::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::




Caietele Academiei Interculturale Transsylvania 2005



Acest volum conţine 12 eseuri şi studii de caz realizate de absolvenţii Academiei Interculturale Transsylvania, ediţia a VII-a, 2004/2005

Program coordonat de: Kacsó Judit-Andrea
Editor coordonator: Szokoly Elek
Redactor: Doina Baci
Grafica coperţilor: Alexandru Pecican

Cuprins
Smaranda Enache: Celebrarea diversităţii

Eseuri
Andrei Cemārtan: Memorie vs. istorie
Mihaela Cernei: Despre apariţia problemelor interetnice īn Republica Moldova
Lavinia Cherciu: Īntre naţionalism şi xenofobie: evreii īn Romānia primei jumătăţi de secol XX
Claudia Cristescu: Emergenţa şi evoluţia fenomenului naţional la romānii transilvăneni (sec. 17 - sec. 19)
Simion Gheorghiu: Perspectivele de evoluţie a societăţii multiculturale īn Republica Moldova
Mihai Murariu: Terorismul. Criza individuală. Criza interculturală
Nicoleta Pārlea-Stancu: Homorod – Fişă demografică
Laura Rădulescu: Interwar Romania – Two Nationalism and No Nation
Georgiana Olivia Sisilică: La fel şi totuşi diferiţi... Exemplul studenţilor basarabeni din Romānia
Szįsz Sįndor Attila: Istoria comunităţii germane din Transilvania şi Banat
Dna Zbuchea: Clujul european.
De la cultură la interculturalism

Prezentarea autorilor
Tematice cursurilor Academiei Interculturale Transsylvania

Celebrarea diversităţii

Īn Romānia, īn ultimii cincisprezece ani, s-a consacrat discursul public care etichetează chestiunile legate de minorităţi ca fiind cel puţin „problematice”. Percepţia generală īnclină să catalogheze diversitatea culturală, religioasă, lingvistică sau regională a ţării ca pe o neşansă, iar armonizarea acesteia ca pe o corvoadă. La polul opus, democraţiile occidentale reuşeau, īndeosebi pīnă la acel catastrofal „September eleven”, să adauge percepţiei īmpovărătoare a minorităţilor şi dimensiunea candidă de celebrare senină, chiar ludică. Omul modern, dornic de experiment perpetuu şi de noi provocări, s-a acomodat de minune vecinătăţii China Town-ului, festivalurilor gastronomice regioane sau exotice şi invaziei de obiecte nostime de peste ţări şi mări.

Īnchişi īn carapacea socialismului multilateral dezvoltat, noi abia mai prindeam o excurise īn RDG sau, cu mai mult noroc, īn Ţările Baltice. Acasă, se decretase idealul omogenizării, restaurantele īnchideau la nouă seara, găteau după un reţetar centralizat, īn care se indicau pīnă şi gramajele de condimente, iar comunităţile minoritare erau cvasi-inexistente. O soartă atīt de lipsită de orizont, obliga fie la incursiuni clandestine īn spaţii livreşti, rezervate oricum intelectualilor, fie la ignoranţa mefientă faţă de „ceilalţi”. Evenimentele din martie ’90 din Transilvania sau agresiunile repetate īmpotriva romilor, antisemitismul de serviciu şi alte asemenea metehne ale politichiei tranziţiei, n-au făcut decīt să mai deterioreze curiozitatea noastră publică faţă de diversitate. Īntr-un asemenea context, proiecte precum „Academia Interculturală”, desfăşurat de Liga Pro Europa, īn care accentul cade pe celebrarea diversităţii, a constituit pentru organizatori şi participanţi o provocare fecundă.

Īntīi de toate, cei care s-au īnscris īn program, proveniţi din toate regiunile Romāniei, erau mīnaţi fie de curiozitatea de a descoperi ce ascunde acest „concept la modă” – interculturalitatea –, fie, provenind unii din comunităţi minoritare, ruşi, ucraineni, şvabi, unguri, evrei, cehi căutau o cale de a-şi apropia empatia majorităţii. După trei sesiuni de submersie īn complicata realitate etno-lingvistică şi religioasă a Transilvaniei, o aventură nu lipsită de sincope şi şocuri culturale – s-au edificat la sursă asupra unor teme controversate cum ar fi: īmpuţinarea dramatică a saşilor, autonomismul secuiesc, asimilarea armenilor, rasismul latent sau manifest care īmpinge romii la marginea societăţii, injustiţiile suferite de greco-catolici, tendinţa de banalizare şi negare a Holocaustului – participanţii la Academia Interculturală au concluzionat că, alături de militantismul organizaţiilor dedicate apărării drepturilor omului şi minorităţilor, cu discursul lor critic şi moralizator, recte „antipatic”, este nevoie şi de un nou discurs care să celebreze diversitatea ca pe o delectare, ca pe o zestrem ca pe un capital.

Istoria oficială abundă de eroi naţionali şi fapte de vitejie cosmică, dar ignoră istoriile locale şi ne induc percepţia falsă că suntem toţi o apă şi-un pămīnt. Tinerilor noştri colegi le-a fost uneori deosebit de greu să dea, īn oraşul lor, de urma comunităţilor pe cale de extincţie, care preferă să nu mai iasă din intimitatea micii lor societăţi, penru că pur şi simplu nu mai au alte revendicări īn afară de aceea de a fi lăsate să dispară decent.
Cei care au beneficiat de īndreptările noastre, absolvenţii Academiei Interculturale, s-au ales deocamdată cu o diplomă şi cu titlul de facilitatori interculturali (scuze pentru noua limbă de lemn). Īn fiecare aşezare īi aşteaptă mici comori neexplorate īncă. Scoase la lumină, pot aduce un nou suflu de prosperitate şi stimă de sine unor oameni uitaţi de timp. Academia Interculturală a pornit acest proces.

Smaranda Enache

sus