Caietele Academiei Interculturale Transsylvania 2004 Acest
volum conţine 16 eseuri şi studii de caz realizate de absolvenţii
Academiei Interculturale Transsylvania, ediţia a VI-a, 2003/2004
Program coordonat de: Laura Ardelean Editor coordonator: Szokoly Elek Redactor: Doina Baci Grafica coperţilor: Alexandru Cistelecan
Cuprins
În loc de prefaţă
Eseuri Silviu Bratu: Educaţia interculturală – parte integrantă a politicilor ce vizează comunitatea romă Liviu Brătescu: România – un spaţiu al multiculturalităţii? Răzvan Burleanu: Dileme identitare Lucia Creţu: Percepţia interculturalităţii din perspectiva educaţională Aida Pastor: Consideraţii privind identitatea etnică Prunel Katalin: Drepturile minoritare – drepturi individuale sau drepturi colective? Ana Gabriela Popescu: Minorităţile în relaţiile internaţionale Szávuj Éva-Mária: Identitate, naţionalism şi interculturalitate la maghiarii din Transilvania
Studii de caz Botha György Lóránt: Aspecte privind identitatea şi simbolistica naţională în cinematografia europeană şi românească Corina Bucea: Comunitatea evreiască din Alba Iulia în contextul transilvănean Cosmin Budeancă: Crăciunul în comunităţile germane din zona Orăştiei în secolul XX Ambruş Burcea: Tradiţiile, valorile şi modul de viaţă al gaborilor Adriana Dobândă: Legionarismul după 1989 Marius Ivaşcu: Interculturalitate în mediul de afaceri Iosif Maiorciac: Funka Andrei Muraru: Un tîrg bătrîn şi o lume dispărută: comunitatea evreiască din Iaşi. Cîteva note sus
Prezentarea autorilor
În loc de prefaţă
Pluriculturalitatea
– caracteristică ireversibilă a societăţilor europene – constituie
premisa necesară şi suficientă realizării educaţiei interculturale în
adevăratul sens al noţiunii. Scopul esenţial al educaţiei
interculturale este printre altele de a conştientiza individul de
comunitatea sau comunităţile născute de culturi specifice în care sau
lîngă care vieţuieşte. Internaţionalizarea economică a creat drept
„antidot” în imaginarul colectiv o reîntărire a referenţei etnice
(apartenenţa etnică sau lingvistică) sau teritorial-regională.
Transilvania ca spaţiu multicultural trebuie să-şi găsească echilibrul
just între diversitatea culturală şi coeziunea socială. Naţional
comunismul, care a forţat uniformizarea, nu a făcut decît să creeze sau
să alimenteze prejudecăţi sau stereotipii. Discursul naţionalist
postdecembrist modelat mai mult sau mai puţin profesionist pentru a
ascunde penuria de propuneri electorale, a întărit şi dezvoltat o
pleiadă de aşa-zise pericole venite, cum altfel, din sînul
comunităţilor minoritare. Societatea civilă a răspuns cu proiecte de
educaţie interculturală, chiar dacă puţine ca număr şi reduse ca impact. Un
astfel de proiect pilot, demarat în 1998, este şi Academia
Interculturală Transsylvania ajunsă la ediaţia a VI-a. Susţinut
financiar de fundaţiile Heinrich Böll din Germania şi Charles Stewart
Mott (ediţiile I-V) şi AREDA Elveţia (ediţia a VI-a), Academia
Interculturală Transsylvania urmăreşte crearea, la tinerii
multiplicatori, a interesului şi motivaţiei pentru cultura, istoria şi
tradiţiile comunităţilor din Transilvania, descoperirea similarităţilor
regionale şi a diversităţii. Academia Interculturală Transsylvania
încurajează formarea unor atitudini tolerante şi diseminarea acestora
în societate.
Academia Interculturală Transsylvania se
desfăşoară anual. Este compusă din trei sesiuni tematice, dedicate
fiecare unei comunităţi din Transilvania: românească, maghiară,
germană. Fiecare sesiune durează 6-7 zile şi are loc într-o localitate
relevantă pentru comunitatea respectivă. Sesiunile cuprind cursuri de
istoria, cultura, spiritualitatea comunităţilor respective, seminarii,
eseuri, învăţarea unor noţiuni elementare de limbă şi literatură.
