Gazeta Ligii PRO EUROPA Liga hķrlapja – 6-7-8 / 2002
Sumar:
pag. 1:
Laura Ardelean: Universitatea de Vară Transsylvania — Ilieni 2002 pag.
2: Calendar – Naptįr pag. 3:
HALLER Istvįn: Despre o normalitate
anormală pag. 4: Colegiul
Democraţiei: După opt ani pag. 5:
Finalul ediţiei a VIII-a pag.
6: Dracula īncotro? pag. 7:
Raportul Comitetului Patrimoniului
Mondial COMUNICAT pag. 8:
Reportaj din „Oraşul fericit“ pag
9 Forumul Constituţional* pag
10: altera 17-18: Identităţi culturale
periclitate pag 11: Noi intrări
īn biblioteca LPE pag 12: Scrisoare adresată Ambasadei SUA şi răspunsul Ambasadorului
Pagina
1 Universitatea de Vară Transsylvania — Ilieni 2002
Īn luna iulie, cīnd Centrul Intercultural al Ligii PRO EUROPA a
organizat Universitatea de Vară Transsylvania, centrată pe problematica
complexă şi īntrucītva tabuizată, nici organizatorii şi nici
participanţii nu bănuiau că tema o să deschidă colecţia de toamnă –
iarnă a partidului de guvernămīnt. „Iniţiativă – experiment de a
organiza o universitate de vară care să fie dedicată īn totalitate
problemei regionalismului – şi īn cadrul acestei dezbateri, discutării
tendinţelor regionaliste sau de regionalizare, a aspectelor identitare,
economice, politice, macro-politice care sīnt legate de problema
regionalismului — la această universitate de vară v-am invitat.”
(Smaranda Enache, īn cuvīntul de deschidere)
De altfel istoria „regionalismului şi regionalizării“ īn Romānia
post-decembristă a fost una — cum altfel dacă nu — originală,
mioritică, sinuoasă şi neclară. „Īn 1989/1990 o primă abordare a
federalismului a apărut īntr-o revistă care īntre timp a dispărut (şi
care se numea „Liberalul“...) Dan Amedeo Lăzărescu a scris acolo un
prim articol despre federalism şi chiar posibila federalizare a
Romāniei īn care susţinea anumite teme legate de provinciile istorice.
După care, nu a urmat nici o reacţie. Guvernul format de FSN, īntr-o
primă fază, spre surprinderea multora dintre noi a numit un domn care
ulterior a devenit senator FSN, domnul Moţiu cu un titlu destul de
exotic pentru noi cei care ieşeam din comunism — a fost numit
guvernator pe problemele Transilvaniei (sic). Primul partid apărut pe
scena politică romānească care a avut o conotaţie localistă sau
regionalistă a fost PUNR. Iniţial se numea PUNRT (T-ul provenea de la
Transilvania), T-ul a dispărut după un an de zile cīnd partidul avea
deja interese la nivel naţional. După care nu a mai urmat nimic propriu
zis pe scena politică. Un interes pentru, să zicem, reprezentarea
politică a pulsiunilor regionaliste ŕ la Partidul Moldovenilor a avut
īnsă o existenţă scurtă.“ (Smaranda Enache) Au venit apoi
dezbaterile mai specializate din „Altera” şi, mai tīrziu, „Provincia“
iar īn decembrie 2001 trendul a fost lansat şi pentru publicul larg de
celebrul „Memorandum“. Acest haute couture nu a putut fi digerat de
politicienii vremii. Lansat de „nişte rătăciţi“ (Adrian Năstase),
considerat o „tīmpenie“ (Ioan Rus) el a fost repede pus la colţ,
anatemizat, excomunicat: „«Avertismentul meu de atunci, tratat cu un
oarecare scepticism de unii, se confirma. Nu este cu totul īntīmplator
faptul că această temă este lansată acum, īnainte de clarificările īn
ceea ce priveşte Legea statutului maghiarilor promovată de guvernul
Orbįn», susţine premierul Năstase. El este de părere că nu trebuie
acordată atenţie găsirii unor formule de organizare administrativă «din
perioade trecute», revenirii la voievodatele sau cnezatele din secolul
al 13-lea sau «cum să-i facem pe romāni să se īnchidă fiecare īn
provincia sa». «Acestea sīnt basme pentru copii», spune Năstase.”
(Divers). „O asemenea idee este absolut absurdă. Este o temă ce nu
trebuie luată īn dezbatere, iar propunerea īnfiinţării de parlamente
regionale este neavenită” completa Partidul Democrat sub declaraţia lui
Viorel Pană. Nici alte partide nu au avut o poziţie diferită.
Īmpotriva „curentului”, Liga PRO EUROPA a avut īnsă curajul să pună īn
discuţie īn cadrul universităţii de vară această temă. La Ilieni s-au
discutat teme neagreate de partidul de guvernamīnt ca: „Regionalism īn
Europa, regionalism īn Romānia”, „Transilvania — o economie īn
derivă?”, „Transilvania politică, politica Transilvaniei”, „Identitatea
transilvană — o naţiune de voinţă” şi s-au construit paradigme īn
cadrul atelierelor: Transilvania — actor global politici de cooperare
internaţională, Politici regionaliste īn Romānia de azi, Criza
economiei clasice īn Transilvania, Infrastructuri necesare,
Perspective: servicii, societatea informaţională, turism cultural,
agricultură ecologică, Mitul identităţii transilvane, Identitatea
transilvană nostalgie sau proiect, etc. Cei care au răspuns īn iulie la
„complot“ au fost: Bodó Barna, Ioan Traian Ştefan, Smaranda Enache,
Claudiu Coşier, director Agenţia de Dezvoltare 6 Nord Vest, Csutak
Istvįn, expert, Agenţia de Dezvoltare 7 Centru, Mįtis Jenő economist,
Kolumbįn Gįbor, Mircea Teaha, vicepreşedinte Liga Transilvania-Banat,
Sįrkįny Kiss Endre, Szokoly Elek, Ionuţ Popescu, Toró T. Tibor, Sabin
Gherman, Molnįr Gusztįv, Ioan Avram Mureşan, Marius Cosmeanu, Klaus
Johannis, Horvįth Istvįn, Wolfgang Wittstock, Al. Cistelecan, Gabriel
Andreescu, Bakk Miklós alături de 42 de tineri studenţi şi absolvenţi
de facultate din Cluj, Tārgu-Mureş, Timişoara, Arad, Oradea, Brăila,
Bucureşti, Tārgu-Jiu, Iaşi, Buzău, Hunedoara, Bălan, Tārgu-Secuiesc,
etc. Mai trebuie precizat că deşi au fost invitaţi, reprezentanţii PSD
au lipsit cu desăvīrşire? Iată
īnsă că cei care huiduiseră conceptul lansat de societatea civilă s-au
hotărīt subit să-l spele, să-l pieptene, să-l transforme şi să-l
prezinte īn varianta gata de purtat īn deschiderea colecţiei de toamnă.
Să fie de vină faptul că o mare parte din banii UE nu pot fi accesaţi
decīt de către regiuni? „Guvernul ar putea modifica, după 2004,
sistemul administrativ-teritorial al Romāniei, punīnd accentul pe
dezvoltarea regională” a declarat primul designer, Adrian
Năstase. „Deocamdată mi se pare absolut necesar să lansăm această
dezbatere. Cred că este foarte important pentru noi toţi să īnvăţăm din
experienţa europeană, din experienţa unor ţări care, ca şi noi, au fost
nevoite să se reorganizeze pentru a fi compatibile cu modelele
europene. De aceea, īn perspectiva intrării noastre īn UE, pentru 2007,
trebuie să lansăm, īncă de pe acum, o dezbatere legată de aceste
aspecte — regionalism şi dezvoltare regională, descentralizare,
un raport echilibrat īntre nivelul central şi
nivelul local şi, bineīnţeles, despre o mai bună organizare
administrativ-teritorială”. Că
Romānia are nevoie de haina regionalizării este deja cunoscut, problema
care īnsă rămīne este cum va arăta īnsă aceasta o dată ce va ieşi din
producţia pesedistă, căci gurile rele spun că nu prea se va potrivi
conceptului iniţial care īmbina practicile europene cu tradiţia
istorică. Fiindcă lucrurile sīnt clare, dacă croiala va fi greşită şi
colecţia va semăna mai degrabă cu produsele din bazarurile orientului
nu vom mai avea nici material pentru o nouă īncercare şi aşa prost
īmbrăcaţi vom bate cam degeaba la porţile Europei.
