A
l b a n e z i
- datele
Comisiei Nationale pentru Statistica - date publicate de
Consiliul pentru Minoritatile Nationale: Cadrul
legislativ si institutional pentru minoritatile nationale, 1994 Īnvatamīntul
cu predarea īn limbile minoritatilor nationale din Romānia, 1995 -
datele Uniunii Culturale a Albanezilor din Romānia - Gelcu
Maksutovici: Istoria comunitatii albaneze din Romānia, 1992 •
nu exista date statistice referitoare la albanezii din Romānia, aceasta
minoritate fiind īncadrata īn categoria de „alte minoritati” cu ocazia
recensamintelor din Romānia. Istoric:
Albanezii
se considera a fi urmasi directi si legitimi ai vechilor illiri, ce
locuiau īn antichitate un vast teritoriu al Peninsulei Balcanice,
īnainte de venirea slavilor īn aceasta zona. Au cunoscut vechea
civilizatie greaca, ocupatia romana, crestinismul primelor veacuri si
civilizatia bizantina, apoi stapīnirea Imperiului otoman de aproape
cinci secole īnsotita si de un vast proces de islamizare. Īn vremea
reginei Teuta au opus o dīrza rezistenta īmpotriva invaziilor trupelor
Imperiului roman, iar la mijlocul veacului al XV-lea, sub conducerea
eroului national Gheorghe Castriotul Skanderbeu cea mai mare parte a
principatelor feudale albaneze s-au unit vremelnic īntr-o Albanie
independenta cu capitala la Kruja.
Īn
vremea stapīnirii Daciei de catre Imperiul roman, īmparatul Traian va
aduce, īn primele decenii ale secolului al II-lea al erei noastre,
lucratori din triburile illirilor pirusti pentru a participa la
exploatarea minelor de aur din Muntii Apuseni. Īn marea batalie de la
Kossovopolje din anul 1389 a popoarelor crestine īmpotriva turcilor, īi
vom gasi si pe albanezi alaturi de celelalte popoare din Balcani,
inclusiv pe ostenii din Tara Romāneasca trimisi de voievodul Mircea cel
Batrīn. Īn veacul urmator, īn acelasi lupta de stopare a īnaintarii
turcilor īn Europa, a existat proiectul unei jonctiuni īntre armatele
crestine conduse de Skanderbeu si Inacu de Hunedoara. Dupa
moartea lui Skanderbeu (1468) īnepe procesul de destramare al Albaniei
independente si odata cu acesta si cel de emigrare al albanezilor ce nu
doreau sa ramīna sub ocupatia Imperiului otoman. Primele valuri se
īndreapta spre Italia, īn special albanezii din nordul teritoriilor
lor, īn mod deosebit cei din jurul orasului Shkodra ce proveneau din
straturile bogate ale societatii albaneze: nobili, conducatori militari
si religiosi, intelectuali si negustori, luīnd cu ei pentru a nu cadea
īn mīinile otomanilor si bunuri de patrimoniu cultural-national. Pe
masura ce se instala administatia Imperiului otoman alte valuri de
albanezi īncearca sa se salveze prin emigrare, de aceasta data si
paturi mai sarace care nu doreau sa fie islamizate si īn acelasi timp
din motive sociale datorate īnaspririi conditiilor de viata sub
apasarea administratiei straine turcesti, dintre care unii se īndreapta
spre Tarile Romāne. Astfel, īntr-un document din 12/24 martie 1595
redactat de Giovani de Marini Poli, trimisul īmparatului habsburgic
Rudolf II īn Tarile Romāne, expediat din Alba Iulia catre Bartolomeu
Pezen, sfetnic imperial la Curtea din Vienam se reda faptul ca Mihai
Viteazul permite unui numar de 15.000 de suflete de albanezi (barbati
cu familiile lor) sa se aseze la nord de Dunare īn Tara Romāneasca.
Abia acest moment poate fi considerat a fi īnceputul existentei
albanezilor ca o comunitate etnica distincta, mai ales ca īntr-un alt
document, de data aceasta dat de domnitorul Simion Movila din cetatea
Tīrgovistei, īn anul 1602, noul domn al Tarii Romānesti reīnoieste
privilegiile acordate de Mihai Viteazul albanezilor asezati īn satul
Calinesti din judetul Prahova, scutindu-i de biruri si impozite pe o
perioada de īnca zece ani.
