::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::



E v r e i


- datele Comisiei Nationale pentru Statistica
- date publicate de Consiliul pentru Minoritatile Nationale (Cadrul legislativ si institutional pentru minoritatile nationale, 1994)
- date publicate de Federatia Comunitatilor Evreiesti dn Romānia
- date publicate de Centrul pentru Studiul Istoriei Evreilor din Romānia
- Moshe Carmilly-Weinberger: Istoria evreilor din Transilvania (1623-1944), 1994
 
• 9103 de evrei (0,04% din populatia Romāniei);

3883 īn Bucuresti, 625 īn judetul Timis, 581 īn Iasi, 398 īn Cluj, 354 īn Bihor, 299 īn Arad, 296 īn Suceava, 261 īn Botosani, 238 īn Bacau, 233 īn Neamt, 219 īn Galati, 199 īn Mures, 162 īn Brasov, 150 īn Maramures, 124 īn Hunedoara, 110 īn Olt.
 
Istoric: Prezenta primilor evrei pe teritoriul tarii noastre este semnalata īnca din perioada Daciei Romane, urmare a īncadrarii unor evrei īn legiuni romane si trupe auxiliare. Sīnt indicii arheologice, ca, odata cu aceste unitati, au venit si unii meseriasi.

Primele documente scrise privitoare la evreii din Transilvania se dateaza din timpul regilor Ladislau I si Coloman (secolele XI si XII). Decretele lui Ladislau I din 1092 sīnt ostile evreilor: opresc casatoriile mixte īntre evrei si crestini, interzic slujirea evreilor de catre crestini, evrei nu pot lucra īn sarbatorile crestine, tīrgurile sīnt mutate de pe duminica pe sīmbata. Papa Grigore al IX-lea i-a obligat pe regii Andrei al II-lea si Béla al IV-lea sa ia masuri antievreiesti. Evreii nu se puteau ocupa cu baterea monedei, cu mineritul, cu strīngerea darilor, totodata li se interzicea si portul crestin. Béla al IV-lea a adoptat masuri cu caracter uman īn raport cu evreii, dar cei vizati au aflat abia īn 1396 de existenta unui document ce le oferea drepturi (privilegiul a fost emis īn 1251). Publicarea privilegiului i-a stimulat cu siguranta pe evrei sa se aseze īn Ungaria (incluzīnd si Transilvania). Cele 30 de puncte ale privilegiului acorda protectie īn mai multe privinte evreilor: se asigura dreptul de libera miscare, posibilitatea de a cumpara case, de a beneficia de judecatori evrei īn procesele lor, care sa judece pe baza legilor evreiesti, respectarea sarbatoriilor proprii, pedepseste profanarea sub orice forma a sfinteniei sinagogii. Toate aceste prevederi au putut contribui la imigrarea evreilor.

Datorita invaziei tatarilor si turcilor, materialul privitor la istoria evreilor din Transilvania si Banat este sarac īn secolele XII-XVII.

Nobilii maghiari, razvratiti īmpotriva omului de īncredere al Portii otomane īn 1543, au emis dispozitia ca evreii si grecii sa fie executati.

Īn timpul luptelor dintre 1594-1601 īntre Sigismund de Bįthori, Mihai Viteazul, generalul austriac Basta si Sinan Pasa, multi evrei si-au pierdut viata. Mihai Viteazul, care īn 1593 a devenit cu sprijinul Portii domn al Tarii Romānesti, a primit sumele uriase necesare campaniilor sale de la grecii, evreii si turcii din Constantinopol. Dupa urcarea la tron, i-a convocat pe creditori si i-a ucis pīna la unul. Īn 11 august 1601 a intrat īn Cluj, īmpreuna cu Basta, si i-a ucis pe evreii si anabaptistii gasiti acolo, incendiind orasul. Evreii au avut de suferit si din partea lui Sigismund Bįthori, care considera ca ei s-au alaturat lui Mihai Viteazul. Oricum a evoluat situatia politica si militara īn acesti ani, evreii au avut de suferit.

