::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::



C o n c l u z i i l e     p r o i e c t u l u i    „Politică pe bani publici”



   Datorită situaţiei politice complexe din judeţul Mureş, din care rezultă coaliţii şi coalizări ad-hoc īntre cele mai diverse formaţiuni politice, fenomenul utilizării banilor publici īn politică este greu de urmărit, īntrucīt nu este clar cine se află īn opoziţie şi cine se află la putere. UDMR a obţinut cele mai multe voturi la diferitele alegeri, celelalte partide īnsă realizează coaliţii īmpotriva UDMR, prin urmare UDMR ajunge să fie, īn multe situaţii, īn opoziţie. Parteneriatul PSD-UDMR complică şi mai mult această situaţie.
    Nu se cunosc cazuri de utilizare a fondurilor publice cu scopuri politice īntr-o serie de domenii care au fost studiate: nu au fost descoperite influenţe politice īn acordarea creditelor, pierderi ale companiilor ce alimentează bugete de partid, se cunosc doar īncercări de deturnări de fonduri publice prin programe guvernamentale.
Este deosebit de greu de urmărit acordarea de ajutoare sociale īn scop electoral. Datele Consiliului Judeţean Mureş arată că nu există criterii obiective pentru acordarea acestor ajutoare, de la un an la altul sumele pot cunoaşte o creştere substanţială (de cinci ori mai mari faţă de anul precedent īn cazul unor comune), īn timp ce īn general se constată o scădere a ajutorului social īn mediul rural. Īn aceste condiţii se poate lansa doar ipoteza sprijinirii acelor primării unde primarul şi-a modificat opţiunea politică īn favoarea partidului de guvernămīnt. Masivele migrări politice spre PSD (care, după alegerile locale, avea 22 de primari īn judeţul Mureş, ajungīnd īn prezent la un număr de 55 de primari) subliniează această ipoteză.
    Utilizarea proprietăţilor publice īn scopuri politice este un fenomen general. Īn Romānia nu există īncă o cultură a separării proprietăţilor publice de cea a privată sau aparţinīnd partidelor. Se dau telefoane, se trimit faxuri din instituţii publice īn scopurile partidului sau īn scopuri private, la fel, se folosesc maşinile instituţiilor publice (unii dintre persoane īn funcţii se duc chiar şi la biserică cu şoferul şi maşina instituţiei).
    Īn mod general diferitele evenimente festive, zile ale oraşelor, finanţate din bugetul public, devin locuri de manifestare a propagandei electorale. Persoanele invitate īn calitatea lor de persoane publice (sau īn calitatea lor de organizatori) consideră că trebuie să informeze, şi pe această cale, opinia publică privind realizările, care se datorează, prioritar (īn opiniile acestor persoane), lor sau partidului din care fac parte.
    Controlul mijloacelor mass media īn scopuri politice şi electorale este evident atīt prin publicarea anunţurilor publicitare cu predilecţie īn anumite publicaţii, ce pot reprezenta venituri substanţiale pentru acestea, cīt şi prin prezenţa (prin contracte plătite) a unor personalităţi publice la posturile de televiziune locală. Datorită acestei relaţii clientelare, uneori autorităţile se cred a fi autorizate să se implice īn viaţa internă a acestor mijloace mass media.
    Se cunosc foarte multe lucrările acordate cu prioritate unor firme care au finanţat campanii electorale sau ale căror patroni au implicaţii politice. Nu există īnsă evaluări concrete pentru a vedea dacă aceste lucrări au fost artificial supraevaluate. Oricum, īn situaţia īn care se solicită majorarea ulterioară cīştigării licitaţiei a fondurilor, pot exista presiuni politice pentru a le accepta. Concesionarea terenurilor de proprietate publică sau privată a localităţilor nu se īncadrează īn totalitate īn mecanismele oprin care banii publici sīnt folosiţi īn scopuri de partid. Acestea (ca şi acordarea cu prioritate a lucrărilor publice unor firme) pot fi explicate şi prin prisma fenomenului corupţiei. Condiţionarea eliberării autorizaţiei de construcţii de oferirea unei sponsorizări arată că li se pare absolut normal consilierilor locali să pretindă foloase (īn afara celor legale, cum ar fi chiria terenului) de la firme.
    Donaţii fictive au fost observate doar īn cazul minibusurilor din zonele rurale, primite pentru transportul elevilor la şcoli. Īntrucīt din aceste zone rurale informaţiile īn general lipsesc, este posibil ca şi soarta altor donaţii să fie similară.
    Realizarea de sondaje de opinie din bani publici este un fenomen care va lua amploare īn viitorul apropiat, prin urmare, merită să fie urmărit cu atenţie.

Haller Istvįn