Gazeta Ligii PRO EUROPA Liga – 3-4 / 2003
Sumar: pag. 1: Szokoly Elek: Actualitatea continuć a nevoii de dialog pag. 2: Calendar – Naptįr pag. 3: Laura Ardelean: Dacć-i bal, bal sć fie! pag. 4: Smaranda Enache: Democratia īn Caucaz — pericole vechi si noi Noi intrări īn biblioteca LPE pag. 5: Smaranda Enache: Barcelona pentru Balcani – Trandafiri si Cćrti pag. 6-7: Sćptćmīna Toleranţei • A Tolerancia Hete pag 8: „Revoluţia romānć īn imagini” şi clişeele de presă Şcoala Liderilor Romi pag 9: Proiectul: Studiu de caz şi conştientizarea publicului asupra discriminćrii rasiale īn judeţul Mureş pag 10-11: Comunicate pag 12: Adunarea generalć 2003 pag 13: Colegiul Democraţiei: Istorie si prezent • Stagiu la Bucureşti pag 14-15: Dezbatere: Metamorphosis Transsylvaniae avagy az itthonmaradįs dilemmįi pag 16: Comunicat: Īmpotrive dizolvării CNSAS Pagina 1 Actualitatea continuă a nevoii de dialog
Īncepīnd din 1995, de la cea de a cincea comemorare a evenimentelor din
martie 90, īn preajma datei fatidice, Centrul Intercultural al Ligii
Pro Europa organizează anual Săptămīna Toleranţei, ca răspuns univoc la
intoleranţa extremă a acelor zile. Mai tīrziu titlul a fost īmbogăţit
şi cu sintagma „Dialog Intercultural”, ca un fel de oficializare a
demersurilor pe care, oricum, le făcusem de la bun īnceput, chiar din
zilele, săptămīnile care urmaseră sīngeroaselor evenimente. Īn
definitiv, toată seria manifestărilor era construită pe dialog şi
dezbatere, ca unică modalitate nonviolentă de soluţionare sau – cel
puţin – de atenuare a conflictului. Oamenii oneşti – trebuie să
recunoaştem – sīnt adesea şi naivi. Au tendinţa să translateze propria
onestitate şi asupra partenerilor de dialog sau adversarilor. Ceea ce
s-a īntīmplat īn bună măsură şi cu noi, civili īnzestraţi cu un surplus
de credulitate, darnici īn acordarea prezumpţiei de nevinovăţie şi
celor care abia apucaseră să ascundă ciomagul īn mīnecă. Nu este de
mirare că tentativa noastră de dialog cu cei care de fapt refuzau sau
simulau dialogul s-a soldat cu un eşec. Cum puteam crede că lideri
politici sau de opinie care aveau mīinile (sau sufletele) pătate de
sīnge se vor aşeza mioritic la masa iertării şi īnţelegerii,
recunoscīndu-şi păcatele? Şi cum puteam crede că fără recunoaşterea
vinovăţiilor şi sancţionarea vinovaţilor se putea crea o atmosferă de
īncredere şi o relaţie de convieţuire normală īntre victime şi
agresori? Dar am īncercat pīnă şi asta. Spiritul de toleranţă a celor
cu conştiinţa curată ne obliga. De atunci au trecut anii, ne-am lămurit
cu vīrf şi īndesat de modul „original” de a dialoga al acestora –
veneau, rosteau cīte un monolog făţarnic ori agresiv şi fără a mai
asculta interlocutorii, se ridicau şi plecau – şi am renunţat să mai
pierdem vremea şi energiile cu speranţe deşarte. Probabil că mulţi
dintre dīnşii nici ei nu credeau ceea ce susţineau cu voce tare.
Interesele politice vitale – am īnţeles īn cele din urmă – nu pot fi
modelate prin astfel de mijloace „civile”... Rămīne să aşteptăm pīnă
cīnd Justiţia se va ridica la īnălţimea menirii sale şi īşi va face
datoria. Nouă, civililor ne-au
rămas problemele restului societăţii, a lumii celor mulţi şi tăcuţi,
dezinformaţi şi dezorientaţi, dezmoşteniţi şi īnfricoşaţi, umiliţi şi
īnşelaţi. Problemele autentice şi grave ale unei societăţi civile
lăsate de izbelişte. Dialogul cu această societate, īn schimb, a fost
un succes incontestabil. Sute şi mii de cetăţeni, tīrgumureşeni ori de
pretutindeni, de toate etniile, confesiunile şi orientările politice
(democratice), īndeosebi tineri, au avut prilejul īn decursul celor
nouă ediţii ale Săptămīnii Toleranţei să-l privească īn ochi pe
Celălalt – sau să-şi privească propria conştiinţă īn oglinda Dialogului
Intercultural –, descoperindu-şi poate, tocmai graţie acestui dialog,
propria valoare autentică. Rămīnem cu speranţa ca mulţimea acestor
„naivi”, treziţi la conştiinţa autenticităţii, să devină decidenţii
soartei noastre de mīine īntr-o Europă care să īnsemne mai mult decīt
geografie. Chiar dacă va fi nevoie īncă de multe Săptămīni – luni poate
şi ani – de Toleranţă şi Dialog Intercultural.
(Sz.E.)
Pagina 2 Calendar
1 martie
– Societatea civilă īn apărarea drepturilor omului – Legea accesului la
informaţiile de interes public, curs īn cadrul Colegiului Democraţiei.
Lector: Manuela Ştefănescu.
8 martie – Adunarea Generală anuală a Ligii Pro Europa.
11 martie
– Funcţionarea Prefecturii judeţului Mureş, atelier īn cadrul
Colegiului Democraţiei. Lector: Burkhįrdt Įrpįd; Īntīlnirea experţilor
īn domeniul educaţiei, īn cadrul proiectului Studiu de caz privind
discriminarea rasială īn judeţulMureş.
12 martie
– Conferinţă de presă a LPE cu temele: Săptămīna Toleranţei; starea
ecologică a Municipiului Tārgu-Mureş; poziţia LPE īn legătură cu
dizolvarea Colegiului CNSAS; prezentarea proiectului Studiul de caz şi
conştientizarea publicului asupra discriminării rasiale īn judeţul
Mureş.
17 martie – Leadership, atelier īn cadrul Colegiului Democraţiei susţinut de Vargancsik Iringó.
17-23 martie – Săptămīna Toleranţei şi a Dialogului Intercultural 17 martie – Cinematecă: Trenul vieţii 18 martie – Vernisajul expoziţiei de pictură: Oglindă din cultura romilor 19 martie – Concert de muzică Klezmer 20 martie – Masă rotundă: Metamorphosis Transsylvaniae – Intelectualitatea maghiară din Ardeal şi destinul comunităţii 21 martie – Concert de orgă īn Biserica Mănăstirii (Sighişoara); 22 martie – Colocviu: Extremism īn Romānia de azi. 23 martie – Spectacol de teatru: Spaţiul vital 21
martie – Spring Day in Europe, dezbatere despre viitorul Europei
organizat la Liceul Electromureş. Din partea LPE a participat
Smaranda Enache.
25 martie
– Īntīlnirea experţilor īn domeniul accesului la servicii publice, īn
cadrul proiectului Studiu de caz privind discriminarea rasială īn
judeţul Mureş.
26 martie
– Drepturile omului şi combaterea discriminării, seminar organizat la
Bucureşti de Comisia pentru drepturile omului, culte şi problemele
minorităţilor naţionale a Camerei Deputaţilor şi Consiliul Naţional
pentru Combaterea Discriminării. Din partea LPE a participat Haller
Istvįn.
28-30 martie – Dezvoltare comunitară, cel de-al treilea modul al Şcolii Liderilor Romi, organizat de Liga Pro Europa la Cluj.
30 martie - 2 aprilie
– Result Conference on Human Rights, Tirana, organizat de Centrul
Albanez pentru Drepturile Omului. Din partea LPE a participat Haller
Istvįn.
30 martie - 3 aprilie
– Stagiu de studiu la Bucureşti. Studenţii Colegiului Democraţiei au
vizitat Guvernul, Parlamentul Romāniei, Centrul de Informare şi
Documentare al Consiliului Europei, Ambasada Ungariei la Bucureşti.
4-6 aprilie
– Cea de-a 18-lea īntīlnire a Centrelor de Pluralism la Baku
organizat de IDEE Washington. Din partea LPE a participat Smaranda
Enache.
7-8 aprilie –
Conferinţa Colaboratorilor Voluntarilor Corpului Păcii organizat la
Ploieşti. Din partea LPE au participat Jean Salls şi Kacsó Judit-Andrea.
