Centrul Intercultural 2004
Director: Szokoly Elek coordonator program: Laura Ardelean, Kacsó Judit-Andrea, Doina Baci (editură).
Centrul
Intercultural un program complex cu profil de educaţie interculturală,
dialog intercultural şi interreligios şi de publicaţii demarat īn 1993,
īn parteneriat cu Fund. Heinrich Böll din Germania. Finanţatori: Īn
anul 2004, Centrul Intercultural s-a bucurat de susţinerea financiară a
Fund. Heinrich Böll, a Ministerului Afacerilor Externe al Norvegiei şi
AREDA-Elveţia. Parteneri: Centrul de Resurse pentru Diversitate
Etnoculturală, Academia Evanghelică Transilvania, Forumul Democrat
German, Centrul de Resurse pentru Comunităţile de Romi, Outward Bound
Romania şi alţii
Centrul Intercultural şi-a continuat
activităţile sale tradiţionale la nivel local. A desfăşurat, de
asemenea, activităţi la nivel regional şi naţional. A acordat o
importanţă deosebită diseminării propriei experienţe, a modelelor sale
de practică pozitivă īn noi regiuni ale Romāniei, cu parteneri noi. 1. Activităţi grass-roots, seminarii, conferinţe:
Săptămīna
Toleranţei (Tārgu-Mureş, martie 19-25), a constat īntr-o serie de
evenimente menite să reclădească īncrederea īntr-un oraş care īn martie
1990 a fost epicentrul ciocnirilor etnice īntre romāni, maghiari şi
romi. Săptămīna Toleranţei – organizată anual īn perioada 19-25 martie
– a avut o contribuţie substanţială īn cei 15 ani īn īnfrīngerea
prejudecăţilor şi īn intensificarea īncrederii şi cooperării īntre
localnici printr-o serie de activităţi, după cum urmează: •
Masă rotundă: „Rolul societăţii civile īn īmbunătăţirea situaţiei
comunităţii rome“. Peste 40 de reprezentanţi ai administraţiei publice
locale, organizaţii neguvernamentale ale romilor, cīt şi profesori au
participat la discuţia care s-a concentrat asupra două teme: situaţia
educaţională şi protecţia socială a romilor. Participanţii au analizat
situaţia elevilor romi de la Liceul Pedagogic din Tārgu-Mureş care au
fost pe punctul de a abandona şcoala din cauza lipseibanilor.
Recomandările formulate de către participanţi au fost trimise
autorităţilor locale şi centrale. Liga Pro Europa a reuşit să
identifice donatori privaţi pentru a-i ajuta pe elevii romi. ·•
Concurs intercultural: Peste 100 de elevi au participat īn concursul
intercultural organizat de LPE. Elevii au format echipe de cīte 4
persoane şi au parcurs un traseu care include cele mai cunoscute
monumente culturale ale oraşului. Scopul competiţiei este să completeze
curricula şcolară unde monumentele interculturale lipsesc. •
Antisemitismul şi victimele sale. Dezbatere privind mesajul unui film
prezentat la Cinema Tineretului. Peste 300 de persoane au participat la
prezentarea filmului «Pianistul» de Roman Polanski; film ce prezintă
drama Holocaustului din Polonia. După o introducere istorică, publicul
a fost invitat să comenteze şi să dezbată tema Holocaustului.
•
„Experienţele bune şi rele ale convieţuirii – toleranţa religioasă”,
masă rotundă organizată īn parteneriat cu Eparhia Bisericii Reformată.
