Colegiul Democraţiei 2004
Consultant program: Mircea Suhăreanu, asistent program: Magyari Annamįria.
Colegiul
Democraţiei program local de educaţie civică care se desfăşoară pe
parcursul unui an şcolar. Īn 2004, CD a finalizat ediţia a X-a şi a
īnceput cursurile ediţiei a XI-a. Finanţatori: Fundaţia Ch. St. Mott,
Fundaţia Heinrich Böll, Fundaţia Pro Minoritate Ungaria, Ministerul
Educaţiei, Ungaria. Parteneri: Inspectoratul Şcolar, licee
tārgumureşene.
Īn anul 2004 Colegiul a oferit cursuri de educaţie civică
unui grup de 25 de studenţi, care au fost selectaţi dintr-un număr de
47 de candidaţi, luīndu-se īn considerare interesul personal pentru
consolidarea democraţiei şi drepturilor omului (ediţia a X-a, care s-a
īncheiat īn iulie 2004), precum şi unui grup de 25 de studenţi
selectaţi din 51 candidaţi (ediţia a XI-a, care a īnceput īn noiembrie
2004). Membrii grupului aparţin mai multor etnii, iar Colegiul le oferă
oportunitatea unică de a lucra īmpreună īntr-un oraş unde comunitatea
locală este īncă divizată din punct de vedere etnic şi lingvistic. Cursurile
au fost organizate săptămīnal, alternīndu-se cu ateliere de lucru şi
vizite de studiu. Colegiul a ajutat, de asemenea, la dezvoltarea
deprinderilor de lider ale studenţilor, ale acelora care sīnt motivaţi
pentru implicarea civică şi sīnt activi īn organizaţii de tineret.
Temele cursurilor
s-au axat pe statul de drept, drepturile omului şi ale minorităţilor,
democraţia parlamentară şi autonomia locală, standardele interne şi
internaţionale ale drepturilor omului şi ale minorităţilor,
alternīndu-se cu cursuri şi ateliere de lucru desfăşurate la instituţii
locale (poliţie, primărie, judecătorie). Grupul a participat de
asemenea la vizite de studiu īn Bucureşti şi la Budapesta pentru a
urmări funcţionarea concretă a Parlamentului, Guvernului şi
Preşedinţiei, ale ambasadelor şi centrelor culturale din ambele
capitale. Această experienţă paralelă I-a ajutat pe participanţii
să īşi īnvingă prejudecăţile unul faţă de celălalt şi i-a
pregătit pentru a avea un rol activ īn reconcilierea
romāno-maghiară. Īn ianuarie 2004 sudenţii au participat la
cursuri referitoare la: funcţionarea poliţiei şi judecătoriei;
Funcţionarea şi organizarea puterii judecătoreşti, Importanţa istoriei
orale.
Īn continuare au avut
loc cursuri despre: drepturile minorităţilor īn Romānia - istoric şi
perspective; Transilvania ca spaţiu multicultural; respectiv ateliere
de lucru: despre exprimarea personalităţii prin limbajul corpului şi
simularea unei conferinţe de presă şi au participat la un atelier de
lucru la Consiliul Judeţean Mureş, unde subprefectul judeţului Mureş a
ţinut un curs despre organizarea Consiliului Judeţean Mureş şi a
Prefecturii Mureş, prerogativele acestei instituţii şi sursele ei
bugetare. De asemenea, a fost prezentat studenţilor un curs despre
sistemul electoral īn Romānia Īn luna aprilie
au avut un curs depre integrarea Romāniei īn Uniunea Europeană.
