A r m e n i
- datele Comisiei Nationale pentru Statistica - date publicate de Consiliul pentru Minoritatile Nationale: Cadrul legislativ si institutional pentru minoritatile nationale, 1994 Īnvatamīntul cu predarea īn limbile minoritatilor nationale din Romānia, 1995 - Tigran Gregorian: Istoria si cultura poporului armean, 1993 - Parlamentul Romāniei, editat de Asociatia Pro Democratia
• 2023 de armeni (0,01% din populatia Romāniei);
• 909 īn Bucuresti, 532 īn judetul Constanta.
Istoric:
Exista
doua teorii de baza ale etnogenezei poporului armean: prima considera
ca la componente autohtone s-a adaugat unul armean indo-european, a
doua considera ca īnsisi indo-europenii s-au format īn Asia Mica si
Podisul Armean, astfel armenii sīnt autohtoni din cele mai vechi
timpuri. Īnca īn antichitatea īndepartata, inscriptiile akkadiene,
asiriene si elamite mentioneaza numele Armeniei īn diferite variante:
Arme, Urme, Armani, Armina. Conform teoriei imigrarii, prabusirea
Regatului Urartu la īnceputul secolului al VI-lea ī.e.n. a facilitat
crearea. pe acelasi teritoriu, a statului armean, de catre populatia cu
preopnderenta armeana, care a impus limba sa indo-europeana
populatiilor care vorbeau limbi hurrito-urartice. Adeptii celei de-a
doua teorii sustin ca deja Regatul Urartu avea caracter armean. Limba
armeana este o ramura distincta al familiei indo-europene. Īn anul 301,
Armenia a devenit primul stat crestin din lume. Alfabetul armean a fost
creat de Mesrop Mastoth īntre 392-406, pentru a oferi posiblitate
dezvoltarii culturii proprii.
Īnca
din secolul al V-lea, īmparatii bizantini obisnuiau sa stramute
populatia armeana īn provincii din afara Armeniei, īndeosebi īn
Balcani. Īn secolul al IX-lea, ca urmare a reprimarii miscarii
socialo-sectante a pavlicienilor, īmparatul Valile I a deportat
importante mase de oamnei din Armenia īn partile nord-vestice ale
imperiului, īn special īn Macedonia. Īn aceasta perioada s-au īntemeiat
colonii armenesti īn Bulgaria, Grecia, Transilvania. Aparitia turcilor
selgiucizi la īnceputul secolului XI, cīt si unele calamitati naturale
au pornit valuri de refugiati spre vest (īn 1060, 1064, 1239, 1319,
1342).
Primele colonii
armene din Moldova au fost anterioare formarii Principatului Moldovei,
datīndu-se probabil din secolul XII. Negustorii armeni foloseau calea
de tranzit din Polonia de sud, prin Moldova, spre Marea Neagra. Īn
orasul Cetatea Alba s-a descoperit o inscriptie de mormīnt īn limba
armeana datata din 1174. Īn 1350 s-a constuit o biserica armeana īn
Botosani. Voievozii Moldovei au invitat negustorii armeni pentru a
contribui la dezvoltarea economiei si a oraselor moldovenesti. Īn acest
scop, li s-au oferit drepturi si privilegii. Īn 1401 s-a īncuviintat
īnscaunarea unui episcop armean la Suceava. Īn urma scutirii de
impozite si taxe vamale a negustorilor armeni, īn acest oras, la
momentul respectiv capitala Moldovei, s-au stabilit 700 de familii. Īn
1418, au mai fost aduse 3000 de familii armenesti, care s-au stabilit
īn 7 orase: Suceava, Iasi, Botosani, Dorohoi, Vaslui, Galati, Hotin. Cu
īnaintarea Imperiului Otoman, s-au refugiat din ce īn ce mai multi
armeni pe teritoriul Moldovei. Sub domnia lui Stefan cel Mare au venit
īn Moldova circa 10.000 de armeni. Din aceasta perioada se estimeaza o
populatie de armeni alcatuita din cca. 20 de mii de armeni. Din 1400
pīna īn secolul al XVII-lea, īntregul comert al Moldovei era concentrat
īn mīinile armenilor, oferind o sursa de venit importanta statului
modovean. Īn centrele cu numar ridicat de armeni, ei aveau dreptul
sa-si aleaga primar propriu. Orasul Botosani era administrat īn comun
de romāni si armeni, la īnceput īn numar egal, apoi proportional.
