::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::



Gazeta Ligii PRO EUROPA Liga  – 5-6 / 2003



Sumar:
 
pag. 1:     A cui e Ziua Europei?
pag. 2:     Calendar – Naptįr
pag. 3:     Szokoly Elek: Marea mistificare
pag. 4:     Colegiul Democraţiei: Ultimul „clopoţel”
Absolvenţii Colegiului Democraţiei, ediţia a IX-a
pag. 5:     Libertatea religioasć si integrarea europeanć
pag. 6:     Academia Interculturalć Transsylvania: Şocul asumării istoriei
Ediţia a V-a la final
pag 7-8:   Concluziile proiectului: Studiu de caz si constientizarea publicului asupra discriminćrii rasiale īn judetul Mures
pag 9:      Altera 20/21
pag 10:    Comunicat
pag 11-12:
    Poziţia Ligii Pro Europa referitor la negarea Holocaustului şi a regimului totalitar comunist

 
 
Pagina 1
A cui e Ziua Europei?


      Ne place sau nu să recunoaştem sīntem sclavii modei. De orice fel. Īn acest an, Guvernul PSD a hotarīt că se poartă numai culori europene. Aşa că cu mic cu mare am devenit peste noapte un popor de „europenişti“, Ziua Europei a devenit o chestiune de bon ton, că de, nu mai eşti cool dacă nu respecţie regula strictă a modei. Uite aşa la fiecare prefectură s-au ascuns īn cufere hainele prăfuite de activişti, şi oficialităţile au defilat numai īn galben şi albastru.
    Din păcate, ca orice modă şi europenismul zilelor noastre este unul superficial şi de suprafaţă, de sub steluţele frumos aranjate iţindu-şi capul pe ici pe colo roşul serbărilor de rit mai vechi: ca la o nouă Daciadă fiecare s-a pregătit după puteri cu un cros colea să fie, cu niscaiva concursuri de desene pe asfalt, cu discursuri parfumate şi interviuri īn media.
Evident că nu importă cine ne aduce Europa īn bătătură, nu contează că īncepem mai greoi cu festivisme dar toată această grabă a happeningurilor parcă devine obositoare şi privitorilor. Că numai europeană nu este pripa cu care s-au organizat toate acestea, nu-i taman occidental să nu ţi seama de tradiţia locală.
    Criteriile politice de integrare fixează printre altele şi o colaborare cu societatea civilă, cu organizaţiile neguvernamentale īn vederea sporirii transparenţei actelor de guvernare. Cum īn Raportul de ţară din 2002 eram urecheaţi şi la acest pragraf, reacţia firească a oricărui „europenit“ īn devenire ar fi fost să ia grabnic măsurile necesare. Şi o oportunitate la īndemīnă era chiar Ziua Europei, pe care organizaţiile neguvernamentale nu o lăsau neobservată nici īn ’90, nici īn ’91 şi nici īn 2003.  Dar noţiunea de parteneriat ca şi cea de Europă are īnţelesuri diferite. Nu ştiu pe alte plaiuri cum e dar la noi īn bătătură semantica īncă ne face feste. Dintr-o parte, parteneriat īnseamnă să organizezi īnainte cu o zi de ediţia a X-a a Crosului PRO EUROPA, Crosul Pentru Europa şi īn acelaş timp cu „Primărie-drumeţie“, de cealaltă parte a fost o mānă īntinsă spre a celebra īmpreună. Dar să nu fim cārcotaşi peste măsură, căci vorba ceea la idealuri comune se poate ajunge pe căi diferite, cu o singură rezervă aceea de a nu-l faulta pe celălalt. Căci, nu-i aşa europenismul īnseamnă şi fair play.
    A mai trecut o Zi a Europei peste urbea noastră. Euroentuziasmul – caracteristică a romānilor – a rămas la acealeaşi cote optimiste. Cu cīt ne-am „europenizat“ noi? La īntrebarea asta ne putem răspunde īn fiecare zi cīnd coborīm din aceleaşi blocuri murdare şi urīte, ne īmpiedicăm de aceleaşi gunoaie şi ne aplecăm la acealeaşi ghişee prăfuite. Şi pīnă cīnd „europeanul“ din fiecare dintre noi va creşte mare vom mai serba nişte zile ale Europei. Vor fi şi zilele noastre?
Laura Ardelean

Pagina 2
 
Calendar 
 
9 mai – Zilele Europei: Europublicitate; Este 2007 o dată realistă pentru integrarea Romāniei īn Uniunea Europeană?, dezbatere publică organizată de LPE cu ocazia celebrării Zilei de 9 mai - Ziua Schuman; Uniunea Europeană şi integrarea Romāniei, curs susţinut de Smaranda Enache la Liceul Bolyai Farkas.

10 mai – Zilele Europei: Trilogia din Belgrad, spectacol al Academiei de Artă Teatrală la Blaj, organizat īn colaborare cu Primăria Blaj.

11 mai – Zilele Europei, Crosul PRO EUROPA, ediţia a X-a.

12 mai – Formarea liderilor, atelier de lucru al Colegiului Democraţiei. Lector: Smaranda Enache

16-18 mai – Lansarea proiectului Reconciliating for the Future al Centrului pentru Democraţie īn Sud-Estul Europei, la Thessaloniki. Din partea LPE a participat Smaranda Enache.

16 mai – Conferinţă despre Uniunea Europeană pentru tineri, organizat de Colegiul de Administraţie Publică din Satu Mare din cadrul Facultăţii de Ştiinţe Politice şi Administraţie Publică al Universităţii Babeş-Bolyai īn colaborare cu Direcţia Judeţeană de Tineret şi Sport şi filiala din Satu Mare a LPE.
15-22 mai – Sesiunea a III-a a Academiei Interculturale Transsylvania, ediţia a V-a la Blaj şi Tīrgu-Mureş.

17 mai – Forum Regional şi lansarea volumului Provincia 2001 organizat de LPE la Alba Iulia.

18-22 mai – Stagiul Colegiului Democraţiei la Budapesta. Vizită şi dialog la Parlament, Guvern, Preşedinţie, Centrul de Informare şi Documentare al Consiliului Europei, Oficiul Maghiarilor de peste Hotare, Instituţia Avocatului Poporului, Oficiul Minorităţilor Naţionale şi Etnice, Ambasada Romāniei.

21 mai – Criteriile politice de aderare la Uniunea Europeană, curs la Academia Interculturală Transsylvania, organizat la Tārgu-Mureş.

29 mai – Atelier de lucru: participarea studenţilor Colegiului Democraţiei la şedinţa Consiliului Local Tīrgu-Mureş.

30 mai – Prezentarea concluziilor Studiului de caz privind discriminarea rasială īn judeţul Mureş

30 mai – Administraţia publică locală, curs-atelier al Colegiului Democraţiei. Lector: Csegzi Sįndor, viceprimar.

5-8 iunie – Women and Security, seminar organizat de Ministerul de Externe al Suediei şi SIPRI la Stockholm. Din partea LPE a participat Smaranda Enache.

6 iunie – Stadiul cercetărilor relaţiilor interetnice īn Romānia, conferinţă organizată de Centrul de Cercetare a Relaţiilor Interetnice din Transilvania la Cluj cu ocazia īmplinirii a 10 de existenţă. Din partea LPE a participat Szokoly Elek.

6-8 iunie — Īntīlnirea experţilor īn cadrul programului Inventarierea discriminării rasiale al Consiliului Europei la Strasbourg, organizat de Secretariatul Convenţiei-cadru pentru protecţia minorităţilor naţionale. Din partea LPE a participat Haller Istvįn.

10 iunie – Sesiune publică: Primăria Tinerilor. Absolvirea studenţilor Colegiului Democraţiei, īnmīnarea diplomelor.

