::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::



Gazeta Ligii PRO EUROPA Liga – 1-2 / 2003


Sumar:


pag. 1:     Szokoly Elek: La peste un deceniu de la Revoluţie...
pag. 2:     Calendar – Naptįr
pag. 3:     Haller Istvįn: Rasism, imigrare, emigrare
pag. 4:     Colegiul Democraţiei / Demokrįcia Kollégiuma: Mai buni, mai īnţelepţi... / Jobbak, bölcsebbek...
pag. 5:     Academia Interculturală Transsylvania: O viziune...
pag. 6-7: Scrisoare deschisă
pag 8:     Comunicate de presă
pag 9:     Concurs de proiecte
pag 10-11:     Molnįr Gusztįv: Az európai opció - Optiunea europeană
pag 12:    Noi intrări īn biblioteca LPE


Pagina 1
La peste un deceniu de la Revoluţie...

    La peste un deceniu de la Revoluţie, mai ştie cineva pentru ce au murit fraţii, surorile, părinţii sau copiii noştri? Sau la peste un deceniu de la Revoluţie nu-şi mai pun această īntrebare decīt pe copiii, părinţii, surorile şi fraţii...
    La peste un deceniu de la Revoluţie, iată, de-abia prididim să ţinem şirul fără de sfīrşit a tentativelor de īngrădire a libertăţilor fundamentale, cucerite cu un preţ care nu va putea fi niciodată evaluat. O vreme crezusem că singurul rezultat al Revoluţiei a fost cucerirea libertăţii de expresie şi asociere. Eram īncă optimişti. Acum, pentru a ne feri de indigestie, guvernanţii noştri democraţi se zbat să ne ocrotească de excesele libertăţii. Vom putea fi non-guvernamentali numai cu voie de la guvern şi vom putea să ne asociem īn partide numai dacă partea va fi egală cu īntregul. Adică, dacă vom avea sprijinul īntregii naţiuni īn jurul partidului. Aşa cum se cuvine – nu-i aşa –  unui partid serios. Jocul democratic nu este o joacă...

La peste un deceniu de la Revoluţie, iată, tenorii naţional-comunismului ceauşist, de la un Vadim Tudor la Adrian Păunescu, īn timp ce-şi continuă instigările şi mai deşănţat decīt īnainte de ’89, ne dau note la democraţie.
    La peste un deceniu de la Revoluţie, poetul Mircea Dinescu, cel care anunţase lumii īntregi victoria Revoluţiei, este pus să se explice īn faţa securiştilor care īl ţineau sub obroc, de ce vrea să le vadă dosarele.
    La peste un deceniu de la Revoluţie intrăm īn NATO sub ovaţiile agenţilor secreţi care spionaseră pīnă de curīnd acelaşi NATO. Priboii ne zīmbesc sfidător sub privirile īngăduitoare ale noilor lor colegi de alianţă militară. Cică am intrat īn normalitate.
La peste un deceniu de la Revoluţie, săracii oprimaţi de ieri au devenit şi mai săracii liberi de azi. Muncitorii au fost daţi afară din serviciu şi li s-a spus să devină īntreprizători. Adică capitalişti. De ce n-or fi vrut să fie?
    Īntreprinzătorilor li s-a spus să devină clasă de mijloc, dar au fost acoperiţi de atītea taxe şi impozite, īncīt cei care au plătit au ajuns clasă de jos, iar cei care nu – baroni. Tertium non datur. Eşecul economiei socialiste de ieri se perpetueză īn succesele economiei social-democrate de astăzi. Ecuaţia se menţine.
    La peste un deceniu de la Revoluţie, īn ţara care ocupă primul loc īn toate topurile la boli de mult eradicate īn Europa, sistemul sanitar este demolat ştiinţific, sumele imense plătite de contibuabilii oneşti pentru protecţia propriei lor sănătăţi, sīnt deturnate din „raţiuni de stat” spre găurile negre ale unei economii corupte, de un guvern care se autointitulează social-democrat, iar bolnavii sīnt lăsaţi să moară liniştiţi. Or fi ştind ei mai bine...
    La mai bine de un deceniu de la Revoluţie, etnocraţia romānească suplineşte democraţia, fundamentalismul religios īnlocuieşte iubirea celuilalt, preoţii ortodocşi romāni īi afurisesc pe greco-catolicii romāni dacă īşi cer īndărăt bisericile construite de bunicii şi părinţii lor, preoţii romano-catolici din Moldova (mulţi dintre ei īnşişi ceangăi) īşi afurisesc proprii enoriaşi dacă īndrăznesc să ceară slujba īn limba lor maternă (maghiara), creştinii neoprotestanţi sīnt trataţi cu suspiciunea cuvenită leproşilor şi de unii şi de alţii, SRI-ul continuă să slujească cu mīndrie proletară ideologia naţional-comunistă a predecesoarei sale, Funar este bine merci, prefectul de Mureş susţine candidatura primarului actual din capitala judeţului, nu pentru că ar fi bun, deştept şi frumos, ci pentru că e romān, UDMR-ul s-a transformat pe neobservate din cea mai europeană formaţiune politică īn „tovarăş de drum”, liberalii s-au transformat – vorba regretatului Horia Rusu – īn „cafea cu năut”, un surogat de liberalism cu frişcă naţională, singura scuză a „creştin-democraţilor” este că nu există, foştii comunişti, deveniţi printr-o operaţie estetică social-democraţi, sīnt invitaţi īn Internaţionala Socialistă, sub privirile uşor stīnjenite ale social-democraţilor autentici, preşedintele Franţei īmparte „legion d’honneur” celor mai lipsite de onoare personaje ale vieţii politice romāneşti, preşedintele Bush preferă să privească curcubeul dīmboviţean īn locul realităţilor dīmboviţene, Papa Ioan Paul preferă să se īmbrăţişeze cu Teoctist-anticrist, decīt să aline durerile propriilor enoriaşi, prea puţin numeroşi pentru a trage īn balanţa proiectelor de dimensiuni universale...

    La peste un deceniu de la Revoluţie, obosiţi de atīta bătaie la porţile „Europei obosite” (ca să ne mai aflăm īn treabă), vă īntrebăm şi pe voi, Voi, sufletele morţilor din decembrie ’89 care aţi murit de geaba: ce mai faceţi?
(Sz.E.)
 
Pagina 2

Calendar

11 ianuarie – Inamicii democraţiei – comunismul şi fascismul, curs la Colegiul Democraţiei. Lector: Mircea Suhăreanu.

17 ianuarie – Drepturile minorităţilor īn Romānia – istoric şi perspective, curs la Colegiul Democraţiei. Lector: Frunda György.

25 ianuarie – Funcţionarea şi organizarea Inspectoratului de Poliţie, curs la Colegiul Democraţiei. Lector Rus Pop Nicolae.

29 ianuarie – Conferinţă de presă susţinută de Liga Pro Europa cu tema: priorităţile LPE pentru anul 2003, Campania SOS Sighişoara – un succes civic, libertatea de expresie şi libertatea de liberă asociere – īn pericol.

31 ianuarie – Conferinţă de presă Grupului Provincia la Cluj. Din partea LPE a participat Smaranda Enache şi Szokoly Elek.

31 ianuarie - 4 februarie – Effective Participation of Minorities. Cases from Middle and Eastern Europe, conferinţă organizată de Justitia et Pax şi Cordaid din Olanda la Budapesta. Din partea LPE a participat Smaranda Enache.

12 februarie – Īntīlnire de lucru la Biroul de Informare al Ambasadei Statelor Unite ale Americii la Cluj. Din partea LPE a participat Smaranda Enache şi Szokoly Elek.

