::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::




Centrul   Intercultural   2005


Director: Szokoly Elek
coordonator program: Kacsó Judit-Andrea, Doina Baci (editură).
Centrul Intercultural un program complex cu profil de educaţie interculturală, dialog intercultural şi interreligios şi de publicaţii demarat īn 1993, īn parteneriat cu Fundaţia Heinrich Böll din Germania. Finanţatori: Īn anul 2005, Centrul Intercultural s-a bucurat de susţinerea financiară a Fundaţiei Charles Stewart Mott, a Ministerului Afacerilor Externe al Norvegiei, a Consiliului Europei prin Programul Confidence Building Measure, şi a Consiliului Judeţean Mureş. Parteneri: Centrul Cultural Maghiar, Centrul de Resurse pentru Diversitate Etnoculturală, Academia Evanghelică Transilvania, Forumul Democrat German, Centrul de Resurse pentru Comunităţile de Romi, Outward Bound Romania, Asociaţia Romānia-Italia, uniunile minorităţilor naţionale, Centrul Diaconic de Tineret Ilieni.

Centrul Intercultural şi-a continuat activităţile sale tradiţionale la nivel local. A desfăşurat, de asemenea, activităţi la nivel regional şi naţional. A acordat o importanţă deosebită diseminării propriei experienţe, a modelelor sale de practică pozitivă īn alte regiuni ale Romāniei, cu parteneri noi.

Săptămīna Toleranţei (Tārgu-Mureş, martie 19-25)
A constat īntr-o serie de evenimente menite să reclădească īncrederea īntr-un oraş care īn martie 1990 a fost epicentrul unor confruntări etnice īntre romāni, maghiari şi romi. Săptămīna Toleranţei – organizată anual īn perioada 19-25 martie – a avut o contribuţie substanţială īn cei 16 ani īn īnfrīngerea prejudecăţilor şi īn intensificarea īncrederii şi cooperării īntre localnici printr-o serie de activităţi, după cum urmează:

•    Concurs intercultural: Manifestare devenită tradiţio­nală, concursul a reunit īn anul 2005 peste 160 de elevi īmpărţiţi īn trei ctaegorii (clasele I-IV, V-VIII şi IX-XII). Elevii au format echipe de cīte 4 persoane şi au parcurs un traseu care include cele mai cunoscute monumente culturale ale oraşului. Scopul competiţiei este să completeze familiarizeze pe elevi cu dimensiunea multiculturală şi multiconfesională a oraşului īn care trăiesc.
•    Cinematecă: „Cazul Furtwängler“ (regia: Szabó Istvįn, scenariu: Ronald Harwood, actori: Harvey Keitel, Stellan Skarsgard). Filmul a fost ales spre prezentare şi discuţie pentru că reflectă dilemele unei lumi post-totalitare īn care est-europenii se regăsesc cu uşurinţă. După vizionarea filmului, mai bine de jumătate din cei prezenţi au rămas īn sală pentru a(-şi) pune īntrebări.
• Expoziţie de pictură a şase artişti romi din Ungaria: „Rom-Art“. Organizată īn colaborare cu Centrul Cultural Maghiar din Romānia, expoziţia a adus sub ochii mureşenilor 27 de tablouri ale celor mai reprezentativi artişti de etnie romă din Ungaria, propunīndu-şi să ofere publicului larg posibilitatea de a ieşi din stereotipurile negative practicate zi de zi faţă de romi şi de a-I percepe altfel sau măcar de a-şi da seama că sīnt necunoscuţii de  līngă noi.
Masă rotundă: „Interculturalitatea īn liceele tīrgumureşene”, mediată de Ioana Roman, redactor şef al Antenei 1 Tg-Mureş, şi Kįdįr Magor, lector la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj, dezbaterea s-a bucurat de participarea a numeroşi elevi de la Colegiul Naţional Papiu, Liceul Teoretic Bolyai Farkas, Colegiul Naţional Unirea şi Şcoala Normală Mihai Eminescu. Majoritatea celor prezenţi au fost de acord că lipsa de comunicare a constituit principala cauză a asperităţilor dintre cele două comunităţi care formează populaţia oraşului şi că ea se perpetuează pīnă īn prezent. Elevii au hotărīt, de aceea, ca să se organizez īntr-un club al jurnaliştilor liceeni īn cadrul căruia să poată depăşi această lipsă de comunicare.
• Dezbatere: „Legea minorităţilor naţionale”. Dezbaterea privind proiectul Legii minorităţilor naţionale organizată la Bucureşti, i-a pus faţă īn faţă pe reprezentanţii minorităţilor naţionale, reprezentanţii unor isntituţii de stat, experţi, īncercīnd să repare astfel lipsa consultării prealabile a acestor grupuri de către iniţiatorii proiectului. Īn cursul discuţiilor au fost punctate neajunsurile de care suferă acest proiect de lege: definirea inconsecventă a minorităţilor, construcţia sa nedemocratică, īngrădirea participării la alegerii, omiterea unor drepturi garantate de tratatele internaţionale.
• Masă rotundă: „Īntre sindromul deprivării şi cel al moştenirii miraculoase: Scenariile convieţurii romāno-maghiare īn secolul XX, scenarii posibile pentru secolul XXI”, reunind nume marcante ale cercurilor universitare şi societăţii civile – Francois Bocholier, Lucian Nastasă, Hunyadi Attila, Ovidiu Pecican, Bakk Miklós, Victor  Neumann, Daniel Vighi, Alexandru Vlad, Horvįth Andor, pentru a pomeni doar cīţiva dintre participanţi – masă rotundă s-a dorit a fi un semnal de alarmă īn ce priveşte situaţia minorităţii maghiare din Romānia, care a īnregistrat īn ultimii 15 ani un ritm īngrijorător de scădere, de 12%. Continuarea acestei tendinţe ar reduce, īntr-un răstimp de 60 ani, cea mai numeroasă minoriate la dimensiuni muzeale, au atenţionat participanţii la dezbatere. Soluţia viabilă la această problemă este integrarea comunităţii maghiare prin īnfiinţarea autonomiilor culturale şi teritoriale, īn contextul īn care pentru prima dată īn istoria de după 1918 are loc o convergenţă autentică a intereselor romāneşti şi maghiare īn privina schimbării din temelii a structurii statului romān, prin integrarea īn UE.
• „Despre interculturalitatea transilvană”, invitată la postul local de radio, Smaranda Enache, copreşedinta LPE, a subliniat potenţialul constructiv, prea adesea ignorat, al diomensiunii interculturale istorice a Transilvaniei.

