COMUNICAT
CONFERINŢĂ DE PRESĂ 4 IULIE 2007
1.Atitudini şi demersuri ilegale ale primarului PD Tārgu-Mureş, Dorin Florea Prin
hotărīrea CNCD nr. 131 din 21 iunie 2007, Primăria Tārgu-Mureş, prin
reprezentantul său legal primarul Dorin Florea (PD) a fost sancţionat
cu avertisment de CNCD pentru că pagina web a instituţiei nu conţine
informaţii publice īn limba maghiară (concursuri pt. ocuparea unor
posturi publice, hotărīri ale Consiliului Local, etc.), contravenind
Convenţiei Europene a Drepturilor Omului parte a dreptului intern
conform art. 20 din Constituţia Romāniei, Ordonanţei de Guvern nr.
137/2000 privind combaterea şi sancţionarea tuturor formelor de
discriminare, republicată, art. 2, alin 1., Legii administraţiei
publice locale nr. 215/2001. art. 50, art. 76. Liga Pro Europa a
sesizat prin adresa nr. 1499/17.05.2007 (īnregistrată sub nr.
5316/21.05.2007) CNCD cu privire la atitudinea discriminatorie la
adresa comunităţii de romi din Valea Rece a Primarului Dorin Florea. La
3 iulie 2007 CNCD a citat cele două părţi īn vederea soluţionării
petiţiei.
2.Repunerea īn funcţie a dnei Reghina Fărcaş ca director al AJOFM . Liga
Pro Europa saluta decizia Īnaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie nr.
2576/17.05.2007 de repunere īn drepturi a Doamnei Reghina Fărcaş.
Demiterea din funcţia de director AJOFM a dnei Reghina Fărcaş la data
de 1 august 2005 a fost un act abuziv, motivat politic. LPE īşi exprimă
speranţa că acest caz va servi ca exemplu īn viitor pentru a descuraja
partidele să facă numiri şi să opereze destituiri pe criterii politice
şi să se abţină de a influenţa politic cariera funcţionarilor publici,
a căror independenţă trebuie respectată.
3.Īn
data de 5 iulie se īmplinesc doi ani de la data īncheierii īnţelegerii
amiabile dintre Guvernul Romāniei şi romii din Hădăreni a.Guvernul Romāniei nu īşi respectă angajamentele asumate īn cadrul acestei īnţelegeri b.din programele prevăzute īn hotărīre īn anul 2006 au fost implementate 38% iar īn 2007 nu a fost implementat nimic c.LPE a trimis două rapoarte de monitorizare (la 6 respectiv 12 luni) a angajamentelor asumate de Guvern d.urmează
să fie trimis o solicitare către Consiliul Europei pentru ca acest
organism să intreprindă o vizită de monitorizare a angajamentelor
4.Universitatea Bolyai. LPE
īşi exprimă regretul ca, urmare a refuzului unui dialog substanţial şi
a unor negocieri serioase īn Romānia, cazul Universităţii Bolyai caută
rezolvarea īn Parlamentul European. LPE consideră că, īn condiţiile
tradiţiilor şi mărimii comunităţii maghiare din Transilvania, aceasta
are dreptul moral şi legal să solicite īnfiinţarea unei universităţi de
stat īn limba maghiară. Pe de altă parte, LPE a susţinut īn mai
multe rīnduri valoarea transilvană a unui multiculturalism autentic şi
a pledat pentru menţinerea universităţii Babeş-Bolyai, cu condiţia
reformei sale profunde. Din păcate conducerea univerităţii Babeş-Bolyai
a respins īn mod constant un dialog substanţial cu cadrele didactice
maghiare, şi a operat o amplă campanie publică īn favoarea unui
multiculturalism statistic şi aritmetic. Conducerea UBB a refuzat īn
permanenţă idea participării la decizie a liniei maghiare pe principiul
egalităţii şi autonomiei. Mai mult, conducerea UBB a luat măsuri fără
precedent īmpotriva contestatarilor actualei structuri a universităţii,
a cadrelor didactice care sustin īnfiinţarea universităţii de stat
maghiare, procedīnd la destituirea lor pentru delict de opinie,īn
totală contradicţie cu spiritul academic. LPE consideră totuşi că
mai există resurse pentru dialog īn vederea reformării structurii de
decizie a UBB şi evitării scindării. Modelul care ar putea fi adoptat
ar fi cel al universităţilor bilingve, formate din doi piloni autonomi,
cu reprezentare paritară īn senat şi corpurile de decizie şi principiul
rotaţiei īn funcţiile de conducere, pentru ca reprezentanţii fiecărei
comunităţi să poată accede la conducerea universităţii şi practicarea
unui bilingvism acoperitor şi a unei simbolistici echilibrate care să
reflecte tradiţiile universitare transilvane īn totalitatea lor, fără
omisiuni şi distorsionări. LPE este gata să contribuie la acest
dialog deoarece un sector universitar puternic şi performant este una
din condiţiile dezvoltării regionale a Transilvaniei.
5.Liga Pro Europa susţine proiectul Asociaţiei Pro Democraţia de reformă a sistemului electoral din Romānia,
ca şi de reducere a numărului de parlamentari. De altfel, de-a lungul
anilor LPE a participat direct la consultările organizate pe această
temă de către Asociaţia Pro Democraţia. Totuşi, LPE atrage atenţia
că adoptarea unui sistem electoral, fie el şi reformat, nu poate fi
privită ca un panacea universal, īn condiţiile īn care partidele
actuale, prin legea de īnfiinţare şi finanţare a partidelor, īşi menţin
monopolul asupra vieţii politice romāneşti. Acest monopol durează din
1990 şi are consecinţe dezastruoase asupra competiţiei de idei şi
alternative politice din Romānia, consfinţind eternizarea unui număr
limitat de partide centraliste īn toate mecanismele de decizie din
Romānia. Este necesară modificarea legii de īnfiinţare a partidelor,
numărul de 25.000 de semnături pentru īnfiinţare este fără precedent īn
statele membe UE. Este nevoie de apariţia unor noi partide pentru a
contracara monopolul actual şi a introduce principiul liberei
concurenţe şi īn viaţa politică. LPE a criticat īn permanenţă
actuala lege a īnfiinţării partidelor şi va īntreprinde acţiuni menite
să demonstreze că această īncalcă grav prevederile constituţionale şi
limitează īn mod ilegal dreptul la asociere.
|