Gazeta Ligii PRO EUROPA Liga – 1-2-3 / 2002
Sumar:
pag. 1: Laura Ardelean: De la toleranţă la dialogul intercultural pag. 2: Calendar – Naptįr pag. 3: Szokoly Elek: Săptămīna cea mai lungă pag. 4: Săptămīna Toleranţei şi a Dialogului Intercultural pag. 5: PROVINCIA 2000 pag. 6: Rīurile să curgă libere şi curate pag. 7: S.O.S. Sighişoara pag. 8: Academia Interculturală Transsylvania pag 9: Puzzle de An Nou ... Betekintő pag 10: Bilingvismul dincolo de lege pag 11: Un pericol la adresa cetăţenilor şi a integrării euroatlantice DECLARAŢIE pag 12: Adunarea Generală a Ligii PRO EUROPA
Pagina 1,4 De la toleranţă la dialogul intercultural
„Mai trebuie să pledăm pentru toleranţă şi dialog intercultural?“ a
fost una dintre īntrebările la care am căutat un răspuns īn pragul
manifestărilor cu acest nume. Voltaire definea toleranţa ca o lege a
naturii aplicată inimii tuturor oamenilor. Ideea toleranţei — văzută ca
o virtute —sau schimbările pe care societatea, cel puţin cea ardeleană,
le-a īnregistrat, pot induce trecerea pragului despre care vorbea
Jankélévitch: „Toleranţa – oricīt de puţin atrăgător ar suna cuvīntul —
rămīne o soluţie acceptabilă īn aşteptarea a ceva mai bun. Pīnă cīnd
oamenii vor putea să se iubească, sau pur şi simplu să se cunoască şi
să se īnţeleagă, să fie fericiţi că au īnceput să se suporte! Toleranţa
constituie deci o etapă provizorie.“ Este īnsă interculturalitatea
domeniul īn care am depăşit „tranziţia“? Īntr-una
din nopţile trecute mă aflam īn „camera de aşteptare“ a S.M.U.R.D. O
īncăpere īngustă cu lumină insuficientă şi cu aspect de depozit īn
reamenajare. Puţinele banchete erau ocupate de mai mult de 15 romi. Īn
fundul īncăperii, pe paturi improvizate mai dormeau īncă cīţiva. Nu se
cunoşteau īntre ei dar au iniţiat un dialog īn limba maghiară. Au
trecut de la boală la medici şi au sfīrşit prin a discuta despre
religie. Un bărbat īntre două vīrste povestea despre „adevărata“
biserică care este Biblia şi despre polemicile pe care le cīştigă cu
reprezentanţii diverselor biserici şi numai cu argumente. Avansa ideea,
pe care grupul o īmbrăţişă rapid, dīnd aprobator din cap, că adevărata
credinţa stă īn Biblie şi că Biblia fiecăruia este Biserica sa. Unul
dintre ei, mai agitat, care īşi īnsoţise soţia foarte bolnavă şi acum
aştepta un verdict, propuse „predicatorului“ să iniţieze o rugăciune.
S-au ridicat automat toţi bărbaţii din īncăpere şi au format un cerc.
Predicatorul rostea, cu incantaţii bisericeşti, o rugăciune īn limba
maghiară. Grupul intervenea din cīnd īn cīnd cu cīte un „Amen“ stins.
La final, ruga a fost preluată de un tīnăr care tăcuse pīnă atunci. A
continuat īn limba romānă cu rugăciunea şi nimeni din grup nu a schiţat
nici un semn de surpriză. Apoi cercul s-a īnchis cu o rugăciune īn
limba romani după care fiecare şi-a reluat aşteptarea şi timp de 5
minute s-a lăsat o tăcere adīncă. Apoi au īnceput să-şi spună fiecare
necazurile, s-au reīntors la grijile care l-au adus acolo. Situaţia m-a
impresionat tocmai prin atipicul ei. Aceste scene nu sīnt, din păcate,
īncă parte a obişnuitului, a cotidianului. Ele au īncă darul de a ne
surprinde. Se vorbeşte din ’90 īncoace de
multiculturalitate, de trăirea interculturalităţii, dar īncă nu toţi
sīntem obişnuiţi cu manifestarea ei, īncă ne impresionează, plăcut ce-i
drept, dar ne surprinde, faptul de a descoperi că oameni simpli au
trecut de la toleranţă la interculturalitate văzută īn cea mai clasică
definiţie a ei, au trecut de la etapa de a-l īnţelege şi a-l accepta pe
celălalt aşa cum este, la a-l transforma pe celălalt īn partener, un
similar şi de ce nu, un prieten. Se vorbeşte de bilingvism,
plurilingvism, dar nici măcar nu se aplică prevederile legale īn
materie, sau mai mult, există „plăcerea“ victimizării atunci cīnd o
comunitate (fie ea etnică, lingvistică sau confesională) īşi revendică
nişte drepturi. Vorbim de progrese, dar īncă partide extremiste au
procente ridicate īn sondaje. Şi exemplele ar putea continua. Şi, pīnă
cīnd majoritatea va trece pragul, va mai trebui să pledăm pentru
toleranţă.
Laura Ardelean
Membrii de onoare ai LPE 2002... Petre M. Bănărescu (n. 1921), zoolog, zoogeograf, doctor docent īn ihtiologie, membru al Academiei Romāne, membru onorific al Societăţii Americane de Ihtiologie şi Herpetologie. Participant activ la realizarea proiectelor ecologice ale LPE. Dr. Hamar József (n. 1943), absolvent
al Universităţii Kossuth Lajos din Debreţin, doctor īn ecologie,
preşedintele asociaţiei Tisza Klub Szolnok (Ungaria), membru al
Societăţii Internaţionale de Limnologie. Iniţiator şi coorganizator al proiectelor ecologice ale LPE.
Pagina 2
Calendar
12 ianuarie —
Funcţionarea şi organizarea Inspectoratului de Poliţie, curs īn cadrul
Colegiului Democraţiei. Lector: colonel Rus-Pop Nicolae, purtătorul de
cuvīnt al Inspectoratului judeţean de Poliţie.
19 ianuarie —
Forumul naţional al organizaţiilor neguvernamentale, ediţia a VIII-a,
organizat de Centras la Bucureşti. Din partea LPE a participat Smaranda
Enache.
19 ianuarie —
Drepturile omului īn legislaţia romānească, curs īn cadrul Colegiului
Democraţiei. Lector: Renate Weber, preşedinta Fundaţiei pentru o
Societate Deschisă.
25-27 ianuarie —
A doua īntīlnire regională a Centrelor pentru Pluralism din Balcani,
organizat de Fundaţia pentru Pluralism şi Institute for Democracy in
Eastern Europe la Timişoara. Din partea LPE a participat Haller Istvįn.
9 februarie
— Lăsatul secului din Pustiana, festival organizat de Asociaţia Sfīntul
Ştefan din Pustiana. Din partea LPE au participat Smaranda Enache şi
Szokoly Elek.
15 februarie
— Minorităţi periclitate īn Europa, conferinţă organizată de Fundaţia
Pro Minoritate la Budapesta. Din partea LPE au participat Smaranda
Enache şi Szokoly Elek. 18 februarie
— Integrarea copiilor romi īn şcolile din judeţul Mureş, dezbatere
organizată de Project on Ethnic Relations la Tīrgu-Mureş. Din partea
LPE a participat Haller Istvįn.
19 februarie — Participarea studenţilor Colegiului Democraţiei la procese īn curs de derulare la Judecătoria Tīrgu-Mureş.
20 februarie
— S. O. S. Sighişoara, dezbatere publică organizată la Bucureşti de LPE
īn colaborare cu Grupul pentru Dialog Social şi Asociaţia Sighişoara
Durabilă.
24 februarie – 3 martie
— Sesiunea a II-a a Academiei Interculturale Transsylvania, cu tema:
Comunitatea maghiară din Romānia, desfăşurat la Şumuleu Ciuc.
2 martie —
A IV-a conferinţă naţională a Cercului Liberal din cadrul UDMR,
organizat la Cluj. Din partea LPE au participat Smaranda Enache şi
Szokoly Elek.
2-3 martie —
Regionalism, sesiunea Colegiului Democraţiei desfăşurată la Sovata.
Referenţi: Smaranda Enache, Alexandru Cistelecan, Szokoly Elek, Mircea
Suhăreanu.
16 martie —
Elemente de cultură şi istorie ale comunităţii săseşti din
Transilvania. Curs īn cadrul Colegiului Democraţiei. Lector: Szegedi
Edit, profesor universitar la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj.