8 aprilie
– Īntīlnirea experţilor īn domeniul tratamentului egal īn faţa
autorităţilor judiciare, īn cadrul proiectului Studiu de caz privind
discriminarea rasială īn judeţul Mureş.
10 aprilie – Īntīlnirea experţilor sociologi, īn cadrul proiectului Studiu de caz privind discriminarea rasială īn judeţul Mureş.
12 aprilie
– Introducere īn drepturile copilului, curs susţinut de Haller Istvįn
la Iara de Mureş, la invitaţia Fundaţiei Kinder aus Rumänien.
14 aprilie
– Siguranţa naţională contra siguranţei individuale seminar organizat
de Fundaţia Horia Rusu la Bucureşti. Din partea LPE a participat
Smaranda Enache.
16 aprilie – Drepturile copilului īn sistemul de īnvăţămīnt, curs-atelier īn cadrul Colegiului Democraţiei susţinut de Haller Istvįn.
18 aprilie
– Modificarea Consituţiei, dezbatere organizată de Facultatea de Drept
a Universităţii Babeş-Bolyai. Din partea LPE a participat Haller Istvįn.
23-26 aprilie –
Balcanii: de la postcomunism la postnaţionalism, conferinţă
internaţională organizată de scriitorul albanez Bashkim Shehu la
Barcelona. Din partea LPE a participat Smaranda Enache.
24 aprilie
– Elemente de cultură şi istorie ale comunităţii maghiare din
Transilvania, curs īn cadrul Colegiului Democraţiei. Lector: Szabó Ödön
25 aprilie
– Elemente de cultură şi istorie ale comunităţii săseşti din
Transilvania, curs īn cadrul Colegiului Democraţiei. Lector: Paul
Philippi.
27-28 aprilie – Vizită la Euronews īn Lyon (Franţa). Din partea LPE a participat Smaranda Enache şi Szokoly Elek.
Pagina 3
Dacă-i bal, bal să fie!
Pe cīnd īncă ţara nu-şi revenise din euforia veştii vacanţei de Paşti
ce cu atīta generozitatea i-a fost oferită de primul ministru,
guvernanţii s-au cugetat īn fel şi chip cum ar mai putea să
īnveselească eparhia sărăcită pe care o păstoresc şi publică īn
Monitorul Oficial din 14 aprilie 2003 două hotătīri de guvern 403 şi
404. Şi cum īi şade bine unui ţări īn tranziţie, hotărīrile cu pricina
tot la serbări, sărbători şi chiolhane ne duc cu gīndul.
Aşa că īncă din aprilie ne gīndim la Ziua de 1 decembrie, zi care o să
ne coste pe noi toţi 217.745 de milioane lei adicălea cam 5.885.000
Euro calculaţi aşa la vreo 37.000 lei bucata. De unde atīta amar de
bănet cīnd nu sīnt bani de compensate, ajutoare sociale, indexări de
pensii vă veţi īntreba pe bună dreptate. Păi strīnşi la sfat, miniştrii
şi-au īntors buzunarele au mai tăiat de aici au mai pus acolo şi au
scos 110.015 milioane de lei din Fondul de rezervă bugetară la
dispoziţia Guvernului de pe la diferite capitole: „autorităţi publice“,
„cheltuieli de capital“ şi vīnatele fonduri de echilibrare. Studiind
programul activităţilor ce vor fi finanţate, cu o uşoară răutate de
contribuabil ne-am oprit asupra unui dineu oficial de 1000 de
milioane adecălea 27.027 Euro, sarcina Ministerului Administraţiei
Publice, unde probabil se vor īmpărţi obiectele omagiale de 500
milioane de lei, după ce oficialii şi oficialităţile vor fi obosit să
tot pună coroane de 100 milioane de lei. Din sarcinile şi bugetele
Ministerului Culturii şi Cultelor ne-am oprit la finalizarea clădirii
Facultăţii de Teologie – 28.500 de milioane de lei la restaurarea
Catedralei Ortodoxe – 8.800 milioane lei şi la feluritele pliante de
125 de milioane de lei. Ministerul Finanţelor Publice s-a decis să-şi
primeanească cu această ocazie sediul şi a alocat 33.600 de milioane de
lei iar īn bună tradiţie comunistă Ministerul Lucrărilor Publice,
Transporturilor şi Locuinţei o să repare capital gara că doar de, toată
crema politicii romāneşti o să treacă pe acolo. Nota de plată: 28.000
de milioane de lei. Ministerul Tineretului mai sărac contribuie cu un
Cros de 200 milioane de lei (e totuşi īn plină iarnă) iar mai ascuns
Ministerul Informaţiilor Publice alocă 54.054 de Euro pentru Congresul
Spiritualităţii Romāneşti (pentru a vă face o idee mai clară
50.000 de Euro este o sumă din care se finanţează īn acest an vreo 15
proiecte de dezvoltare a comunităţilor multietnice: reparări de
drumuri, şcoli, etc). Şi dacă tot ne-am prins īn
hora serbărilor, atunci īncă din acest an intrăm īn programul
„Comemorarea Ştefan cel Mare şi Sfīnt — 500 de ani“ care ne va scoate
din buget şi programe adiacente 962.635 de milioane de lei echivalentul
a 26.0171.162 Euro adică cam 1,14 Euro de persoană. Ce aţi face cu 1,14
Euro? Nu mare lucru probabil, dar adunīnd de la toţi 22.800.000,
Guvernul a decis pentru noi: de 1000 de milioane se vor īntīlni fiii a
8 municipii şi oraşe şi a 22 de comune şi sate, 750 de milioane de lei
este ospeţia tradiţională adică pentru noi toţi (5900 de persoane), iar
925 de milioane de lei este cazarea şi masa oficialităţilor,
invitaţilor şi a „unor participanţi“ la manifestare. Īn rest expoziţii,
spectacole omagiale, folclorice, culegeri de texte, monografii, cărţi,
CD-uri şi casete, piese de teatru, restaurări de biserici, icoane,
altare, sesiuni de referate şi comunicări, defilări cu torţe,
spectacole de sunet şi lumini. Şi cum capitala serbărilor este Putna,
organizatorii s-au gīndit să schimbe faţa localităţii astfel īncīt
pentru vizita aleşilor Putna va avea alimentare cu apă, drumurile
refăcute, canalizare şi staţie de epurare, două şcoli reparate, parcare
amenajată şi un aeroport modernizat la Salcea. Comitetul de onoare care
va veghea la desfaşurarea programului este prezidat de „domnul Adrian
Năstase“ şi „preafericitul părinte patriarh Teoctist“ (sic!) iar īn
componenţă are şase miniştri, 9 prefecţi, 2 mitropoliţi, 2 episcopi 1
arhiepiscop, preşedintele Academiei Romāne, directori de institute...
Una peste alta ne pregătim de bal. Nu cred că e greşit să ne serbăm cum
se cuvine eroii (deşi şi aici s-ar putea discuta) şi simbolurile, dar
undeva rămīne deschisă īntrebarea referitoare la priorităţi. Nu putem
decīt să bănuim cīţi kilometri de drum s-ar reface cu banii aceştia,
cīte datorii ale spitalelor s-ar acoperi sau cīte şcoli s-ar renova,
cīte burse s-ar acoperi. Şi mai rămīne acel gust amar de „spoire”
dinaintea activiştilor atunci cīnd şi iarba era vopsită ca să fie mai
verde...
Laura Ardelean
Pagina 4 Democraţia īn Caucaz — pericole vechi si noi
La iniţiativa IDEE-Washington, fundaţia care a lansat īn 1992 programul
Centrelor pentru Pluralism, Baku, capitala Azerbaidjanului, a găzduit
īntre 4-6 aprilie a.c. cea de-a 18-a reuniune a acestei reţele civice
fără egal īn peisajul post-comunist. Animată de Irena Lasota şi Eric
Chenoweth, comunitatea Centrelor de Pluralism include zeci de membri,
de la Europa Centrală la Asia Centrală, acoperind īntreaga zonă post
sovietică. Valoarea esenţială a acestei reţele constă īn faptul că
permite colaborarea şi parteneriatul īntre organizaţii care, deşi
aparţinīnd unei regiuni cu o istorie recentă aproape identică –
regimuri dictatoriale comuniste –, nu ar fi avut, īn afara iniţiativei
IDEE, nici o şansă de a se cunoaşte. Centrele
de Pluralism (īn Romānia, Fundaţia pentru Pluralism şi Liga Pro Europa)
au monitorizat tranziţia de la totalitarism la dictatură īn peste
douăzeci de ţări şi au format liderii civici şi politici ai opoziţiilor
democratice. Din rīndul lor fac parte, de exemplu, cei care s-au opus
constant regimului Milosevici, dar şi represiunilor din Cecenia.