15 februarie – Regimul comunist – sistemul torţionar, curs la Colegiul Democraţiei. Lector: Szokoly Elek.

21-22 februarie – Vizită a reprezentanţilor Centrelor de Pluralism din Caucaz la Sighişoara şi Tīrgu-Mureş.

22 februarie – Transilvania – spaţiu multicultural, multilingvistic şi multiconfesional, curs la Colegiul Democraţiei. Lector Spielmann Mihįly.

25 februarie – Conferinţă de presă susţinută de LPE cu temele: Comasarea unor şcoli din Tārgu-Mureş; Ministerul Educaţiei Naţionale introduce pedepse penale pentru părinţi; Noua Lege a Partidelor Politice continuă să īncalce Constituţia; Prevederi ale Ministerului Finanţelor care īncalcă drepturile companiilor private (Ordonanţa 7/2001); Ordonanţa 37/2003 consfinţeşte ingerinţa Guvernului īn viaţa asociativă; Scrisoarea deschisă a Organizaţiilor Neguvernamentale adresată Ministrului Mediului, Petru Lificiu.

27 februarie – Adunarea Generală anuală a Filialei Satu Mare a Ligii Pro Europa.

26 februarie – 1 martie – Comunitatea maghiară din  Transilvania. Sesiunea a doua a Academiei Interculturale  Transsylvania la Cluj şi Şumuleu Ciuc.

Pagina 3,4

Rasism, imigrare, emigrare

    Īn anul 1991, publicīnd un articol īn revista Beszélő din Ungaria referitor la acţiunile antirome, am avut onoarea de a purta o discuţie cu Jįnos Kis, redactorul şef al revistei. Īn articolul respectiv analizasem motivele rasismului īndreptat īmpotriva romilor din Romānia. Jįnos Kis era de părere că orice rasism este de domeniul iraţionalului (frica de celălat, de necunoscut, bazată pe stereotipii ancestrale). Nu am renunţat nici atunci, şi nici peste zece ani la ideile mele: consider că rasismul poate avea şi o explicaţie raţională.
    Nu neg existenţa unui rasism iraţional. Acesta se manifestă, spre exemplu, īmpotriva evreilor din Romānia, care atacă — īn lipsă de subiecţi — cimitire, sinagogi părăsite, memoria unei comunităţi cīndva īnfloritoare. Incontestabil, există o frică iraţională şi faţă de romi, dar rasismul īndreptat īmpotriva lor este fundamentat şi pe evenimente individuale trăite (poate chiar de repetate ori), care au fost, īn mod injust, generalizate asupra īntregii comunităţi. Īn continuare, voi analiza o parte a elementelor raţionale sau aparent raţionale (cele legate de imigrare şi emigrare) ale rasismului (prin rasism īnţeleg, īn conformitate cu prevederile Convenţiei internaţionale privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială, art. 1, „orice deosebire, excludere, restricţie sau preferinţă īntemeiată pe rasă, culoare, ascendenţă sau origine naţională sau etnică”). Şi nu īntīmplător. Rasismul din ţările cu o economie puternică se īndreaptă, īn principal, īmpotriva grupurilor de imigranţi (cu acest tip de rasism, īncetul cu īncetul, se vor confrunta şi ţările din Europa de Est, situaţia lor economică fiind relativ mai bună.). Este de īnţeles: oamenii se tem că situaţia lor economică favorabilă, creată prin munca şi sudoarea strămoşilor lor, este periclitată de nişte noi-veniţi, care vor să beneficieze de bunăstare, fără să fi participat la crearea ei. De la Le Pen pīnă la Jörg Heider, această ideologie are priză la mase şi aduce voturi considerabile celor care le promovează. Dar...
    Aceleaşi ţări care acum īncearcă să oprească năvălirea unor grupuri de persoane din lumea a treia, dispuneau, nu demult, de un vast imperiu, care se īntindea asupra acestei lumi. Intenţiile imperiilor nu au fost caritative. S-a luat tot ce s-a putut lua. Era o altă epocă istorică, īn care valorile şi idealurile frumoase ale respectului reciproc, democraţiei, drepturilor omului nu formau principiile de bază ale societăţii umane. Transmiterea culturii şi civilizaţiei europene a avut efecte pozitive (īmbunătăţirea condiţiilor de viaţă), dar şi efecte dezastruoase asupra culturilor locale. Acum ne pare rău că am pierdut, spre exemplu, scrierea mayaşă, distrugerea fiind irecuperabilă. Dar să nu uităm nici de sclavagism, de efectele acestui regim. Deşi britanicul de astăzi nu poartă nici o vină pentru sărăcia actuală din Bangladeş – dar atunci să admitem şi că nu are nici merite pentru „moştenirea norocoasă” –, acest britanic ar trebui să fie, dacă nu indulgent şi prea permisiv, măcar conştient de faptul că bunăstarea lui se datorează, parţial, pauperizării altora īn momentul īn care persoane din statul respectiv īncearcă să pornească o viaţă nouă īn Marea Britanie. E simplu să spui „noi rămīnem acasă, şi voi să rămīneţi”, după ce o populaţie a avut de suferit īn urma invaziei ce a durat mai multe secole. Soluţia, normal, nu este de a deschide larg porţile pentru imigranţi. Ea aşteaptă să fie găsită şi aplicată.
    Există īnsă şi imigranţi primiţi cu braţele dechise. Ei se regăsesc, cu precădere, īn echipele de fotbal sau de atletism ale ţărilor „bogate”. Mīndria danezilor īn atletism nu este un blond īnalt, cu ochi albaştri, urmaş al vikingilor, ci un alergător provenind din Kenya. Cīnd mai alerga, īn urmă cu cīţiva ani, era un adevărat erou naţional, cu care danezii se puteau mīndri, aducīnd aurul olimpic, probabil primul īn atletism, ţării lor. Dacă ar fi sosit īn Danemarca cu intenţia să devină taximetrist, primirea ar fi fost alta, iar timpul de aşteptare s-ar fi prelungit la nesfīrşit.
    Acum trei ani Germania a anunţat, oficial, dorinţa de a angaja 8000 de informaticieni din lumea a treia. Interesul superior al Germaniei era prioritar, fiind nevoie de un flux important de specialişti īntr-un domeniu de maximă importanţă şi īn care şcoala autohtonă a dat greş (cunoştinţele specialiştilor germani sīnt prea specifice, nu se pot adapta la noile necesităţi).  Majoritatea informaticienilor angajaţi au provenit din India...
    Un aspect al problemei este imigrarea care provoacă sentimente rasiste īn ţara gazdă (īn situaţia īn care e vorba de un strungar mai competitiv pe piaţa muncii decīt strungarul autohton şi nu de un sportiv care aduce glorii), un alt aspect este cel al emigraţiei, care provoacă sentimente rasiste īn ţara de provenienţă. Cetăţenii din Kenya, văzīndu-şi compatriotul cumpărat, aveau, probabil, cīteva lucruri de reproşat — īn spririt naţionalist — danezilor aflaţi īn sărbătoare.
    Emigrarea lasă goluri greu de umplut. Tinerii educaţi pe cheltuiala statului, părăsind ţara-mamă, incapabilă de a le răsplăti capacităţile conform meritelor şi pretenţiilor, nu pot fi īnlocuiţi cu alţi tineri la fel de talentaţi. Pleacă exact cei care pot scoate ţara lor din mizerie, şi ei pleacă să creeze bunăstarea altora (şi a lor personală, bineīnţeles). Cei rămaşi acasă (refuzaţi la imigrare) rămīn cu sentimente rasiste faţă de cetăţenii statelor care le atrag talentele, diminuīnd şansele unui viitor mai bun.
    Nici relaţia dintre diferitele grupuri de imigranţi nu este lipsită de sentimente rasiste. Există tensiuni īntre cei care au imigrat mai devreme şi cei dornici de imigrare. Dovada cea mai elocventă este faptul că liderul unei formaţiunii politice din Olanda (considerat de extremă dreapta pentru că luptă īmpotriva imigrării) s-a născut īn Mali... Dar există sentimente rasiste şi īntre diferitele comunităţi de emigranţi. Aflīndu-mă īn Londra cu un grup din Romānia, mai multe persoane făcuseră afirmaţii maliţioase: ce caută atīţia „negrotei” şi „ţigani” (referire la cei de origine indiană) īn Anglia? La intervenţia mea că poate există tot atīţia romāni, dar ei nu se observă īn mulţime, am fost mustrat: ei īşi au locul īn Londra, aparţinīnd culturii europene. Argumentaţii similare am auzit şi de la emigranţi romāni. Cīnd am amintit faptul că cei de origine africană au fost aduşi cu forţa, ca sclavi, iar indienii fuseseră pīnă de curīnd cetăţeni ai Imperiului Britanic, şi astfel au mult mai multe conexiuni cu Londra decīt cei care vin de pe malurile Dīmboviţei, colegii mei şi-au dat seama că sīnt pierdut irecuperabil pentru cauza superiorităţii albilor, ferindu-mă apoi de declaraţii similare.
    O problemă aparte, care nu īşi are baza īn frica de a pierde o supremaţie economică, o reprezintă diferenţele culturale existente īntre autohtoni şi imigranţi. Această diferenţă culturală nu este identică cu diferenţa dintre comunităţile etnice dintr-o ţară, comunităţi care, de-a lungul timpului, au īnvăţat, mai bine sau mai rău, să coexiste, s-au adaptat reciproc unele la altele.
    Există comunităţi care caută să se asimileze. Deja după o generaţie, cel mult două, singurele diferenţe care se mai pot observa sīnt de domeniul fizionomiei. Există īnsă comunităţi care ţin la cultura lor. Şi această cultură poate fi compatibilă cu cea a ţării gazdă (cum ar fi cea a chinezilor din SUA – deşi diferenţele sīnt semnificative, nici o practică confucianistă, taoistă sau budistă nu trezeşte antipatii) sau poate fi mai puţin compatibilă. Această din urmă categorie este sursă de manifestări rasiste. Spre exemplu, francezii care trebuie să suporte consecinţele tăierii mieilor īn stil musulman īşi formează o părere despre această practică „barbară”. Īn mod similar, se nasc resentimente īn părinţii de religie musulmană, de tradiţie ortodoxă, ale căror fete trebuie să īnveţe īn aceeaşi clasă cu băieţii. Imigranţii, de multe ori, doresc să beneficieze de avantajele economice ale ţărilor gazdă, fără să accepte sistemul lor de valori. Dacă īn cazul politicii de a accepta doar unele categorii de imigranţi (cum ar fi sportivii sau informaticienii) rămīn largi spaţii pentru critici, dorinţa ţării gazdă privind acceptarea sistemului de valori şi de noii cetăţeni este perfect legitimă.  Īn cazul extrem al teroriştilor islamişti, ei se folosesc de protecţia oferită de respectarea drepturilor omului īn scopul de a lupta īmpotriva lui.
* * *
    Chiar dacă există o explicaţie raţională pentru formarea rasismului, această explicaţie nu disculpă sentimentele rasiste. Din contră: considerīnd rasismul un fenomen iraţional, similar agorafobiei sau arahnofobiei, rasistul este catalogat drept un bolnav care necesită īngrijire medicală. Rasistul motivat să-şi construiască o ideologie a superiorităţii pentru a īnlătura o posibilă concurenţă, pentru a ascunde incompetenţa lui profesională, pentru a īmpinge alte persoane īntr-o situaţie inferioară, este  īnsă culpabil.