15 iunie – Situaţia romilor īn Tīrgu-Mureş, prelegere susţinută de Haller Istvįn la Universitatea Sapientia din Tīrgu-Mureş.

18 iunie – Vizită de documentare la Liga Pro Europa a unui grup de tineri īn cadrul European Week of Youth organizat de Centrul Educaţional de Tineret din Sighişoara.

26 iunie – Libertatea religioasă şi integrarea europeană, masă rotundă organizată de Centrul Intercultural al LPE la Cluj.

27-30 iunie – Board orientation seminar, la OSI Budapesta. Din partea LPE a participat Smaranda Enache.

Pagina 3

Marea mistificare

    După īndelungate presiuni internaţionale Guvernul Romāniei adoptă Ordonanţa de urgenţă nr.31/2002 privind interzicerea organizaţiilor şi simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob şi a promovării cultului persoanelor vinovate de săvīrşirea unor infracţiuni contra păcii şi omenirii. Am reprodus acest lung titlu pentru că acoperă īn bună parte īnsuşi conţinutul legii. De ce a fost nevoie de o astfel de ordonanţă, şi īncă de urgenţă? Numai de dragul de a-i pune la treabă pe juriştii guvernului? Mă īndoiesc. Ea vine ca un răspuns (destul de tardiv, de altfel) la multitudinea de cazuri de propagandă „cu caracter fascist, rasist sau xenofob” şi a „promovării cultului persoanelor vinovate” tocmai de acele infracţiuni la care se referă ordonanţa. O mare parte a subiecţilor acestei legi se află tocmai īn Parlamentul Romāniei, ascunşi sub protecţia imunităţii parlamentare. Īn ciuda existenţei acestei ordonanţe, nu a fost interzisă nici o organizaţie de acest fel (īn definitiv, la noi există o deplină libertate de asociere!), iar cultul deşănţat al unor astfel de persoane, cum este mareşalul Antonescu –  cu statui īn spaţiul public dezvelite fastuos īn prezenţa unor parlamentari, nume de străzi, bulevarde –, continuă nestingherit. Presa romānească, īntīmplător sau nu, găseşte o singură „persoană vinovată” care corespunde descrierii de mai sus a ordonanţei: scriitorul maghiar Wass Albert.
    Este dezvelit Monumentul Holocaustului la Tārgu-Mureş, un gest simbolic datorat sacrificiilor şi consecvenţei supravieţuitorilor Holocaustului, un gest de īnaltă valoare morală, de asumare a trecutului de către comunitatea locală. Am salutat la timpul cuvenit acest gest de pioşenie faţă de cei 6000 de evrei tīrgumureşeni deportaţi de regimul fascist ungar şi exterminaţi. Nu putem lăsa īnsă fără cuvīnt sacrilegiul prezenţei unor naţionalişti notorii alături de victime, la dezvelirea monumentului. Fenomenul poate fi explicat īntr-un singur fel: antisemitismul acestora faţă de o comunitate simbolică, pe cale de dispariţie, a fost surclasat de antimaghiarismul lor faţă de o comunitate reală. Miza amplasării Monumentului Holocaustului la Tārgu-Mureş, prin textul plăcuţei adăugate la presiunea Ministerului Culturii şi Cultelor, era să cinstească memoria evreilor ucişi īn lagărele morţii doar īn secundar. Monumentul avea să fie utilizat īn modul cel mai cinic cu putinţă de ultranaţionaliştii romāni ca „să le dea la cap” īncă o dată ungurilor, deoarece, oficial, numai aceştia au comis crime de război, nu şi romīnii. De altfel, la scurt timp, reprezentanţi de frunte ai aceluiaşi Guvern PSD, īn loc să iniţieze amplasarea de monumente ale Holocaustului şi la Bucureşti sau Iaşi, dau publicităţii o declaraţie năucitoare prin care neagă Holocaustul pe teritoriul Romāniei!
     Ca urmare a scandalului intern, şi mai ales internaţional, este retrasă declaraţia cu pricina („nici usturoi n-am mīncat...”) şi se adoptă o nouă declaraţie care, īn sfīrşit, recunoaşte fără drept de apel – se pare că nu a existat altă ieşire după seria de gafe comise – partea de responsabilitate a Romāniei la Holocaust. Paralel īnsă, personaje simbolice ale naţional-comunismului ceauşist – l-am numit īn primul rīnd pe bardul Adrian Păunescu, dar şi toată şleahta de personaje de tip Cenaclul Flacăra care-l īnconjoară –, astăzi membri de vază ai partidului „social-democrat” de guvernămīnt sau ai celui mai mare partid de opoziţie, partidul neo-fascist Romānia Mare – desfăşoară o deşănţată propagandă de negare a Holocaustului romānesc, intoxicīnd īn continuare conştiinţa naţională cu mitul contraproductiv al „excepţiei” şi „unicităţii”, un obstacol major īn calea prelucrării autentice a trecutului.
    Şi ca şi cum n-ar fi de ajunsă propaganda desfăşurată sub coordonarea preşedintelui Comisiei de Cultură al Senatului, preşedintele Iliescu īnsuşi, captiv al ticurilor de prim secretatar PCR care se pricepe la toate, se erijează, iată,  īn rolul de analist politic omniscient, permiţīndu-şi să facă aprecieri publice īn numele Romāniei, ca la un pahar de bere. „Profunda” sa analiză filozofică se dovedeşte pīnă la urmă a fi nici mai mult, nici mai puţin decīt o tentativă de relativizare a genocidului īmpotriva evreilor, şi īn subsidiar, una de deculpabilizare „patriotică”  tocmai a acelor personaje al căror cult este interzis prin Ordonanţă de urgenţă! Preşedintele Romāniei dovedeşte că, iată, īn probleme capitale, cum ar fi prelucrarea trecutului comunist sau fascist, statul nostru nu a ajuns la un minim consens. Cīţi demnitari, atītea păreri. Un adevăr periculos pentru un stat care se laudă cu capacitatea de a se conforma unui set de valori ne-negociabile. Reacţia internaţională a fost, „īn mod firesc”, ca să folosim expresia preferată a preşedintelui, pe măsură.
      
    Holocaustul, pe cīt de tragic a fost pentru populaţia evreiască a Europei, pe atīt de penibil a fost – şi este, se pare, īn continuare – pentru mai toate popoarele care au contribuit īntr-un fel sau altul la īnfăptuirea sa. Vinovăţiile acestora – a acelora care au profitat „doar” din deportarea evreilor, a acelora care au aplaudat pe margine, şi īn final, a acelora care s-au prefăcut, din laşitate, că nu văd şi nu aud nimic – nu pot fi puse īn aceeaşi balanţă cu cele ale acelora care au plănuit şi au săvīrşit „Endlösung”-ul. Dar este cel puţin o culpă morală care stăruie, iată, şi peste decenii īn conştiinţa  – sau īn subconştientul – acestor popoare, un sentiment al vinovăţiei care īngreunează recunoaşterea adevărului istoric. Mistificările, care merg de la negarea totală a Holocaustului pīnă la transferarea vinovăţiilor altora, mereu altora, domină istoria noastră contemporană. Totuşi, īn timp ce unele naţiuni, oricīt de greu le-ar fi căzut – germanii īn primul rīnd, dar şi ungurii īntr-o anumită, chiar dacă nu suficientă măsură – şi-au pus cenuşă-n cap īncă de-acum cīteva decenii, altele, printre care ne numărăm iată şi noi, trecem īncă prin criza morală a confruntării cu o realitate istorică greu de digerat. Prelucrarea şi asumarea unui trecut incomod constituie un test de maturitate pentru o naţiune. S-ar putea ca noi să parcurgem de-abia acum crizele pubertăţii?