Laura
Ardelean
Pagina
2 Calendar
1-2 iunie: Īmbunătăţirea
relaţiilor interetnice īn sud-estul Europei. Īntīlnire regională la
Belgrad. Din partea LPE a participat Laura ARDELEAN.
1-16
iunie: Proiectul Les sept sages īn cantonul Jura, Elveţia. Din partea
LPE a participat Smaranda ENACHE.
4 iunie: Masa
rotundă cu ocazia Zilei Internaţionale a Copilului, organizată de Liga
Pro Europa īn colaborare cu Consiliul Judeţean Mureş.
8
iunie: Doctrine politice, curs la Colegiul Democraţiei, susţinut de
Cristian Pārvulescu, politolog.
20-22 iunie: Savaria
Summer University de la Kőszeg, Ungaria. Din partea LPE au participat
Smaranda Enache şi Szokoly Elek.
9-14 iunie:
Universitatea de Vară Transsylvania, organizată de Liga Pro Europa la
Ilieni.
16-22 iunie: Dezvoltarea politicilor locale,
īn organizarea Federaţiei Autorităţilor Locale, la Buşteni. Din partea
LPE a participat Haller Istvįn.
22 iunie:
Administraţia publică locală, curs la Colegiul Democraţiei, susţinut de
Csegzi Sįndor, viceprimarul municipiului Tīrgu-Mureş.
24-29
iunie: 26th UNESCO World Heritage Meeting, Budapest. Din partea LPE a
participat Kacsó Judit-Andrea.
4 iulie: Conferinţă
de presă. a LPE referitor la Campania S.O.S. Sighişoara.
10
iulie: Participarea studenţilor Colegiului Democraţiei la şedinţa
Consiliului Municipiului Tīrgu-Mureş, atelier.
10-12
iulie: Conferinţa inaugurală a Forumului Constituţional organizat de
Consiliul Forumului Constituţional şi Asociaţia Pro Democraţia la
Bucureşti. Din partea LPE au participat Haller Istvįn.
19
iulie: Sesiune publică: Primăria Tinerilor. Absolvirea studenţilor
Colegiului Democraţiei, īnmīnarea diplomelor.
24-26
iulie: Universitatea de Vară Bįlvįnyos, organizată la Tuşnad. Din
partea LPE a participat Smaranda Enache şi Szokoly Elek. Pagina
3
Despre o normalitate anormală
Recent, Corneliu Vadim Tudor, senator al Parlamentului Romāniei din
1992 unde reprezintă Partidul Romānia Mare (pentru īmprospătarea
memoriei: partid de guvernămīnt īn timpul mandatului 1992-1996,
īmpreună cu PDSR — actual PSD — şi PUNR), a trimis o scrisoare abjectă
ambasadorului SUA din Bucureşti, Excelenţei Sale Michael Guest.
Personal, consider că a cita din această scrisoare este sub demnitatea
foii de hīrtie, prin urmare nici nu mă voi referi la textul ei. Ceea ce
mi-a stīrnit interesul a fost modul īn care unii politicieni au
reacţionat (citatele provin din cotidianul Adevărul).
„Scrisoarea lui Vadim Tudor aduce un prejudiciu Romāniei” — afirmă
Valeriu Stoica. Nu doar această scrisoare. Ci declaraţiile făcute īncă
din 1990, la adresa comunităţii maghiare sau a unor lideri maghiari
(din motive similare celor arătate mai sus, din nou nu cita). Dar
atunci PNL (şi personal Valeriu Stoica) nu a luat atitudine. De ce?
Folosim o dublă măsură, una pentru ambasadorii SUA şi una pentru
membrii comunităţii maghiare? Sau jignirile adresate maghiarilor nu
deranjează urechi liberale? „Pentru cine-l cunoaşte, gestul e normal. O
normalitate anormală, cu care Romānia s-a obişnuit, din păcate, īn
ultimii 12 ani.” Să rememorăm: cīnd un număr de organizaţii civice, īn
perioada īn care Valeriu Stoica era ministru al justiţiei, a īntreprins
o acţiune la Curtea Supremă de Justiţie, cerīnd scoaterea īn afara
legii a Partidului Romānia Mare din cauza iniţiativei de a crea lagăre
pentru romi, nu a existat un sprijin politico-moral pentru acţiune. Era
vorba doar de nişte romi, nu de ambasadorul statului de care depinde
lărgirea NATO. Nu sīnt capabil să sesizez diferenţe, poate īn
naivitatea mea consider că Michael Guest, cu tot respectul faţă de
dīnsul, nu este cu nimic mai intangibil, mai presus, decīt un biet
maghiar sau rom. Cineva care se consideră liberal ar trebui să
īnţeleagă această mentalitate, ba chiar să o īmpărtăşească.
Nu demult coleg la guvernare, Viorel Hrebenciuc declară: „Handicapatul
politicii romāneşti, C. V. Tudor, a produs o nouă mostră de tembelism.
[...] Vai de cei care īl suportă pe acest neisprăvit”. Īn perioada de
tristă amintire Vadim Tudor nu era doar suportat, dar şi susţinut de
PDSR, i s-a dat guvernarea „īn mīnă”. Poate de aici similaritatea de
stil, care īn esenţă este confundabil cu al celui despre care se
vorbeşte. Din nou rămīn surprins: Vadim Tudor poate fi jignit, crezīnd
că asta arată bine la Washington? Nu metoda īn sine se condamnă, ci
doar că această metodă s-a aplicat unei persoane sus-puse? *
Din punct de vedere juridic, situaţia este cīt se poate de clară şi
neclară. Codul nostru penal, la articolul 171, intitulat Infracţiuni
contra reprezentantului unui stat străin, prevede: „Acţiunea penală se
pune īn mişcare la dorinţa exprimată de guvernul străin”. Īn limbaj
cotidian: Vadim Tudor nu poate fi pus să răspundă pentru declaraţiile
sale decīt dacă Guvernul Statelor Unite cere expres acest lucru. Ceea
ce, cu siguranţă, nu se va īntīmpla. Politicienii de dincolo de Ocean
ar putea considera că este sub demnitatea lor să reacţioneze la un
astfel de atac. Dar, ipotetic,
să ne gīndim, ce s-ar īntīmpla dacă s-ar depune o plīngere penală de
către Guvernul SUA. Foarte probabil Vadim Tudor ar pierde procesul şi
ar ajunge pe partea cealaltă a gratiilor. Happy end! Sau nu? Ce ar
simţi celelalte victime ale distinsului senator, care au acţionat
pentru jigniri la fel de abjecte, fără un rezultat palpabil? Ca să ţi
se facă dreptate, trebuie să fii ambasador, şi nu al oricărui stat şi
oriunde, ci al SUA şi la Bucureşti...
HALLER
Istvįn Pagina
4
După opt ani
Unul dintre cele mai vechi programe iniţiate de Liga Pro Europa este şi
Colegiul Democraţiei care a īmplinit īn acest an al optulea an de
existenţă. Se poate spune fără
exagerare că, asemeni LPE, una din primele organizaţii
non-guvernamentale din Romānia, apărută imediat după 22 decembrie 1989,
Colegiul Democraţiei se numără printre primele programe educaţionale
pentru tineret, iniţiate īn ţara noastră. Dacă īn ultimii ani prezenţa
tot mai crescută a unor forme de educaţie, precum tabere sau
universităţi de vară, ca, de exemplu, cele de la Bįlvįnyos, Izvorul
Mureşului, Amara sau Ilieni, ce vizează formarea tīnărului cetăţean sau
a noului „homo politicus”, sīnt un fapt obişnuit, la īnceputul anilor
’90 aceasta era o raritate. Dintre acestea, Universitatea de vară
„Bįlvįnyos”, apărută īn 1990, unde şi LPE a fost co-organizatoare, a
devansat doar cu patru ani Colegiul Democraţiei.
Ideea care a stat la baza creării acestui proiect a pornit de la
insuficienţa noţiunilor de civism, sociologie şi politologie existente
la acea vreme īn programa analitică a liceelor, deci īn mod implicit
necesitatea completării acesteia printr-o suită de prelegeri, mese
rotunde, ateliere de lucru sau deplasări la diverse instituţii de stat,
toate īntrunite īntr-un proiect numit Colegiul Democraţiei. Astfel,
tinerilor urmau să le fie aduse mai aproape instituţiile statului de
drept, principiile care le guvernează şi nu īn ultimul rīnd pe cei
aleşi să le conducă. Dialogul cu aceştia, dar şi al tinerilor īntre ei
urma să fie arma cunoaşterii.
