::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::



A l b a n e z i


- datele Comisiei Nationale pentru Statistica
- date publicate de Consiliul pentru Minoritatile Nationale:
 Cadrul legislativ si institutional pentru minoritatile nationale, 1994
 Īnvatamīntul cu predarea īn limbile minoritatilor nationale din Romānia, 1995
- datele Uniunii Culturale a Albanezilor din Romānia
- Gelcu Maksutovici: Istoria comunitatii albaneze din Romānia, 1992
 
• nu exista date statistice referitoare la albanezii din Romānia, aceasta minoritate fiind īncadrata īn categoria de „alte minoritati” cu ocazia recensamintelor din Romānia.
 
Istoric:
Albanezii se considera a fi urmasi directi si legitimi ai vechilor illiri, ce locuiau īn antichitate un vast teritoriu al Peninsulei Balcanice, īnainte de venirea slavilor īn aceasta zona. Au cunoscut vechea civilizatie greaca, ocupatia romana, crestinismul primelor veacuri si civilizatia bizantina, apoi stapīnirea Imperiului otoman de aproape cinci secole īnsotita si de un vast proces de islamizare. Īn vremea reginei Teuta au opus o dīrza rezistenta īmpotriva invaziilor trupelor Imperiului roman, iar la mijlocul veacului al XV-lea, sub conducerea eroului national Gheorghe Castriotul Skanderbeu cea mai mare parte a principatelor feudale albaneze s-au unit vremelnic īntr-o Albanie independenta cu capitala la Kruja.

Īn vremea stapīnirii Daciei de catre Imperiul roman, īmparatul Traian va aduce, īn primele decenii ale secolului al II-lea al erei noastre, lucratori din triburile illirilor pirusti pentru a participa la exploatarea minelor de aur din Muntii Apuseni. Īn marea batalie de la Kossovopolje din anul 1389 a popoarelor crestine īmpotriva turcilor, īi vom gasi si pe albanezi alaturi de celelalte popoare din Balcani, inclusiv pe ostenii din Tara Romāneasca trimisi de voievodul Mircea cel Batrīn. Īn veacul urmator, īn acelasi lupta de stopare a īnaintarii turcilor īn Europa, a existat proiectul unei jonctiuni īntre armatele crestine conduse de Skanderbeu si Inacu de Hunedoara.

Dupa moartea lui Skanderbeu (1468) īnepe procesul de destramare al Albaniei independente si odata cu acesta si cel de emigrare al albanezilor ce nu doreau sa ramīna sub ocupatia Imperiului otoman. Primele valuri se īndreapta spre Italia, īn special albanezii din nordul teritoriilor lor, īn mod deosebit cei din jurul orasului Shkodra ce proveneau din straturile bogate ale societatii albaneze: nobili, conducatori militari si religiosi, intelectuali si negustori, luīnd cu ei pentru a nu cadea īn mīinile otomanilor si bunuri de patrimoniu cultural-national. Pe masura ce se instala administatia Imperiului otoman alte valuri de albanezi īncearca sa se salveze prin emigrare, de aceasta data si paturi mai sarace care nu doreau sa fie islamizate si īn acelasi timp din motive sociale datorate īnaspririi conditiilor de viata sub apasarea administratiei straine turcesti, dintre care unii se īndreapta spre Tarile Romāne. Astfel, īntr-un document din 12/24 martie 1595 redactat de Giovani de Marini Poli, trimisul īmparatului habsburgic Rudolf II īn Tarile Romāne, expediat din Alba Iulia catre Bartolomeu Pezen, sfetnic imperial la Curtea din Vienam se reda faptul ca Mihai Viteazul permite unui numar de 15.000 de suflete de albanezi (barbati cu familiile lor) sa se aseze la nord de Dunare īn Tara Romāneasca. Abia acest moment poate fi considerat a fi īnceputul existentei albanezilor ca o comunitate etnica distincta, mai ales ca īntr-un alt document, de data aceasta dat de domnitorul Simion Movila din cetatea Tīrgovistei, īn anul 1602, noul domn al Tarii Romānesti reīnoieste privilegiile acordate de Mihai Viteazul albanezilor asezati īn satul Calinesti din judetul Prahova, scutindu-i de biruri si impozite pe o perioada de īnca zece ani.