Szokoly Elek

Pagina 4

Ultimul „clopoţel”

„Esenţialul nu este să trăieşti, ci să trăieşti
cum trebuie”.

    Asta am īncercat şi noi să facem īn această penultimă lună īn cadrul Colegiului, adică să preţuim fiecare clipă, fiecare curs rămas, fiecare īntīlnire, şi să profităm de ele.
Luna a debutat cu un curs despre Leadership, susţinut de doamna Smaranda Enache, unde am īnvăţat ce calităţi trebuie să aibă un lider, ce trebuie şi ce nu trebuie să facă un lider, şi de cīte feluri pot fi aceşti lideri.
    La scurt timp după acest curs, am călătorit īn Ungaria, la Budapesta, pentru a vizita oraşul, pentru a participa la īntīlniri, pentru a cunoaşte figuri importante a Ungariei, şi pentru a cunoaşte o altă civilizaţie. Prima zi de „lucru” a īnceput cu turul Budapestei, după care am avut o īntīlnire la Avocatul Poporului, cu domnul Aįry-Tamįs Lajos, ombudsman.
A doua zi a īnceput cu īntīlnirea cu domnul Ştefan Frătean, directorul Oficiului Minorităţilor Naţionale şi Etnice, după care domnul Szabó Béla ne-a primit la Oficiul Maghiarilor de peste Hotare (HTMH). La Guvernul Ungariei am avut onoarea de al cunoaşte pe domnul secretar de stat Szabó Vilmos. Ziua s-a īncheiat īntr-un mod mai relaxant, printr-o vizită la Muzeul Naţional.
    Miercuri, a treia zi, a fost deasemenea o zi īncărcată, ziua īncepīnd cu vizita la Preşedinţia Ungariei, unde am fost īntīmpinaţi de domnul Paczolai Péter. După vizita Parlamentului, domnul deputat Répįssy Róbert ne-a vorbit despre specificul şi modul de organizare a Parlamentului Ungariei. Penultima īntīlnire am avut-o  la Centrul de Informare şi Documentare al Consiliului Europei, iar ultimul punct din orarul zilei a constat īn vizita Ambasadei Romāniei īn Ungaria, unde l-am īntīlnit pe domnul ambasador Călin Fabian.
    Ultima zi a stagiului am petrecut-o la cumpărături īn piaţa Kőbįnyai, după care am vizitat Muzeul „Terror Hįza”, şi īntr-un final am pornit spre casă.
    A fost o experienţă de neuitat, şi o şansă pe care nu mulţi o vor avea.
    După cīteva zile de la īntoarcerea īn ţară, am participat la un ultim curs despre Administraţia publică locală, ţinut de domnul viceprimar Csegzi Sįndor.
    Şi uite aşa ne mai rămān doar două săptămāni pānă la absolvirea Colegiului Democraţiei …
    Iată că a venit şi (ne)aşteptata lună Iunie, care īncheie această ediţie a Colegiului Democraţiei. Se apropie sfīrşitul acestei lecţii de viaţă…
    Luna iunie a īnceput cu participarea colegiştilor la şedinţa Consiliului Municipal Tīrgu-Mureş, unde am văzut cum se desfăşoară o astfel de şedinţă şi am putut „īnvăţa” cīte ceva de la domnii consilieri pentru a pune īn practică la Primăria Tinerilor. Pe ultima sută de metri, au adus şi ultimii colegişti, eseurile de absolvire.
    Pe  6 iunie, toţi colegiştii ne-am adunat pentru pregătirea sesiunii publice, pentru redactarea materialelor. Ne-am īmpărţit īn 4 grupe, şi fiecare dintre acestea am adus propuneri pentru Primăria Tinerilor. Am ocupat cīte un calculator şi am dezvoltat ideile noastre. Bineīnţeles, după ce am terminat am trecut la votarea primarului şi preşedintelui de şedinţă, īn acest an postul de primar fiind ocupat de o colegistă, iar preşedinte fiind ales un colegist.
    Şi īn sfīrşit a venit data de 10 iunie, cīnd īmbrăcaţi ca de sărbătoare, ne-am adunat īmpreună cu părinţi, prieteni, ziarişti şi figuri mondene ale oraşului, īn sala de consiliu a Primăriei, pentru a participa la absolvirea noastră, la Primăria Tinerilor. Īn deschidere domnul Mircea Suhăreanu a vorbit despre Colegiul Democraţiei, despre Liga Pro Europa, după care, cu emoţii am luat cuvīntul şi noi „consilierii” şi am prezentat propunerile noastre. Pe ordinea de zi s-au găsit proiecte de hotărīre privind reamenajarea spaţiilor verzi, a ştrandului Voinţa, īnfiinţarea unor centre sportive, a unui birou de informare trilingv īn cadrul Primăriei, construirea de rampe pentru cărucioare şi īnfiinţarea unor grupuri sanitare speciale īn instituţii publice şi magazine pentru persoanele cu handicap fizic; organizarea unor cursuri de īnsuşirea legislaţiei de către funcţionarii Primăriei; conservarea Cetăţii Medievale, repunerea īn funcţiune a fīntīnii Bodor Péter īn centrul oraşului… Īn final, doamna Smaranda Enache īmpreună cu domnul viceprimar Csegzi Sįndor ne-au īnmīnat diplomele de absolvire.
    Uite aşa un an de muncă, un an īn care am īnvăţat multe, ia sfārşit. Din nişte străini am devenit prieteni, iar coordonatorii noştri, doamna Kovįcs Gyöngyvér şi domnul Mircea Suhăreanu, ne-au devenit părinţi. Trebuie să le mulţumim lor şi Ligii Pro Europa, pentru şansa acordată şi pentru tot ceea ce ne-au īnvăţat.
După cum am mai zis: Visele dau sens vieţii, iar acesta a fost un vis īmplinit pentru fiecare dintre noi!

Cziriék Andreea

Absolvenţii Colegiului Democraţiei, ediţia a IX-a

1. Anechitei Bianca Antonia
2. Barta Zoltįn
3. Căpuşan Claudia
4. Cătană Laura Maria
5. Cziriék Andreea
6. Dezső Judit
7. Dóczy Gergely Bįlint
8. Farkas Brigitta Éva
9. Frīncean Ileana
10. Frīncean Ioana
11. Gudiu Annabell
12. Iacob Adriana Emilia
13. Kovįcs Edina
    14. Mărginean Angela
15. Maşca Adriana
16. Moldovįn Zenkő Erika
17. Nicoară Nicoleta Delia
18. Pal Andrea
19. Somodi Mónika Beįta
20. Stan Johann
21. Sugó Enikő
22. Szabó Bįlint
23. Vajda Éva Zsuzsa
24. Varga Istvįn Barna
25. Vernes Réka Zsuzsanna
Felicitări! / Gratulįlunk!

