::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::




Gazeta Ligii PRO EUROPA Liga hķrlapja – 6-7-8 / 2002     

Sumar:

pag. 1:     Laura Ardelean: Universitatea de Vară Transsylvania — Ilieni 2002
pag. 2:     Calendar – Naptįr
pag. 3:     HALLER Istvįn: Despre o normalitate anormală
pag. 4:     Colegiul Democraţiei: După opt ani
pag. 5:     Finalul ediţiei a VIII-a
pag. 6:     Dracula īncotro?
pag. 7:     Raportul Comitetului Patrimoniului Mondial
COMUNICAT
pag. 8:     Reportaj din „Oraşul fericit“
pag 9       Forumul Constituţional*
pag 10:    altera 17-18: Identităţi culturale periclitate
pag 11:    Noi intrări īn biblioteca LPE
pag 12:    Scrisoare adresată Ambasadei SUA şi răspunsul Ambasadorului

 
 

Pagina 1
Universitatea de Vară Transsylvania — Ilieni 2002


    Īn luna iulie, cīnd Centrul Intercultural al Ligii PRO EUROPA a organizat Universitatea de Vară Transsylvania, centrată pe problematica complexă şi īntrucītva tabuizată, nici organizatorii şi nici participanţii nu bănuiau că tema o să deschidă colecţia de toamnă – iarnă a partidului de guvernămīnt. „Iniţiativă – experiment de a organiza o universitate de vară care să fie dedicată īn totalitate problemei regionalismului – şi īn cadrul acestei dezbateri, discutării tendinţelor regionaliste sau de regionalizare, a aspectelor identitare, economice, politice, macro-politice care sīnt legate de problema regionalismului — la această universitate de vară v-am invitat.” (Smaranda Enache, īn cuvīntul de deschidere)
    De altfel istoria „regionalismului şi regionalizării“ īn Romānia post-decembristă a fost una — cum altfel dacă nu — originală, mioritică, sinuoasă şi neclară. „Īn 1989/1990 o primă abordare a federalismului a apărut īntr-o revistă care īntre timp a dispărut (şi care se numea „Liberalul“...) Dan Amedeo Lăzărescu a scris acolo un prim articol despre federalism şi chiar posibila federalizare a Romāniei īn care susţinea anumite teme legate de provinciile istorice. După care, nu a urmat nici o reacţie. Guvernul format de FSN, īntr-o primă fază, spre surprinderea multora dintre noi a numit un domn care ulterior a devenit senator FSN, domnul Moţiu cu un titlu destul de exotic pentru noi cei care ieşeam din comunism — a fost numit guvernator pe problemele Transilvaniei (sic). Primul partid apărut pe scena politică romānească care a avut o conotaţie localistă sau regionalistă a fost PUNR. Iniţial se numea PUNRT (T-ul provenea de la Transilvania), T-ul a dispărut după un an de zile cīnd partidul avea deja interese la nivel naţional. După care nu a mai urmat nimic propriu zis pe scena politică. Un interes pentru, să zicem, reprezentarea politică a pulsiunilor regionaliste ŕ la Partidul Moldovenilor a avut īnsă o existenţă scurtă.“ (Smaranda Enache)
Au venit apoi dezbaterile mai specializate din „Altera” şi, mai tīrziu, „Provincia“ iar īn decembrie 2001 trendul a fost lansat şi pentru publicul larg de celebrul „Memorandum“. Acest haute couture nu a putut fi digerat de politicienii vremii. Lansat de „nişte rătăciţi“ (Adrian Năstase), considerat o „tīmpenie“ (Ioan Rus) el a fost repede pus la colţ, anatemizat, excomunicat: „«Avertismentul meu de atunci, tratat cu un oarecare scepticism de unii, se confirma. Nu este cu totul īntīmplator faptul că această temă este lansată acum, īnainte de clarificările īn ceea ce priveşte Legea statutului maghiarilor promovată de guvernul Orbįn», susţine premierul Năstase. El este de părere că nu trebuie acordată atenţie găsirii unor formule de organizare administrativă «din perioade trecute», revenirii la voievodatele sau cnezatele din secolul al 13-lea sau «cum să-i facem pe romāni să se īnchidă fiecare īn provincia sa». «Acestea sīnt basme pentru copii», spune Năstase.” (Divers). „O asemenea idee este absolut absurdă. Este o temă ce nu trebuie luată īn dezbatere, iar propunerea īnfiinţării de parlamente regionale este neavenită” completa Partidul Democrat sub declaraţia lui Viorel Pană. Nici alte partide nu au avut o poziţie diferită.
    Īmpotriva „curentului”, Liga PRO EUROPA a avut īnsă curajul să pună īn discuţie īn cadrul universităţii de vară această temă. La Ilieni s-au discutat teme neagreate de partidul de guvernamīnt ca: „Regionalism īn Europa, regionalism īn Romānia”, „Transilvania — o economie īn derivă?”, „Transilvania politică, politica Transilvaniei”, „Identitatea transilvană — o naţiune de voinţă” şi s-au construit paradigme īn cadrul atelierelor: Transilvania — actor global politici de cooperare internaţională, Politici regionaliste īn Romānia de azi, Criza economiei clasice īn Transilvania, Infrastructuri necesare, Perspective: servicii, societatea informaţională, turism cultural, agricultură ecologică, Mitul identităţii transilvane, Identitatea transilvană nostalgie sau proiect, etc. Cei care au răspuns īn iulie la „complot“ au fost: Bodó Barna, Ioan Traian Ştefan, Smaranda Enache, Claudiu Coşier, director Agenţia de Dezvoltare 6 Nord Vest, Csutak Istvįn, expert, Agenţia de Dezvoltare 7 Centru, Mįtis Jenő economist, Kolumbįn Gįbor, Mircea Teaha, vicepreşedinte Liga Transilvania-Banat, Sįrkįny Kiss Endre, Szokoly Elek, Ionuţ Popescu, Toró T. Tibor, Sabin Gherman, Molnįr Gusztįv, Ioan Avram Mureşan, Marius Cosmeanu, Klaus Johannis, Horvįth Istvįn, Wolfgang Wittstock, Al. Cistelecan, Gabriel Andreescu, Bakk Miklós alături de 42 de tineri studenţi şi absolvenţi de facultate din Cluj, Tārgu-Mureş, Timişoara, Arad, Oradea, Brăila, Bucureşti, Tārgu-Jiu, Iaşi, Buzău, Hunedoara, Bălan, Tārgu-Secuiesc, etc. Mai trebuie precizat că deşi au fost invitaţi, reprezentanţii PSD au lipsit cu desăvīrşire?
    Iată īnsă că cei care huiduiseră conceptul lansat de societatea civilă s-au hotărīt subit să-l spele, să-l pieptene, să-l transforme şi să-l prezinte īn varianta gata de purtat īn deschiderea colecţiei de toamnă. Să fie de vină faptul că o mare parte din banii UE nu pot fi accesaţi decīt de către regiuni? „Guvernul ar putea modifica, după 2004, sistemul administrativ-teritorial al Romāniei, punīnd accentul pe dezvoltarea regională” a declarat primul designer,  Adrian Năstase. „Deocamdată mi se pare absolut necesar să lansăm această dezbatere. Cred că este foarte important pentru noi toţi să īnvăţăm din experienţa europeană, din experienţa unor ţări care, ca şi noi, au fost nevoite să se reorganizeze pentru a fi compatibile cu modelele europene. De aceea, īn perspectiva intrării noastre īn UE, pentru 2007, trebuie să lansăm, īncă de pe acum, o dezbatere legată de aceste aspecte — regionalism şi dezvoltare regională, descentralizare, un   raport echilibrat īntre nivelul central şi nivelul local şi, bineīnţeles, despre o mai bună organizare administrativ-teritorială”.
    Că Romānia are nevoie de haina regionalizării este deja cunoscut, problema care īnsă rămīne este cum va arăta īnsă aceasta o dată ce va ieşi din producţia pesedistă, căci gurile rele spun că nu prea se va potrivi conceptului iniţial care īmbina practicile europene cu tradiţia istorică. Fiindcă lucrurile sīnt clare, dacă croiala va fi greşită şi colecţia va semăna mai degrabă cu produsele din bazarurile orientului nu vom mai avea nici material pentru o nouă īncercare şi aşa prost īmbrăcaţi vom bate cam degeaba la porţile Europei.
 
