitate ca o posibilă soluţie a crizei bosniace şi, mai
apoi, croate. Pentru analiştii europeni, Elveţia ar fi putut servi ca
sursă de inspiraţie căci sistemul său cu patru limbi oficiale pare să
fie dintre cele mai flexibile, apt să răspundă aspiraţiilor
minorităţilor de a-şi prezerva identitatea fără ca prin aceasta să
diminueze confortul existenţial al majorităţilor. La vremea aceea,
stereotipiile despre Elveţia erau exclusiv pozitive. Chiar dacă
teritorialitatea limbilor era un principiu limitativ, care convenea mai
puţin unei viziuni interculturale a Europei, se aprecia īn unanimitate
faptul că Elveţia reuşise să-şi făurească o naţiune de voinţă īn care
fiecare popor īşi avea propria legitimitate, īn care, pe drept cuvīnt,
nu existau nici minorităţi, nici majorităţi īn sensul clasic. Se ştiau
puţine lucruri la acea vreme despre dezbaterile interne din Elveţia,
īntre germanici şi retoromani. Prin urmare,
crearea Cantonului Jura era interpretată īn regiunea noastră ca un
succes, o victorie a raţiunii, o dovadă de flexibilitate şi de
capacitate de reformă internă a Statului Elveţian, care ar fi putut
inspira democraţiile pe cale de a se naşte īn Est, ale căror structuri
administrative, hipercentralizate şi retrograde, erau deseori moşteniri
ale unei dictaturi statale imobile şi arogante. Din bătălia jurasiană
se cunoştea doar latura romantică şi legitimitatea principiilor
democratice. Existau puţine referiri teoretice la violenţă şi la
naţionalism. Examinarea
naţionalismului dintr-o ţară democrată, iată un exerciţiu
stimulativ pentru cineva care vine din Est! De un deceniu, īntotdeauna
�Occidentalii� sīnt cei ce ne dau lecţii de democraţie� Totuşi,
prezidenţialele din Franţa, după deriva austriacă şi olandeză, au repus
īn discuţie teza dispariţiei pericolului naţionalist īn societăţile
democratice.(...)
(...) Realitatea supravieţuirii extremismului īn cadrul societăţilor
dezvoltate arată o fragilitate primejdioasă a valorilor morale. După al
doilea război mondial,părea că revenirea unor atari mişcări īn Europa
este de neconceput. Recentele alegeri dinFranţa, ţară ce se laudă cu
acquis-ul său republican, ţară care se defineşte drept īnsăşi patria
democraţiei, ridică o problemă urgentă. Societăţile europene trebuie să
elaboreze cīt mai curīnd politici educaţionale capabile să neutralizeze
tendinţele naţionaliste, din ce īn ce mai numeroase şi din ce īn ce mai
sofisticate. Trebuie să existe curajul de a analiza cauzele profunde
ale revenirii naţionalismelor şi de a le expune cu deplină sinceritate.
Īn acelaşi timp, societăţile noastre ar trebui să păstreze vie memoria
atrocităţilor fasciste şi comuniste care i-au decimat pe europeni de-a
lungul īntregului secol XX. Educaţia antifascistă a fost mai
sistematică īn Vest, unde, dimpotrivă, comunismul, pe care nu l-a trăit
īn mod direct, a părut mai acceptabil. Īn Est, am trăit ororile
comuniste şi sīntem revoltaţi să vedem cum comunismul se bucură īncă de
legitimitate īn Europa Occidentală. Īn schimb, denazificarea Estului nu
s-a īncheiat niciodată. Este esenţial să se īnţeleagă faptul că deşi
fascismul era anticomunist iar comunismul era antifascist, ambele erau
forme de totalitarism. Īn acelaşi timp, trebuie să existe curajul de a
vorbi despre limitele democraţiei, despre deficitul democratic şi
despre pericolul folosirii mecanismelor democratice drept mijloace de a
impune īn mod legal dictatura majorităţilor sau a celor mai
puternici.(...) (...) Īn piaţa centrală din
Delémont, o īntreagă escadrilă de drapele jurasiene nu reuşeşte să
ascundă senzaţia neplăcută de abandon. Restaurantele sīnt mai degrabă
goale şi avem puţine şanse să mīncăm un fel de mīncare specific
regiunii, căci nu există aşa ceva, ca şi cum īn tumultul identitar s-ar
fi dat uitării tocmai tradiţiile. Straniu mod de a-ţi valorifica
identitatea! Pe zidul unui han, o mīnă nervoasă a şters cu vopsea roşie
cuvintele nemţeşti şi englezeşti �Zimmer� şi, respectiv, �rooms�.