Pentru
secolele XVII si XVII īn afara documenteleor referitoare la domnitori
de orgine albaneza ca Vasile Lupu sau cei din familia Ghica, sīnt cele
ce-i amintesc pe albanezi ca arnauti īn garzile domnesti, negustori sau
meseriasi, oameni de paza sau agricultori. Secolul
de aur al
Comunitatii albaneze din Romānia a fost secolul al XIX-lea, epoca īn
care Bucurestiul devenise un important centru de sprijin al miscarii de
eliberare si renastere nationala a popoarelor din Balcani. Albanezii
din Romānia au fost prezenti īn miscarea revolutionara din 1821 atīt īn
oastea lui Tudor Vladimirescu, precum si īn cea condusa de printul grec
Ipsilante. Patriotul si omul de cultura albanez Naum Panajot
Veqilhaergi din Braila va fi autorul primului abecedar al limbii
albaneze publicat īn anul 1844, iar printesa romāna de origine albaneza
Elena Ghica (avīnd ca scriitoare pseudonimul Dora d'Istria) va publica
numeroase articole pentru a face cunoscuta īn opinia publica a vremii
cauza nationala a albanezilor. Ea a īntocmit si prima monografie despre
albanezii din tara noastra sub titlul „Gli albanesi in Rumenia”,
publicata la Firenze īn 1873. Dupa Congresul de pace
de la
Berlin (1878) care a refuzat sa ia īn considerare solicitarile
privitoare la autonomia teritoriilor albaneze, se formeaza Liga de la
Prizren, īn Kosovo, cu atributii de adevarat guvern national dar care
va fi īnfrīnta de interventia armatei otomane. Albanezii din Romānia
vor constitui societati culturale cu evidente scopuri de sustinere a
Miscarii de Eliberare Natonala Albaneza, cunoscuta īn istorie sub
denumirea de Riljndia Kombetare Shqiptare, ce vor actiona pe plan
cultural si politic pentru cucerirea independentei de stat. Īn
aceaasta epoca numarul albanezilor din Romānia se ridica la peste 30 de
mii, fiind asezati īn special īn orase ca Bucuresti, Braila, Constanta,
Ploiesti, Craiova, Calarasi, Iasi, Focsani s.a. ca negustori,
meseriasi, dar si medici, avocati, arhitecti, constructori, precum si
arnauti (oameni de paza īn garzile diferitelor boieri). Dintre
societatile culturale ale albanezilor din Romānia amintim „Societatea
scrierii albaneze” īnfiintata īn 1881 ca filiala a celei din
Constantinopole, societatea „Drita” (Lumina) īn 1884 cu filiale īn mai
multe orase, sub egida careia a functionat o Scoala normala pentru
pregatirea de īnvatatori ce erau trimisi la scolile de limba albaneza
ce luasera fiinta īn Albania, un Institut albano-romān, s-au editat mai
multe publicatii īntre care ziarul „Drita” la Braila īn 1887, iar īn
anul 1888 la Bucuresti ziarul „Sqipetari” (Albanezul) īn limbile
albaneza si romāna, ce erau difuzate īn īntreaga diaspora albaneza. Un
rol īnsemnat, mai ales īn tiparirea de carti scolare, de istorie si
literatura avea sa-l aibe Societatea „Dituria” (Stiinta) constituita īn
1887 precum si altele, toate fuzionīnd īn anul 1906 sub numele de
„Bashkimi” (Unirea). Īn anul 1905 la Constanta a luat fiinta o scoala
albaneza sub conducerea medicului Ibraim Temo, care a functionat avīnd
cursuri de zi si serale, mai ales pentru pregatirea albanezilor ce
venisera de putin timp īn Romānia. Printre profesorii acestei scoli, la
limba albaneza, s-a aflat si poetul Asdreni (Aleks Stavri Drenova) care
va ajunge secretar al Comunitatii albaneze, la īnceputul lunii
noiembrie 1912 īntocmind procesul-verbal al adunarii albanezilor din
Bucuresti, īn care, sub conducerea lui Ismail Qemali, avea sa se ia
hotarīrea de proclamare a Independentei de stat a Albaniei de la 28
Noiembrie 1912.
