::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::



Gazeta Ligii PRO EUROPA Liga  – 1-2-3 / 2002


Sumar:

pag. 1:     Laura Ardelean: De la toleranţă la dialogul intercultural
pag. 2:     Calendar – Naptįr
pag. 3:     Szokoly Elek: Săptămīna cea mai lungă
pag. 4:     Săptămīna Toleranţei şi a Dialogului Intercultural
pag. 5:     PROVINCIA 2000
pag. 6:     Rīurile să curgă libere şi curate
pag. 7:     S.O.S. Sighişoara
pag. 8:     Academia Interculturală Transsylvania
pag 9:      Puzzle de An Nou ...
Betekintő
pag 10:     Bilingvismul dincolo de lege
pag 11:     Un pericol la adresa cetăţenilor şi a integrării euroatlantice
                  DECLARAŢIE
pag 12:     Adunarea Generală a Ligii PRO EUROPA

   

Pagina 1,4
De la toleranţă la dialogul intercultural


     „Mai trebuie să pledăm pentru toleranţă şi dialog intercultural?“ a fost una dintre īntrebările la care am căutat un răspuns īn pragul manifestărilor cu acest nume. Voltaire definea toleranţa ca o lege a naturii aplicată inimii tuturor oamenilor. Ideea toleranţei — văzută ca o virtute —sau schimbările pe care societatea, cel puţin cea ardeleană, le-a īnregistrat, pot induce trecerea pragului despre care vorbea Jankélévitch: „Toleranţa – oricīt de puţin atrăgător ar suna cuvīntul — rămīne o soluţie acceptabilă īn aşteptarea a ceva mai bun. Pīnă cīnd oamenii vor putea să se iubească, sau pur şi simplu să se cunoască şi să se īnţeleagă, să fie fericiţi că au īnceput să se suporte! Toleranţa constituie deci o etapă provizorie.“ Este īnsă interculturalitatea domeniul īn care am depăşit „tranziţia“?
    Īntr-una din nopţile trecute mă aflam īn „camera de aşteptare“ a S.M.U.R.D. O īncăpere īngustă cu lumină insuficientă şi cu aspect de depozit īn reamenajare. Puţinele banchete erau ocupate de mai mult de 15 romi. Īn fundul īncăperii, pe paturi improvizate mai dormeau īncă cīţiva. Nu se cunoşteau īntre ei dar au iniţiat un dialog īn limba maghiară. Au trecut de la boală la medici şi au sfīrşit prin a discuta despre religie. Un bărbat īntre două vīrste povestea despre „adevărata“ biserică care este Biblia şi despre polemicile pe care le cīştigă cu reprezentanţii diverselor biserici şi numai cu argumente. Avansa ideea, pe care grupul o īmbrăţişă rapid, dīnd aprobator din cap, că adevărata credinţa stă īn Biblie şi că Biblia fiecăruia este Biserica sa. Unul dintre ei, mai agitat, care īşi īnsoţise soţia foarte bolnavă şi acum aştepta un verdict, propuse „predicatorului“ să iniţieze o rugăciune. S-au ridicat automat toţi bărbaţii din īncăpere şi au format un cerc. Predicatorul rostea, cu incantaţii bisericeşti, o rugăciune īn limba maghiară. Grupul intervenea din cīnd īn cīnd cu cīte un „Amen“ stins. La final, ruga a fost preluată de un tīnăr care tăcuse pīnă atunci. A continuat īn limba romānă cu rugăciunea şi nimeni din grup nu a schiţat nici un semn de surpriză. Apoi cercul s-a īnchis cu o rugăciune īn limba romani după care fiecare şi-a reluat aşteptarea şi timp de 5 minute s-a lăsat o tăcere adīncă. Apoi au īnceput să-şi spună fiecare necazurile, s-au reīntors la grijile care l-au adus acolo. Situaţia m-a impresionat tocmai prin atipicul ei. Aceste scene nu sīnt, din păcate, īncă parte a obişnuitului, a cotidianului. Ele au īncă darul de a ne surprinde.
    Se vorbeşte din ’90 īncoace de multiculturalitate, de trăirea interculturalităţii, dar īncă nu toţi sīntem obişnuiţi cu manifestarea ei, īncă ne impresionează, plăcut ce-i drept, dar ne surprinde, faptul de a descoperi că oameni simpli au trecut de la toleranţă la interculturalitate văzută īn cea mai clasică definiţie a ei, au trecut de la etapa de a-l īnţelege şi a-l accepta pe celălalt aşa cum este, la a-l transforma pe celălalt īn partener, un similar şi de ce nu, un prieten. Se vorbeşte de bilingvism, plurilingvism, dar nici măcar nu se aplică prevederile legale īn materie, sau mai mult, există „plăcerea“ victimizării atunci cīnd o comunitate (fie ea etnică, lingvistică sau confesională) īşi revendică nişte drepturi. Vorbim de progrese, dar īncă partide extremiste au procente ridicate īn sondaje. Şi exemplele ar putea continua. Şi, pīnă cīnd majoritatea va trece pragul, va mai trebui să pledăm pentru toleranţă.

Laura Ardelean

Membrii de onoare ai LPE 2002...
   
Petre M. Bănărescu (n. 1921),
zoolog, zoogeograf, doctor docent īn ihtiologie, membru al Academiei Romāne, membru onorific al
Societăţii Americane de Ihtiologie şi Herpetologie.
Participant activ la realizarea proiectelor ecologice ale LPE.
   
Dr. Hamar József (n. 1943),
absolvent al Universităţii Kossuth Lajos din Debreţin, doctor īn ecologie, preşedintele asociaţiei Tisza Klub Szolnok (Ungaria), membru al Societăţii Internaţionale de Limnologie.
Iniţiator şi coorganizator al proiectelor ecologice ale LPE.
 

 Pagina 2

Calendar


12 ianuarie — Funcţionarea şi organizarea Inspectoratului de Poliţie, curs īn cadrul Colegiului Democraţiei. Lector: colonel Rus-Pop Nicolae, purtătorul de cuvīnt al Inspectoratului judeţean de Poliţie.

19 ianuarie — Forumul naţional al organizaţiilor neguvernamentale, ediţia a VIII-a, organizat de Centras la Bucureşti. Din partea LPE a participat Smaranda Enache.

19 ianuarie — Drepturile omului īn legislaţia romānească, curs īn cadrul Colegiului Democraţiei. Lector: Renate Weber, preşedinta Fundaţiei pentru o Societate Deschisă.

25-27 ianuarie — A doua īntīlnire regională a Centrelor pentru Pluralism din Balcani, organizat de Fundaţia pentru Pluralism şi Institute for Democracy in Eastern Europe la Timişoara. Din partea LPE a participat Haller Istvįn.

9 februarie — Lăsatul secului din Pustiana, festival organizat de Asociaţia Sfīntul Ştefan din Pustiana. Din partea LPE au participat Smaranda Enache şi Szokoly Elek.

15 februarie — Minorităţi periclitate īn Europa, conferinţă organizată de Fundaţia Pro Minoritate la Budapesta. Din partea LPE au participat Smaranda Enache şi Szokoly Elek.
 
18 februarie — Integrarea copiilor romi īn şcolile din judeţul Mureş, dezbatere organizată de Project on Ethnic Relations la Tīrgu-Mureş. Din partea LPE a participat Haller Istvįn.

19 februarie — Participarea studenţilor Colegiului Democraţiei la procese īn curs de derulare la Judecătoria Tīrgu-Mureş.

20 februarie — S. O. S. Sighişoara, dezbatere publică organizată la Bucureşti de LPE īn colaborare cu Grupul pentru Dialog Social şi Asociaţia Sighişoara Durabilă.

24 februarie – 3 martie — Sesiunea a II-a a Academiei Interculturale Transsylvania, cu tema: Comunitatea maghiară din Romānia, desfăşurat la Şumuleu Ciuc.

2 martie — A IV-a conferinţă naţională a Cercului Liberal din cadrul UDMR, organizat la Cluj. Din partea LPE au participat Smaranda Enache şi Szokoly Elek.

2-3 martie — Regionalism, sesiunea Colegiului Democraţiei desfăşurată la Sovata. Referenţi: Smaranda Enache, Alexandru Cistelecan, Szokoly Elek, Mircea Suhăreanu.

16 martie — Elemente de cultură şi istorie ale comunităţii săseşti din Transilvania. Curs īn cadrul Colegiului Democraţiei. Lector: Szegedi Edit, profesor universitar la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj.