Laura Ardelean

  
Pagina 2
  
Calendar 


1-2 iunie: Īmbunătăţirea relaţiilor interetnice īn sud-estul Europei. Īntīlnire regională la Belgrad. Din partea LPE a participat Laura ARDELEAN.

1-16 iunie: Proiectul Les sept sages īn cantonul Jura, Elveţia. Din partea LPE a participat Smaranda ENACHE.

4 iunie: Masa rotundă cu ocazia Zilei Internaţionale a Copilului, organizată de Liga Pro Europa īn colaborare cu Consiliul Judeţean Mureş.

8 iunie: Doctrine politice, curs la Colegiul Democraţiei, susţinut de Cristian Pārvulescu, politolog.

20-22 iunie: Savaria Summer University de la Kőszeg, Ungaria. Din partea LPE au participat Smaranda Enache şi Szokoly Elek.

9-14 iunie: Universitatea de Vară Transsylvania, organizată de Liga Pro Europa la Ilieni.

16-22 iunie: Dezvoltarea politicilor locale, īn organizarea Federaţiei Autorităţilor Locale, la Buşteni. Din partea LPE a participat Haller Istvįn.

22 iunie: Administraţia publică locală, curs la Colegiul Democraţiei, susţinut de Csegzi Sįndor, viceprimarul municipiului Tīrgu-Mureş.

24-29 iunie: 26th UNESCO World Heritage Meeting, Budapest. Din partea LPE a participat Kacsó Judit-Andrea.

4 iulie: Conferinţă de presă. a LPE referitor la Campania S.O.S. Sighişoara.

10 iulie: Participarea studenţilor Colegiului Democraţiei la şedinţa Consiliului Municipiului Tīrgu-Mureş, atelier.

10-12 iulie: Conferinţa inaugurală a Forumului Constituţional organizat de Consiliul Forumului Constituţional şi Asociaţia Pro Democraţia la Bucureşti. Din partea LPE au participat Haller Istvįn.

19 iulie: Sesiune publică: Primăria Tinerilor. Absolvirea studenţilor Colegiului Democraţiei, īnmīnarea diplomelor.

24-26 iulie: Universitatea de Vară Bįlvįnyos, organizată la Tuşnad. Din partea LPE a participat Smaranda Enache şi Szokoly Elek.
    
Pagina 3

Despre o normalitate anormală


    Recent, Corneliu Vadim Tudor, senator al Parlamentului Romāniei din 1992 unde reprezintă Partidul Romānia Mare (pentru īmprospătarea memoriei: partid de guvernămīnt īn timpul mandatului 1992-1996, īmpreună cu PDSR — actual PSD — şi PUNR), a trimis o scrisoare abjectă ambasadorului SUA din Bucureşti, Excelenţei Sale Michael Guest. Personal, consider că a cita din această scrisoare este sub demnitatea foii de hīrtie, prin urmare nici nu mă voi referi la textul ei. Ceea ce mi-a stīrnit interesul a fost modul īn care unii politicieni au reacţionat (citatele provin din cotidianul Adevărul).
    „Scrisoarea lui Vadim Tudor aduce un prejudiciu Romāniei” — afirmă Valeriu Stoica. Nu doar această scrisoare. Ci declaraţiile făcute īncă din 1990, la adresa comunităţii maghiare sau a unor lideri maghiari (din motive similare celor arătate mai sus, din nou nu cita). Dar atunci PNL (şi personal Valeriu Stoica) nu a luat atitudine. De ce? Folosim o dublă măsură, una pentru ambasadorii SUA şi una pentru membrii comunităţii maghiare? Sau jignirile adresate maghiarilor nu deranjează urechi liberale? „Pentru cine-l cunoaşte, gestul e normal. O normalitate anormală, cu care Romānia s-a obişnuit, din păcate, īn ultimii 12 ani.” Să rememorăm: cīnd un număr de organizaţii civice, īn perioada īn care Valeriu Stoica era ministru al justiţiei, a īntreprins o acţiune la Curtea Supremă de Justiţie, cerīnd scoaterea īn afara legii a Partidului Romānia Mare din cauza iniţiativei de a crea lagăre pentru romi, nu a existat un sprijin politico-moral pentru acţiune. Era vorba doar de nişte romi, nu de ambasadorul statului de care depinde lărgirea NATO. Nu sīnt capabil să sesizez diferenţe, poate īn naivitatea mea consider că Michael Guest, cu tot respectul faţă de dīnsul, nu este cu nimic mai intangibil, mai presus, decīt un biet maghiar sau rom. Cineva care se consideră liberal ar trebui să īnţeleagă această mentalitate, ba chiar să o īmpărtăşească.
    Nu demult coleg la guvernare, Viorel Hrebenciuc declară: „Handicapatul politicii romāneşti, C. V. Tudor, a produs o nouă mostră de tembelism. [...] Vai de cei care īl suportă pe acest neisprăvit”. Īn perioada de tristă amintire Vadim Tudor nu era doar suportat, dar şi susţinut de PDSR, i s-a dat guvernarea „īn mīnă”. Poate de aici similaritatea de stil, care īn esenţă este confundabil cu al celui despre care se vorbeşte. Din nou rămīn surprins: Vadim Tudor poate fi jignit, crezīnd că asta arată bine la Washington? Nu metoda īn sine se condamnă, ci doar că această metodă s-a aplicat unei persoane sus-puse?
*
    Din punct de vedere juridic, situaţia este cīt se poate de clară şi neclară. Codul nostru penal, la articolul 171, intitulat Infracţiuni contra reprezentantului unui stat străin, prevede: „Acţiunea penală se pune īn mişcare la dorinţa exprimată de guvernul străin”. Īn limbaj cotidian: Vadim Tudor nu poate fi pus să răspundă pentru declaraţiile sale decīt dacă Guvernul Statelor Unite cere expres acest lucru. Ceea ce, cu siguranţă, nu se va īntīmpla. Politicienii de dincolo de Ocean ar putea considera că este sub demnitatea lor să reacţioneze la un astfel de atac.
    Dar, ipotetic, să ne gīndim, ce s-ar īntīmpla dacă s-ar depune o plīngere penală de către Guvernul SUA. Foarte probabil Vadim Tudor ar pierde procesul şi ar ajunge pe partea cealaltă a gratiilor. Happy end! Sau nu? Ce ar simţi celelalte victime ale distinsului senator, care au acţionat pentru jigniri la fel de abjecte, fără un rezultat palpabil? Ca să ţi se facă dreptate, trebuie să fii ambasador, şi nu al oricărui stat şi oriunde, ci al SUA şi la Bucureşti...
 