Īn Transilvania īmbibata de spiritul Reformei, principele Gabriel Bethlen (1613-1629) a introdus acest teritoriu īn circuitul spiritual occidental. Pentru a dezvolta comertul, a chemat negustori evrei din Imperiul Otoman. Sefarzii, ai caror stramosi au fost expulzati din Spania īn 1492 s-au stabilit īn Alba Iulia (aici este mentionata si prima sinagoga din Transilvania, īn 1656), organizīndu-si propria Companie, īn concurenta cu companiile sasesti, armene si grecesti. Īn 18 iunie 1623, la Cluj, a emis vestitul privilegiu, care garanteaza libertatea de circulatie a evreilor, comertul, practicarea religiei fara īngradiri, rezolvarea problemelor litigioase printr-un jude al comunitatii. Īn mod expres se interzice culpabilizarea colectiva pentru infractiuni comise de persoane care provin din comunitatea evreilor. Privilegiul īi scuteste de purtarea hainelor si īnsemnelor distinctive umilitoare, permitīndu-le portul obisnuit al crestinilor.

Marturii despre organizarea primelor comunitati evreiesti īn Tarile Romāne se īntīlnesc īn numeroase documente, cronici, note de calatorie, īncepīnd din secolul al XVII-lea. Ca urmare a persecutiilor declansate īn sec. al XVII-lea īn tarile vecine, se intensifica stabilirea īn Tarile Romāne a unor imigranti evrei, initial chemati pentru a popula sau repopula tīrguri, pentru a dezvolta comertul. Īn aceasta perioada īncep sa se creeze conditii pentru organizarea vietii religioase a populatiei evreiesti. Edicte, hrisoave si alte acte oficiale emise de autoritati de stat romānesti au permis organizarea comunitatilor mozaice, libertatea de practicare a credintelor si preceptelor religioase, cunoasterea tribunalelor rabinice, crearea unor institutii specifice de īnvatamīnt, binefacere si sanatate. Visteria, interesata sa īncaseze bir de la evrei, īi trateaza īn scopuri fiscale ca o breasla īnca din timpul domniei lui C. Brīncoveanu. Īn Moldova, īn temeiul unei hotarīri luate de Īnalta Poarta, la 1719 ia fiinta Hahambasia - adica functia de rabin-sef al Moldovei. Primul a functionat ca atare īn deceniul cinci al sec. al XVIII-lea, pīna la desfiintarea functiei, īn urma aplicarii Regulamentului Organic. Hahambasa avea la Bucuresti un loctiitor cu titlul de vechil.

Dupa moartea lui Bethlen, situatia evreilor se īnrautateste din nou īn Transilvania. Concurenta īn comert, īn care sīnt implicati, provoaca conflicte dintre ei si sasii, armenii si grecii. Dieta din 1650 dispune ca evreii sa poarte numai haine „evreiesti”. Se īntroduc restrictii īn comert si fabricarea unor produse (de ex. rachiu). Mihai Apafi I a emis trei privilegii evreilor (1673, 1678 si 1680), pentru a le proteja de vatamari personale. La sfīrsitul secolului al XVII-lea evreii au participat la dezvoltarea unor ramuri industriale, ca de pilda cea a sticlei. Dupa integrarea Transilvaniei īn Imperiul Habsburgic (1691), evreii ardeleni si-au extins relatiile comerciale spre Apus. Īmparatii Austriei nu-i favorizeau pe comerciantii evrei, astfel din 1700 li s-a interzis locuirea īn apropierea oraselor miniere. Din 1736 nu mai aveau dreptul sa faca impsort din Germania sau Polonia. Satutul orasenesc al ALba Iuliei a dispus īn 1741 ca evreii sa aiba drept de locuire īn oras numai ca jeleri, fara drept de cetatenie. Nici viata evreilor nu era īn siguranta. Au avut loc crime īn Marghita, Muntii Ciucului, Maramures. Īn multe zone au fost persecutati si omorīti sub acuzatia „omorului ritual”. Casa Habsburg i-a persecutat pe acatolici, iar pe evrei i-a limitat ca posibilitati de trai si libertate. Doar Iosif al II-lea a oferit sanse ceva mai bune. Permisiunea acordata de el, apoi o lege din 1840 au deschis evreilor portile marilor orase, cu exceptia celor miniere. Puteau sa īntemeieze fabrici, sa īnvete meserii. Īn urma miscarilor nationale de la īnceputul secolului al XIX-lea, s-a dezbatut si tema evreimii. Iosif Eötvös a fost singurul, care de la īnceput a īnteles īnsemnatatea morala, umana si nationala a problemei. Adversarii emanciparii, printre care si Ludovic Kossuth, erau gata la concesii doar daca evreii acceptau sa-si refomeze religia, sa īnlature din viata lor cotidiana tot ce se opunea amalgamarii lor īn natiunea maghiara. Cu alte cuvinte, sa renunte a mai fi evrei. Desi multi evrei au participat īn revolutia din 1848-49, dīnd dovada profunului lor patriotism, dupa īnabusirea revolutiei, au fos jefuiti, casele lor au fost aprinse, bunurile mobiliare si animalele luate. Multi au platit chiar cu viata. Īn epoca dintre 1849-67, problema emanciparii evreilor nu a fost abordata.