Acestea nu sīnt admise īn acest spaţiu public unde te-ai aştepta să
existe o politică de atragere a turiştilor. Ceea ce surprinde şi mai
mult este faptul că proprietarul nu a făcut nimic pentru a repune
lucrurile īn ordine. O fi vorba de conformism sau de frică ? Greu de
spus. Există un puternic contrast īntre această lume care dă impresia
că singura valoare trebuie să fie īn izolare şi alte societăţi
europene, unde se caută a fi multicultural pentru a fi mai competitiv.
Deschiderea a devenit o condiţia a supravieţuirii. Se fac eforturi
pentru a vorbi limbi străine, pentru a cultiva plurilingvismul şi
pentru a se realiza īntīlnirea cu lumea globală. Hipertrofia ego-ului
nu mai serveşte la nimic. (...) (...) Īn loc de
raport, iată inventarul cītorva dintre ideile interlocutorilor mei.
Naţionalismul jurasian şi-a avut legitimitatea istorică fiind o mişcare
de rezistenţă īn faţa germanizării. Odată cu
crearea cantonului Jura, la sfīrşitul unor lungi ani de negocieri şi
reforme constituţionale, naţionalismul şi-a pierdut din relevanţă,
anumite mişcări extremiste nu fac decīt să submineze īncrederea dintre
diferitele comunităţi şi prin aceasta contribuie din nou la īncetinirea
procesului de negociere care ar putea conduce la avansarea unor soluţii
capabile să răspundă mizelor viitorului. Societatea jurasiană este īn
căutarea echilibrului, īncercīnd să depăşească jena tipică periferiei.
Īntreaga Elveţie a susţinut, pīnă la urmă, crearea cantonului Jura,
căci a votat-o īn majoritate. Momentul creării cantonului a marcat o
primă etapă īn reforma mentalităţilor colective elveţiene către un plus
de deschidere. Momentul Expo02, prilej de introspecţie fără precedent
pentru naţiunea elveţiană, marchează de asemenea īntoarcerea regiunii
Jura către solidaritate. A-i dezamăgi pe jurasieni ar īnsemna a pierde
o ocazie istorică de a face ţara mai coerentă şi ar da din nou
legitimitate naţionaliştilor marginali. Aspiraţia
oricărei minorităţi, a oricărui popor, către identitate, dreptul la
diferenţă sīnt cīştiguri ale civilizaţiei moderne. Īn acelaşi timp,
identitatea nu poate contrazice valorile comune şi universale. Nici o
autonomie culturală şi politică nu poate duce la suprimarea valorilor
individuale. Cele două săptămīni petrecute īn
Jura mi-au permis un amplu dialog cu persoane foarte diferite care au
avut amabilitatea să se īntīlnească cu mine şi să-mi răspundă la
īntrebări. Acest dialog a fost foarte profitabil; mi-a permis să
īnţeleg mai bine modelul elveţian şi să mă conving de faptul că toate
modelele de societate sīnt perfectibile, căci sīnt
imperfecte. Cercetarea mea s-a concentrat
asupra naţionalismului, am studiat rolul său īn
afirmarea identităţii jurasiene, ca şi formele actuale de naţionalism.
Am fost preocupată să compar naţionalismul care se manifestă īn
Elveţia, ţară cu o lungă tradiţie democratică, cu naţionalismul care se
manifestă īn ţările din Est, inclusiv a mea, cu o experienţă
democratică recentă. Această comparaţie mi-a confirmat faptul că, dacă
toate naţionalismele sīnt diferite, ele au şi trăsături comune, sīnt un
atentat la demnitatea umană. Cu toate acestea este dificil să se
răspundă la nevoile identitare īntr-un stat insensibil la diferenţă sau
care o reprimă īn mod deschis. Oare bătălia identitară e o formă de
naţionalism sau o formă de luptă pentru un plus de democraţie ? Care
este linia care separă naţionalismul cel bun de naţionalismul cel rău?
