Centrul Intercultural 2005
Director: Szokoly Elek coordonator program: Kacsó Judit-Andrea, Doina Baci (editură).
Centrul
Intercultural un program complex cu profil de educaţie interculturală,
dialog intercultural şi interreligios şi de publicaţii demarat īn 1993,
īn parteneriat cu Fundaţia Heinrich Böll din Germania. Finanţatori: Īn
anul 2005, Centrul Intercultural s-a bucurat de susţinerea financiară a
Fundaţiei Charles Stewart Mott, a Ministerului Afacerilor Externe al
Norvegiei, a Consiliului Europei prin Programul Confidence Building
Measure, şi a Consiliului Judeţean Mureş. Parteneri: Centrul Cultural
Maghiar, Centrul de Resurse pentru Diversitate Etnoculturală, Academia
Evanghelică Transilvania, Forumul Democrat German, Centrul de Resurse
pentru Comunităţile de Romi, Outward Bound Romania, Asociaţia
Romānia-Italia, uniunile minorităţilor naţionale, Centrul Diaconic de
Tineret Ilieni.
Centrul Intercultural şi-a
continuat activităţile sale tradiţionale la nivel local. A desfăşurat,
de asemenea, activităţi la nivel regional şi naţional. A acordat o
importanţă deosebită diseminării propriei experienţe, a modelelor sale
de practică pozitivă īn alte regiuni ale Romāniei, cu parteneri noi.
Săptămīna Toleranţei (Tārgu-Mureş, martie 19-25)
A
constat īntr-o serie de evenimente menite să reclădească īncrederea
īntr-un oraş care īn martie 1990 a fost epicentrul unor confruntări
etnice īntre romāni, maghiari şi romi. Săptămīna Toleranţei –
organizată anual īn perioada 19-25 martie – a avut o contribuţie
substanţială īn cei 16 ani īn īnfrīngerea prejudecăţilor şi īn
intensificarea īncrederii şi cooperării īntre localnici printr-o serie
de activităţi, după cum urmează:
• Concurs intercultural: Manifestare
devenită tradiţională, concursul a reunit īn anul 2005 peste 160 de
elevi īmpărţiţi īn trei ctaegorii (clasele I-IV, V-VIII şi IX-XII).
Elevii au format echipe de cīte 4 persoane şi au parcurs un traseu care
include cele mai cunoscute monumente culturale ale oraşului. Scopul
competiţiei este să completeze familiarizeze pe elevi cu dimensiunea
multiculturală şi multiconfesională a oraşului īn care trăiesc. • Cinematecă: „Cazul Furtwängler“
(regia: Szabó Istvįn, scenariu: Ronald Harwood, actori: Harvey Keitel,
Stellan Skarsgard). Filmul a fost ales spre prezentare şi discuţie
pentru că reflectă dilemele unei lumi post-totalitare īn care
est-europenii se regăsesc cu uşurinţă. După vizionarea filmului, mai
bine de jumătate din cei prezenţi au rămas īn sală pentru a(-şi) pune
īntrebări.
• Expoziţie de pictură
a şase artişti romi din Ungaria: „Rom-Art“. Organizată īn colaborare cu
Centrul Cultural Maghiar din Romānia, expoziţia a adus sub ochii
mureşenilor 27 de tablouri ale celor mai reprezentativi artişti de
etnie romă din Ungaria, propunīndu-şi să ofere publicului larg
posibilitatea de a ieşi din stereotipurile negative practicate zi de zi
faţă de romi şi de a-I percepe altfel sau măcar de a-şi da seama că
sīnt necunoscuţii de līngă noi. • Masă rotundă:
„Interculturalitatea īn liceele tīrgumureşene”, mediată de Ioana Roman,
redactor şef al Antenei 1 Tg-Mureş, şi Kįdįr Magor, lector la
Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj, dezbaterea s-a bucurat de
participarea a numeroşi elevi de la Colegiul Naţional Papiu, Liceul
Teoretic Bolyai Farkas, Colegiul Naţional Unirea şi Şcoala Normală
Mihai Eminescu. Majoritatea celor prezenţi au fost de acord că lipsa de
comunicare a constituit principala cauză a asperităţilor dintre cele
două comunităţi care formează populaţia oraşului şi că ea se
perpetuează pīnă īn prezent. Elevii au hotărīt, de aceea, ca să se
organizez īntr-un club al jurnaliştilor liceeni īn cadrul căruia să
poată depăşi această lipsă de comunicare. • Dezbatere:
„Legea minorităţilor naţionale”. Dezbaterea privind proiectul Legii
minorităţilor naţionale organizată la Bucureşti, i-a pus faţă īn faţă
pe reprezentanţii minorităţilor naţionale, reprezentanţii unor
isntituţii de stat, experţi, īncercīnd să repare astfel lipsa
consultării prealabile a acestor grupuri de către iniţiatorii
proiectului. Īn cursul discuţiilor au fost punctate neajunsurile de
care suferă acest proiect de lege: definirea inconsecventă a
minorităţilor, construcţia sa nedemocratică, īngrădirea participării la
alegerii, omiterea unor drepturi garantate de tratatele internaţionale.
