Gazeta Ligii PRO EUROPA Liga – 1-2 / 2003
Sumar:
pag. 1: Szokoly Elek: La peste un deceniu de la Revoluţie... pag. 2: Calendar – Naptįr pag. 3: Haller Istvįn: Rasism, imigrare, emigrare pag. 4: Colegiul Democraţiei / Demokrįcia Kollégiuma: Mai buni, mai īnţelepţi... / Jobbak, bölcsebbek... pag. 5: Academia Interculturală Transsylvania: O viziune... pag. 6-7: Scrisoare deschisă pag 8: Comunicate de presă pag 9: Concurs de proiecte pag 10-11: Molnįr Gusztįv: Az európai opció - Optiunea europeană pag 12: Noi intrări īn biblioteca LPE
Pagina 1 La peste un deceniu de la Revoluţie...
La peste un deceniu de la Revoluţie, mai ştie cineva pentru ce au murit
fraţii, surorile, părinţii sau copiii noştri? Sau la peste un deceniu
de la Revoluţie nu-şi mai pun această īntrebare decīt pe copiii,
părinţii, surorile şi fraţii... La peste un
deceniu de la Revoluţie, iată, de-abia prididim să ţinem şirul fără de
sfīrşit a tentativelor de īngrădire a libertăţilor fundamentale,
cucerite cu un preţ care nu va putea fi niciodată evaluat. O vreme
crezusem că singurul rezultat al Revoluţiei a fost cucerirea libertăţii
de expresie şi asociere. Eram īncă optimişti. Acum, pentru a ne feri de
indigestie, guvernanţii noştri democraţi se zbat să ne ocrotească de
excesele libertăţii. Vom putea fi non-guvernamentali numai cu voie de
la guvern şi vom putea să ne asociem īn partide numai dacă partea va fi
egală cu īntregul. Adică, dacă vom avea sprijinul īntregii naţiuni īn
jurul partidului. Aşa cum se cuvine – nu-i aşa – unui partid
serios. Jocul democratic nu este o joacă...
La
peste un deceniu de la Revoluţie, iată, tenorii naţional-comunismului
ceauşist, de la un Vadim Tudor la Adrian Păunescu, īn timp ce-şi
continuă instigările şi mai deşănţat decīt īnainte de ’89, ne dau note
la democraţie. La peste un deceniu de la
Revoluţie, poetul Mircea Dinescu, cel care anunţase lumii īntregi
victoria Revoluţiei, este pus să se explice īn faţa securiştilor care
īl ţineau sub obroc, de ce vrea să le vadă dosarele.
La peste un deceniu de la Revoluţie intrăm īn NATO sub ovaţiile
agenţilor secreţi care spionaseră pīnă de curīnd acelaşi NATO. Priboii
ne zīmbesc sfidător sub privirile īngăduitoare ale noilor lor colegi de
alianţă militară. Cică am intrat īn normalitate. La peste un deceniu
de la Revoluţie, săracii oprimaţi de ieri au devenit şi mai săracii
liberi de azi. Muncitorii au fost daţi afară din serviciu şi li s-a
spus să devină īntreprizători. Adică capitalişti. De ce n-or fi vrut să
fie? Īntreprinzătorilor li s-a spus să devină
clasă de mijloc, dar au fost acoperiţi de atītea taxe şi impozite,
īncīt cei care au plătit au ajuns clasă de jos, iar cei care nu –
baroni. Tertium non datur. Eşecul economiei socialiste de ieri se
perpetueză īn succesele economiei social-democrate de astăzi. Ecuaţia
se menţine. La peste un deceniu de la Revoluţie,
īn ţara care ocupă primul loc īn toate topurile la boli de mult
eradicate īn Europa, sistemul sanitar este demolat ştiinţific, sumele
imense plătite de contibuabilii oneşti pentru protecţia propriei lor
sănătăţi, sīnt deturnate din „raţiuni de stat” spre găurile negre ale
unei economii corupte, de un guvern care se autointitulează
social-democrat, iar bolnavii sīnt lăsaţi să moară liniştiţi. Or fi
ştind ei mai bine... La mai bine de un deceniu de
la Revoluţie, etnocraţia romānească suplineşte democraţia,
fundamentalismul religios īnlocuieşte iubirea celuilalt, preoţii
ortodocşi romāni īi afurisesc pe greco-catolicii romāni dacă īşi cer
īndărăt bisericile construite de bunicii şi părinţii lor, preoţii
romano-catolici din Moldova (mulţi dintre ei īnşişi ceangăi) īşi
afurisesc proprii enoriaşi dacă īndrăznesc să ceară slujba īn limba lor
maternă (maghiara), creştinii neoprotestanţi sīnt trataţi cu
suspiciunea cuvenită leproşilor şi de unii şi de alţii, SRI-ul continuă
să slujească cu mīndrie proletară ideologia naţional-comunistă a
predecesoarei sale, Funar este bine merci, prefectul de Mureş susţine
candidatura primarului actual din capitala judeţului, nu pentru că ar
fi bun, deştept şi frumos, ci pentru că e romān, UDMR-ul s-a
transformat pe neobservate din cea mai europeană formaţiune politică īn
„tovarăş de drum”, liberalii s-au transformat – vorba regretatului
Horia Rusu – īn „cafea cu năut”, un surogat de liberalism cu frişcă
naţională, singura scuză a „creştin-democraţilor” este că nu există,
foştii comunişti, deveniţi printr-o operaţie estetică social-democraţi,
sīnt invitaţi īn Internaţionala Socialistă, sub privirile uşor
stīnjenite ale social-democraţilor autentici, preşedintele Franţei
īmparte „legion d’honneur” celor mai lipsite de onoare personaje ale
vieţii politice romāneşti, preşedintele Bush preferă să privească
curcubeul dīmboviţean īn locul realităţilor dīmboviţene, Papa Ioan Paul
preferă să se īmbrăţişeze cu Teoctist-anticrist, decīt să aline
durerile propriilor enoriaşi, prea puţin numeroşi pentru a trage īn
balanţa proiectelor de dimensiuni universale...
La peste un deceniu de la Revoluţie, obosiţi de atīta bătaie la porţile
„Europei obosite” (ca să ne mai aflăm īn treabă), vă īntrebăm şi pe
voi, Voi, sufletele morţilor din decembrie ’89 care aţi murit de geaba:
ce mai faceţi?
(Sz.E.) Pagina 2
Calendar
11 ianuarie – Inamicii democraţiei – comunismul şi fascismul, curs la Colegiul Democraţiei. Lector: Mircea Suhăreanu.
17 ianuarie – Drepturile minorităţilor īn Romānia – istoric şi perspective, curs la Colegiul Democraţiei. Lector: Frunda György.
25 ianuarie – Funcţionarea şi organizarea Inspectoratului de Poliţie, curs la Colegiul Democraţiei. Lector Rus Pop Nicolae.
29 ianuarie
– Conferinţă de presă susţinută de Liga Pro Europa cu tema:
priorităţile LPE pentru anul 2003, Campania SOS Sighişoara – un succes
civic, libertatea de expresie şi libertatea de liberă asociere – īn
pericol.
31 ianuarie – Conferinţă de presă Grupului Provincia la Cluj. Din partea LPE a participat Smaranda Enache şi Szokoly Elek.
31 ianuarie - 4 februarie –
Effective Participation of Minorities. Cases from Middle and Eastern
Europe, conferinţă organizată de Justitia et Pax şi Cordaid din Olanda
la Budapesta. Din partea LPE a participat Smaranda Enache.
12 februarie
– Īntīlnire de lucru la Biroul de Informare al Ambasadei Statelor Unite
ale Americii la Cluj. Din partea LPE a participat Smaranda Enache şi
Szokoly Elek.
15 februarie – Regimul comunist – sistemul torţionar, curs la Colegiul Democraţiei. Lector: Szokoly Elek.