Pagina 5

Libertatea religioasă şi integrarea europeană

    La 26 iunie īn Sala de Conferinţe a Facultăţii de Studii Europene din Cluj, Centrul Intercultural al Ligii PRO EUROPA a organizat masa rotundă cu tema: „Libertatea religioasă şi integrarea europeană“. La această masă rotundă au participat reprezentanţi ai cultelor (Radu Preda – Biserica Ortodoxă, Mircea Marţian – Biserica Romānă Unită, Kovįcs Iuliu – Biserica Reformată, Ştefan Tomoioagă – Biserica Baptistă, Cornel Vereş – Biserica Adventistă, Fehér Attila – Biserica Evanghelică), reprezentanţi ai societăţii civile (Doina Cornea, Ana Luduşan – LADO, Ion Paţiu – AGRU), experţi, analişti şi profesori universitari (Dan Sorin Şandor, Ana Bulai, Alexandru Vlad, Ovidiu Pecican, Ulrich Burger – Directorul Centrului Cultural German) precum şi numeroşi reprezentanţi ai mass-media. Din partea LPE au participat: Smaranda Enache, Szokoly Elek, Jean Salls şi Laura Ardelean

    Īn procesul de integrare europeană, analizarea aspectelor de libertate religioasă, o privire critică asupra rolului şi locului cultelor īn Romānia este importantă din cel puţin două puncte de vedere.
    Īn primul rīnd, aşa cum o demonstrează toate sondajele de opinie realizate īn ultimii ani, Biserica este instituţia care se bucură de cea mai mare īncredere din partea populaţiei (87,7% au īncredere īn instituţia Bisericii din care 53,5% foarte multă īncredere īn această instituţie). Īn aceeaşi ordine de idei, īn sistemul axiologic al cetăţenilor, religia ocupă locul 3 după familie şi muncă. Din acest punct de vedere cultele pot deveni agentul integrator cel mai important, avīnd la dispoziţie pīrghiile şi influenţa necesară pentru a produce schimbul mentalitar aşteptat.
    La nivel declarativ la 14 februarie 2003 la Forumul Naţional UE- 2007 reprezentanţii cultelor religioase şi-au reafirmat sprijinul īn procesul de integrare al Romāniei. Īn ce manieră īnsă aceste declaraţii făcute la cel mai īnalt nivel se regăsesc īn practicile instituţiilor de cult a fost unul dintre subiectele abordate de participanţii la masa rotundă „Libertatea religioasă şi integrarea europeană“. „Există o diferenţă marcantă care se manifestă īn modul īn care este privită problematica integrării de către Biserica Ortodoxă Romānă şi felul īn care aceeaşi problematică este văzută de către Biserica Catolică şi Biserica Reformată. Principala dramă a Bisericii Ortodoxe Romāne īn comparaţie cu celelalte două culte este legată de faptul că īn urma procesului de integrare BOR va sta sub ameninţarea periferizării. (...) De aceea ca şi actor al integrării īn Uniunea Europeană, analiza făcută īn cadrul cercetării noastre arată că permisivitatea atīt la nivelul mesajului cīt şi al comportamentului BOR este redusă. O altă caracteristică pe care studiul a scos-o īn relief este această disimulare, această discrepanţă īntre discursul oficial pe care īn special BOR īl performează şi manipulările practice, comportamentul efectiv de care dă dovadă. Sigur că la nivel public, īn media apare foarte clar şi explicită dorinţa de a susţine decizia statului, de a susţine īntreg procesul de integrare, comportamental īnsă şi la nivelul discuţiei private blocajele şi barierele sīnt multiple.“ (Ana Bulai — Ab Research Group). Dificultăţile de adaptare a discursului şi practicilor bisericilor din Romānia la valorile şi cerinţele Uniunii Europene — au arătat participanţii — fac ca rolul de actor al integrării pe care l-ar putea juca Biserica, să nu fie unul de dorit sau necesar. Este nevoie de o „reformă“ a bisericilor īnainte ca bisericile să devină reformatoare īn societatea noastră patriarhală şi tradiţionalistă.
     Īn al doilea rīnd, importanţa cultelor īn procesul de integrare europeană rezidă şi din punctul de vedere al relaţiei dintre biserică şi stat precum şi īndeplinirea criteriilor politice. Īn Raportul de ţară pentru anul 2002 se precizează „Există 15 religii recunoscute īn Romānia iar posibilitatea de a īnregistra noi religii există de principiu, dar nu a fost pusă īn practică. Credinţele nerecunoscute sīnt libere să acţioneze fără restricţii dar nu beneficiază de aceleaşi avantaje ca şi religiile recunoscute. Decretul din 1948 este necesar să fie reformat dar nu s-au semnalat progrese referitoare la aceasta īn perioada raportată.“ Din acest punct de vedere participanţii au analizat două situaţii: relaţia bisericilor cu statul, ajutorul financiar oferit de stat cultelor religioase şi modul īn care cultele īşi pot practica neīngrădit şi nediscriminant activităţile analizīnd cazul Bisericii Romāne Unite.
    Relaţia bisericilor cu statul a fost punctată de către Dan Sorin Şandor lector la Facultatea de Administraţie Publică din cadrul Universităţii Babeş Bolyai. Modelul american al zidului īntre stat şi biserică impus de Jefferson nu īşi găseşte aplicaţie şi īn Romānia unde statul sprijină financiar cultele religioase recunoscute (cu excepţia Bisericii Baptiste care refuză acest sprijin). „Din punct de vedere istoric este clar că īn Romānia au fost subordonate autorităţii statului īn mult mai mare măsură decīt erau īn aceeaşi epocă alte biserici din Europa. După 1948 am trăit o perioadă īn care religia era tolerată, statul comunist era ateu īn proporţie de 100% poate mai mult şi totuşi intervenea īn treburile bisericii. Pe de o parte există cazul desfinţării Bisericii Romāne Unite pe de altă parte vorbim de faptul că patriarhul BOR era numit cu acordul statului, de faptul că preoţii erau membri ai MAN“ (Dan Sorin Şandor). Īn prezent relaţia biserică – stat nu este una clară, bisericile, īn special Biserica Ortodoxă Romānă influenţīnd īn unele cazuri deciziile politice (cazul Congresului Martorilor lui Jehova) sau chiar juridice iar statul prin finanţarea acordată statul menţinīnd un anumit control asupra activităţii bisericii.
    Cazul Bisericii Romāne Unite a situaţiei retrocedării bunurilor care au aparţinut acestui cult au suscitat aprige dezbateri. Modul īn care statul romān a derogat responsabilitatea realizării unei reparaţii a fost condamnat de participanţi. O comisie de dialog nu este soluţia prin care problema īncălcării unui drept fundamental să fie rezolvată. Faptul că Memorandumul Credincioşilor Greco-Catolici nu a primit nici un răspuns, faptul că Biserica Greco-Catolică nu īşi poate exercita serviciile religioase fără retrocedarea lăcaşurilor de cult constituie disfuncţionalităţi severe ale statului de drept care atīta vreme cīt nu vor fi rezolvate nu putem vorbi de o democraţie adevărată.
    Participanţii la masa rotundă au formulat o serie de recomandări īn vederea soluţionării acestor problematici. (L.A.)

Pagina 6

Şocul asumării istoriei

    Romānia nu şi-a cāştigat independenţa īn Evul Mediu, Mihai Viteazul a fost copil din flori, răscoala lui Horea, Cloşca şi Crişan a fost regizată, iar Inocentie Micu Klein a fost un laş. Acestea sīnt unele dintre argumentele prin care profesorul Gheorghe Gorun susţine că foarte multe evenimente majore din istorie sīnt trucate. Afirmaţia sa a fost făcută īn cadrul cursurilor Academiei Interculturale Transsylvania, organizate la Blaj de Liga Pro Europa.
    Īn opinia lui Gheorghe Gorun, foarte multe dintre evenimentele descrise īn istorie sīnt false, şi au fost confecţionate deliberat pentru a induce anumite valori şi modele. „Istoria nu e un marş triumfal, o apoteoză. E doar o secvenţă de viaţă, pe care trebuie să ne-o asumăm, cu greşelile ei”, a argumentat referentul. Principalul motiv pentru care istoria e plină de evenimente trucate este nevoia maselor de modele şi de apartenenţă la categorii privilegiate, susţine el.