Haller Istvįn

Pagina 4
 
Mai buni, mai īnţelepţi..

„Trebuie să trăieşti cu o lume dată, nu cu o lume dorită”, un sfat pe care l-am primit nu demult. Īnsă nimeni nu spune că nu poţi īncerca să transformi lumea dată īn lumea pe care o doreşti. Acesta a fost unul din motivele pentru care m-am īnscris īn Colegiul Democraţiei: doresc să trăiesc īntr-o lume mai bună, cel puţin să īncerc să o fac mai bună, şi ştiu că voi īnvăţa tot ceea ce trebuie să fac pentru a-mi īndeplini dorinţa, aici la Colegiu.
   „Viaţa trebuie īnţeleasă privind īnapoi, dar trebuie trăită privind īnainte.”Am urmat şi noi acest sfat, cīnd după o scurtă vacanţă, am participat cu forţe proaspete (īnceputul lui ianuarie) la un curs intitulat „Inamicii democraţiei – comunismul şi fascismul”. Īmpreună cu domnul Mircea Suhăreanu am pătruns īn istorie, aflīnd despre regimurile aspre ale trecutului. Am īnvăţat atunci că nu putem īnainta dacă nu cunoaştem ororile trecutului, pentru a face tot posibilul să nu se repete. Īntr-o altă īntīlnire am discutat despre drepturile minorităţilor īn Romānia, cu domnul senator Frunda György. La această īntīlnire s-a făcut referire şi la aderarea Romāniei la Uniunea Europeană şi la NATO.
S-a ţinut de asemenea un curs despre funcţionarea şi organizarea Inspectoratului de Poliţie, la care ne-a vorbit domnul comisar şef Rus-Pop Nicolae. La sfărţitul lunii ianuarie am fost să „vizionăm” un caz de omucidere la Judecătoria Tg-Mureş. Aici domnul judecător Horaţiu Dumbravă ne-a prezentat sala de judecată şi rolul fiecărei persoane din aceea sală
   Luna februarie a debutat cu un curs despre sistemele electorale din Romānia şi din Europa, unde domnişoara Iulia Manolache de la Asociaţia Pro Democraţia, ne-a prezentat īn ce constă şi cum funcţionează un asemenea sistem, şi chiar şi cum trebuie să votăm. A urmat un curs despre regimul comunist, prezentat de domnul Szokoly Elek, care ne-a povestit despre experienţa personală ca deţinut politic. Īn urma acestui curs am rămas uimiţi cu toţii, pentru că am aflat lucruri pe care nu multă lume le ştie, īn special despre infernul trăit de un deţinut politic. După o săptămīnă a urmat cursul despre Transilvania, ca spaţiu multicultural, multilingvistic şi multiconfesional, un curs susţinut de domnul Spielmann Mihįly.
   La această ediţie a Colegiului avem două noi ateliere de lucru: unul legat de formarea de lideri, iar celălalt referitor la apărarea drepturilor omului. Aşadar, ne-am īmpărţit īn două grupuri şi am participat la acest(e) prim curs: „Exprimarea personalităţii prin limbajul corpului”, susţinut de doamna  Fülöp Emese, precum şi cursul despre „Introducere īn filozofia drepturilor omului”, susţinut de doamna Smaranda Enache şi domnul Haller Istvįn.
   Luna februarie s-a terminat cu un curs despre conferinţele de presă. Aici doamna Kovįcs Gyöngyvér ne-a spus īn ce constă o astfel de conferinţă, ce trebuie pregătit şi cum, pentru că cine ştie, poate īntr-o zi vom organiza şi noi o conferinţă de presă. Toate cursurile au o tematică interesantă, şi toate ne vor ajuta īn viaţă, ne vor ajuta să devenim mai buni, mai īnţelepţi.
   „Caracterul este ca un copac, iar reputaţia ca umbra acestuia. Umbra este ceea ce credem despre el, copacul este realitatea.” (Abraham Lincoln)
Cziriék Andreea
     
Pagina 5

O viziune...