21-22 februarie – Vizită a reprezentanţilor Centrelor de Pluralism din Caucaz la Sighişoara şi Tīrgu-Mureş.
22 februarie
– Transilvania – spaţiu multicultural, multilingvistic şi
multiconfesional, curs la Colegiul Democraţiei. Lector Spielmann Mihįly.
25 februarie
– Conferinţă de presă susţinută de LPE cu temele: Comasarea unor şcoli
din Tārgu-Mureş; Ministerul Educaţiei Naţionale introduce pedepse
penale pentru părinţi; Noua Lege a Partidelor Politice continuă să
īncalce Constituţia; Prevederi ale Ministerului Finanţelor care īncalcă
drepturile companiilor private (Ordonanţa 7/2001); Ordonanţa 37/2003
consfinţeşte ingerinţa Guvernului īn viaţa asociativă; Scrisoarea
deschisă a Organizaţiilor Neguvernamentale adresată Ministrului
Mediului, Petru Lificiu.
27 februarie – Adunarea Generală anuală a Filialei Satu Mare a Ligii Pro Europa.
26 februarie – 1 martie
– Comunitatea maghiară din Transilvania. Sesiunea a doua a
Academiei Interculturale Transsylvania la Cluj şi Şumuleu Ciuc.
Pagina 3,4
Rasism, imigrare, emigrare
Īn anul 1991, publicīnd un articol īn revista Beszélő din Ungaria
referitor la acţiunile antirome, am avut onoarea de a purta o discuţie
cu Jįnos Kis, redactorul şef al revistei. Īn articolul respectiv
analizasem motivele rasismului īndreptat īmpotriva romilor din Romānia.
Jįnos Kis era de părere că orice rasism este de domeniul iraţionalului
(frica de celălat, de necunoscut, bazată pe stereotipii ancestrale). Nu
am renunţat nici atunci, şi nici peste zece ani la ideile mele:
consider că rasismul poate avea şi o explicaţie raţională.
Nu neg existenţa unui rasism iraţional. Acesta se manifestă, spre
exemplu, īmpotriva evreilor din Romānia, care atacă — īn lipsă de
subiecţi — cimitire, sinagogi părăsite, memoria unei comunităţi cīndva
īnfloritoare. Incontestabil, există o frică iraţională şi faţă de romi,
dar rasismul īndreptat īmpotriva lor este fundamentat şi pe evenimente
individuale trăite (poate chiar de repetate ori), care au fost, īn mod
injust, generalizate asupra īntregii comunităţi. Īn continuare, voi
analiza o parte a elementelor raţionale sau aparent raţionale (cele
legate de imigrare şi emigrare) ale rasismului (prin rasism īnţeleg, īn
conformitate cu prevederile Convenţiei internaţionale privind
eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială, art. 1, „orice
deosebire, excludere, restricţie sau preferinţă īntemeiată pe rasă,
culoare, ascendenţă sau origine naţională sau etnică”). Şi nu
īntīmplător. Rasismul din ţările cu o economie puternică se īndreaptă,
īn principal, īmpotriva grupurilor de imigranţi (cu acest tip de
rasism, īncetul cu īncetul, se vor confrunta şi ţările din Europa de
Est, situaţia lor economică fiind relativ mai bună.). Este de īnţeles:
oamenii se tem că situaţia lor economică favorabilă, creată prin munca
şi sudoarea strămoşilor lor, este periclitată de nişte noi-veniţi, care
vor să beneficieze de bunăstare, fără să fi participat la crearea ei.
De la Le Pen pīnă la Jörg Heider, această ideologie are priză la mase
şi aduce voturi considerabile celor care le promovează. Dar...
Aceleaşi ţări care acum īncearcă să oprească năvălirea unor grupuri de
persoane din lumea a treia, dispuneau, nu demult, de un vast imperiu,
care se īntindea asupra acestei lumi. Intenţiile imperiilor nu au fost
caritative. S-a luat tot ce s-a putut lua. Era o altă epocă istorică,
īn care valorile şi idealurile frumoase ale respectului reciproc,
democraţiei, drepturilor omului nu formau principiile de bază ale
societăţii umane. Transmiterea culturii şi civilizaţiei europene a avut
efecte pozitive (īmbunătăţirea condiţiilor de viaţă), dar şi efecte
dezastruoase asupra culturilor locale. Acum ne pare rău că am pierdut,
spre exemplu, scrierea mayaşă, distrugerea fiind irecuperabilă. Dar să
nu uităm nici de sclavagism, de efectele acestui regim. Deşi britanicul
de astăzi nu poartă nici o vină pentru sărăcia actuală din Bangladeş –
dar atunci să admitem şi că nu are nici merite pentru „moştenirea
norocoasă” –, acest britanic ar trebui să fie, dacă nu indulgent şi
prea permisiv, măcar conştient de faptul că bunăstarea lui se
datorează, parţial, pauperizării altora īn momentul īn care persoane
din statul respectiv īncearcă să pornească o viaţă nouă īn Marea
Britanie. E simplu să spui „noi rămīnem acasă, şi voi să rămīneţi”,
după ce o populaţie a avut de suferit īn urma invaziei ce a durat mai
multe secole. Soluţia, normal, nu este de a deschide larg porţile
pentru imigranţi. Ea aşteaptă să fie găsită şi aplicată.
Există īnsă şi imigranţi primiţi cu braţele dechise. Ei se regăsesc, cu
precădere, īn echipele de fotbal sau de atletism ale ţărilor „bogate”.
Mīndria danezilor īn atletism nu este un blond īnalt, cu ochi albaştri,
urmaş al vikingilor, ci un alergător provenind din Kenya. Cīnd mai
alerga, īn urmă cu cīţiva ani, era un adevărat erou naţional, cu care
danezii se puteau mīndri, aducīnd aurul olimpic, probabil primul īn
atletism, ţării lor. Dacă ar fi sosit īn Danemarca cu intenţia să
devină taximetrist, primirea ar fi fost alta, iar timpul de aşteptare
s-ar fi prelungit la nesfīrşit. Acum trei ani
Germania a anunţat, oficial, dorinţa de a angaja 8000 de informaticieni
din lumea a treia. Interesul superior al Germaniei era prioritar, fiind
nevoie de un flux important de specialişti īntr-un domeniu de maximă
importanţă şi īn care şcoala autohtonă a dat greş (cunoştinţele
specialiştilor germani sīnt prea specifice, nu se pot adapta la noile
necesităţi). Majoritatea informaticienilor angajaţi au provenit
din India... Un aspect al problemei este
imigrarea care provoacă sentimente rasiste īn ţara gazdă (īn situaţia
īn care e vorba de un strungar mai competitiv pe piaţa muncii decīt
strungarul autohton şi nu de un sportiv care aduce glorii), un alt
aspect este cel al emigraţiei, care provoacă sentimente rasiste īn ţara
de provenienţă. Cetăţenii din Kenya, văzīndu-şi compatriotul cumpărat,
aveau, probabil, cīteva lucruri de reproşat — īn spririt naţionalist —
danezilor aflaţi īn sărbătoare. Emigrarea lasă
goluri greu de umplut. Tinerii educaţi pe cheltuiala statului, părăsind
ţara-mamă, incapabilă de a le răsplăti capacităţile conform meritelor
şi pretenţiilor, nu pot fi īnlocuiţi cu alţi tineri la fel de
talentaţi. Pleacă exact cei care pot scoate ţara lor din mizerie, şi ei
pleacă să creeze bunăstarea altora (şi a lor personală, bineīnţeles).
Cei rămaşi acasă (refuzaţi la imigrare) rămīn cu sentimente rasiste
faţă de cetăţenii statelor care le atrag talentele, diminuīnd şansele
unui viitor mai bun. Nici relaţia dintre
diferitele grupuri de imigranţi nu este lipsită de sentimente rasiste.