Teatrul din cărţile de istorie

    Īn tema sa „Despre o anumită asumare a istoriei” susţinută aproape două ore īn faţa cursanţilor Academiei Interculturale Transsylvania, profesorul Gorun a adus o suită de exemple de istorie trucată a romānilor pentru a-şi susţine afirmaţia. De pildă, afirmă Gorun, răscoala lui Horea, Cloşca şi Crişan nu a existat aşa cum este descrisă īn cărţile de istorie, ci a fost regizată. „Răscoala lui Horea este o răscoală montată. S-au răsculat cei mai bogaţi ţărani din Transilvania, nu cei mai săraci şi oropsiţi aşa cum se spune īn cărţi (de istorie -n.a.). Şi nu s-au răsculat cei de pe domeniile nobiliare, ci de pe domeniile statului. Există dovezi de implicare a funcţionarilor austrieci īn montarea răscoalei”, a declarat Gorun. Mai mult, potrivit referentului,  sinuciderea lui Crişan a fost la rīndul ei īnscenată. „Īntrebaţi orice medic, şi vă va spune că e imposibil ca Crişan să se fi sinucis īn modul cum este descris īn istorie. A fost sinucis, cum s-ar spune”, a afirmat sursa, adăugīnd că izvoarele istorice relevă că Crişan a fost arestat cu două luni după Cloşca şi Horea.

Psihologia manipulării maselor

    Īn aceeaşi ordine de idei, īn scurta sa trecere īn revistă a evenimentelor istorice trucate, Gheorghe Gorun a mai declarat īn faţa cursanţilor că Basarab a fost cuman, Menumorut a fost slav, iar Matei Corvin şi Vlad Ţepeş au fost veri. Nicolaus Olahus a fost, la rīndul său, rudă cu amīndoi. Totodată, Transilvania nu a fost niciodată cucerită de imperiul austro-ungar, īn ciuda afirmaţiilor autorilor de manuale. „Se tot spune că a fost cucerită. Dar să fim serioşi, nu e adevărat. Pur şi simplu ne-am predat. Dieta de la Sibiu a ridicat pălăria şi I-a invitat (pe imperiul austro-ungar - n.a.) īnăuntru”, susţine profesorul. Mai mult, „cīnd se spune că «ne-am cāştigat independenţa» e un artificiu juridic neadevărat. Īn Evul Mediu nu se poate vorbi īn termeni de vasal/suzeran”, a fost de părere profesorul. De remarcat, totodată, afirmaţia sa potrivit căreia acţiunile lui Inocentie Micu Klein de a atenţiona autorităţile ungare asupra drepturilor romānilor nu sīnt nici pe departe ce se spune īn cărţile de istorie: „Se spune că Inocentie Micu Klein ar fi vrut să ridice romānii. Nu e adevărat. A vrut să ridice doar preoţii. Şi eforturile sale s-au lovit de un eşec. Atunci s-a speriat şi a părăsit Biserica, ceea ce pentru un episcop este inadmisibil. Spune asta la Blaj (unde au fost organizate cursurile (n.a.). Poţi să spui aşa ceva?”, s-a īntrebat retoric Gheorghe Gorun.
    Profesorul Gorun nu este īngrijorat de fenomenul manipulării romānilor prin denaturarea adevărurilor istorice, şi este de părere că astfel de acţiuni sīnt necesare pentru a conferi poporului modele demne de urmat. Referentul afirmă īnsă că situaţia neadevărurilor din istorie se va schimba radical īn următorii zece ani. „Plebea are nevoie de modele, doar că nu sīnt adevărate. Doar tīnăra generaţie mai poate schimba lucrurile, cu condiţia să cerceteze arhivele. După 2015 va avea loc un boom uriaş īn istoriografie. Deja sīnt semnale”, a conchis Gheorghe Gorun.

Mihai Prodan

Academia Interculturală Transsylvania
Ediţia a V-a la final

    O nouă etapă petrecută din viaţa noastră, a participanţilor şi o nouă misiune dusă la bun sfīrşit de către Liga Pro Europa. Spunīnd acestea mă refer la faptul că īn perioada 15-22 mai 2003 s-a desfăşurat modulul romānesc al Academiei Interculturale Transsylvania, ediţia a cincea. A fost o săptămīnă minunată, petrecută la Blaj, Alba-Iulia şi Tārgu-Mureş.
    Ne-am regasit cu toţii īn “Mica Romă”, oraş aflat īn plină sărbătoare. Astfel ca, pe līngă cursurile la care am participat, am pătruns puţin şi īn ceea ce a fost săptămīna dedicată acestui oraş, prin excelenţă reprezentatul “majorităţii” transilvane. Mi-am dat seama că noi, participanţii, eram aceeaşi, doar că mai familiari, deja cunoscīndu-ne, dar şi mai dornici să petrecem īmpreună cele cīteva zile dedicate acestui modul, ţinīnd cont că a fost ultimul din cadrul acestei ediţii.
    Am avut referenţi de excepţie şi de data aceasta, şi am realizat, nu pentru prima oară, cīte valori adăposteşte Transilvania. Unele dintre ele, ascunse, le-am descoperit acum, altele mi-au confirmat faptul că diversitatea culturală a acestei regiuni nu trebuie să īnceteze a fi pusă īn valoare.
    De aceea īi voi īndruma pe cei pe care voi avea ocazia, să participe la acest eveniment academic de excepţie, pentru a realiza sau dacă nu, pentru a li se confirma faptul că toleranţa faţă de ceilalşi şi faţă de valorile lor nu poate fi considerată decīt ca o creştere şi o dezvoltare a propriei lor personalităţi.
    Vă mulţumesc tuturor celor care mi-ati dăruit aceste săptămīni, īn care am avut ocazia să cunosc lucruri, oameni şi locuri minunate şi vă doresc multe succese īn toate activităţile pe care le veţi īntreprinde.

Ruxandra Raţiu

Pagina 7-8

Concluziile proiectului
Studiu de caz şi conştientizarea publicului asupra discriminării rasiale īn judeţul Mureş

1. Gradul de cunoaştere a noţiunilor şi fenomenelor

    Nu numai cetăţenii simpli, dar nici cadrele didactice, funcţionarii publici, poliţiştii, procurorii, judecătorii nu īnţeleg cu exactitate noţiunile de „discriminare”, „discriminare rasială”, „măsuri speciale”, „discriminare indirectă”, „integrare socială” şi fenomenele conexe. Spre exemplu un număr ridicat de funcţionari publici romāni au recunoscut că procentul de reprezentare al maghiarilor īn rīndul funcţionarilor publici este mic raportat la ponderea lor īn localitate, dar consideră acest lucru normal şi afirmă că este imposibil să apară o situaţie de inferioritate īn cadrul instituţiei; se consideră că sīnt necesare măsurile speciale pentru a facilita integrarea romilor īn societatea romānească dar īn acelaşi timp refuză măsurile speciale pentru comunităţile minoritare cu scopul de a le garanta o dezvoltare normală.

2. Lipsa cunoştinţelor legislative

    Legile nu sīnt cunoscute de cadrele didactice şi funcţionarii publici. Spre exemplu funcţionarii publici nu ştiu că cei care lucrează cu publicul ar trebui să cunoască limba minorităţilor care ating 20% din populaţia localităţii sau că la scrisorile trimise īn aceste limbi ar trebui să se răspundă īn limba respectivă.

3. Prevederile legale nu sīnt respectate īn totalitate

    Parţial din lipsa necunoaşterii lor, parţial din inerţie, noile legi care prevăd utilizarea limbii materne, introducerea unor măsuri speciale, legi de combatere a discriminării nu sīnt respectate īn totalitate. Spre exemplu chiar dacă se prevede prin lege utilizarea de translatori autorizaţi īn cazul anchetei penale, sīnt folosite īn acest scop diferite persoane ca grefieri sau cetăţeni care īn mod incidental se află īn sala de judecată.