18-24 martie — Săptămīna toleranţei şi a dialogului intercultural.

26 martie — Funcţionarea Prefecturii judeţului Mureş, curs īn cadrul Colegiului Democraţiei. Lector: Burkhįrdt Įrpįd, subprefect.

25 martie — Evaluarea Conferinţei mondiale īmpotriva rasismului, seminar pentru experţi, organizat de International Service for Human Rights la Geneva. Din partea LPE a participat Smaranda Enache.
    januįr 12 — A rendőrfelügyelőség szerkezete és működése, Rus-Pop Nicolae ezredes, a Maros megyei rendőrfelügyelőség szóvķvőjének előadįsa a Demokrįcia Kollégiuma szįmįra.


Pagina 3

Săptămīna cea mai lungă


     Şi iată, Săptămīna Toleranţei a ajuns la cea de a 8-a ediţie. Īn oraşul īn care acum 12 ani intoleranţa a culminat prin tentativa de pogrom soldată cu victime (nu numai din partea agresaţilor dar — ca urmare a unei neaşteptate mobilizări defensive —, şi din partea agresorilor), Liga Pro Europa īncearcă an de an să vindece rănile comunităţii traumatizate fie īncercīnd să īnlesnească cicatrizarea, fie recurgīnd la cauterizare.
    Dialogul intercultural iniţiat cu multe speranţe de la prima ediţie, ca unul din mijloacele cele mai promiţătoare de terapie intensivă, după ce şi-a lepădat iluziile şi naivităţile, pare să-şi aducă īncet roadele. Chiar dacă modeste şi adesea fragile. Uneori poate doar aparente. Nu odată demonstrative, vizīnd mai de grabă simbolurile decīt esenţa. Astăzi, nu-i aşa, toţi sīntem pro-europeni, mai pro-europeni decīt europenii. De ce ne-am mira dacă Liga Pro Europa, nedispusă la compromisuri īn privinţa valorilor, ar fi hulită īn continuare de cei deveniţi īntre timp pro-europeni “cu voie“. Puţini am fost, mulţi am rămas! (Nu se īntitulase una din cele mai murdare publicaţii fascistoide de după ’89 īn mod cinic Europa?)
    Dar asta e. Īntre timp Pro Europa īncearcă să-şi vadă liniştită de treabă. Īncearcă să sape īncet malul mentalităţilor afectate de lunga boală, obosită uneori, ce-i drept, de īncetineala exasperantă a vindecării, dar īncăpăţīnată. Succesul resuscitării nu depinde adeseori de tenacitatea medicului? Şi īn cele din urmă rezultatul contează, nu-i aşa?
Dacă ne-am pune īntrebarea firească, acum după 12 ani de la “martie negru” şi după opt ediţii ale Săptămīnii Toleranţei, dacă a scăzut simţitor intoleranţa societăţii romāneşti īn general, iar cea a socităţii locale tīrgumureşene īn special, ar trebui probabil să răspundem asemenea rabinului īnţelept: şi da, şi nu. Da, pentru că īn ciuda incapacităţii ieşirii din paradigma naţionalistă — această adevărată dramă a societăţii romāneşti — raţionalitatea pragmatică a “ţăranului” pare să biruie iraţionalitatea arogant maladivă a “elitei”. Greutăţile vieţii de toate zilele pot fi din ce īn ce mai puţin compensate prin apelul la orgolii naţionaloide.
    Un caz test īn acest sens ar putea fi “cazul” deja clasic al Liceului Bolyai – care jucase un rol de vedetă īn 1990 –, şi care, deşi a beneficiat de o malefică şi iresponsabilă atenţie mediatică pe plan naţional, iar partidele politice de opoziţie, inclusiv cele (aşa-zis) democratice, au făcut totul pentru a inflama situaţia,  — doar doar vor ciupi niscaiva electorat ameţit de dampfuri tricolore, — nu a mai putut avea mobilizarea de-acum un deceniu. Şi chiar dacă cazul nu s-a īnchis īncă, iar parte a partidelor şi presei au tot interesul să-l ţină cald, “mintea romānului, cea de pe urmă” pare să biruie pasiunile iraţionale şi ipocriziile interesate.
    Dar după experienţele şocante ale demonstraţiilor de intoleranţă ale ultimului deceniu,  portretul robot al romānului desenat de un “extraterestru” ar avea probabil, asmenea lui Ianus, două feţe net distincte: una zīmbitoare, justificată de comparaţia cu exploziile de intoleranţă, purificări etnice, războaie civile etc. din imediata noastră vecinătate, comparaţie ce ne avantajează īn mod clar prin contrast, chiar dacă poate fi īnşelătoare, şi alta hīdă, raportată la miturile, iluziile şi aşteptările legitime faţă de portretul romānului “blīnd” cu care am fost īndoctrinaţi decenii de-a rīndul, şi care īn condiţiile libertăţii de expresie, a īnceput să-şi dea arama pe faţă. Proporţia dintre cele două depinde de starea de spirit a privitorului. Dacă privim īnsă īn faţă realităţile faptice ale deceniului trecut, de la numeroasele agresiuni colective mergīnd uneori pīnă la „mineriade“ — īndreptate ba īmpotriva ţiganilor, ba īmpotriva ungurilor, ba īmpotriva greco-catolicilor, ba īmpotriva intelectualilor —, la cele individuale de zi cu zi de care abundă presa noastră suferindă de o vădită criză de libertate, portretul idilic al romānului blīnd şi tolerant se destramă asemenea celorlalte mituri autoamăgitoare şi contraproductive.
    Şi totuşi, raportat la acest portret robot, de loc glorios altfel, bilanţul schiţat de extraterestrul nostru va fi probabil pozitiv. Văzută din nava sa spaţială euro-atlantică, este notată cu notă de trecere o societate care, deşi n-a fost familiarizată cu normele occidentale de convieţuire democratică, a fost capabilă să depăşească momentele de criză profundă fără să cadă īn capcana soluţiilor disperate. Este şi motivul pentru care sīntem candidaţi permanenţi la premiul… de consolare. Dar este, incontestabil, un merit.
    Totuşi, să nu ne lăsăm furaţi de peisaj. Semnele negative sīnt numeroase şi profund īngrijorătoare. Sistemul de valori, sau mai exact lipsa acestuia la partidele (aşa-zis) democratice incapabile să iasă din paradigma naţionalistă, reuşind uneori  să-i supraliciteze chiar şi pe dinozaurii consacraţi ai xenofobiei, constituie o barieră greu de depăşit. Grosul elitei romāneşti de factură retrograd-naţionalistă — cu rarele excepţii notabile care reabilitează īntru-cītva onoarea naţiunii — indiferent că se autodenumesc creştini-democraţi, liberali, social-democraţi sau independenţi, are o influenţă nefastă asupra unei naţiuni ea īnsăşi conservatoare prin natura sa, nu īn ultimul rīnd datorită tradiţiilor sale rural-ortodoxe. Or noţiunea de cetăţean este legată nemijlocit de mediul citadin care-i condiţionează comportamentul şi caracterul. Dar aceasta este o altă dezbatere īn cultura romānească care nu şi-a epuizat īncă resursele.
    Aşa īncīt, chiar dacă majoritatea electoratului de pe stradă a tras īnvăţămintele cuvenite din manipulările politice cu paranoia naţională şi nu mai poate fi  mobilizată cu slogane viscerale, auto-excitarea permanentă a pasiunilor etno-naţionale stimulate de pachetul de frustrări ce nu mai vor să scadă, dar şi de iresponsabile proiecte naţionale grandomane ale lupilor tineri din vecinătatea noastră de la Apus, ţine īncă departe spiritul nostru naţional de ceea ce s-ar putea numi spirit european.
    Ceea ce societatea civilă trebuie să ştie este că va avea īncă multă treabă pīnă cīnd fondul va ajunge din urmă formele, iar valorile puse pe hīrtie cu atīta dezinvoltură vor pătrunde şi īn minţile cetăţenilor romāni.
    Pīnă una alta, Săptămīna Toleranţei şi a Dialogului Intercultural continuă. Continuă īn fiecare primăvară şi continuă de fapt, zi de zi. Sperăm să fie cea mai lungă săptămīnă a anului, o săptămīnă de 365 de zile.