 HALLER Istvįn
 
 Pagina 4
    
După opt ani

    Unul dintre cele mai vechi programe iniţiate de Liga Pro Europa este şi Colegiul Democraţiei care a īmplinit īn acest an al optulea an de existenţă.
    Se poate spune fără exagerare că, asemeni LPE, una din primele organizaţii non-guvernamentale din Romānia, apărută imediat după 22 decembrie 1989, Colegiul Democraţiei se numără printre primele programe educaţionale pentru tineret, iniţiate īn ţara noastră. Dacă īn ultimii ani prezenţa tot mai crescută a unor forme de educaţie, precum tabere sau universităţi de vară, ca, de exemplu, cele de la Bįlvįnyos, Izvorul Mureşului, Amara sau Ilieni, ce vizează formarea tīnărului cetăţean sau a noului „homo politicus”, sīnt un fapt obişnuit, la īnceputul anilor ’90 aceasta era o raritate. Dintre acestea, Universitatea de vară „Bįlvįnyos”, apărută īn 1990, unde şi LPE a fost co-organizatoare, a devansat doar cu patru ani Colegiul Democraţiei.
    Ideea care a stat la baza creării acestui proiect a pornit de la insuficienţa noţiunilor de civism, sociologie şi politologie existente la acea vreme īn programa analitică a liceelor, deci īn mod implicit necesitatea completării acesteia printr-o suită de prelegeri, mese rotunde, ateliere de lucru sau deplasări la diverse instituţii de stat, toate īntrunite īntr-un proiect numit Colegiul Democraţiei. Astfel, tinerilor urmau să le fie aduse mai aproape instituţiile statului de drept, principiile care le guvernează şi nu īn ultimul rīnd pe cei aleşi să le conducă. Dialogul cu aceştia, dar şi al tinerilor īntre ei urma să fie arma cunoaşterii.
    Prin conţinut şi maniere de lucru, acest program urma să astupe acest gol existent la acea vreme īn sistemul educaţional romānesc.
    Audienţa de care s-a bucurat de la bun īnceput şi apoi de-a lungul anilor, īn rīndul tineretului studios şi nu numai, a constituit un prim semnal că proiectul răspunde unei necesităţi īncă nesatisfăcute. De fiecare dată, la īnceputul oricărei noi ediţii a Colegiului, numărul candidaţilor depăşea cu mult posibilităţile materiale ale acestuia.
    Implicarea ulterioară a absolvenţilor Colegiului īn viaţa socială, abordarea cu succes de către aceştia a unor profesiuni legate implicit de cunoştinţele dobīndite aici, a constituit un alt semnal de reuşită. Avem la ora actuală studenţi la drept, ştiinţe sociale sau politice, la jurnalistică, dar şi ziarişti, cadre universitare, funcţionari īn administraţia publică locală, care au absolvit cu ani īn urmă Colegiul Democraţiei, numărul actual al absolvenţilor depăşind cifra de 180.
    La fiecare sfīrşit al unui an de studiu, participanţii Colegiului au ca ultimă şedinţă de lucru „Primăria Tinerilor”, o formă de interactivitate asumată de aceştia. Tinerii organizează o şedinţă sui-generis a Consiliului Municipal, īn care primarul, consilierii, secretarul de şedinţă etc. sīnt ei īnşişi, tematica şedinţei aparţinīndu-le de asemenea. Deşi este doar un exerciţiu, seriozitatea şi convingerea cu care tinerii şi-au asumat rolul au convins şi entuziasmat pe titularii acestor posturi, primar şi consilieri, aflaţi īn sală.
    Nu este de acum un secret faptul că proiectul de repunere īn circuitul turistic a Cetăţii Tg.Mureş a fost prezentat la Primăria Tinerilor la fel ca şi instituirea īn cadrul Primăriei a unui Birou de Informare a Publicului, colegiştii asumīndu-şi un rol de pionierat.
    Se poate pune īntrebarea dacă la ora actuală această formă de educaţie mai este sau nu necesară. Datele de care dispunem arată că īn pofida introducerii īn īnvăţămīntul de stat a noţiunilor de civism şi de drepturile omului, acestea nu sīnt suficient predate.
    Noţiuni elementare de istorie şi cultură ale comunităţilor etnice, altele decīt cea romānă, aflate de secole īn spaţiul de viaţă romānesc, cooperarea regională şi subsidiaritatea ca pīrghie de bază īn administraţia locală sīnt īncă total absente īn programele de īnvăţămīnt. Din păcate, şcoala romānească se pricepe de minune să pregătească specialişti, nu īnsă şi cetăţeni. Fără cultivarea atitudinii civice īn rīndul populaţiei tinere, nu vom putea elimina politicianismul şi corupţia, asanīnd astfel neīngăduita rămīnere īn urmă a economiei romāneşti şi implicit a standardului de viaţă şi civilizaţie. Sīnt noţiuni disparate, īn aparenţă fără legptură, dar care īn realitate se intercondiţionează.
    Iată, deci, cīteva motive pentru care credem că ediţia a noua a Colegiului Democraţiei va fi necesară şi dorită de toţi tinerii interesaţi  īnspre mai bine.
    Să le urăm succes!

Mircea SUHĂREANU

Pagina 5

Finalul ediţiei a VIII-a


    Colegiul Democraţiei se īncheie īn fiecare an cu un program practic de exerciţiu al autonomiei locale: tinerii participanţi constituie pentru o zi Consiliul Municipal ad-hoc al oraşului Tīrgu-Mureş şi dezbat problemele comunităţii locale īntr-o sesiune publică.
    Īn acest an la Primăria Tinerilor au participat 24 de studenţi care au urmat cursurile acestui program timp de 10 luni. Pentru a putea pregăti cīt mai bine această şedinţă de consiliu, tinerii au participat la un curs despre organizarea şi funcţionarea Primăriei municipiului Tīrgu-Mureş, susţinut de domnul viceprimar Csegzi Sįndor după care au participat şi la şedinţa lunară a Consiliului Municipal. A urmat pregătirea sesiunii publice astfel: cursanţii au decis ordinea de zi şi problemele principale care urmau a fi dezbătute şi au ales prin vot secret „primarul” şi „preşedintele de şedinţă” pentru Primăria Tinerilor. Ei s-au īmpărţit pe grupe şi au pregătit materialele pentru fiecare punct de pe ordinea de zi.
    Studenţii avīnd „rolul” de consilieri au ales temele pe care le-au considerat a fi priorităţile oraşului. Īn „şedinţa de consiliu” din acest an au fost dezbătute problemele legate de: reamenajarea şi modernizarea Platoului Corneşti, crearea unei baze de date pentru facilitarea accesului la informaţia publică, construirea unei şosele de centură pentru ocolirea Tīrgu-Mureşului şi revitalizarea Cetăţii Medievale din Tīrgu Mureş.
    „Hotărīrile” votate de către colegişti au fost puse la dispoziţia celor prezenţi īn sală, cu speranţa ca şi de această dată ideile şi propunerile lor viabile să fie incluse pe agenda de lucru a realilor consilieri ai municipiului nostru.
    Cu această ocazie s-au īnmīnat diplomele de absolvire ale Colegiului Democraţiei, astfel numărul absolvenţilor a ajuns la 185.

KOVĮCS Gyöngyvér


        Eseuri de absolvire

        Anca RUS - Răspunderea cetăţeanului
        ANTAL Imola - Regionalism īn contextul actual
        BA Dieyna - Trăind alături de celălalt
        BĮTHORI Istvįn - Rolul democraţiei īn societate
        Sonia DAN - Minorităţi naţionale īn Romānia
        Dina FĂGĂRAŞ - Respectarea drepturilor copilului īn Romānia
        Svetlana ENACHE - Discriminare/Rasism
        JĮNOSI-RANCZ Zoltįn - Ceangăii
        JÓZSA Szidónia - Imaginea evreului
        Loredana JUCAN - Politicile şi instituţiile Uniunii Europene
        KATÓ Tamįs - A moldvai csįngók identitįsįról
        KILYÉN Ildikó - Dreptatea – valoare juridică sau iluzie optică?
        KOCSIS Lórįnt Zsombor - Az įllam
        KÓSA Lįszló - Magyar Bolyai Farkas iskola — kisebbség követelése, többség kötelessége?
        Leda PANAIOT - Aristotel - De la statul sclavagist la statul de drept
        Ligia PAMFILIE - Avortul (sau, acolo unde două drepturi se lovesc)
        Petruţa MĂRGINEAN  - Consiliul Europei: organizarea şi structurile de protecţie şi promovare a drepturilor       omului
        Marcela MOLDOVAN - Tinerii din ziua de astăzi
        SUBA Csongor - Stįtusztörvény, kedvezménytörvény?
        SZALÓ Ştefan - Conceptul etnic
        SZŐCS Blanka - Veszélyeztetett európai kultśra a jiddis!
        VARGA Emőke - Cea de a opta minune a lumii
        Varga Zsolt  - Európai identitįs
  

Pagina 6
  

Dracula īncotro?