Există tensiuni īntre cei care au imigrat mai devreme şi cei dornici de
imigrare. Dovada cea mai elocventă este faptul că liderul unei
formaţiunii politice din Olanda (considerat de extremă dreapta pentru
că luptă īmpotriva imigrării) s-a născut īn Mali... Dar există
sentimente rasiste şi īntre diferitele comunităţi de emigranţi.
Aflīndu-mă īn Londra cu un grup din Romānia, mai multe persoane
făcuseră afirmaţii maliţioase: ce caută atīţia „negrotei” şi „ţigani”
(referire la cei de origine indiană) īn Anglia? La intervenţia mea că
poate există tot atīţia romāni, dar ei nu se observă īn mulţime, am
fost mustrat: ei īşi au locul īn Londra, aparţinīnd culturii europene.
Argumentaţii similare am auzit şi de la emigranţi romāni. Cīnd am
amintit faptul că cei de origine africană au fost aduşi cu forţa, ca
sclavi, iar indienii fuseseră pīnă de curīnd cetăţeni ai Imperiului
Britanic, şi astfel au mult mai multe conexiuni cu Londra decīt cei
care vin de pe malurile Dīmboviţei, colegii mei şi-au dat seama că sīnt
pierdut irecuperabil pentru cauza superiorităţii albilor, ferindu-mă
apoi de declaraţii similare. O problemă aparte,
care nu īşi are baza īn frica de a pierde o supremaţie economică, o
reprezintă diferenţele culturale existente īntre autohtoni şi
imigranţi. Această diferenţă culturală nu este identică cu diferenţa
dintre comunităţile etnice dintr-o ţară, comunităţi care, de-a lungul
timpului, au īnvăţat, mai bine sau mai rău, să coexiste, s-au adaptat
reciproc unele la altele. Există comunităţi care
caută să se asimileze. Deja după o generaţie, cel mult două, singurele
diferenţe care se mai pot observa sīnt de domeniul fizionomiei. Există
īnsă comunităţi care ţin la cultura lor. Şi această cultură poate fi
compatibilă cu cea a ţării gazdă (cum ar fi cea a chinezilor din SUA –
deşi diferenţele sīnt semnificative, nici o practică confucianistă,
taoistă sau budistă nu trezeşte antipatii) sau poate fi mai puţin
compatibilă. Această din urmă categorie este sursă de manifestări
rasiste. Spre exemplu, francezii care trebuie să suporte consecinţele
tăierii mieilor īn stil musulman īşi formează o părere despre această
practică „barbară”. Īn mod similar, se nasc resentimente īn părinţii de
religie musulmană, de tradiţie ortodoxă, ale căror fete trebuie să
īnveţe īn aceeaşi clasă cu băieţii. Imigranţii, de multe ori, doresc să
beneficieze de avantajele economice ale ţărilor gazdă, fără să accepte
sistemul lor de valori. Dacă īn cazul politicii de a accepta doar unele
categorii de imigranţi (cum ar fi sportivii sau informaticienii) rămīn
largi spaţii pentru critici, dorinţa ţării gazdă privind acceptarea
sistemului de valori şi de noii cetăţeni este perfect legitimă.
Īn cazul extrem al teroriştilor islamişti, ei se folosesc de protecţia
oferită de respectarea drepturilor omului īn scopul de a lupta
īmpotriva lui. * * * Chiar dacă există o
explicaţie raţională pentru formarea rasismului, această explicaţie nu
disculpă sentimentele rasiste. Din contră: considerīnd rasismul un
fenomen iraţional, similar agorafobiei sau arahnofobiei, rasistul este
catalogat drept un bolnav care necesită īngrijire medicală. Rasistul
motivat să-şi construiască o ideologie a superiorităţii pentru a
īnlătura o posibilă concurenţă, pentru a ascunde incompetenţa lui
profesională, pentru a īmpinge alte persoane īntr-o situaţie
inferioară, este īnsă culpabil.
Haller Istvįn
Pagina 4 Mai buni, mai īnţelepţi..
„Trebuie
să trăieşti cu o lume dată, nu cu o lume dorită”, un sfat pe care l-am
primit nu demult. Īnsă nimeni nu spune că nu poţi īncerca să transformi
lumea dată īn lumea pe care o doreşti. Acesta a fost unul din motivele
pentru care m-am īnscris īn Colegiul Democraţiei: doresc să trăiesc
īntr-o lume mai bună, cel puţin să īncerc să o fac mai bună, şi ştiu că
voi īnvăţa tot ceea ce trebuie să fac pentru a-mi īndeplini dorinţa,
aici la Colegiu. „Viaţa trebuie īnţeleasă privind
īnapoi, dar trebuie trăită privind īnainte.”Am urmat şi noi acest sfat,
cīnd după o scurtă vacanţă, am participat cu forţe proaspete (īnceputul
lui ianuarie) la un curs intitulat „Inamicii democraţiei – comunismul
şi fascismul”. Īmpreună cu domnul Mircea Suhăreanu am pătruns īn
istorie, aflīnd despre regimurile aspre ale trecutului. Am īnvăţat
atunci că nu putem īnainta dacă nu cunoaştem ororile trecutului, pentru
a face tot posibilul să nu se repete. Īntr-o altă īntīlnire am discutat
despre drepturile minorităţilor īn Romānia, cu domnul senator Frunda
György. La această īntīlnire s-a făcut referire şi la aderarea Romāniei
la Uniunea Europeană şi la NATO. S-a ţinut de asemenea un curs
despre funcţionarea şi organizarea Inspectoratului de Poliţie, la care
ne-a vorbit domnul comisar şef Rus-Pop Nicolae. La sfărţitul lunii
ianuarie am fost să „vizionăm” un caz de omucidere la Judecătoria
Tg-Mureş. Aici domnul judecător Horaţiu Dumbravă ne-a prezentat sala de
judecată şi rolul fiecărei persoane din aceea sală Luna
februarie a debutat cu un curs despre sistemele electorale din Romānia
şi din Europa, unde domnişoara Iulia Manolache de la Asociaţia Pro
Democraţia, ne-a prezentat īn ce constă şi cum funcţionează un asemenea
sistem, şi chiar şi cum trebuie să votăm. A urmat un curs despre
regimul comunist, prezentat de domnul Szokoly Elek, care ne-a povestit
despre experienţa personală ca deţinut politic. Īn urma acestui curs am
rămas uimiţi cu toţii, pentru că am aflat lucruri pe care nu multă lume
le ştie, īn special despre infernul trăit de un deţinut politic. După o
săptămīnă a urmat cursul despre Transilvania, ca spaţiu multicultural,
multilingvistic şi multiconfesional, un curs susţinut de domnul
Spielmann Mihįly. La această ediţie a Colegiului avem
două noi ateliere de lucru: unul legat de formarea de lideri, iar
celălalt referitor la apărarea drepturilor omului. Aşadar, ne-am
īmpărţit īn două grupuri şi am participat la acest(e) prim curs:
„Exprimarea personalităţii prin limbajul corpului”, susţinut de
doamna Fülöp Emese, precum şi cursul despre „Introducere īn
filozofia drepturilor omului”, susţinut de doamna Smaranda Enache şi
domnul Haller Istvįn. Luna februarie s-a terminat cu un
curs despre conferinţele de presă. Aici doamna Kovįcs Gyöngyvér ne-a
spus īn ce constă o astfel de conferinţă, ce trebuie pregătit şi cum,
pentru că cine ştie, poate īntr-o zi vom organiza şi noi o conferinţă
de presă. Toate cursurile au o tematică interesantă, şi toate ne vor
ajuta īn viaţă, ne vor ajuta să devenim mai buni, mai īnţelepţi.