SZOKOLY Elek

Pagina 4
 
Săptămīna Toleranţei şi a Dialogului Intercultural

      Limitele toleranţei

Miercuri 20 martie la Clubul Presei a avut loc o dezbatere despre limitele toleranţei la care au participat studenţii Colegiului Democraţiei şi tineri tīrgumureşeni. Studenţii de la Institutul de Teatru īncheie seara cu o lecţie despre  comunicare: „Eugenioneşti“.
 
    Etnopolitika

Īn prezenţa unui public elevat, cartea domnului Salat Levente - prezent la manifestare - „Etnopolitika — a konfliktustól a méltįnyossįgig. Az autentikus kisebbségi lét normįtiv alapjai“ a a fost prezentată de domnii Szokoly Elek, Ungvįry Zrķnyi Imre şi Kįli Kirįly Istvįn. Cartea este considerată  singura care sintetizează problematica relaţiilor interetnice apărută la noi.
 
    Concurs de orientare interculturală

La concursul din acest an, īn ciuda vremii reci au participat peste 70 de copii şi tineri tārgumureşeni care au īnvaţat să-şi privească oraşul cu puţin mai multă atenţie. Singurul regret a fost că deşi toţi au fost declaraţi cīştigători, nu toţi au fost premiaţi.
 
    Ansamblul BarocTransilvania

24 martie 2002, ora 19.00, duminică, Biserica Reformată din Cetate. Fragmente din Edictul de toleranţă religioasă din 1571 sīnt citite de doi tineri colegişti, iar apoi istoria te copleşeşte la concertul susţinut de Ansamblul Baroc Transilvania. Afară, vīntul stăpīneşte oraşul şi-i ţine pe tīrgumureşeni prizonieri īn case. „Curajoşii“ de la concert au fost īnsă privilegiaţi de un concert de excepţie.
 
    Programul manifestărilor

• 18 martie — Cinemateca: „Dancer in the dark“
• 19 martie — Lansare de carte: „Provincia 2000“ şi podium: „Integrarea europeană şi construcţia regională a Romāniei“
• 20 martie — Masă rotundă: „Educaţia interculturală īn dinamica integrării europene“ (manifestare organizată de filiala Satu-Mare)
• 20 martie — Masă rotundă: „Limitele toleranţei“
• 21 martie — Conferinţă: „S.O.S. Sighişoara“
• 22 - 24 martie — Forum ecologic internaţional: „Dialog internaţional privind starea ecologică a rīurilor“
• 22 martie — Lansare de carte: „Etnopolitika — a konfliktustól a méltįnyossįgig. Az autentikus kisebbségi lét normįtiv alapjai“
• 23 martie — Concurs de orientare interculturală
• 23 martie — Spectacol folcloric: „Interferenţe culturale. Dansuri populare romāneşti şi maghiare“
• 24 martie — Concert: Ansamblul Baroc Transilvania
 

    Cinemateca: Dancer in the Dark

    Īn filozofia drepturilor omului există unele domenii controversate. O astfel de controversă este legată de pedeapsa capitală: poate avea/are dreptul o instanţă formată din oameni, să condamne la moarte o altă fiinţă umană? Nu doresc să ţin o lecţie teoretică asupra rolului unei condamnări, dacă rolul unei condamnări este de a proteja societatea (caz īn care condamnarea la īnchisoare pe viaţă īndeplineşte pe deplin acest rol) sau este acela al pedepsirii unei fapte. Aş dori mai mult să mă refer la unele aspecte subiective.
    La īntrebarea simplă: sīnteţi de acord cu pedeapsa capitală, tinerii pentru care am ţinut cursuri īn domeniul drepturilor omului au răspuns afirmativ īntr-un procent de 30%. La īntrebarea dacă ei ar fi juraţi, ar putea vota pentru cineva condamnarea la moarte, 10% au răspuns afirmativ, iar la īntrebarea dacă ei ar fi īn stare să acţioneze scaunul electric, nu am primit nici un răspuns afirmativ. Dar existenţa pedepsei capitale implică persoane care trebuie să dea o astfel de sentinţă, şi oameni care să o execute. Iar o astfel de execuţie este definitivă şi irevocabilă.     Orice greşeală se descoperă ulterior, nu există şansa corectării. De aceea e mai simplu să fim, īn principiu, pentru pedeapsa capitală, dar mult mai puţin simplu să luăm o astfel de decizie.
Istoria cunoaşte nenumărate cazuri de pedepse capitale care, ulterior, prea tīrziu, au fost revocate. Doar unul dintre aceste cazuri: Jeanne d’Arc a fost condamnată la moarte şi executată īn 1431, acuzată fiind de erezie, vrăjitorie. La 25 de ani după executare, sentinţa a fost revocată. Jeanne d’Arc ar fi avut 44 de ani. Ulterior, cea care a fost condamnată pentru erezie, a fost sanctificată. Iată un exemplu care scoate īn evidenţă subiectivismul acelora care iau decizii capitale. Subiectivism care este o caracteristică profund umană, neschimbabilă.
    Cīteva date referitoare la pedeapsa capitală: 106 ţări au abolit această formă a pedepsei. Multe alte state, deşi nu au abolit-o, nu au efectuat condamnări la moarte de mai multe decenii. Statele īn care se practică mai larg sīnt: China, Republica Populară Congo, Statele Unite ale Americii, Iran. Şase state permit, prin legislaţia lor, execuţia minorilor sub 18 ani: Arabia Saudită, Iran, Nigeria, Pakistan, Statele Unite ale Americii, Yemen.
    Anual, aproximativ 100 de persoane sīnt condamnate la moarte īn Statele Unite ale Americii. Numărul celor condamnaţi la moarte depăşeşte cifra de 3000 pe an. Cīţi dintre ei dintr-o eroare umană? Nu vom şti niciodată.
    Dintre ţările membre ale Consiliului Europei, interdicţia pedepsei capitale nu s-a ratificat de Armenia, Azerbaidjan, Rusia, Turcia. Doar Turcia nu a semnat Protocolul 6 la Convenţia europeană a drepturilor omului care interzice condamnarea la moarte. Romānia a abolit pedeapsa capitală īn 1990 şi a ratificat Protocolul 6 la 20 iunie 1994.