 
    „Dracula” bīntuie prin ţară, negăsindu-şi locul nicăieri. Atīt de controversat de la īnceput, proiectul pare să se fi īndepărtat definitiv de Sighişoara, cu toate eforturile şi īncăpăţīnarea primarului Dorin Dăneşan, care īn ciuda opoziţiei multor foruri, īncă crede (oare?) că acest mega-kitsch va fi construit pe Platoul Breite. Şi a cam rămas singur, abandonat chiar  şi de ministrul turismului īn această aventură.
    La ultima şedinţă a Comitetului Patrimoniului Mondial de la Budapesta, s-a prezentat raportul delegaţiei mixte UNESCO-ICOMOS care a vizitat atīt Sighişoara cīt şi Platoul Breite īn cursul lunii martie a.c. Acest raport conţine o evaluare detaliată cu privire la proiectul construcţiei parcului de distracţii din mai multe puncte de vedere: locul construcţiei, mediul īnconjurător, arheologia, arhitectură şi design, viabilitate financiară, fazele construcţiei şi planificarea, infrastructura, segmenţi şi tipuri de turişti, impactul cultural, vizual şi cel asupra peisajului.
    „Īn decursul anului 2001, Centrul Patrimoniului Mondial a fost de mai multe ori informat asupra propunerii construcţiei a două parcuri tematice (Dracula Park şi Western Land) şi a unui teren de golf īn apropierea Centrului istoric al Sighişoarei”, foarte mediatizată din acestea fiind intenţia construirii parcului Dracula, dar fiind cuprins īn hotărīrea de Guvern şi terenul de golf, la care se renunţase tacit ulterior.
    Citind raportul am observat o serie de inadvertenţe īntre declaraţiile făcute de oficialităţile romāne īn ţară şi informările trimise către Centrul Patrimoniului Mondial. Primarul Sighişoariei, Dorin Dăneşan a declarat de nenumărate ori īn public că nu s-au dat nicioadată bani pentru restaurări şi renovări la Sighişoara nici de la bugetul central şi nici de la UNESCO. Interesant este că — conform raportului — observatorul statului membru, adică Romānia, la cea de-a 25-a sesiune a Comitetului Patrimoniului Mondial de la Helsinki, „a indicat că īn urmă cu cīţiva ani, autorităţile romāne au īnceput restaurarea unei largi părţi a localităţii şi o sumă de 120.000 USD a fost deja investită īn această activitate”. Dar ceea ce m-a suprins şi mai mult a fost informaţia primită de către misiunea mixtă īn legătură cu mărimea parcului, conform căreia „misiunea a fost informată că parcul tematic acoperă 46 ha din zona cea mai nordică a Platoului Breite (128 ha)”. Īn urmă cu ceva vreme se vehiculase această suprafaţă de 46 ha, dar niciodată nu a fost prezentat publicului un proiect nou, iar cel vechi – cel iniţial – al arhitectului Dan Covali se referă la 60 de ha.
    Acelaşi raport demontează şi argumentele oficialităţilor, care susţineau că prin amplasarea parcului pe Breite, Cetatea nu va suferi şi au adus drept exemple alte locaţii de parcuri de distracţie īn preajma unor situri de patrimoniu mondial. „Misiunea a observat că situaţia oraşului Sighişoara şi a parcului tematic propus nu este deloc comparabilă cu orice alt exemplu de parc tematic situat īn apropiere de monumente ale patrimoniului universal, menţionate īn discuţie: zona Prater īn apropierea Centrului istoric al Vienei (Austria), recent īnscris [pe lista patrimoniului mondial], Disneyland īn afara Parisului şi pe ţărmul Senei (Franţa) – amīndouă capitale cu un număr de turişti ridicat – sau parcul de distracţii Tripsdrill situat la 9 km depărtare de complexul de mănăstiri de la Maulbronn (Germania).”
    Fără nici o excepţie, toţi cei care au luat cuvīntul la această reuniune şi-au exprimat dezacordul cu privire la intenţia construirii parcului līngă Cetatea Sighişoarei şi, prin vocea reprezentantului Libanului, au cerut Comitetului să recomande ca parcul tematic să nu fie amplasat īn apropierea nici unui obiectiv de patrimoniu mondial din Transilvania. Nerespectarea recomandărilor şi punerea īn pericol a monumentelor aparţinīnd patrimoniului cultural mondial poate atrage după sine includerea acestora pe Lista patrimoniului mondial aflat īn pericol, iar īn cel mai grav caz, ca o măsură cu caracter punitiv la adresa statului membru, excluderea definitivă a monumentului de sub protecţia UNESCO. De asemenea, Comitetul Patrimoniului Mondial şi-a exprimat īngrijorarea cu privire la starea de conservare precară a sitului de patrimoniu mondial şi potenţialele impacte negative uriaşe, atīt culturale cīt şi de mediu, ale proiectatului parc tematic asupra sitului, cīt şi lipsa unui plan de management al monumentului istoric, conform solicitărilor celei de-a 25-a sesiuni din decembrie 2001 de la Helsinki. Statului romān i s-a solicitat ca să prezinte să īnainteze, pīnă la 1 februarie 2003, un raport cu privire la stadiul proiectului pentru a putea fi examinat la a cea de-a 27-a sesiune a comitetului din īn iunie/iulie 2003.
    Dracula bīntuie visele şi buzunarele, mai ales, ale investitorilor mici, care şi-au investit speranţele şi banii agonisiţi īn „cel mai ambiţios proiect de turism” al anului, care pare deveni cel mai mare eşec turistic al actualei guvernări. Impus de la centru, conform practicilor bine-cunoscute, proiectul a fost contestat de multe organizaţii neguvernamentale, dar şi de personalităţi culturale şi publice. Īn ciuda contestaţiilor interne, oficialităţile nu au arătat nici cea mai mică flexibilitate īn vederea mutării amplasamentului din apropierea Cetăţii Medievale. O oarecare deschidere a fost arătată de ministrul Dan Matei Agathon, doar după intervenţia unor personalităţi sau organisme internaţionale de prestigiu, semnīnd doar cu cīteva zile īnaintea īntīlnirii de la Budapesta o īnţelegere cu Fundaţia Mihai Eminescu Trust prin care se agrea schimbarea locaţiei iniţiale. Fapt salutat şi de către Comitetul Patrimoniului Mondial īn şedinţa din 27-29 iunie a.c.
    Văzīndu-se īntr-o situaţie ingrată, pe de o parte renunţīnd la amplasamentul iniţial prin această īnţelegere, iar pe de altă parte rămīnīnd dator cu nişte explicaţii īn faţa mai micilor sau mai marilor investitori, ministrul Dan Matei Agathon a recurs la un subterfugiu ieftin, īncercīnd să arunce pisica moartă īn curtea altora. După īntīlnirea de la Budapesta s-a angajat firma de consultanţă PriceWaterhouseCoopers pentru a face un studiu de fezabilitate a proiectului Dracula Park, păstrīnd īnsă amplasamentul pe Platoul Breite. Domnia sa īncearcă să se eschiveze spunīnd că cei care sīnt īn măsură să decidă viitoarea locaţie a parcului sīnt doar specialiştii firmei de consultanţă.
    Deocamdată un lucru este cert: Dracula se īndepărtează pe zi ce trece de Sighişoara. Rămīne īnsă de văzut unde īşi va găsi locul acest proiect, dar mai interesant va fi modul īn care vor fi justificate cheltuielile efectuate din banii adunaţi de la investitori.
    Sper că „aventura” Dracula Park īi va lumina pe reprezentanţii autorităţilor publice īn demersurile īntreprinse fără consultarea societăţii civile.

KACSÓ Judit-Andrea
 

Pagina 7
     
Raportul Comitetului Patrimoniului Mondial*
      – extras –


26 COM 21 (b) 67 Centrul istoric al Sighişoarei (Romānia):
Comitetul Patrimoniului Mondial,

    1. Luīnd notă de raportul misiunii mixte UNESCO-ICOMOS care a vizitat situl;
    2. Constată cu mare īngrijorare starea de conservare precară a sitului de patrimoniu mondial şi potenţialele impacte negative uriaşe, atīt culturale cīt şi de mediu, ale proiectatului parc tematic asupra sitului;
    3. Reaminteşte paragrafele de la 80 la 82 din ghidul operaţional;
    4. Īndeamnă Statul membru:

        1. Să intensifice conservarea proprietăţii ca o urgenţă, īnainte ca Comitetul să ia īn considerare luarea unor măsuri īn vederea includerii acestuia pe Lista Patrimoniului Mondial aflat īn pericol şi, īn această privinţă, să caute de īndată fonduri, atīt naţionale cīt şi internaţionale, şi să solicite pentru cele mai urgente lucrări de restaurare asistenţă tehnică de cooperare pentru prezervarea şi protecţia sitului de patrimoniu mondial. Comitetul reaminteşte că pot fi alocate fonduri, la cererea statului membru, din Fondul de Patrimoniu Mondial;
        2. Să formeze, ca o măsură de urgenţă, o echipă de coordonare responsabilă cu managementul sitului de patrimoniu mondial, anexată la administraţia oraşului, īn vederea elaborării unui plan de management integral, incluzīnd şi managementul turismului;
        3. Să ia īn considerare problemele sociale critice ale oraşului şi regiunii īn orice dezvoltare viitoare īn Sighişoara şi īn jurul ei, şi să ia īn considerare potenţialul de dezvoltare existent, reprezentat īndeosebi de un număr de situri de patrimoniu mondial aflate īn regiune, īn special pentru itinerarii culturale şi turism cultural;
        5. Ia notă cu satisfacţie de intenţia autorităţilor romāne de a reloca proiectatul parc tematic, ce a fost planificat la o distanţă de 1,5 km de situl de patrimoniu mondial;
        6. Solicită īn continuare statului membru să evite construirea Parcului īn vecinătatea oricăror situri de patrimoniu mondial din Transilvania;
        7. Solicită statului membru să definitiveze, cīt mai curīnd posibil, un plan de management pentru sit;
        8. Solicită statului membru să īnainteze, pīnă la 1 februarie 2003, un raport īn această privinţă şi cu privire la stadiul proiectului īn vederea examinării acestuia la a cea de-a 27-a sesiune a sa, īn iunie/iulie 2003;

* Doc. WHC-02/CONF. 202/25, pg. 51-52, UNESCO, Decisions of the 26th session of the World Heritage Committee, Budapest - Hungary, 24-29 June 2002.
  