„Caracterul este ca un copac, iar reputaţia ca umbra acestuia. Umbra
este ceea ce credem despre el, copacul este realitatea.” (Abraham
Lincoln)
Cziriék Andreea Pagina 5
O viziune...
…Şi nu este vorba despre o viziune dintr-acelea paranormale, ci despre
un mod de a vedea a doua sesiune a Academiei Interculturale
Transsylvania. Primul lucru care īmi vine īn
minte să-l spun despre aceasta a doua sesiune este ca a fost cu totul
altfel decīt prima. Fiind cazaţi īntr-un oraş mai
mare, Cluj, a fost mult mai uşor să evadăm şi să vizităm cīte ceva din
oraş. Frigul a fost cel care īnsă ne-a făcut să stăm mai mult īnăuntru,
şi să nu ne putem bucura pe deplin de frumuşeţile lui. Chestii pe care
le-aş recomandă īn cazul īn care ajungeţi prin Cluj sīnt: Bulgakov, un
bar īn care poţi să bei o bere īn timp ce răsfoieşti o carte, pe care
ulterior mai poţi să o şi cumperi, Ernesto, un alt bar, īn care este
permis „bui-bui” (dacă cineva află sau ştie ce īnseamnă, vă rog
trimiteţi-mi şi mie, la ancanegoescu@ yahoo.com), priveliştea oraşului
de pe Cetăţuie, care te face să crezi că īntreg Clujul īţi este la
picioare, biserica romano-catolică de acolo, Casa Tranzit, un loc īn
care se cīntă şi se dansează maghiar, şi cam atīt am reuşit eu să
descopăr din cauze scoase īn evidenţă mai sus. Şi bineīnţeles, să nu
uit a ţine ochii larg deschişi la fiecare casă, cel puţin la cele din
centru, pentru că fiecare din ele este o mică bucăţică de istorie.
Cursurile au fost ca de obicei, foarte multe şi cuprinzătoare. Cele
care m-au impresionat pe mine īn mod special au fost cel de muzică
maghiară, prin care am putut să īmi dau seama puţin de temperamentul
maghiarilor din Transilvania, cel despre diferenţele dintre maghiari şi
romāni, pe care poate o să-l dezvolt puţin pe parcursul acestei
relatări, mica povestire despre Bethlen Kata (!), cursul de limba
maghiară īn care mi-am dat seama cīt de mult face a fi născut ştiind o
altă limbă, mai ales atīt de grea ca maghiară, cele despre secui şi
despre armeni, descrierile tipurilor culturilor religioase ale
maghiarilor din Transilvania… şi bineīnţeles că mai uit şi alte cursuri
interesante. Ziceam că o să descriu cursul ţinut
despre diferenţele romān-maghiar din perspectiva tipologiei culturale.
Motivul acestei descrieri este că dl. Szilįgyi Sįndor a reuşit să
scoată īn evidenţă ceva foarte normal, obişnuit, īnsă care nu a fost
poate niciodată cu adevărat conştientizat. Cursul a fost structurat īn
două părţi: prima, īn care au fost date două exemple, unul din perioada
īn care a stat īn Bucureşti, şi unul dintr-o scurtă interacţiune cu
populaţia Stockholmului; īn a doua parte au fost făcute discuţii pe
cele două exemple, scoţīnd īn evidenţă concluziile acestora.
Pentru a nu ocupa prea mult spaţiu, am să scriu direct concluziile
acestui curs: romānii şi persoanele din popoarele balcanice īn general,
şi bucureştenii īn mod special, sīnt foarte preocupaţi īn viaţa lor
personală de crearea de relaţii īntre ei şi oamenii care īi īnconjoară,
problemele de zi cu zi fiind rezolvate de cele mai multe ori chiar cu
ajutorul acestor oameni cu care ei īşi crează relaţii. Maghiarii,
germanii, şi īn general persoanele care fac parte din popoare cu o altă
cultură decīt cea balcanică, au drept scop rezolvarea problemelor cu
care se confruntă īn fiecare zi, fără a acorda atenţie prea mare
oamenilor cu care interacţionează īn rezolvarea lor.
Rezolvarea problemelor cu ajutorul relaţiilor nu este sub nici o formă
ceva nou, mai ales cīnd locuieşti īntr-o zonă īn care, indiferent ce
problemă ai, poţi să dai un telefon şi să existe cineva care, dacă nu
poate direct să o rezolve, ştie pe cineva care ştie pe cineva,
care… pīnă la urmă īţi rezolva problema.
Partea īnsă cu oamenii care, dacă se deschide la 9.00 şi sīnt acolo
īnainte, nu īţi dau nici un răspuns īn afară de „se deschide la 9.00”,
care la 9.00 şi nici un minut īn plus sau īn minus deschid, care īţi
oferă informaţiile necesare īn cel mai scurt timp şi trec mai departe,
fără a se implica deloc, este oarecum nouă, deşi foarte normală. Totul
ţine pīnă la urmă de obişnuinţă. Tot o concluzie
a acestui curs a fost acea că legături īntre cele două contexte
culturale nu prea există, adică, cu alte cuvinte, posibilităţi de
īnţelegere īntre oamenii aparţinīnd celor două culturi sīnt cam puţine,
dacă nu inexistente. Ceea ce nu este deloc īncurajator, īn ideea īn
care ne dorim să ne cunoaştem şi să ne īnţelegem, īnsă mai ales ne
dorim să creem punţi de comunicare īntre noi. Asta este o dilemă pe care am adus-o după mine de la modulul maghiar. Īn cazul īn care o să reuşesc să o clarific, promit să scriu despre acest lucru. Pīnă atunci īnsă cam atīt.
Anca Negoescu
După experienţa plăcută dobīndită cu ocazia modulului german, ţinut la
Cisnădioara, ne-am adunat din nou pentru a ne īmbogăţi cunoştinţele
despre cultura maghiară. A fost un gest unic şi demn de admiraţie că
marea parte al acestui modul s-a ţinut la Cluj Napoca.
Am avut parte de referenţi renumiţi şi importanţi pentru comunitatea
maghiară, care s-au străduit să avem parte de cursuri cīt mai
interesante şi totodată să īnvăţăm cīt mai mult din ele…şi noi ne-am
ridicat la aşteptările lor. Printre aceşti
referenţi se numără Szabó Ödön, Ungvįry Zrķnyi Imre, Horvįth Andor,
Szilįgyi N. Sįndor, Mircea Suhăreanu, Horvįth Istvįn, Rįduly Róbert,
Haller Istvįn. Cu ajutorul lor am ajuns mai aproape de comunitatea
maghiară prin diferite unghiuri: istorie, cultură, viaţa spirituală,
limba şi literatura, filozofie, muzică. Am avut parte şi de o
excursie īn zona reprezentativă maghiară, pe traseul Cluj, Tīrgu-Mureş,
Corund, Miercurea Ciuc, Şumuleu Ciuc. Cu această ocazie am avut şansa
ca să vedem īn Corund, cu ochii proprii, ce īnseamnă folclorul şi
etnografia maghiară. Nu-mi dau seama ce formulă
se aplică pentru crearea atmosferei īn timpul acestor săptămīni, īnsă
ştiu că are un efect extrem de bun şi energizant. Avem posibilitatea să
ne expunem părerile, nedumeririle, īntrebările oricīt de eronate ni
s-ar părea acestea. Consider că trebuie să profităm cīt mai mult, pīnă
cīnd putem de generozitatea prin care ni se oferă informaţiile
cele mai recente, īntr-un cadru atīt profesional, cīt şi familial.
Avem parte de o experienţă ce ne va īnsoţi pe drumul vieţii, poate
chiar ne va schimba viaţa sau chiar pe noi īnşine. Profităm din plin de
şansa dată, īntr-un cadru īn care a profita īnseamnă a-ţi īndeplini
datoria.