     …Şi nu este vorba despre o viziune dintr-acelea paranormale, ci despre un mod de a vedea a doua sesiune a Academiei Interculturale Transsylvania.
    Primul lucru care īmi vine īn minte să-l spun despre aceasta a doua sesiune este ca a fost cu totul altfel decīt prima.
    Fiind cazaţi īntr-un oraş mai mare, Cluj, a fost mult mai uşor să evadăm şi să vizităm cīte ceva din oraş. Frigul a fost cel care īnsă ne-a făcut să stăm mai mult īnăuntru, şi să nu ne putem bucura pe deplin de frumuşeţile lui. Chestii pe care le-aş recomandă īn cazul īn care ajungeţi prin Cluj sīnt: Bulgakov, un bar īn care poţi să bei o bere īn timp ce răsfoieşti o carte, pe care ulterior mai poţi să o şi cumperi, Ernesto, un alt bar, īn care este permis „bui-bui” (dacă cineva află sau ştie ce īnseamnă, vă rog trimiteţi-mi şi mie, la ancanegoescu@ yahoo.com), priveliştea oraşului de pe Cetăţuie, care te face să crezi că īntreg Clujul īţi este la picioare, biserica romano-catolică de acolo, Casa Tranzit, un loc īn care se cīntă şi se dansează maghiar, şi cam atīt am reuşit eu să descopăr din cauze scoase īn evidenţă mai sus. Şi bineīnţeles, să nu uit a ţine ochii larg deschişi la fiecare casă, cel puţin la cele din centru, pentru că fiecare din ele este o mică bucăţică de istorie.
    Cursurile au fost ca de obicei, foarte multe şi cuprinzătoare. Cele care m-au impresionat pe mine īn mod special au fost cel de muzică maghiară, prin care am putut să īmi dau seama puţin de temperamentul maghiarilor din Transilvania, cel despre diferenţele dintre maghiari şi romāni, pe care poate o să-l dezvolt puţin pe parcursul acestei relatări, mica povestire despre Bethlen Kata (!), cursul de limba maghiară īn care mi-am dat seama cīt de mult face a fi născut ştiind o altă limbă, mai ales atīt de grea ca maghiară, cele despre secui şi despre armeni, descrierile tipurilor culturilor religioase ale maghiarilor din Transilvania… şi bineīnţeles că mai uit şi alte cursuri interesante.
    Ziceam că o să descriu cursul ţinut despre diferenţele romān-maghiar din perspectiva tipologiei culturale. Motivul acestei descrieri este că dl. Szilįgyi Sįndor a reuşit să scoată īn evidenţă ceva foarte normal, obişnuit, īnsă care nu a fost poate niciodată cu adevărat conştientizat. Cursul a fost structurat īn două părţi: prima, īn care au fost date două exemple, unul din perioada īn care a stat īn Bucureşti, şi unul dintr-o scurtă interacţiune cu populaţia Stockholmului; īn a doua parte au fost făcute discuţii pe cele două exemple, scoţīnd īn evidenţă concluziile acestora.
    Pentru a nu ocupa prea mult spaţiu, am să scriu direct concluziile acestui curs: romānii şi persoanele din popoarele balcanice īn general, şi bucureştenii īn mod special, sīnt foarte preocupaţi īn viaţa lor personală de crearea de relaţii īntre ei şi oamenii care īi īnconjoară, problemele de zi cu zi fiind rezolvate de cele mai multe ori chiar cu ajutorul acestor oameni cu care ei īşi crează relaţii. Maghiarii, germanii, şi īn general persoanele care fac parte din popoare cu o altă cultură decīt cea balcanică, au drept scop rezolvarea problemelor cu care se confruntă īn fiecare zi, fără a acorda atenţie prea mare oamenilor cu care interacţionează īn rezolvarea lor.
     Rezolvarea problemelor cu ajutorul relaţiilor nu este sub nici o formă ceva nou, mai ales cīnd locuieşti īntr-o zonă īn care, indiferent ce problemă ai, poţi să dai un telefon şi să existe cineva care, dacă nu poate direct să o rezolve, ştie pe cineva care ştie pe cineva, care…  pīnă la urmă īţi rezolva problema.
    Partea īnsă cu oamenii care, dacă se deschide la 9.00 şi sīnt acolo īnainte, nu īţi dau nici un răspuns īn afară de „se deschide la 9.00”, care la 9.00 şi nici un minut īn plus sau īn minus deschid, care īţi oferă informaţiile necesare īn cel mai scurt timp şi trec mai departe, fără a se implica deloc, este oarecum nouă, deşi foarte normală. Totul ţine pīnă la urmă de obişnuinţă.
    Tot o concluzie a acestui curs a fost acea că legături īntre cele două contexte culturale nu prea există, adică, cu alte cuvinte, posibilităţi de īnţelegere īntre oamenii aparţinīnd celor două culturi sīnt cam puţine, dacă nu inexistente. Ceea ce nu este deloc īncurajator, īn ideea īn care ne dorim să ne cunoaştem şi să ne īnţelegem, īnsă mai ales ne dorim să creem punţi de comunicare īntre noi.
    Asta este o dilemă pe care am adus-o după mine de la modulul maghiar.
    Īn cazul īn care o să reuşesc să o clarific, promit să scriu despre acest lucru. Pīnă atunci īnsă cam atīt.

Anca Negoescu


    După experienţa plăcută dobīndită cu ocazia modulului german, ţinut la Cisnădioara, ne-am adunat din nou pentru a ne īmbogăţi cunoştinţele despre cultura maghiară. A fost un gest unic şi demn de admiraţie că marea parte al acestui modul s-a ţinut la Cluj Napoca.
    Am avut parte de referenţi renumiţi şi importanţi pentru comunitatea maghiară, care s-au străduit să avem parte de cursuri cīt mai interesante şi totodată să īnvăţăm cīt mai mult din ele…şi noi ne-am ridicat la aşteptările lor.
    Printre aceşti referenţi se numără Szabó Ödön, Ungvįry Zrķnyi Imre, Horvįth Andor, Szilįgyi N. Sįndor, Mircea Suhăreanu, Horvįth Istvįn, Rįduly Róbert, Haller Istvįn.
Cu ajutorul lor am ajuns mai aproape de comunitatea maghiară prin diferite unghiuri: istorie, cultură, viaţa spirituală, limba şi literatura, filozofie, muzică.
Am avut parte şi de o excursie īn zona reprezentativă maghiară, pe traseul Cluj, Tīrgu-Mureş, Corund, Miercurea Ciuc, Şumuleu Ciuc. Cu această ocazie am avut şansa ca să vedem īn Corund, cu ochii proprii, ce īnseamnă folclorul şi etnografia maghiară.
    Nu-mi dau seama ce formulă se aplică pentru crearea atmosferei īn timpul acestor săptămīni, īnsă ştiu că are un efect extrem de bun şi energizant. Avem posibilitatea să ne expunem părerile, nedumeririle, īntrebările oricīt de eronate ni s-ar părea acestea. Consider că trebuie să profităm cīt mai mult, pīnă cīnd putem de generozitatea prin care ni se oferă  informaţiile cele mai recente, īntr-un cadru atīt profesional, cīt şi familial.
    Avem parte de o experienţă ce ne va īnsoţi pe drumul vieţii, poate chiar ne va schimba viaţa sau chiar pe noi īnşine. Profităm din plin de şansa dată, īntr-un cadru īn care a profita īnseamnă a-ţi īndeplini datoria.