18-24 martie — Săptămīna toleranţei şi a dialogului intercultural.
26 martie — Funcţionarea Prefecturii judeţului Mureş, curs īn cadrul Colegiului Democraţiei. Lector: Burkhįrdt Įrpįd, subprefect.
25 martie
— Evaluarea Conferinţei mondiale īmpotriva rasismului, seminar pentru
experţi, organizat de International Service for Human Rights la Geneva.
Din partea LPE a participat Smaranda Enache.
januįr 12 — A rendőrfelügyelőség szerkezete és működése, Rus-Pop
Nicolae ezredes, a Maros megyei rendőrfelügyelőség szóvķvőjének
előadįsa a Demokrįcia Kollégiuma szįmįra.
Pagina 3
Săptămīna cea mai lungă
Şi iată, Săptămīna Toleranţei a ajuns la cea de a 8-a ediţie. Īn oraşul
īn care acum 12 ani intoleranţa a culminat prin tentativa de pogrom
soldată cu victime (nu numai din partea agresaţilor dar — ca urmare a
unei neaşteptate mobilizări defensive —, şi din partea agresorilor),
Liga Pro Europa īncearcă an de an să vindece rănile comunităţii
traumatizate fie īncercīnd să īnlesnească cicatrizarea, fie recurgīnd
la cauterizare. Dialogul intercultural iniţiat cu
multe speranţe de la prima ediţie, ca unul din mijloacele cele mai
promiţătoare de terapie intensivă, după ce şi-a lepădat iluziile şi
naivităţile, pare să-şi aducă īncet roadele. Chiar dacă modeste şi
adesea fragile. Uneori poate doar aparente. Nu odată demonstrative,
vizīnd mai de grabă simbolurile decīt esenţa. Astăzi, nu-i aşa, toţi
sīntem pro-europeni, mai pro-europeni decīt europenii. De ce ne-am mira
dacă Liga Pro Europa, nedispusă la compromisuri īn privinţa valorilor,
ar fi hulită īn continuare de cei deveniţi īntre timp pro-europeni “cu
voie“. Puţini am fost, mulţi am rămas! (Nu se īntitulase una din cele
mai murdare publicaţii fascistoide de după ’89 īn mod cinic Europa?)
Dar asta e. Īntre timp Pro Europa īncearcă să-şi vadă liniştită de
treabă. Īncearcă să sape īncet malul mentalităţilor afectate de lunga
boală, obosită uneori, ce-i drept, de īncetineala exasperantă a
vindecării, dar īncăpăţīnată. Succesul resuscitării nu depinde adeseori
de tenacitatea medicului? Şi īn cele din urmă rezultatul contează, nu-i
aşa? Dacă ne-am pune īntrebarea firească, acum după 12 ani de la
“martie negru” şi după opt ediţii ale Săptămīnii Toleranţei, dacă a
scăzut simţitor intoleranţa societăţii romāneşti īn general, iar cea a
socităţii locale tīrgumureşene īn special, ar trebui probabil să
răspundem asemenea rabinului īnţelept: şi da, şi nu. Da, pentru că īn
ciuda incapacităţii ieşirii din paradigma naţionalistă — această
adevărată dramă a societăţii romāneşti — raţionalitatea pragmatică a
“ţăranului” pare să biruie iraţionalitatea arogant maladivă a “elitei”.
Greutăţile vieţii de toate zilele pot fi din ce īn ce mai puţin
compensate prin apelul la orgolii naţionaloide.
Un caz test īn acest sens ar putea fi “cazul” deja clasic al Liceului
Bolyai – care jucase un rol de vedetă īn 1990 –, şi care, deşi a
beneficiat de o malefică şi iresponsabilă atenţie mediatică pe plan
naţional, iar partidele politice de opoziţie, inclusiv cele (aşa-zis)
democratice, au făcut totul pentru a inflama situaţia, — doar
doar vor ciupi niscaiva electorat ameţit de dampfuri tricolore, — nu a
mai putut avea mobilizarea de-acum un deceniu. Şi chiar dacă cazul nu
s-a īnchis īncă, iar parte a partidelor şi presei au tot interesul să-l
ţină cald, “mintea romānului, cea de pe urmă” pare să biruie pasiunile
iraţionale şi ipocriziile interesate. Dar după
experienţele şocante ale demonstraţiilor de intoleranţă ale ultimului
deceniu, portretul robot al romānului desenat de un
“extraterestru” ar avea probabil, asmenea lui Ianus, două feţe net
distincte: una zīmbitoare, justificată de comparaţia cu exploziile de
intoleranţă, purificări etnice, războaie civile etc. din imediata
noastră vecinătate, comparaţie ce ne avantajează īn mod clar prin
contrast, chiar dacă poate fi īnşelătoare, şi alta hīdă, raportată la
miturile, iluziile şi aşteptările legitime faţă de portretul romānului
“blīnd” cu care am fost īndoctrinaţi decenii de-a rīndul, şi care īn
condiţiile libertăţii de expresie, a īnceput să-şi dea arama pe faţă.
Proporţia dintre cele două depinde de starea de spirit a privitorului.
Dacă privim īnsă īn faţă realităţile faptice ale deceniului trecut, de
la numeroasele agresiuni colective mergīnd uneori pīnă la „mineriade“ —
īndreptate ba īmpotriva ţiganilor, ba īmpotriva ungurilor, ba īmpotriva
greco-catolicilor, ba īmpotriva intelectualilor —, la cele individuale
de zi cu zi de care abundă presa noastră suferindă de o vădită criză de
libertate, portretul idilic al romānului blīnd şi tolerant se destramă
asemenea celorlalte mituri autoamăgitoare şi contraproductive.
Şi totuşi, raportat la acest portret robot, de loc glorios altfel,
bilanţul schiţat de extraterestrul nostru va fi probabil pozitiv.
Văzută din nava sa spaţială euro-atlantică, este notată cu notă de
trecere o societate care, deşi n-a fost familiarizată cu normele
occidentale de convieţuire democratică, a fost capabilă să depăşească
momentele de criză profundă fără să cadă īn capcana soluţiilor
disperate. Este şi motivul pentru care sīntem candidaţi permanenţi la
premiul… de consolare. Dar este, incontestabil, un merit.
Totuşi, să nu ne lăsăm furaţi de peisaj. Semnele negative sīnt
numeroase şi profund īngrijorătoare. Sistemul de valori, sau mai exact
lipsa acestuia la partidele (aşa-zis) democratice incapabile să iasă
din paradigma naţionalistă, reuşind uneori să-i supraliciteze
chiar şi pe dinozaurii consacraţi ai xenofobiei, constituie o barieră
greu de depăşit. Grosul elitei romāneşti de factură
retrograd-naţionalistă — cu rarele excepţii notabile care reabilitează
īntru-cītva onoarea naţiunii — indiferent că se autodenumesc
creştini-democraţi, liberali, social-democraţi sau independenţi, are o
influenţă nefastă asupra unei naţiuni ea īnsăşi conservatoare prin
natura sa, nu īn ultimul rīnd datorită tradiţiilor sale rural-ortodoxe.
Or noţiunea de cetăţean este legată nemijlocit de mediul citadin care-i
condiţionează comportamentul şi caracterul. Dar aceasta este o altă
dezbatere īn cultura romānească care nu şi-a epuizat īncă resursele.
Aşa īncīt, chiar dacă majoritatea electoratului de pe stradă a tras
īnvăţămintele cuvenite din manipulările politice cu paranoia naţională
şi nu mai poate fi mobilizată cu slogane viscerale,
auto-excitarea permanentă a pasiunilor etno-naţionale stimulate de
pachetul de frustrări ce nu mai vor să scadă, dar şi de iresponsabile
proiecte naţionale grandomane ale lupilor tineri din vecinătatea
noastră de la Apus, ţine īncă departe spiritul nostru naţional de ceea
ce s-ar putea numi spirit european. Ceea ce
societatea civilă trebuie să ştie este că va avea īncă multă treabă
pīnă cīnd fondul va ajunge din urmă formele, iar valorile puse pe
hīrtie cu atīta dezinvoltură vor pătrunde şi īn minţile cetăţenilor
romāni. Pīnă una alta, Săptămīna Toleranţei şi a
Dialogului Intercultural continuă. Continuă īn fiecare primăvară şi
continuă de fapt, zi de zi. Sperăm să fie cea mai lungă săptămīnă a
anului, o săptămīnă de 365 de zile.