Pentru secolele XVII si XVII īn afara documenteleor referitoare la domnitori de orgine albaneza ca Vasile Lupu sau cei din familia Ghica, sīnt cele ce-i amintesc pe albanezi ca arnauti īn garzile domnesti, negustori sau meseriasi, oameni de paza sau agricultori.

Secolul de aur al Comunitatii albaneze din Romānia a fost secolul al XIX-lea, epoca īn care Bucurestiul devenise un important centru de sprijin al miscarii de eliberare si renastere nationala a popoarelor din Balcani. Albanezii din Romānia au fost prezenti īn miscarea revolutionara din 1821 atīt īn oastea lui Tudor Vladimirescu, precum si īn cea condusa de printul grec Ipsilante. Patriotul si omul de cultura albanez Naum Panajot Veqilhaergi din Braila va fi autorul primului abecedar al limbii albaneze publicat īn anul 1844, iar printesa romāna de origine albaneza Elena Ghica (avīnd ca scriitoare pseudonimul Dora d'Istria) va publica numeroase articole pentru a face cunoscuta īn opinia publica a vremii cauza nationala a albanezilor. Ea a īntocmit si prima monografie despre albanezii din tara noastra sub titlul „Gli albanesi in Rumenia”, publicata la Firenze īn 1873.

Dupa Congresul de pace de la Berlin (1878) care a refuzat sa ia īn considerare solicitarile privitoare la autonomia teritoriilor albaneze, se formeaza Liga de la Prizren, īn Kosovo, cu atributii de adevarat guvern national dar care va fi īnfrīnta de interventia armatei otomane. Albanezii din Romānia vor constitui societati culturale cu evidente scopuri de sustinere a Miscarii de Eliberare Natonala Albaneza, cunoscuta īn istorie sub denumirea de Riljndia Kombetare Shqiptare, ce vor actiona pe plan cultural si politic pentru cucerirea independentei de stat.

Īn aceaasta epoca numarul albanezilor din Romānia se ridica la peste 30 de mii, fiind asezati īn special īn orase ca Bucuresti, Braila, Constanta, Ploiesti, Craiova, Calarasi, Iasi, Focsani s.a. ca negustori, meseriasi, dar si medici, avocati, arhitecti, constructori, precum si arnauti (oameni de paza īn garzile diferitelor boieri). Dintre societatile culturale ale albanezilor din Romānia amintim „Societatea scrierii albaneze” īnfiintata īn 1881 ca filiala a celei din Constantinopole, societatea „Drita” (Lumina) īn 1884 cu filiale īn mai multe orase, sub egida careia a functionat o Scoala normala pentru pregatirea de īnvatatori ce erau trimisi la scolile de limba albaneza ce luasera fiinta īn Albania, un Institut albano-romān, s-au editat mai multe publicatii īntre care ziarul „Drita” la Braila īn 1887, iar īn anul 1888 la Bucuresti ziarul „Sqipetari” (Albanezul) īn limbile albaneza si romāna, ce erau difuzate īn īntreaga diaspora albaneza. Un rol īnsemnat, mai ales īn tiparirea de carti scolare, de istorie si literatura avea sa-l aibe Societatea „Dituria” (Stiinta) constituita īn 1887 precum si altele, toate fuzionīnd īn anul 1906 sub numele de „Bashkimi” (Unirea). Īn anul 1905 la Constanta a luat fiinta o scoala albaneza sub conducerea medicului Ibraim Temo, care a functionat avīnd cursuri de zi si serale, mai ales pentru pregatirea albanezilor ce venisera de putin timp īn Romānia. Printre profesorii acestei scoli, la limba albaneza, s-a aflat si poetul Asdreni (Aleks Stavri Drenova) care va ajunge secretar al Comunitatii albaneze, la īnceputul lunii noiembrie 1912 īntocmind procesul-verbal al adunarii albanezilor din Bucuresti, īn care, sub conducerea lui Ismail Qemali, avea sa se ia hotarīrea de proclamare a Independentei de stat a Albaniei de la 28 Noiembrie 1912.

