Gazeta Ligii PRO EUROPA Liga – 5-6 / 2003
Sumar: pag. 1: A cui e Ziua Europei? pag. 2: Calendar – Naptįr pag. 3: Szokoly Elek: Marea mistificare pag. 4: Colegiul Democraţiei: Ultimul „clopoţel” Absolvenţii Colegiului Democraţiei, ediţia a IX-a pag. 5: Libertatea religioasć si integrarea europeanć pag. 6: Academia Interculturalć Transsylvania: Şocul asumării istoriei Ediţia a V-a la final pag 7-8: Concluziile proiectului: Studiu de caz si constientizarea publicului asupra discriminćrii rasiale īn judetul Mures pag 9: Altera 20/21 pag 10: Comunicat pag 11-12: Poziţia Ligii Pro Europa referitor la negarea Holocaustului şi a regimului totalitar comunist
Pagina 1 A cui e Ziua Europei?
Ne place sau nu să recunoaştem sīntem sclavii modei. De orice fel. Īn
acest an, Guvernul PSD a hotarīt că se poartă numai culori europene.
Aşa că cu mic cu mare am devenit peste noapte un popor de
„europenişti“, Ziua Europei a devenit o chestiune de bon ton, că de, nu
mai eşti cool dacă nu respecţie regula strictă a modei. Uite aşa la
fiecare prefectură s-au ascuns īn cufere hainele prăfuite de activişti,
şi oficialităţile au defilat numai īn galben şi albastru.
Din păcate, ca orice modă şi europenismul zilelor noastre este unul
superficial şi de suprafaţă, de sub steluţele frumos aranjate iţindu-şi
capul pe ici pe colo roşul serbărilor de rit mai vechi: ca la o nouă
Daciadă fiecare s-a pregătit după puteri cu un cros colea să fie, cu
niscaiva concursuri de desene pe asfalt, cu discursuri parfumate şi
interviuri īn media. Evident că nu importă cine ne aduce Europa īn
bătătură, nu contează că īncepem mai greoi cu festivisme dar toată
această grabă a happeningurilor parcă devine obositoare şi
privitorilor. Că numai europeană nu este pripa cu care s-au organizat
toate acestea, nu-i taman occidental să nu ţi seama de tradiţia locală.
Criteriile politice de integrare fixează printre altele şi o colaborare
cu societatea civilă, cu organizaţiile neguvernamentale īn vederea
sporirii transparenţei actelor de guvernare. Cum īn Raportul de ţară
din 2002 eram urecheaţi şi la acest pragraf, reacţia firească a
oricărui „europenit“ īn devenire ar fi fost să ia grabnic măsurile
necesare. Şi o oportunitate la īndemīnă era chiar Ziua Europei, pe care
organizaţiile neguvernamentale nu o lăsau neobservată nici īn ’90, nici
īn ’91 şi nici īn 2003. Dar noţiunea de parteneriat ca şi cea de
Europă are īnţelesuri diferite. Nu ştiu pe alte plaiuri cum e dar la
noi īn bătătură semantica īncă ne face feste. Dintr-o parte,
parteneriat īnseamnă să organizezi īnainte cu o zi de ediţia a X-a a
Crosului PRO EUROPA, Crosul Pentru Europa şi īn acelaş timp cu
„Primărie-drumeţie“, de cealaltă parte a fost o mānă īntinsă spre a
celebra īmpreună. Dar să nu fim cārcotaşi peste măsură, căci vorba ceea
la idealuri comune se poate ajunge pe căi diferite, cu o singură
rezervă aceea de a nu-l faulta pe celălalt. Căci, nu-i aşa europenismul
īnseamnă şi fair play. A mai trecut o Zi a
Europei peste urbea noastră. Euroentuziasmul – caracteristică a
romānilor – a rămas la acealeaşi cote optimiste. Cu cīt ne-am
„europenizat“ noi? La īntrebarea asta ne putem răspunde īn fiecare zi
cīnd coborīm din aceleaşi blocuri murdare şi urīte, ne īmpiedicăm de
aceleaşi gunoaie şi ne aplecăm la acealeaşi ghişee prăfuite. Şi pīnă
cīnd „europeanul“ din fiecare dintre noi va creşte mare vom mai serba
nişte zile ale Europei. Vor fi şi zilele noastre?
Laura Ardelean
Pagina 2 Calendar 9 mai –
Zilele Europei: Europublicitate; Este 2007 o dată realistă pentru
integrarea Romāniei īn Uniunea Europeană?, dezbatere publică organizată
de LPE cu ocazia celebrării Zilei de 9 mai - Ziua Schuman; Uniunea
Europeană şi integrarea Romāniei, curs susţinut de Smaranda Enache la
Liceul Bolyai Farkas.
10 mai –
Zilele Europei: Trilogia din Belgrad, spectacol al Academiei de Artă
Teatrală la Blaj, organizat īn colaborare cu Primăria Blaj.
11 mai – Zilele Europei, Crosul PRO EUROPA, ediţia a X-a.
12 mai – Formarea liderilor, atelier de lucru al Colegiului Democraţiei. Lector: Smaranda Enache
16-18 mai –
Lansarea proiectului Reconciliating for the Future al Centrului pentru
Democraţie īn Sud-Estul Europei, la Thessaloniki. Din partea LPE a
participat Smaranda Enache.
16 mai
– Conferinţă despre Uniunea Europeană pentru tineri, organizat de
Colegiul de Administraţie Publică din Satu Mare din cadrul Facultăţii
de Ştiinţe Politice şi Administraţie Publică al Universităţii
Babeş-Bolyai īn colaborare cu Direcţia Judeţeană de Tineret şi Sport şi
filiala din Satu Mare a LPE. 15-22 mai – Sesiunea a III-a a Academiei Interculturale Transsylvania, ediţia a V-a la Blaj şi Tīrgu-Mureş.
17 mai – Forum Regional şi lansarea volumului Provincia 2001 organizat de LPE la Alba Iulia.
18-22 mai
– Stagiul Colegiului Democraţiei la Budapesta. Vizită şi dialog la
Parlament, Guvern, Preşedinţie, Centrul de Informare şi Documentare al
Consiliului Europei, Oficiul Maghiarilor de peste Hotare, Instituţia
Avocatului Poporului, Oficiul Minorităţilor Naţionale şi Etnice,
Ambasada Romāniei.
21 mai – Criteriile politice de aderare la Uniunea Europeană, curs la Academia Interculturală Transsylvania, organizat la Tārgu-Mureş.
29 mai – Atelier de lucru: participarea studenţilor Colegiului Democraţiei la şedinţa Consiliului Local Tīrgu-Mureş.
30 mai – Prezentarea concluziilor Studiului de caz privind discriminarea rasială īn judeţul Mureş
30 mai – Administraţia publică locală, curs-atelier al Colegiului Democraţiei. Lector: Csegzi Sįndor, viceprimar.
5-8 iunie
– Women and Security, seminar organizat de Ministerul de Externe al
Suediei şi SIPRI la Stockholm. Din partea LPE a participat Smaranda
Enache.
6 iunie –
Stadiul cercetărilor relaţiilor interetnice īn Romānia, conferinţă
organizată de Centrul de Cercetare a Relaţiilor Interetnice din
Transilvania la Cluj cu ocazia īmplinirii a 10 de existenţă. Din partea
LPE a participat Szokoly Elek.
6-8 iunie
— Īntīlnirea experţilor īn cadrul programului Inventarierea
discriminării rasiale al Consiliului Europei la Strasbourg, organizat
de Secretariatul Convenţiei-cadru pentru protecţia minorităţilor
naţionale. Din partea LPE a participat Haller Istvįn.
10 iunie – Sesiune publică: Primăria Tinerilor. Absolvirea studenţilor Colegiului Democraţiei, īnmīnarea diplomelor.