Parlamentul din 1867 a adoptat proiectul baronului Iosif Eötvös, dupa care locuitorii israeliti ai tarii sīnt egal īndreptatiti cu locuitorii crestini īn vederea exercitarilor drepturilor civile si politice. Orice lege, obicei sau dispozitie contrara a fost abrogata. Īn 1895 a fost acceptata si „receptarea” religiei iudaice, aceasta devenind egala īn drepturi cu celelalte confesiuni. Aceste masuri au facut posibila participarea evreilor īn viata tarii, īn dezvoltarea si īnflorirea acesteia.

Emancipare politica a evreilor, promisa odata cu Revolutia de la 1848, devine efectiva odata cu desavīrsirea statului national unitar romān la 1918, garantarea drepturilor minoritatilor prin Constitutia din 1923 conducīnd la unificarea comunitatilor evreiesti din Vechiul Regat sub denumirea de Federatia Uniunilor de Comunitati Evreiesti (1928). Constitutia din 1923 acorda drepturi cetatenesti si politice pīna la instaurarea regimului Goga-Cuza (28.12.1937); de atunci īncolo ele se retrag treptat pīna la introducerea „legii sīngelui” (august 1940), legislatie amplificata pīna la jefuirea propietatilor evreiesti si deportarea unora din ei īn Transnistria, sub regimul totalitar din anii 1940-1944 sau din Ardealul ocupat de Ungaria hortista.

La 8 august 1940 au fost promulgate primele doua legi care au marcat īnceputul procesului de distrugere a comunitatilor evreiesti. Ei au fost scosi din armata, din administratia de stat, li s-au interzis unele indeletniciri ca editori, functionari superiori, membri īn consilii de administrare, juristi etc. Erau opriti sa achizitioneze proprietati imobiliare, īntreprinderi industriale s.a. Au fost īntroduse si masuri de ghetoizare: interzicerea casatoriilor mixte si anularea numelor schimbate. Īnca īn decursul anului 1940, au aparut alte doua legi antisemite, prin care evrei rurali au fost expropriati, iar cei angajati īn unitati comerciale si industriale au fost concediati. Īn cadrul rebeliunii Garzii de Fier din 21 ianuarie 1941 a avut fost asaltate cartierele evreiesti. Legionarii incendiau sinagogi, distrugeau magazine, devastau locuinte. Īn padurea Baneasa au fost descoperite 100 de cadavre de evrei, iar īn padurea Jilava altele. La abatorul municipal din Bucuresti, cadavrele de evrei erau atīrnate de cīrlige, precum vitele. Īnceputul razboiului īmpotriva Uniunii Sovietice a marcat o trecere la actiuni bruste. Au avut loc o serie de pogroame (Iasi, cu 4000 de morti, altele pe teritoriul Basarabiei si Bucovinei). Evreii din zonele de frontiera au fost mutati īn interiorul tarii. Evreii ieseni la sfīrsitul lunii iunie au fost transportati īn vagoane destinate vitelor, plumbuite, fara nici o destinatie. Avīnd usile plumbuite, cei transportati au murit de sete si de foame. Evreii din Bucovina si Basarabia - 185 de mii - au fost transportati īn Transnistria, unde existau lagare de exterminare. Pīna īn mai 1942, aproximativ doua treimi au fost omorīti. Īn interiorul tarii, salariatii evrei erau concediati, li s-au confiscat bunurile, au fost supusi la munci obligatorii. Federatia Comunitatii Evreiesti a fost dizolvata (decembrie 1941). Īn toamna anului 1942, cīnd terenul era pregatit deja pentru deportarea evreilor din Romānia īn Polonia, guvernul romān si-a schimbat brusc pozitia, renuntīnd la aceasta masura. Treptat, au fost desfiintate si lagarele din Transnistria.

