Gazeta Ligii PRO EUROPA Liga – 7-9 / 2003
Sumar: pag. 1: Nimic nou despre regionalizare pag. 2: Calendar – Naptįr pag. 3: Szokoly Elek: Statuia pag. 4: BDO: Şcoala liderilor romi pag. 5-7: Ana Luduşan: Regionalizarea ca proces ireversibil al noii construcţii europene pag. 8: Centrul Intercultural: Cui īi mai e frică de regionalizare? pag 9-10: „Fata a pornit spre rīu” pag 11: No comment pag 12-13 Votum separatum - opinie alternativă pag 14-17: Az Azerbajdzsįn-i vįlasztįsok pag 18: Romįniai ifjśsįg az Európai Unió śtjįn pag 19: G16 după 6 luni pag 20: Politică pe bani publici
Pagina 1 Nimic nou despre regionalizare
Istoria postdecembristă – īncă nescrisă – a conceptului de
regionalizare, īn versiune neaoşă romānească, porneşte din anii ’90
avīnd atunci coloratură fesenistă şi ulterior naţionalistă. Apare, cu
mai mare frecvenţă şi cu ceva mai mult conţinut īn ograda societăţii
civile, după care ideea de regionalism devine un tabu al societăţii –
deja „democratizate“ – romāneşti. Din această situaţie este scos, din
nou, de neobosita societate civilă – şi adus īn piaţa publică, pus la
zid de guvernanţi, repede vulgarizat şi maltratat de diverse cercuri de
interese. Dincolo īnsă de ochii publicului, guvernarea CDR-istă scoate
pe piaţă Legea dezvoltării regionale pe care īnsă omite să o mai umple
de conţinut. La cīţiva ani de la scandalul īn forţă legat – cum
altfel?, de traficul cu pămīnt sfīnt ardelenesc – apar şi variantele
partidelor politice. Varianta liberală prudentă, varianta
transilvanistă şi social democrată pe deasupra a domnului Rus,
īncercările autonomiste ale reformiştilor UDMR şi proiectul de
descentralizare şi regionalizare propus de eternul neīnregistrat Partid
al Ardelenilor (cu toate variantele intermediare). La acestea se adaugă
şi Memorandumul Provincialilor care primesc totuşi bobīrnace, deşi
„manifestul“ era doar o incursiune teoretică.
Paralel cu aceste demersuri se dezvoltă o literatură regionalistă – de
o parte şi de alta a baricadelor. Sīnt recuperate din istorie toate
īncercările, discursurile aduse cīnd ca exemple, cīnd ca contraexemple.
Se organizează seminarii, mese rotunde, talk-showuri televizate. Īn
toţi aceşti ani – şi nu puţini la număr – īnsă diferenţele regionale se
estompează cu fiecare zi, identitatea regională cīştigă teren,
dar īşi pierde din substanţă. Căci ce mai este astăzi un ardelean? Unul
īncet la minte şi la vorbă – ar defini locuitorii celorlalte provincii.
Unul harnic, corect, punctual ar replica confraţii ardeleni iar
trilingvismul ar rămīne, poate doar īn amintirea bunicilor. Politica
naţional-comunistă a acţionat ca radieră chinezească īn ştergerea
diferenţelor regionale. Azi Mănăşturul este un fel de Tudor al Clujului
sau la fel de bine un alt cartier de blocuri din Craiova sau Iaşi. Īn
octombrie 1998, un tīnăr istoric venea din Bucureşti la Reghin īn
speranţa regăsirii Ardealului pe care-l cunoştea din cărţi. A venit
īntr-o zi de sīmbătă cīnd oraşul era īmpīnzit de talciocul săptămīnal.
Şi mare i-a fost dezamăgirea. „Da rău v-aţi balcanizat“ ne-a spus şi
s-a īntors īn cartierul lui din Bucureşti, trecīnd pe līngă aceleaşi
tarabe cu marfă turcească ieftină şi proastă.
Regiunile statistice, create artificial īn 1998, nu se bucură de
competenţe şi nici măcar de fonduri dar īncep să se bucure – cam slab
ce-i drept – de oarecare trecere īn rīndul tinerilor. Aşa că de 14 ani
sīntem īn stadiu de discuţii şi izbucniri sporadice ale sentimentelor
regionaliste – ba un pseudo- Partid al Moldovenilor, ba Republica
Oltenia de trei zile – cu paşapoarte, bătăi cu praz. Dobrogenii se
mīndresc, cīnd intră īn discuţie, cu Guvernatorul Deltei Dunării deşi
luaţi la bani mărunţi se plīng că toate cherhanalele sīnt controlate de
la Bucureşti. Singurii care dau impresia că fac paşi īn această
direcţie, fruncea, au avut norocul ca decupajul artificial al Legii 151
să se suprapună destul de bine peste Banatul istoric (deşi am auzit şi
aici nemulţumiri din partea arădeană). Ceea ce
īnsă se aşteaptă este cel puţin un proiect adevărat de
regionalizare care să descrie paşii care trebuie parcurşi, să indice
clar competenţele fiecărei noi entităţi administrativ-teritoriale,
fondurile din care se vor alimenta, tipurile de organisme de conducere
alese etc. Şi ar mai trebui ca acest adevărat proiect să ia īn calcul
şi efectele perverse ale unei regionalizări insuficient elaborate.
Societatea civilă şi-a făcut datoria şi a īncercat şi sīnt convinsă că
acţiunile de lobby şi pressing īn favoarea umplerii conceptului de
substanţă vor continua. Acum e īnsă rīndul forţelor politice — de la
putere sau din opoziţie sau cele care sīnt abia acum īnţărcaţi īn ale
politicii — şi experţilor să acţioneze. Atunci poate şi discuţiile vor
deveni mai pragmatice, mai apropiate de aşteptările celor care mai sīnt
regionalişti. Dar asta trebuie să se īntīmple cīt mai repede, căci
altfel la īntrebarea De ce nu avem regionalizare? răspunsul va suna ca
cel pentru scoţianul ce dorea să cīştige la LOTO: Īntīi joacă!!!!!
Laura Ardelean
Pagina 2
Calendar
4-6 iulie
– Conferinţa internaţională de regionalism, organizat de
EFA-Bruxelles la Vilnius. Din partea LPE a participat Smaranda Enache.
• Şcoala liderilor romi, modulul IV, Instituţii şi fundaţii
finanţatoare, organizat de LPE la Bucureşti.
9 iulie –
Concept paper on combating discrimination in Romania, seminar organizat
de Fundaţia pentru o Societate Deschisă la Bucureşti. Din partea LPE a
participat Haller Istvįn.
15 iulie – Drepturile femeilor, curs susţinut de Haller Istvįn la Stejeriş.
17 iulie
– Conferinţă de presă privind realizarea drumului de legătură īn zona
NE a municipiului Tīrgu-Mureş, organizat de Pro Biciclo Urbo. Din
partea LPE a participat Haller Istvįn.
24 iulie – Drepturile comunităţilor minoritare, curs susţinut de Haller Istvįn la Tabăra ALKISZ, organizat la Adămuş.
25 iulie – Universitatea de Vară Bįlvįnyos. Din partea LPE a participat Smaranda Enache.
28 iulie - 2 august – Universitatea de Vară Transsylvania, ediţia a doua, organizată de LPE la Ilieni, Covasna.
30 iulie – Drepturile copilului, curs susţinut de Haller Istvįn la Tabăra ALKISZ, organizat la Adămuş.
17-23 august –
Tineretul romān pe calea Uniunii Europene, tabără de vară organizată de
Fundaţia Konrad Adenauer şi Societatea Euro-atlantică Manfred Wörner la
Braşov. Din partea LPE a participat Kįdįr Magor.
1 septembrie – Deschiderea Centrului de Studii Regionale al Ligii Pro Europa la Cluj.
18-20 septembrie
– Forum Central Europan de regionalizare şi integrare europeană,
seminar internaţional organizat de Liga Pro Europa, EFA, Grupul
Provincia şi Liga Transilvania-Banat la CLuj. Din partea LPE a
participat Smaranda Enache, Szokoly Elek, Laura Ardelean, Mihaela
Frunză şi Helga Zichner.
21-29 septembrie
– Īntīlnire de lucru a voluntarilor Peace Corps şi a colaboratorilor,
organizat de Peace Corps Romania la Sibiu. Din partea LPE a participat
Jean Salls şi Kovįcs Gyöngyvér.
23 septembrie –
Vizită a grupului internaţional de tineri īn cadrul proiectului
Participarea cetăţenească īn guvernararea locală, la LPE organizată de
organizaţiile Civitas şi Bosporus; Vizita reprezentanţilor Fundaţiei
Pro Helvetia la Liga Pro Europa.
24 septembrie
– Vizită a grupului internaţional de tineri īn cadrul proiectului
Participarea cetăţenească īn guvernararea locală la Sighişoara şi
prezentarea Campaniei SOS Sighişoara. Din partea LPE a participat Kacsó
Judit-Andrea şi Helga Zichner.
26 septembrie –
Politică pe bani publici, masă rotundă şi prezentarea proiectului
realizat īn parteneriat cu Institutul pentru Politici Publice la
Tīrgu-Mureş.
26-27 septembrie
– Reprezentarea minorităţilor naţionale īn administraţia publică locală
şi centrală. Posibilităţi de modificare a legilor electorale privind
prezenţa minorităţilor īn diferitele structuri decizionale, seminar
organizat de Fundaţia Culturală dr. Bernįdy György din Tīrgu-Mureş. Din
partea LPE a participat Smaranda Enache, Szokoly Elek şi Haller Istvįn.
Pagina 3
Statuia
Vitregă-i soarta artistului plastic. Dacă poezia sau muzica sīnt
reproductibile īn nemumărate exemplare sau ocazii, produsul artistului
plastic este unicat. Distrugerea acestuia īnseamnă pierderea definitivă
pentru omenire a unei opere artistice. Dacă artistul mai are şi
ghinionul să fie pictor de icoane, portretist sau sculptor monumental,
are toate şansele ca operele sale să fie cunoscute de posteritate doar
din trimiteri bibliografice. Iconoclastia – religioasă sau politică –
īnvingătorilor are grijă să nu rămīnă piatră pe piatră din simbolurile
celor īnvinşi. Vae victis. Există monumente care
cinstesc memoria unor īnaintaşi de seamă sau evenimente importante
pentru o anumită comunitate, şi există „contra-monumente”, care sīnt
ridicate īn mod ostentativ tocmai pentru a le reaminti localnicilor
cine este stăpīnul. Statuia lui Mihai Vitezul de la Craiova sau
Bucureşti fac parte, fireşte, din prima categorie. Statuile lui Mihai
Viteazul de la Sf.Gheorghe sau chiar de la Cluj, fac parte din cea de a
doua. O statuie al lui Avram Iancu la Cāmpeni face parte fireşte din
prima categorie, statuia lui Avram Iancu de la Tārgu-Mureş sau chiar
cea de la Cluj, face parte, după cum bine ştie toată lumea, fie că
recunoaşte, fie că nu, din cea de a doua. Statuia
Libertăţii de la Arad (Aradi Szabadsįgszobor), ridicată īn 1890 īn
Ungaria, īntr-un oraş īn care comunitatea romānească era doar a treia
ca mărime după cea maghiară şi germană – şi oricum Statuia nu putea
avea altă semnificaţie pentru ea decīt pozitivă, odată ce era simbolul
libertăţii – face parte īn mod neīndoielnic din prima categorie.