SZOKOLY Elek
Pagina 4 Săptămīna Toleranţei şi a Dialogului Intercultural
Limitele toleranţei
Miercuri
20 martie la Clubul Presei a avut loc o dezbatere despre limitele
toleranţei la care au participat studenţii Colegiului Democraţiei şi
tineri tīrgumureşeni. Studenţii de la Institutul de Teatru īncheie
seara cu o lecţie despre comunicare: „Eugenioneşti“.
Etnopolitika
Īn
prezenţa unui public elevat, cartea domnului Salat Levente - prezent la
manifestare - „Etnopolitika — a konfliktustól a méltįnyossįgig. Az
autentikus kisebbségi lét normįtiv alapjai“ a a fost prezentată de
domnii Szokoly Elek, Ungvįry Zrķnyi Imre şi Kįli Kirįly Istvįn. Cartea
este considerată singura care sintetizează problematica
relaţiilor interetnice apărută la noi. Concurs de orientare interculturală
La
concursul din acest an, īn ciuda vremii reci au participat peste 70 de
copii şi tineri tārgumureşeni care au īnvaţat să-şi privească oraşul cu
puţin mai multă atenţie. Singurul regret a fost că deşi toţi au fost
declaraţi cīştigători, nu toţi au fost premiaţi.
Ansamblul BarocTransilvania
24
martie 2002, ora 19.00, duminică, Biserica Reformată din Cetate.
Fragmente din Edictul de toleranţă religioasă din 1571 sīnt citite de
doi tineri colegişti, iar apoi istoria te copleşeşte la concertul
susţinut de Ansamblul Baroc Transilvania. Afară, vīntul stăpīneşte
oraşul şi-i ţine pe tīrgumureşeni prizonieri īn case. „Curajoşii“ de la
concert au fost īnsă privilegiaţi de un concert de excepţie.
Programul manifestărilor
• 18 martie — Cinemateca: „Dancer in the dark“ • 19 martie — Lansare de carte: „Provincia 2000“ şi podium: „Integrarea europeană şi construcţia regională a Romāniei“ •
20 martie — Masă rotundă: „Educaţia interculturală īn dinamica
integrării europene“ (manifestare organizată de filiala Satu-Mare) • 20 martie — Masă rotundă: „Limitele toleranţei“ • 21 martie — Conferinţă: „S.O.S. Sighişoara“ • 22 - 24 martie — Forum ecologic internaţional: „Dialog internaţional privind starea ecologică a rīurilor“ • 22 martie — Lansare de carte: „Etnopolitika — a konfliktustól a méltįnyossįgig. Az autentikus kisebbségi lét normįtiv alapjai“ • 23 martie — Concurs de orientare interculturală • 23 martie — Spectacol folcloric: „Interferenţe culturale. Dansuri populare romāneşti şi maghiare“ • 24 martie — Concert: Ansamblul Baroc Transilvania
Cinemateca: Dancer in the Dark
Īn filozofia drepturilor omului există unele domenii controversate. O
astfel de controversă este legată de pedeapsa capitală: poate avea/are
dreptul o instanţă formată din oameni, să condamne la moarte o altă
fiinţă umană? Nu doresc să ţin o lecţie teoretică asupra rolului unei
condamnări, dacă rolul unei condamnări este de a proteja societatea
(caz īn care condamnarea la īnchisoare pe viaţă īndeplineşte pe deplin
acest rol) sau este acela al pedepsirii unei fapte. Aş dori mai mult să
mă refer la unele aspecte subiective. La
īntrebarea simplă: sīnteţi de acord cu pedeapsa capitală, tinerii
pentru care am ţinut cursuri īn domeniul drepturilor omului au răspuns
afirmativ īntr-un procent de 30%. La īntrebarea dacă ei ar fi juraţi,
ar putea vota pentru cineva condamnarea la moarte, 10% au răspuns
afirmativ, iar la īntrebarea dacă ei ar fi īn stare să acţioneze
scaunul electric, nu am primit nici un răspuns afirmativ. Dar existenţa
pedepsei capitale implică persoane care trebuie să dea o astfel de
sentinţă, şi oameni care să o execute. Iar o astfel de execuţie este
definitivă şi irevocabilă. Orice greşeală se
descoperă ulterior, nu există şansa corectării. De aceea e mai simplu
să fim, īn principiu, pentru pedeapsa capitală, dar mult mai puţin
simplu să luăm o astfel de decizie. Istoria cunoaşte nenumărate
cazuri de pedepse capitale care, ulterior, prea tīrziu, au fost
revocate. Doar unul dintre aceste cazuri: Jeanne d’Arc a fost
condamnată la moarte şi executată īn 1431, acuzată fiind de erezie,
vrăjitorie. La 25 de ani după executare, sentinţa a fost revocată.
Jeanne d’Arc ar fi avut 44 de ani. Ulterior, cea care a fost condamnată
pentru erezie, a fost sanctificată. Iată un exemplu care scoate īn
evidenţă subiectivismul acelora care iau decizii capitale. Subiectivism
care este o caracteristică profund umană, neschimbabilă.
Cīteva date referitoare la pedeapsa capitală: 106 ţări au abolit
această formă a pedepsei. Multe alte state, deşi nu au abolit-o, nu au
efectuat condamnări la moarte de mai multe decenii. Statele īn care se
practică mai larg sīnt: China, Republica Populară Congo, Statele Unite
ale Americii, Iran. Şase state permit, prin legislaţia lor, execuţia
minorilor sub 18 ani: Arabia Saudită, Iran, Nigeria, Pakistan, Statele
Unite ale Americii, Yemen. Anual, aproximativ 100
de persoane sīnt condamnate la moarte īn Statele Unite ale Americii.
Numărul celor condamnaţi la moarte depăşeşte cifra de 3000 pe an. Cīţi
dintre ei dintr-o eroare umană? Nu vom şti niciodată.
Dintre ţările membre ale Consiliului Europei, interdicţia pedepsei
capitale nu s-a ratificat de Armenia, Azerbaidjan, Rusia, Turcia. Doar
Turcia nu a semnat Protocolul 6 la Convenţia europeană a drepturilor
omului care interzice condamnarea la moarte. Romānia a abolit pedeapsa
capitală īn 1990 şi a ratificat Protocolul 6 la 20 iunie 1994.
Haller Istvįn
Pagina 5
PROVINCIA 2000
19 martie 2002, marţi, ora 18.00 „Integrarea europeană şi construcţia
regională a Romāniei“. Īn Sala mică a Palatului Culturii totul pare
pregătit. Volumele tronează la vedere iar invitaţii au ajuns cu toţii.
Publicul īnsă nu pare să se īnghesuie īn număr foarte mare. Lipsesc
īncă reprezentanţii mass-media. 18.15 sala īncepe să capete contur.
Publicul nu este numeros (40-50 persoane) dar pare interesat de
problemă. „Provincialii“ vorbesc pe rīnd īn tonuri şi formule diferite.
Lansarea volumului „Provincia 2000“ a constituit din multe puncte de
vedere o premieră. Istoria volumelor a fost dezvăluită de domnul
Szokoly Elek, directorul Centrului Intercultural: „Pentru mine, ca
redactor al cărţii a fost o deosebită plăcere să mă reīntīlnesc cu
textele acestui volum, să le recitesc sau să le citesc pe cele pe care
le omisesem la vremea respectivă. Īn felul acesta a apărut īntr-un
singur volum o serie de texte legate de problema regionalismului, pe de
altă parte de un aspect specific al regionalismului care este
regionalismul transilvan, sau să le dăm minoritarilor ce li se cuvine,
bănăţeano-transilvan. Acesta este volumul iar autorii se află īn faţa
dumneavostră“. Lansarea-conversaţie a debutat cu o explicare a ceea ce
revista numeşte regiune politică: „La ora actuală este o naivitate să
credem că elita politică romānă este pregătită pentru o reformă a
statului, că este pregătită pentru aşa ceva, cu toate că īn Europa
occidentală, īn Uniunea Europeană regiunile sīnt o entitate
fundamentală, pe līngă statul naţional desigur, care rămīne o entitate
politică fundamentală şi importantă şi pe līngă domeniul supranaţional.
Deci regiunea-statul şi suprastatul. Aceste trei paliere constituie
īmpreună acel eşafodaj instituţional care se cheamă Uniunea Europeană.