Comunicat

    Membrii iniţiativei Campania SOS SighiŞoara salută concluziile celei de-a 26-a şedinte a Comitetului Patrimoniului Mondial al UNESCO, desfăşurată īntre 24-29 iunie 2002, care īntăreşte opiniile experţilor, personalităţilor culturale şi societăţii civile din Romānia, care au atras atenţia īncă din toamna anului 2001 că proiectul amplasării pe Platoul Breite a parcului de distracţii Dracula īncalcă legislaţia romānească şi internaţională privind protecţia mediului, a patrimoniului cultural şi principiile de bună administrare a banului public.
    Membrii iniţiativei Campania SOS SighiŞoara consideră că schimbarea locaţiei parcului īntr-o zonă care nu comportă riscuri de mediu şi patrimoniale este o victorie a societăţii civile romāneşti şi a presei independente. Respingem insinuările iniţiatorilor proiectului că acţiunile desfăşurate ar fi fost inspirate de interese străine. Singurul interes care animă membrii Campaniei este acela al repsectării drepturilor contribuabililor, al păstrării valorilor patrimoniale şi de mediu din Romānia care, prin unicitatea lor, constituie bazele sigure ale unei reale dezvoltări durabile, capabilă să asigure, pe termen lung, locuri de muncă şi prosperitate pentru comunităţile locale.
    Membrii iniţiativei Campania SOS SighiŞoara solicită iniţiatorilor proiectului amplasării Dracula Park la Sighişoara să-şi asume public responsabilitatea acestui eşec.
Solicităm totodată declanşarea imediată a unei anchete privind: cuantumul fondurilor publice investite īn proiect; situaţia financiară a SC Fondului de Dezvoltare Turistică Sighişoara SA; şi tragerea la răspundere a celor care au lansat, fără obţinerea avizelor necesare, un proiect comportīnd serioase riscuri financiare privind administrarea banului public, cu consecinţe extrem de negative asupra imaginii Romāniei.
    Membrii iniţiativei Campania SOS SighiŞoara solicită primului ministru tragerea la răspundere a ministrului turismului, care prin acţiunile sale riscante a indus īn eroare contribuabilii romāni, inclusiv pe şeful guvernului, promovīnd o inacceptabilă ingerinţă a factorului politic īn sfera economică. Este de nepermis ca la un an de lansarea acestui proiect contestat, Ministerul Turismului să delege unei firme de consultanţă străină, fie ea prestigioasă, formularea politicilor publice romāneşti.
    Membrii iniţiativei Campania SOS SighiŞoara īşi manifestă īntreaga disponibilitate de a participa direct la atragerea de fonduri şi formularea de proiecte viabile de turism cultural care să contribuie la restaurarea patrimoniului Cetăţii medievale, la imediata relansare economică a Sighişoarei şi la ocuparea forţei de muncă. Pentru realizarea acestui scop propunem constituirea de īndată, la nivelul judeţului Mureş a unei comisii care să elaboreze o alternativă de dezvoltare durabilă a Sighişoarei şi a altor comunităţi locale aflate īn aceeaşi situaţie.
 
       Liga Pro Europa       
   
Asociaţia Sighişoara Durabilă
  Smaranda Enache
   
Alexandru Goţa
Tīrgu-Mureş la 4 iulie 2002

NB: Campania SOS Sighişoara a fost iniţiată de Liga Pro Europa şi Asociaţia Sighişoara Durabilă īn noiembrie 2001 şi reuneşte cca.100 de organizaţii neguvernamentale, experţi, personalităţi publice şi culturale din Romānia.