Prin conţinut şi maniere de lucru, acest program urma să astupe acest
gol existent la acea vreme īn sistemul educaţional romānesc.
Audienţa de care s-a bucurat de la bun īnceput şi apoi de-a lungul
anilor, īn rīndul tineretului studios şi nu numai, a constituit un prim
semnal că proiectul răspunde unei necesităţi īncă nesatisfăcute. De
fiecare dată, la īnceputul oricărei noi ediţii a Colegiului, numărul
candidaţilor depăşea cu mult posibilităţile materiale ale acestuia.
Implicarea ulterioară a absolvenţilor Colegiului īn viaţa socială,
abordarea cu succes de către aceştia a unor profesiuni legate implicit
de cunoştinţele dobīndite aici, a constituit un alt semnal de reuşită.
Avem la ora actuală studenţi la drept, ştiinţe sociale sau politice, la
jurnalistică, dar şi ziarişti, cadre universitare, funcţionari īn
administraţia publică locală, care au absolvit cu ani īn urmă Colegiul
Democraţiei, numărul actual al absolvenţilor depăşind cifra de 180.
La fiecare sfīrşit al unui an de studiu, participanţii Colegiului au ca
ultimă şedinţă de lucru „Primăria Tinerilor”, o formă de
interactivitate asumată de aceştia. Tinerii organizează o şedinţă
sui-generis a Consiliului Municipal, īn care primarul, consilierii,
secretarul de şedinţă etc. sīnt ei īnşişi, tematica şedinţei
aparţinīndu-le de asemenea. Deşi este doar un exerciţiu, seriozitatea
şi convingerea cu care tinerii şi-au asumat rolul au convins şi
entuziasmat pe titularii acestor posturi, primar şi consilieri, aflaţi
īn sală. Nu este de acum un
secret faptul că proiectul de repunere īn circuitul turistic a Cetăţii
Tg.Mureş a fost prezentat la Primăria Tinerilor la fel ca şi
instituirea īn cadrul Primăriei a unui Birou de Informare a Publicului,
colegiştii asumīndu-şi un rol de pionierat.
Se poate pune īntrebarea dacă la ora actuală această formă de educaţie
mai este sau nu necesară. Datele de care dispunem arată că īn pofida
introducerii īn īnvăţămīntul de stat a noţiunilor de civism şi de
drepturile omului, acestea nu sīnt suficient predate.
Noţiuni elementare de istorie şi cultură ale comunităţilor etnice,
altele decīt cea romānă, aflate de secole īn spaţiul de viaţă romānesc,
cooperarea regională şi subsidiaritatea ca pīrghie de bază īn
administraţia locală sīnt īncă total absente īn programele de
īnvăţămīnt. Din păcate, şcoala romānească se pricepe de minune să
pregătească specialişti, nu īnsă şi cetăţeni. Fără cultivarea
atitudinii civice īn rīndul populaţiei tinere, nu vom putea elimina
politicianismul şi corupţia, asanīnd astfel neīngăduita rămīnere īn
urmă a economiei romāneşti şi implicit a standardului de viaţă şi
civilizaţie. Sīnt noţiuni disparate, īn aparenţă fără legptură, dar
care īn realitate se intercondiţionează.
Iată, deci, cīteva motive pentru care credem că ediţia a noua a
Colegiului Democraţiei va fi necesară şi dorită de toţi tinerii
interesaţi īnspre mai bine.
Să le urăm succes!
Mircea SUHĂREANU
Pagina
5
Finalul ediţiei a VIII-a
Colegiul Democraţiei se īncheie īn fiecare an cu un program practic de
exerciţiu al autonomiei locale: tinerii participanţi constituie pentru
o zi Consiliul Municipal ad-hoc al oraşului Tīrgu-Mureş şi dezbat
problemele comunităţii locale īntr-o sesiune publică.
Īn acest an la Primăria Tinerilor au participat 24 de studenţi care au
urmat cursurile acestui program timp de 10 luni. Pentru a putea pregăti
cīt mai bine această şedinţă de consiliu, tinerii au participat la un
curs despre organizarea şi funcţionarea Primăriei municipiului
Tīrgu-Mureş, susţinut de domnul viceprimar Csegzi Sįndor după care au
participat şi la şedinţa lunară a Consiliului Municipal. A urmat
pregătirea sesiunii publice astfel: cursanţii au decis ordinea de zi şi
problemele principale care urmau a fi dezbătute şi au ales prin vot
secret „primarul” şi „preşedintele de şedinţă” pentru Primăria
Tinerilor. Ei s-au īmpărţit pe grupe şi au pregătit materialele pentru
fiecare punct de pe ordinea de zi.
Studenţii avīnd „rolul” de consilieri au ales temele pe care le-au
considerat a fi priorităţile oraşului. Īn „şedinţa de consiliu” din
acest an au fost dezbătute problemele legate de: reamenajarea şi
modernizarea Platoului Corneşti, crearea unei baze de date pentru
facilitarea accesului la informaţia publică, construirea unei şosele de
centură pentru ocolirea Tīrgu-Mureşului şi revitalizarea Cetăţii
Medievale din Tīrgu Mureş.
„Hotărīrile” votate de către colegişti au fost puse la dispoziţia celor
prezenţi īn sală, cu speranţa ca şi de această dată ideile şi
propunerile lor viabile să fie incluse pe agenda de lucru a realilor
consilieri ai municipiului nostru.
Cu această ocazie s-au īnmīnat diplomele de absolvire ale Colegiului
Democraţiei, astfel numărul absolvenţilor a ajuns la 185.
KOVĮCS
Gyöngyvér
Eseuri de absolvire
Anca RUS - Răspunderea cetăţeanului
ANTAL Imola - Regionalism īn contextul actual
BA Dieyna - Trăind alături de celălalt
BĮTHORI Istvįn - Rolul democraţiei īn societate
Sonia DAN - Minorităţi naţionale īn Romānia
Dina FĂGĂRAŞ - Respectarea drepturilor copilului īn Romānia
Svetlana ENACHE - Discriminare/Rasism
JĮNOSI-RANCZ Zoltįn - Ceangăii
JÓZSA Szidónia - Imaginea evreului
Loredana JUCAN - Politicile şi instituţiile Uniunii Europene
KATÓ Tamįs - A moldvai csįngók identitįsįról
KILYÉN Ildikó - Dreptatea – valoare juridică sau iluzie optică?
KOCSIS Lórįnt Zsombor - Az įllam
KÓSA Lįszló - Magyar Bolyai Farkas iskola — kisebbség követelése,
többség kötelessége?
Leda PANAIOT - Aristotel - De la statul sclavagist la statul de drept
Ligia PAMFILIE - Avortul (sau, acolo unde două drepturi se lovesc)
Petruţa MĂRGINEAN - Consiliul Europei: organizarea şi
structurile de protecţie şi promovare a drepturilor omului
Marcela MOLDOVAN - Tinerii din ziua de astăzi
SUBA Csongor - Stįtusztörvény, kedvezménytörvény?
SZALÓ Ştefan - Conceptul etnic
SZŐCS Blanka - Veszélyeztetett európai kultśra a jiddis!
VARGA Emőke - Cea de a opta minune a lumii
Varga Zsolt - Európai identitįs
Pagina
6
Dracula īncotro?
„Dracula” bīntuie prin ţară, negăsindu-şi locul nicăieri. Atīt de
controversat de la īnceput, proiectul pare să se fi īndepărtat
definitiv de Sighişoara, cu toate eforturile şi īncăpăţīnarea
primarului Dorin Dăneşan, care īn ciuda opoziţiei multor foruri, īncă
crede (oare?) că acest mega-kitsch va fi construit pe Platoul Breite.
Şi a cam rămas singur, abandonat chiar şi de ministrul
turismului īn această aventură.
La ultima şedinţă a Comitetului Patrimoniului Mondial de la Budapesta,
s-a prezentat raportul delegaţiei mixte UNESCO-ICOMOS care a vizitat
atīt Sighişoara cīt şi Platoul Breite īn cursul lunii martie a.c. Acest
raport conţine o evaluare detaliată cu privire la proiectul
construcţiei parcului de distracţii din mai multe puncte de vedere:
locul construcţiei, mediul īnconjurător, arheologia, arhitectură şi
design, viabilitate financiară, fazele construcţiei şi planificarea,
infrastructura, segmenţi şi tipuri de turişti, impactul cultural,
vizual şi cel asupra peisajului.