Refuzul reamplasării Statuii de către autorităţile bucureştene este
sinonim cu noţiunea de„contra-monument”.
Fetişizmul, ocupă un loc central īn sistemul de valori ai popoarelor
denumite „primitive”, fiind preluat şi perpetuat, fără să fiim
conştienţi poate de acest lucru, şi de către culturile creştine.
Adularea moaştelor sfinte sau adularea sfinţilor īnşişi nu este decīt
unul dintre exemplele relevante ale acestuia. Relaţia privilegiată
dintre obiectul fetişizat şi credinţa īn sensurile mistice atribuite
acestuia apropie pīnă la identificare religia de artă, īn mod special
de arta monumentală, care poartă semnificaţii speciale, ce depăşesc
menirea produselor artistice cotidiene. „Statuia” este tocmai un astfel
de obiect īnzestrat cu semnificaţii, putere evocativă de o
extraordinară capacitate mobilizatoare mistică, ocupīnd un loc central
īn psihologia unei comunităţi. „Anti-statuia” – tendinţa de demolare a
monumentelor simbolice ale altora – nefiind decīt manifestarea
aceluiaşi fetişism cu īncărcături mistice, privită īn oglindă. Valoarea
metafizică a unui obiect cu īncărcătură simbolică – a unui fetiş, pīnă
la urmă – este ritualizată prin „sfinţire” (banalizat īn cultura
noastră de după ’89 pīnă la limita sacrilegiului), dezvelire festivă –
un ritual menit să īncarce obiectul amorf din piatră, lemn sau metal cu
sensuri transcedentale. Forţa mistică a unor asemenea simbolistici cu
valoare sacră este atīt de puternică īncīt persistă īn memoria
colectivă a comunităţii chiar şi după dispariţia/distrugerea obiectului
simbolic īn cauză, fiind resimţit asemenea unui membru amputat. Dar nu
toate obiectele sfinţite au şi „sacralitate”. Este nevoie de o
identificare autentică şi benevolă cu simbolistica respectivă, de o
credinţă edificată īn timp, şi nu īn ultimul rīnd, de capacitatea
artistică a obiectului de a exprima/reprezenta valorile imaginate ale
unei comunităţi. Grupul statuar de la Arad – „Statuia Libertăţii”– este
un astfel de obiect. Faptul că īntr-un anumit moment al istoriei fusese
īngrădit, iar ulterior demontat şi ascuns vederii publice nu a reuşit
să anuleze sau să diminueze forţa simbolică a Statuii, adăugīndu-i
dimpotrivă o mistică pe care obiectul artistic expus vederii nu o
avusese poate niciodată. Cei care prin īngrădire, demolare, ignorare
sau negare contează pe extirparea unor evenimente istorice din memoria
colectivă a unei naţiuni e bine să ştie că rezultatul este īn general
opus celui scontat. Să nu ştie academicianul-ministru Răzvan Teodorescu
că Statuia Libertăţii de la Arad iradiază incomparabil mai multe
pasiuni de-acolo unde este ascuns acum, decīt dacă ar sta la locul care
i se cuvine īn mijlocul unei pieţe? Istoria
Statuii Libertăţii de la Arad, asemenea multor altor monumente
naţionale sau confesionale din spaţiul central-est-european este
īntortochetă. Nu ştiu cīnd vom ajunge la acel nivel de maturitate ca să
ne eliberăm de teama faţă de forţa mistică a unei statui. Un obiect
laic, fără efecte miraculoase, bune sau rele. Ştiu īnsă că materialul
monumentelor „altora” este material ideal pentru construirea
monumentelor „noastre”. Spaţiul īn care trăim a beneficiat din păcate
din plin din această economie a reciclării monumentelor. Biserici
creştine au fost ridicate pe ruinele unor temple păgīne, biserici
catolice au devenit cu timpul biserici protestante, bisericile
greco-catolice sīnt īnghiţite sub ochii noştri de biserici ortodoxe.
Dar naivul din sufletele noastre speră mereu că această barbarie
aparţine trecutului, istoriei confrontaţionale a veacurilor apuse, a
cetăţilor asediate, a alterităţilor exterminate şi nu unei Europe
consensuale, clădită tocmai pe ruinele unor astfel de istorii.
Adversarii īnverşunaţi ai Statuii Libertăţii īşi bazează argumentaţia
pe o tradiţională „ostilitate romāno-maghiară”, ca şi cum cei mai
aprigi duşmani ai existenţei naţionale a romānilor ar fi fost ungurii –
un fals grosolan! vai, cīte exemple istorice contrare s-ar putea aduce
cu o minimă bunăvoinţă! –, sau duşmanii tradiţionali ai ungurilor din
istoria modernă ar fi fost romānii. Aceşti preoţi ai urii suferă şi de
complexe de superioritate, imaginīndu-se vrăjmaşi mai importanţi decīt
o dovedeşte istoria. Nu-i nimic dacă e rău, numai mare să fie!
La numai 40 de ani de la Revoluţia maghiară de la 1848 īmpotriva
stăpīnirii austriece şi execuţia generalilor paşoptişti la Arad, īn
plină stăpīnire habsburgică a unui Franz Josef care īn 1848-49 luptase
īmpotriva armatelor revoluţionare maghiare, putea fi ridicată Statuia
Libertăţii (de sub stăpīnirea habsburgică!) ca simbol al libertăţii şi
reconcilierii austro-ungare.
La 150 de ani de la nişte evenimente īn care, īn mod regretabil
„maghiarii” şi „romānii” fuseseră īn tabere diferite, producīndu-şi
astfel īn mod inevitabil răni greu de ignorat, dar confruntarea lor
nefiind nicidecum īn centrul ostilităţilor vremii, reamplasarea Statuii
Libertăţii la locul său de origine este īn continuare īmpiedicată de
rezistenţa īncrīncenată a nucleului dur al naţionalismului romānesc.
Acesta să fie europenismul celor care se declară zgomotos pentru
integrarea īntr-o Europă Unită, la temelia căreia stă tocmai un act de
reconciliere istorică franco-germană – invocat mereu ca model de
reconciliere pentru noi – īntre vecini cu state mult mai vechi īn
de-ale vrăjmăşiei decīt romānii şi ungurii?
Privite
lucrurile prin ochelarii unui pragmatism minoritar putem cădea de acord
că problema „statuii”nu este prioritară. Mesajul Puterii īnsă īn
această dispută este de primă importanţă. Pe de o parte fiind un mesaj
de forţă care vrea să spună: „luaţi seama, aici noi dictăm condiţiile”!
Pe de altă parte, un mesaj contraproductiv de şmecherie dīmboviţeană de
genul „fiţi serioşi dom’le, doar n-aţi crezut că o s-o lăsăm, chiar
dacă v-am promis?” Ambele īi discreditează pe aparenţii cīştigători ai
disputei. Numele lui Erostrat a rămas īn istoria
Greciei antice datorită distrugerii unui monument arhitectonic.
Oponenţii reamplasării Statuii Libertăţii – adepţi ai dezmembrării sale
īntr-un „parc al reconcilierii” – candidează cumva la titlul de tīrzii
epigoni ai acestuia?
Szokoly Elek
Pagina 4
Şcoala liderilor romi
A treia ediţie a Şcolii Liderilor Romi s-a deosebit de cele anterioare
atīt prin conţinut cīt şi prin formă. S-a axat pe dezvoltare
comunitară, īntrucīt īn momentul de faţă există o serie de oportunităţi
īn acest domeniu, şi participanţii (au fost selectaţi 19 de persoane),
īntruniţi īn patru module, au provenit nu numai din zona judeţului
Mureş, ci şi din Bucureşti, judeţele Buzău, Cluj, Galaţi, Ialomiţa,
Iaşi, Mehedinţi, Olt, Satu Mare, Timiş. Primul
modul, Societatea civilă, a fost organizat la Tīrgu-Mureş, īn perioada
26-28 aprilie 2002, īncepīnd cu vizitarea unei comunităţi de romi din
oraş, după care au fost ţinute cursuri şi ateliere pe temele: Ce este
societatea civilă?, Promovarea imaginii ONG, rolul societăţii civile īn
influenţarea politicilor publice, Legislaţia din Romānia cu privire la
asociaţii şi fundaţii, Posibilităţi de finanţare pentru sectorul
neguvernamental, scrierea de proiecte, Priorităţi īn elaborarea unui
proiect. Necesităţile comunităţii şi sondarea lor, Modalităţi de creare
a organizaţiilor neguvernamentale, Organizaţii de romi, modele de
succes. Al doilea modul, intitulat Autorităţile
publice, a avut loc la Buzău, īn perioada 18-19 octombrie 2002, cu
următoarele cursuri şi ateliere: Rolul autorităţilor publice,
Posibilităţi de parteneriat cu autorităţile publice, Strategia
Guvernului pentru īmbunătăţirea situaţiei romilor, Influenţarea
politicilor, exerciţii de influenţare. Al treilea
modul, Dezvoltare comunitară, organizat īn perioada 28-30 martie 2003
la Cluj, a cuprins cursurile şi atelierele Ce este dezvoltarea
comunitară?, Solidaritate comunitară şi regională, Ce este facilitarea
comunitară şi cum se realizează?, Construirea unui proiect de
dezvoltare comunitară. Ultimul modul, organizat
la Bucureşti īn perioada 4-6 iulie 2003, intitulat Instituţii şi
fundaţii finanţatoare, s-a axat pe prezentarea activităţii ale United
Nations Development Programme (Florin Bănăţeanu, PNUD), Fundaţiei
pentru o Societate Deschisă (Corina Gonţeanu, FSD), British Council
(Ivan Gabriel, BC), Fundaţiei Principesa Margareta a Romāniei
(Margareta Laura Băluţ, FPMR), Fundaţiei pentru Dezvoltarea Societăţii
Civile (Maria Şandor, FDSC), oferind totodată şi prezentarea
activităţii Ligii Pro Europa īn domeniul drepturilor omului din ultima
perioadă (cazul Hădăreni, studiul privind discriminarea rasială īn
judeţul Mureş). Cu această ocazie a fost evaluat de către
participanţi activitatea ediţiei a III-a a Şcolii Liderilor Romi.
Programul a luat sfīrşit, īn mod formal, prin īnmīnarea diplomelor, dar
din discuţiile privind activităţile viitoare ale participanţilor a
reieşit dorinţa lor de a continua menţinerea relaţiilor şi de a realiza
o colaborare īn viitor īntre organizaţiile pe care le reprezintă. Programul,
realizat cu sprijinul Fundaţiei Ch. St. Mott (SUA) şi Institute for
Democracy in Eastern Europe (USA), s-a bucurat de aprecierea
participanţilor, ei şi-au exprimat o puternică dorinţă de implicare īn
īmbunătăţirea situaţiei comunităţilor de unde provin.