Reuniunea de la Baku a fost dedicată trecerii īn revistă a situaţiei
din Caucaz şi Asia Centrală. Temele dezbătute au inclus: şansele
democraţiei īn regiune, ameninţări noi şi vechi la adresa democraţiei,
stabilizarea dezvoltării democratice īntr-o regiune īncă dominată de
conflicte (Cecenia, Abhazia, Nagorno-Karabah) şi remanenţa
autoritarismului. Discuţiile au fost cu atīt mai substanţiale cu cīt
prezenţa masivă a reprezenţanţilor unor state īn care islamul este
religia dominantă, īn imediata succesiune a crizei din Irak, a relevat
din plin pluralitatea poziţiilor. Fundamentalismul islamic, ca de
altfel oricare din fundamentalismele religioase, a fost denunţat ca
principalul pericol al secularismului, dar şi al securităţii regionale.
Falsa percepţie că toate comunităţile islamice se aseamănă a fost din
nou infirmată, existīnd dimpotrivă o propensiune puternică pentru
valorile comune ale libertăţii şi demnităţii umane. De altfel, gazda
reuniunii, Centrul pentru Pluralism „INAM” este cunoscut pentru
monitorizarea alegerilor parlamentare şi prezidenţiale, publicarea a
peste 100 de cărţi şi broşuri dedicate valorilor democratice,
organizarea a peste 400 de seminarii şi stagii de formare la care au
participat, de-a lungul timpului, cca 5000 de persoane din 35 regiuni
ale ţării. Īntre sesiuni sau īn paralel cu ele, o
escapadă pe străzile īngrijite din Baku oferă satisfacţia īntīlnirii cu
o lume despre care, nu de puţine ori, informaţiile sīnt precare.
Istoria şi petrolul īşi pun amprenta pe această adevărată capitală a
vīntului revărsat de Marea Caspică şi munţii ameţitori din jur. Ca īn
toate capitalele post-sovietice, cenuşa imperiului se amestecă īn
proporţii aleatorii cu renaşterea naţională şi optimismul inexplicabil
īn faţa unor provocări omniprezente. Privită de acolo, Romānia este o
poveste de succes. Totuşi, ghidul nostru, un tīnăr refugiat din
Nagorno- Karabach, acum student la engleză, priveşte cu serenitate
viitorul, inclusiv cel al milioanelor de azeri deznaţionalizaţi din
Iran. Spre deosebire de occidentalii din generaţia sa, el nu este
blazat. La drept vorbind, aceste īntīlniri sīnt mai mult decīt
beneficii colaterale ale reţelei Centrelor de Pluralism. Īn absenţa
lor, am crede că lumea se rezumă la mica noastră bucătărie...
(S.E.)
* * *
Noi intrări īn Biblioteca LPE
1. Rudolf Poledna, Francois Ruegg, Călin Rus (coord): Interculturalitate 2. Marius Lazăr: Paradoxuri ale modernizării. Elemente pentru o sociologie a elitelor culturale romāneşti 3. Istvįn Horvįth: Minorităţile din Romānia. Aspecte politice 4. Irina Culic: Cāştigătorii. Elita politică şi democratizare īn Romānia 1989-2000 5. *** Cultele şi Statul īn Romānia 6. Roger T. Bell: Teoria şi practica traducerii 7. Charles & Barbara Jelavich: Formarea statelor naţionale balcanice 8. Bernard Dagenais: Campania de relaţii publice 9. Claude Karnoouh: Comunism / Postcomunism 10. Human Rights Center Viasna: Review-Chronicle of the Human Rights Violations in Belarus 11. Rudolf Poledna: Transformări sociale la şasii ardeleni după 1945 12. *** Erdélyi tįrsadalom 13. *** Caietele Institutului Catolic
Pagina 5 Barcelona pentru Balcani – Trandafiri si Cćrti
Īntre 23-26 aprilie a..c s-a desfăşurat la Barcelona, la Centrul de
Cultura Contemporană (Casa de Caritat), conferinţa internaţională
„Balcanii: de la postcomunism la postnaţionalism”. Organizatorul
conferinţei, cunoscutul scriitor albanez Bashkim Shehu, stabilit de mai
mulţi ani la Barcelona, a ales ca teme de dezbatere următoarele
subiecte: Chestiunea etnică şi construcţia celuilalt, Provocările
tranziţiei: remanenţa comunismului şi nationalismului,
Postnaţionalismul şi visul integrării europene. Au participat ca
referenţi: Denisa Kostovicova (London School of Economics), Veton
Surroi (Kosovo), Smaranda Enache (Pro Europa, Romania), Pere Vilanova
(Universitatea Barcelona), Ardian Klosi (Albania), Nenad Prokic
(Bitef, Serbia), Zdravko Grebo (Universitatea Sarajevo), Carlos Flores
(Universitatea Valencia), Endre B. Bojtįr (Magyar Narancs, Ungaria),
Nenad Popovici (Editura Durieux, Croaţia), Piro Misha (Albania). (Participarea nostră la Conferinţă a fost posibilă datorită sprijinului generos al FSD Romānia)
Barcelona este departe de Balcani. Convulsiile războiului iugoslav nu
au lăsat-o insensibilă, totuşi. Serii de conferinţe, evenimente, azilul
oferit fiilor şi fiicelor naţiunilor ce se războiau, reconciliate īn
spiritul catalan, au marcat ultimul deceniu, de apropiere fără
precedent īntre Barcelona şi Balcani. Tot o
asemenea īntreprindere temerară, anume de a readuce Balcanii (de Vest)
īn atenţia iberică, recte europeană, a motivat organizarea īn aprilie a
unei conferinţe importante care, deşi nu a reuşit să concureze
chestiunea irakiană, a izbutit să adune la un loc personalităţi
cunoscute din Sud-Estul Europei, paradoxal despărţite de frontiere ce
par tot mai de nepătruns. (Un albanez obţine viza spaniolă mai repede
decīt pe cea romānească !). Despre conferinţă nu
voi vorbi decīt īn treacăt, doar pentru a sublinia că, acum, īn
momentul euforiei noastre de integrare europeană, s-ar cădea să acordăm
mai multă atenţie şi chiar sprijin acelor naţiuni balcanice care mai au
īncă de aşteptat la porţile Edenului Comunitar: albanezii, macedonenii,
sīrbii, croaţii, bosniacii. Susţinuti de un Pact de Stabilitate, căruia
nu i s-a dat ca zestre decīt un nume onorabil, obosiţi de o tranziţie
care abia a īnceput, cu zeci de mii de persoane strămutate şi mii de
morminte proaspete, Balcanii de Vest ne privesc, aveam să constat, cu
invidie şi teama că integrarea noastră ar putea amīna sine die
integrarea lor. Trăiesc acelaşi sindrom pe care īl provoca la noi ideea
că Grupul de la Vişegrad va accede īnaintea noastră īn UE şi NATO. Dar,
spre deosebire de noi, ei nu au putut profita de un război (criza din
Kosovo) pentru a īncepe negocieri de aderare, ci mai aşteaptă īncă
atenţia unei Uniuni care, surmenată de lupte intestine şi dilatarea
fără precedent, are mai mult timp de dispute bizantine cu SUA decīt de
rezolvarea propriilor probleme din bătătură. Dacă birocraţii īşi (mai)
pot permite să fie insensibili, societatea civilă (ce multe īntīlniri
cu balcanicii aveam īnaintea şi īn timpul războaielor!) ar avea datoria
de a nu-i uita pe balcanicii de vest. Un gest
lăudabil, pe care, iată, īl fac catalanii. Datorită lor, ne īntīlnim.
Nu īn vecini, cum s-ar cuveni, ci ca oaspeţi ai Barcelonei, tocmai
īntr-o zi a anului cu totul specială: 23 aprilie, ziua trandafirului şi
a cărţii, ziua culturii catalane (şi doamne, ce cultură!).
Rădăcinile istorice ale San Jordi-ului, patron al Cataloniei, urcă īn
secolul XVIII. Īn această zi, barcelonezii īşi oferă unii altora un
trandafir şi o carte. Din 1995, UNESCO, la propunerea Generalitat-ului
Catalan, a adoptat ziua de 23 aprilie ca Zi Mondială a Cărţii.