Peste 50 de preoţi din toată ţara au participat la dezbatere şi au
prezentat cazurile de succes din comunităţi locale īn care servesc. •
Dezvoltare comunitară. Prezentarea publică a cărţii „Tārgu-Mureş – oraş
al Art Nouveau-ului” de către arhitecta Mariana Celac. Studiul
comparativ elaborat de Domnia sa s-a axat pe o prezentare īn paralel a
oraşului Tārgu-Mureş şi a cītorva oraşe din Spania şi Franţa. • Concert pentru 300 de studenţi. Codex Music Team a prezentat muzică a barocă din Franţa, Anglia, Ungaria şi Romania. Zilele
Europa (9-10 mai) constă īntr-o serie de activităţi concentrate asupra
educaţiei pentru integrare europeană. Īn Romānia, ţară candidată pentru
integrare īn UE, este necesar o īnţelegere mai bună a instituţiilor şi
mecanismelor Uniunii Europene de către cetăţeni. Īn caz contrar,
integrarea europeană va suferi de un deficit democratic enorm. Īn
2004, īntīlnirile şi dezbaterile organizate s-au axat pe abaterile
autorităţilor, lipsa independenţei mass media, limitarea libertăţii de
exprimare, abuzurile privind drepturile omului care pun īn pericol
procesul de integrare; • LPE a
organizat īn parteneriat cu Radio Tārgu-Mureş un concurs de eseuri
pentru tineri avīnd ca subiect provocările integrării europene. Cele
mai bune eseuri au fost prezentate īn emisiunile de limbă romānă
respectiv maghiară a radioului local.
•
S-a organizat cea de-a XI-a ediţie a Crosului Pro Europa. Peste 360 de
alergători au participat īn concurs, iar numărul spectatorilor a
depăşit 200. Participanţii au sosit din toate colţurile ţării, astfel
exprimāndu-şi suportul pentru o convieţuire paşnică şi multilingvism. •
Celebrarea Zilei Europei a inclus o dezbatere asupra procesului de
integrare. Cu această ocazia LPE şi-a desemnat trei noi membri de
onoare: Doinea Cornea, o activistă binecunoscută de drepturile omului
şi opozant al regimului lui Ceauşescu, Kató Béla, preşedintele
Fundaţiei Sapientia şi fondatorul fundaţiilor LAM şi KIDA, şi Gerhard
Möckel, fondatorul Centrului Intercultural de la Turnişor. Comemorarea
Kristallnacht-ului (9 noiembrie) a avut loc la Sinagoga din
Tārgu-Mureş, fiind organizată īn colaborare cu Comunitatea Evreilor din
Tārgu-Mureş. Peste 310 liceeni de la patru licee locale au participat.
După comemorare studenţii au vizitat monumentul Holocaustului unde au
depus flori şi au aprins lumānări īn memoria victimelor. Forum
Intercultural (17 decembrie). Cea de-a a XII-a ediţie a forumului,
intitulat „Dimensiunea regională a integrării europene”, a fost
organizat la Iaşi īn colaborare cu Institutul de Istorie A.D.Xenopol
(Iaşi) şi Grupul Provincia (Cluj). Dezbaterea a avut scop găsirea unor
idei inovatoare de către societatea civilă cu privire la
descentralizare, dezvoltare regională şi controlul finanţelor
regionale. De asemenea, a constituit o oportunitate pentru transferul
expertizei şi experienţei filialei LPE de la Cluj şi a Grupului
Provincia la Iaşi, capitala regiunii Moldova. Ziua Minorităţilor
Naţionale, dezbatere organizată cu ocazia Zilei Minorităţilor Naţionale
la Iaşi, intitulată: “Sistemul legislativ de protecţie a minorităţilor
naţionale: progrese şi lacune”, īn vederea evaluării politicilor
publice pentru protecţia minorităţilor naţionale īn regiunea Moldova.
Au participat reprezentanţi ai minorităţilor naţionale din
Moldova, ai autorităţilor locale, mass media. LPE a prezentat bunele
practici din Transilvania īn vederea construirii unui dialog coerent
īntre majoritate şi minorităţi.
Educaţie civică şi multiculturală şi training-uri:
Academia
Interculturală Transylvania are ca scop formarea facilitatorilor
interculturali īn comunităţi multiculturale. Īn fiecare an, dintre cei
50-60 de candidaţi, studenţi, profesori, lideri ai organizaţiilor
neguvernamentale, sīnt selectaţi 20-25 de participanţi din toată ţara.