15 iunie – Situaţia romilor īn Tīrgu-Mureş, prelegere susţinută de Haller Istvįn la Universitatea Sapientia din Tīrgu-Mureş.
18 iunie –
Vizită de documentare la Liga Pro Europa a unui grup de tineri īn
cadrul European Week of Youth organizat de Centrul Educaţional de
Tineret din Sighişoara.
26 iunie – Libertatea religioasă şi integrarea europeană, masă rotundă organizată de Centrul Intercultural al LPE la Cluj.
27-30 iunie – Board orientation seminar, la OSI Budapesta. Din partea LPE a participat Smaranda Enache.
Pagina 3
Marea mistificare
După īndelungate presiuni internaţionale Guvernul Romāniei adoptă
Ordonanţa de urgenţă nr.31/2002 privind interzicerea organizaţiilor şi
simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob şi a promovării
cultului persoanelor vinovate de săvīrşirea unor infracţiuni contra
păcii şi omenirii. Am reprodus acest lung titlu pentru că acoperă īn
bună parte īnsuşi conţinutul legii. De ce a fost nevoie de o astfel de
ordonanţă, şi īncă de urgenţă? Numai de dragul de a-i pune la treabă pe
juriştii guvernului? Mă īndoiesc. Ea vine ca un răspuns (destul de
tardiv, de altfel) la multitudinea de cazuri de propagandă „cu caracter
fascist, rasist sau xenofob” şi a „promovării cultului persoanelor
vinovate” tocmai de acele infracţiuni la care se referă ordonanţa. O
mare parte a subiecţilor acestei legi se află tocmai īn Parlamentul
Romāniei, ascunşi sub protecţia imunităţii parlamentare. Īn ciuda
existenţei acestei ordonanţe, nu a fost interzisă nici o organizaţie de
acest fel (īn definitiv, la noi există o deplină libertate de
asociere!), iar cultul deşănţat al unor astfel de persoane, cum este
mareşalul Antonescu – cu statui īn spaţiul public dezvelite
fastuos īn prezenţa unor parlamentari, nume de străzi, bulevarde –,
continuă nestingherit. Presa romānească, īntīmplător sau nu, găseşte o
singură „persoană vinovată” care corespunde descrierii de mai sus a
ordonanţei: scriitorul maghiar Wass Albert. Este
dezvelit Monumentul Holocaustului la Tārgu-Mureş, un gest simbolic
datorat sacrificiilor şi consecvenţei supravieţuitorilor Holocaustului,
un gest de īnaltă valoare morală, de asumare a trecutului de către
comunitatea locală. Am salutat la timpul cuvenit acest gest de pioşenie
faţă de cei 6000 de evrei tīrgumureşeni deportaţi de regimul fascist
ungar şi exterminaţi. Nu putem lăsa īnsă fără cuvīnt sacrilegiul
prezenţei unor naţionalişti notorii alături de victime, la dezvelirea
monumentului. Fenomenul poate fi explicat īntr-un singur fel:
antisemitismul acestora faţă de o comunitate simbolică, pe cale de
dispariţie, a fost surclasat de antimaghiarismul lor faţă de o
comunitate reală. Miza amplasării Monumentului Holocaustului la
Tārgu-Mureş, prin textul plăcuţei adăugate la presiunea Ministerului
Culturii şi Cultelor, era să cinstească memoria evreilor ucişi īn
lagărele morţii doar īn secundar. Monumentul avea să fie utilizat īn
modul cel mai cinic cu putinţă de ultranaţionaliştii romāni ca „să le
dea la cap” īncă o dată ungurilor, deoarece, oficial, numai aceştia au
comis crime de război, nu şi romīnii. De altfel, la scurt timp,
reprezentanţi de frunte ai aceluiaşi Guvern PSD, īn loc să iniţieze
amplasarea de monumente ale Holocaustului şi la Bucureşti sau Iaşi, dau
publicităţii o declaraţie năucitoare prin care neagă Holocaustul pe
teritoriul Romāniei!
Ca urmare a scandalului intern, şi mai ales internaţional, este retrasă
declaraţia cu pricina („nici usturoi n-am mīncat...”) şi se adoptă o
nouă declaraţie care, īn sfīrşit, recunoaşte fără drept de apel – se
pare că nu a existat altă ieşire după seria de gafe comise – partea de
responsabilitate a Romāniei la Holocaust. Paralel īnsă, personaje
simbolice ale naţional-comunismului ceauşist – l-am numit īn primul
rīnd pe bardul Adrian Păunescu, dar şi toată şleahta de personaje de
tip Cenaclul Flacăra care-l īnconjoară –, astăzi membri de vază ai
partidului „social-democrat” de guvernămīnt sau ai celui mai mare
partid de opoziţie, partidul neo-fascist Romānia Mare – desfăşoară o
deşănţată propagandă de negare a Holocaustului romānesc, intoxicīnd īn
continuare conştiinţa naţională cu mitul contraproductiv al „excepţiei”
şi „unicităţii”, un obstacol major īn calea prelucrării autentice a
trecutului.
Şi ca şi cum n-ar fi de ajunsă propaganda desfăşurată sub coordonarea
preşedintelui Comisiei de Cultură al Senatului, preşedintele Iliescu
īnsuşi, captiv al ticurilor de prim secretatar PCR care se pricepe la
toate, se erijează, iată, īn rolul de analist politic omniscient,
permiţīndu-şi să facă aprecieri publice īn numele Romāniei, ca la un
pahar de bere. „Profunda” sa analiză filozofică se dovedeşte pīnă la
urmă a fi nici mai mult, nici mai puţin decīt o tentativă de
relativizare a genocidului īmpotriva evreilor, şi īn subsidiar, una de
deculpabilizare „patriotică” tocmai a acelor personaje al căror
cult este interzis prin Ordonanţă de urgenţă! Preşedintele Romāniei
dovedeşte că, iată, īn probleme capitale, cum ar fi prelucrarea
trecutului comunist sau fascist, statul nostru nu a ajuns la un minim
consens. Cīţi demnitari, atītea păreri. Un adevăr periculos pentru un
stat care se laudă cu capacitatea de a se conforma unui set de valori
ne-negociabile. Reacţia internaţională a fost, „īn mod firesc”, ca să
folosim expresia preferată a preşedintelui, pe măsură.
Holocaustul, pe cīt de tragic a fost pentru populaţia evreiască a
Europei, pe atīt de penibil a fost – şi este, se pare, īn continuare –
pentru mai toate popoarele care au contribuit īntr-un fel sau altul la
īnfăptuirea sa. Vinovăţiile acestora – a acelora care au profitat
„doar” din deportarea evreilor, a acelora care au aplaudat pe margine,
şi īn final, a acelora care s-au prefăcut, din laşitate, că nu văd şi
nu aud nimic – nu pot fi puse īn aceeaşi balanţă cu cele ale acelora
care au plănuit şi au săvīrşit „Endlösung”-ul. Dar este cel puţin o
culpă morală care stăruie, iată, şi peste decenii īn conştiinţa –
sau īn subconştientul – acestor popoare, un sentiment al vinovăţiei
care īngreunează recunoaşterea adevărului istoric. Mistificările, care
merg de la negarea totală a Holocaustului pīnă la transferarea
vinovăţiilor altora, mereu altora, domină istoria noastră contemporană.
Totuşi, īn timp ce unele naţiuni, oricīt de greu le-ar fi căzut –
germanii īn primul rīnd, dar şi ungurii īntr-o anumită, chiar dacă nu
suficientă măsură – şi-au pus cenuşă-n cap īncă de-acum cīteva decenii,
altele, printre care ne numărăm iată şi noi, trecem īncă prin criza
morală a confruntării cu o realitate istorică greu de digerat.
Prelucrarea şi asumarea unui trecut incomod constituie un test de
maturitate pentru o naţiune. S-ar putea ca noi să parcurgem de-abia
acum crizele pubertăţii?