Zilele Europa (8-9 mai)
Manifestările reunite sub denumirea de Zilele Europa, constau īntr-o serie de activităţi concentrate asupra educaţiei pentru integrare europeană. Īn Romānia, ţară candidată pentru integrare īn UE, este necesar o īnţelegere mai bună a instituţiilor şi mecanismelor Uniunii Europene de către cetăţeni. Īn caz contrar, integrarea europeană va suferi  de un deficit democratic semnificativ. Īn 2005, īntīlnirile şi dezbaterile organizate s-au axat pe lipsa de transparenţă a autorităţilor, lipsa independenţei mass media, limitarea libertăţii de exprimare, abuzurile privind drepturile omului care pun īn pericol procesul de integrare;
•    LPE īn colaborare cu Asociaţia Italia-Romānia, Consiliul Judeţean Mureş şi Pimăria Tg-Mureş, a organizat cea de-a XII-a ediţie a Crosului Pro Europa. Peste 400 de alergători au participat īn concurs, iar numărul spectatorilor a depăşit 200. Participanţii au sosit din toate colţurile ţării, astfel exprimāndu-şi suportul pentru o convieţuire paşnică şi multilingvism.
Această ediţia a Crosului a fost dedicată libertăţii de exprimare – oriunde ar fi ea ameninţată īn lume –,  solidarităţii cu ziariştii romāni ostateci īn Irak la acea dată, precum şi  īn memoria studentului italian Daniele Caiaffa.
• Celebrarea Zilei Europei a inclus o dezbatere intitulată „Parteneriatul dintre societatea civilă şi presă īn sprijinul integrării europene”, o discuţie liberă cu jurnaliştii din presa scrisă şi audiovizuală tīrgumureşeană.
• LPE a participat la tārgul organizaţiilor neguverna­mentale „Īmpreună pentru Comunitate” din judeţul Mureş cu un stand care prezenta departamentele şi activităţile desfăşurate de către organizaţie, şi care s-a constituit, īn acelaşi timp, īntr-un punct de informare despre Uniunea Europeană sub genericul de „Europublicitate”. Ligii Pro Europa I s-a acordat Premiul presei mureşene īn cadrul Balului organizaţiilor neguvernamentale din judeţul Mureş.
• Szokoly Elek şi Haller Istvįn au participat la o discuţie transmisă īn direct cu privire la integrarea Romāniei īn Uniunea Europeană găzduită de Radioson.

holocaustComemorarea Kristallnacht-ului (9 noiembrie)
a avut loc la Sinagoga din Tārgu-Mureş, fiind organizată īn colaborare cu Comunitatea Evreilor din Tārgu-Mureş. Peste 200 liceeni de la patru licee locale au participat. După comemorare studenţii au vizitat monumentul Holocaustului unde au depus flori şi au aprins lumānări īn memoria victimelor.