Dupa primul razboi mondial se constata venirea unui nou val de albanezi,mai ales din Macedonia iugoslava, din motive economice, de data aceasta stabilindu-se si īn orasele transilvane Oradea, Cluj, Medias, Sibiu, Sighetul Marmatiei, Baia Mare, Tīrgu-Mures, ca muncitori si meseriasi (bragagii, cofetari). Multi au venit, din toate teritoriile albaneze, pentru a studia īn institutele de īnvatamīnt romānesti. Viata Comunitatii se revigoreaza, cu deosebire la Bucuresti si Constanta, sub egida Societatii „Bashkimi”, dar si a altora īnfiintate pe criterii geografice sau religioaase. Īntre publicatiile editate īn aceasta perioada se remarca ziarul „Shqiperia e Re” (Albania Noua) cu aparitie continua īntre anii 1919-1935.

Īncepīnd cu instaurarea totalitarismului din Romānia, cīt si īn Albania, viata Comunitatii se degradeaza continuu, mai ales dupa desfiintarea abuziva, īn anul 1953, a ultimei organizatii a albanezilor din Romānia. S-au īnchi granitele, au fost rupte relatiile de familie, unii albanezi au emigrat īn America, Turcia, altii s-au reīntors īn Iugoslavia (cei veniti din Macedonia). Dupa razboi nu a mai existat nici o publicatie care sa cuprinda informatii legate de viata Comunitatii, unii albanezi de teama opresiunilor nationaliste s-au temut sa-si mai recunoasca nationalitatea. Numai la Bucuresti, din initiativa unor intelectuali, se mai organizau scurte manifestari cu ocazia sarbatoririi Zilei Independentei Albaniei.

Albanezii din Romānia au avut un rol important īn dezvoltarea Miscarii de eliberare nationala si a cuceririi Independentei de stat a Albaniei. Naum Veqilhargi a tiparit īn Romānia primul abecedar al limbii albaneze si un manifest de redesteptare nationala; medicul Ioan Mihailide si alti albanezi din Bucuresti trimiteau bani īn patrie pentru sustinerea scolilor de limba albaneza; societatile „Drita” si „Dituria” au tiparit carti ale patriotilor albanezi ce erau difuzate albanezilor de pretutindeni; medicul dr. Ibrahim Temoera recunoscut ca un iluminist nu numai de albanezi, dar de īntreaga lume musulmana a Dobrogei; din anul 1905, de sub conducerea printului Albert Ghica a stimulat unitatea albanezilor pentru cucerirea independentei tarii. Īn anii interbelici o mare parte a intelectualitatii albaneze a fost pregatita īn Romānia, iar unii albanezi de aici au ocupat posturi importante īn Albania. Negustorul Pandeli Vangheli a ajuns prim-ministru si presedintele senatului, Dimitrie Berati ministru de externe etc.

Dintre albanezii care au avut un rol important īn istoria Romāniei se remarca:

 familia Ghica, ce a dat mai multi domnitori Moldovei si Munteniei
 domnitorul Vasile Lupu zis Albanezul (1634-1653) īn Moldova
 scriitoarea Elena Ghica (Dora d'Istria), luptatoare pentru drepturile nationalitatilor si emanciparea femeii īn secolul al XIX-lea
 medicul Ibrahim Temo, unul dintre īntemeitorii organizatiei Junilor turci si conducator al actiunior de organizare a sanatatii, a īnvatamīntului si a vietii culturale si religioase musulmane din Dobrogea
 scriitorul Victor Eftimiu, fost director al Teatrului National din Bucuresti
 arhitectul Spiru Nicolau, constructor al unor edificii publice
 ziaristul si diplomatul Nik Pemma
 traducatorul Focioni Miciacio
 poetul Asdreni
 graficiana Despina Ghinokastra
 cīntaretii Kristaqi Antoniu, Nicolae Rafael
 muzicienii Mihailescu-Toscani
 actorul Chiril Economu
 slavista Lucia Djamo-Diaconita
 medici, avocati, ingineri, comercianti renumiti ca familiile Cunescu, Tabacu, Regep Selimovici, Daut Memish s.a.