Fodor Tünde

Pagina 6-7
 
Scrisoare deschisă

Domnului Ministru Petru Lificiu,
Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului

Domnule Ministru,

    Īn ultimele apariţii televizate ale dumneavoastră - la emisiunea „Piaţa şi banii” difuzată pe TVR1, joi 23 ianuarie 2003, precum şi la emisiunea „Alo, Florin” a postului Tele7 ABC , difuzată marţi, 28 ianuarie 2003, am observat o preocupare constantă de a denigra sectorul ONG-urilor de mediu din ţara noastră. Astfel, aţi afirmat că ONG-urile de mediu care se opun proiectului companiei RMGC de exploatare a zăcămāntului de aur la Roşia Montană sunt „emoţionale” şi „isterice”. Prin această scrisoare deschisă, răspundem acestor afirmaţii jignitoare, lansate īn faţa opiniei publice, precizānd următoarele:
    1. Nu ne surprinde această atitudine a dumneavoastră, ca reprezentant de rang īnalt al guvernului actual, relativ la cei care īşi exprimă deschis opoziţia faţă de ideile dumneavoastră. sau interesele apărate de dumneavoastră. O astfel de atitudine este, din păcate, paradigmatică pentru foarte mulţi din politicienii acestei ţări care, propulsaţi īn funcţii de decizie, descoperă că au căpătat odată cu funcţia respectivă şi capacităţi intelectuale şi profesionale ieşite din comun, ce īi plasează īntr-o poziţie de superioritate incontestabilă şi le dă dreptul să trateze cu dispreţ organizaţiile şi persoanele care activează “undeva mai jos” īn respectivul domeniu de activitate.
    2. Ne surprinde īnsă inconsecvenţa dvs., caracterizată prin coexistenţa mentalităţii anacronice ierarhic-birocrate (de tipul “cine nu e cu noi, este īmpotriva noastră”), cu cea denotānd promovarea formei fără fond, pe care dumneavoastră o asimilaţi cu procesul de integrare europeană a Romāniei. Astfel, īn timp ce īn faţa opiniei publice interne calificaţi ONG-urile de mediu care militează pentru aplicarea principiului precauţiei īn luarea deciziilor īn cazul proiectului Roşia Montană, ca fiind „emoţionale” şi „isterice”, reprezentanţi de vārf ai MAPM - trimişi de dumneavoastră - afirmă la Conferinţa părţilor semnatare ale Convenţiei de la Aarhus de la Lucca, Italia, 2002, că īn Romānia această Convenţie “īşi īndeplineşte obiectivele prin susţinerea unui parteneriat, īn domeniul protecţiei mediului, īntre cetăţeni şi guverne [...]. Atāt Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului, cāt şi cetăţenii, au acelaşi interes de a proteja mediul, īn cadrul procesului dezvoltării durabile.” Afirmaţii similare, care descriu īn imagini frumoase acceptarea de către ministerul mediului din Romānia a legăturilor dintre democraţie şi protecţia mediului, se regăsesc īn majoritatea documentelor strategice elaborate sau adoptate de MAPM, precum Documentul de poziţie faţă de capitolul 22 şi Raportul naţional pentru Summitul de la Johannesburg.
    3. Semnificativ pentru tipul de mentalitate descris mai sus ni se pare următorul pasaj din proiectul „Romānia Curată”: „MAPM doreşte ca Romānia curată să constituie un exemplu pozitiv de colaborare īntre autorităţile administraţiei publice centrale şi locale şi societatea civilă, pentru ca īn final să se poată oferi o imagine favorabilă ţărilor membre din UE...”.
    4. Nefiindu-ne clar care este totuşi atitudinea reală a MAPM condus momentan de dumneavoastră faţă de principiile şi valorile susţinute pe plan extern, dar īncălcate fără scrupule pe plan intern, noi, ONG-urile semnatare ale acestei scrisori, care luptăm pentru o Romānie curată nu ca să prezentăm o imagine favorabilă ţărilor din UE, ci pentru a oferi o viaţă mai bună cetăţenilor acestei ţări, vă (re)aducem la cunoştiinţă mesajul lansat la reuniunea prefecţilor de la Cluj, īn ianuarie 2003, de către şeful dumneavoastră de guvern şi partid, domnul prim-ministru Adrian Năstase: integrarea īn Uniunea Europeană trebuie să īnceteze a mai fi un exerciţiu de imagine externă şi trebuie să devină un efort susţinut al politicii interne, astfel īncāt toate deciziile luate la nivel local să fie conforme cu Directivele Comisiei Europene.
    5. Īn legătură cu subiectul Roşia Montană, dorim să vă subliniem următoarele aspecte, aparent necunoscute sau uitate de dumneavoastră:

    • ministerul pe care īl conduceţi īn virtutea unui mandat popular trebuie: a) să creeze cadrul organizatoric care să permită accesul la informaţie şi participarea la deciziile privind mediul (Legea Protecţiei Mediului 137/ 95); b) să recunoască şi să susţină asociaţiile, organizaţiile sau grupurile care promovează protecţia mediului (Legea 86/2000 privind ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziilor şi accesul la justiţie īn probleme de mediu); c) să stabilească procedurile pentru participare publică ce vor permite publicului să īnainteze īn scris sau, cānd este cazul la o audiere publică ori un sondaj cu solicitantul, orice comentarii, informaţii, analize sau opinii considerate relevante pentru activitatea propusă (Legea 86/2000);
    • īnainte de a ne exprima poziţia faţă de subiectul Roşia Montană, noi, ONG-urile semnatare, am consultat experţi naţionali şi internaţionali īn domenii precum minerit, protecţia mediului, protecţie socială, drepturile omului, pentru a avea o imagine cāt mai obiectivă şi completă asupra unuia dintre cele mai dezastruoase proiecte de investiţii din Europa timpurilor noastre. Prin caracterizarea de „emoţionale” şi „isterice” făcută nouă, să īnţelegem domnule ministru că, de fapt negaţi expertiza acestor specialişti? Īn acelaşi context, vă solicităm domnule ministru, să ne spuneţi cum a fost alcătuită echipa de experţi evaluatori independenţi, pe care aţi promis-o pentru realizarea studiului de impact şi care sunt rezultatele acestei echipe. Răspunsurile dumneavoastră, care suntem siguri că ne vor fi furnizate cu amabilitate şi profesionalism, ne vor ajuta să īnţelegem logica afirmaţiilor pe care le faceţi īn prezent, cum că proiectul RMGC va obţine acordul de mediu (?).