Din evaluările participanţilor: „Cursul
a fost deosebit de util pentru activităţile mele viitoare, īn cadrul
organizaţiei. Am plecat de la curs cu gīndul că trebuie să fac mai mult
şi că ştiu şi cum să o fac: ceea ce este esenţial pentru un cursant. Singurul lucru de care am fost nemulţumită a fost că nu am participat la toate modulele acestei şcoli. „Sper
să existe cineva, poate Dvs., care să ducă mai departe aceasta idee,
spre a fi multiplicată şi dezvoltată. Īn orice caz, v-aţi cīştigat īn
mine un susţinător şi un voluntar, aşa că, ori de cīte ori aveţi nevoie
de ceva, sīnt aici.” Diana Năstase, Centrul Rromilor pentru Politici Publice AVEN AMENTZA, Bucureşti (participant la ultimul modul) „Modulele
au fost cam scurte şi cred că era mai multă nevoie de timp pentru a
asimila mai bine informatia. Restul a fost O.K. Mi-a plăcut că
organizatorii au avut grijă să aducă reprezentanţi ai organizaţiilor
finanţatoare.”
Margareta Hochin, Romanitim, Iaşi
Pagina 5-7
Regionalizarea ca proces ireversibil al noii construcţii europene
Īn zilele de 19-20 septembrie a avut loc la Cluj Forumul
Central-European pentru regionalizare şi integrare īn Uniunea
Europeană, finanţat de Parlamentul European şi Fundaţia Heinrich Böll
la care au participat experţi din Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria şi
Romānia. Această temă se manifestă īn spaţiul
public īn două expresii (concepte) diferite, ca regionalism şi
regionalizare. Regionalismul este expresia, mişcarea civică sau
politică īntruchipată, uneori, īntr-un mesaj electoral, a unei nevoi
sociale, puţin fundamentată raţional. Regionalizarea este o tehnică
de guvernare, elaborată teoretic, īntruchipată īntr-un proiect
fundamentat raţional şi privită ca o tehnică de guvernare complementară
celei naţionale. Tema regionalizării sub cele
două expresii ale ei are deja istoria ei īn Romānia. De la reacţiile
viscerale ale unor politicieni şi partide politice, la anunţul temei
chiar şi īn 2003, faţă de cei care pun īn discuţie această problemă,
pānă la acceptarea ei ca o cerinţă a „planificării financiare” a
Uniunii Europene, după expresia lui Claudiu Coşier directorul Agenţiei
Regionale de Dezvoltare Nord-Vest, de către orice partid politic, sau
coaliţie de partide care va guverna Romānia de acum īncolo şi care va
dori ca aceasta să adere la Uniunea Europeană. Claudiu Coşier a stăruit
asupra faptului că regionalizarea nu poate fi monopolul unui partid
politic, ea este expresia unei nevoi de dezvoltare la a cărui proiect
trebuie să lucreze experţi ai societăţii civile, oameni politici,
mediul academic. Experţii care au conferenţiat au nuanţat această
cerinţă şi au spus că modelul regionalizării nu este impus de Uniunea
Europeană, regionalizarea fiind o “tehnică de guvernare” (Bakk Miklós)
aleasă de statul care a luat, sau va lua această decizie politică.
De la intuiţia unei nevoi la proiectul raţional al regionalizării
Tema regionalizării a fost anunţată īn ianuarie 1990 de Liga Pro Europa
īn statutul acesteia, autorii statutului conciliind īncă de atunci
integrarea Romāniei īn Uniunea Europeană cu cerinţa regionalizării. “A
fost o intuiţie formidabilă”, a spus Gabriel Andreescu, născută,
probabil, din nevoia de democraţie şi de respectare a drepturilor
omului aflate la vremea aceea īn mare criză. Deficitul de democraţie a
sugerat celor care se preocupau de drepturile fundamentale soluţii
intuitive, care s-au dovedit raţionale la o analiză teoretică
ulterioară şi īn acord cu evoluţiile filosofice ale noii construcţii
europene. Īncepānd din 1995 īn revista Altera, publicaţie a Ligii Pro
Europa, vor fi publicate studii şi analize dedicate acestei teme,
continunānd de-a lungul anilor. Din anul 2002 această organizaţie
civică a reuşit să instituţionalizeze Universitate de vară de la Ilieni
la care participă mai ales studenţi afiliaţi politic care discută cu
experţi tema regionalizării. Această temă a fost preluată şi de grupul
de intelectuali din jurul revistei Provincia fiind primii care au
foarmult un „Memorandumul pentru construcţia regională a Romāniei”
lansat īn 8 decembrie 2001 Biroului Permanet al Parlamentului Romāniei,
partidelor parlamentare şi neparlamentare, Parlamentului European şi
Comitetului Regiunilor, care a stārnit dezbateri aprinse īn spaţiul
politic şi īn presa romānească. Această temă a fost preluată şi de
Societatea Academică din Romānia īn diferite numere din „Early Warning
Report”, īn alte publicaţii ale sale şi īn dezbateri publice organizate
pe această temă. Vreau să fac o distincţie aici. SAR a abordat această
temă căutānd raţiunii īn regionalizarea administrativ economică,
justificānd modelul centralizat. SAR abordează această temă doar ca
descentralizare administrativă, ceea ce ar conduce la un model şi mai
birocratic, īmulţind nivelele de decizie necontractuale, deci fără
efecte juridice asupra unei decizii proaste. Īn locul celor două
existente acum, nivelul central şi cel local, reprezentat de judeţ şi
comunităţi locale, regiunea ar adăuga o inflaţie administrativă,
complicānd şi mai mult lanţul decizional administrativ, fără ca
regiunii să-i fie transferate competenţe contractuale. Īn schimb
intelectualii grupaţi īn jurul Ligii Pro Europa şi a revistei Provincia
adoptă modelul tehnicii de guvernare regională cu prerogative politice
adică o regionalizare īn profunzime, cu două nivele de competenţă
politică, complementare, amāndouă avānd prerogative contractuale, adică
amāndouă au competenţe legislative, sunt persoane juridice şi
ordonatori direcţi de credite. Eu nu vreau să fac o ierarhizare a
acestor modele, fiecare avānd suficiente raţiuni pentru a funcţiona
bine, doar că modelul regionalizării administrativ-economice se opreşte
la o reformă democratică parţială şi la un sistem de gestionare a
resurselor mai greoi şi mai birocratic. Modelul centralizat poate
construi o strategie de dezvoltare la nivelul statului naţional, din
redistribuiri, mai coerentă şi mai omogenă, cu condiţia ca la nivelul
statului naţional să existe o clasă politică altruistă şi dezinteresată
şi un aparat administrativ, local, loial intereselor naţionale. Ori cum
īn sociologie se ştie că aceste criterii ţin de un romantism politic,
sursa guvernării transparente şi eficiente trebuie căutată īn acel
model de guvernare capabil să gestioneze pe baze contractuale (Gustav
Molnar) toate resursele, inclusiv cele culturale şi identitare. Acesta
poate fi acela al unei regiuni, provincii istorice, sau a altei unităţi
administrativ teritorială, definită organic, care īşi asumă sarcina
unei guvernări autonome, dar tot odată complementară guvernării
naţionale. Īn acest caz guvernarea naţională este degrevată de
competenţele locale, greu de gestionat la distanţă şi prin interpuşi
care nu răspund contractual pentru deciziile lor, ci doar prin mandat
politic, fără efecte juridice īn cazul unei proaste gestionări a
resurselor. Guvernarea regiunii, provinciei răspunde direct de
dezvoltarea regiunii, dar este complementară guvernării naţionale
potrivit principiului solidarităţii şi coeziunii, prezent īn toate
legile sociale. Potrivit acestui principiu, prezent īn legislaţia
europeană, īncă din premodernitate, Legea sănătăţii, implementată de
curānd īn Romānia, este preluată dintr-o lege a lui Bismark, adaptată,
nu foarte bine la realităţile romāneşti, prin care toţi cetăţenii sunt
obligaţi să contribuie la Fondul de sănătate, din care se asigură un
pachet de bază de servicii şi medicamente pentru toţi cei care au
nevoie de asistenţă medicală chiar dacă unii dintre aceştia, cum ar fi
persoane foarte sărace, copii, deţinuţi, pensionari, etc. nu
contribuie, pe moment, la acest fond. Acest principiu funcţionează īn
toată lumea, să ne gāndim la fondurile de preaderare ale Uniunii
Europene, de care beneficiem īn prezent şi la care nu avem nici o
contribuţie. Principiul solidarităţii şi coeziunii are raţiuni pentru
securitatea socială, să ne gāndim la boli transmisibile sau cu risc
major, la ordine publică, sau chiar la dezvoltarea economică sau
asitarea unei elite care poate asigura pe termen lung o schimbare
socială de proporţii.
Cum se compromite o temă raţională?
La Forum s-a discutat calm şi detaşat, chiar şi atunci cānd cei care
interveneau nu stăpāneau limbajul minimal al temei despre
regionalizare. Aş penaliza nu intervenţiile lui Sabin Gherman,
preşedintele Ligii Transilvania-Banat, voit colorate şi ideologizate,
ci faptul că acesta s-a lansat īntr-o competiţie de idei politice pe
care nu le īnţelege īn profunzime şi nici nu face eforturi de
fundamentare a temei de care se foloseşte. Īn acest fel tema
regionalizării ca tehnică de guvernare mai eficientă, mai transparentă
şi cu costuri mai mici decāt guvernarea centralizată riscă să fie
compromisă, trimisă īn derizoriu sau exploatată negativ de către
partidele naţionaliste sau de către beneficiarii guvernării
centralizate. La forum s-au făcut distincţiile necesare īntre cele două
concepte, numai că presa exploatează discursul lui Sabin Gherman
fiindcă este mai colorat şi mai accesibil cititorilor, īn acest fel
ajungānd la public ceea ce nu trebuie. Aici s-au
formulat două nevoi stingente: Elaborarea unui document ca bază de
discuţii privind un proiect de regionalizare şi o dezbatere publică
privind tema regionalizării īn care să fie formulate mesaje privind
regionalizarea care pot fi īnţelese de cetăţeanul obişnuit (Cristian
Pārvulescu) şi care pot fi exploatate de către politicieni.
Legitimitatea regionalizării
Există cāteva ipoteze care au generat nevoia guvernării regionale, mai
ales īn Transilvania. Īn regimul comunist drepturile omului au fost
īncălcate sistematic, a existat o politică neoficială, dar extrem de
susţinută, de asimilare forţată a minorităţilor, regimul centralizat a
devalizat comunităţile locale, mai ales periferia, de resurse, iar
redistribuirea nu urmărea dezvoltarea acesteia ci doar supravieţuirea
ei. Dezvoltarea a fost ţintită preponderent spre Moldova, cu efecte
minore sau perverse pentru regiune. Regimul comunist a masat resursele
şi puterea de decizie la centru şi a transformat decizia politică īn
monopol la dispoziţia unui număr foarte restrāns de decidenţi.
Posibilităţile de cooperare cu centrul privind strategiile de
dezvoltare ale comunităţilor locale erau extrem de reduse, acestea erau
decise īn capitală fără o fundamentare raţională a specificităţii
locale. Īn Transilvania a existat o tradiţie a convieţuirii īntre
comunităţi cu identităţi culturale şi naţionale diferite şi o tradiţie
a contractului social venit din premodernitate, īncălcat flagrant de
regimul comunist. Acesta adoptă mai degrabă o formulă feudală de
distribuire a puterii, aleatorie şi abuzivă, amplificată la Bucureşti
de tradiţiile modelului fanariot de subordonare fără condiţii.