4. Importanţa măsurilor speciale

    Noile prevederi legale privind măsurile speciale sīnt implementate treptat, creīnd condiţii mai bune pentru grupurile dezavantajate īn mai multe domenii (de exemplu oferirea de locuri speciale pentru romi īn īnvăţămīntul liceal şi universitar s-a dovedit a fi un pas foarte important īn dezvoltarea elitei culturale rome).

5. Lipsa de resurse

    Īn situaţiile īn care sīnt necesare fonduri pentru rezolvarea problemelor comunităţii romilor, autorităţile īncearcă atragerea de fonduri externe, considerīnd că deşi au sarcina de a se implica īn soluţionarea acelor tipuri de probleme, nu dispun de suficiente resurse, fapt ce demonstrează situaţia de neprioritate a acestor probleme.

6. Perioadă de tranziţie

    Īn mai multe domenii vizate de studiu situaţia este īn schimbare spre mai bine. Efectul unor măsuri sīnt pe cale de a se produce sau se vor produce doar īn viitorul apropiat.

7. Situaţia īn educaţie

    Pe līngă lipsa cadrelor didactice calificate, a manualelor īn limba minorităţilor, supraīncărcarea celor care aleg educaţia īn limba maternă, lipsa multiculturalismului īn şcolile bilingve, lipsa respectului faţă de cultura, limba, religia celuilalt, au loc şi acţiuni de discriminare directă. Īn unele şcoli copiii romi nu sīnt īnscrişi ori sīnt create clase separate pentru romi (nu pentru a oferi educaţie īn limba romani, ci cu scopul de a „proteja” neromii). Prin discriminarea pasivă aplicată de multe cadre didactice, copii romi sīnt pur şi simplu ignoraţi īn clasă. Cel mai elocvent exemplu care arată efectele discriminării este Şcoala specială nr. 1 din Tīrgu-Mureş, care a devenit, īn locul unei şcoli pentru copii cu handicap mental, o şcoală de romi. Sīnt oferite locuri speciale pentru romi īn licee şi universităţi, dar ei īntīmpină greutăţi īn a-şi finaliza studiile primare.

8. Accesul la servicii publice

    Şomajul este un fenomen generalizat īn rīndul comunităţii de romi. Cu cīteva excepţii, ei şi-au pierdut locurile de muncă īn ultimii 10 ani. Īn multe comunităţi femeile nu au lucrat niciodată. Şansele de a obţine locuri de muncă sīnt minime. Condiţiile lor de viaţă sīnt mult sub standardele unui trai decent.
    Romii sīnt discriminaţi īn multe domenii ale serviciilor. Accesul lor la restaurante, baruri, discoteci, transportul cu taxiul este limitat.
    Nu numai numărul funcţionarilor publici din rīndul comunităţilor etno-lingvistice este foarte scăzut (sub 25% īntr-un oraş īn care, īn cadrul populaţiei active, maghiarii ating 50%), dar şi atitudinea funcţionarilor publici majoritari referitor la minorităţi, deficienţele īn folosirea limbii minorităţilor generează īn cadrul comunităţilor minoritare discomfort faţă de autorităţi.

9. Deficienţe īn sistemul judiciar

    Practic sentinţele penale se nasc din rechizitoriile procurorilor. Dat fiind numărul foarte mare de cazuri ce trebuie rezolvate de un procuror, prejudecăţile pot avea un efect acuzator mai mare decīt dovezile clare (pentru a căror colectare nu este timp suficient).
    Cazurile īn care plīngerile erau bazate pe discriminare, atitudini rasiste nu au fost considerate ca fiind importante. Sistemul judiciar nu a considerat că prevederile legislaţiei de non-discriminare sau cele ale Codului penal īn domeniu ar trebui integral implementate.
    Īn cadrul poliţiei, parchetelor, dar şi īntre judecători şi avocaţi numărul persoanelor minoritare este extrem de mic.

Recomandări

1. Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării  ar trebui:

    • să informeze instituţiile menite să aplice legislaţia privind non-discriminarea;
    • să ofere traininguri, prin colaborare cu ONG-urile specializate īn domeniu, pentru cadre didactice, funcţionari publici, poliţişti, procurori, judecători.

2. Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării ar trebui

    • să introducă īn curricula şcolară mai multe informaţii privind comunităţile etnice din Romānia (īn manualele de istorie şi geografie), ca şi referitor la problematica discriminării     (īn manualele de educaţie civică);
    • să creeze un inventar al deficienţelor īn domeniul cadrelor didactice care predau īn limba minorităţilor, oferind mai multe locuri speciale la universităţi īn domeniile īn care nu sīnt suficiente cadre didactice;
    • să ofere mai multe locuri speciale pentru minorităţi īn domeniul dreptului, pentru a balansa  lipsa actuală a persoanelor minoritare din sistemul judiciar;
    • să elaboreze curricula şcolară īn aşa fel īncīt să nu-i suprasolicite pe cei care īnvaţă īn limba maternă;
    • să ofere educaţie īn limba maternă, unde există comunităţi considerabile, īn toate profilele şi domeniile;
    •  să elaboreze noi strategii de evaluare a cadrelor didactice, luīnd īn considerare nu numai rezultatele copiilor, dar īn mod deosebit şi originea socială a lor, pentru a-i promova pe     cei care obţin rezultate īn educarea comunităţilor, persoanelor dezavantajate; aceste evaluări ar trebui să afecteze salarizarea cadrelor didactice;

3. Inspectoratele judeţene şcolare ar trebui

    • să verifice multiculturalismul şcolilor multilingve, multiculturalismul ar trebui promovat nu numai īn clasele cu predare īn limbile minorităţilor, dar şi pe coridoarele şcolilor sau cu ocazia diferitelor serbări;
    • să intervină pentru a nu se crea şcoli de stat „elite” prin excluderea copiilor romi; orice discriminare directă sau indirectă (inclusiv separarea copiilor romi de neromi īn clase     diferite, dacă acest lucru nu este consecinţa predării limbii romani) trebuie oprită din timp, cu consecinţe asupra directorilor de şcoli; practica privind şcolile speciale trebuie revizuită;
    • să schimbe politicile de numire a directorilor şi directorilor adjuncţi de şcoli, pentru a nu oferi persoanelor minoritare doar funcţia de director adjunct.

4. Pentru tratamentul corespunzător al grupurilor dezavantajate, modulele de pedagogie din cadrul universităţilor trebuie să prevadă metode şi tehnici corespunzătoare, iar īn activitatea de practică pedagogică aceste şcoli nu ar trebui evitate.
5. Ministerul Administraţiei Publice ar trebui să găsească căi de a interesa funcţionarii publici īn obţinerea cunoştinţelor referitore la minorităţi şi fenomenul discriminării, totodată să verifice  funcţionarii publici periodic īn ceea ce priveşte legislaţia.
6. Ministerul de Interne ar trebui să găsească măsuri pozitive pentru a lărgi numărul persoanelor de altă etnie īn cadrul Poliţiei.
7. Ministerul Justiţei ar trebui să revizuiască politicile privind anchetele penale, lărgind structură existentă insuficientă.
8. Autorităţile ar trebui să creeze structuri de control intern pentru a verifica legalitatea diferitelor acte, cu scopul de a respecta prevederile legale privind utilizarea limbii materne, de implementare a măsurilor speciale şi de combatere a discriminării. Problemele, necesităţile sau propunerile privind noile măsuri speciale ar putea fi comunicate Consiliului Naţional de Combatere a Discriminării, pentru a găsi soluţii la nivel naţional.
9. Pentru a soluţiona situaţiile variate şi numeroase, Consiliul Naţional de Combatere a Discriminării ar trebui să deschidă filiale judeţene sau regionale.
10. Ar trebui folosite fonduri guvernamentale şi locale pentru a crea condiţii de viaţă normale pentru comunităţile de romi. Fondurile guvernamentale ar trebui descentralizate. Ajutoarele prevăzute prin lege pentru grupurile dezavantajate (cum ar fi venitul minim garantat) ar trebui oferite integral.
11. Ar trebui realizate studii de caz referitoare la situaţia romilor pentru a informa organizaţiile internaţionale finanţatoare asupra situaţiei reale a acestor comunităţi.