La īncheierea training-ului participanţii prezintă un eseu final şi
primesc o diplomă de facilitator intercultural. Trainingul este gratuit
şi are loc īn diferite regiuni ale Transilvaniei, conform hărţii etnice
şi lingvistice a regiunii. Trainingul are ca obiectiv introducerea
studenţilor īn specificităţile fiecărei comunităţi şi are o puternică
dimensiune de prevenire a conflictelor. Īi ajută pe studenţi să
depăşească prejudecăţile şi divizarea şi să descopere valoarea sporită
a comunităţilor multiculturale īn cea ce priveşte turismul şi
dezvoltarea economică. Īn 2004 CI s-a a lansat cea de-a a şaptea
ediţie. Sesiunile de training a avut loc după cum urmează: •
Comunitatea maghiară – trecut, prezent şi viitor (februarie, Cluj şi
Odorheiul-Secuiesc), sesiunea s-a concentrat asupra tradiţiile şi
perspectivele comunităţii maghiare, organizarea socială, specificitate
religioasă şi lingvistică, organizare politică, şi management de
conflict din perspectivă regională. Tematici: date demografice,
multiculturalism liberal, reconcilierea istorică romāno-maghiară.
Cursurile au fost completate de ateliere şi vizite de studiu. •
Profilul distinct al romānilor din Transilvania (aprilie). Sesiunea s-a
desfăşurat la Blaj şi s-a īncheiat cu un seminar la Tīrgu-Mureş.
Sesiunea s-a concentrat asupra tradiţiilor romāneşti din Transilvania,
precum şi a prezentării diversităţii religioase din această provincie.
Vizitele de studiu şi atelierele au oferit cadrul necesar īntīlnirii cu
autorităţile locale. Cursul festiv de absolvire a Academiei a avut loc
la Tīrgu-Mureş. Participanţii şi-au prezentat eseurile şi proiectele
interculturale şi au primit diploma de facilitatori interculturali. •
Lansarea celei de-a a 7-a ediţii a Academiei Interculturale
Transsylvania (Septembrie). Anunţurile au fost afişate la
secretariatele universităţilor, la organizaţiile civice şi ale
minorităţilor naţionale, think thank-uri, partide politice. Peste 60 de
candidaţi au şi-au trimis aplicaţiile şi eseurile. Īn paralel, bord-ul
CI a revăizuit curricula şi lista referenţilor AIT. • Selectarea
participanţilor (Octombrie) a fost făcută de un juriu de 5 profesori
universitari pe baza eseurilor, acordīndu-se o atenţie deosebită
criteriei de oportunitate egală: echilibru īntre majoritate-minoritate,
femei-bărbaţi şi reprezentare regională. A fost format un nou grup de
20 studenţi dintre care marea majoritate erau deja implicaţi īn
activităţi ale organizaţiilor neguvernamentale, partide politice,
universităţi şi mass media. • Comunitatea germană – trecut, prezent
şi viitor (21-27 noiembrie, Cisnădioara). Prima sesiune s-a concentrat
asupra statutului şi rolul comunităţii germane īn istoria şi cultura
din Transilvania. Teme dezbătute: interculturalism/ multiculturalism,
istoria germanilor din Transilvania, şvabii din Banat, forme de
organizare politică a comunităţii germane, diversitatea comunităţilor
germane, limbă şi costume populare ale comunităţii germane, strategia
de viitor a tinerilor germani din Romānia, caracteristicile
arhitecturii germane din Transilvania, Crăciunul īn comunităţile
germane, rolul femeii īn comunitatea germană, istoria educaţiei īn
limba germană īn Transilvania şi Banat, continuităţi şi discontinuităţi
īn identitatea colectivă a saşilor din Transilvania. La sfīrşitul
sesiunii de training a fost organizată o vizită de studiu de o zi
īn cursul căreia participanţii au vizitat muzee, biserici, casteele şi
alte relicve ale trecutului. Īn fiecare seară studenţii au participat
la ateliere şi evaluare informală.