Transilvania are ponderea cea mai mare a minorităţilor naţionale,
minoritatea maghiară fiind cea mai numeroasă şi locuieşte preponderent
īn acest spaţiu. Īn unele localităţi din această provincie maghiarii
sunt majoritari. Majoritatea intelectualilor din Transilvania consideră
deficitul de democraţie ca o operă a comuniştilor de la centru şi ca
reminiscenţă a modelului fanariot īn care angajamentele contractuale nu
sunt respectate şi nu au sens. Se mai ştie de asemenea că manipularea
surselor de conflict era o strategie a puterii comuniste pentru a
camunfla abuzurile totalitare şi a ţine sub control populaţia. Cei
perindaţi la putere după 1990 s-au folosit de această strategie īn scop
electoral şi pentru aşi camunfla lipsa de eficienţă politică şi
abuzurile.
Ideologie şi responsabilitate
Toate aceste disfuncţionalităţi, surse de conflict şi de subdezvoltare
par să-şi găsească expresia īntr-o aşteptare a descentralizării, īntr-o
recuperare a democraţiei şi īn respectarea drepturilor fundamentale de
către cei care au preluat puterea īn decembrie 1989. Īn primele luni
ale lui 1990 la Cluj, Adrian Moţiu a fost proclamat guvernator al
Transilvaniei. Astfel regionalismul ca expresie politică a procesului
de regionalizare apare la intelectuali care meditaseră decenii de-a
rāndul la formule de armonizare a intereselor locale cu cele centrale,
ale majorităţii cu cele ale minorităţilor. Liga Pro Europa, asociaţie
civică, a apărut īn Tārgu-Mureş, tocmai pentru a găsi soluţii la
conflictele etnice, manipulate de FSN-ul care prelua puterea īn 1990.
Oamenii care activează īn această asociaţie civică şi intelectuali
adunaţi īn jurul organizaţiei intuiesc că soluţia la problemele puse de
comunism stă tocmai īntr-o descentralizare a puterii, īn preluarea unor
competenţe de către comunitatea locale, capabilă să gestioneze mai bine
şi mai ieftin conflictele şi sărăcia. Tema regionalizării pare
scandaloasă nu numai la īnceputul anului 1990 dar chiar īn urmă cu doi
ani cānd Memorandumul pentru regionalizarea Romāniei din 2001 iniţiat
de un grup de intelectuali din jurul revistei Provincia declanşează
declaraţii viscerale ale clasei politice şi ale premierului Adrian
Năstase care īi cataloghează pe autorii memorandumului ca trădători.
După doar cāteva luni guvernul este constrāns să accepte un proiect de
regionalizare şi chiar să-l negocieze cu autorităţile europene pentru
accesarea fondurile de preaderare. Proiectul regionalizării se
transformă īntr-un cartel de organizaţii neguvernamentale, numite
Agenţii de Dezvoltare Regională, fără putere de decizie asupra
fondurilor care le gestionează. Consiliile judeţene preiau preşedinţia
Agenţiilor prin rotaţie, distribuind fondurile structurale, după un
algoritm politic şi nu conform unor strategii de dezvoltare. Formula
este consacrată: “Acum iei tu fonduri, după aceea voi lua eu”. S-a
afirmat la Forum că Romānia este obligată să modifice Legea dezvoltării
regionale pānă la sfārşitul acestui an dar că aceasta nu va avea efecte
decāt după 2007. Regionalizarea Romāniei īn 8 regiuni de dezvoltare
poate fi asimilată cu cea din Ungaria, numai că acolo regionalizarea “a
fost umplută cu un conţinut, legea regionalizării a fost īnsoţită de
alte legi complementare care o fac funcţională, legea zonelor speciale,
legea IMM-urilor. Deasemenea Bugetul Ungariei a fost formulat pentru o
strategie de dezvoltare a regiunilor, alocāndu-se fonduri
corespunzătoare, pe cānd strategia de dezvoltare regională a Romāniei
este o strategie de supravieţuire” (Claudiu Coşier).
Concluzii
1.
Regionalizarea este un proces ireversibil īn tot spaţiul european, el
este impus de structurarea continentului ca actor credibil īn
negocierile globale, ca tehnică de guvernare transparentă, eficientă şi
legală a resurselor continentale şi naţionale, dar şi ca “spaţiu
strategic, local şi global īn acelaşi timp” (Kolumban Gabor), pentru
formularea unor strategii de dezvoltare adecvate spaţiului cărora li se
adresează.
2. Definirea regională poate corecta decupajele
istorice trasate de-a lungul istoriei şi īn care nu s-a ţinut cont de
comunităţi care şi-au integrat organic spaţiul geografic, tradiţiile
culturale, specificităţile etnice sau confesionale, modelele de
administrare, chiar şi căile de comunicare cu spaţiul dinafara acestor
comunităţi. Tensiunile şi conflictele etnice din spaţiul european,
generatoarele primului şi celui de-al doilea război mondial, al
crizelor şi războielor balcanice, sunt cele mai vizibile şi mai
costisitoare efecte perverse ale acestor decupaje.
3. Tehnica
guvernării centralizate lasă de cele mai multe ori provinciile şi
periferiile īn sărăcie, chiar dacă acestea contribuie substanţial la
Bugetul Central, sau administrează abuziv, neadecvat şi cu costuri
foarte ridicate strategiile de dezvoltare ale acestora, neţinānd cont
de specificităţi locale, de tradiţii şi de un spaţiu definit organic.
4.
Tehnica guvernării regionale este un model direct de administrare a
resurselor, nu prin interpuşi, mai transparent, mai eficient si cu
costuri mult mai reduse decāt cel centralizat. Acest nivel de guvernare
simplifică şi uşurează guvernarea naţională prin transferarea
competenţelor acolo unde sunt resursele şi problemele. Politicile de
dezvoltare regională pot fi definite prin cooperare cu nivelul de
guvernare naţional, pe proiecte exact definite, a căror surse de
finaţare pot fi multiple: cele regionale, naţionale, externe, sau cele
de la nivelul localităţii/comunităţii căreia i se adresează dezvoltarea.
5.
Redistribuirile şi fondurile de dezvoltare naţionale vor fi negociate
contractual cu regiunile, de această dată negocierile se vor purta
īntre persoane juridice cu răspundere contractuală.
6.
Omogenizarea legislativă europeană nu poate fi obţinută decāt pe
temeiuri contractuale, orice alt raport putānd fi viciat de lipsa
răspunderii personale, deci de generarea corupţiei.
7. Proiectul
regionalizării pentru Romānia pare a căpăta o formulă mixtă, fiind
preponderent cel economico-administrativ, dar vor fi regiuni unde
modelul va căpăta un pronunţat caracter identitar, acolo unde
minorităţile etnice sunt majoritare (Bakk Miklós). Īn acest fel se
speră la o calmare a conflictelor etnice şi culturale şi īn acelaşi
timp la o creştere vizibilă a eficienţei guvernării şi o configurare
mai bună a strategiilor de dezvoltare.
Pagina 8
Cui īi mai e frică de regionalizare?
Īntre 28 iulie şi 2 august la Centrul Ecumenic de Tineret de la Ilieni,
Centrul Intercultural al Ligii PRO EUROPA a organizat cea de-a doua
ediţie a Universităţii de Vară Transsylvania. Īncurajaţi de succesul
primei ediţii, organizatorii au deschis porţile Universităţii unui
număr de peste 40 de participanţi şi 22 de lectori. Programul a cuprins
atīt patru sesiuni de discuţii – pe teme de mare actualitate (integrare
şi democratizare, regionalizare, prelucrarea trecutului comunist şi
identităţi transilvane) cīt şi excursii, seri de poezie, muzică şi dans.
Participanţii
La această ediţie au aplicat 207 persoane iar peste 30 de formulare au
sosit după expirarea datei limită. Din multitudinea de candidaţi au
fost selectaţi 50 de participanţi care au reprezentat următoarele
oraşe: Cluj, Tārgu Mureş, Timişoara, Arad, Rupea, Slobozia, Bucureşti,
Bistriţa, Iaşi, Drobeta Turnu Severin, Tulcea, Gherla, Zalău, Alba
Iulia, Tārgovişte, Rădăuţi, Bārlad, Bacău, Balş etc. Īn ce
priveşte identitatea regională asumată, 50% dintre participanţi au fost
ardeleni (incluzīnd aici toate formele declarate: Regiunea 7 Centru,
Regiunea 6 Centru Vest, Ardeal, Transilvania, etc), 10% bănăţeni, 18%
provenind din Moldova şi Republica Moldova, 18% din Oltenia şi Muntenia
şi 4% Dobrogea. Diversitatea s-a menţinut şi īn ce priveşte sfera de
activitate: 42% activau īn partide politice (20% PNL, 20% PNŢCD, 15%
PSD, 20% PD, 20% UDMR şi 5% AP), 14% īn instituţii publice, 18% īn
organizaţii neguvernamentale, 16% durse media şi 10% studenţi. Īn ceea
ce priveşte backroundul educaţional ne-am bucurat să avem printer noi
studenţi sau absolvenţi ai facultăţilor de relaţii internaţionale şi
studii europene – 8%, ştiinţe politice – 22%, ştiinţe economice – 10%,
ştiinţe şi litere – 8%, drept – 12%, ingineria mediului – 2%, istorie –
18%, chimie alimentară – 4%, sociologie – 6%, jurnalistică – 8% şi arte
2%.
Programul
Cele patru teme – care au suscitat discuţii īndelungate – au fost:
Integrarea europeană īntre retorică şi deficit democratic; Prelucrarea
critică a trecutului – o condiţie a viitorului; Transilvania identităţi
multiple – complementaritate sau concurenţă şi Regionalizarea Romāniei
īn context European. Pe līngă aceste sesiuni de dezbateri vii,
participanţi au putut aprecia frumuseţea Hărmanului şi a oraşului
Sfāntu Gheorghe īntr-o excursie de o jumătate de zi, să se bucure de o
seară de poezie Nichita Stănescu īn regia lui Zįkįrias Zolan, să
asculte şi să danseze pe muzică medievală īn compania formaţiei lui
Filip Ignįc sau să trăiască o seară de jazz īn aer liber.
Concluzii
Un proces al comunismului, deşi nepromis de nici un partid aflat la
putere după 89, a fost o cerinţă continuă a societăţii civile şi a
mediilor universitare. Mai este necesară realizarea acestuia după 14
ani? La această īntrebare au īncercat să răspundă atāt referenţii
invitaţi cīt şi participanţii iar concluzia este una categorică: da, au
răspuns 79% dintre participanţi iar motivaţia acestui răspuns a venit
promt: pentru că sechelele comunismului sīnt īncă foarte prezente,
pentru că este nevoie de īnsănătoşirea morală a societăţii, pentru că
dacă nu se pedepseşte orice infracţiune societatea va intra īn
disoluţie, pentru ca cei vinovaţi să nu mai aibă şansa accesului la
putere, pentru asanarea societăţii romāneşti şi nu īn ultimul rind
pentru că generaţia celor de 20 de ani nu cunosc nimic despre asta.