    6. Īn legătură cu caracterul „emoţional” al atitudinii noastre, vă asigurăm că ne asumăm cu māndrie emoţiile manifestate īn legătură cu subiectul Roşia Montană. Da, domnule ministru, faţă de tot ceea ce īnseamnă realitatea romānească, prea des gāndită pe baza unor calcule reci şi cinice ale politicienilor şi investitorilor puşi pe căpătuială, vom recunoaşte că suntem “emoţionali”; suntem emoţionali, fiindcă, trăitori īn lumea reală din afara birourilor şi limuzinelor luxoase, cunoaştem cu adevărat realitatea tristă a majorităţii comunităţilor locale din ţara noastră, inclusiv cea de la Roşia Montană, şi īncercăm să promovăm soluţii durabile pentru dezvoltarea economică şi socială a lor, prin care viitorul comun să nu fie sacrificat de dragul unor interese pe termen scurt ale unor grupuri obscure.
    7. Nu numai noi, organizaţiile non-profit, dar şi diversele cercuri de clienţi politici şi economici din jurul proiectului RMGC, ca şi  dumneavoastră, care se pare că aţi impus īn MAPM o viziune managerială pragmatică similară celei prezente īn sectorul profit, ar trebui să ştiţi că emoţiile oamenilor din Roşia Montană nu trebuie şi nu pot fi cumpărate sau manipulate, şi cu atāt mai mult nu pot fi reprimate. Mai mult, ar trebui să vă asumaţi răspunderea pentru felul cum emoţiile acestei comunităţi, precum nesiguranţa, depresia, frustrarea, mānia şi poate chiar isteria, vor izbucni īn condiţiile argumentate deja, ale colapsului ecologic şi social al īntregii zone, īntr-un orizont de timp de cāţiva ani.
    8. Afirmānd interesul asigurării unui mediu curat şi sănătos pentru cetăţenii patriei, din prezent şi viitor, noi, ONG-urile de mediu din Romānia, semnatare ale acestei scrisori, ne exprimăm īncă o dată dorinţa de a stabili relaţii constructive reale cu ministerul pe care īl conduceţi, cu toate autorităţile de resort din subordinea sa. Păstrāndu-ne integritatea morală, şi atitudinea critică, suntem gata să promovăm exemplele şi acţiunile pozitive ale dumneavoastră  de punere īn practică a principiilor strategice moderne dezvoltate īn politicile de mediu la nivel european şi internaţional.
    Īn acelaşi timp afirmăm cu tărie că, īn spiritul unui parteneriat real şi constructiv, benefic nu numai pentru instituţiile şi organizaţiile pe care le reprezentăm, dar īn primul rīnd pentru interesele celor pe care, din diversele noastre poziţii, le reprezentăm, este esenţial ca dvs. să clarificaţi sensul afirmaţiilor incriminate de noi şi să īntreprindeţi măsurile necesare pentru a īnlătura neīncrederea pe care ele au generat-o, de preferat tot īn mod public.
Īn ceea ce priveşte Roşia  Montană, vă solicităm convocarea unui grup operativ mixt MAPM - ONG - consultanţi independenţi, care să abordeze īntr-o manieră eficientă şi transparentă subiectul emiterii acordului de mediu pentru proiectul de investiţii.
    Cu speranţa că, dincolo de “emoţiile“ manifestate īn această scrisoare, veţi īnţelege sensul profund şi responsabil al luării noastre de poziţie,

Semnează: Asociaţia Ecologistă Floarea de Colţ (Cluj Napoca), Asociaţia pentru Protecţia Mediului şi a Naturii Rhododendron (Tīrgu-Mureş), Asociaţia Promovării Studiilor Libere (Brăila), Asociaţia Romānă a Iubitorilor Naturii (ARIN, Brăila), CETM Albamont (Alba Iulia), Clubul de Speologie şi Ecologie Amonit (Piatra Neamţ), Clubul Piatra Altarului (Cluj), Consiliul Local al Tinerilor (Brăila), ECO-ALPEX 024 (Brăila), ECOSILVA RETEZAT (Hunedoara), Focus Eco Center (Tīrgu-Mureş), Fundaţia ECOTOP (Oradea), Fundaţia pentru Parteneriat (Miercurea-Ciuc), Liga Pro Europa (Tīrgu-Mureş), MAMA TERRA/For Mother Earth-Romania (Bucureşti), Mare Nostrum (Constanţa), Organizaţia Ecologică ECOSENS (Bucureşti), Pro Biciclo Urbo (Tīrgu-Mureş), Asociaţia Sighişoara Durabilă (Sighişoara), Societatea Ornitologică Romānă (Cluj), TERRA Mileniul III (Bucureşti).
7 februarie 2003

 
Pagina 7
 
Comunicate de presă

1. Guvernul restricţionează libertatea de asociere

Pagina 8
 
CONFERINŢĂ DE PRESĂ
      25 februarie 2003


Comasarea unor şcoli din Tīrgu-Mureş

Īn timp ce īn municipiul Tīrgu-Mureş există şcoli (ex. Gimnaziul de Stat Mihai Viteazul) īn care educaţia se defăşoară īn trei schimburi, cu ore de predare şi pauze scurtate, alte şcoli, cu un număr mai redus de elevi, se tem de posibilitatea desfiinţării lor. LPE a primit un memoriu din partea Şcolii Generale nr. 11, prin care cadrele didactice īşi expun temerea faţă de intenţiile de „comasare” ale Inspectoratului Şcolar Judeţean.
Īntrucīt unul dintre drepturile elementare ale copilului se referă la dreptul la educaţie, la o educaţie de calitate, ce nu se poate oferi pe bandă rulantă, īn trei schimburi, considerăm că soluţia optimă nu este desfiinţarea unor şcoli, ci utilizarea optimă a celor existente. Prin asigurarea transportului special al copiilor din cartierele cu un număr ridicat de copii (ex. cartierul Tudor) către şcolile cu un număr scăzut de elevi (ex. Şcoala Generală nr. 11), problema suprapopulării şi subpopulării şcolilor generale ar găsi o soluţie care respectă interesul elevilor, singurul ce poate fi luat īn calcul.

Ministerul Educaţiei şi Cercetării introduce pedepse penale pentru părinţi?

Ministerul Educaţiei şi Cercetării elaborează o nouă legislaţie īn domeniul educaţiei preuniversitare prin care se doreşte, conform unor informaţii, introducerea pedepselor penale īmpotriva părinţilor care nu īşi trimit copiii la şcoală de la vīrsta de 6 ani.
Actuala Lege a īnvăţămīntului, Legea nr. 151 din 1999, prevede o amendă pentru părinţii care nu asigură frecvenţa şcolară a copiilor lor, dar această amendă este de natură contravenţională. Pīnă acum contravenţiile nu se aplicau părinţilor care se aflau, din motive materiale, īn imposibilitatea de a trimite copiii la şcoală.
Introducerea de amenzi penale ar fi contraproductivă. Īn loc de metode coercitive, ar fi mult mai util să se pună īn practică strategii sociale de srijinire a familiilor nevoiaşe.

Noua Lege a partidelor politice continuă să īncalce Constituţia

Īn ciuda campaniei organizaţiilor neguvernamentale de drepturilor omului, care au semnalat că legea partidelor politice conţine prevederi neconstituţionale, situaţia este următoarea:
Legea nr. 14 din 2003, prin art. 19 alin. 3, condiţionează īnregistrarea partidelor politice de un număr minim de 25.000 de membri fondatori, domiciliaţi īn cel puţin 18 din judeţele ţării şi municipiul Bucureşti, dar nu mai puţin de 700 de persoane pentru fiecare dintre aceste judeţe şi municipiul Bucureşti.
Īn conformitate cu Constituţia Romāniei, art. 37, Dreptul de asociere, „cetăţenii se pot asocia liberi īn partide politice, īn sindicate şi īn alte forme de asociere”, iar art. 49, Restrāngerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, prevede: „exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrāns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea siguranţei naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav”.
Considerăm că prin condiţionarea numărului membrilor fondatori la cel puţin 25.000 nu se īndeplineşte nici una din condiţiile prevăzute īn Constituţia Romāniei pentru limitarea dreptului la asociere, aşa cum prevede Art.49 (1): „Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrīns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea siguranţei naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav”.

Prin urmare, limitarea dreptului de asociere prevăzută de Legea nr. 14/2003 art. 19, alin. 3 nu este constituţională.
Īntrucīt cetăţenii Romāniei, care ar dori să formeze partide politice cu un număr mai mic de membri fondatori s-ar putea adresa Curţii Europene a Drepturilor Omului, ceea ce ar avea drept consecinţă condamnarea Romāniei (īntrucāt prevederile Convenţiei Europene a Drepturilor Omului īn acest domeniu sunt similare cu cele ale Constituţiei Romāniei), LPE a adresat un apel Curţii Constituţionale a Romāniei cerīnd ca īn interesul general al societăţii să-şi folosească autoritatea īn favoarea modificării Legii partidelor politice.