Universitatea
de Vară Transsylvania (UVT) (Ilieni, 21-26 iulie) este o tabără de vară
şi universitate informală de o săptămīnă concentrată asupra democraţiei
participatorie, rolul liderilor tineri īn depăşirea trecutului
comunist, tradiţiile multiculturale ale Transilvaniei, etc. A fost
selectat un grup de 50 de tineri lideri civici sau politici dintre cei
peste 200 de participanţi. Trainingurile, dezbaterile şi ateliere sīnt
conduse de către renumiţi analişti, profesori universitari, politologi,
istorici, militanţi pentru drepturile omului. Universitatea oferă o
şansă unică pentru majoritatea participanţilor de a petrece o săptămīnă
īntr-un grup etnic mixt, īntr-o comunitate secuiască omogenă şi relativ
izolată. După īncheierea taberei devine funcţională o reţea de
absolvenţi (network of alumni), iar fiecare dintre participnaţi este
īndemnat să īnceapă un mic proiect īn comunităţile din care provind.
Cursurile sīnt completate de īntīlniri informale cu comunitatea locală,
vizite de studii, spectacole. Scopul principal al UVT este să ofere
oportunitatea tinerilor factori de decizie să activeze īntr-un mediu
democratic romānesc nou şi să elaboreze politici publice sensibile la
diversitatea regională, etnică şi de gen. Teme dezbătute: lărgirea
Uniunii Europene şi noile frontiere, identităţi competitive şi/sau
complementare: identitate europeană, naţional şi regională, entităţi
regionale economice īn procesul de descentralizare, 2008 – către un vot
regional. Cursurile au fost completate de ateliere, excursii,
activităţi culturale. Majoritatea fişelor de evaluare completate de
către participanţi au indicat o apreciere a cursurilor. O infimă parte
a participanţilor şi-au exprimat opoziţia faţă de idea regionalismului
şi faţă de lărgirea drepturilor minorităţilor, cum ar fi autonomia.
Activitate editorială – Editura Pro Europa Gazeta
Pro Europa a avut 6 numere īn anul 2004. Publicată o dată la două luni,
gazeta reflectă activitatea, iniţiativele şi atitudinile Ligii PRO
EUROPA şi ale organizaţiilor partenere. Īn paginile sale se regăsesc şi
campanii,interviuri şi informaţii utile organizaţiilor
neguvernamentale. Fiecare număr a fost publicat īn 500 de exemplare şi
distribuit gratuit membrilor şi partenerilor LPE, autorităţilor locale
şi centrale, organizaţiilor neguvernamentale, factorilor de decizie şi
mass mediei.
Altera
este publicaţia de frunte a Ligii PRO EUROPA, bucurīndu-se de o mare
recunoaştere din partea cititorilor. Publicată īncepīnd din 1995, ea
este singura revistă romānească consacrată alterităţii,
multiculturalismului şi drepturilor minorităţilor. Ea a devenit īn timp
un important lider de opinie avīnd o voce unică şi un impact
semnificativ asupra dezbaterilor pe marginea reformelor ce se răsfrīng
asupra drepturilor omului şi minorităţilor. Altera 24, sub titlul
Identităţi – structuri şi caracteristici, cuprinde 200 de pagini de
studii şi eseuri īn care, īn contextul integrării europene, identitatea
este văzută sub un īntreit aspect: regional, naţional, european, īn
dimensiunea sa regională şi lingvistică, īn relaţie cu cetăţenia şi
formarea statului. Altera 25: Dilemele
identităţii cuprinde studii referitoare la identităţi şi alianţe
regionale īntr-o Europă īn curs de integrare, dilemele identităţii
evreilor maghiari după Şoah, manipularea etnică īn timpul crizelor
politice internaţionale.
Caietele
Academiei Interculturale Transsylvania (primul număr al unei publicaţii
anuale) conţine eseuri şi studii de caz elaborate de studenţii
Academiei. Volumul conţine 160 de pagini şi a fost publicat īn 250 de
exemplare. Publicaţiile Editurii Pro Europa sunt distribuite gratuit
din cauza resurselor financiare limitate ale beneficiarilor: studenţi,
cadre didactice universitare, ONG-uri, biblioteci universitare. Foarte
puţine exemplare sunt vīndute īn librării.
|