Bineīnţeles că tema regionalizării a fost repusă īn discuţia
participanţilor atīt īn cadrul dezbaterii despre Transilvania:
identităţi multiple — complementaritate sau concurenţă cīt şi īn cadrul
discuţiei cu tema: Regionalizarea Romāniei īn context european. Dincolo
de argumentarea necesităţii realizării unei regionalizări īn Romānia
contemporană, discuţia s-a centrat şi pe existenţa unor diferenţe
caracteriale īntre locuitorii diferitelor regiuni din Romānia. Aceste
diferenţe există īntre toate regiunile din Romānia (55% dintre
participanţi), există īntre Transilvania şi Banat şi restul regiunilor
(8%), īntre Transilvania şi restul regiunilor (26%). Natura acestor
diferenţe este dată de: mentalitate, seriozitate, mixtura religioasă,
experienţă de viaţă, de identităţi culturale net separate, economie,
cultură, diferenţe educaţionale, grad de informare diferit, grad de
europenizare diferit (sīc!), calitatea elitelor, gradul de civilizaţie,
diferenţe de istorice dar şi de unele aplecări spre chiverniseală din
partea ardelenilor şi bănăţenilor. Īn ceea ce
priveşte politicile prin care regiunile īşi pot promova interesele şi
imaginea, participanţii au sugerat: crearea unei media cu specific
regional, reţele de turism regional, politici susţinute de marketing
axat pe diferenţe regionale, legături mai strīnse cu regiuni similare
din Europa, crearea de regiuni autonome, educarea cetăţenilor,
atragerea de profesionişti īn imagine. Au existat chiar şi recomandări
de mare concreteţe şi adresate exculsiv aredelenilor ca de
exemplu:scoaterea pe linie moartă a lui Funar sau promovarea īn Divizia
A de fotbal a echipei Univesitatea Cluj.
Presa
Universitatea de Vară Transsylvania s-a bucurat de o amplă mediatizare
chiar dacă corectitudinea şi obiectivitatea cu care au fost redate
informaţiile au lăsat de cele mai multe ori de dorit. Regionalizarea,
īn ciuda eforturilor făcute de societatea civilă, de Liga PRO EUROPA
rămīne un subiect sensibil, iar distanţarea faţă de subiect şi
condamnarea celor care propun astfel de teme de dezbatere rămīne, din
păcate o practică. Pentru o corectă informare şi pentru a oferi tuturor
celor interesaţi posibilitatea de a-şi face propria judecată de valoare
referitor la discuţiile purtate la Ilieni, Liga PRO EUROPA va publica
īn Altera dezbaterile ediţiei a II-a a Universităţii de Vară
Transsylvania.
Laura Ardelean
Pagina 9-10
„Fata a pornit spre rīu”
La
invitaţia Institute for Democracy in Eastern Europe (IDEE, Washington),
Liga PRO EUROPA a participat cu 12 observatori la alegerile
prezidenţiale din Azerbaidjan, ce au avut loc la data de 15 octombrie
2003.
Separarea puterilor īn stat – īntre Tata Aliev şi Fiul Aliev
Tata Aliev a fost ales ca preşedinte al Azerbaidjanului īn 1993 şi īn
1998. Īn ultima perioadă a preşedinţiei, fiul lui a īndeplinit funcţia
de prim-ministru. Odată cu apropierea alegerilor prezidenţiale din
octombrie 2003, au candidat atīt Tatăl Aliev, cīt şi Fiul Aliev. Pentru
primul a fost nevoie de modificarea constituţiei, īntrucīt cel anterior
prevedea un maxim de două mandate. Această modificare a fost īnsă īn
zadar: īnainte de alegeri Tatăl Aliev s-a īmbolnăvit şi a dispărut din
faţa opiniei publice. Conform unor zvonuri, se află īntr-un spital din
Turcia. Sau SUA. Alţii afirmă că nu mai este īn viaţă, dar decesul lui
nu se va anunţa decīt după desfăşurarea alegerilor.
Campania care „nu e campanie”
Străzile, clădirile mai importante din Azerbaidjan sīnt īmpodibite cu
īnţeleptepciunile lui Tata Aliev. Normal, cum se cuvine, pe fond roşu
şi cu litere albe. Cu ocazia alegerilor, apar şi
afişe electorale. Tata Aliev dīnd indicaţii preţioase Fiului Aliev.
Fiul Aliev īn mijlocul soldaţilor. Fiul Aliev cu rachete īn fundal.
Fiul Aliev īn mijlocul văduvelor războiului cu armenii din Nagorno
Karabah. Fiul Aliev citeşte. Fiul Aliev scrie. Fiul Aliev īn mijlocul
inginerilor. Fiul Aliev cu o sondă de ţiţei īn fundal. Fiul Aliev care
arată cu mīna direcţia cea bună. Fiul Aliev īngīndurat.
Ştiri la toate posturile de televiziune din ţară. Fiul Aliev taie
panglica şi deschide o nouă fabrică. Arată oamenilor muncii cum trebuie
turnat oţelul. Fiul Aliev deschide un nou centru olimpic şi participă
la un meci de polo pe apă. Fiul Aliev explică naţionalei de volei cum
se joacă acest sport. Fiul Aliev mai taie trei panglici, inaugurează
diferite construcţii, promite īmprumuturi cu dobīndă mică
agricultorilor. Sau doar merge pe stradă, unde copiii īmbrăcaţi parcă
īn uniformă (pioneri şi şoimi ai patriei?) īl īntīmpină cu flori. Emisiune
de divertisment. Se cīntă despre Aliev şi marile realizări din ultimele
zece ani. Fiul Aliev aplaudă. Se dansează pentru Fiul Aliev. Patru
dansatori, īmbrăcaţi īn oaie, pornesc spre diferite direcţii, dar
Dansatorul cel Bun le aduce la loc. Apar alţi trei dansatori, care
īncearcă să fure oile. Dansatorul cel Bun dă cu ei de podea. Fiul
Aliev aplaudă. Pe un alt post de televiziune, īn acelaşi timp, se cīntă
īn blugi (pe celălalt post īn port popular sau la cravată). Dar tot
despre Aliev. Aliev aplaudă şi acolo. El este peste tot. La secţiile
de votare, poze cu fiul Aliev. Cu soldaţi, rachete, văduve, carte sau
stilou īn mīnă, cu ingineri, sonde sau cu direcţia cea bună. Cer să fie
īndepărtate conform legii. Sīnt īntrebat: „de ce?”. Pentru că legea
electorală interzice afişele electorale la secţiile de votare. Aflu că
acele afişe nu sīnt electorale. Īl reprezintă, pur şi simplu, pe primul
ministru al ţării. Un alt coleg primeşte un alt răspuns: spaţiul
secţiei de votare se termină, undeva īn aer, īnainte de afişele
electorale. Astfel nu se īncalcă legea. Afişele sīnt „dincolo”,
alegerea este „dincoace”. Discut cu preşedintele Biroului Electoral Judeţean din Qabala. — Am văzut afişe elecorale īn secţiile de votare. — Nu se poate. — Am văzut cu ochii mei. — Nu se poate. La
televizor exact īn acest moment se arată o secţie. Īn spatele
reporterei un afiş cu cei doi Aliev, Fiul primind sfaturile Tatălui. — Uitaţi-vă, un afiş electoral! Răspunsul este īnsoţit de un zīmbet īngăduitor: — Nu, afişul īl reprezintă pe preşedintele ţării şi pe primul ministru!
Totul sub observare, dar nimic nu se poate observa
La fiecare secţie de votare, votanţii au fost īntīmpinaţi de persoane
cu camere de luat vederi pe umeri. 5000 de secţii de votare, 5000 de
camere. Membrii opoziţiei au considerat că astfel votanţii sīnt
intimidaţi, le e frică să-şi exprime votul īn mod liber, ştiind că sīnt
urmăriţi. Pe de altă parte, la multe secţii,
urnele sau chiar şi cabinele de vot erau pe coridor, fără vizibilitate
pentru observatori, sau chiar īn altă sală. La
īntrebarea: „de ce?”, mi s-a spus că nu există săli destul de mari
pentru a desfăşura īn mod corect alegerile. Este ilegal? Nu contează.
Legea nu se poate respecta, şi punct. „Legea trebuie adaptată
realităţilor.” Cu naivitate īntreb: „cine sīnt
observatorii independenţi?” Cu aceeaşi naivitate mi se răspunde: patru
persoane de la partidul de guvernămīnt, o persoană de la opoziţie.
Observatorii sīnt aşezaţi pe scaune, ce nu pot fi părăsite, sub
sancţiunea intervenţiei poliţiei (observatorii au raportat o serie de
cazuri īn care membrii comisiilor din partea opoziţiei au fost
amendaţi, īnlăturaţi sau chiar loviţi). Cu mici excepţii: observatorii
partidului de guvernămīnt nu sīnt legaţi de scaun.
Şoferul problemă
La opt dimineaţa, ora deschiderii secţiilor de votare, mă prezint la
preşedintele Biroului Electoral Judeţean din Qabala. Īi arăt
paşaportul, acreditarea. Mă īntreabă: — De ce şoferul dumneavoastră este membru al opoziţiei?
Sīnt surprins. Cum a aflat cine este şoferul meu? Am pornit pe drum cam
de 20 de minute, nu ne-am oprit, el a rămas īn maşină, am urcat doar cu
translatorul la preşedinte. Cum a aflat din ce partid face parte? — Nu am verificat din ce partid politic face parte. Este vreo problemă? — Nu puteţi merge la secţiile de votare cu un şofer care este membru al opoziţiei! —
Nu īnţeleg, de ce, īntrucīt eu sīnt observatorul, iar el un simplu
şofer, dar dacă credeţi că nu e corect ca şoferul să fie de la
opoziţie, să-mi daţi un şofer de la partidul de guvernămīnt. Pe mine nu
mă interesează cine conduce maşina. — Dar de ce aveţi un şofer de la partidul de opoziţie?
Deşi spun de mii de ori că nu mă interesează, el īmi repetă de mii de
ori īntrebarea. Timp de o oră preşedintele Biroului Electoral Judeţean
din Qabala nu are nici o altă urgenţă, decīt discuţia sterilă privind
şoferul meu. Īn cele din urmă ajungem la un compromis: primesc īn
maşină un membru al Comisiei Electorale Judeţene, membru al partidului
de guvernămīnt. Accept, īntrucīt nu am de ce nu accepta. Dar īmi pun
īntrebarea: membrul Comisiei Electorale nu are nici o altă
īndeletnicire mai utilă? Se pare că nu.
Se numără toate voturile: şi din urne şi din buzunare
Personal nu am participat la numărarea voturilor. Am aflat doar de la
colegi evenimentele ce au avut loc īn timpul numărării voturilor. Spre
exemplu, membrii comisiilor secţiilor de votare care erau din partea
opoziţiei nu erau lăsaţi să participe la numărare. Mai intersant: spre
stupefacţia observatorilor internaţionali, membrii din partea
partidului de guvernămīnt au scos buletine de vot din buzunar, le-au
amestecat, ca īntr-un joc remi, īntre cele scoase din urne, după care
īncepeau să le numere. Dacă observatorul ameninţa că va sesiza OSCE,
venea un răspuns cīt se poate de clar: „şi ce dacă?”.