Prevederi ale Ministerului Finanţelor care īncalcă drepturile companiilor private (Ordonanţa 7/2001)

Īn conformitate cu Hotărīrea Guvernului nr. 54 din 16 ianuarie 2003 care stabileşte Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul de venit, la art. 9 se prevede impozitarea folosirii īn scop personal a bunurilor şi drepturilor aferente desfăşurării activităţii, chiar īn cazul companiilor private.
Spre exemplu la alin. 2, lit. c) se prevede că ar fi un avantaj primit abonamentul de radio şi televiziune sau costul convorbirilor telefonice private.
Aceste prevederi reprezintă o ingerinţă a statului īn sistemul de bonusuri şi stimulente acordate īn cadrul persoanelor juridice de drept privat, obligīndu-le, spre exemplu, īn cazul dat, să urmărească convorbirile telefonice ale angajaţilor, ceea ce contravine principiului secretului corespondenţei, garantat de Constituţie prin art. 28. (Simplul fapt că cineva vorbeşte la telefon cu o rudă nu este dovadă pentru convorbire telefonică privată, existīnd posibilitatea ca persoana respectivă să fi anunţat că datorită obligaţiilor de serviciu ajunge mai tīrziu acasă.)
Măsurile prevăzute īn HG de mai sus şi normele de aplicare īşi au legitimitatea numai īn cazul instituţiilor care utilizează fonduri provenite de la bugetul de stat, unde se impune controlul cheltuirii riguroase a banului public.

Liga Pro Europa

Pagina 9
 
Concurs de proiecte

      Fundaţia King Badouin,
      Centrul de Resurse pentru Diversitate Etnoculturală,
      Fundaţia Charles Stewart Mott
      anunţă lansarea programului de finanţare pentru proiecte mici ce vizează

      DEZVOLTAREA COMUNITĂŢILOR MULTIETNICE

      O componentă a programului
      „Īmbunătăţirea Relaţiilor Interetnice
      īn Sud - Estul Europei”

Cui se adresează programul?
    Programul se adresează organizaţiilor neguvernamentale sau instituţiilor publice interesate să de-ruleze proiecte care să contribuie la dezvoltarea comunităţilor multietnice din Romānia.
Ce tip de iniţiative sunt susţinute?
    Programul oferă spri-jin pentru realizarea unor proiecte de dezvoltare comunitară īn medii mul-tietnice, realizate prin participarea activă a membrilor comunităţii. Priorităţile programului includ:

    • Dezvoltarea dialogului interetnic prin acţiuni de dezvoltare comunitară
    • Activităţi pe termen scurt ce conduc la īmbunătăţirea condiţiilor de viaţă īn comunităţi multietnice
    • Alte iniţiative ale comunităţilor locale care promovează participarea şi contribuie la īmbunătăţirea relaţiilor dintre diferitele grupuri etnice
    Nu se acordă finanţare pentru proiecte ce au ca scop organizarea de training-uri, seminarii, conferinţe, decāt cu excepţia cazurilor īn care acestea reprezintă un rezultat al acţiunilor derulate īn comunitate.

Perioada de derulare a proiectelor nu poate depăşi 8 luni.
Preselecţia proiectelor se va face pe baza următoarelor criterii:

    • Modul īn care proiectul contribuie la dezvoltarea comunităţilor, la promovarea īncrederii şi cooperării dintre etniile care trăiesc īn comunitate
    • Impactul proiectului şi posibilitatea unei evaluări concrete a rezultatelor
    • Gradul de implicare a membrilor diferitelor grupuri etnice
    • Originalitatea proiectului propus
    • Importanţa problemei căreia i se adresează proiectul
    • Capacitatea de dezvoltare ulterioară a proiectului

Aplicanţii sunt rugaţi să trimită o schiţă de proiect (aproximativ trei pagini) care să conţină:

    • Coordonatele organizaţiei;
    • Informaţii despre proiect (titlu, o scurtă descriere);
    • Prezentarea organizaţiei şi a persoanei care va coordona proiectul;
    • Definirea problemei şi demonstrarea nevoii locale căreia i se adresează proiectul;
    • Scopul şi obiectivele proiectului, activităţile preconizate;
    • Rezultatele aşteptate (cine va beneficia de pe urma proiectului?, cum?);
    • Costurile estimate ale proiectului;
    • Orice alte informaţii consideraţi necesare.


Bugetul alocat pentru finanţarea proiectelor este de 50.000 EUR.
Schiţele de proiect se depun īn două exemplare la sediul Centrului de Resurse pentru Diversitate Etnoculturală.
Data limită pentru depunerea schiţelor de proiect este 8 mai 2003, ora 17.00.

Informaţii suplimentare se pot obţine la:
Centrul de Resurse pentru Diversitate Etnoculturală
3400 Cluj Napoca, Str. Ţebei 21,
tel.: 0264-420 490; fax: 0264-420 470,
e-mail: msalagean@edrc.osf.ro, www.edrc.ro

LIGA PRO EUROPA
4300 Tārgu Mureş, Piaţa Trandafirilor, nr. 5, et. 3, tel/fax.: 0265-250182, 0265-250183
e-mail: laura@proeuropa.ro