Cunoscuta „Diada de San Jordi” este un fel de „Valentine’s Day”, cu
temperament latin. Oferirea unui trandafir durează din Evul Mediu.
Ideea de a-i asocia o carte i-a venit unui obscur librar catalan īn
1923, pentru a marca, la 23 aprilie, moartea aproape simultană, īn anul
1616, a lui Miguel Cervantes şi William Shakespeare. Pe principalul
bulevard pietonal al Barcelonei, Las Ramblas, peste un milion de oameni
se lasă pradă voluptăţii de a oferi un trandafir şi o carte. Veniţi din
īntreaga Spanie, autori celebri acordă mii de autografe, la umbra
platanilor. Īn Plaza Sant Juane, tinerii dansează atīt de catalana
Sardana. Cafenelele şi librăriile se īntrec īn a găzdui Maratonul
Cervantes – douăzeci şi patru de ore de lecturi neīntrerupte din Don
Quixote. Sute, mii de Jordi formează cel mai lung lanţ de Gheorghe,
George, Gigi, Gigă, Geo, etc din lume, cu ambiţia mărturisită de a
intra īn cartea recordurilor. Īn fiece piaţetă, menestreli moderni,
aduc o undă de visare romantică. Īn plus, īn această zi, Palau de
Generalitat, principala clădire a guvernului autonom catalan, este
deshisă publicului. Īn interiorul acestei capodopere de arhitectură
gotică, o impresionantă expoziţie de trandafiri, dedicată desigur lui
San Jordi, īşi aşteaptă admiratorii. Īn acest 23 aprilie, petrecut la
Barcelona sub spectrul unui mal du sičcle balcanic, ce nu pare să aibă
sfīrşit, catalanii şi-au oferit peste cinci milioane de trandafiri şi
500.000 de cărţi ! Niţel ţicnite şi frivole, balcoanele lui Gaudi - La
Pedrara - se preling peste oraşul fericit. Īntre milioanele de
īndrăgostiţi şi iubitori de lectură, inima noastră neobişnuită cu
binele, palpită stingheră. Cīţiva romi de pe la noi ne zīmbesc,
oferindu-ne florile īncă neo filite ale unei speranţe obosite. Briza
mării, prospătă, ne īnfioară, la fel ca limba aspră pe care, la masa de
alături, şi-o aruncă fraţii noştri din Balcani.
(S.E.)
Pagina 6-7
Săptămīna Toleranţei Program • Műsor
Luni — Hétfő — Montag, 17.03.2003 21:00 Cinematecă – Filmtįr – Filmsammlung TRENUL VIEŢII ÉLET-VONAT DES ZUG DES LEBENS
Producţie franceză • Francia produkció • Französischer Film Regia / Rendezte / Regie: Radu Mihăileanu Prezintă / Bemutatja / Stellt vor: Zeno Fodor Cinema Tineretului – Ifjśsįgi filmszķnhįz – Jugendkino
Marţi — Kedd — Dienstag, 18.03.2003 17:00 Vernisajul expoziţiei de pictură – Festészeti kiįllķtįs – Gemäldeausstellung
OGLINDĂ A CULTURII ROMILOR TÜKÖR A ROMĮK KULTŚRĮJĮBÓL AUS DER KULTUR DER ROMAS
Prezentat de / Bemutatja/ Stellt vor: Hugo Mărăcineanu, Ion Ionel Īn colaborare cu / in Zusammenarbeit mit Fundaţia Phoenix közreműködésével Cetatea Medievală, Bastionul Măcelarilor – Marosvįsįrhelyi Vįr, Mészįrosok Bįstyįja – Mittelalterliche Burg, Fleischerturm
Miercuri — Szerda — Mittwoch, 19.03.2003 17:00
CONCERT • HANGVERSENY • KONZERT MUZICĂ KLEZMER ZENE / KLEZMER MUSIK
cu ocazia Purim-ului / Purim alkalmįval / zu Purim Interpretat de / Előadja / Auftretten: formaţia vocal-instrumentală: Mazel-Tov együttes / gruppe Īn colaborare cu / in Zusammenarbeit mit Comunitatea Evreilor / Zsidó Közösség / die Jüdische Gemeinde közreműködésével Sinagoga din str. Şcolii – Iskola utcai Zsinagóga – Die Synagoge aus der Schulstrasse
Joi — Csütörtök — Donnerstag, 20.03.2003 17:00 Masă rotundă – Kerekasztal – Rundtischgespräch
METAMORPHOSIS TRANSSYLVANIAE INTELECTUALITATEA MAGHIARĂ DIN ARDEAL ŞI SOARTA COMUNITĂŢII AZ ERDÉLYI MAGYAR ÉRTELMISÉG ÉS A SORSKÖZÖSSÉG KÉRDÉSE SIEBENBÜRGERISCHE UNGARISCHE INTELEKTUALITÄT UN DAS SCHIKSAL DER GEMEINDE
Moderator / Moderįtor / Moderator: Csķky Boldizsįr Manifestarea se desfăşoară īn limba maghiară – Magyar nyelvű rendezvény – Manifestazion in Ungarische Sprache Casa Bernįdy – Bernįdy Hįz – Bernįdy Haus * Vineri — Péntek — Freitag, 21.03.2003 17:00
CONCERT DE ORGĂ • ORGONAHANGVERSENY • ORGELKONZERT
Organist / Közreműködik / Organist: Teo Halmen Īn colaborare cu / in Zusammenarbeit mit Evangelische Kirche, Asociaţia Sighişoara Durabilă közreműködésével Biserica Mănăstirii – Kolostor Templom – Klosterkirche Sighişoara / Segesvįr / Schässburg * Sīmbătă — Szombat — Samstag, 22.03.2003 10:00 Colocviu – Kolokvium – Kolloqium
EXTREMISM ĪN ROMĀNIA DE AZI SZÉLSŐSÉGESSÉG A MAI ROMĮNIĮBAN EXTREMISMUS IM HEUTIGEN RUMÄNIEN
Moderator / Moderįtor / Moderator: Smaranda Enache Salonul Verde – Hotel Continental Szįlló, Zöld Terem – Hotel Continental Grüner Saal * Duminică — Vasįrnap — Sontag, 23.03.2003 17:00 Spectacol de teatru – Szķnielőadįs – Theateraufführung
SPAŢIUL VITAL– ÉLETTÉR – LEBENSRAUM
de/von: Israel Horovitz-tól Regia / Rendezte / Regie: Alexandra Badea Intrepretează / Előadja / Auftretten: Carmen Florescu, Răzvan Oprea, Adrian Anghel Sala Studio – Stśdió Terem – Studio Saal Academia de Teatru – Szķniakadémia – Schauspielakademie
Pagina 8 „Revoluţia romānă īn imagini” şi clişeele
Lăsīnd deoparte polemica dacă a fost sau nu o revoluţie īn 1989
īntrebarea – există un timp anume īn care se presupune că ar trebui să
vorbeşti despre Revoluţia de la Timişoara? – a venit ca un corolar a
nelămurilor celor invitaţi să participe la vernisajul expoziţiei
„Revoluţia romānă īn imagini“ organizată de Liga PRO EUROPA şi
Asociaţia Memorialul Revoluţiei din Timişoara īn foaierul Teatrului
Naţional din Tārgu-Mureş, vernisaj ce a avut loc la 2 aprilie a.c.
Explicaţia cea mai facilă, pe care m-am grăbit să o dau, era că
expoziţia s-a vernisat anul trecut īn decembrie la Timişoara şi a tot
călătorit prin ţară pīnă la Tārgu-Mureş urmīnd să-şi continue preliplul
pīnă īn decembrie. De ce nu „cadrează“ expoziţia despre Revoluţia
din decembrie cu soarele prietenos de aprilie? - a rămas īnsă fără
răspuns. Poate că trecutul comunist īncă īşi mai aruncă tentaculele īn
şirul raţionamentelor, (prea am fost īnvăţaţi că fiecare comemorare se
face la data ei, că ne cinstim eroii organizīnd simpozioane, parade
militare şi că depunem coroane de flori şi asta īn numai īn ziua cu
pricina). Poate că tradiţia creştină ne-a īncetăţenit ideea unor date
fixe la care se fac pomeni şi se comemorează cei trecuţi īn lumea celor
drepţi. Revoluţia din decembrie 1989 ne-a adus
īnsă libertate de gīndire şi exprimare, ne lasă să ne īntīlnim lemurii
atunci cīnd ne simţim pregătiţi pentru asta. Din păcate īnsă după 14
ani īncă nu ne aparţine īn totalitate acest minunat dar făcut de cei
care au avut atunci suficient curaj să şteragă atīţia ani de laşitate.