„Īn decursul anului 2001, Centrul Patrimoniului Mondial a fost de mai
multe ori informat asupra propunerii construcţiei a două parcuri
tematice (Dracula Park şi Western Land) şi a unui teren de golf īn
apropierea Centrului istoric al Sighişoarei”, foarte mediatizată din
acestea fiind intenţia construirii parcului Dracula, dar fiind cuprins
īn hotărīrea de Guvern şi terenul de golf, la care se renunţase tacit
ulterior. Citind raportul am
observat o serie de inadvertenţe īntre declaraţiile făcute de
oficialităţile romāne īn ţară şi informările trimise către Centrul
Patrimoniului Mondial. Primarul Sighişoariei, Dorin Dăneşan a declarat
de nenumărate ori īn public că nu s-au dat nicioadată bani pentru
restaurări şi renovări la Sighişoara nici de la bugetul central şi nici
de la UNESCO. Interesant este că — conform raportului — observatorul
statului membru, adică Romānia, la cea de-a 25-a sesiune a Comitetului
Patrimoniului Mondial de la Helsinki, „a indicat că īn urmă cu cīţiva
ani, autorităţile romāne au īnceput restaurarea unei largi părţi a
localităţii şi o sumă de 120.000 USD a fost deja investită īn această
activitate”. Dar ceea ce m-a suprins şi mai mult a fost informaţia
primită de către misiunea mixtă īn legătură cu mărimea parcului,
conform căreia „misiunea a fost informată că parcul tematic acoperă 46
ha din zona cea mai nordică a Platoului Breite (128 ha)”. Īn urmă cu
ceva vreme se vehiculase această suprafaţă de 46 ha, dar niciodată nu a
fost prezentat publicului un proiect nou, iar cel vechi – cel iniţial –
al arhitectului Dan Covali se referă la 60 de ha.
Acelaşi raport demontează şi argumentele oficialităţilor, care
susţineau că prin amplasarea parcului pe Breite, Cetatea nu va suferi
şi au adus drept exemple alte locaţii de parcuri de distracţie īn
preajma unor situri de patrimoniu mondial. „Misiunea a observat că
situaţia oraşului Sighişoara şi a parcului tematic propus nu este deloc
comparabilă cu orice alt exemplu de parc tematic situat īn apropiere de
monumente ale patrimoniului universal, menţionate īn discuţie: zona
Prater īn apropierea Centrului istoric al Vienei (Austria), recent
īnscris [pe lista patrimoniului mondial], Disneyland īn afara Parisului
şi pe ţărmul Senei (Franţa) – amīndouă capitale cu un număr de turişti
ridicat – sau parcul de distracţii Tripsdrill situat la 9 km depărtare
de complexul de mănăstiri de la Maulbronn (Germania).”
Fără nici o excepţie, toţi cei care au luat cuvīntul la această
reuniune şi-au exprimat dezacordul cu privire la intenţia construirii
parcului līngă Cetatea Sighişoarei şi, prin vocea reprezentantului
Libanului, au cerut Comitetului să recomande ca parcul tematic să nu
fie amplasat īn apropierea nici unui obiectiv de patrimoniu mondial din
Transilvania. Nerespectarea recomandărilor şi punerea īn pericol a
monumentelor aparţinīnd patrimoniului cultural mondial poate atrage
după sine includerea acestora pe Lista patrimoniului mondial aflat īn
pericol, iar īn cel mai grav caz, ca o măsură cu caracter punitiv la
adresa statului membru, excluderea definitivă a monumentului de sub
protecţia UNESCO. De asemenea, Comitetul Patrimoniului Mondial şi-a
exprimat īngrijorarea cu privire la starea de conservare precară a
sitului de patrimoniu mondial şi potenţialele impacte negative uriaşe,
atīt culturale cīt şi de mediu, ale proiectatului parc tematic asupra
sitului, cīt şi lipsa unui plan de management al monumentului istoric,
conform solicitărilor celei de-a 25-a sesiuni din decembrie 2001 de la
Helsinki. Statului romān i s-a solicitat ca să prezinte să īnainteze,
pīnă la 1 februarie 2003, un raport cu privire la stadiul proiectului
pentru a putea fi examinat la a cea de-a 27-a sesiune a comitetului din
īn iunie/iulie 2003. Dracula
bīntuie visele şi buzunarele, mai ales, ale investitorilor mici, care
şi-au investit speranţele şi banii agonisiţi īn „cel mai ambiţios
proiect de turism” al anului, care pare deveni cel mai mare eşec
turistic al actualei guvernări. Impus de la centru, conform practicilor
bine-cunoscute, proiectul a fost contestat de multe organizaţii
neguvernamentale, dar şi de personalităţi culturale şi publice. Īn
ciuda contestaţiilor interne, oficialităţile nu au arătat nici cea mai
mică flexibilitate īn vederea mutării amplasamentului din apropierea
Cetăţii Medievale. O oarecare deschidere a fost arătată de ministrul
Dan Matei Agathon, doar după intervenţia unor personalităţi sau
organisme internaţionale de prestigiu, semnīnd doar cu cīteva zile
īnaintea īntīlnirii de la Budapesta o īnţelegere cu Fundaţia Mihai
Eminescu Trust prin care se agrea schimbarea locaţiei iniţiale. Fapt
salutat şi de către Comitetul Patrimoniului Mondial īn şedinţa din
27-29 iunie a.c.
Văzīndu-se
īntr-o situaţie ingrată, pe de o parte renunţīnd la amplasamentul
iniţial prin această īnţelegere, iar pe de altă parte rămīnīnd dator cu
nişte explicaţii īn faţa mai micilor sau mai marilor investitori,
ministrul Dan Matei Agathon a recurs la un subterfugiu ieftin,
īncercīnd să arunce pisica moartă īn curtea altora. După īntīlnirea de
la Budapesta s-a angajat firma de consultanţă PriceWaterhouseCoopers
pentru a face un studiu de fezabilitate a proiectului Dracula Park,
păstrīnd īnsă amplasamentul pe Platoul Breite. Domnia sa īncearcă să se
eschiveze spunīnd că cei care sīnt īn măsură să decidă viitoarea
locaţie a parcului sīnt doar specialiştii firmei de consultanţă.
Deocamdată un lucru este cert: Dracula se īndepărtează pe zi ce trece
de Sighişoara. Rămīne īnsă de văzut unde īşi va găsi locul acest
proiect, dar mai interesant va fi modul īn care vor fi justificate
cheltuielile efectuate din banii adunaţi de la investitori.
Sper că „aventura” Dracula Park īi va lumina pe reprezentanţii
autorităţilor publice īn demersurile īntreprinse fără consultarea
societăţii civile.
KACSÓ Judit-Andrea
Pagina
7
Raportul Comitetului Patrimoniului Mondial*
– extras –
26 COM 21 (b) 67 Centrul
istoric al Sighişoarei (Romānia): Comitetul Patrimoniului
Mondial,
1. Luīnd
notă de raportul misiunii mixte UNESCO-ICOMOS care a vizitat situl;
2. Constată cu mare īngrijorare starea de conservare precară a sitului
de patrimoniu mondial şi potenţialele impacte negative uriaşe, atīt
culturale cīt şi de mediu, ale proiectatului parc tematic asupra
sitului; 3. Reaminteşte
paragrafele de la 80 la 82 din ghidul operaţional;
4. Īndeamnă Statul membru:
1. Să intensifice conservarea proprietăţii ca o urgenţă, īnainte ca
Comitetul să ia īn considerare luarea unor măsuri īn vederea includerii
acestuia pe Lista Patrimoniului Mondial aflat īn pericol şi, īn această
privinţă, să caute de īndată fonduri, atīt naţionale cīt şi
internaţionale, şi să solicite pentru cele mai urgente lucrări de
restaurare asistenţă tehnică de cooperare pentru prezervarea şi
protecţia sitului de patrimoniu mondial. Comitetul reaminteşte că pot
fi alocate fonduri, la cererea statului membru, din Fondul de
Patrimoniu Mondial;
2. Să formeze, ca o măsură de urgenţă, o echipă de coordonare
responsabilă cu managementul sitului de patrimoniu mondial, anexată la
administraţia oraşului, īn vederea elaborării unui plan de management
integral, incluzīnd şi managementul turismului;
3. Să ia īn considerare problemele sociale critice ale oraşului şi
regiunii īn orice dezvoltare viitoare īn Sighişoara şi īn jurul ei, şi
să ia īn considerare potenţialul de dezvoltare existent, reprezentat
īndeosebi de un număr de situri de patrimoniu mondial aflate īn
regiune, īn special pentru itinerarii culturale şi turism cultural;
5. Ia notă cu satisfacţie de intenţia autorităţilor romāne de a reloca
proiectatul parc tematic, ce a fost planificat la o distanţă de 1,5 km
de situl de patrimoniu mondial;
6. Solicită īn continuare statului membru să evite construirea Parcului
īn vecinătatea oricăror situri de patrimoniu mondial din Transilvania;
7. Solicită statului membru să definitiveze, cīt mai curīnd posibil, un
plan de management pentru sit;
8. Solicită statului membru să īnainteze, pīnă la 1 februarie 2003, un
raport īn această privinţă şi cu privire la stadiul proiectului īn
vederea examinării acestuia la a cea de-a 27-a sesiune a sa, īn
iunie/iulie 2003;
* Doc. WHC-02/CONF. 202/25, pg.