• Masă rotundă: „Īntre
sindromul deprivării şi cel al moştenirii miraculoase: Scenariile
convieţurii romāno-maghiare īn secolul XX, scenarii posibile pentru
secolul XXI”, reunind nume marcante ale cercurilor universitare şi
societăţii civile – Francois Bocholier, Lucian Nastasă, Hunyadi Attila,
Ovidiu Pecican, Bakk Miklós, Victor Neumann, Daniel Vighi,
Alexandru Vlad, Horvįth Andor, pentru a pomeni doar cīţiva dintre
participanţi – masă rotundă s-a dorit a fi un semnal de alarmă īn ce
priveşte situaţia minorităţii maghiare din Romānia, care a īnregistrat
īn ultimii 15 ani un ritm īngrijorător de scădere, de 12%. Continuarea
acestei tendinţe ar reduce, īntr-un răstimp de 60 ani, cea mai
numeroasă minoriate la dimensiuni muzeale, au atenţionat participanţii
la dezbatere. Soluţia viabilă la această problemă este integrarea
comunităţii maghiare prin īnfiinţarea autonomiilor culturale şi
teritoriale, īn contextul īn care pentru prima dată īn istoria de după
1918 are loc o convergenţă autentică a intereselor romāneşti şi
maghiare īn privina schimbării din temelii a structurii statului romān,
prin integrarea īn UE. • „Despre interculturalitatea transilvană”,
invitată la postul local de radio, Smaranda Enache, copreşedinta LPE, a
subliniat potenţialul constructiv, prea adesea ignorat, al diomensiunii
interculturale istorice a Transilvaniei.
Zilele Europa (8-9 mai)
Manifestările
reunite sub denumirea de Zilele Europa, constau īntr-o serie de
activităţi concentrate asupra educaţiei pentru integrare europeană. Īn
Romānia, ţară candidată pentru integrare īn UE, este necesar o
īnţelegere mai bună a instituţiilor şi mecanismelor Uniunii Europene de
către cetăţeni. Īn caz contrar, integrarea europeană va suferi de
un deficit democratic semnificativ. Īn 2005, īntīlnirile şi dezbaterile
organizate s-au axat pe lipsa de transparenţă a autorităţilor, lipsa
independenţei mass media, limitarea libertăţii de exprimare, abuzurile
privind drepturile omului care pun īn pericol procesul de integrare; •
LPE īn colaborare cu Asociaţia Italia-Romānia, Consiliul Judeţean Mureş
şi Pimăria Tg-Mureş, a organizat cea de-a XII-a ediţie a Crosului Pro
Europa. Peste 400 de alergători au participat īn concurs, iar numărul
spectatorilor a depăşit 200. Participanţii au sosit din toate colţurile
ţării, astfel exprimāndu-şi suportul pentru o convieţuire paşnică şi
multilingvism. Această ediţia a Crosului a fost dedicată libertăţii
de exprimare – oriunde ar fi ea ameninţată īn lume –,
solidarităţii cu ziariştii romāni ostateci īn Irak la acea dată, precum
şi īn memoria studentului italian Daniele Caiaffa. •
Celebrarea Zilei Europei a inclus o dezbatere intitulată „Parteneriatul
dintre societatea civilă şi presă īn sprijinul integrării europene”, o
discuţie liberă cu jurnaliştii din presa scrisă şi audiovizuală
tīrgumureşeană. • LPE a participat la tārgul organizaţiilor
neguvernamentale „Īmpreună pentru Comunitate” din judeţul Mureş cu un
stand care prezenta departamentele şi activităţile desfăşurate de către
organizaţie, şi care s-a constituit, īn acelaşi timp, īntr-un punct de
informare despre Uniunea Europeană sub genericul de „Europublicitate”.
