::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::




Centrul Intercultural 2004


Director: Szokoly Elek
coordonator program: Laura Ardelean, Kacsó Judit-Andrea, Doina Baci (editură).

Centrul Intercultural un program complex cu profil de educaţie interculturală, dialog intercultural şi interreligios şi de publicaţii demarat īn 1993, īn parteneriat cu Fund. Heinrich Böll din Germania. Finanţatori: Īn anul 2004, Centrul Intercultural s-a bucurat de susţinerea financiară a Fund. Heinrich Böll, a Ministerului Afacerilor Externe al Norvegiei şi AREDA-Elveţia. Parteneri: Centrul de Resurse pentru Diversitate Etnoculturală, Academia Evanghelică Transilvania, Forumul Democrat German, Centrul de Resurse pentru Comunităţile de Romi, Outward Bound Romania şi alţii


Centrul Intercultural şi-a continuat activităţile sale tradiţionale la nivel local. A desfăşurat, de asemenea, activităţi la nivel regional şi naţional. A acordat o importanţă deosebită diseminării propriei experienţe, a modelelor sale de practică pozitivă īn noi regiuni ale Romāniei, cu parteneri noi.
1. Activităţi grass-roots, seminarii, conferinţe:
Săptămīna Toleranţei (Tārgu-Mureş, martie 19-25), a constat īntr-o serie de evenimente menite să reclădească īncrederea īntr-un oraş care īn martie 1990 a fost epicentrul ciocnirilor etnice īntre romāni, maghiari şi romi. Săptămīna Toleranţei – organizată anual īn perioada 19-25 martie – a avut o contribuţie substanţială īn cei 15 ani īn īnfrīngerea prejudecăţilor şi īn intensificarea īncrederii şi cooperării īntre localnici printr-o serie de activităţi, după cum urmează:
•    Masă rotundă: „Rolul societăţii civile īn īmbunătăţirea situaţiei comunităţii rome“. Peste 40 de reprezentanţi ai administraţiei publice locale, organizaţii neguver­namentale ale romilor, cīt şi profesori au participat la discuţia care s-a concentrat asupra două teme: situaţia educaţională şi protecţia socială a romilor. Participanţii au analizat situaţia elevilor romi de la Liceul Pedagogic din Tārgu-Mureş care au fost pe punctul de a abandona şcoala din cauza lipseibanilor. Recomandările formulate de către participanţi au fost trimise autorităţilor locale şi centrale. Liga Pro Europa a reuşit să identifice donatori privaţi pentru a-i ajuta pe elevii romi.
·•    Concurs intercultural: Peste 100 de elevi au participat īn concursul intercultural organizat de LPE. Elevii au format echipe de cīte 4 persoane şi au parcurs un traseu care include cele mai cunoscute monumente culturale ale oraşului. Scopul competiţiei este să completeze curricula şcolară unde monumentele interculturale lipsesc.
•    Antisemitismul şi victimele sale. Dezbatere privind mesajul unui film prezentat la Cinema Tineretului. Peste 300 de persoane au participat la prezentarea filmului «Pianistul» de Roman Polanski; film ce prezintă drama Holocaustului din Polonia. După o introducere istorică, publicul a fost invitat să comenteze şi să dezbată tema Holocaustului.
• „Experienţele bune şi rele ale convieţuirii – toleranţa religioasă”, masă rotundă organizată īn parteneriat cu Eparhia Bisericii Reformată. Peste 50 de preoţi din toată ţara au participat la dezbatere şi au prezentat cazurile de succes din comunităţi locale īn care servesc.
• Dezvoltare comunitară. Prezentarea publică a cărţii „Tārgu-Mureş – oraş al Art Nouveau-ului” de către arhitecta Mariana Celac. Studiul comparativ elaborat de Domnia sa s-a axat pe o prezentare īn paralel a oraşului Tārgu-Mureş şi a cītorva oraşe din Spania şi Franţa.
