E v r e i
- datele Comisiei Nationale pentru Statistica -
date publicate de Consiliul pentru Minoritatile Nationale (Cadrul
legislativ si institutional pentru minoritatile nationale, 1994) - date publicate de Federatia Comunitatilor Evreiesti dn Romānia - date publicate de Centrul pentru Studiul Istoriei Evreilor din Romānia - Moshe Carmilly-Weinberger: Istoria evreilor din Transilvania (1623-1944), 1994 • 9103 de evrei (0,04% din populatia Romāniei);
• 3883 īn Bucuresti, 625 īn judetul Timis, 581 īn Iasi, 398 īn Cluj, 354 īn Bihor, 299 īn Arad, 296 īn Suceava, 261 īn Botosani, 238 īn Bacau, 233 īn Neamt, 219 īn Galati, 199 īn Mures, 162 īn Brasov, 150 īn Maramures, 124 īn Hunedoara, 110 īn Olt.
Istoric:
Prezenta primilor evrei pe teritoriul tarii noastre este semnalata īnca
din perioada Daciei Romane, urmare a īncadrarii unor evrei īn legiuni
romane si trupe auxiliare. Sīnt indicii arheologice, ca, odata cu
aceste unitati, au venit si unii meseriasi.
Primele
documente scrise privitoare la evreii din Transilvania se dateaza din
timpul regilor Ladislau I si Coloman (secolele XI si XII). Decretele
lui Ladislau I din 1092 sīnt ostile evreilor: opresc casatoriile mixte
īntre evrei si crestini, interzic slujirea evreilor de catre crestini,
evrei nu pot lucra īn sarbatorile crestine, tīrgurile sīnt mutate de pe
duminica pe sīmbata. Papa Grigore al IX-lea i-a obligat pe regii Andrei
al II-lea si Béla al IV-lea sa ia masuri antievreiesti. Evreii nu se
puteau ocupa cu baterea monedei, cu mineritul, cu strīngerea darilor,
totodata li se interzicea si portul crestin. Béla al IV-lea a adoptat
masuri cu caracter uman īn raport cu evreii, dar cei vizati au aflat
abia īn 1396 de existenta unui document ce le oferea drepturi
(privilegiul a fost emis īn 1251). Publicarea privilegiului i-a
stimulat cu siguranta pe evrei sa se aseze īn Ungaria (incluzīnd si
Transilvania). Cele 30 de puncte ale privilegiului acorda protectie īn
mai multe privinte evreilor: se asigura dreptul de libera miscare,
posibilitatea de a cumpara case, de a beneficia de judecatori evrei īn
procesele lor, care sa judece pe baza legilor evreiesti, respectarea
sarbatoriilor proprii, pedepseste profanarea sub orice forma a
sfinteniei sinagogii. Toate aceste prevederi au putut contribui la
imigrarea evreilor.
Datorita invaziei tatarilor si turcilor,
materialul privitor la istoria evreilor din Transilvania si Banat este
sarac īn secolele XII-XVII.
Nobilii maghiari, razvratiti
īmpotriva omului de īncredere al Portii otomane īn 1543, au emis
dispozitia ca evreii si grecii sa fie executati.
Īn timpul
luptelor dintre 1594-1601 īntre Sigismund de Bįthori, Mihai Viteazul,
generalul austriac Basta si Sinan Pasa, multi evrei si-au pierdut
viata. Mihai Viteazul, care īn 1593 a devenit cu sprijinul Portii domn
al Tarii Romānesti, a primit sumele uriase necesare campaniilor sale de
la grecii, evreii si turcii din Constantinopol. Dupa urcarea la tron,
i-a convocat pe creditori si i-a ucis pīna la unul. Īn 11 august 1601 a
intrat īn Cluj, īmpreuna cu Basta, si i-a ucis pe evreii si
anabaptistii gasiti acolo, incendiind orasul. Evreii au avut de suferit
si din partea lui Sigismund Bįthori, care considera ca ei s-au alaturat
lui Mihai Viteazul. Oricum a evoluat situatia politica si militara īn
acesti ani, evreii au avut de suferit.