Szokoly Elek
Pagina 4
Ultimul „clopoţel”
„Esenţialul nu este să trăieşti, ci să trăieşti cum trebuie”.
Asta am īncercat şi noi să facem īn această penultimă lună īn cadrul
Colegiului, adică să preţuim fiecare clipă, fiecare curs rămas, fiecare
īntīlnire, şi să profităm de ele. Luna a debutat cu un curs despre
Leadership, susţinut de doamna Smaranda Enache, unde am īnvăţat ce
calităţi trebuie să aibă un lider, ce trebuie şi ce nu trebuie să facă
un lider, şi de cīte feluri pot fi aceşti lideri.
La scurt timp după acest curs, am călătorit īn Ungaria, la Budapesta,
pentru a vizita oraşul, pentru a participa la īntīlniri, pentru a
cunoaşte figuri importante a Ungariei, şi pentru a cunoaşte o altă
civilizaţie. Prima zi de „lucru” a īnceput cu turul Budapestei, după
care am avut o īntīlnire la Avocatul Poporului, cu domnul Aįry-Tamįs
Lajos, ombudsman. A doua zi a īnceput cu īntīlnirea cu domnul Ştefan
Frătean, directorul Oficiului Minorităţilor Naţionale şi Etnice, după
care domnul Szabó Béla ne-a primit la Oficiul Maghiarilor de peste
Hotare (HTMH). La Guvernul Ungariei am avut onoarea de al cunoaşte pe
domnul secretar de stat Szabó Vilmos. Ziua s-a īncheiat īntr-un mod mai
relaxant, printr-o vizită la Muzeul Naţional.
Miercuri, a treia zi, a fost deasemenea o zi īncărcată, ziua īncepīnd
cu vizita la Preşedinţia Ungariei, unde am fost īntīmpinaţi de domnul
Paczolai Péter. După vizita Parlamentului, domnul deputat Répįssy
Róbert ne-a vorbit despre specificul şi modul de organizare a
Parlamentului Ungariei. Penultima īntīlnire am avut-o la Centrul
de Informare şi Documentare al Consiliului Europei, iar ultimul punct
din orarul zilei a constat īn vizita Ambasadei Romāniei īn Ungaria,
unde l-am īntīlnit pe domnul ambasador Călin Fabian.
Ultima zi a stagiului am petrecut-o la cumpărături īn piaţa Kőbįnyai,
după care am vizitat Muzeul „Terror Hįza”, şi īntr-un final am pornit
spre casă. A fost o experienţă de neuitat, şi o şansă pe care nu mulţi o vor avea.
După cīteva zile de la īntoarcerea īn ţară, am participat la un ultim
curs despre Administraţia publică locală, ţinut de domnul viceprimar
Csegzi Sįndor. Şi uite aşa ne mai rămān doar două săptămāni pānă la absolvirea Colegiului Democraţiei …
Iată că a venit şi (ne)aşteptata lună Iunie, care īncheie această
ediţie a Colegiului Democraţiei. Se apropie sfīrşitul acestei lecţii de
viaţă… Luna iunie a īnceput cu participarea
colegiştilor la şedinţa Consiliului Municipal Tīrgu-Mureş, unde am
văzut cum se desfăşoară o astfel de şedinţă şi am putut „īnvăţa” cīte
ceva de la domnii consilieri pentru a pune īn practică la Primăria
Tinerilor. Pe ultima sută de metri, au adus şi ultimii colegişti,
eseurile de absolvire.
Pe 6 iunie, toţi colegiştii ne-am adunat pentru pregătirea
sesiunii publice, pentru redactarea materialelor. Ne-am īmpărţit īn 4
grupe, şi fiecare dintre acestea am adus propuneri pentru Primăria
Tinerilor. Am ocupat cīte un calculator şi am dezvoltat ideile noastre.
Bineīnţeles, după ce am terminat am trecut la votarea primarului şi
preşedintelui de şedinţă, īn acest an postul de primar fiind ocupat de
o colegistă, iar preşedinte fiind ales un colegist.
Şi īn sfīrşit a venit data de 10 iunie, cīnd īmbrăcaţi ca de
sărbătoare, ne-am adunat īmpreună cu părinţi, prieteni, ziarişti şi
figuri mondene ale oraşului, īn sala de consiliu a Primăriei, pentru a
participa la absolvirea noastră, la Primăria Tinerilor. Īn deschidere
domnul Mircea Suhăreanu a vorbit despre Colegiul Democraţiei, despre
Liga Pro Europa, după care, cu emoţii am luat cuvīntul şi noi
„consilierii” şi am prezentat propunerile noastre. Pe ordinea de zi
s-au găsit proiecte de hotărīre privind reamenajarea spaţiilor verzi, a
ştrandului Voinţa, īnfiinţarea unor centre sportive, a unui birou de
informare trilingv īn cadrul Primăriei, construirea de rampe pentru
cărucioare şi īnfiinţarea unor grupuri sanitare speciale īn instituţii
publice şi magazine pentru persoanele cu handicap fizic; organizarea
unor cursuri de īnsuşirea legislaţiei de către funcţionarii Primăriei;
conservarea Cetăţii Medievale, repunerea īn funcţiune a fīntīnii Bodor
Péter īn centrul oraşului… Īn final, doamna Smaranda Enache īmpreună cu
domnul viceprimar Csegzi Sįndor ne-au īnmīnat diplomele de absolvire.
Uite aşa un an de muncă, un an īn care am īnvăţat multe, ia sfārşit.
Din nişte străini am devenit prieteni, iar coordonatorii noştri, doamna
Kovįcs Gyöngyvér şi domnul Mircea Suhăreanu, ne-au devenit părinţi.
Trebuie să le mulţumim lor şi Ligii Pro Europa, pentru şansa acordată
şi pentru tot ceea ce ne-au īnvăţat. După cum am mai zis: Visele dau sens vieţii, iar acesta a fost un vis īmplinit pentru fiecare dintre noi!
Cziriék Andreea
Absolvenţii Colegiului Democraţiei, ediţia a IX-a
1. Anechitei Bianca Antonia 2. Barta Zoltįn 3. Căpuşan Claudia 4. Cătană Laura Maria 5. Cziriék Andreea 6. Dezső Judit 7. Dóczy Gergely Bįlint 8. Farkas Brigitta Éva 9. Frīncean Ileana 10. Frīncean Ioana 11. Gudiu Annabell 12. Iacob Adriana Emilia 13. Kovįcs Edina 14. Mărginean Angela 15. Maşca Adriana 16. Moldovįn Zenkő Erika 17. Nicoară Nicoleta Delia 18. Pal Andrea 19. Somodi Mónika Beįta 20. Stan Johann 21. Sugó Enikő 22. Szabó Bįlint 23. Vajda Éva Zsuzsa 24. Varga Istvįn Barna 25. Vernes Réka Zsuzsanna Felicitări! / Gratulįlunk!
Pagina 5
Libertatea religioasă şi integrarea europeană
La 26 iunie īn Sala de Conferinţe a Facultăţii de Studii Europene din
Cluj, Centrul Intercultural al Ligii PRO EUROPA a organizat masa
rotundă cu tema: „Libertatea religioasă şi integrarea europeană“. La
această masă rotundă au participat reprezentanţi ai cultelor (Radu
Preda – Biserica Ortodoxă, Mircea Marţian – Biserica Romānă Unită,
Kovįcs Iuliu – Biserica Reformată, Ştefan Tomoioagă – Biserica
Baptistă, Cornel Vereş – Biserica Adventistă, Fehér Attila – Biserica
Evanghelică), reprezentanţi ai societăţii civile (Doina Cornea, Ana
Luduşan – LADO, Ion Paţiu – AGRU), experţi, analişti şi profesori
universitari (Dan Sorin Şandor, Ana Bulai, Alexandru Vlad, Ovidiu
Pecican, Ulrich Burger – Directorul Centrului Cultural German) precum
şi numeroşi reprezentanţi ai mass-media. Din partea LPE au participat:
Smaranda Enache, Szokoly Elek, Jean Salls şi Laura Ardelean
Īn procesul de integrare europeană, analizarea aspectelor de libertate
religioasă, o privire critică asupra rolului şi locului cultelor īn
Romānia este importantă din cel puţin două puncte de vedere.