Au participat la vizita de studiu de o săptămīnă de la Bucureşti īn
perioada 18 – 23 aprilie. Au avut īntīlniri la Parlament, Preşedinţie,
Guvern, Ambasada Ungariei şi Centrul de Informare şi Documentare al
Consiliului Europei. Au avut īntīlniri cu oficiali romāni ca: membrii
Parlamentului, consilierul preşedintelui Romāniei, reprezentanţi ai
Guvernului şi au īnvăţat despre sistemul administrativ- politic
romānesc iar īn luna mai studenţii au efectuat o vizită de studiu de o
săptămīnă la Budapesta. Au avut īntīlniri la Parlament, Preşedinţie,
Ambasada Romāniei, Guvern, Avocatul Poporului – Ministerul Educaţiei,
Oficiul Maghiarilor de peste Hotare - HTMH, Oficiul Minorităţilor
Naţionale şi Etnice. S-au īntīlnit cu personalităţi maghiare ca:
reprezentanţii Parlamentului, consilieri prezidenţiali, ambasadorul
Romāniei. Cursurile īn această lună au īmbogăţit cunoştinţele
colegiştilor referitoare la administraţia publică şi la formarea de
lideri īn societatea civilă. Īn luna iunie s-au elaborat eseurile de absolvire şi s-au īncheiat cursurile ediţiei a opta la sesiunea Primăria Tinerilor. La
īncheierea cursurilor, studenţii au ţinut o dezbatere la Primărie, şi
pentru o zi au simulat că īndeplinesc sarcinile Consiliului Local. Ei
au prezentat īn acest sens propuneri concrete pentru a fi implementate
de administraţia locală. Īn fiecare an cīteva din propunerile lor ajung
pe agenda consiliului local.
La
sfīrşitul cursurilor studenţii au primit o diplomă de absolvire care
certifică pregătirea lor īn educaţie civică şi managmentul
conflictului. Diplomele au fost īnmīnate īntr-un cadru festiv la care a
participat un public larg şi a avut un ecou mare īn mass media. Cei mai
activi studenţi au dobīndit calitatea de voluntari ai LPE. Ei menţin
legăturile cu LPE şi participă la activităţile organizaţiei īn cadrul
altor proiecte. Studenţii şi-au adus contribuţia prin eseurile şi
studiile de caz elaborate de ei īnşişi, care au fost publicate la
sfīrşitul cursurilor. Īn luna octombrie
a avut loc selecţionarea participanţilor ediţiei a XI. Ca urmare a
mediatizării proiectului īn liceele din oraş prin afişe publicitare şi
anunţuri īn mass-media din Tīrgu-Mureş, s-au īnscris 51 de tineri.
Juriul a selectat un grup etnic mixt format din 25 de tineri care sīnt
interesaţi să lucreze voluntar īn societatea civilă locală. Īn
Noiembrie deschiderea oficială a Colegiului Democraţiei s-a organizat
la Palatul Culturii la care a participat domnul Szentpéteri Istvįn,
reprezentant al Consulatului Ungar din Cluj, oficialităţi ale
municipiului, precum şi jurnalişti locali. Īn data de 9 noiembrie,
studenţii au participat la comemorarea Kristallnacht, iar īn
perioada 20-21 noiembrie, studenţii au participat la o sesiune de două
zile la Sovata, la un training despre societatea civilă şi
militantismul civic, ONG-uri. Īn ultima lună a anului a fost
susţinut un curs de domnul Spielmann Mihįly şi avut ca temă
Transilvania – spaţiu multicultural, multiconfesional şi multietnic. La
data de 10 decembrie, ei au participat la masa rotundă organizată de Liga Pro Europa cu ocazia Zilei Internaţionale a Drepturilor Omului. Anul
2004 s-a īncheiat cu o īntīlnire cu domnul Alexandru Cistelecan, care a
prezentat un curs despre elemente de istorie şi cultură a comunităţii
romāne din Transilvania Colegiul Democraţiei a oferit şi oferă oportunitatea pentru contacte şi schimburi romāno-maghiare directe. La
sfīrşitul cursurilor studenţii au primit o diplomă de absolvire care
certifică pregătirea lor īn educaţie civică şi managmentul
conflictului. Diplomele au fost īnmīnate īntr-un cadru festiv la care a
participat un public larg şi a avut un ecou mare īn mass media. Cei mai
activi studenţi au dobīndit calitatea de voluntari ai LPE. Ei menţin
legăturile cu LPE şi participă la activităţile organizaţiei īn cadrul
altor proiecte. Impactul Colegiului Democraţiei este semnificativ.
Tot mai mulţi liceeni sīnt interesaţi să urmeze aceste cursuri, de
asemenea grupuri civice din alte comunităţi multietnice din Romānia īşi
propun să organizeze cursuri similare.
|