Pagina 8
 
Reportaj din „Oraşul fericit“


    Am pornit spre Seliştad fără prea mare tragere de inimă īntr-o zi ploioasă de sfīrşit de iulie. Recomandasem cu cīteva luni īn urmă finanţarea unui proiect ce urma să se desfăşoare īn acest loc despre care nu ştiam mai nimic. Trebuia să fie o tabără pentru copiii din comuna Şoarş, o tabără īn care micuţii romāni, romi, maghiari şi germani să īnveţe īmpreună tainele Thaliei.1
    De la Sighişoara, drumul spre Agnita trece prin Brăneşti, un loc odinioară binecuvīntat cu o cetate săsească impresionantă şi care ni s-a arătat īntocmai ca vremea, mohorīt şi trist. De aici se desprind urmele unui fost drum, singura cale de acces spre Retiş, Bărcuţ şi mai apoi Seliştad. Vegetaţia crescută pīnă la drum, liniştea netulburată de nici un autovehicul m-a convins că la Seliştad nu poţi ajunge din greşeală. După porţiuni lungi de „junglă“ īn care nimeni şi nimic nu īţi putea semnala prezenţa omului īn zonă, se iveau sate odinioară prospere, construite īn jurul unei biserici cetăţi, azi īnconjurată de buruieni care şi-au făcut loc printre zidurile īn ruină. Case, fortăreţe săseşti, care au rezistat atīta vreme intemperiilor istoriei au căzut acum sub atacurile uitării. Fără acoperişuri, cu tencuiala căzută şi doborīte de vegetaţia sălbatică, cele mai multe dintre ele păreau un „no man’s land“. Puţinii oameni pe care i-am zărit semănau şi ei cu nişte fantome. Seliştandul s-a ivit din „junglă“ tocmai cīnd ploaia se īnteţise. Am străbătut satul pīnă la Biserica Cetate. Aici īnsă aveam să descoperim „Oraşul fericit“. (Boldog Vįros este denumirea maghiară a satului, păstrată din latină Felix locum alături de denumirea germană Seligstadt)
    Din fosta cetate s-au menţinut īn picioare Biserica Evanghelică2 , Casa Parohială, fosta Şcoală Germană şi Casa Fructelor3 , fiecare īn stadii diferite de renovare şi fiecare cu povestea sa. Īn Casa Parohială, cu ajutorul unor oameni generoşi, s-a reuşit īncropirea unei tabere de elevi. Ghidul nostru ad hoc, părintele Johannis Klein, organizatorul taberei, este cel care se ocupă de renaşterea acestui loc. Se găsesc aici trei dormitoare cu paturi suprapuse, o sală de mese, o bucătărie foarte tradiţională (aici am īntīlnit-o pe Frau Doina Şandru, profesoară de limba romānă şi care juca cu mult succes rolul de bucătăreasa taberei) şi o baie modernă cu facilităţi normale anilor 2000. Deşi funcţională, renovarea este īnsă doar parţială. Īn pivniţă au fost amenjate nişte mese de tenis dar renovarea continuă. Povestea „noului Seliştad“ īncepe la cimitirul din spatele Bisericii. „Aici este locul īn care noi aducem tot ce nu mai vrea sau nu mai poate să trăiască“ ne-a spus cu oarecare tristeţe părintele Klein.4  „Cīnd am venit aici, am crezut că primul lucru care ar trebui să-l īngrop este biserica. La ce să mai folosească o Biserică dacă nu mai are enoriaşi. Apoi am văzut că puţinii tineri din localitate obişnuiesc să vină aici īn cimitir. La īnceput nu i-am īnţeles, dar apoi am văzut cum viaţa poate să se nască chiar din moarte“, a continuat deja cu optimism şi ne-a arătat cum dintr-un mormīnt a crescut un mălin care a īmbrăţişat piatra funerară.
    Participanţii la tabără erau īntr-o parte din fosta şcoală, devenită pentru un timp de tristă amintire Cămin Cultural. Veniţi din satele din apropiere participnţii taberei şi mici şi mari se străduiau să ţeasă nişte covoraşe, pe care recunosc, nu aş fi fost īn stare să le fac. Nu au părut deloc surprinşi să ne vadă şi s-au oprit din „lucru“ doar pentru a ne face o demonstraţie de teatru. Izolaţi īn satele lor, parcă īncremenite, copiii frumoşi ai comunei Şoarş au dovedit o sensibilitate şi o īnţelegere deosebită a teatrului. Cu nume dure (ca viaţa pe care o duc), s-au lăsat conduşi de regizorul Markus Erwin şi au căpătat īncredere īn sine, īn parteneri şi mai ales o trăire deosebită a artei. „Teatrul este frumos, dar nu poţi să-l simţi numai dacă intri īn el“ ne-a spus un copil sfătos de nici 10 ani. Am mai aflat că la masă se roagă īn germană, că au īnvăţat să cīnte īn maghiară şi că īntre ei vorbesc mai mult īn romāneşte. Stafful completat de Klaus Biedermann, un luxemburghez īndrăgostit de Transilvania şi doamnele profesoare care conduc atelierele de ţesătorie schimbă cu uşurinţă conversaţia dintr-o limbă īn alta de parcă inima TRANSSYLVANIEI ar fi reīnceput după atīta timp să bată.
    Despre tabăra de la Seliştad aş mai putea scrie multe, importante sīnt īnsă, cred eu, dezvăluirile unui astfel de loc. Īn timp ce edificii patrimoniale atīt de vii, de umane şi mai ales adevărate se prăbuşesc, se īncearcă construirea unor iluzii fără valoare din rigips. Potenţialul turistic deosebit al regiunii rămīne īngropat asemeni drumului de acces iar cei ce reuşesc să ajungă acolo nu au nici măcar posibilitatea de camping. Şi nici Coca Cola. Şi am mai īnvăţat că Transsylvania există, aşteaptă numai să fie redescoperită.
    Dacă la sosire am considerat numele de Boldogvįros drept culme a cinismului, optimismul şi seninătatea celor de aici au devenit īnsă molipsitoare. Pe acoperişul Casei Fructelor, voluntarii germani au aşezat o roată de căruţă „ca să īşi poate face o barză cuibul“. Īn această primăvară nu a venit nici una dar roata a rămas şi oamenii aşteaptă o nouă primăvară. Iar mălinul din cimitir aşteaptă ca cineva să-l facă generic de documentar. Oraşul fericit şi-a găsit un protector. Au mai rămas īnsă atītea alte locuri care strigă după ajutor īnainte de a se stinge..... Le va auzi cineva?
Laura Ardelean
Note:
1. Īn cadrul proiectului „Dezvoltarea comunităţilor multietnice“ realizat de Centrul de Resurse pentru Diversitate Etnoculturală, Liga PRO EUROPA este partener īn modulul de grantgiving. Aceasta presupune printre altele realizarea de evaluări ale aplicaţiilor depuse. Unul dintre proiectele evaluate şi finanţate este „Sīntem mulţi şi diferiţi dar prieteni şi uniţi“ propus de Forumul Democrat al Germanilor filiala Făgăraş.
2. Deja obişnuiţi cu pardoxurile locului, nu ne-am mai mirat să descoperim īn Biserică un tablou datat īn 1890 īn care Isus este reprezentat evreu şi este īnsoţit de o fetiţă. „Hermann Hesse spunea că īntr-o operă de artă artistul īşi aşează sufletul. Acesta, după cum vedeţi şi-a aşternut tot sufletul, şi a murit la 33 de ani.“
3. Casa Fructelor, avea să ne spună părintele Klein, chiar era locul īn care toţi locuitorii Oraşului Fericit īşi păstrau fructele şi slănina. Pentru evitarea oricărei suspiciuni cheia casei era păstrată de două persoane care să nu aibă legături de rudenie cu proprietarii bunurilor depozitate. Īn plus, pentru sporirea siguranţei, mai era numit şi un responsabil cu slănina. Atunci cīnd proprietarii īşi luau acasă o parte din slănină acesta trebuia să fie prezent să aibă grijă ca slănina să se taie drept iar apoi să-şi aplice ştampila pe margine.
 4. Pentru o imagine autentică ar trebui precizat că părintele Klein este foarte tīnăr, că a studiat īn Israel şi Elveţia unde şi-a luat şi doctoratul şi chiar cīntă foarte bine la chitară.
 
Pagina 9
 

Forumul Constituţional*

    Īn perioada 10-12 iulie a.c. a avut loc, la Bucureşti, īn Palatul Parlamentului, Forumul Constituţional, organizat de Asociaţia Pro Democraţia īn parteneriat cu Camera Deputaţilor, cu scopul de a oferi un spaţiu dezbaterilor publice privind revizuirea Constituţiei Romāniei.
 
     Forumul Constituţional reprezintă o premieră: pentru prima data īn Romānia, īn jurul unei legi — chiar a Constituţiei — se realizează o largă dezbatere. La discuţii au fost chemaţi specialişti, reprezentanţii unor organizaţii neguvernamentale, sindicatelor, organizaţiilor patronale, mass-mediei. Mai mult: oricine poate să acceseze site-ul www.forumconstitutional.ro, şi să-şi formuleze opiniile, propunerile legate de revizuirea Constituţiei. Idee unică, idee mai mult decīt lăudabilă. Īntrebarea este dacă cineva va ţine sau nu cont de aceste opinii şi propuneri.
    Un participant — domnul Dumitru Tinu, director general al cotidianului Adevărul — şi-a exprimat īndoielile, după care a părăsit „locul faptei”. Oare aceasta este o reacţie normală?     Sau avem obligaţia morală de a accepta parteneriatul propus, de a participa activ la discuţii, de a veni cu propuneri, şi īn momentul īn care observăm că totul este doar o faţadă, o vitrină către statele membre UE şi NATO, să arătăm propunerile valide, profesioniste, demne de luat īn considerare, dar care au fost refuzate din cauza unor īnţelegeri prealabile īntre partidele politice. Nu se poate prezuma o rea intenţie cīnd se promovează un stil democratic, ceea ce nu īnseamnă nici să cădem īn greşeala de a crede că, de această dată, părerile pīnă acum ignorate ale societăţii civile vor fi, īn viitor, preluate de partidele politice.
    Principalele teme de revizuire a Constituţiei au fost:

    • drepturile, libertăţile şi obligaţiile cetăţeanului (īn consens, cu cīteva excepţii, au fost formulate modificări prin care Constituţia Romāniei se conformează prevederilor unor tratate deja ratificate de Romānia sau ale celor ce urmează să fie ratificate īn situaţia integrării īn Uniunea Europeană; īn special se doreşte o mai clară formulare a dreptului la proprietate);
    • integrarea Romāniei īn structurile euro-atlantice şi problema suveranităţii (integrarea reprezentīnd transferarea unor atribute ale suveranităţii către instituţii internaţionale);
    • relaţiile īntre autorităţile publice, independenţa puterii judecătoreşti (propunīnd o mai clară separare a puterilor);
    • autonomia locală (propunīndu-se crearea regiunilor administrative care să preia anumite prerogative ale statului şi, pornind de la principiul subsidiarităţii, să se aducă puterea decizională mai aproape de cetăţean);
    • structura Parlamentului, atribuţiile celor două Camere (au fost trecute īn revistă soluţiile posibile: 1. sistemul unicameral, 2. sistem bicameral a. cu diferenţă īn modul de alegere a celor două Camere, b. cu diferenţă īn atribuţiile celor două Camere c. sistemul actual īn care diferenţele dintre camere sīnt minore; majoritatea reprezentanţilor societăţii civile s-au pronunţat pentru un sistem unicameral);
    • Avocatul Poporului (oferindu-se acestei instituţii atribuţii īn procesul legislativ prin acordarea posibilităţii de a formula proiecte de legi);
    • desemnarea preşedintelui (cu propuneri ca preşedintele să fie ales de Parlament).

H. I.

Notă: Īn numărul anterior (4-5/2002) al gazetei Ligii Pro Europa am publicat articolul Constituţia īn revizuire. Ideile exprimate īn acel articol nu sīnt reluate, ele putīnd fi citite la adresa de web a LPE.