51-52, UNESCO, Decisions of the 26th session of the World Heritage
Committee, Budapest - Hungary, 24-29 June 2002.
Comunicat
Membrii iniţiativei Campania SOS SighiŞoara salută concluziile celei
de-a 26-a şedinte a Comitetului Patrimoniului Mondial al UNESCO,
desfăşurată īntre 24-29 iunie 2002, care īntăreşte opiniile experţilor,
personalităţilor culturale şi societăţii civile din Romānia, care au
atras atenţia īncă din toamna anului 2001 că proiectul amplasării pe
Platoul Breite a parcului de distracţii Dracula īncalcă legislaţia
romānească şi internaţională privind protecţia mediului, a
patrimoniului cultural şi principiile de bună administrare a banului
public. Membrii iniţiativei
Campania SOS SighiŞoara consideră că schimbarea locaţiei parcului
īntr-o zonă care nu comportă riscuri de mediu şi patrimoniale este o
victorie a societăţii civile romāneşti şi a presei independente.
Respingem insinuările iniţiatorilor proiectului că acţiunile
desfăşurate ar fi fost inspirate de interese străine. Singurul interes
care animă membrii Campaniei este acela al repsectării drepturilor
contribuabililor, al păstrării valorilor patrimoniale şi de mediu din
Romānia care, prin unicitatea lor, constituie bazele sigure ale unei
reale dezvoltări durabile, capabilă să asigure, pe termen lung, locuri
de muncă şi prosperitate pentru comunităţile locale.
Membrii iniţiativei Campania SOS SighiŞoara solicită iniţiatorilor
proiectului amplasării Dracula Park la Sighişoara să-şi asume public
responsabilitatea acestui eşec. Solicităm totodată declanşarea
imediată a unei anchete privind: cuantumul fondurilor publice investite
īn proiect; situaţia financiară a SC Fondului de Dezvoltare Turistică
Sighişoara SA; şi tragerea la răspundere a celor care au lansat, fără
obţinerea avizelor necesare, un proiect comportīnd serioase riscuri
financiare privind administrarea banului public, cu consecinţe extrem
de negative asupra imaginii Romāniei.
Membrii iniţiativei Campania SOS SighiŞoara solicită primului ministru
tragerea la răspundere a ministrului turismului, care prin acţiunile
sale riscante a indus īn eroare contribuabilii romāni, inclusiv pe
şeful guvernului, promovīnd o inacceptabilă ingerinţă a factorului
politic īn sfera economică. Este de nepermis ca la un an de lansarea
acestui proiect contestat, Ministerul Turismului să delege unei firme
de consultanţă străină, fie ea prestigioasă, formularea politicilor
publice romāneşti. Membrii
iniţiativei Campania SOS SighiŞoara īşi manifestă īntreaga
disponibilitate de a participa direct la atragerea de fonduri şi
formularea de proiecte viabile de turism cultural care să contribuie la
restaurarea patrimoniului Cetăţii medievale, la imediata relansare
economică a Sighişoarei şi la ocuparea forţei de muncă. Pentru
realizarea acestui scop propunem constituirea de īndată, la nivelul
judeţului Mureş a unei comisii care să elaboreze o alternativă de
dezvoltare durabilă a Sighişoarei şi a altor comunităţi locale aflate
īn aceeaşi situaţie.
Liga Pro
Europa
Asociaţia
Sighişoara Durabilă Smaranda Enache
Alexandru Goţa
Tīrgu-Mureş
la 4 iulie 2002
NB: Campania SOS Sighişoara a fost
iniţiată de Liga Pro Europa şi Asociaţia Sighişoara Durabilă īn
noiembrie 2001 şi reuneşte cca.100 de organizaţii neguvernamentale,
experţi, personalităţi publice şi culturale din Romānia.
Pagina
8 Reportaj din „Oraşul fericit“
Am pornit spre Seliştad fără prea mare tragere de inimă īntr-o zi
ploioasă de sfīrşit de iulie. Recomandasem cu cīteva luni īn urmă
finanţarea unui proiect ce urma să se desfăşoare īn acest loc despre
care nu ştiam mai nimic. Trebuia să fie o tabără pentru copiii din
comuna Şoarş, o tabără īn care micuţii romāni, romi, maghiari şi
germani să īnveţe īmpreună tainele Thaliei.1
De la Sighişoara, drumul spre Agnita trece prin Brăneşti, un loc
odinioară binecuvīntat cu o cetate săsească impresionantă şi care ni
s-a arătat īntocmai ca vremea, mohorīt şi trist. De aici se desprind
urmele unui fost drum, singura cale de acces spre Retiş, Bărcuţ şi mai
apoi Seliştad. Vegetaţia crescută pīnă la drum, liniştea netulburată de
nici un autovehicul m-a convins că la Seliştad nu poţi ajunge din
greşeală. După porţiuni lungi de „junglă“ īn care nimeni şi nimic nu
īţi putea semnala prezenţa omului īn zonă, se iveau sate odinioară
prospere, construite īn jurul unei biserici cetăţi, azi īnconjurată de
buruieni care şi-au făcut loc printre zidurile īn ruină. Case,
fortăreţe săseşti, care au rezistat atīta vreme intemperiilor istoriei
au căzut acum sub atacurile uitării. Fără acoperişuri, cu tencuiala
căzută şi doborīte de vegetaţia sălbatică, cele mai multe dintre ele
păreau un „no man’s land“. Puţinii oameni pe care i-am zărit semănau şi
ei cu nişte fantome. Seliştandul s-a ivit din „junglă“ tocmai cīnd
ploaia se īnteţise. Am străbătut satul pīnă la Biserica Cetate. Aici
īnsă aveam să descoperim „Oraşul fericit“. (Boldog Vįros este denumirea
maghiară a satului, păstrată din latină Felix locum alături de
denumirea germană Seligstadt)
Din fosta cetate s-au menţinut īn picioare Biserica Evanghelică2 , Casa
Parohială, fosta Şcoală Germană şi Casa Fructelor3 , fiecare īn stadii
diferite de renovare şi fiecare cu povestea sa. Īn Casa Parohială, cu
ajutorul unor oameni generoşi, s-a reuşit īncropirea unei tabere de
elevi. Ghidul nostru ad hoc, părintele Johannis Klein, organizatorul
taberei, este cel care se ocupă de renaşterea acestui loc. Se găsesc
aici trei dormitoare cu paturi suprapuse, o sală de mese, o bucătărie
foarte tradiţională (aici am īntīlnit-o pe Frau Doina Şandru,
profesoară de limba romānă şi care juca cu mult succes rolul de
bucătăreasa taberei) şi o baie modernă cu facilităţi normale anilor
2000. Deşi funcţională, renovarea este īnsă doar parţială. Īn pivniţă
au fost amenjate nişte mese de tenis dar renovarea continuă. Povestea
„noului Seliştad“ īncepe la cimitirul din spatele Bisericii. „Aici este
locul īn care noi aducem tot ce nu mai vrea sau nu mai poate să
trăiască“ ne-a spus cu oarecare tristeţe părintele Klein.4
„Cīnd am venit aici, am crezut că primul lucru care ar trebui să-l
īngrop este biserica. La ce să mai folosească o Biserică dacă nu mai
are enoriaşi. Apoi am văzut că puţinii tineri din localitate obişnuiesc
să vină aici īn cimitir. La īnceput nu i-am īnţeles, dar apoi am văzut
cum viaţa poate să se nască chiar din moarte“, a continuat deja cu
optimism şi ne-a arătat cum dintr-un mormīnt a crescut un mălin care a
īmbrăţişat piatra funerară.
