::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::



Colegiul   Democraţiei   2003



Consultant program: Mircea Suhăreanu, coordonator program: Kovįcs Gyöngyvér.
Colegiul Democraţiei program local de educaţie civică care se desfăşoară pe parcursul unui an şcolar. Īn 2003, CD a finalizat ediţia a IX-a şi a īnceput cursurile ediţiei a X-a.
Finanţatori: Fundaţiei Ch. St. Mott, Fundaţiei Heinrich Böll, Fundaţia Illyés Ungaria,  IDEE.
Parteneri: Inspectoratul Şcolar, licee tārgumureşene.

Īn anul 2002 Colegiul a oferit cursuri de educaţie civică nui grup de 25 de studenţi, care au fost selectaţi dintr-un număr de 104 de candidaţi, luīnd īn considerare interesul manifestat īn consolidarea democraţiei şi a drepturilor omului. (ediţia a IX-a, care s-a īncheiat īn iulie 2003), precum şi unui grup de 25 de studenţi selectaţi din 47 candidaţi (ediţia a X-a, care a īnceput īn septembrie 2003). Membrii grupului aparţin mai multor etnii. Astfel Colegiul le oferă oportunitatea unică de a lucra īmpreună īntr-un oraş unde comunitatea locală este īncă divizată din punct de vedere etnic şi lingvistic.
1. Cursurile au fost organizate săptămīnal, alternīndu-se cu ateliere de lucru şi vizite de studiu. Colegiul a ajutat, de asemenea, la dezvoltarea deprinderilor de lider ale studenţilor, ale acelora care sīnt motivaţi īn implicarea civică şi sīnt activi īn organizaţii de tineret. Temele cursurilor s-au axat pe statul de drept, drepturile omului şi ale minorităţilor, democraţia parlamentară şi autonomia locală, standarde interne şi internaţionale ale drepturilor omului şi ale minorităţilor, alternīndu-se cu cursuri şi ateliere de lucru desfăşurate la instituţii locale (poliţia, primăria, judecătoria). Īn total s-au ţinut 14 cursuri şi 10 ateliere de lucru. Printre referenţi au fost: Frunda György, Szabó Ödön, Cristian Pārvulescu, Horaţiu Dumbravă, Mihįly Spielmann, Paul Philippi, Manuela Ştefănescu, Ladislau Grün – experţi şi activişti civici binecunoscuţi

2. Grupul a participat de asemenea la vizite de studiu īn Bucureşti şi la Budapesta pentru a face cunoştinţă cu funcţionarea Parlamentului, Guvernului şi Preşedinţiei, ale ambasadelor şi centrelor culturale īn ambele capitale.
Această experienţă  paralelă, a ajutat participanţii de a īnvinge  prejudecăţile unul faţă de celălalt şi le-au pregătit de a avea un rol activ īn reconcilierea romāno-maghiară. 

3. La īncheierea cursurilor studenţii au ţinut o dezbatere la Primărie, şi pentru o zi au simulat că īndeplinesc sarcinile Consiliului municipal. Ei au prezentat propuneri concrete pentru a fi implementate de administraţia locală. Īn fiecare an cīteva din propunerile lor ajung pe agenda consiliului local.

4. Studenţii şi-au adus contribuţia cu eseurile şi studiile de caz proprii, care au fost publicate la sfīrşitul cursurilor.
Colegiul Democraţiei a oferit oportunitatea pentru contacte şi schimburi romāno-maghiare directe.
La sfīrşitul cursurilor studenţii au primit o diplomă de absolvire care certifică pregătirea lor īn educaţie civică şi managmentul conflictului. Diplomele au fost īnmīnate īntr-un cadru festiv la care a participat un public larg şi a avut un ecou mare īn mass media. Cei mai activi studenţi au dobīndit calitatea de voluntari ai LPE. Ei menţin legăturile cu LPE şi participă la activităţile organizaţiei īn cadrul altor proiecte.
Datorită impactului proiectului īn cadrul liceelor tārgumureşene,  tot mai mulţi liceeni sīnt interesaţi să urmeze aceste cursuri iar grupuri civice din alte comunităţi multietnice din Romānia īşi propun să  organizeze cursuri similare.