Din alocuţiunile de deschidere ale Forumului Constituţional

„Modificarea Constituţiei a devenit [...] o oportunitate īn vederea remodelării instituţionale şi restructurării vieţii politice romāneşti. Privită ca o schimbare de echilibru, fenomen normal, curent şi constant īn viaţa oricărui sistem politic, modificarea Constituţiei vizează īnsă transformări radicale īn raporturile dintre instituţiile politice. Dacă īnsă forţele schimbării sunt puternice, exercitīnd o presiune importantă asupra sistemului, schimbările vizate pot evolua spre o formă structurală de schimbare. O astfel de schimbare apare atunci cīnd transformările afectează, de o manieră care nu este provizorie sau efemeră, structura şi funcţionarea organizării politice, a unei comunităţi politice modificīndu-i cursul istoric.
Agenţii schimbării instituţionale sunt persoane, grupuri, partide sau asociaţii care introduc pe agenda publică problematica schimbării, care o sprijină, o favorizează sau i se opun. Pentru aceşti actori sau grupuri, activitatea politică ia, din anumite puncte de vedere, caracterul unei activităţi istorice, este animată de scopuri, interese sau valori care au un impact asupra devenirii societăţii. Afectaţi de disfuncţiile instituţionale, unii actori cu vocaţie guvernamentală au devenit interesaţi de optimizarea funcţionării instituţiilor politice şi de o mai clară distribuţie a rolurilor instituţionale īn iniţierea politicilor guvernamentale.” (Cristian Pīrvulescu, preşedintele Asociaţiei Pro Democraţia)

„Aş releva un aspect foarte important: nici una din Constituţiile anterioare ale Romāniei nu s-a bazat pe o maximă deschidere democratică īn dezbaterea şi adoptarea textului fundamental, nici măcar Constituţia din 1991, chiar dacă a fost adoptată prin referendum. Primele Constituţii au fost adoptate īn condiţiile īn care exista fie votul censitar, aleşii reprezentīnd voinţa cetăţenilor romāni deţinători de patrimonii personale, fie excluderea de la decizia politică a femeilor sau īn condiţii de dictatură. Iată cum putem spune că prima Constituţie cu adevărat democratică, cel puţin la nivelul capacităţii politice electorale, este Constituţia īn vigoare. Condiţiile concrete post-revoluţionare au impus o relativă grabă īn elaborarea, dezbaterea şi adoptarea Constituţiei noastre. Cazul particular al Romāniei, de īndepărtare a dictaturii şi a regimului comunist prin revoluţie, a obligat primul Parlament liber ales să se constituie īn Adunare Constituantă şi să elaboreze un text constituţional modern şi adaptat realităţii.”(Bogdan Niculescu Duvăz, deputat, iniţiatorul Forumului Constituţional)
 
Pagina 10
 

Altera 17-18: Identităţi culturale periclitate

  
La şapte ani de la prima apariţie, revista Altera profită de ocazia de a face chiar un bilanţ, deşi, de obicei, bilanţurile se fac cu ocazii festive precum cinci, zece, cincisprezece, douăzeci şi cinci, cincizeci etc. de ani. Să ne amintim aşadar un pic de latină: « Alter, era, erum adj.= 1 unul (din doi), celălalt: alterum ex duobus (Marcus Tullius Cicero) — una din două; absente consulum altero ambobusve (Titus Livius) — fiind lipsă unul dintre consuli sau amīndoi (…), alteri alteros attriverant (Caius Sallustius Crispus) — se măcinaseră unii pe alţii; duae res maxime altera alteri defuit (Marcus Tullius Cicero)  — două calităţi mai cu seamă le-au lipsit, unuia una, celuilalt alta, altar … alterā de causa (Cicero) — unul … dintr-un motiv, celălalt din altul (…) ; 2 al doilea (…) alter Themistocles (Cicero) — un alt Temistocle, alter ego (Cicero) — un al doilea eu (…) ; 3 opus, contrar: altera ripa (Caius Iulius Caesar) — malul opus, pars altera (Titus Livius) — partea contrară; 4 (substantivat), un altul, aproapele, semenul [s. n.]: Qui nihil alterius causa facit (Marcus Tullius Cicero) — Care nu face nimic pentru altul; Qui exitum alteri parat (Quintus Ennius) — Cine pune la cale moartea aproapelui său, ne sit te ditior (Quintus Horatius Flaccus) — ca un altul să nu fie mai bogat decīt tine. » Am īnceput cu această incursiune īntr-un dicţionar lexical pentru că poate unii au nevoie să-şi reamintească bogăţia semantică a acestui cuvīnt, atīt de fericit ales să stea pe frontispiciul unei reviste editate de Liga Pro Europa. An de an, număr de număr, revista Altera (cu accentul pus, fireşte, pe prima vocală!) şi-a īndeplinit menirea de a se ocupa de „celălalt”, de cel de līngă noi, diferit şi asemănător īn acelaşi timp.
    Colecţia, ajunsă, iată, la numărul 17-18, ar onora orice bibliotecă, oricīt de pretenţioasă. Să privim alinierea cotoarelor şi să citim genericele numerelor apărute: Drepturi individuale. Drepturi colective; Drepturile omului şi religia; Etnic. Naţional. Multinaţional; Federalism; Federalism şi reconciliere; Federalism şi devoluţie; Federalism şi regionalizare; Multiculturalism; Multiculturalism / Interculturalism; Drepturile lingvistice ale omului; Drepturile lingvistice – drepturi fundamentale etc. Ultimul număr pe care-l prezentăm celor interesaţi, nr. 17-18, şi-a ales drept generic sintagma Identităţi culturale periclitate. Motivaţia alegerii unei asemenea teme generoase de reflecţie este prezentată, ca de obicei, īn editorial, unde se afirmă: „Consiliul Europei a avut, ca de atītea ori, iniţiativa de a lansa semnale de alarmă — concretizate īn recomandări — pentru protejarea minorităţilor, īndeosebi a celor ameninţate cu dispariţia: aromānii, vorbitorii de limbă idiş, ceangăii. După ce Europa Occidentală a cvasi-eliminat, īn epoca premodernă şi modernă, comunităţile care nu-şi formaseră state naţionale proprii, un sentiment justificat de vinovăţie istorică a condus la programe de acţiuni afirmative prin care laponii (samii), frizii, welşii, sorbii, romii, eschimoşii au primit o nouă şansă de supravieţuire. (…) Idealul unei societăţi europene reconciliate cu trecutul, capabilă de pocăinţă istorică pentru construirea unei armonii īmbinīnd libertatea individului cu aceea a comunităţii, poate lua naştere doar cīnd impulsurile dominatoare vor īnceta. Nu suspendarea normelor binelui comun administrat de stat, ci includerea īn filozofia funcţionării sale a cīt mai multor principii morale, de transparenţă şi credibilitate, pentru corectarea pe cīt posibil a deficitului de democraţie, instituţional şi mentalitar. ” Pe linia acestei motivaţii s-a făcut şi selecţia bogatului material aflat la īndemīnă. Tema principală a numărului, Identităţi culturale periclitate, este ilustrată de studii precum: Drepturile minorităţilor din Grecia: macedonenii (semnat de Zhidas Daskalovski), Megleno-romānii (de Emil Ţīrcomnicu), Idişul şi iudeo-spaniola. O moştenire europeană (de Nathan Weinstock ţi Haďm-Vidal Sephiha), Ceangăii din Moldova (de Vilmos Tįnczos) şi Despre dialectele ceangăieşti din Moldova (studiu semnat de Sįndor N. Szilįgyi).
    La rubrica Studiu de caz īşi află locul un Raport asupra situaţiei ceangăilor din Moldova īntocmit de Gabriel Andreescu şi Smaranda Enache. Acesta prezintă rezultatele unei investigaţii īntreprinse īn regiunea Bacăului de o echipă a APADOR-CH şi a Ligii Pro Europa, īn decembrie 2001, ca urmare a plīngerilor sosite pe adresa acestor două asociaţii din partea Asociaţiei Maghiarilor Ceangăi, referitoare la nesatisfacerea revendicărilor privind accesul la educaţia īn limba maternă, la obstrucţionarea activităţilor asociaţiei pe teritoriul judeţului Bacău şi la hărţuirea membrilor asociaţiei de către reprezentanţi ai autorităţilor locale. Raportorii constată veridicitatea acestor plīngeri şi cer autorităţilor să respecte drepturile minorităţilor, aşa cum sīnt ele garantate de Constituţie, de legile ţării, de convenţiile īn materie ale Consiliului Europei, OSCE şi ONU şi rezoluţiile cu privire la situaţia ceangăilor din Romānia.
    La rubrica Document vom găsi Recomandarea 1521 (2001) privind Cultura minorităţii ceangăieşti din Romānia, emisă de Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei. La aceeaşi secţiune, citim un studiu despre Cultura minorităţii ceangăieşti din Romānia, semnat de Tytti Maria Isohookana-Asunmaa, membru al Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, precum şi Opinia alternativă faţă de raportul Cultura minorităţii ceangăieşti din Romānia, prezentată de Ghiorghi Prisăcaru, şeful Departamentului pentru Integrare Europeană al Guvernului Romāniei.
    O lectură atentă merită densul studiu de la sectorul Analiză, intitulat: Multiculturalism īn Europa Centrală: integrare şi privatitate culturală, semnat de reputatul politolog Gabriel Andreescu şi care propune reluarea şi definirea a trei concepte fundamentale ale lumii contemporane, şi anume, multiculturalismul ca normă funcţională, privatitatea comunitară, societatea policulturală. Multiculturalismul este redefinit īn sens normativ ca susţinere a nevoii minorităţilor de a avea atīt un grad de integrare dar şi a dreptului acestora la separare, acest din urmă aspect fiind considerat a avea conotaţii negative, autorul propune ca variantă sintagma „privatitate comunitară”. Īntr-o societate democratică, afirmă Gabriel Andreescu, īn care se respectă drepturile individuale şi colective ale minorităţilor, echilibrul şi corectitudinea relaţiilor interetnice presupun necesitatea de a se recunoaşte nevoia de integrare dar şi pe cea de separare a comunităţilor, asigurīndu-se dezvoltarea lor reciprocă. Este recunoscută, īn concluzie, o clară evoluţie īn ultimii 11 ani īn termenii integrării şi ai privatităţii comunitare, fără ca prin aceasta să se asigure īn ansamblu rezolvarea tuturor problemelor legate de convieţuirea interetnică.
    Desigur că şi celelalte rubrici ilustrate cu materiale ample şi dense merită să fie relevate, fiecare īn parte. La Dialog, sub titlul Despre statutul minorităţilor — dincolo şi dincoace de hotare, avem prilejul să cunoaştem dezbaterile desfăşurate la Bucureşti, īn zilele de 23-25 noiembrie 2001, la cel de-al IX-lea Forum Intercultural PRO EUROPA, sub genericul „Rolul minorităţilor ca factor de stabilitate īn Europa Centrală şi de Est”, la care au participat reprezentanţi ai minorităţilor naţionale din Romānia, ai minorităţilor romāneşti de peste hotare, ai instituţiilor statului, ai societăţii civile şi ai presei.
    Paul Philippi scrie despre Tradiţia universitară transilvană īn Romānia unită, la rubrica deja tradiţională: Convergenţe transilvane şi tot acolo Anamaria Pop se apleacă asupra Tradiţiilor şi perspectivelor din relaţiile culturale romāno-maghiare. Un material interesant, rezultat dintr-o cercetare migăloasă, de arhivar, este cel semnat de Adrian Majuru, despre Bucureştiul albanez. De la elite negustoreşti la elite culturale. (Restitutio)
    Rubrica Ecumenica găzduieşte paginile unui aplicat studiu despre Biserica unitariană, semnat de Jįnos Erdő. Valerian Stan scrie despre Legea liberului acces la informaţiile de interes public — după patru luni de la intrarea īn vigoare şi constată lipsuri serioase īn respectarea şi aplicarea acestei legi. Nu īn ultimul rīnd, sīnt de semnalat recenziile la două cărţi demne de atenţie: Andrei Roth semnează recenzia la volumul  Intellektuelle, Eliten, Institutionenwandel, de Anton Sterbling, precum şi Nadia Badrus, care propune atenţiei cititorilor lucrarea Germanii din Banat şi povestirile lor, de Smaranda Vultur (coordonator).
    Aşa cum afirmă şi editorii revistei, acest dens număr dublu al Alterei propune „destule teme de reflecţie, contribuind (…) la īmbogăţirea fundamentului teoretic al unor politici publice care, prezente in nuce, īn fiecare din noile democraţii, sīnt departe de a fi consolidate īn opinia publică şi īndeosebi īn cultura elitelor politice, dominate de imperativul prezentului şi lipsite, cu puţine excepţii, de programe vizionare.”