• Concert pentru 300 de studenţi. Codex Music Team a prezentat muzică a barocă din Franţa, Anglia, Ungaria şi Romania.
Zilele Europa (9-10 mai) constă īntr-o serie de activităţi concentrate asupra educaţiei pentru integrare europeană. Īn Romānia, ţară candidată pentru integrare īn UE, este necesar o īnţelegere mai bună a instituţiilor şi mecanismelor Uniunii Europene de către cetăţeni. Īn caz contrar, integrarea europeană va suferi  de un deficit democratic enorm. Īn 2004, īntīlnirile şi dezbaterile organizate s-au axat pe abaterile autorităţilor, lipsa independenţei mass media, limitarea libertăţii de exprimare, abuzurile privind drepturile omului care pun īn pericol procesul de integrare;
• LPE a organizat īn parteneriat cu Radio Tārgu-Mureş un concurs de eseuri pentru tineri avīnd ca subiect provocările integrării europene. Cele mai bune eseuri au fost prezentate īn emisiunile de limbă romānă respectiv maghiară a radioului local.
•    S-a organizat cea de-a XI-a ediţie a Crosului Pro Europa. Peste 360 de alergători au participat īn concurs, iar numărul spectatorilor a depăşit 200. Participanţii au sosit din toate colţurile ţării, astfel exprimāndu-şi suportul pentru o convieţuire paşnică şi multilingvism.
• Celebrarea Zilei Europei a inclus o dezbatere asupra procesului de integrare. Cu această ocazia LPE şi-a desemnat trei noi membri de onoare: Doinea Cornea, o activistă binecunoscută de drepturile omului şi opozant al regimului lui Ceauşescu, Kató Béla, preşedintele Fundaţiei Sapientia şi fondatorul fundaţiilor LAM şi KIDA, şi Gerhard Möckel, fondatorul Centrului Intercultural de la Turnişor.
Comemorarea Kristallnacht-ului (9 noiembrie) a avut loc la Sinagoga din Tārgu-Mureş, fiind organizată īn colaborare cu Comunitatea Evreilor din Tārgu-Mureş. Peste 310 liceeni de la patru licee locale au participat. După comemorare studenţii au vizitat monumentul Holocaustului unde au depus flori şi au aprins lumānări īn memoria victimelor.
Forum Intercultural (17 decembrie). Cea de-a a XII-a ediţie a forumului, intitulat „Dimensiunea regională a integrării europene”, a fost organizat la Iaşi īn colaborare cu Institutul de Istorie A.D.Xenopol (Iaşi) şi Grupul Provincia (Cluj). Dezbaterea a avut scop găsirea unor idei inovatoare de către societatea civilă cu privire la descentralizare, dezvoltare regională şi controlul finanţelor regionale. De asemenea, a constituit o oportunitate pentru transferul expertizei şi experienţei filialei LPE de la Cluj şi a Grupului Provincia la Iaşi, capitala regiunii Moldova.
Ziua Minorităţilor Naţionale, dezbatere organizată cu ocazia Zilei Minorităţilor Naţionale la Iaşi, intitulată: “Sistemul legislativ de protecţie a minorităţilor naţionale: progrese şi lacune”, īn vederea evaluării politicilor publice pentru protecţia minorităţilor naţionale īn regiunea Moldova. Au participat   reprezentanţi ai minorităţilor naţionale din Moldova, ai autorităţilor locale, mass media. LPE a prezentat bunele practici din Transilvania īn vederea construirii unui dialog coerent īntre majoritate şi minorităţi.