Cu atīt mai mult va fi aşa după 2004 cīnd această convenţie condusă de
fostul preşedinte al Franţei va pune pe masa guvernelor propunerile
constituţionale concrete. Īn acest context european ideea de regiune cu
competenţe, nu simplă regiune administrativă, nu judeţe. (...) Regiunea
politică ar īnsemna ca o primă aproximaţie mutarea judeţelor la nivel
de regiuni de dezvoltare (...) Una dintre variantele posibile propuse
de memorandumul nostru putīnd fi transformarea regiunilor de dezvoltare
pe de o parte īn regiuni administrative dar şi īn regiuni cu
self-government. (...) Sīnt sigur că publicul larg este mult mai
tolerant faţă de problema regionalismului decīt elita politică.“
(Molnįr Gusztįv). Pentru cei prezenţi a devenit repede clar că
Provincia īnseamnă mai mult decīt revista cu acelaşi nume, uneori chiar
o dezvoltare a celor implicaţi aşa cum mărturisea Marius Lazăr: „acest
volum este o mostră din ceea ce se gīndeşte īn acest grup. Sīntem aici
ca să marcăm continuitatea unei reviste care a īnceput acum 2 ani sub
auspicii nesigure şi care a ajuns să se transforme īn instituţie. (...)
Ai aici un model practic, act al apropierii şi al comunicării.
Existenţa acestei reviste a fost revelatoare din foarte multe puncte de
vedere şi pentru cei care au făcut-o şi īndrăznesc să cred şi
pentru cei care au citi-o. Pentru cei care au făcut-o, ei s-au pomenit
īn faţa unei experienţe foarte puţin cunoscute, ca să nu spun
necunoscute, aceea de a lucra īmpreună pe teme comune, pe articole
comune dar cu gīndul la publicuri diferite. Gīndiţi-vă ce īnseamnă să
scrii un articol īn romāneşte dar să ştii că el va fi citit şi de
publicul maghiar. Şi invers. Este un prim exerciţiu de autoconstrucţie,
de civilitate dacă vreţi, o ieşire din propria galerie, din propriul
ţarc şi prin acest exerciţiu de dialog şi de deschidere interioară, zic
eu, un īnceput de lărgire a parohianismului īn care uneori ne
autolimităm, spre un limbaj şi o problematică ceva mai largă. Trebuie
să spui ceva care-l interesează şi pe celălalt şi trebuie să o faci
īntr-o manieră care să-l atragă şi să-l preocupe şi pe celălalt. Cred
că asta este una dintre provocările la care toată lumea a fost supusă
aici“. Şi am mai descoperit ceva toţi cei prezenţi. Am descoperit
īn Provincia un anume mod de a analiza societatea, societăţile īn care
trăim. Provincia şi „provincialii“ departe de a fi „teroriştii“
ardeleni sau „negustori“ de ţară īşi dezvăluie bucuria de a gīndi
obiectiv şi conştient despre ce este şi ce ar trebui să devină
regiunea: „ceea ce arătăm noi pe coperta Provinciei este nudul
Romāniei. (...) Arată bine, cum mai putem să o īmbrăcăm, etc. Noi, cei
de la Provincia īncercăm astfel de operaţiuni pe care, culmea
distracţiei, ba Guvernul, ba preşedintele, ba alţii care tac chitic dar
consemnează cu conştiinciozitate le consideră ilicite, operaţiuni care
nu-şi au rostul sau operaţiuni delicate. Pentru mine Provincia este un
cīmp experimental, un cīmp ludic īn acelaşi timp, ne jucăm, foarte
serios de altfel, pentru că ne jucăm dintr-o pasiune extrem de simplă
pe care vă rog să-mi īngăduiţi să-i spun aşa impudic şi direct: ne
interesează ce se īntīmplă cu comunitatea noastră care este alcătuită
din comunităţile noastre etnice, lingvistice, cum vreţi să le spuneţi,
culturale şi am vrea să terminăm cu depresia dimprejur, să devenim
activi (...) şi să construim ceva īmpreună. E cel mai interesant lucru
pe care-l pot face nişte oameni īmpreună şi abia după ce am ajuns la
Provincia am īnţeles, de pildă ce se īntīmpla la Junimea. (...) E
grozav la Provincia şi asta-mi place.La Provincia se speră foarte mult
pentru Ardeal dar nu īntr-o manieră egoistă. Dacă Ardealul o duce bine,
eu cred că şi celelalte părţi ale ţării o vor duce bine...“ (Ovidiu
Pecican).
Atunci cīnd īncerci să faci un lucru „īn oglindă“, īn două limbi,
piatra de īncercare este traducerea. Traducătorul este cel care
reuşeşte cel mai bine să trăiască interculturalitatea. Įgoston Hugó, a
relevat publicului trăirea pe care actul traducerii ţi-o oferă: „Cel
mai mult īmi place cīnd scoatem un nou număr al Provinciei este să
traduc. Eu traduc cam de 30 de ani din eseistica politică şi
ştiinţifică romānească. Acuma ne traducem reciproc cu Paul Drumaru şi
este un sentiment de o solidaritate mult mai profundă decīt o
solidaritate conjuncturală, politică, ş.a.m.d“. Tīrgumureşenilor
care au ales marţi să facă altceva, nu le mai rămīne decīt şansa de a
citi volumul Provincia şi de a aştepta o nouă īntīlnire, poate la
lansarea volumului „Provincia
2001“. (L.A.)
Pagina 6 Rīurile să curgă libere şi curate
Īntre 21-23 martie s-a desfăşurat la Tīrgu-Mureş forumul ecologic
internaţional „Rīurile să curgă libere şi curate”, finanţat de Fundaţia
pentru Parteneriat Miercurea Ciuc. Forumul a oferit un cadru de dialog
īntre organizaţiile neguvernamentale de mediu din bazinul Tisei
(Romānia, Ungaria, Ucraina, Iugoslavia) — care īn ultimele decenii au
avut o activitate mai pronunţată privind situaţia ecologică a rīurilor
din această regiune — şi reprezentaţii instituţiilor guvernamentale din
aceste ţări. Au prezentat studii: Babos Kriszta,
Bancsi Istvįn, Petre M. Bănărescu, Gennadiy Butnicov, Constantin
Drăgulescu, Fodorpataki Lįszló, Gallé Lįszló, Marian T. Gomoiu, Hajdu
Zoltįn, Hamar József, Harka Įkos, Jan Hronsky, Kovįcs Pįl, Michal
Kravcik, Macalik Kunigunda, Libus Anįs, Makra Orsolya, Mara Gyöngyvér,
Margóczi Katalin, Filip Moisei, Dan Munteanu, Nagy Sįndor, Teodor
Nalbant, Teodora Onciu, Papp Judit, Adina Radu, Sįrkįny Kiss Endre,
Sallai Zoltįn, Ioan Sīrbu, Szķtó Andrįs, Ilie C. Telcian, Jaroslav
Tesliar, Śjvįrosi Lujza, Veress Enikő, Wilhelm Sįndor.
Īn cadrul acestui forum au fost conferite titlurile de membrii de
onoare ai Ligii PRO EUROPAdomnilor: acad. Petre M. Bănărescu şi dr.
Hamar József.
Īn prima zi, participanţii din
cele cinci ţări au efectuat o călătorie de studiu pe valea superioară
şi mijlocie a rīului Mureş, observīnd īn mod concret modificările care
s-au produs de la data ultimei cercetări din 1991, a căror rezultate au
fost publicate de LPE īn volumul „The River Mureş/Maros”, precum şi īn
volumul de popularizare din seria „Fluvii Carpatorum”.
Īn cea de a doua zi, specialiştii organizaţiilor neguvernamentale de
mediu şi ale instituţiilor de stat au participat la o masă rotundă unde
au discutat cele observate pe teren, dar au şi luat īn discuţie toţi
afluenţii bazinului Tisei, inclusiv rīul Tisa, şi au evindenţiat cele
mai arzătoare probleme care afectează rīul. Pe baza situaţiei
prezentate s-au creionat concluziile necesare şi s-au stabilit
principalele strategii după care trebuie să se ghideze toate acţiunile
de remediere şi reabilitare a acestor resurse naturale.
Ultima zi a fost rezervată dezbaterilor publice asupra gestionării
unitare a văilor din regiune, urmată de o conferinţă de presă.
Studiile ştiinţifice prezentate, de o maximă importanţă atīt pentru
comunitatea ştiinţifică cīt şi pentru instituţiile responsabile vor fi
sintetizate şi publicate īntr-un volum care va cuprinde şi istoricul,
rezultatele şi finalizarea proiectelor ecologice regionale, precum şi
rolul organizaţiilor neguvernamentale īn iniţierea colaborărilor
regionale pentru soluţionarea problemelor regionale.