Procesele verbale cu rezultatele alegerilor
Regula: După numărarea voturilor, la secţiile de votare se completează
un proces verbal īn care se consemnează rezultatele alegerilor din
secţie. Procesul verbal se semnează de cei 6 (sau cel puţin 4) membrii
ai comisiei locale, după care trei dintre ei (unul din partea
partidului de opoziţie) se prezintă cu procesul verbal la Biroul
Electoral Judeţean, unde conţinutul procesului verbal se citeşte cu
voce tare. Dacă se constată inconsecvenţe, ele se discută de membrii
comisiei şi se iau decizii cu majoritate de 2/3. După care datele se
introduc īn calculator şi se trimit la Biroul Electoral Central.
Observatorul internaţional poate urmări introducerea datelor īn
calculator, primeşte copiile proceselor verbale sosite de la secţiile
de vot, cele printate din calculator şi tabelele totalizatoare.
Excepţia de la regulă: La secţiile de votare se numără voturile, dar se
trec doar īntr-o ciornă. Procesele verbale originale se semnează īn gol
de cel puţin 4 membrii ai comisiilor locale (conform regulilor
stabilite de legea electorală, doar 2 din 6 pot fi din partea
opoziţiei) iar īn unele locuri procesele verbale se semnează şi de
membrii partidului de opoziţie. Pentru obţinerea acestor semnături, se
aplică ameninţări fizice sau ameninţări privind pierderea locului de
muncă. Un grupul de trei persoane (fără opoziţie) se deplasează la
Biroul Electoral Judeţean cu ciornele şi procesele verbale incomplete.
Membrii guvernamentali ai Comisiei Electorale Judeţeane modifică, cu
calculatorul de buzunar īn mīnă, ciornele. Datele astfel obţinute se
īntroduc īn calculator, se printează, după care se trec īn procesele
verbale. Īn nici un caz nu am putut observa
respectarea regulii. Toate procedurile erau de domeniul excepţiei.
Excepţie care este interzisă de lege, ba chiar se pedepseşte: cu
īnchisoare şi cu anularea rezultatelor alegerilor.
Observatorul enervant şi enervat
Ora 7 seara. Urnele se īnchid, iar eu mă prezint, din nou, la
preşedintele Biroului Electoral Judeţean din Qabala. Mi se comunică că
nu pot urmări cum se īntroduc datele īn calculator. Pentru că „nu este
interesant”. Şi de ce să mă plictisesc. Prin urmare, iau loc īntre
membrii comisiei. Răspund unor īntrebări referitoare la Romānia,
democraţie, salariul şi familia mea. Īncerc să fiu amabil.
Ora 9. Preşedintele comisiei mă aşează īntr-un colţ al camerei,
īmpreună cu membrii partidului de opoziţie. Īn celălalt colţ, membrii
partidului de guvernămīnt. Ei au şi o masă la dipoziţie. Īntre noi: 5
m. Şi mi se atrage atenţia că īn situaţia īn care mă ridic de pe scaun,
voi fi īndepărtat de poliţie din clădire. Īntrucīt la instructaj ni s-a
spus să nu ne īmpotrivim, să nu intervenim, orice se īntīmplă, doar să
raportăm, raportez prin telefon mobil, „şefului” meu de la OSCE. Este
un funcţionar OSCE, foarte amabil. Ora 9.30.
Soseşte primul grup cu ciorne şi cu procesul verbal necompletat. Văd cu
ochii mei cum se modifică datele din ciornă, după bunul plac. Īl
īntreb pe preşedinte, dacă pot să mă uit de la o distanţă mai mică.
Aflu că nu. Pentru că nu este interesant. Şi de ce să mă plictisesc. Se
operează doar mici „corecturi”. Prin urmare, din nou raportez. Mi se
comunică că e ţipător la cer ce se īntīmplă. Ora
10. Preşedintele, īngăduitor, īmi permite să mă duc īn sala unde se
introduc datele īn calculator. Probabil speră că astfel nu le voi sta
īn cale. La calculator se introduc datele după ciorna „corectată”. Mi
se printează un exemplar. Avīnd nevoie de semnătura operatorului şi
preşedintelui, īntreb de preşedinte. Operatorul, foarte amabil, mă
conduce īntr-o cameră īn care pīnă acum nu am avut acces. Cameră īn
care cinci persoane completează, după variantele printate, procesele
verbale antesemnate la secţiile de votare. Spre noroc, preşedintele nu
este īn camera respectivă, astfel nu ştie că am făcut o mică
decoperire. Cum pe coridor e īntuneric beznă, cīnd ies din cameră, din
nou nu sīnt observat. Raportez telefonic.
Traducătorul să nu traducă
Revenind īn camera comisiei, membrii opoziţiei īmi relatează neregulile
constatate de ei. Un membru al partidului de guvernămīnt (de 2x2 m) īl
ameninţă pe translatorul meu că va avea de suferit dacă mai traduce
cele relatate de opoziţie. Această ameninţare care se apleacă asupra
mea mă face să mă ridic īn picioare. Īmi displace situaţia īn care sīnt
privit de sus, prea de sus. Egalīnd condiţiile de gabarit, schimbăm
cīteva vorbe amabile. Eu repet īn engleză de cīteva or: „traducătorul
este obligat să traducă” (īncercīnd să arunc vinovăţia asupra mea şi nu
asupra tīnărului student, care va rămīne īn Azerbaidjan şi după
revenirea mea īn ţară), el īmi răspunde īn azeră: „interzic
translatorului să traducă ce spune opoziţia”. Īi īntreb numele. Īmi
spune. Īl īntreb de ocupaţie. Aflu că este şomer. Atunci e bine. Dacă
ar fi fost poliţist, de la serviciile secrete sau de la armată, nu avea
ce căuta īn comisie. Dacă e şomer (oare să fi fost?), totul e īn
regulă. Raportez din nou telefonic. Pronunţ, cīt se poate de clar şi cu
voce tare, numele celui care mi-a ameninţat traducătorul. Mi se promit
„forţe noi”.
Observatori OSCE īn vizită la observatorul OSCE
După o jumătate de oră de la ultimul meu raport, sīnt chemat jos, la
intrare. Doi observatori OSCE (funcţionari OSCE), unul german şi
celălalt american, doresc să vadă cu ochii lor ce se īntīmplă. Iniţial
preşedintele nu le permite accesul īn clădire. Cel german īmi spune că
a observat alegerile din Kosovo şi Cambogea, dar ce a văzut aici este
ieşit chiar şi din tiparele falsurilor din ţările respective. Īmi spun
că le vine să urle. Le spun că īmi vine să plīng, dar nu pot. Şi dacă
nu pot plīnge, zīmbesc. Plīnsul mă face slab, zīmbetul īmi dă putere.
Īn fine, putem urca. Le arăt ce se īntīmplă. Nu
le vine să creadă. După o mică luptă corp la corp, iau din mīna unui
membru al comisiei un proces verbal original. Arăt celor doi
observatori: semnat dar necompletat. Le duc la ultima uşă de pe
coridor, arătīnd unde se completează procesele verbale. Deloc la
secţiile de votare. Se conving cu ochii lor. Ne aşezăm, discutăm. Ei au
văzut totul, doresc să meargă să doarmă, dar trimit alţi doi
observatori. Ajung următorii doi observatori
OSCE. Unul vorbitor de limbă azeră (care este foarte apropiată de limba
turcă). Le spun ce se īntīmplă. Se conving. Din nou reuşesc să pun
mīna, cu puţină forţă, pe un proces verbal semnat şi necompletat. De
această dată micul secret este dezvăluit şi preşedintelui Biroului
Electoral Judeţean. După īntrebarea „de ce este procesul verbal semnat
şi necompletat?”, el dispare, fără răspuns. Īntrebarea se pune şi celui
care a adus documentul. El se miră, dar nu răspunde. Prin urmare, repet
īntrebarea. Ochii lui arată că nu mă īnţelege, de ce sīnt revoltat.
Lent, spune ceva, şi dispare. Translatorul meu traduce: „fata a pornit
spre rīu”. Apar următorii doi observatori OSCE.
Unul american, celălalt vorbitor de rusă. Sīnt veseli, zīmbesc. Au
auzit de mine. Sīnt foarte amabili. Īmi pun īntrebări. Lucrez la un
ONG? Şi am curajul să observ alegerile din Azerbaidjan? Īi duc īn
camera unde se completează procesele verbale. De această dată ne
observă şi preşedintele biroului. Foarte supărat, refuză orice
explicaţii. Pe la ora 3 rămīn singurul
observator. Au plecat şi cei de la opoziţie, văzīnd că nu au ce face.
Īmi lasă, īn scris, protestul lor. Din nou raportez. Mi se comunică
prin telefon că se va solicita anularea alegerilor īn regiunea Qabala.
Fraudele sīnt foarte evidente şi deosebit de grave.
Gunoiul ca dovadă a fraudei electorale
Pe la ora 4 dimineaţa mi se sugerează că ar fi mai bine dacă m-aş duce
acasă. Nu au venit rezultatele de la trei secţii, şi nici nu o să vină.
Poate pe la şapte seara. Le spun că sīnt rezistent, dacă ei rămīn,
rămīn şi eu. Din īntīmplare găsesc un proces
verbal semnat şi necompletat. Īl arăt unui membru. „A, nu e nici o
problemă”, īmi spune, īl rupe īn patru şi īl aruncă la gunoi. Membrii
guvernamentali ai comisiei doresc să sărbătorească alegerile. Pun
muzică. Īn mod evident, deranjez. Īntr-o clipă de neatenţie, scot
„dovada cheie” din gunoi. Dar, decīt să fiu prins cu proba īn geantă,
mai bine decid să părăsesc locul faptei. Discut
cu preşedintele Biroului Electoral Judeţean, cer copii după procesele
verbale. Nu le poate da. Eventual să revin diminaţa la ora 10.
Opoziţia nu poate afla rezultatele alegerilor
După un somn de trei ore mă prezint diminaţa la ora 10 la preşedinte.
Īmi spune că nu-mi dă nici procesele verbale, nici rezultatele
totalizate. Pentru că lucrez pentru opoziţie. Şi opoziţia nu poate
primi rezultatele alegerilor? Se pare că nu.
Erou al observării alegerilor transformat īn loc comun
Cīnd
mă īntorc la locul de cazare, ceilalţi observatori OSCE, care m-au
vizitat noaptea, se pregătesc de plecare. Mă felicită, īmi strīng mīna,
chiar fac şi poze cu mine. Īmpart cărţi de vizită. Unul dintre ei īmi
spune că se bucură foarte mult că a ajuns omul potrivit la locul
potrivit. Peste trei ore pornesc şi eu spre Baku, cu un microbuz īn
care sīnt „de-ai noştri”, observatori neguvernamentali, din partea IDEE. — Uitaţi, ce a fost la mine la vot! Răspunsul vine īn cor: — Şi la noi! — Dar la mine s-a... — Şi la noi! După
două zile nedormite, mă trezesc la realitate: la Qabala nu s-a
īntīmplat nimic neobişnuit. Peste tot au fost fraudate, īn mod similar,
alegerile.