Şi poate că timpul nu a fost de ajuns să īnvăţăm să respectăm şi
libertatea de exprimare a celuilalt, să īnvăţăm să-i ascultăm opiniile
şi să i le combatem cu argumente şi nu prin prevalarea funcţiilor pe
care mai devreme sau mai tīrziu le vom lăsa altora. Īn fond, īn faţa
unor evenimente atīt de dramatice nu mai contează dacă eşti elev sau
dacă, prin voia electoratului debusolat sau a jocurilor istoriei, eşti
investit cu autoritate. Tragedia revoluţionarilor
timişoreni īncă nu s-a īncheiat. Revendicările lor de atunci īncă nu
sīnt satisfăcute īn totalitate, rănile lor nu s-au īnchis. La chemarea
lor de a ne opri preţ de cīteva minute şi de a reflecta asupra a
ceea ce s-a īntīmplat atunci, a drumului sinuos de pīnă acum, a
greşelilor făcute, cei mai mulţi au īntors capul. Să fie nevoie de īncă
o revoluţie? Să aşteptăm, vorba lor, luna decembrie?
(L.A.)
Şcoala Liderilor Romi
Al treilea modul din cadrul proiectului Şcoala liderilor romi,
intitulat Dezvoltare comunitară a fost organizat la Cluj, īn perioada
28-30 martie 2003. Cei 11 participanţi au luat parte la cursuri şi
ateliere pe temele Ce este dezvoltarea comunitară? (Cătălin Gheorghe,
ARC), Solidaritate comunitară şi regională (Haller Istvįn, LPE), Ce
este facilitarea comunitară şi cum se realizează (Marta Herki, CRCR),
Construirea unui proiect de dezvoltare comunitară (Estera Hetea, CRCR).
Programul educaţional finanţat de Fundaţia Ch. Stewart Mott s-a bucurat
cu această ocazie şi de sprijinul Centrului de Resurse pentru
Diversitate Etnoculturală (Cluj). Scopul modului
a fost de a oferi particiapanţilor cīt mai multe informaţii cu privire
la un domeniu de actualitate, īn care există multe oportunităţi,
inclusiv cea a dezvoltării comunitare. Comunităţile marginale, rurale,
se confruntă cu probleme acute. Datorită sistemului centralizat din
Romānia, aceste probleme nu īşi găsesc soluţii, fiind considerate
prioritare cele din capitală sau reşedinţe de judeţ. Este nevoie de
informarea şi mobilizarea acestor comunităţi pentru a accede la
fondurile oferite de Uniunea Europeană sau de fundaţii finanţatoare de
proiecte. Romii, locuind īn astfel de comunităţi, pot avea şi ei un rol
semnificativ īn procesul de aliniere a regiunilor slab dezvoltate.
(H.I.)
Pagina 9
Proiectul Studiu de caz şi constientizarea publicului asupra discriminării rasiale īn judeţul Mureş
Pactul de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est s-a creat la iniţiativa
Germaniei, facilitīnd cooperarea īntre Uniunea Europeană şi Albania,
Bosnia-Herţegovina, Bulgaria, Croatia, Fosta Republica Iugoslavă a
Macedoniei, Romānia, Slovenia, Ungaria şi Turcia. Una dintre
principalele politici şi mecanisme care stau la baza Pactului este
implementarea prevederilor tratatelor īn domeniul drepturilor omului,
cum ar fi Convenţia Europeană privind Drepturile Omului şi
Convenţia-cadru pentru protecţia minorităţilor naţionale. Īn cadrul
Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est, Consiliul Europei a
iniţiat un program intitulat Inventarierea non-discriminării. La acest
program participă şi Guvernul Romāniei. Īn 2002 s-a decis formarea cīte
unui grup de experţi īn fiecare ţară cu rolul de a analiza situaţia
legislativă şi implementarea practică a non-discriminării. Grupul de
experţi din Romānia este format din Renate WEBER, Eugen CRAI şi HALLER
Istvįn. Īn anul 2003 Consiliul Europei a decis
finanţarea unor proiecte, īntre care şi cel īnaintat de Liga PRO
EUROPA, intitulat Studiu de caz şi conştientizarea publicului asupra
discriminării rasiale īn judeţul Mureş. Studiul
de caz efectuat de Liga PRO EUROPA acoperă trei domenii principale,
selectate īn urma discuţiilor organizate de grupul de experţi din
Romānia: educaţia, accesul la servicii publice (incluzīnd accesul la
locuri de muncă, accesul la servicii sociale etc), domeniul judiciar.
Rezultatele studiului vor fi folosite de Consiliul Europei pentru
elaboarea unor strategii europene īn domeniul prevenirii discriminării
rasiale. Īn luna martie şi aprilie au avut loc
īntīlniri cu experţi īn cele trei domenii, avīnd scopul de a identifica
măsurile pozitive existente, implementarea legislaţiei īn domeniu,
deficienţele. Īn urma acestor discuţii, s-a elaborat metodologia
realizării studiului, care include obţinerea de date statistice,
chestionarea grupurilor ţintă şi realizarea unor interviuri. După obţinerea datelor, prelucrarea lor se va desfăşura īn luna mai.
Studiul de caz realizta va fi dat publicităţii, īn cadrul unei
conferinţe de presă, totodată va fi trimis autorităţilor,
organizaţiilor comunităţilor etnice, experţilor şi, evident,
Consiliului Europei. (H.I.)
* * *
Art. 1. „Īn prezenta Convenţie, expresia „discriminare rasială” are
īn vedere orice deosebire, excludere, restricţie sau preferinţă
īntemeiată pe rasă, culoare, ascendenţă sau origine naţională sau
etnică, care are ca scop sau efect de a distruge sau compromite
recunoaşterea, folosinţa sau exercitarea īn condiţii de egalitate, a
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale īn domeniul politic,
economic, social şi cultural sau īn orice alt domeniu al vieţii
publice.”
Art. 7.„Statele părţi se angajează
să ia măsuri imediate şi eficace īn domeniile īnvăţămīntului,
educaţiei, culturii şi informaţiei, pentru a lupta īmpotriva
prejudecăţilor ce duc la dicriminare rasială şi pentru a favoriza
īnţelegerea, toleranţa şi prietenia īntre naţiuni şi grupuri rasiale şi
etnice, ca şi pentru a promova scopurile şi principiile Cartei
Naţiunilor Unite, ale Declaraţiei universale a drepturilor omului, ale
Declaraţiei Naţiunilor Unite privind eliminarea tuturor formelor de
discriminare rasială şi ale prezentei convenţii.”
Convenţia internaţională privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială (21 decembrie 1965)
Pagina 10-11
Romānia – obiect de preocupare
Pe
data de 10 aprilie 2003, cu ocazia reuniunii Consiliului Permanent al
OSCE, domnul George Soros şi-a exprimat preocuparea şi īngrijorările cu
privire la situaţia drepturilor omului din cīteva ţări membre ale
organizaţiei. Īn cadrul acestui discurs, Romānia a fost menţionată ca
reprezentīnd un obiect de preocupare, īn special datorită evoluţiilor
din ultimii ani, printr-o politică legislativă care pare să aibă ca
ţintă restrīngerea unor drepturi şi libertăţi cucerite de poporul romān
īn decembrie 1989. Cu precădere, au fost avute īn vedere dreptul la
asociere, la demonstraţie paşnică, libertatea de exprimare şi corupţia. MAE a reacţionat neaşteptat de dur şi fără tact diplomatic. Īn ceea ce urmează prezentăm poziţia oficială a Fundaţiei pentru o Societate Deschisă.
Recurgīnd la un limbaj care are prea puţin īn comun cu ceea ce ar
trebui să fie seriozitatea instituţională a autorităţilor statului
romān, Ministerul Afacerilor Externe a emis un comunicat care susţine
că „afirmaţiile lui George Soros denotă anacronism, lipsă de informare
şi ignorarea cu bună-ştiinţă a schimbărilor majore din societatea
romānească.”
Īn legătură cu poziţia oficialilor romāni, Fundaţia pentru o Societate Deschisă declară următoarele:
1.
