Īn
anul 2002 Colegiul a oferit cursuri de educaţie civică nui grup de 25
de studenţi, care au fost selectaţi dintr-un număr de 104 de candidaţi,
luīnd īn considerare interesul manifestat īn consolidarea democraţiei
şi a drepturilor omului. (ediţia a IX-a, care s-a īncheiat īn iulie
2003), precum şi unui grup de 25 de studenţi selectaţi din 47 candidaţi
(ediţia a X-a, care a īnceput īn septembrie 2003). Membrii grupului
aparţin mai multor etnii. Astfel Colegiul le oferă oportunitatea unică
de a lucra īmpreună īntr-un oraş unde comunitatea locală este īncă
divizată din punct de vedere etnic şi lingvistic.
1. Cursurile au
fost organizate săptămīnal, alternīndu-se cu ateliere de lucru şi
vizite de studiu. Colegiul a ajutat, de asemenea, la dezvoltarea
deprinderilor de lider ale studenţilor, ale acelora care sīnt motivaţi
īn implicarea civică şi sīnt activi īn organizaţii de tineret. Temele
cursurilor s-au axat pe statul de drept, drepturile omului şi ale
minorităţilor, democraţia parlamentară şi autonomia locală, standarde
interne şi internaţionale ale drepturilor omului şi ale minorităţilor,
alternīndu-se cu cursuri şi ateliere de lucru desfăşurate la instituţii
locale (poliţia, primăria, judecătoria). Īn total s-au ţinut 14 cursuri
şi 10 ateliere de lucru. Printre referenţi au fost: Frunda György,
Szabó Ödön, Cristian Pārvulescu, Horaţiu Dumbravă, Mihįly Spielmann,
Paul Philippi, Manuela Ştefănescu, Ladislau Grün – experţi şi activişti
civici binecunoscuţi
2. Grupul a participat de asemenea la
vizite de studiu īn Bucureşti şi la Budapesta pentru a face cunoştinţă
cu funcţionarea Parlamentului, Guvernului şi Preşedinţiei, ale
ambasadelor şi centrelor culturale īn ambele capitale.
Această
experienţă paralelă, a ajutat participanţii de a īnvinge
prejudecăţile unul faţă de celălalt şi le-au pregătit de a avea un rol
activ īn reconcilierea romāno-maghiară.
3. La īncheierea
cursurilor studenţii au ţinut o dezbatere la Primărie, şi pentru o zi
au simulat că īndeplinesc sarcinile Consiliului municipal. Ei au
prezentat propuneri concrete pentru a fi implementate de administraţia
locală. Īn fiecare an cīteva din propunerile lor ajung pe agenda
consiliului local.
4. Studenţii şi-au adus contribuţia cu eseurile şi studiile de caz proprii, care au fost publicate la sfīrşitul cursurilor.
Colegiul Democraţiei a oferit oportunitatea pentru contacte şi schimburi romāno-maghiare directe.
La
sfīrşitul cursurilor studenţii au primit o diplomă de absolvire care
certifică pregătirea lor īn educaţie civică şi managmentul
conflictului. Diplomele au fost īnmīnate īntr-un cadru festiv la care a
participat un public larg şi a avut un ecou mare īn mass media. Cei mai
activi studenţi au dobīndit calitatea de voluntari ai LPE. Ei menţin
legăturile cu LPE şi participă la activităţile organizaţiei īn cadrul
altor proiecte.
Datorită impactului proiectului īn cadrul liceelor
tārgumureşene, tot mai mulţi liceeni sīnt interesaţi să urmeze
aceste cursuri iar grupuri civice din alte comunităţi multietnice din
Romānia īşi propun să organizeze cursuri similare.