altera
17/18
Editorial
O
bună parte din dezbaterea teoretică şi demersul legislativ european
referitoare la minorităţi, adesea găzduite şi īn paginile alterei,
abordează imperativul protecţiei acestora din perspectiva unui imbold
moral. Īn Europa, unde naţiunile moderne, ca urmare a istoriei şi
trasării frontierelor statelor naţionale, trăiesc īn ipostaza
ambivalentă de majoritate şi minoritate, īntregul efort de protecţie a
minorităţilor istorice a aprofundat o viziune morală asupra chestiunii.
De vreme ce fiecare naţiune alcătuind un stat naţional se regăseşte pe
teritoriul altor state naţionale, odată cu depăşirea suspiciunilor
trecutului şi debutul construcţiei federale europene, s-a ajuns la
soluţii ce se regăsesc fie īn aranjamente constituţionale (Finlanda),
fie īn cele bilaterale (Italia-Austria, Germania-Danemarca), fie īn
sistemul multilateral al cartelor Consiliului Europei privitoare la
limbile minoritare şi regionale sau autonomia locala. Odată cu
abolirea comunismului, noi state europene s-au aflat īn faţa
imperativului de a se īnscrie īn acest proces. Obţinerea statutului de
membru al Consiliului Europei, īnceperea negocierilor de aderare la
Uniunea Europeană, accederea īn NATO, au obligat guvernele noilor
democraţii să trecă peste mentalitatea populist-naţionalistă care le-a
adus, īn unele cazuri, la putere şi să opteze pentru introducerea unor
reforme politice substanţiale, adesea fără precedent īn regiune, pentru
protecţia minorităţilor, implicarea lor īn actul guvernării, eventual
garantarea unor forme de autonomie. Evolutia Romāniei de la naţionalism
spre politica şanselor egale este o bună ilustrare a transformării īn
bine pe care o poate suferi politica privind minorităţile dintr-o
democraţie tīnără, aflată sub presiunea procesului de aderare la
structurile euro-atlantice. De la naţionalismul de stat, continuat īn
primii ani de după revoluţie de un establishment care includea numeroşi
exponenţi ai nomenclaturii de rangul doi s-a ajuns la experienţa
istorică a includerii partidului maghiarilor (resimţiţi ca o minoritate
“periculoasă”), īn coaliţia guvernametală īntre 1996-2000). Chiar mai
spectaculoase gesturile temerare ale unor foşti naţional-comunişti,
reveniţi la putere īn 2000, de punere īn practica a unui
sistem
de norme de protecţie comparabile cu cele din democraţiile consolidate.
Din păcate, orice demers pozitiv salutar, chiar venind din partea unor
„convertiţi” la valorile democratice este bruiat de practicarea la
scară largă a dublului limbaj, inclusiv de către forţele politice
īndeobşte numite reformatoare, chestiunea minorităţilor fiind utilizată
īn lupta pentru atragerea electoratului presupus naţionalist.
Fragilitatea consensului asupra protejării minorităţilor este cu atīt
mai evidentă cu cīt actorii publici care joacă un rol definitoriu īn
formularea politicilor au mai multe reticenţe induse de interese de
ordin politic. Obsesia pericolului revizuirii frontierelor nu a părăsit
definitiv zona balcanică. Statele naţionale, incapabile să accepte
legitimitatea diversităţii, considerată īn continuare un pericol la
adresa monopolului majorităţii asupra resurselor şi sferei simbolice,
profită de orice ocazie pentru a sărbători diminuarea minorităţilor.
Recensămintele, politicile educaţionale, simbolurile naţionale
exclusive, ocuparea spaţiului public exclusiv de valorile majorităţii
sīnt tehnici menite să īncurajeze reducerea, chiar extincţia
minorităţilor.
Consiliul Europei a avut, ca de atītea ori, iniţiativa de a lansa
semnale de alarmă – concretizate īn recomandări – pentru protejarea
minorităţilor, īndeosebi a celor ameninţate cu dispariţia: aromānii,
vorbitorii de limbă idiş, ceangăii. După ce Europa Occidentală a
cvasi-eliminat, īn epoca premodernă şi modernă, comunităţile care nu-şi
formaseră state naţionale proprii, un sentiment justificat de vinovăţie
istorică a condus la programe de acţiuni afirmative prin care laponii
(samii), frizii, welşii, sorbii, romii, eschimosii au primit o nouă
şansă de supravieţuire. Īn unele cazuri, aceste măsuri depăşesc normele
europene īn materie, tocmai pentru că situaţia comunităţilor vizate
este dramatică. Inutil de subliniat că asemenea atitudini morale sīnt
proba cea mai convingătoare a convertirii statelor naţionale la
democraţia autentică, oferind unor comunităţi periclitate, dar a căror
istorie a īmbogăţit zestrea culturală a Europei, o tardivă reparaţie.