Haller Istvįn

Pagina 5

PROVINCIA 2000


   19 martie 2002, marţi, ora 18.00 „Integrarea europeană şi construcţia regională a Romāniei“. Īn Sala mică a Palatului Culturii totul pare pregătit. Volumele tronează la vedere iar invitaţii au ajuns cu toţii. Publicul īnsă nu pare să se īnghesuie īn număr foarte mare. Lipsesc īncă reprezentanţii mass-media. 18.15 sala īncepe să capete contur. Publicul nu este numeros (40-50 persoane) dar pare interesat de problemă. „Provincialii“ vorbesc pe rīnd īn tonuri şi formule diferite. Lansarea volumului „Provincia 2000“ a constituit din multe puncte de vedere o premieră. Istoria volumelor a fost dezvăluită de domnul Szokoly Elek, directorul Centrului Intercultural: „Pentru mine, ca redactor al cărţii a fost o deosebită plăcere să mă reīntīlnesc cu textele acestui volum, să le recitesc sau să le citesc pe cele pe care le omisesem la vremea respectivă. Īn felul acesta a apărut īntr-un singur volum o serie de texte legate de problema regionalismului, pe de altă parte de un aspect specific al regionalismului care este regionalismul transilvan, sau să le dăm minoritarilor ce li se cuvine, bănăţeano-transilvan. Acesta este volumul iar autorii se află īn faţa dumneavostră“. Lansarea-conversaţie a debutat cu o explicare a ceea ce revista numeşte regiune politică: „La ora actuală este o naivitate să credem că elita politică romānă este pregătită pentru o reformă a statului, că este pregătită pentru aşa ceva, cu toate că īn Europa occidentală, īn Uniunea Europeană regiunile sīnt o entitate fundamentală, pe līngă statul naţional desigur, care rămīne o entitate politică fundamentală şi importantă şi pe līngă domeniul supranaţional. Deci regiunea-statul şi suprastatul. Aceste trei paliere constituie īmpreună acel eşafodaj instituţional care se cheamă Uniunea Europeană. Cu atīt mai mult va fi aşa după 2004 cīnd această convenţie condusă de fostul preşedinte al Franţei va pune pe masa guvernelor propunerile constituţionale concrete. Īn acest context european ideea de regiune cu competenţe, nu simplă regiune administrativă, nu judeţe. (...) Regiunea politică ar īnsemna ca o primă aproximaţie mutarea judeţelor la nivel de regiuni de dezvoltare (...) Una dintre variantele posibile propuse de memorandumul nostru putīnd fi transformarea regiunilor de dezvoltare pe de o parte īn  regiuni administrative dar şi īn regiuni cu self-government. (...) Sīnt sigur că publicul larg este mult mai tolerant faţă de problema regionalismului decīt elita politică.“ (Molnįr Gusztįv). Pentru cei prezenţi a devenit repede clar că Provincia īnseamnă mai mult decīt revista cu acelaşi nume, uneori chiar o dezvoltare a celor implicaţi aşa cum mărturisea Marius Lazăr: „acest volum este o mostră din ceea ce se gīndeşte īn acest grup. Sīntem aici ca să marcăm continuitatea unei reviste care a īnceput acum 2 ani sub auspicii nesigure şi care a ajuns să se transforme īn instituţie. (...) Ai aici un model practic, act al apropierii şi al comunicării. Existenţa acestei reviste a fost revelatoare din foarte multe puncte de vedere şi pentru cei care au făcut-o şi īndrăznesc să cred  şi pentru cei care au citi-o. Pentru cei care au făcut-o, ei s-au pomenit īn faţa unei experienţe foarte puţin cunoscute, ca să nu spun necunoscute, aceea de a lucra īmpreună pe teme comune, pe articole comune dar cu gīndul la publicuri diferite. Gīndiţi-vă ce īnseamnă să scrii un articol īn romāneşte dar să ştii că el va fi citit şi de publicul maghiar. Şi invers. Este un prim exerciţiu de autoconstrucţie, de civilitate dacă vreţi, o ieşire din propria galerie, din propriul ţarc şi prin acest exerciţiu de dialog şi de deschidere interioară, zic eu, un īnceput de lărgire a parohianismului īn care uneori ne autolimităm, spre un limbaj şi o problematică ceva mai largă. Trebuie să spui ceva care-l interesează şi pe celălalt şi trebuie să o faci īntr-o manieră care să-l atragă şi să-l preocupe şi pe celălalt. Cred că asta este una dintre provocările la care toată lumea a fost supusă aici“.  Şi am mai descoperit ceva toţi cei prezenţi. Am descoperit īn Provincia un anume mod de a analiza societatea, societăţile īn care trăim. Provincia şi „provincialii“ departe de a fi „teroriştii“ ardeleni sau „negustori“ de ţară īşi dezvăluie bucuria de a gīndi obiectiv şi conştient despre ce este şi ce ar trebui să devină regiunea: „ceea ce arătăm noi pe coperta Provinciei este nudul Romāniei. (...) Arată bine, cum mai putem să o īmbrăcăm, etc. Noi, cei de la Provincia īncercăm astfel de operaţiuni pe care, culmea distracţiei, ba Guvernul, ba preşedintele, ba alţii care tac chitic dar consemnează cu conştiinciozitate le consideră ilicite, operaţiuni care nu-şi au rostul sau operaţiuni delicate. Pentru mine Provincia este un cīmp experimental, un cīmp ludic īn acelaşi timp, ne jucăm, foarte serios de altfel, pentru că ne jucăm dintr-o pasiune extrem de simplă pe care vă rog să-mi īngăduiţi să-i spun aşa impudic şi direct: ne interesează ce se īntīmplă cu comunitatea noastră care este alcătuită din comunităţile noastre etnice, lingvistice, cum vreţi să le spuneţi, culturale şi am vrea să terminăm cu depresia dimprejur, să devenim activi (...) şi să construim ceva īmpreună. E cel mai interesant lucru pe care-l pot face nişte oameni īmpreună şi abia după ce am ajuns la Provincia am īnţeles, de pildă ce se īntīmpla la Junimea. (...) E grozav la Provincia şi asta-mi place.La Provincia se speră foarte mult pentru Ardeal dar nu īntr-o manieră egoistă. Dacă Ardealul o duce bine, eu cred că şi celelalte părţi ale ţării o vor duce bine...“ (Ovidiu Pecican).
    Atunci cīnd īncerci să faci un lucru „īn oglindă“, īn două limbi, piatra de īncercare este traducerea. Traducătorul este cel care reuşeşte cel mai bine să trăiască interculturalitatea. Įgoston Hugó, a relevat publicului trăirea pe care actul traducerii ţi-o oferă: „Cel mai mult īmi place cīnd scoatem un nou număr al Provinciei este să traduc. Eu traduc cam de 30 de ani din eseistica politică şi ştiinţifică romānească. Acuma ne traducem reciproc cu Paul Drumaru şi este un sentiment de o solidaritate mult mai profundă decīt o solidaritate conjuncturală, politică, ş.a.m.d“.
Tīrgumureşenilor care au ales marţi să facă altceva, nu le mai rămīne decīt şansa de a citi volumul Provincia şi de a aştepta o nouă īntīlnire, poate la lansarea volumului „Provincia 2001“.        (L.A.)


Pagina 6
 
  
Rīurile să curgă libere şi curate

    Īntre 21-23 martie s-a desfăşurat la Tīrgu-Mureş forumul ecologic internaţional „Rīurile să curgă libere şi curate”, finanţat de Fundaţia pentru Parteneriat Miercurea Ciuc. Forumul a oferit un cadru de dialog īntre organizaţiile neguvernamentale de mediu din bazinul Tisei (Romānia, Ungaria, Ucraina, Iugoslavia) — care īn ultimele decenii au avut o activitate mai pronunţată privind situaţia ecologică a rīurilor din această regiune — şi reprezentaţii instituţiilor guvernamentale din aceste ţări.
    Au prezentat studii: Babos Kriszta, Bancsi Istvįn, Petre M. Bănărescu, Gennadiy Butnicov, Constantin Drăgulescu, Fodorpataki Lįszló, Gallé Lįszló, Marian T. Gomoiu, Hajdu Zoltįn, Hamar József, Harka Įkos, Jan Hronsky, Kovįcs Pįl, Michal Kravcik, Macalik Kunigunda, Libus Anįs, Makra Orsolya, Mara Gyöngyvér, Margóczi Katalin, Filip Moisei, Dan Munteanu, Nagy Sįndor, Teodor Nalbant, Teodora Onciu, Papp Judit, Adina Radu, Sįrkįny Kiss Endre, Sallai Zoltįn, Ioan Sīrbu, Szķtó Andrįs, Ilie C. Telcian, Jaroslav Tesliar, Śjvįrosi Lujza, Veress Enikő, Wilhelm Sįndor.
    Īn cadrul acestui forum au fost conferite titlurile de membrii de onoare ai Ligii PRO EUROPAdomnilor: acad. Petre M. Bănărescu şi dr. Hamar József.

    Īn prima zi, participanţii din cele cinci ţări au efectuat o călătorie de studiu pe valea superioară şi mijlocie a rīului Mureş, observīnd īn mod concret modificările care s-au produs de la data ultimei cercetări din 1991, a căror rezultate au fost publicate de LPE īn volumul „The River Mureş/Maros”, precum şi īn volumul de popularizare din seria „Fluvii Carpatorum”.
    Īn cea de a doua zi, specialiştii organizaţiilor neguvernamentale de mediu şi ale instituţiilor de stat au participat la o masă rotundă unde au discutat cele observate pe teren, dar au şi luat īn discuţie toţi afluenţii bazinului Tisei, inclusiv rīul Tisa, şi au evindenţiat cele mai arzătoare probleme care afectează rīul. Pe baza situaţiei prezentate s-au creionat concluziile necesare şi s-au stabilit principalele strategii după care trebuie să se ghideze toate acţiunile de remediere şi reabilitare a acestor resurse naturale.
    Ultima zi a fost rezervată dezbaterilor publice asupra gestionării unitare a văilor din regiune, urmată de o conferinţă de presă.
    Studiile ştiinţifice prezentate, de o maximă importanţă atīt pentru comunitatea ştiinţifică cīt şi pentru instituţiile responsabile vor fi sintetizate şi publicate īntr-un volum care va cuprinde şi istoricul, rezultatele şi finalizarea proiectelor ecologice regionale, precum şi rolul organizaţiilor neguvernamentale īn iniţierea colaborărilor regionale pentru soluţionarea problemelor regionale.
    Un moment cu o solemnitate deosebită īn cadrul forumului a fost decernarea titlurilor de mebru de onoare pentru doi colaboratori permanenţi ai programelor desfăşurate de Departamentul de ecologie al Ligii PRO EUROPA: academicianul Petre Mihai Bănărescu şi dr. Hamar József, preşedintele asociaţiei Tisza Klub Szolnok (Ungaria).
    Cele două laudaţii au fost prezentate de Teodor Nalbant şi Sįrkįny Kiss Endre, menţionīnd atīt importanţa activităţii lor ştiinţifice cīt şi atitudinea civică a celor doi. Cei doi copreşedinţi ai LPE, Smaranda Enache şi Csķky Boldizsįr au īnmīnat diplomele de onoare.
 

