Prezent
la ceremonia de deschidere a celei de-a treia Adunări Ecumenice
Europene de la Sibiu (4-9 septembrie 2007), prima găzduită de un stat
majoritar ortodox,
José Manuel Durăo Barroso,
preşedintele Comisiei Europene, a transmis un mesaj important, relevant
pentru dezbaterea publică din Romānia privind separaţia dintre stat şi
biserică, religia īn spaţiul public, rolul religiei īn arhitectura
construcţiei europene: „Toate formele de exprimare a dimensiunii
culturale şi spirituale a omului trebuie să poată să coexiste īn
Europa. Toate imnurile de bucurie, fie ele sacre sau profane, trebuie
să poată să răsune. (...) Religia este o dimensiune din ce īn ce mai
importantă a multor societăţi şi o sursă importantă de valori pentru
indivizi. Ea poate juca un rol capital promovīnd aprecierea altor
culturi, religii şi moduri de viaţă pentru a contribui la stabilirea
armoniei dintre ele.(...) Dialogul cu diferitele Biserici, comunităţi
confesionale şi de convingeri, precum şi apărarea intransigentă a
libertăţii de religie (ca şi a libertăţii de a nu avea o religie)
īnseamnă recunoaşterea acestei diversităţi şi a acestui pluralism care
constituie sufletul ideii noastre de Europa. (...) Europa este profund
ataşată umanismului şi democraţiei pe care le-a „inventat”. Respectul
diversităţii, deschiderea către celălalt şi toleranţa sīnt la fel de
adīnc ancorate īn cultura europeană.”
Nu este pentru nimeni un
secret că, după căderea comunismului, īn Romānia, ca de altfel īn toate
statele post-totalitare a avut loc revirimentul spectaculos al
influenţei bisericii īn viaţa publică. Căderea comunismului a
semnificat un moment de justiţie pentru bisericile din Europa Centrală
şi de Est, inclusiv pentru cultele religioase din Romānia, hărţuite,
deposedate şi umilite, unele interzise de regimul comunist.
Īn
Romānia, comunismul a īnsemnat īn mare parte şi un ateism militant de
stat, ale cărui consecinţe sīnt cunoscute: scoaterea īn afara legii a
Bisericii Greco-Catolice, confiscarea bunurilor sale, īntemniţarea a
numeroşi ierarhi greco-catolici, catolici şi de alte confesiuni,
infiltrarea cultelor religioase de către Securitate. Demolarea
bisericilor, trădarea īnaltului cler, emigrarea preoţimii sau
retragerea īn mănăstiri a oponenţilor colaboraţionismului cu regimul
totalitar au īnsoţit şi istoria ultimilor cincizeci de ani ai Bisericii
Ortodoxe Romāne.
Totuşi, noile elite post-comuniste, cel mai
adesea īn criză de legitimitate, nu au ratat nici o ocazie pentru a-şi
alia sau chiar subordona bisericile, īntre care, īndeosebi cele
majoritare, au recidivat adesea īn servirea intereselor politice, īn
schimbul unor poziţii de forţă, exclusivităţi şi privilegii, de natură
inclusiv materială. Aşa se face că, īn mod paradoxal, īn unele din
statele post-comuniste, īntre care şi Romānia, deşi căderea
totalitarismului a fost un moment astral, cīnd cultele ar fi putut să
se emancipeze de sub tutela statului, unele au preferat să continue
colaborarea cu statul pe care, pe măsură ce-şi redobīndeau
credibilitatea publică, l-au servit, pentru a-l folosi apoi īn interes
propriu.
altera propune cititorilor săi o incursiune īn varietatea
de răspunsuri posibile privind relaţia dintre stat şi biserică īn mai
multe state ale lumii, cu accent pe domeniul educaţiei religioase. John
M. Hull discută relaţia dintre teologia practică creştină şi educaţia
religioasă dintr-o perspectivă contextuală, enumerīnd distincţiile
dintre posibilele modele de predare a religiei īntr-o Europă
pluralistă.
Blandine Chélini-Pont analizează procesul
paradoxal al separării dintre stat şi biserică īn contextul istoric al
unei relaţii strīnse dintre cele două entităţi. Separarea dintre stat
şi biserică s-a stabilit īn Europa spre beneficiul neutralităţii
confesionale a statului faţă de religie, neutralitate care, cel puţin
teoretic, devine şi garanţia libertăţii religioase a cetăţenilor.
Lavinia Stan şi Lucian Turcescu oferă o vedere de ansamblu asupra
legislaţiei Romāniei post-comuniste privind educaţia religioasă īn
şcolile publice, relevīnd o serie de aspecte critice ale manualelor şi
tendinţa de a elimina teoria evoluţionistă din īnvăţămīnt, ca şi
eforturile bisericii ortodoxe de a introduce simbolurile sale
religioase īn şcoli şi universităţi deopotrivă. Liviu Andreescu,
trecīnd īn revistă cīteva modele relevante, arată că opţiunea īn
favoarea unui sistem non-denominaţional de educaţie religioasă are la
bază o filozofie fundamental diferită de cea a educaţiei confesionale.
Rolul orelor de religie devine acela de a prezenta elevilor diferite
sisteme religioase īntr-un mod care să nu afecteze reprezentările şi
īnţelegerea de sine a comunităţilor religioase respective. Se pune
accentul mai puţin pe evaluarea sistemelor religioase şi mai mult pe
īnţelegerea lor sau a īntrebărilor care se află īn spatele acestora
(inclusiv a īntrebărilor comune), uneori acordīndu-se spaţiu
paradigmelor non-teiste sau ateiste. Īntr-un studiu de caz bazat pe
evaluarea a peste 3000 chestionare privind religia īn şcoli, aplicate
de Liga Pro Europa īn cadrul proiectului „Monitorizarea educaţiei
religioase īn şcolile publice”, Laura Ardelean analizează răspunsurile
elevilor şi profesorilor, relevīnd diferenţele dintre regiunile
istorice, dar īndeosebi răspunsurile critice şi uneori intolerante ale
celor chestionaţi, materie de reflecţie pentru o viitoare reformă a
predării religiei īn şcoli.
Īntr-o pledoarie pentru cunoaşterea
rădăcinilor europene ale istoriei Transilvaniei, inclusiv a celei
confesionale, Paul Philippi reiterează o temă predilectă a cercetărilor
sale, subliniind că Transilvania este o precursoare a construcţiei
europene, unele din dimensiunile sale de autonomie şi federalism
regăsindu-se īn arhitectura de azi a Europei.
altera recomandă
atenţiei celor interesaţi şi un corpus de documente, de la legea
cultelor şi opiniile critice care au īnsoţit adoptarea sa – ignorate
aproape īn totalitate de legiutor cu ocazia adoptării versiunii finale
-, la o recentă Rezoluţie a Consiliului Europei privind pericolul
favorizării teoriei creaţionismului īn detrimentul evoluţionismului īn
sistemul de īnvăţămīnt actual. altera redă integral Raportul
Departamentului de Stat al SUA privind limitarea libertăţii religioase
īn Romānia.
Prin acest număr altera doreşte să contribuie la
tematizarea nuanţată şi corectă a prezenţei religiei īn spaţiul public
romānesc şi scoaterea dezbaterii de sub imperiul emoţiilor,
iraţionalităţii şi a confrontaţionismului steril.