Caietele Academiei Interculturale Transsylvania 2005
Acest volum conţine 12 eseuri şi studii de caz realizate de absolvenţii Academiei Interculturale Transsylvania, ediţia a VII-a, 2004/2005
Program coordonat de: Kacsó Judit-Andrea Editor coordonator: Szokoly Elek Redactor: Doina Baci Grafica coperţilor: Alexandru Pecican
Cuprins Smaranda Enache: Celebrarea diversităţii
Eseuri Andrei Cemārtan: Memorie vs. istorie Mihaela Cernei: Despre apariţia problemelor interetnice īn Republica Moldova Lavinia Cherciu: Īntre naţionalism şi xenofobie: evreii īn Romānia primei jumătăţi de secol XX Claudia Cristescu: Emergenţa şi evoluţia fenomenului naţional la romānii transilvăneni (sec. 17 - sec. 19) Simion Gheorghiu: Perspectivele de evoluţie a societăţii multiculturale īn Republica Moldova Mihai Murariu: Terorismul. Criza individuală. Criza interculturală Nicoleta Pārlea-Stancu: Homorod – Fişă demografică Laura Rădulescu: Interwar Romania – Two Nationalism and No Nation Georgiana Olivia Sisilică: La fel şi totuşi diferiţi... Exemplul studenţilor basarabeni din Romānia Szįsz Sįndor Attila: Istoria comunităţii germane din Transilvania şi Banat Dna Zbuchea: Clujul european. De la cultură la interculturalism
Prezentarea autorilor Tematice cursurilor Academiei Interculturale Transsylvania
Celebrarea diversităţii
Īn
Romānia, īn ultimii cincisprezece ani, s-a consacrat discursul public
care etichetează chestiunile legate de minorităţi ca fiind cel puţin
„problematice”. Percepţia generală īnclină să catalogheze diversitatea
culturală, religioasă, lingvistică sau regională a ţării ca pe o
neşansă, iar armonizarea acesteia ca pe o corvoadă. La polul opus,
democraţiile occidentale reuşeau, īndeosebi pīnă la acel catastrofal
„September eleven”, să adauge percepţiei īmpovărătoare a minorităţilor
şi dimensiunea candidă de celebrare senină, chiar ludică. Omul modern,
dornic de experiment perpetuu şi de noi provocări, s-a acomodat de
minune vecinătăţii China Town-ului, festivalurilor gastronomice
regioane sau exotice şi invaziei de obiecte nostime de peste ţări şi
mări.
Īnchişi īn carapacea socialismului multilateral dezvoltat,
noi abia mai prindeam o excurise īn RDG sau, cu mai mult noroc, īn
Ţările Baltice. Acasă, se decretase idealul omogenizării, restaurantele
īnchideau la nouă seara, găteau după un reţetar centralizat, īn care se
indicau pīnă şi gramajele de condimente, iar comunităţile minoritare
erau cvasi-inexistente. O soartă atīt de lipsită de orizont, obliga fie
la incursiuni clandestine īn spaţii livreşti, rezervate oricum
intelectualilor, fie la ignoranţa mefientă faţă de „ceilalţi”.
Evenimentele din martie ’90 din Transilvania sau agresiunile repetate
īmpotriva romilor, antisemitismul de serviciu şi alte asemenea metehne
ale politichiei tranziţiei, n-au făcut decīt să mai deterioreze
curiozitatea noastră publică faţă de diversitate. Īntr-un asemenea
context, proiecte precum „Academia Interculturală”, desfăşurat de Liga
Pro Europa, īn care accentul cade pe celebrarea diversităţii, a
constituit pentru organizatori şi participanţi o provocare fecundă.
Īntīi
de toate, cei care s-au īnscris īn program, proveniţi din toate
regiunile Romāniei, erau mīnaţi fie de curiozitatea de a descoperi ce
ascunde acest „concept la modă” – interculturalitatea –, fie, provenind
unii din comunităţi minoritare, ruşi, ucraineni, şvabi, unguri, evrei,
cehi căutau o cale de a-şi apropia empatia majorităţii. După trei
sesiuni de submersie īn complicata realitate etno-lingvistică şi
religioasă a Transilvaniei, o aventură nu lipsită de sincope şi şocuri
culturale – s-au edificat la sursă asupra unor teme controversate cum
ar fi: īmpuţinarea dramatică a saşilor, autonomismul secuiesc,
asimilarea armenilor, rasismul latent sau manifest care īmpinge romii
la marginea societăţii, injustiţiile suferite de greco-catolici,
tendinţa de banalizare şi negare a Holocaustului – participanţii la
Academia Interculturală au concluzionat că, alături de militantismul
organizaţiilor dedicate apărării drepturilor omului şi minorităţilor,
cu discursul lor critic şi moralizator, recte „antipatic”, este nevoie
şi de un nou discurs care să celebreze diversitatea ca pe o delectare,
ca pe o zestrem ca pe un capital.
Istoria oficială abundă de
eroi naţionali şi fapte de vitejie cosmică, dar ignoră istoriile locale
şi ne induc percepţia falsă că suntem toţi o apă şi-un pămīnt.
Tinerilor noştri colegi le-a fost uneori deosebit de greu să dea, īn
oraşul lor, de urma comunităţilor pe cale de extincţie, care preferă să
nu mai iasă din intimitatea micii lor societăţi, penru că pur şi simplu
nu mai au alte revendicări īn afară de aceea de a fi lăsate să dispară
decent. Cei care au beneficiat de īndreptările noastre, absolvenţii
Academiei Interculturale, s-au ales deocamdată cu o diplomă şi cu
titlul de facilitatori interculturali (scuze pentru noua limbă de
lemn). Īn fiecare aşezare īi aşteaptă mici comori neexplorate īncă.
Scoase la lumină, pot aduce un nou suflu de prosperitate şi stimă de
sine unor oameni uitaţi de timp. Academia Interculturală a pornit acest
proces.
Smaranda Enache
sus
|