::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::



Gazeta Ligii PRO EUROPA Liga – 3-4 / 2003



Sumar:
 
pag. 1:     Szokoly Elek: Actualitatea continuć a nevoii de dialog
pag. 2:     Calendar – Naptįr
pag. 3:     Laura Ardelean: Dacć-i bal, bal sć fie!
pag. 4:     Smaranda Enache: Democratia īn Caucaz — pericole vechi si noi
Noi intrări īn biblioteca LPE
pag. 5:     Smaranda Enache:  Barcelona pentru Balcani – Trandafiri si Cćrti
pag. 6-7: Sćptćmīna Toleranţei • A Tolerancia Hete
pag 8:     „Revoluţia romānć īn imagini” şi clişeele de presă
Şcoala Liderilor Romi
pag 9:     Proiectul: Studiu de caz şi conştientizarea publicului asupra discriminćrii rasiale īn judeţul Mureş
pag 10-11:
    Comunicate
pag 12:
    Adunarea generalć 2003
pag 13:     Colegiul Democraţiei: Istorie si prezent • Stagiu la Bucureşti
pag 14-15:
    Dezbatere: Metamorphosis Transsylvaniae avagy az itthonmaradįs dilemmįi
pag 16:
    Comunicat: Īmpotrive dizolvării CNSAS
 
 
Pagina 1
Actualitatea continuă a nevoii de dialog

   Īncepīnd din 1995, de la cea de a cincea comemorare a evenimentelor din martie 90, īn preajma datei fatidice, Centrul Intercultural al Ligii Pro Europa organizează anual Săptămīna Toleranţei, ca răspuns univoc la intoleranţa extremă a acelor zile. Mai tīrziu titlul a fost īmbogăţit şi cu sintagma „Dialog Intercultural”, ca un fel de oficializare a demersurilor pe care, oricum, le făcusem de la bun īnceput, chiar din zilele, săptămīnile care urmaseră sīngeroaselor evenimente. Īn definitiv, toată seria manifestărilor era construită pe dialog şi dezbatere, ca unică modalitate nonviolentă de soluţionare sau – cel puţin – de atenuare a conflictului.
Oamenii oneşti – trebuie să recunoaştem – sīnt adesea şi naivi. Au tendinţa să translateze propria onestitate şi asupra partenerilor de dialog sau adversarilor. Ceea ce s-a īntīmplat īn bună măsură şi cu noi, civili īnzestraţi cu un surplus de credulitate, darnici īn acordarea prezumpţiei de nevinovăţie şi celor care abia apucaseră să ascundă ciomagul īn mīnecă. Nu este de mirare că tentativa noastră de dialog cu cei care de fapt refuzau sau simulau dialogul s-a soldat cu un eşec. Cum puteam crede că lideri politici sau de opinie care aveau mīinile (sau sufletele) pătate de sīnge se vor aşeza mioritic la masa iertării şi īnţelegerii, recunoscīndu-şi păcatele? Şi cum puteam crede că fără recunoaşterea vinovăţiilor şi sancţionarea vinovaţilor se putea crea o atmosferă de īncredere şi o relaţie de convieţuire normală īntre victime şi agresori? Dar am īncercat pīnă şi asta. Spiritul de toleranţă a celor cu conştiinţa curată ne obliga. De atunci au trecut anii, ne-am lămurit cu vīrf şi īndesat de modul „original” de a dialoga al acestora – veneau, rosteau cīte un monolog făţarnic ori agresiv şi fără a mai asculta interlocutorii, se ridicau şi plecau – şi am renunţat să mai pierdem vremea şi energiile cu speranţe deşarte. Probabil că mulţi dintre dīnşii nici ei nu credeau ceea ce susţineau cu voce tare. Interesele politice vitale – am īnţeles īn cele din urmă – nu pot fi modelate prin astfel de mijloace „civile”... Rămīne să aşteptăm pīnă cīnd Justiţia se va ridica la īnălţimea menirii sale şi īşi va face datoria.
Nouă, civililor ne-au rămas problemele restului societăţii, a lumii celor mulţi şi tăcuţi, dezinformaţi şi dezorientaţi, dezmoşteniţi şi īnfricoşaţi, umiliţi şi īnşelaţi. Problemele autentice şi grave ale unei societăţi civile lăsate de izbelişte. Dialogul cu această societate, īn schimb, a fost un succes incontestabil. Sute şi mii de cetăţeni, tīrgumureşeni ori de pretutindeni, de toate etniile, confesiunile şi orientările politice (democratice), īndeosebi tineri, au avut prilejul īn decursul celor nouă ediţii ale Săptămīnii Toleranţei  să-l privească īn ochi pe Celălalt – sau să-şi privească propria conştiinţă īn oglinda Dialogului Intercultural –, descoperindu-şi poate, tocmai graţie acestui dialog, propria valoare autentică. Rămīnem cu speranţa ca mulţimea acestor „naivi”, treziţi la conştiinţa autenticităţii, să devină decidenţii soartei noastre de mīine īntr-o Europă care să īnsemne mai mult decīt geografie. Chiar dacă va fi nevoie īncă de multe Săptămīni – luni poate şi ani – de Toleranţă şi Dialog Intercultural.
(Sz.E.)
 
Pagina 2
 
 Calendar

 
1 martie – Societatea civilă īn apărarea drepturilor omului – Legea accesului la informaţiile de interes public, curs īn cadrul Colegiului Democraţiei. Lector: Manuela Ştefănescu.

8 martie – Adunarea Generală anuală a Ligii Pro Europa.

11 martie – Funcţionarea Prefecturii judeţului Mureş, atelier īn cadrul Colegiului Democraţiei. Lector: Burkhįrdt Įrpįd; Īntīlnirea experţilor īn domeniul educaţiei, īn cadrul proiectului Studiu de caz privind discriminarea rasială īn judeţulMureş.

12 martie – Conferinţă de presă a LPE cu temele: Săptămīna Toleranţei; starea ecologică a Municipiului Tārgu-Mureş; poziţia LPE īn legătură cu dizolvarea Colegiului CNSAS; prezentarea proiectului Studiul de caz şi conştientizarea publicului asupra discriminării rasiale īn judeţul Mureş.

17 martie – Leadership, atelier īn cadrul Colegiului Democraţiei susţinut de Vargancsik Iringó.

17-23 martie – Săptămīna Toleranţei şi a Dialogului Intercultural
17 martie – Cinematecă: Trenul vieţii
18 martie – Vernisajul expoziţiei de pictură: Oglindă din cultura romilor
19 martie – Concert de muzică Klezmer
20 martie – Masă rotundă: Metamorphosis Transsylvaniae – Intelectualitatea maghiară din Ardeal şi destinul comunităţii
21 martie – Concert de orgă īn Biserica Mănăstirii     (Sighişoara);
22 martie – Colocviu: Extremism īn Romānia de azi.
23 martie – Spectacol de teatru: Spaţiul vital
21 martie – Spring Day in Europe, dezbatere despre viitorul Europei organizat la Liceul Electromureş. Din partea LPE a  participat Smaranda Enache.

25 martie – Īntīlnirea experţilor īn domeniul accesului la servicii publice, īn cadrul proiectului Studiu de caz privind discriminarea rasială īn judeţul Mureş.

26 martie – Drepturile omului şi combaterea discriminării, seminar organizat la Bucureşti de Comisia pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor naţionale a Camerei Deputaţilor şi Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării. Din partea LPE a participat Haller Istvįn.

28-30 martie – Dezvoltare comunitară, cel de-al treilea modul al Şcolii Liderilor Romi, organizat de Liga Pro Europa la Cluj.

30 martie - 2 aprilie – Result Conference on Human Rights, Tirana, organizat de Centrul Albanez pentru Drepturile Omului. Din partea LPE a participat Haller Istvįn.

30 martie - 3 aprilie – Stagiu de studiu la Bucureşti. Studenţii Colegiului Democraţiei au vizitat Guvernul, Parlamentul Romāniei, Centrul de Informare şi Documentare al Consiliului Europei, Ambasada Ungariei la Bucureşti.

4-6 aprilie –  Cea de-a 18-lea īntīlnire a Centrelor de Pluralism la Baku organizat de IDEE Washington. Din partea LPE a participat Smaranda Enache.

