::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::




COMUNICAT


 
CONFERINŢĂ DE PRESĂ
4 IULIE 2007


1.Atitudini şi demersuri ilegale ale primarului PD Tārgu-Mureş, Dorin Florea
Prin hotărīrea CNCD nr. 131 din 21 iunie 2007, Primăria Tārgu-Mureş, prin reprezentantul său legal primarul Dorin Florea (PD) a fost sancţionat cu avertisment de CNCD pentru că pagina web a instituţiei nu conţine informaţii publice īn limba maghiară (concursuri pt. ocuparea unor posturi publice, hotărīri ale Consiliului Local, etc.), contravenind Convenţiei Europene a Drepturilor Omului parte a dreptului intern conform art. 20 din Constituţia Romāniei, Ordonanţei de Guvern nr. 137/2000 privind combaterea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, art. 2, alin 1., Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001. art. 50, art. 76.
Liga Pro Europa a sesizat prin adresa nr. 1499/17.05.2007 (īnregistrată sub nr. 5316/21.05.2007) CNCD cu privire la atitudinea discriminatorie la adresa comunităţii de romi din Valea Rece a Primarului Dorin Florea. La 3 iulie 2007 CNCD a citat cele două părţi īn vederea soluţionării petiţiei.


2.Repunerea īn funcţie a dnei Reghina Fărcaş ca director al AJOFM . Liga Pro Europa saluta decizia Īnaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie nr. 2576/17.05.2007 de repunere īn drepturi a Doamnei Reghina Fărcaş. Demiterea din funcţia de director AJOFM a dnei Reghina Fărcaş la data de 1 august 2005 a fost un act abuziv, motivat politic. LPE īşi exprimă speranţa că acest caz va servi ca exemplu īn viitor pentru a descuraja partidele să facă numiri şi să opereze destituiri pe criterii politice şi să se abţină de a influenţa politic cariera funcţionarilor publici, a căror independenţă trebuie respectată.

3.Īn data de 5 iulie se īmplinesc doi ani de la data īncheierii īnţelegerii amiabile dintre Guvernul Romāniei şi romii din Hădăreni
a.Guvernul Romāniei nu īşi respectă angajamentele asumate īn cadrul acestei īnţelegeri
b.din programele prevăzute īn hotărīre īn anul 2006 au fost implementate 38% iar īn 2007 nu a fost implementat nimic
c.LPE a trimis două rapoarte de monitorizare (la 6 respectiv 12 luni) a angajamentelor asumate de Guvern
d.urmează să fie trimis o solicitare către Consiliul Europei pentru ca acest organism să intreprindă o vizită de monitorizare a angajamentelor

4.Universitatea Bolyai. LPE īşi exprimă regretul ca, urmare a refuzului unui dialog substanţial şi a unor negocieri serioase īn Romānia, cazul Universităţii Bolyai caută rezolvarea īn Parlamentul European. LPE consideră că, īn condiţiile tradiţiilor şi mărimii comunităţii maghiare din Transilvania, aceasta are dreptul moral şi legal să solicite īnfiinţarea unei universităţi de stat īn limba maghiară.
Pe de altă parte, LPE a susţinut īn mai multe rīnduri valoarea transilvană a unui multiculturalism autentic şi a pledat pentru menţinerea universităţii Babeş-Bolyai, cu condiţia reformei sale profunde. Din păcate conducerea univerităţii Babeş-Bolyai a respins īn mod constant un dialog substanţial cu cadrele didactice maghiare, şi a operat o amplă campanie publică īn favoarea unui multiculturalism statistic şi aritmetic. Conducerea UBB a refuzat īn permanenţă idea participării la decizie a liniei maghiare pe principiul egalităţii şi autonomiei. Mai mult, conducerea UBB a luat măsuri fără precedent īmpotriva contestatarilor actualei structuri a universităţii, a cadrelor didactice care sustin īnfiinţarea universităţii de stat maghiare, procedīnd la destituirea lor pentru delict de opinie,īn totală contradicţie cu spiritul academic.
LPE consideră totuşi că mai există resurse pentru dialog īn vederea reformării structurii de decizie a UBB şi evitării scindării. Modelul care ar putea fi adoptat ar fi cel al universităţilor bilingve, formate din doi piloni autonomi, cu reprezentare paritară īn senat şi corpurile de decizie şi principiul rotaţiei īn funcţiile de conducere, pentru ca reprezentanţii fiecărei comunităţi să poată accede la conducerea universităţii şi practicarea unui bilingvism acoperitor şi a unei simbolistici echilibrate care să reflecte tradiţiile universitare transilvane īn totalitatea lor, fără omisiuni şi distorsionări.
LPE este gata să contribuie la acest dialog deoarece un sector universitar puternic şi performant este una din condiţiile dezvoltării regionale a Transilvaniei.

5.Liga Pro Europa susţine proiectul Asociaţiei Pro Democraţia de reformă a sistemului electoral din Romānia, ca şi de reducere a numărului de parlamentari. De altfel, de-a lungul anilor LPE a participat direct la consultările organizate pe această temă de către Asociaţia Pro Democraţia.
Totuşi, LPE atrage atenţia că adoptarea unui sistem electoral, fie el şi reformat, nu poate fi privită ca un panacea universal, īn condiţiile īn care partidele actuale, prin legea de īnfiinţare şi finanţare a partidelor, īşi menţin monopolul asupra vieţii politice romāneşti. Acest monopol durează din 1990 şi are consecinţe dezastruoase asupra competiţiei de idei şi alternative politice din Romānia, consfinţind eternizarea unui număr limitat de partide centraliste īn toate mecanismele de decizie din Romānia. Este necesară modificarea legii de īnfiinţare a partidelor, numărul de 25.000 de semnături pentru īnfiinţare este fără precedent īn statele membe UE. Este nevoie de apariţia unor noi partide pentru a contracara monopolul actual şi a introduce principiul liberei concurenţe şi īn viaţa politică.
LPE a criticat īn permanenţă actuala lege a īnfiinţării partidelor şi va īntreprinde acţiuni menite să demonstreze că această īncalcă grav prevederile constituţionale şi limitează īn mod ilegal dreptul la asociere.