Un moment cu o solemnitate deosebită īn cadrul forumului a fost
decernarea titlurilor de mebru de onoare pentru doi colaboratori
permanenţi ai programelor desfăşurate de Departamentul de ecologie al
Ligii PRO EUROPA: academicianul Petre Mihai Bănărescu şi dr. Hamar
József, preşedintele asociaţiei Tisza Klub Szolnok (Ungaria).
Cele două laudaţii au fost prezentate de Teodor Nalbant şi Sįrkįny Kiss
Endre, menţionīnd atīt importanţa activităţii lor ştiinţifice cīt şi
atitudinea civică a celor doi. Cei doi copreşedinţi ai LPE, Smaranda
Enache şi Csķky Boldizsįr au īnmīnat diplomele de onoare.
Pagina 7 S.O.S. Sighişoara
Īn data de 21 martie a.c., īn cadrul manifestărilor din Săptămīna
Toleranţei şi a Dialogului Intercultural a avut loc cea de-a treia
īntīlnire S.O.S. Sighişoara, făcīnd parte din campania organizată de
Liga Pro Europa şi Asociaţia Sighişoara Durabilă şi găzduită de Casa
Parohială a Bisericii Evanghelice (Sighişoara). Au participat:
senatorul Herman Fabini, Eugenia Zaharia (Institutul de Arheologie
Bucureşti), Maria Berza (vicepreşedintele executiv al Fundaţiei Pro
Patrimoniu), Dorana Coşoveanu (Academia civică), Bakó Įrpįd
(Organizaţia Saşilor Sighişoreni din Germania), dr. Vasile Boroneanţ
(Muzeul Municipiului Bucureşti), Livia Puşcaragiu (Ministerul
Afacerilor Extern), Bruno Fröhlich (prim-preot evanghelic la
Sighişoarei), Michaela Türk (Primăria Sighişoara), Pop Călin, Camelia
Pojan (Consiliul Judeţean Mureş), Dorothy Joy Tarrant, Dénes Éva, Oana
Mehedin, (Fundaţia Veritas), dr. Įbrįm Zoltįn (EMKE), Benczédi Sįndor
(Transylvania Trust), Johannes Halmen, Benone Mehedin, Wilhelm Fabini,
Hannelore Halmen, Muntean Vasile (Asociaţia Sighişoara Durabilă), presa
locală, regională cīt şi importante organse de presă centrale, precum
Romānia Liberă, Radio BBC, Allgemeine Deutsche Zeitung, Īntīlnirea a
fost onorată de prezenţa domnului Szentpétery Istvįn, secretar I al
Ambasadei Ungariei la Bucureşti. De asemenea, dezbaterea a fost
urmărită şi de un număr mare de cetăţeni ai Sighişoarei. Din partea LPE
au participat: Smaranda Enache, Laura Ardelean şi Kacsó Judit-Andrea.
Īn martie 2002, de Ziua Mondială de Rugăciune, Romānia s-a aflat īn
centrul atenţiei. Īn centrul Romāniei īn schimb, la Sighişoara,
creştinii se roagă, ca oraşul lor să rămīnă ferit de construirea
„Primului Parc al teroarei din lume” (cum a fost numit de către
ministrul Dan Matei-Agathon) cu un „Centru internaţional de
vampirologie”. Iată rugăciunea pentru Romānia a
comunităţii creştinilor ortodocşi din Australia, care a fost citită īn
deschiderea lucrărilor mesei rotunde S.O.S. Sighişoara de domnul
Johannes Halmen, preot evanghelic.
Rugăciune pentru Romānia
Doamne
Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, cel care ai venit īn lume să ne
mīntuieşti pe toţi - cu sufletele pline de evlavie, Ţie astfel ne rugăm: Īndură-Te de noi, Doamne, de ţara noastră şi de poporul nostru, şi ajută-ne să găsim īn sfīrşit calea cea dreaptă. Coboară Duhul Tau cel Mīngīietor să ne curăţească īntinăciunea şi să ne īntoarcă blīndeţea şi frica de Tine, Doamne. Luminează, Doamne, minţile celor care din pricina amărăciunilor şi umilinţelor nu văd calea cea dreaptă. Īncălzeşte, Doamne, inimile celor care, īnvrăjbiţi de diavol, au uitat să-şi iubească aproapele şi să ierte vrăjmaşilor. Sădeşte, Doamne, īn sufletele noastre mīndria muncii cinstite şi bucuria de a ne agonisi pīinea cu sudoarea frunţii. Slobozeşte-ne, Doamne, din jugul minciunii, a urii, a pizmei şi a egoismului. Īnvaţă-ne, Doamne, să ne răbdăm unii pe alţii, aşa cum Tu ne rabzi pe noi toţi. Stinge pofta celor care pentru binele lor īşi asupresc semenii. Īncălzeşte-ne, Doamne, inimile, tămăduieşte-ne rănile şi īmbrăţişează-ne īn neţărmuita Ta dragoste. Odihneşte,
Dumezeule, sufletele celor care şi-au dat bunul cel mai de pret pentru
credinţă şi dreptate. Cu capetele plecate şi cu inimle frīnte ridicăm
această rugăciune către Tine, Doamne, Bunule, şi Ţie Īţi strigăm: Auzi-ne, Doamne, şi trimite mila Ta peste noi. Că
numai a Ta este puterea şi mărirea şi numai Tu ne vei īntoarce la
adevăr şi dreptate, ca să se laude numele Tau īn veac, al Tatălui
şi al Fiului şi al Sfīntului Duh. Amin
„Īn
anul 1999, oraşul Sighişoara a fost īnscris īn patrimoniul UNESCO,
īmprună cu alte 20 de obiective din Romānia. Acest demers ne obligă,
conform prevederilor la care Romānia a aderat, la măsuri de protecţie
deosebită. Īn speţă, locaţia stabilită pentru Dracula Park trebuie, īn
acest caz particular, să aibă avize de la Comisia Naţională de
Patrimoniu şi de la Comitetul Patrimoniului Mondial. De menţionat este
şi faptul că, atīt Banca Mondială, cīt şi Banca Europeană de Investiţii
consideră că nici un program de dezvoltare nu trebuie să omită
dezvoltarea culturală. O posibilitate mult mai viabilă pentru
Sighişoara ar fi turismul cultural. Astfel, ar fi pus īn valoare un
oraş atīt de preţios şi unic īn lume. Am putea spune că nu Sighişoara
are nevoie de Dracula Park, ci mai mult Dracula Park are nevoie de
Sighişoara.”
Maria Berza, vicepreşedintele executiv al Fundaţiei Pro Patrimonio
Pagina 8
Academia Interculturală Transsylvania
Īn ultima săptămīnă a lunii februarie „academicienii“ au avut parte de
o iniţiere īn specificul comunităţii maghiare. Astfel, toţi ne-am
reunit īntr-o atmosferă propice celei de-a doua sesiuni, la
Şumuleu-Ciuc. Vreme superbă, ca şi peisajul de altfel.
Veres Valer a fost printre primii lectori care au sosit la invitaţia
Ligii PRO EUROPA pentru a susţine un curs legat de evoluţiile
demografice ale comunităţii maghiarilor din Transilvania. A fost un
curs concret, bazat pe cifre şi informaţii de ordin statistic care
ne-au dat o perspectivă „cantitativă“ asupra temei majore pusă īn
discuţie la această sesiune. „Minorităţi īn cadrul minorităţii“:
ceangăii şi secuii. Cursurile privind aceste comunităţi au avut ca
menire īndepărtarea unor prejudecăţi din mentalitatea colectivă legate
de aceşti oameni. Am aflat, de exemplu, că secuii nu sīnt atīt de
agresivi pe cīt de meşteri īn reţete culinare.
Viaţa spirituală a comunităţii maghiare a constituit un subiect faţă de
care s-a manifestat un viu interes, dovada fiind īndelungatele discuţii
despre Biserica Romano-Catolică. Kémenes Lórįnt a prezentat o scurtă
istorie a Bisericii şi a punctat ideile şi elementele care stau la baza
religiei romano-catolice. Nu au fost lăsate deoparte religiile
reformată şi unitariană, care, la rīndul lor, se află īn sfera
spirituală a comunităţii maghiare. Cea mai
impresionantă manifestare de forţă intelectuală a aparţinut domnului
Ungvįry Imre, profesor de filosofie la Univesitatea Babeş Bolyai din
Cluj. Dīnsul a īncīntat auditoriul cu un curs original despre
reprezentanţii de seamă ai filosofiei maghiare. Academicienii au prins
un apetit pentru tot ceea ce īnseamnă gīndirea filosofică maghiară.