Īn Transilvania de Nord ocupata de maghiari, au fost puse īn aplicatie legile Ungariei. Guvernul Kįllay (1942-1944) a extins politica de expropriere a evreilor, a largit reteaua detasamentelor de munca fortata, dar a refuzat deportarea evreilor. Īnca īn 1940, 20.000 de barbati evrei īntre 14 si 48 ani au fost inrolati cu forta pentru detasamentele de munca. Cea mai mare parte a lor a pierit īn conditii īngrozitoare pe Frontul de Est. Unii dintre ei au fost executati fara vina de armata germana si ungara, altii au fost masacrati la Novi Sad. La 19 martie 1944, Ungaria a fost ocupata de trupele germane. Noul guvern a acceptat aplicarea „solutiei finale”, si īntr-un timp deosebit de scurt au ghetoizat evreii (existau centre īn Oradea, Sighet, Cluj, Baia Mare, Tīrgu-Mures, Dej), trecīnd rapid la deportari (peste 150.000 de evrei au fost deportati din Transilvania de Nord - atīt episcopul greco-catolic, iuliu Hossu, cīt si cel romano-catolic, Mįrton Įron au avut curajul sa influenteze opinia publica īmpotriva deportarilor). Armata maghiara, īn retragere (16-17 septembrie 1944), a luat cu forta barbatii, femeile si copiii comunitatii evreiesti din Sarmas, care numara 126 de suflete, macelarindu-i īntr-o padure din apropiere.

Romānii īi persecutau pe evreii din Transilvania pe motiv ca sīnt „unguri”, iar maghiarii i-au acuzat ca sīnt „romāni”. Poporul evreu, īn peregrinarile sale de doua mii de ani, a suferit pentru lipsa de patrie. Sionismul a vrut sa rezolve acest lucru. Optiunea pentru sionism nu a īnsemnat lipsa de loialitate.

Evreii din Transilvania au dat culturii maghiare scriitori ca Benő Karįcsony (Dr. Bernįt Klärman), Ottó Indig, Ernest Ligeti, Gheorghe Szįntó, Rodion Markovits, Adam Raffi (Dr. Miksa Kupfer), Oscar Bįrd (Wettenstein), Dr. Andrei Szilįgyi, Alexandru Benamy, Illés Kaczér, Ernest Salamon, Ladislau Salamon, personaliati din domeniul teatrului ca Eugen Janovics (directorul Teatrului Maghiar din Cluj), artistii Alexandru Forgįcs, Ladislau Gróf, Gheorghe Kovįcs), editorii si redactorii de ziare Mihai Leitner, Manó Grünwald, Wilhelm Bettelheim, Dr. Francisc Chorin, Iosif Stauber, Eduard Pįsztor, Alexandru Antal, Andor Fekete, Dezideriu Fehér, Béla Zsolt, artistul plastic Alexandru Bihari.

Cultura evreilor s-a īmbogatit īn urma activitatii poetului Ioan Giszkalai (Vidder), autor al unor poeme sioniste declamate, cīntate īn comunitatile evreiesti, cu o influenta puternica asupra tineretului; Desideriu Schön, care a descris capitolul transilvan al hasidismului; Tzvi bar Meir, poet de limba ebraica; Hers Leb Gottlieb, Iosif Holder, Berl Schnabel (poeti de limba idis); Max Eisikovits (culegator de cīntece evreiesti de limba idis), Alexandru (Urijah) Boskovits, Harry Maiorovici, Dr. Junger Ervin (compozitori), Iacob Guttman, Izidor Kaufman, Herman Wald, David Gilboa, Levanon Mordechiai, Jehuda Rodan, Adolf Adler, Israel Paul Fux (artisti plastici).

Ebraica este o limba a familiei afro-asiatice, ramura semitica. Evolutia limbii ebraice are patru etape: ebraica biblica (sec. X-II ī.e.n.), mishniaca (dezvoltata īn sec. II e.n.) neoebraica (sec. XVIII) si moderna (aparut la sfīrsitul secolului trecut). Īn urma pelegrinajului, evrei au folosit īn comunicare diferitele limbi nationale ale teritoriilor pe care se aflau. Limba idis, cu prima atestare īn 1272 (manuscris din Worms) este o limba indo-europeana din ramura germana, a aparut ca rezultat al fuziunii unor elemente diferite (īn special germane, ebraice si slave), avīnd si trasaturi proprii (alte astfel de limbi - vorbite de diferitele comunitati ale evreilor - erau iudeospaniola, iudeoaraba, iudeoportugheza). Pīna la cel de-al doilea razboi mondial idisul era vorbit, sau cel putin īnteles de doua treimi a evreilor.
 
