Discriminare pe baza originii etnice sesizare scrisă, 20 mai 1997
La
data de 20 mai 1997, A. I., cetăţean german a adresat o scrisoare către
Biroul pentru Drepturile Omului īn care a arătat că la intrarea īn
Romānia din 21 martie 1997 a fost īntrebată dacă este sau nu de etnie
romānă. A răsuns negativ, şi a plătit suma de 55 DM pentru viză. O altă
persoană care s-a declarat romān a obţinut viza īn mod gratuit. A. I. a
considerat că astfel se introduce o discriminare pe baza originii
etnice de către autorităţile romāne.
La 23 mai 1997,
Biroul pentru Drepturile Omului a adresat o scrisoare către Ministerul
de Interne prin care au fost cerute informaţii suplimentare.
Din
partea Direcţiei Juridice din cadrul Ministerului de Interne, la 16
iunie 1997, cu nr. 37.873/R, s-a trimis următorul răspuns:
Potrivit Ordonanţei Guvernului Romāniei nr. 24 din 21.08.1992, anexa 2,
pct. 8, respectiv lit d, pct. 10, taxa vizei pentru trecerea frontierei
valabilă pentru o călătorie este de 25 USD, la care se adaugă taxa
pentru serviciile prestate īn regim de urgenţă, reprezentīnd 6 USD.
Pentru fiecare persoană inclusă īn paşaportul titularului, indiferent
de natura vizei supuse taxei consulare, se percepe o taxă de 10 USD.
Totodată actul normativ sus-menţionat a fost modificat prin Ordonanţa
Guvernului nr. 33 din 16.08.1996, care prin art. 1 pct. 1, completează
art. 3, avīnd următorul cuprins: „Sīnt scutite taxelor, vizele acordate
persoanelor de origine etnică romānă şi rudelor acestora pīnă la gradul
al doilea inclusiv, stabilite īn străinătate, care au cetăţenia altor
state ori statutul de apatrid, pe bază de documente din care rezultă că
cel puţin unul dintre părinţi este de origine etnică romānă.”
Īncepīnd cu 14 aprilie 1997, art. 1, pct. 1 al Ordonanţei
sus-menţionate a fost eliminat, odată cu adoptarea Legii nr. 33 din
1997, privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 33/1996 pentru
īmbunătăţirea regimului de impunere şi de utilizare a taxelor consulare
īncasate, īn străinătate, de către reprezentanţele diplomatice ale
Romāniei. Ca urmare, situaţia īn cauză, fiind
petrecută īn 21.03.1997, a intrat sub incidenţa prevederilor art. 1
pct. 1 al Ordonanţei nr. 33 din 16.08.1996, sens īn care modul de
acţiune al lucrătorului de frontieră a fost corect, şi nu poate fi
etichetat ca un procedeu discriminatoriu.
Deşi răspunsul nu
oferă explicaţii asupra caracterului nediscriminatoriu al acordării
vizelor gratuite pe baza apartenenţei etnice, modificarea legislaţiei a
soluţionat situaţia reclamată.
|