Educaţie civică şi multiculturală şi training-uri:
Academia Interculturală Transylvania are ca scop formarea facilitatorilor interculturali īn comunităţi multiculturale. Īn fiecare an, dintre cei 50-60 de candidaţi, studenţi, profesori, lideri ai organizaţiilor neguvernamentale, sīnt selectaţi 20-25 de participanţi din toată ţara. La īncheierea training-ului participanţii prezintă un eseu final şi primesc o diplomă de facilitator intercultural. Trainingul este gratuit şi are loc īn diferite regiuni ale Transilvaniei, conform hărţii etnice şi lingvistice a regiunii. Trainingul are ca obiectiv introducerea studenţilor īn specificităţile fiecărei comunităţi şi are o puternică dimensiune de prevenire a conflictelor. Īi ajută pe studenţi să depăşească prejudecăţile şi divizarea şi să descopere valoarea sporită a comunităţilor multiculturale īn cea ce priveşte turismul şi dezvoltarea economică. Īn 2004 CI s-a a lansat cea de-a a şaptea ediţie. Sesiunile de training a avut loc după cum urmează:
 • Comunitatea maghiară – trecut, prezent şi viitor (februarie, Cluj şi Odorheiul-Secuiesc), sesiunea  s-a concentrat asupra tradiţiile şi perspectivele comunităţii maghiare, organizarea socială, specificitate religioasă şi lingvistică, organizare politică, şi management de conflict din perspectivă regională. Tematici: date demografice, multi­culturalism liberal, reconcilierea istorică romāno-maghiară. Cursurile au fost completate de ateliere şi vizite de studiu.
• Profilul distinct al romānilor din Transilvania (aprilie). Sesiunea s-a desfăşurat la Blaj  şi s-a īncheiat cu un seminar la Tīrgu-Mureş. Sesiunea s-a concentrat asupra tradiţiilor romāneşti din Transilvania, precum şi a prezentării diversităţii religioase din această provincie. Vizitele de studiu şi atelierele au oferit cadrul necesar īntīlnirii cu autorităţile locale. Cursul festiv de absolvire a Academiei a avut loc la Tīrgu-Mureş. Participanţii şi-au prezentat eseurile şi proiectele interculturale şi au primit diploma de facilitatori interculturali.
• Lansarea celei de-a a 7-a ediţii a Academiei Inter­culturale Transsylvania (Septembrie). Anunţurile au fost afişate la secretariatele universităţilor, la organizaţiile civice şi ale minorităţilor naţionale, think thank-uri, partide politice. Peste 60 de candidaţi au şi-au trimis aplicaţiile şi eseurile. Īn paralel, bord-ul CI a revăizuit curricula şi lista referenţilor AIT.
• Selectarea participanţilor (Octombrie) a fost făcută de un juriu de 5 profesori universitari pe baza eseurilor, acordīndu-se o atenţie deosebită criteriei de oportunitate egală: echilibru īntre majoritate-minoritate, femei-bărbaţi şi reprezentare regională. A fost format un nou grup de 20 studenţi dintre care marea majoritate erau deja implicaţi īn activităţi ale organizaţiilor neguvernamentale, partide politice, universităţi şi mass media.
• Comunitatea germană – trecut, prezent şi viitor (21-27 noiembrie, Cisnădioara). Prima sesiune s-a concentrat asupra statutului şi rolul comunităţii germane īn istoria şi cultura din Transilvania. Teme dezbătute: interculturalism/ multicultu­ralism, istoria germanilor din Transilvania, şvabii din Banat, forme de organizare politică a comunităţii germane, diversitatea comunităţilor germane, limbă şi costume populare ale comunităţii germane, strategia de viitor a tinerilor germani din Romānia, caracteristicile arhitecturii germane din Transilvania, Crăciunul īn comunităţile germane, rolul femeii īn comunitatea germană, istoria educaţiei īn limba germană īn Transilvania şi Banat, continuităţi şi discontinuităţi īn identitatea colectivă a saşilor din Transilvania. La sfīrşitul sesiunii de training a fost organizată o vizită de studiu de o zi  īn cursul căreia participanţii au vizitat muzee, biserici, casteele şi alte relicve ale trecutului. Īn fiecare seară studenţii au participat la ateliere şi evaluare informală.