Īn primul rīnd, aşa cum o demonstrează toate sondajele de opinie
realizate īn ultimii ani, Biserica este instituţia care se bucură de
cea mai mare īncredere din partea populaţiei (87,7% au īncredere īn
instituţia Bisericii din care 53,5% foarte multă īncredere īn această
instituţie). Īn aceeaşi ordine de idei, īn sistemul axiologic al
cetăţenilor, religia ocupă locul 3 după familie şi muncă. Din acest
punct de vedere cultele pot deveni agentul integrator cel mai
important, avīnd la dispoziţie pīrghiile şi influenţa necesară pentru a
produce schimbul mentalitar aşteptat. La nivel
declarativ la 14 februarie 2003 la Forumul Naţional UE- 2007
reprezentanţii cultelor religioase şi-au reafirmat sprijinul īn
procesul de integrare al Romāniei. Īn ce manieră īnsă aceste declaraţii
făcute la cel mai īnalt nivel se regăsesc īn practicile instituţiilor
de cult a fost unul dintre subiectele abordate de participanţii la masa
rotundă „Libertatea religioasă şi integrarea europeană“. „Există o
diferenţă marcantă care se manifestă īn modul īn care este privită
problematica integrării de către Biserica Ortodoxă Romānă şi felul īn
care aceeaşi problematică este văzută de către Biserica Catolică şi
Biserica Reformată. Principala dramă a Bisericii Ortodoxe Romāne īn
comparaţie cu celelalte două culte este legată de faptul că īn urma
procesului de integrare BOR va sta sub ameninţarea periferizării. (...)
De aceea ca şi actor al integrării īn Uniunea Europeană, analiza făcută
īn cadrul cercetării noastre arată că permisivitatea atīt la nivelul
mesajului cīt şi al comportamentului BOR este redusă. O altă
caracteristică pe care studiul a scos-o īn relief este această
disimulare, această discrepanţă īntre discursul oficial pe care īn
special BOR īl performează şi manipulările practice, comportamentul
efectiv de care dă dovadă. Sigur că la nivel public, īn media apare
foarte clar şi explicită dorinţa de a susţine decizia statului, de a
susţine īntreg procesul de integrare, comportamental īnsă şi la nivelul
discuţiei private blocajele şi barierele sīnt multiple.“ (Ana Bulai —
Ab Research Group). Dificultăţile de adaptare a discursului şi
practicilor bisericilor din Romānia la valorile şi cerinţele Uniunii
Europene — au arătat participanţii — fac ca rolul de actor al
integrării pe care l-ar putea juca Biserica, să nu fie unul de dorit
sau necesar. Este nevoie de o „reformă“ a bisericilor īnainte ca
bisericile să devină reformatoare īn societatea noastră patriarhală şi
tradiţionalistă.
Īn al doilea rīnd, importanţa cultelor īn procesul de integrare
europeană rezidă şi din punctul de vedere al relaţiei dintre biserică
şi stat precum şi īndeplinirea criteriilor politice. Īn Raportul de
ţară pentru anul 2002 se precizează „Există 15 religii recunoscute īn
Romānia iar posibilitatea de a īnregistra noi religii există de
principiu, dar nu a fost pusă īn practică. Credinţele nerecunoscute
sīnt libere să acţioneze fără restricţii dar nu beneficiază de aceleaşi
avantaje ca şi religiile recunoscute. Decretul din 1948 este necesar să
fie reformat dar nu s-au semnalat progrese referitoare la aceasta īn
perioada raportată.“ Din acest punct de vedere participanţii au
analizat două situaţii: relaţia bisericilor cu statul, ajutorul
financiar oferit de stat cultelor religioase şi modul īn care cultele
īşi pot practica neīngrădit şi nediscriminant activităţile analizīnd
cazul Bisericii Romāne Unite.
Relaţia bisericilor cu statul a fost punctată de către Dan Sorin Şandor
lector la Facultatea de Administraţie Publică din cadrul Universităţii
Babeş Bolyai. Modelul american al zidului īntre stat şi biserică impus
de Jefferson nu īşi găseşte aplicaţie şi īn Romānia unde statul
sprijină financiar cultele religioase recunoscute (cu excepţia
Bisericii Baptiste care refuză acest sprijin). „Din punct de vedere
istoric este clar că īn Romānia au fost subordonate autorităţii
statului īn mult mai mare măsură decīt erau īn aceeaşi epocă alte
biserici din Europa. După 1948 am trăit o perioadă īn care religia era
tolerată, statul comunist era ateu īn proporţie de 100% poate mai mult
şi totuşi intervenea īn treburile bisericii. Pe de o parte există cazul
desfinţării Bisericii Romāne Unite pe de altă parte vorbim de faptul că
patriarhul BOR era numit cu acordul statului, de faptul că preoţii erau
membri ai MAN“ (Dan Sorin Şandor). Īn prezent relaţia biserică – stat
nu este una clară, bisericile, īn special Biserica Ortodoxă Romānă
influenţīnd īn unele cazuri deciziile politice (cazul Congresului
Martorilor lui Jehova) sau chiar juridice iar statul prin finanţarea
acordată statul menţinīnd un anumit control asupra activităţii
bisericii. Cazul Bisericii Romāne Unite a
situaţiei retrocedării bunurilor care au aparţinut acestui cult au
suscitat aprige dezbateri. Modul īn care statul romān a derogat
responsabilitatea realizării unei reparaţii a fost condamnat de
participanţi. O comisie de dialog nu este soluţia prin care problema
īncălcării unui drept fundamental să fie rezolvată. Faptul că
Memorandumul Credincioşilor Greco-Catolici nu a primit nici un răspuns,
faptul că Biserica Greco-Catolică nu īşi poate exercita serviciile
religioase fără retrocedarea lăcaşurilor de cult constituie
disfuncţionalităţi severe ale statului de drept care atīta vreme cīt nu
vor fi rezolvate nu putem vorbi de o democraţie adevărată.
Participanţii la masa rotundă au formulat o serie de recomandări īn
vederea soluţionării acestor problematici. (L.A.)
Pagina 6
Şocul asumării istoriei
Romānia nu şi-a cāştigat independenţa īn Evul Mediu, Mihai Viteazul a
fost copil din flori, răscoala lui Horea, Cloşca şi Crişan a fost
regizată, iar Inocentie Micu Klein a fost un laş. Acestea sīnt unele
dintre argumentele prin care profesorul Gheorghe Gorun susţine că
foarte multe evenimente majore din istorie sīnt trucate. Afirmaţia sa a
fost făcută īn cadrul cursurilor Academiei Interculturale
Transsylvania, organizate la Blaj de Liga Pro Europa.
Īn opinia lui Gheorghe Gorun, foarte multe dintre evenimentele descrise
īn istorie sīnt false, şi au fost confecţionate deliberat pentru a
induce anumite valori şi modele. „Istoria nu e un marş triumfal, o
apoteoză. E doar o secvenţă de viaţă, pe care trebuie să ne-o asumăm,
cu greşelile ei”, a argumentat referentul. Principalul motiv pentru
care istoria e plină de evenimente trucate este nevoia maselor de
modele şi de apartenenţă la categorii privilegiate, susţine el.