Īn Transilvania īmbibata
de spiritul Reformei, principele Gabriel Bethlen (1613-1629) a introdus
acest teritoriu īn circuitul spiritual occidental. Pentru a dezvolta
comertul, a chemat negustori evrei din Imperiul Otoman. Sefarzii, ai
caror stramosi au fost expulzati din Spania īn 1492 s-au stabilit īn
Alba Iulia (aici este mentionata si prima sinagoga din Transilvania, īn
1656), organizīndu-si propria Companie, īn concurenta cu companiile
sasesti, armene si grecesti. Īn 18 iunie 1623, la Cluj, a emis vestitul
privilegiu, care garanteaza libertatea de circulatie a evreilor,
comertul, practicarea religiei fara īngradiri, rezolvarea problemelor
litigioase printr-un jude al comunitatii. Īn mod expres se interzice
culpabilizarea colectiva pentru infractiuni comise de persoane care
provin din comunitatea evreilor. Privilegiul īi scuteste de purtarea
hainelor si īnsemnelor distinctive umilitoare, permitīndu-le portul
obisnuit al crestinilor.
Marturii despre organizarea primelor
comunitati evreiesti īn Tarile Romāne se īntīlnesc īn numeroase
documente, cronici, note de calatorie, īncepīnd din secolul al
XVII-lea. Ca urmare a persecutiilor declansate īn sec. al XVII-lea īn
tarile vecine, se intensifica stabilirea īn Tarile Romāne a unor
imigranti evrei, initial chemati pentru a popula sau repopula tīrguri,
pentru a dezvolta comertul. Īn aceasta perioada īncep sa se creeze
conditii pentru organizarea vietii religioase a populatiei evreiesti.
Edicte, hrisoave si alte acte oficiale emise de autoritati de stat
romānesti au permis organizarea comunitatilor mozaice, libertatea de
practicare a credintelor si preceptelor religioase, cunoasterea
tribunalelor rabinice, crearea unor institutii specifice de īnvatamīnt,
binefacere si sanatate. Visteria, interesata sa īncaseze bir de la
evrei, īi trateaza īn scopuri fiscale ca o breasla īnca din timpul
domniei lui C. Brīncoveanu. Īn Moldova, īn temeiul unei hotarīri luate
de Īnalta Poarta, la 1719 ia fiinta Hahambasia - adica functia de
rabin-sef al Moldovei. Primul a functionat ca atare īn deceniul cinci
al sec. al XVIII-lea, pīna la desfiintarea functiei, īn urma aplicarii
Regulamentului Organic. Hahambasa avea la Bucuresti un loctiitor cu
titlul de vechil.
Dupa moartea lui Bethlen, situatia evreilor se
īnrautateste din nou īn Transilvania. Concurenta īn comert, īn care
sīnt implicati, provoaca conflicte dintre ei si sasii, armenii si
grecii. Dieta din 1650 dispune ca evreii sa poarte numai haine
„evreiesti”. Se īntroduc restrictii īn comert si fabricarea unor
produse (de ex. rachiu). Mihai Apafi I a emis trei privilegii evreilor
(1673, 1678 si 1680), pentru a le proteja de vatamari personale. La
sfīrsitul secolului al XVII-lea evreii au participat la dezvoltarea
unor ramuri industriale, ca de pilda cea a sticlei. Dupa integrarea
Transilvaniei īn Imperiul Habsburgic (1691), evreii ardeleni si-au
extins relatiile comerciale spre Apus. Īmparatii Austriei nu-i
favorizeau pe comerciantii evrei, astfel din 1700 li s-a interzis
locuirea īn apropierea oraselor miniere. Din 1736 nu mai aveau dreptul
sa faca impsort din Germania sau Polonia. Satutul orasenesc al ALba
Iuliei a dispus īn 1741 ca evreii sa aiba drept de locuire īn oras
numai ca jeleri, fara drept de cetatenie. Nici viata evreilor nu era īn
siguranta. Au avut loc crime īn Marghita, Muntii Ciucului, Maramures.
Īn multe zone au fost persecutati si omorīti sub acuzatia „omorului
ritual”. Casa Habsburg i-a persecutat pe acatolici, iar pe evrei i-a
limitat ca posibilitati de trai si libertate. Doar Iosif al II-lea a
oferit sanse ceva mai bune. Permisiunea acordata de el, apoi o lege din
1840 au deschis evreilor portile marilor orase, cu exceptia celor
miniere. Puteau sa īntemeieze fabrici, sa īnvete meserii. Īn urma
miscarilor nationale de la īnceputul secolului al XIX-lea, s-a dezbatut
si tema evreimii. Iosif Eötvös a fost singurul, care de la īnceput a
īnteles īnsemnatatea morala, umana si nationala a problemei. Adversarii
emanciparii, printre care si Ludovic Kossuth, erau gata la concesii
doar daca evreii acceptau sa-si refomeze religia, sa īnlature din viata
lor cotidiana tot ce se opunea amalgamarii lor īn natiunea maghiara. Cu
alte cuvinte, sa renunte a mai fi evrei. Desi multi evrei au participat
īn revolutia din 1848-49, dīnd dovada profunului lor patriotism, dupa
īnabusirea revolutiei, au fos jefuiti, casele lor au fost aprinse,
bunurile mobiliare si animalele luate. Multi au platit chiar cu viata.