Participanţii la tabără erau īntr-o parte din fosta şcoală, devenită
pentru un timp de tristă amintire Cămin Cultural. Veniţi din satele din
apropiere participnţii taberei şi mici şi mari se străduiau să ţeasă
nişte covoraşe, pe care recunosc, nu aş fi fost īn stare să le fac. Nu
au părut deloc surprinşi să ne vadă şi s-au oprit din „lucru“ doar
pentru a ne face o demonstraţie de teatru. Izolaţi īn satele lor, parcă
īncremenite, copiii frumoşi ai comunei Şoarş au dovedit o sensibilitate
şi o īnţelegere deosebită a teatrului. Cu nume dure (ca viaţa pe care o
duc), s-au lăsat conduşi de regizorul Markus Erwin şi au căpătat
īncredere īn sine, īn parteneri şi mai ales o trăire deosebită a artei.
„Teatrul este frumos, dar nu poţi să-l simţi numai dacă intri īn el“
ne-a spus un copil sfătos de nici 10 ani. Am mai aflat că la masă se
roagă īn germană, că au īnvăţat să cīnte īn maghiară şi că īntre ei
vorbesc mai mult īn romāneşte. Stafful completat de Klaus Biedermann,
un luxemburghez īndrăgostit de Transilvania şi doamnele profesoare care
conduc atelierele de ţesătorie schimbă cu uşurinţă conversaţia dintr-o
limbă īn alta de parcă inima TRANSSYLVANIEI ar fi reīnceput după atīta
timp să bată.
Despre tabăra de
la Seliştad aş mai putea scrie multe, importante sīnt īnsă, cred eu,
dezvăluirile unui astfel de loc. Īn timp ce edificii patrimoniale atīt
de vii, de umane şi mai ales adevărate se prăbuşesc, se īncearcă
construirea unor iluzii fără valoare din rigips. Potenţialul turistic
deosebit al regiunii rămīne īngropat asemeni drumului de acces iar cei
ce reuşesc să ajungă acolo nu au nici măcar posibilitatea de camping.
Şi nici Coca Cola. Şi am mai īnvăţat că Transsylvania există, aşteaptă
numai să fie redescoperită.
Dacă la sosire am considerat numele de Boldogvįros drept culme a
cinismului, optimismul şi seninătatea celor de aici au devenit īnsă
molipsitoare. Pe acoperişul Casei Fructelor, voluntarii germani au
aşezat o roată de căruţă „ca să īşi poate face o barză cuibul“. Īn
această primăvară nu a venit nici una dar roata a rămas şi oamenii
aşteaptă o nouă primăvară. Iar mălinul din cimitir aşteaptă ca cineva
să-l facă generic de documentar. Oraşul fericit şi-a găsit un
protector. Au mai rămas īnsă atītea alte locuri care strigă după ajutor
īnainte de a se stinge..... Le va auzi cineva? Laura Ardelean Note: 1.
Īn cadrul proiectului „Dezvoltarea comunităţilor multietnice“ realizat
de Centrul de Resurse pentru Diversitate Etnoculturală, Liga PRO EUROPA
este partener īn modulul de grantgiving. Aceasta presupune printre
altele realizarea de evaluări ale aplicaţiilor depuse. Unul dintre
proiectele evaluate şi finanţate este „Sīntem mulţi şi diferiţi dar
prieteni şi uniţi“ propus de Forumul Democrat al Germanilor filiala
Făgăraş. 2. Deja obişnuiţi cu pardoxurile locului, nu ne-am
mai mirat să descoperim īn Biserică un tablou datat īn 1890 īn care
Isus este reprezentat evreu şi este īnsoţit de o fetiţă. „Hermann Hesse
spunea că īntr-o operă de artă artistul īşi aşează sufletul. Acesta,
după cum vedeţi şi-a aşternut tot sufletul, şi a murit la 33 de ani.“ 3.
Casa Fructelor, avea să ne spună părintele Klein, chiar era locul īn
care toţi locuitorii Oraşului Fericit īşi păstrau fructele şi slănina.
Pentru evitarea oricărei suspiciuni cheia casei era păstrată de două
persoane care să nu aibă legături de rudenie cu proprietarii bunurilor
depozitate. Īn plus, pentru sporirea siguranţei, mai era numit şi un
responsabil cu slănina. Atunci cīnd proprietarii īşi luau acasă o parte
din slănină acesta trebuia să fie prezent să aibă grijă ca slănina să
se taie drept iar apoi să-şi aplice ştampila pe margine.
4.
Pentru o imagine autentică ar trebui precizat că părintele Klein este
foarte tīnăr, că a studiat īn Israel şi Elveţia unde şi-a luat şi
doctoratul şi chiar cīntă foarte bine la chitară.
Pagina
9
Forumul Constituţional*
Īn perioada 10-12 iulie a.c. a avut loc, la Bucureşti, īn Palatul
Parlamentului, Forumul Constituţional, organizat de Asociaţia Pro
Democraţia īn parteneriat cu Camera Deputaţilor, cu scopul de a oferi
un spaţiu dezbaterilor publice privind revizuirea Constituţiei Romāniei.
Forumul Constituţional reprezintă o premieră: pentru prima data īn
Romānia, īn jurul unei legi — chiar a Constituţiei — se realizează o
largă dezbatere. La discuţii au fost chemaţi specialişti,
reprezentanţii unor organizaţii neguvernamentale, sindicatelor,
organizaţiilor patronale, mass-mediei. Mai mult: oricine poate să
acceseze site-ul www.forumconstitutional.ro, şi să-şi formuleze
opiniile, propunerile legate de revizuirea Constituţiei. Idee unică,
idee mai mult decīt lăudabilă. Īntrebarea este dacă cineva va ţine sau
nu cont de aceste opinii şi propuneri.
Un participant — domnul Dumitru Tinu, director general al cotidianului
Adevărul — şi-a exprimat īndoielile, după care a părăsit „locul
faptei”. Oare aceasta este o reacţie
normală? Sau avem obligaţia
morală de a accepta parteneriatul propus, de a participa activ la
discuţii, de a veni cu propuneri, şi īn momentul īn care observăm că
totul este doar o faţadă, o vitrină către statele membre UE şi NATO, să
arătăm propunerile valide, profesioniste, demne de luat īn considerare,
dar care au fost refuzate din cauza unor īnţelegeri prealabile īntre
partidele politice. Nu se poate prezuma o rea intenţie cīnd se
promovează un stil democratic, ceea ce nu īnseamnă nici să cădem īn
greşeala de a crede că, de această dată, părerile pīnă acum ignorate
ale societăţii civile vor fi, īn viitor, preluate de partidele politice.
Principalele teme de revizuire a Constituţiei au fost:
• drepturile, libertăţile şi obligaţiile cetăţeanului (īn consens, cu
cīteva excepţii, au fost formulate modificări prin care Constituţia
Romāniei se conformează prevederilor unor tratate deja ratificate de
Romānia sau ale celor ce urmează să fie ratificate īn situaţia
integrării īn Uniunea Europeană; īn special se doreşte o mai clară
formulare a dreptului la proprietate);
• integrarea Romāniei īn structurile euro-atlantice şi problema
suveranităţii (integrarea reprezentīnd transferarea unor atribute ale
suveranităţii către instituţii internaţionale);
• relaţiile īntre autorităţile publice, independenţa puterii
judecătoreşti (propunīnd o mai clară separare a puterilor);
• autonomia locală (propunīndu-se crearea regiunilor administrative
care să preia anumite prerogative ale statului şi, pornind de la
principiul subsidiarităţii, să se aducă puterea decizională mai aproape
de cetăţean); • structura
Parlamentului, atribuţiile celor două Camere (au fost trecute īn
revistă soluţiile posibile: 1. sistemul unicameral, 2. sistem bicameral
a. cu diferenţă īn modul de alegere a celor două Camere, b. cu
diferenţă īn atribuţiile celor două Camere c. sistemul actual īn care
diferenţele dintre camere sīnt minore; majoritatea reprezentanţilor
societăţii civile s-au pronunţat pentru un sistem unicameral);
• Avocatul Poporului (oferindu-se acestei instituţii atribuţii īn
procesul legislativ prin acordarea posibilităţii de a formula proiecte
de legi); • desemnarea
preşedintelui (cu propuneri ca preşedintele să fie ales de Parlament).
H.
I.
Notă: Īn numărul anterior (4-5/2002) al gazetei
Ligii Pro Europa am publicat articolul Constituţia īn revizuire. Ideile
exprimate īn acel articol nu sīnt reluate, ele putīnd fi citite la
adresa de web a LPE.