Cornelia Cistelecan
 

Pagina 11
 
      Noi intrări īn biblioteca LPE

    * Open Society Institute: Monitoring the EU Access Process. Judicial Independence
    * Open Society Institute: Monitoring the EU Access Process. Minority Protection
    * Open Society Institute: Monitorizarea procesului de aderare la Uniunea Europeană: Protecţia minorităţilor īn Romānia
    * Open Society Institute: Monitorizarea procesului de aderare la Uniunea Europeană: Independenţa justiţiei īn Romānia
    * Valentin Constantin (coord.): Documente de bază ale comunităţii şi Uniunii Europene
    * Daniel Barbu: Republica absentă
    * Paul Lendvai: Ungurii
    * Eginald Schlattner: Cocoşul decapitat
    * Andrei Oişteanu: Mythos & Logos. Studii şi eseuri
    * Bįrdi Nįndor (ed.): Konfliktusok és kezelésük
    * Közép-Európįban
    * Bįrdi Nįndor (ed.): Politika és nemzeti identitįs
    * Közép-Europįban
    * Jessica Douglas-Hume: A fost odată īn alte vremuri
    * Centrul de Informare şi Documentare a CE la Budapesta: Endangered Minority Cultures in Europe (bilingv engleză-maghiară)
    * PER: Yugoslavia at the crossroads
    * Szįsz Alpįr Zoltįn, Varga Zoltįn (ed.): Dezvoltare şi cercetare regională
    * Bodó Barna: Régió és civil szféra
    * Pozsony Ferenc: Ceangăii din Moldova
    * Anonymus Notarius: Gesta Hungarorum – Faptele ungurilor
    * Derek W. Urwin: Dicţionar de istorie şi politică europeană 1945-1995
    * William Totok: Constrīngerea memoriei
    * Marek Halter: Ce este un evreu?
    * Stelian Tănase: Acasă se vorbeşte īn şoaptă
    * Daniel Vighi: Insula de vară
    * Radu Vasile: Cursă pe contrasens
    * G. Moldoveanu (red.): Naţiuni şi naţionalisme
    * Maurizio Virole: Din dragoste de patrie
    * Imanuel Geiss: Istoria lumii din preistorie pīnă īn anul 2000


Pagina 12
 
      
      Excelenţei Sale
      Domnul Michael E. Guest
      Ambasador al Statelor Unite ale Americii
      Bucureşti
      4 iulie 2002,
      Tīrgu-Mureş
      Excelenţă,

      Cu ocazia celebrării celei de a 226-a aniversări a independenţei Statelor Unite ale Americii, Liga Pro Europa şi membrii acesteia au onoarea de a transmite Excelenţei Voastre, Ambasadei  Statelor Unite ale Americii īn Romānia, cīt şi a īntregii naţiuni americane cele mai calde şi distinse felicitări.
      Ne folosim de această oportunitate pentru a ne exprima solidaritatea şi simpatia faţă de poporul american īn eforturile sale pentru promovarea păcii şi toleranţei, combaterea terorismului, excluderii şi discriminării īn īntreaga lume.
      Organizaţia noastră este recunoscătoare şi mīndră de susţinerea de care se bucură din parte numeroaselor persoane şi fundaţii, cīt a agenţiilor guvernamentale americane īn procesul de democratizare şi accesul Romāniei īn NATO.

      Cu stimă,
      Smaranda Enache
      Copreşedintă Liga Pro Europa
          Smaranda Enache
      Copreşedintă
      Liga Pro Europa

      Stimată Doamnă Enache,

      Apreciez deosebit de mult mesajul Dumneavoastră de felicitare adresat cu ocazia Zilei Naţionale a Statelor Unite.
      Vă rog primiţi cele mai sincere mulţumiri pentru acest gest generos şi aprecierea mea cu privire la bunele relaţii dintre Romānia şi Statele Unite, semnificate de scrisoarea Dumneavoastră.
      Primiţi, Vă rog, urările mele personale şi cele din partea Ambasadei Statelor Unite,

      Cu stimă,
      Michael E. Guest
      Ambasador