Fodor Tünde
Pagina 6-7 Scrisoare deschisă
Domnului Ministru Petru Lificiu, Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului
Domnule Ministru,
Īn ultimele apariţii televizate ale dumneavoastră - la emisiunea „Piaţa
şi banii” difuzată pe TVR1, joi 23 ianuarie 2003, precum şi la
emisiunea „Alo, Florin” a postului Tele7 ABC , difuzată marţi, 28
ianuarie 2003, am observat o preocupare constantă de a denigra sectorul
ONG-urilor de mediu din ţara noastră. Astfel, aţi afirmat că ONG-urile
de mediu care se opun proiectului companiei RMGC de exploatare a
zăcămāntului de aur la Roşia Montană sunt „emoţionale” şi „isterice”.
Prin această scrisoare deschisă, răspundem acestor afirmaţii
jignitoare, lansate īn faţa opiniei publice, precizānd următoarele:
1. Nu ne surprinde această atitudine a dumneavoastră, ca reprezentant
de rang īnalt al guvernului actual, relativ la cei care īşi exprimă
deschis opoziţia faţă de ideile dumneavoastră. sau interesele apărate
de dumneavoastră. O astfel de atitudine este, din păcate, paradigmatică
pentru foarte mulţi din politicienii acestei ţări care, propulsaţi īn
funcţii de decizie, descoperă că au căpătat odată cu funcţia respectivă
şi capacităţi intelectuale şi profesionale ieşite din comun, ce īi
plasează īntr-o poziţie de superioritate incontestabilă şi le dă
dreptul să trateze cu dispreţ organizaţiile şi persoanele care
activează “undeva mai jos” īn respectivul domeniu de activitate.
2. Ne surprinde īnsă inconsecvenţa dvs., caracterizată prin coexistenţa
mentalităţii anacronice ierarhic-birocrate (de tipul “cine nu e cu noi,
este īmpotriva noastră”), cu cea denotānd promovarea formei fără fond,
pe care dumneavoastră o asimilaţi cu procesul de integrare europeană a
Romāniei. Astfel, īn timp ce īn faţa opiniei publice interne calificaţi
ONG-urile de mediu care militează pentru aplicarea principiului
precauţiei īn luarea deciziilor īn cazul proiectului Roşia Montană, ca
fiind „emoţionale” şi „isterice”, reprezentanţi de vārf ai MAPM -
trimişi de dumneavoastră - afirmă la Conferinţa părţilor semnatare ale
Convenţiei de la Aarhus de la Lucca, Italia, 2002, că īn Romānia
această Convenţie “īşi īndeplineşte obiectivele prin susţinerea unui
parteneriat, īn domeniul protecţiei mediului, īntre cetăţeni şi guverne
[...]. Atāt Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului, cāt şi cetăţenii,
au acelaşi interes de a proteja mediul, īn cadrul procesului
dezvoltării durabile.” Afirmaţii similare, care descriu īn imagini
frumoase acceptarea de către ministerul mediului din Romānia a
legăturilor dintre democraţie şi protecţia mediului, se regăsesc īn
majoritatea documentelor strategice elaborate sau adoptate de MAPM,
precum Documentul de poziţie faţă de capitolul 22 şi Raportul naţional
pentru Summitul de la Johannesburg. 3.
Semnificativ pentru tipul de mentalitate descris mai sus ni se pare
următorul pasaj din proiectul „Romānia Curată”: „MAPM doreşte ca
Romānia curată să constituie un exemplu pozitiv de colaborare īntre
autorităţile administraţiei publice centrale şi locale şi societatea
civilă, pentru ca īn final să se poată oferi o imagine favorabilă
ţărilor membre din UE...”. 4. Nefiindu-ne clar
care este totuşi atitudinea reală a MAPM condus momentan de
dumneavoastră faţă de principiile şi valorile susţinute pe plan extern,
dar īncălcate fără scrupule pe plan intern, noi, ONG-urile semnatare
ale acestei scrisori, care luptăm pentru o Romānie curată nu ca să
prezentăm o imagine favorabilă ţărilor din UE, ci pentru a oferi o
viaţă mai bună cetăţenilor acestei ţări, vă (re)aducem la cunoştiinţă
mesajul lansat la reuniunea prefecţilor de la Cluj, īn ianuarie 2003,
de către şeful dumneavoastră de guvern şi partid, domnul prim-ministru
Adrian Năstase: integrarea īn Uniunea Europeană trebuie să īnceteze a
mai fi un exerciţiu de imagine externă şi trebuie să devină un efort
susţinut al politicii interne, astfel īncāt toate deciziile luate la
nivel local să fie conforme cu Directivele Comisiei Europene.
5. Īn legătură cu subiectul Roşia Montană, dorim să vă subliniem
următoarele aspecte, aparent necunoscute sau uitate de dumneavoastră:
• ministerul pe care īl conduceţi īn virtutea unui mandat popular
trebuie: a) să creeze cadrul organizatoric care să permită accesul la
informaţie şi participarea la deciziile privind mediul (Legea
Protecţiei Mediului 137/ 95); b) să recunoască şi să susţină
asociaţiile, organizaţiile sau grupurile care promovează protecţia
mediului (Legea 86/2000 privind ratificarea Convenţiei privind accesul
la informaţie, participarea publicului la luarea deciziilor şi accesul
la justiţie īn probleme de mediu); c) să stabilească procedurile pentru
participare publică ce vor permite publicului să īnainteze īn scris
sau, cānd este cazul la o audiere publică ori un sondaj cu
solicitantul, orice comentarii, informaţii, analize sau opinii
considerate relevante pentru activitatea propusă (Legea 86/2000);
• īnainte de a ne exprima poziţia faţă de subiectul Roşia Montană, noi,
ONG-urile semnatare, am consultat experţi naţionali şi internaţionali
īn domenii precum minerit, protecţia mediului, protecţie socială,
drepturile omului, pentru a avea o imagine cāt mai obiectivă şi
completă asupra unuia dintre cele mai dezastruoase proiecte de
investiţii din Europa timpurilor noastre. Prin caracterizarea de
„emoţionale” şi „isterice” făcută nouă, să īnţelegem domnule ministru
că, de fapt negaţi expertiza acestor specialişti? Īn acelaşi context,
vă solicităm domnule ministru, să ne spuneţi cum a fost alcătuită
echipa de experţi evaluatori independenţi, pe care aţi promis-o pentru
realizarea studiului de impact şi care sunt rezultatele acestei echipe.
Răspunsurile dumneavoastră, care suntem siguri că ne vor fi furnizate
cu amabilitate şi profesionalism, ne vor ajuta să īnţelegem logica
afirmaţiilor pe care le faceţi īn prezent, cum că proiectul RMGC va
obţine acordul de mediu (?).