7-8 aprilie – Conferinţa Colaboratorilor Voluntarilor Corpului Păcii organizat la Ploieşti. Din partea LPE au participat Jean Salls şi Kacsó Judit-Andrea.

8 aprilie – Īntīlnirea experţilor īn domeniul tratamentului egal īn faţa autorităţilor judiciare, īn cadrul proiectului Studiu de caz privind discriminarea rasială īn judeţul Mureş.

10 aprilie – Īntīlnirea experţilor sociologi, īn cadrul proiectului Studiu de caz privind discriminarea rasială īn judeţul Mureş.

12 aprilie – Introducere īn drepturile copilului, curs susţinut de Haller Istvįn la Iara de Mureş, la invitaţia Fundaţiei Kinder aus Rumänien.

14 aprilie – Siguranţa naţională contra siguranţei individuale seminar organizat de Fundaţia Horia Rusu la Bucureşti. Din partea LPE a participat Smaranda Enache.


16 aprilie – Drepturile copilului īn sistemul de īnvăţămīnt, curs-atelier īn cadrul Colegiului Democraţiei susţinut de Haller Istvįn.

18 aprilie – Modificarea Consituţiei, dezbatere organizată de Facultatea de Drept a Universităţii Babeş-Bolyai. Din partea LPE a participat Haller Istvįn.

23-26 aprilie – Balcanii: de la postcomunism la postnaţionalism, conferinţă internaţională organizată de scriitorul albanez Bashkim Shehu la Barcelona. Din partea LPE a participat Smaranda Enache.

24 aprilie – Elemente de cultură şi istorie ale comunităţii maghiare din Transilvania, curs īn cadrul Colegiului Democraţiei. Lector: Szabó Ödön

25 aprilie – Elemente de cultură şi istorie ale comunităţii săseşti din Transilvania, curs īn cadrul Colegiului Democraţiei. Lector: Paul Philippi.

27-28 aprilie – Vizită la Euronews īn Lyon (Franţa). Din partea LPE a participat Smaranda Enache şi Szokoly Elek.

  
Pagina 3

Dacă-i bal, bal să fie!

    Pe cīnd īncă ţara nu-şi revenise din euforia veştii vacanţei de Paşti ce cu atīta generozitatea i-a fost oferită de primul ministru, guvernanţii s-au cugetat īn fel şi chip cum ar mai putea să īnveselească eparhia sărăcită pe care o păstoresc şi publică īn Monitorul Oficial din 14 aprilie 2003 două hotătīri de guvern 403 şi 404. Şi cum īi şade bine unui ţări īn tranziţie, hotărīrile cu pricina tot la serbări, sărbători şi chiolhane ne duc cu gīndul.
    Aşa că īncă din aprilie ne gīndim la Ziua de 1 decembrie, zi care o să ne coste pe noi toţi 217.745 de milioane lei adicălea cam 5.885.000 Euro calculaţi aşa la vreo 37.000 lei bucata. De unde atīta amar de bănet cīnd nu sīnt bani de compensate, ajutoare sociale, indexări de pensii vă veţi īntreba pe bună dreptate. Păi strīnşi la sfat, miniştrii şi-au īntors buzunarele au mai tăiat de aici au mai pus acolo şi au scos 110.015 milioane de lei din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului de pe la diferite capitole: „autorităţi publice“, „cheltuieli de capital“ şi vīnatele fonduri de echilibrare. Studiind programul activităţilor ce vor fi finanţate, cu o uşoară răutate de contribuabil ne-am oprit asupra  unui dineu oficial de 1000 de milioane adecălea 27.027 Euro, sarcina Ministerului Administraţiei Publice, unde probabil se vor īmpărţi  obiectele omagiale de 500 milioane de lei, după ce oficialii şi oficialităţile vor fi obosit să tot pună coroane de 100 milioane de lei. Din sarcinile şi bugetele Ministerului Culturii şi Cultelor ne-am oprit la finalizarea clădirii Facultăţii de Teologie – 28.500 de milioane de lei la restaurarea Catedralei Ortodoxe – 8.800 milioane lei şi la feluritele pliante de 125 de milioane de lei. Ministerul Finanţelor Publice s-a decis să-şi primeanească cu această ocazie sediul şi a alocat 33.600 de milioane de lei iar īn bună tradiţie comunistă Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei o să repare capital gara că doar de, toată crema politicii romāneşti o să treacă pe acolo. Nota de plată: 28.000 de milioane de lei. Ministerul Tineretului mai sărac contribuie cu un Cros de 200 milioane de lei (e totuşi īn plină iarnă) iar mai ascuns Ministerul Informaţiilor Publice alocă 54.054 de Euro pentru Congresul Spiritualităţii Romāneşti (pentru  a vă face o idee mai clară 50.000 de Euro este o sumă din care se finanţează īn acest an vreo 15 proiecte de dezvoltare a comunităţilor multietnice: reparări de drumuri, şcoli, etc).
    Şi dacă tot ne-am prins īn hora serbărilor, atunci īncă din acest an intrăm īn programul „Comemorarea Ştefan cel Mare şi Sfīnt — 500 de ani“ care ne va scoate din buget şi programe adiacente 962.635 de milioane de lei echivalentul a 26.0171.162 Euro adică cam 1,14 Euro de persoană. Ce aţi face cu 1,14 Euro? Nu mare lucru probabil, dar adunīnd de la toţi 22.800.000, Guvernul a decis pentru noi: de 1000 de milioane se vor īntīlni fiii a 8 municipii şi oraşe şi a 22 de comune şi sate, 750 de milioane de lei este ospeţia tradiţională adică pentru noi toţi (5900 de persoane), iar 925 de milioane de lei este cazarea şi masa oficialităţilor, invitaţilor şi a „unor participanţi“ la manifestare. Īn rest expoziţii, spectacole omagiale, folclorice, culegeri de texte, monografii, cărţi, CD-uri şi casete, piese de teatru, restaurări de biserici, icoane, altare, sesiuni de referate şi comunicări, defilări cu torţe, spectacole de sunet şi lumini. Şi cum capitala serbărilor este Putna, organizatorii s-au gīndit să schimbe faţa localităţii astfel īncīt pentru vizita aleşilor Putna va avea alimentare cu apă, drumurile refăcute, canalizare şi staţie de epurare, două şcoli reparate, parcare amenajată şi un aeroport modernizat la Salcea. Comitetul de onoare care va veghea la desfaşurarea programului este prezidat de „domnul Adrian Năstase“ şi „preafericitul părinte patriarh Teoctist“ (sic!) iar īn componenţă are şase miniştri, 9 prefecţi, 2 mitropoliţi, 2 episcopi 1 arhiepiscop, preşedintele Academiei Romāne, directori de institute...
    Una peste alta ne pregătim de bal. Nu cred că e greşit să ne serbăm cum se cuvine eroii (deşi şi aici s-ar putea discuta) şi simbolurile, dar undeva rămīne deschisă īntrebarea referitoare la priorităţi. Nu putem decīt să bănuim cīţi kilometri de drum s-ar reface cu banii aceştia, cīte datorii ale spitalelor s-ar acoperi sau cīte şcoli s-ar renova, cīte burse s-ar acoperi. Şi mai rămīne acel gust amar de „spoire” dinaintea activiştilor atunci cīnd şi iarba era vopsită ca să fie mai verde...