Şi opoziţia primeşte ceva
Conform
datelor Confederaţiei Jurnaliştilor din Azerbaidjan, peste 70 de
jurnalişti au devenit victime ale arestărilor, amenzilor sau chiar
violenţelor; Human Rights Watch a raportat că un număr considerabil
(peste o sută) de persoane din opoziţie au fost arestate, bătute,
amendate. La 16 octombrie, opoziţia a organizat o demonstraţie
cerīnd anularea rezultatelor alegerilor. Poliţia a tras īn mulţime,
omorīnd, conform ştirilor prezentate īn ziarul opoziţiei, patru
persoane (conform raportului Consiliului Europei, cel puţin o persoană
a decedat), rănind alte sute de demonstranţi.
Alegeri conforme cu standardele OSCE
Tot la 16 octombrie, orele 13, OSCE a prezentat presei un comunicat
privind observarea alegerilor din Azerbaidjan. Īn final, ne-am putut
linişti şi noi, aflīnd că alegerile, „īn general”, s-au desfăşurat īn
mod corect, fiind observate doar „mici nereguli”. Slavă domnului, că
altfel am fi crezut că e vorba de fraude masive.
Haller Istvįn
PS (SF)
Īn
circumstanţele date era să uit pentru ce au fost organizate alegerile.
Rezultatele au fost cele aşteptate de partidul de guvernămīnt. Spre
exemplu la circumscripţia electorală nr. 42, secţia de votare 36 din
1500 de persoane incluse pe lista alegătorilor au votat un număr de
1500 de persoane. Dintre aceştia din urmă 1500 de persoane au votat cu
Fiul Aliev. Per total īn ţară Ilham Aliev a obţinut 76,84%, iar liderul
opoziţiei, Isa Gambar 13,97%.
Pagina 11
No comment
Primului ministru al Republicii Azerbaidjan Domnului Ilham Aliyev
Excelenţă,
Cu
ocazia alegerii Dumneavoastră ca preşedinte al Republicii Azerbaidjan
Vă felicit īn numele poporului romān şi al meu personal şi Vă adresez
cele mai bune urări de succes, sănătate şi bucurii personale.
Īmi
exprim īncrederea că īn cursul mandatului Dumneavoastră relaţiile
excelente de prietenie īntre Romānia şi Azerbaidjan vor īnregistra noi
progrese pentru prosperitatea popoarelor noastre.
Mă folosesc de această oportunitate să Vă asigur, Excelenţă, de īnalta mea consideraţie.
Ion Iliescu Preşedintele Romāniei
BAKU. 25.10.2003.
Pagina 12
VOTUM SEPARATUM - OPINIE ALTERNATIVĂ
al
observatorilor Institute for Democracy in Eastern Europe (IDEE) aflaţi
īn misiune cu privire la raportul preliminar OSCE/ODHIR cu privire la
alegerile prezidenţiale din 15 octombrie 2003desfăşurate īn Republica
Azerbaidjan
Institute for Democracy in Eastern Europe (IDEE) a fost solicitat de
către Guvernul Statelor Unite să organizeze o misiune a observatorilor
pentru alegerile prezidenţiale din 15 octombrie īn Azerbaidjan.
Misiunea, pusă „sub umbrela” OSCE/ODHIR a fost alcătuit din 188 de
observatori din Austria, Belarus, Bosnia şi Herţegovina, Croaţia,
Republica Cehă, Estonia, Georgia, Macedonia, Polonia, Romānia,
Serbia-Montenegru şi Kosovo, Slovacia, Slovenia, Turcia, Ucraina şi
Statele Unite. Aceşti observatori au format īn
jur de o treime din totalul misiunii OSCE/ODHIR şi īntre ei au fost
selectaţi reprezentativi de la toate nivelele, incluzīnd parlamentari,
jurnalişti, activişti ai organizaţiilor neguvernamentale, şi
specialişti īn observarea alegerilor. Īn 15-16 octombrie 2003,
observatorii au avut oportunitatea de a urmări procesul electoral īn
toate cele 124 de circumscripţii electorale īn Republica Azerbaidjan şi
īn aproape 1000 secţii de votare. După
familiarizarea cu raportul preliminar al OSCE/ODHIR din 6 octombrie
2003, cei 188 de observatori din partea Institute for Democracy in
Eastern Europe (IDEE) declară un votum separatum, o opinie alternativă.
Observatorii IDEE fac apel la Guvernul Statelor Unite, care a făcut
posibilă această misiune, la Comisia Europeană şi Parlamentul European,
la guverne şi la mass media, la OSCE pentru a asculta mărturiile lor şi
să examineze documentaţiile lor care nu au fost incluse īn raportul
preliminar al OSCE/ODHIR. De asemenea, facem
apel la comunitatea internaţională şi la guvernele statelor democratice
pentru a lua măsuri puternice şi imediate pentru stoparea represiunii
politice din Azerbaidjan, care a īnceput chiar īnainte de īncheierea
porcesului electoral. Observatorii din Europa
Centrală şi de Est şi din fosta Uniune Sobvietică, din ţările care
recent şi-au cīştigat democraţia sau īncă luptă pentru aceasta sīnt
īngrijoraţi dacă este să se reţină sensul original al termenului
„alegeri”, evenimentele din 15 octombrie din Azerbaidjan trebuie
descrise cu un alt termen. Īn ceea ce urmează un sumar al concluziilor misiunii IDEE.
1. Lista alegătorilor nu a reflectat realitatea. Mulţi cetăţeni,
prezenţi īn Azerbaidjan īn ziua alegerilor nu s-au regăsit pe liste, pe
cīnd mulţi alţii, care trăiesc īn străinătate, sau unii dintre ei
decedaţi de mult – au fost īnscrişi pe liste. Grupuri de alegători,
neīnscrişi pe liste, au īncercuit tribunalele dimineaţa devreme
īncercīnd să-şi restabilească dreptul de vot, dar doar o mică parte
dintre ei au reuşit. Mulţi alţi alegători, care nu şi-au găsit numele
pe liste, nici măcar nu s-au dus la tribunale mergīnd acasă fără a
reuşi să se folosească de dreptul lor constituţional de a participa la
alegeri.
2. Circumstanţele din secţiile de votare au īmpiedicat exprimarea
voinţei libere a cetăţenilor. Ofiţeri de poliţie se aflau mai aproape
decīt distanţele necesare, iar īn unele cazuri ei se găseau chiar
īn interiorul secţiilor de votare; īn interior se găseau, de asemenea,
persoane care nu aveau dreptul să se afle acolo. Īn multe secţii de
votare s-au făcut īnregistrări video permanente a alegătorilor de către
persoane care nu posedau acreditările necesare. Observatorii locali de
multe ori nu īşi puteau exercita atribuţiunile pentru că nu li se dădea
voie să urmărească votarea, şi īn mod special au fost īmpiedicaţi să
urmărească numărarea voturilor; observatorii IDEE au īnregistrat
violenţe fizice īmpotriva observatorilor locali şi a membrilor cu drept
de vot consultativ al comisiei electorale (īn marea majoritate
independenţi sau reprezentanţi ai opoziţiei),şi aruncarea lor afară din
secţiile de votare. Au existat, de asemenea,
momente īn care traducătorii acreditaţi oficial care au īnsoţit
observatorii internaţionali, au fost ameninţaţi şi intimidaţi. Au
existat, de asemenea, īncercări de intimidare sau mituire a
alegătorilor, membrilor comisiei, reprezentanţilor candidaţilor sau a
observatorilor. Multe dintre rapoartele observatorilor nu au fost
ignorate de poliţie sau oficialii Birourilor electorale judeţene.
3. Procesul electoral a fost marcat de falsificări plănuite şi
orientate spre atingerea scopului. Deschiderea secţiilor de votare şi
pregătirile pentru vit, cīt şi īnchiderea secţiilor de votare şi
pregătirile pentru numărarea voturilor au fost acompaniate sistematic
de violări ale legislaţiei procedurale. Au existat cazuri cīnd toate
documentele legate de alegeri au fost scoase din secţiile de votare sau
din clădire pentru o perioadă īndelungată. Există, de asemenea, fapte
dovedite cu documente cīnd au venit alegători la secţii de votare cu
buletine de vot puse īn plicuri ştampilate cu colţul din stīnga sus
tăiate şi avīnd marcat primul candidat la preşedinţie pe listă.
Buletine de vot goale / neştampilate cu colţuri tăiate au fost, de
asemenea, răspīndite īn afara secţiilor de votare. Īn anumite ocazii a
fost mai mult de un alegător īn cabina de vot, s-a eliberat mai mult de
un buletin de vot pentru o persoană, au fost eliberate buletine de vot
unor persoane care nu aveau actele necesare, au fost create ilegal
„liste speciale de alegători”. Īn anumite secţii de votare sigiliile de
pe urnele de vot au fost avariate sau īndepărtate īn totalitate.
4. Acţiunile Birourilor electorale judeţene au fost caracterizate de
violări directe ale codului electoral al Republicii Azerbaidjan.
Rezultatele electorale din secţiile de votare nu au fost citite sau
aduse la cunoştinţa tuturor; nu au existat voturi de admitere sau
respingere a proceselor verbale provenite din secţiile de votare īn
cadrul Birourilor electorale judeţene; procesele verbale din secţiile
de votare au fost, īn majoritate, īnaintate Birourilor electorale
judeţene ori ca „schiţe”, sau completate cu creionul, nu cu pixul, sau
chiar goale – necompletate deloc dar avīnd semnătura membrilor
comisiei. Procesele verbale īnaintate de secţiile de votare au fost
coracte īn cadrul Birourilor electorale judeţene iar, uneori, procesele
verbale ale secţiilor de votare au fost completate īn īntregime īn
cadrul Birourilor electorale judeţene. De multe ori, procesele verbale
din secţiile de votare au fost aduse la Birourile electorale judeţene
de persoane care nu aveau acest drept sau procesele verbale au fost
aduse fără buletinele de vot. Procesele verbale foarte rar – rezultate
ale voturilor īn circumscripţii electorale şi secţii de votare – au
fost afişate īn timp. De multe ori observatorilor internaţionali le-a
fost refuzate eliberarea de copii ale proceselor verbale īn secţiile de
votare sau la Birourile electorale judeţene. Observatorii locali şi
reprezentanţilor candidaţilor la preşedinţie īn general le-au fost
refuzate procesele verbale. Observatorii
internaţionali au putut foarte rar intra īn camera unde informaţiile
despre rezultatele electorale provenite de la secţiile de votare au
fost introduse īn calculator şi transmise Biroului electoral central.
Tuturor observatorilor locali le-au fost refuzat o astfel de
oportunitate. Aceste şi alte violări observate de
către observatorii DEE īn toate cele 124 de circumscripţii electorale
le-au adus la următoarele concluzii cu privire la alegerile
prezidenţiale din Azerbaidjan din data de 15 octombrie 2003: • Alegerile nu au fost libere, pentru că exprimarea dorinţei cetăţenilor din Azerbaidjan a fost restrīnsă; • Alegerile nu au fost egale pentru că o parte a cetăţenilor azerbaidjeni nu şi-au putut exercita dreptul la vot; • Alegerile nu au fost corecte, fapt probat de manipulările şi falsificările deschise semnalate: •
Alegerile nu au fost transparente pentru că dreptul legal de observare
a procesului de vot, a numărării şi centralizării voturilor a fost
violat īn multe din cazurile studiate.