Teatrul din cărţile de istorie
Īn tema sa „Despre o anumită asumare a istoriei” susţinută aproape două
ore īn faţa cursanţilor Academiei Interculturale Transsylvania,
profesorul Gorun a adus o suită de exemple de istorie trucată a
romānilor pentru a-şi susţine afirmaţia. De pildă, afirmă Gorun,
răscoala lui Horea, Cloşca şi Crişan nu a existat aşa cum este descrisă
īn cărţile de istorie, ci a fost regizată. „Răscoala lui Horea este o
răscoală montată. S-au răsculat cei mai bogaţi ţărani din Transilvania,
nu cei mai săraci şi oropsiţi aşa cum se spune īn cărţi (de istorie
-n.a.). Şi nu s-au răsculat cei de pe domeniile nobiliare, ci de pe
domeniile statului. Există dovezi de implicare a funcţionarilor
austrieci īn montarea răscoalei”, a declarat Gorun. Mai mult, potrivit
referentului, sinuciderea lui Crişan a fost la rīndul ei
īnscenată. „Īntrebaţi orice medic, şi vă va spune că e imposibil ca
Crişan să se fi sinucis īn modul cum este descris īn istorie. A fost
sinucis, cum s-ar spune”, a afirmat sursa, adăugīnd că izvoarele
istorice relevă că Crişan a fost arestat cu două luni după Cloşca şi
Horea.
Psihologia manipulării maselor
Īn aceeaşi ordine de idei, īn scurta sa trecere īn revistă a
evenimentelor istorice trucate, Gheorghe Gorun a mai declarat īn faţa
cursanţilor că Basarab a fost cuman, Menumorut a fost slav, iar Matei
Corvin şi Vlad Ţepeş au fost veri. Nicolaus Olahus a fost, la rīndul
său, rudă cu amīndoi. Totodată, Transilvania nu a fost niciodată
cucerită de imperiul austro-ungar, īn ciuda afirmaţiilor autorilor de
manuale. „Se tot spune că a fost cucerită. Dar să fim serioşi, nu e
adevărat. Pur şi simplu ne-am predat. Dieta de la Sibiu a ridicat
pălăria şi I-a invitat (pe imperiul austro-ungar - n.a.) īnăuntru”,
susţine profesorul. Mai mult, „cīnd se spune că «ne-am cāştigat
independenţa» e un artificiu juridic neadevărat. Īn Evul Mediu nu se
poate vorbi īn termeni de vasal/suzeran”, a fost de părere profesorul.
De remarcat, totodată, afirmaţia sa potrivit căreia acţiunile lui
Inocentie Micu Klein de a atenţiona autorităţile ungare asupra
drepturilor romānilor nu sīnt nici pe departe ce se spune īn cărţile de
istorie: „Se spune că Inocentie Micu Klein ar fi vrut să ridice
romānii. Nu e adevărat. A vrut să ridice doar preoţii. Şi eforturile
sale s-au lovit de un eşec. Atunci s-a speriat şi a părăsit Biserica,
ceea ce pentru un episcop este inadmisibil. Spune asta la Blaj (unde au
fost organizate cursurile (n.a.). Poţi să spui aşa ceva?”, s-a īntrebat
retoric Gheorghe Gorun. Profesorul Gorun nu este
īngrijorat de fenomenul manipulării romānilor prin denaturarea
adevărurilor istorice, şi este de părere că astfel de acţiuni sīnt
necesare pentru a conferi poporului modele demne de urmat. Referentul
afirmă īnsă că situaţia neadevărurilor din istorie se va schimba
radical īn următorii zece ani. „Plebea are nevoie de modele, doar că nu
sīnt adevărate. Doar tīnăra generaţie mai poate schimba lucrurile, cu
condiţia să cerceteze arhivele. După 2015 va avea loc un boom uriaş īn
istoriografie. Deja sīnt semnale”, a conchis Gheorghe Gorun.
Mihai Prodan
Academia Interculturală Transsylvania Ediţia a V-a la final
O nouă etapă petrecută din viaţa noastră, a participanţilor şi o nouă
misiune dusă la bun sfīrşit de către Liga Pro Europa. Spunīnd acestea
mă refer la faptul că īn perioada 15-22 mai 2003 s-a desfăşurat modulul
romānesc al Academiei Interculturale Transsylvania, ediţia a cincea. A
fost o săptămīnă minunată, petrecută la Blaj, Alba-Iulia şi Tārgu-Mureş.
Ne-am regasit cu toţii īn “Mica Romă”, oraş aflat īn plină sărbătoare.
Astfel ca, pe līngă cursurile la care am participat, am pătruns puţin
şi īn ceea ce a fost săptămīna dedicată acestui oraş, prin excelenţă
reprezentatul “majorităţii” transilvane. Mi-am dat seama că noi,
participanţii, eram aceeaşi, doar că mai familiari, deja cunoscīndu-ne,
dar şi mai dornici să petrecem īmpreună cele cīteva zile dedicate
acestui modul, ţinīnd cont că a fost ultimul din cadrul acestei ediţii.
Am avut referenţi de excepţie şi de data aceasta, şi am realizat, nu
pentru prima oară, cīte valori adăposteşte Transilvania. Unele dintre
ele, ascunse, le-am descoperit acum, altele mi-au confirmat faptul că
diversitatea culturală a acestei regiuni nu trebuie să īnceteze a fi
pusă īn valoare. De aceea īi voi īndruma pe cei
pe care voi avea ocazia, să participe la acest eveniment academic de
excepţie, pentru a realiza sau dacă nu, pentru a li se confirma faptul
că toleranţa faţă de ceilalşi şi faţă de valorile lor nu poate fi
considerată decīt ca o creştere şi o dezvoltare a propriei lor
personalităţi. Vă mulţumesc tuturor celor care
mi-ati dăruit aceste săptămīni, īn care am avut ocazia să cunosc
lucruri, oameni şi locuri minunate şi vă doresc multe succese īn toate
activităţile pe care le veţi īntreprinde.
Ruxandra Raţiu
Pagina 7-8
Concluziile proiectului Studiu de caz şi conştientizarea publicului asupra discriminării rasiale īn judeţul Mureş
1. Gradul de cunoaştere a noţiunilor şi fenomenelor
Nu numai cetăţenii simpli, dar nici cadrele didactice, funcţionarii
publici, poliţiştii, procurorii, judecătorii nu īnţeleg cu exactitate
noţiunile de „discriminare”, „discriminare rasială”, „măsuri speciale”,
„discriminare indirectă”, „integrare socială” şi fenomenele conexe.
Spre exemplu un număr ridicat de funcţionari publici romāni au
recunoscut că procentul de reprezentare al maghiarilor īn rīndul
funcţionarilor publici este mic raportat la ponderea lor īn localitate,
dar consideră acest lucru normal şi afirmă că este imposibil să apară o
situaţie de inferioritate īn cadrul instituţiei; se consideră că sīnt
necesare măsurile speciale pentru a facilita integrarea romilor īn
societatea romānească dar īn acelaşi timp refuză măsurile speciale
pentru comunităţile minoritare cu scopul de a le garanta o dezvoltare
normală.
2. Lipsa cunoştinţelor legislative
Legile nu sīnt cunoscute de cadrele didactice şi funcţionarii publici.
Spre exemplu funcţionarii publici nu ştiu că cei care lucrează cu
publicul ar trebui să cunoască limba minorităţilor care ating 20% din
populaţia localităţii sau că la scrisorile trimise īn aceste limbi ar
trebui să se răspundă īn limba respectivă.
3. Prevederile legale nu sīnt respectate īn totalitate
Parţial din lipsa necunoaşterii lor, parţial din inerţie, noile legi
care prevăd utilizarea limbii materne, introducerea unor măsuri
speciale, legi de combatere a discriminării nu sīnt respectate īn
totalitate. Spre exemplu chiar dacă se prevede prin lege utilizarea de
translatori autorizaţi īn cazul anchetei penale, sīnt folosite īn acest
scop diferite persoane ca grefieri sau cetăţeni care īn mod incidental
se află īn sala de judecată.