Laura Ardelean

Pagina 4
 
Democraţia īn Caucaz — pericole vechi si noi

    La iniţiativa IDEE-Washington, fundaţia care a lansat īn 1992 programul Centrelor pentru Pluralism, Baku, capitala Azerbaidjanului, a găzduit īntre 4-6 aprilie a.c. cea de-a 18-a reuniune a acestei reţele civice fără egal īn peisajul post-comunist. Animată de Irena Lasota şi Eric Chenoweth, comunitatea Centrelor de Pluralism include zeci de membri, de la Europa Centrală la Asia Centrală, acoperind īntreaga zonă post sovietică. Valoarea esenţială a acestei reţele constă īn faptul că permite colaborarea şi parteneriatul īntre organizaţii care, deşi aparţinīnd unei regiuni cu o istorie recentă aproape identică – regimuri dictatoriale comuniste –, nu ar fi avut, īn afara iniţiativei IDEE, nici o şansă de a se cunoaşte.     Centrele de Pluralism (īn Romānia, Fundaţia pentru Pluralism şi Liga Pro Europa) au monitorizat tranziţia de la totalitarism la dictatură īn peste douăzeci de ţări şi au format liderii civici şi politici ai opoziţiilor democratice. Din rīndul lor fac parte, de exemplu, cei care s-au opus constant regimului Milosevici, dar şi represiunilor din Cecenia. Reuniunea de la Baku a fost dedicată trecerii īn revistă a situaţiei din Caucaz şi Asia Centrală. Temele dezbătute au inclus: şansele democraţiei īn regiune, ameninţări noi şi vechi la adresa democraţiei, stabilizarea dezvoltării democratice īntr-o regiune īncă dominată de conflicte (Cecenia, Abhazia, Nagorno-Karabah) şi remanenţa autoritarismului. Discuţiile au fost cu atīt mai substanţiale cu cīt prezenţa masivă a reprezenţanţilor unor state īn care islamul este religia dominantă, īn imediata succesiune a crizei din Irak, a relevat din plin pluralitatea poziţiilor. Fundamentalismul islamic, ca de altfel oricare din fundamentalismele religioase, a fost denunţat ca principalul pericol al secularismului, dar şi al securităţii regionale. Falsa percepţie că toate comunităţile islamice se aseamănă a fost din nou infirmată, existīnd dimpotrivă o propensiune puternică pentru valorile comune ale libertăţii şi demnităţii umane. De altfel, gazda reuniunii, Centrul pentru Pluralism „INAM” este cunoscut pentru monitorizarea alegerilor parlamentare şi prezidenţiale, publicarea a peste 100 de cărţi şi broşuri dedicate valorilor democratice, organizarea a peste 400 de seminarii şi stagii de formare la care au participat, de-a lungul timpului, cca 5000 de persoane din 35 regiuni ale ţării.
    Īntre sesiuni sau īn paralel cu ele, o escapadă pe străzile īngrijite din Baku oferă satisfacţia īntīlnirii cu o lume despre care, nu de puţine ori, informaţiile sīnt precare. Istoria şi petrolul īşi pun amprenta pe această adevărată capitală a vīntului revărsat de Marea Caspică şi munţii ameţitori din jur. Ca īn toate capitalele post-sovietice, cenuşa imperiului se amestecă īn proporţii aleatorii cu renaşterea naţională şi optimismul inexplicabil īn faţa unor provocări omniprezente. Privită de acolo, Romānia este o poveste de succes. Totuşi, ghidul nostru, un tīnăr refugiat din Nagorno- Karabach, acum student la engleză, priveşte cu serenitate viitorul, inclusiv cel al milioanelor de azeri deznaţionalizaţi din Iran. Spre deosebire de occidentalii din generaţia sa, el nu este blazat. La drept vorbind, aceste īntīlniri sīnt mai mult decīt beneficii colaterale ale reţelei Centrelor de Pluralism. Īn absenţa lor, am crede că lumea se rezumă la mica noastră bucătărie...
(S.E.)

* * *

Noi intrări īn Biblioteca LPE

   1. Rudolf Poledna, Francois Ruegg, Călin Rus (coord): Interculturalitate
   2. Marius Lazăr: Paradoxuri ale modernizării. Elemente pentru o sociologie a elitelor culturale romāneşti
   3. Istvįn Horvįth: Minorităţile din Romānia. Aspecte politice
   4. Irina Culic: Cāştigătorii. Elita politică şi democratizare īn Romānia 1989-2000
   5. *** Cultele şi Statul īn Romānia
   6. Roger T. Bell: Teoria şi practica traducerii
   7. Charles & Barbara Jelavich:  Formarea statelor naţionale balcanice
   8. Bernard Dagenais: Campania de relaţii publice
   9. Claude Karnoouh: Comunism / Postcomunism
  10. Human Rights Center Viasna: Review-Chronicle of the Human Rights Violations in Belarus
  11. Rudolf Poledna: Transformări sociale la şasii ardeleni după 1945
  12. *** Erdélyi tįrsadalom
  13. *** Caietele Institutului Catolic


Pagina 5
 
Barcelona pentru Balcani – Trandafiri si Cćrti


    Īntre 23-26 aprilie a..c s-a desfăşurat la Barcelona, la Centrul de Cultura Contemporană (Casa de Caritat), conferinţa internaţională „Balcanii: de la postcomunism la postnaţionalism”. Organizatorul conferinţei, cunoscutul scriitor albanez Bashkim Shehu, stabilit de mai mulţi ani la Barcelona, a ales ca teme de dezbatere următoarele subiecte: Chestiunea etnică şi construcţia celuilalt, Provocările tranziţiei: remanenţa comunismului şi nationalismului, Postnaţionalismul şi visul integrării europene. Au participat ca referenţi: Denisa Kostovicova (London School of Economics), Veton Surroi (Kosovo), Smaranda Enache (Pro Europa, Romania), Pere Vilanova (Universitatea  Barcelona), Ardian Klosi (Albania), Nenad Prokic (Bitef, Serbia), Zdravko Grebo (Universitatea Sarajevo), Carlos Flores (Universitatea Valencia), Endre B. Bojtįr (Magyar Narancs, Ungaria), Nenad Popovici (Editura Durieux, Croaţia), Piro Misha (Albania).
(Participarea nostră la Conferinţă a fost posibilă datorită sprijinului generos al FSD Romānia)

  

    Barcelona este departe de Balcani. Convulsiile războiului iugoslav nu au lăsat-o insensibilă, totuşi. Serii de conferinţe, evenimente, azilul oferit fiilor şi fiicelor naţiunilor ce se războiau, reconciliate īn spiritul catalan, au marcat ultimul deceniu, de apropiere fără precedent īntre Barcelona şi Balcani.
    Tot o asemenea īntreprindere temerară, anume de a readuce Balcanii (de Vest) īn atenţia iberică, recte europeană, a motivat organizarea īn aprilie a unei conferinţe importante care, deşi nu a reuşit să concureze chestiunea irakiană, a izbutit să adune la un loc personalităţi cunoscute din Sud-Estul Europei, paradoxal despărţite de frontiere ce par tot mai de nepătruns. (Un albanez obţine viza spaniolă mai repede decīt pe cea romānească !).
    Despre conferinţă nu voi vorbi decīt īn treacăt, doar pentru a sublinia că, acum, īn momentul euforiei noastre de integrare europeană, s-ar cădea să acordăm mai multă atenţie şi chiar sprijin acelor naţiuni balcanice care mai au īncă de aşteptat la porţile Edenului Comunitar: albanezii, macedonenii, sīrbii, croaţii, bosniacii. Susţinuti de un Pact de Stabilitate, căruia nu i s-a dat ca zestre decīt un nume onorabil, obosiţi de o tranziţie care abia a īnceput, cu zeci de mii de persoane strămutate şi mii de morminte proaspete, Balcanii de Vest ne privesc, aveam să constat, cu invidie şi teama că integrarea noastră ar putea amīna sine die integrarea lor. Trăiesc acelaşi sindrom pe care īl provoca la noi ideea că Grupul de la Vişegrad va accede īnaintea noastră īn UE şi NATO. Dar, spre deosebire de noi, ei nu au putut profita de un război (criza din Kosovo) pentru a īncepe negocieri de aderare, ci mai aşteaptă īncă atenţia unei Uniuni care, surmenată de lupte intestine şi dilatarea fără precedent, are mai mult timp de dispute bizantine cu SUA decīt de rezolvarea propriilor probleme din bătătură. Dacă birocraţii īşi (mai) pot permite să fie insensibili, societatea civilă (ce multe īntīlniri cu balcanicii aveam īnaintea şi īn timpul războaielor!) ar avea datoria de a nu-i uita pe balcanicii de vest.
    Un gest lăudabil, pe care, iată, īl fac catalanii. Datorită lor, ne īntīlnim. Nu īn vecini, cum s-ar cuveni, ci ca oaspeţi ai Barcelonei, tocmai īntr-o zi a anului cu totul specială: 23 aprilie, ziua trandafirului şi a cărţii, ziua culturii catalane (şi doamne, ce cultură!).
    Rădăcinile istorice ale San Jordi-ului, patron al Cataloniei, urcă īn secolul XVIII. Īn această zi, barcelonezii īşi oferă unii altora un trandafir şi o carte. Din 1995, UNESCO, la propunerea Generalitat-ului Catalan, a adoptat ziua de 23 aprilie ca Zi Mondială a Cărţii. Cunoscuta „Diada de San Jordi” este un fel de „Valentine’s Day”, cu temperament latin. Oferirea unui trandafir durează din Evul Mediu. Ideea de a-i asocia o carte i-a venit unui obscur librar catalan īn 1923, pentru a marca, la 23 aprilie, moartea aproape simultană, īn anul 1616, a lui Miguel Cervantes şi William Shakespeare. Pe principalul bulevard pietonal al Barcelonei, Las Ramblas, peste un milion de oameni se lasă pradă voluptăţii de a oferi un trandafir şi o carte. Veniţi din īntreaga Spanie, autori celebri  acordă mii de autografe, la umbra platanilor. Īn Plaza Sant Juane, tinerii dansează atīt de catalana Sardana. Cafenelele şi librăriile se īntrec īn a găzdui Maratonul Cervantes – douăzeci şi patru de ore de lecturi neīntrerupte din Don Quixote. Sute, mii de Jordi formează cel mai lung lanţ de Gheorghe, George, Gigi, Gigă, Geo, etc din lume, cu ambiţia mărturisită de a intra īn cartea recordurilor. Īn fiece piaţetă, menestreli moderni, aduc o undă de visare romantică. Īn plus, īn această zi, Palau de Generalitat, principala clădire a guvernului autonom catalan, este deshisă publicului. Īn interiorul acestei capodopere de arhitectură gotică, o impresionantă expoziţie de trandafiri, dedicată desigur lui San Jordi, īşi aşteaptă admiratorii. Īn acest 23 aprilie, petrecut la Barcelona sub spectrul unui mal du sičcle balcanic, ce nu pare să aibă sfīrşit, catalanii şi-au oferit peste cinci milioane de trandafiri şi 500.000 de cărţi ! Niţel ţicnite şi frivole, balcoanele lui Gaudi - La Pedrara - se preling peste oraşul fericit. Īntre milioanele de īndrăgostiţi şi iubitori de lectură, inima noastră neobişnuită cu binele, palpită stingheră. Cīţiva romi de pe la noi ne zīmbesc, oferindu-ne florile īncă neo filite ale unei speranţe obosite. Briza mării, prospătă, ne īnfioară, la fel ca limba aspră pe care, la masa de alături, şi-o aruncă fraţii noştri din Balcani.
(S.E.)