Aici am menţionat doar cīteva dintre cursurile pe care le-am avut. Pe
līngă acestea au existat ateliere de limbă maghiară, dans popular
maghiar şi dezbateri privind eseurile scrise de studenţi sau ideea de
regionalizare. Am mai intrat īn culisele unui ziar local, discutīnd cu
redactorii şi īncercīnd să aflăm problemele cu care se confruntă un
astfel de ziar. Vestita catedrală din Şumuleu i-a
impresionat prin măreţie, frumuseţe şi simplitate pe participanţi. Nu
trebuie uitată excursia pe care am făcut-o īn ultima zi din programul
stabilit pentru această sesiune. Am vizitat Odorheiul Secuiesc, unde am
avut o īntīlnire cu domnul Kolumbįn Gįbor, castelul de la Lăzarea,
Miercurea Ciuc, Gheorgheni şi Izvorul Mureşului.
La sfīrşit, dacă stăm să adunăm plusurile şi minusurile vom vedea că
avem mai multe plusuri pentru că interculturalitatea se manifestă doar
la cei care vor şi sīnt dispuşi să īnţeleagă acest proces care ne
deschide drumul spre un alt fel de interacţiune umană.
Ionuţ Oniceanu
Telegrame după Şumuleu:
•
„Sesiunea a doua a avut parte de un program interesant. Īn ceea ce īi
priveşte pe componenţii programului, s-au dovedit mai īnţelepţi şi
toleranţi decīt la prima īntīlnire şi sīnt convinsă că pīnă la
īncheierea academiei vom deveni PRIETENI īn toate sensurile cuvīntului“
— Iulia Vizi • „Ce am apreciat? Varietatea informaţiilor primite şi
a programului, interacţiunea cu colegii maghiari, buna calitate a
referenţilor, ideea de a īnvăţa limba maghiară“ — Victor Şerban •
„Īn general a fost o sesiune interesantă, am īntīlnit oameni deosebiţi
care ne-au furnizat o serie de informaţii necesare definirii
conceptului de interculturalitate, o mai bună īnţelegere a toleranţei“
— Sabina Mihai • „Am problema de a nu mă putea hotărī, care dintre
următorii referenţi avea cel mai bun curs: Haller Istvįn, Ungvįry
Zrķnyi Imre sau Nagy Benedek. De asemenea nu mi-aş putea imagina,
pentru prezentarea catolicismului, un referent mai bun decīt Kémenes
Lórįnd“ — Mădălina Simion • „Ce am dus acasă? Dezbaterea pe teme de
actualitate desfăşurată cu implicarea şi sprijinul reprezentanţilor
Ligii Pro Europa şi ai redacţiei „Provincia“; legarea de prietenii,
formarea de grupuri interetnice şi interconfesionale īn cadrul
studenţilor AIT“ — Vasile Hodorogea • „Trebuie să recunosc că mi se
pare o laşitate din partea mea că nu mi-am exprimat părerea despre
regionalizare. Mi-a făcut īnsă o foarte mare plăcere s-o ascult pe
doamna Smaranda Enache. Poziţia sa faţă de acest subiect este
admirabilă. Cred sincer că dacă şi alţi intelectuali vor lua
atitudine īn această cauză, se va īnregistra un succes!“ — Nyulas Ildikó
Pagina 9
Puzzle de An Nou ...
Īn anul 2002 Colegiul Democraţiei şi-a reluat activitatea continuīnd
seria de cursuri īncepută īn anul precedent. O
primă tematică dezbătută īn cadrul Colegiului a fost cea privind
organizarea şi funcţionarea inspectoratului de poliţie. Pe līngă
clarificarea noţiunilor deja existente, colegiştii au avut ocazia să
afle răspuns la īntrebările care īi preocupau īn mod deosebit, acestea
vizīnd īn special ierarhizările existente īn cadrul inspectoratului de
poliţie judeţean, dar şi atribuţiile ce le revin cadrelor acestui
inspectorat. Pentru a se asigura o continuitate,
a urmat un curs despre drepturile omului īn legislaţia romānească,
considerat a fi de o importanţă majoră. S-a discutat atīt despre
drepturile fundamentale ale cetăţeanului cīt şi despre tratatele
internaţionale care le consacră. Interesul studenţilor Colegiului s-a
orientat īnspre posibilele căi de atac īn instanţă şi forurile
internaţionale la care poate apela un cetăţean atunci cīnd constată
īncălcarea acestor drepturi. Concluzia la care s-a ajuns la finalul
cursului a fost că soluţionarea unei cauze necesită prea mult timp
pentru a mai fi iniţiată şi acest lucru descurajează cetăţeanul,
rezultīnd şi lipsa de īncredere īn justiţie. Elveţia – ţara
cantoanelor a fost exemplul de federaţie perfectă prezentat pentru
evidenţierea avantajelor pe care le constituie o astfel de formă de
organizare administrativ-teritorială. Deşi termenul de federaţie era
cunoscut dinainte de membrii Colegiului, informaţiile asimilate īn
timpul cursului i-au ajutat să facă o delimitare mai clară īntre un
stat federaţie şi un stat unitar. Pentru o mai bună īnţelegere a fost
explicat şi conceptul de regionalism, rămīnīnd totuşi la latitudinea
fiecărei persoane să-şi formuleze propria părere referitoare la
aplicarea unui asemenea sistem. Cine au fost
saşii şi ce au reprezentat ei pentru Transilvania s-a putut afla īn
cadrul cursului „Elemente de cultură şi istorie ale comunităţii săseşti
din Transilvania”. Acest curs a avut menirea să explice atīt prezenţa
lor pe pămīnt romānesc dar şi migrarea lor din acest teritoriu. Unica
īntrebare fără răspuns a rămas aceea dacă e posibilă o reīntoarcere a
acestei comunităţi care a avut un aport extrem de important la cultura
Transilvaniei. Oricum, saşii rămīn plecaţi, dar ar trebui să ne gīndim
că īn cazul īn care situaţia economică a ţării nu se īmbunătăţeşte
riscăm să rămīnem şi fără romāni īn Romānia. Poate totuşi actualii
colegişti şi, de ce nu, generaţia tīnără vor putea face ceva īn acest
sens.
Anca RUS
Pagina 10 Bilingvismul dincolo de lege
Īn 1995 Romānia ratifica, prin Legea nr. 33/1995, Convenţia-cadru
pentru protecţia minorităţilor naţionale. Convenţie care, īntre altele,
chema statele să asigure inscripţionarea bilingvă īn localităţile unde
o minoritate reprezintă un procent semnificativ. Īncă īn perioada
ratificării, guvernul de atunci, prin persoana ministrului Teodor
Meleşcanu, a afirmat că ea nu trebuie să fie īncă respectată de
Romānia, din motiv că īncă nu ar fi intrat īn vigoare — prin
ratificarea a 12 state — īn cadrul Consiliului Europei. Pentru prima
oară se nega (din partea Guvernului!) valabilitatea unei legi apărute
īn Monitorul Oficial al Romāniei. Situaţia era confuză: pe de o parte,
Guvernul se mīndrea pe plan internaţional cu faptul că a fost printre
primele state care au ratificat Convenţia-cadru, pe de altă parte, pe
plan intern, refuza orice acţiune de implementare a convenţiei.