4. Importanţa măsurilor speciale
Noile prevederi legale privind măsurile speciale sīnt implementate
treptat, creīnd condiţii mai bune pentru grupurile dezavantajate īn mai
multe domenii (de exemplu oferirea de locuri speciale pentru romi īn
īnvăţămīntul liceal şi universitar s-a dovedit a fi un pas foarte
important īn dezvoltarea elitei culturale rome).
5. Lipsa de resurse
Īn situaţiile īn care sīnt necesare fonduri pentru rezolvarea
problemelor comunităţii romilor, autorităţile īncearcă atragerea de
fonduri externe, considerīnd că deşi au sarcina de a se implica īn
soluţionarea acelor tipuri de probleme, nu dispun de suficiente
resurse, fapt ce demonstrează situaţia de neprioritate a acestor
probleme.
6. Perioadă de tranziţie
Īn mai multe domenii vizate de studiu situaţia este īn schimbare spre
mai bine. Efectul unor măsuri sīnt pe cale de a se produce sau se vor
produce doar īn viitorul apropiat.
7. Situaţia īn educaţie
Pe līngă lipsa cadrelor didactice calificate, a manualelor īn limba
minorităţilor, supraīncărcarea celor care aleg educaţia īn limba
maternă, lipsa multiculturalismului īn şcolile bilingve, lipsa
respectului faţă de cultura, limba, religia celuilalt, au loc şi
acţiuni de discriminare directă. Īn unele şcoli copiii romi nu sīnt
īnscrişi ori sīnt create clase separate pentru romi (nu pentru a oferi
educaţie īn limba romani, ci cu scopul de a „proteja” neromii). Prin
discriminarea pasivă aplicată de multe cadre didactice, copii romi sīnt
pur şi simplu ignoraţi īn clasă. Cel mai elocvent exemplu care arată
efectele discriminării este Şcoala specială nr. 1 din Tīrgu-Mureş, care
a devenit, īn locul unei şcoli pentru copii cu handicap mental, o
şcoală de romi. Sīnt oferite locuri speciale pentru romi īn licee şi
universităţi, dar ei īntīmpină greutăţi īn a-şi finaliza studiile
primare.
8. Accesul la servicii publice
Şomajul este un fenomen generalizat īn rīndul comunităţii de romi. Cu
cīteva excepţii, ei şi-au pierdut locurile de muncă īn ultimii 10 ani.
Īn multe comunităţi femeile nu au lucrat niciodată. Şansele de a obţine
locuri de muncă sīnt minime. Condiţiile lor de viaţă sīnt mult sub
standardele unui trai decent. Romii sīnt
discriminaţi īn multe domenii ale serviciilor. Accesul lor la
restaurante, baruri, discoteci, transportul cu taxiul este limitat.
Nu numai numărul funcţionarilor publici din rīndul comunităţilor
etno-lingvistice este foarte scăzut (sub 25% īntr-un oraş īn care, īn
cadrul populaţiei active, maghiarii ating 50%), dar şi atitudinea
funcţionarilor publici majoritari referitor la minorităţi, deficienţele
īn folosirea limbii minorităţilor generează īn cadrul comunităţilor
minoritare discomfort faţă de autorităţi.
9. Deficienţe īn sistemul judiciar
Practic sentinţele penale se nasc din rechizitoriile procurorilor. Dat
fiind numărul foarte mare de cazuri ce trebuie rezolvate de un
procuror, prejudecăţile pot avea un efect acuzator mai mare decīt
dovezile clare (pentru a căror colectare nu este timp suficient).
Cazurile īn care plīngerile erau bazate pe discriminare, atitudini
rasiste nu au fost considerate ca fiind importante. Sistemul judiciar
nu a considerat că prevederile legislaţiei de non-discriminare sau cele
ale Codului penal īn domeniu ar trebui integral implementate.
Īn cadrul poliţiei, parchetelor, dar şi īntre judecători şi avocaţi
numărul persoanelor minoritare este extrem de mic.
Recomandări
1. Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării ar trebui:
• să informeze instituţiile menite să aplice legislaţia privind non-discriminarea;
• să ofere traininguri, prin colaborare cu ONG-urile specializate īn
domeniu, pentru cadre didactice, funcţionari publici, poliţişti,
procurori, judecători.
2. Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării ar trebui
• să introducă īn curricula şcolară mai multe informaţii privind
comunităţile etnice din Romānia (īn manualele de istorie şi geografie),
ca şi referitor la problematica discriminării
(īn manualele de educaţie civică); • să creeze un
inventar al deficienţelor īn domeniul cadrelor didactice care predau īn
limba minorităţilor, oferind mai multe locuri speciale la universităţi
īn domeniile īn care nu sīnt suficiente cadre didactice;
• să ofere mai multe locuri speciale pentru minorităţi īn domeniul
dreptului, pentru a balansa lipsa actuală a persoanelor
minoritare din sistemul judiciar; • să elaboreze curricula şcolară īn aşa fel īncīt să nu-i suprasolicite pe cei care īnvaţă īn limba maternă; • să ofere educaţie īn limba maternă, unde există comunităţi considerabile, īn toate profilele şi domeniile;
• să elaboreze noi strategii de evaluare a cadrelor didactice,
luīnd īn considerare nu numai rezultatele copiilor, dar īn mod deosebit
şi originea socială a lor, pentru a-i promova
pe cei care obţin rezultate īn educarea
comunităţilor, persoanelor dezavantajate; aceste evaluări ar trebui să
afecteze salarizarea cadrelor didactice;
3. Inspectoratele judeţene şcolare ar trebui
• să verifice multiculturalismul şcolilor multilingve,
multiculturalismul ar trebui promovat nu numai īn clasele cu predare īn
limbile minorităţilor, dar şi pe coridoarele şcolilor sau cu ocazia
diferitelor serbări; • să intervină pentru a nu
se crea şcoli de stat „elite” prin excluderea copiilor romi; orice
discriminare directă sau indirectă (inclusiv separarea copiilor romi de
neromi īn clase diferite, dacă acest lucru nu
este consecinţa predării limbii romani) trebuie oprită din timp, cu
consecinţe asupra directorilor de şcoli; practica privind şcolile
speciale trebuie revizuită; • să schimbe
politicile de numire a directorilor şi directorilor adjuncţi de şcoli,
pentru a nu oferi persoanelor minoritare doar funcţia de director
adjunct.
4. Pentru tratamentul
corespunzător al grupurilor dezavantajate, modulele de pedagogie din
cadrul universităţilor trebuie să prevadă metode şi tehnici
corespunzătoare, iar īn activitatea de practică pedagogică aceste şcoli nu ar trebui evitate. 5.
Ministerul Administraţiei Publice ar trebui să găsească căi de a
interesa funcţionarii publici īn obţinerea cunoştinţelor referitore la
minorităţi şi fenomenul discriminării, totodată să verifice funcţionarii publici periodic īn ceea ce priveşte legislaţia. 6.
Ministerul de Interne ar trebui să găsească măsuri pozitive pentru a
lărgi numărul persoanelor de altă etnie īn cadrul Poliţiei. 7. Ministerul Justiţei ar trebui să revizuiască politicile privind anchetele penale, lărgind structură existentă insuficientă. 8. Autorităţile ar trebui să creeze structuri de control intern pentru a verifica legalitatea diferitelor acte, cu
scopul de a respecta prevederile legale privind utilizarea limbii
materne, de implementare a măsurilor speciale şi de combatere a
discriminării. Problemele, necesităţile sau propunerile privind noile
măsuri speciale ar putea fi comunicate Consiliului Naţional de
Combatere a Discriminării, pentru a găsi soluţii la nivel naţional. 9.