Din alocuţiunile de deschidere
ale Forumului Constituţional
„Modificarea
Constituţiei a devenit [...] o oportunitate īn vederea remodelării
instituţionale şi restructurării vieţii politice romāneşti. Privită ca
o schimbare de echilibru, fenomen normal, curent şi constant īn viaţa
oricărui sistem politic, modificarea Constituţiei vizează īnsă
transformări radicale īn raporturile dintre instituţiile politice. Dacă
īnsă forţele schimbării sunt puternice, exercitīnd o presiune
importantă asupra sistemului, schimbările vizate pot evolua spre o
formă structurală de schimbare. O astfel de schimbare apare atunci cīnd
transformările afectează, de o manieră care nu este provizorie sau
efemeră, structura şi funcţionarea organizării politice, a unei
comunităţi politice modificīndu-i cursul istoric. Agenţii
schimbării instituţionale sunt persoane, grupuri, partide sau asociaţii
care introduc pe agenda publică problematica schimbării, care o
sprijină, o favorizează sau i se opun. Pentru aceşti actori sau
grupuri, activitatea politică ia, din anumite puncte de vedere,
caracterul unei activităţi istorice, este animată de scopuri, interese
sau valori care au un impact asupra devenirii societăţii. Afectaţi de
disfuncţiile instituţionale, unii actori cu vocaţie guvernamentală au
devenit interesaţi de optimizarea funcţionării instituţiilor politice
şi de o mai clară distribuţie a rolurilor instituţionale īn iniţierea
politicilor guvernamentale.” (Cristian Pīrvulescu, preşedintele
Asociaţiei Pro Democraţia)
„Aş releva un aspect
foarte important: nici una din Constituţiile anterioare ale Romāniei nu
s-a bazat pe o maximă deschidere democratică īn dezbaterea şi adoptarea
textului fundamental, nici măcar Constituţia din 1991, chiar dacă a
fost adoptată prin referendum. Primele Constituţii au fost adoptate īn
condiţiile īn care exista fie votul censitar, aleşii reprezentīnd
voinţa cetăţenilor romāni deţinători de patrimonii personale, fie
excluderea de la decizia politică a femeilor sau īn condiţii de
dictatură. Iată cum putem spune că prima Constituţie cu adevărat
democratică, cel puţin la nivelul capacităţii politice electorale, este
Constituţia īn vigoare. Condiţiile concrete post-revoluţionare au impus
o relativă grabă īn elaborarea, dezbaterea şi adoptarea Constituţiei
noastre. Cazul particular al Romāniei, de īndepărtare a dictaturii şi a
regimului comunist prin revoluţie, a obligat primul Parlament liber
ales să se constituie īn Adunare Constituantă şi să elaboreze un text
constituţional modern şi adaptat realităţii.”(Bogdan Niculescu Duvăz,
deputat, iniţiatorul Forumului Constituţional)
Pagina
10
Altera 17-18: Identităţi culturale periclitate
La şapte ani de la prima apariţie, revista Altera profită de
ocazia de a face chiar un bilanţ, deşi, de obicei, bilanţurile se fac
cu ocazii festive precum cinci, zece, cincisprezece, douăzeci şi cinci,
cincizeci etc. de ani. Să ne amintim aşadar un pic de latină: « Alter,
era, erum adj.= 1 unul (din doi), celălalt: alterum ex duobus (Marcus
Tullius Cicero) — una din două; absente consulum altero ambobusve
(Titus Livius) — fiind lipsă unul dintre consuli sau amīndoi (…),
alteri alteros attriverant (Caius Sallustius Crispus) — se măcinaseră
unii pe alţii; duae res maxime altera alteri defuit (Marcus Tullius
Cicero) — două calităţi mai cu seamă le-au lipsit, unuia una,
celuilalt alta, altar … alterā de causa (Cicero) — unul … dintr-un
motiv, celălalt din altul (…) ; 2 al doilea (…) alter Themistocles
(Cicero) — un alt Temistocle, alter ego (Cicero) — un al doilea eu (…)
; 3 opus, contrar: altera ripa (Caius Iulius Caesar) — malul opus, pars
altera (Titus Livius) — partea contrară; 4 (substantivat), un altul,
aproapele, semenul [s. n.]: Qui nihil alterius causa facit (Marcus
Tullius Cicero) — Care nu face nimic pentru altul; Qui exitum alteri
parat (Quintus Ennius) — Cine pune la cale moartea aproapelui său, ne
sit te ditior (Quintus Horatius Flaccus) — ca un altul să nu fie mai
bogat decīt tine. » Am īnceput cu această incursiune īntr-un dicţionar
lexical pentru că poate unii au nevoie să-şi reamintească bogăţia
semantică a acestui cuvīnt, atīt de fericit ales să stea pe
frontispiciul unei reviste editate de Liga Pro Europa. An de an, număr
de număr, revista Altera (cu accentul pus, fireşte, pe prima vocală!)
şi-a īndeplinit menirea de a se ocupa de „celălalt”, de cel de līngă
noi, diferit şi asemănător īn acelaşi timp.
Colecţia, ajunsă, iată, la numărul 17-18, ar onora orice bibliotecă,
oricīt de pretenţioasă. Să privim alinierea cotoarelor şi să citim
genericele numerelor apărute: Drepturi individuale. Drepturi colective;
Drepturile omului şi religia; Etnic. Naţional. Multinaţional;
Federalism; Federalism şi reconciliere; Federalism şi devoluţie;
Federalism şi regionalizare; Multiculturalism; Multiculturalism /
Interculturalism; Drepturile lingvistice ale omului; Drepturile
lingvistice – drepturi fundamentale etc. Ultimul număr pe care-l
prezentăm celor interesaţi, nr. 17-18, şi-a ales drept generic sintagma
Identităţi culturale periclitate. Motivaţia alegerii unei asemenea teme
generoase de reflecţie este prezentată, ca de obicei, īn editorial,
unde se afirmă: „Consiliul Europei a avut, ca de atītea ori, iniţiativa
de a lansa semnale de alarmă — concretizate īn recomandări — pentru
protejarea minorităţilor, īndeosebi a celor ameninţate cu dispariţia:
aromānii, vorbitorii de limbă idiş, ceangăii. După ce Europa
Occidentală a cvasi-eliminat, īn epoca premodernă şi modernă,
comunităţile care nu-şi formaseră state naţionale proprii, un sentiment
justificat de vinovăţie istorică a condus la programe de acţiuni
afirmative prin care laponii (samii), frizii, welşii, sorbii, romii,
eschimoşii au primit o nouă şansă de supravieţuire. (…) Idealul unei
societăţi europene reconciliate cu trecutul, capabilă de pocăinţă
istorică pentru construirea unei armonii īmbinīnd libertatea
individului cu aceea a comunităţii, poate lua naştere doar cīnd
impulsurile dominatoare vor īnceta. Nu suspendarea normelor binelui
comun administrat de stat, ci includerea īn filozofia funcţionării sale
a cīt mai multor principii morale, de transparenţă şi credibilitate,
pentru corectarea pe cīt posibil a deficitului de democraţie,
instituţional şi mentalitar. ” Pe linia acestei motivaţii s-a făcut şi
selecţia bogatului material aflat la īndemīnă. Tema principală a
numărului, Identităţi culturale periclitate, este ilustrată de studii
precum: Drepturile minorităţilor din Grecia: macedonenii (semnat de
Zhidas Daskalovski), Megleno-romānii (de Emil Ţīrcomnicu), Idişul şi
iudeo-spaniola. O moştenire europeană (de Nathan Weinstock ţi
Haďm-Vidal Sephiha), Ceangăii din Moldova (de Vilmos Tįnczos) şi Despre
dialectele ceangăieşti din Moldova (studiu semnat de Sįndor N.
Szilįgyi). La rubrica Studiu de
caz īşi află locul un Raport asupra situaţiei ceangăilor din Moldova
īntocmit de Gabriel Andreescu şi Smaranda Enache. Acesta prezintă
rezultatele unei investigaţii īntreprinse īn regiunea Bacăului de o
echipă a APADOR-CH şi a Ligii Pro Europa, īn decembrie 2001, ca urmare
a plīngerilor sosite pe adresa acestor două asociaţii din partea
Asociaţiei Maghiarilor Ceangăi, referitoare la nesatisfacerea
revendicărilor privind accesul la educaţia īn limba maternă, la
obstrucţionarea activităţilor asociaţiei pe teritoriul judeţului Bacău
şi la hărţuirea membrilor asociaţiei de către reprezentanţi ai
autorităţilor locale. Raportorii constată veridicitatea acestor
plīngeri şi cer autorităţilor să respecte drepturile minorităţilor, aşa
cum sīnt ele garantate de Constituţie, de legile ţării, de convenţiile
īn materie ale Consiliului Europei, OSCE şi ONU şi rezoluţiile cu
privire la situaţia ceangăilor din Romānia.