Forum Intercultural
• 21 mai – conferinţă internaţională organizată de LPE la Cluj intitulată „Reforme amīnate – reforme necesare pentru integrarea Romāniei īn Uniunea Europeană”, care s-a dorit a fi o trecere īn revistă problemele cu care se confruntă Romānia īn ceasul al 12-lea: o tranziţie a formelor fără fond şi că fondul problemei, structura statului, structura coerentă a sistemului politic, cu legislaţia electorală, cu reprezentarea diverselor comunităţi, inclusiv minoritară, nu sīnt adecvate.
• 29 noiembrie – „Biserica Greco-Catolică: tradiţie şi perspective”, masă rotundă organizată īn parteneriat cu Biblioteca Orăşenească Reghin. Īn faţa unei săli pline pīnă la refuz, au vorbit preotul Ioan Roşca, conferenţiar dr. Marius Bucur (Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj), conferenţiar dr. Alexandru Cistelecan (Universitatea Petru Maior, Tg-Mureş) şi Smaranda Enache (copreşedinte Liga Pro Europa).

Academia Interculturală Transylvania
Proiectul are ca scop formarea facilitatorilor interculturali īn comunităţi multiculturale. Īn fiecare an, dintre cei 50-60 de candidaţi, studenţi, profesori, lideri ai organizaţiilor neguvernamentale, sīnt selectaţi 20-25 de participanţi din toată ţara. La īncheierea training-ului participanţii prezintă un eseu final şi primesc o diplomă de facilitator intercultural. Trainingul este gratuit şi are loc īn diferite regiuni ale Transilvaniei, conform hărţii etnice şi lingvistice a regiunii. Trainingul are ca obiectiv introducerea studenţilor īn specificităţile fiecărei comunităţi şi are o puternică dimensiune de prevenire a conflictelor. Īi ajută pe studenţi să depăşească prejudecăţile şi divizarea şi să descopere valoarea sporită a comunităţilor multiculturale īn cea ce priveşte turismul şi dezvoltarea economică. Structura sesiunilor de training:
• Comunitatea germană – trecut, prezent şi viitor (21-27 noiembrie, Cisnădioara). Prima sesiune s-a concentrat asupra statutului şi rolul comunităţii germane īn istoria şi cultura din Transilvania. Teme dezbătute: interculturalism/ multicultu­ralism, istoria germanilor din Transilvania, şvabii din Banat, forme de organizare politică a comunităţii germane, diversitatea comunităţilor germane, limbă şi costume populare ale comunităţii germane, strategia de viitor a tinerilor germani din Romānia, caracteristicile arhitecturii germane din Transilvania, Crăciunul īn comunităţile germane, rolul femeii īn comunitatea germană, istoria educaţiei īn limba germană īn Transilvania şi Banat, continuităţi şi discontinuităţi īn identitatea colectivă a saşilor din Transilvania. La sfīrşitul sesiunii de training a fost organizată o vizită de studiu de o zi  īn cursul căreia participanţii au vizitat muzee, biserici, casteele şi alte relicve ale trecutului. Īn fiecare seară studenţii au participat la ateliere şi evaluare informală.
• Comunitatea maghiară – trecut, prezent şi viitor, sesiunea se concentrează asupra tradiţiilor şi perspectivele comunităţii maghiare, organizarea socială, specificitate religioasă şi lingvistică, organizare politică, şi management de conflict din perspectivă regională. Tematici: date demografice, multi­culturalism liberal, reconcilierea istorică romāno-maghiară. Cursurile au fost completate de ateliere şi vizite de studiu.
• Profilul distinct al romānilor din Transilvania (aprilie). Sesiunea s-a desfăşurat la Blaj  şi s-a īncheiat cu un seminar la Tīrgu-Mureş. Sesiunea s-a concentrat asupra tradiţiilor romāneşti din Transilvania, precum şi a prezentării diversităţii religioase din această provincie. Vizitele de studiu şi atelierele au oferit cadrul necesar īntīlnirii cu autorităţile locale. Cursul festiv de absolvire a Academiei are loc la Tīrgu-Mureş unde participanţii primesc diploma de facilitatori interculturali.
Īn 2005 au avut loc ultimele două sesiuni ale ediţiei a VII-a; cea privind istoria şi cultura comunităţii maghiare şi cea privind istoria şi cultura comunităţii romāneşti din Transilvania.
• Lansarea şi desfăşurarea proiectului pilot Academia Inter­culturală finanţată prin Programul Confidence Building Measures a Consiliului Europei şi care a avut un număr de 75 de beneficiari īn final. Anunţurile au fost trimise la secretariatele universităţilor, la organizaţiile civice şi ale minorităţilor naţionale, think thank-uri, partide politice. Selectarea participanţilor a fost făcută de un juriu de 5 profesori universitari pe baza eseurilor, acordīndu-se o atenţie deosebită criteriei de oportunitate egală: echilibru īntre majoritate-minoritate, femei-bărbaţi şi reprezentare regională. A fost format un nou grup de 25 de participanţi dintre care marea majoritate erau deja implicaţi īn activităţi ale organizaţiilor neguvernamentale, partide politice, universităţi şi mass media. La finalul celor trei sesiuni de pregătire, participanţii au avut ocazia de a invita cīte 3-4 colaboratori la sesiunea de diseminare, acesta avīnd īn final un număr 75 de beneficiari.