Universitatea de Vară Transsylvania (UVT) (Ilieni, 21-26 iulie) este o tabără de vară şi universitate informală de o săptămīnă concentrată asupra democraţiei participatorie, rolul liderilor tineri īn depăşirea trecutului comunist, tradiţiile multiculturale ale Transilvaniei, etc. A fost selectat un grup de 50 de tineri lideri civici sau politici dintre cei peste 200 de participanţi. Trainingurile, dezbaterile şi ateliere sīnt conduse de către renumiţi analişti, profesori universitari, politologi, istorici, militanţi pentru drepturile omului. Universitatea oferă o şansă unică pentru majoritatea participanţilor de a petrece o săptămīnă īntr-un grup etnic mixt, īntr-o comunitate secuiască omogenă şi relativ izolată. După īncheierea taberei devine funcţională o reţea de absolvenţi (network of alumni), iar fiecare dintre participnaţi este īndemnat să īnceapă un mic proiect īn comunităţile din care provind. Cursurile sīnt completate de īntīlniri informale cu comunitatea locală, vizite de studii, spectacole. Scopul principal al UVT este să ofere oportunitatea tinerilor factori de decizie să activeze īntr-un mediu democratic romānesc nou şi să elaboreze politici publice sensibile la diversitatea regională, etnică şi de gen.
Teme dezbătute: lărgirea Uniunii Europene şi noile frontiere, identităţi competitive şi/sau complementare: identitate europeană, naţional şi regională, entităţi regionale economice īn procesul de descentralizare, 2008 – către un vot regional. Cursurile au fost completate de ateliere, excursii, activităţi culturale. Majoritatea fişelor de evaluare completate de către participanţi au indicat o apreciere a cursurilor. O infimă parte a participanţilor şi-au exprimat opoziţia faţă de idea regionalismului şi faţă de lărgirea drepturilor minorităţilor, cum ar fi autonomia.

Activitate editorială – Editura Pro Europa
Gazeta Pro Europa a avut 6 numere īn anul 2004. Publicată o dată la două luni, gazeta reflectă activitatea, iniţiativele şi atitudinile Ligii PRO EUROPA şi ale organizaţiilor partenere. Īn paginile sale se regăsesc şi campanii,interviuri şi informaţii utile organizaţiilor neguvernamentale. Fiecare număr a fost publicat īn 500 de exemplare şi distribuit gratuit membrilor şi partenerilor LPE, autorităţilor locale şi centrale, organizaţiilor neguvernamentale, factorilor de decizie şi mass mediei.
Altera este publicaţia de frunte a Ligii PRO EUROPA, bucurīndu-se de o mare recunoaştere din partea cititorilor. Publicată īncepīnd din 1995, ea este singura revistă romānească consacrată alterităţii, multiculturalismului şi drepturilor minorităţilor. Ea a devenit īn timp un important lider de opinie avīnd o voce unică şi un impact semnificativ asupra dezbaterilor pe marginea reformelor ce se răsfrīng asupra drepturilor omului şi minorităţilor.
Altera 24, sub titlul Identităţi – structuri şi caracteristici, cuprinde 200 de pagini de studii şi eseuri īn care, īn contextul integrării europene, identitatea este văzută sub un īntreit aspect: regional, naţional, european, īn dimensiunea sa regională şi lingvistică, īn relaţie cu cetăţenia şi formarea statului.
Altera 25: Dilemele identităţii cuprinde studii referitoare la identităţi şi alianţe regionale īntr-o Europă īn curs de integrare, dilemele identităţii evreilor maghiari după Şoah, manipularea etnică īn timpul crizelor politice internaţionale.
Caietele Academiei Interculturale Transsylvania (primul număr al unei publicaţii anuale) conţine eseuri şi studii de caz elaborate de studenţii Academiei. Volumul conţine 160 de pagini şi a fost publicat īn 250 de exemplare.
Publicaţiile Editurii Pro Europa sunt distribuite gratuit din cauza resurselor financiare limitate ale beneficiarilor: studenţi, cadre didactice universitare, ONG-uri, biblioteci universitare. Foarte puţine exemplare sunt vīndute īn librării.