Pagina 6-7
 

Săptămīna Toleranţei 
Program • Műsor


Luni — Hétfő — Montag, 17.03.2003
21:00 Cinematecă – Filmtįr – Filmsammlung
TRENUL VIEŢII
ÉLET-VONAT
DES ZUG DES LEBENS

Producţie franceză • Francia produkció • Französischer Film
Regia / Rendezte / Regie: Radu Mihăileanu
Prezintă / Bemutatja / Stellt vor: Zeno Fodor
Cinema Tineretului – Ifjśsįgi filmszķnhįz – Jugendkino


Marţi — Kedd — Dienstag, 18.03.2003
17:00 Vernisajul expoziţiei de pictură – Festészeti kiįllķtįs – Gemäldeausstellung

OGLINDĂ A CULTURII ROMILOR
TÜKÖR A ROMĮK KULTŚRĮJĮBÓL
AUS DER KULTUR DER ROMAS

Prezentat de / Bemutatja/ Stellt vor: Hugo Mărăcineanu, Ion Ionel
Īn colaborare cu / in Zusammenarbeit mit
Fundaţia Phoenix közreműködésével
Cetatea Medievală, Bastionul Măcelarilor – Marosvįsįrhelyi Vįr, Mészįrosok Bįstyįja – Mittelalterliche Burg, Fleischerturm

Miercuri — Szerda — Mittwoch, 19.03.2003
17:00      

CONCERT • HANGVERSENY • KONZERT
MUZICĂ KLEZMER ZENE / KLEZMER MUSIK

cu ocazia Purim-ului / Purim alkalmįval / zu Purim
Interpretat de / Előadja / Auftretten:
formaţia vocal-instrumentală:   Mazel-Tov együttes / gruppe
Īn colaborare cu / in Zusammenarbeit mit
Comunitatea Evreilor / Zsidó Közösség / die Jüdische Gemeinde
közreműködésével
Sinagoga din str. Şcolii – Iskola utcai Zsinagóga – Die Synagoge aus der Schulstrasse

Joi — Csütörtök — Donnerstag, 20.03.2003
17:00 Masă rotundă – Kerekasztal – Rundtischgespräch

METAMORPHOSIS TRANSSYLVANIAE
INTELECTUALITATEA MAGHIARĂ DIN ARDEAL ŞI SOARTA COMUNITĂŢII
AZ ERDÉLYI MAGYAR ÉRTELMISÉG ÉS A SORSKÖZÖSSÉG KÉRDÉSE
SIEBENBÜRGERISCHE UNGARISCHE INTELEKTUALITÄT UN DAS SCHIKSAL DER GEMEINDE

Moderator / Moderįtor / Moderator: Csķky Boldizsįr
Manifestarea se desfăşoară īn limba maghiară – Magyar nyelvű rendezvény – Manifestazion in Ungarische Sprache
Casa Bernįdy  – Bernįdy Hįz – Bernįdy Haus
*
Vineri — Péntek — Freitag, 21.03.2003
17:00

CONCERT DE ORGĂ • ORGONAHANGVERSENY • ORGELKONZERT

Organist / Közreműködik / Organist: Teo Halmen
Īn colaborare cu / in Zusammenarbeit mit Evangelische Kirche, Asociaţia Sighişoara Durabilă közreműködésével
Biserica Mănăstirii – Kolostor Templom – Klosterkirche
Sighişoara / Segesvįr / Schässburg
*
Sīmbătă — Szombat — Samstag, 22.03.2003
10:00   Colocviu – Kolokvium – Kolloqium

EXTREMISM ĪN ROMĀNIA DE AZI
SZÉLSŐSÉGESSÉG A MAI ROMĮNIĮBAN
EXTREMISMUS IM HEUTIGEN RUMÄNIEN

Moderator / Moderįtor / Moderator: Smaranda Enache
Salonul Verde – Hotel Continental Szįlló, Zöld Terem – Hotel Continental Grüner Saal
*
Duminică — Vasįrnap — Sontag, 23.03.2003
17:00   Spectacol de teatru – Szķnielőadįs – Theateraufführung

SPAŢIUL VITAL– ÉLETTÉR – LEBENSRAUM

de/von: Israel Horovitz-tól
Regia / Rendezte / Regie: Alexandra Badea
Intrepretează / Előadja / Auftretten: Carmen Florescu, Răzvan Oprea, Adrian Anghel
Sala Studio – Stśdió Terem – Studio Saal
Academia de Teatru – Szķniakadémia – Schauspielakademie


Pagina 8
 
 „Revoluţia romānă īn imagini” şi clişeele


     Lăsīnd deoparte polemica  dacă a fost sau nu o revoluţie īn 1989 īntrebarea – există un timp anume īn care se presupune că ar trebui să vorbeşti despre Revoluţia de la Timişoara? – a venit ca un corolar a nelămurilor celor invitaţi să participe la vernisajul expoziţiei „Revoluţia romānă īn imagini“ organizată de Liga PRO EUROPA şi Asociaţia Memorialul Revoluţiei din Timişoara īn foaierul Teatrului Naţional din Tārgu-Mureş, vernisaj ce a avut loc la 2 aprilie a.c.
    Explicaţia cea mai facilă, pe care m-am grăbit să o dau, era că expoziţia s-a vernisat anul trecut īn decembrie la Timişoara şi a tot călătorit prin ţară pīnă la Tārgu-Mureş urmīnd să-şi continue preliplul pīnă īn decembrie.  De ce nu „cadrează“ expoziţia despre Revoluţia din decembrie cu soarele prietenos de aprilie? - a rămas īnsă fără răspuns. Poate că trecutul comunist īncă īşi mai aruncă tentaculele īn şirul raţionamentelor, (prea am fost īnvăţaţi că fiecare comemorare se face la data ei, că ne cinstim eroii organizīnd simpozioane, parade militare şi că depunem coroane de flori şi asta īn numai īn ziua cu pricina). Poate că tradiţia creştină ne-a īncetăţenit ideea unor date fixe la care se fac pomeni şi se comemorează cei trecuţi īn lumea celor drepţi.
    Revoluţia din decembrie 1989 ne-a adus īnsă libertate de gīndire şi exprimare, ne lasă să ne īntīlnim lemurii atunci cīnd ne simţim pregătiţi pentru asta. Din păcate īnsă după 14 ani īncă nu ne aparţine īn totalitate acest minunat dar făcut de cei care au avut atunci suficient curaj să şteragă atīţia ani de laşitate. Şi poate că timpul nu a fost de ajuns să īnvăţăm să respectăm şi libertatea de exprimare a celuilalt, să īnvăţăm să-i ascultăm opiniile şi să i le combatem cu argumente şi nu prin prevalarea funcţiilor pe care mai devreme sau mai tīrziu le vom lăsa altora. Īn fond, īn faţa unor evenimente atīt de dramatice nu mai contează dacă eşti elev sau dacă, prin voia electoratului debusolat sau a jocurilor istoriei, eşti investit cu autoritate.
    Tragedia revoluţionarilor timişoreni īncă nu s-a īncheiat. Revendicările lor de atunci īncă nu sīnt satisfăcute īn totalitate, rănile lor nu s-au īnchis. La chemarea lor de a ne opri preţ de cīteva minute şi de a reflecta asupra a  ceea ce s-a īntīmplat atunci, a drumului sinuos de pīnă acum, a greşelilor făcute, cei mai mulţi au īntors capul. Să fie nevoie de īncă o revoluţie? Să aşteptăm, vorba lor, luna decembrie?
 (L.A.)