Comunicatul MAE īl sfătuieşte pe domnul Soros să dea atenţie
calificativelor pe care Guvernul romān le primeşte din partea
diferiţilor săi parteneri oficiali, pretinzīnd că „este ridicol ca
cineva să susţină, că īn Romānia anului 2003 libertatea de exprimare
este o problemă”. Reamintim Guvernului Romān că
documente oficiale ale partenerilor săi, analizīnd situaţia din ultimul
an a statului de drept, a corupţiei şi a drepturilor omului, au
exprimat īn termeni foarte fermi numeroase motive de īngrijorare pentru
evoluţia democratică a Romāniei. Raportul de ţară
al Comisiei Europene din 2002 constată că „Reforma justiţiei a fost
limitată...iar, īn practică, amestecul executivului īn activitatea
instanţelor de judecată nu s-a redus”. Īn ceea ce priveşte „progresul
Romāniei pentru īmbunătăţirea drepturilor civile şi politice, acesta a
fost unul amestecat”. „Progresul privind īmbunătăţirea garanţiilor care
să protejeze libertatea de exprimare a fost foarte limitat, īn vreme ce
un număr de evoluţii au ridicat serioase semne de īntrebare privind
felul īn care Romānia respectă standardele şi practicile
internaţionale”, precizīndu-se că unele prevederi care restricţionează
libertatea de exprimare sīnt „incompatibile cu Convenţia europeană a
drepturilor omului” şi cu jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor
Omului. Calificativul Comisiei Europene e foarte ferm: „Luate īmpreună,
aceste evoluţii demonstrează o sensibilitate crescīndă a Guvernului la
criticile exprimate de media şi reprezintă o tendinţa īngrijorătoare”.
Aceeaşi īngrijorare se regăseşte īn raportul privind „Libertatea de
exprimare īn media din Europa” elaborat de Comitetul pentru Cultură,
Stiinţă şi Educaţie al Consiliului Europei şi dat publicităţii īn
ianuarie 2003. Motivele sīnt multiple, printre ele, prevederile Legii
privind informaţiile clasificate şi necorelarea lor cu Legea privind
accesul la informaţiile publice, Planul pentru combaterea atacurilor
īmpotriva Romāniei, descoperit, din fericire, la timp de către presă,
ameninţările proferate de oficiali romāni la adresa jurnaliştilor care
şi-au permis să publice articole critice şi despre care s-a afirmat că
sīnt „īn solda duşmanilor Romāniei”. Nici ultimul
raport al Departamentului de Stat, dat publicităţii la sfīrşitul lunii
martie, nu este mai puţin ferm īn a califica situaţia drepturilor
omului din Romānia. Secţiunea privind libertatea de exprimare
menţionează foarte precis articolul 168 din Codul penal care
sancţionează comunicarea de informaţii false ca infracţiune īmpotriva
siguranţei statului. Raportul se referă inclusiv la „utilizarea acestui
articol īn ianuarie 2002 pentru deţinerea a două persoane suspecte de
publicarea prin internet de informaţii privind presupusa corupţie a
Primului-ministru”, ca şi la situaţia īn care se află presa din afara
capitalei, unde „autorităţi financiare au hărţuit īn mod repetat
jurnaliştii care s-au exprimat critic la adresa autorităţilor locale,
le-au demolat chioşcurile de ziare, i-au evacuat din birourile lor,
chiar şi atunci cīnd chiria fusese plătită īn avans”.
Nu putem decīt să concluzionăm că, atunci cīnd MAE susţine că
„afirmaţiile lui George Soros denotă anacronism, lipsă de informare şi
ignorarea cu bună-ştiinţă a schimbărilor majore din societatea
romanească”, folosind „clişee care reamintesc de īnceputul deceniului
IX”, domnul George Soros se află īntr-o companie respectabilă, care īi
susţine din plin argumentele: Comisia Europeană, Consiliul Europei,
Departamentul de Stat al SUA.
2. Īn ceea ce priveşte
calificativele pe care „oficialii europeni care lucrează zi de zi cu
Guvernul Romāniei le-au acordat eforturilor legate de combaterea
corupţiei şi creşterea transparenţei”, reamintim autorităţilor
romāne că pīnă la acest moment documentele oficiale ale Uniunii
Europene constată existenţa unor probleme uriaşe īn ceea ce priveşte
corupţia. Conform Raportului de ţară al Comisiei Europene din 2002 „īn
Romānia, corupţia rămīne larg răspīndită şi este o problemă sistemică,
nerezolvată īn cea mai mare parte”. „Corupţia este un aspect comun al
tranzacţiilor comerciale, dar se petrece īn mare măsură şi īn relaţie
cu instituţiile publice precum şi la nivel politic”. Raportul Comisiei
Europene concluzionează: „Acest nivel mare al corupţiei subminează
dezvoltarea economică şi erodează īncrederea populară īn instituţiile
statului. Observatori independenţi au concluzionat că nu a fost nici o
reducere a corupţiei demnă de a fi luată īn considerare īn perioada
analizată”.
3. Īn legătură cu afirmaţia MAE potrivit căreia
„Parteneriatul cu societatea civilă este o preocupare constantă a
Guvernului Romāniei, care cunoaşte beneficiile acestei cooperări”,
credem că merită a fi menţionat felul īn care Guvernul fie ignoră
solicitările societăţii civile, fie se foloseşte de aceasta īn speranţa
cauţionării propriilor opţiuni şi comportamente nedemocratice.
Guvernul a tratat cu dispreţ solicitarea a peste 200 de organizaţii
neguvernamentale de a renunţa la Ordonanţa 37/2003 prin care se
reintroduce controlul guvernamental asupra vieţii asociative. Īn van au
fost şi protestele ONG-urilor de a nu se permite finanţarea partidelor
politice de către asociaţii şi fundaţii. Cīt
priveşte „consultarea societăţii civile” pe pachetul de legi
anti-corupţie, reamintim că Fundaţia pentru o Societate Deschisă
īmpreună cu alţi parteneri din societatea civilă au elaborat o analiză
critică, afirmīnd că aceste prevederi, departe de a combate corupţia, o
vor īncuraja, legalizīnd-o. Mai mult, chiar şi organizaţiile
„consultate” de Guvern la un moment dat au trimis o scrisoare deschisă
īn care denunţă ceea ce s-a īntīmplat ca fiind „un simulacru de
consultare” şi acuzīnd executivul că „a abuzat de prezumţia de bună
credinţă cu care a fost investit de organizaţiile noastre anunţīnd
public că a avut loc un proces de consultare cu <societatea
civilă>, după o īntīlnire cu mai puţin de 5 organizaţii, care nu
sīnt reprezentative pentru diversitatea societăţii civile romāneşti”,
pe baza unui document pus la dispoziţie „cu doar trei zile īnainte de
īntīlnirea cu iniţiatorul”. Organizaţiile īn cauză califică foarte ferm
iniţiativa legislativă a Guvernului privind combaterea corupţiei:
„Forma finală a proiectului de lege conţine prevederi care au lipsit
din forma supusă consultărilor şi care favorizează explicit corupţia
(cazul flagrant este <declaraţia de avere>)”.
Din nou, trebuie să remarcăm că vocea critică a domnului Soros nu este
singulară, criticile făcīndu-se auzite īn Romānia īn numeroase rīnduri
prin intermediul societăţii civile şi a presei. Tratarea cu dispreţ a
acestor critici, catalogarea lor ca fiind anacronice. „clişee care ne
reamintesc de īnceputul deceniului IX”, „abordări mai degrabă tabloide
decīt profesioniste” reflectă, din păcate o tristă realitate, aceea că
singurul lucru care interesează Guvernul Romāniei este imaginea sa, iar
nu realitatea din ţară. George Soros nu este „o persoană
care se doreşte un promotor al deschiderii şi progresului īn fostele
ţări comuniste”, aşa cum afirmă comunicatul MAE. George Soros a fost şi
este un adevărat promotor al democraţiei, recunoscut ca atare de
comunitatea democratică internaţională, un luptător īmpotriva
totalitarismului şi autoritarismului, care consideră că progresul
adevărat se poate īnfăptui numai respectīnd valorile societăţii
deschise, luīnd īn considerare, cu seriozitate, vocile critice ale
celor din jur. Īn ceea ce priveşte formula din comunicatul MAE īn
conformitate cu care „este ridicol ca cineva să susţină că īn Romānia
anului 2003 libertatea de exprimare este o problemă”, nu putem decīt să
acceptăm că ridicolul şi-a făcut īntr-adevăr loc īn dezbaterea de idei
cu privire la libertăţile democratice din Romānia. Din nefericire, el
şi-a găsit un loc constant īn formulările publice ale unui guvern care
se ambiţionează să demonstreze ca protejează libertatea de exprimare,
dar nu īnţelege că ea īncepe abia din momentul cīnd critica la adresa
guvernului nu mai este considerată ridicolă, adevăr care a devenit
piatra de temelie a tuturor democraţiilor din lume.