Noul guvern al Romāniei, al cărui prim-ministru era Victor Ciorbea, a
emis o ordonanţă de urgenţă īn 1997 (OUG22/1997) cu privire la
modificarea Legii administraţiei publice locale, īn care se regăseau şi
cele prevăzute de Convenţia-cadru. Ulterior, Curtea Constituţională, pe
motiv că nu a existat nici o urgenţă, a considerat că Ordonanţa 22/1997
nu este constituţională. Nu referirile la drepturile minorităţilor, ci
doar caracterul actului normativ. Cum, īn concordanţă cu Constituţia,
tratatele internaţionale ratificate de Romānia fac parte din legislaţia
internă, iar īn cazul diferenţelor au prioritate tratatele
internaţionale, toate prevederile ordonanţei de urgenţă cu privire la
respectarea drepturilor minorităţilor, prezente īn Convenţia-cadru, īn
mod normal, trebuiau să producă efecte juridice. Situţia era īnsă
departe de normalitate. Cunoscīnd prevederile
legale interne şi internaţionale, primarul municipiului Tīrgu-Mureş,
Fodor Imre, a dispus la 13 iunie 1997 inscripţionarea bilingvă a
denumirii localităţii pe indicatoarele de intrare şi ieşire. Această
decizie a fost atacată de prefectul de atunci al judeţului Mureş, Dorin
Florea, care a cerut „intrarea īn legalitate şi ridicarea tablelor īn
cauză” (27 iunie 1997, scrisoare către Primăria Municipului
Tīrgu-Mureş). Văzīnd că inscripţionarea bilingvă nu numai că este
legală, dar şi obligatorie, prefectul a trimis o nouă scrisoare (la 18
iulie 1997), de această dată tuturor primăriilor, consiliilor locale
din judeţ, īn care, printre altele, afirma că denumirea īn limba
maternă a localităţilor trebuie să fie opera unor „traducători
atestaţi” (uitīnd că respectivele denumiri nu trebuie traduse, ele
există de sute de ani), totodată interzicea (ilegal, abuziv şi
contravenind Convenţiei-cadru) inscripţionarea denumirii străzilor īn
limba maternă. Printr-o scrisoare din 24 iulie
1997, Guvernul Romāniei, din punctul de vedere al legalităţii, a pus
capăt disputelor, recunoscīnd că acţiunea primarului Fodor Imre a fost
perfect legală. Īn discuţii private, dar chiar şi la conferinţe pe
această temă, reprezentanţii Guvernului au considerat că primarul „a
fost īnaintea legii cu un pas”. Refuzau să recunoască un important
adevăr: din acest punct de vedere, faţă de obligaţiile asumate, Romānia
era cu un pas īn urmă, şi nu Fodor Imre cu un pas īnainte.
„Războiul tăbliţelor bilingve”, cum afişa această problemă presa,
dornică să devină interesantă şi „vandabilă” prin teme de scandal, era
īncă la īnceput. Văzīnd că din punct de vedere legal tăbliţele sīnt
neatacabile, inamicii bilingvismului au trecut la fapte ilegale
(considerate a fi contravenţionale, dar puteau fi considerate şi
delictuale), mīzgălind denumirea oraşului īn limbă maghiară:
Marosvįsįrhely. Tensiunea īn cadrul populaţiei maghiare era īn
creştere. Este frustrant să vezi jignirea limbii tale sau a unei
denumiri tradiţionale, care, pe parcursul secolelor, fusese utilizată
şi de populaţia romānească a oraşului (ei folosiseră denumirea de
Oşorhei, modificarea īn Tīrgu-Mureş fiind făcută īn mod artificial).
Această tensiune a scăzut brusc după ce Poliţia Municipiului
Tīrgu-Mureş a identificat făptaşii: pe Adrian Moisoiu, profesor
universitar, lider judeţean al PRM (actual deputat), şi pe Pop Dumitru
Petru, consilier local PUNR (actual senator PRM). Ceea ce demonstra că
nu populaţia romānească era īmpotriva inscripţiilor, ci unele persoane,
cu interese politice īn tensionarea relaţiilor interetnice. Un profesor
universitar de vīrstă venerabilă s-a dus personal, sub acoperirea
īntunericului, cu bidineaua, să-şi ducă la bun sfīrşit lupta sa eroică
īmpotriva unor tăbliţe... Īn 2000, după alegeri,
prefectul Dorin Florea a devenit primarul Dorin Florea. Una dintre
primele lui acţiuni s-a īndreptat īmpotriva tablelor indicatoare de la
marginea oraşului, schimbīndu-le cu altele, unde „Marosvįsįrhely” era
scris mai mic şi cu altă culoare. Avea importanţă? Sau a fost o
răzbunare pentru eşecul suferit īn 1997? Această tăbliţă, deşi a
devenit ilegală (prin HG 1206/2001, care la art. prevede:„
inscripţionarea īn limba maternă a denumirii unor localităţi se face pe
aceeaşi tăbliţă indicatoare, sub denumirea īn limba romānă,
folosindu-se aceleaşi caractere, mărimi de litere şi culori) şi a fost
schimbată cu una asemănătoare celei puse īn urma dispoziţiei fostului
primar, Fodor Imre, stă īncă, la marginea oraşului, mărturie a unei
īncăţăţīnări de neīnţeles. La 22 februarie 2001 Consiliul local
municipal Tīrgu-Mureş adopta Hotărīrea nr. 39/2001 care aproba, „īn
principiu”, inscripţionarea bilingvă „a tablelor indicatoare şi de
orientare pentru străzi” (anexele hotărīrii au prevăzut dimensiunea,
forma şi modul de inscripţionare). Acest „īn principiu”, din punct de
vedere juridic, a devenit literă de lege printr-un contract de asociere
īntre Primăria Municipiului Tīrgu-Mureş şi S.C. Blue Star SRL, care a
prevăzut obligaţia de a inscripţiona stīlpii stradali „conform
Hotărīrii Consiliului Local municipal nr. 39/2001”. Totodată, īntre
timp, a apărut şi noua Lege a administraţiei publice locale (Legea nr.
215/2001) care, la art. 90, alin. 4, obligă autorităţile administraţiei
publice locale să asigure, acolo unde cetăţenii aparţinīnd unei
minorităţi naţionale au o pondere de peste 20%, inscripţionarea
denumirii localităţilor şi a instituţiilor publice de sub autoritatea
lor, precum şi afişarea anunţurilor de interes public şi īn limba
maternă a cetăţenilor aparţinīnd minorităţii respective.
Totuşi, la sfīrşitul lunii martie au apărut stīlpii stradali, pe care
denumirea străzilor a apărut exclusiv īn limba romānă. S-a afişat
bilingv doar ceea ce era evident: că strada este „utca” iar piaţa este
„tér”. Īn această stranie interpretare, anunţul de interes public a
devenit nu denumirea străzii, ci faptul că strada este stradă. (La un
seminar internaţional din Cehia, un participant american a pornit din
hotel să hoinărească prin oraş. La pornire s-a uitat pe inscripţionarea
străzii, să găsească drumul īnapoi. La un moment dat, ajuns prea
departe de hotel, s-a suit īntr-un taxi şi a zis: „pe strada »Uliţa«,
vă rog”. A aflat cu stupoare de la taximetrist că īn Cehia toate
străzile sīnt »uliţe«.)
Conferinţele de presă ale consilierilor UDMR nu au soluţionat problema.
Īn acest timp primarul Dorin Florea afirma, īntr-un ton care īl
caracterizează: „celor care au probleme şi īi apucă diareea verbală, le
recomand Furazolidon”. Dacă pe plan intern
primarul recomandă tratament medical celor care acţionează īn sprijinul
legalităţii, iată ce recomandă Comisia consultativă a Consiliului
Europei (for care monitorizează respectarea Convenţiei-cadru pentru
protecţia minorităţilor naţionale) Guvernului Romāniei: „adoptarea
recentă a Legii administraţiei publice locale facilitează afişarea
bilingvă a denumirii străzilor; recomandă ca autorităţile să dea efect
acestor dispoziţii legale īn practică”.
HALLER Istvįn Pagina 11 Un pericol la adresa cetăţenilor şi a integrării euroatlantice
Īn urma votului din aceste zile, Camera Deputaţilor se apropie de
adoptarea legii informaţiilor clasificate iniţiată de guvernul PSD
care, īn varianta sa actuală, ar produce un blocaj al democraţiei
romāneşti. Actualele prevederi anulează, practic, legea accesului la
informaţia de interes public, neagă primordialitatea interesului
general, ameninţă libertăţile cetăţeneşti şi libertatea presei, invită
la ascunderea actelor de corupţie. Serviciile de informaţii capătă din
nou o putere supradimensionată. Īn mod cinic, arătānd dispreţ faţă de
aspiraţiile democratice ale cetăţenilor, PSD invocă interesul
integrării īn NATO, deşi adoptarea unei astfel de legi nedemocratice
constituie un act clar īmpotriva valorilor fondatoare pe care
organizaţia euroatlantică se īntemeiază.
Semnatarii acestui protest sunt surprinşi să vadă că votarea
proiectului de lege a fost posibilă cu sprijinul UDMR. Dacă īn mod
regretabil tendinţa antireformistă pare a prevala īn PSD, alinierea la
aceasta a UDMR, partid declarat prooccidental, este īngrijorătoare şi
contravine atāt principiilor programatice ale Uniunii cāt şi tradiţiei
sale prodemocratice afirmate īn cei 12 ani de existenţă. Nu poate fi
acceptată invocarea protocolului de colaborare dintre cele două partide
ştiut fiind că īn lumina lui, UDMR se obligă să sprijine numai acele
legi şi măsuri care, respectānd valorile fundamentale ale democraţiei
şi drepturilor omului, servesc accelerării reformelor şi integrării
euroatlantice. Semnatarii acestui protest
consideră că adoptarea de către Parlament a legii informaţiilor
clasificate īn forma propusă de guvernul PSD periclitează procesul de
democratizare al societăţii romāneşti şi integrarea īn comunitatea
euroatlantică. Adresăm un apel Uniunii Democratice Maghiare din Romānia
să nu voteze adoptarea proiectului de lege īn forma sa actuală.