Īn epoca dintre 1849-67, problema emanciparii evreilor nu a fost
abordata.
Parlamentul din 1867 a adoptat proiectul baronului
Iosif Eötvös, dupa care locuitorii israeliti ai tarii sīnt egal
īndreptatiti cu locuitorii crestini īn vederea exercitarilor
drepturilor civile si politice. Orice lege, obicei sau dispozitie
contrara a fost abrogata. Īn 1895 a fost acceptata si „receptarea”
religiei iudaice, aceasta devenind egala īn drepturi cu celelalte
confesiuni. Aceste masuri au facut posibila participarea evreilor īn
viata tarii, īn dezvoltarea si īnflorirea acesteia.
Emancipare
politica a evreilor, promisa odata cu Revolutia de la 1848, devine
efectiva odata cu desavīrsirea statului national unitar romān la 1918,
garantarea drepturilor minoritatilor prin Constitutia din 1923
conducīnd la unificarea comunitatilor evreiesti din Vechiul Regat sub
denumirea de Federatia Uniunilor de Comunitati Evreiesti (1928).
Constitutia din 1923 acorda drepturi cetatenesti si politice pīna la
instaurarea regimului Goga-Cuza (28.12.1937); de atunci īncolo ele se
retrag treptat pīna la introducerea „legii sīngelui” (august 1940),
legislatie amplificata pīna la jefuirea propietatilor evreiesti si
deportarea unora din ei īn Transnistria, sub regimul totalitar din anii
1940-1944 sau din Ardealul ocupat de Ungaria hortista.
La
8 august 1940 au fost promulgate primele doua legi care au marcat
īnceputul procesului de distrugere a comunitatilor evreiesti. Ei au
fost scosi din armata, din administratia de stat, li s-au interzis
unele indeletniciri ca editori, functionari superiori, membri īn
consilii de administrare, juristi etc. Erau opriti sa achizitioneze
proprietati imobiliare, īntreprinderi industriale s.a. Au fost
īntroduse si masuri de ghetoizare: interzicerea casatoriilor mixte si
anularea numelor schimbate. Īnca īn decursul anului 1940, au aparut
alte doua legi antisemite, prin care evrei rurali au fost expropriati,
iar cei angajati īn unitati comerciale si industriale au fost
concediati. Īn cadrul rebeliunii Garzii de Fier din 21 ianuarie 1941 a
avut fost asaltate cartierele evreiesti. Legionarii incendiau sinagogi,
distrugeau magazine, devastau locuinte. Īn padurea Baneasa au fost
descoperite 100 de cadavre de evrei, iar īn padurea Jilava altele. La
abatorul municipal din Bucuresti, cadavrele de evrei erau atīrnate de
cīrlige, precum vitele. Īnceputul razboiului īmpotriva Uniunii
Sovietice a marcat o trecere la actiuni bruste. Au avut loc o serie de
pogroame (Iasi, cu 4000 de morti, altele pe teritoriul Basarabiei si
Bucovinei). Evreii din zonele de frontiera au fost mutati īn interiorul
tarii. Evreii ieseni la sfīrsitul lunii iunie au fost transportati īn
vagoane destinate vitelor, plumbuite, fara nici o destinatie. Avīnd
usile plumbuite, cei transportati au murit de sete si de foame. Evreii
din Bucovina si Basarabia - 185 de mii - au fost transportati īn
Transnistria, unde existau lagare de exterminare. Pīna īn mai 1942,
aproximativ doua treimi au fost omorīti. Īn interiorul tarii,
salariatii evrei erau concediati, li s-au confiscat bunurile, au fost
supusi la munci obligatorii. Federatia Comunitatii Evreiesti a fost
dizolvata (decembrie 1941). Īn toamna anului 1942, cīnd terenul era
pregatit deja pentru deportarea evreilor din Romānia īn Polonia,
guvernul romān si-a schimbat brusc pozitia, renuntīnd la aceasta
masura. Treptat, au fost desfiintate si lagarele din Transnistria.
Īn
Transilvania de Nord ocupata de maghiari, au fost puse īn aplicatie
legile Ungariei. Guvernul Kįllay (1942-1944) a extins politica de
expropriere a evreilor, a largit reteaua detasamentelor de munca
fortata, dar a refuzat deportarea evreilor. Īnca īn 1940, 20.000 de
barbati evrei īntre 14 si 48 ani au fost inrolati cu forta pentru
detasamentele de munca. Cea mai mare parte a lor a pierit īn conditii
īngrozitoare pe Frontul de Est. Unii dintre ei au fost executati fara
vina de armata germana si ungara, altii au fost masacrati la Novi Sad.