Pagina 7
     
S.O.S. Sighişoara

    Īn data de 21 martie a.c., īn cadrul manifestărilor din Săptămīna Toleranţei şi a Dialogului Intercultural a avut loc cea de-a treia īntīlnire S.O.S. Sighişoara, făcīnd parte din campania organizată de Liga Pro Europa şi Asociaţia Sighişoara Durabilă şi găzduită de Casa Parohială a Bisericii Evanghelice (Sighişoara). Au participat: senatorul Herman Fabini, Eugenia Zaharia (Institutul de Arheologie Bucureşti), Maria Berza (vicepreşedintele executiv al Fundaţiei Pro Patrimoniu), Dorana Coşoveanu (Academia civică), Bakó Įrpįd (Organizaţia Saşilor Sighişoreni din Germania), dr. Vasile Boroneanţ (Muzeul Municipiului Bucureşti), Livia Puşcaragiu (Ministerul Afacerilor Extern), Bruno Fröhlich (prim-preot evanghelic la Sighişoarei), Michaela Türk (Primăria Sighişoara), Pop Călin, Camelia Pojan (Consiliul Judeţean Mureş), Dorothy Joy Tarrant, Dénes Éva, Oana Mehedin, (Fundaţia Veritas), dr. Įbrįm Zoltįn (EMKE), Benczédi Sįndor (Transylvania Trust), Johannes Halmen, Benone Mehedin, Wilhelm Fabini, Hannelore Halmen, Muntean Vasile (Asociaţia Sighişoara Durabilă), presa locală, regională cīt şi importante organse de presă centrale, precum Romānia Liberă, Radio BBC, Allgemeine Deutsche Zeitung, Īntīlnirea a fost onorată de prezenţa domnului Szentpétery Istvįn, secretar I al Ambasadei Ungariei la Bucureşti. De asemenea, dezbaterea a fost urmărită şi de un număr mare de cetăţeni ai Sighişoarei. Din partea LPE au participat: Smaranda Enache, Laura Ardelean şi Kacsó Judit-Andrea.
 
    Īn martie 2002, de Ziua Mondială de Rugăciune, Romānia s-a aflat īn centrul atenţiei. Īn centrul Romāniei īn schimb, la Sighişoara, creştinii se roagă, ca oraşul lor să rămīnă ferit de construirea „Primului Parc al teroarei din lume” (cum a fost numit de către ministrul Dan Matei-Agathon) cu un „Centru internaţional de vampirologie”.
    Iată rugăciunea pentru Romānia a comunităţii creştinilor ortodocşi din Australia, care a fost citită īn deschiderea lucrărilor mesei rotunde S.O.S. Sighişoara de domnul Johannes Halmen, preot evanghelic.
 
    Rugăciune pentru Romānia

Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, cel care ai venit īn lume să ne mīntuieşti pe toţi - cu sufletele pline de evlavie, Ţie astfel ne rugăm:
Īndură-Te de noi, Doamne, de ţara noastră şi de poporul nostru, şi ajută-ne să găsim īn sfīrşit calea cea dreaptă.
Coboară Duhul Tau cel Mīngīietor să ne curăţească īntinăciunea şi să ne īntoarcă blīndeţea şi frica de Tine, Doamne.
Luminează, Doamne, minţile celor care din pricina amărăciunilor şi umilinţelor nu văd calea cea dreaptă.
Īncălzeşte, Doamne, inimile celor care, īnvrăjbiţi de diavol, au uitat să-şi iubească aproapele şi să ierte vrăjmaşilor.
Sădeşte, Doamne, īn sufletele noastre mīndria muncii cinstite şi bucuria de a ne agonisi pīinea cu sudoarea frunţii.
Slobozeşte-ne, Doamne, din jugul minciunii, a urii, a pizmei şi a egoismului.
Īnvaţă-ne, Doamne, să ne răbdăm unii pe alţii, aşa cum Tu ne rabzi pe noi toţi.
Stinge pofta celor care pentru binele lor īşi asupresc semenii.
Īncălzeşte-ne, Doamne, inimile, tămăduieşte-ne rănile şi īmbrăţişează-ne īn neţărmuita Ta dragoste.
Odihneşte, Dumezeule, sufletele celor care şi-au dat bunul cel mai de pret pentru credinţă şi dreptate. Cu capetele plecate şi cu inimle frīnte ridicăm această rugăciune către Tine, Doamne, Bunule, şi Ţie Īţi strigăm:
Auzi-ne, Doamne, şi trimite mila Ta peste noi.
Că numai a Ta este puterea şi mărirea şi numai Tu ne vei īntoarce la adevăr şi dreptate,  ca să se laude numele Tau īn veac, al Tatălui şi al Fiului şi al Sfīntului Duh.
Amin
 
„Īn anul 1999, oraşul Sighişoara a fost īnscris īn patrimoniul UNESCO, īmprună cu alte 20 de obiective din Romānia. Acest demers ne obligă, conform prevederilor la care Romānia a aderat, la măsuri de protecţie deosebită. Īn speţă, locaţia stabilită pentru Dracula Park trebuie, īn acest caz particular, să aibă avize de la Comisia Naţională de Patrimoniu şi de la Comitetul Patrimoniului Mondial. De menţionat este şi faptul că, atīt Banca Mondială, cīt şi Banca Europeană de Investiţii consideră că nici un program de dezvoltare nu trebuie să omită dezvoltarea culturală. O posibilitate mult mai viabilă pentru Sighişoara ar fi turismul cultural. Astfel, ar fi pus īn valoare un oraş atīt de preţios şi unic īn lume. Am putea spune că nu Sighişoara are nevoie de Dracula Park, ci mai mult Dracula Park are nevoie de Sighişoara.”

Maria Berza,
vicepreşedintele executiv al Fundaţiei Pro Patrimonio

Pagina 8
 

Academia Interculturală Transsylvania

    Īn ultima săptămīnă a lunii februarie „academicienii“ au avut parte de o iniţiere īn specificul comunităţii maghiare. Astfel, toţi ne-am reunit īntr-o atmosferă propice celei de-a doua sesiuni, la Şumuleu-Ciuc. Vreme superbă, ca şi peisajul de altfel.
    Veres Valer a fost printre primii lectori care au sosit la invitaţia Ligii PRO EUROPA pentru a susţine un curs legat de evoluţiile demografice ale comunităţii maghiarilor din Transilvania. A fost un curs concret, bazat pe cifre şi informaţii de ordin statistic care ne-au dat o perspectivă „cantitativă“ asupra temei majore pusă īn discuţie la această sesiune.
„Minorităţi īn cadrul minorităţii“: ceangăii şi secuii. Cursurile privind aceste comunităţi au avut ca menire īndepărtarea unor prejudecăţi din mentalitatea colectivă legate de aceşti oameni. Am aflat, de exemplu, că secuii nu sīnt atīt de agresivi pe cīt de meşteri īn reţete culinare.
    Viaţa spirituală a comunităţii maghiare a constituit un subiect faţă de care s-a manifestat un viu interes, dovada fiind īndelungatele discuţii despre Biserica Romano-Catolică. Kémenes Lórįnt a prezentat o scurtă istorie a Bisericii şi a punctat ideile şi elementele care stau la baza religiei romano-catolice. Nu au fost lăsate deoparte religiile reformată şi unitariană, care, la rīndul lor, se află īn sfera spirituală a comunităţii maghiare.
    Cea mai impresionantă manifestare de forţă intelectuală a aparţinut domnului Ungvįry Imre, profesor de filosofie la Univesitatea Babeş Bolyai din Cluj. Dīnsul a īncīntat auditoriul cu un curs original despre reprezentanţii de seamă ai filosofiei maghiare. Academicienii au prins un apetit pentru tot ceea ce īnseamnă gīndirea filosofică maghiară.
    Aici am menţionat doar cīteva dintre cursurile pe care le-am avut. Pe līngă acestea au existat ateliere de limbă maghiară, dans popular maghiar şi dezbateri privind eseurile scrise de studenţi sau ideea de regionalizare. Am mai intrat īn culisele unui ziar local, discutīnd cu redactorii şi īncercīnd să aflăm problemele cu care se confruntă un astfel de ziar.
    Vestita catedrală din Şumuleu i-a impresionat prin măreţie, frumuseţe şi simplitate pe participanţi. Nu trebuie uitată excursia pe care am făcut-o īn ultima zi din programul stabilit pentru această sesiune. Am vizitat Odorheiul Secuiesc, unde am avut o īntīlnire cu domnul Kolumbįn Gįbor, castelul de la Lăzarea, Miercurea Ciuc, Gheorgheni şi Izvorul Mureşului.
    La sfīrşit, dacă stăm să adunăm plusurile şi minusurile vom vedea că avem mai multe plusuri pentru că interculturalitatea se manifestă doar la cei care vor şi sīnt dispuşi să īnţeleagă acest proces care ne deschide drumul spre un alt fel de interacţiune umană.