Dintr-o populatie preponderent negustoreasca, unii s-au transformat īn
mosieri, altii au devenit mestesugari si proprietari de manufacturi.
Sīnt mentionate scoli armenesti līnga manastirea armeana Zamca din
Suceava, Iasi (īn 1646). Īn anii 1840-1850, colonia armeana s-a
reorganizat. Astfel consiliul eparhial, compus din cinci membri laici,
avea atīt atributii bisericesti, cīt si laice: deschiderea de noi
scoli, rezolvarea litigiilor dintre armeni, administrarea bunurilor
coloniei etc. La īnceputul secolului al XIX-lea au aparut scoli
armenesti publice la Iasi (1803), Botosani (1839), Roman (1841),
Focsani, Bacau, Tīrgu Ocna, Galati, Suceava (1823).
Īn
Muntenia, armenii au aparut īn a doua parte a secolului al XIV-lea,
stabilindu-se la Bucuresti, Pitesti, Craiova. Īn Bucuresti s-a
īnfiintat o scoala armeana īn 1800.
Īn Dobrogea, la Babadag, se semnaleaza prezenta armenilor īncepīnd din anul 1500.
Lupta
armenilor din Moldova si Muntenia pentru a obtine drepturi cetatenesti
a fost īncununata de succes īn 1858, cīnd Conferinta de la Paris a
prevazut ca Principatele Unite sa recunoasca egalitatea de drepturi a
cetatenilor de diferite confesiuni. Īncepīnd de la aceasta data, multi
armeni au primit titluri boieresti, dreptul de a cumpara īn proprietate
vesnica pamīnturi, drept de participare īn viata politica. O serie de
periodice armene, de limba armeana sau romāna au aparut la Bucuresti si
Constanta īncepīnd cu 1906.
Prezenta
armenilor īn Transilvania este atestata din perioada crestinarii
Ungariei (sfīrsitul secolului X, īnceputul secolului XI). Regele
Ludovic al IV-lea al Ungariei mentioneaza īn 1281 „Terra Armenorum”,
cīt si o manastire armeana īn Transilvania. Se presupune ca acesti
armeni proveneau din Imperiul Bizantin. Īn Talmaciu (līnga Sibiu) un
sigiliu din anul 1343 a purtat inscriptia „episcopul Martin al
armenilor”. Īn 1399 se pomeneste de existenta armenilor īn Brasov. Din
cauza prigonirii armenilor de catre Stefan Rares (1551-1552) din
Moldova, o parte a lor au emigrat īn Transilvania, emigrare continuata
si īn secolele urmatoare. Ei s-au stabilit la Gheorgheni (1654),
Bistrita, Dumbraveni (1658). Īntrucīt situatia din Moldova a devenit
din ce īn ce ai tulbure, armenii au acceptat invitatia principelui
Transilvaniei, Mihail Apafi. Armenilor li s-a dat dreptul la autonomie
si comert liber, la exercitarea de mestesuguri, alegerea unor
judecatori proprii. Astfel, īn Gheorgheni si alte orase, armenii aveau
primari proprii, separat de cei maghiari. Pentru a nu avea conflicte cu
ceilalti comercianti, armenii au fondat orase proprii autonome: Gherla
(Armenopolis) si Dumbraveni (Elisabethpolis). Īntemeierea acestor orase
coincide cu extinderea dominatiei habsburgice asupra Transilvaniei.