Şcoala Liderilor Romi

    Al treilea modul din cadrul proiectului Şcoala liderilor romi, intitulat Dezvoltare comunitară a fost organizat la Cluj, īn perioada 28-30 martie 2003. Cei 11 participanţi au luat parte la cursuri şi ateliere pe temele Ce este dezvoltarea comunitară? (Cătălin Gheorghe, ARC), Solidaritate comunitară şi regională (Haller Istvįn, LPE), Ce este facilitarea comunitară şi cum se realizează (Marta Herki, CRCR), Construirea unui proiect de dezvoltare comunitară (Estera Hetea, CRCR). Programul educaţional finanţat de Fundaţia Ch. Stewart Mott s-a bucurat cu această ocazie şi de sprijinul Centrului de Resurse pentru Diversitate Etnoculturală (Cluj).
    Scopul modului a fost de a oferi particiapanţilor cīt mai multe informaţii cu privire la un domeniu de actualitate, īn care există multe oportunităţi, inclusiv cea a dezvoltării comunitare. Comunităţile marginale, rurale, se confruntă cu probleme acute. Datorită sistemului centralizat din Romānia, aceste probleme nu īşi găsesc soluţii, fiind considerate prioritare cele din capitală sau reşedinţe de judeţ. Este nevoie de informarea şi mobilizarea acestor comunităţi pentru a accede la fondurile oferite de Uniunea Europeană sau de fundaţii finanţatoare de proiecte. Romii, locuind īn astfel de comunităţi, pot avea şi ei un rol semnificativ īn procesul de aliniere a regiunilor slab dezvoltate. (H.I.)

Pagina 9
 

Proiectul
Studiu de caz şi constientizarea publicului asupra discriminării rasiale īn judeţul Mureş


    Pactul de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est s-a creat la iniţiativa Germaniei, facilitīnd cooperarea īntre Uniunea Europeană şi Albania, Bosnia-Herţegovina, Bulgaria, Croatia, Fosta Republica Iugoslavă a Macedoniei, Romānia, Slovenia, Ungaria şi Turcia. Una dintre principalele politici şi mecanisme care stau la baza Pactului este implementarea prevederilor tratatelor īn domeniul drepturilor omului, cum ar fi Convenţia Europeană privind Drepturile Omului şi Convenţia-cadru pentru protecţia minorităţilor naţionale.
Īn cadrul Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est, Consiliul Europei a iniţiat un program intitulat Inventarierea non-discriminării. La acest program participă şi Guvernul Romāniei. Īn 2002 s-a decis formarea cīte unui grup de experţi īn fiecare ţară cu rolul de a analiza situaţia legislativă şi implementarea practică a non-discriminării. Grupul de experţi din Romānia este format din Renate WEBER, Eugen CRAI şi HALLER Istvįn.
    Īn anul 2003 Consiliul Europei a decis finanţarea unor proiecte, īntre care şi cel īnaintat de Liga PRO EUROPA, intitulat Studiu de caz şi conştientizarea publicului asupra discriminării rasiale īn judeţul Mureş.
    Studiul de caz efectuat de Liga PRO EUROPA acoperă trei domenii principale, selectate īn urma discuţiilor organizate de grupul de experţi din Romānia: educaţia, accesul la servicii publice (incluzīnd accesul la locuri de muncă, accesul la servicii sociale etc), domeniul judiciar. Rezultatele studiului vor fi folosite de Consiliul Europei pentru elaboarea unor strategii europene īn domeniul prevenirii discriminării rasiale.
    Īn luna martie şi aprilie au avut loc īntīlniri cu experţi īn cele trei domenii, avīnd scopul de a identifica măsurile pozitive existente, implementarea legislaţiei īn domeniu, deficienţele. Īn urma acestor discuţii, s-a elaborat metodologia realizării studiului, care include obţinerea de date statistice, chestionarea grupurilor ţintă şi realizarea unor interviuri.
    După obţinerea datelor, prelucrarea lor se va desfăşura īn luna mai.
    Studiul de caz realizta va fi dat publicităţii, īn cadrul unei conferinţe de presă, totodată va fi trimis autorităţilor, organizaţiilor comunităţilor etnice, experţilor şi, evident, Consiliului Europei. (H.I.)

* * *
    Art. 1. „Īn prezenta Convenţie, expresia „discriminare rasială” are īn  vedere orice deosebire, excludere, restricţie sau preferinţă īntemeiată pe rasă, culoare, ascendenţă sau origine naţională sau etnică, care are ca scop sau efect de a distruge sau compromite recunoaşterea, folosinţa sau exercitarea īn condiţii de egalitate, a drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale īn domeniul politic, economic, social şi cultural sau īn orice alt domeniu al vieţii publice.”

    Art. 7.„Statele părţi se angajează să ia măsuri imediate şi eficace īn domeniile īnvăţămīntului, educaţiei, culturii şi informaţiei, pentru a lupta īmpotriva prejudecăţilor ce duc la dicriminare rasială şi pentru a favoriza īnţelegerea, toleranţa şi prietenia īntre naţiuni şi grupuri rasiale şi etnice, ca şi pentru a promova scopurile şi principiile Cartei Naţiunilor Unite, ale Declaraţiei universale a drepturilor omului, ale Declaraţiei Naţiunilor Unite privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială şi ale prezentei convenţii.”

Convenţia internaţională privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială
(21 decembrie 1965)

Pagina 10-11

Romānia – obiect de preocupare


Pe data de 10 aprilie 2003, cu ocazia reuniunii Consiliului Permanent al OSCE, domnul George Soros şi-a exprimat preocuparea şi īngrijorările cu privire la situaţia drepturilor omului din cīteva ţări membre ale organizaţiei. Īn cadrul acestui discurs, Romānia a fost menţionată ca reprezentīnd un obiect de preocupare, īn special datorită evoluţiilor din ultimii ani, printr-o politică legislativă care pare să aibă ca ţintă restrīngerea unor drepturi şi libertăţi cucerite de poporul romān īn decembrie 1989. Cu precădere, au fost avute īn vedere dreptul la asociere, la demonstraţie paşnică, libertatea de exprimare şi corupţia.
MAE a reacţionat neaşteptat de dur şi fără tact diplomatic.
Īn ceea ce urmează prezentăm poziţia oficială a Fundaţiei pentru o Societate Deschisă.


    Recurgīnd la un limbaj care are prea puţin īn comun cu ceea ce ar trebui să fie seriozitatea instituţională a autorităţilor statului romān, Ministerul Afacerilor Externe a emis un comunicat care susţine că „afirmaţiile lui George Soros denotă anacronism, lipsă de informare şi ignorarea cu bună-ştiinţă a schimbărilor majore din societatea romānească.”