Dupa
primul razboi mondial se constata venirea unui nou val de albanezi,mai
ales din Macedonia iugoslava, din motive economice, de data aceasta
stabilindu-se si īn orasele transilvane Oradea, Cluj, Medias, Sibiu,
Sighetul Marmatiei, Baia Mare, Tīrgu-Mures, ca muncitori si meseriasi
(bragagii, cofetari). Multi au venit, din toate teritoriile albaneze,
pentru a studia īn institutele de īnvatamīnt romānesti. Viata
Comunitatii se revigoreaza, cu deosebire la Bucuresti si Constanta, sub
egida Societatii „Bashkimi”, dar si a altora īnfiintate pe criterii
geografice sau religioaase. Īntre publicatiile editate īn aceasta
perioada se remarca ziarul „Shqiperia e Re” (Albania Noua) cu aparitie
continua īntre anii 1919-1935.
Īncepīnd
cu instaurarea totalitarismului din Romānia, cīt si īn Albania, viata
Comunitatii se degradeaza continuu, mai ales dupa desfiintarea abuziva,
īn anul 1953, a ultimei organizatii a albanezilor din Romānia. S-au
īnchi granitele, au fost rupte relatiile de familie, unii albanezi au
emigrat īn America, Turcia, altii s-au reīntors īn Iugoslavia (cei
veniti din Macedonia). Dupa razboi nu a mai existat nici o publicatie
care sa cuprinda informatii legate de viata Comunitatii, unii albanezi
de teama opresiunilor nationaliste s-au temut sa-si mai recunoasca
nationalitatea. Numai la Bucuresti, din initiativa unor intelectuali,
se mai organizau scurte manifestari cu ocazia sarbatoririi Zilei
Independentei Albaniei.
Albanezii
din Romānia au avut un rol important īn dezvoltarea Miscarii de
eliberare nationala si a cuceririi Independentei de stat a Albaniei.
Naum Veqilhargi a tiparit īn Romānia primul abecedar al limbii albaneze
si un manifest de redesteptare nationala; medicul Ioan Mihailide si
alti albanezi din Bucuresti trimiteau bani īn patrie pentru sustinerea
scolilor de limba albaneza; societatile „Drita” si „Dituria” au tiparit
carti ale patriotilor albanezi ce erau difuzate albanezilor de
pretutindeni; medicul dr. Ibrahim Temoera recunoscut ca un iluminist nu
numai de albanezi, dar de īntreaga lume musulmana a Dobrogei; din anul
1905, de sub conducerea printului Albert Ghica a stimulat unitatea
albanezilor pentru cucerirea independentei tarii. Īn anii interbelici o
mare parte a intelectualitatii albaneze a fost pregatita īn Romānia,
iar unii albanezi de aici au ocupat posturi importante īn Albania.
Negustorul Pandeli Vangheli a ajuns prim-ministru si presedintele
senatului, Dimitrie Berati ministru de externe etc.
Dintre
albanezii care au avut un rol important
īn istoria Romāniei se remarca:
familia Ghica, ce a dat mai multi
domnitori Moldovei si Munteniei domnitorul
Vasile Lupu zis Albanezul (1634-1653) īn Moldova scriitoarea Elena Ghica (Dora
d'Istria), luptatoare pentru drepturile nationalitatilor si emanciparea
femeii īn secolul al XIX-lea medicul Ibrahim Temo,
unul dintre īntemeitorii organizatiei Junilor turci si conducator al
actiunior de organizare a sanatatii, a īnvatamīntului si a vietii
culturale si religioase musulmane din Dobrogea scriitorul
Victor Eftimiu, fost
director al Teatrului National din Bucuresti arhitectul
Spiru Nicolau, constructor
al unor edificii publice ziaristul si diplomatul Nik Pemma traducatorul
Focioni Miciacio poetul
Asdreni graficiana
Despina Ghinokastra cīntaretii Kristaqi
Antoniu, Nicolae Rafael muzicienii Mihailescu-Toscani actorul
Chiril Economu slavista
Lucia Djamo-Diaconita medici,
avocati, ingineri, comercianti renumiti ca familiile Cunescu, Tabacu, Regep Selimovici, Daut Memish s.a.