La 19 martie 1944, Ungaria a fost ocupata de trupele germane. Noul
guvern a acceptat aplicarea „solutiei finale”, si īntr-un timp deosebit
de scurt au ghetoizat evreii (existau centre īn Oradea, Sighet, Cluj,
Baia Mare, Tīrgu-Mures, Dej), trecīnd rapid la deportari (peste 150.000
de evrei au fost deportati din Transilvania de Nord - atīt episcopul
greco-catolic, iuliu Hossu, cīt si cel romano-catolic, Mįrton Įron au
avut curajul sa influenteze opinia publica īmpotriva deportarilor).
Armata maghiara, īn retragere (16-17 septembrie 1944), a luat cu forta
barbatii, femeile si copiii comunitatii evreiesti din Sarmas, care
numara 126 de suflete, macelarindu-i īntr-o padure din apropiere.
Romānii
īi persecutau pe evreii din Transilvania pe motiv ca sīnt „unguri”, iar
maghiarii i-au acuzat ca sīnt „romāni”. Poporul evreu, īn peregrinarile
sale de doua mii de ani, a suferit pentru lipsa de patrie. Sionismul a
vrut sa rezolve acest lucru. Optiunea pentru sionism nu a īnsemnat
lipsa de loialitate.
Evreii
din Transilvania au dat culturii maghiare scriitori ca Benő Karįcsony
(Dr. Bernįt Klärman), Ottó Indig, Ernest Ligeti, Gheorghe Szįntó,
Rodion Markovits, Adam Raffi (Dr. Miksa Kupfer), Oscar Bįrd
(Wettenstein), Dr. Andrei Szilįgyi, Alexandru Benamy, Illés Kaczér,
Ernest Salamon, Ladislau Salamon, personaliati din domeniul teatrului
ca Eugen Janovics (directorul Teatrului Maghiar din Cluj), artistii
Alexandru Forgįcs, Ladislau Gróf, Gheorghe Kovįcs), editorii si
redactorii de ziare Mihai Leitner, Manó Grünwald, Wilhelm Bettelheim,
Dr. Francisc Chorin, Iosif Stauber, Eduard Pįsztor, Alexandru Antal,
Andor Fekete, Dezideriu Fehér, Béla Zsolt, artistul plastic Alexandru
Bihari.
Cultura evreilor s-a īmbogatit īn urma activitatii
poetului Ioan Giszkalai (Vidder), autor al unor poeme sioniste
declamate, cīntate īn comunitatile evreiesti, cu o influenta puternica
asupra tineretului; Desideriu Schön, care a descris capitolul
transilvan al hasidismului; Tzvi bar Meir, poet de limba ebraica; Hers
Leb Gottlieb, Iosif Holder, Berl Schnabel (poeti de limba idis); Max
Eisikovits (culegator de cīntece evreiesti de limba idis), Alexandru
(Urijah) Boskovits, Harry Maiorovici, Dr. Junger Ervin (compozitori),
Iacob Guttman, Izidor Kaufman, Herman Wald, David Gilboa, Levanon
Mordechiai, Jehuda Rodan, Adolf Adler, Israel Paul Fux (artisti
plastici).
Ebraica este o limba a familiei afro-asiatice, ramura
semitica. Evolutia limbii ebraice are patru etape: ebraica biblica
(sec. X-II ī.e.n.), mishniaca (dezvoltata īn sec. II e.n.) neoebraica
(sec. XVIII) si moderna (aparut la sfīrsitul secolului trecut). Īn urma
pelegrinajului, evrei au folosit īn comunicare diferitele limbi
nationale ale teritoriilor pe care se aflau. Limba idis, cu prima
atestare īn 1272 (manuscris din Worms) este o limba indo-europeana din
ramura germana, a aparut ca rezultat al fuziunii unor elemente diferite
(īn special germane, ebraice si slave), avīnd si trasaturi proprii
(alte astfel de limbi - vorbite de diferitele comunitati ale evreilor -
erau iudeospaniola, iudeoaraba, iudeoportugheza). Pīna la cel de-al
doilea razboi mondial idisul era vorbit, sau cel putin īnteles de doua
treimi a evreilor.