Pentru a soluţiona situaţiile variate şi numeroase, Consiliul Naţional
de Combatere a Discriminării ar trebui să deschidă filiale judeţene sau
regionale. 10. Ar trebui folosite fonduri guvernamentale şi locale pentru a crea condiţii de viaţă normale pentru comunităţile de romi.
Fondurile guvernamentale ar trebui descentralizate. Ajutoarele
prevăzute prin lege pentru grupurile dezavantajate (cum ar fi venitul
minim garantat) ar trebui oferite integral. 11. Ar trebui realizate studii de caz referitoare la situaţia romilor pentru a informa organizaţiile internaţionale finanţatoare asupra situaţiei reale a acestor comunităţi.
Haller Istvįn
Art.
1. „Īn prezenta Convenţie, expresia „discriminare rasială” are īn
vedere orice deosebire, excludere, restricţie sau preferinţă īntemeiată
pe rasă, culoare, ascendenţă sau origine naţională sau etnică, care are
ca scop sau efect de a distruge sau compromite recunoaşterea, folosinţa
sau exercitarea īn condiţii de egalitate, a drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale īn domeniul politic, economic, social şi
cultural sau īn orice alt domeniu al vieţii publice.”
Convenţia internaţională privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială (21 decembrie 1965)
Altera 20/21 din 2003
Pagina 10
Comunicat
Īn legătură cu aspectele procedurale ale cazului fostei preşedinte a
Tribunalului Mureş, Andreea Ciucă, Liga PRO EUROPA — fără a se subtitui
autorităţilor abilitate īn ceea ce priveşte soluţionarea fondului
cauzei şi cu convingerea că instanţa de judecată, Curtea Supremă de
Justiţie funcţionează prin respectarea principiului legalităţii şi
independenţei —, pentru a nu se vicia īn nici un fel ancheta şi
soluţionarea cauzei, solicită organelor abilitate respectarea cu
stricteţe a prevederilor Codului de procedură penală coroborată cu
Convenţia Europeană a Drepturilor Omului īn spriritul art. 20 al
Constituţiei Romāniei care, īn situţia īn care „există neconcordanţe
īntre pactele şi tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale
omului, la care Romānia este parte, şi legile interne”, acordă
prioritate reglementărilor internaţionale. Cazul PANTEA vs. ROMĀNIA, īn
care Romānia a fost condamnată de Curtea Europeană a Drepturilor
Omului, arată consecinţele nerespectării acestor tratate internaţionale. Astfel:
• mandatul de arestare preventivă, pe durata a mai multor zile (īn
acest caz 30 de zile), nu poate fi eliberat de procurori ci numai de
judecători; persoana reţinută „trebuie adusă de īndată īn faţa unui
judecător sau a altui magistrat īmputernicit prin lege cu exercitarea
atribuţiilor judiciare”, numai ei putīnd lua decizia arestării
preventive (īn Romānia procurorul fiind subordonat Ministerului
Justiţiei, Curtea Europeană nu īl consideră competent īn materia
arestării preventive); • recursul īnaintat de
Parchetul Naţional Anticorupţie, după ce Curtea Supremă de Justiţie a
concluzionat că ordonanţa prin care s-a dispus arestarea judecătoarei
Andreea Ciucă este viciată sub aspect procedural şi a decis punerea ei
īn libertate, este īn totală contradicţie cu prevederile Convenţiei
Europene a Drepturilor Omului; • interogatoriile
care durează 9-15 ore — procedură frecvent īntīlnită īn Romānia,
inclusiv īn cazul judecătoarei Andreea Ciucă — intră īn sfera
tratamentului inuman şi degradant, interzis de art. 3 al
Convenţiei Europene; • declaraţiile unor
autorităţi subordonate din punct de vedere politic, cum ar fi
Ministerul Justiţiei, care afirmă că de un timp mai īndelungat au fost
constatate „disfuncţionalităţi majore”, nu servesc interesele
īnfăptuirii unei judecăţi independente. Aceste afirmaţii ridică şi
īntrebarea: dacă ar fi fost aşa, de ce s-a intervenit cu o astfel de
īntīrziere, numai īn momentul īn care a expirat (la 1 iunie 2003)
mandatul pentru funcţia de preşedinte? •
declaraţiile directorului SRI, care a acuzat-o pe judecătoarea Andreea
Ciucă de relaţia cu mafia şi criminalitatea transfrontalieră, susţinīnd
că ea se afla sub urmărirea SRI de mai mult de un an. Dacă cele
relatate ar corespunde adevărului, nu se motivează faptul că acuzaţiile
nu au inclus şi incriminarea acestor relaţii.
Pentru a crea un mediu optim de lucru Curţii Supreme de Justiţie,
totodată pentru liniştirea opiniei publice, nu īn ultimul rīnd pentru a
evita situaţia unei noi condamnări a Romāniei de către Curtea Europeană
a Drepturilor Omului, Liga PRO EUROPA, ca organizaţie de drepturile
omului, solicită respectarea cu stricteţe a prevederilor Convenţiei
Europene a Drepturilor Omului īn procedura de exercitare a diferitelor
acte de urmărire penală, şi abţinerea de la declaraţii a
reprezentanţilor autorităţilor subordonate din punct de vedere politic. Consiliul de Coordonare al Ligii PRO EUROPA
Tīrgu-Mureş, la 12 iunie 2003
Soluţie de admisibilitate īn cazul Hădăreni
Cazul Hădăreni a fost primul dintr-o serie de cazuri īnregistrate de
Biroul pentru Drepturile Omului al Ligii PRO EUROPA. Īn localitatea
Hădăreni, la data de 20 septembrie 1993, trei romi au fost linşaţi şi
14 case incendiate. Īn urma tergiversării
soluţionării cazului de autorităţile abilitate, victimele s-au adresat
Curţii Europene a Drepturilor Omului. Recent (3
iunie 2003, comunicat la 26 iunie 2003), Curtea Europeană a dat o
soluţie de admisibilitate, ce se referă la dreptul la tratament uman,
dreptul la un proces echitabil şi dreptul la respectarea vieţii private
şi de familie. Adiţional, Curtea a luat īn considerare plīngerea
părţilor vătămate şi cu privire la interzicerea discriminării. Vom reveni cu amănunte.
27 iunie 2003
Pagina 11-12
Poziţia Ligii Pro Europa referitor la negarea Holocaustului şi a regimului totalitar comunist
De la īnceputurile activităţile sale (Platforma-program din 1989), Liga
PRO EUROPA a militat pentru asumarea istoriei, inlusiv a evenimentelor
tragice īn cursul cărora īntregi popoare, comunităţi, grupuri sau
persoane au devenit victime ale regimurilor totalitare, fasciste sau
comuniste, subliniind totodată că respinge ideea vinovăţiei colective.
1.
Ordonanţa de urgenţă nr. 31/2002 privind interzicerea organizaţiilor şi
simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob şi a promovării
cultului persoanelor vinovate de săvārşirea unor infracţiuni contra
păcii şi omenirii părea să ofere cadrul juridic necesar pentru fenomene
cum ar fi negarea Holocaustului, activizarea unor grupuri extremiste,
cultul persoanelor vinovate pentru crime īmpotriva umanităţii.
Monumentul Holocaustului din Tīrgu-Mureş, dezvelit la 4 mai 2003, a
fost unul din primii paşi īn aceast proces de asumare a trecutului.
Īn acest īnceput de normalizare, reprezentanţi ai Guvernului Romāniei,
chiar ai Ministerului Informaţiilor Publice, īn a cărui subordine se
află Departamentul pentru Protecţia Minorităţilor Naţionale, au dat
publicităţii o declaraţie care neagă existenţa Holocaustului pe
teritoriul Romāniei. Chiar dacă aceaste afirmaţii stupefiante au fost
retractate ulterior, ele au afectat īn mod serios credibilitatea
procesului democratic si imaginea Romāniei, reprezentīnd, de altfel, si
o īncălcare flagrantă a prevederilor Ordonanţei 31/2002, sancţionabilă
cu īnchisoare de pīnă la 5 ani. Īn astfel de circumstanţe, cele
īntīmplate nu pot fi considerate simple incidente fără consecinte.