6. Īn legătură
cu caracterul „emoţional” al atitudinii noastre, vă asigurăm că ne
asumăm cu māndrie emoţiile manifestate īn legătură cu subiectul Roşia
Montană. Da, domnule ministru, faţă de tot ceea ce īnseamnă realitatea
romānească, prea des gāndită pe baza unor calcule reci şi cinice ale
politicienilor şi investitorilor puşi pe căpătuială, vom recunoaşte că
suntem “emoţionali”; suntem emoţionali, fiindcă, trăitori īn lumea
reală din afara birourilor şi limuzinelor luxoase, cunoaştem cu
adevărat realitatea tristă a majorităţii comunităţilor locale din ţara
noastră, inclusiv cea de la Roşia Montană, şi īncercăm să promovăm
soluţii durabile pentru dezvoltarea economică şi socială a lor, prin
care viitorul comun să nu fie sacrificat de dragul unor interese pe
termen scurt ale unor grupuri obscure. 7. Nu
numai noi, organizaţiile non-profit, dar şi diversele cercuri de
clienţi politici şi economici din jurul proiectului RMGC, ca şi
dumneavoastră, care se pare că aţi impus īn MAPM o viziune managerială
pragmatică similară celei prezente īn sectorul profit, ar trebui să
ştiţi că emoţiile oamenilor din Roşia Montană nu trebuie şi nu pot fi
cumpărate sau manipulate, şi cu atāt mai mult nu pot fi reprimate. Mai
mult, ar trebui să vă asumaţi răspunderea pentru felul cum emoţiile
acestei comunităţi, precum nesiguranţa, depresia, frustrarea, mānia şi
poate chiar isteria, vor izbucni īn condiţiile argumentate deja, ale
colapsului ecologic şi social al īntregii zone, īntr-un orizont de timp
de cāţiva ani. 8. Afirmānd interesul asigurării
unui mediu curat şi sănătos pentru cetăţenii patriei, din prezent şi
viitor, noi, ONG-urile de mediu din Romānia, semnatare ale acestei
scrisori, ne exprimăm īncă o dată dorinţa de a stabili relaţii
constructive reale cu ministerul pe care īl conduceţi, cu toate
autorităţile de resort din subordinea sa. Păstrāndu-ne integritatea
morală, şi atitudinea critică, suntem gata să promovăm exemplele şi
acţiunile pozitive ale dumneavoastră de punere īn practică a
principiilor strategice moderne dezvoltate īn politicile de mediu la
nivel european şi internaţional. Īn acelaşi timp
afirmăm cu tărie că, īn spiritul unui parteneriat real şi constructiv,
benefic nu numai pentru instituţiile şi organizaţiile pe care le
reprezentăm, dar īn primul rīnd pentru interesele celor pe care, din
diversele noastre poziţii, le reprezentăm, este esenţial ca dvs. să
clarificaţi sensul afirmaţiilor incriminate de noi şi să īntreprindeţi
măsurile necesare pentru a īnlătura neīncrederea pe care ele au
generat-o, de preferat tot īn mod public. Īn ceea ce priveşte
Roşia Montană, vă solicităm convocarea unui grup operativ mixt
MAPM - ONG - consultanţi independenţi, care să abordeze īntr-o manieră
eficientă şi transparentă subiectul emiterii acordului de mediu pentru
proiectul de investiţii. Cu speranţa că, dincolo
de “emoţiile“ manifestate īn această scrisoare, veţi īnţelege sensul
profund şi responsabil al luării noastre de poziţie,
Semnează:
Asociaţia Ecologistă Floarea de Colţ (Cluj Napoca), Asociaţia pentru
Protecţia Mediului şi a Naturii Rhododendron (Tīrgu-Mureş), Asociaţia
Promovării Studiilor Libere (Brăila), Asociaţia Romānă a Iubitorilor
Naturii (ARIN, Brăila), CETM Albamont (Alba Iulia), Clubul de Speologie
şi Ecologie Amonit (Piatra Neamţ), Clubul Piatra Altarului (Cluj),
Consiliul Local al Tinerilor (Brăila), ECO-ALPEX 024 (Brăila), ECOSILVA
RETEZAT (Hunedoara), Focus Eco Center (Tīrgu-Mureş), Fundaţia ECOTOP
(Oradea), Fundaţia pentru Parteneriat (Miercurea-Ciuc), Liga Pro Europa
(Tīrgu-Mureş), MAMA TERRA/For Mother Earth-Romania (Bucureşti), Mare
Nostrum (Constanţa), Organizaţia Ecologică ECOSENS (Bucureşti), Pro
Biciclo Urbo (Tīrgu-Mureş), Asociaţia Sighişoara Durabilă (Sighişoara),
Societatea Ornitologică Romānă (Cluj), TERRA Mileniul III (Bucureşti).
7 februarie 2003
Pagina 7 Comunicate de presă
1. Guvernul restricţionează libertatea de asociere
Pagina 8 CONFERINŢĂ DE PRESĂ 25 februarie 2003
Comasarea unor şcoli din Tīrgu-Mureş
Īn
timp ce īn municipiul Tīrgu-Mureş există şcoli (ex. Gimnaziul de Stat
Mihai Viteazul) īn care educaţia se defăşoară īn trei schimburi, cu ore
de predare şi pauze scurtate, alte şcoli, cu un număr mai redus de
elevi, se tem de posibilitatea desfiinţării lor. LPE a primit un
memoriu din partea Şcolii Generale nr. 11, prin care cadrele didactice
īşi expun temerea faţă de intenţiile de „comasare” ale Inspectoratului
Şcolar Judeţean. Īntrucīt unul dintre drepturile elementare ale
copilului se referă la dreptul la educaţie, la o educaţie de calitate,
ce nu se poate oferi pe bandă rulantă, īn trei schimburi, considerăm că
soluţia optimă nu este desfiinţarea unor şcoli, ci utilizarea optimă a
celor existente. Prin asigurarea transportului special al copiilor din
cartierele cu un număr ridicat de copii (ex. cartierul Tudor) către
şcolile cu un număr scăzut de elevi (ex. Şcoala Generală nr. 11),
problema suprapopulării şi subpopulării şcolilor generale ar găsi o
soluţie care respectă interesul elevilor, singurul ce poate fi luat īn
calcul.
Ministerul Educaţiei şi Cercetării introduce pedepse penale pentru părinţi?
Ministerul
Educaţiei şi Cercetării elaborează o nouă legislaţie īn domeniul
educaţiei preuniversitare prin care se doreşte, conform unor
informaţii, introducerea pedepselor penale īmpotriva părinţilor care nu
īşi trimit copiii la şcoală de la vīrsta de 6 ani. Actuala Lege a
īnvăţămīntului, Legea nr. 151 din 1999, prevede o amendă pentru
părinţii care nu asigură frecvenţa şcolară a copiilor lor, dar această
amendă este de natură contravenţională. Pīnă acum contravenţiile nu se
aplicau părinţilor care se aflau, din motive materiale, īn
imposibilitatea de a trimite copiii la şcoală. Introducerea de
amenzi penale ar fi contraproductivă. Īn loc de metode coercitive, ar
fi mult mai util să se pună īn practică strategii sociale de srijinire
a familiilor nevoiaşe.
Noua Lege a partidelor politice continuă să īncalce Constituţia
Īn
ciuda campaniei organizaţiilor neguvernamentale de drepturilor omului,
care au semnalat că legea partidelor politice conţine prevederi
neconstituţionale, situaţia este următoarea: Legea nr. 14 din 2003,
prin art. 19 alin. 3, condiţionează īnregistrarea partidelor politice
de un număr minim de 25.000 de membri fondatori, domiciliaţi īn cel
puţin 18 din judeţele ţării şi municipiul Bucureşti, dar nu mai puţin
de 700 de persoane pentru fiecare dintre aceste judeţe şi municipiul
Bucureşti. Īn conformitate cu Constituţia Romāniei, art. 37, Dreptul
de asociere, „cetăţenii se pot asocia liberi īn partide politice, īn
sindicate şi īn alte forme de asociere”, iar art. 49, Restrāngerea
exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, prevede: „exerciţiul
unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrāns numai prin lege
şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea siguranţei
naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor
şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale;
prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav”. Considerăm că prin condiţionarea numărului
membrilor fondatori la cel puţin 25.000 nu se īndeplineşte nici una din
condiţiile prevăzute īn Constituţia Romāniei pentru limitarea dreptului
la asociere, aşa cum prevede Art.49 (1): „Exerciţiul unor drepturi sau
al unor libertăţi poate fi restrīns numai prin lege şi numai dacă se
impune, după caz, pentru: apărarea siguranţei naţionale, a ordinii, a
sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor
cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor
unei calamităţi naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav”.