Renate Weber Preşedintă, Fundaţia pentru o Societate Deschisă
Bucureşti, 14 aprilie 2003 Ministerul Afacerilor Externe Oficiul Purtătorului de Cuvīnt
Comunicat de presă
Ministerul Afacerilor Externe īşi exprimă surprinderea īn legatură cu
recentele acuzaţii ale domnului George Soros, pronunţate īn cadrul
reuniunii Consiliului Permanent al OSCE, desfăşurat recent la Viena.
Afirmaţiile lui George Soros denotă anacronism, lipsă de informare şi
ignorarea cu bună-ştiinţă a schimbărilor majore din societatea
romanească. Discursul domnului Soros este surprinzător cu atīt mai mult
cu cīt vine din partea unei persoane care se doreşte a fi promotor al
deschiderii şi progresului īn fostele ţări comuniste. Din păcate,
constatăm că acest obiectiv pierde rapid teren īn faţa tendinţei şi
tentaţiei de a folosi clişee care ne reamintesc de īnceputul deceniului
IX. Īi recomandăm domnului Soros să dedice mai
mult timp studiului textelor de lege pe care le incriminează şi
totodată să dea atenţie şi calificativelor pe care oficialii europeni
care lucrează zi de zi cu Guvernul Romāniei le-au acordat eforturilor
legate de combaterea corupţiei şi creşterea transparenţei. Comisarul UE
pentru extindere, Günther Verheugen a apreciat, săptămīna trecută, noua
legislaţie īn domeniul transparenţei şi combaterii corupţiei ca fiind
revoluţionară. De asemenea, reamintim faptul că
Oficiul pentru Instituţii Democratice şi Drepturile Omului (ODIHR) care
funcţionează pe līngă OSCE a avizat favorabil prevederile legii
referitoare la partidele politice. Aceste aspecte
au fost subliniate şi de reprezentantul permanent al Romāniei la OSCE.
Respectarea drepturilor omului, libertatea de asociere şi libertatea de
exprimare au fost teme predominante īn primii ani de după 1989. Este
ridicol ca cineva să susţină, că īn Romānia anului 2003 libertatea de
exprimare este o problemă. Parteneriatul cu
societatea civilă este o preocupare constantă a Guvernului Romāniei,
care recunoaşte beneficiile acestei cooperări. Din păcate, constatăm că
reducerea fondurilor alocate de domnul Soros pentru activităţile
Fundaţiei sale īn Romānia a dus la scăderea calităţii analizelor şi la
promovarea unei abordări mai degrabă tabloide decīt profesioniste.
* * *
Starea ecologicć a municipiului Tārgu-Mureş
Īn ultimul timp, starea ecologică a municipiului Tārgu-Mureş cunoaşte o
deterioare constantă, ceea ce se traduce prin sporirea numărului de
īmbolnăviri şi reducerea confortului vital al locuitorilor.
Īn fiecare primăvară, odată cu operaţiunile de īngrijire a spaţiilor
verzi, sub oblăduirea Primăriei au loc adevărate campanii de decimare a
zestrei de copaci şi arbori ornamentali din municipiu. Īn ultimii ani,
Tārgu-Mureşul a devenit unul din oraşele cele mai aride ale ţării,
copacii seculari, īn altă parte protejaţi, au fost decapitaţi fără milă. Plantarea
de arbori tineri, cu nerespectarea normelor de īngrijire, sfīrşeşte
prin a fi o cheltuială ineficientă, o simplă operaţiune de imagine. Īn
condiţiile īn care īn īntreaga Europă se desfăşoară ample programe de
protejare a tezaurului verde, cīnd efectul de seră pune la risc īnsăşi
existenţa vieţii planetei, este inacceptabil ca politicile promovate īn
plan local să contrazică aceste tendinţe. Liga
Pro Europa cere să se pună capăt agresiunii īmpotriva stării ecologice
a municipiului Tārgu-Mureş. Cerem Primăriei şi Consiliului Local să
poarte un dialog permanent cu asociaţiile de protecţie a mediului
īnainte de a īntreprinde orice măsuri care pot afecta īntreaga
comunitate.
Īn numele Consiliului LPE, copreşedintă Smaranda Enache Tārgu-Mureş, la 12 martie 2003
Pagina 12
Adunarea generală 2003
De treisprezece ani īncoace īn fiecare an īn prag de primăvară, membrii
Ligii Pro Europa se īntrunesc pentru a cuantifica activitatea
precendentului an. Adunarea Generală anuală a LPE din acest an a avut loc la data de 8 martie constituind astfel un prilej de dublă sărbătoare. Īn
cadrul panelului I, prezidat de Smaranda Enache, Csķky Boldizsįr şi
Zeno Fodor, doamna Smaranda Enache a prezentat o sinteză a activităţii
Ligii, dīnd citire Raportului de activitate pe anul 2002.
Menţionīndu-se absenţa reprezentanţilor filialei de la Satu Mare,
datorită tragicului deces al fostei noastre colaboratoare, doamna
Preloucec Amman Gizella, s-a păstrat un minut de reculegere.
Prezentīnd importanţa īnfiinţării, īn spaţiul multicultural transilvan,
a Ligii Pro Europa, domnul Csķky Boldizsįr a accentuat faptul că Liga
şi-a dovedit tăria, dăinuind pīnă īn momentul de faţă, īn vreme ce
multe alte organizaţii similare au rămas doar de domeniul amintirii,
rămīnīnd fidelă principiilor ce i-au stat la bază, īn pofida
vicisitudinilor de care a avut parte īn aceşti 13 ani de existenţă.
Īn continuare, doamna Rusu Blanka a prezentat raportul financiar al
Ligii pe anul 2002, iar domnul Zeno Fodor a dat citire – īn numele
filialei Satu-Mare – raportului de activitate a acestuia. De asemenea,
doamna Bśzįs Georgeta a prezentat raportul activităţii Clubului Pro
Europa din Odorheiu-Secuiesc, iar domnul Gįbor Mįrton raportul comisiei
de cenzori. Īn cadrul discuţiilor ce au urmat prezentării acestor
materiale, doamna Smaranda Enache a făcut o succintă prezentare a
situaţiei actuale şi de perspectivă a Ligii, menţionīnd tendinţa
partenerilor externi de a reduce treptat suportul material acordat
Ligii, aceasta trebuind să-şi găsească alte surse de finanţare. Din
păcate, la ora actuală, īn Romānia nu s-a format o cultură a
sponsorizării, organizaţiile non-guvernamentale, realmente independente
şi politic neobediente fiind private de orice sprijin. Liga va avea
nevoie de ajutorul fiecărui membru, care ar putea-o sprijini material
sau cu idei materializabile. S-a propus ca Centrul Intercultural să
devină centru de perfecţionare regional īn problemele
interculturalităţii şi drepturilor omului. După pauză, panelul 2 a fost prezidat de domnii Szokoly Elek, Mircea Suhăreanu şi Sįrkįny-Kiss Endre.
Domnul Szokoly Elek a prezentat planul de activitate pe anul īn curs,
după care s.a discutat posibila īnfiinţare a filialei din Cluj a Ligii,
īntărirea activităţii cluburilor existente, la Blaj şi
Odorheiul-Secuiesc, precum şi īnfiinţarea unui centru de studii
regionale la Cluj. De asemenea, s-a pus īn discuţie necesitatea
īnfiinţării unei reţele naţionale de monitorizare a drepturilor omului,
la care să participe – cu experienţa sa – şi Biroul pentru drepturile
omului din cadrul Ligii. Departamentul de Ecologie al Ligii va edita īn
acest an volumul „Bodrog River Walley”, chintesenţa unei laborioase
activităţi de studiu ecologic al rīului Bodrog, care este o continuare
a seriei de studii ecologice īntreprinse pe cursurile de apă din Ardeal
şi zonele limitrofe. Un moment important al celei
de-a doua părţi a adunării a fost supunerea la vot a schimbării unor
articole din statutul Ligii Pro Europa. Domnul Szokoly Elek a explicat
necesitatea adaptării statutului la situaţia actuală, avīndu-se īn
vedere şi apariţia cu doi ani īn urmă a Ordonanţei cu privire la
asociaţii şi fundaţii. După votarea īn unanimitate a modificărilor
propuse, pe parcursul votării membrii exprimīndu-şi opiniile şi făcīnd
la rīndu-le propuneri de reformulare īmbunătăţite, lucrării adunării
generale au luat sfīrşit.