Ligii Pro Europa I s-a acordat Premiul presei mureşene īn cadrul
Balului organizaţiilor neguvernamentale din judeţul Mureş. • Szokoly
Elek şi Haller Istvįn au participat la o discuţie transmisă īn direct
cu privire la integrarea Romāniei īn Uniunea Europeană găzduită de
Radioson.
Comemorarea Kristallnacht-ului (9 noiembrie)
a
avut loc la Sinagoga din Tārgu-Mureş, fiind organizată īn colaborare cu
Comunitatea Evreilor din Tārgu-Mureş. Peste 200 liceeni de la patru
licee locale au participat. După comemorare studenţii au vizitat
monumentul Holocaustului unde au depus flori şi au aprins lumānări īn
memoria victimelor.
Forum Intercultural
•
21 mai – conferinţă internaţională organizată de LPE la Cluj intitulată
„Reforme amīnate – reforme necesare pentru integrarea Romāniei īn
Uniunea Europeană”, care s-a dorit a fi o trecere īn revistă problemele
cu care se confruntă Romānia īn ceasul al 12-lea: o tranziţie a
formelor fără fond şi că fondul problemei, structura statului,
structura coerentă a sistemului politic, cu legislaţia electorală, cu
reprezentarea diverselor comunităţi, inclusiv minoritară, nu sīnt
adecvate. • 29 noiembrie – „Biserica Greco-Catolică: tradiţie şi
perspective”, masă rotundă organizată īn parteneriat cu Biblioteca
Orăşenească Reghin. Īn faţa unei săli pline pīnă la refuz, au vorbit
preotul Ioan Roşca, conferenţiar dr. Marius Bucur (Universitatea
Babeş-Bolyai, Cluj), conferenţiar dr. Alexandru Cistelecan
(Universitatea Petru Maior, Tg-Mureş) şi Smaranda Enache (copreşedinte
Liga Pro Europa).
Academia Interculturală Transylvania
Proiectul
are ca scop formarea facilitatorilor interculturali īn comunităţi
multiculturale. Īn fiecare an, dintre cei 50-60 de candidaţi, studenţi,
profesori, lideri ai organizaţiilor neguvernamentale, sīnt selectaţi
20-25 de participanţi din toată ţara. La īncheierea training-ului
participanţii prezintă un eseu final şi primesc o diplomă de
facilitator intercultural. Trainingul este gratuit şi are loc īn
diferite regiuni ale Transilvaniei, conform hărţii etnice şi
lingvistice a regiunii. Trainingul are ca obiectiv introducerea
studenţilor īn specificităţile fiecărei comunităţi şi are o puternică
dimensiune de prevenire a conflictelor. Īi ajută pe studenţi să
depăşească prejudecăţile şi divizarea şi să descopere valoarea sporită
a comunităţilor multiculturale īn cea ce priveşte turismul şi
dezvoltarea economică. Structura sesiunilor de training: •
Comunitatea germană – trecut, prezent şi viitor (21-27 noiembrie,
Cisnădioara). Prima sesiune s-a concentrat asupra statutului şi rolul
comunităţii germane īn istoria şi cultura din Transilvania. Teme
dezbătute: interculturalism/ multiculturalism, istoria germanilor din
Transilvania, şvabii din Banat, forme de organizare politică a
comunităţii germane, diversitatea comunităţilor germane, limbă şi
costume populare ale comunităţii germane, strategia de viitor a
tinerilor germani din Romānia, caracteristicile arhitecturii germane
din Transilvania, Crăciunul īn comunităţile germane, rolul femeii īn
comunitatea germană, istoria educaţiei īn limba germană īn Transilvania
şi Banat, continuităţi şi discontinuităţi īn identitatea colectivă a
saşilor din Transilvania. La sfīrşitul sesiunii de training a fost
organizată o vizită de studiu de o zi īn cursul căreia
participanţii au vizitat muzee, biserici, casteele şi alte relicve ale
trecutului. Īn fiecare seară studenţii au participat la ateliere şi
evaluare informală. • Comunitatea maghiară – trecut, prezent şi
viitor, sesiunea se concentrează asupra tradiţiilor şi perspectivele
comunităţii maghiare, organizarea socială, specificitate religioasă şi
lingvistică, organizare politică, şi management de conflict din
perspectivă regională. Tematici: date demografice, multiculturalism
liberal, reconcilierea istorică romāno-maghiară. Cursurile au fost
completate de ateliere şi vizite de studiu. • Profilul distinct al
romānilor din Transilvania (aprilie). Sesiunea s-a desfăşurat la
Blaj şi s-a īncheiat cu un seminar la Tīrgu-Mureş. Sesiunea s-a
concentrat asupra tradiţiilor romāneşti din Transilvania, precum şi a
prezentării diversităţii religioase din această provincie. Vizitele de
studiu şi atelierele au oferit cadrul necesar īntīlnirii cu
autorităţile locale. Cursul festiv de absolvire a Academiei are loc la
Tīrgu-Mureş unde participanţii primesc diploma de facilitatori
interculturali. Īn 2005 au avut loc ultimele două sesiuni ale
ediţiei a VII-a; cea privind istoria şi cultura comunităţii maghiare şi
cea privind istoria şi cultura comunităţii romāneşti din Transilvania.