Ionuţ Oniceanu

    Telegrame după Şumuleu:

• „Sesiunea a doua a avut parte de un program interesant. Īn ceea ce īi priveşte pe componenţii programului, s-au dovedit mai īnţelepţi şi toleranţi decīt la prima īntīlnire şi sīnt convinsă că pīnă la īncheierea academiei vom deveni PRIETENI īn toate sensurile cuvīntului“ — Iulia Vizi
• „Ce am apreciat? Varietatea informaţiilor primite şi a programului, interacţiunea cu colegii maghiari, buna calitate a referenţilor, ideea de a īnvăţa limba maghiară“ — Victor Şerban
• „Īn general a fost o sesiune interesantă, am īntīlnit oameni deosebiţi care ne-au furnizat o serie de informaţii necesare definirii conceptului de interculturalitate, o mai bună īnţelegere a toleranţei“ — Sabina Mihai
• „Am problema de a nu mă putea hotărī, care dintre următorii referenţi avea cel mai bun curs: Haller Istvįn, Ungvįry Zrķnyi Imre sau Nagy Benedek. De asemenea nu mi-aş putea imagina, pentru prezentarea catolicismului, un referent mai bun decīt Kémenes Lórįnd“ — Mădălina Simion
• „Ce am dus acasă? Dezbaterea pe teme de actualitate desfăşurată cu implicarea şi sprijinul reprezentanţilor Ligii Pro Europa şi ai redacţiei „Provincia“; legarea de prietenii, formarea de grupuri interetnice şi interconfesionale īn cadrul studenţilor AIT“ — Vasile Hodorogea
• „Trebuie să recunosc că mi se pare o laşitate din partea mea că nu mi-am exprimat părerea despre regionalizare. Mi-a făcut īnsă o foarte mare plăcere s-o ascult pe doamna Smaranda Enache. Poziţia sa faţă de acest subiect este admirabilă. Cred sincer că dacă şi alţi intelectuali vor  lua atitudine īn această cauză, se va īnregistra un succes!“ — Nyulas Ildikó

Pagina 9
 

Puzzle de An Nou ...

    Īn anul 2002 Colegiul Democraţiei şi-a reluat activitatea continuīnd seria de cursuri īncepută īn anul precedent.
    O primă tematică dezbătută īn cadrul Colegiului a fost cea privind organizarea şi funcţionarea inspectoratului de poliţie. Pe līngă clarificarea noţiunilor deja existente, colegiştii au avut ocazia să afle răspuns la īntrebările care īi preocupau īn mod deosebit, acestea vizīnd īn special ierarhizările existente īn cadrul inspectoratului de poliţie judeţean, dar şi atribuţiile ce le revin cadrelor acestui inspectorat.
    Pentru a se asigura o continuitate, a urmat un curs despre drepturile omului īn legislaţia romānească, considerat a fi de o importanţă majoră. S-a discutat atīt despre drepturile fundamentale ale cetăţeanului cīt şi despre tratatele internaţionale care le consacră. Interesul studenţilor Colegiului s-a orientat īnspre posibilele căi de atac īn instanţă şi forurile internaţionale la care poate apela un cetăţean atunci cīnd constată īncălcarea acestor drepturi. Concluzia la care s-a ajuns la finalul cursului a fost că soluţionarea unei cauze necesită prea mult timp pentru a mai fi iniţiată şi acest lucru descurajează cetăţeanul, rezultīnd şi lipsa de īncredere īn justiţie.
Elveţia – ţara cantoanelor a fost exemplul de federaţie perfectă prezentat pentru evidenţierea avantajelor pe care le constituie o astfel de formă de organizare administrativ-teritorială. Deşi termenul de federaţie era cunoscut dinainte de membrii Colegiului, informaţiile asimilate īn timpul cursului i-au ajutat să facă o delimitare mai clară īntre un stat federaţie şi un stat unitar. Pentru o mai bună īnţelegere a fost explicat şi conceptul de regionalism, rămīnīnd totuşi la latitudinea fiecărei persoane să-şi formuleze propria părere referitoare la aplicarea unui asemenea sistem.
    Cine au fost saşii şi ce au reprezentat ei pentru Transilvania s-a putut afla īn cadrul cursului „Elemente de cultură şi istorie ale comunităţii săseşti din Transilvania”. Acest curs a avut menirea să explice atīt prezenţa lor pe pămīnt romānesc dar şi migrarea lor din acest teritoriu. Unica īntrebare fără răspuns a rămas aceea dacă e posibilă o reīntoarcere a acestei comunităţi care a avut un aport extrem de important la cultura Transilvaniei. Oricum, saşii rămīn plecaţi, dar ar trebui să ne gīndim că īn cazul īn care situaţia economică a ţării nu se īmbunătăţeşte riscăm să rămīnem şi fără romāni īn Romānia. Poate totuşi actualii colegişti şi, de ce nu, generaţia tīnără vor putea face ceva īn acest sens.