Evolutie demografica: 1785: 7.491 (īn Transilvania si Banat) 1839: 32.613 (īn Transilvania si Banat) 1869: 103.611 (īn Transilvania si Banat) 1880: 130.497 (īn Transilvania si Banat) 1900: 182.608 (īn Transilvania si Banat) 1910: 223.082 (īn Transilvania si Banat) 1920: 186.760 (īn Transilvania si Banat) 1930: 451.892 (3,16%) 1939: 500.000 1956: 146.264 (0,84%) 1966: 42.888 (0,22%) 1977: 24.667 (0,11%) 1992: 8.955 (0,04%)
Caracteristici: lb. materna: 9,46% limba idis 72,09% limba romāna 18,45% alte limbi 1273 maghiara 304 germana religie: 7.566 mozaici 317 ortodocsi 101 alte 310 fara religie 255 fara religie
mediu: 1,7% rural 98,3% urban
studii: 2,2% fara sau nedeclarate 10,6% primare 52,7% secundare 34,5% superioare
vīrsta: 3,8% īntre 0-14 ani 31,7% īntre 15-59 ani 64,5% peste 60 ani
ocupatie: 28,6% sector secundar 66,7% sector tertiar
emigrare: 1980: 1.087 1985: 1.159 1986: 1.086 1987: 1.274 1988: 1.048 1989: 1.008 1990: 745 1991: 516 1992: 224 1993: 221 Reteaua scolara: nu exista Institutii culturale: Teatrul Evreiesc de Stat din Bucuresti Presa: bilunare: Revista Cultului Mozaic (editat de FCER, subventionata din bugetul statului) Realitatea Evreiasca (editat de FCER, trilingv - romāna, engleza, ebraica) Edituri: Hasefer Simboluri si sarbatori: steaua lui David simboluri si sarbatori caractaristice cultului mozaic Monumente, asezaminte: 69 de sinagogi, dintre care numeroase sīnt declarate monumente istorice si arhitectonice: Templul Coral si Sinagoga Mare din Bucuresti Sinagoga Mare din Iasi Templul din Cetate din Timisoara Templul Vechi din Botosani muzee si expozitii: Muzeul Istoriei Evreilor din Romānia (Bucuresti) Expozitia Holocaustului (Bucuresti) Muzeul Comunitatii Evreiesti din Romānia 783 cimitire administrate de comuniatile evreiesti Fundatii, organizatii, asociatii: culturale: Federatia Comunitatilor Evreiesti din Romānia
Potrivit
Statutului de organizare si functionare a cultutlui mozaic (iunie
1949), activitatea confesionala a minoritatii evreiesti din Romānia,
este condusa de catre Federatia Comunitatilor Evreiesti. Aceasta
cuprinde toate comunitatile si obstile din tara. Ea asigura realizarea
īn fapt a practicilor, preceptelor si traditiilor religioase mozaice si
coordoneaza activitatea comunitatilor, aproba constituirea de noi
comunitati sau desfiintarea acestora, reprezinta si apara pe plan
intern interesele comunitatilor evreiesti; organizeaza si īntretine, pe
plan extern, relatii cu diaspora evreiasca si organizatiile religioase
si de īntrajutorare internationala.
Structura si
competenta organelor centrale si teritoriale de conducere a activitatii
cultice, precum si desfasurarea vietii spirituale sīnt elaborate īn
concordanta cu interesele, traditiile si prescriptiile religioase
mozaice si cu cerintele materiale, sociale si culturale ale populatiei
evreiesti.
Exista 49 de comunitati (cele mai importante:
Bucuresti, Timisoara, Iasi, Cluj, Galati, Bacau, Arad, Baia Mare,
Botosani, Brasov, Deva, Tg.-Mures) si 26 obsti evreiesti.
Organele locale de conducere ale comunitatii sīnt: adunarea generala, comitetul de conducere si comisia de cenzori.
Principalele
venituri ale FCER provin din cotizatii, taxe si contributii pentru
serviciile religioase prestate, taxe pentru alimente rituale, alte
contributii benevole ale credinciosilor, chirii īncasate din bunurile
imobilare etc., pentru opera de asistenta medicala si sociala,
Federatia primeste un ajutor substantial din partea organizatiei
mondiale evreiesti pentru ajutorarea celor aflati īn nevoie.
Este
membra a principalelor organizatii evreiesti mondiale la caror
activitate participa īn mod activ: Congresul Mondial Evreiesc,
Conferinta Rabinica Europeana, Joint, B'nei Brith etc.
stiintifice: Centrul pentru Studiul Istoriei Evreilor din Romānia Reprezentare īn viata publica: fara informatii Problematica specifica: fara informatii Revendicari proprii: fara informatii
|