Īn legătură cu poziţia oficialilor romāni, Fundaţia pentru o Societate Deschisă declară următoarele:

1. Comunicatul MAE īl sfătuieşte pe domnul Soros să dea atenţie calificativelor pe care Guvernul romān le primeşte din partea diferiţilor săi parteneri oficiali, pretinzīnd că „este ridicol ca cineva să susţină, că īn Romānia anului 2003 libertatea de exprimare este o problemă”.
    Reamintim Guvernului Romān că documente oficiale ale partenerilor săi, analizīnd situaţia din ultimul an a statului de drept, a corupţiei şi a drepturilor omului, au exprimat īn termeni foarte fermi numeroase motive de īngrijorare pentru evoluţia democratică a Romāniei.
    Raportul de ţară al Comisiei Europene din 2002 constată că „Reforma justiţiei a fost limitată...iar, īn practică, amestecul executivului īn activitatea instanţelor de judecată nu s-a redus”. Īn ceea ce priveşte „progresul Romāniei pentru īmbunătăţirea drepturilor civile şi politice, acesta a fost unul amestecat”. „Progresul privind īmbunătăţirea garanţiilor care să protejeze libertatea de exprimare a fost foarte limitat, īn vreme ce un număr de evoluţii au ridicat serioase semne de īntrebare privind felul īn care Romānia respectă standardele şi practicile internaţionale”, precizīndu-se că unele prevederi care restricţionează libertatea de exprimare sīnt „incompatibile cu Convenţia europeană a drepturilor omului” şi cu jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului. Calificativul Comisiei Europene e foarte ferm: „Luate īmpreună, aceste evoluţii demonstrează o sensibilitate crescīndă a Guvernului la criticile exprimate de media şi reprezintă o tendinţa īngrijorătoare”.
    Aceeaşi īngrijorare se regăseşte īn raportul privind „Libertatea de exprimare īn media din Europa” elaborat de Comitetul pentru Cultură, Stiinţă şi Educaţie al Consiliului Europei şi dat publicităţii īn ianuarie 2003. Motivele sīnt multiple, printre ele, prevederile Legii privind informaţiile clasificate şi necorelarea lor cu Legea privind accesul la informaţiile publice, Planul pentru combaterea atacurilor īmpotriva Romāniei, descoperit, din fericire, la timp de către presă, ameninţările proferate de oficiali romāni la adresa jurnaliştilor care şi-au permis să publice articole critice şi despre care s-a afirmat că sīnt „īn solda duşmanilor Romāniei”.
    Nici ultimul raport al Departamentului de Stat, dat publicităţii la sfīrşitul lunii martie, nu este mai puţin ferm īn a califica situaţia drepturilor omului din Romānia. Secţiunea privind libertatea de exprimare menţionează foarte precis articolul 168 din Codul penal care sancţionează comunicarea de informaţii false ca infracţiune īmpotriva siguranţei statului. Raportul se referă inclusiv la „utilizarea acestui articol īn ianuarie 2002 pentru deţinerea a două persoane suspecte de publicarea prin internet de informaţii privind presupusa corupţie a Primului-ministru”, ca şi la situaţia īn care se află presa din afara capitalei, unde „autorităţi financiare au hărţuit īn mod repetat jurnaliştii care s-au exprimat critic la adresa autorităţilor locale, le-au demolat chioşcurile de ziare, i-au evacuat din birourile lor, chiar şi atunci cīnd chiria fusese plătită īn avans”.  
    Nu putem decīt să concluzionăm că, atunci cīnd MAE susţine că „afirmaţiile lui George Soros denotă anacronism, lipsă de informare şi ignorarea cu bună-ştiinţă a schimbărilor majore din societatea romanească”, folosind „clişee care reamintesc de īnceputul deceniului IX”, domnul George Soros se află īntr-o companie respectabilă, care īi susţine din plin argumentele: Comisia Europeană, Consiliul Europei, Departamentul de Stat al SUA.

2. Īn ceea ce priveşte calificativele pe care „oficialii europeni care lucrează zi de zi cu Guvernul Romāniei le-au acordat eforturilor legate de combaterea corupţiei şi creşterea transparenţei”,  reamintim autorităţilor romāne că pīnă la acest moment documentele oficiale ale Uniunii Europene constată existenţa unor probleme uriaşe īn ceea ce priveşte corupţia. Conform Raportului de ţară al Comisiei Europene din 2002 „īn Romānia, corupţia rămīne larg răspīndită şi este o problemă sistemică, nerezolvată īn cea mai mare parte”. „Corupţia este un aspect comun al tranzacţiilor comerciale, dar se petrece īn mare măsură şi īn relaţie cu instituţiile publice precum şi la nivel politic”. Raportul Comisiei Europene concluzionează: „Acest nivel mare al corupţiei subminează dezvoltarea economică şi erodează īncrederea populară īn instituţiile statului. Observatori independenţi au concluzionat că nu a fost nici o reducere a corupţiei demnă de a fi luată īn considerare īn perioada analizată”.

3. Īn legătură cu afirmaţia MAE potrivit căreia „Parteneriatul cu  societatea civilă este o preocupare constantă a Guvernului Romāniei, care cunoaşte beneficiile acestei cooperări”, credem că merită a fi menţionat felul īn care Guvernul fie ignoră solicitările societăţii civile, fie se foloseşte de aceasta īn speranţa cauţionării propriilor opţiuni şi comportamente nedemocratice.
    Guvernul a tratat cu dispreţ solicitarea a peste 200 de organizaţii neguvernamentale de a renunţa la Ordonanţa 37/2003 prin care se reintroduce controlul guvernamental asupra vieţii asociative. Īn van au fost şi protestele ONG-urilor de a nu se permite finanţarea partidelor politice de către asociaţii şi fundaţii.
    Cīt priveşte „consultarea societăţii civile” pe pachetul de legi anti-corupţie, reamintim că Fundaţia pentru o Societate Deschisă īmpreună cu alţi parteneri din societatea civilă au elaborat o analiză critică, afirmīnd că aceste prevederi, departe de a combate corupţia, o vor īncuraja, legalizīnd-o. Mai mult, chiar şi organizaţiile „consultate” de Guvern la un moment dat au trimis o scrisoare deschisă īn care denunţă ceea ce s-a īntīmplat ca fiind „un simulacru de consultare” şi acuzīnd executivul că „a abuzat de prezumţia de bună credinţă cu care a fost investit de organizaţiile noastre anunţīnd public că a avut loc un proces de consultare cu <societatea civilă>, după o īntīlnire cu mai puţin de 5 organizaţii, care nu sīnt reprezentative pentru diversitatea societăţii civile romāneşti”, pe baza unui document pus la dispoziţie „cu doar trei zile īnainte de īntīlnirea cu iniţiatorul”. Organizaţiile īn cauză califică foarte ferm iniţiativa legislativă a Guvernului privind combaterea corupţiei: „Forma finală a proiectului de lege conţine prevederi care au lipsit din forma supusă consultărilor şi care favorizează explicit corupţia (cazul flagrant este <declaraţia de avere>)”.
    Din nou, trebuie să remarcăm că vocea critică a domnului Soros nu este singulară, criticile făcīndu-se auzite īn Romānia īn numeroase rīnduri prin intermediul societăţii civile şi a presei. Tratarea cu dispreţ a acestor critici, catalogarea lor ca fiind anacronice. „clişee care ne reamintesc de īnceputul deceniului IX”, „abordări mai degrabă tabloide decīt profesioniste” reflectă, din păcate o tristă realitate, aceea că singurul lucru care interesează Guvernul Romāniei este imaginea sa, iar nu realitatea din ţară. 
George Soros nu este „o persoană care se doreşte un promotor al deschiderii şi progresului īn fostele ţări comuniste”, aşa cum afirmă comunicatul MAE. George Soros a fost şi este un adevărat promotor al democraţiei, recunoscut ca atare de comunitatea democratică internaţională, un luptător īmpotriva totalitarismului şi autoritarismului, care consideră că progresul adevărat se poate īnfăptui numai respectīnd valorile societăţii deschise, luīnd īn considerare, cu seriozitate, vocile critice ale celor din jur.
Īn ceea ce priveşte formula din comunicatul MAE īn conformitate cu care „este ridicol ca cineva să susţină că īn Romānia anului 2003 libertatea de exprimare este o problemă”, nu putem decīt să acceptăm că ridicolul şi-a făcut īntr-adevăr loc īn dezbaterea de idei cu privire la libertăţile democratice din Romānia. Din nefericire, el şi-a găsit un loc constant īn formulările publice ale unui guvern care se ambiţionează să demonstreze ca protejează libertatea de exprimare, dar nu īnţelege că ea īncepe abia din momentul cīnd critica la adresa guvernului nu mai este considerată ridicolă, adevăr care a devenit piatra de temelie a tuturor democraţiilor din lume.