Mircea Suhăreanu secretarul LPE Pagina 13
Colegiul Democraţiei Istorie si prezent
Şi iată că a trecut o jumătate de an de cīnd am fost aleasă printre
colegişti, o jumătate de an de cīnd am participat la primul curs. Şi
timpul trece atīt de repede… După luna februarie,
cum e şi firesc, a urmat martie care a debutat cu un curs intitulat
“Legea accesului la informaţie”, curs prezentat de Manuela Ştefănescu,
unde am aflat mai multe despre această lege, şi am īnvăţat cum trebuie
redactată o cerere pentru a afla unele informaţii, unde şi cui trebuie
adresată. La sfīrşitul cursului, fiecare dintre colegişti a īntocmit o
astfel de cerere către o instituţie aleasă de fiecare.
Īn data de 11 martie, īntregul grup a participat la un curs despre
„Funcţionarea Prefecturii Judeţului Mureş” susţinut de domnul
subprefect Burkhįrdt Įrpįd. Aşadar am avut ocazia de a cunoaşte
prefectura (am vizitat clădirea īmpreună cu sălile de şedinţe,
birouri…) şi am avut ocazia de a afla, de a cunoaşte structura,
organizarea prefecturii, īn ce constă o şedinţă, cum se desfăşoară ea,
de asemenea şi care sunt funcţiile prefecturii.
Cīteva zile mai tīrziu am participat la un curs-atelier, cel legat de
formarea de lideri, unde de data aceasta a participat toată grupa. Am
īnvăţat cum să lucrăm īn echipă, cum să colaborăm, dar şi cum să ne
remarcăm ca lideri; despre nivelul de conducere, de stilul de
conducere şi etapele conducerii bazate pe acţiune.
Un prim curs īn luna aprilie a fost cursul despre “Drepturile copilului
īn sistemul de īnvăţămānt” curs susţinut de Haller Istvįn, unde ne-au
fost prezentate drepturile noastre şi cum sunt ele folosite, aplicate.
La o săptămānă după acest curs, domnul Szabó Ödön ne-a prezentat “
Elemente de istorie şi cultură ale comunităţii maghiare din
Transilvania”. Īmpreună cu el am pătruns īn Evul Mediu, sau chiar mai
īnainte, la īnceputurile acestei comunităţi, şi am străbătut
īntreaga istorie (īntr-adevăr pe scurt) pīnă īn prezent.
Următorul curs, şi ultimul din această lună, a fost prezentat de domnul
Paul Philippi, un curs despre „Cultura şi istoria comunităţii săseşti
din Transilvania”, şi aşa am cunoscut viaţa saşilor din cele mai vechi
timpuri pīnă astăzi. Şi uite aşa se īncheie şi
luna aprilie. Ne mai rămīn doar două luni, īn care mai avem multe de
īnvăţat, luni īn care mai putem spera ca această aventură īn care am
intrat cu toţii, aventură care īncearcă să ne formeze pentru viaţă, nu
va lua sfīrşit atīt de repede…
Cziriék Andreea
Stagiu la Bucureşti
Perioada 30 martie – 3 aprilie a acestui an s-a concretizat pentru noi,
colegiştii Ligii Pro Europa, īntr-un mult aşteptat stagiu efectuat īn
capitala ţării. Īn acest sens, cunoştinţele din domeniul administraţiei
publice, al celui politic sau juridic, acumulate la nivel local, ne-au
ajutat īn dialogul nostru cu personalităţile de la Bucureşti.
Punctele principale ce urmau să fie vizitate īn decursul şederii
noastre au fost: Preşedinţia Romāniei, Senatul, Palatul Parlamentului,
Ambasada Republicii Ungare īn Romānia, Guvernul, Instituţia Avocatului
Poporului şi Biroul de Informare şi Documentare al Consiliului Europei.
Deşi cele patru zile păreau să ne ofere un interval de timp extrem de
limitat, īn final am reuşit să discutăm cu majoritatea persoanelor
avizate, reprezentanţii instituţiilor menţionate.
Mai devreme sau mai tīrziu īnsă, toate dialogurile au fost focalizate
asupra unui subiect pe cīt de sensibil pe atīt de necesar de dezbătut:
integrarea europeană. De altfel, aceasta era o temă care ne-a interesat
īncă de la īnceput şi pe noi, colegiştii. Pe de altă parte, deşi sīntem
prima ediţie īn a cărei componenţă majoritatea cursanţilor sīnt īncă
liceeni, am ştiut să trecem cu vederea peste unele răspunsuri evazive,
date probabil dintr-un exces de diplomaţie.
Cazarea ireproşabilă şi posibilitatea de vizionare a unui spectacol la
Studioul de tetru „Casandra” au īntregit vizita noastră la Bucureşti.
Cert este că faptul care a făcut dintr-un simplu stagiu, o experienţă
de neuitat a fost posibilitatea intrării īn contact direct cu
instituţiile statului şi reprezentanţii acestora. Noi ne-am bucurat de
această oportunitate. Căpuşan Claudia
Pagina 14-15
Pagina 16
ĪMPOTRIVA DIZOLVĂRII CNSAS
Cu privire la recenta propunere a Subcomisiei Parlamentare de control
asupra activităţii CNSAS de revocare din funcţie a Colegiului CNSAS,
sub pretextul soluţionării diferendelor existente īntre membrii
acestuia, LIGA PRO EUROPA atrage atenţia că o
asemenea măsură contravine Legii de funcţionare a CNSAS şi constituie o
gravă ameninţare la adresa independenţei şi credibilităţii acestei
instituţii publice, al cărei rol pentru consolidarea democraţiei īn
Romānia este de neīnlocuit. Fără deconspirarea securităţii şi
lucrătorilor ei care au făcut poliţie politică, fără prelucrarea
trecutului comunist, Romānia nu poate aspira la īncrederea comunităţii
democraţiilor consolidate. LIGA PRO EUROPA consideră ca inadmisibilă
coaliţia, īn cadrul comisiei parlamentare, dintre PSD, partid care
susţine că este promotorul integrarii euro-atlantice a Romāniei, şi
PRM, cunoscut pentru atitudinea sa constantă īn favoarea fostei
securităţi şi a celor care au făcut poliţie politică.Artificiile
administrative instrumentate pentru a eluda lipsa de cooperare a SRI şi
a reduce la tăcere pe acei membri ai Colegiului CNSAS, īn frunte
cu Andrei Pleşu, Mircea Dinescu şi Horia Roman Patapievici, care doresc
să se achite cu onestitate de mandatul īncredinţat, nu pot induce īn
eroare nici opinia publică din Romānia, nici pe cea internaţională.
Este clar pentru noi toţi că, īn paralel cu demagogia democraţiei,
actuala guvernare este hotărītă să eludeze deconspirarea securităţii
pentru a proteja persoane al căror trecut este compromiţător, iar īn
acest scop este gata să colaboreze pīnă şi cu forţele extremiste.
LIGA PRO EUROPA cere să se pună capăt ingerinţelor politice īn
activitatea Colegiului CNSAS şi să se respecte conţinutul şi durata
legală a mandatului membrilor săi. Deblocarea activităţii Colegiului
se poate face prin transferarea de īndată către CNSAS a arhivelor
securităţii. Facem apel la cei şase membrii ai Colegiului CNSAS care au
dovedit că ţin să-şi onoreze mandatul de deconspirare a securităţii, să
nu cedeze la intimidări sau presiuni politice. Īntrega societate
democratică a Romāniei este alături de ei, gata să īntreprindă toate
demersurile necesare ca revocarea Colegiului CNSAS să nu fie pusă īn
practică. Liga PRO EUROPA cere Comisiei Juridice
a Parlamentului să se folosească de īntreaga sa influenţă pentru
garantarea funcţionării actualului Colegiu al CNSAS pīnă la īncheierea
mandatului său legal. LIGA PRO EUROPA se alătură
societăţii civile şi sindicatelor care, īn aceste zile, protestează
īmpotriva revocării Colegiului CNSAS şi īşi declară voinţa de a
participa la toate acţiunile necesare pentru a proteja independenţa
Colegiului CNSAS.
Īn numele Consiliului LPE, Co-preşedintă, Smaranda Enache Tārgu-Mureş, la 11 martie 2003
|