Monarhia austriaca īncerca sa-si īntareasca pozitiile īn noua provincie
īmpotriva elementelor reformate si cu ajutorul Bisericii Catolice. Īn
acest scop, s-au exercitat presiuni asupra armenilor, pentru a-i
determina sa treaca la catolicism. Īntrucīt pentru obtinerea de
pamīnturi si a dreptului de a avea orase proprii autonome, guvernul
austriac conditiona trecerea la catolicism, armenii au cedat (cei din
Dumbraveni au īncercat īn 1690 sa revina la vechea credinta
grigoriana). Cele doua orase armene au fost declarate orase libere
regale īn 1711 (Gherla), respectiv īn 1733 (Dumbraveni). Acestea aveau
dreptul sa se autoadministreze, sa aiba tribunale armenesti, sa
foloseasca legi proprii, sa īntretina īn mod neīngradit relatii
comerciale cu state straine, sa organizeze tīrguri. Erau supuse
pricipelui Transilvaniei doar din punct de vedere militar si al
impozitelor catre stat care trebuiau platite. Aici nu aveau voie sa se
stabileasca cetateni de alta nationalitate sau de alt cult religios.
Privilegiile si drepturile erau acordate exclusiv armenilor catolici.
Unul din organele de autoguvernare era „Compania Armeana”.La īnceputul
secolului al XVIII-lea, īn Transilvania traiau aproximativ 15 de mii de
armeni, iar īn ajunul revolutiei din 1848, numarul lor a ajuns la 20 de
mii. Īn aceasta perioada, apar armeni si īn Banat.
Existau
scoli armene la Dumbraveni (din 1685, o scoala de fete din 1724, o
scoala confesionala din 1724), Gherla (1700), Oradea (1749), Gheorgheni
(1832), Frumoasa-Ciuc (1797), Cluj. Treptat, autoritatile austriece au
trecut īnsa la restrīngerea drepturilor acordate pentru armeni. Au
crescut impozitele, pamīnturile urbane cumparate de armeni au fost
trecute īn „proprietate regala”. A īnceput un proces de asimilare a
armenilor: S-a interzis comerciantilor armeni din Gherla dreptul de
a-si tine sedintele (1801) si de a face socotelile (1830) īn armeana.
Din 1805, primaria orasului Dumbraveni a fost obligata sa renunte la
folosirea limbii armene īn scripte oficiale. Īn scoli nu se mai putea
īnvata īn limba materna, cu exceptia celei de pe līnga Manastirea
calugarilor catolici mīchitaristi din Dumbraveni. Cu ocazia Revolutiei
din 1848-49 din Transilvania, Lajos Kossuth a īncredintat deputatului
din Gherla, Grigor Simaian, functia de comisar al nationalitatilor din
Transilvania. Īn urma reprimarii revolutiei, populatia armeana a avut
mult de suferit. Dumbraveniul a fost jefuit si pustiit de trupele
imperiale, iar Gherla obligata sa plateasca despagubiri de razboi.
Multi armeni au emigrat din orasele lor, locuitori de alta
nationalitate s-au stabililit īn orase armene. Īncercarea de
redesteptare nationala din perioada 1850-1870 nu a avut succes; īn urma
disparitiei scolilor armene, a retragerii privilegiilor acordate
oraselor armenesti, politicii de deznationalizare dusa de guvernul
austriac, ulterior austro-ungar, a dus la maghiarizarea armenilor din
Transilvania. S-au pastrat doar unele traditii pe plan religios.
Liturghia īn bisericile catolice armene continua si azi sa se tina īn
limba armeana, desi credinciosii nu o mai īnteleg. Īntre 1887-1913 s-a
editat la Gherla revista „Armenia” de armenistica, īn limba maghiara.
Īn 1931 a fost reīnfiintata Eparhia bisericii armene din Romānia, cu sediul la Bucuresti.