Albaneza (shqipe) este o limba indoeuropeana cu particularitati propri de origine illira, cu doua dialecte (tosk si gheg) unificate printr-o unica limba literara īn ultimele decenii. Albanezii din Romānia, veniti din sudul tarii, vorbesc dialectul tosc, cei din nordul tarii, regiunea macedoniei iugoslave si Kosovei dialectul gheg; acum se fac eforturi pentru īnvatarea limbii literare albaneze actuale.

 Evolutie demografica:
 1595: 15.000
 1893: 30.000
 1920: 20.000 īn Bucuresti
 1930: 4.670 (4247 cu limba materna albaneza); cu Dobrogea de sud si Basarabia
 1940: 40.000; cu Dobrogea de sud si Basarabia
 1995: cca 15.000
 
Date statistice:

 religie:
 50% ortodocsi
 50% musulmani
 
mediu: fara informatii

 studii: 30% cu studii superioare

 Reteaua scolara: Nu exista decīt cursuri pentru īncepatori si mediu de limba albaneza īn cadrul Uniunii Culturale ale Albanezilor din Romānia.

 Institutii culturale: nu exista
 
Presa:
 lunare: Albanezul (editat de Un. Culturala a Albanezilor din Rom., subventionat din bugetul statului) bilingv, apare din 1993
 anuale: Anuarul Albanezul (editat de Un. Culturala a Albanezilor din Rom., ca supliment al revistei Albanezul)  bilingv, apare din 1995
 
Edituri: nu exista
 
Simboluri:
 Drapelul rosu cu vulturul bicefal īn centru. Societatea „Bashkimi” (Unirea), īnfiintata īn anul 1906 a adoptat drapelul national albanez cu inscriptia Societatii deasupra vulturului bicefal.

 Drapelul albanez era ridicat cu ocazia sarbatorilor mari romānesti si albaneze īnca din primul deceniu al secolului XX la sediile societatilor culturale albaneze sau la diferite manifestari ale acestora

 Imnul albanez este „Cīntecul steagului”, text scris de poetul albanez din Romānia, Asdreni (Aleks Stavri Drenova) pus pe notele cīntecului (Pe-al nostru steag e scris unire) ale compozitorului romān Ciprian Porumbescu, cīntat prima data la Bucuresti īn anul 1907, adoptat de catre albanezi īn 1912 la proclamarea Independentei de stat ca imn pīna īn zilele noastre

 28 Noiembrie - „Ziua steagului” - proclamarea Independentei de stat a Albaniei; Ziua nationala

 23 Aprilie - Sf. Gheorghe - ziua onomastica a lui Gheorghe Costariotul-Skanderbeu portretul lui calare fiind asemuit icoanei Sfīntului Gheorghe

 sarbatorile crestine ortodoxe de Paste si Craciun, precum si cele musulmane de Kurbam Bayram si Ramazan Bayram sīnt prilejuri de vizite reciproce, felicitari, prilejuri de petreceri comune, respectīndu-se īn egala masura traditiile
 
Monumente, asezaminte:
 bustul lui Victor Eftimiu din fata fostei sale locuinte din Bucuresti
 biserica ortodoxa „Dintr-o zi” (Bucuresti), data īn folosinta albanezilor ortodocsi īntre anii 1911-1947
 
Fundatii, organizatii, asociatii:
 culturale: Uniunea Culturala a Albanezilor din Romānia
 civice: Cercul Doamnelor Albaneze
 
Reprezentare īn viata publica:
 reprezentanti alesi: presedinte al Comisiei de Cultura, Culte si Mass-media din Consiliul pentru Minoritatile Nationale
 reprezentanti numiti: 3 persoane īn Consiliul pentru Minoritatile Nationale

 Problematica specifica: redarea demnitatii si renasterea cultural-spirituala a etnicilor albanezi din Romānia, īn virtutea bogatelor ei traditii de peste 400 de ani.
 
Revendicari proprii: Vila lui Hristo Cotadi, de pe strada Ecaterina Teodoroiu nr. 22 din Bucuresti, donata Ambasadei Albaniei prin forme testamentare īn 1933, revendicata pentru sediul Uniunii Culturale ale Albanezilor din Romānia.