Din păcate, ignoranţa, povara unei vinovăţii care trebuie ascunsă sau
simple considerente electorale fac ca un aşa-zis pragmatism societal să
prevaleze asupra valorilor morale. Īşi face īncă greu loc, īn special
īn Europa Centrală şi de Sud-Est, respectul pentru ceea ce studiul unui
Gabriel Andreescu denumeşte dreptul comunităţilor minoritare la
privatitate, concept care, tradus īn politici publice, ar putea atenua,
prin varii forme de autonomie, efectele asimilatoare ale statului
naţional – fie el civic –, prin fericita sinteză īntre principiul
libertăţilor individuale şi dreptul la existenţă colectivă.
Idealul unei societăţi europene reconciliate cu trecutul, capabilă de
pocăinţă istorică pentru construirea unei armonii īmbinīnd libertatea
individului cu aceea a comunităţii, poate lua naştere doar cīnd
impulsurile dominatoare vor īnceta. Nu suspendarea normelor binelui
comun administrat de stat, ci includera īn filozofia funcţionării sale
a cīt mai multor principii morale, de transparenţă şi credibilitate,
pentru corectarea pe cīt posibil a deficitului de democraţie,
instituţional şi mentalitar.
altera propune, īn
acest număr dublu, destule teme de reflecţie, contribuind, sperăm noi,
la īmbogăţirea fundamentului teoretic al unor politici publice care,
prezente in nuce, īn fiecare din noile democraţii, sīnt departe de a fi
consolidate īn opinia publică şi īndeosebi īn cultura elitelor
politice, dominate de imperativul prezentului şi lipsite, cu puţine
excepţii, de programe vizionare.
Editorii
Cuprins
Editorial IDENTITĂŢI CULTURALE
PERICLITATE Zhidas Daskalovski: Drepturile
minorităţilor din Grecia: macedonenii Emil Ţīrcomnicu:
Megleno-romānii Nathan Weinstock & Haďm-Vidal Sephiha:
Idişul şi iudeo-spaniola. O moştenire europeană Vilmos
Tįnczos: Ceangăii din Moldova Sįndor N. Szilįgyi: Despre
dialectele ceangăieşti din Moldova
STUDIU DE CAZ Gabriel
Andreescu & Smaranda Enache: Raport asupra situaţiei ceangăilor
din Moldova. Problema ceangăilor maghiari DOCUMENT Recomandarea
1521 Cultura minorităţii ceangăieşti din Romānia Tytti
Maria Isohookana-Asunmaa: Cultura minorităţii ceangăieşti din Romānia Ghiorghi
Prisăcaru: Opinie alterantivă faţă de raportul Cultura
minorităţii ceangăieşti din Romānia ANALIZĂ Gabriel
Andreescu: Multiculturalism īn Europa Centrală: integrare şi
privatitate culturală
STUDIU DE CAZ Istvįn
Horvįth & Marius Lazăr: Dinamica relaţiilor interetnice din
ultimul deceniu
DIALOG Despre
statutul minorităţilor � dincolo şi dincoace de hotare
COMENTARIU Renate
Weber: Populaţii vechi, iniţiative noi: aromānii īn atenţia Consiliului
Europei CONVERGENŢE
TRANSILVANE Paul Philippi: Tradiţia universitară
transilvană īn Romānia unită Anamaria Pop: Tradiţii şi
perspective īn relaţiile culturale romāno-maghiare
RESTITUTIO Adrian
Majuru: Bucureştiul albanez. De la elite negustoreşti la elite culturale ECUMENICA Jįnos
Erdő: Biserica unitariană
CIVICA Valerian
Stan: Legea liberului acces la informaţiile de interes public �
după patru luni de la intrarea īn vigoare
CIVICA Andrei
Roth: Intellektuelle, Eliten, Institutionenwandel Nadia
Badrus: Germanii din Banat prin povestirile lor
|