Anca RUS

Pagina 10
 
Bilingvismul dincolo de lege

    Īn 1995 Romānia ratifica, prin Legea nr. 33/1995, Convenţia-cadru pentru protecţia minorităţilor naţionale. Convenţie care, īntre altele, chema statele să asigure inscripţionarea bilingvă īn localităţile unde o minoritate reprezintă un procent semnificativ. Īncă īn perioada ratificării, guvernul de atunci, prin persoana ministrului Teodor Meleşcanu, a afirmat că ea nu trebuie să fie īncă respectată de Romānia, din motiv că īncă nu ar fi intrat īn vigoare — prin ratificarea a 12 state — īn cadrul Consiliului Europei. Pentru prima oară se nega (din partea Guvernului!) valabilitatea unei legi apărute īn Monitorul Oficial al Romāniei. Situaţia era confuză: pe de o parte, Guvernul se mīndrea pe plan internaţional cu faptul că a fost printre primele state care au ratificat Convenţia-cadru, pe de altă parte, pe plan intern, refuza orice acţiune de implementare a convenţiei.
    Noul guvern al Romāniei, al cărui prim-ministru era Victor Ciorbea, a emis o ordonanţă de urgenţă īn 1997 (OUG22/1997) cu privire la modificarea Legii administraţiei publice locale, īn care se regăseau şi cele prevăzute de Convenţia-cadru. Ulterior, Curtea Constituţională, pe motiv că nu a existat nici o urgenţă, a considerat că Ordonanţa 22/1997 nu este constituţională. Nu referirile la drepturile minorităţilor, ci doar caracterul actului normativ. Cum, īn concordanţă cu Constituţia, tratatele internaţionale ratificate de Romānia fac parte din legislaţia internă, iar īn cazul diferenţelor au prioritate tratatele internaţionale, toate prevederile ordonanţei de urgenţă cu privire la respectarea drepturilor minorităţilor, prezente īn Convenţia-cadru, īn mod normal, trebuiau să producă efecte juridice. Situţia era īnsă departe de normalitate.
    Cunoscīnd prevederile legale interne şi internaţionale, primarul municipiului Tīrgu-Mureş, Fodor Imre, a dispus la 13 iunie 1997 inscripţionarea bilingvă a denumirii localităţii pe indicatoarele de intrare şi ieşire. Această decizie a fost atacată de prefectul de atunci al judeţului Mureş, Dorin Florea, care a cerut „intrarea īn legalitate şi ridicarea tablelor īn cauză” (27 iunie 1997, scrisoare către Primăria Municipului Tīrgu-Mureş). Văzīnd că inscripţionarea bilingvă nu numai că este legală, dar şi obligatorie, prefectul a trimis o nouă scrisoare (la 18 iulie 1997), de această dată tuturor primăriilor, consiliilor locale din judeţ, īn care, printre altele, afirma că denumirea īn limba maternă a localităţilor trebuie să fie opera unor „traducători atestaţi” (uitīnd că respectivele denumiri nu trebuie traduse, ele există de sute de ani), totodată interzicea (ilegal, abuziv şi contravenind Convenţiei-cadru) inscripţionarea denumirii străzilor īn limba maternă.
    Printr-o scrisoare din 24 iulie 1997, Guvernul Romāniei, din punctul de vedere al legalităţii, a pus capăt disputelor, recunoscīnd că acţiunea primarului Fodor Imre a fost perfect legală. Īn discuţii private, dar chiar şi la conferinţe pe această temă, reprezentanţii Guvernului au considerat că primarul „a fost īnaintea legii cu un pas”. Refuzau să recunoască un important adevăr: din acest punct de vedere, faţă de obligaţiile asumate, Romānia era cu un pas īn urmă, şi nu Fodor Imre cu un pas īnainte.
    „Războiul tăbliţelor bilingve”, cum afişa această problemă presa, dornică să devină interesantă şi „vandabilă” prin teme de scandal, era īncă la īnceput. Văzīnd că din punct de vedere legal tăbliţele sīnt neatacabile, inamicii bilingvismului au trecut la fapte ilegale (considerate a fi contravenţionale, dar puteau fi considerate şi delictuale), mīzgălind denumirea oraşului īn limbă maghiară: Marosvįsįrhely. Tensiunea īn cadrul populaţiei maghiare era īn creştere. Este frustrant să vezi jignirea limbii tale sau a unei denumiri tradiţionale, care, pe parcursul secolelor, fusese utilizată şi de populaţia romānească a oraşului (ei folosiseră denumirea de Oşorhei, modificarea īn Tīrgu-Mureş fiind făcută īn mod artificial). Această tensiune a scăzut brusc după ce Poliţia Municipiului Tīrgu-Mureş a identificat făptaşii: pe Adrian Moisoiu, profesor universitar, lider judeţean al PRM (actual deputat), şi pe Pop Dumitru Petru, consilier local PUNR (actual senator PRM). Ceea ce demonstra că nu populaţia romānească era īmpotriva inscripţiilor, ci unele persoane, cu interese politice īn tensionarea relaţiilor interetnice. Un profesor universitar de vīrstă venerabilă s-a dus personal, sub acoperirea īntunericului, cu bidineaua, să-şi ducă la bun sfīrşit lupta sa eroică īmpotriva unor tăbliţe...
    Īn 2000, după alegeri, prefectul Dorin Florea a devenit primarul Dorin Florea. Una dintre primele lui acţiuni s-a īndreptat īmpotriva tablelor indicatoare de la marginea oraşului, schimbīndu-le cu altele, unde „Marosvįsįrhely” era scris mai mic şi cu altă culoare. Avea importanţă? Sau a fost o răzbunare pentru eşecul suferit īn 1997? Această tăbliţă, deşi a devenit ilegală (prin HG 1206/2001, care la art. prevede:„ inscripţionarea īn limba maternă a denumirii unor localităţi se face pe aceeaşi tăbliţă indicatoare, sub denumirea īn limba romānă, folosindu-se aceleaşi caractere, mărimi de litere şi culori) şi a fost schimbată cu una asemănătoare celei puse īn urma dispoziţiei fostului primar, Fodor Imre, stă īncă, la marginea oraşului, mărturie a unei īncăţăţīnări de neīnţeles.
La 22 februarie 2001 Consiliul local municipal Tīrgu-Mureş adopta Hotărīrea nr. 39/2001 care aproba, „īn principiu”, inscripţionarea bilingvă „a tablelor indicatoare şi de orientare pentru străzi” (anexele hotărīrii au prevăzut dimensiunea, forma şi modul de inscripţionare). Acest „īn principiu”, din punct de vedere juridic, a devenit literă de lege printr-un contract de asociere īntre Primăria Municipiului Tīrgu-Mureş şi S.C. Blue Star SRL, care a prevăzut obligaţia de a inscripţiona stīlpii stradali „conform Hotărīrii Consiliului Local municipal nr. 39/2001”. Totodată, īntre timp, a apărut şi noua Lege a administraţiei publice locale (Legea nr. 215/2001) care, la art. 90, alin. 4, obligă autorităţile administraţiei publice locale să asigure, acolo unde cetăţenii aparţinīnd unei minorităţi naţionale au o pondere de peste 20%, inscripţionarea denumirii localităţilor şi a instituţiilor publice de sub autoritatea lor, precum şi afişarea anunţurilor de interes public şi īn limba maternă a cetăţenilor aparţinīnd minorităţii respective.
    Totuşi, la sfīrşitul lunii martie au apărut stīlpii stradali, pe care denumirea străzilor a apărut exclusiv īn limba romānă. S-a afişat bilingv doar ceea ce era evident: că strada este „utca” iar piaţa este „tér”. Īn această stranie interpretare, anunţul de interes public a devenit nu denumirea străzii, ci faptul că strada este stradă. (La un seminar internaţional din Cehia, un participant american a pornit din hotel să hoinărească prin oraş. La pornire s-a uitat pe inscripţionarea străzii, să găsească drumul īnapoi. La un moment dat, ajuns prea departe de hotel, s-a suit īntr-un taxi şi a zis: „pe strada »Uliţa«, vă rog”. A aflat cu stupoare de la taximetrist că īn Cehia toate străzile sīnt »uliţe«.)
    Conferinţele de presă ale consilierilor UDMR nu au soluţionat problema. Īn acest timp primarul Dorin Florea afirma, īntr-un ton care īl caracterizează: „celor care au probleme şi īi apucă diareea verbală, le recomand Furazolidon”.
    Dacă pe plan intern primarul recomandă tratament medical celor care acţionează īn sprijinul legalităţii, iată ce recomandă Comisia consultativă a Consiliului Europei (for care monitorizează respectarea Convenţiei-cadru pentru protecţia minorităţilor naţionale) Guvernului Romāniei: „adoptarea recentă a Legii administraţiei publice locale facilitează afişarea bilingvă a denumirii străzilor; recomandă ca autorităţile să dea efect acestor dispoziţii legale īn practică”.

HALLER Istvįn
 
Pagina 11
 
Un pericol la adresa cetăţenilor şi a integrării euroatlantice

   Īn urma votului din aceste zile, Camera Deputaţilor se apropie de adoptarea legii informaţiilor clasificate iniţiată de guvernul PSD care, īn varianta sa actuală, ar produce un blocaj al democraţiei romāneşti. Actualele prevederi anulează, practic, legea accesului la informaţia de interes public, neagă primordialitatea interesului general, ameninţă libertăţile cetăţeneşti şi libertatea presei, invită la ascunderea actelor de corupţie. Serviciile de informaţii capătă din nou o putere supradimensionată. Īn mod cinic, arătānd dispreţ faţă de aspiraţiile democratice ale cetăţenilor, PSD invocă interesul integrării īn NATO, deşi adoptarea unei astfel de legi nedemocratice constituie un act clar īmpotriva valorilor fondatoare pe care organizaţia euroatlantică se īntemeiază.
    Semnatarii acestui protest sunt surprinşi să vadă că votarea proiectului de lege a fost posibilă cu sprijinul UDMR. Dacă īn mod regretabil tendinţa antireformistă pare a prevala īn PSD, alinierea la aceasta a UDMR, partid declarat prooccidental, este īngrijorătoare şi contravine atāt principiilor programatice ale Uniunii cāt şi tradiţiei sale prodemocratice afirmate īn cei 12 ani de existenţă. Nu poate fi acceptată invocarea protocolului de colaborare dintre cele două partide ştiut fiind că īn lumina lui, UDMR se obligă să sprijine numai acele legi şi măsuri care, respectānd valorile fundamentale ale democraţiei şi drepturilor omului, servesc accelerării reformelor şi integrării euroatlantice.
    Semnatarii acestui protest consideră că adoptarea de către Parlament a legii informaţiilor clasificate īn forma propusă de guvernul PSD periclitează procesul de democratizare al societăţii romāneşti şi integrarea īn comunitatea euroatlantică. Adresăm un apel Uniunii Democratice Maghiare din Romānia să nu voteze adoptarea proiectului de lege īn forma sa actuală. Solicităm să se alăture acelor forţe din Parlament care doresc ca legea să fie conformă cu interesele cetăţenilor şi cu valorile euroatlantice.