Prin urmare, limitarea dreptului de asociere prevăzută de Legea nr. 14/2003 art. 19, alin. 3 nu este constituţională. Īntrucīt
cetăţenii Romāniei, care ar dori să formeze partide politice cu un
număr mai mic de membri fondatori s-ar putea adresa Curţii Europene a
Drepturilor Omului, ceea ce ar avea drept consecinţă condamnarea
Romāniei (īntrucāt prevederile Convenţiei Europene a Drepturilor Omului
īn acest domeniu sunt similare cu cele ale Constituţiei Romāniei), LPE
a adresat un apel Curţii Constituţionale a Romāniei cerīnd ca īn
interesul general al societăţii să-şi folosească autoritatea īn
favoarea modificării Legii partidelor politice.
Prevederi ale Ministerului Finanţelor care īncalcă drepturile companiilor private (Ordonanţa 7/2001)
Īn
conformitate cu Hotărīrea Guvernului nr. 54 din 16 ianuarie 2003 care
stabileşte Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr.
7/2001 privind impozitul de venit, la art. 9 se prevede impozitarea
folosirii īn scop personal a bunurilor şi drepturilor aferente
desfăşurării activităţii, chiar īn cazul companiilor private. Spre
exemplu la alin. 2, lit. c) se prevede că ar fi un avantaj primit
abonamentul de radio şi televiziune sau costul convorbirilor telefonice
private. Aceste prevederi reprezintă o ingerinţă a statului īn
sistemul de bonusuri şi stimulente acordate īn cadrul persoanelor
juridice de drept privat, obligīndu-le, spre exemplu, īn cazul dat, să
urmărească convorbirile telefonice ale angajaţilor, ceea ce contravine
principiului secretului corespondenţei, garantat de Constituţie prin
art. 28. (Simplul fapt că cineva vorbeşte la telefon cu o rudă nu este
dovadă pentru convorbire telefonică privată, existīnd posibilitatea ca
persoana respectivă să fi anunţat că datorită obligaţiilor de serviciu
ajunge mai tīrziu acasă.) Măsurile prevăzute īn HG de mai sus şi
normele de aplicare īşi au legitimitatea numai īn cazul instituţiilor
care utilizează fonduri provenite de la bugetul de stat, unde se impune
controlul cheltuirii riguroase a banului public.
Liga Pro Europa
Pagina 9 Concurs de proiecte
Fundaţia King Badouin, Centrul de Resurse pentru Diversitate Etnoculturală, Fundaţia Charles Stewart Mott anunţă lansarea programului de finanţare pentru proiecte mici ce vizează
DEZVOLTAREA COMUNITĂŢILOR MULTIETNICE
O componentă a programului „Īmbunătăţirea Relaţiilor Interetnice īn Sud - Estul Europei”
Cui se adresează programul?
Programul se adresează organizaţiilor neguvernamentale sau
instituţiilor publice interesate să de-ruleze proiecte care să
contribuie la dezvoltarea comunităţilor multietnice din Romānia. Ce tip de iniţiative sunt susţinute?
Programul oferă spri-jin pentru realizarea unor proiecte de dezvoltare
comunitară īn medii mul-tietnice, realizate prin participarea activă a
membrilor comunităţii. Priorităţile programului includ:
• Dezvoltarea dialogului interetnic prin acţiuni de dezvoltare comunitară • Activităţi pe termen scurt ce conduc la īmbunătăţirea condiţiilor de viaţă īn comunităţi multietnice
• Alte iniţiative ale comunităţilor locale care promovează participarea
şi contribuie la īmbunătăţirea relaţiilor dintre diferitele grupuri
etnice Nu se acordă finanţare pentru proiecte ce
au ca scop organizarea de training-uri, seminarii, conferinţe, decāt cu
excepţia cazurilor īn care acestea reprezintă un rezultat al acţiunilor
derulate īn comunitate.
Perioada de derulare a proiectelor nu poate depăşi 8 luni. Preselecţia proiectelor se va face pe baza următoarelor criterii:
• Modul īn care proiectul contribuie la dezvoltarea comunităţilor, la
promovarea īncrederii şi cooperării dintre etniile care trăiesc īn
comunitate • Impactul proiectului şi posibilitatea unei evaluări concrete a rezultatelor • Gradul de implicare a membrilor diferitelor grupuri etnice • Originalitatea proiectului propus • Importanţa problemei căreia i se adresează proiectul • Capacitatea de dezvoltare ulterioară a proiectului
Aplicanţii sunt rugaţi să trimită o schiţă de proiect (aproximativ trei pagini) care să conţină:
• Coordonatele organizaţiei; • Informaţii despre proiect (titlu, o scurtă descriere); • Prezentarea organizaţiei şi a persoanei care va coordona proiectul; • Definirea problemei şi demonstrarea nevoii locale căreia i se adresează proiectul; • Scopul şi obiectivele proiectului, activităţile preconizate; • Rezultatele aşteptate (cine va beneficia de pe urma proiectului?, cum?); • Costurile estimate ale proiectului; • Orice alte informaţii consideraţi necesare.
Bugetul alocat pentru finanţarea proiectelor este de 50.000 EUR. Schiţele de proiect se depun īn două exemplare la sediul Centrului de Resurse pentru Diversitate Etnoculturală. Data limită pentru depunerea schiţelor de proiect este 8 mai 2003, ora 17.00.
Informaţii suplimentare se pot obţine la: Centrul de Resurse pentru Diversitate Etnoculturală 3400 Cluj Napoca, Str. Ţebei 21, tel.: 0264-420 490; fax: 0264-420 470, e-mail: msalagean@edrc.osf.ro, www.edrc.ro
LIGA PRO EUROPA 4300 Tārgu Mureş, Piaţa Trandafirilor, nr. 5, et. 3, tel/fax.: 0265-250182, 0265-250183 e-mail: laura@proeuropa.ro
Pagina 10-11
Optiunea europeană
Īn prelegerile sale despre filozofia istoriei universale Hegel citează
următorul dicton atribuit lui Napoleon: „Cette vielle Europe m’
ennuie”, „această veche Europă mă plictiseşte”. Dacă ne gīndim bine,
avīntul Americii de astăzi de a ridica la nivel politic globalizarea
economică şi socială aparent inevitabilă, care aproape că īmbracă forma
unui entuziasm iraţional, poate fi asemuită cel mai bine cu eforturile
lui Napoleon, care dorea să neutralizeze centrele de putere care i se
opuneau astfel ca simultan cu lovitura militară aplicată să declare
nelegitime, şi deci demne de reformat, īnsăşi sistemele lor juridice
interne. Germania wilhelmiană şi hitleristă nu a avut o astfel de
ideologie „eliberatoare” iar comunismul de tip sovietic – deşi din
punct de vedere formal a corespuns modelului napoleonean – īnsăşi
datorită naturii sale fundamental retrograde, dorea mai de grabă să
sugrume decīt să răspīndească libertatea.
Rămīnīnd astfel īn limitele analogiei napoleoniene nu poate fi exclus
că – īn opoziţie cu opinia belicoasă a lui Robert Kagan, care consideră
Europa insuportabil de „slabă” şi extraistorică – nu statul-cheie a
„vechii Europe”, Franţa, aflat din capul locului īn defensivă se
īndreaptă spre un nou Waterloo, ci guvernul actual al SUA, īn timp ce
adună victorii peste victorii. Dă de gīndit oricum că, īn ciuda
cacofoniei războinice, se pot distinge tot mai clar vocile (democrate
şi republicane) īngrijorate faţă de politica externă a
administraţiei-Bush, nu atīt din raţiuni juridice sau morale, cīt din
cele real-politice, ale intereselor naţionale americane.