Haller Istvįn


Art. 1. „Īn prezenta Convenţie, expresia „discriminare rasială” are īn  vedere orice deosebire, excludere, restricţie sau preferinţă īntemeiată pe rasă, culoare, ascendenţă sau origine naţională sau etnică, care are ca scop sau efect de a distruge sau compromite recunoaşterea, folosinţa sau exercitarea īn condiţii de egalitate, a drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale īn domeniul politic, economic, social şi cultural sau īn orice alt domeniu al vieţii publice.”

Convenţia internaţională privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială
(21 decembrie 1965)

Altera 20/21 din 2003

Pagina 10

Comunicat

    Īn legătură cu aspectele procedurale ale cazului fostei preşedinte a Tribunalului Mureş, Andreea Ciucă, Liga PRO EUROPA — fără a se subtitui autorităţilor abilitate īn ceea ce priveşte soluţionarea fondului cauzei şi cu convingerea că instanţa de judecată, Curtea Supremă de Justiţie funcţionează prin respectarea principiului legalităţii şi independenţei —, pentru a nu se vicia īn nici un fel ancheta şi soluţionarea cauzei, solicită organelor abilitate respectarea cu stricteţe a prevederilor Codului de procedură penală coroborată cu Convenţia Europeană a Drepturilor Omului īn spriritul art. 20 al Constituţiei Romāniei care, īn situţia īn care „există neconcordanţe īntre pactele şi tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romānia este parte, şi legile interne”, acordă prioritate reglementărilor internaţionale. Cazul PANTEA vs. ROMĀNIA, īn care Romānia a fost condamnată de Curtea Europeană a Drepturilor Omului, arată consecinţele nerespectării acestor tratate internaţionale.
Astfel:

    • mandatul de arestare preventivă, pe durata a mai multor zile (īn acest caz 30 de zile), nu poate fi eliberat de procurori ci numai de judecători; persoana reţinută „trebuie adusă de īndată īn faţa unui judecător sau a altui magistrat īmputernicit prin lege cu exercitarea atribuţiilor judiciare”, numai ei putīnd lua decizia arestării preventive (īn Romānia procurorul fiind subordonat Ministerului Justiţiei, Curtea Europeană nu īl consideră competent īn materia arestării preventive);
    • recursul īnaintat de Parchetul Naţional Anticorupţie, după ce Curtea Supremă de Justiţie a concluzionat că ordonanţa prin care s-a dispus arestarea judecătoarei Andreea Ciucă este viciată sub aspect procedural şi a decis punerea ei īn libertate, este īn totală contradicţie cu prevederile Convenţiei Europene a Drepturilor Omului;
    • interogatoriile care durează 9-15 ore — procedură frecvent īntīlnită īn Romānia, inclusiv īn cazul judecătoarei Andreea Ciucă — intră īn sfera tratamentului inuman şi  degradant, interzis de art. 3 al Convenţiei Europene;
    • declaraţiile unor autorităţi subordonate din punct de vedere politic, cum ar fi Ministerul Justiţiei, care afirmă că de un timp mai īndelungat au fost constatate „disfuncţionalităţi majore”, nu servesc interesele īnfăptuirii unei judecăţi independente. Aceste afirmaţii ridică şi īntrebarea: dacă ar fi fost aşa, de ce s-a intervenit cu o astfel de īntīrziere, numai īn momentul īn care a expirat (la 1 iunie 2003) mandatul pentru funcţia de preşedinte?
    • declaraţiile directorului SRI, care a acuzat-o pe judecătoarea Andreea Ciucă de relaţia cu mafia şi criminalitatea transfrontalieră, susţinīnd că ea se afla sub urmărirea SRI de mai mult de un an. Dacă cele relatate ar corespunde adevărului, nu se motivează faptul că acuzaţiile nu au inclus şi incriminarea acestor relaţii.


    Pentru a crea un mediu optim de lucru Curţii Supreme de Justiţie, totodată pentru liniştirea opiniei publice, nu īn ultimul rīnd pentru a evita situaţia unei noi condamnări a Romāniei de către Curtea Europeană a Drepturilor Omului, Liga PRO EUROPA, ca organizaţie de drepturile omului, solicită respectarea cu stricteţe a prevederilor Convenţiei Europene a Drepturilor Omului īn procedura de exercitare a diferitelor acte de urmărire penală, şi abţinerea de la declaraţii a reprezentanţilor autorităţilor subordonate din punct de vedere politic.
Consiliul de Coordonare al Ligii PRO EUROPA

Tīrgu-Mureş, la 12 iunie 2003


Soluţie de admisibilitate īn cazul Hădăreni

    Cazul Hădăreni a fost primul dintr-o serie de cazuri īnregistrate de Biroul pentru Drepturile Omului al Ligii PRO EUROPA. Īn localitatea Hădăreni, la data de 20 septembrie 1993, trei romi au fost linşaţi şi 14 case incendiate.
    Īn urma tergiversării soluţionării cazului de autorităţile abilitate, victimele s-au adresat Curţii Europene a Drepturilor Omului.
    Recent (3 iunie 2003, comunicat la 26 iunie 2003), Curtea Europeană a dat o soluţie de admisibilitate, ce se referă la dreptul la tratament uman, dreptul la un proces echitabil şi dreptul la respectarea vieţii private şi de familie. Adiţional, Curtea a luat īn considerare plīngerea părţilor vătămate şi cu privire la interzicerea discriminării.
    Vom reveni cu amănunte.
27 iunie 2003

Pagina 11-12

Poziţia Ligii Pro Europa referitor la negarea Holocaustului
şi a regimului totalitar comunist


    De la īnceputurile activităţile sale (Platforma-program din 1989), Liga PRO EUROPA a militat pentru asumarea istoriei, inlusiv a evenimentelor tragice īn cursul cărora īntregi popoare, comunităţi, grupuri sau persoane au devenit victime ale regimurilor totalitare, fasciste sau comuniste, subliniind totodată că respinge ideea vinovăţiei colective.

1. Ordonanţa de urgenţă nr. 31/2002 privind interzicerea organizaţiilor şi simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob şi a promovării cultului persoanelor vinovate de săvārşirea unor infracţiuni contra păcii şi omenirii părea să ofere cadrul juridic necesar pentru fenomene cum ar fi negarea Holocaustului, activizarea unor grupuri extremiste, cultul persoanelor vinovate pentru crime īmpotriva umanităţii. Monumentul Holocaustului din Tīrgu-Mureş, dezvelit la 4 mai 2003, a fost unul din primii paşi īn aceast proces de asumare a trecutului.