La rubrica Document vom găsi Recomandarea 1521 (2001) privind Cultura
minorităţii ceangăieşti din Romānia, emisă de Adunarea Parlamentară a
Consiliului Europei. La aceeaşi secţiune, citim un studiu despre
Cultura minorităţii ceangăieşti din Romānia, semnat de Tytti Maria
Isohookana-Asunmaa, membru al Adunării Parlamentare a Consiliului
Europei, precum şi Opinia alternativă faţă de raportul Cultura
minorităţii ceangăieşti din Romānia, prezentată de Ghiorghi Prisăcaru,
şeful Departamentului pentru Integrare Europeană al Guvernului Romāniei.
O lectură atentă merită densul studiu de la sectorul Analiză,
intitulat: Multiculturalism īn Europa Centrală: integrare şi
privatitate culturală, semnat de reputatul politolog Gabriel Andreescu
şi care propune reluarea şi definirea a trei concepte fundamentale ale
lumii contemporane, şi anume, multiculturalismul ca normă funcţională,
privatitatea comunitară, societatea policulturală. Multiculturalismul
este redefinit īn sens normativ ca susţinere a nevoii minorităţilor de
a avea atīt un grad de integrare dar şi a dreptului acestora la
separare, acest din urmă aspect fiind considerat a avea conotaţii
negative, autorul propune ca variantă sintagma „privatitate
comunitară”. Īntr-o societate democratică, afirmă Gabriel Andreescu, īn
care se respectă drepturile individuale şi colective ale minorităţilor,
echilibrul şi corectitudinea relaţiilor interetnice presupun
necesitatea de a se recunoaşte nevoia de integrare dar şi pe cea de
separare a comunităţilor, asigurīndu-se dezvoltarea lor reciprocă. Este
recunoscută, īn concluzie, o clară evoluţie īn ultimii 11 ani īn
termenii integrării şi ai privatităţii comunitare, fără ca prin aceasta
să se asigure īn ansamblu rezolvarea tuturor problemelor legate de
convieţuirea interetnică.
Desigur că şi celelalte rubrici ilustrate cu materiale ample şi dense
merită să fie relevate, fiecare īn parte. La Dialog, sub titlul Despre
statutul minorităţilor — dincolo şi dincoace de hotare, avem prilejul
să cunoaştem dezbaterile desfăşurate la Bucureşti, īn zilele de 23-25
noiembrie 2001, la cel de-al IX-lea Forum Intercultural PRO EUROPA, sub
genericul „Rolul minorităţilor ca factor de stabilitate īn Europa
Centrală şi de Est”, la care au participat reprezentanţi ai
minorităţilor naţionale din Romānia, ai minorităţilor romāneşti de
peste hotare, ai instituţiilor statului, ai societăţii civile şi ai
presei. Paul Philippi scrie
despre Tradiţia universitară transilvană īn Romānia unită, la rubrica
deja tradiţională: Convergenţe transilvane şi tot acolo Anamaria Pop se
apleacă asupra Tradiţiilor şi perspectivelor din relaţiile culturale
romāno-maghiare. Un material interesant, rezultat dintr-o cercetare
migăloasă, de arhivar, este cel semnat de Adrian Majuru, despre
Bucureştiul albanez. De la elite negustoreşti la elite culturale.
(Restitutio) Rubrica Ecumenica
găzduieşte paginile unui aplicat studiu despre Biserica unitariană,
semnat de Jįnos Erdő. Valerian Stan scrie despre Legea liberului acces
la informaţiile de interes public — după patru luni de la intrarea īn
vigoare şi constată lipsuri serioase īn respectarea şi aplicarea
acestei legi. Nu īn ultimul rīnd, sīnt de semnalat recenziile la două
cărţi demne de atenţie: Andrei Roth semnează recenzia la
volumul Intellektuelle, Eliten, Institutionenwandel, de Anton
Sterbling, precum şi Nadia Badrus, care propune atenţiei cititorilor
lucrarea Germanii din Banat şi povestirile lor, de Smaranda Vultur
(coordonator). Aşa cum afirmă
şi editorii revistei, acest dens număr dublu al Alterei propune
„destule teme de reflecţie, contribuind (…) la īmbogăţirea
fundamentului teoretic al unor politici publice care, prezente in nuce,
īn fiecare din noile democraţii, sīnt departe de a fi consolidate īn
opinia publică şi īndeosebi īn cultura elitelor politice, dominate de
imperativul prezentului şi lipsite, cu puţine excepţii, de programe
vizionare.” Cornelia Cistelecan
Pagina
11
Noi intrări īn biblioteca LPE
* Open Society Institute: Monitoring the EU Access Process. Judicial
Independence * Open Society
Institute: Monitoring the EU Access Process. Minority Protection
* Open Society Institute: Monitorizarea procesului de aderare la
Uniunea Europeană: Protecţia minorităţilor īn Romānia
* Open Society Institute: Monitorizarea procesului de aderare la
Uniunea Europeană: Independenţa justiţiei īn Romānia
* Valentin Constantin (coord.): Documente de bază ale comunităţii şi
Uniunii Europene * Daniel
Barbu: Republica absentă * Paul
Lendvai: Ungurii * Eginald
Schlattner: Cocoşul decapitat *
Andrei Oişteanu: Mythos & Logos. Studii şi eseuri
* Bįrdi Nįndor (ed.): Konfliktusok és kezelésük
* Közép-Európįban * Bįrdi
Nįndor (ed.): Politika és nemzeti identitįs
* Közép-Europįban * Jessica
Douglas-Hume: A fost odată īn alte vremuri
* Centrul de Informare şi Documentare a CE la Budapesta: Endangered
Minority Cultures in Europe (bilingv engleză-maghiară)
* PER: Yugoslavia at the crossroads
* Szįsz Alpįr Zoltįn, Varga Zoltįn (ed.): Dezvoltare şi cercetare
regională * Bodó Barna: Régió
és civil szféra * Pozsony
Ferenc: Ceangăii din Moldova *
Anonymus Notarius: Gesta Hungarorum – Faptele ungurilor
* Derek W. Urwin: Dicţionar de istorie şi politică europeană 1945-1995
* William Totok: Constrīngerea memoriei
* Marek Halter: Ce este un evreu?
* Stelian Tănase: Acasă se vorbeşte īn şoaptă
* Daniel Vighi: Insula de vară
* Radu Vasile: Cursă pe contrasens
* G. Moldoveanu (red.): Naţiuni şi naţionalisme
* Maurizio Virole: Din dragoste de patrie
* Imanuel Geiss: Istoria lumii din preistorie pīnă īn anul 2000
Pagina
12
Excelenţei
Sale Domnul
Michael E. Guest
Ambasador al Statelor Unite ale Americii
Bucureşti 4
iulie 2002,
Tīrgu-Mureş
Excelenţă,
Cu ocazia celebrării celei de a 226-a aniversări a independenţei
Statelor Unite ale Americii, Liga Pro Europa şi membrii acesteia au
onoarea de a transmite Excelenţei Voastre, Ambasadei Statelor
Unite ale Americii īn Romānia, cīt şi a īntregii naţiuni americane cele
mai calde şi distinse felicitări.
Ne folosim de această oportunitate pentru a ne exprima solidaritatea şi
simpatia faţă de poporul american īn eforturile sale pentru promovarea
păcii şi toleranţei, combaterea terorismului, excluderii şi
discriminării īn īntreaga lume.
Organizaţia noastră este recunoscătoare şi mīndră de susţinerea de care
se bucură din parte numeroaselor persoane şi fundaţii, cīt a agenţiilor
guvernamentale americane īn procesul de democratizare şi accesul
Romāniei īn NATO.
Cu stimă,
Smaranda Enache
Copreşedintă Liga Pro Europa
Smaranda Enache
Copreşedintă
Liga Pro Europa
Stimată Doamnă Enache,
Apreciez deosebit de mult mesajul Dumneavoastră de felicitare adresat
cu ocazia Zilei Naţionale a Statelor Unite.
Vă rog primiţi cele mai sincere mulţumiri pentru acest gest generos şi
aprecierea mea cu privire la bunele relaţii dintre Romānia şi Statele
Unite, semnificate de scrisoarea Dumneavoastră.
Primiţi, Vă rog, urările mele personale şi cele din partea Ambasadei
Statelor Unite,
Cu stimă,
Michael E. Guest
Ambasador
|