Faţă de apologeţii neoconservatori americani de tip „Sonderweg” care
consideră acceptabil chiar şi războiul preventiv lipsit de
īmputernicire internaţională (printre care se numără şi Robert Kagan
mai sus amintit) cīştigă tot mai mult teren acei democraţi centrişti şi
republicani moderaţi care ar dori să evite izolarea Americii. Generalul
īn retragere Wesley Clark, fostul comandant militar al NATO, va deveni
cu siguranţă candidatul (democrat) la preşedenţie a acestei tabere de
fapt bipartite, dacă – după īncheierea primei etape, mai uşoare, a
războiului din Irak – īşi va anunţa candidatura. „Pīnă cīnd sīntem
alături de Europa – subliniase generalul īntr-o declaraţie difuzată pe
canalul NBC – sīntem capabili să ducem lumea īnainte. Dacă de pe cele
două maluri ale Oceanului Atlantic ne vom măsura faţă-n faţă, totul
devine mult mai dificil.” Īn timp ce – ca bun patriot şi om realist –
nu atacă frontal războiul aparent inevitabil constată că, guvernarea nu
fusese strīnsă cu uşa ci de fapt singur şi-a ales alternativa, īn
continuarea firească a acelei orientări generale care a preferat atacul
apărării. Aşa s-a putut īntīmpla ca Irakul să coste 100 sau 200 de
miliarde, dar să nu se găsească īncă cinci miliarde pentru asigurarea
securităţii interne (Homeland Security). „Care este strategia care va
apăra mai bine America?” Nu va trece mult timp ca īntrebarea pusă de
general să aibă efectul unui rechizitoriu. Ca şi constatarea,
deocamdată catalogată doar simplă observaţie că: „Tocmai ne pregătim să
īncepem ceva care ne va duce īn Orientul Apropiat īntr-o situaţie
similară cu cea īn care erau colonialiştii britanici sau otomani.
Aceasta constituie o schimbare imensă faţă de valorile pentru care a
militat pīnă acum acest popor şi această ţară. Şi toate acestea se
petrec īn secolul 21. īn care am păşit deja binişor.”
Tot mai mult pare că acest război ciudat care nici nu a īnceput īncă
dar – din punct de vedere american – a şi īntīrziat (avea mult mai mari
şanse anul trecut, după succesul militar din Afganistan), īn mod
neaşteptat a oferit Europei posibilitatea consonanţei dintre vox populi
şi politica elitei, respectiv şansa apariţiei Europei ca
„Europe-puissance”, ca actor geo-politic independent.
Depinde de hotărīrea Franţei – īn cele din urmă de cea a preşedintelui
Chirac – dacă Europa ca „uniune politică independentă” (Alain Duhamel)
va lua naştere sau nu. Īntru-cīt numai „vechea Europă” este suficient
de bogată ca să nu poată fi cumpărată, Franţa, ca stat cu drept de veto
reprezentīnd o zonă civilizaţională excepţională, nu are voie să dea
īnapoi nu de dragul propriei „glorii”, ci īn interesul salvării Uniunii
Europene. Aceasta este o astfel de nécessité de pari „pariu de nevoie”
care pune īn faţa alegerii pe fiecare membru sau candidat UE. Dacă
America va fi nevoită să īnceapă acest război fără īmputernicire
internaţională, iar probabilitatea acestei alternative este din ce īn
ce mai mare, acele state membre care participă sau sprijină cīt de
modest această alternativă, practic se autoexclud de la configurarea
unei politici europene externe şi de apărare comune conturate tot mai
clar şi mai univoc īn problema războiului şi a īntregului sistem al
dreptului internaţional. Prin aceasta, partida
războinică īnlesneşte de fapt – īn ciuda aparenţelor contrare –sarcina
Franţei şi Germaniei, care urmăresc reconstrucţia UE ca factor mondial
autonom, şi care nu ar fi putut spera nicicīnd fără o astfel de criză
internaţională de amploare şi o reconfigurare geo-politică de
anvergură să poată pune īn faţa alegerii atīt statele membre fondatoare
cīt şi pe cele candidate. Este evident deja faptul că soarta comună
evocată de cele două state cu ocazia aniversării din ianuarie a
Tratatului Elysée, prin care practic prezentaseră proiectul detaliat al
creării unui stat dual, aparţine nu numai Belgiei şi Luxemburgului, dar
şi Austriei. Locul Italiei este de asemenea īn mod firesc aici, şi se
poate prezice că o guvernare post-Berlusconi va acţiona īn logica
soartei comune europene, şi nu īmpotriva ei. Iar statele care au
respins cu vehemenţă războiul fără acordul ONU, Suedia, Finlanda şi
Grecia, vor susţine probabil şi ele principiile de bază ale politicii
externe şi de securitate reprezentate de Franţa şi Germania.
Īn această situaţie fundamental deschisă, ce ascunde o sumedenie de
elemente imprevizibile este esenţial să adere cīt mai multe state foste
comuniste la nucleul „neocarolingian”. Romānia şi Bulgaria consideră
„parteneriatul startegic” cu America īn mod clar mai important decīt
legăturile cu Uniunea Europeană. Cīnd īn urmă cu cīteva zile i-am atras
atenţia unui analist politic de la Bucureşti că orientarea unilaterală
pro-americană ar putea periclita integrarea īn UE din 2007, īn mod
surprinzător mi s-a răspuns că politicienii romāni ştiu foarte bine că
īntr-un răstimp atīt de scurt oricum nu vor putea īndeplinii condiţiile
economice şi juridice de aderare. Dacă după toate
semnele, Romānia şi Bulgaria nu au ce pierde, central-europenii, aflaţi
mai aproape din punctul de vedere al culturii politice şi al
dezvoltării economice de „vechea Europă”, ar trebui să reflecteze la
spusele lui Romano Prodi la sfīrşitul lui februarie la Budapesta: este
un semn de inconsecvenţă ca odată ce eşti convins că bunăstarea īţi va
fi asigurată de Uniunea Europeană, īn chestiunea securităţii să te
sprijini exclusiv pe Statele Unite. Molnįr Gusztįv
Traducerea de Szokoly Elek Pagina 12
Liga Pro Europa anunţă cu profundă tristeţe decesul tragic al profesoarei PRELOUCEC AMAN GIZELLA,
care a īnde-plinit cu abnegaţie şi generozitate funcţia de director
executiv al Filialei Satu Mare. Amintirea ei va trăi īn memoria
noastră. Odihnească-se īn pace!
Noi intrări īn biblioteca LPE
Lucian Boia: Romānia – ţară de frontieră a Europei Gabriel Liiceanu:Uşa interzisă Gabriel Liiceanu:Declaraţie de iubire Cătălin Zamfir, Marian Preda:Romii din Romānia Gabriel Andreescu:Extremismul de dreapta īn Romānia Timothy Garton Ash:Istoria prezentului Balįzs Imre József & Ciprian Vălcan (coord.): Travers – O antologie a literaturii maghiare din Transilvania Walter Kolarz:Mituri şi realităţi īn Europa de Est Viorel Achim:Ţiganii īn istoria Romāniei Dominique Colas:Genealogia fanatismului şi a societăţii civile Jeffrey C. Isaac:Democraţia īn vremuri īntunecate Olivier Roy:Noua Asie Centrală sau fabricarea naţiunilor Gheorghe I. Bodea:Tragedia evreilor din nordul Transilvaniei Margareta Negruţ: Ghid metodic al predării limbii romāne īn şcolile īnvăţămīnt īn limbile minorităţilor naţionale dr. Vasile Burtea:Rromii īn sincronia şi diacronia populaţiilor de contact Robert D. Kaplan:La răsărit, spre Tartaria George Potra: Contribuţiuni la istoricul ţiganilor din Romānia Monica Lovinescu: Diagonale Miszlivetz Ferenc: Illusion and Realities Ovidiu Peican: Realităţi imaginare şi ficţiuni adevărate Franco Cardini: Europa şi islamul Andrei Pleşu şi Elena Ştefoi:Transformări, inerţii, dezordini Sorin Antohi şi Alexandru Zub: Oglinzi retrovizoare Biblioteca Ligii PRO EUROPA este deschisă de luni pīnă vineri īntre orele 9.30 şi 13.30
|