Alegerile – aşa cum au
fost ele – au fost desfăşurate cu violări majore ale legilor Republicii
Azerbaidjan, fără a menţiona violările grosolane ale standardelor
internaţionale.
Īn
această situaţie, dat fiind faptul că nici un criteriu de evaluare a
procesului electoral nu a fost satisfăcut, observatorii misiunii IDEE
au concluzionat că alegerile prezidenţiale din data de 15 octombrie
2003 din Republica Azerbaidjan nu pot fi calificate ca, ceea ce īn
lumea civilizată se numeşte, „alegeri”. Baku la 18 octombrie 2003
Raport comun al Adunării Parlamentare al OSCE şi Adunării Parlamentare al CE şi OSCE/ODIHR Misiune internaţională de observare a alegerilor din Azerbajdan
Proces de vot īn general corect īn Azerbaidjan, dar procesul electoral este, īn anumite aspecte, īncć īn deficienžć fažć de standardele internaţionale
Baku, 16 octombrie 2003 – Procesul de votare din alegerile desfăşurate
īn 15 octombrie īn Azerbaidjan a fost īn general bine administrat
īn majoritatea secţiilor de votare, dar īntregul proces electoral nu
satisface standardele internaţionale īn anumite aspecte. Observatorii
internaţionali au semnalat un număr de ilegalităţi īn numărare şi
centralizare. Acestea sīnt concluziile Misiunii internaţionale de
observare a alegerilor (IEOM) īn Baku, desfăşurat de Biroul pentru
Instituţii Democratice şi Drepturile Omului (ODIHR) al Organizaţiei
pentru Securitate şi Cooperare īn Europa (OSCE) şi Adunarea
Parlamentară a OSCE şi al Consiliului Europei. Misiunea şi-a publicat
concluziile preliminare astăzi, pe baza activităţii a vreo 600 de
observatori, incluzīnd mai mult de 40 de parlamentari.
„Sīntem īngrijoraţi de tensiunile născute din nivelul scăzut de
īncredere reciprocă existentă īn societate. Īndemnăn toate partidele să
exercite reţinere. Aceste alegeri au arătat o vitalitate crescută a
vieţii politice şi eforturi serioase īn Azerbaidjan spre democraţie şi
standarde internaţională” a spus Giovanni Kessler, preşedintele
delegaţiei Adunării Parlamentare a OSCE şi coordonatorul special a
Biroului preşedintelui OSCE pentru Misiunea de Observare OSCE pe termen
scurt.
„Sperăm că acest alegeri vor putea marca o nouă perioadă īn Azerbaidjan
īn care progresul poate fi realizat prin īncredere şi cooperarea
tuturor forţelor democratice din ţară. O dezvoltare bună a procesului
democratic este un proces crucial pentru acreditarea democratică a
ţării. Cerem tuturor actorilor politici să adere la standardele de
legalitate şi democraţie atunci cīnd īşi apără ideile politice diferite
şi legitime, a spus Guillermo Martines Casan, preşedintele Delegaţiei
Adunării Parlamentare a Consiliului Europei.
Peter Eicher, preşedintele Misiunii de Observatori ODIHR a adăugat:
„Aceste alegeri au constituit o oportunitate ratată pentru un proces
electoral democratic autentic. Am fost deosebit de deranjaţi de nivelul
intimidărilor şi de condiţiile inadecvate oferite candidaţilor īn
timpul campaniei. Progresele viitoare spre alegeri democratice for
depinde īn primul rīnd şi īn principal de voinţa politică a
autorităţilor.” De o īngrijorare deosebită
erau numeroasele cazuri de violenţă, inclusiv cele din noaptea
alegerilor. Īn general, condiţiile de campanie au fost, īn mod evident,
inegale. O modalitate de intimidare a suporterilor opoziţiei a umbrit
atmosfera politică. Accesul candidaţilor din partea opoziţiai la mass
media de stat sau independent, īn afara emisiunilor gratuite, a fost
foarte dezechilibrat. Candidaţii opoziţiei trebuia să facă faţă unor
restricţii severe īn cadrul mitingurilor politice.
Au existat totuşi unele aspecte pozitive. Votanţii au putut alege īntre
opt candidaţi. A existat o campanie activă cu participare publică.
Candidaţii opoziţiei au putut critica autorităţile. Noul cod electoral
a inclus mai multe prevederi īmpotriva fraudei. Comisia Electorală
Centrală a publicat imediat şi detailat rezultatele din secţiile de
votare conform solicitărilor. Aceasta a conferit un grad de
transparenţă fără precedent alegerilor.
Instituţiile care alcătuiesc IEOM sīnt gata să continue dialogul cu
autorităţile şi societatea civilă din Azerbaidjan īn vederea
soluţionării īngrijorărilor rezultate din aceste alegeri. (traducere neoficială)
Pagina 19
G16 dupć 6 luni
Peace Corps Romania a organizat un training pentru Grupul Voluntarilor
16 (G16) şi pentru organizaţiile partenere īn Sibiu īn perioada 21-29
septembrie. Peace Corps Romania organizează această conferinţă după o
perioadă de 6 luni, timp īn care voluntarii s-au acomodat şi au lucrat
īn localităţile unde au fost repartizaţi. Scopul conferinţei este
oferirea unui training adiţional pentru voluntari şi o oportunitate de
a purta o discuţie cu colaboratorii lor cu privire la succesele şi
provocările īntīlnite īn relaţia agenţiei cu voluntarul repartizat.
Voluntarii Peace Corps au sosit īn Sibiu duminică, pe 21 septembrie şi
au petrecut dimineaţa de 22 septembrie lucrīnd pe grupe īn funcţiile de
domeniile de serviciu. Grupul 16 include voluntari īn domeniul
ecologiei, specialişti IT şi consultanţi īn domenii sociale. Şedinţeşe
au inclus domenii ca disponibilitatea finanţării Peace Corps Romania
prin două programe care include „The Small Project Assistance Grant
Programme” şi Programul de Parteneriat Peace Corps. Alte şedinţe au
inclus acomodarea culturală cu comunitatea locală īn care au fost
repartizaţi voluntarii şi o prezentare ţinută de către coordonatorul
īnsărcinat cu siguranţa şi securitatea voluntarilor.
Colaboratorii din partea organizaţiilor neguvernamentale a participat
la şedinţa de după-masă a conferinţei unde agenţiile selectate au
furnizat informaţii despre surse financiare disponibile pentru proiecte
şi au revizuit propriile proiecte. Şedinţa de deschidere a
colaboratorilor a inclus o discuţie despre scrierea de proiecte şi
finanţările disponibile, prezentată de Lįszló Potozki, directorul
Fundaţiei pentru Parteneriat din Miercurea Ciuc.
Şedinţa de deschidere din 23 septembrie a inclus o analiză a primelor
cinci luni petrecute la organizaţiile desemnate, prezentate de către
voluntarii Peace Corps şi colaboratorii acestora, fiind urmată de
şedinţe privind strategiilor de dezvoltare şi necesităţile
trainungurilor pentru colaboratori. După o pauză, invitaţii au
prezentat cele mai reuşite practici din domeniu.
După-masa voluntarii Peace Corps au asistat la o sesiune din domeniul
medical, īn timp ce colaboratorii lor au continuat discuţia cu privire
la necesitatea trainingurilor. Ultima şedinţă a zilei a inclus o
discuţie despre direcţiile de viitor ale sectorului. Prima īntīlnire
din 24 septembrie a inclus o discuţie despre oportunităţile colaterale
a voluntarilor Peace Corps de a lucra īn comunităţile īn care trăiesc
din Romānia. Printre referenţa s-a numărat şi Ovidiu Bujorean (Leaders
Roumania), Dan Licsandru (Agenţia Naţională Antidrog) şi Adrian
Cămărăşan de la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării.
Aceasta a fost īntīlnirea finală pentru colaboratori.
După o pauză, o discuţie privind activităţile de gender şi dezvoltare
īn Romānia a fost condusă de Ioana Negrău. După masa s-au vizitat
locurile istorice ale Sibiului. Voluntarii Peace Corps au vizitat
muzee şi alte puncte istorice, joi 26 septembrie, īnainte de īnceperea
cursurilor de limbă romānă de vineri. Exerciţiile interculturale şi
lingvistice au continuat duminica, voluntarii īntorcīndu-se luni la
organzaţiile unde au fost repartizaţi. Şedinţele au inclus subiecte ca
serviciile sociale īn Romānia, structura guvernului şi o testare
lingvistică. Conferinţa a constituit o ocazie
pentru colaboratori de a cunoaşte mai bine personalul Peace Corps
Romānia şi de a discuta interesele şi necesităţile comune. Jean Salls
(traducere de Kovįcs Gyöngyvér)
Pagina 20
Politică pe bani publici
La data de 26 septembrie 2003 a avut loc prezentarea proiectului
Politică pe bani publici, realizat de Institutul pentru Politici
Publice din Bucureşti īn parteneriat cu Liga Pro Europa. La īntīlnire
au participat Virįg György (preşedintele Consiliului Judeţean), Marius
Paşcan (Director, Primăria Municipiului Tīrgu-Mureş), Nicolae Havrileţ
(Acţiunea Populară, preşedintele filialei Mureş), cīt şi reprezentanţii
mass mediei locale şi naţionale (10 publicaţii, posturi TV, agenţii de
presă) iar din partea organizatorilor Valerian Stan şi Adrian Moraru
(IPP), Smaranda Enache şi Haller Istvįn (LPE). Parlamentarii judeţului
Mureş nu au dat curs invitaţiilor.
Proiectul
Politică pe bani publici, ce se desfăşoară īn perioada 15 septembrie -
30 octombrie 2003, şi-a propus investigarea mecanismelor prin care
banii publici sīnt folosiţi īn scopuri electorale, īn vederea
asigurării unei campanii electorale corecte īn anul 2004. Temele de investigaţie, stabilite īn urma discuţiilor cu partenerii de proiect, sīnt: • deturnarea fondurilor publice prin programe guvernamentale; • acordarea de ajutoare sociale īn scop electoral; • folosirea proprietăţii publice īn scopuri politice; • influenţe politice īn acordarea creditelor pentru autorităţile locale; • festivaluri şi zile ale oraşelor cu propagandă electorală;
• controlul mijloacelor mass media īn scopuri politice şi electorale; • lucrări publice mult supralicitate; • donaţii fictive; • pierderi ale companiilor ce alimentează bugete de partid.
Metodele de colectare a informaţiilor includ solicitări scrise īn baza
Legii 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public
şi organizarea unor interviuri cu actori cheie de pe plan local
(ziarişti, reprezentanţi ai partidelor politice, reprezentanţii
autorităţilor locale şi ai regiilor, instituţiilor publice
descentralizate, sindicalişti, reprezentanţi ai societăţii civile).
Proiectul urmează să se finalizeze printr-un studiu al fenomenului
utilizării banilor publici īn politică, şi va reprezenta unul dintre
principalele elemente pentru elaboarea unui ghid privind trasparenţa
finanţării partidelor politice, ce se va pune la dispoziţia partidelor
īnainte de alegerile din 2004.
(H.I.)
|