Solicităm să se alăture acelor forţe din Parlament care doresc ca legea
să fie conformă cu interesele cetăţenilor şi cu valorile euroatlantice.
Gabriel Andreescu Doina Cornea Smaranda Enache Renate Weber Bucureşti, 4 februarie 2002 DECLARAŢIE
Īn legătură cu Seminarul Internaţional „Identitatea culturală a
romano-catolicilor (ceangăi) din Moldova” ce se desfăşoară, azi, 29
aprilie 2002, la Palatul Parlamentului din Bucureşti, īn organizarea
Academiei Romāne şi a Ministerului Informaţiilor Publice, ne simţim
datori să aducem la cunoştinţa opiniei publice următoarele observaţii:
APADOR-CH şi Liga Pro Europa, co-autoare īn decembrie 2001 a unui amplu
raport de drepturile omului privind solicitările grupului ceangăilor
maghiari din Moldova, au īntreprins demersurile cuvenite pentru a se
acredita la acest seminar internaţional, īn conformitate cu procedurile
cuprinse īn comunicatul din 16 aprilie a.c. al Ministerului
Informaţiilor Publice. Spre surprinderea noastră, persoana de contact
indicată de Ministerul Informaţiilor Publice şi-a declinat competenţa
de a face acreditări, indicīnd Asociaţia Romano-Catolicilor „Dumitru
Mărtinaş” din Bacău ca avīnd această competenţă. Contactat telefonic şi
īn scris, preşedintele respectivei asociaţii (Dl. Bejan Gheorghe) a
refuzat APADOR-CH şi Liga PRO EUROPA acreditarea la seminar.
Ca urmare a excluderii de la participare a APADOR-CH şi a Ligii PRO
EUROPA, a manipulării acreditărilor — de la care au fost respinse şi
alte asociaţii şi jurnalişti —, seminarul internaţional organizat de
Ministerul Informaţiilor Publice şi Academia Romānă riscă să ia forma
unei campanii de propagandă a ideilor care au stat la baza regimului
comunist faţă de grupul ceangăilor maghiari, īn contradicţie flagrantă
cu Recomandarea nr.1521/2001 a Consiliului Europei. Această atitudine
reprezintă un vot de blam atīt pentru Academia Romānă, care ar fi
datoare să ilustreze īn cel mai īnalt grad criteriile deontologice ale
cercetării disciplinare, cīt şi pentru Ministerul Informaţiilor
Publice, căruia īi revine misiunea să denunţe teoriile menite să
intimideze minorităţile naţionale. APADOR-CH şi
Liga PRO EUROPA consideră că este inadmisibil ca Ministerul
Informaţiilor Publice şi Academia Romānă să-şi abandoneze echidistanţa
instituţională şi să colaboreze exclusiv cu organizaţii cunoscute
pentru partizanatul lor, precum Asociaţia Romano-Catolicilor „Dumitru
Mărtinaş” din Bacău şi Centrul European de Studii Covasna-Harghita din
Sfīntu Gheorghe. Delegarea competenţei de a-i selecta pe participanţii
la seminar şi administrarea banului public prin intermediul acestor
asociaţii este de neconceput īntr-un stat de drept şi dovedeşte o
mentalitate instituţională pe care o speram depăşită.
Pe această cale, APADOR-CH şi Liga PRO EUROPA solicită Ministerului
Informaţiilor Publice şi Academiei Romāne explicaţii publice
pentru manipularea acreditărilor şi selectarea netransparentă a
participanţilor. Cele două organizaţii speră ca
participanţii internaţionali care au luat parte, fără a fi īn
cunoştinţă de cauză, la eveniment, să ia atitudine la rīndul lor faţă
de aceste decizii nedemocratice. Gabriel Andreescu, APADOR-CH Smaranda Enache, Liga PRO EUROPA 29 aprilie 2002
Pagina 12 Adunarea Generală a Ligii PRO EUROPA
La 6 aprilie 2002, īn Sala de spectacole a Teatrului Ariel, a avut loc Adunarea Generală a Ligii PRO EUROPA.
După cuvīntul de deschidere rostit de co-preşedinta asociaţiei,
Smaranda Enache, au fost prezentate, discutate şi aprobate Raportul
narativ, Raportul financiar şi Raportul Comisiei de Cenzori pentru anul
2001, planul de activităţi şi strategia Ligii PRO EUROPA pentru anul
2002. Conform Statutului Ligii, s-a ales
Consiliul de Coordonare, compus din Smaranda Enache, Csķky Boldizsįr
(co-preşedinţi), Mircea Suhăreanu (secretar), Kónya Lįszló
(coordonatorul Filialei Satu Mare), Lucia Briscan, Fodor Imre, Zeno
Fodor, Sįrkįny-Kiss Endre, Spielmann Mihįly (membri). Au fost votate şi următoarele modificări ale Statului:
Partea I. Dispoziţii generale
Capitolul 3. Mijloace materiale şi financiare Art. 8. Valoarea cotizaţiei lunare se stabileşte la 0,5 Euro/lună pentru membrii activi (...).
Capitolul 4. Membrii Art.
13. (....) calitatea de membru activ se dobīndeşte din propria
iniţiativă de către cetăţenii romāni, prin adeziune scrisă şi devine
efectivă după validarea sa de către Consiliul de Coordonare.
Partea II. Structura organizatorică, de coordonare şi control
Capitolul 1. Adunarea generală
Art.
21. Organul suprem al Ligii Pro Europa este Adunarea Generală. Adunarea
Generală este alcătuită din totalitatea membrilor activi cu drept de
vot. Membrii activi aflaţi īn incapacitatea de a participa la Adunarea
Generală īşi pot delega dreptul de vot unui alt membru activ. Un membru
activ poate reprezenta, pe bază de delegaţie scrisă, maximum 5 membri.
Norma de reprezentare a filialelor la Adunarea Generală anuală este de
1 (unu) la 10 (zece). Art. 25. Competenţele Adunării Generale: j) se abrogă;
Capitolul 2. Consiliul de Coordonare
Art.
26. Consiliul de Coordonare este organul de conducere al Ligii īntre
Adunările Generale. Membrii Consiliului de Coordonare īn număr impar,
dar cel puţin 7 (şapte), sīnt aleşi şi revocaţi de către Adunarea
Generală prin vot secret şi trebuie să aibă o vechime ca membri activi
de cel puţin 2 (doi) ani. Art. 29. Consiliul de Coordonare se
īntruneşte trimestrial īn şedinţă ordinară sau ori de cīte ori se
impune acesta, la convocarea copreşedinţilor, cu cel puţin 10 (zece)
zile īnainte de data fixată. Art. 30. Atribuţiunile Consiliului de Coordonare: g) elaborează regulamentul de funcţionare internă al Consiliului de Coordonare Se adaugă: t) Consiliul de Coordonare propune Adunării Generale īnfiinţarea de filiale. Art.
31. Conducerea operativă a Ligii īntre şedinţele Consiliului de
Coordonare este asigurată de Biroul Executiv format din cei doi
copreşedinţi şi secretarul Ligii. Biroul Executiv aprobă comunicatele
şi declaraţiile Ligii. (...) Art. 36. Atribuţiunile directorului executiv: b) participă la şedinţele Consiliului de Coordonare şi ale Biroului Executiv fără drept de vot;
Capitolul 4. Cluburile şi filialele Pro Europa
Art. 44. Cluburile pot solicita Adunării Generale, la propunerea Consiliului de Coordonare acordarea calităţii de filială. Art.
45. Filialele se constituie prin hotărīrea autentificată a Adunării
Generale, la propunerea Consiliului de Coordonare. Personalitatea
juridică se dobīndeşte de la data īnscrierii filialei īn
Registrul Asociaţiilor şi Fundaţiilor. Filialele pot īncheia īn nume
propriu acte juridice de administrare şi conservare īn condiţiile
stabilite prin actul constitutiv al filialei. Actele juridice de
dispoziţie īn numele şi pe seama asociaţiei pot fi īncheiate numai pe
baza hotărīrii prealabile a Consiliului de Coordonare. Art. 48. (...) Comunicatele de presă ale filialelor vor avea avizul Biroului Executiv.
|