Evolutie demografica:
 1785: 7.491 (īn Transilvania si Banat)
 1839: 32.613 (īn Transilvania si Banat)
 1869: 103.611 (īn Transilvania si Banat)
 1880: 130.497 (īn Transilvania si Banat)
 1900: 182.608 (īn Transilvania si Banat)
 1910: 223.082 (īn Transilvania si Banat)
 1920: 186.760 (īn Transilvania si Banat)
 1930: 451.892 (3,16%)
 1939: 500.000
 1956: 146.264 (0,84%)
 1966: 42.888 (0,22%)
 1977: 24.667 (0,11%)
 1992: 8.955 (0,04%)

Caracteristici:
 lb. materna:
 9,46% limba idis
 72,09% limba romāna
 18,45% alte limbi
 1273 maghiara
 304 germana
 
religie:
 7.566 mozaici
 317 ortodocsi
 101 alte
 310 fara religie
 255 fara religie

 mediu:
 1,7% rural
 98,3% urban

 studii:
 2,2% fara sau nedeclarate
 10,6% primare
 52,7% secundare
 34,5% superioare

 vīrsta:
 3,8% īntre 0-14 ani
 31,7% īntre 15-59 ani
 64,5% peste 60 ani

 ocupatie:
 28,6% sector secundar
 66,7% sector tertiar

 emigrare:
 1980: 1.087
 1985: 1.159
 1986: 1.086
 1987: 1.274
 1988: 1.048
 1989: 1.008
 1990: 745
 1991: 516
 1992: 224
 1993: 221
 
Reteaua scolara: nu exista
 Institutii culturale: Teatrul Evreiesc de Stat din Bucuresti
 Presa:
 bilunare:
 Revista Cultului Mozaic (editat de FCER, subventionata din bugetul statului)
 Realitatea Evreiasca (editat de FCER,  trilingv - romāna, engleza, ebraica)
 
Edituri: Hasefer
 Simboluri si sarbatori:
 steaua lui David
 simboluri si sarbatori caractaristice cultului mozaic
 
Monumente, asezaminte:
 69 de sinagogi, dintre care numeroase sīnt declarate monumente istorice si arhitectonice:
 Templul Coral si Sinagoga Mare din Bucuresti
 Sinagoga Mare din Iasi
 Templul din Cetate din Timisoara
 Templul Vechi din Botosani
 
muzee si expozitii:
 Muzeul Istoriei Evreilor din Romānia (Bucuresti)
 Expozitia Holocaustului (Bucuresti)
 Muzeul Comunitatii Evreiesti din Romānia
 783 cimitire administrate de comuniatile evreiesti
 
Fundatii, organizatii, asociatii:
 culturale:
 Federatia Comunitatilor Evreiesti din Romānia

 Potrivit Statutului de organizare si functionare a cultutlui mozaic (iunie 1949), activitatea confesionala a minoritatii evreiesti din Romānia, este condusa de catre Federatia Comunitatilor Evreiesti. Aceasta cuprinde toate comunitatile si obstile din tara. Ea asigura realizarea īn fapt a practicilor, preceptelor si traditiilor religioase mozaice si coordoneaza activitatea comunitatilor, aproba constituirea de noi comunitati sau desfiintarea acestora, reprezinta si apara pe plan intern interesele comunitatilor evreiesti; organizeaza si īntretine, pe plan extern, relatii cu diaspora evreiasca si organizatiile religioase si de īntrajutorare internationala.

 Structura si competenta organelor centrale si teritoriale de conducere a activitatii cultice, precum si desfasurarea vietii spirituale sīnt elaborate īn concordanta cu interesele, traditiile si prescriptiile religioase mozaice si cu cerintele materiale, sociale si culturale ale populatiei evreiesti.

 Exista 49 de comunitati (cele mai importante: Bucuresti, Timisoara, Iasi, Cluj, Galati, Bacau, Arad, Baia Mare, Botosani, Brasov, Deva, Tg.-Mures) si 26 obsti evreiesti.

 Organele locale de conducere ale comunitatii sīnt: adunarea generala, comitetul de conducere si comisia de cenzori.

 Principalele venituri ale FCER provin din cotizatii, taxe si contributii pentru serviciile religioase prestate, taxe pentru alimente rituale, alte contributii benevole ale credinciosilor, chirii īncasate din bunurile imobilare etc., pentru opera de asistenta medicala si sociala, Federatia primeste un ajutor substantial din partea organizatiei mondiale evreiesti pentru ajutorarea celor aflati īn nevoie.

 Este membra a principalelor organizatii evreiesti mondiale la caror activitate participa īn mod activ: Congresul Mondial Evreiesc, Conferinta Rabinica Europeana, Joint, B'nei Brith etc.

 stiintifice:
 Centrul pentru Studiul Istoriei Evreilor din Romānia
 
Reprezentare īn viata publica: fara informatii
 
Problematica specifica: fara informatii
 
Revendicari proprii: fara informatii