Cultura
armeana a fost īmbogatita pe teritoriul Romāniei prin Plīngerea lui
Minas Tochatethķ (elegie īn limba armeana despre prigoana lui Stefan
Rares īmpotriva Bisericii Armene din Moldova); activitatea poetilor
Vķrtanes Sīrīnkethķ (scrisoare versificata īn 1557), Hagop Tochatethķ
(elegie despre evenimentele dintre 1593-95 din Iasi) si cronicarilor
(familia Hovhannes). Manuscrisele copiate la Manastirea Zamca se afla
la muzeele din Viena, Ierusalim, Erevan etc. Pe teritoriul Romāniei se
afla manuscrise armenesti copiate īn Crimeea, la Constantinopol, Cipru
etc, datīnd din perioada 1306-1351, dintre care cele mai importante
sīnt Culegerea (Famagusta, 1310-12), Evangheliarul (Cilicia, prima
jumatate a sec. XIV). Dupa 1922, din Turcia s-au refugiat īn Romānia
poeti si scriitori armeni de seama, care si-au continuat activitatea īn
tara: Eduard Kolangian, Hagop Djololian, Levon Satrian, Harutiun
Arslanian-Horion, Zareh Bīlbul, Harutiun Khintirian, Aram Salbi.
Dintre personalitatile armene ale Romāniei se remarca:
Ion Voda cel Viteaz domnitorul Moldovei īntre 1572-1574, numit si Ion Voda cel Cumplit sau Ion Voda Armeanul Petru Grigorovici Armeanul, agent diplomat al lui Mihai Viteazul Spiru Haret (1851-1912), matematician, sociolog, pedagog, om politic, ministru al instructiunii publice Vasile Misir, presedinte al Camerei deputatilor si ministru īntre 1901-1908 Iacob Zadig (1867-1970), seful Staului major īn batalia de la Marasesti Theodor Aman (1831-1891), pictor, pedagog, fondatorul Scolii de Arte frumoase din Bucuresti Kricor Zambaccian (1889-1962), critic de arta, colectionar Simon Hollósy (1857-1918), pictor si pedagog Ion Sahighian (1897-1965), regizor, pionier al cinematografiei romānesti Ion Sava (1900-1947), regizor, dramaturg, pictor, caricaturist Dan Barbilian (1895-1964), poet (sub pseudonimul Ion Barbu) si matematician Vasile Conta (1845-1882), filozof David Ohanesian, cīntaret de opera dr. Dumitru Bagdasar (1893-1946), prof. univ., academician, creatorul scolii romānesti de neuro-chirurgie Evolutie demografica: 1930: 12.175 (0,09%) 1956: 6.441 (0,04%) 1966: 3.436 (0,02%) 1977: 2.342 (0,01%) 1992: 1.957 (0,01%)
Caracteristici: lb. materna: 44,86% limba armeana 49,72% limba romāna 5,42% alte limbi
religie: 1.411 ortodocsi 368 alte
mediu: 1,1% rural 98,9% urban
studii: 1,4% fara sau nedeclarate 13,9% primare 59,9% secundare 26,8% superioare
vīrsta: 8,5% īntre 0-14 ani 46,9% īntre 15-59 ani 44,6% peste 60 ani
ocupatia: 57,1% sector tertiar Reteaua scolara: Īn doua unitati scolare (Bucuresti si Constanta) se preda facultativ limba armeana pentru 45 copii. Institutii culturale: Presa:
radio: studioul teritorial din Constanta (30 minute/saptamīna) lunare: Nor Ghiank (editat de Un. Armenilor din Romānia, subventionat din bugetul statului) apare din 1950, bilingv din 1990 bilunare: Ararat (editat de Un. Armenilor din Romānia, subventionat din bugetul statului) apare din 1950, īn limba romāna Edituri: fara informatii Simboluri si sarbatori: fara informatii Monumente, asezaminte: Muzeul si Biblioteca Diocezei Armenesti din Bucuresti Manastirea
Zamka din Suceava ridicata, dupa traditie, īnainte de 1551 -
constructia actuala dateaza de la īnceputul sec. XVII Manastirea Hagigatan din judetul Suceava Fundatii, organizatii, asociatii: politice: Uniunea Armenilor din Romānia (0,07% la alegerile din 1992) Reprezentare īn viata publica: reprezentanti alesi: 1 deputat (Bucuresti) - 1.196 (7.135) voturi Problematica specifica: fara informatii Revendicari proprii: fara informatii
|