Gabriel Andreescu
Doina Cornea
Smaranda Enache
Renate Weber
Bucureşti, 4 februarie 2002
 
DECLARAŢIE

     Īn legătură cu Seminarul Internaţional „Identitatea culturală a romano-catolicilor (ceangăi) din Moldova” ce se desfăşoară, azi, 29 aprilie 2002, la Palatul Parlamentului din Bucureşti, īn organizarea Academiei Romāne şi a Ministerului Informaţiilor Publice, ne simţim datori să aducem la cunoştinţa opiniei publice următoarele observaţii:
    APADOR-CH şi Liga Pro Europa, co-autoare īn decembrie 2001 a unui amplu raport de drepturile omului privind solicitările grupului ceangăilor maghiari din Moldova, au īntreprins demersurile cuvenite pentru a se acredita la acest seminar internaţional, īn conformitate cu procedurile cuprinse īn comunicatul din 16 aprilie a.c. al Ministerului Informaţiilor Publice. Spre surprinderea noastră, persoana de contact indicată de Ministerul Informaţiilor Publice şi-a declinat competenţa de a face acreditări, indicīnd Asociaţia Romano-Catolicilor „Dumitru Mărtinaş” din Bacău ca avīnd această competenţă. Contactat telefonic şi īn scris, preşedintele respectivei asociaţii (Dl. Bejan Gheorghe) a refuzat APADOR-CH şi Liga PRO EUROPA acreditarea la seminar.
    Ca urmare a excluderii de la participare a APADOR-CH şi a Ligii PRO EUROPA, a manipulării acreditărilor — de la care au fost respinse şi alte asociaţii şi jurnalişti —, seminarul internaţional organizat de Ministerul Informaţiilor Publice şi Academia Romānă riscă să ia forma unei campanii de propagandă a ideilor care au stat la baza regimului comunist faţă de grupul ceangăilor maghiari, īn contradicţie flagrantă cu Recomandarea nr.1521/2001 a Consiliului Europei. Această atitudine reprezintă un vot de blam atīt pentru Academia Romānă, care ar fi datoare să ilustreze īn cel mai īnalt grad criteriile deontologice ale cercetării disciplinare, cīt şi pentru Ministerul Informaţiilor Publice, căruia īi revine misiunea să denunţe teoriile menite să intimideze minorităţile naţionale.
    APADOR-CH şi Liga PRO EUROPA consideră că este inadmisibil ca Ministerul Informaţiilor Publice şi Academia Romānă să-şi abandoneze echidistanţa instituţională şi să colaboreze exclusiv cu organizaţii cunoscute pentru partizanatul lor, precum Asociaţia Romano-Catolicilor „Dumitru Mărtinaş” din Bacău şi Centrul European de Studii Covasna-Harghita din Sfīntu Gheorghe. Delegarea competenţei de a-i selecta pe participanţii la seminar şi administrarea banului public prin intermediul acestor asociaţii este de neconceput īntr-un stat de drept şi dovedeşte o mentalitate instituţională pe care o speram depăşită.
    Pe această cale, APADOR-CH şi Liga PRO EUROPA solicită Ministerului Informaţiilor Publice  şi Academiei Romāne explicaţii publice pentru manipularea acreditărilor şi selectarea netransparentă a participanţilor.
    Cele două organizaţii speră ca participanţii internaţionali care au luat parte, fără a fi īn cunoştinţă de cauză, la eveniment, să ia atitudine la rīndul lor faţă de aceste decizii nedemocratice.
Gabriel Andreescu, APADOR-CH
Smaranda Enache, Liga PRO EUROPA
29 aprilie 2002
 

Pagina 12
 
Adunarea Generală a Ligii PRO EUROPA

   La 6 aprilie 2002, īn Sala de spectacole a Teatrului Ariel, a avut loc Adunarea Generală a Ligii PRO EUROPA.
    După cuvīntul de deschidere rostit de co-preşedinta asociaţiei, Smaranda Enache, au fost prezentate, discutate şi aprobate Raportul narativ, Raportul financiar şi Raportul Comisiei de Cenzori pentru anul 2001, planul de activităţi şi strategia Ligii PRO EUROPA pentru anul 2002.
    Conform Statutului Ligii, s-a ales Consiliul de Coordonare, compus din Smaranda Enache, Csķky Boldizsįr (co-preşedinţi), Mircea Suhăreanu (secretar), Kónya  Lįszló (coordonatorul Filialei Satu Mare), Lucia Briscan, Fodor Imre, Zeno Fodor, Sįrkįny-Kiss Endre, Spielmann Mihįly (membri).
    Au fost votate şi următoarele modificări ale Statului:

    Partea I. Dispoziţii generale

Capitolul 3. Mijloace materiale şi financiare
Art. 8. Valoarea cotizaţiei lunare se stabileşte la 0,5 Euro/lună pentru membrii activi (...).

Capitolul 4. Membrii
Art. 13. (....) calitatea de membru activ se dobīndeşte din propria iniţiativă de către cetăţenii romāni, prin adeziune scrisă şi devine efectivă după validarea sa de către Consiliul de Coordonare.

    Partea II. Structura organizatorică, de coordonare şi control

Capitolul 1. Adunarea generală
Art. 21. Organul suprem al Ligii Pro Europa este Adunarea Generală. Adunarea Generală este alcătuită din totalitatea membrilor activi cu drept de vot. Membrii activi aflaţi īn incapacitatea de a participa la Adunarea Generală īşi pot delega dreptul de vot unui alt membru activ. Un membru activ poate reprezenta, pe bază de delegaţie scrisă, maximum 5 membri. Norma de reprezentare a filialelor la Adunarea Generală anuală este de 1 (unu) la 10 (zece).
Art. 25. Competenţele Adunării Generale:
j) se abrogă;

Capitolul 2. Consiliul de Coordonare
Art. 26. Consiliul de Coordonare este organul de conducere al Ligii īntre Adunările Generale. Membrii Consiliului de Coordonare īn număr impar, dar cel puţin 7 (şapte), sīnt aleşi şi revocaţi de către Adunarea Generală prin vot secret şi trebuie să aibă o vechime ca membri activi de cel puţin 2 (doi) ani.
Art. 29. Consiliul de Coordonare se īntruneşte trimestrial īn şedinţă ordinară sau ori de cīte ori se impune acesta, la convocarea copreşedinţilor, cu cel puţin 10 (zece) zile īnainte de data fixată.
Art. 30. Atribuţiunile Consiliului de Coordonare:
g) elaborează regulamentul de funcţionare internă al Consiliului de Coordonare
Se adaugă:
t) Consiliul de Coordonare propune Adunării Generale īnfiinţarea de filiale.
Art. 31. Conducerea operativă a Ligii īntre şedinţele Consiliului de Coordonare este asigurată de Biroul Executiv format din cei doi copreşedinţi şi secretarul Ligii. Biroul Executiv aprobă comunicatele şi declaraţiile Ligii. (...)
Art. 36. Atribuţiunile directorului executiv:
b) participă la şedinţele Consiliului de Coordonare şi ale Biroului Executiv fără drept de vot;

Capitolul 4. Cluburile şi filialele Pro Europa
Art. 44. Cluburile pot solicita Adunării Generale, la propunerea Consiliului de Coordonare acordarea calităţii de filială.
Art. 45. Filialele se constituie prin hotărīrea autentificată a Adunării Generale, la propunerea Consiliului de Coordonare. Personalitatea juridică se dobīndeşte de la  data īnscrierii filialei īn Registrul Asociaţiilor şi Fundaţiilor. Filialele pot īncheia īn nume propriu acte juridice de administrare şi conservare īn condiţiile stabilite prin actul constitutiv al filialei. Actele juridice de dispoziţie īn numele şi pe seama asociaţiei pot fi īncheiate numai pe baza hotărīrii prealabile a Consiliului de Coordonare.
Art. 48. (...) Comunicatele de presă ale filialelor vor avea avizul Biroului Executiv.