Universitatea de Vară Transsylvania (UVT) (Ilieni, 25-28 iulie)
este o tabără de vară şi universitate informală de o săptămīnă concentrată asupra democraţiei participatorii, rolul liderilor tineri īn depăşirea trecutului comunist, tradiţiile multiculturale ale Transilvaniei, etc. A fost selectat un grup de 40 de tineri lideri civici sau politici dintre cei peste 180 de participanţi. Trainingurile, dezbaterile şi ateliere sīnt conduse de către renumiţi analişti, profesori universitari, politologi, istorici, militanţi pentru drepturile omului. Universitatea oferă o şansă unică pentru majoritatea participanţilor de a petrece o săptămīnă īntr-un grup etnic mixt, īntr-o comunitate secuiască omogenă şi relativ izolată. După īncheierea taberei devine funcţională o reţea de absolvenţi (network of alumni), iar fiecare dintre participanţi este īndemnat să īnceapă un mic proiect īn comunităţile din care provind. Cursurile sīnt completate de īntīlniri informale cu comunitatea locală, vizite de studii, spectacole. Scopul principal al UVT este să ofere oportunitatea tinerilor factori de decizie să activeze īntr-un mediu democratic romānesc nou şi să elaboreze politici publice sensibile la diversitatea regională, etnică şi de gen.
Teme dezbătute: noile provocări ale construcţiei europene – efectele asupra Romāniei, , efectele NU-ului franco-olandez asupra integrării Romāniei īn UE, este proiectul european un proiect utopic?, adevărul despre trecut şi calitatea de membru UE, sistemul european de protecţie a drepturilor omului, soluţii juridice pentru reparaţii īn cazul crimelor şi injustiţiilor comise de regimurile totalitare, procesul comunismului – prea devreme sau prea tīrziu?, comunism şi fascism – similitudini şi diferenţe, reforme amīnate – reforme necesare īn sistemul politic şi teritorial-administrativ al Romāniei, regionalizare şi autonomie – perspective transilvane, drepturile minorităţilor şi autonomia – mai presus „de standarde europene”?, reforma sistemului electoral şi politic, reforma structurii administrativ-teritoriale.
Cursurile au fost completate de ateliere, excursii, activităţi culturale. Majoritatea fişelor de evaluare completate de către participanţi au indicat o apreciere a cursurilor.
Personalităţile prezente la tabăra de vară: Daniel Barbu, Simina Tănăsescu, Liviu Ţīrău, Valentin Stan, Gabriel Andreescu, Nagy Mihįly Zoltįn, Marius Oprea, Dinu Zamfirescu, Smaranda Enache, Ruxandra Ivan, Kolumbįn Gįbor, Cristian Pīrvulescu, Bakk Miklós, Ovidiu Pecican, Szilįgyi Zsolt, Szokoly Elek.