Cele cincisprezece zile pe care le-am petrecut īn Jura s-au īncheiat cu
mai multe īntrebări decīt răspunsuri. Şi cu cīteva semne de exclamare.
(...) Smaranda ENACHE
Traducere din limba franceză de Cornelia Cistelecan
Pagina 12-15
Pagina 16 Memorandumul greco-catolic īn dezbaterea societăţii civile
Joi, 24 octombrie, la sediul Grupului pentru Dialog Social din
Bucureşti, a avut loc o masă rotundă cu tema: �Memorandumul
greco-catolic īn dezbaterea societăţii civile�, organizat de Liga PRO
Europa, APADOR � Comitetul Helsinki, Project of Ethnic Relations şi
Asociaţia Pro Democraţia. Moderatoarea dezbaterii, Dna Smaranda Enache,
ex-ambasador al Romāniei la Helsinki, copreşedintă a Ligii PRO Europa.
Printre participanţi: Doinea Cornea, unul dintre cele mai neīncătuşate
spirite ale Romāniei de ieri şi de azi, precum şi scriitorii Adrian
Popescu şi Al. Cistelecan, implicaţi direct īn apărarea drepturilor şi
libertăţilor religioase, Gabriel Andreescu (APADOR-CH), Cristian
Pārvulescu (Pro Democraţia), Dinu Zamfirescu (Fundaţia �Horia Rusu�) şi
Laurenţiu Moisin (AG-RU-Bucureşti). Punctul de
plecare al dezbaterilor l-a constituit lansarea, īn luna septembrie a
acestui an, a unui document intitulat �Me-morandum către Statul Romān
al credincioşilor greco-catolici din Romānia şi din īntreaga lume�,
document iniţiat de un comitet de acţiune din SUA, Canada şi Romānia.
Subiectul acestui memorandum īl constituie �discriminarea la care este
supusă Biserica Romānă Unită cu Roma, Greco-Catolică, īn Romānia�, iar
scopul lui este �repunerea Bisericii Romāne Unite cu Roma īn drepturile
sale fireşti�. Documentul a fost trimis tuturor oficialităţilor
statului romān, Preşedinţiei, Guvernului, Parlamentului, Justiţiei,
solocitīndu-se un răspuns pīnă la data de 25 octombrie. Organizarea
mesei rotunde de la GDS a fost fixată īn preziua datei limită īn care
se aştepta un răspuns ferm din partea oficialităţilor vizate, sub
semnul, mai ales, al Declaraţiei comune a Papei Ioan Paul al II-lea şi
a Patriarhului Teoctist, din 12 octombrie a.c., de la Vatican, īn care
se menţionează că rezolvarea diferendelor generate de comunism trebuie
să găsească �soluţii de dreptate�. Nu numai că răspunsul aşteptat nu a
fost dat, dar recentele precizări făcute de ministrul Octavian
Cozmāncă, referitoare la retrocedarea bunurilor eclesiale, pot fi
socotite un răspuns implicit, prin care statul romān continuă să
discrimineze Biserica Greco-Catolică. Participanţii la masa rotundă de
la GDS au fost de acord că acest Memorandum este un document amplu,
unic īn istoria Romāniei din ultima sută de ani, care are ca exemplu
acţiunea similară către autorităţile Imperiului Austro-Ungar a
romānilor din Transilvania, din anul 1892. Miza documentului este
revendicarea dreptului sacru la proprietate şi a dreptului fundamental
la libertatea de credinţă, ambele garantate de Constituţia Romāniei.
Participanţii la dezbateri au căzut de acord, de asemenea, asupra
faptului că, atunci cīnd statul nu īşi īndeplineşte obligaţiile
contractuale īncheiate cu proprii cetăţeni, societatea civilă are
obligaţia să intervină şi să-l someze să intre īn atribuţiunile sale
specifice. Următorul pas, īn cazul nesoluţionării problemelor ridicate
de semnatarii Memorandumului, va fi apelul la Curtea Supremă de
Justiţie de la Strasbourg şi la toate instanţele internaţionale
abilitate. Mai pe larg, reproducerea dezbaterilor
de la GDS, din 24 octombrie, īn numărul 19 al revistei altera, editată
de Liga PRO Europa. Cornelia Cistelecan
PRO EUROPA este publicată cu sprijinul Fundaţiei Heinrich Böll (Germania) şi Charles Stuart Mott
Redactor: Haller Istvįn
|