•
Lansarea şi desfăşurarea proiectului pilot Academia Interculturală
finanţată prin Programul Confidence Building Measures a Consiliului
Europei şi care a avut un număr de 75 de beneficiari īn final.
Anunţurile au fost trimise la secretariatele universităţilor, la
organizaţiile civice şi ale minorităţilor naţionale, think thank-uri,
partide politice. Selectarea participanţilor a fost făcută de un juriu
de 5 profesori universitari pe baza eseurilor, acordīndu-se o atenţie
deosebită criteriei de oportunitate egală: echilibru īntre
majoritate-minoritate, femei-bărbaţi şi reprezentare regională. A fost
format un nou grup de 25 de participanţi dintre care marea majoritate
erau deja implicaţi īn activităţi ale organizaţiilor neguvernamentale,
partide politice, universităţi şi mass media. La finalul celor trei
sesiuni de pregătire, participanţii au avut ocazia de a invita cīte 3-4
colaboratori la sesiunea de diseminare, acesta avīnd īn final un număr
75 de beneficiari.
Universitatea de Vară Transsylvania (UVT) (Ilieni, 25-28 iulie)
este
o tabără de vară şi universitate informală de o săptămīnă concentrată
asupra democraţiei participatorii, rolul liderilor tineri īn depăşirea
trecutului comunist, tradiţiile multiculturale ale Transilvaniei, etc.
A fost selectat un grup de 40 de tineri lideri civici sau politici
dintre cei peste 180 de participanţi. Trainingurile, dezbaterile şi
ateliere sīnt conduse de către renumiţi analişti, profesori
universitari, politologi, istorici, militanţi pentru drepturile omului.
Universitatea oferă o şansă unică pentru majoritatea participanţilor de
a petrece o săptămīnă īntr-un grup etnic mixt, īntr-o comunitate
secuiască omogenă şi relativ izolată. După īncheierea taberei devine
funcţională o reţea de absolvenţi (network of alumni), iar fiecare
dintre participanţi este īndemnat să īnceapă un mic proiect īn
comunităţile din care provind. Cursurile sīnt completate de īntīlniri
informale cu comunitatea locală, vizite de studii, spectacole. Scopul
principal al UVT este să ofere oportunitatea tinerilor factori de
decizie să activeze īntr-un mediu democratic romānesc nou şi să
elaboreze politici publice sensibile la diversitatea regională, etnică
şi de gen. Teme dezbătute: noile provocări ale construcţiei europene
– efectele asupra Romāniei, , efectele NU-ului franco-olandez asupra
integrării Romāniei īn UE, este proiectul european un proiect utopic?,
adevărul despre trecut şi calitatea de membru UE, sistemul european de
protecţie a drepturilor omului, soluţii juridice pentru reparaţii īn
cazul crimelor şi injustiţiilor comise de regimurile totalitare,
procesul comunismului – prea devreme sau prea tīrziu?, comunism şi
fascism – similitudini şi diferenţe, reforme amīnate – reforme necesare
īn sistemul politic şi teritorial-administrativ al Romāniei,
regionalizare şi autonomie – perspective transilvane, drepturile
minorităţilor şi autonomia – mai presus „de standarde europene”?,
reforma sistemului electoral şi politic, reforma structurii
administrativ-teritoriale. Cursurile au fost completate de ateliere,
excursii, activităţi culturale. Majoritatea fişelor de evaluare
completate de către participanţi au indicat o apreciere a cursurilor. Personalităţile
prezente la tabăra de vară: Daniel Barbu, Simina Tănăsescu, Liviu
Ţīrău, Valentin Stan, Gabriel Andreescu, Nagy Mihįly Zoltįn, Marius
Oprea, Dinu Zamfirescu, Smaranda Enache, Ruxandra Ivan, Kolumbįn Gįbor,
Cristian Pīrvulescu, Bakk Miklós, Ovidiu Pecican, Szilįgyi Zsolt,
Szokoly Elek.
|