Renate Weber
Preşedintă,
Fundaţia pentru o Societate Deschisă

Bucureşti, 14 aprilie 2003
Ministerul Afacerilor Externe
Oficiul Purtătorului de Cuvīnt

Comunicat de presă


    Ministerul Afacerilor Externe īşi exprimă surprinderea īn legatură cu recentele acuzaţii ale domnului George Soros, pronunţate īn cadrul reuniunii Consiliului Permanent al OSCE, desfăşurat recent la Viena.
    Afirmaţiile lui George Soros denotă anacronism, lipsă de informare şi ignorarea cu bună-ştiinţă a schimbărilor majore din societatea romanească. Discursul domnului Soros este surprinzător cu atīt mai mult cu cīt vine din partea unei persoane care se doreşte a fi promotor al deschiderii şi progresului īn fostele ţări comuniste. Din păcate, constatăm că acest obiectiv pierde rapid teren īn faţa tendinţei şi tentaţiei de a folosi clişee care ne reamintesc de īnceputul deceniului IX.
    Īi recomandăm domnului Soros să dedice mai mult timp studiului textelor de lege pe care le incriminează şi totodată să dea atenţie şi calificativelor pe care oficialii europeni care lucrează zi de zi cu Guvernul Romāniei le-au acordat eforturilor legate de combaterea corupţiei şi creşterea transparenţei. Comisarul UE pentru extindere, Günther Verheugen a apreciat, săptămīna trecută, noua legislaţie īn domeniul transparenţei şi combaterii corupţiei ca fiind revoluţionară.
    De asemenea, reamintim faptul că Oficiul pentru Instituţii Democratice şi Drepturile Omului (ODIHR) care funcţionează pe līngă OSCE a avizat favorabil prevederile legii referitoare la partidele politice.
    Aceste aspecte au fost subliniate şi de reprezentantul permanent al Romāniei la OSCE. Respectarea drepturilor omului, libertatea de asociere şi libertatea de exprimare au fost teme predominante īn primii ani de după 1989. Este ridicol ca cineva să susţină, că īn Romānia anului 2003 libertatea de exprimare este o problemă.
    Parteneriatul cu societatea civilă este o preocupare constantă a Guvernului Romāniei, care recunoaşte beneficiile acestei cooperări. Din păcate, constatăm că reducerea fondurilor alocate de domnul Soros pentru activităţile Fundaţiei sale īn Romānia a dus la scăderea calităţii analizelor şi la promovarea unei abordări mai degrabă tabloide decīt profesioniste.


* * *

Starea ecologicć a municipiului Tārgu-Mureş

    Īn ultimul timp, starea ecologică a municipiului Tārgu-Mureş cunoaşte o deterioare constantă, ceea ce se traduce prin sporirea numărului de īmbolnăviri şi reducerea confortului vital al locuitorilor.
    Īn fiecare primăvară, odată cu operaţiunile de īngrijire a spaţiilor verzi, sub oblăduirea Primăriei au loc adevărate campanii de decimare a zestrei de copaci şi arbori ornamentali din municipiu. Īn ultimii ani, Tārgu-Mureşul a devenit unul din oraşele cele mai aride ale ţării, copacii seculari, īn altă parte protejaţi, au fost decapitaţi fără milă.
Plantarea de arbori tineri, cu nerespectarea normelor de īngrijire, sfīrşeşte prin a fi o cheltuială ineficientă, o simplă operaţiune de imagine.
Īn condiţiile īn care īn īntreaga Europă se desfăşoară ample programe de protejare a tezaurului verde, cīnd efectul de seră pune la risc īnsăşi existenţa vieţii planetei, este inacceptabil ca politicile promovate īn plan local să contrazică aceste tendinţe.
    Liga Pro Europa cere să se pună capăt agresiunii īmpotriva stării ecologice a municipiului Tārgu-Mureş. Cerem Primăriei şi Consiliului Local să poarte un dialog permanent cu asociaţiile de protecţie a mediului īnainte de a īntreprinde orice măsuri care pot afecta īntreaga comunitate.

    Īn numele Consiliului LPE,
copreşedintă Smaranda Enache
Tārgu-Mureş, la 12 martie 2003

Pagina 12
 

Adunarea generală 2003


    De treisprezece ani īncoace īn fiecare an īn prag de primăvară, membrii Ligii Pro Europa se īntrunesc pentru a cuantifica activitatea precendentului an.
Adunarea Generală anuală a LPE din acest an a avut loc la data de 8 martie constituind astfel un prilej de dublă sărbătoare.
Īn cadrul panelului I, prezidat de Smaranda Enache, Csķky Boldizsįr şi Zeno Fodor, doamna Smaranda Enache a prezentat o sinteză a activităţii Ligii, dīnd citire Raportului de activitate pe anul 2002.
    Menţionīndu-se absenţa reprezentanţilor filialei de la Satu Mare, datorită tragicului deces al fostei noastre colaboratoare, doamna Preloucec Amman Gizella, s-a păstrat un minut de reculegere.
    Prezentīnd importanţa īnfiinţării, īn spaţiul multicultural transilvan, a Ligii Pro Europa, domnul Csķky Boldizsįr a accentuat faptul că Liga şi-a dovedit tăria, dăinuind pīnă īn momentul de faţă, īn vreme ce multe alte organizaţii similare au rămas doar de domeniul amintirii, rămīnīnd fidelă principiilor ce i-au stat la bază, īn pofida vicisitudinilor de care a avut parte īn aceşti 13 ani de existenţă.
    Īn continuare, doamna Rusu Blanka a prezentat raportul financiar al Ligii pe anul 2002, iar domnul Zeno Fodor a dat citire – īn numele filialei Satu-Mare – raportului de activitate a acestuia. De asemenea, doamna Bśzįs Georgeta a prezentat raportul activităţii Clubului Pro Europa din Odorheiu-Secuiesc, iar domnul Gįbor Mįrton raportul comisiei de cenzori.
Īn cadrul discuţiilor ce au urmat prezentării acestor materiale, doamna Smaranda Enache a făcut o succintă prezentare a situaţiei actuale şi de perspectivă a Ligii, menţionīnd tendinţa partenerilor externi de a reduce treptat suportul material acordat Ligii, aceasta trebuind să-şi găsească alte surse de finanţare. Din păcate, la ora actuală, īn Romānia nu s-a format o cultură a sponsorizării, organizaţiile non-guvernamentale, realmente independente şi politic neobediente fiind private de orice sprijin. Liga va avea nevoie de ajutorul fiecărui membru, care ar putea-o sprijini material sau cu idei materializabile. S-a propus ca Centrul Intercultural să devină centru de perfecţionare regional īn problemele interculturalităţii şi drepturilor omului.
    După pauză, panelul 2 a fost prezidat de domnii Szokoly Elek, Mircea Suhăreanu şi Sįrkįny-Kiss Endre.
    Domnul Szokoly Elek a prezentat planul de activitate pe anul īn curs, după care s.a discutat posibila īnfiinţare a filialei din Cluj a Ligii, īntărirea activităţii cluburilor existente, la Blaj şi Odorheiul-Secuiesc, precum şi īnfiinţarea unui centru de studii regionale la Cluj. De asemenea, s-a pus īn discuţie necesitatea īnfiinţării unei reţele naţionale de monitorizare a drepturilor omului, la care să participe – cu experienţa sa – şi Biroul pentru drepturile omului din cadrul Ligii. Departamentul de Ecologie al Ligii va edita īn acest an volumul „Bodrog River Walley”, chintesenţa unei laborioase activităţi de studiu ecologic al rīului Bodrog, care este o continuare a seriei de studii ecologice īntreprinse pe cursurile de apă din Ardeal şi zonele limitrofe.
    Un moment important al celei de-a doua părţi a adunării a fost supunerea la vot a schimbării unor articole din statutul Ligii Pro Europa. Domnul Szokoly Elek a explicat necesitatea adaptării statutului la situaţia actuală, avīndu-se īn vedere şi apariţia cu doi ani īn urmă a Ordonanţei cu privire la asociaţii şi fundaţii. După votarea īn unanimitate a modificărilor propuse, pe parcursul votării membrii exprimīndu-şi opiniile şi făcīnd la rīndu-le propuneri de reformulare īmbunătăţite, lucrării adunării generale au luat sfīrşit.
Mircea Suhăreanu
secretarul LPE
 