Albaneza
(shqipe) este o limba indoeuropeana cu particularitati propri de
origine illira, cu doua dialecte (tosk si gheg) unificate printr-o
unica limba literara īn ultimele decenii. Albanezii din Romānia, veniti
din sudul tarii, vorbesc dialectul tosc, cei din nordul tarii, regiunea
macedoniei iugoslave si Kosovei dialectul gheg; acum se fac eforturi
pentru īnvatarea limbii literare albaneze actuale.
Evolutie demografica: 1595: 15.000 1893:
30.000 1920: 20.000 īn Bucuresti 1930:
4.670 (4247 cu limba materna albaneza); cu Dobrogea de sud si Basarabia 1940:
40.000; cu Dobrogea de sud si Basarabia 1995: cca
15.000 Date
statistice:
religie: 50%
ortodocsi 50% musulmani mediu: fara informatii
studii: 30% cu studii superioare
Reteaua scolara: Nu exista decīt
cursuri pentru īncepatori si mediu de limba albaneza īn cadrul Uniunii
Culturale ale Albanezilor din Romānia.
Institutii culturale: nu
exista Presa: lunare: Albanezul
(editat de Un. Culturala a Albanezilor din Rom., subventionat din
bugetul statului) bilingv, apare din 1993 anuale:
Anuarul
Albanezul (editat de Un. Culturala a Albanezilor din Rom., ca supliment
al revistei Albanezul) bilingv, apare din 1995 Edituri: nu exista Simboluri: Drapelul
rosu cu vulturul bicefal īn centru. Societatea „Bashkimi” (Unirea),
īnfiintata īn anul 1906 a adoptat drapelul national albanez cu
inscriptia Societatii deasupra vulturului bicefal.
Drapelul
albanez era ridicat cu ocazia sarbatorilor mari romānesti si albaneze
īnca din primul deceniu al secolului XX la sediile societatilor
culturale albaneze sau la diferite manifestari ale acestora
Imnul
albanez este „Cīntecul steagului”, text scris de poetul albanez din
Romānia, Asdreni (Aleks Stavri Drenova) pus pe notele cīntecului (Pe-al
nostru steag e scris unire) ale compozitorului romān Ciprian
Porumbescu, cīntat prima data la Bucuresti īn anul 1907, adoptat de
catre albanezi īn 1912 la proclamarea Independentei de stat ca imn pīna
īn zilele noastre
28 Noiembrie
- „Ziua steagului” - proclamarea Independentei de stat a Albaniei; Ziua
nationala
23
Aprilie - Sf. Gheorghe - ziua onomastica a lui Gheorghe
Costariotul-Skanderbeu portretul lui calare fiind asemuit icoanei
Sfīntului Gheorghe
sarbatorile crestine
ortodoxe de Paste
si Craciun, precum si cele musulmane de Kurbam Bayram si Ramazan Bayram
sīnt prilejuri de vizite reciproce, felicitari, prilejuri de petreceri
comune, respectīndu-se īn egala masura traditiile Monumente, asezaminte: bustul
lui Victor Eftimiu din fata fostei sale locuinte din Bucuresti biserica
ortodoxa „Dintr-o zi” (Bucuresti), data īn folosinta albanezilor
ortodocsi īntre anii 1911-1947 Fundatii, organizatii, asociatii: culturale: Uniunea
Culturala a Albanezilor din Romānia civice:
Cercul Doamnelor Albaneze Reprezentare īn viata publica: reprezentanti alesi:
presedinte al Comisiei de Cultura, Culte si Mass-media din Consiliul
pentru Minoritatile Nationale reprezentanti
numiti: 3 persoane īn Consiliul pentru Minoritatile
Nationale
Problematica
specifica: redarea
demnitatii si renasterea cultural-spirituala a etnicilor albanezi din
Romānia, īn virtutea bogatelor ei traditii de peste 400 de ani. Revendicari proprii: Vila
lui Hristo Cotadi, de pe strada Ecaterina Teodoroiu nr. 22 din
Bucuresti, donata Ambasadei Albaniei prin forme testamentare īn 1933,
revendicata pentru sediul Uniunii Culturale ale Albanezilor din Romānia.
|