Pagina 10-11

Optiunea europeană

    Īn prelegerile sale despre filozofia istoriei universale Hegel citează următorul dicton atribuit lui Napoleon: „Cette vielle Europe m’ ennuie”, „această veche Europă mă plictiseşte”. Dacă ne gīndim bine, avīntul Americii de astăzi de a ridica la nivel politic globalizarea economică şi socială aparent inevitabilă, care aproape că īmbracă forma unui entuziasm iraţional, poate fi asemuită cel mai bine cu eforturile lui Napoleon, care dorea să neutralizeze centrele de putere care i se opuneau astfel ca simultan cu lovitura militară aplicată să declare nelegitime, şi deci demne de reformat, īnsăşi sistemele lor juridice interne. Germania wilhelmiană şi hitleristă nu a avut o astfel de ideologie „eliberatoare” iar comunismul de tip sovietic – deşi din punct de vedere formal a corespuns modelului napoleonean – īnsăşi datorită naturii sale fundamental retrograde, dorea mai de grabă să sugrume decīt să răspīndească libertatea.
    Rămīnīnd astfel īn limitele analogiei napoleoniene nu poate fi exclus că – īn opoziţie cu opinia belicoasă a lui Robert Kagan, care consideră Europa insuportabil de „slabă” şi extraistorică – nu statul-cheie a „vechii Europe”, Franţa, aflat din capul locului īn defensivă se īndreaptă spre un nou Waterloo, ci guvernul actual al SUA, īn timp ce adună victorii peste victorii. Dă de gīndit oricum că, īn ciuda cacofoniei războinice, se pot distinge tot mai clar vocile (democrate şi republicane) īngrijorate faţă de politica externă a administraţiei-Bush, nu atīt din raţiuni juridice sau morale, cīt din cele real-politice, ale intereselor naţionale americane.
    Faţă de apologeţii neoconservatori americani de tip „Sonderweg” care consideră acceptabil chiar şi războiul preventiv lipsit de īmputernicire internaţională (printre care se numără şi Robert Kagan mai sus amintit) cīştigă tot mai mult teren acei democraţi centrişti şi republicani moderaţi care ar dori să evite izolarea Americii. Generalul īn retragere Wesley Clark, fostul comandant militar al NATO, va deveni cu siguranţă candidatul (democrat) la preşedenţie a acestei tabere de fapt bipartite, dacă – după īncheierea primei etape, mai uşoare, a războiului din Irak – īşi va anunţa candidatura. „Pīnă cīnd sīntem alături de Europa – subliniase generalul īntr-o declaraţie difuzată pe canalul NBC – sīntem capabili să ducem lumea īnainte. Dacă de pe cele două maluri ale Oceanului Atlantic ne vom măsura faţă-n faţă, totul devine mult mai dificil.” Īn timp ce – ca bun patriot şi om realist – nu atacă frontal războiul aparent inevitabil constată că, guvernarea nu fusese strīnsă cu uşa ci de fapt singur şi-a ales alternativa, īn continuarea firească a acelei orientări generale care a preferat atacul apărării. Aşa s-a putut īntīmpla ca Irakul să coste 100 sau 200 de miliarde, dar să nu se găsească īncă cinci miliarde pentru asigurarea securităţii interne (Homeland Security). „Care este strategia care va apăra mai bine America?” Nu va trece mult timp ca īntrebarea pusă de general să aibă efectul unui rechizitoriu. Ca şi constatarea, deocamdată catalogată doar simplă observaţie că: „Tocmai ne pregătim să īncepem ceva care ne va duce īn Orientul Apropiat īntr-o situaţie similară cu cea īn care erau colonialiştii britanici sau otomani. Aceasta constituie o schimbare imensă faţă de valorile pentru care a militat pīnă acum acest popor şi această ţară. Şi toate acestea se petrec īn secolul 21. īn care am păşit deja binişor.”
    Tot mai mult pare că acest război ciudat care nici nu a īnceput īncă dar – din punct de vedere american – a şi īntīrziat (avea mult mai mari şanse anul trecut, după succesul militar din Afganistan), īn mod neaşteptat a oferit Europei posibilitatea consonanţei dintre vox populi şi politica elitei, respectiv şansa apariţiei Europei ca „Europe-puissance”, ca actor geo-politic independent.
    Depinde de hotărīrea Franţei – īn cele din urmă de cea a preşedintelui Chirac – dacă Europa ca „uniune politică independentă” (Alain Duhamel) va lua naştere sau nu. Īntru-cīt numai „vechea Europă” este suficient de bogată ca să nu poată fi cumpărată, Franţa, ca stat cu drept de veto reprezentīnd o zonă civilizaţională excepţională, nu are voie să dea īnapoi nu de dragul propriei „glorii”, ci īn interesul salvării Uniunii Europene. Aceasta este o astfel de nécessité de pari „pariu de nevoie” care pune īn faţa alegerii pe fiecare membru sau candidat UE. Dacă America va fi nevoită să īnceapă acest război fără īmputernicire internaţională, iar probabilitatea acestei alternative este din ce īn ce mai mare, acele state membre care participă sau sprijină cīt de modest această alternativă, practic se autoexclud de la configurarea unei politici europene externe şi de apărare comune conturate tot mai clar şi mai univoc īn problema războiului şi a īntregului sistem al dreptului internaţional.
    Prin aceasta, partida războinică īnlesneşte de fapt – īn ciuda aparenţelor contrare –sarcina Franţei şi Germaniei, care urmăresc reconstrucţia UE ca factor mondial autonom, şi care nu ar fi putut spera nicicīnd fără o astfel de criză internaţională de amploare şi  o reconfigurare geo-politică de anvergură să poată pune īn faţa alegerii atīt statele membre fondatoare cīt şi pe cele candidate. Este evident deja faptul că soarta comună evocată de cele două state cu ocazia aniversării din ianuarie a Tratatului Elysée, prin care practic prezentaseră proiectul detaliat al creării unui stat dual, aparţine nu numai Belgiei şi Luxemburgului, dar şi Austriei. Locul Italiei este de asemenea īn mod firesc aici, şi se poate prezice că o guvernare post-Berlusconi va acţiona īn logica soartei comune europene, şi nu īmpotriva ei. Iar statele care au respins cu vehemenţă războiul fără acordul ONU, Suedia, Finlanda şi Grecia, vor susţine probabil şi ele principiile de bază ale politicii externe şi de securitate reprezentate de Franţa şi Germania.
    Īn această situaţie fundamental deschisă, ce ascunde o sumedenie de elemente imprevizibile este esenţial să adere cīt mai multe state foste comuniste la nucleul „neocarolingian”. Romānia şi Bulgaria consideră „parteneriatul startegic” cu America īn mod clar mai important decīt legăturile cu Uniunea Europeană. Cīnd īn urmă cu cīteva zile i-am atras atenţia unui analist politic de la Bucureşti că orientarea unilaterală pro-americană ar putea periclita integrarea īn UE din 2007, īn mod surprinzător mi s-a răspuns că politicienii romāni ştiu foarte bine că īntr-un răstimp atīt de scurt oricum nu vor putea īndeplinii condiţiile economice şi juridice de aderare.
    Dacă după toate semnele, Romānia şi Bulgaria nu au ce pierde, central-europenii, aflaţi mai aproape din punctul de vedere al culturii politice şi al dezvoltării economice de „vechea Europă”, ar trebui să reflecteze la spusele lui Romano Prodi la sfīrşitul lui februarie la Budapesta: este un semn de inconsecvenţă ca odată ce eşti convins că bunăstarea īţi va fi asigurată de Uniunea Europeană, īn chestiunea securităţii să te sprijini exclusiv pe Statele Unite.
Molnįr Gusztįv 
Traducerea de Szokoly Elek
 
Pagina 12

Liga Pro Europa anunţă cu profundă tristeţe decesul tragic al profesoarei  PRELOUCEC  AMAN GIZELLA, care a īnde-plinit cu abnegaţie şi generozitate funcţia de director executiv al Filialei Satu Mare. Amintirea ei va trăi īn memoria noastră. Odihnească-se īn pace!


Noi intrări īn biblioteca LPE

Lucian Boia: Romānia – ţară de frontieră a Europei
Gabriel Liiceanu:Uşa interzisă
Gabriel Liiceanu:Declaraţie de iubire
Cătălin Zamfir, Marian Preda:Romii din Romānia
Gabriel Andreescu:Extremismul de dreapta īn Romānia
Timothy Garton Ash:Istoria prezentului
Balįzs Imre József & Ciprian Vălcan (coord.):
Travers – O antologie a literaturii  maghiare din Transilvania
Walter Kolarz:Mituri şi realităţi īn Europa de Est
Viorel Achim:Ţiganii īn istoria Romāniei
Dominique Colas:Genealogia fanatismului şi a societăţii civile
Jeffrey C. Isaac:Democraţia īn vremuri īntunecate
Olivier Roy:Noua Asie Centrală sau fabricarea naţiunilor
Gheorghe I. Bodea:Tragedia evreilor din nordul Transilvaniei
Margareta Negruţ: Ghid metodic al predării limbii romāne īn şcolile īnvăţămīnt īn limbile minorităţilor naţionale
dr. Vasile Burtea:Rromii īn sincronia şi diacronia
populaţiilor de contact
Robert D. Kaplan:La răsărit, spre Tartaria
George Potra: Contribuţiuni la istoricul ţiganilor din Romānia
Monica Lovinescu: Diagonale
Miszlivetz Ferenc: Illusion and Realities
Ovidiu Peican: Realităţi imaginare şi ficţiuni adevărate
Franco Cardini: Europa şi islamul
Andrei Pleşu şi Elena Ştefoi:Transformări, inerţii, dezordini
Sorin Antohi şi Alexandru Zub: Oglinzi retrovizoare
Biblioteca Ligii PRO EUROPA este deschisă de luni pīnă vineri īntre orele 9.30 şi 13.30