Considerăm că īntr-un an pre-electoral, Guvernul Romāniei nu poate da
semnale de īncălcare a Ordonanţei 31/2002, fără ca efectul să fie
compromiterea valorilor democratice şi īntărirea forţelor extremiste.
Liga
Pro Europa solicită elucidarea īmprejurărilor īn care a fost posibilă
această īncălcare a Ordonanţei 31 şi cere pedepsirea conform legii a
persoanelor vinovate. Simpla retractare a negării Holocaustului, act pe
care īl salutăm, nu poate şi nu trebuie să fie privit ca o reparaţie
suficientă. Īn aceeaşi ordine de idei, Liga
PRO EUROPA īşi reīnnoieşte protestul īmpotriva denumirii date
Bulevardului din Tārgu Mureş, aceea de Bulevardul Mareşal Ion
Antonescu. Ion Antonescu a fost condamnat pentru crime de război, de
altfel el şi-a şi recunoscut vina: „...răspunderea ghetoului de la
Chişinău şi deplasarea evreilor de la Cernăuţi, Bălţi şi Chişinău īn
regiunea Moghilev, Rābniţa, Vapniarca, o am eu...”. Ca atare, cultul
său public nu poate fi acceptat nici din punct de vedere juridic, nici
moral. Deşi Consiliul Local al Municipiului Tīrgu-Mureş, prin
Hotărīrea nr. 187/2002 (cinci luni după emiterea ordonanţei care
interzice īn mod expres, prin art. 13 alin. 1 „acordarea numelor
persoanelor vinovate de săvārşirea unor infracţiuni contra păcii şi
omenirii unor străzi, bulevarde, scuaruri, pieţe, parcuri sau altor
locuri publice”) a votat modificarea denumirii respective, īn
continuare numele bulevardului nu a fost schimbat. Conform Sentinţei
nr. 414/2003 a Tribunalului Mureş, autorităţile locale au omis să
solicite avizul Comisiei de atribuire de denumiri, ce trebuia
īnfiinţată de Prefectura Judeţului Mureş īn conformitate cu Ordonanţa
Guvernamentală nr. 63/2002. Drept consecinţă a nerespectării
prevederilor procedurale de către Primăria Municipiului Tārgu Mureş şi
a dezinteresului consilierilor locali faţă de starea de ilegalitate
care persistă (soluţia Tribunalului a fost pronunţată la 12 februarie
2003, iar sentinţa s-a comunicat la 5 mai 2003), Ordonanţa 31/2002,
intrată īn vigoare de mai bine de un an, nu este respectată de
autorităţile locale din municipiul Tārgu Mureş.
Liga Pro Europa solicită intrarea de urgenţă īn legalitate, aplicarea
imediată a OG nr.31/2002 şi la nivelul municipiului Tārgu Mureş.
Totodată solicităm ca persoanele care s-au făcut vinovate de
īntīrzierea intrării īn legalitate să fie trase la răspundere. 2.
Un capitol la fel de important pentru viitorul democraţiei romāneşti īl
constituie prelucrarea trecutului comunist şi deconspirarea securităţii
ca poliţie politică. Liga Pro Europa a luat atitudine constant īn
favoarea accelerării acestui proces de care depinde credibilitatea
Romāniei ca membru al NATO şi UE. După īncercările de intimidare a
Colegiului CNSAS şi blocarea acestui organism independent prin mijloace
birocratice şi administrative, directorul SRI a făcut recent publică
opinia surprinzătoare conform căreia nu există o bază legală pentru
transferarea arhivelor fostei securităţi către CNSAS, afirmīnd că
:”...legea nu ne permite să punem la dispoziţie aceste informaţii şi
documente.” Această poziţie este īn totală
contradicţie cu litera şi spiritul Legii Nr. 187 din 7 decembrie 1999
privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea securităţii ca
poliţie politică, īn care se prevăd, printre altele, următoarele: ART. 20 (1)
Colegiul Consiliului primeste īn gestiune
toate documentele
privitoare la exercitarea drepturilor prevazute de prezenta lege,
deţinute de organele de securitate, cu excepţia celor care privesc
siguranţa naţională, potrivit legii. (sn) (2) Documentele prevăzute
la alin. (1), precum şi orice copii de pe acestea pānă la preluare (sn)
se păstrează şi se studiază la sediile deţinătorilor de la data
intrării īn vigoare a prezentei legi, membrii Colegiului avānd acces
neīngrădit. (3) Serviciul Romān de Informatii, Ministerul de
Interne, Ministerul Justiţiei, Ministerul Apărării Naţionale, Arhivele
Naţionale şi orice alte instituţii publice sau private, precum şi
persoanele fizice, care deţin asemenea documente, sunt obligate să
asigure acest drept de acces şi să le predea la cererea Colegiului
Consiliului. (4) Drepturile şi obligaţiile prevăzute la alin. (1) -
(3) se referă şi la īnregistrările audio şi video, dischete,
fotografii, filme şi microfilme. (5) Neīndeplinirea obligaţiilor
prevăzute la alineatele precedente atrage, după caz, răspunderea
penală, administrativă, civilă sau disciplinară a conducătorilor
organelor, instituţiilor şi persoanelor fizice respective, după caz (sn) (6)
Stabilirea īn concret a dosarelor care privesc siguranţa naţională,
prevăzute la alin. (1), se va face de comun acord de Consiliu, īmpreună
cu conducerea Serviciului Romān de Informaţii. Īn caz de divergenţă,
hotărārea va fi adoptată de Consiliul Superior de Apărare a Ţării. ART. 26
Nici o altă prevedere legală privitoare la regimul documentelor nu
poate fi interpretată astfel īncāt să īmpiedice aplicarea prevederilor
prezentei legi. (sn) Liga Pro Europa
reiterează solicitarea ca legislaţia internă şi angajamentele
internaţionale ale Romāniei să fie respectate, arhivele securităţii să
fie de īndată transferate CNSAS. Solicităm,
de asemenea, audierea de urgenţă de către Comisia Parlamentară de
Control a activităţii SRI a directorului SRI, dl Radu Timofte, pentru a
da explicaţii privind afirmaţiile prin care neagă conţinutul Legii 187
şi obligaţia SRI de a transfera către CNSAS, īn condiţiile legii,
arhivele fostei securităţi.
Totodată ne exprimăm īngrijorarea pentru negarea tot mai frecventă, de
către politicieni de seamă ai PSD (ex. Adrian Păunescu) şi unele
instanţe judecătoreşti a caracterului represiv şi totalitar al
regimului comunist. Senatorul PSD se foloseşte de fiecare prilej, īn
emisiunile TV pe care le realizează, pentru a prezenta o imagine
mistificată a regimului ceauşist. Tot astfel, o recentă Sentinţă a
Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti a respins la 17 iunie ac acţiunea
īnaintată de Fundaţia ICAR (a victimelor torturii) prin care se cerea
statului romān recunoaşterea regimului comunist ca regim dictatorial şi
a securităţii ca poliţie politică cu activităţi criminale. 3.
La aniversarea a 13 ani de la represiunea sīngeroasă a protestelor
anticomuniste din Piaţa Universităţii din Bucureşti (13 -15 iunie
1990), Liga Pro Europa constată că vinovaţii nu au fost pedepsiţi, iar
confuzia īn legătură cu trecutul fascist şi comunist sīnt īntreţinute
din interese politice, pentru a oculta vinovăţiile individuale şi
pentru a exclude din viaţa politică romānească forţele autentic
democratice.
Tārgu Mureş , la 25 iunie 2003
|