Fiecare
sesiune este completată cu o excursie în zona reprezentativă a
comunităţii, ceea ce permite studenţilor, adesea pentru prima dată în
viaţă, să ia contact cu diversitatea culturală concretă a
Transilvaniei. Participanţii sunt studenţi sau absolvenţi ai
diferitelor profile din întreaga ţară, care arată interes pentru
cunoaşterea istoriei şi culturii spaţiului transilvan, care dovedesc
implicare în viaţa politică, în cadrul societăţii civile sau în media.
Selecţia participanţilor se face de către un juriu independent la
începutul fiecărei noi ediţii şi constă în evaluarea eseurilor, a
scrisorilor de intenţie pe care aceştia le redactează. Participarea la
diferitele sesiuni este gratuită. Studenţii au obligaţia de a urma
cursurile, a prezenta eseuri, a participa activ la dezbateri. Referenţii
sunt selectaţi dintre experţii şi personalităţile cu cea mai adecvată
cunoaştere a temelor abordate. Ei susţin cursuri interactive. Printre
cei care au conferenţiat pînă în prezent îi amintim pe: Alexandru
Cistelecan, Paul Philippi, Spielmann Mihály, Pompiliu Teodor, Claude
Karnoouh, Smaranda Enache, Horváth Andor, Tom Gallegher, Renate Weber,
Ungváry Zrínyi Imre, Gabriel Andreescu, Kolumbán Gábor, Gheorghe Gorun,
Molnár Gusztáv, Paul Niedermaier, Szokoly Elek, Hermann Fabini, Ovidiu
Pecican, Szilágyi N. Sándor, Daniel Vighi, Demény Lajos, Cristian
Barta, Horváth István, Traian Ştef, Egyed Ákos, Dan Culcer, Csíky
Boldizsár, Ioan Mitrofan, Zeno Pinter, Luminiţa Bărbulescu Wallner,
Salat Levente, Luminiţa Cioabă, Szabó Ödön, Pozsony Ferenc, Marius
Turda, Hannelore Baier, Aurel Pantea, Wolfgang Wittstock, Lucian Kovács
Năstasă, Róbert Ráduly şi mulţi alţii. La sfîrşitul unei ediţii,
studenţii care au respectat condiţiile de frecvenţă şi activitate,
primesc o diplomă de absolvire care probează calificarea lor în
probleme interculturale privind Transilvania. Printre studenţii
edţiilor de pînă acum se numără secretari de stat, experţi
parlamentari, lectori universitari, jurnalişti, analişti politici,
funcţionari publici, etc. Caietele Academiei Interculturale
Transsylvania reprezintă materializarea iniţiativei studenţilor ediţiei
a VI-a, 2003/2004. Inspiraţi de cursurile şi atelierele desfăşurate în
cadrul Academiei Interculturale Transsylvania, ei au dezvoltat cîte o
temă legată de interculturalitate. Lucrarea se structurează în două
părţi. Prima include opt eseuri teoretice ce acoperă teme precum
educaţia interculturală, percepţia interculturalităţii, consideraţii
privind identitatea etnică, drepturile minorităţilor, identitate şi
naţionalism, iar partea a doua, mai practică, include un număr de opt
studii de caz care vizează fie studierea unor comunităţi etnice sau
lingvistice (evreii, şvabii, gaborii cu pălărie), fie opinii ale
studenţilor referitoare la interculturalitatea în mediul de afaceri
românesc sau asupra dezvoltării mişcării legionare după 1989 în România.
Fără
a avea pretenţii „academice”, cele 16 materiale sunt o invitaţie
adresată de tinerii absolvenţi posibililor studenţi pentru a descoperi
binefacerile şi barierele convieţuirii cu CELĂLALT şi a dovedi că
alianţa între raţiune, libertate şi istorie este una viabilă şi – în
condiţiile de astăzi – necesară.
Laura Ardelean
sus
|