Pagina 13

Colegiul Democraţiei
       Istorie si prezent


    Şi iată că a trecut o jumătate de an de cīnd am fost aleasă printre colegişti, o jumătate de an de cīnd am participat la primul curs. Şi timpul trece atīt de repede…
    După luna februarie, cum e şi firesc, a urmat martie care a debutat cu un curs intitulat “Legea accesului la informaţie”, curs prezentat de Manuela Ştefănescu, unde am aflat mai multe despre această lege, şi am īnvăţat cum trebuie redactată o cerere pentru a afla unele informaţii, unde şi cui trebuie adresată. La sfīrşitul cursului, fiecare dintre colegişti a īntocmit o astfel de cerere către o instituţie aleasă de fiecare.
    Īn data de 11 martie, īntregul grup a participat la un curs despre „Funcţionarea Prefecturii Judeţului Mureş” susţinut de domnul subprefect Burkhįrdt Įrpįd. Aşadar am avut ocazia de a cunoaşte prefectura (am vizitat clădirea īmpreună cu sălile de şedinţe, birouri…) şi am avut ocazia de a afla, de a cunoaşte structura, organizarea prefecturii, īn ce constă o şedinţă, cum se desfăşoară ea, de asemenea şi care sunt funcţiile prefecturii.
    Cīteva zile mai tīrziu am participat la un curs-atelier, cel legat de formarea de lideri, unde de data aceasta a participat toată grupa. Am īnvăţat cum să lucrăm īn echipă, cum să colaborăm, dar şi cum să ne remarcăm ca  lideri; despre nivelul de conducere, de stilul de conducere şi etapele conducerii bazate pe acţiune.
    Un prim curs īn luna aprilie a fost cursul despre “Drepturile copilului īn sistemul de īnvăţămānt” curs susţinut de Haller Istvįn, unde ne-au fost prezentate drepturile noastre şi cum sunt ele folosite, aplicate. La o săptămānă după acest curs, domnul Szabó Ödön ne-a prezentat “ Elemente de istorie şi cultură ale comunităţii maghiare din Transilvania”. Īmpreună cu el am pătruns īn Evul Mediu, sau chiar mai īnainte, la īnceputurile acestei comunităţi, şi am străbătut  īntreaga istorie (īntr-adevăr pe scurt) pīnă īn prezent.
    Următorul curs, şi ultimul din această lună, a fost prezentat de domnul Paul Philippi, un curs despre „Cultura şi istoria comunităţii săseşti din Transilvania”, şi aşa am cunoscut viaţa saşilor din cele mai vechi timpuri pīnă astăzi.
    Şi uite aşa se īncheie şi luna aprilie. Ne mai rămīn doar două luni, īn care mai avem multe de īnvăţat, luni īn care mai putem spera ca această aventură īn care am intrat cu toţii, aventură care īncearcă să ne formeze pentru viaţă, nu va lua sfīrşit atīt de repede…
Cziriék Andreea


Stagiu la Bucureşti

    Perioada 30 martie – 3 aprilie a acestui an s-a concretizat pentru noi, colegiştii Ligii Pro Europa, īntr-un mult aşteptat stagiu efectuat īn capitala ţării. Īn acest sens, cunoştinţele din domeniul administraţiei publice, al celui politic sau juridic, acumulate la nivel local, ne-au ajutat īn dialogul nostru cu personalităţile de la Bucureşti.
    Punctele principale ce urmau să fie vizitate īn decursul şederii noastre au fost: Preşedinţia Romāniei, Senatul, Palatul Parlamentului, Ambasada Republicii Ungare īn Romānia, Guvernul, Instituţia Avocatului Poporului şi Biroul de Informare şi Documentare al Consiliului Europei. Deşi cele patru zile păreau să ne ofere un interval de timp extrem de limitat, īn final am reuşit să discutăm cu majoritatea persoanelor avizate, reprezentanţii instituţiilor menţionate.
    Mai devreme sau mai tīrziu īnsă, toate dialogurile au fost focalizate asupra unui subiect pe cīt de sensibil pe atīt de necesar de dezbătut: integrarea europeană. De altfel, aceasta era o temă care ne-a interesat īncă de la īnceput şi pe noi, colegiştii. Pe de altă parte, deşi sīntem prima ediţie īn a cărei componenţă majoritatea cursanţilor sīnt īncă liceeni, am ştiut să trecem cu vederea peste unele răspunsuri evazive, date probabil dintr-un exces de diplomaţie.
    Cazarea ireproşabilă şi posibilitatea de vizionare a unui spectacol la Studioul de tetru „Casandra” au īntregit vizita noastră la Bucureşti. Cert este că faptul care a făcut dintr-un simplu stagiu, o experienţă de neuitat a fost posibilitatea intrării īn contact direct cu instituţiile statului şi reprezentanţii acestora. Noi ne-am bucurat de această oportunitate.
Căpuşan Claudia

 
Pagina 14-15

Pagina 16

ĪMPOTRIVA DIZOLVĂRII CNSAS

    Cu privire la recenta propunere a Subcomisiei Parlamentare de control asupra activităţii CNSAS de revocare din funcţie a Colegiului CNSAS, sub pretextul soluţionării diferendelor existente īntre membrii acestuia,
    LIGA PRO EUROPA atrage atenţia că o asemenea măsură contravine Legii de funcţionare a CNSAS şi constituie o gravă ameninţare la adresa independenţei şi credibilităţii acestei instituţii publice, al cărei rol pentru consolidarea democraţiei īn Romānia este de neīnlocuit. Fără deconspirarea securităţii şi lucrătorilor ei care au făcut poliţie politică, fără prelucrarea trecutului comunist, Romānia nu poate aspira la īncrederea comunităţii democraţiilor consolidate.
LIGA PRO EUROPA consideră ca inadmisibilă coaliţia, īn cadrul comisiei parlamentare, dintre PSD, partid care susţine că este promotorul integrarii euro-atlantice a Romāniei, şi PRM, cunoscut pentru atitudinea sa constantă īn favoarea fostei securităţi şi a celor care au făcut poliţie politică.Artificiile administrative instrumentate pentru a eluda lipsa de cooperare a SRI şi a  reduce la tăcere pe acei membri ai Colegiului CNSAS, īn frunte cu Andrei Pleşu, Mircea Dinescu şi Horia Roman Patapievici, care doresc să se achite cu onestitate de mandatul īncredinţat, nu pot induce īn eroare nici opinia publică din Romānia, nici pe cea internaţională. Este clar pentru noi toţi că, īn paralel cu demagogia democraţiei, actuala guvernare este hotărītă să eludeze deconspirarea securităţii pentru a proteja persoane al căror trecut este compromiţător, iar īn acest scop este gata să colaboreze pīnă şi cu forţele extremiste.
    LIGA PRO EUROPA cere să se pună capăt ingerinţelor politice īn activitatea Colegiului CNSAS şi să se respecte conţinutul şi durata legală a mandatului membrilor săi.
Deblocarea activităţii Colegiului se poate face prin transferarea de īndată către CNSAS a arhivelor securităţii. Facem apel la cei şase membrii ai Colegiului CNSAS care au dovedit că ţin să-şi onoreze mandatul de deconspirare a securităţii, să nu cedeze la intimidări sau presiuni politice. Īntrega societate democratică a Romāniei este alături de ei, gata să īntreprindă toate demersurile necesare ca revocarea Colegiului CNSAS să nu fie pusă īn practică.
    Liga PRO EUROPA cere Comisiei Juridice a Parlamentului să se folosească de īntreaga sa influenţă pentru garantarea funcţionării actualului Colegiu al CNSAS pīnă la īncheierea mandatului său legal.
    LIGA PRO EUROPA se alătură societăţii civile şi sindicatelor care, īn aceste zile, protestează īmpotriva revocării Colegiului CNSAS şi īşi declară voinţa de a participa la toate acţiunile necesare pentru a proteja independenţa Colegiului CNSAS.
Īn numele Consiliului LPE,
Co-preşedintă, Smaranda Enache
Tārgu-Mureş, la 11 martie 2003