C o m u n i c at
Īn legătură cu aspectele procedurale ale cazului fostei preşedinte a Tribunalului Mureş, Andreea Ciucă,
Liga PRO EUROPA — fără a se subtitui autorităţilor abilitate īn ceea ce
priveşte soluţionarea fondului cauzei şi cu convingerea că instanţa de
judecată, Curtea Supremă de Justiţie funcţionează prin respectarea
principiului legalităţii şi independenţei —, pentru a nu se vicia īn
nici un fel ancheta şi soluţionarea cauzei, solicită organelor
abilitate respectarea cu stricteţe a prevederilor Codului de procedură
penală coroborată cu Convenţia Europeană a Drepturilor Omului īn
spriritul art. 20 al Constituţiei Romāniei care, īn situţia īn care
„există neconcordanţe īntre pactele şi tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romānia este parte, şi
legile interne”, acordă prioritate reglementărilor internaţionale.
Cazul PANTEA vs. ROMĀNIA, īn care Romānia a fost condamnată de Curtea
Europeană a Drepturilor Omului, arată consecinţele nerespectării
acestor tratate internaţionale. Astfel:
• mandatul de arestare preventivă, pe durata a mai multor zile (īn
acest caz 30 de zile), nu poate fi eliberat de procurori ci numai de
judecători; persoana reţinută „trebuie adusă de īndată īn faţa unui
judecător sau a altui magistrat īmputernicit prin lege cu exercitarea
atribuţiilor judiciare”, numai ei putīnd lua decizia arestării
preventive (īn Romānia procurorul fiind subordonat Ministerului
Justiţiei, Curtea Europeană nu īl consideră competent īn materia
arestării preventive); • recursul īnaintat de
Parchetul Naţional Anticorupţie, după ce Curtea Supremă de Justiţie a
concluzionat că ordonanţa prin care s-a dispus arestarea judecătoarei
Andreea Ciucă este viciată sub aspect procedural şi a decis punerea ei
īn libertate, este īn totală contradicţie cu prevederile Convenţiei
Europene a Drepturilor Omului; • interogatoriile
care durează 9-15 ore — procedură frecvent īntīlnită īn Romānia,
inclusiv īn cazul judecătoarei Andreea Ciucă — intră īn sfera
tratamentului inuman şi degradant, interzis de art. 3 al
Convenţiei Europene; • declaraţiile unor
autorităţi subordonate din punct de vedere politic, cum ar fi
Ministerul Justiţiei, care afirmă că de un timp mai īndelungat au fost
constatate „disfuncţionalităţi majore”, nu servesc interesele
īnfăptuirii unei judecăţi independente. Aceste afirmaţii ridică şi
īntrebarea: dacă ar fi fost aşa, de ce s-a intervenit cu o astfel de
īntīrziere, numai īn momentul īn care a expirat (la 1 iunie 2003)
mandatul pentru funcţia de preşedinte? •
declaraţiile directorului SRI, care a acuzat-o pe judecătoarea Andreea
Ciucă de relaţia cu mafia şi criminalitatea transfrontalieră, susţinīnd
că ea se afla sub urmărirea SRI de mai mult de un an. Dacă cele
relatate ar corespunde adevărului, nu se motivează faptul că acuzaţiile
nu au inclus şi incriminarea acestor relaţii.
Pentru a crea un mediu optim de lucru Curţii Supreme de Justiţie,
totodată pentru liniştirea opiniei publice, nu īn ultimul rīnd pentru a
evita situaţia unei noi condamnări a Romāniei de către Curtea Europeană
a Drepturilor Omului, Liga PRO EUROPA, ca organizaţie de drepturile
omului, solicită respectarea cu stricteţe a prevederilor Convenţiei
Europene a Drepturilor Omului īn procedura de exercitare a diferitelor
acte de urmărire penală, şi abţinerea de la declaraţii a
reprezentanţilor autorităţilor subordonate din punct de vedere politic. Consiliul de Coordonare al Ligii PRO EUROPA
Tīrgu-Mureş, la 12 iunie 2003
|