    Īn acest īnceput de normalizare, reprezentanţi ai Guvernului Romāniei, chiar ai Ministerului Informaţiilor Publice, īn a cărui subordine se află Departamentul pentru Protecţia Minorităţilor Naţionale, au dat publicităţii o declaraţie care neagă existenţa Holocaustului pe teritoriul Romāniei. Chiar dacă aceaste afirmaţii stupefiante au fost retractate ulterior, ele au afectat īn mod serios credibilitatea procesului democratic si imaginea Romāniei, reprezentīnd, de altfel, si o īncălcare flagrantă a prevederilor Ordonanţei 31/2002, sancţionabilă cu īnchisoare de pīnă la 5 ani. Īn astfel de circumstanţe, cele īntīmplate nu pot fi considerate simple incidente fără consecinte. Considerăm că īntr-un an pre-electoral, Guvernul Romāniei nu poate da semnale de īncălcare a Ordonanţei 31/2002, fără ca efectul să fie compromiterea valorilor democratice şi īntărirea forţelor extremiste.
Liga Pro Europa solicită elucidarea īmprejurărilor īn care a fost posibilă această īncălcare a Ordonanţei 31 şi cere pedepsirea conform legii a persoanelor vinovate. Simpla retractare a negării Holocaustului, act pe care īl salutăm, nu poate şi nu trebuie să fie privit ca o reparaţie suficientă.

    Īn aceeaşi ordine de idei, Liga PRO EUROPA īşi reīnnoieşte protestul īmpotriva denumirii date Bulevardului din Tārgu Mureş, aceea de Bulevardul Mareşal Ion Antonescu. Ion Antonescu a fost condamnat pentru crime de război, de altfel el şi-a şi recunoscut vina: „...răspunderea ghetoului de la Chişinău şi deplasarea evreilor de la Cernăuţi, Bălţi şi Chişinău īn regiunea Moghilev, Rābniţa, Vapniarca, o am eu...”. Ca atare, cultul său public nu poate fi acceptat nici din punct de vedere juridic, nici moral.
Deşi Consiliul Local al Municipiului Tīrgu-Mureş, prin Hotărīrea nr. 187/2002 (cinci luni după emiterea ordonanţei care interzice īn mod expres, prin art. 13 alin. 1 „acordarea numelor persoanelor vinovate de săvārşirea unor infracţiuni contra păcii şi omenirii unor străzi, bulevarde, scuaruri, pieţe, parcuri sau altor locuri publice”) a votat modificarea denumirii respective, īn continuare numele bulevardului nu a fost schimbat. Conform Sentinţei nr. 414/2003 a Tribunalului Mureş, autorităţile locale au omis să solicite avizul Comisiei de atribuire de denumiri, ce trebuia īnfiinţată de Prefectura Judeţului Mureş īn conformitate cu Ordonanţa Guvernamentală nr. 63/2002. Drept consecinţă a nerespectării prevederilor procedurale de către Primăria Municipiului Tārgu Mureş şi a dezinteresului consilierilor locali faţă de starea de ilegalitate care persistă (soluţia Tribunalului a fost pronunţată la 12 februarie 2003, iar sentinţa s-a comunicat la 5 mai 2003), Ordonanţa 31/2002, intrată īn vigoare de mai bine de un an, nu este respectată de autorităţile locale din municipiul Tārgu Mureş.

    Liga Pro Europa solicită intrarea de urgenţă īn legalitate, aplicarea imediată a OG nr.31/2002 şi la nivelul municipiului Tārgu Mureş. Totodată solicităm ca persoanele care s-au făcut vinovate de īntīrzierea intrării īn legalitate să fie trase la răspundere.

2. Un capitol la fel de important pentru viitorul democraţiei romāneşti īl constituie prelucrarea trecutului comunist şi deconspirarea securităţii ca poliţie politică. Liga Pro Europa a luat atitudine constant īn favoarea accelerării acestui proces de care depinde credibilitatea Romāniei ca membru al NATO şi UE. După īncercările de intimidare a Colegiului CNSAS şi blocarea acestui organism independent prin mijloace birocratice şi administrative, directorul SRI a făcut recent publică opinia surprinzătoare conform căreia nu există o bază legală pentru transferarea arhivelor fostei securităţi către CNSAS, afirmīnd că :”...legea nu ne permite să punem la dispoziţie aceste informaţii şi documente.”
    Această poziţie este īn totală contradicţie cu litera şi spiritul Legii Nr. 187 din 7 decembrie 1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea securităţii ca poliţie politică, īn care se prevăd, printre altele, următoarele:
ART. 20
(1) Colegiul Consiliului primeste īn gestiune toate         documentele privitoare la exercitarea drepturilor prevazute de prezenta lege, deţinute de organele de securitate, cu excepţia celor care privesc siguranţa naţională, potrivit legii. (sn)
(2) Documentele prevăzute la alin. (1), precum şi orice copii de pe acestea pānă la preluare (sn) se păstrează şi se studiază la sediile deţinătorilor de la data intrării īn vigoare a prezentei legi, membrii Colegiului avānd acces neīngrădit.
(3) Serviciul Romān de Informatii, Ministerul de Interne, Ministerul Justiţiei, Ministerul Apărării Naţionale, Arhivele Naţionale şi orice alte instituţii publice sau private, precum şi persoanele fizice, care deţin asemenea documente, sunt obligate să asigure acest drept de acces şi să le predea la cererea Colegiului Consiliului.
(4) Drepturile şi obligaţiile prevăzute la alin. (1) - (3) se referă şi la īnregistrările audio şi video, dischete, fotografii, filme şi microfilme.
(5) Neīndeplinirea obligaţiilor prevăzute la alineatele precedente atrage, după caz, răspunderea penală, administrativă, civilă sau disciplinară a conducătorilor organelor, instituţiilor şi persoanelor fizice respective, după caz (sn)
(6) Stabilirea īn concret a dosarelor care privesc siguranţa naţională, prevăzute la alin. (1), se va face de comun acord de Consiliu, īmpreună cu conducerea Serviciului Romān de Informaţii. Īn caz de divergenţă, hotărārea va fi adoptată de Consiliul Superior de Apărare a Ţării.
ART. 26
    Nici o altă prevedere legală privitoare la regimul documentelor nu poate fi interpretată astfel īncāt să īmpiedice aplicarea prevederilor prezentei legi. (sn)

    Liga Pro Europa reiterează solicitarea ca legislaţia internă şi angajamentele internaţionale ale Romāniei să fie respectate, arhivele securităţii să fie de īndată transferate CNSAS.
Solicităm, de asemenea, audierea de urgenţă de către Comisia Parlamentară de Control a activităţii SRI a directorului SRI, dl Radu Timofte, pentru a da explicaţii privind afirmaţiile prin care neagă conţinutul Legii 187 şi obligaţia SRI de a transfera către CNSAS, īn condiţiile legii, arhivele fostei securităţi.

    Totodată ne exprimăm īngrijorarea pentru negarea tot mai frecventă, de către politicieni de seamă ai PSD (ex. Adrian Păunescu) şi unele instanţe judecătoreşti a caracterului represiv şi totalitar al regimului comunist. Senatorul PSD se foloseşte de fiecare prilej, īn emisiunile TV pe care le realizează, pentru a prezenta o imagine mistificată a regimului ceauşist. Tot astfel, o recentă Sentinţă a Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti a respins la 17 iunie ac acţiunea īnaintată de Fundaţia ICAR (a victimelor torturii) prin care se cerea statului romān recunoaşterea regimului comunist ca regim dictatorial şi a securităţii ca poliţie politică cu activităţi criminale.
 
3. La aniversarea a 13 ani de la represiunea sīngeroasă a protestelor anticomuniste din Piaţa Universităţii din Bucureşti (13 -15 iunie 1990), Liga Pro Europa constată că vinovaţii nu au fost pedepsiţi, iar confuzia īn legătură cu trecutul fascist şi comunist sīnt īntreţinute din interese politice, pentru a oculta vinovăţiile individuale şi pentru a exclude din viaţa politică romānească forţele autentic democratice.

Tārgu Mureş , la 25 iunie 2003